• “အငိုလွယ်သည်”

    ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​​ေဆွး​​ေနွး​တယ်ဆိုတာ ကာယကံရှင် နှစ်ဦး​နှစ်ဘက်ြကား​ကဝင်ြပီး​
    “သည်း​ခံလိုက်ပါ သူြကီး​ရာ။ သည်း​ခံလိုက်ပါ သူ​ေဌး​က​ေတာ်။”
     ြဖန်​ေြဖ​ေစ့စပ်​ေပး​ရုံနဲ့ မရသလို ရွာဦး​ကဆရာ​ေတာ် ​ေကျာင်း​​ေခါ်၍ ြကိမ်​ေဆာ်ြပီး​ နင်​ေတာ်နင်တန် ပန်း​ကန်ကွဲ လက်ဘက်တစ်ရိုး​ ကွမ်း​တစ်ရိုး​နဲ့ ​ေကျ​ေအး​ပလိုက်လို့လည်း​ မရြပန်ပါဘူး​။ ြကား​ထဲမှာ အ​ေြကာင်း​အ​ေပါင်း​​ေတွက အများ​ြကီး​ ရှိ​ေသး​တာကိုး​။ ထည့်တွက်ငဲ့ကွက်ဖို့ လိုလာတဲ့အထဲမှာ ထိပ်ဆုံး​က​ေြပး​​ေနတာက​ေတာ့ Geo-politics လို့​ေခါ်တဲ့ ပထဝီနိုင်ငံ​ေရး​ြကီး​ပါပဲ။

    တိုင်း​ရင်း​သား​ချင်း​အတူတူ၊ ခံစား​ချက်ရှိခဲ့တာချင်း​လည်း​အတူတူ၊ ရခိုင်​ေတွဆီမှာ လက်နက်ကိုင် သည်​ေလာက်မရှိပဲ၊ ရှမ်း​​ေတွ၊ ကချင်​ေတွ၊ ကရင်​ေတွ၊ ကယား​​ေတွဆီမှာ လက်နက်ကိုင်တပ်ဖွဲ့​ေတွ ရှိ​ေနရြခင်း​အ​ေြကာင်း​ဟာ အဲသည် ပထဝီ​ေြကာမလွတ်တဲ့ ပ​ေယာဂက ထိပ်ဆုံး​ကပါပါတယ်။ တဘက်နိုင်ငံက အား​​ေပး​အား​​ေြမှာက်ြပု​ေနတယ်လို့ မဆိုလိုပါဘူး​။ သူတို့ကိုင်ထား​တဲ့ လက်နက်​ေတွဟာ အဲသည်ဘက်ကဝင်လာတာ မဟုတ်ရင် ကိုယ့်ဆီကစစ်တပ်က​ေတာ့ ြပန်ထုတ်​ေရာင်း​စား​ပါ့မလား​။ ြပီး​ကျ အဲ့ဒါြကီး​​ေတွနဲ့ ကိုယ့်ြပန်ပစ်မယ့်ဟာကို။

    အဲသည်နယ်စပ်​ေဒသ​ေတွမှာရှိတဲ့ လက်နက်ကိုင်အဖွဲ့အစည်း​​ေတွရဲ့ ရပ်တည်မှုဟာ တစ်ဘက်နိုင်ငံရဲ့ နိုင်ငံ​ေရး​​ေပါ်လစီ​ေတွအ​ေပါ်မှာ အမှီြပု​ေနတာက​ေတာ့ ြငင်း​ဖို့ခက်ပါတယ်။ ြမန်မာ-ဘဂင်္လား​၊ ြမန်မာ-တရုတ် နဲ့ ြမန်မာ-ထိုင်း​ဆက်ဆံ​ေရး​​ေတွ မတူညီတဲ့အတွက် သက်ဆိုင်ရာ နယ်စပ်​ေဒသက လက်နက်ကိုင်အဖွဲ့အစည်း​​ေတွရဲ့ ရှင်သန်​ေနထိုင်ပုံချင်း​လည်း​ မတူညီြကဘူး​။ တရုတ်တစ်နိုင်ငံတည်း​​ေတာင်မှပဲ ​ေဘကျင်း​အစိုး​ရဆီက သ​ေဘာထား​၊ ယူနန်ြပည်နယ်အစိုး​ရရဲ့ သ​ေဘာထား​၊ နယ်စပ်အုပ်ချုပ်​ေရး​အဖွဲ့ရဲ့သ​ေဘာထား​​ေတွဟာ တစ်ခုနဲ့တစ်ခု မတူြကဘူး​။ တစ်ဦး​ချင်း​စီရဲ့ အကျုိး​စီး​ပွား​သက်​ေရာက်မှုအ​ေပါ်မှာ အ​ေြခခံြပီး​ တစ်မျုိး​စီတုန့်ြပန်ြကသတဲ့။ အဲသည်အခါမှာ ရှုြမင်သုံး​သပ်ဖို့က ပထဝီက​ေန ​ေဘာဂဘက်ကို ​ေြပာင်း​လာြပန်​ေရာ။ စစ်ကိုအမှီြပုြပီး​ အကျုိး​စီး​ပွား​ြဖစ်ထွန်း​မှု (War economy) ဆိုတာကို ထည့်မစဥ်း​စား​လို့ မရဘူး​ ြဖစ်လာတယ်။

    ​ေကျာက်တွင်း​ြကီး​​ေတွ ​ေြခကန်တိုက်​ေနတဲ့အဖွဲ့ဆီမှာ ​ေကျာက်သူ​ေဌး​ြကီး​​ေတွ ရှိမယ်။ ဘာမှ မရှိရင်လည်း​ ပူစရာ မလိုပါဘူး​။ ​ေတာထဲမှာပါဆိုမှ သစ်ပင်မရှိပဲ​ေနမလား​။ အဲသည်သစ်ပင်မှ မရှိလည်း​ မပူနဲ့။ ရာသီဥတုက ကိုယ့်ဘက်မှာရှိတယ်။ ဘိန်း​စိုက်စား​။ ဒါ​ေလာက်မှ အြဖစ်မရှိဘူး​ဆိုရင် သိပ်စဥ်း​စား​မ​ေနနဲ့။

    ဆက်​ေြကး​​ေကာက်စား​။ ငှက်​ေပျာသီး​ကမှ အခွံနွှာ​ေနရဦး​မယ်။ ​ေတာခို​ေနတဲ့ လက်နက်ကိုင်အဖွဲ့အစည်း​ပါဆို​ေန ရဲဖမ်း​မှာ၊ တရား​ဥပ​ေဒနဲ့မညီမှာ ဘာ​ေြကာက်စရာရှိသတုန်း​။ အဲသည်​ေရ​ေသာက်ြမစ်ြကီး​​ေတွကို ထည့်မတွက်ပဲ ကိုင်း​ဖျား​ကိုင်း​နား​​ေလာက်ပဲ လှည့်ချုိင်​ေနတဲ့ ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​ဆိုရင် ပျဥ်း​မငုတ်တိုြကီး​ကမှ အတက်ထွက်တာ ​ေနှး​​ေနဦး​မယ်။ အသစ်အသစ်​ေသာ လက်နက်ကိုင်​ေတွ ဝင်လာမစဲ တသဲသဲ ရှိလိမ့်မပ။

    စစ်နဲ့အကျုိး​စီး​ပွား​ ြဖစ်ထွန်း​​ေနသူ​ေတွက ဥပုသ်သည်တစ်​ေယာက်မှ မပါတဲ့အတွက် လူသား​ချင်း​ စာနာ​ေထာက်ထား​စွာ ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​ကို လိုလား​လိမ့်မယ် လို့များ​ ထင်သလား​။ ခနတြဖုတ်က​ေလး​ အပစ်အခတ်ရပ်စဲလိုက်ရင်​ေတာင် ဘိန်း​စိုက်နှုန်း​ ၁၃%၊ ဘိန်း​ထုတ်လုပ်မှုနှုန်း​ ၁၆%​ေလာက် တက်လာသတဲ့။ ဆက်​ေြကး​​ေတွ​ေဈး​ြမင့်လာြပီး​ ဆက်​ေြကး​လိုက်​ေကာက်တဲ့ ဧရိယာ ပိုကျယ်ြပန့်လာသတဲ့။

    အဲဒီလို ငဲ့ကွက်စရာအ​ေြကာင်း​​ေတွ​ေြကာင့် တကယ်လို့များ​ ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​ရခဲ့လို့ လက်နက်ကိုင်အဖွဲ့အစည်း​​ေတွကို အရပ်သား​အြဖစ် တပ်​ေခါင်း​ခွဲြပီး​ ​ေနရပ်ြပန်လို့ လွှတ်လိုက်ရင် သည်အတိုင်း​ ြပန်လွှတ်လို့မရဘူး​။ သူတို့တ​ေတွ ဘယ်လိုဆက်ြပီး​ လုပ်စား​ကိုင်စား​ြကမလဲဆိုတာအထိ ပူပူပင်ပင် ရှိရလိမ့်မယ်။ အဲဒါ Demobilization လုပ်ရင် ​ေတွ့ရမယ့် ြပဿနာပဲ။ ငါ့နှယ်။ မုန့်ဆီ​ေြကာ်ဆို အသံ​ေတာင် မြကား​ချင်​ေတာ့ဘူး​။ စဥ်း​စား​ြကည့်​ေလ။ သူတို့ကို သူပုန်လို့ ကိုယ်က​ေခါ်​ေပမယ့်လည်း​ သူတို့နယ်မှာသူတို့ လက်နက်ကိုအမှီြပုြပီး​ရထား​တဲ့ အာဏာဆိုတာက​ေလး​က အထုိက်အ​ေလျာက်​ေတာ့ ယစ်မူး​​ေစတယ်။ ကိုယ့်လက်ထဲကအာဏာကို အဲ​ေလာက်လွယ်လွယ်ကူကူ ြပန်​ေပး​တတ်မှြဖင့် ကျုပ်တို့ြမန်မာြပည် ခုလိုဘ၀​ေရာက်စရာလား​။

     ​ေနာက်တစ်​ေြကာင်း​က​ေတာ့ လက်နက်ကိုင်ဆိုတာ အနည်း​နဲ့အများ​ အရိုင်း​လို့ပဲ ​ေြပာရမယ်။ အယဥ်တစ်​ေယာက်မှ မပါဘူး​။ ယဥ်​ေနရင် လက်နက်ကိုင်လို့မရဘူး​။ တချုိ့များ​ဆို လူလား​​ေတာင် မ​ေြမာက်​ေသး​တဲ့ က​ေလး​စစ်သား​​ေတွ​ေတာင် ပါ​ေသး​တယ်​ေလ။ မဟုတ်ဘူး​ ြငင်း​ရင် ယူကျုထဲမှာ ထိုင်း​​ေဆး​ရုံဝင်စီး​တဲ့သူငယ်​ေလး​​ေတွ ြပန်ြကည့်။ သူတို့တ​ေတွမှ စိတ်ြကမ်း​လူြကမ်း​မရှိရင် ဘယ်သူရှိမလဲ။ ငယ်ငယ်ရွယ်ရွယ် လက်နက်ကိုင်ဘ၀ကို ​ေရာက်လာရတာ အရွယ်နဲ့မမှျတဲ့ စိတ်ဒဏ်ရာ​ေတွ မရှိပဲ မ​ေနဘူး​။ သူတို့ကို အရပ်သား​​ေတွနဲ့ အတူထား​လို့ လွယ်ပါ့မလား​။ အရပ်က​ေရာ သူတို့ကို ဘယ်လိုပုံစံမျုိး​နဲ့ ြပန်လက်ခံမှာလဲ။

    အတိတ်က အြဖစ်​ေတွကို ခဝါချြပီး​ သင်ပုန်း​​ေချတာ အဲသ​ေလာက် လွယ်ပါ့မလား​။ သူတို့တ​ေတွ အလုပ်အကိုင် လူမှု​ေရး​ စီး​ပွား​​ေရး​ အဆင်​ေြပ​ေအာင် စီစဥ်မထား​နိုင်ရင် အရင်အတိုင်း​ လက်နက်ြပန်ကိုင်ဖို့က အနီး​ဆုံး​ထွက်​ေပါက် ြဖစ်သွား​ဦး​မယ်။ ဒါက​ေတာ့ Re-integration လုပ်ရင် ​ေတွ့ရမယ့် ြပဿနာပါ။

     သူများ​တကာဆီက အ​ေတွ့အြကုံ သ​ေဘာတရား​နဲ့ ပူပူပင်ပင် ​ေတွး​​ေခါ်​ေမှျာ်ြမင်ထား​တာ​ေတွ ကို ​ေလ့လာမှတ်သား​သင့်သလိုပဲ တကယ်တမ်း​ စစ်​ေြမြပင်မှာ နဖူး​​ေတွ့ ဒူး​​ေတွ့ ရင်ဆိုင်တိုက်ပွဲဝင်​ေနသူ​ေတွဆီက ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​အ​ေတွ့အြကုံ​ေတွကိုလည်း​ သိသင့်တာ​ေပါ့​ေနာ်။ အထိုက်အ​ေလျာက် ​ေအာင်ြမင်ခဲ့လို့သာ သည်က​ေန့ လွှတ်​ေတာ်​ေပါ်မှာ တချုိ့​ေသာ လက်နက်ကိုင်တိုင်း​ရင်း​သား​​ေခါင်း​​ေဆာင်​ေတွကို ကိုယ်စား​လှယ်​ေတာ်ြကီး​များ​အြဖစ် ြမင်​ေတွ့ခွင့်ရ​ေနတာ မဟုတ်လား​။ လက်နက်ကိုင်နဲ့ လက်နက်စွန့်နဲ့ ဘယ်သင်း​က ပိုများ​တယ် ထင်သလဲ။
    “အို.. သူတို့လုပ်သမှျ ဘာဆို ဘာမှ မ​ေကာင်း​ဘူး​။ ဘာမှ လာမ​ေြပာနဲ့ မသိချင်ဘူး​။”
     ဆိုတဲ့ တစ်ဘက်ပိတ်အြမင်မျုိး​ကို မစွန့်နိုင်ရင် နှစ်ဦး​နှစ်ဘက် ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​​ေဆွး​​ေနွး​ဖို့ဆိုတာ ဘယ်ြဖစ်နိုင်ပါ့မလဲ။ သည်အခါမှာ ဘဘြကီး​များ​ရဲ့ ​ေြခစလက်စ နဲ့ လက်ရုံး​ရည် နှလုံး​ရည်ကိုလည်း​ ​ေတွ့ခွင့်ြမင်ခွင့် ရခဲ့ပါ​ေပတယ်။

    ကိုယ်တို့ဘဘြကီး​​ေတွက ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​​ေဆွး​​ေနွး​တဲ့အခါမှာ
    “​ေဟ့​ေကာင်​ေတွ ​ေဟ့​ေကာင်​ေတွ။ မ​ေြပး​နဲ့။ အား​လုံး​လက်နက်ဖမ်း​ြပီး​ အချခံပါ။ ြပည်သူ့ဝိုင်း​​ေတွ ရဲထား​ြပီ။” 
    ဆိုတာမျုိး​ ​ေချာင်ပိတ်ဖမ်း​ထား​တာ မဟုတ်ပါဘူး​တဲ့။ အပိုင်း​သုံး​ပိုင်း​ခွဲြခား​ြပီး​ သီး​ြခား​ထွက်​ေပါက်က​ေလး​​ေတွ ​ေပး​ထား​ပါတယ်။ ​ေခါင်း​​ေဆာင်ပိုင်း​ကို​ေတာ့ လက်နက်ကိုင်လမ်း​စဥ်ကိုစွန့်လွှတ်ြပီး​ နိုင်ငံ​ေရး​အား​ြဖင့် ​ေခါင်း​​ေဆာင်မှုကို ရယူပါ။ တရား​ဝင် နိုင်ငံ​ေရး​ပါတီ​ေထာင်ပါ။ ကိုယ့်ြပည်သူ​ေထာက်ခံမှု ရရင် အဲသည်ြပည်သူကို ကိုယ်စား​ြပုြပီး​ ​ေခါင်း​​ေဆာင်အြဖစ် ရပ်တည်ပါ လို့ လမ်း​ဖွင့်​ေပး​ခဲ့တယ်။ အဲဒီနည်း​အား​ြဖင့် ဦး​ဖုန်ကျား​ရှင်တို့၊ ဦး​​ေကျာက်ညီလိုင်တို့၊ ဦး​​ေအာင်ခမ်း​ထီတို့ဆိုတာကို တိုင်း​ရင်း​သား​​ေခါင်း​​ေဆာင်များ​အြဖစ် ြမင်​ေတွ့ခဲ့ရတယ်။

     တြခား​လည်း​ အများ​ြကီး​ ရှိဦး​မှာ။ ကိုယ်က ကိုယ်ြမင်ဖူး​တဲ့သူကိုပဲ ​ေြပာ​ေနတာ။ဒုတိယအဆင့် လူလတ်ပိုင်း​​ေခါင်း​​ေဆာင်​ေတွကို​ေတာ့ စီး​ပွား​​ေရး​အခွင့်အလမ်း​​ေတွဖွင့်​ေပး​ြပီး​ တရား​ဝင် ကုမ္ပဏီ​ေထာင်လို့ အလုပ်အကိုင်အခွင့်အလမ်း​​ေတွ ​ေပး​ခဲ့တယ်။ ​ေအး​ရှား​​ေဝါတို့၊ ပတ္တြမား​နဂါး​တို့လို တိုင်း​ရင်း​သား​​ေကျာ​ေထာက်​ေနာက်ခံ ကုမ္ပဏီလုပ်ငန်း​စုြကီး​​ေတွဟာ အဲဒီနည်း​အား​ြဖင့် စည်ပင်ြဖစ်ထွန်း​လာတယ်။

    တတိယအဆင့်က​ေတာ့ လက်​ေအာက်ငယ်သား​ပိုင်း​​ေတွ ြဖစ်ပါတယ်။ သူတို့က လူဦး​​ေရပိုများ​ြပီး​ ကိုင်တွယ်ထိန်း​သိမ်း​ရခက်တဲ့အထဲမှာ ပါတယ်။ သူတို့ကို မူလရှိရင်း​စွဲ​ေခါင်း​​ေဆာင်ရဲ့​ေအာက်မှာ လက်နက်စွဲကိုင်ခွင့်ဆက်​ေပး​ထား​ြပီး​ ကိုယ့်​ေဒသကိုယ် ကာကွယ်ဖို့ ရိက္ခာလစာများ​နဲ့ ဆက်လက်တည်ရှိ​ေန​ေစရတယ်။ သို့​ေသာ်..။ အဲသည် သို့​ေသာ်က အ​ေရး​ြကီး​တာ။ အမိန့်နာခံတဲ့အခါမှာ​ေတာ့ ြမန်မာ့တပ်မ​ေတာ်ကိုသာ အမိန့်နာခံ​ေစရမယ်။ နယ်ြခား​​ေစာင့်တပ် လို့ ​ေခါ်ချင်​ေခါ်၊ ြပည်သူ့စစ်လို့ ​ေခါ်ချင်​ေခါ်၊ ြကိုက်သလို​ေခါ်။ ဒါ​ေပမယ့် တရား​ဥပ​ေဒ အြပင်ဘက်က လက်နက်ကိုင် အဖွဲ့အစည်း​ မဟုတ်​ေတာ့ဘူး​။ တပ်မ​ေတာ်ရဲ့ ထိန်း​ချုပ်မှု​ေအာက်က စည်း​ကမ်း​စံနစ်ကျတဲ့ လက်နက်ကိုင် အဖွဲ့အစည်း​အြဖစ် ဆက်လက်တည်ရှိရမတဲ့။

    အဲသည်တပ်သား​​ေတွဟာ တပ်မ​ေတာ်သား​များ​နည်း​တူ ရိက္ခာလစာ၊ ​ေနရာထိုင်ခင်း​၊ အခွင့်အ​ေရး​များ​ ခံစား​နိုင်မှာြဖစ်ြပီး​ အိုမင်း​မစွမ်း​လာတဲ့အခါ ပင်စင်ပါမကျန်ရ​ေအာင် ခံစား​ခွင့်ရှိ​ေစမတဲ့။ တပ်မှူး​၊ ခွဲမှူး​၊ အရာရှိ၊ အရာခံအား​လုံး​ ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​အဖွဲ့အစည်း​ကသာ ပါဝင်ဖွဲ့စည်း​​ေစြပီး​၊ တပ်မ​ေတာ်က​ေတာ့ အုပ်ချုပ်​ေရး​ပိုင်း​၊ စီမံခန့်ခွဲမှုအပိုင်း​မှာ ဝင်မပါပဲ ကူညီပံ့ပိုး​ရုံသက်သက်မို့ တပ်​ေရး​ဗိုလ်ြကီး​ တပ်​ေထာက်ဗိုလ်ြကီး​နဲ့ စာ​ေရး​စာချီဝန်ထမ်း​ အနည်း​ငယ်သာ ပါဝင်ြကမတဲ့။
    “​ေတာ်ပါရှင် တစ်ပတ်​ေလာက်​ေလှျာ့လိုက်ဦး​”
     လို့​ေတာင် ​ေြပာစရာ မကျန်ဘူး​​ေနာ်။ လွှတ်ကို လိုက်​ေလျာ​ေတာ့တာ။ ဒါ​ေပသိ ဟိုဘက်က ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​ယူထား​မိသူ​ေတွက​ေတာ့ အိုင်ရင်း​ဇင်မာြမင့် သီချင်း​သံြကား​တိုင်း​ မျက်ရည်မဆည်နိုင်ြဖစ်ြကရသတဲ့။
    “ချုိသာတဲ့စကား​​ေလး​များ​စွာ ​ေြပာသမှျ အဟုတ်ထင်ခဲ့။ ခု​ေတာ့ မှန်ရာကို မှား​တယ်။ ြကုံလာြပီမို့ ြမင်လာြပီမို့….။”
     ဆိုတာ​ေလ။ လက်စသတ်​ေတာ့ သူတို့လည်း​ နှလုံး​သား​အရင်း​အနှီး​နဲ့ပဲကိုး​။ ယုံမှတ်လို့ ပုံအပ်ြပီး​မှ​ေတာ့ ထွက်မ​ေြပး​ပါနဲ့ အသက်က​ေလး​ရယ်။ အတူတူပဲ ဆက်​ေနြကတာ​ေပါ့။ သာယာလို့ြငိမ်း​ချမ်း​တဲ့ကမာ္ဘ ဘာမှမ​ေဝး​ဘူး​ အနီး​​ေလး​မှာပါ။

    ဒီအခါမှာ​ေတာ့ ကိုယ်​ေရာက်ခဲ့​ေနခဲ့ဖူး​တဲ့ ကိုး​ကန့်အထူး​​ေဒသ(၁)က ​ေလာက်ကိုင်ြမုိ့က​ေလး​ကို ြပန်သတိရမိပါတယ်။ ဘဘဦး​ခင်ညွန့်နဲ့ ဘဘဦး​ဖုန်ြကား​ရှင်တို့ ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​ယူြပီး​တဲ့အခါမှာ ကိုး​ကန့်​ေဒသကို အထူး​​ေဒသအြဖစ် သတ်မှတ်ြပီး​ အထက်မှာ​ေဖာ်ြပခဲ့တဲ့ အချက်သုံး​ချက်နဲ့အညီ ရှဥ့်လည်း​​ေလှျာက် ပျား​လည်း​စွဲခဲ့ပါတယ်။ ဖုန်အိမ်ကလူ​ေတွကို အရပ်သား​အြဖစ်နဲ့ ​ေရွှြပည်ညွန့်ြမုိ့သစ်တည်ြပီး​​ေတာင် အုံနဲ့ကျင်း​နဲ့ စုစုစည်း​စည်း​ ြပည်တွင်း​အဝင်ခံခဲ့တယ်။ စီး​ပွား​​ေရး​လုပ်ငန်း​ြကီး​​ေတွ လွတ်လွတ်လပ်လပ် လုပ်ကိုင်ဖို့လည်း​ လမ်း​ဖွင့်​ေပး​ခဲ့တယ်။ အရင်တုန်း​ကလို နင်ပဲငဆ အ​ေခါ်အ​ေဝါ်​ေတွအစား​ တ​ေလး​တစား​ ဦး​ခွန်ဆာ၊ ဦး​ဖုန်။

    ဗိုလ်ချုပ်ြမ အစရှိသြဖင့် အ​ေရး​တယူ ​ေခါ်ဆိုဆက်ဆံတဲ့အခါ ကိုယ်​ေတွ​ေတာင် အရင်တုန်း​က သူတို့​ေတွ ပုလင်း​တူဗူး​ဆို့မို့သာ ဘုတ်ကျီး​​ေြမှာက် ကျီး​ဘုတ်​ေြမှာက် ​ေြမှာက်​ေနြကတာ လို့ ထင်ခဲ့တယ်။ ဘိန်း​ဘုရင် လည်ပင်း​ဖက်​ေပါင်း​​ေနမှ​ေတာ့ ဘုရား​တကာလုပ်လည်း​ အကုသိုလ် မစင်နိုင်ဘူး​ လို့ ​ေအာင့်​ေမ့မိတယ်။

     အခု​ေတာ့ သ​ေဘာ​ေပါက်လာြပီ။ ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​လမ်း​စဥ်ကို လိုက်တဲ့အခါမှာ အတိတ်ကြဖစ်ရပ်​ေတွကို သင်ပုန်း​မ​ေချပဲနဲ့ ​ေရှ့ဆက်လို့ မရဘူး​။ သူ့ဘာသူ အရင်က ဘိန်း​ဘုရင်မကလို့ ဘိန်း​သိြကား​မင်း​ြကီး​ပဲလုပ်လုပ်။ ကိုယ့်ဘက်က တ​ေလး​တစား​​ေခါ်​ေြပာဆက်ဆံြပီး​ ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​ယူလိုက်လို့ အဲသည်​ေဒသမှာ ဘိန်း​စိုက်ပျုိး​ထုတ်လုပ်မှု ပ​ေပျာက်သွား​မယ်ဆိုရင်၊ စစ်ပွဲ​ေတွ ရပ်သွား​မယ်ဆိုရင် ဆယ်ခါ​ေခါ်ပလိုက်မယ်။ တန်တယ်။

    တကယ်​ေတာ့ ကိုယ်​ေပး​နိုင်တဲ့ ​ေငွ​ေြကး​၊ စီး​ပွား​​ေရး​အခွင့်အလမ်း​ဆိုတာ သူတို့​ေတွအတွက် ဘာမှ ​ေြပာပ​ေလာက်တာ မဟုတ်ဘူး​။ ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​ မယူလည်း​ သူတို့ဆီမှာ အဲဒါ​ေတွ ြပည့်စုံြပီး​သား​။ ဒါ​ေပမယ့် ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​ယူလိုက်လို့ စစ်ပွဲ​ေတွရပ်သွား​ရင် ​ေဒသတွင်း​ စီး​ပွား​​ေရး​ လူမှု​ေရး​​ေတွ ပိုဖွံ့ြဖုိး​တိုး​တက်လာမယ်။ ြပည်သူ​ေတွ ​ေအး​​ေအး​ချမ်း​ချမ်း​​ေနရမယ်။ တပ်မ​ေတာ်ြကီး​လည်း​ ​ေအး​​ေအး​ချမ်း​ချမ်း​​ေနရမယ်။ ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​သည် ပျား​ရည်ကဲ့သို့ အစဥ်ချုိတယ်။ မလိုသူ​ေတွ ​ေြပာစမ်း​ပါ​ေစ။ ြငိမ်း​ချမ်း​ဖို့က အဓိက။ အကုသိုလ်အတွက်က​ေတာ့ ကိုယ့်ခွဲတမ်း​နဲ့ကိုယ်။ ကိုယ့်အထုပ်ကိုယ်ထမ်း​ သူ့အထုပ်သူထမ်း​။

     ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​ယူြပီး​စမှာ ကိုး​ကန့်​ေဒသက​ေလး​ဟာ အမှန်တကယ်ကိုပဲ သာ​ေတာင့်သာယာ ​ေအး​​ေအး​ချမ်း​ချမ်း​ ရှိခဲ့ပါတယ်။ ဘိန်း​အစား​ထိုး​သီး​နှံအြဖစ် ပန်း​ဂျုံ နဲ့ လက်ဘက်ကို စိုက်တဲ့အခါ ကိုး​ကန့်လက်ဘက်​ေြခာက်ဆိုတာ ​ေဈး​အြကီး​ဆုံး​ ထိပ်တန်း​ ပထမတန်း​ ြဖစ်ခဲ့တယ်။ နိုင်ငံတကာက အစိုး​ရမဟုတ်​ေသာအဖွဲ့အစည်း​များ​နဲ့ ဘိန်း​စိုက်ပျုိး​မှု ပ​ေပျာက်​ေရး​ကို ​ေတာထဲ​ေတာင်ထဲပါမကျန် ထဲထဲဝင်ဝင် လုပ်ခဲ့ြကတယ်။ ြဂိုလ်တုက ဓါတ်ပုံချဲ့ြကည့်လို့ရတဲ့​ေခတ်ြကီး​မှာ ဘိန်း​ခင်း​​ေတွ​ေတွ့ရင် ဘီဘီစီက မ​ေအာ်ပဲ​ေနမှာလား​။ လုံး​၀ပ​ေပျာက်မသွား​ပါဘူး​လို့ ဆိုချင်ဆို၊ နဂိုတုန်း​က ဘိန်း​​ေရာင်း​တဲ့​ေဈး​​ေဟာင်း​က​ေလး​ကို အမှီြပုြပီး​ တရုတ်ဘာသာနဲ့ ​ေလာင်ကိုင်း​လို့​ေခါ်တဲ့ နယ်​ေြမက​ေလး​ဟာ တရား​ဥပ​ေဒစည်း​ဝိုင်း​ထဲကို​ေတာ့ ​ေရာက်လာခဲ့တာ ဘယ်သူမှ မြငင်း​နိုင်ဘူး​။ ဆရာဝန် ဆရာမကို
    “နင်ထမင်း​စား​ဖို့ ဘိန်း​တစ်ခင်း​ ပိုစိုက်​ေပး​မယ်။”
     ဆိုတဲ့​ေခတ်​ေတာ့ မဟုတ်​ေတာ့ဘူး​​ေပါ့။ ဒါ​ေပမယ့် ​ေရရှည်မှာ စစ်မီး​ြပန်​ေတာက်လာခဲ့တာက​ေတာ့ လက်နက်ကို အ​ေြခခံတယ် လို့ ​ေြပာရမှာပဲ။

      ဂူတစ်ဂူထဲမှာ ြခ​ေသင့်္နှစ်​ေကာင် ​ေအာင်း​လို့ ရချင်ရလိမ့်မယ်။ နိုင်ငံတစ်နိုင်ငံမှာ​ေတာ့ လက်နက်ကိုင်စစ်တပ် နှစ်ခုရှိ​ေနလို့ မရဘူး​။ ကိုး​ကန့်​ေခါင်း​​ေဆာင်​ေတွမှာ ကိုး​ကန့်စစ်တပ်ဆိုတဲ့ ခါး​ပိုက်​ေဆာင်တပ်တစ်တပ်ထား​တယ်။ သူတို့အုပ်ချုပ်​ေရး​အဖွဲ့ ရှိတယ်။ ကိုး​ကန့်ရဲ နဲ့ ကိုး​ကန့်တရား​စီရင်​ေရး​အဖွဲ့ သပ်သပ်ရှိတယ်။ ​ေထာင်​ေတာင်မှ ကိုး​ကန့်အကျဥ်း​​ေထာင် သပ်သပ်ရှိတာ။ ကိုယ်​ေတွဘက်မှာဆို ရဲစခန်း​မှာပဲ ချုပ်စရာရှိတယ်။ ​ေထာင်​ေရး​တန်း​​ေရး​ဆို လား​ရှုိး​လွှတ်ရတာ။ အုပ်ချုပ်​ေရး​ပိုင်း​ နှစ်ဖွဲ့ရှိ​ေပမယ့် သိပ်မရှုပ်​ေထွး​ဘူး​။ တရား​ခံမိရင် ဗမာလား​။ လာခဲ့ ဗမာရဲစခန်း​ကို။ တရုတ်၊ ကိုး​ကန့်လား​။

    သူတို့ဟာသူတို့ လာ​ေခါ်သွား​လိမ့်မယ်။ ဗမာဘက်က ဌာနဆိုင်ရာအစည်း​အ​ေဝး​​ေတွတိုင်း​ ကိုး​ကန့်ဘက်က ကိုယ်စား​လှယ် တစ်​ေယာက်နှစ်​ေယာက် တက်တယ်။ ကိုး​ကန့်အစည်း​အ​ေဝး​လည်း​ ြမန်မာကိုယ်စား​လှယ်ဖိတ်တယ်။ ညီညွတ်​ေရး​ နဲ့ အသက်ရှည်ရှည်၊ ခင်ခင်မင်မင်​ေပါ့။ ကျန်း​မာ​ေရး​ပိုင်း​မှာ ​ေခတ်မီစက်ကိရိယာပစ္စည်း​စုံတဲ့ သူတို့ကိုး​ကန့်​ေဆး​ရုံထက် ကိုယ်တို့ြမန်မာ​ေဆး​ရုံကို ပိုအား​ကိုး​တယ်။

    သည်ဘက်မှာက အထူး​ကုထား​တာ​ေလ။ ြမန်မာဆရာဝန်တစ်​ေယာက်အ​ေနနဲ့ ကိုး​ကန့်တစ်နယ်လုံး​ကို တံခါး​မရှိ ဓါး​မရှိ အန္တရာယ်ကင်း​စွာ သွား​လာလို့ရတယ်။ ဖုန်အိမ်လည်း​ ​ေဆး​သွား​ကုဖူး​တယ်။ ပယ်အိမ်လည်း​ ​ေဆး​သွား​ကုဖူး​တယ်။ အလွန်ချမ်း​သာြကွယ်၀သ​ေလာက် မာန်မာနမရှိ၊ ​ေဖာ်​ေဖာ်​ေရွ​ေရွ ယဥ်ယဥ်​ေကျး​​ေကျး​ ဆက်ဆံတတ်သူများ​အြဖစ်ပဲ ြမင်ခဲ့ရတယ်။ ကိုယ်​ေနခဲ့တဲ့ သက်တမ်း​တ​ေလှျာက် ဘယ်​ေနရာမှာမှ ြပဿနာ မရှိခဲ့ဖူး​။ လက်နက်ကိုင်နှစ်ဖွဲ့ ရှိ​ေနတာကလွဲလို့။ ဒါ​ေပမယ့် အဲသည်လွဲလို့​ေြကာင့်ပဲ ကိုး​ကန့်မှာ ​ေနာက်တစ်ြကိမ် တိုက်ပွဲ​ေတွ ထပ်ြဖစ်ရတယ်။

    လက်နက်အသင့်ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​ဆိုတာ အချိန်မ​ေရွး​ ပဋိပက္ခြပန်ြဖစ်နိုင်တာကိုး​။ တစ်ဦး​နဲ့တစ်ဦး​ တစ်ဘက်နဲ့တစ်ဘက် ယုံြကည်မှု​ေတွ ပျက်ြပား​သွား​တာနဲ့ ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​က​ေလး​လည်း​ ကိုယ့်အသက်ကို ဖက်နဲ့ထုပ်ြပီး​ လစ်ရတယ်။ ဒါ​ေြကာင့် ပါး​စပ်က ြငိမ်း​ချမ်း​​ေရး​စကား​ ဘယ်လိုပဲဆို​ေန​ေန၊ လက်နက်အသစ်​ေတွ ထပ်ဝယ်​ေနသမှျ၊ လက်နက်အင်အား​​ေတွ တိုး​ချဲ့​ေနသမှျ ဓါး​​ေသွး​ရင်း​ ​ေမတ္တာပို့၊ ငါး​မှျား​ရင်း​ ဥပုသ်​ေစာင့်​ေနသလိုသာ ရှိလိမ့်မယ်။ ဒီအချက်​ေတွ​ေြကာင့် တချုိ့​ေသာ တိုင်း​ရင်း​သား​လက်နက်ကိုင်​ေတွ ​ေတာင်း​ဆို​ေနြကတဲ့ ဖက်ဒရယ်တပ်မ​ေတာ်ြကီး​ဆိုတာ ဘယ်လိုပုံစံမျုိး​နဲ့ ြဖစ်နိုင်​ေချရှိသလဲ ​ေတာင်း​ဆိုတဲ့သူ​ေတွ ကိုယ်တိုင်ပဲ ြပန်စဥ်း​စား​ြကည့်​ေစချင်ပါတယ်။

     ကိုယ့်ဘက်က မုန့်ဆီ​ေြကာ်ြကီး​​ေမှျာ်ြပီး​ နှုတ်ခမ်း​နာနဲ့ သင့်မသင့် စဥ်း​စား​ပူပန်​ေနသလိုပဲ၊ ဖက်ဒရယ်ြပည်​ေထာင်စု​ေတာင်း​ဆို​ေနတဲ့သူ​ေတွအတွက် နှုတ်ခမ်း​နာအ​ေြကာင်း​က​ေလး​ ​ေမး​ပါရ​ေစ။ တကယ်လို့များ​ အစိုး​ရဘက်က ​ေမတ္တာတရား​ြကီး​မား​စွာ ဖက်ဒရယ်ြပည်​ေထာင်စုြကီး​တည်​ေဆာက်ဖို့ ခင်ဗျား​တို့ြပည်နယ်ကို သီး​ြခား​အုပ်ချုပ်ခွင့်​ေပး​လိုက်ြပီဆိုရင် ကိုယ့်ြပည်နယ်ထဲမှာ အုပ်ချုပ်​ေရး​ စီမံခန့်ခွဲ​ေရး​၊ ကာကွယ်​ေရး​ အစရှိတဲ့ အဖွဲ့အစည်း​ (Institutions) ​ေတွများ​ စံနစ်တကျ ခိုင်ခိုင်မာမာ ဖွဲ့စည်း​ထား​ြပီး​တာ အဆင်သင့်ြဖစ်​ေနြပီလား​။

    အလုံအ​ေလာက် ရှိ​ေနြပီလား​။ တကယ်ြကီး​ အဟုတ်ြကီး​ကို ကိုယ့်ဘာသာခွဲထွက်နိုင်ြပီလား​။ ြပန်​ေတွး​ြကည့်ပါဦး​​ေလ။ မုန့်ဆီ​ေြကာ် မစား​ရလည်း​ နှုတ်ခမ်း​နာစင်​ေတာ့ ဘာလာလာ စား​နိုင်လိမ့်မယ် မဟုတ်ဘူး​လား​။ သူတို့ကို ​ေြပာရင်း​ ကိုယ့်​ေမြကီး​ကိုလည်း​ မ​ေနနိုင်မထိုင်နိုင် ပူပူပင်ပင် ​ေြကာင့်ကျဝင်ရြပန်ပါတယ်။ မယ်ဖျား​လည်း​ ​ေရွှ​ေတာင်တက်မယ် ဟန်ြပင်ရင်
    “မင်း​ြကီး​များ​”
     ဆို
    “ဖရား​”
     ထူး​မယ့်၊ မင်း​ြကီး​နည်း​ရင်
    “ဖရဲ” 
    လိုက်မယ့် ​ေနာက်ပါဗိုလ်​ေြခ ​ေလာက်​ေလာက်လား​လား​မှ ရှိနိုင်ပါ့မလား​။ အား​ကိုး​​ေလာက်ပါ့မလား​။ လို့ အများ​ြကီး​ စိုး​ရိမ်မိပါတယ် မယ်မယ်။ ​ေဟာ.. ဟို​ေရှ့က လာ​ေနတာ မုန့်ဆီ​ေြကာ်သည်ြကီး​ ထင်ပါရဲ့။

  • 0 comments:

    Post a Comment

    Copyright @ 2013 Dr.Soe Min.