
ကိ်ုယ်တို့ ြမန်မာနိုင်ငံြကီးရဲ့ သူများနဲ့မတူ တမူထူးြခားတဲ့ အံ့ဖွယ်သုတေတွထဲမှာဖွဲ့စည်းပံု အေြခခံဥပေဒကို ဆယ့်ငါးနှစ်တိုင်တိုင် ေရးဆွဲခဲ့ရတယ် ဆိုတာလည်း ပါပါတယ်။
ဒါေတာင် အခုမှ စေရးဖူးတာ မဟုတ်ဘူး။ ၁၉၄၇ တုန်းက ဗိုလ်ချုပ်ေအာင်ဆန်းတို့ စြပီး ဆွဲခဲ့တာကပါလီမန်ဒီမိုကေရစီ။ ၁၉၇၄ မှာ ြပည်လံုးကျွတ်ဆန္ဒခံယူပွဲြကီးနဲ့ အတည်ြပုခဲ့တာကေတာ့ ဆိုရှယ်လစ်ဒီမိုကေရစီ။
ေဒါက်တာေမာင်ေမာင်ရဲ့ လက်ရာ လို့ဆိုတယ်။ ကိုယ်ေတွက ကေလးပဲရှိေသးေပမယ့် ေခါင်းေလာင်းေဘာင်းဘီမချွတ်တဲ့ ေအာင်ကိုလတ်ြကီးက ချက်ချင်း တိုက်ပံုေတွဘာေတွ ေကာက်ဝတ်ြပီး
“မဲရံု မဲရံုကိုလ တြပည်လံုးကျွတ်ဆန္ဒနဲ့”
လို့ ဂီတာသံေလးေပးေတာ့စတိတ်ရှိုးပါမစ်ေတွ ြပန်ရသွားတာ မှတ်မိတယ်။ ကျိုက္ကဆံကွင်းက ဂီတပေဒသာပွဲေတွမှာေတာင် စတူရီယိုလူငယ်များေတးဆိုြပီးေနရာေပးလာခဲ့တယ်။ ဒီဇာတ်လမ်းကို သူ့သား ေဂျးမီတို့ေခတ် ၂၀၀၈ မှာလည်း တစ်ခါ ြပန်ြပီးတသစ်ဆန်းခဲ့ြပန်ပါတယ်။
၁၉၉၀ ေရွးေကာက်ပွဲရလပ်ကို ပယ်ဖျက်ချင်တဲ့အခါကျေတာ့ ဖွဲ့စည်းပံုအေြခခံဥပေဒပဲ ေသေသချာချာ ေရးဆွဲထားတာ မရှိလို့ တရားမဝင်သလိုလို ဘာလိုလို၊ အဲဒါြကီး မရှိပဲနဲ့ ဘာနဲ့ဘယ်လိုအာဏာလွှဲေပးလို့ ရမှာလဲ ဆိုတဲ့ ဇာတ်ညွှန်းကို ေြပာင်းေရးြကတယ် ထင်တယ်ေနာ်။ ဘာပဲြဖစ်ြဖစ်အဲသဟာြကီးကလည်း ကိုယ်သာ နားမလည်ပါးမလည်မို့ ဘာမှန်းမသိတာ။
တကယ်ေတာ့ နိုင်ငံတစ်နိ်ုင်ငံအေနနဲ့အစိုးရအဖွဲ့တစ်ဖွဲ့ ဖွဲ့ေတာ့မယ်ဆိုရင် မရှိမြဖစ် လိုအပ်တာေြကာင့် ြကာချင်သေလာက်ြကာ တတ်သိနားလည်တဲ့ ပညာရှင်ေတွနဲ့ စံနစ်တကျေရးဆွဲခဲ့ရတာ မမှားပါဘူး။ ခက်တာက အဲသေလာက် ကာလရှည်ြကာေရးဆွဲခဲ့ြပီးတာေတာင်မှပဲ လက်ေတွ့ကျင့်သံုးြကည့်တဲ့အခါ ထပ်မံ၍ ြဖည့်စွက် ြပုြပင်စရာေတွအများြကီး ရှိေနတယ်လို့ စကားသံေတွ ထွက်လာပါတယ်။
ဒီအထိကေတာ့ သေဘာမတူနိုင်စရာအေြကာင်း မရှိေသးပါဘူး။ ေလှနံဓါးထစ်ထားမယ့်အစား ပွဲေတွ့အမှားေတွကို ေနာက်တစ်ြကိမ်ထပ်မမှားေအာင်ြပင်ဆင်တယ်ဆိုတာ ြဖစ်သင့်ြဖစ်ထိုက်တာပဲ မဟုတ်လား။ ဒါေပမယ့် ဘွားေတာ်ြကီးကို သမ္မတတင်လို့ရေအာင်ေြပာင်းေပးရမှာေပါ့ ဆိုတဲ့ စကားမျိုးကေတာ့ စိတ်ထဲမှာ ရှိေနရင်ေတာင် မေြပာသင့်တာ အမှန်ပါ။ သူများနိုင်ငံက လူေတွ ြကားရင် အင်မတန် ရှက်စရာေကာင်းတာကိုး။
အေြခခံဥပေဒဆိုတာ နိုင်ငံေတာ်အတွက်ြပည်သူေတွ အတွက်ဆိုတာကလွဲရင် လူတစ်ဦးတစ်ေယာက်အတွက် အံဝင်ေအာင် ေြပာင်းလဲြပုြပင်ေပးရတဲ့အရာမျိုးမှ မဟုတ်တာပဲ။ အဲသလိုပဲေပါ့။ လူတစ်ဦးတစ်ေယာက် ကို တားဆီးကန့်သတ်ထားနိုင်ဖို့အတွက်ဝိုင်းဝန်းပိတ်ဆို့ေနရမယ့် အရာတစ်ခုလည်း မဟုတ်ြပန်ဘူး။ နိုင်ငံသားြပည်သူ တစ်ဦးချင်းတစ်ေယာက်ချင်းစီအတွက် မျှတတူညီတဲ့ အခွင့်အေရးေတွကို ေဖာ်ေဆာင်ေပးမယ့် အရာတစ်ခုသာ ြဖစ်သင့်ပါတယ်။ သည်စကားကိုသည်ေနရာမှာတင် အထအနေကာက်ြပီး တို့ေမြကီးကို ပုန်ကန်ဆန့်ကျင်တဲ့အေကာင်လို့ သတ်မှတ်တယ်ဆိုရင် တစ်ခုေတာ့ ရှင်းြပချင်ပါတယ်။
အေြခခံဥပေဒဆိုတဲ့ထဲမှာ တို့ေမြကီးအေြကာင်း တစ်ခွန်းမှမပါပါဘူး။ တြခား ဘယ်သူတစ်ဦးတစ်ေယာက်ကိုမှလည်း ကိုယ်စားမြပုရပါဘူး။ ြမန်မာနိုင်ငံသားအားလံုးအတွက်ကိုသာ စဉ်းစားရမှာြဖစ်ြပီး ြမန်မာနိုင်ငံသားတစ်ေယာက်ြဖစ်တဲ့ တို့ေမြကီးဟာလည်းအေြခခံဥပေဒပါ နိုင်ငံသားအခွင့်အေရးေတွကို အြခားေသာ နိုင်ငံသားများနဲ့ တန်းတူ ရရှိရမှာြဖစ်ပါတယ်။ လူကိုသပ်သပ် မူကိုသပ်သပ် ြမင်နိုင်မှ ေဆွးေနွးနှီးေနှာလို့ ေကာင်းမယ့် အေြကာင်းအရာပါ။
ပထမဦးဆံုးစဉ်းစားရမှာက ဘာေတွကအဆင်မေြပဘူးလဲ။ ဘာေတွက ြပသနာရှိသလဲေပါ့။ ဒါကေတာ့ ရှင်းပါတယ်။ လက်ရှိကျင့်သံုးေနတဲ့အေြခခံဥပေဒက ေညာင်နှစ်ပင် အေြခခံဥပေဒပဲ။ တစ်နိုင်ငံလံုး ေသာင်းေသာင်းြဖြဖ ေထာက်ခံထားြပီးသားမို့ဘာေြပာစရာရှိရမှာလဲ။ အဓိက ေြပာစရာအချက်ကလည်း အဲဒီမှာပဲ ရှိေနပါတယ်။ မဲအေရအတွက် ကိန်းဂဏန်းေတွဟာ စစ်မှန်တဲ့ ေထာက်ခံမှု ပါမလာရင် သခင်္ျာပုစ္ဆာတစ်ပုဒ်ကို လိုသလို အေြဖထုတ်တာထက် ဘာမှ တန်ဖိုးမပိုပါဘူး။ အေပါင်းအနှုတ်တတ်ရင် လူတိုင်း လုပ်တတ်တယ်။
ဒီစကားေြပာြခင်းအားြဖင့် ဆန္ဒခံယူပွဲမှာမဲေတွလိမ်တယ် လို့ ဆိုလိုတာ မဟုတ်ပါဘူး။ ေထာက်ခံထားတဲ့ ြမန်မာြပည်သူေတွအေနနဲ့ အဲဒီအေြခခံဥပေဒအေြကာင်းကိုေသေသချာချာ သိတဲ့သူ ဘယ်နှစ်ေယာက်များပါသလဲ လို့ ေတွးြကည့်မိပါတယ်။ လူဦးေရ သန်းေြခာက်ဆယ်မှာဘယ်နှစ်ရာခိုင်နှုန်းေလာက် ရှိမလဲ။ ကိုယ်ကိုယ်တိုင်ကေတာ့ မသိတဲ့ ရာခိုင်နှုန်းထဲမှာ ပါပါတယ်။ တက်ကာစကဆို လွှတ်ေတာ်သတင်းက ဘာလို့ နှစ်ခါထပ်ြပပါလိမ့်လို့ မှတ်တာ။
လွှတ်ေတာ် ဘယ်နှစ်ရပ်ရှိမှန်းေတာင် မသိဘူး။ မှားမှားမှန်မှန် ကျွဲဖတ်ရန် ဆို ေတာင်ေတာင်ဤဤေတွ ေလျှာက်စဉ်းစားေတာင်မေနပါဘူး။ ဒါေပမယ့် ဤပါးေစာင်းတီး ြမင်မေကာင်းရှုမေကာင်း ြဖစ်ေတာ့မှ သူများ မြမင်ခင်ြပင်ရေကာင်းနိုး စဉ်းစားမိတာပါ။
အရင်ဆံုး ေကျညက်ေအာင် နားလည်သင့်တဲ့သေဘာတရားကေတာ့ ဆန္ဒမဲဆိုတာ ဘာကို ကိုယ်စားြပုသလဲဆိုတာပါ။ ဘာြဖစ်လို့ ဒီဟာြကီး ထပ်တလဲလဲတူးဆွေနရသလဲဆိုေတာ့အြကပ်အတည်းေတွ့ေနတာ သူများေတွ မဟုတ်ပါဘူး။ ၂၅% ေနရာယူထားတဲ့ ကိုယ်စားလှယ်ေတာ်ြကီးေတွြဖစ်ပါတယ်။ သူတို့က ယူနီေဖာင်းဝတ်ြကီးေတွနဲ့ စစ်ဘက်အရာရှိြကီးေတွ ြဖစ်ေနတာေြကာင့် တစ်ဦးချင်းတစ်ေယာက်ချင်းကိုကိုယ်စားမြပုပဲ အဖွဲ့အစည်းြကီးတစ်ခုကို ကိုယ်စားြပုေနတာေပါ့။
ကျန်တဲ့ ၇၅% ကို ခဏဖယ်ထားလိုက်ပါဦး။ အဲသည် ၂၅% အတွင်းမှာကိုက ၁၀၀%တစိတ်တည်း တဝမ်းတည်း တသေဘာတည်း အြမဲ ရှိေနပါတယ် လို့ ေြပာရင် ြပည်သူ့ဆန္ဒလို့ေြပာဖို့ခက်သွားြပီ။ ေခါင်းေဆာင်ရဲ့ ဆန္ဒြဖစ်မေနဘူးလား။ ဒီမိုကေရစီရဲ့ သေဘာတရားဟာ အများဆန္ဒကိုဦးစားေပးရတာမို့ အမှန်တကယ် လူအများစုရဲ့ ဆန္ဒသေဘာထား မဟုတ်ပဲ တစ်ဦးတစ်ေယာက်ရဲ့ ဆန္ဒကိုလူအများစုက ြကိုက်ြကိုက် မြကိုက်ြကိုက် လိုက် အေကာင်အထည်ေဖာ်ေနရတယ်ဆိုရင် ဘယ်မှာလဲဒီမိုကေရစီရဲ့ အနှစ်သာရ။ ဒါေပမယ့်လည်း အဲဒီ ၂၅% ကို မြဖစ်မေနထည့်သွင်းေရးဆွဲထားရတဲ့ ဖွဲ့စည်းပံုြကီးကို မှားတယ်လို့ေတာ့ ေြပာလို့ မရပါဘူး။
ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ခိုင်လံုတဲ့ အေြကာင်းရှိတာကိုး။ အာဏာရ နဲ့ အတိုက်အခံြကားမှ အာဏာချိန်ခွင်လျှာကို ထိန်းညှိေပးဖို့လို့ ေြပာေကာင်းေြပာမယ်။ ခုေလာေလာဆယ်မှာ အာဏာရပါတီကလည်း စစ်တပ်ကလူေတွချည့်ပါပဲဆိုေပမယ့်ေနာင်ကျေတာ့ အဲလိုေနမှာ မဟုတ်ေတာ့ဘူးေလ။ (ေမျှာ်လင့်ေနတုန်းပဲ ဘိုမရယ်) ဒီမိုကေရစီသက်တမ်းက သိပ်နုေနတဲ့အခါ အစိုးရသစ်ကို အာဏာလွှဲေြပာင်းေပးလိုက်ရင် လွှဲေပးခဲ့တဲ့သူက သူ့လည်ပင်းသူ ြကိုးကွင်းလာမစွပ်ေအာင် ကာကွယ်ထားတဲ့သေဘာလည်း ြဖစ်ချင်ြဖစ်မှာေပါ့။
အင်အားြကီးမားတဲ့ တပ်မဟာတစ်ခုက ဆုတ်ခွာတဲ့အခါ စံနစ်တကျ မဆုတ်ခွာနိုင်ခဲ့ရင် ကိုယ့်တပ်ကိုယ်ြပန်နင်းတတ်သတဲ့။ သူတို့ဟာသူတို့ ကိုယ့်တပ်ကိုယ်ြပန်နင်းလည်း နစ်နာစရာရှိေတာ့ ြပည်သူေတွကပဲ နစ်နာရတယ်ဆိုတာ ကျွန်ေတာ်တို့ ဘိုးဘွားေတွ ေကာင်းေကာင်း မှတ်မိြကပါတယ်။ ဒါေြကာင့်မို့လို့ ေနာင်ကို ဒီမိုကေရစီရဲ့ အနှစ်အရသာကို အြပည့်အဝ ခံစားနိုင်ဖို့ဆိုရင်နိုင်ငံသားတစ်ဦးချင်းစီရဲ့ ဆန္ဒသေဘာထား အစစ်အမှန်ကို အခုထက်ပိုြပီး အေလးထားသင့်တယ်လို့ ေြပာရမှာပဲ။
ကိုယ်သာ သူတို့ေနရာမှာဆိုရင်ေတာ့ လူမြပည့်မှာစိုးလို့ ေဆးလိပ်ခံုဖျာေဝသလိုေဝထားြပီး သူများက ြဖူဆိုြဖူ မဲဆိုမဲရမယ့် အလုပ်ြကီးကို အလုပ်ပျက်အကိုင်ပျက် လိုက်မထိုင်ချင်ပါဘူး။
ဆန္ဒမဲတစ်မဲစီတစ်မဲစီဟာ နိုင်ငံသားတစ်ဦးချင်းစီကို ကိုယ်စားြပုတယ်ဆိုေပမယ့် လွှတ်ေတာ်ကိုယ်စားလှယ် တစ်ဦးချင်းစီက ကိုယ်စားြပုတဲ့နိုင်ငံသားအေရအတွက်ကေတာ့ အတူတူ ဘယ်ဟုတ်ပါ့မလဲ။ ဒီေနရာကျေတာ့ ြပည်နယ် ြပည်မ ညီမျှဖို့ကလည်းလိုလာြပန်ပါတယ်။ တိုင်းရင်းသားေတွရဲ့ လူဦးေရနဲ့ ြပည်မြကီးက လူဦးေရချင်းက တူမှ မတူပဲကိုး။ ဥပမာ လူတစ်သိန်းကို ကိုယ်စားလှယ် တစ်ေယာက်ထားရင် လွှတ်ေတာ်ထဲ ေရာက်တဲ့အခါ လူနည်းစုြဖစ်ေနတဲ့ တိုင်းရင်းသားကိုယ်စားလှယ်ေတွကဘာကိုမှ ဆံုးြဖတ်ခွင့် ရေတာ့မှာ မဟုတ်ဘူး။
တခါ ပထဝီအေနအထားအတိုင်း စဉ်းစားမယ်ဆိုြပန်ရင်လည်းြပည်မမှာ နိုင်ေြခမရှိတဲ့ ကိုယ်စားလှယ်ေလာင်းေတွက လူဦးေရနည်းနည်းနဲ့ ြပည်နယ်ေတွမှာေငွအားလူအား အင်တိုက်အားတိုက်သံုးြပီး မဲဆွယ်သွားရင် တိုင်းရင်းသားေတွဘက်က ကိုယ်စားလှယ်တစ်ေနရာ နစ်နာရြပန်တာပဲ။ သူများနိုင်ငံေတွမှာေတာ့ အဲဒီြပဿနာကို အထက်လွှတ်ေတာ် ေအာက်လွှတ်ေတာ်ကိုယ်စားလှယ် အေရအတွက် နဲ့ ြပန်ထိန်းပါသတဲ့။
ဒီအခါမှာ အထက် နဲ့ ေအာက် လွှတ်ေတာ်နှစ်ရပ်ရဲ့အာဏာနဲ့ လုပ်ပိုင်ခွင့်ေတွကို သပ်သပ်မှတ်မှတ် ခွဲေဝထားဖို့ လိုလာြပန်ပါေရာ။ အဲဒါေတွအေရးမြကီးပါဘူး။ လွှတ်ေတာ်ထဲေရာက်သွားရင် ကားတစ်စီးစီရမယ်။ လခဘယ်ေလာက်ရမယ်။ ဗီအိုင်ပီအခွင့်အေရးေတွ ရမယ် ဆိုတာေလာက် ေတွးထားမိရင် ငါးပါးေမှာက်ရချည်ရဲ့။
အဲဒီေရွးချယ်တင်ေြမှာက်ထားတဲ့ကိုယ်စားလှယ်ေတာ်ြကီးေတွနဲ့ အစိုးရအဖွဲ့ ဖွဲ့ရတဲ့အခါ ကိုယ်ေတွလို သာမာန်လူေတွ မေြပာနဲ့သူတို့အချင်းချင်းမှာကို နားလည်ရခက်ေလာက်ေအာင် ရှုတ်ေထွးနက်နဲလာပါတယ်။ အရင်ဆံုးကေတာ့ေဘာင်းဘီေတွ ချွတ်ြပီး ပုဆိုးအစိမ်းြကီးေတွ ဝတ်ြကတယ်ဗျ။ တေအာင့်ေနေတာ့ ပုဆိုးအစိမ်းေတွချွတ်ြပီး ချိတ်လံုချည်ေတွ ဆင်ရြပန်ေရာ။ ချိတ်လံုချည်ေတွထဲမှာမှ ဘွဲ့ဝတ်ရံုြကီး ြခံုမယ့်သူ၊ေရွှစလွယ်ြကီး သိုင်းမယ့်သူ၊ သူတို့အချင်းချင်းေတွ ြကားထဲမှာ ရှိတဲ့ ပါဝါအထိန်းအညှိေတွကြကက်ဥအေရာင် တိမ်ေတာင်သဖွယ် မင်းေရးကျယ်သတဲ့။
ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ အေပါ်ယံ အဝတ်အစားကေလးတင်ေြပာင်းဝတ်တာ မဟုတ်ပဲ ေကျာေထာက်ေနာက်ခံအဖွဲ့အစည်းေတွကို ဟိုကေနသည် ကူးရသန်းရတယ်ဆိုတာလွယ်မှတ်လို့။ ကိုယ်ပိုင်အရည်အချင်းနဲ့ ပါဝါေတွ ရှိမထားရင် ဖေယာင်းတိုင် ေလနဲ့မှုတ်သလိုဟုတ်ကနဲ ြငိမ်းသွားနိုင်တာကိုး။ စစ်တပ်က ရာထူးြကီးကိုစွန့်ြပီး အရပ်သားဝတ်စံု ေြပာင်းဝတ်ရတဲ့အခါကျန်ခဲ့တဲ့ စစ်တပ်အေပါ်မှာ ဆက်ြပီး ဩဇာေညာင်းဖို့ဆိုတာ မခက်ပါဘူး။ ဒါေပမယ့် ကိုယ့်ေနရာဝင်လာတဲ့ ေနာက်လူကိုေတာ့ ေကျာ်ဖို့ မသင့်ေတာ့ဘူးေပါ့။
နဂိုတုန်းက ကိုယ့်တိုင်းကိုယ်ဘုရင်တစ်ဆူလို အုပ်ချုပ်ေနတဲ့ တိုင်းမှူးြကီးေတွဆိုရင်လည်း အခု ြပည်ေထာင်စုအစိုးရဆိုတာြကီးလက်ထက်မှာ ကိုယ်က သူတို့ကို ြကိုရမှာလား။ သူတို့က ကိုယ်နဲ့လာေတွ့ရမှာလားဆို ဇေဝဇဝါနဲ့ေအာင့်သီးေအာင့်သက်ေတွ ြဖစ်ကုန်ေရာ။ အသစ်ဖွဲ့စည်းလိုက်တဲ့ စံနစ်ြကီးထဲမှာ အာဏာနဲ့ လုပ်ပိုင်ခွင့်ကိုဘယ်လိုခွဲေဝြကမလဲဆိုတာ ကိုယ်ချင်းကိုယ်ချင်းေတွေတာင် ရှင်းရှင်းလင်းလင်း သေဘာ မေပါက်ြကပါဘူး။
ဌာနဆိုင်ရာအဖွဲ့အစည်းေတွပါပါလာတဲ့အခါအမယ်ဘုတ်ကဲ့ သူ့ချည်ခင် ြဖစ်လာြပန်ပါတယ်။ ေဆးရံုကို ဗီအိုင်ပီလာရင် ဘယ်သူ့ကို ဘယ်လိုဦးစားေပးရမယ်မှန်း မသိေတာ့ဘူး။ အကုန်လံုးကိုေတာ့ အဘချည့် လှိမ့်ေခါ်ရတာပဲ။ ဘယ်အဘက ဘယ်ဇလို့မသိေတာ့ဘူး။ ေြမွေြခာက်ကိုက်မယ့်အဘကိုသာ ေြပး မ ဖို့ ြပင်ရေတာ့တယ်။ နတ်ကေတာ့ ၃ရမင်းလံုးအကုန်ေြကာက်ရတာချည့်ပဲ။ ကိုယ့်ရိုးရာ ဘယ်ဟာ မိဆိုင်ဖဆိုင် ဘယ်နတ်လည်းေတာ့ သိရတာေပါ့။
ဒါေပမယ့် ကိုယ့်အေပါ် လက်ေတွ့ မ နိုင်မယ့် နတ်ကိုမှ ေြပးေြပး မ ရတာ ထံုးစံေလ။ ဒါေြကာင့် Power Sharing ဆိုတဲ့ကိစ္စဟာ ေပါ့ေသးေသး သေဘာထားရမယ့် ကိစ္စေတာ့ မဟုတ်ပါဘူး။ အဲသည်ေနရာ ဝါးတားတား ြဖစ်ေနရင်ရွာလည်တာပဲ။ လူတိုင်းကေတာ့ ငါအကုန်ရတယ် ထင်ြကတာချည့်ပ။ ေဘာင်ဒရီေလးတစ်ခု ရှိရင်ေတာ့ မေကာင်းပါလား။
အထူးသြဖင့်ေတာ့ ြပည်နယ်အစိုးရေတွဆီမှာတိတိကျကျ ခွဲေဝထားတဲ့ အာဏာနဲ့ လုပ်ပိုင်ခွင့်ေတွ မရှိေသးတဲ့အတွက် အဆင်မေြပမှုေတွ အများြကီးြဖစ်ရပါတယ်။ ဥပမာအားြဖင့် တုတ်ေတွ ဓါးေတွနဲ့ အုပ်စုလိုက်တက်လာတဲ့ ဘဂင်္ါလီေတွလက်ကေန ြပည်ေထာင်စုအစိုးရဆီက ပစ်မိန့်မရလို့ ကိုယ့်ေသနတ်ကိုယ်ထမ်းေြပးရတဲ့ ရဲေတွအြဖစ်ကိုြကည့်ြကည့်၊ အိမ်ေတွမီးရှို့တာဘူဒိုဇာနဲ့တိုက်ြဖိုတာကို ငုတ်တုတ်ြကီး ြကည့်ေနရတယ် ဆိုတဲ့ အြဖစ်ကို ြကည့်ြကည့်၊ မီးေလာင်ဗံုးေတွဘယ်သူ့မှာ တာဝန်ရှိမှန်း မသိတဲ့အြဖစ်ကိုြကည့်ြကည့်၊ ဗဟို နဲ့ ေဒသဆိုင်ရာအြကားမှာ အြကီးြကီးဟ ေနတာ သိသာပါတယ်။ အစစအရာရာ ဗဟိုကချည့် ချုပ်ကိုင်ထားရင် အလုပ်မြဖစ်ပါဘူး။
ဒီ့ထက်ပိုြပီး သိသာထင်ရှားတဲ့လစ်ဟင်းမှုကေတာ့ ြကားြဖတ်ေရွးေကာက်ပွဲ လုပ်ြပီး မပါပါေအာင် ပင့်လိုက်ရတဲ့ တို့ေမြကီးနဲ့ အာဏာ၊ လုပ်ပိုင်ခွင့်များ ခွဲေဝြခင်းပါပဲ။ ၂၀၀၈ ဖွဲ့စည်းပံု အေြခခံဥပေဒ ေရးဆွဲတဲ့အချိန်တုန်းကတစ်ချိန်မှာ အတိုက်အခံြဖစ်လာမယ့် ပါတီကို လက်ေရှာင်ထားခဲ့ပါတယ်။ ေရွးေကာက်ပွဲ စတဲ့အချိန်ထိတိုင်ေအာင်ပါဝင်လာမယ့်အေရးကို မခံစားနိုင် ရှိခဲ့တယ် လို့ စွပ်စွဲလာရင် ဘယ်လိုြငင်းမလဲ။ ဒါေပမယ့်ဒီမိုကေရစီဆိုတာ အတိုက်အခံမပါပဲ ကမ်းကခွာလို့ မရဘူးဆိုတာ တေြဖးေြဖး သေဘာေပါက်လာပံုရပါတယ်။
ချစ်ြခင်း၊ မုန်းြခင်း၊ ရန်သူ၊ မိတ်ေဆွ ဆိုတာ ပုဂ္ဂလိက ခံစားချက်ေတွ ြဖစ်သွားြပီး တိုင်းြပည်အကျိုးနဲ့ယှဉ်လာရင် ထည့်သွင်းစဉ်းစားစရာကို မလိုေတာ့ပါဘူး။ သည်လိုနဲ့ အစီအစဉ်တကျ ဖယ်ထုတ်ထားတဲ့သူကိုစိတ်လိုလက်ရ ေဆာင်ကျဉ်းြပီး လက်တွဲရပါေတာ့တယ်။ ေပးထားတဲ့ေနရာကေတာ့ သူတို့ေြပာသလို သာမန်လွှတ်ေတာ် ကိုယ်စားလှယ် တစ်ေယာက်ထက် ဘာမှ မပိုဘူးဆိုတဲ့ ရာထူးနဲ့ပါ။ ဒါေပမယ့် ရွက်ထားရတဲ့အိုးေတွကဘယ်နှစ်လံုးရှိသလဲ အားလံုး သိေတာ်မူြကတဲ့အတိုင်းပါပဲ။
သူများေတွ နိုင်ငံေတာ်ခရီးစဉ်နဲ့ကိုယ်ပိုင် နိုင်ငံြခားြမုတ်နှံမှုေတွ ထွက်စီစဉ်ေနြကတဲ့အချိန်မှာ သူ့ခမျာမေတာ့ ကိုယ်ေရးကိုယ်တာခရီးစဉ်ေတွနဲ့ တစ်နိုင်ငံလံုးေြကွးြမီေတွ လိုက်ဆပ်၊ အကူအညီေတွ ရေအာင် ေတာင်း လိုက်လုပ်ေနရပါတယ်။ ဒါးခုတ်ရာ လက်ဝင်လျှိုရတဲ့ တာဝန်တိုင်းဟာ ဖွဲ့စည်းပံု အေြခခံဥပေဒနဲ့ ေပးအပ်ထားတာ မပါသေလာက်ပါပဲ။ကိုယ်ပိုင်အရည်အချင်းလည်းရှိ၊ နိုင်ငံတကာေရာ လူထုေထာက်ခံမှုပါ ရြပီးသား ေခါင်းေဆာင်တစ်ေယာက်ြဖစ်တဲ့အတွက် ဘယ်သူေတွ ဘယ်လိုပဲ ေဘးထုတ်ထားထုတ်ထား၊ သူကေတာ့ ဘယ်တုန်းကမှ ေဘးေရာက်ေနတာမရှိခဲ့ပါဘူး။ ဒါေပမယ့် သူေရာက်ေနတဲ့ေနရာဟာ ဘယ်လိုေနရာမျိုးလဲဆိုတာ အဲသည် ၂၀၀၈ ြကီးနဲ့ကိုင်တွယ်ြပီး ေြပာလို့ဆိုလို့ ေတာ်ေတာ် ခက်ပါတယ်။
ဒီအတွက် ြပုြပင်ေြပာင်းလဲစရာ တစံုတရာရှိေကာင်း ရှိပါလိမ့်မယ်။ ဒါေပသိ အဲဒီအေြပာင်းအလဲက သူ့အတွက် မဟုတ်ပဲ ြမန်မာနိုင်ငံသားအားလံုးအတွက်သာြဖစ်တယ် လို့ သေဘာေပါက်ထားရမှာပါ။ ဘာထူးသလဲ။ အေခါ်အေဝါ်ပဲ ေြပာင်းတာ အတူတူပဲဆိုရင်ေတာ့ ဒီမိုကေရစီရဲ့ အနှစ်သာရကို သေဘာမေပါက်ေသးဘူးလို့ ေြပာရမှာပဲ။ ကာယကံရှင်ကေတာ့သေဘာေပါက်ထားြပီး ြဖစ်ေပမယ့် ကျန်တဲ့သူ ေတာ်ေတာ်များများ က အတူတူပဲ ထင်ေနြကပါတယ်။ လိုရင်းြပန်ေကာက်ရရင်ေတာ့ဖွဲ့စည်းပံုဆိုတာ လူတစ်ဦးတစ်ေယာက်အတွက် ေြပာင်းလဲေပးရတာ မဟုတ်ဘူး။ နိုင်ငံသားအားလံုးအတွက်သာြပုြပင်ယူသင့်တာလို့ ဆီပွတ်ကျည်ေပွ့ ထပ်တလဲလဲ သတိေပးချင်တာပါပဲ။
အခုကေနစလို့ ၂၀၁၅ အထိကေလးပဲကာလကိုမြကည့်ပါနဲ့။ ၂၀၁၅ ေရွးေကာက်ပွဲကေလး သက်သက်ကိုလည်း မြကည့်ပါနဲ့။ ေနာင်ကိုဆက်လှမ်းသွားမယ့်နှစ်ေတွ နှစ်ေတွကို ေမျှာ်ြကည့်တတ်ဖို့ေတာ့ လိုပါလိမ့်မယ်။ ဒီစာကိုေရးတဲ့အခါ ြကံ့ဖွံ့ဘက်ကေလာ်ဘီလုပ်ြပီးေတာ့လည်း မေရးဘူး။ အတိုက်အခံဘက်ကို ေဇာင်းေပးဇမ်းတင်ြပီးေတာ့လည်း မေရးဘူး။ အချိန်ြကာလာတဲ့အခါ ေနရာချင်းက ေြပာင်းြပန်ြဖစ်ချင် ြဖစ်သွားတတ်တာပဲ။
နှစ်ခုစလံုး သည်အတိုင်း ဆက်ရှိေနမှာ လို့ေတာင် ကံေသကံမ ေြပာမရဘူး။ ဘယ်အစိုးရပဲတက်တက်ခိုင်မာတိကျတဲ့ မူဝါဒကေလး သတ်သတ်မှတ်မှတ် ရှိခဲ့ရင် လူကေစာင်းေနဦးေတာ့ မူကတည့်မတ်ေပးသွားနိုင်မယ်လို့ယူဆမိတဲ့အတွက်ပါပဲ။ မူကိုယ်၌က အရွဲ့အေစာင်းြကီးနဲ့ဆို ဘယ်ေလာက်ေကာင်းတဲ့သူပဲြဖစ်ြဖစ် အဲသည်ထဲေရာက်သွားရင် ေစာင်းငန်းေစာင်းငန်းြဖစ်သွားေတာ့ လူေကာင်းတစ်ေယာက်လည်း ဆံုးရှံုးရသလိုေလာကြကီးလည်း အကျိုးမရှိဘူးေပါ့။ အိုးေရာစေလာင်းပါ ရွဲ့မသွားရေလေအာင် အိုးထိန်းစက်ေကာင်းေကာင်းေလးတစ်လံုးေတာ့ ဆင်ထားမှေတာ်မယ်ထင်ပါရဲ့ အေမတို့ အဘတို့ ခင်ဗျား။
0 comments:
Post a Comment