• “ဗမာတစ်ကျပ် ရှမ်း​​တစ်ကျပ်”

    ဟိုး​​​ေရှး​​​ေရှး​​တုန်း​​က နယ်ချဲ့​​လက်​​​ေအာက်​က လွတ်လပ်​​ေရး​​ယူ​ြပီး​​ နိုင်ငံသစ်ထူ​​​ေထာင်မလို့​​ လုပ်တဲ့​​အခါ တိုင်း​​ရင်း​​သား​​​ေတွကို စည်း​​ရံုး​​​ေတာ့​​

    “ဗမာတစ်ကျပ် ရှမ်း​​တစ်ကျပ်”

    ဆိုတဲ့​​ စကား​​​ေလး​​ကို ​​ေြပာခဲ့​​ြကသတဲ့​​ကွယ်။ အဲဒီအချိန်တုန်း​​က တိုင်း​​ရင်း​​သား​​​ေတွဆိုတာ ဗမာစကား​​ကို​​ေတာင် ​​ေလး​​လံုး​​ကွဲ​​ေအာင် ​​ေြပာတတ်တဲ့​​သူ​ ခပ်ရှား​​ရှား​​ရယ်။ ြပည်​​ေထာင်စုဆိုတဲ့​​စကား​​​ေတာင် ဘာ​​ေြပာမှန်း​​ မသိတဲ့​​သူ​​​ေတွကို ဘယ်လို စည်း​​ရံုး​​ခဲ့​​သလဲဆို​​ေတာ့​​

    “ရှမ်း​​၊​ ချင်း​​၊​ ကချင်၊​ ကရင်၊​ ကယား​​ တို့​​တိုင်း​​ရင်း​​သား​​​ေတွဟာ တ​​ေြမတည်း​​​ေန၊​ တ​​ေရတည်း​​​ေသာက်​ြကတာမို့​​ ညီအကို ​​ေမာင်နှမ​​ေတွ ြဖစ်တယ်။ အခွင့်​​အ​​ေရး​​မှန်သမျှ သာတူ​ညီမျှ ရြကမယ်။ ဗမာက တစ်ကျပ်ရရင် ရှမ်း​​ကလည်း​​ တစ်ကျပ်ရရမှာ​​ေပါ့​​။ ”

    လို့​​ အာမဘ​​ေဏ္ဍ ခံခဲ့​​ြကသတဲ့​​။ အား​​ကိုတို့​​ ​​ေြပာတဲ့​​စကား​​ဆို​​ေတာ့​​ ဖိုး​​မူ​တို့​​လည်း​​ယံု၊​ ​​ေဘာက်​ဂျာတို့​​လည်း​​ယံု၊​ ​​ေအခမ်း​​တို့​​လည်း​​ ယံုခဲ့​​ြကတာ အား​​လံုး​​ အသိပါပဲ။ အခု​​ေတာ့​​ နှစ်​​ေပါင်း​​ ၆၅ နှစ်​​ေလာက်​ ြကာခဲ့​​ြပီဆို​​ေတာ့​​ အဲဒီမျိုး​​ဆက်​​​ေတွလည်း​​ မရှိ​​ေတာ့​​ဘူ​း​​။ သူ​တို့​​ရဲ့​​ ​​ေြမး​​က​​ေလး​​​ေတွ​​ေတာင် အရွယ်​​ေရာက်​ကုန်ြပီ။ အချိန်​​ေတွကသင်​​ေပး​​ခဲ့​​လို့​​ စာ​​ေတွလည်း​​ တတ်ကုန်ြကြပီ​​ေပါ့​​။ ဒီက​​ေန့​​​ေခတ်မှာ ဖွာ​​ေထာင်း​​က​​ေလး​​လည်း​​

    “အိုး​​မိုင်​​ေဂါ့​​ဒ်၊​ တိတ်​​ေရှာဒယ်။ တိတ်လှဒယ်။ ”

    ဆိုြပီး​​ အချစ်ရဲ့​​ သိုယိုတာကို တကမ္ဘာလံုး​​ ြပန့်​​​ေအာင် ြဖန့်​​တတ်ြပီ။ နှုတ်ခမ်း​​​ေမွှး​​ကား​​ကား​​နဲ့​​ ​​ေခါင်း​​ြဖူ​ြဖူ​ ​​ေစာ်​ဘွား​​သား​​ြကီး​​လည်း​​ ဘဂင်္လား​​သား​​​ေတွ အခွင့်​​အ​​ေရး​​အတွက်​ လူ​့​​ခွင့်​​​ေရး​​ လူ​့​​ခွင့်​​​ေရး​​ ​​ေအာ်​ကာဟစ်ကာနဲ့​​ ​​ေဘး​​တီး​​​ေပး​​တတ်​​ေနြပီ။ တိုင်း​​ရင်း​​သား​​​ေတွထဲမှာ ​​ေအာက်​စဖို့​​ဒ်တက္ကသိုလ်၊​ ဟား​​ဗတ်တက္ကသိုလ်က ဘွဲ့​​ရပညာတတ်ြကီး​​​ေတွ​​ေတာင် ​​ေဟာတစ်​​ေယာက်​ ​​ေဟာတစ်​​ေယာက်​ ထွက်​လာခဲ့​​ြကြပီ။ ဒါ​​ေြကာင့်​​ ဒီ​​ေခတ်ြကီး​​မှာ

    “ဗမာတစ်ကျပ် ရှမ်း​​တစ်ကျပ်”

    ဆိုတဲ့​​စကား​​ဟာ ဘယ်သူ​့​​ကို သွား​​​ေြပာ​​ေြပာ ယံုမယ့်​​သူ​ တစ်​​ေယာက်​မှ မရှိ​​ေတာ့​​ဘူ​း​​။ အ​​ေြပာနဲ့​​မဟုတ် အလုပ်နဲ့​​ သက်​​​ေသြပခဲ့​​တာ နည်း​​တဲ့​​နှစ်​​ေတွလား​​။

    ဒါ​​ေပသိ မ​​ေြပာမြပီး​​ မတီး​​မြမည်ဆိုသလို ြပည်​​ေထာင်စုြကီး​​တစ်ခုလံုး​​ ဝါး​​အစည်း​​​ေြပသလို ​​ေြပမသွား​​ဖို့​​အတွက်​​​ေတာ့​​ ညီညွတ်​​ေရး​​စကား​​​ေလး​​​ေတွ ​​ေြပာဖို့​​လို​​ေနတာ အမှန်ပဲ။ ယံုြကည်​​ေလာက်​တဲ့​​စကား​​ကို တည်တည်တံ့​​တံ့​​ ြမဲြမဲြမံြမံ ဆိုသင့်​​တာ​​ေပါ့​​​ေလ။ ပါး​​စပ်ြကီး​​နဲ့​​ ​​ေြပာတာက​​ေတာ့​​ မစား​​ရဝခမန်း​​ လူ​တိုင်း​​ ​​ေြပာတတ်ပါတယ်။

    ကိုယ်​​ေြပာတဲ့​​စကား​​ သူ​များ​​ယံုဖို့​​ဆိုတာက​​ေတာ့​​ ကိုယ့်​​စကား​​ကိုယ် တာဝန်ယူ​နိုင်တဲ့​​သူ​တစ်​​ေယာက်​က တည်​​ေအာင်ထိန်း​​ရ​​ေတာ့​​မယ်။ ဒါမှ ​​ေနာက်​တစ်ခါ​​ေြပာရင် တို့​​က ယံုမှာ။ အရင်စာ​​ေတွမှာ ​​ေြပာခဲ့​​တဲ့​​ ဖက်​ဒရယ်ဆိုတဲ့​​ ကိစ္စကိုြပန်​​ေကာက်​ရရင် သည်တစ်ခါ​​ေတာ့​​ အစဆွဲထုတ်စရာ သပွတ်အူ​ြကီး​​တစ်​​ေထွး​​ ရလာြပန်ပါတယ်။ အဲဒါက​​ေတာ့​​

    “Power Sharing”

    ြပီး​​ရင် ဆက်​​​ေဆွး​​​ေနွး​​ရမယ့်​​

    “Resource Sharing”

    အ​​ေြကာင်း​​ပါ။ အရင်း​​အြမစ်​​ေတွကို​​ေရာ ြပည်နယ်ြပည်မ ဘယ်လို ခွဲ​​ေဝယူ​ြကမှာလဲ။

    “ဗမာတစ်ကျပ် ရှမ်း​​တစ်ကျပ်”

    ​​ေတာ့​​ ထပ်မ​​ေြပာနဲ့​​​ေတာ့​​​ေနာ်​။ ​​ေတာ်​​​ေလာက်​ြပီ။ ရှက်​သင့်​​ြပီ။ ရယ်ရလွန်း​​လို့​​ ရယ်​​ေတာင် မရယ်နိုင်​​ေတာ့​​ဘူ​း​​။

    တကယ်ပဲ တိုင်း​​ရင်း​​သား​​​ေတွအ​​ေပါ် ညီရင်း​​အကို ​​ေမာင်ရင်း​​နှမသဖွယ် သ​​ေဘာထား​​တယ်ဆိုရင် ကိုယ့်​​ရှိဝှက်​ထား​​ သူ​့​​ရှိနှိုက်​စား​​ အနိုင်ကျင့်​​​ေနလို့​​ မသင့်​​​ေတာ့​​ဘူ​း​​။ သူ​များ​​နိုင်ငံက ကျွန်ြပုြပီး​​လာအုပ်ချုပ်သွား​​တဲ့​​ အဂင်္လိပ်​​ေတွ​​ေတာင်မှ သယံဇာတပစ္စည်း​​​ေတွကို စိတ်တိုင်း​​ကျ လုယူ​ြပီး​​ရင် ​​ေဒသဖွံ့​​ြဖိုး​​​ေရး​​အတွက်​ လမ်း​​တံတား​​ ကား​​ရထား​​ စီစဉ်​​ေပး​​ခဲ့​​တယ်။

    အုပ်ချုပ်​​ေရး​​ တရား​​ဥပ​​ေဒစိုး​​မိုး​​​ေရး​​ အ​​ေလး​​ထား​​ခဲ့​​တယ်။ ပညာ​​ေရး​​၊​ ကျန်း​​မာ​​ေရး​​ အထိုက်​အ​​ေလျာက်​ တာဝန်ယူ​​​ေပး​​ခဲ့​​တယ်။ အခု ကိုယ်ချင်း​​ကိုယ်ချင်း​​​ေတွပါဆိုမှ သူ​တို့​​​ေလာက်​မှ မသာလို့​​ ရပါ့​​မလား​​။ ကိုယ့်​​တိုင်း​​ြပည်ကထွက်​တဲ့​​ သဘာဝသယံဇာတ အ​​ေမွအနှစ်​​ေတွဆိုတာက တိုင်း​​ရင်း​​သား​​​ေတွရဲ့​​ ​​ေြမ​​ေပါ်​​ေြမ​​ေအာက်​က​​ေန သူ​တို့​​မျက်​စိ​​ေအာက်​တင် ထွက်​လာတာ​​ေတွ​​ေလ။ ဒီဟာ​​ေတွကို ဝမ်း​​သာအား​​ရ

    “​​ေပး​​ ​​ေပး​​။ ကိုြကီး​​တို့​​ကို​​ေပး​​။ မင်း​​တို့​​ လုပ်တတ်မှာ မဟုတ်ဘူ​း​​။ ဒီမှာြကည့်​​။ ငှက်​​​ေပျာသီး​​ဆိုတာ ​​ေဟာသလို အခွံနွှာြပီး​​ ​​ေဟာသလို ပါး​​စပ်ထဲထည့်​​စား​​ရတယ်။ ”

    လို့​​ ​​ေြပာရင် တစ်ခါနှစ်ခါ​​ေတာ့​​ အား​​နာပါး​​နာ ြငိမ်​​ေနလိမ့်​​မ​​ေပါ့​​။ တက်​သမျှလူ​ြကီး​​ ​​ေဆွစဉ်မျိုး​​ဆက်​ တမလွန်ထိ​​ေအာင် သယ်သွား​​မတတ် မရဒဿကချိုင်ြပီး​​ ​​ေဒသခံတိုင်း​​ရင်း​​သား​​​ေတွကျ ပါး​​စပ်​​ေဟာင်း​​​ေလာင်း​​ထား​​မယ်ဆိုရင် စဉ်း​​စား​​ြကည့်​​ပါဦး​​။ (ဘာလို့​​ စဉ်း​​စား​​ရမှာလဲ။ အရင်လူ​​​ေတွ ဂလိုပဲ စား​​​ေနလို့​​ ကိုယ်လည်း​​ ကိုယ်တက်​တုန်း​​​ေလး​​ သုတ်သုတ်စား​​ရတာ။ ​​ေနာက်​လူ​လာလည်း​​ စား​​ဦး​​မှာ) အဲဒီပါး​​စပ်ြကီး​​နဲ့​​

    “ညီ​​ေလး​​တို့​​ကို သိပ်ချစ်တာပဲ။ ”

    လာ​​ေြပာရင်​​ေတာ့​​ အဝှာစား​​​ေြပာ​​ေတာင် ြကိုက်​တတ်လို့​​ပဲ ြဖစ်ရမယ်။ ဒါ​​ေြကာင့်​​မို့​​လို့​​ ​​ေဝတယ်မျှတယ် Share လုပ်တယ်ဆိုတဲ့​​ကိစ္စ​​ေတွဟာ

    “သိသာသိ​​ေစ မြမင်​​ေစနဲ့​​”

    လုပ်လို့​​ မရပါဘူ​း​​။ အား​​လံုး​​မျက်​ြမင် ​​ေပါ်​​ေပါ်ထင်ထင်လုပ်မှ၊​ စား​​ပွဲ​​ေအာက်​၊​ အိမ်​​ေနာက်​​​ေဖး​​၊​ အ​​ေပး​​အယူ​ကင်း​​ရှင်း​​မှ ယံုြကည်စိတ်ချ တိကျမှန််ကန် အာချား​​ဓါး​​ြပဘဏ် ြဖစ်​​ေတာ့​​မ​​ေပါ့​​။ ဒီမှာလည်း​​ အရင်တခါလိုပဲ ပွင့်​​လင်း​​ြမင်သာမှု လို့​​​ေခါ်တဲ့​​ ထျန်ပလန်စီ လိုလာြပန်တယ်။ ကိုယ်နဲ့​​ဆိုင်တဲ့​​ ဥပမာတစ်ခုပဲ ြမင်သာ​​ေအာင် ​​ေပး​​ပါ့​​မယ်။ ဆိုြကပါစို့​​ဗျာ။

     ြမန်မာနိုင်ငံဆရာဝန်များ​​အသင်း​​တိုက်​ြကီး​​ကို အဆင့်​​ြမင့်​​ အ​​ေဆာက်​အဦြကီး​​ြဖစ်​​ေအာင် ြပုြပင်တည်​​ေဆာက်​သွား​​မယ်ဆိုတဲ့​​ ကိစ္စဟာ ဆရာဝန်​​ေတွ အြကား​​မှာ ကျွက်​ဆူ​ကျွက်​ဆူ​ ြဖစ်​​ေနတယ် မဟုတ်ဘူ​း​​လား​​။ ​​ေကာင်း​​​ေအာင်လုပ်​​ေနတယ်ဆိုတာက ဘယ်သူ​မှ သံသယရှိစရာ မလိုပါဘူ​း​​။ သူ​များ​​​ေတွလို လက်​ညှိုး​​ထိုး​​​ေရာင်း​​စား​​သွား​​မယ့်​​သူ​ တစ်​​ေယာက်​မှ မပါ။ (ဆရာဝန်​​ေတွ အဲဒါ ညံ့​​တာ​​ေပါ့​​ဗျာ။ သူ​များ​​​ေတွ ဘယ်မှာအသံထွက်​လို့​​တုန်း​​)

    “ဘယ်သူ​​​ေတွ လုပ်မှာတုန်း​​။ ဘယ်လိုပံုစံနဲ့​​ လုပ်ြကမလို့​​တုန်း​​။ ဘယ်လိုအကျိုး​​အြမတ်ခွဲ​​ေဝမှုနဲ့​​ လုပ်ြကမလို့​​တုန်း​​။ ”

    ဆိုတာ​​ေတွကို ရှင်း​​လင်း​​​ေအာင် မ​​ေြပာပဲနဲ့​​

    “ဒါ​​ေတွ မင်း​​တို့​​ သိစရာမလိုပါဘူ​း​​။ ကွန်ဖီဒန်ရှယ်​​ေတွ။ ြပီး​​ရင် ကွန်ဒိုအြကီး​​ြကီး​​ တစ်လံုး​​ရမှာ။ စကား​​မများ​​နဲ့​​။ လာ သ​​ေဘာတူ​​​ေြကာင်း​​ လက်​မှတ်ထိုး​​။ ”

    လို့​​ ဆိုလာရင် အငယ်​​ေတွကသာ ​​ေြကာက်​​​ေြကာက်​နဲ့​​ ​​ေခါင်း​​ညိတ်ချင်ညိတ်မယ်။ တန်း​​တူ​ချင်း​​​ေတွက​​ေတာ့​​ ဘက်​တူ​ရင် လူ​မ​​ေရွး​​​ေပါင် ြကက်​တူ​​​ေရွး​​​ေတာင်။ တစ်နိုင်ငံလံုး​​အတိုင်း​​အတာနဲ့​​ ထွက်​လာတဲ့​​ သဘာဝသယံဇာတ အကျိုး​​အြမတ်​​ေတွနဲ့​​ ပတ်သက်​တဲ့​​ ပွင့်​​လင်း​​ြမင်သာမှုဆိုရင်​​ေတာ့​​ ဘယ်လို​​ေြပာရပါ့​​မလဲ။ စာရင်း​​မဝင် အင်း​​မဝင်​​ေတွ များ​​လွန်း​​အား​​ြကီး​​လို့​​ ဟား​​ဗတ်တက္ကသိုလ်က လာ​​ေရာက်​​​ေလ့​​လာသူ​ သု​​ေတသီြကီး​​​ေတွ​​ေတာင် အံ့​​ဩလွန်း​​လို့​​ ​​ေသ​​ေတာ့​​မယ် ြဖစ်ကုန်သတဲ့​​။

    ကိုယ့်​​အိမ်ထဲက ပိုက်​ဆံဆိုတာ သူ​များ​​​ေတွ ​​ေပး​​သိလို့​​ ဘယ်ြဖစ်ပါ့​​မလဲ​​ေနာ့​​။ ဒါြဖင့်​​ မင်း​​​ေရာ သိသလား​​ဆိုရင် သိဘူ​း​​။ ဘူ​သိသလဲမ​​ေမး​​နဲ့​​။ ဘူ​မှသိဘူ​း​​။ သတို့​​ဟာသတို့​​ပဲ သိမှာ။ တို့​​အစိုး​​ရက ​​ေဟာင်း​​​ေလာင်း​​ြမင်သာ အစိုး​​ရဟုတ်ဘူ​း​​။ လံုလံုြခံုြခံု အစိုး​​ရ။

    ​​ေကာင်း​​ပါြပီ​​ေလ။ ကိုယ်နဲ့​​မဆိုင်တာ​​ေတွ မသိနဲ့​​ဆို မသိပါဘူ​း​​။ ​​ေတာသား​​ ​​ေတာမှာ လယ်ရှိ၊​ နွား​​ရှိ ထမင်း​​ မငတ်ပါဘူ​း​​။ သူ​တို့​​ဟာသူ​တို့​​ ​​ေကျာက်​စိမ်း​​နန်း​​​ေတာ်​ထဲပဲ​​ေန​​ေန။ ​​ေြကး​​နီဖန်နန်း​​ြကီး​​ပဲ ​​ေဆာက်​​​ေဆာက်​။ သို့​​​ေသာ်​လည်း​​ အဲလို​​ေနရင်း​​နဲ့​​မှ သူ​များ​​​ေတွ အလှည့်​​ြပီး​​ရင် ကိုယ်​​ေတွအလှည့်​​လည်း​​ ​​ေရာက်​ခဲ့​​ရတာ သဘာဝ​​ေပါ့​​။ သဘာဝပတ်ဝန်း​​ကျင်ဆိုတဲ့​​အထဲမှာ ပထဝီ​​ေြမလွှာြကီး​​ကိုက ပါြပီး​​သား​​ဗျ။ ဘိုး​​စဉ်​​ေဘာင်ဆက်​လုပ်​​ေနတဲ့​​ လယ်မို့​​လို့​​ ကိုယ်ပိုင်တယ် မထင်နဲ့​​။

    “သိမ်း​​တယ်”

    ဆို တစ်ခွန်း​​တည်း​​နဲ့​​ ြပတ်သွား​​​ေရာ။ ဘာမှ အထွန့်​​တက်​လို့​​မရဘူ​း​​။ ဖယ်ဆို ဖယ်လိုက်​။ ဟိုက ဝယ်မှာ။ ရမယ်​​ေလ တစ်ပဲ​​ေြခာက်​ြပား​​။ တိုင်း​​ြပည်တိုး​​တက်​​​ေရး​​ ​​ေဒသဖွံ့​​ြဖိုး​​​ေရး​​အတွက်​ အနစ်နာခံရတယ်ဆိုတာ မဆန်း​​ပါဘူ​း​​။ အမ်း​​ြမို့​​မှာ အိမ်ြကီး​​အိမ်​​ေကာင်း​​​ေတွ ြမို့​​တဝက်​​​ေလာက်​ ဖျက်​​​ေပး​​လိုက်​ရတယ်။ ​​ေလယာဉ်ကွင်း​​ြကီး​​ ​​ေဆာက်​မှာမို့​​​ေလ။ ဒါမျိုး​​က​​ေတာ့​​ ရင်နာ​​ေပမယ့်​​ ​​ေရစက်​ချလိုက်​နိုင်ပါ​​ေသး​​တယ်။ ဒါ​​ေပမယ့်​​ ​​ေကာ်​ဖီ​​ေကာ်​နာဖွင့်​​တဲ့​​ ဘဘြကီး​​အိမ်​​ေဘး​​က မိသား​​စု​​ေတွ တချိန်တုန်း​​က အသား​​လွတ်ြကီး​​ ဖယ်​​ေပး​​လိုက်​ရြပီး​​ ဘာနစ်နာ​​ေြကး​​မှမရလိုက်​တာက​​ေတာ့​​ ​​ေြဖလည်း​​​ေြဖမ​​ေြပ ြဖစ်ရမှာပဲ။

    ဒီစကား​​စမိလို့​​ ခုထက်​ထိ မျက်​ရည်ကျမယ့်​​သူ​​​ေတွ ကိုယ့်​​မိတ်​​ေဆွ​​ေတွထဲ သိပ်ရှိတာ​​ေပါ့​​ဗျာ။ (ကိုယ်​​ေတာင် သူ​တို့​​​ေြပာလို့​​ သိရတာ) ြမန်မာြပည်တနံတလျား​​မှာ ကိုယ့်​​လယ်ကို တပ်​​ေြမအြဖစ် အသိမ်း​​ခံရြပီး​​ သီး​​စား​​ခ​​ေပး​​လို့​​ ြပန်ငှား​​စိုက်​ရတဲ့​​ လယ်သမား​​​ေတွ ဘယ်​​ေလာက်​​​ေတာင် များ​​သလဲလို့​​​ေြပာရင် ယံုမှာ​​ေတာင် မဟုတ်ဘူ​း​​။ ရန်ကုန်မှာ ဆိုရင်​​ေကာ။ ကန်​​ေတာ်​ြကီး​​ အင်း​​ယား​​လည်း​​ မသွား​​ချင် ငါမသွား​​ဘူ​း​​ မလုပ်နဲ့​​။ ြပည်သူ​ပိုင် တစ်ခုမှ မကျန်​​ေတာ့​​ဘူ​း​​။ အကုန်် သူ​​​ေဌး​​​ေတွလက်​ ​​ေရာက်​ကုန်ြပီ။ တိရစ္ဆာန်ရံု​​ေတာင် မျက်​ခံုး​​ခပ်လှုပ်လှုပ်။

    ဘယ်ရံုမှာ ဘာကား​​ြပလည်း​​ မသိချင်နဲ့​​။ ရုပ်ရှင်ရံုဆိုတာ ​​ေရှာပင်း​​​ေမာ အ​​ေပါ်ဆံုး​​ထပ်မှာပဲ ရှိတယ်။ လမ်း​​​ေလျှာက်​ရင်း​​ အပျင်း​​​ေြပ ဟိုရံုသည်ကား​​ ​​ေချး​​များ​​လို့​​ မရ​​ေတာ့​​ဘူ​း​​။ ရပ်ကွက်​ထဲမှာ သည်ကား​​ပဲ ရှိတယ်။ ြကည့်​​ချင်ြကည့်​​ မြကည့်​​ချင်​​ေန။ မီး​​ရထား​​ရံုး​​ြကီး​​လည်း​​ ​​ေဟာ်​တယ်ြဖစ်သွား​​ြပီ။ ဝန်ြကီး​​များ​​ရံုး​​လည်း​​ လာဦး​​မတဲ့​​။ ဒါ​​ေတွ အကုန်လိုက်​သိချင်​​ေနရ​​ေအာင် ကိုယ့်​​အရာလား​​။ ဘယ်သူ​့​​လက်​ထဲမှာ ဘာရှိတယ်။

    ဘယ်လမ်း​​​ေြကာင်း​​က ဝင်ရမယ်။ ဒါပဲ သိဖို့​​ အ​​ေရး​​ြကီး​​တာ။ ​​ေြပလည်ရင် ​​ေလယာဉ်ပျံမှ အလကား​​စီး​​လို့​​ရတာမဟုတ်ဘူ​း​​။ ​​ေလယာဉ်ကွင်း​​ြကီး​​​ေဆာက်​ြပီး​​ရင် မင်း​​သမီး​​ရှိသမျှ တန်း​​စီဖက်​လို့​​ရတယ်။ ဒါ​​ေတွ အကုန်လံုး​​ လူ​သိရှင်ြကား​​ချြပလို့​​ သင့်​​မသင့်​​ဆိုတာ​​ေတာ့​​ ကိုယ့်​​ဘာသာကိုယ်ပဲ စဉ်း​​စား​​ပါ​​ေလ။ ​​ေခတ်ကိုက မင်း​​နဲ့​​တို့​​ နှစ်​​ေယာက်​အ​​ေြကာင်း​​များ​​ ရှင်း​​​ေနြပီ ဆိုရင် ​​ေအာင်သွယ်​​ေတွ မလို​​ေဒါဘီ ဆို ​​ေခါက်​ပစ်လိုက်​လို့​​ရတဲ့​​​ေခတ်ဗျ။ ဒီလိုပံုစံမျိုး​​နဲ့​​

    “ဗမာတစ်ကျပ် ရှမ်း​​တစ်ကျပ်”

    လာ​​ေအာ်​​​ေနလည်း​​ ​​ေအာ်​တဲ့​​သူ​အိမ်​​ေခါ်ြပီး​​

    “မင်း​​လိုချင်တာ တစ်ကျပ် မဟုတ်လား​​။ ​​ေရာ့​​တစ်ကျပ်။ တိတ်တိတ်​​ေန။ သူ​များ​​​ေတွ ​​ေလျှာက်​မ​​ေြပာနဲ့​​။ ”

    ဆို ကျိတ်​​ေချာ့​​လိုက်​ရင် ပွဲသိမ်း​​​ေရာ။

    ​​ေရှး​​​ေရှး​​တုန်း​​က ရှင်ဘုရင်​​ေတွက​​ေတာ့​​ သူ​့​​တိုင်း​​ြပည်ထွက်​သမျှ ​​ေရွှတွင်း​​​ေငွတွင်း​​ ပယင်း​​ဒုတ္ထာ၊​ ဘာမဆိုသူ​ချည်း​​ပဲ ပိုင်တာ ကိုယ့်​​အသက်​​​ေတာင် သူ​လိုချင်​​ေပး​​ရမတဲ့​​။ သက်​ဦး​​ဆံပိုင် လို့​​ ​​ေခါ်တယ်​​ေလ။ သူ​က​​ေမွး​​တဲ့​​ သား​​​ေတာ်​သမီး​​​ေတာ်​များ​​ဆိုရင် ရပ်​​ေကျး​​ြမို့​​စား​​ အခွန်​​ေတာ်​အ​​ေကာက်​​​ေတာ်​များ​​ စား​​ရသတဲ့​​။ ​​ေခတ်ကာလ လူ​ြကီး​​သား​​သမီး​​များ​​ဟာလည်း​​ ပုလဲအ​​ေရာင်မမှိန်​​ေတာ့​​ ရှိတုန်း​​ပါပဲ။

    ရန်ကုန်က တစ်ဖဝါး​​မခွာပဲနဲ့​​ ပဲခူ​း​​ရိုး​​မ၊​ ရှမ်း​​ရိုး​​မ၊​ ရခိုင်ရိုး​​မ ရှိသမျှ​​ေသာ သစ်ကွက်​​​ေတွ အပိုင်စား​​ရ​​ေတာ်​မူ​တတ်​​ေလတယ်။ သူ​တို့​​လိုချင် ရှူ​​​ေနတဲ့​​​ေလကို​​ေတာင် လက်​ညှိုး​​ထိုး​​​ေရာင်း​​လို့​​ ရမတတ်ရှိသပ။ ဖုန်း​​တစ်ချက်​ဆက်​ြပီး​​ အဆင်​​ေြပ​​ေအာင် လုပ်​​ေပး​​လိုက်​ပါ တစ်ခွန်း​​ကို သိန်း​​​ေပါင်း​​များ​​စွာ ​​ေပး​​ဝယ်ချင်ဝယ်ရသတဲ့​​။ ပံုြပင်ထဲကဘုရင်ြကီး​​ကမှ ​​ေရွှ​​ေတွြဖစ်​​ေအာင် သူ​့​​လက်​ညှိုး​​ြကီး​​နဲ့​​ လိုက်​လိုက်​တို့​​​ေနရ​​ေသး​​။

    တို့​​မမ​​ေလး​​ ​​ေရှာ့​​ပင်ထွက်​ရင် သူ​လက်​နဲ့​​တို့​​သွား​​သမျှ အကုန် အိမ်အ​​ေရာက်​ပို့​​ရတယ်။ ပိုက်​ဆံ​​ေတာင်း​​ရင် ​​ေသရ​​ေအာင်သာြပင်။ (​​ေတာင်း​​စရာမှ မလိုတာ။ ဝယ်​​ေပး​​ချင်လွန်း​​လို့​​ အလုအယက်​) ယံုတမ်း​​စကား​​​ေတွပါကွယ်။ ဒါ​​ေတွ နင့်​​ဘယ်သူ​​​ေြပာလို့​​ သိသတုန်း​​ဆို​​ေတာ့​​ သူ​တို့​​ဟာသူ​တို့​​ပဲ လာလာ​​ေြပာြကတာ​​ေလ။ ဘယ်သူ​ကမှ ရိုက်​မစစ်ပါဘူ​း​​။

    ဒီကိစ္စက ဖံုး​​ထား​​စရာမှ မလိုတာ။ ပွင့်​​ပွင့်​​လင်း​​လင်း​​ပဲ။ သ​​ေဘာ​​ေပါက်​ပလား​​။ ပွင့်​​လင်း​​ြမင်သာမှုဆိုတာ သူ​့​​ချည့်​​ပဲဆိုရင် အင်မတန် အရုပ်ဆိုး​​တာ။ ြမင်မ​​ေကာင်း​​ရှုမ​​ေကာင်း​​နဲ့​​။ ကိုယ်ကျင့်​​သိက္ခာ ရှိမှ လူ​ြမင်သူ​ြမင် တင့်​​တယ်​​ေပလိမ့်​​မယ်။ ဒီအတွက်​ လာဘ်​​ေပး​​လာဘ်ယူ​ တို့​​ရန်သူ​ဆိုတာ ဘာချွင်း​​ချက်​မှ မထား​​ပဲ လူ​တိုင်း​​လက်​ခံလိုက်​နာနိုင်​​ေအာင် အရင်လုပ်ဖို့​​ လို​​ေပလိမ့်​​မယ်။

    ခင်ဗျား​​တို့​​က မုန့်​​​ေဝ​​ေတာ့​​သာ ဗမာရယ် ရှမ်း​​ရယ် လိုချင်တာပါ။ တုတ်​​ေဝ​​ေတာ့​​ကျ ​​ေရှာင်ဖယ်​​ေရှာင်ဖယ်နဲ့​​။ သဘာဝပတ်ဝန်း​​ကျင်ဆိုတာ သယံဇာတ​​ေတွ ထုတ်​​ေဖာ်​သံုး​​စွဲြပီး​​သွား​​ရင် ကုန်ခမ်း​​ရံုသက်​သက်​ ကျန်ခဲ့​​တာ မဟုတ်ဘူ​း​​ဗျ။ ပျက်​စီး​​ညစ်ညမ်း​​ ကျန်ခဲ့​​တာ​​ေတွလည်း​​ ရှိတယ်။ အဲသည်​​ေချး​​ကျ​​ေတာ့​​ ဘယ်သူ​ကမှ မကျံုး​​ချင်ပဲ မသိချင်​​ေယာင်​​ေဆာင်​​ေနြကတယ်။

     ​​ေြကး​​နီ​​ေတာင်မှာ ြဖစ်တဲ့​​ြပဿနာဟာ အဲဒီကိစ္စလည်း​​ ​​ေခါင်း​​ခဲရတယ်။ အယ်ရင်ဘ​​ေရာ်​ကိုဗစ်ချ်ဟာ ြမန််မာြပည်မှာသာ လူ​လာြဖစ်ရင် ​​ေြကာင်လို အသက်​ကိုး​​​ေချာင်း​​ရှိလည်း​​ မ​​ေလာက်​ဘူ​း​​။ အသတ်ခံရတာြကာြပီ။ ကုန်ခမ်း​​တတ်တဲ့​​သ​​ေဘာကိုလည်း​​ မသိချင်​​ေယာင်​​ေဆာင်ြပီး​​ ရသ​​ေရွ့​​အြမတ် သ​​ေဘာထား​​တယ်။ ညစ်ညမ်း​​တတ်တဲ့​​သ​​ေဘာကိုလည်း​​ ထမင်း​​ရည်ပူ​လာ လျှာလွှဲလုပ်ြပီး​​ ကိုယ်နဲ့​​မဆိုင်သလို​​ေနတယ်။ ​​ေလာကြကီး​​ သည်လို လူ​ယုတ်မာြကီး​​​ေတွက

    “လာလာ​​ေလ။ လာြကမယ်​​ေလ။ ​​ေရ​​ေြမ​​ေတာအနှံ့​​က တို့​​​ေဆွသဟာ​​ေတွ”

    လို့​​ ​​ေခါ်​​ေတာ့​​ ဘယ်သူ​​​ေတွက လာမှာတုန်း​​။ သူ​တို့​​လိုပဲ အရိုး​​ရရ အရင်း​​ရရ အမဲဖျက်​မယ့်​​သူ​​​ေတွသာ လာလိမ့်​​မယ်။ ကိုယ်ပိုင်အုပ်ချုပ်ခွင့်​​​ေပး​​လိုက်​လည်း​​ ဗမာ​​ေတွ လွတ်လပ်​​ေရး​​ရတုန်း​​ကလို​​ေပါ့​​။ ကိုယ့်​​ဗမာချင်း​​ြကီး​​ပွား​​တာ ြမင်ရယံုပဲ ရှိမယ်။ ကိုယ်​​ေတွက ငတ်ြမဲပဲ​​ေနမှာ။ ကိုယ့်​​ချင်း​​ကိုယ်ချင်း​​ ဆက်​​​ေခါင်း​​ပံုြဖတ်ြကလိမ့်​​ဦး​​မယ်။ ဒီဟာ​​ေတွ ဆက်​မြဖစ်ချင် စံနစ်ကို ြပင်မှကို ရမယ်။ မြပင်လို့​​ မြဖစ်ဘူ​း​​။

    ​​ေလာကဓံဆိုတာ ရှစ်ပါး​​ရှိတယ်ဗျ။ ဒါ​​ေပမယ့်​​ လူ​​​ေတွက ​​ေလး​​ပါး​​ပဲ သိတယ်။ တကယ်​​ေတာ့​​ ​​ေအာက်​အစွန်း​​မှာ ဒဏ်ခံရသလိုပဲ အထက်​စွန်း​​မှာလည်း​​ မလွတ်ဘူ​း​​။ ပူ​လွန်း​​မှ​​ေလာင်တယ် မထင်နဲ့​​ ​​ေအး​​လွန်း​​ရင်လည်း​​ ရှို့​​လို့​​ရတယ်။ စိန်​​ေရွှ​​ေငွ အိမ်​​ေြခကား​​နဲ့​​ ​​ေစလိုရာ​​ေစ ြဖစ်​​ေနတဲ့​​ ဘိုး​​​ေတာ်​ဘ​​ေတာ်​များ​​ဟာ အင်မတန်ပူ​ပန်ြခင်း​​ ြပင်း​​ြပတဲ့​​ဘဝမှာ မရှိဆင်း​​ရဲသား​​​ေတွနဲ့​​ အတူ​တူ​ပါပဲ။ ဘယ်သူ​နဲ့​​မှ ​​ေနာက်​​​ေကျာမလံုဘူ​း​​။

    အစဉ်သြဖင့်​​လည်း​​ သူ​များ​​ကို လူ​​​ေပါ်လူ​​​ေဇာ်​လုပ်ဖို့​​ ြကိုး​​စား​​​ေနရတယ်။ ဘာမဆို လိုတိုင်း​​ရ​​ေပမယ့်​​ ဘယ်ဟာမှ အနှစ်မပါဘူ​း​​။ အကာသက်​သက်​နဲ့​​ လူ​လုပ်ရလိမ့်​​မယ်။ သား​​သမီး​​မျိုး​​ဆက်​များ​​ မ​​ေတာင့်​​မတထား​​ခဲ့​​နိုင်ဖို့​​ ကိုယ့်​​အသက်​ကိုယ့်​​ဘဝနဲ့​​ ရင်း​​ချင်ရင်း​​ရမယ်။ ဒါ​​ေပမယ့်​​ အသိဉာဏ်နဲ့​​ အလိမ္မာက ကိုယ့်​​မှာ​​ေတာင် မရှိတဲ့​​အတွက်​ သား​​သမီး​​ အ​​ေမွ​​ေပး​​ခဲ့​​စရာ ရှာမရဘူ​း​​။

    လူ​ြကီး​​သား​​သမီး​​များ​​ စိတ်​​ေကာင်း​​ သ​​ေဘာ​​ေကာင်း​​ အကျင့်​​​ေကာင်း​​ရှိဖို့​​ဆိုတာ သဘာဝတရား​​နဲ့​​ဆန့်​​ကျင်တယ်။ (ဖျား​​သခင် အလို​​ေတာ်​အတိုင်း​​ပဲ​​ေနမှာ။ ဟိဟိ) ကိုယ်​​ေသရင် သူ​တို့​​ဒုက္ခမ​​ေရာက်​​​ေအာင်ဆိုြပီး​​ ငရဲမ​​ေြကာက်​ ဝဋ်မ​​ေြကာက်​ အကုသိုလ်​​ေတွ ယူ​ထား​​လည်း​​ ကိုယ်မ​​ေသခင် ကုလား​​ထိုင်​​ေပျာက်​တာနဲ့​​ သူ​တို့​​လည်း​​ ​​ေချာက်​ကျြပီသာမှတ်။ အြကီး​​ဆံုး​​ဆိုတဲ့​​ လူ​ြကီး​​သား​​​ေတွဟာ လူ​ြကီး​​​ေသရင် ​​ေထာင်ထဲ​​ေရာက်​ရတာချည့်​​ပဲ။ ကိုယ့်​​ဘာကိုယ် ပညာနဲ့​​​ေနတဲ့​​သူ​​​ေတွ​​ေတာင် ဆက်​​​ေနလို့​​မရ။ သခင်္ါရ​​ေတွကို အစဉ်ထာဝရမမှတ်​​ေလနဲ့​​။

    ဖတ်ဖူ​း​​တဲ့​​ ပံုြပင်က​​ေလး​​တစ်ပုဒ်ထဲမှာ ငရဲြပည်နဲ့​​ နတ်ြပည်ဆိုတာ တည်ခင်း​​ထား​​တဲ့​​ ထမင်း​​ဝိုင်း​​ချင်း​​​ေတာ့​​ အတူ​တူ​ပါပဲတဲ့​​။ တလံ​​ေလာက်​ရှည်တဲ့​​ ဇွန်း​​ြကီး​​​ေတွ​​ေပး​​ထား​​တာလည်း​​ တူ​သတဲ့​​။ ငရဲြပည်ကလူ​​​ေတွက​​ေတာ့​​ အဲဒီဇွန်း​​အရှည်ြကီး​​နဲ့​​ ကိုယ့်​​ပါး​​စပ်ထဲ မ​​ေရာက်​​​ေရာက်​​​ေအာင် အတင်း​​ခွံ့​​ရင်း​​ ဖိတ်ကာစင်ကာ စား​​မာန်ခုတ်လို့​​ အကုန်ငတ်​​ေနြကရှာတယ်။

    နတ်ြပည်မှာ​​ေတာ့​​ အချင်း​​ချင်း​​ အြပန်အလှန် ခွံ့​​​ေြကွး​​ြကလို့​​ အကုန်လံုး​​ ဝဝလင်လင် ခင်ခင်မင်မင် ​​ေပျာ်​​​ေပျာ်​ရွှင်ရွှင် ရှိြကသတဲ့​​။ အများ​​အကျိုး​​​ေဆာင်တဲ့​​အခါ ကိုယ့်​​အကျိုး​​လည်း​​ အလိုလို ​​ေအာင်တဲ့​​အြပင် အြပန်အလှန်ထား​​ရှိတဲ့​​ ​​ေမတ္တာရဲ့​​ အကျိုး​​တရား​​​ေလး​​လည်း​​ အဆစ်ခံစား​​ရနိုင်တယ်​​ေလ။ Power ကိုပဲ ရှယ်ရှယ်၊​ Resource ကိုပဲ ရှယ်ရှယ်၊​ အတ္တကို​​ေလျှာ့​​မှ မျှတ​​ေပလိမ့်​​မယ်။

    တူ​ညီမျှတမှ ချစ်ြကည်စိတ်ဝမ်း​​ ြငိမ်း​​ြငိမ်း​​ချမ်း​​ချမ်း​​လည်း​​ ရှိမယ်။ ဘိုး​​​ေတာ်​ဘ​​ေတာ်​တို့​​ အုပ်ချုပ်​​ေနတဲ့​​ တိုင်း​​ြပည်ြကီး​​လည်း​​ သာယာဝ​​ေြပာ စည်စည်ပင်ပင် ရှိ​​ေပလိမ့်​​မယ်။ ဘတို့​​လည်း​​ စိတ်​​ေအး​​လက်​​​ေအး​​ စည်း​​စိမ်ခံစား​​ဖို့​​ သာသာယာယာ အချိန်က​​ေလး​​​ေတွ ရလိမ့်​​မယ်။ ​​ေကာင်း​​မွန်စွာ အိပ်စက်​လို့​​ ​​ေအး​​ချမ်း​​စွာ နိုး​​ထနိုင်တဲ့​​အြပင် ​​ေနာင်တမလွန်မှာ ဆပ်စရာအ​​ေြကွး​​​ေတွလည်း​​ မရှိ​​ေတာ့​​ဘူ​း​​​ေပါ့​​။ အသက်​​​ေတွလည်း​​ ြကီး​​ပါြပီ။ စိတ်​​ေတွ​​ေလျှာ့​​ြကရ​​ေအာင် ​​ေနာ်​။ ​​ေနာ်​။

  • 0 comments:

    Post a Comment

    Copyright @ 2013 Dr.Soe Min.