နန်းေတာ်ေရှ့ဆရာတင်ေရးြပီး မြကည်ေအာင်ဆိုခဲ့တဲ့ ြပူေစာထီး သီချင်းကေလးဟာ စစ်ြကိုေခတ်ကတည်းက ေရးခဲ့ရိုးမှန်ရင်ေတာ့ နယ်ချဲ့ဆန့်ကျင်ေရး အမျိုးသားသီချင်း တစ်ပုဒ်ြဖစ်ြပီး ဖဆပလေခတ်ေရာက်မှ ေရးခဲ့တာဆိုရင်ေတာ့ ဝါဒြဖန့်ေပါ်လစီသီချင်းပဲ ြဖစ်ပါလိမ့်မယ်။ သီချင်းေကာင်းတာချင်းတူေပမယ့် ေရးသားတဲ့ ေစတနာအနှစ်သာရချင်းက တြခားစီကိုး။ ပထမဟာပဲ ြဖစ်ပါလိမ့်မယ်လို့ ေတွးလိုက်ြကရေအာင်ပါ။ ဒါမှ နားေထာင်လို့ အရသာရှိမှာေလ။ သူသူကိုယ်ကိုယ် ေရချိုးခန်းထဲ သီချင်းညည်းရင် “တာဝန်ဝတ္တရား အသိစိတ်ဓါတ်နဲ့ ေစတနာေတွညီ လူတိုင်းလူတိုင်း စွမ်းအားြပလို့ ေပျာ်ရွင်မဆံုးြပီ။ ေရသာမခိုတမ်း ဇွဲလံု့လနဲ့ အြပိုင်နွှဲမည်။ ြမန်မာ့နည်းြမန်မာ့ဟန် လမ်းစဉ်ေအာင်ရမည်” ဆိုတဲ့သီချင်းမျိုးေတာ့ သွားေလသူဥက္ကဋ္ဌြကီးေတာင် ညည်းမယ်မထင်ပါဘူး။
ကိုယ်တိုင် မယံုြကည် မခံစားရပဲနဲ့ သူတပါးကို လှည့်စားအသံုးချဖို့ အနုပညာကို အသံုးချရင် ဘယ်အနုပညာ ဟုတ်ပါေတာ့မလဲ။ အခုသီချင်းကေတာ့ ပုဂံရာဇဝင်မှာ ထင်ရှားခဲ့တဲ့ ြမန်မာဘုရင် ြပူေစာထီးအေြကာင်းကို စပ်ဆိုထားပါတယ်။ ငှက်ပစ်ေတာင်သမိုင်းတို့ ြမားကျေစတီတို့၊ ဗူးဘုရားတို့ကအစ ဝက်ေသကန်ကေန ဝက်ထီးကန်ြဖစ်လာတယ်ဆိုတဲ့ ပါးစပ်ရာဇဝင်ေတွအထိ မယံုရင် ပံုြပင်မှတ်လို့ အစဉ်အဆက် ေြပာလာခဲ့ြကတာေလးေတွကို သက်ြကီးစကား သက်ငယ်ြကားေစဖို့ ဇာတ်ေြကာင်းကေလး အရင်လှန်လိုက်ရေအာင်ေနာ်။ ကိုယ့်အလှည့် ေရာက်လာမှကိုး။
ငယ်ငယ်ကဖတ်ခဲ့ဖူးတဲ့ ငတက်ြပားကာတွန်းရုပ်ြပထဲမှာေတာ့ ေပါက္ကံြပည်မှာ မင်းမူေနတဲ့ ကျားြကီး ရှူးပျံြကီး ငှက်ြကီး နဲ့ ဝက်ြကီးတို့ကို လူဇာတ်ေကာင်ေတွနဲ့ သေရာ်ထားတာ မှတ်မိပါတယ်။ သမိန်ေပါသွပ် မေပါ်ခင်ကေပါ့။ ဒီသီချင်းထဲမေတာ့ နန်းေတာ်ထဲ တိရိစ္ဆာန်ေတွ မင်းမူေနတာ စိတ်မေအးစရာပါလို့ ဆိုထားေတာ့ အဂင်္လိပ်ေခတ်က ေရးတာဆိုရင် ဘယ်ေလာက်များ သတ္တိေြပာင်လိုက်သလဲေနာ်။ ဒါေပမယ့် ြပူေစာထီးနံမည်ဟာ ဖဆပလေခတ်မှာ အခုေခတ် စွမ်းအားရှင်များ၊ ဒီပဲယင်းသားများလို လူငှားနဲ့ရိုက်ရမိုက်ရရှာလို့ ြပည်သူလူထုက မသဒီေအာ့နှလံုးနာရတာနဲ့ အသံေတာင် မြကားချင်ဘူး ဆိုတဲ့ဘဝကို ေရာက်ခဲ့ရပါတယ်။
သမိုင်းမှာ နံမည်ဆိုးတွင်မိရင် သားစဉ်ေြမးဆက်အရှက်ရတတ်တာကို ပညာမတတ် ဦးေနှာက်မြပည့်ေတာ့ မသိြကဘူးထင်ပါရဲ့။ ဗန္ဓုလေမွးတဲ့အရပ်က ဒီလိုအစားမျိုးေတွထွက်လာတာ အခုဆို ေခါင်းေတာင်မေဖာ်ဝံ့ေအင် ရှက်စရာပါပဲ။ ကိုယ့်ဘိုးေဘးလက်ထက်က ဘုန်းြကီးတဲ့ ဘုရင်နံမည်ကို မေတာ်တေရာ်ယူသံုးတာလည်း ဘုန်းပိလို့ ခနေလးနဲ့ အစတံုးကုန်ြကတယ်။ ြပူေစာထီးဘုရင်ြကီးကေတာ့ သိြကားမင်းဆက်သတဲ့ ေလးစြကာြကီးနဲ့ တိုင်းြပည်ရန်စွယ်ေတွကို နှိမ်နှင်းခဲ့တာ ခုနက တိရစ္ဆာန်ေတွအြပင် ပုဂံြပည်တဝှမ်းလံုး ပိတ်ဖံုးေနတဲ့ ဗူးခါးမျိုးပါမကျန်ေအာင် ကင်းစင်ေစခဲ့သတဲ့။ ေတာ်ပါေသးရဲ့။
သူတို့ေခတ်တုန်းကေတာ့ ြကက်ဆူနဲ့ အစားထိုးစိုက်တာ မေပါ်ေသးဘူး။ သူ့ေခတ်က တိရိစ္ဆာန်ေလးေကာင်ထဲမှာ ထူးြခားတာက ထီးလှိုင်စံငှက်ြကီးပါပဲ။ မင်းမျိုးမင်းနွယ် အပျိုစင်ကေလးေတွကိုမှ စားပါသတဲ့။ ြမန်မာမေလးေတွ အပျိုစင်ဂုဏ်ရည်ကို တန်ဖိုးထားခဲ့ြကတာ အဲဒီပုဂံေခတ်ဦး ကာလကတည်းကလို့ ဆိုရမှာေပါ့။ လူမေြပာနဲ့ ငှက်ေတာင်မှ အပျိုမဟုတ်ရင် မစားဘူးတဲ့။ ငှက်လိုပဲ အပျိုြကိုက်တတ်တာကေတာ့ အရည်းြကီးများဆိုပဲ။ အေထာက်အထား မခိုင်လံုဘူး မဟုတ်ကဟုတ်ကေတွလို့ ဆိုသူကဆိုေပမယ့်လည်း ဘူတန်ကို ေရာက်တဲ့အခါမှာ အဲဒီအေလ့အထကို ဆက်ခံထိမ်းသိမ်းထားတဲ့ ဂုရုြကီးရဲ့ သာသနာမျိုးဆက်တစ်စုကို ေတွ့မိပါတယ်။ ြမန်မာြပည်မှာ သားဆုပန်သလိုပဲ ဒီမှာလည်း သူတို့ဆရာေတာ်သခင်ကို ကာမဒါနြပုြပီး သားေကာင်းသမီးေကာင်းရေစေြကာင်း အိမ်ေထာင်ေရး သာယာချမ်းေြမ့ေစေြကာင်း ဆုမွန်ေတာင်းြကသတဲ့။ တကာမပရိသတ်က ကိုယ်ေတာ့်စွမ်းရည်ထက် အဆမတန် ေကျာ်လွန်ေနေလေတာ့ စတိအြဖစ်နဲ့ သစ်သားတန်ဆာထုလုပ် ကိုယ်ေငွ့ေတာ်လှံုေစြပီးမှ ေရာ့ အင့် နင်တတို့ ငါတတို့နဲ့ ထိေတာ်မူရရှာသတဲ့။ အိမ်ေထာင်ြပုြပီး သားသမီးမရေသးတဲ့ ေမာင်နှံစံုတို့လည်း ဆရာဝန်နဲ့ေဆွးေနွးဖို့ထက် အဲဒီေကျာင်းကို ေြပးဆုေတာင်းဖို့ပဲ အားသန်ြကတယ်ဗျား။ ရုက္ခစိုးမင်းထက်ေတာ့ ေသချာသေပါ့ေနာ်။ အဲဒီအဂင်္ါေတာ် တံဆိပ်ြကီးကိုလည်း အိမ်ဦးေခါင်ဖျား တေလးတစား ေရးဆွဲထုလုပ် ကိုးကွယ်ြကတာ ဒီမှာ အထူးအဆန်းေတာ့ မဟုတ်ေတာ့ပါဘူး။
ဒီကေန့ေခတ်မှာေတာင် အဲဒီအယူဝါဒရှိေနေသးရင် ပုဂံေခတ်က အရည်းြကီးေတွဆီမှာ မရှိပါဘူးလို့ ဘယ်ေြပာနိုင်မလဲ။ သို့ေသာ်ြငားလည်း ေခတ်သမီးပျိုတို့က ဂုရုဘိုးဘိုးတို့ေလာက်ေတာ့ သနားေသးသေမာင်။ အားလံုးက အပျိုစင်ကေလးေတွချည့်ပဲ။ မယံု မင်းသမီးေလးေတွ အင်တာဗျူးြကည့်ပါလား။ စကားတစ်ခွန်းေတာ့ မှတ်မိသလိုပင် လို့ ဆိုရမလားပဲ။ တက်သစ်စ ေမာ်ဒယ်မေလးဆီက မှတ်သားထားမိတာ။ “…. လည်း စားြပီးသွားြပီ။ ….. လည်း စားြပီးသွားြပီ။ အဲတေယာက်လား.. ဟက် ဟက် .. စားလို့မရဘူးေလ။ ညီအမချင်းချင်းေတွ။ သူက မီးတို့စားတဲ့ဟာပဲ စားချင်တာ။” တဲ့။ ဘုရား ဘုရား။ မင်းသားလူပျိုများေတာင် သူ့ဆီပန်းဦးမဆက်မိရင် အေြပာခံရမှာ ေြကာက်စရာ လန့်စရာ။ (နံမည်ေတွေတာ့ အတိအကျ လာမေမးနဲ့ေနာ်။ မေြပာြပဘူး။ သတ်ရင်သတ်) ြပူေစာထီးရာဇဝင်ကေန ဟိုေရာက်ဒီေရာက်နဲ့။ သန်ရာသန်ရာလို့ ေြပာေနဦးမယ်။ ေရှ့ဆက်ြကစို့။
ဒီသီချင်းကေလးကို နားထဲမှာ ထပ်ကာ ထပ်ကာ ြကားေယာင်လာတဲ့အချိန်ကေတာ့ ထိုင်းမှာ ရှပ်နီေတွကို နှိမ်နှင်းတုန်းကပါ။ “တိုင်းြပည်မြငိမ် ြမို့ရွာဆူချိန် ေြကာက်ဖွယ်အမှန်ပင် တနည်းဟာမို့ ဝက်ြကီးရန်ကို တွန်းလှန်ြဖိုကာ မရရှာလျှင် သမုဒရာဇ် ရာဇာဘုရင် လက်ေလျှာ့ကာ ေငးမှိုင်ကာပင်..” တဲ့။ ရင်သပ်ရှုေမာ ခန်းနားလွန်းတဲ့ ေရှာ့ပင်းစင်တာြကီးေတွ မီးဟုန်းဟုန်းေတာက်လို့ ြကက်ပျံမကျ စည်ကားခဲ့တဲ့ေနရာေတွ ကျီးနဲ့ဖုတ်ဖုတ် ြဖစ်သွားတာေတွ့ရတဲ့အခါ သူတို့ဘုရင်များ ေနနိုင်ရန်ေကာ လို့ ေအာင့်ေမ့ြပီး ြကားထဲက နှေြမာေနမိပါတယ်။ ြမန်မာေတွနဲ့မတူတာကေတာ့ ေတာမီးေလာင်ေပမယ့် လုမည့်ယက်မည့် ေဖာက်မည့်သယ်မည့် ေတာေြကာင်ေတွ မေတွ့ရတာပါ။
ေနာက်ရက်ေတွမှာေတာ့ တူလာပါေလေရာ။ ပစ်တာခတ်တာ နှိမ်နှင်းတာေတွေလ။ အထင်ြကီးထားသမျှေတွ ကုန်သွားတာကေတာ့ ရှပ်နီေခါင်းေဆာင်ကို လက်ေြဖာင့်တပ်သားက ပစ်တဲ့အခါမှာပါ။ ဒီလိုနည်းနဲ့ ေြဖရှင်းလိုက်လို့ ြငိမ်သွားတာမှန်ေပမယ့် တို့ဆီကလူေတွများ အတုြမင် အတတ်သင်လုပ်ကုန်ြကရင် ခက်ရေချရဲ့လို့ ပူပင်မိပါတယ်။ တကယ်ေတာ့ သူတို့ကသာ ကိုယ့်ဆီကအတုခိုးခဲ့တာ ေနမှာပါ။
အခုတေခါက် ထိုင်းကို ြပန်ေရာက်တဲ့အခါ အဲဒီတုန်းကြဖစ်ခဲ့တဲ့ အပျက်အစီး အစအနေတာင် ရှာမရေတာ့ဘူး။ ဖူးကက်ကိုေရာက်ေတာ့လည်း လမ်းြပကေလးက ဒီေနရာေတွဟာ ဆူနာမီဝင်သွားတုန်းက ပျက်စီးသွားခဲ့လို့ အသစ်ြပန်ေဆာက်ထားတာေတွပါ ဆိုေတာ့လည်း အံဩစရာ။ ြပန်လည်ထူေထာင်ေရးမှာေတာ့ စနစ်လည်းကျသလို ြမန်လည်းြမန်ဆန်ပါေပတယ်။ ဒါမျိုးများ တို့ဆီမှာလည်းရှိတယ်ေလ လို့ ဗိုလ်ေလးေတွက ေြပာလာရင်ေတာ့ ဘာမှမေြပာေတာ့ဘူးေနာ်။ ေြပာစရာကို မလိုေတာ့လို့။ မရှိတာထက် မသိတာထက် မေတွးတာက ပိုခက်တယ်ဆိုတာ တေန့ကိုယ်ပိုင်ဦးေနှာက်နဲ့ ေတွးေခါ်တတ်လာရင်ေတာ့ သိလာပါလိမ့်မယ်။ ဘဝေပါင်းများစွာ ကျွတ်ခွင့်မပါရင်ေတာ့ မေြပာတတ်ဘူး။
ဒီတခါမျှေဝချင်တဲ့ အေတွးအေခါ်ကေလးကေတာ့ ပီတိဆိုတဲ့အရသာ အေြကာင်းပါ။ အိမ်ြပန်ေရာက်ရင် ဘယ်မှ ထွက်လို့မရေတာ့တာ ေသချာေနလို့ ေရာက်တုန်းေရာက်ခိုက် တတ်စွမ်းသမျှ လည်ပတ်ေနမိပါတယ်။ တသိန်းတန်ထမင်းပွဲစားဖို့ သံုးနှစ်သံုးမိုး ကျွန်ခံလာရတဲ့သူလို အခုချိန်မှာေတာ့ ထမင်းစားရေတာ့မယ့် အခါကိုးဗျ။ ကမ်းေြခဟိုတယ်က အြဖူေတွြကားမှာ ေနဆာလှံုရင်း ေကာ့ေတးေလးေသာက်လို့ စားပွဲထိုး အြဖူမေလးကို “ြပန်မအမ်းနဲ့ ကေလးေရ” လို့ တင်တင်စီးစီးေြပာရတာ၊ ေရကန်နံေဘးက အလျှံပယ်ထမင်းဝိုင်းြကီးမှာ စားေကာင်းေသာက်ဖွယ်ေတွ ကို မျက်နှာကေလးဝင့်ြပီး အေနာက်တိုင်း ရုပ်ရှင်ကားထဲကအတိုင်း စားေနရတဲ့အခါ စိတ်ထဲမှာ ဘာလိုေနမှန်း မသိပါဘူး။ ေကာင်းေတာ့ ေကာင်းတယ်။ အရသာမရှိဘူးဗျ။ ဘူတန်မှာ ေခါက်ဆွဲြပုတ် စားေနရေပမယ့် ခွဲလူနာကို ချုပ်ရိုးေြဖေပးလိုက်လို့ အရာေရးေရးေလးပဲ ေပါ်တဲ့ ဗိုက်ေပါ်ကအမာရွတ်ကေလးကို ြမင်ရတဲ့အခါ ြပန်ေတွးမိရင်ေတာင် စိတ်ချမ်းသာတယ်။
လမ်းမှာ လူနာေကာင်မေလးနဲ့ေတွ့ရင် ြပံုးြပြပီး ချက်ြပုတ်ေဘာင်းဘီမှာ မြမင်ရတဲ့ကိုယ့်လက်ရာေလးကို (ခွဲစိတ်ထားတဲ့ အမာရွတ်ကိုေြပာတာေနာ်) လှမ်းြကည့်ရတာလည်း အရသာရှိတာပဲ။ ပိုက်ဆံနဲ့ ဝယ်လို့ရတဲ့ ပစ္စည်းေတွမှာ အဲဒီအရသာမပါဘူးဗျ။ မျက်စိ နား နှာ လျှာ ကိုယ် ဆိုတဲ့ အာရံုငါးပါးဟာ စိတ်ဆိုတဲ့မေနာဘဝင်က လွှမ်းမိုးထားတာ။ ဘယ်ေလာက်ပဲ ေကာင်းမွန်တဲ့ အဆင်း အသံ အနံ့ အရသာ ြဖစ်ပါေစ။ မြကည်လင်တဲ့ စိတ်ဘဝင်မှာ သာယာမှု မြဖစ်နိုင်ဘူး။ ဦးေပါစံြကီး ြပက်လံုးတစ်ခု သွားသတိရတယ်။ “အမာရယ်.. ကိုယ့်သမီးအရွယ်ကေလး သားေြပာ မယားေြပာ ေြပာဆိုြပီး ကလို့ရတဲ့ ပိုက်ဆံနဲ့ ထန်းလျက်ဝယ်စားလို့ေတာင် ချိုနိုင်စရာ အေြကာင်းမရှိဘူး” တဲ့။
ဒီလိုဆိုရင် ကိုယ့်ြမန်မာတမျိုးသားလံုးကို ကျွန်စုတ်ပစ်တဲ့ သရက်ေစ့ေလာက်ေတာင် မေြပာင်ေယာင်ေအာင် နှိပ်ကွပ်ြပီး ကမ္ဘာမှာကျိကျိတက် လူချမ်းသာစာရင်းဝင်ေနသူတို့ စားေနတဲ့ ထန်းလျက်များဟာ ချိုမှချိုနိုင်ြကပါရဲ့လား။ “ြမိန်နိုင်ေပ့ သူတို့ကိုယ် ြမိုရက်ေပ့ သူ့ခံတွင်း” လို့ နွားေမတ္တာစာထဲကလို ေမတ္တာပို့ြကရမေလာက်ပါပဲ။ အဲဒီစည်းစိမ်ေတွဟာ ေသတဲ့အခါ သယ်သွားလို့မရသလို ကိုယ့်သားေြမးများဖို့ ချန်ရစ်ခဲ့တိုင်းလည်း မကျန်တတ်ဘူးဆိုတာ သွားေလသူြကီးများကို ကိုယ်ြပုခဲ့တဲ့ နမူနာေတွ ြပန်ြကည့်ရင်လည်း သိနိုင်ပါတယ်။
အကုသိုလ်ကံ ဝဋ်ေြကွးေတွသာ အရိပ်လို ပါသွားတာလည်း ကိုယ်ေတွ့ပါ။ သူများသားသမီးေပါင်းများစွာကို ပညာတပိုင်းတစနဲ့ ေကျာင်းဆက်မတက်နိုင်ေအာင် ြပုခဲ့သူြကီးက “ေြမးကေလးေတွလည်း ေကျာင်းမတက်ရတာ ြကာြပီ” လို့ ေြပာသံြကားတဲ့အခါ တရားကျရမလား သနားရမလားေတာင် မေြပာတတ်ေတာ့ဘူး။ ဒီအခါမှာ ငါ့အလှည့်ကျရင် ဒီလိုမြဖစ်ရေလေအာင်ဆိုြပီး အမျိုးမျိုး ြကံစည်ေတွးေတာ စီမံေနရတာ ပင်ပန်းလိုက်ပါဘိ။ ချိုသလားဘိုးေတာ်။ ြမိန်သလားဘိုးေတာ်။ အရသာရှိပါရဲ့လား ဘိုးေတာ်။ သူတို့ေနရာေရာက်ရင် ပီတိဆိုတာ ဘယ်လိုအခါမျိုးမှာ ခံစားရမှာပါလိမ့်။ “ငါကွ” ကလွဲလို့ ဘာတစ်ခုမှ ပီတိြဖစ်စရာ ရှာမရပါဘူး။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ ပီတိဆိုတာ ယူတဲ့အရသာ မဟုတ်ဘူးေလ။ ေပးရတဲ့ အရသာ။ ြမန်မာ့အလင်း သတင်းစာြကီးဖတ်ြပီး ကိုယ့်ဘာသာကိုယ် ပီတိေတွြဖာေနရင်ေတာ့ မေြပာတတ်ဘူးဗျာ။ ေသတဲ့အခါ တရုတ်မသာများမှာ စက္ကူပိုက်ဆံမီးရှို့သလို သတင်းစာေတွ အထပ်လိုက် မီးရှို့ေပးမယ်။ ယမမင်းြကီးဆီ ေရာက်ရင် ြပလိုက်။
သာသနာသက္ကရာဇ်ေတာ် ၆၅၁ခုနှစ်အဝင် အရိမဒ္ဒနေပါက္ကံြပည်တွင် ကျား၊ ရှူးပျံ၊ ဝက်ထီးနဲ့ ငှက်ြကီးတို့ မင်းမူေလေတာ့လျှင်။
တိုင်းြပည်မြငိမ် ြမို့ရွာဆူချိန် ေြကာက်ဖွယ်အမှန်ပင် တနည်းဟာမို့ ဝက်ြကီးရန်ကို တွန်းလှန်ြဖိုကာ မရရှာလျှင် ေတာနယ်ေတာစွယ်တို့အြပင် သမုဒရာဇ်ရာဇာဘုရင် လက်ေလျှာ့ကာ ေငးမှိုင်ကာပင် ပလ္လင်ရိပ်ခန်းပျံ အမှန်အတွင်းတွင် တိရိစ္ဆန်သတ္တဝါ မင်းမူတာကို စိတ်မေအးသေနာ် အေရးေတာ်ေပါ်တာြမင်။
ရန်သူကို မာန်မူမယ်လို့ပင် တအားပဲ အတင်းပနှင် ြမားနဲ့ပစ်ြကလျှင် ဘုန်းေတာ်ဒါဏ်ေြကာင့် မခံသာ အေဝးနှင်။ ဧရာဝတီ ေရသီတာြမစ်ြပင် ကူးကာြဖတ်ေြပးဝင် လူ့ရွာနဲ့ေဝးလျှင် ဘုန်းေတာ်ဒါဏ်ေြကာင့် အဖန်ဖန်ေအာ်လျှက်ပင်။ (ဆင့်ကာထပ်ကာ ြမတ်ရာဇာေရွှြမားေတာ်နှင့် အင်မတန်ြကီးေသာ ဝက်ကိုပင် ေအာင်ြမင်ေတာ်မူပါေသာ ထိုေန့တွင်) ၂ ။ (သတိုးမဟာေသွးတို့ စံနန်းဘုရင် ြမို့ရွာေအးဖို့ မှတ်တမ်းေတာ်တင်) ၂ ။
ေအာင်သံေပးေသာ် ေြကွးေြကာ်ပါရလျှင် ဝက်ေသကန် နာမကမ္ဗည်းေရးတင် ပုဂံြပည်အေြကာင်းကို ေကာင်းစွာသိေတာ်မူေစချင်။
(ရန်သူများကို ရှင်းလင်းြခင်းြပု၍ပင် ကမ္ဘာေပါ်တွင် သိြကားမင်းေပးေသာ ေလးြမတ်ရှင် ြပူေစာထီးမင်းဘုရင် ဘုန်းေတာ်ရှင် တို့သခင်) ၂ ။ ြမို့ရွာမှာပင် ေအးေစရန် အမှန်စီစဉ် ေယာကင်္ျားထူးတစ်ေယာက်လို့ တင်ေြမှာက်ဖို့ပင် ရာဇဝင်။
တိုင်းေတာ်ြပည်ေတာ်တွင် ငှက်ြကီးရယ် မင်းမူ လူအများကို သူစားဖို့ြပင် အံ့ေလာက်စရာပင် သစ်ပင် တစ်ပင်တွင် အေတာင်နှစ်ဖက်ကိုြဖန့်ကာတင် ထီးလှိုင်စံ ငှက်ြကီးဘုရင် အို ြကမ်းြကုတ်စွာပင် တစ်လှမ်းဆုတ်ပါလျှင် ေြခေထာက်နှစ်ဖက်အကွာတွင် သံုးဂါဝုတ်ကျယ်စွာပင် ေတာင်ငယ်သို့ပင် ြကီးေသာ ငှက်ယုတ်ဘုရင် တစ်ေန့လျှင် တစ်ေယာက်ကျ မှန်မှန်ပင် ဆက်သအစာေတာ်ပင် စားခဲ့သမျှေတွ အားလံုးတွက်ြပန်လျှင် ၄၃၂၀ မဟာနွယ်ဖွားတို့ပင်။
(ရန်သူများကို ရှင်းလင်းြခင်းြပု၍ပင် ကမ္ဘာေပါ်တွင် သိြကားမင်းေပးေသာ ေလးြမတ်ရှင် ြပူေစာထီးမင်းဘုရင် ဘုန်းေတာ်ရှင် တို့သခင်) ၂ ။ ြမို့ရွာမှာပင် ေအးေစရန် အမှန်စီစဉ် ေယာကင်္ျားထူးတစ်ေယာက်လို့ တင်ေြမှာက်ဖို့ပင် ရာဇဝင်။
(ငှက်အံေတာင် ငှက်ေပါက်တွင်းရယ်လို့ အရိမဒ္ဒနေပါက္ကံြပည်မှာ သမိုင်းထိုးကာ တမျိုးြပုြပင် ယခုတိုင်ေအာင် ငှက်ေတာင်ြပင်ေခါ်တွင်) ၂ ။
ြမို့တခွင် ြမို့တခွင် ပင်နွယ်ဘူးများ မင်းမူလျှင် ရှူးပျံနှင့် ကျားဗျဂ္ဃတို့ပင် တွန်းလှန်လျှင် တွန်းလှန်လျှင် ြပူေစာထီးမင်းဘုရင် ဘုန်းလက္ခဏာေတဇာေတာ်ရှင် စစ်အင်ဂင်္ါေလးြဖာဝင် ကန်ေတာ့ပန်းကိုဆက်ရာတွင် (ဥပရာဇာမင်း နှင်းအပ်ေတာ်မူသည့်ြပင်) ၂ ။
သီရိစန္ဒာ သမီးတစ်ပါးနှင့် ထိမ်းြမန်းကာ ေအာင်ပွဲြကီးကိုဆင် ေပါက္ကံြပည် ဇာတ်ေတာ်တွင် ဆရာတင် နန်းေတာ်ေရှ့ကထွင်။
ကိုယ်တိုင် မယံုြကည် မခံစားရပဲနဲ့ သူတပါးကို လှည့်စားအသံုးချဖို့ အနုပညာကို အသံုးချရင် ဘယ်အနုပညာ ဟုတ်ပါေတာ့မလဲ။ အခုသီချင်းကေတာ့ ပုဂံရာဇဝင်မှာ ထင်ရှားခဲ့တဲ့ ြမန်မာဘုရင် ြပူေစာထီးအေြကာင်းကို စပ်ဆိုထားပါတယ်။ ငှက်ပစ်ေတာင်သမိုင်းတို့ ြမားကျေစတီတို့၊ ဗူးဘုရားတို့ကအစ ဝက်ေသကန်ကေန ဝက်ထီးကန်ြဖစ်လာတယ်ဆိုတဲ့ ပါးစပ်ရာဇဝင်ေတွအထိ မယံုရင် ပံုြပင်မှတ်လို့ အစဉ်အဆက် ေြပာလာခဲ့ြကတာေလးေတွကို သက်ြကီးစကား သက်ငယ်ြကားေစဖို့ ဇာတ်ေြကာင်းကေလး အရင်လှန်လိုက်ရေအာင်ေနာ်။ ကိုယ့်အလှည့် ေရာက်လာမှကိုး။
ငယ်ငယ်ကဖတ်ခဲ့ဖူးတဲ့ ငတက်ြပားကာတွန်းရုပ်ြပထဲမှာေတာ့ ေပါက္ကံြပည်မှာ မင်းမူေနတဲ့ ကျားြကီး ရှူးပျံြကီး ငှက်ြကီး နဲ့ ဝက်ြကီးတို့ကို လူဇာတ်ေကာင်ေတွနဲ့ သေရာ်ထားတာ မှတ်မိပါတယ်။ သမိန်ေပါသွပ် မေပါ်ခင်ကေပါ့။ ဒီသီချင်းထဲမေတာ့ နန်းေတာ်ထဲ တိရိစ္ဆာန်ေတွ မင်းမူေနတာ စိတ်မေအးစရာပါလို့ ဆိုထားေတာ့ အဂင်္လိပ်ေခတ်က ေရးတာဆိုရင် ဘယ်ေလာက်များ သတ္တိေြပာင်လိုက်သလဲေနာ်။ ဒါေပမယ့် ြပူေစာထီးနံမည်ဟာ ဖဆပလေခတ်မှာ အခုေခတ် စွမ်းအားရှင်များ၊ ဒီပဲယင်းသားများလို လူငှားနဲ့ရိုက်ရမိုက်ရရှာလို့ ြပည်သူလူထုက မသဒီေအာ့နှလံုးနာရတာနဲ့ အသံေတာင် မြကားချင်ဘူး ဆိုတဲ့ဘဝကို ေရာက်ခဲ့ရပါတယ်။
သမိုင်းမှာ နံမည်ဆိုးတွင်မိရင် သားစဉ်ေြမးဆက်အရှက်ရတတ်တာကို ပညာမတတ် ဦးေနှာက်မြပည့်ေတာ့ မသိြကဘူးထင်ပါရဲ့။ ဗန္ဓုလေမွးတဲ့အရပ်က ဒီလိုအစားမျိုးေတွထွက်လာတာ အခုဆို ေခါင်းေတာင်မေဖာ်ဝံ့ေအင် ရှက်စရာပါပဲ။ ကိုယ့်ဘိုးေဘးလက်ထက်က ဘုန်းြကီးတဲ့ ဘုရင်နံမည်ကို မေတာ်တေရာ်ယူသံုးတာလည်း ဘုန်းပိလို့ ခနေလးနဲ့ အစတံုးကုန်ြကတယ်။ ြပူေစာထီးဘုရင်ြကီးကေတာ့ သိြကားမင်းဆက်သတဲ့ ေလးစြကာြကီးနဲ့ တိုင်းြပည်ရန်စွယ်ေတွကို နှိမ်နှင်းခဲ့တာ ခုနက တိရစ္ဆာန်ေတွအြပင် ပုဂံြပည်တဝှမ်းလံုး ပိတ်ဖံုးေနတဲ့ ဗူးခါးမျိုးပါမကျန်ေအာင် ကင်းစင်ေစခဲ့သတဲ့။ ေတာ်ပါေသးရဲ့။
သူတို့ေခတ်တုန်းကေတာ့ ြကက်ဆူနဲ့ အစားထိုးစိုက်တာ မေပါ်ေသးဘူး။ သူ့ေခတ်က တိရိစ္ဆာန်ေလးေကာင်ထဲမှာ ထူးြခားတာက ထီးလှိုင်စံငှက်ြကီးပါပဲ။ မင်းမျိုးမင်းနွယ် အပျိုစင်ကေလးေတွကိုမှ စားပါသတဲ့။ ြမန်မာမေလးေတွ အပျိုစင်ဂုဏ်ရည်ကို တန်ဖိုးထားခဲ့ြကတာ အဲဒီပုဂံေခတ်ဦး ကာလကတည်းကလို့ ဆိုရမှာေပါ့။ လူမေြပာနဲ့ ငှက်ေတာင်မှ အပျိုမဟုတ်ရင် မစားဘူးတဲ့။ ငှက်လိုပဲ အပျိုြကိုက်တတ်တာကေတာ့ အရည်းြကီးများဆိုပဲ။ အေထာက်အထား မခိုင်လံုဘူး မဟုတ်ကဟုတ်ကေတွလို့ ဆိုသူကဆိုေပမယ့်လည်း ဘူတန်ကို ေရာက်တဲ့အခါမှာ အဲဒီအေလ့အထကို ဆက်ခံထိမ်းသိမ်းထားတဲ့ ဂုရုြကီးရဲ့ သာသနာမျိုးဆက်တစ်စုကို ေတွ့မိပါတယ်။ ြမန်မာြပည်မှာ သားဆုပန်သလိုပဲ ဒီမှာလည်း သူတို့ဆရာေတာ်သခင်ကို ကာမဒါနြပုြပီး သားေကာင်းသမီးေကာင်းရေစေြကာင်း အိမ်ေထာင်ေရး သာယာချမ်းေြမ့ေစေြကာင်း ဆုမွန်ေတာင်းြကသတဲ့။ တကာမပရိသတ်က ကိုယ်ေတာ့်စွမ်းရည်ထက် အဆမတန် ေကျာ်လွန်ေနေလေတာ့ စတိအြဖစ်နဲ့ သစ်သားတန်ဆာထုလုပ် ကိုယ်ေငွ့ေတာ်လှံုေစြပီးမှ ေရာ့ အင့် နင်တတို့ ငါတတို့နဲ့ ထိေတာ်မူရရှာသတဲ့။ အိမ်ေထာင်ြပုြပီး သားသမီးမရေသးတဲ့ ေမာင်နှံစံုတို့လည်း ဆရာဝန်နဲ့ေဆွးေနွးဖို့ထက် အဲဒီေကျာင်းကို ေြပးဆုေတာင်းဖို့ပဲ အားသန်ြကတယ်ဗျား။ ရုက္ခစိုးမင်းထက်ေတာ့ ေသချာသေပါ့ေနာ်။ အဲဒီအဂင်္ါေတာ် တံဆိပ်ြကီးကိုလည်း အိမ်ဦးေခါင်ဖျား တေလးတစား ေရးဆွဲထုလုပ် ကိုးကွယ်ြကတာ ဒီမှာ အထူးအဆန်းေတာ့ မဟုတ်ေတာ့ပါဘူး။
ဒီကေန့ေခတ်မှာေတာင် အဲဒီအယူဝါဒရှိေနေသးရင် ပုဂံေခတ်က အရည်းြကီးေတွဆီမှာ မရှိပါဘူးလို့ ဘယ်ေြပာနိုင်မလဲ။ သို့ေသာ်ြငားလည်း ေခတ်သမီးပျိုတို့က ဂုရုဘိုးဘိုးတို့ေလာက်ေတာ့ သနားေသးသေမာင်။ အားလံုးက အပျိုစင်ကေလးေတွချည့်ပဲ။ မယံု မင်းသမီးေလးေတွ အင်တာဗျူးြကည့်ပါလား။ စကားတစ်ခွန်းေတာ့ မှတ်မိသလိုပင် လို့ ဆိုရမလားပဲ။ တက်သစ်စ ေမာ်ဒယ်မေလးဆီက မှတ်သားထားမိတာ။ “…. လည်း စားြပီးသွားြပီ။ ….. လည်း စားြပီးသွားြပီ။ အဲတေယာက်လား.. ဟက် ဟက် .. စားလို့မရဘူးေလ။ ညီအမချင်းချင်းေတွ။ သူက မီးတို့စားတဲ့ဟာပဲ စားချင်တာ။” တဲ့။ ဘုရား ဘုရား။ မင်းသားလူပျိုများေတာင် သူ့ဆီပန်းဦးမဆက်မိရင် အေြပာခံရမှာ ေြကာက်စရာ လန့်စရာ။ (နံမည်ေတွေတာ့ အတိအကျ လာမေမးနဲ့ေနာ်။ မေြပာြပဘူး။ သတ်ရင်သတ်) ြပူေစာထီးရာဇဝင်ကေန ဟိုေရာက်ဒီေရာက်နဲ့။ သန်ရာသန်ရာလို့ ေြပာေနဦးမယ်။ ေရှ့ဆက်ြကစို့။
ဒီသီချင်းကေလးကို နားထဲမှာ ထပ်ကာ ထပ်ကာ ြကားေယာင်လာတဲ့အချိန်ကေတာ့ ထိုင်းမှာ ရှပ်နီေတွကို နှိမ်နှင်းတုန်းကပါ။ “တိုင်းြပည်မြငိမ် ြမို့ရွာဆူချိန် ေြကာက်ဖွယ်အမှန်ပင် တနည်းဟာမို့ ဝက်ြကီးရန်ကို တွန်းလှန်ြဖိုကာ မရရှာလျှင် သမုဒရာဇ် ရာဇာဘုရင် လက်ေလျှာ့ကာ ေငးမှိုင်ကာပင်..” တဲ့။ ရင်သပ်ရှုေမာ ခန်းနားလွန်းတဲ့ ေရှာ့ပင်းစင်တာြကီးေတွ မီးဟုန်းဟုန်းေတာက်လို့ ြကက်ပျံမကျ စည်ကားခဲ့တဲ့ေနရာေတွ ကျီးနဲ့ဖုတ်ဖုတ် ြဖစ်သွားတာေတွ့ရတဲ့အခါ သူတို့ဘုရင်များ ေနနိုင်ရန်ေကာ လို့ ေအာင့်ေမ့ြပီး ြကားထဲက နှေြမာေနမိပါတယ်။ ြမန်မာေတွနဲ့မတူတာကေတာ့ ေတာမီးေလာင်ေပမယ့် လုမည့်ယက်မည့် ေဖာက်မည့်သယ်မည့် ေတာေြကာင်ေတွ မေတွ့ရတာပါ။
ေနာက်ရက်ေတွမှာေတာ့ တူလာပါေလေရာ။ ပစ်တာခတ်တာ နှိမ်နှင်းတာေတွေလ။ အထင်ြကီးထားသမျှေတွ ကုန်သွားတာကေတာ့ ရှပ်နီေခါင်းေဆာင်ကို လက်ေြဖာင့်တပ်သားက ပစ်တဲ့အခါမှာပါ။ ဒီလိုနည်းနဲ့ ေြဖရှင်းလိုက်လို့ ြငိမ်သွားတာမှန်ေပမယ့် တို့ဆီကလူေတွများ အတုြမင် အတတ်သင်လုပ်ကုန်ြကရင် ခက်ရေချရဲ့လို့ ပူပင်မိပါတယ်။ တကယ်ေတာ့ သူတို့ကသာ ကိုယ့်ဆီကအတုခိုးခဲ့တာ ေနမှာပါ။
အခုတေခါက် ထိုင်းကို ြပန်ေရာက်တဲ့အခါ အဲဒီတုန်းကြဖစ်ခဲ့တဲ့ အပျက်အစီး အစအနေတာင် ရှာမရေတာ့ဘူး။ ဖူးကက်ကိုေရာက်ေတာ့လည်း လမ်းြပကေလးက ဒီေနရာေတွဟာ ဆူနာမီဝင်သွားတုန်းက ပျက်စီးသွားခဲ့လို့ အသစ်ြပန်ေဆာက်ထားတာေတွပါ ဆိုေတာ့လည်း အံဩစရာ။ ြပန်လည်ထူေထာင်ေရးမှာေတာ့ စနစ်လည်းကျသလို ြမန်လည်းြမန်ဆန်ပါေပတယ်။ ဒါမျိုးများ တို့ဆီမှာလည်းရှိတယ်ေလ လို့ ဗိုလ်ေလးေတွက ေြပာလာရင်ေတာ့ ဘာမှမေြပာေတာ့ဘူးေနာ်။ ေြပာစရာကို မလိုေတာ့လို့။ မရှိတာထက် မသိတာထက် မေတွးတာက ပိုခက်တယ်ဆိုတာ တေန့ကိုယ်ပိုင်ဦးေနှာက်နဲ့ ေတွးေခါ်တတ်လာရင်ေတာ့ သိလာပါလိမ့်မယ်။ ဘဝေပါင်းများစွာ ကျွတ်ခွင့်မပါရင်ေတာ့ မေြပာတတ်ဘူး။
ဒီတခါမျှေဝချင်တဲ့ အေတွးအေခါ်ကေလးကေတာ့ ပီတိဆိုတဲ့အရသာ အေြကာင်းပါ။ အိမ်ြပန်ေရာက်ရင် ဘယ်မှ ထွက်လို့မရေတာ့တာ ေသချာေနလို့ ေရာက်တုန်းေရာက်ခိုက် တတ်စွမ်းသမျှ လည်ပတ်ေနမိပါတယ်။ တသိန်းတန်ထမင်းပွဲစားဖို့ သံုးနှစ်သံုးမိုး ကျွန်ခံလာရတဲ့သူလို အခုချိန်မှာေတာ့ ထမင်းစားရေတာ့မယ့် အခါကိုးဗျ။ ကမ်းေြခဟိုတယ်က အြဖူေတွြကားမှာ ေနဆာလှံုရင်း ေကာ့ေတးေလးေသာက်လို့ စားပွဲထိုး အြဖူမေလးကို “ြပန်မအမ်းနဲ့ ကေလးေရ” လို့ တင်တင်စီးစီးေြပာရတာ၊ ေရကန်နံေဘးက အလျှံပယ်ထမင်းဝိုင်းြကီးမှာ စားေကာင်းေသာက်ဖွယ်ေတွ ကို မျက်နှာကေလးဝင့်ြပီး အေနာက်တိုင်း ရုပ်ရှင်ကားထဲကအတိုင်း စားေနရတဲ့အခါ စိတ်ထဲမှာ ဘာလိုေနမှန်း မသိပါဘူး။ ေကာင်းေတာ့ ေကာင်းတယ်။ အရသာမရှိဘူးဗျ။ ဘူတန်မှာ ေခါက်ဆွဲြပုတ် စားေနရေပမယ့် ခွဲလူနာကို ချုပ်ရိုးေြဖေပးလိုက်လို့ အရာေရးေရးေလးပဲ ေပါ်တဲ့ ဗိုက်ေပါ်ကအမာရွတ်ကေလးကို ြမင်ရတဲ့အခါ ြပန်ေတွးမိရင်ေတာင် စိတ်ချမ်းသာတယ်။
လမ်းမှာ လူနာေကာင်မေလးနဲ့ေတွ့ရင် ြပံုးြပြပီး ချက်ြပုတ်ေဘာင်းဘီမှာ မြမင်ရတဲ့ကိုယ့်လက်ရာေလးကို (ခွဲစိတ်ထားတဲ့ အမာရွတ်ကိုေြပာတာေနာ်) လှမ်းြကည့်ရတာလည်း အရသာရှိတာပဲ။ ပိုက်ဆံနဲ့ ဝယ်လို့ရတဲ့ ပစ္စည်းေတွမှာ အဲဒီအရသာမပါဘူးဗျ။ မျက်စိ နား နှာ လျှာ ကိုယ် ဆိုတဲ့ အာရံုငါးပါးဟာ စိတ်ဆိုတဲ့မေနာဘဝင်က လွှမ်းမိုးထားတာ။ ဘယ်ေလာက်ပဲ ေကာင်းမွန်တဲ့ အဆင်း အသံ အနံ့ အရသာ ြဖစ်ပါေစ။ မြကည်လင်တဲ့ စိတ်ဘဝင်မှာ သာယာမှု မြဖစ်နိုင်ဘူး။ ဦးေပါစံြကီး ြပက်လံုးတစ်ခု သွားသတိရတယ်။ “အမာရယ်.. ကိုယ့်သမီးအရွယ်ကေလး သားေြပာ မယားေြပာ ေြပာဆိုြပီး ကလို့ရတဲ့ ပိုက်ဆံနဲ့ ထန်းလျက်ဝယ်စားလို့ေတာင် ချိုနိုင်စရာ အေြကာင်းမရှိဘူး” တဲ့။
ဒီလိုဆိုရင် ကိုယ့်ြမန်မာတမျိုးသားလံုးကို ကျွန်စုတ်ပစ်တဲ့ သရက်ေစ့ေလာက်ေတာင် မေြပာင်ေယာင်ေအာင် နှိပ်ကွပ်ြပီး ကမ္ဘာမှာကျိကျိတက် လူချမ်းသာစာရင်းဝင်ေနသူတို့ စားေနတဲ့ ထန်းလျက်များဟာ ချိုမှချိုနိုင်ြကပါရဲ့လား။ “ြမိန်နိုင်ေပ့ သူတို့ကိုယ် ြမိုရက်ေပ့ သူ့ခံတွင်း” လို့ နွားေမတ္တာစာထဲကလို ေမတ္တာပို့ြကရမေလာက်ပါပဲ။ အဲဒီစည်းစိမ်ေတွဟာ ေသတဲ့အခါ သယ်သွားလို့မရသလို ကိုယ့်သားေြမးများဖို့ ချန်ရစ်ခဲ့တိုင်းလည်း မကျန်တတ်ဘူးဆိုတာ သွားေလသူြကီးများကို ကိုယ်ြပုခဲ့တဲ့ နမူနာေတွ ြပန်ြကည့်ရင်လည်း သိနိုင်ပါတယ်။
အကုသိုလ်ကံ ဝဋ်ေြကွးေတွသာ အရိပ်လို ပါသွားတာလည်း ကိုယ်ေတွ့ပါ။ သူများသားသမီးေပါင်းများစွာကို ပညာတပိုင်းတစနဲ့ ေကျာင်းဆက်မတက်နိုင်ေအာင် ြပုခဲ့သူြကီးက “ေြမးကေလးေတွလည်း ေကျာင်းမတက်ရတာ ြကာြပီ” လို့ ေြပာသံြကားတဲ့အခါ တရားကျရမလား သနားရမလားေတာင် မေြပာတတ်ေတာ့ဘူး။ ဒီအခါမှာ ငါ့အလှည့်ကျရင် ဒီလိုမြဖစ်ရေလေအာင်ဆိုြပီး အမျိုးမျိုး ြကံစည်ေတွးေတာ စီမံေနရတာ ပင်ပန်းလိုက်ပါဘိ။ ချိုသလားဘိုးေတာ်။ ြမိန်သလားဘိုးေတာ်။ အရသာရှိပါရဲ့လား ဘိုးေတာ်။ သူတို့ေနရာေရာက်ရင် ပီတိဆိုတာ ဘယ်လိုအခါမျိုးမှာ ခံစားရမှာပါလိမ့်။ “ငါကွ” ကလွဲလို့ ဘာတစ်ခုမှ ပီတိြဖစ်စရာ ရှာမရပါဘူး။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ ပီတိဆိုတာ ယူတဲ့အရသာ မဟုတ်ဘူးေလ။ ေပးရတဲ့ အရသာ။ ြမန်မာ့အလင်း သတင်းစာြကီးဖတ်ြပီး ကိုယ့်ဘာသာကိုယ် ပီတိေတွြဖာေနရင်ေတာ့ မေြပာတတ်ဘူးဗျာ။ ေသတဲ့အခါ တရုတ်မသာများမှာ စက္ကူပိုက်ဆံမီးရှို့သလို သတင်းစာေတွ အထပ်လိုက် မီးရှို့ေပးမယ်။ ယမမင်းြကီးဆီ ေရာက်ရင် ြပလိုက်။
သာသနာသက္ကရာဇ်ေတာ် ၆၅၁ခုနှစ်အဝင် အရိမဒ္ဒနေပါက္ကံြပည်တွင် ကျား၊ ရှူးပျံ၊ ဝက်ထီးနဲ့ ငှက်ြကီးတို့ မင်းမူေလေတာ့လျှင်။
တိုင်းြပည်မြငိမ် ြမို့ရွာဆူချိန် ေြကာက်ဖွယ်အမှန်ပင် တနည်းဟာမို့ ဝက်ြကီးရန်ကို တွန်းလှန်ြဖိုကာ မရရှာလျှင် ေတာနယ်ေတာစွယ်တို့အြပင် သမုဒရာဇ်ရာဇာဘုရင် လက်ေလျှာ့ကာ ေငးမှိုင်ကာပင် ပလ္လင်ရိပ်ခန်းပျံ အမှန်အတွင်းတွင် တိရိစ္ဆန်သတ္တဝါ မင်းမူတာကို စိတ်မေအးသေနာ် အေရးေတာ်ေပါ်တာြမင်။
ရန်သူကို မာန်မူမယ်လို့ပင် တအားပဲ အတင်းပနှင် ြမားနဲ့ပစ်ြကလျှင် ဘုန်းေတာ်ဒါဏ်ေြကာင့် မခံသာ အေဝးနှင်။ ဧရာဝတီ ေရသီတာြမစ်ြပင် ကူးကာြဖတ်ေြပးဝင် လူ့ရွာနဲ့ေဝးလျှင် ဘုန်းေတာ်ဒါဏ်ေြကာင့် အဖန်ဖန်ေအာ်လျှက်ပင်။ (ဆင့်ကာထပ်ကာ ြမတ်ရာဇာေရွှြမားေတာ်နှင့် အင်မတန်ြကီးေသာ ဝက်ကိုပင် ေအာင်ြမင်ေတာ်မူပါေသာ ထိုေန့တွင်) ၂ ။ (သတိုးမဟာေသွးတို့ စံနန်းဘုရင် ြမို့ရွာေအးဖို့ မှတ်တမ်းေတာ်တင်) ၂ ။
ေအာင်သံေပးေသာ် ေြကွးေြကာ်ပါရလျှင် ဝက်ေသကန် နာမကမ္ဗည်းေရးတင် ပုဂံြပည်အေြကာင်းကို ေကာင်းစွာသိေတာ်မူေစချင်။
(ရန်သူများကို ရှင်းလင်းြခင်းြပု၍ပင် ကမ္ဘာေပါ်တွင် သိြကားမင်းေပးေသာ ေလးြမတ်ရှင် ြပူေစာထီးမင်းဘုရင် ဘုန်းေတာ်ရှင် တို့သခင်) ၂ ။ ြမို့ရွာမှာပင် ေအးေစရန် အမှန်စီစဉ် ေယာကင်္ျားထူးတစ်ေယာက်လို့ တင်ေြမှာက်ဖို့ပင် ရာဇဝင်။
တိုင်းေတာ်ြပည်ေတာ်တွင် ငှက်ြကီးရယ် မင်းမူ လူအများကို သူစားဖို့ြပင် အံ့ေလာက်စရာပင် သစ်ပင် တစ်ပင်တွင် အေတာင်နှစ်ဖက်ကိုြဖန့်ကာတင် ထီးလှိုင်စံ ငှက်ြကီးဘုရင် အို ြကမ်းြကုတ်စွာပင် တစ်လှမ်းဆုတ်ပါလျှင် ေြခေထာက်နှစ်ဖက်အကွာတွင် သံုးဂါဝုတ်ကျယ်စွာပင် ေတာင်ငယ်သို့ပင် ြကီးေသာ ငှက်ယုတ်ဘုရင် တစ်ေန့လျှင် တစ်ေယာက်ကျ မှန်မှန်ပင် ဆက်သအစာေတာ်ပင် စားခဲ့သမျှေတွ အားလံုးတွက်ြပန်လျှင် ၄၃၂၀ မဟာနွယ်ဖွားတို့ပင်။
(ရန်သူများကို ရှင်းလင်းြခင်းြပု၍ပင် ကမ္ဘာေပါ်တွင် သိြကားမင်းေပးေသာ ေလးြမတ်ရှင် ြပူေစာထီးမင်းဘုရင် ဘုန်းေတာ်ရှင် တို့သခင်) ၂ ။ ြမို့ရွာမှာပင် ေအးေစရန် အမှန်စီစဉ် ေယာကင်္ျားထူးတစ်ေယာက်လို့ တင်ေြမှာက်ဖို့ပင် ရာဇဝင်။
(ငှက်အံေတာင် ငှက်ေပါက်တွင်းရယ်လို့ အရိမဒ္ဒနေပါက္ကံြပည်မှာ သမိုင်းထိုးကာ တမျိုးြပုြပင် ယခုတိုင်ေအာင် ငှက်ေတာင်ြပင်ေခါ်တွင်) ၂ ။
ြမို့တခွင် ြမို့တခွင် ပင်နွယ်ဘူးများ မင်းမူလျှင် ရှူးပျံနှင့် ကျားဗျဂ္ဃတို့ပင် တွန်းလှန်လျှင် တွန်းလှန်လျှင် ြပူေစာထီးမင်းဘုရင် ဘုန်းလက္ခဏာေတဇာေတာ်ရှင် စစ်အင်ဂင်္ါေလးြဖာဝင် ကန်ေတာ့ပန်းကိုဆက်ရာတွင် (ဥပရာဇာမင်း နှင်းအပ်ေတာ်မူသည့်ြပင်) ၂ ။
သီရိစန္ဒာ သမီးတစ်ပါးနှင့် ထိမ်းြမန်းကာ ေအာင်ပွဲြကီးကိုဆင် ေပါက္ကံြပည် ဇာတ်ေတာ်တွင် ဆရာတင် နန်းေတာ်ေရှ့ကထွင်။
0 comments:
Post a Comment