
“မှန်ေရွှြပူတင်းငယ်ေပါ် ေရာ်ကာရမ်းလို့ြဖင့် မှန်းေမျှာ်၊ အာရံုေဆာ်ကျင်းလို့ လင်းေသာ်၊ ပျိုေမ ေစာင့်လို့သာေမျှာ်…။”
တဲ့။
ေဒါ်ေမရှင်တို့ ေခတ်တုန်းက မိန်းမေတွဟာ လှိုင်ထိပ်ေခါင်တင်တို့ေခတ် စိန်ြခူးြကာေညာင်ေဘာလယ်ထဲကလိုပဲ ြပူတင်းေပါက်ကေလးက ေမးတင်ေနြပီဆိုရင် ေဗဒင်မေမးနဲ့။ အဲဒါ တစ်ေယာက်ေယာက်ကို ေမျှာ်ေနတာ လို့ ေြပာလို့ရပါတယ်။ သို့ေသာ်လည်း ြမန်မာအမျိုးသမီးေတွရဲ့ အေမျှာ်စိုက်ကဏ္ဍကို ကားမှန်ြပူတင်းေပါ် ေမးတင်ြပီးြကည့်ေနတဲ့ ဓါတ်ပံုကေလး တစ်ပံုက ေတာ်လှန်ေရး လုပ်ခဲ့ပါြပီ။
မိုနာလီဇာ ပန်းချီကားလိုပဲ အသိရခက်တဲ့ ေတွးေတာစရာေတွ တပံုြကီးနဲ့ အသက်ဝင်လှတဲ့ မျက်ဝန်းတစ်စံုဟာ ေနာက်က ဉာဏ်မီသေလာက် လိုက်ေတွးတာေတာင် ချက်ချင်းသေဘာ မေပါက်နိုင်ေလာက်ေအာင် သိမ်ေမွ့နက်နဲလှပါတယ်။ အဲဒီပံုကေလးကို ြမင်လိုက်တဲ့သူတိုင်းက သူဘာေတွများ ေတွးေနပါလိမ့်ေနာ် လို့ စိတ်ဝင်စားရံုသက်သက်ေတာ့ မကပါဘူး။ တစိမ့်စိမ့်ယိုဖိတ်လာတဲ့ ဂရုဏာရယ်၊ ြဖစ်မှြဖစ်ရပေလတယ် ဆိုတဲ့ စိတ်ပျက်လက်ပျက် ခံစားချက်ကေလး အနည်းငယ်ရယ်၊ အသိဉာဏ်ြကီးတဲ့သူက အသိဉာဏ်နံုနဲ့တဲ့သူေတွအေပါ် သနားတဲ့ စိတ်ရယ် အတိုင်းသား ြမင်ေနရပါတယ်။
ြကက်တူေရွးကေတာ်ေတာ် ေမာင်ေဘာ်ကလည်း မကဲချင်ပါဘူး။ အဲဒီေန့က အြဖစ်ရယ်၊ အဲဒီေနာက် ဆက်ြဖစ်ေနတဲ့ အြဖစ်သနစ်ေတွကို ကိုယ်တိုင် ြမင်ေတွ့ြကားသိလာရတဲ့အခါ သူ့စိတ်ထဲ အဲသည်တုန်းက ဘာေတွရှိမယ်ဆိုတာကို တစတစ ရိပ်စားမိလာပါတယ်။
ဘာရှိရမှာလဲ။ ကိုယ်တို့ြမန်မာြပည်သူေတွဟာ အင်မတန်မှ နိုင်ငံေရးေရချိန် နိမ့်ေနတာကို သနားမိတဲ့ စိတ်ပဲ ရှိမှာေပါ့။ ဘာေြပာတာလဲ အဲဒါ။ ြဖစ်ပျက်လာသမျှ ြပဿနာတိုင်းမှာ အေြဖကို မရှာပဲ ဘက်ကိုရှာေနြကတဲ့အတွက် ဘယ်သူဘာလာေြပာေြပာ သည်လူဟာ ငါတို့ဘက်က ေြပာေနတာလား။ ငါတို့နဲ့ ဆန့်ကျင်ဘက်က ေြပာေနတာလား ဆိုတာပဲ အတင်း ြမင်ေအာင်ြကည့်ပါတယ်။ ဆိုလိုရင်းအဓိပ္ပါယ် ဘာကိုရည်ရွယ်လို့ ေြပာပါတယ်ဆိုတာေတာင် ဉာဏ်မီေအာင် မေတွးေတာ့ဘူး။
အရှင်းဆံုး လက်ေတွ့ဥပမာကေတာ့ ေဖ့စ်ဘုတ်ေပါ်က မိတ္ထီလာမှတ်တမ်းမှတ်ချက်များကိုပဲ လိုက်ဖတ်ြကည့်လိုက်ပါေလ။ ဖတ်တဲ့လူတိုင်းက ဒီဟာ ဗမာဘက်က မဟုတ်ရင် မုချ ကုလားဘက်ကေရးေနတာပဲ လို့ တထစ်ချယူဆလိုက်တယ်။ နှစ်ဘက်မျှေအာင် ြကားချြပီးေရးရင်ေတာင် သည်ေကာင် အရင်တုန်းက ဟိုဘက်ကေန လှံုေဆာ်ေနတာ။ အခုမှ ေလသံေြပာင်းသွားြပီး ငါတို့ဆီ သာကူးလုပ်လာတာ။ အဲလိုေတွးချင်ေတွးမယ်။ ေြကာင်ြကာြကာ ေရမငုပ်နိုင်ပါဘူးကွာ။ ေတွ့လား။ အစက ငါတို့ အြကိုက်လိုက်ေြပာြပီး အခုေတာ့ ဇာတိရုပ်ေပါ်လာြပီ။ ငါ မေြပာလား။ သည်ေကာင် ဟိုဘက်ကပါလို့။ အဲသလို ေကာက်ချက်ချချင်ချမယ်။
မြငင်းနိုင်ေအာင် ချက်နဲ့လက်နဲ့ ေြပာရင်ေတာင် ငါ့စကားနွားရေြပာတယ် လို့ စွပ်စွဲေရာ။ ဘက်မထားပဲ အရှိကိုအရှိအတိုင်း အမှန်ကို အမှန်အတိုင်း ရှုြမင်နိုင်တဲ့သူဆိုတာ မရှိသေလာက် ရှားတယ်။ ဒါေြကာင့်လည်း မျက်စိေအာက်တင် တစ်စိတ်က တစ်အိပ်ြဖစ်တယ်။ အမှိုက်ကစ ြပဿဒ်မီးေလာင်တယ်။ သူများေမွှရင် ေမွှသေလာက် ေပွမဆံုးဘူး။ သူများဖွရင် ဖွသေလာက် ငပွြကီးြဖစ်တယ်။ ေနာက်ဆံုးမေတာ့ ကိုယ်ကိုယ်တိုင်လည်း အဲသည် ကားမှန်ြပူတင်းေပါက်က စိတ်ကုန် သနား၊ သည်လူေတွ သည်ပံုနဲ့ေတာ့ မလွယ်ပါလား ဆိုတဲ့ ခံစားချက်ကေလးနဲ့ မျက်ဝန်းတစ်စံုကို ေြပးေြပးြမင်မိေတာ့တယ်။ ဒါေတွက လက်ပံေတာင်း နဲ့ ဦးပိုင်၊ ကုလား နဲ့ ြမန်မာ၊ ဘက်နှစ်ဘက်တည်း ရှိြကေပလို့သာေပါ့။ ကိုယ်တို့ ြမန်မာနိုင်ငံအတွင်းမှာ မှီတင်းေနထိုင်ြကေသာ တိုင်းရင်းသားေပါင်းစံုတို့၏အေရးဆိုရင် ဘယ့်နှယ်လုပ်ရပါ့။
ကိုယ်ကေတာ့ ကိုယ့်စိတ်ထဲမှာ ရှိတဲ့အတိုင်း ြပည်ေထာင်စုကို ချစ် လို့လည်းေြပာခဲ့တယ်။ ြပည်ေထာင်စုစိတ်ဓါတ် လို့လည်း ေြပာခဲ့တယ်။ မိသားစုစိတ်ဓါတ်၊ ပင်လံုစိတ်ဓါတ် ေြပာချင်တာေြပာ။ ေဟာရင်းမတ်တပ်ကသာ ပျံေတာ်မူရမယ်။ ဆန်ြဖူြဖူတစ်ခွက်ေတာင် ေလာင်းမယ့်သူ မရှိေတာ့ဘူး။ ဒီစကားေတွက ရိုးလှြပီ။ ဦးေနဝင်းေခတ်ကတည်းက အပ်ေြကာင်းထပ်လာခဲ့တာ။ နင်တို့ချစ်ခဲ့တာ ငါတို့အသိဆံုးပဲ။
ေမာင်ရင်ေလး ရန်ကုန်မှာ ဆရာဝန်လုပ်ရင်း ဘာမှ မသိပဲနဲ့ ဝင်မေလှာ်နဲ့။ အခုဟာက ေညှာ်ေနတာ မဟုတ်ဘူး။ ေလာင်ြပီးလို့ ကျွမ်းလှြပီ။ လွမ်းမေနနဲ့ေတာ့တဲ့။ ဒီလိုဆိုေတာ့လည်း သူတို့ရင်ထဲမှာ ဘာေတွရှိေနသလဲ။ အြကိတ်အခဲေတွ ဘာေြကာင့် သည်ေလာက် ြကီးမားလာရသလဲ။ သူတို့ အသံေတွကိုပဲ ြပန်နားေထာင်ရပါတယ်။ ေတာ်ေတာ်များများဆီက တစ်သံထဲထွက်လာတာ ဖက်ဒရယ်မူပါတဲ့။ ြမတ်စွာဘုရား။ ြကမ်းြကားေလြကားဗျာ။ အဲသဟာြကီးက ဦးေနဝင်းေခတ်တုန်းက ေလသံေတာင် သလပ်လို့ ရတာ မဟုတ်ဘူး။
၁၉၆၀ ေတာင်ြကီးညီလာခံမှာ အဲဒီအသံြကီးထွက်လာလို့ ြပည်ေထာင်စုြကီးြပိုကွဲမယ့်အေရး၊ တိုင်းြပည်ြကီး ေချာက်ထဲကျေတာ့မယ့်ေဘးက အချိန်မီ ကယ်တင်ခဲ့ရတာဆို။ အခု ေနာက်တစ်ခါ ထပ်အကယ်ခံရေတာ့ ဘယ့်နှယ်လုပ်မလဲ။ ကျားေသကို ြပန်အသက်သွင်းြကဦးမလို့လား။ ဘယ်လိုပဲ ြဖစ်ြဖစ် သူတို့ဘက်က အဲသေလာက်ေတာင် စိတ်အားထက်သန်ေနြပီဆိုရင် အေြကာင်းတစ်ခုခုေတာ့ ရှိရမှာေပါ့။ ကိုယ်ကလည်း တစ်သက်လံုး ေြခာက်လှန့်ခံထားရလို့ ေြကာက်ေနတာ ြဖစ်ချင်ြဖစ်မှာေပါ့။ ေဒေဝါြကီးဆိုတာ ဘာြကီးတုန်း။ ကိုယ့်ဘာသာကိုယ်ပဲ အရင်သိေအာင် ေမးြမန်းတီးေခါက် ရှာေဖွေလ့လာြကည့်ရမှာေပါ့ေလ။
အဂင်္လိပ်လက်ေအာက်က ကိုယ်တို့ ြမန်မာေတွ လွတ်လပ်ေရးသွားေတာင်းတဲ့အခါ ဟိုက လူလည်ြကီးသားသမီးများက
“လွတ်လပ်ေရးဆိုတာေတာ့ ဟုတ်ပါြပီ။ ဒါေပသိ အဲဒါြကီးက မုန့်မဟုတ်ဘူးေနာ်။ မင်းတို့နိုင်ငံက လွတ်လပ်ေရးရရင် ဘာမူနဲ့ သွားမှာလဲ။ ြပတ်ြပတ်သားသား သိေအာင် အရင်လုပ်ပါဦး။”
လို့ ေခါင်းစားလွှတ်လိုက်သတဲ့။ ဟုတ်တယ်ေလ။ အချုပ်အြခာ အာဏာပိုင်တဲ့ နိုင်ငံဆိုတာ အုပ်ချုပ်ေရးစံနစ်ပံုစံတစ်ခု ရှိရတယ်။ ရှင်ဘုရင် နဲ့ အုပ်ချုပ်မှာလား။ Royal ေခါ်တယ်။ အဂင်္လန်တို့၊ ထိုင်းတို့၊ ဘူတန်တို့လိုမျိုး။ သမ္မတ နဲ့ အုပ်ချုပ်မှာလား။ Republic လို့ေခါ်တယ်။ ြပည်သူက ေရွးေကာက်တင်ေြမှာက်တဲ့ကိုယ်စားလှယ်နဲ့ အုပ်ချုပ်တာ။ ြပည်ေထာင်စု နဲ့ သွားမှာလား။ အဲဒါက လက်ရှိ ြမန်မာနိုင်ငံရဲ့ ပံုစံ။
ြပည်ေထာင်စုြမန်မာနိုင်ငံေတာ် (Union of Myanmar) လို့ ေခါ်တယ် မဟုတ်ဘူးလား။ အမှန်ေတာ့ ကိုယ်ေတွက အစွဲမေဖျာက်နိုင်လို့ ေတာ် ဆိုတာြကီး ထည့်ထားတာ။ သူတို့ဘာသာနဲ့ဆို ဘုရင်စံနစ်မဟုတ်ရင် ေတာ် ဆိုတာ မသံုးေတာ့ဘူး။ ေတာ်သံုးလို့လည်း ြကီးြမတ်တယ် လို့ မယူဆေတာ့ဘူး။ အူတူတူ စရိုက်နဲ့ အထည်ြကီးပျက်လို့သာ သေဘာထားတယ်။ ေနာက်ပံုစံတစ်မျိုးကေတာ့ Federation လို့ေခါ်တယ်။ ကိုယ်တို့ဆီမှာ နားခါးတဲ့ ဖက်ဒရယ်မူဆိုတာ အဲဒါ။ Soviet Union ေတာင် အခု Russia Federation ြဖစ်သွားြပီ။ ြပည်နယ်ေတွကို ထိုက်သင့်သေလာက် ကိုယ်ပိုင်အုပ်ချုပ်ခွင့်ေပးထားတယ်။
ကိုယ်တို့ဆီမှာ နိုင်ငံေရးနဲ့ ဘယ်ေလာက်ေတာင် မျက်ေြခြဖတ်ထားသလဲဆိုရင် အခုေြပာေနတဲ့အေြကာင်းအရာေတွကို သေဘာေပါက် နားလည်တဲ့သူ၊ စိတ်ဝင်တစားရှိတဲ့သူ ဘယ်သူမှ မရှိဘူး။ အားလံုးတညီတညွတ်တည်းသေဘာေပါက်ထားတဲ့ မူဝါဒက စားမယ်ဝါးမယ် ဖားမယ်ပွားမယ်။ ငါမေသမချင်း ငါ့ေနာက်ကတက်မယ့်သူဟာ ငါ့ကိုလှန်ြကည့်မယ့်ေကာင် မြဖစ်ရဘူး။ ေြခရာချင်းတူမလာခင် သတ်ပစ်တဲ့ ြခေသင့်္မူဝါဒနဲ့ အုပ်ချုပ်တာ။
တကယ်ေတာ့ Union ပဲြဖစ်ြဖစ်၊ Federation ပဲ ြဖစ်ြဖစ်၊ ငါေြပာတာသာ ေကာင်းတယ်။ ဟိုဟာ အလကားဝါဒ။ နားမေယာင်နဲ့။ လို့ ေြပာမယ့်အစား၊ ဘယ်ဟာက ဘယ်လို၊ အဆိုးအေကာင်း၊ အေြကာင်းအြပစ်ကေလး သိခွင့်ေပးြပီးမှ ြပည်သူ့သေဘာထားအရ ကိုယ်တိုင်ဆံုးြဖတ်တာသာ အေကာင်းဆံုး မဟုတ်လား။ ဟိုအချိန်တုန်းကေတာ့ လွတ်လပ်ေရးရဖို့သာ ပဓာနမို့လို့ ေတာင်တန်းြပည်မ မခွဲြခားပဲ အတူတကွလွတ်လပ်ေရးယူဖို့ ပင်လံုစာချုပ်ဆိုတာ ချုပ်ခဲ့ြကတယ်။
အမှန်ေတာ့ ကိုယ်ေတွဉာဏ်ရည်နဲ့သာဆိုရင် အေရးမြကီးတာကို ဗာရာဏသီချဲ့ေနတယ်။ ဘာစံနစ်နဲ့ပဲ ြဖစ်ြဖစ် အေခါ်အေဝါ်သာ ေြပာင်းသွားတာ။ အုပ်ချုပ်တဲ့သူက သူ့ဘာသာ စိတ်တိုင်းကျ ထင်သလို အုပ်ချုပ်မှာပဲ။ Republic of China မှာလည်း ေမာ်စီတံုးြကီး ထင်တိုင်းကျဲခဲ့တာ အယ်လိဇဘက်ဘုရင်မြကီး လက်မှိုင်ချရမယ်။ အာရှတိုက်မှာ အြကီးဆံုး ဒီမိုကေရစီနိုင်ငံလို့ ေြကွးေြကာ်တဲ့ အိန္ဒိယမှာလည်း အင်ဒီယာဂန္ဒီြကီးက ေနာက်ဆံုးေရွးေကာက်ပွဲမှာ မဲေတွခိုးြပီး အနိုင်ယူခဲ့တယ် လို့ သတင်းေတွထွက်လာတာပဲ။
ကိုယ်တို့ရဲ့ ြပည်ေထာင်စုဆိုရှယ်လစ် သမ္မတြမန်မာနိုင်ငံေတာ်ြကီးဟာလည်း ရာဇဝင်ထဲကိုမှ မေရာက်ေသးတာ။ ေလာေလာလတ်လတ်ြကီး ရှိေသးတယ်။ ြမိန်တဲ့သူေတွ ြမိန်ေနတုန်း၊ ဂိန်တဲ့သူေတွလည်း ဂိန်ေကာင်းတုန်း။ ေြမွေပွးေြမွေဟာက် အေမာက်ကေလးထားလိုက်ရံုနဲ့ နဂါးြဖစ်သွားတာမှ မဟုတ်ပဲ။ ဘယ်လိုေခါ်ေခါ် သူတို့ပဲ အုပ်ချုပ်မှာ ေခါ်ချင်သလိုေခါ်ပေစေပါ့။
ဒါေပမယ့်လည်း တခါတခါမှာ အဲဒီအေခါ်အေဝါ် အသံုးအနှုန်းကေလးကပဲ ရန်စငြဖိုး အမျိုးမျိုး ေသွးထိုးေပးေနတာလည်း ရှိပါတယ်။ အဂင်္လိပ်က အစေဖာ်ေပးသွားတဲ့ အဲဒီဖက်ဒရယ်မူဆိုတဲ့စကားလံုးဟာ ြမန်မာ နဲ့ တိုင်းရင်းသားေတွအြကားမှာ
“မင်းတို့တေတွက တစ်ေယာက်နဲ့ တစ်ေယာက် မတူပါလားေနာ်။ တစ်ဖေအတည်းေမွးထားတာ မှ ဟုတ်ရဲ့လား။”
လို့ ေသွးခွဲေပးသွားသလို နာစရာရှိတိုင်း ေတွးစရာေပါ်တဲ့ အေြကာင်းအရာတစ်ရပ် ြဖစ်လို့လာပါတယ်။ သည်အခါမှာ ဘာပဲေြပာေြပာ တစ်အူတံုဆင်းေတွပါလားဆိုတာေတာင် ေမ့ေမ့သွားြပီး ညီအကိုချင်းထထသတ်တဲ့ စစ်ပွဲေတွက အမိရင်ထဲ မချိတင်ကဲ ြဖစ်စရာ မဟုတ်ဘူးလား။ အခုဆိုရင် သည်အေြကာင်းအရာဟာ ဘယ်ေလာက်ေတာင်များ စန်းစန်းတင့်ြဖစ်သလဲဆို ြမန်မာလို့ ေြပာလိုက်ရင် တို့တိုင်းရင်းသားေတွ မပါဘူးလား။
တိုင်းရင်းသား လို့ ေြပာလိုက်ရင် ြမန်မာမဟုတ်ဘူးလား။ ြမန်မာက တိုင်းရင်းသားထဲ မပါလို့လား။ စသည်စသည် ခွန်းတုန့်တင်မခံ ြဖစ်လာပါတယ်။ ြပည်ေထာင်စုဆိုတဲ့သေဘာကိုေတာင် ြမန်မာေတွက လက်ဝါးြကီးအုပ်ထားတဲ့ လူမျိုးြကီးဝါဒ လို့ ြမင်ကုန်တဲ့အခါ ဘယ်လိုရှင်းြပရှင်းြပ နားချလို့မရေတာ့ဘူး။ နားလှည့်ြပီး ပါးရိုက်မှာ လို့ ေတွးလာတယ်။
ေနာက်ဆံုးေတာ့ တစ်နိုင်ငံလံုးကို အညွန့်အေညှာက် မေပါက်နိုင်ေအာင် မျိုးဆက်တစ်ခုလံုး နိုင်ငံေရးသင်းသတ်ထားတဲ့ မဆလလက်ေအာက်ကလည်း လွတ်ခဲ့ြပီ။ ဒုတိယမ္ပိ နှစ်ြကိမ်ေြမာက်လည်း ေချာက်ထဲကျအံ့ဆဲဆဲ တည်းလည်းကေလးမို့ ဝင်ဝင်ကယ်ေပးထားရတဲ့ တပ်မေတာ်ြကီးရဲ့ ကယ်တင်ေစာင်မမှုကလည်း လွတ်ခဲ့ြပီ။ ဒီအချိန်မှာမှ ဖက်ဒရယ်ကို မေဆွးေနွးရင် ဘယ်ေတာ့ ေဆွးေနွးမှာလဲ ဆိုြပီး တာစူကုန်ြကပါြပီ။ ဒီလိုမှ မေဆွးေနွးရင် နိုင်ငံတစ်ခု၊ တိုင်းြပည်တစ်ခု တည်ေထာင်ဖို့ မရှိမြဖစ် လိုအပ်တဲ့ ြပည်တွင်းြငိမ်းချမ်းေရးဆိုတာကို ဘယ်လိုမှ ရမှာ မဟုတ်ေတာ့ပဲကိုး။ ေကာင်းပါြပီ။
ေဆွးေနွးြကရေအာင်ပါ။ အရင်တုန်းက စကားထဲေတာင် ထည့်ေြပာလို့ မရတဲ့၊ တို့တာဝန်အေရးြကီးသံုးပါးထဲမှာ ဒုတိယေနရာက ဦးထိပ်ထားရတဲ့၊ ဖဆပလေခတ်တုန်းကဆိုရင်ေတာ့ အုန်းသီးစားရမယ့် (ကိုကိုးကျွန်းအပို့ခံရမယ် လို့ေြပာတာ) ဒီကျားြမီးြကီးကို ဆွဲလိုက်ြကရေအာင်။ အရင်ဆံုး ေြပာရမှာက ဘယ်သူေတွ ေဆွးေနွးမှာလဲ ဆိုတာပါ။ အရပ်ထဲ လက်ဘက်ရည်ဆိုင် ေပါက်ပန်းေဈးထိုင်ေြပာတဲ့ ကိစ္စမှ မဟုတ်တာ။
ေြပာမယ့်ဆိုမယ့် ေဆွးေနွးမယ့် ပုဂ္ဂိုလ်ဟာ ဉာဏ်ကလည်း မီဦးမှ။ (ကိုယ်ေတာင် ဉာဏ်မမီတဲ့အထဲပါတယ်ဗျ) အေရးကလည်း ပိုင်ဦးမှ။ အေရးပိုင်တယ်ဆိုတာ အဂင်္လိပ်ကခန့်ထားတဲ့ အေရးပိုင်မင်း ကို ေြပာတာ မဟုတ်ပါဘူး။ တိုင်းရင်းသားတစ်ရပ်ရပ်ကို ကိုယ်စားြပုြပီး ေဆွးေနွးမယ့် ပုဂ္ဂိုလ်ဟာ အဲသည်တိုင်းရင်းသားေတွကို အမှန်တကယ် ကိုယ်စားြပုရဲ့လား။ သူ့သေဘာနဲ့ြပီး မီးေသရဲ့လား ဆိုတာ ေြပာစရာ ြဖစ်လာပါတယ်။ ဒီေတာ့မှပဲ အငိုလွယ်ြပီး အရှိုက်ခက်တာကို သေဘာေပါက်လာပါတယ်။
တိုင်းရင်းသားကိုယ်စားလှယ်ဆိုတာ ကိုယ်ပိုင်စစ်တပ်နဲ့ လက်နက်ကိုင်တိုက်ပွဲဝင်ေနမှ တိုင်းရင်းသားေတွကို ကိုယ်စားြပုတာ မဟုတ်ဘူး။ ဒီအခါမှာ ကချင်ြပည်နယ်မှာ ေကအိုင်အိုေတွနဲ့ ြငိမ်းချမ်းေရးေဆွးေနွးတယ်ဆိုတာေတာင် ကချင်လူမျိုးေတွအတွက် နာလိုခံခက်တဲ့စကား ြဖစ်လာေစပါတယ်။
လက်နက်ကိုင်တဲ့ ေကအိုင်အို / ေကအိုင်ေအ (အဲဒီနှစ်ဖွဲ့ မတူဘူးတဲ့ဗျ) နဲ့ ြငိမ်းချမ်းေရးရမှသာ ကချင်လူမျိုးေတွနဲ့ ြငိမ်းချမ်းေရး ရတယ် လို့ ေခါ်မှာလား။ ကျန်တဲ့ လက်နက်မကိုင်ပဲ ေအးချမ်းစွာ ေနထိုင်သူ ကချင်တိုင်းရင်းသားေတွက ြငိမ်းချမ်းေရးယူစရာ မလိုဘူးလား။
ကချင်လက်နက်ကိုင်တပ်ရင်းေတွဟာ ကချင်အမျိုးသားထုတစ်ရပ်လံုးကို ဘယ်ေလာက် ကိုယ်စားြပုသလဲ ဆိုတဲ့ ေမးခွန်းြကီး ေပါ်လာပါတယ်။ ဒါြဖင့်ရင် ကချင်တိုင်းရင်းသားေရးရာဝန်ြကီးေတွကပဲ ကချင်ြပည်နယ်ြကီးတစ်ခုလံုးကို ကိုယ်စားြပုတာေပါ့ေလ လို့ လာမေငါ့နဲ့ဦး။ ဒီေနရာမှာ အင်မတန် စဉ်းစဉ်းစားစားနဲ့ ေတွးစရာေတွ အများြကီး ပါလာတယ်။
တိုင်းရင်းသားမှရယ် မဟုတ်ဘူး။ ြပည်မက ြမန်မာေတွမှာပဲ ြဖစ်ြဖစ် ြပည်သူကို ကိုယ်စားြပုတဲ့ ြပည်သူ့ကိုယ်စားလှယ်ဆိုတာ လွတ်လပ်ြပီး တရားမျှတတဲ့ ေရွးေကာက်ပွဲ (အစစ်) နဲ့သာလျှင် ရရှိနိုင်တယ်။ အတုနဲ့ တက်လာခဲ့ရင် ကိုယ့်ဘာသာကိုယ်သာ အစစ်ဟန်ေဆာင်ေနလို့ရမယ်။ အာဏာနဲ့ ရပ်တည်ေနလို့ေတာ့ရတယ်။ သူ့ေနာက်မှာ ြပည်သူမပါတဲ့အတွက် သူ့ဆန္ဒဟာ ြပည်သူ့ဆန္ဒ မြဖစ်ဘူး။ ဖဲချပ်ကေလးများ ဒါးနဲ့ေထာင်ထားသလိုပဲ။
ဒါးရုတ်လိုက်တာနဲ့ ဖုတ်ကနဲ ြပုတ်ကျတယ်။ ဟိုေရှ့ကလူေတွ ဘာလို့ တပ်ကို ခါးပိုက်ေထာင်ထဲထည့်ဖို့ ြကိုးစားြကသလဲဆိုတာ သည်သေဘာေြကာင့်။ လက်ပန်းေတာင်းေတာင်မှာ အဲေလာက် အတို့အရှို့ေတွြကားထဲက ဘွားေတာ်ြကီး ဘာလို့ မီးေသသလဲ။ သူ့ေနာက်မှာ ယူနီေဖာင်းတစ်ေယာက်ေတာင် ရှိတာ မဟုတ်ဘူး။ ြပည်သူက အမှန်တကယ် ေထာက်ခံြပီး တက်လာလို့ေလ။ သူ့ကိုဆန့်ကျင်တာဟာ ြပည်သူကို ဆန့်ကျင်တာပဲ။ သူ့သေဘာထားဟာ ြပည်သူကို အနီးကပ်ဆံုး ကိုယ်စားြပုတာပဲ။ လူေတွက အဲသလိုပဲ ခံယူထားြကတဲ့အတွက် ေတာ်ရံုတန်ရံုဆို သူနဲ့ ကဏ္ဍေကာစေတာင် မေြပာြကေတာ့ပဲ ဒုတိယဘုရားသခင်ပါလို့ အရွဲ့တိုက်ြပီး အေရာက်ပို့ြကတယ်။
ဒီေနရာမှာ ဘွားေတာ်စိတ်ထဲမှာ လူေတွက ငါြပီးရင်ြပီးပါတယ်ဆိုတဲ့ စိတ်ထားဝင်လာတာနဲ့ သူလည်း သူ့သေဘာကို ြပည်သူ့သေဘာလို့ ထင်ေယာင်ထင်မှားြဖစ်သွားြပီး အာဏာရှင် ြဖစ်မှန်းမသိ ြဖစ်ြပီး ဂွမ်းသွားတတ်တယ်။ (ဟိတ် စကားအြဖစ်ေြပာတာေနာ်။ တို့ေမြကီးက ဘယ်ခါမဂွမ်း မိုးဆမ်းပန်း) သူက ြပည်သူေတွကို ကိုယ်စားြပုတာ။ ြပည်သူေတွက သူ့ကိုယ်စား သူ့စိတ်တိုင်းကျ လိုက်ေနေပးတာ မဟုတ်ဘူး။ အဲဒီနှစ်ခုကို သေဘာမေပါက်နိုင်လို့ ကျန်တဲ့ အေခါဘဏီတပ်ြကီးအမှူးေတွ သူ့ကို လိုက်လို့မမီတာဗျ။
လူတိုင်းက သာမာန်လွှတ်ေတာ်ကိုယ်စားလှယ်တစ်ေယာက်ထက် ဘာမှ မပိုပါဘူးလို့ အမနာပ တဖွဖွ ေြပာေနလျက်က၊ သတင်းစာ စာမျက်နှာေပါ်မှာ တစ်လံုးတစ်ပါဒ မေဖာ်ြပပဲ ေဖျာက်ထားလျက်က တစ်နှစ်တစ်ခါ ရာထူးတက်ေပးစရာ မလိုပဲ ဘယ်ေနရာေရာက်သွားသလဲဆိုတာ အားလံုးမျက်ြမင်ြဖစ်လာတယ်။ (သံုးပွင့်ဆိုင် ေြကညာချက်ဆိုတာ ထွက်လာြပီေလ) ဒီလိုပဲေပါ့။ တိုင်းရင်းသားကိုယ်စားလှယ်ဆိုတာမျိုးဟာလည်း သူတို့တိုင်းရင်းသားေတွက ြပည်သူ့ဆန္ဒစစ်စစ်နဲ့ (အမှန်တကယ်) ေရွးချယ်တင်ေြမှာက်ထားတဲ့ သူေတွသာ ြဖစ်တယ်။ လက်နက်ကိုင်ထားတဲ့သူကမှ ကချင်ြပည်နယ်ကို ကိုယ်စားြပုတယ်လို့ ဘယ်ေြပာလို့ရမလဲ။ သူတို့လည်း အေရးပါတဲ့ အခန်းကဏ္ဍက ပါချင်ပါပါ။ ဒါေပမယ့် သူတို့ြပီး အားလံုးြပီး။
သူတို့ြငိမ်း အားလံုးြငိမ်းဆိုတာကေတာ့ ကိုယ့်တိုင်းရင်းသားေတွကို အရင် ကိုယ်ခိုင်ေအာင် စည်းရံုးလိုက်ပါဦး။ (လက်နက်နဲ့ သိမ်းသွင်းတာကို မဆိုလို)
စစ်မှန်တဲ့ တိုင်းရင်းသားကိုယ်စားလှယ်ေတွထွက်လာြပီဆိုရင်ေတာင်မှ အဲဒါ လူပဲရေသးတာ။ အေရးြကီးတာက သူတို့မှာ ဦးေနှာက်နဲ့ အေမျှာ်အြမင် ဘယ်ေလာက်ပါသလဲဆိုတဲ့အေပါ်မှာ သူတို့ တိုင်းရင်းသား လူမျိုးေတွရဲ့ အနာဂတ်ကံြကမ္မာက တည်ေနတယ်။ တိုင်းြပည်အုပ်ချုပ်တယ်ဆိုတာ ေဗာင်းေတာ်ညှိတ် စိတ်ေတာ်သိ၊ ခိုင်းတာလုပ်ရံုနဲ့ဆို လက်တိုလက်ေတာင်း ေနာက်လိုက်ေကာင်းပဲ ြဖစ်လာမယ်။
ေခါင်းေဆာင်ေနရာ တက်လို့မရဘူး။ ကိုယ်ကဦးေဆာင်ရမယ့် ေနရာေရာက်လာတဲ့အခါ စင်ေပါ်မှာကသမျှကို ေအာက်က အတိုင်းသား ြမင်ေနရတယ်။ ဒါေြကာင့် ေြပာမှားဆိုမှား တစ်ခွန်းရှိ၊ ဘွာခပ်လို့မရေတာ့ဘူး။ တစ်ဘဝလံုးရင်းြပီး နင်းတက်လာခဲ့သမျှေတွဟာ ဘာမဟုတ်တဲ့ စကားအမှားေလးတစ်ခွန်းနဲ့ သဲပံုလှိုင်းရိုက်သလို ြပိုရပျက်ရတယ်။ ဒါက သူ့တစ်ေယာက်တည်းရဲ့ စည်းစိမ်ဥစ္စာ၊ ေနရာရာထူးပဲ ရှိေပမယ့် တိုင်းရင်းသားေတွ အတွက်ကျေတာ့ ြပည်နယ်တစ်ခုလံုးရဲ့ ေမျှာ်လင့်ချက်ေလ။
တိုင်းရင်းသားေတွထဲမှာ အမှန်တကယ် တတ်သိနားလည် တတ်ကျွမ်းတဲ့ လူမျိုးစုကလည်း ေထာက်ခံတဲ့ ပညာရှိေတွေတာ်ေတာ်များများရှိြကပါတယ်။ ြပဿနာက အဲသည်လူေတွထွက်လာမှာလား။ ေြပာဆိုေဆွးေနွးဖို့ အခွင့်ရမှာလား။ ကိုယ်ေတွလိုပဲ သူတို့လည်း ေချာင်ထိုးေဘးဖယ် ခံထားြကရသလား ေတွးစရာေပါ့။ ေကျာက်စိမ်းတူးတဲ့၊ ဘိန်းေရာင်းတဲ့ လက်နက်ကိုင်ေခါင်းေဆာင်နဲ့ အပစ်အခတ်ရပ်စဲဖို့ေတာ့ ညှိရပါလိမ့်မယ်။ တကယ့်ြငိမ်းချမ်းေရးအစစ်ကေတာ့ တိုင်းရင်းသားကိုယ်စားလှယ် ပညာရှိေတွနဲ့ ေဆွးေနွးရမှာပါ။
အခုေရးလာြပီးတဲ့အထိ ဖက်ဒရယ်မူအေြကာင်းက စလံုးေရေတာင် မစရေသးပါဘူး။ ဖက်ဒရယ်မူဆိုတာ ဘာလဲ ကိုယ်နားလည်သေလာက် ရှင်းြပတာရယ်။ အဲဒါြကီးေဆွးေနွးချင်သပဆို ဘာေတွလိုအပ်မလဲ ဆိုတာရယ်ေလာက်ပဲ ေခါင်းစားရေသးတာပါ။ တကယ်တမ်းဆက်ေလ့လာရင် ခက်ခဲတယ် နက်နဲတယ်။ ကျယ်ေြပာတယ်။ အံ့ဩဖွယ်။ လို့ပဲ လူြပက်ေတွ ေြပာသလို ေြပာရမှာေပါ့။
နိုင်ငံေရးကို မဆလက Political Science မှာသင်သေလာက်ပဲ တီးမိေခါက်မိရှိတဲ့ ကိုယ့်ြဖုတ်ဦးေနှာက်နဲ့ေတာ့ လိုက်လို့မမီပါဘူး။ အနှိပ်သည်ငတိုးေြပာမို့ ေသာတယ်လို့ပဲ သေဘာထားြကပါ။ ဒီပညာရပ်နဲ့ပတ်သက်လို့ နိုင်ငံရပ်ြခားမှာ ပီအိတ်ချ်ဒီ ေဒါက်တာဘွဲ့ြကီးများယူထားတဲ့ မျိုးဆက်သစ် ြမန်မာလူငယ်ေတွ (အခုေတာ့ လူလတ်ပိုင်းေတွ ြဖစ်ကုန်ြပီ) အများြကီး ရှိေနပါြပီ။ သူတို့တေတွ ဘာေြပာမလဲ။ တိုင်းရင်းသားေတွက ဘယ်လိုသေဘာထားမလဲ ဆိုတာလည်း စိတ်ဝင်စားစရာ ြဖစ်လာြပီေနာ်။ ေငွေရာင်ပိတ်ကားေပါ်မှာ ဆက်လက်ရှုစားရေအာင်ကွယ်။
စာဖတ်သူေတွအတွက် ေမတ္တာနဲ့ အြကံေကာင်း ေပးချင်တာကေလးကေတာ့ မျက်စိကြမင်၊ နားကြကားတဲ့အချက်အလက်ေတွကို ခံစားချက်အရင်းခံလို့ တမဟုတ်ချင်း ပါးစပ်ကလွှတ်ကနဲ ြပန်ထုတ်၊ လက်ကြဖတ်ကနဲ ြပန်ေရးမယ့်အစား ဦးေနှာက်ထဲကို ပို့ြပီး ဆင်ြခင်ဉာဏ်ကေလးနဲ့ ေကျေကျညက်ညက်ြဖစ်ေအာင် processing လုပ်ြပီးမှ မှတ်ချက်ကေလး output ြပန်ထုတ်ရင် တစ်ေန့ထက်တစ်ေန့ ဉာဏ်ရည်ေတွထက်သထက် ထက်လာပါလိမ့်မယ်။ ပိန်းဥလည်း မစားနဲ့။ ပိန်းပန်းလည်း မဆင်နဲ့။ ပိန်းြကာဖက်ေရမတင်သလို ဒီကိုဂျင်ေသာက်ြပီး ေပါက်လွယ်နိုင်ြကေစကုန်သတည်း။
0 comments:
Post a Comment