တရုတ်လူမျိုးေတွက ခွဲစိတ်ဆရာဝန်ကို `ဝှိုက်ေကာ်ရီစင်း´ လို့ေခါ်ြကေပမယ့် ေလာက်ကိုင်မှာတုန်းကေတာ့ ဘယ်သူကမှ ကိုယ့်ကို အဲသလိုမေခါ်ြကပါဘူး။ လူြကီးနဲ့မိတ်ဆက်ေပးတဲ့အခါကလွဲလို့ သူတို့ေခါ်တဲ့နာမ်စားကေတာ့ `ခိုက်ေတာင်းရီစင်း´ ပါတဲ့။ ြမန်မာလို လှေအာင်ြပန်ရင်ေတာ့ `ေရွှဓါးဗိုလ်´ ဆိုပါေတာ့။
ေတာ်ပါေသးရဲ့ ခွဲခန်းြပင်ခိုင်းတဲ့အခါမှာေတာ့ ေပါင်ချိန်ြကီး ဓါးစက်ြပင်သလို `ခိုက်… တာ…´ လို့ မေအာ်ရဘူး။ အဲဒီ ခိုက်ေတာင်းရိစင်းေတွရဲ့ဘဝဟာ အြခားအြခားေသာ တာ့ရိစင်းြကီးေတွနဲ့ မတူပါဘူး။ တမျိုးတဘာသာေတာ့ ြခားနားပါတယ်။ ဘွဲ့လွန်တက်ဖို့ အင်တာဗျူးေြဖတုန်းက `ဘာြဖစ်လို့ ဒီဘာသာကို ေရွးရတာလဲလို့ေမးတဲ့အခါ `ယူပစ်လို့ရတဲ့ေရာဂါေတွကို ယူပစ်လိုက်လိုက်ရတဲ့ အရသာကို ြကိုက်လို့´ လို့ ေြဖခဲ့တယ်။ (မဟုတ်ဘူးလား။ ယူပစ်လိုက်သလို ေပျာက်သွားမှာေပါ့။ ယူကိုယူပစ်လိုက်တာကိုး။ ပိုက်ဆံေတွေလ။ ခွိ ခွိ )
အမှန်ေတာ့ အဲသလိုလဲ မဟုတ်ေသးပါဘူး။ ခွဲစိတ်ဆရာဝန်ဆိုတာ ၉၆ပါးေရာဂါအေပါင်းကို ြဖန့်ကျက်ေဝဆာ ေဆးပေဒသာြကီးနဲ့ မည်သို့လုပ်လိုက်သည်မသိ။ ေကာင်းသွားေလသည်သိုင်းကွက်နဲ့ ကုလို့မရဘူ မဟုတ်လား။ အေတွးေတွကို ပိရမစ်ေဆာက်သလို တစတစ စူးရှလာေစြပီး ေရေရရာရာသိမှ၊ ေသေသချာချာလုပ်မှ၊ လက်စလက်န စိတ်ချရမှ လူတန်းေစ့ရံုရှိတာ။ ဘာမှန်းညာမှန်းမသိပဲ ထင်တစ်လံုးနဲ့ သူများဗိုက်ြကီးသွားခွဲြပီး အထဲကျမှ မနိုင်ရင်ကာ ေရာဂါြကီးေတွက `ကဲ .. ဘာလုပ်မှာလဲ .. ေြပာ´ ဆို တူတူေရ ဝါး လို့ လုပ်လာရင် ေရွှဥရှိနိုးနိုးနဲ့ ငန်းကိုဝမ်းခွဲရှာသူထက် ဆိုးေတာ့မေပါ့။
ဒါေြကာင့်မို့လို့ ခွဲစိတ်အထူးကုဆရာဝန်ဆိုတာ`စာအုပ်ထဲမှာ သင်တယ်။ မယ်သီတာခိုးတာ ဘယ်သူလဲ´ ေတွကို နှုတ်တက်အာဂံုေဆာင်နိုင်ဖို့ဆိုတာက တဝက်ပဲ ကိစ္စြပီးပါတယ်။ ကျွမ်းကျင်ရာ လိမ္မာတဲ့အဆင့်လည်း ပါဦးမှ။ ေနာက်ေြကာင်းေနာက်ရာ ြပဿနာေတွကိုလည်း ေြဖရှင်းတတ်ဦးမှ။ ဆရာေကာင်းသမားေကာင်းေတွဆီမှာ နည်းနာနိဿယေတွခံယူလိုက်၊ ဆပ်ြပာေကာင်းမှ ေခါင်းေပါင်းြဖူသဟဲ့ လို့ ငဖယ်ေတေတခံလိုက်၊ ဒီလိုနဲ့ ပညာေတွ စံုလာဦးေတာ့ ပုဇွန်ဆိတ်ကေလး ဘယ်လိုငယ် ပင်လယ်ကူးတတ်တယ် သွားမလုပ်နဲ့။ ပင်လယ်က မကျယ်ဘူးလား လို့ ေြပာြပိး ဓါးြပအတိုက်ခံချင် ခံရေသးတာ။
ေခတ်အခါြကီးကလည်း အရင်ကနဲ့ မတူေတာ့ပါဘူး။ ဆရာဝန်ဆိုတာနဲ့ပဲ `ဆရာ့ကို ယံုလို့ ပံုအပ်ပါတယ် ဆရာ´ ဆိုတာ ပံုြပင်ထဲမှာ ကျန်ခဲ့ြပီ မဟုတ်လား။ `ရီးတီးရားတားေတာ့ မလုပ်နဲ့ဆရာ။ ပိုက်ဆံကုန်တာ အေြကာင်းမဟုတ်ဘူး။ အသက်နဲ့ေတာ့ မရင်းနိုင်ဘူး ဆရာရဲ့´ လို့ ေြပာလာရင် ေြပာတဲ့သူ အလွန်မှ မဟုတ်တာ။ ဒါေြကာင့်မို့လို့ ဂျာေအးသူ့အေမရိုက်တဲ့ ဆရာဝန်ဖာတ်လမ်းေတွဟာ ပွင့်လင်းတဲ့ မီဒိယာေခတ်ြကီးထဲမှာ အရင်ကထက်စာရင်ေတာ့ ေတာ်ေတာ်ကို လူသိရှင်ြကားြဖစ်လာြပိလို့ ဆိုနိုင်ပါတယ်။ ဟိုတခါေြပာတဲ့ `ခပ်ဖုန်းဖုန်းြကွပါေတာ့ ဘုရား´ ဆိုတဲ့ ပံုြပင်လိုပဲ အသစ်အသစ်ေသာ ြပဿနာေတွကလည်း လာဆဲ လာလတ္တံ့။ ဒီအခါမှာ ဘာကိုဆက်ေတွးမိသလဲဆိုေတာ့ ဘယ်လို အေြဖရှာြကမလဲ။ အလားတူြပဿနာမျိုးေတွ သူများနိုင်ငံေတွမှာေရာ မြဖစ်လို့လား။ ြဖစ်ရင် ဘယ်လို ေြဖရှင်းြကသလဲ။ မြဖစ်ရင် ဘယ်လိုကာကွယ်ထားြကသလဲ။ ေလ့လာြကည့်ဖို့ မေကာင်းပါလား။
ြမန်မာနိုင်ငံေဆးပညာရဲ့ ြမစ်ဖျားခံရာ အဂင်္လန်ြပည်ြကီးမှာေတာ့ ဒီလိုြပဿနာမျိုး မေပါ်ရေလေအာင် ကုသေရးကွပ်ကဲမှု (Clinical Governance) ဆိုတာကို ကျင့်သံုးသတဲ့။ မထသ လိုမျိုး ဆထသဆိုပါေတာ့ဗျာ။ သူတို့ရဲ့ အမျိုးသားကျန်းမာေရးေစာင့်ေရှာက်မှုစံနစ်ြကီး (National Health Services) အတွင်းမှာ အဲဒီေလ့အထကို ေြပာင်းလဲလက်ခံတည်ေဆာက်ယူပါသတဲ့။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ အဲဒါြကီးတစ်ခုလံုးရဲ့ အမူအကျင့်နဲ့ အေလ့အထေတွကို အဓိကေြပာင်းလဲပစ်နိုင်မှ ေအာင်ြမင်မှာမို့လို့ပါတဲ့။ အဂင်္လန်က သူငယ်ချင်းေတွကေတာ့ အေသးစိတ် ဝင်ေဆွးေနွးနိုင်ြကမယ် ထင်တယ်ေနာ်။ ကုသေရးပိုင်းမှာ လူနာနဲ့လူနာရှင်ေတွဆီက ယံုြကည်မှုရချင်တယ်ဆိုရင် သူတို့နဲ့ ထိေတွ့ဆက်ဆံရတဲ့ လုပ်ငန်းခွင်ပတ်ဝန်းကျင်ေတွမှာ ကိုယ်ကသူတို့ကို အရည်အေသွးမီ အဆင့်အတန်းမီတဲ့ ကုသမှု၊ ြပုစုေစာင့်ေရှာက်မှုေပးေနပါတယ်။ ေကာင်းသထက်ေကာင်းေအာင်လည်း ြကိုးစားေနပါတယ်ဆိုတာ သူတို့ကိုယ်တိုင် ခံစားသိရှိလာေအာင် လုပ်ေပးဖို့လည်း တာဝန်ရှိပါသတဲ့။
ကိုယ့်ဟာကိုယ်ေကာင်းချင်သေလာက်ေကာင်းေန သူတို့စိတ်ထဲမှာ ေကာင်းတယ်လို့မခံစားရရင် ပိုက်ဆံေပးရတာ တန်တယ်ထင်မှာမဟုတ်ဘူး လို့ ဆိုချင်တာလားမသိ။ မျက်လံုးေလးေတွ ကလယ်ကလယ်ြဖစ်ကုန်ြပီ။ အဲသလို မသိတဲ့စကား တစ်လံုးမှ မပါပဲ တစ်လံုးမှ နားမလည်ေအာင် ေြပာတတ်တာကိုက ြပည်သူ့ကျန်းမာေရးေဆးပညာလို့ ေခါ်ပါသတဲ့။ အဟတ် အဟတ်။ မတတ်ေသးရင် ဆက်ရွှီးရေသးတာပ။
ကျုပ်တို့ ခိုက်ေတာင်းရီစင်းေတွအတွက်ဆိုရင်ေတာ့ ကိုယ့်ရဲ့ ကုသမှုအရည်အေသွးကို မျက်ေြခမြပတ် ေစာင့်ြကည့်ေဝဖန်ေပးနိုင်တဲ့ ေမာ်နီတာစံနစ်ြကီးတစ်ခုလိုြပီး အဲဒါြကီးကလည်း ေယာင်ဝါးဝါးမဟုတ်၊ အမှန်တကယ် အလုပ်လုပ်ေနရပါမတဲ့။ ကုထံုးေတွကို မှန်မှန်ကန်ကန်သံုးသပ်ြပိး ရလာဒ်ေတွတိုးတက်လာေအာင် အစဉ်ြကိုးစားေနရပါမတဲ့။ သူများနိုင်ငံေတွကို သွားမယှဉ်နိုင်ေတာင် ကိုယ့်ဆီက ကိုယ်ချင်းကိုယ်ချင်းေတွထက်ေတာ့ မညံ့သင့်ပါဘူးတဲ့။ (ခုေတာ့ အကုန် ပိန်မသာ လိန်မသာေတွချည့်ပဲ မဟုတ်လား။ ဒီ့ထက်သာ မကျေအာင်ထိမ်းထား) အဲလိုြဖစ်လာေစဖို့အတွက် ေဒါက်တိုင်ြကီး ခုနစ်ခုရှိပါသတဲ့။စာအုပ်ထဲမှာ ပါတဲ့အတိုင်း ေြပာြပတာေနာ်။
နံပါတ်တစ်ကေတာ့ ကုထံုးကလည်း ထက်ြမက်ရပါမတဲ့။ နိုင်ငံတကာက လက်ခံြပီး `ဒီေရာဂါအတွက် ဒီကုထံုးဟာြဖင့် အေကာင်းဆံုးပါပဲ´လို့ သက်ေသသက္ကာယနဲ့ စာတမ်းြပုစုေလ့လာလက်ခံထားြပိး ြဖစ်ရမှာေပါ့။ စူလာနဖာတို့ ဘိစပ်ရွက်တို့ ဘယ်ေလာက်ေကာင်းေကာင်း ေမာင်ရင် အဲဒါနဲ့ ကုလိုက်လို့ အီအီးပန်းသွားရင်ေတာင် တရားစွဲခံရမှာ။ ဒီလိုအြဖစ်အပျက်မျိုးေတွ ရှိပါတယ်။ ကိုယ်ေတွ့ဆိုရင်လည်း ဒီအတိုင်းေတာ့ ကုလို့မရ။ ေသေသချာချာ စာနဲ့ေပနဲ့ ကျမ်းြပုြပီးတင်။ ခိုင်လံုလို့ကေတာ့ လက်ခံရံုတင်မကဘူး။ ပါရဂူဘွဲ့ပါ ေပးလိုက်ဦးမှာ။ ေရွှေပလွှာေဝသလိုမျိုး ဘယ်သူေသာက်၍ေပျာက်သွားသည်။ ဘယ်သူမေသာက်၍ ေဂါက်သွားသည်ေတွ လာမေြပာနဲ့။
ဒါမျိုးေလာက်နဲ့ ရွာရိုးေလျှာက်လို့ မရဘူး။ အေရးြကီးတာက ကိုယ့်ဘက်က နိုင်ငံတကာက လက်ခံထားတဲ့ အေကာင်းဆံုးကုထံုးေတွေပးေနဖို့နဲ့ အဲဒီလိုေပးထားေြကာင်း လူနာသိေစဖို့။ `အရီးေရ.. အရီးဝမ်းချုပ်ေနရင် ကျွန်ေတာ် ြမန်မာြပည်ြဖစ် သေဘင်္ာရိုးကို ယိုးဒယားဆပ်ြပာကေလးနဲ့ အဂင်္လန်က နည်းပညာအတိုင်း ချူေပးမယ်။ အရီးလည်း ဝမ်းနာလာရင် ဘွတ်.. ရွှတ် .. ဒိုင်း ဆို ငပိသံြကီးနဲ့ မထုတ်လိုက်နဲ့။ ြဗစ်တစ်သျှ .. ြဗစ်တစ်သျှ.. ဆို ဘိုဆန်ဆန်ေလး ပန်းထည့်လိုက်…ဟုတ်ပလား..´ ။ အဲသလိုြဖစ်ေနရမယ်။
ဒုတိယကေတာ့ ေဘးကင်းရန်ကွာလည်း ြဖစ်ရမတဲ့။ အခန့်မသင့်လို့တို့၊ မေတာ်တဆမို့တို့၊ ေတာ်ပါေသးရဲ့ ကံေကာင်းလို့တို့ဆိုတာ တခါတရံသာ ေကာင်းတာ။ ခနခနဆိုရင် ဘယ်ဟုတ်ေတာ့မလဲ။ ဒါေြကာင့်မို့ အဲဒါေတွကို နည်းနိုင်သမျှနည်းေစရမယ်။ မရှိရင်ေတာ့ အေကာင်းဆံုးေပါ့။ မေတာ်လို့ ကိုယ်က အမှတ်တမဲ့နဲ့ ခလုတ်တိုက်သွားတယ်ဆိုရင်လည်း ေနာက်မြဖစ်ေအာင် အဲဒိခလုတ်ကို ဖယ်ရင်ဖယ်။ မဖယ်နိုင်ရင် ေဟာဒိနား ခလုပ်တိုက်တတ်သည် ဆိုတာေလာက်ေတာ့ ေနာက်လူေတွကို သတိေပးထားခဲ့သင့်ပါတယ်။ နို့မို့ ဆယ်ေယာက်ရှိ ဆယ်ေယာက်လံုး ခလုတ်တိုက်ေနေတာ့ မခက်ပါလား။ အတိုင်အေတာတို့ ဟိုးေလးတေကျာ်တို့ဆိုတာလည်း ေနာက်လူအတွက် ေစတနာလို့သာ သေဘာထားလိုက်ြကရေအာင်ေလ။ အာစင်နယ်ေတွ လာြပီး မတိုက်ခိုက်မချင်းေပါ့။ (တို့က မန်ယူကွ)။
တတိယကေတာ့ ကုထံုးစစ်တမ်းပါတဲ့။ `ြကည့်စမ်းပါဦး။ ငါကုလိုက်တာ အကုန်ေကာင်းသွားြပီ။ တယ်ေတာ်တဲ့ငါပါလား။ ေနာက်ဆို ေဈးတက်ယူလိုက်ဦးမှ။´ ဆိုြပိး ကုထံုးစစ်တမ်းကို သံုးသပ်ြပုြပင် အဆင့်ြမှင့်တင်သွားမယ်ဆိုရင်ေတာ့ ပဲခူးေရာက်ေရာက် စစ်ကိုင်းေရာက်ေရာက်ေတွပဲ ေရာက်လိမ့်မယ်။ ဤခရီးနီးသလားဆိုရင် ေရေဝးနဲ့ေတာ့ နီးဦးမှာေပါ့။ များေသာအားြဖင့်ေတာ့ ကိုယ့်ဘာကိုယ် မှတ်မှတ်သားသား ဘာမှမရှိပဲနဲ့ ဖိတ်တဝက်စင်တဝက်ရှိေနတာေတွကို ေကာင်းတာေလးေတွချည့်မှတ်ထားြပီး ပီတိေတွြဖာ ဘဝင်ေတွြမင့်၊ မေကာင်းတာေတွကျ အတင်းေမ့ပစ်ြပိး သတ္တဝါတစ်ခု ကံတစ်ခုလို့ ပစ်ပစ်ချလာလိုက်တာ သတ္တဝါ အနန္တ ကံေတွ အနန္တရှိလာေတာ့မှ ဆရာဝန်အြဖစ်ကေန ဘုရားသခင်ထံေမှာက် ပို့ေဆာင်သူ တမန်ေတာ်ြကီးအြဖစ် လူနာေတွက အသိအမှတ်ြပုလာေရာ။ Clinical Audit ဆိုတာကလည်း ေဆးရံုမှာ စာရင်းစစ်ဝင်သလို `ဘာမှ မလုပ်ထားရေသးဘူး။ ေရာ့ ..
ဒီမှာ မနှစ်ကဟာနဲ့ ဒီနှစ် အဝင်အထွက်ေတွ။ အြပီးလုပ်ေပးသွားပါဦ။။ ေဈးကေတာ့ မနှစ်က အတိုင်းပဲ ယူ´ ဆိုတာမျိုး မဟုတ်တာ ခက်လှသကွယ်။ (ဟုတ်ေအာင်လုပ်နိုင်သူေတွအတွက်ေတာ့ လွယ်မှလွယ်)။
ေနာက်တစ်ခုကေတာ့ စဉ်ဆက်မြပတ် ပညာသင်ြကားေရး နဲ့ ေလ့ကျင့်သင်တန်းေပးေရးပါတဲ့။ နိုင်ငံတကာအဆင့်မီချင်ရင် နိုင်ငံြခားကို ပညာေတာ်သင်များများ လွှတ်ရတယ်ဆိုလားလို့။ အိုး.. ေဖတို့ေမတို့ .. အတည်းနာ နွန်းနွန်းနို့။ စာအုပ်ြကီးထဲကအတိုင်းဆိုရင်ေတာ့ လုပ်ငန်းခွင်က ကျွမ်းကျင်သူေတွအားလံုး မိမိတို့ရဲ့ သက်ဆိုင်ရာ အရည်အေသွးေတွ တိုးတက်လာေစဖို့၊ ေခတ်နဲ့အမီ ရင်ေပါင်တန်းနိုင်ဖို့၊ နိုင်ငံတကာမှာ မျက်နှာမငယ်ရေစဖို့ ေလ့ကျင့်သင်ြကားေရးနဲ့ အေထာက်အပံ့ေတွ ေပးသင့်တယ်ဆိုပဲ။ တရားနာပရိသတ်တို့ေရ..။ မိမိရဲ့ အသက်ေမွးဝမ်းေကျာင်းမှုနယ်ပယ်ြကိး တိုးတက် အဆင့်အတန်းြမင့်လာေစေရးအတွက် စဉ်ဆက်မြပတ် ြကိုးပန်းအားထုတ် ေနသင့်ပါသတဲ့။
ဘုရား သိြကား မ လို့ ငါ့ဆရာြကီး ဆရာမြကီး၊ စွမ်းေဆာင်နိုင်သူြကီးေတွ ဒီစာပိုဒ်ကို ဖတ်မိြကပါေစဗျာ။ ဒါမှမဟုတ်လည်း ဒီစာကိုဖတ်ထားတဲ့ ငါ့ဆရာြကီး၊ ဆရာမြကီးေတွ စွမ်းေဆာင်နိုင်သူြကီးေတွ ြဖစ်ြကပါေစဗျာ။ (ဘယ်သူမှ မြကားဖူးမယ့် ေမတ္တာပို့နည်း အသစ်ေပါ့ကွယ်။ ကူးေတာ့မချနဲ့။ ေကာ်ပီရိုက် ရှိသကွဲ့) အဲဒီေနာက်မှာ လာတာက ဝန်ထမ်းအင်အားနှင့် ဝန်ထမ်းစီမံခန့်ခွဲမှုတဲ့။ အနှစ်ေတွချည့်ပါပဲလား။
လံုေလာက်တဲ့ ဝန်ထမ်းအေရအတွက်နဲ့ ထိေရာက်တဲ့ လုပ်ငန်းခွင်ဝန်းကျင်တစ်ခု ဖန်တီးေပးထားြပိး အံဝင်ခွင်ကျ အလုပ်လုပ်ေနေစရမတဲ့။ `ရှာေလဦးေတာ့ ထမင်းထုပ်ြကီးနဲ့. လူပါ မသိုးရံုြဖင့် မှာလိုက်ချင်သည်..´ ဆိုတဲ့ မြမရင် အသံကေလး ြကားေယာင်မိတယ်။ ခုေနများ ဘုရား ပေစ္စကဗုဒ္ဓာတို့ထံ ဆုပန်လို့ရရင် `ဘာမှ မရှိပဲနဲ့ ဘယ်သူမှ မရှိပဲနဲ့ ဘာမဆို ကိုယ့်ဘာသာ အကုန်လုပ်ေနရေသာအရာတွင် ဧတဒဂ် ရရပါလို၏` လို့ ဆုပန်လိုက်ေတာ့မယ်။
ပါရမီေတွကေတာ့ ေတာ်ေတာ်ေတာင် ရင့်သန်ေနပါေပါ့။ ေလာက်ကိုင်မှာတုန်းကဆို ေပါက်ေနတဲ့ အူအတက်က ြပည်ေတွထွက်လာလို့ပါ ဆိုြပီး တစ်ဦးတည်းေသာ အကူသူနာြပုက ေမ့လဲသွားလို့ ကိုယ့်ဘာသာ ထိုးထားရတဲ့ေမ့ေဆးအတွက် ေသွးေပါင်ချိန်ေပးတဲ့တစ်ေယာက်က နှာနှပ်ယူေနတုန်း ကပ်ေကျးဗန်း ဓါးဗန်းြကီး လှမ်းဆွဲြပီး ဖရန်ကင်စတိန်းလို တစ်ကိုယ်ေတာ် ကျဲဖူးတယ်။ ေအာင်မယ် သူေတာ်ေြကာင်း ဝင်အမှတ်ယူေနတယ်လို့ အထင်မမှားလိုက်နဲ့။ အဲဒါ ကိုယ်ဘယ်ေလာက်ညံ့ေြကာင်း အထုပ်ေြဖြပေနတာ။ အဖွဲ့နဲ့လုပ်ရတဲ့အလုပ်ကို တပင်တိုင်ချည့်ထွက်ေနရတယ်ဆိုကတည်းက စည်းရံုးေရး ဘယ်ေလာက်ညံ့သလဲ သေဘာေပါက်လိုက်။ `ကိုယ့်ထမင်းကိုယ်စားြပီး ဘြကီးနွား မေကျာင်းနိုင်ဘူး။´ လို့ အေြပာခံရတယ်။ ကိုယ့်နွားလည်း တစ်ေကာင်တစ်ြမီးမှ မပါရိုး အမှန်။
ဟာဟ..။ ေနာက်တစ်ချက်ကေတာ့ ဟတ်ထိတယ်ဗျို့။ သတင်းအချက်အလက်ေတွကိုလည်း စုေဆာင်း အသံုးြပုရမတဲ့။ ဒီအတွက် ဆာဂျင်ြကီးေတွဆီမှာ ေဖ့စ်ဘုတ် အေကာင့်ေလး တစ်ခုစီေတာ့ ရှိသင့်တယ် မထင်ဘူးလား။ ဗံုးကွဲသလား။ ေရြကီးသလား။ တံတားကျိုးြပီလား။ ေန့မကူးခင် အကုန်သိရမယ်။ ပျင်းရင် ကိုယ့်ဘာသာ ေလျှာက်ဖွလည်းရတယ်။ ဟိုလူ့ေြမှာက်ေပး ဒီလူ့နှိပ်ကွပ် လုပ်လည်းရတာပဲ။ ေပျာ်ဖို့ေကာင်းသလား မေမးပါနဲ့။ ေဆးပညာနဲ့ေကာ မဆိုင်ပဲ ရှိပါ့မလား။ ဟိုမေရာက်ဒိမေရာက်ကိစ္စနဲ့ ကတံုးမေဘဘီြကီး အသံုးမကျလို့ေသြပီ အေြကာင်း မသိလို့ ဘာမှ မြဖစ်ဘူး။ ြမန်မာြပည်ေဆးေလာကြကီးရဲ့ မိုးေလဝသ အေြခအေနေလးမှ မမှန်းတတ်ရင်ေတာ့ ဇယားမရှုပ်ပဲ ပျားတုပ်သွားမယ်။ ပါဝါအချိန်းမှာ ေရေလာင်းမှားရင် ပလံု စွပ် ေတာင် ြကားလိုက်ရမှာ မဟုတ်ဘူးေနာ်။
အတတ်ေကာင်းေတွ သင်မေပးချင်ပါဘူး။ အပ်ပ်ဒိတ်ြဖစ်ြကစမ်းပါလို့ပဲ လိုရင်းအေရာက် ရုန်းလိုက်ေတာ့မယ်။ ဒီကေန့ေခတ် ကုထံုးေတွဆိုတာက ေဖ့စ်ဘုတ်ေပါ်က စေတးတပ်စ်ေတွလိုပဲ။ အြမဲတမ်း အသစ်အသစ်ေတွ တက်လာတာမို့ အမီမလိုက်နိုင်ရင် ေခတ်နဲ့ မျက်ေြခြပတ်သွားလိမ်ခ့မယ်။ လူနာေတွ ကိုယ်တိုင်လည်း ေသာက်ေနကျေဆးအေဟာင်းထက်စာရင် အသစ်ေပါ်လာတဲ့ ေဆးေတွကိုသာ အဖျားတက် အမှည့်စားရနိုးနိုး ခံုမင်တယ်။ ေဆးအေဟာင်းြကီးေတွချည့် ထပ်တလဲလဲေပးေနရင် ဒီဆရာေလး ဒိတ်ေအာက်သွားြပီ ထင်တတ်တာ။
ေနာက်ဆံုးပိတ် အိပ်နဲ့လွယ်ထားတဲ့ အမှာစကားကေတာ့ လူနာေတွကိုယ်တိုင် ြပည်သူလူထုကိုယ်တိုင် ကုထံုးေရွးချယ်တဲ့ထဲမှာ ပါဝင်ေနပါေစတဲ့။ အေကာင်းအဆိုးကိုလည်း သူတို့ဘာသာ လက်ေတွ့ ဆံုးြဖတ်ပါေစတဲ့။ ဒါမှ မေကာင်းရင်လည်း ငါအစက သေဘာတူလို့ လိုက်လုပ်ခဲ့တာပဲေလ လို့ ချည်ြပီးတုပ်ြပီး ြဖစ်သလို၊ ေကာင်းတဲ့အခါကျေတာ့လည်း ငါေတာ်လို့ကွ။ ဆရာေလးလည်းေတာ်လို့ဆိုြပိး တစ်အိမ်တက်ဆင်း ေြကာ်ြငာေပးေတာ့မှာ။ ဘယ်အရာမဆို ေကာင်းကျိုးဆိုးြပစ်ဆိုတာဒွန့်တွဲပါြပီးသား။ အဲဒီအကျိုးဆက်ေတွရဖို့ အေြကာင်းတရားေတွ ဖန်တီးကတည်းက လူနာကိုယ်တိုင် ပါဝင်ဆံုးြဖတ်ခွင့်ေပးထားရင် တခုခုြဖစ်လာေတာ့ ကိုယ့်အေပါ်မှာ ြငိုြငင်ြပီး အြပစ်ပံုချတာ နည်းနည်းပါးပါး ေလျှာ့မသွားေပဘူးလား။ အနည်းဆံုးေတာ့ “ငါ့ကိုက ဆတ်ေဆာ့ြပီး ဒီဆရာနဲ့ ြပမိတာပါေလ” လို့ ခွင့်လွှတ်ေြဖသိမ့်နိုင်တာေပါ့။ ဆွဲထည့်ထား။ ဆွဲထည့်ထား။ အမှုတွဲဆိုတာ ရှည်ေလ။ များေလ။ မျှခံလိုက်ေတာ့ သက်သာေလ။
ကဲ.. အခုရှင်းြပခဲ့သမျှအားလံုးဟာ အဂင်္လန်ကဘုရင်မြကီးေတာင် ေြကွသွားတဲ့ သီအိုရီသက်သက်ေတွပါ ခင်ဗျာ။ အခုလက်ေတွ့ ကိုယ့်ဆီမှာ ဘယ်လိုစခန်းသွားေနြကသလဲ ဆိုတာေလးေရာ မသိချင်ဘူးလား။ ဒါကျ သီအိုရီမဟုတ်ေတာ့ဘူး။ အိတ်ဇမ်ပေလ ြဖစ်သွားြပီ။ `အလဲ့ .. ခုမှ နွှာေတာ့မှာပါကလား။ ပွဲေကာင်းြပီေဟ့´ လို့ မတွက်နဲ့။ ကိုယ့်ဆီမှာ အဆင့်အတန်းမမီဘူး ထင်ေနလို့လား။ မီတဲ့အြပင် ဟိုဘက်လွန်ေနတာေတွေတာင် ရှိေသး။ သူတို့ဟာသူတို့ ဘယ်လိုပဲ ခွဲြခမ်းစိတ်ြဖာထားေစကာမူ အဓိကရည်ရွယ်ချက်ကေတာ့ တစ်ခုပဲ ရှိတယ်။ ဆရာဝန်ေတွကို ကျူစီဝင်ဖို့။ ကွာလတီကွန်တရိုးတဲ့။ ကွမ်တတီကေတာ့ မထိန်းေတာ့ဘူး။ လွှတ်ေပးထားတာ။ အားြကီးဘိုလိုမှုတ်တာပဲ။ ဗမာလို ပလိစ် လို့ ေြပာကုန်ြပီ။ ဘာသာြပန်လိုက်ရင် အဲဒါြကီးေတွက သူစိမ်းသိပ်ဆန်တာ။ အားလံုးက ဘိုလိုပဲ ယုစ်တူြဖစ်ေနေတာ့ေလ။ အဟစ် အဟစ်။ အေသးစိတ်သိချင် `ေပါလွန်လွန်းလို့ သံုးမကုန်နိုင်ပါသည်´ ြပန်ဖတ်ြကည့်။ (ဤကား ေြကာ်ြငာ။)
တို့ဆီမှာလည်း ကိုယ့်ထက် အဆေပါင်းများစာ ဉာဏ်ရည်သာတဲ့ ဆရာြကီး ဆရာမြကီးများကိုယ်တိုင် စီမံခန့်ခွဲေနြကတဲ့ဥစ္စာ။ ကိုယ်တို့ အရည်အေသွးေတွ စုတ်ြပတ်သတ်ေနတယ်ဆိုရင်ေတာင် ကိုယ့်ဘာသာ ေြခာက်တံုးမကျလို့ဗျို့။ သူတို့ကေတာ့ ညံ့ကို မညံ့တာ။ ဒါြဖင့် ဘာလို့ ခနခန သခွပ်ပင်က မီးတကျီကျီ အေရးခံေနရသလဲဆိုရင် ြဖင့် .. ဒီေနရာမှာ နည်းနည်းေလာက်ေတာ့ နားေထာင်ြကည့်ပါ ဟစ်ေဟာ့ပ် သီချင်း။ စကားလံုးများနဲ့ ပစ်ေဖာက်ခွင်း ဆိုြပီး ဦးချစ်ေကာင်းြကိးကို ေခါ်လိုက်ရေအာင်ဗျာ။ `ဘာေတွြဖစ်တာလဲ။ ဘယ်မှာြဖစ်တာလဲ။ ဘယ်သူက ြဖစ်တာလဲ။ ဘယ်လို ြဖစ်တာလဲ။´ ဆို ေစ့ငုြကည့်လိုက်တဲ့အခါကျေတာ့ ေထာင်သားများလိုပဲ ေနရာနှစ်ေနရာ ကွဲြပီး ြမင်လာပါတယ်။အထဲလား။ အြပင်လားေပါ့။
ငယ်ငယ်တုန်းက ေညာင်ပင်တေစ္ဆလုပ်တမ်း ကစားြကတဲ့အခါ နင်ဘယ်ကိုင်းမှာ ေနသလဲ။ ဘာသီးစားလဲ။ ဘာေရေသာက်လဲ။ ေသချာေစာေြကာြပီးတဲ့အခါကျေတာ့ အဲဒီေညာင်ပင်တေစ္ဆြကီးကို ကစားပွဲ စဖို့ အေရးြကီးတဲ့ေမးခွန်းတစ်ခု ထပ်ေမးရြပန်ပါတယ်။ `အထဲလား။ အြပင်လား´ တဲ့။ ကျုပ်တို့ ခိုက်ေတာင်းရိစင်းေတွမှာလည်းပဲ `ဘယ်သူတုန်းဟဲ့။ ဘာြဖစ်တာလဲဟဲ့။ ဘယ်ေလာက်ြကာြပီလဲဟဲ့´ စသည်ြဖင့် ေမးရင်းြမန်းရင်း ခွဲစိတ်ကုသဖို့ လိုအပ်တဲ့ ေဝဒနာမှန်းလည်းသိ။ လူနာကလည်း ခွဲစိတ်ဖို့သေဘာတူြပီဆိုရင် ေညာင်ပင်တေစ္ဆြကီးလိုပဲ ဆက်ေမးြကရြပန်သတဲ့။ `ဘယ်မှာ ခွဲမှာလဲ။ အထဲလား အြပင်လား။´ ေပါ့။
မုန်းစရာေကာင်းလိုက်ပံုများ။ ကဲ .. ေကာင်းခန်းေတာ့ ေရာက်ြပီ။ ပထမပိုင်း ေလးဆယ့်ငါးမိနစ် ကန်ြပီးလို့ ေြကာ်ြငာဝင်လိုက်ြကဦးစို့။ ဒုတိယပိုင်း မြကာမီ လာမည် ေမျှာ် …….။
ေတာ်ပါေသးရဲ့ ခွဲခန်းြပင်ခိုင်းတဲ့အခါမှာေတာ့ ေပါင်ချိန်ြကီး ဓါးစက်ြပင်သလို `ခိုက်… တာ…´ လို့ မေအာ်ရဘူး။ အဲဒီ ခိုက်ေတာင်းရိစင်းေတွရဲ့ဘဝဟာ အြခားအြခားေသာ တာ့ရိစင်းြကီးေတွနဲ့ မတူပါဘူး။ တမျိုးတဘာသာေတာ့ ြခားနားပါတယ်။ ဘွဲ့လွန်တက်ဖို့ အင်တာဗျူးေြဖတုန်းက `ဘာြဖစ်လို့ ဒီဘာသာကို ေရွးရတာလဲလို့ေမးတဲ့အခါ `ယူပစ်လို့ရတဲ့ေရာဂါေတွကို ယူပစ်လိုက်လိုက်ရတဲ့ အရသာကို ြကိုက်လို့´ လို့ ေြဖခဲ့တယ်။ (မဟုတ်ဘူးလား။ ယူပစ်လိုက်သလို ေပျာက်သွားမှာေပါ့။ ယူကိုယူပစ်လိုက်တာကိုး။ ပိုက်ဆံေတွေလ။ ခွိ ခွိ )
အမှန်ေတာ့ အဲသလိုလဲ မဟုတ်ေသးပါဘူး။ ခွဲစိတ်ဆရာဝန်ဆိုတာ ၉၆ပါးေရာဂါအေပါင်းကို ြဖန့်ကျက်ေဝဆာ ေဆးပေဒသာြကီးနဲ့ မည်သို့လုပ်လိုက်သည်မသိ။ ေကာင်းသွားေလသည်သိုင်းကွက်နဲ့ ကုလို့မရဘူ မဟုတ်လား။ အေတွးေတွကို ပိရမစ်ေဆာက်သလို တစတစ စူးရှလာေစြပီး ေရေရရာရာသိမှ၊ ေသေသချာချာလုပ်မှ၊ လက်စလက်န စိတ်ချရမှ လူတန်းေစ့ရံုရှိတာ။ ဘာမှန်းညာမှန်းမသိပဲ ထင်တစ်လံုးနဲ့ သူများဗိုက်ြကီးသွားခွဲြပီး အထဲကျမှ မနိုင်ရင်ကာ ေရာဂါြကီးေတွက `ကဲ .. ဘာလုပ်မှာလဲ .. ေြပာ´ ဆို တူတူေရ ဝါး လို့ လုပ်လာရင် ေရွှဥရှိနိုးနိုးနဲ့ ငန်းကိုဝမ်းခွဲရှာသူထက် ဆိုးေတာ့မေပါ့။
ဒါေြကာင့်မို့လို့ ခွဲစိတ်အထူးကုဆရာဝန်ဆိုတာ`စာအုပ်ထဲမှာ သင်တယ်။ မယ်သီတာခိုးတာ ဘယ်သူလဲ´ ေတွကို နှုတ်တက်အာဂံုေဆာင်နိုင်ဖို့ဆိုတာက တဝက်ပဲ ကိစ္စြပီးပါတယ်။ ကျွမ်းကျင်ရာ လိမ္မာတဲ့အဆင့်လည်း ပါဦးမှ။ ေနာက်ေြကာင်းေနာက်ရာ ြပဿနာေတွကိုလည်း ေြဖရှင်းတတ်ဦးမှ။ ဆရာေကာင်းသမားေကာင်းေတွဆီမှာ နည်းနာနိဿယေတွခံယူလိုက်၊ ဆပ်ြပာေကာင်းမှ ေခါင်းေပါင်းြဖူသဟဲ့ လို့ ငဖယ်ေတေတခံလိုက်၊ ဒီလိုနဲ့ ပညာေတွ စံုလာဦးေတာ့ ပုဇွန်ဆိတ်ကေလး ဘယ်လိုငယ် ပင်လယ်ကူးတတ်တယ် သွားမလုပ်နဲ့။ ပင်လယ်က မကျယ်ဘူးလား လို့ ေြပာြပိး ဓါးြပအတိုက်ခံချင် ခံရေသးတာ။
ေခတ်အခါြကီးကလည်း အရင်ကနဲ့ မတူေတာ့ပါဘူး။ ဆရာဝန်ဆိုတာနဲ့ပဲ `ဆရာ့ကို ယံုလို့ ပံုအပ်ပါတယ် ဆရာ´ ဆိုတာ ပံုြပင်ထဲမှာ ကျန်ခဲ့ြပီ မဟုတ်လား။ `ရီးတီးရားတားေတာ့ မလုပ်နဲ့ဆရာ။ ပိုက်ဆံကုန်တာ အေြကာင်းမဟုတ်ဘူး။ အသက်နဲ့ေတာ့ မရင်းနိုင်ဘူး ဆရာရဲ့´ လို့ ေြပာလာရင် ေြပာတဲ့သူ အလွန်မှ မဟုတ်တာ။ ဒါေြကာင့်မို့လို့ ဂျာေအးသူ့အေမရိုက်တဲ့ ဆရာဝန်ဖာတ်လမ်းေတွဟာ ပွင့်လင်းတဲ့ မီဒိယာေခတ်ြကီးထဲမှာ အရင်ကထက်စာရင်ေတာ့ ေတာ်ေတာ်ကို လူသိရှင်ြကားြဖစ်လာြပိလို့ ဆိုနိုင်ပါတယ်။ ဟိုတခါေြပာတဲ့ `ခပ်ဖုန်းဖုန်းြကွပါေတာ့ ဘုရား´ ဆိုတဲ့ ပံုြပင်လိုပဲ အသစ်အသစ်ေသာ ြပဿနာေတွကလည်း လာဆဲ လာလတ္တံ့။ ဒီအခါမှာ ဘာကိုဆက်ေတွးမိသလဲဆိုေတာ့ ဘယ်လို အေြဖရှာြကမလဲ။ အလားတူြပဿနာမျိုးေတွ သူများနိုင်ငံေတွမှာေရာ မြဖစ်လို့လား။ ြဖစ်ရင် ဘယ်လို ေြဖရှင်းြကသလဲ။ မြဖစ်ရင် ဘယ်လိုကာကွယ်ထားြကသလဲ။ ေလ့လာြကည့်ဖို့ မေကာင်းပါလား။
ြမန်မာနိုင်ငံေဆးပညာရဲ့ ြမစ်ဖျားခံရာ အဂင်္လန်ြပည်ြကီးမှာေတာ့ ဒီလိုြပဿနာမျိုး မေပါ်ရေလေအာင် ကုသေရးကွပ်ကဲမှု (Clinical Governance) ဆိုတာကို ကျင့်သံုးသတဲ့။ မထသ လိုမျိုး ဆထသဆိုပါေတာ့ဗျာ။ သူတို့ရဲ့ အမျိုးသားကျန်းမာေရးေစာင့်ေရှာက်မှုစံနစ်ြကီး (National Health Services) အတွင်းမှာ အဲဒီေလ့အထကို ေြပာင်းလဲလက်ခံတည်ေဆာက်ယူပါသတဲ့။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ အဲဒါြကီးတစ်ခုလံုးရဲ့ အမူအကျင့်နဲ့ အေလ့အထေတွကို အဓိကေြပာင်းလဲပစ်နိုင်မှ ေအာင်ြမင်မှာမို့လို့ပါတဲ့။ အဂင်္လန်က သူငယ်ချင်းေတွကေတာ့ အေသးစိတ် ဝင်ေဆွးေနွးနိုင်ြကမယ် ထင်တယ်ေနာ်။ ကုသေရးပိုင်းမှာ လူနာနဲ့လူနာရှင်ေတွဆီက ယံုြကည်မှုရချင်တယ်ဆိုရင် သူတို့နဲ့ ထိေတွ့ဆက်ဆံရတဲ့ လုပ်ငန်းခွင်ပတ်ဝန်းကျင်ေတွမှာ ကိုယ်ကသူတို့ကို အရည်အေသွးမီ အဆင့်အတန်းမီတဲ့ ကုသမှု၊ ြပုစုေစာင့်ေရှာက်မှုေပးေနပါတယ်။ ေကာင်းသထက်ေကာင်းေအာင်လည်း ြကိုးစားေနပါတယ်ဆိုတာ သူတို့ကိုယ်တိုင် ခံစားသိရှိလာေအာင် လုပ်ေပးဖို့လည်း တာဝန်ရှိပါသတဲ့။
ကိုယ့်ဟာကိုယ်ေကာင်းချင်သေလာက်ေကာင်းေန သူတို့စိတ်ထဲမှာ ေကာင်းတယ်လို့မခံစားရရင် ပိုက်ဆံေပးရတာ တန်တယ်ထင်မှာမဟုတ်ဘူး လို့ ဆိုချင်တာလားမသိ။ မျက်လံုးေလးေတွ ကလယ်ကလယ်ြဖစ်ကုန်ြပီ။ အဲသလို မသိတဲ့စကား တစ်လံုးမှ မပါပဲ တစ်လံုးမှ နားမလည်ေအာင် ေြပာတတ်တာကိုက ြပည်သူ့ကျန်းမာေရးေဆးပညာလို့ ေခါ်ပါသတဲ့။ အဟတ် အဟတ်။ မတတ်ေသးရင် ဆက်ရွှီးရေသးတာပ။
ကျုပ်တို့ ခိုက်ေတာင်းရီစင်းေတွအတွက်ဆိုရင်ေတာ့ ကိုယ့်ရဲ့ ကုသမှုအရည်အေသွးကို မျက်ေြခမြပတ် ေစာင့်ြကည့်ေဝဖန်ေပးနိုင်တဲ့ ေမာ်နီတာစံနစ်ြကီးတစ်ခုလိုြပီး အဲဒါြကီးကလည်း ေယာင်ဝါးဝါးမဟုတ်၊ အမှန်တကယ် အလုပ်လုပ်ေနရပါမတဲ့။ ကုထံုးေတွကို မှန်မှန်ကန်ကန်သံုးသပ်ြပိး ရလာဒ်ေတွတိုးတက်လာေအာင် အစဉ်ြကိုးစားေနရပါမတဲ့။ သူများနိုင်ငံေတွကို သွားမယှဉ်နိုင်ေတာင် ကိုယ့်ဆီက ကိုယ်ချင်းကိုယ်ချင်းေတွထက်ေတာ့ မညံ့သင့်ပါဘူးတဲ့။ (ခုေတာ့ အကုန် ပိန်မသာ လိန်မသာေတွချည့်ပဲ မဟုတ်လား။ ဒီ့ထက်သာ မကျေအာင်ထိမ်းထား) အဲလိုြဖစ်လာေစဖို့အတွက် ေဒါက်တိုင်ြကီး ခုနစ်ခုရှိပါသတဲ့။စာအုပ်ထဲမှာ ပါတဲ့အတိုင်း ေြပာြပတာေနာ်။
နံပါတ်တစ်ကေတာ့ ကုထံုးကလည်း ထက်ြမက်ရပါမတဲ့။ နိုင်ငံတကာက လက်ခံြပီး `ဒီေရာဂါအတွက် ဒီကုထံုးဟာြဖင့် အေကာင်းဆံုးပါပဲ´လို့ သက်ေသသက္ကာယနဲ့ စာတမ်းြပုစုေလ့လာလက်ခံထားြပိး ြဖစ်ရမှာေပါ့။ စူလာနဖာတို့ ဘိစပ်ရွက်တို့ ဘယ်ေလာက်ေကာင်းေကာင်း ေမာင်ရင် အဲဒါနဲ့ ကုလိုက်လို့ အီအီးပန်းသွားရင်ေတာင် တရားစွဲခံရမှာ။ ဒီလိုအြဖစ်အပျက်မျိုးေတွ ရှိပါတယ်။ ကိုယ်ေတွ့ဆိုရင်လည်း ဒီအတိုင်းေတာ့ ကုလို့မရ။ ေသေသချာချာ စာနဲ့ေပနဲ့ ကျမ်းြပုြပီးတင်။ ခိုင်လံုလို့ကေတာ့ လက်ခံရံုတင်မကဘူး။ ပါရဂူဘွဲ့ပါ ေပးလိုက်ဦးမှာ။ ေရွှေပလွှာေဝသလိုမျိုး ဘယ်သူေသာက်၍ေပျာက်သွားသည်။ ဘယ်သူမေသာက်၍ ေဂါက်သွားသည်ေတွ လာမေြပာနဲ့။
ဒါမျိုးေလာက်နဲ့ ရွာရိုးေလျှာက်လို့ မရဘူး။ အေရးြကီးတာက ကိုယ့်ဘက်က နိုင်ငံတကာက လက်ခံထားတဲ့ အေကာင်းဆံုးကုထံုးေတွေပးေနဖို့နဲ့ အဲဒီလိုေပးထားေြကာင်း လူနာသိေစဖို့။ `အရီးေရ.. အရီးဝမ်းချုပ်ေနရင် ကျွန်ေတာ် ြမန်မာြပည်ြဖစ် သေဘင်္ာရိုးကို ယိုးဒယားဆပ်ြပာကေလးနဲ့ အဂင်္လန်က နည်းပညာအတိုင်း ချူေပးမယ်။ အရီးလည်း ဝမ်းနာလာရင် ဘွတ်.. ရွှတ် .. ဒိုင်း ဆို ငပိသံြကီးနဲ့ မထုတ်လိုက်နဲ့။ ြဗစ်တစ်သျှ .. ြဗစ်တစ်သျှ.. ဆို ဘိုဆန်ဆန်ေလး ပန်းထည့်လိုက်…ဟုတ်ပလား..´ ။ အဲသလိုြဖစ်ေနရမယ်။
ဒုတိယကေတာ့ ေဘးကင်းရန်ကွာလည်း ြဖစ်ရမတဲ့။ အခန့်မသင့်လို့တို့၊ မေတာ်တဆမို့တို့၊ ေတာ်ပါေသးရဲ့ ကံေကာင်းလို့တို့ဆိုတာ တခါတရံသာ ေကာင်းတာ။ ခနခနဆိုရင် ဘယ်ဟုတ်ေတာ့မလဲ။ ဒါေြကာင့်မို့ အဲဒါေတွကို နည်းနိုင်သမျှနည်းေစရမယ်။ မရှိရင်ေတာ့ အေကာင်းဆံုးေပါ့။ မေတာ်လို့ ကိုယ်က အမှတ်တမဲ့နဲ့ ခလုတ်တိုက်သွားတယ်ဆိုရင်လည်း ေနာက်မြဖစ်ေအာင် အဲဒိခလုတ်ကို ဖယ်ရင်ဖယ်။ မဖယ်နိုင်ရင် ေဟာဒိနား ခလုပ်တိုက်တတ်သည် ဆိုတာေလာက်ေတာ့ ေနာက်လူေတွကို သတိေပးထားခဲ့သင့်ပါတယ်။ နို့မို့ ဆယ်ေယာက်ရှိ ဆယ်ေယာက်လံုး ခလုတ်တိုက်ေနေတာ့ မခက်ပါလား။ အတိုင်အေတာတို့ ဟိုးေလးတေကျာ်တို့ဆိုတာလည်း ေနာက်လူအတွက် ေစတနာလို့သာ သေဘာထားလိုက်ြကရေအာင်ေလ။ အာစင်နယ်ေတွ လာြပီး မတိုက်ခိုက်မချင်းေပါ့။ (တို့က မန်ယူကွ)။
တတိယကေတာ့ ကုထံုးစစ်တမ်းပါတဲ့။ `ြကည့်စမ်းပါဦး။ ငါကုလိုက်တာ အကုန်ေကာင်းသွားြပီ။ တယ်ေတာ်တဲ့ငါပါလား။ ေနာက်ဆို ေဈးတက်ယူလိုက်ဦးမှ။´ ဆိုြပိး ကုထံုးစစ်တမ်းကို သံုးသပ်ြပုြပင် အဆင့်ြမှင့်တင်သွားမယ်ဆိုရင်ေတာ့ ပဲခူးေရာက်ေရာက် စစ်ကိုင်းေရာက်ေရာက်ေတွပဲ ေရာက်လိမ့်မယ်။ ဤခရီးနီးသလားဆိုရင် ေရေဝးနဲ့ေတာ့ နီးဦးမှာေပါ့။ များေသာအားြဖင့်ေတာ့ ကိုယ့်ဘာကိုယ် မှတ်မှတ်သားသား ဘာမှမရှိပဲနဲ့ ဖိတ်တဝက်စင်တဝက်ရှိေနတာေတွကို ေကာင်းတာေလးေတွချည့်မှတ်ထားြပီး ပီတိေတွြဖာ ဘဝင်ေတွြမင့်၊ မေကာင်းတာေတွကျ အတင်းေမ့ပစ်ြပိး သတ္တဝါတစ်ခု ကံတစ်ခုလို့ ပစ်ပစ်ချလာလိုက်တာ သတ္တဝါ အနန္တ ကံေတွ အနန္တရှိလာေတာ့မှ ဆရာဝန်အြဖစ်ကေန ဘုရားသခင်ထံေမှာက် ပို့ေဆာင်သူ တမန်ေတာ်ြကီးအြဖစ် လူနာေတွက အသိအမှတ်ြပုလာေရာ။ Clinical Audit ဆိုတာကလည်း ေဆးရံုမှာ စာရင်းစစ်ဝင်သလို `ဘာမှ မလုပ်ထားရေသးဘူး။ ေရာ့ ..
ဒီမှာ မနှစ်ကဟာနဲ့ ဒီနှစ် အဝင်အထွက်ေတွ။ အြပီးလုပ်ေပးသွားပါဦ။။ ေဈးကေတာ့ မနှစ်က အတိုင်းပဲ ယူ´ ဆိုတာမျိုး မဟုတ်တာ ခက်လှသကွယ်။ (ဟုတ်ေအာင်လုပ်နိုင်သူေတွအတွက်ေတာ့ လွယ်မှလွယ်)။
ေနာက်တစ်ခုကေတာ့ စဉ်ဆက်မြပတ် ပညာသင်ြကားေရး နဲ့ ေလ့ကျင့်သင်တန်းေပးေရးပါတဲ့။ နိုင်ငံတကာအဆင့်မီချင်ရင် နိုင်ငံြခားကို ပညာေတာ်သင်များများ လွှတ်ရတယ်ဆိုလားလို့။ အိုး.. ေဖတို့ေမတို့ .. အတည်းနာ နွန်းနွန်းနို့။ စာအုပ်ြကီးထဲကအတိုင်းဆိုရင်ေတာ့ လုပ်ငန်းခွင်က ကျွမ်းကျင်သူေတွအားလံုး မိမိတို့ရဲ့ သက်ဆိုင်ရာ အရည်အေသွးေတွ တိုးတက်လာေစဖို့၊ ေခတ်နဲ့အမီ ရင်ေပါင်တန်းနိုင်ဖို့၊ နိုင်ငံတကာမှာ မျက်နှာမငယ်ရေစဖို့ ေလ့ကျင့်သင်ြကားေရးနဲ့ အေထာက်အပံ့ေတွ ေပးသင့်တယ်ဆိုပဲ။ တရားနာပရိသတ်တို့ေရ..။ မိမိရဲ့ အသက်ေမွးဝမ်းေကျာင်းမှုနယ်ပယ်ြကိး တိုးတက် အဆင့်အတန်းြမင့်လာေစေရးအတွက် စဉ်ဆက်မြပတ် ြကိုးပန်းအားထုတ် ေနသင့်ပါသတဲ့။
ဘုရား သိြကား မ လို့ ငါ့ဆရာြကီး ဆရာမြကီး၊ စွမ်းေဆာင်နိုင်သူြကီးေတွ ဒီစာပိုဒ်ကို ဖတ်မိြကပါေစဗျာ။ ဒါမှမဟုတ်လည်း ဒီစာကိုဖတ်ထားတဲ့ ငါ့ဆရာြကီး၊ ဆရာမြကီးေတွ စွမ်းေဆာင်နိုင်သူြကီးေတွ ြဖစ်ြကပါေစဗျာ။ (ဘယ်သူမှ မြကားဖူးမယ့် ေမတ္တာပို့နည်း အသစ်ေပါ့ကွယ်။ ကူးေတာ့မချနဲ့။ ေကာ်ပီရိုက် ရှိသကွဲ့) အဲဒီေနာက်မှာ လာတာက ဝန်ထမ်းအင်အားနှင့် ဝန်ထမ်းစီမံခန့်ခွဲမှုတဲ့။ အနှစ်ေတွချည့်ပါပဲလား။
လံုေလာက်တဲ့ ဝန်ထမ်းအေရအတွက်နဲ့ ထိေရာက်တဲ့ လုပ်ငန်းခွင်ဝန်းကျင်တစ်ခု ဖန်တီးေပးထားြပိး အံဝင်ခွင်ကျ အလုပ်လုပ်ေနေစရမတဲ့။ `ရှာေလဦးေတာ့ ထမင်းထုပ်ြကီးနဲ့. လူပါ မသိုးရံုြဖင့် မှာလိုက်ချင်သည်..´ ဆိုတဲ့ မြမရင် အသံကေလး ြကားေယာင်မိတယ်။ ခုေနများ ဘုရား ပေစ္စကဗုဒ္ဓာတို့ထံ ဆုပန်လို့ရရင် `ဘာမှ မရှိပဲနဲ့ ဘယ်သူမှ မရှိပဲနဲ့ ဘာမဆို ကိုယ့်ဘာသာ အကုန်လုပ်ေနရေသာအရာတွင် ဧတဒဂ် ရရပါလို၏` လို့ ဆုပန်လိုက်ေတာ့မယ်။
ပါရမီေတွကေတာ့ ေတာ်ေတာ်ေတာင် ရင့်သန်ေနပါေပါ့။ ေလာက်ကိုင်မှာတုန်းကဆို ေပါက်ေနတဲ့ အူအတက်က ြပည်ေတွထွက်လာလို့ပါ ဆိုြပီး တစ်ဦးတည်းေသာ အကူသူနာြပုက ေမ့လဲသွားလို့ ကိုယ့်ဘာသာ ထိုးထားရတဲ့ေမ့ေဆးအတွက် ေသွးေပါင်ချိန်ေပးတဲ့တစ်ေယာက်က နှာနှပ်ယူေနတုန်း ကပ်ေကျးဗန်း ဓါးဗန်းြကီး လှမ်းဆွဲြပီး ဖရန်ကင်စတိန်းလို တစ်ကိုယ်ေတာ် ကျဲဖူးတယ်။ ေအာင်မယ် သူေတာ်ေြကာင်း ဝင်အမှတ်ယူေနတယ်လို့ အထင်မမှားလိုက်နဲ့။ အဲဒါ ကိုယ်ဘယ်ေလာက်ညံ့ေြကာင်း အထုပ်ေြဖြပေနတာ။ အဖွဲ့နဲ့လုပ်ရတဲ့အလုပ်ကို တပင်တိုင်ချည့်ထွက်ေနရတယ်ဆိုကတည်းက စည်းရံုးေရး ဘယ်ေလာက်ညံ့သလဲ သေဘာေပါက်လိုက်။ `ကိုယ့်ထမင်းကိုယ်စားြပီး ဘြကီးနွား မေကျာင်းနိုင်ဘူး။´ လို့ အေြပာခံရတယ်။ ကိုယ့်နွားလည်း တစ်ေကာင်တစ်ြမီးမှ မပါရိုး အမှန်။
ဟာဟ..။ ေနာက်တစ်ချက်ကေတာ့ ဟတ်ထိတယ်ဗျို့။ သတင်းအချက်အလက်ေတွကိုလည်း စုေဆာင်း အသံုးြပုရမတဲ့။ ဒီအတွက် ဆာဂျင်ြကီးေတွဆီမှာ ေဖ့စ်ဘုတ် အေကာင့်ေလး တစ်ခုစီေတာ့ ရှိသင့်တယ် မထင်ဘူးလား။ ဗံုးကွဲသလား။ ေရြကီးသလား။ တံတားကျိုးြပီလား။ ေန့မကူးခင် အကုန်သိရမယ်။ ပျင်းရင် ကိုယ့်ဘာသာ ေလျှာက်ဖွလည်းရတယ်။ ဟိုလူ့ေြမှာက်ေပး ဒီလူ့နှိပ်ကွပ် လုပ်လည်းရတာပဲ။ ေပျာ်ဖို့ေကာင်းသလား မေမးပါနဲ့။ ေဆးပညာနဲ့ေကာ မဆိုင်ပဲ ရှိပါ့မလား။ ဟိုမေရာက်ဒိမေရာက်ကိစ္စနဲ့ ကတံုးမေဘဘီြကီး အသံုးမကျလို့ေသြပီ အေြကာင်း မသိလို့ ဘာမှ မြဖစ်ဘူး။ ြမန်မာြပည်ေဆးေလာကြကီးရဲ့ မိုးေလဝသ အေြခအေနေလးမှ မမှန်းတတ်ရင်ေတာ့ ဇယားမရှုပ်ပဲ ပျားတုပ်သွားမယ်။ ပါဝါအချိန်းမှာ ေရေလာင်းမှားရင် ပလံု စွပ် ေတာင် ြကားလိုက်ရမှာ မဟုတ်ဘူးေနာ်။
အတတ်ေကာင်းေတွ သင်မေပးချင်ပါဘူး။ အပ်ပ်ဒိတ်ြဖစ်ြကစမ်းပါလို့ပဲ လိုရင်းအေရာက် ရုန်းလိုက်ေတာ့မယ်။ ဒီကေန့ေခတ် ကုထံုးေတွဆိုတာက ေဖ့စ်ဘုတ်ေပါ်က စေတးတပ်စ်ေတွလိုပဲ။ အြမဲတမ်း အသစ်အသစ်ေတွ တက်လာတာမို့ အမီမလိုက်နိုင်ရင် ေခတ်နဲ့ မျက်ေြခြပတ်သွားလိမ်ခ့မယ်။ လူနာေတွ ကိုယ်တိုင်လည်း ေသာက်ေနကျေဆးအေဟာင်းထက်စာရင် အသစ်ေပါ်လာတဲ့ ေဆးေတွကိုသာ အဖျားတက် အမှည့်စားရနိုးနိုး ခံုမင်တယ်။ ေဆးအေဟာင်းြကီးေတွချည့် ထပ်တလဲလဲေပးေနရင် ဒီဆရာေလး ဒိတ်ေအာက်သွားြပီ ထင်တတ်တာ။
ေနာက်ဆံုးပိတ် အိပ်နဲ့လွယ်ထားတဲ့ အမှာစကားကေတာ့ လူနာေတွကိုယ်တိုင် ြပည်သူလူထုကိုယ်တိုင် ကုထံုးေရွးချယ်တဲ့ထဲမှာ ပါဝင်ေနပါေစတဲ့။ အေကာင်းအဆိုးကိုလည်း သူတို့ဘာသာ လက်ေတွ့ ဆံုးြဖတ်ပါေစတဲ့။ ဒါမှ မေကာင်းရင်လည်း ငါအစက သေဘာတူလို့ လိုက်လုပ်ခဲ့တာပဲေလ လို့ ချည်ြပီးတုပ်ြပီး ြဖစ်သလို၊ ေကာင်းတဲ့အခါကျေတာ့လည်း ငါေတာ်လို့ကွ။ ဆရာေလးလည်းေတာ်လို့ဆိုြပိး တစ်အိမ်တက်ဆင်း ေြကာ်ြငာေပးေတာ့မှာ။ ဘယ်အရာမဆို ေကာင်းကျိုးဆိုးြပစ်ဆိုတာဒွန့်တွဲပါြပီးသား။ အဲဒီအကျိုးဆက်ေတွရဖို့ အေြကာင်းတရားေတွ ဖန်တီးကတည်းက လူနာကိုယ်တိုင် ပါဝင်ဆံုးြဖတ်ခွင့်ေပးထားရင် တခုခုြဖစ်လာေတာ့ ကိုယ့်အေပါ်မှာ ြငိုြငင်ြပီး အြပစ်ပံုချတာ နည်းနည်းပါးပါး ေလျှာ့မသွားေပဘူးလား။ အနည်းဆံုးေတာ့ “ငါ့ကိုက ဆတ်ေဆာ့ြပီး ဒီဆရာနဲ့ ြပမိတာပါေလ” လို့ ခွင့်လွှတ်ေြဖသိမ့်နိုင်တာေပါ့။ ဆွဲထည့်ထား။ ဆွဲထည့်ထား။ အမှုတွဲဆိုတာ ရှည်ေလ။ များေလ။ မျှခံလိုက်ေတာ့ သက်သာေလ။
ကဲ.. အခုရှင်းြပခဲ့သမျှအားလံုးဟာ အဂင်္လန်ကဘုရင်မြကီးေတာင် ေြကွသွားတဲ့ သီအိုရီသက်သက်ေတွပါ ခင်ဗျာ။ အခုလက်ေတွ့ ကိုယ့်ဆီမှာ ဘယ်လိုစခန်းသွားေနြကသလဲ ဆိုတာေလးေရာ မသိချင်ဘူးလား။ ဒါကျ သီအိုရီမဟုတ်ေတာ့ဘူး။ အိတ်ဇမ်ပေလ ြဖစ်သွားြပီ။ `အလဲ့ .. ခုမှ နွှာေတာ့မှာပါကလား။ ပွဲေကာင်းြပီေဟ့´ လို့ မတွက်နဲ့။ ကိုယ့်ဆီမှာ အဆင့်အတန်းမမီဘူး ထင်ေနလို့လား။ မီတဲ့အြပင် ဟိုဘက်လွန်ေနတာေတွေတာင် ရှိေသး။ သူတို့ဟာသူတို့ ဘယ်လိုပဲ ခွဲြခမ်းစိတ်ြဖာထားေစကာမူ အဓိကရည်ရွယ်ချက်ကေတာ့ တစ်ခုပဲ ရှိတယ်။ ဆရာဝန်ေတွကို ကျူစီဝင်ဖို့။ ကွာလတီကွန်တရိုးတဲ့။ ကွမ်တတီကေတာ့ မထိန်းေတာ့ဘူး။ လွှတ်ေပးထားတာ။ အားြကီးဘိုလိုမှုတ်တာပဲ။ ဗမာလို ပလိစ် လို့ ေြပာကုန်ြပီ။ ဘာသာြပန်လိုက်ရင် အဲဒါြကီးေတွက သူစိမ်းသိပ်ဆန်တာ။ အားလံုးက ဘိုလိုပဲ ယုစ်တူြဖစ်ေနေတာ့ေလ။ အဟစ် အဟစ်။ အေသးစိတ်သိချင် `ေပါလွန်လွန်းလို့ သံုးမကုန်နိုင်ပါသည်´ ြပန်ဖတ်ြကည့်။ (ဤကား ေြကာ်ြငာ။)
တို့ဆီမှာလည်း ကိုယ့်ထက် အဆေပါင်းများစာ ဉာဏ်ရည်သာတဲ့ ဆရာြကီး ဆရာမြကီးများကိုယ်တိုင် စီမံခန့်ခွဲေနြကတဲ့ဥစ္စာ။ ကိုယ်တို့ အရည်အေသွးေတွ စုတ်ြပတ်သတ်ေနတယ်ဆိုရင်ေတာင် ကိုယ့်ဘာသာ ေြခာက်တံုးမကျလို့ဗျို့။ သူတို့ကေတာ့ ညံ့ကို မညံ့တာ။ ဒါြဖင့် ဘာလို့ ခနခန သခွပ်ပင်က မီးတကျီကျီ အေရးခံေနရသလဲဆိုရင် ြဖင့် .. ဒီေနရာမှာ နည်းနည်းေလာက်ေတာ့ နားေထာင်ြကည့်ပါ ဟစ်ေဟာ့ပ် သီချင်း။ စကားလံုးများနဲ့ ပစ်ေဖာက်ခွင်း ဆိုြပီး ဦးချစ်ေကာင်းြကိးကို ေခါ်လိုက်ရေအာင်ဗျာ။ `ဘာေတွြဖစ်တာလဲ။ ဘယ်မှာြဖစ်တာလဲ။ ဘယ်သူက ြဖစ်တာလဲ။ ဘယ်လို ြဖစ်တာလဲ။´ ဆို ေစ့ငုြကည့်လိုက်တဲ့အခါကျေတာ့ ေထာင်သားများလိုပဲ ေနရာနှစ်ေနရာ ကွဲြပီး ြမင်လာပါတယ်။အထဲလား။ အြပင်လားေပါ့။
ငယ်ငယ်တုန်းက ေညာင်ပင်တေစ္ဆလုပ်တမ်း ကစားြကတဲ့အခါ နင်ဘယ်ကိုင်းမှာ ေနသလဲ။ ဘာသီးစားလဲ။ ဘာေရေသာက်လဲ။ ေသချာေစာေြကာြပီးတဲ့အခါကျေတာ့ အဲဒီေညာင်ပင်တေစ္ဆြကီးကို ကစားပွဲ စဖို့ အေရးြကီးတဲ့ေမးခွန်းတစ်ခု ထပ်ေမးရြပန်ပါတယ်။ `အထဲလား။ အြပင်လား´ တဲ့။ ကျုပ်တို့ ခိုက်ေတာင်းရိစင်းေတွမှာလည်းပဲ `ဘယ်သူတုန်းဟဲ့။ ဘာြဖစ်တာလဲဟဲ့။ ဘယ်ေလာက်ြကာြပီလဲဟဲ့´ စသည်ြဖင့် ေမးရင်းြမန်းရင်း ခွဲစိတ်ကုသဖို့ လိုအပ်တဲ့ ေဝဒနာမှန်းလည်းသိ။ လူနာကလည်း ခွဲစိတ်ဖို့သေဘာတူြပီဆိုရင် ေညာင်ပင်တေစ္ဆြကီးလိုပဲ ဆက်ေမးြကရြပန်သတဲ့။ `ဘယ်မှာ ခွဲမှာလဲ။ အထဲလား အြပင်လား။´ ေပါ့။
မုန်းစရာေကာင်းလိုက်ပံုများ။ ကဲ .. ေကာင်းခန်းေတာ့ ေရာက်ြပီ။ ပထမပိုင်း ေလးဆယ့်ငါးမိနစ် ကန်ြပီးလို့ ေြကာ်ြငာဝင်လိုက်ြကဦးစို့။ ဒုတိယပိုင်း မြကာမီ လာမည် ေမျှာ် …….။
0 comments:
Post a Comment