ေရွှေငွေကျာက်သံပတ္တြမားစတဲ့ တွင်းထွက်သယံဇာတ၊ ဆန်ဂျံုပဲေြပာင်းစတဲ့ လယ်ယာထွက်ကုန်သယံဇာတ၊ ေရနံသဘာဝဓါတ်ေငွ့စတဲ့ ကုန်းတွင်းကမ်းလွန် ေြမေအာက်သယံဇာတေတွအြပင် ြပည်ပထွက်ကုန်အြဖစ် အဆက်မြပတ်ထွက်ရှိေနတဲ့ ြမန်မာ့သယံဇာတတစ်ခုကေတာ့ လူစွမ်းအားအရင်းအြမစ်သယံဇာတပဲ ြဖစ်ပါတယ်။ ရံုးဖွင့်ရက် ပန်းဆိုးတန်းလမ်းမမှာရှိတဲ့ ြမန်မာနိုင်ငံကူးလက်မှတ်ထုတ်ေပးတဲ့ဌာနမှာ ေန့စဉ်နဲ့အမျှ ြကိတ်ြကိတ်တိုးစည်ကားေနတဲ့ ြမန်မာလူငယ်ကေလးေတွကို ြကည့်ရင် တစ်နှစ်အထွက်နှုန်း၊ ဆယ်စုနှစ်အထွက်နှုန်းေတွကို ခန့်မှန်းြကည့်လို့ ရနိုင်ပါလိမ့်မယ်။
အခုလို ဆယ်စုနှစ် နှစ်ခု သံုးခုေလာက််စွန်းလာတဲ့အခါမှာေတာ့ သူတို့ထဲက အေတာ်များများဟာ နိုင်ငံရပ်ြခားမှာ အေြခမကျေသးေတာင်မှ အေနြကာ အသားကျလို့ အိမ်က မိသားစုေတွကို ဟိုကိုေခါ်လို့ ရလာြကြပီေပါ့။ ဒီအခါမှာ သူတို့ရဲ့ ရင်ေသွးကေလးငယ်များ ေန့စဉ်ရင်ဆိုင်ြကီးြပင်းရတဲ့ ပတ်ဝန်းကျင် အသိုင်းအဝိုင်းဟာ မိဘများငယ်စဉ်က ြကီးြပင်းခဲ့ရတဲ့ ြမန်မာလူမှုအသိုင်းအဝိုင်းနဲ့ ဘာဆိုဘာမှ မဆိုင်ေတာ့တာ အေသအချာပါပဲ။ ဘာသာတရား အဆံုးအမဆိုတာကလည်း ဘုန်းြကီးကန်ေတာ့ချင်ရင်ေတာင် ြမန်မာဘုန်းေတာ်ြကီးေကျာင်းကို တကူးတက သွားသွားဖူးရတဲ့ေနရာဆိုေတာ့ ကိုယ်ေတွငယ်ငယ်တုန်းကလို ေကျာင်းကန်အလယ်မှာ လူလားေြမာက်ြပီး ဘုရားသားေတာ်များနဲ့ အကျွမ်းတဝင်မရှိြကေတာ့ဘူးေပါ့။ အရှင်ဘုရား၊ တပည့်ေတာ်၊ တင်ပါ့ မှန်ပါ့ ဆိုတာေတွလည်း အိုးနင်းခွက်နင်းြဖစ်ကုန်ေရာ။
မိဘများ ခွင့်ရလို့ ြမန်မာြပည်ြပန်ရင်ေတာင် သူတို့ခမျာ နိုင်ငံြခားသားဧည့်သည်ေလးများလို ေနရထိုင်ရစိမ်းြပိး မေပျာ်နိုင်ြကေတာ့ဘူး။ တစ်ရွာမေြပာင်း သူေကာင်းမြဖစ်လို့သာ တရပ်တေကျးမှာ ရုန်းကန်ရှင်သန်ေနြကရတဲ့ မိဘများခမျာ ကိုယ့်ရင်ေသွးကေလးက တရပ်တရွာေသွးေတွဝင်ြပီး ကိုယ့်အမျိုးမဟုတ်ေတာ့သလို ြခားနားလာတဲ့အခါမှာေတာ့ ေသွးကစကားေြပာရံုနဲ့ မလံုေလာက်ေတာ့ဘူးဆိုတာ သေဘာေပါက်သင့်ပါြပီ။
ဇွန်လထုတ် ြပည်သူ့ေခတ်ဂျာနယ်ထဲက သီဟပူရဒိုင်ယာရီဆိုတဲ့ အခန်းဆက်ေဆာင်းပါးထဲမှာ ြပည်ပေရာက် ြမန်မာမိသားစုတစ်စုရဲ့ အြဖစ်အပျက်ကေလးတစ်ခု ဖတ်လိုက်မိပါတယ်။ မိခင်ြဖစ်သူက သားကို ဒါဏ်ေြကေဆးလိမ်းေပးမယ်ြပင်တဲ့အခါ သားက အဲဒါ ဆရာဝန်ညွှန်ြကားချက်ထဲမှာ မပါတဲ့ေဆးမို့ မလူးနိုင်ပါဘူးတဲ့။ မေအက ဆွဲဆွဲလွဲလွဲ လူးေပးေတာ့ ဆန္ဒမပါပဲ အတင်းအကျပ်ကုသမှုေပးတယ်ဆိုြပိး ရဲနဲ့တိုင်ပါသတဲ့။ အရပ်ရပ်ေနြပည်ေတာ် ြကားလို့မှ မေတာ်ကွယ်။ `မေကာင်းြမစ်တာ ေကာငိးရာညွှန်လတ်..´ အစရှိတဲ့ မိဘဝတ္တရားေတွကို ဒီကေလးအေနနဲ့ နားမလည်နိုင်တာ သူ့အြပစ်လို့ေတာ့ ေြပာလို့မရပါဘူး။
မိဘေတွက သွန်သင်ရမယ်ဆိုတာကျြပန်ေတာ့လည်း နိုင်ငံရပ်ြခားမှာ လူတန်းေစ့ေအာင် ရုန်းကန်ရင်ဆိုင်ရတဲ့ အခက်အခဲေတွကို ကိုယ်တိုင်ြကံုဖူးသူေတွသာ သိြကမှာပါ။ စာေရးသူကေတာ့ ကိုယ့်ဆီမှာ ြကီးြပင်းလာြကတဲ့ တရုတ်သားသမီး ကုလားသားသမီးေလးေတွကို နမူနာြပြပီး ကိုယ့်ရင်ေသွးငယ်ေတွကို ြမန်မာ့ယဉ်ေကျးမှု ဓေလ့ထံုးစံများနဲ့ သိပ်ြပီးစိမ်းေနေအာင် ပစ်မထားသင့်ဘူးလို့ သံုးသပ်ပါတယ်။ မှန်လိုက်ေလ။
ကိုယ်တိုင်လည်း ဒီလိုပဲ ေတွးမိတာေပါ့။ `ေခွးေတာက်ြမစ်ယှက် စိုက်ေရာဖက်က သရက်ပင်မင်း သိးချိုကင်း၏´ ဆိုတဲ့ အြဖစ်မျိုးမေရာက်ရေလေအာင် ယဉ်ေကျးမှုချင်း ေဒွးေရာယှက်တင်ြဖစ်လာတဲ့ ဒီကေန့ေခတ်အခါမှာ ကိုယ်ပိုင်အေမွအနှစ်အစစ်က ဘာလဲဆိုတာ ကွဲကွဲြပားြပားသိြပိး ခွဲခွဲြခားြခား ထိန်းသိမ်းထားနိုင်မှ ယဉ်ေကျးမှုတိုက်စားတဲ့ဒဏ်ကို ခံနိုင်ပါလိမ့်မယ်။ ဒါက ြမန်မာတစ်ေယာက်အေနနဲ့ ြမန်မာလိုြမင်မိတဲ့အြမင်ပါ။ ဒီအြမင်က မှန်ချင်မှန်ပါလိမ့်မယ်။ ဒါေပမယ့် အစွဲနှစ်ခုပါတယ်။ ြမန်မာဆိုတဲ့ လူမျိုးစွဲကတစ်ခု၊ တို့ငယ်ငယ်တုန်းကများဆိုရင်ဆိုတဲ့ ေရှးရိုးစွဲကတစ်ခု။ ဒီအစွဲနှစ်ခုကို နည်းနည်းစီေလျှာ့ြပီး ြပန်သံုးသပ်ြကည့်လိုက်ပါဦး။ ေခတ်မီမီ ကမ္ဘာြကည့်ြကည့်ြမင်ြကရေအာင်ေလ။
ကေလးရဲ့အြဖစ်က ဆရာကာြပန် အာေခါင်လှံစူးဆိုတာမျိုးထက် ဆိုးပါတယ်။ မိဘအဆံုးအမကို မနာခံတာ၊ အရိုအေသတန်တာ၊ တပ်ချင်ရာပုဒ်မ အကုန်တပ်၊ ဘယ်ဟာမှ ေကာင်းဖို့မရှိဘူး။ ဒါေပမယ့် ဒီကေလးဆီမှာ ချိုးနှိမ်မပစ်လိုက်ပဲ ရှင်သန်ေအာင်ပျိုးေထာင်ေပးရမယ့် အမှန်တရားတစ်ခုရှိေနပါတယ်။ အဲဒါက သူ့စိတ်ထဲမှာ မှန်တယ်လို့ထင်တာတစ်ခုကို အမှန်အတိုင်းြမင်လာေအာင် မြပင်ေပးပဲနဲ့ ဘယ်လိုဖိအားေပးမှုမျိုးနဲ့မှ ေြပာင်းလဲမပစ်လိုက်ပဲ စိတ်ထဲရှိတဲ့အတိုင်း ဆန္ဒကို ထုတ်ေဖာ်ရဲတဲ့ သတ္တိပါပဲ။ ကျွန်ေတာ့်မှာ မရှိခဲ့ပါဘူး။ ခင်ဗျားမှာလည်း ရှိမေနပါဘူး။ ကျွန်ေတာ်တို့မိဘေတွဆီမှာလည်း မေတွ့ခဲ့ရပါဘူး။ ဒါေြကာင့်မို့ ကျွန်ေတာ်တို့အားလံုး ဒီကေန့ ဒီဘူတာဆိုက်လာရြခင်းြဖစ်ပါတယ်။
ဗုဒ္ဒဘာသာပိပီ ဘုရားေဟာနဲ့အညီ ´ စကားေြခာက်ခွန်း လူ၌ထွန်းလည်း..´ ဆိုတဲ့ အဆံုးအမေအာက်မှာ အသားေသလာခဲ့တဲ့ဘဝ၊ ေကျးသားညီေနာင် ဇာတ်ေတာ်ထဲက ပုေဏ္ဏးမြကီး ေနာက်မီးလင်းတာကို အမှန်အတိုင်းဖွင့်ေြပာလိုက်မယ််တကဲကဲလုပ်လို့ လည်လိမ်ခံလိုက်ရတာကို သင်ခန်းစာယူရတဲ့ဘဝမို့ ဘယ်ေလာက်ပဲ မှန်ပါေစ ကိုယ့်အတွက် အကျိုးယုတ်မယ့် စကားမျိုးကို ြကမ်းြကားေလြကားေတာင် မေြပာြကနဲ့။ မင်းနားတစ်ေထာင် မင်းေြမာင်တစ်သိန်းမို့ မလိုသူေတွ တို့လိုက်ရင် အသံေြကာင့်ဖားေသမယ်လို့ေတွးြပီး ေရငံုနှုတ်ပိတ်ေနခဲ့ြကတာ ဘယ်ေလာက်ေတာင်ြကာသွားြပိလဲမသိပါဘူး။ `ဟုတ်မှန်ေသာ်လည်း အကျိုးမရှိ´ ဆိုတဲ့စကားကို ကိုယ်လိုသလို ဆွဲေတွးလိုက်တာကိုး။ ပိုြပိးတိကျေအာင်ြဖည့်ေြပာရရင် `မိမိ သူတပါး အကျိုးမရှိ´ လို့ဆိုရမှာေပါ့။ ေြပာတဲ့သူေရာ နားေထာင်တဲ့သူပါ အကျိုးမရှိမှေတာ့ မေြပာပဲေနတာ အေကာင်းဆံုးေပါ့ေနာ်။ ဒါေြကာင့်မို့လို့ ပညာရှိြကိးပိပီ လူလိမ္မာြကီးပိပီ၊ မှန်တာကို မှန်တယ်လို့ သိေသာ်ြငား စကားအဖတ်တင် အမုန်းမခံ ေလကုန်မခံပဲ ကိုယ့်အလုပ်ကိုယ် ဆက်လုပ်ေနြကတာေပါ့။
ဒီအခါမှာ အမှားကျူးလွန်သူေတွကလည်း အားကျမခံ မှားမှန်းသိသိြကိးနဲ့ကို ငါတို့ကမှ အမှန် ကျန်တာေတွ မုသာဝါဒချည့်သာလို့ ေြပာင်ေြပာင်တင်းတင်း ဆက်မှားြကေတာ့တာေပါ့။ နှစ်ေတွြကာလာေလေလ၊ အမှန်နဲ့အမှား ပညတ်ချက်ေတွဟာလည်း တရားကင်းကွာလာေလေလ ြဖစ်လာပါတယ်။ လက်ေတွ့သာဓကြပရမယ်ဆိုရင် `ထမင်းနပ်မှန်ဖို့ခက်တဲ့ဘဝမှာ ဘယ်အစိုးရတက်တက် ဘာမှ မထူးဘူး ´ လို့ဆိုသူေတွအတွက် ဘာမှ မထူးတဲ့အစိုးရကိုပဲ ရလိုက်တာဟာ ဘာမှမထူးဆန်းဘူးလို့ဆိုရင် ေသချာေပါက် ေထာင်နန်းစံရပါလိမ့်မယ်။
တကယ်တမ်းေတာ့ ြမန်မာေတွဟာ သူတို့အေနာက်နိုင်ငံေတွမှာ ထီးစိုက်နန်းတည်လုပ်ေနကတည်းက ကိုယ့်မင်းကိုယ့်ချင်းနဲ့ အုပ်ချုပ်လာခဲ့ြကတာချင်း အတူတူပါပဲ။ ဒါေပမယ့် ေလးကျွန်းတြမင့်မိုရ် ေမယုဗဟိုရ် ယုဂန္ဓိုရ်ေတွနဲ့ ကမ္ဘာြကီးကို အြပားအတိုင်းမှတ်ေနခဲ့ချိန်မှာ သူတို့ဆီမှာေတာ့ ကမ္ဘာြကီးကို အလံုးမှန်း သက်ေသြပခဲ့တာ ေတာ်ေတာ်ေတာင်ြကာသွားပါြပီ။ အဲဒါ လွယ်လွယ်နဲ့ ြဖစ်လာတယ်ေတာ့ မမှတ်ေလနဲ့။ ခရစ်ယာန်ေကျာင်းေတာ်ေတွမှာ ကမ္ဘာမြပားဘူးဆိုရင် ေခါင်းြဖတ်မီးရှို့သတ်ခဲ့တာ နည်းမှ မနည်းတာ။ လံုးလံုးြပားြပား ကိုယ့်ရှိမှ ကိုယ်စားရတာ။ သူတို့မို့ အားအားယားယား ြငင်းပေလတယ်ေနာ်။
အကျိုးဆက်ကေတာ့ ကျုပ်တို့ြမန်မာေတွ ဧရာဝတီနဲ့ ကမ်းရိုးတန်းကေလျှာက်ေလာက်ကို ေရေြကာင်းသွားလာ ရွက်နာဝါ လို့ ဖွဲ့ေနချိန်မှာ သူများတကာက ကမ္ဘာပတ်လို့ မဆလာလာဝယ်ရင်း ကိုယ့်ကို ကျွန်ြပုသွားတာ ခံလိုက်ရတာေပါ့။ ဒါေြကာင့်မို့ အများညီရင် ဤကိုကျွဲလုပ်ဖတ်တဲ့ အကျင့်ကေလးကို ြပင်လိုက်ြပီး ဤကိုဤ ကျွဲကိုကျွဲ ကွဲကွဲြပားြပားသိေအာင် အမှန်နဲ့အမှားကို ခွဲြခားထုတ်ေဖာ်တတ်တဲ့သတ္တိကေလးကို ပျိုးေထာင်ေစချင်ပါတယ်။
နီကိုးကစ်ဒ်မင်းရဲ့ အြခားသူများဆိုတဲ့ သရဲရုပ်ရှင်ကားြကည့်လိုက်ရတုန်းက အဲဒီထဲမှာ မိခင်ြဖစ်သူက သမီးေလးကို ကျမ်းစာသင်ေပးတဲ့ အခန်းတစ်ခန်းပါပါတယ်။ ဒိဌိေတွ အုပ်ချုပ်ေနချိန်မှာ ဘုရားသခင်ကို ယံုြကည်တယ်ေြပာရင် ေခါင်းြဖတ်အသတ်ခံရတယ်ဆိုေတာ့ ကေလးမကေလးက ရယ်ပါတယ်။ ´ အ လိုက်တာ´ တဲ့. ´ မယံုြကည်ပါဘူး ေြပာြပိး စိတ်ထဲက ကိုယ့်ဘာသာ ကျိတ်ယံုေနရင်လည်း ရလျက်သားနဲ့´ တဲ့။ ကေလးအေတွးေပမယ့် အဲဒိအခိုက်အတန့်အတွက်ေတာ့ မှန်ကန်တဲ့အေတွးလို့ ေြပာရမှာေပါ့။ ဒါေပမယ့် ေနာင်ကျရင် ကိုယ်ကိုယ်တိုင် နှုတ်ကဖွင့်ဟ မယံုြကည်ရဲတဲ့ ဘုရားသခင်ကို ကိုယ့်ကေလးေတွ ယံုြကည်လာေအာင် ဘယ်လိုဆွဲေဆာင်ရပါ့မလဲ။
အေြခအေနအရပ်ရပ်ေြကာင့် ြမိုသိပ်ထားလိုက်ရတဲ့ အမှန်တရားတစ်ခုကို သားေြမးများလက်ထက်အထိ ေရငံုေနြပီး သွန်သင်မေပးဘူးဆိုရင် သူတို့ေတွမှာ ဘယ်ဟာအမှန်ဆိုတာေတာင် သိနိုင်ေတာ့မှာ မဟုတ်ပါဘူး။ ဒါေြကာင့်မို့လို့ ကိုယ်ယံုြကည်တဲ့အမှန်တရားတစ်ခုကို အသက်စည်းစိမ်အန္တရာယ်ေြကာင့် ပညာရှိအေတွးနဲ့ ဖွင့်မေြပာပဲ ေနချင်ေနပါ။ ဒါေပမယ့် အဲဒီအမှန်တရားေလး ေပျာက်ကွယ်မသွားပဲ ြပန့်ပွားလာေအာင်ေတာ့ တဘက်တလမ်းက ြကိုးပန်းသင့်ပါတယ်။ အေနြကာလာရင် ကိုယ်ကိုယ်တိုင်က အဲဒိအမှားကို လက်ခံလာမယ့် အန္တရာယ်ကလည်း ရှိေသးတာေပါ့။
ကျွန်ေတာ်တို့ြမန်မာေတွမှာ ေခတ်မမီေတာ့တဲ့ စွန့်ပစ်သင့်တဲ့ အစွဲတစ်ခုလည်း ရှိေနပါေသးတယ်။ ကိုယ့်အခွင့်အေရးကို ကိုယ့်ဘာသာမယူပဲ ဘယ်သူလာြပီး ယူေပးပါ့မလဲ လို့ ကယ်တင်ရှင်ေစာင့်ေနတတ်တဲ့ အကျင့်ပါ။ လူ့အခွင့်အေရးတို့ ဒိမိုကေရစိတို့ဆိုတာ ကိုယ့်မှာ ရှိြပီးသား အခွင့်အေရးတစ်ခု၊ တြခားသူတစ်ေယာက်ေယာက်က ထိပါးေနှာက်ရှက်လာရင် ကိုယ့်ဘာသာ ကာကွယ်ယူရမယ့်၊ ပိတ်ပင်ထားရင် ကိုယ့်ဘာသာေတာင်းဆိုယူရမယ့် အရာတစ်ခုသာြဖစ်ပါတယ်။ အခုေတာ့ သူများကိုေြကာက်လို့ ကိုယ့်ဘာသာ ပိတ်ပင်ထားရတယ်ဆိုရင် ဘယ်ေကာင်းပါ့မလဲ။
ဒါကိုရဖို့ ေသွးေချာင်းစီးေအာင် ေတာ်လှန်ေရးြကီးဆင်နွှဲမှ၊ နိုင်ငံတကာကဖိအားေတွေပးမှ၊ စြကာကိုယ်ေတာ်ေလး နန်းတက်မှ ဆိုတာမျိုးမဟုတ်ပါဘူး။ ေစာေစာတုန်းက ေြပာခဲ့တဲ့ ကေလးေလးလို ကိုယ်မှန်တယ်ထင်တာကို စိတ်ထဲရှိတဲ့အတိုင်း မှန်ပါတယ်လို့ ထုတ်ေဖာ်ေြပာရဲတဲ့ သတ္တိပဲ လိုပါတယ်။ ဒါေပမယ့် ေြပာတိုင်းလည်း အမှန် မဟုတ်ေသးဘူးေနာ်။ အေြပာအဆင့်ကေန လက်ေတွ့ကျင့်သံုးမှုအထိ အဆင့်ေတွ အများြကီး ကျန်ေသးတယ်။ `မှန်တယ်ထင်တာေတွ ဒီအချိန်မှာ အကုန်မှားေတာ့ ရင်ထဲထိချက်က ြပင်းလွန်း´ ဆိုတဲ့သီချင်း ြကားဖူးတယ်မဟုတ်လား။ အခုဟာက ေြပာတဲ့အဆင့်မှာကို တက်မလာလို့ ေတွးတဲ့အဆင့်ကိုေရာက်ေအာင် ေရးြပရတာ။ ကိုယ့်စိတ်ထဲက ယံုြကည်တဲ့အတိုင်း ထုတ်ေဖာ်ေြပာြပိးရင် ကိုယ်ေြပာတဲ့စကားကို ကိုယ်တာဝန်ယူရတယ်ဆိုတာလည်း ကပ်ပါလာေသးတယ်။ အခွင့်အေရးတိုင်းမှာ တာဝန်ယူမှု တစ်ခုခု ရှိရစြမဲပဲ။ ဒိလိုစာမျိုးေရးြပိးရင် ြဖစ်လာတဲ့အကျိုးဆက်ကိုလည်း တာဝန်ယူရဲရမှာေပါ့။ ဒါမှ လွတ်လပ်စွာေြပာဆိုေရးသားခွင့်နဲ့ ထိုက်တန်တဲ့သူတစ်ေယာက်ြဖစ်မယ်။ ဒီေလာက်နဲ့လည်း မြပိးေသးြပန်ဘူး။
လူတစ်ေယာက်ရဲ့လွတ်လပ်ခွင့်ဆိုတာ တြခားလူတစ်ေယာက်ရဲ့လွတ်လပ်ခွင့်ကို သွားြပိး မထိခိက်ေစရဘူးဆိုတဲ့ ကန့်သတ်ချက်တစ်ခုလည်း မရှိမြဖစ်လိုပါတယ်။ ကိုယ့်ဘက်က ြခံစည်းရိုးအဆံုးမှာ သူ့ဘက်ကြခံစည်းရိုး စတယ်ေလ။ ဆိုလိုတာက ကိုယ်ယူလိုက်တဲ့ လွတ်လပ်ခွင့်ေြကာင့် တြခားသူကိုသွားြပိး ထိခိုက်နစ်နာမှု မရှိေစရဘူးတဲ့။ ဒါေတွဟာ သူများနိုင်ငံသားေတွ ေကျေကျညက်ညက် သေဘာေပါက်နားလည်ထားပါလျက် ကျွန်ေတာ်တို့ ြမန်မာေတွမှာေတာ့ ဘူးလံုးနားမထွင်းြဖစ်ေနဆဲပါပဲ။
` မင်းဘာမင်း ေထာင်မေြကာက် တန်းမေြကာက်လို့ ေရးချင်ရာေရးပါ ေမာင်ရာ။ ငရို့ေတာ့ ဆွဲမထည့်ပါနဲ့။ တို့မှာ သားနဲ့ မယားနဲ့´ဆိုရင်လည်း နားလည်နိုင်ပါတယ်ဗျာ။ အဲဒီသားေတွ မယားေတွ အရွယ်ေရာက်တဲ့အခါမှာသာ ဘယ်ဟာအမှန် ဘယ်ဟာအမှား ကွဲကွဲြပားြပားသိသွားေအာင် သွန်သင်ခဲ့ြကပါ။ ကျွန်ေတာ်တို့လို ကမ္ဘာမြပားလို့ ေခါင်းြပားသွားတဲ့သူေတွအေပါ်မှာလည်း သူေြပာတာ ဟုတ်ေတာ့ ဟုတ်သားပဲလို့ တိတ်တိတ်ကေလး နားလည်ေပးလိုက်ြကပါဗျို့။ (ြပီးကျမှ အလံုးလား အြပားလား သတ်သတ်ေခါ်ေမးလာရင် မေြပာြပေတာ့ဘူး။ သတ်ရင်သတ်။)
အခုလို ဆယ်စုနှစ် နှစ်ခု သံုးခုေလာက််စွန်းလာတဲ့အခါမှာေတာ့ သူတို့ထဲက အေတာ်များများဟာ နိုင်ငံရပ်ြခားမှာ အေြခမကျေသးေတာင်မှ အေနြကာ အသားကျလို့ အိမ်က မိသားစုေတွကို ဟိုကိုေခါ်လို့ ရလာြကြပီေပါ့။ ဒီအခါမှာ သူတို့ရဲ့ ရင်ေသွးကေလးငယ်များ ေန့စဉ်ရင်ဆိုင်ြကီးြပင်းရတဲ့ ပတ်ဝန်းကျင် အသိုင်းအဝိုင်းဟာ မိဘများငယ်စဉ်က ြကီးြပင်းခဲ့ရတဲ့ ြမန်မာလူမှုအသိုင်းအဝိုင်းနဲ့ ဘာဆိုဘာမှ မဆိုင်ေတာ့တာ အေသအချာပါပဲ။ ဘာသာတရား အဆံုးအမဆိုတာကလည်း ဘုန်းြကီးကန်ေတာ့ချင်ရင်ေတာင် ြမန်မာဘုန်းေတာ်ြကီးေကျာင်းကို တကူးတက သွားသွားဖူးရတဲ့ေနရာဆိုေတာ့ ကိုယ်ေတွငယ်ငယ်တုန်းကလို ေကျာင်းကန်အလယ်မှာ လူလားေြမာက်ြပီး ဘုရားသားေတာ်များနဲ့ အကျွမ်းတဝင်မရှိြကေတာ့ဘူးေပါ့။ အရှင်ဘုရား၊ တပည့်ေတာ်၊ တင်ပါ့ မှန်ပါ့ ဆိုတာေတွလည်း အိုးနင်းခွက်နင်းြဖစ်ကုန်ေရာ။
မိဘများ ခွင့်ရလို့ ြမန်မာြပည်ြပန်ရင်ေတာင် သူတို့ခမျာ နိုင်ငံြခားသားဧည့်သည်ေလးများလို ေနရထိုင်ရစိမ်းြပိး မေပျာ်နိုင်ြကေတာ့ဘူး။ တစ်ရွာမေြပာင်း သူေကာင်းမြဖစ်လို့သာ တရပ်တေကျးမှာ ရုန်းကန်ရှင်သန်ေနြကရတဲ့ မိဘများခမျာ ကိုယ့်ရင်ေသွးကေလးက တရပ်တရွာေသွးေတွဝင်ြပီး ကိုယ့်အမျိုးမဟုတ်ေတာ့သလို ြခားနားလာတဲ့အခါမှာေတာ့ ေသွးကစကားေြပာရံုနဲ့ မလံုေလာက်ေတာ့ဘူးဆိုတာ သေဘာေပါက်သင့်ပါြပီ။
ဇွန်လထုတ် ြပည်သူ့ေခတ်ဂျာနယ်ထဲက သီဟပူရဒိုင်ယာရီဆိုတဲ့ အခန်းဆက်ေဆာင်းပါးထဲမှာ ြပည်ပေရာက် ြမန်မာမိသားစုတစ်စုရဲ့ အြဖစ်အပျက်ကေလးတစ်ခု ဖတ်လိုက်မိပါတယ်။ မိခင်ြဖစ်သူက သားကို ဒါဏ်ေြကေဆးလိမ်းေပးမယ်ြပင်တဲ့အခါ သားက အဲဒါ ဆရာဝန်ညွှန်ြကားချက်ထဲမှာ မပါတဲ့ေဆးမို့ မလူးနိုင်ပါဘူးတဲ့။ မေအက ဆွဲဆွဲလွဲလွဲ လူးေပးေတာ့ ဆန္ဒမပါပဲ အတင်းအကျပ်ကုသမှုေပးတယ်ဆိုြပိး ရဲနဲ့တိုင်ပါသတဲ့။ အရပ်ရပ်ေနြပည်ေတာ် ြကားလို့မှ မေတာ်ကွယ်။ `မေကာင်းြမစ်တာ ေကာငိးရာညွှန်လတ်..´ အစရှိတဲ့ မိဘဝတ္တရားေတွကို ဒီကေလးအေနနဲ့ နားမလည်နိုင်တာ သူ့အြပစ်လို့ေတာ့ ေြပာလို့မရပါဘူး။
မိဘေတွက သွန်သင်ရမယ်ဆိုတာကျြပန်ေတာ့လည်း နိုင်ငံရပ်ြခားမှာ လူတန်းေစ့ေအာင် ရုန်းကန်ရင်ဆိုင်ရတဲ့ အခက်အခဲေတွကို ကိုယ်တိုင်ြကံုဖူးသူေတွသာ သိြကမှာပါ။ စာေရးသူကေတာ့ ကိုယ့်ဆီမှာ ြကီးြပင်းလာြကတဲ့ တရုတ်သားသမီး ကုလားသားသမီးေလးေတွကို နမူနာြပြပီး ကိုယ့်ရင်ေသွးငယ်ေတွကို ြမန်မာ့ယဉ်ေကျးမှု ဓေလ့ထံုးစံများနဲ့ သိပ်ြပီးစိမ်းေနေအာင် ပစ်မထားသင့်ဘူးလို့ သံုးသပ်ပါတယ်။ မှန်လိုက်ေလ။
ကိုယ်တိုင်လည်း ဒီလိုပဲ ေတွးမိတာေပါ့။ `ေခွးေတာက်ြမစ်ယှက် စိုက်ေရာဖက်က သရက်ပင်မင်း သိးချိုကင်း၏´ ဆိုတဲ့ အြဖစ်မျိုးမေရာက်ရေလေအာင် ယဉ်ေကျးမှုချင်း ေဒွးေရာယှက်တင်ြဖစ်လာတဲ့ ဒီကေန့ေခတ်အခါမှာ ကိုယ်ပိုင်အေမွအနှစ်အစစ်က ဘာလဲဆိုတာ ကွဲကွဲြပားြပားသိြပိး ခွဲခွဲြခားြခား ထိန်းသိမ်းထားနိုင်မှ ယဉ်ေကျးမှုတိုက်စားတဲ့ဒဏ်ကို ခံနိုင်ပါလိမ့်မယ်။ ဒါက ြမန်မာတစ်ေယာက်အေနနဲ့ ြမန်မာလိုြမင်မိတဲ့အြမင်ပါ။ ဒီအြမင်က မှန်ချင်မှန်ပါလိမ့်မယ်။ ဒါေပမယ့် အစွဲနှစ်ခုပါတယ်။ ြမန်မာဆိုတဲ့ လူမျိုးစွဲကတစ်ခု၊ တို့ငယ်ငယ်တုန်းကများဆိုရင်ဆိုတဲ့ ေရှးရိုးစွဲကတစ်ခု။ ဒီအစွဲနှစ်ခုကို နည်းနည်းစီေလျှာ့ြပီး ြပန်သံုးသပ်ြကည့်လိုက်ပါဦး။ ေခတ်မီမီ ကမ္ဘာြကည့်ြကည့်ြမင်ြကရေအာင်ေလ။
ကေလးရဲ့အြဖစ်က ဆရာကာြပန် အာေခါင်လှံစူးဆိုတာမျိုးထက် ဆိုးပါတယ်။ မိဘအဆံုးအမကို မနာခံတာ၊ အရိုအေသတန်တာ၊ တပ်ချင်ရာပုဒ်မ အကုန်တပ်၊ ဘယ်ဟာမှ ေကာင်းဖို့မရှိဘူး။ ဒါေပမယ့် ဒီကေလးဆီမှာ ချိုးနှိမ်မပစ်လိုက်ပဲ ရှင်သန်ေအာင်ပျိုးေထာင်ေပးရမယ့် အမှန်တရားတစ်ခုရှိေနပါတယ်။ အဲဒါက သူ့စိတ်ထဲမှာ မှန်တယ်လို့ထင်တာတစ်ခုကို အမှန်အတိုင်းြမင်လာေအာင် မြပင်ေပးပဲနဲ့ ဘယ်လိုဖိအားေပးမှုမျိုးနဲ့မှ ေြပာင်းလဲမပစ်လိုက်ပဲ စိတ်ထဲရှိတဲ့အတိုင်း ဆန္ဒကို ထုတ်ေဖာ်ရဲတဲ့ သတ္တိပါပဲ။ ကျွန်ေတာ့်မှာ မရှိခဲ့ပါဘူး။ ခင်ဗျားမှာလည်း ရှိမေနပါဘူး။ ကျွန်ေတာ်တို့မိဘေတွဆီမှာလည်း မေတွ့ခဲ့ရပါဘူး။ ဒါေြကာင့်မို့ ကျွန်ေတာ်တို့အားလံုး ဒီကေန့ ဒီဘူတာဆိုက်လာရြခင်းြဖစ်ပါတယ်။
ဗုဒ္ဒဘာသာပိပီ ဘုရားေဟာနဲ့အညီ ´ စကားေြခာက်ခွန်း လူ၌ထွန်းလည်း..´ ဆိုတဲ့ အဆံုးအမေအာက်မှာ အသားေသလာခဲ့တဲ့ဘဝ၊ ေကျးသားညီေနာင် ဇာတ်ေတာ်ထဲက ပုေဏ္ဏးမြကီး ေနာက်မီးလင်းတာကို အမှန်အတိုင်းဖွင့်ေြပာလိုက်မယ််တကဲကဲလုပ်လို့ လည်လိမ်ခံလိုက်ရတာကို သင်ခန်းစာယူရတဲ့ဘဝမို့ ဘယ်ေလာက်ပဲ မှန်ပါေစ ကိုယ့်အတွက် အကျိုးယုတ်မယ့် စကားမျိုးကို ြကမ်းြကားေလြကားေတာင် မေြပာြကနဲ့။ မင်းနားတစ်ေထာင် မင်းေြမာင်တစ်သိန်းမို့ မလိုသူေတွ တို့လိုက်ရင် အသံေြကာင့်ဖားေသမယ်လို့ေတွးြပီး ေရငံုနှုတ်ပိတ်ေနခဲ့ြကတာ ဘယ်ေလာက်ေတာင်ြကာသွားြပိလဲမသိပါဘူး။ `ဟုတ်မှန်ေသာ်လည်း အကျိုးမရှိ´ ဆိုတဲ့စကားကို ကိုယ်လိုသလို ဆွဲေတွးလိုက်တာကိုး။ ပိုြပိးတိကျေအာင်ြဖည့်ေြပာရရင် `မိမိ သူတပါး အကျိုးမရှိ´ လို့ဆိုရမှာေပါ့။ ေြပာတဲ့သူေရာ နားေထာင်တဲ့သူပါ အကျိုးမရှိမှေတာ့ မေြပာပဲေနတာ အေကာင်းဆံုးေပါ့ေနာ်။ ဒါေြကာင့်မို့လို့ ပညာရှိြကိးပိပီ လူလိမ္မာြကီးပိပီ၊ မှန်တာကို မှန်တယ်လို့ သိေသာ်ြငား စကားအဖတ်တင် အမုန်းမခံ ေလကုန်မခံပဲ ကိုယ့်အလုပ်ကိုယ် ဆက်လုပ်ေနြကတာေပါ့။
ဒီအခါမှာ အမှားကျူးလွန်သူေတွကလည်း အားကျမခံ မှားမှန်းသိသိြကိးနဲ့ကို ငါတို့ကမှ အမှန် ကျန်တာေတွ မုသာဝါဒချည့်သာလို့ ေြပာင်ေြပာင်တင်းတင်း ဆက်မှားြကေတာ့တာေပါ့။ နှစ်ေတွြကာလာေလေလ၊ အမှန်နဲ့အမှား ပညတ်ချက်ေတွဟာလည်း တရားကင်းကွာလာေလေလ ြဖစ်လာပါတယ်။ လက်ေတွ့သာဓကြပရမယ်ဆိုရင် `ထမင်းနပ်မှန်ဖို့ခက်တဲ့ဘဝမှာ ဘယ်အစိုးရတက်တက် ဘာမှ မထူးဘူး ´ လို့ဆိုသူေတွအတွက် ဘာမှ မထူးတဲ့အစိုးရကိုပဲ ရလိုက်တာဟာ ဘာမှမထူးဆန်းဘူးလို့ဆိုရင် ေသချာေပါက် ေထာင်နန်းစံရပါလိမ့်မယ်။
တကယ်တမ်းေတာ့ ြမန်မာေတွဟာ သူတို့အေနာက်နိုင်ငံေတွမှာ ထီးစိုက်နန်းတည်လုပ်ေနကတည်းက ကိုယ့်မင်းကိုယ့်ချင်းနဲ့ အုပ်ချုပ်လာခဲ့ြကတာချင်း အတူတူပါပဲ။ ဒါေပမယ့် ေလးကျွန်းတြမင့်မိုရ် ေမယုဗဟိုရ် ယုဂန္ဓိုရ်ေတွနဲ့ ကမ္ဘာြကီးကို အြပားအတိုင်းမှတ်ေနခဲ့ချိန်မှာ သူတို့ဆီမှာေတာ့ ကမ္ဘာြကီးကို အလံုးမှန်း သက်ေသြပခဲ့တာ ေတာ်ေတာ်ေတာင်ြကာသွားပါြပီ။ အဲဒါ လွယ်လွယ်နဲ့ ြဖစ်လာတယ်ေတာ့ မမှတ်ေလနဲ့။ ခရစ်ယာန်ေကျာင်းေတာ်ေတွမှာ ကမ္ဘာမြပားဘူးဆိုရင် ေခါင်းြဖတ်မီးရှို့သတ်ခဲ့တာ နည်းမှ မနည်းတာ။ လံုးလံုးြပားြပား ကိုယ့်ရှိမှ ကိုယ်စားရတာ။ သူတို့မို့ အားအားယားယား ြငင်းပေလတယ်ေနာ်။
အကျိုးဆက်ကေတာ့ ကျုပ်တို့ြမန်မာေတွ ဧရာဝတီနဲ့ ကမ်းရိုးတန်းကေလျှာက်ေလာက်ကို ေရေြကာင်းသွားလာ ရွက်နာဝါ လို့ ဖွဲ့ေနချိန်မှာ သူများတကာက ကမ္ဘာပတ်လို့ မဆလာလာဝယ်ရင်း ကိုယ့်ကို ကျွန်ြပုသွားတာ ခံလိုက်ရတာေပါ့။ ဒါေြကာင့်မို့ အများညီရင် ဤကိုကျွဲလုပ်ဖတ်တဲ့ အကျင့်ကေလးကို ြပင်လိုက်ြပီး ဤကိုဤ ကျွဲကိုကျွဲ ကွဲကွဲြပားြပားသိေအာင် အမှန်နဲ့အမှားကို ခွဲြခားထုတ်ေဖာ်တတ်တဲ့သတ္တိကေလးကို ပျိုးေထာင်ေစချင်ပါတယ်။
နီကိုးကစ်ဒ်မင်းရဲ့ အြခားသူများဆိုတဲ့ သရဲရုပ်ရှင်ကားြကည့်လိုက်ရတုန်းက အဲဒီထဲမှာ မိခင်ြဖစ်သူက သမီးေလးကို ကျမ်းစာသင်ေပးတဲ့ အခန်းတစ်ခန်းပါပါတယ်။ ဒိဌိေတွ အုပ်ချုပ်ေနချိန်မှာ ဘုရားသခင်ကို ယံုြကည်တယ်ေြပာရင် ေခါင်းြဖတ်အသတ်ခံရတယ်ဆိုေတာ့ ကေလးမကေလးက ရယ်ပါတယ်။ ´ အ လိုက်တာ´ တဲ့. ´ မယံုြကည်ပါဘူး ေြပာြပိး စိတ်ထဲက ကိုယ့်ဘာသာ ကျိတ်ယံုေနရင်လည်း ရလျက်သားနဲ့´ တဲ့။ ကေလးအေတွးေပမယ့် အဲဒိအခိုက်အတန့်အတွက်ေတာ့ မှန်ကန်တဲ့အေတွးလို့ ေြပာရမှာေပါ့။ ဒါေပမယ့် ေနာင်ကျရင် ကိုယ်ကိုယ်တိုင် နှုတ်ကဖွင့်ဟ မယံုြကည်ရဲတဲ့ ဘုရားသခင်ကို ကိုယ့်ကေလးေတွ ယံုြကည်လာေအာင် ဘယ်လိုဆွဲေဆာင်ရပါ့မလဲ။
အေြခအေနအရပ်ရပ်ေြကာင့် ြမိုသိပ်ထားလိုက်ရတဲ့ အမှန်တရားတစ်ခုကို သားေြမးများလက်ထက်အထိ ေရငံုေနြပီး သွန်သင်မေပးဘူးဆိုရင် သူတို့ေတွမှာ ဘယ်ဟာအမှန်ဆိုတာေတာင် သိနိုင်ေတာ့မှာ မဟုတ်ပါဘူး။ ဒါေြကာင့်မို့လို့ ကိုယ်ယံုြကည်တဲ့အမှန်တရားတစ်ခုကို အသက်စည်းစိမ်အန္တရာယ်ေြကာင့် ပညာရှိအေတွးနဲ့ ဖွင့်မေြပာပဲ ေနချင်ေနပါ။ ဒါေပမယ့် အဲဒီအမှန်တရားေလး ေပျာက်ကွယ်မသွားပဲ ြပန့်ပွားလာေအာင်ေတာ့ တဘက်တလမ်းက ြကိုးပန်းသင့်ပါတယ်။ အေနြကာလာရင် ကိုယ်ကိုယ်တိုင်က အဲဒိအမှားကို လက်ခံလာမယ့် အန္တရာယ်ကလည်း ရှိေသးတာေပါ့။
ကျွန်ေတာ်တို့ြမန်မာေတွမှာ ေခတ်မမီေတာ့တဲ့ စွန့်ပစ်သင့်တဲ့ အစွဲတစ်ခုလည်း ရှိေနပါေသးတယ်။ ကိုယ့်အခွင့်အေရးကို ကိုယ့်ဘာသာမယူပဲ ဘယ်သူလာြပီး ယူေပးပါ့မလဲ လို့ ကယ်တင်ရှင်ေစာင့်ေနတတ်တဲ့ အကျင့်ပါ။ လူ့အခွင့်အေရးတို့ ဒိမိုကေရစိတို့ဆိုတာ ကိုယ့်မှာ ရှိြပီးသား အခွင့်အေရးတစ်ခု၊ တြခားသူတစ်ေယာက်ေယာက်က ထိပါးေနှာက်ရှက်လာရင် ကိုယ့်ဘာသာ ကာကွယ်ယူရမယ့်၊ ပိတ်ပင်ထားရင် ကိုယ့်ဘာသာေတာင်းဆိုယူရမယ့် အရာတစ်ခုသာြဖစ်ပါတယ်။ အခုေတာ့ သူများကိုေြကာက်လို့ ကိုယ့်ဘာသာ ပိတ်ပင်ထားရတယ်ဆိုရင် ဘယ်ေကာင်းပါ့မလဲ။
ဒါကိုရဖို့ ေသွးေချာင်းစီးေအာင် ေတာ်လှန်ေရးြကီးဆင်နွှဲမှ၊ နိုင်ငံတကာကဖိအားေတွေပးမှ၊ စြကာကိုယ်ေတာ်ေလး နန်းတက်မှ ဆိုတာမျိုးမဟုတ်ပါဘူး။ ေစာေစာတုန်းက ေြပာခဲ့တဲ့ ကေလးေလးလို ကိုယ်မှန်တယ်ထင်တာကို စိတ်ထဲရှိတဲ့အတိုင်း မှန်ပါတယ်လို့ ထုတ်ေဖာ်ေြပာရဲတဲ့ သတ္တိပဲ လိုပါတယ်။ ဒါေပမယ့် ေြပာတိုင်းလည်း အမှန် မဟုတ်ေသးဘူးေနာ်။ အေြပာအဆင့်ကေန လက်ေတွ့ကျင့်သံုးမှုအထိ အဆင့်ေတွ အများြကီး ကျန်ေသးတယ်။ `မှန်တယ်ထင်တာေတွ ဒီအချိန်မှာ အကုန်မှားေတာ့ ရင်ထဲထိချက်က ြပင်းလွန်း´ ဆိုတဲ့သီချင်း ြကားဖူးတယ်မဟုတ်လား။ အခုဟာက ေြပာတဲ့အဆင့်မှာကို တက်မလာလို့ ေတွးတဲ့အဆင့်ကိုေရာက်ေအာင် ေရးြပရတာ။ ကိုယ့်စိတ်ထဲက ယံုြကည်တဲ့အတိုင်း ထုတ်ေဖာ်ေြပာြပိးရင် ကိုယ်ေြပာတဲ့စကားကို ကိုယ်တာဝန်ယူရတယ်ဆိုတာလည်း ကပ်ပါလာေသးတယ်။ အခွင့်အေရးတိုင်းမှာ တာဝန်ယူမှု တစ်ခုခု ရှိရစြမဲပဲ။ ဒိလိုစာမျိုးေရးြပိးရင် ြဖစ်လာတဲ့အကျိုးဆက်ကိုလည်း တာဝန်ယူရဲရမှာေပါ့။ ဒါမှ လွတ်လပ်စွာေြပာဆိုေရးသားခွင့်နဲ့ ထိုက်တန်တဲ့သူတစ်ေယာက်ြဖစ်မယ်။ ဒီေလာက်နဲ့လည်း မြပိးေသးြပန်ဘူး။
လူတစ်ေယာက်ရဲ့လွတ်လပ်ခွင့်ဆိုတာ တြခားလူတစ်ေယာက်ရဲ့လွတ်လပ်ခွင့်ကို သွားြပိး မထိခိက်ေစရဘူးဆိုတဲ့ ကန့်သတ်ချက်တစ်ခုလည်း မရှိမြဖစ်လိုပါတယ်။ ကိုယ့်ဘက်က ြခံစည်းရိုးအဆံုးမှာ သူ့ဘက်ကြခံစည်းရိုး စတယ်ေလ။ ဆိုလိုတာက ကိုယ်ယူလိုက်တဲ့ လွတ်လပ်ခွင့်ေြကာင့် တြခားသူကိုသွားြပိး ထိခိုက်နစ်နာမှု မရှိေစရဘူးတဲ့။ ဒါေတွဟာ သူများနိုင်ငံသားေတွ ေကျေကျညက်ညက် သေဘာေပါက်နားလည်ထားပါလျက် ကျွန်ေတာ်တို့ ြမန်မာေတွမှာေတာ့ ဘူးလံုးနားမထွင်းြဖစ်ေနဆဲပါပဲ။
` မင်းဘာမင်း ေထာင်မေြကာက် တန်းမေြကာက်လို့ ေရးချင်ရာေရးပါ ေမာင်ရာ။ ငရို့ေတာ့ ဆွဲမထည့်ပါနဲ့။ တို့မှာ သားနဲ့ မယားနဲ့´ဆိုရင်လည်း နားလည်နိုင်ပါတယ်ဗျာ။ အဲဒီသားေတွ မယားေတွ အရွယ်ေရာက်တဲ့အခါမှာသာ ဘယ်ဟာအမှန် ဘယ်ဟာအမှား ကွဲကွဲြပားြပားသိသွားေအာင် သွန်သင်ခဲ့ြကပါ။ ကျွန်ေတာ်တို့လို ကမ္ဘာမြပားလို့ ေခါင်းြပားသွားတဲ့သူေတွအေပါ်မှာလည်း သူေြပာတာ ဟုတ်ေတာ့ ဟုတ်သားပဲလို့ တိတ်တိတ်ကေလး နားလည်ေပးလိုက်ြကပါဗျို့။ (ြပီးကျမှ အလံုးလား အြပားလား သတ်သတ်ေခါ်ေမးလာရင် မေြပာြပေတာ့ဘူး။ သတ်ရင်သတ်။)
0 comments:
Post a Comment