
“မယံုရင် တိုင်းြကည့်ေတာ်မူပါဖျာ့။”
လို့ သက်ေသထူခဲ့ေပမယ့် သည်ကေန့ေခတ်အခါမှာေတာ့ လံုးရာက ြပန်ြပားသွားရတဲ့ ကျုပ်တို့ကမ္ဘာြကီးဟာ ေမျာက်အေမြကီးကားတိုက်တဲ့ဆီမှာ ဗဟိုရ်ြပုေနသလိုလို ခံစားမိပါတယ်။ လွန်ခဲ့တဲ့ ေထာင်စုနှစ်အတွင်းမှာဆိုရင်ေတာ့ ဘက်ကင်ဟမ်နန်းေတာ်ြကီးမှာ ရှိသလိုလို ေြပာြကမှာေပါ့။ ဘယ်သူဘာေြပာေြပာ ကိုယ်ထင် ကုတင်ေရွှနန်းလို့ ဆိုြကေသာ်လည်းပဲ သူတို့ေြပာစကားဆိုစကားေတွက မှတ်တမ်းမှတ်ရာအြဖစ်နဲ့ ကျန်ခဲ့ေလေတာ့ ေလထဲေြပာြပီး ေလတင်ေပျာက်သွားတဲ့ ကိုယ်ေတွေြပာတဲ့စကားထက်စာရင် ပိုြပီး မှီြငမ်းကိုးကားစရာ ခိုင်လံုတဲ့ အေထာက်အထားြဖစ်ေနသေယာင်ရှိတာေပါ့ေနာ်။
အရင်တုန်းကလို တသီးတြခား တထီးတနန်းေနတာမျိုး မဟုတ်ေတာ့ပဲ အေရှ့ေရာအေနာက်ပါ ဥဒဟို ကူးလူးဆက်ဆံလာတဲ့အခါကျေတာ့ တစ်ေယာက်နဲ့တစ်ေယာက် မှတ်မှတ်သားသား တေလးတစားရှိဖို့လည်း လိုလာြပန်တာေပါ့။ ဒါေြကာင့်မို့ နိုင်ငံတကာနဲ့ ဆက်ဆံတဲ့အခါမှာ ြမန်မာဆိုတာ ဘယ်လိုလူစားမျိုးလဲဆိုတဲ့ National Identity တစ်ခု ြပတ်ြပတ်သားသား တည်ေဆာက်ဖို့ အေရးြကီးလာပါတယ်။ နို့မို့ဆို တိုင်းမသိ ဗာရာဏသီ၊ မင်းမသိ ြဗဟ္မဒတ်နဲ့ ရမ်းတုပ်သွားတဲ့အခါ ကိုယ်ေတွကို အာဖရိကအလယ်ေခါင်က နံငယ်ပိုင်းကေလးဝတ်ြပီး လှံတစ်ေချာင်းနဲ့ ေြပးလွှားအမဲလိုက်ေနသူေတွလို့ ထင်ေနဦးမယ်။
သူတို့ဆီက ဟိုေပတံသည်ေပတံြကီးေတွနဲ့ ထုတ်ထုတ်တိုင်းြကတဲ့အခါလည်း ကိုယ့်တိုင်းြပည်နံမယ်က အဲသည်ဟာေတွြကားမှာ သိုးကာသီကာ ေရာေရာေနှာေနှာ နဲ့ ဘိုးေတာ်ဘုရားရဲ့ ပိန်းေကာေလှြကီးလို ကျွဲနိုင်နွားနိုင် နိုင်ေနတာ မဟုတ်လား။ တိုင်းတပါးသားေတွက ြမန်မာဆိုတာ ဘယ်လိုဟာမျိုးလဲ လို့ ေမးလာခဲ့ရင် ဟိုေပါ့ေနာ်။ ဘယ်လိုေြပာရမလဲ။ အင်းေပါ့။ အဲလို ေခွးအလှည်းနင်း ြဖစ်မေနရေအာင် ေလာေလာဆယ်ေတာ့ ကိုယ့်ဘာသာကိုယ်ပဲ ငါတို့ြမန်မာေတွဟာ ဘယ်လိုလူစားမျိုးေတွလဲ လို့ သိနှင့်ေအာင် ပံုေဖာ်လိုက်ရပါတယ်။
အသားအေရာင်ခွဲြခားတဲ့ အယူဝါဒမရှိေတာ့ေပမယ့် လူသားမျိုးနွယ်ေတွကို သူတို့ရဲ့ အေရြပားေပါ်က အေရာင်နဲ့ ရုပ်ဆင်းသွင်ြပင်အရ မတူကွဲြပားတာေတွကို သတိထားမိမယ်ဆိုရင် အြဖူေရာင်လည်းမဟုတ်၊ အညိုေရာင်လည်း မဟုတ်၊ မြဖူမညို ဝါကျန့်ကျန့်အသားအေရ ရှိတဲ့သူေတွဟာ အာရှတိုက်က လာပါတယ်။ အဲသည်အာရှတိုက်ြကီးထဲမှာ အေရာင်သံုးမျိုးရှိတဲ့လူေတွက ပီဇာအြကီးြကီးတစ်ခုကို သံုးပိုင်းပိုင်းထားသလို အေရှ့ဘက်မှာ လူဝါေတွ၊ အေနာက်ဘက်မှာ လူညိုေတွ၊ ေြမာက်ဘက်အရပ်မှာ လူြဖူေတွ ေနြကတာေပါ့။
ကိုယ်တို့ြမန်မာေတွဟာ အဲသည် လူဝါေတွထဲက မျိုးနွယ်တစ်ခုအေနနဲ့ ပါဝင်တယ်ေလ။ ဒါြဖင့် အသားညိုတဲ့ အညာကလူေတွက ြမန်မာမဟုတ်သလို ြဖစ်ေနဦးမယ်။ ြမန်မာေတွဆီက ဂိတ်ဆံုးတဲ့ အညိုေရာင်အသားအေရဟာ ကိုယ့်အေနာက်ဘက်မှာရှိတဲ့ ညိုြပာညက်ြကီးေတွရဲ့ ဂိတ်စေလာက်မှာရှိတယ်။ သူတို့ဆီက ဝင်းစက်စက်ကေလးေတွဟာလည်း ကိုယ့်လူမျိုးေတွ အသားလတ်လတ်နဲ့လို့ ေြပာလို့ရရံုရှိတာ။ ဒါေြကာင့် အသားအေရာင်အြပင် အဆင်းသွင်ြပင်နဲ့ ထပ်ခွဲလို့ ရြပန်ေသးတယ်။
သူတို့အေနာက်နိုင်ငံကလူေတွကေတာ့ အာရီးယန်းနွယ်၊ မွန်ဂိုလွိုက်နွယ်၊ ေကာ့ေကးရှပ်အနွယ်ဆိုြပီး ခွဲြခားလိုက်တဲ့အခါ ကိုယ်ေတွက မွန်ဂိုလွိုက်အနွယ်ထဲမှာပါတယ်။ မွန်ဂိုလွိုက်အနွယ်မှန်ရင် မွန်ဂိုနဲ့တူတဲ့ မျက်နှာေပါက်ရှိြကတာေပါ့ကွယ်။
ဒီလိုဆိုြပန်ေတာ့ ြမန်မာဆိုတာ တရုတ်ကဆင်းသက်သလား၊ တရုတ်လူမျိုးကွဲတစ်ခုလားလို့ ဆိုစရာရှိလာဦးမယ်။ ဒီလိုေတာ့ မဟုတ်ပါဘူး။ အစကတည်းက သူ့ေနရာမှာ သူ့ဘာသူရှိခဲ့ြပီးသားပါ။ ြမန်မာရှင်ဘုရင်ေတွ အစဉ်အဆက် ြကံုးဝါးခဲ့သလို တို့ဗမာ သာကီမျိုး၊ တေကာင်းအဘိရာဇာက လာပါတယ်ဆိုတာကလည်း မင်းဆက်နဲ့သာအကျံုးဝင်ပါတယ်။
ြမန်မာြပည်သူေတွကေတာ့ အဲဒီမတိုင်ခင်ကတည်းက ဧရာဝတီ၊ ချင်းတွင်း၊ စစ်ေတာင်း၊ သံလွင်ြမစ်ဝှမ်းေဒသေတွကို အေြခချနှင့်ခဲ့ြပီးြပီတဲ့။ ဒီဟာေတွကို ခိုင်ခိုင်လံုလံု ေြပာနိုင်ဖို့အတွက် ြမန်မာလူမျိုးေတွဆီမှာ ရာဇဝင်သမိုင်းေြကာင်းဆိုတာလည်း ခိုင်ခိုင်မာမာရှိတဲ့အေြကာင်း ကမ္ဘာကသိေစသင့်ြပီေပါ့။ ဒီကိစ္စ ေပါ့ေသးေသးမှတ်လို့ေတာ့ မရပါဘူး။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ ငါ့စကားနွားရေြပာေနသူေတွက များမှများပဲ မဟုတ်လား။ တရုတ်ေတွက ေရးသားထားတာေတွ ဖတ်လိုက်ရတဲ့အခါ ဂျပန်ဆိုတာေတာင် ပထမဧကရာဇ်ြကီးလက်ထက်က မေသေဆးရှာရင်း ပင်လယ်ထဲကိုရွက်လွှင့်သွားတဲ့ တရုတ်လူမျိုးေတွက ဆင်းသက်လာတယ်လို့ ဆိုတယ်။
အေရှ့ပင်လယ်နဂါးြကီးဆီက ရလာတဲ့ မေသေဆးဖိတ်ကျသွားတဲ့အတွက် ဘယ်ေတာ့မှ မေသနိုင်တဲ့ ဖူဂျီယာမမီးေတာင်ြကီး ေပါ်လာတယ် လို့ ပံုြပင်ကေလးေတွမှာ ေြပာြကတယ်။ ကိုယ်တို့ ြမန်မာေတွကိုေတာ့ ဘယ်တုန်းကမှ အဲသလို ေြပာလို့ မရခဲ့ဘူး။ ပုဂံမင်းဆက်ပျက်ြပီးတဲ့ေနာက်ပိုင်းမှာ တရုတ်စစ်တပ်ြကီး ြမန်မာြပည်ထဲကို ဝင်လာတယ်ဆိုေပမယ့် ြမို့တည်နန်းတည် အေြခချေနထိုင်တာမျိုး မဟုတ်ပဲ လုယက်ဖျက်ဆီး အိမ်ြပန်သွားတဲ့သေဘာပဲရှိတယ်။ သူတို့တရုတ်အချင်းချင်း မန်ချုးမင်းဆက်ေတွ အုပ်ချုပ်သလို မအုပ်ချုပ်ခဲ့ဘူး။
ရှမ်းညီေနာင်သံုးဦးလက်ထက်မှာ ြမန်မာြပည်မှာ တရုတ်ဩဇာ မကျန်ေတာ့သေလာက်ြဖစ်ေနြပီ။ ဘုရင့်ေနာင်လက်ထက်မှာ ြမန်မာေတွက စစ်ေဆာင်ပါးနားအရပ်ထိေရာက်ခဲ့ြပီး ဆင်ြဖူရှင်လက်ထက်မှာေတာ့ ြမန်မာေတွဘက်က တရုတ်စစ်တပ်ြကီးရဲ့ ကျူးေြကာ်မှုကို လက်ရံုးရည်နဲ့ေရာ နှလံုးရည်နဲ့ေရာ ြကံ့ြကံ့ခံတွန်းလှန်ခဲ့တယ်။
ဒီအြဖစ်အပျက်ေတွအားလံုးဟာ ြမန်မာေတွဘက်မှာေရာ တရုတ်ေတွဘက်မှာပါ အေထာက်အထား သမိုင်းမှတ်တမ်းေတွ ခိုင်ခိုင်မာမာကျန်ရစ်တယ်။ ဒါေြကာင့် ြမန်မာေတွရဲ့ National Identity ကို ညွှန်းတဲ့အခါမှာ မေန့တေန့ကမှ သူများလက်ေအာက်ကေန နိုင်ငံသစ်ထူေထာင်လိုက်တဲ့ ေြမပံုအသစ်၊ အလံအသစ်၊ အစိုးရအသစ်ကေလး မဟုတ်ဘူး။ သမိုင်းတင်စကတည်းက ေခတ်အဆက်ဆက်ကို အများနည်းတူ ေကျာ်ြဖတ်လာခဲ့တဲ့ တစ်သီးတစ်ြခား နိုင်ငံငယ်တစ်ခုြဖစ်တယ်ဆိုတာ ေြပာနိုင်ရမှာေပါ့။ ရာဇဝင် အထုပ္ပတ္တိလည်း ရှိရမယ် ဆိုတာ အဲဒါေြပာတာ။
ဒီကေန့အခါမှာ သူများတကာေတွ နိုင်ငံအသစ် အတင်းအဓမ္မထူေထာင်ခွဲထွက်ချင်လို့ ဘယ်တုန်းကမှ မရှိခဲ့တဲ့ သမိုင်းေြကာင်း အလိမ်အတုေတွကို ြပန့်နိုင်သမျှြပန့်ေအာင် ဝါဒြဖန့်ဖို့ ြကိုးစားေနတာကိုြကည့်ရင် ကိုယ်တို့ ြမန်မာေတွ အေနနဲ့ ကိုယ်ပိုင်သမိုင်းအေထာက်အထား အချက်အလက်ေတွကို ဘယ်ေလာက် အြမတ်တနိုးကာကွယ် ထိန်းသိမ်းသင့်သလဲဆိုတာ သေဘာေပါက်သင့်ပါြပီ။ သမိုင်းဆိုတာ ကုန်လွန်ခဲ့တဲ့ အြဖစ်အပျက်ေတွကို မှတ်တမ်းတင်ထားတာဆိုေပမယ့် ြပီးဆံုးရပ်တန့်သွားတဲ့ ြဖစ်စဉ်တစ်ခုလည်း မဟုတ်ပါဘူး။
ဒီကေန့ြဖစ်ရပ်ေတွကလည်း ေနာင်တစ်ချိန်မှာ သမိုင်းဝင်သွားဦးမှာ မဟုတ်လား။ ဒါေတွဟာ မှတ်တမ်းမှတ်ရာအြဖစ်နဲ့ ကျန်ရစ်ဖို့ အေရးြကီးတာေပါ့။ သိမှီသူေတွ ဘယ်သူမှ မရှိေတာ့တဲ့အခါ အဲဒီမှတ်တမ်းေတွက ြပန်ေြခရာေကာက်ရတယ်ေလ။ မှတ်တမ်းမရှိရင် နိုင်ေနလျက်နဲ့လည်း ရှံုးတတ်တယ်။ ဥပမာတစ်ခုေပးရရင် အင်းဝနဲ့ဟံသာဝတီ နှစ်ေလးဆယ်စစ်ြဖစ်တဲ့အခါ တကယ်စစ်တိုက်ေနတဲ့အချိန်တုန်းက အင်းဝဘက်က အေလးသာေကာင်း သာမယ်ြဖစ်ေသာ်လည်းပဲ သည်ကေန့ေခတ်အခါမှာေတာ့ ဗညားဒလြကီးရဲ့ ရာဇာဓိရာဇ်အေရးေတာ်ပံုက အသက်ဝင်လွန်းလို့ မွန်သူရဲေကာင်းဇာတ်လိုက်ေတွသာ ြမန်မာတို့ရဲ့ နှလံုးအိမ်ထဲမှာ ကျန်ရစ်ေလတယ်။ ခုလို ခဏခဏ ြငိမ်းချမ်းေရး ညှိနှိုင်းေနြကတဲ့အချိန်မျိုးဆိုရင် လဂွန်းအိမ်ေြပာခဲ့တဲ့
“ဟယ် သတိုးအရူး။ စစ်အတွင်း၌ ြပူေသာသစ္စာ မှန်သည်ဟု ရှိဖူးသေလာ။”
ဆိုတဲ့စကား နားထဲကကို မထွက်ဘူး။ ေြပာချင်တာက ြမန်မာရယ်လို့ ထည်ထည်ဝါဝါ ရပ်တည်နိုင်ဖို့ရာ ကုန်လွန်ခဲ့တဲ့ သမိုင်းြဖစ်ရပ်ေတွကိုလည်း ေမ့ မပစ်လိုက်နဲ့ဦး။ ေနာင်မှတ်တမ်းဝင်သွားမယ့် ေမာ်ကွန်းတင်စရာ ြဖစ်ရပ်ေတွကိုလည်း ေကျာ်မေကာင်းြကားမေကာင်း မြဖစ်ေစနဲ့ဦး လို့ ဆိုချင်တာပါ။ ရာဇဝင်မရိုင်းေစနဲ့ လို့ ေြပာတာေပါ့။
လူတစ်ဦးတစ်ေယာက်အေနနဲ့ သည်လူ ဘယ်တုန်းက ဘာဆိုတာ သတ်သတ်မှတ်မှတ်ရှိသလိုပဲ ကိုယ်တို့ ြမန်မာဆိုတာလည်း ေရှးပေဝသဏီကတည်းက ရှိနှင့်တယ်ဆိုတာကေလးကို ြမန်မာေတွကိုယ်တိုင်က ခိုင်ခိုင်မာမာ သိထားဖို့လိုတယ်။ ေခွးတိုးဝက်ဝင် အုတ်ြကားြမက်ေပါက် မဟုတ်ဘူး လို့ ကိုယ့်ဘာသာသိထားေတာ့ တိုင်းတပါးသားနဲ့ ဆက်ဆံတဲ့အခါ အငံု့စိတ်နဲ့ ေအာက်ကျသိမ်ငယ်တာေတွ ရှိမေနေတာ့ဘူး။
ကမ္ဘာ့အလယ်မှာ လူမျိုးတစ်မျိုးအေနနဲ့ တသီးတသန့်ရပ်တည်နိုင်ဖို့ရာ မရှိမြဖစ်လိုအပ်တဲ့ ေနာက်ထပ်အရည်အေသွးတစ်ခုကေတာ့ ကိုယ်ပိုင်ဘာသာစကား၊ စာေပ နဲ့ ယဉ်ေကျးမှုပဲ ြဖစ်ပါတယ်။ တရုတ်ေတွဟာ ဂျပန်ေတွကို ပထမဧကရာဇ်ြကီးရဲ့ ေကျးမျိုးကျွန်နွယ်ေတွပါလို့ ေသးေသးတင်လိုက်သလို ဗီယက်နမ်ေတွကိုကျြပန်ေတာ့လည်း ဧကရာဇ်ြကီးက သူ့နိုင်ငံထဲမှာ မြမင်ချင်မြကည့်ချင်ေတာ့လို့ ေမာင်းထုတ်လိုက်တဲ့ အေြခအေနမဲ့ သူဆင်းရဲေတွက ဆင်းသက်လာပါတယ် လို့ လံုးြကီးတင်ြကြပန်တယ်။ သက်ေသအြဖစ်ကေတာ့ ဗီယက်နမ်ေတွရဲ့ စာေပ ဘာသာစကား အားလံုးဟာ တရုတ်ဘာသာစာေပကို အေြခခံတယ်။
ဗီယက်နမ်လို့ စာလံုးေပါင်းတဲ့ ဗီယက်ဆိုတဲ့စာလံုးနဲ့ နမ်ဆိုတဲ့စာလံုးကအစ တရုတ်စာလံုးေတွြဖစ်တယ်။ တရုတ်စာတတ်တဲ့သူတစ်ေယာက်အဖို့ ဗီယက်နမ်စကားတတ်ဖို့ အင်မတန်လွယ်တယ်လို့ ေရးထားတာ ဖတ်လိုက်ရပါတယ်။ တကယ်ေတာ့ နိုင်ငံရှိတိုင်း၊ လူမျိုးရှိတိုင်းေတာင်မှ ကိုယ်ပိုင်အက္ခရာ ဘာသာစကားမရှိတာေတွ ေပါလွန်းလို့။ အေမရိကန်ြကီးေတာင် ထိပ်ဆံုးက ပါတယ် မဟုတ်ဘူးလား။ သူလည်းပဲ ေအဘီစီဒီနဲ့ပဲ ေရးရတယ်ေလ။ ကိုယ်တို့ြမန်မာေတွမှာရှိတဲ့ ကြကီးခေကွး အက္ခရာေတွဟာ တြခား ဘယ်လူမျိုးမှာမှ ဆင်တူရိုးမှား မရှိဘူး။ တရုတ်စာေတွနဲ့ ဆက်စပ်လို့မရသလို ဟင်ဒီ၊ အူရဒူ၊ အာရဗီဘာသာေတွနဲ့လည်း မပတ်သက်ဘူး။
အဲဒါ ဘာကိုြပသလဲဆိုေတာ့ ြမန်မာလူမျိုးေတွဟာ ကမ္ဘာေပါ်မှာ ဘာသာစကား စာေပအေရးအသားေတွ စတင်ေပါ်ေပါက်လာကတည်းက ဘယ်သူ့လက်ေအာက်ခံမှ မဟုတ်ခဲ့ပဲ တသီးတြခား ဖွံ့ြဖိုးလာခဲ့ြကတဲ့ လူမျိုးေတွ ြဖစ်တယ် လို့ ေြပာတာ။ မာယာေတွမှာမှ ြပက္ခဒိန်ရှိတာ မဟုတ်ဘူး။ ကိုယ်တို့ ြမန်မာေတွမှာလည်း ကိုယ်ပိုင် ြပက္ခဒိန်ရှိတယ်။ သူတို့လိုမျိုး ကမ္ဘာြကီးမဆံုးခင် ြပက္ခဒိန်ြကီး ကုန်သွားတာမျိုးေတာင် မဟုတ်ဘူး။ ဒါေြကာင့် ကိုယ့်ြမန်မာလူမျိုးေတွဟာ ကိုယ့်တိုင်းကိုယ့်ြပည်က ြမန်မာဘာသာစကားကို ေပါ့ေပါ့တန်တန် သေဘာထားလို့ မရဘူး။ သူများနဲ့ ဆက်သွယ်ဖို့ တိုင်းတပါးဘာသာစကား ေလ့လာတာကတပိုင်း၊ ကိုယ်ပိုင်စာေပ ဘာသာစကားကို တေလးတစား ထိန်းသိမ်းဆက်ခံတာက တစ်ပိုင်းပဲ။
အဂင်္လိပ်လိုမွှတ်ေနေပမယ့် ကိုယ့်ြမန်မာဘာသာစကားကျေတာ့ အြမီးအေမာက်တည့်ေအာင် မေြပာနိုင်ဘူးဆိုရင် ရှက်စရာေကာင်းပါတယ်။ အထူးသြဖင့်ေတာ့ တိုင်းတပါးမှာ လှုပ်ရှားရုန်းကန်ေနြကရတဲ့ ြမန်မာလူမျိုးမိဘနှစ်ပါးရဲ့ ရင်ေသွးကေလးေတွ ြမန်မာစာကို အေရးအဖတ်အေြပာ ေလ့ကျင့်သင်ြကားေပးဖို့ အေရးမြကီးဘူးလို့ထင်ရင် မှားပါလိမ့်မယ်။ တရုတ်နယ်စပ်ကဂိတ်ေတွမှာ မှတ်ပံုတင်မစစ်ပဲ တရုတ်လား ြမန်မာလားခွဲြခားတဲ့ အလွယ်ဆံုးနည်းကေတာ့ စကားေြပာြကည့်တာပါပဲ။ အဲသလိုပဲ ဘယ်ကရလာမှန်းမသိတဲ့ ေထာက်ခံစာြကီးကိုင်ေဆာင်ထားေသာ်ြငား ြမန်မာစကား နားကန်းတစ်လံုးမှ နားမလည် ြပန်မေြပာတတ်တဲ့ ရာကွတ် မာမွတ် အီစွတ်တို့ကို ြပည်တွင်းေနမွတ်စလင်များ အြဖစ် လက်ခံေပးဖို့ဆိုတာ ခက်တယ် မဟုတ်ဘူးလား။
တကယ်သာ ြပည်တွင်းမှာ အဲဒီအရွယ်ေရာက်ေအာင် ေနလာခဲ့ရင် ဟင့်အင်း နဲ့ ေအးပါ ေလာက်ေတာ့ နားလည်သင့်တာေပါ့။ ေချာ်ေတာေငါ့ကုန်ြပန်ပါြပီ။ တြခားဘာသာစကား ဘယ်နှစ်မျိုးပဲ ေြပာတတ်ေြပာတတ်၊ မိခင်ဘာသာစကား Mother tongue မရှိရင် လူမျိုးေပျာက်ေနသလို ြဖစ်တယ်လို့ ဆိုချင်တာပါ။ My son ေရ။ Daddy့ ကို A glass of water ယူခဲ့ပါ။ လို့ ေြပာတဲ့စကားမျိုးကို အကျင့်မလုပ်ေစချင်ပါဘူး။ ယဉ်ေကျးမှုအေနနဲ့ ေြပာရမယ်ဆိုရင်ေတာ့ သည့်ထက်အများြကီး ကျယ်ြပန့်ပါတယ်။
လူဦးေရ သန်းေပါင်းေထာင်ချီတဲ့ အင်အားြကီးနိုင်ငံနှစ်ခုအလယ်မှာ ေရာေနှာေပျာက်ကွယ်မသွားပဲ ခိုင်ခိုင်မာမာရပ်တည်နိုင်ဖို့ ြမန်မာတို့ရဲ့ ကိုယ်ပိုင်ယဉ်ေကျးမှုအင်အားဟာ ဘယ်ေလာက်ခုခံအားနဲ့ ေနရမလဲဆိုတာ ေတွးြကည့်ရင်ေတာ်ေတာ်အံ့ဩဖို ့ေကာင်းပါလိမ့်မယ်။ ဒီအရာေတွဟာ တစ်နှစ်နှစ်နှစ်နဲ့လည်း တည်ေဆာက်ယူလို့မရဘူး။ နှစ်ေပါင်းတစ်ရာနှစ်ရာနဲ့လည်း ဖန်တီးယူလို့မရဘူး။ ဘိုးစဉ်ေဘာင်ဆက် အစဉ်တစိုက် လက်ဆင့်ကမ်း ထိန်းသိမ်းလာခဲ့တာေတွြဖစ်တယ်။
ေပျာက်ပျက်ချင်လာရင်ေတာ့ နှစ်အနည်းငယ်အတွင်းမှာတင် မှိန်ေဖျာ့ေပျာက်ကွယ် သွားတတ်တဲ့အရာမျိုးပါ။ ဥပမာြပရရင်ေတာ့ ရုပ်ေသးအတတ်တို့၊ ေစာင်းအတတ်တို့လို ြမန်မာ့သုခုမ အနုပညာအေမွအနှစ်ေတွဟာ မြကာခင်မှာကို ေပျာက်ကွယ်ကုန်ေတာ့မှာ ြမင်ေယာင်ေနပါြပီ။ တန်ဖိုးထား အဖတ်ဆည်ရေကာင်းမှန်းကို မသိေတာ့တဲ့အခါ ေခတ်ေရစီးေြကာင်းထဲမှာ ဒိုက်သေရာေတွေမျာသလို ေမျာပါကုန်ေတာ့မှာပဲ။
သူများက ဝကဝကလုပ်ရင် ကိုယ်လည်းချက်ချင်းထ ဝကဝက လုပ်နိုင်တဲ့အချိန်၊ သူများ ဂဏန်းစတိုင်ကရင် ကိုယ်လည်း မိနစ်မဆိုင်း ဂဏန်းကကြပလို့ရတဲ့ေခတ်ြကီးမှာ ကိုယ့်အိမ်ကေရွှခွက်ြကီးကို သူများဆီက ရွဲလံုးေတွနဲ့ လဲတဲ့ ေြမးအဖွားဘဝကို ေရာက်ကုန်တာေပါ့။ အေရးရယ်အေြကာင်းရယ်မို့ မင်းတို့ ြမန်မာယဉ်ေကျးမှုအနုပညာဆိုတာ ဘယ်လိုဟာမျိုးလဲလို့ အြပခိုင်းလို့ရှိရင် အဲဒါြကီးေတွထလုပ်ြပလို့ကေတာ့ အဟားခံရမှာပဲ။ ေခတ်ကိုအမီလိုက်တာကတစ်ပိုင်း၊ ရိုးရာကို မေပျာက်မပျက်ေအာင် ထိန်းသိမ်းတာကတစ်ပိုင်း၊ ဘယ်ဟာမှ လစ်ဟင်းလို့ မြဖစ်ပါဘူး။
ဘာသာစာေပ ယဉ်ေကျးမှုကို အမျိုးသားေရးလက္ခဏာအြဖစ် ခွဲခွဲြခားြခား ထိန်းသိမ်းသင့်ေပမယ့် ကိုးကွယ်ရာဘာသာယံုြကည်မှုတစ်ခုကိုေတာ့ အဲသလိုခွဲြခားစရာ အရာတစ်ခုအြဖစ် သတ်မှတ်လို့ မရပါဘူး။ ြပဿနာအြကီးြကီးေတွက အဲသည်ကေန အေြခခံလာတာကိုး။ ြမန်မာမှန်ရင် ဗုဒ္ဓဘာသာကိုသာ ကိုးကွယ်ရမည် ဆိုတဲ့အာဏာစက်ကိုသံုးြပီး သာသနာြပန့်ပွားေအာင်လုပ်ခဲ့တဲ့ ြဖစ်ရပ်မျိုး ရာဇဝင်သမိုင်းထဲမှာ ဘယ်တုန်းကမှ မရှိခဲ့ပါဘူး။
ယံုမှကိုးကွယ်။ မယံုရင် မကိုးကွယ်နဲ့။ သို့ေသာ်လည်းပဲ ဘာသာြခားမင်းများလက်ထက်မှာ ဗုဒ္ဓဘာသာရဟန်းေတာ်ေတွကို အစုလိုက်အြပံုလိုက်၊ သတ်ြဖတ်သုတ်သင်တဲ့ လုပ်ရပ်မျိုးကေတာ့ ြမန်မာ့ေြမေပါ်မှာ ဘယ်တုန်းကမှ လက်မခံခဲ့ပါဘူး။ (သိုဟန်ဘွား နဲ့ မင်းြကီးရန်ေနာင် ကိစ္စကို ေြပာချင်တာပါ)။ အိန္ဒိယမှာေတာ့ မထူးဆန်းခဲ့လို့ သူတို့ဆီမှာ သာသနာကွယ်သွားတာေပါ့။ ဒါေပမယ့် သူတို့အိန္ဒိယမှာေတာင်မှပဲ အိန္ဒိယတိုင်းရင်းသားေတွကို ကိုးကွယ်ယံုြကည်မှုအရ ဟိန္ဒူတစ်ပိုင်း မူဆလင်တစ်ပိုင်း ခွဲြခားပလိုက်လို့ လံုးဝမြဖစ်နိုင်ပါဘူး ဆိုတာ ေနရူးြကီးတို့ ဂန္ဒီြကီးတို့ တဖွဖွ ေြပာခဲ့သလို သည်ကေန့အထိလည်း ေသာက်ေသာက်လဲ ေသွးထွက်ေအာင် မှန်ေနတုန်းပဲ။
ဒါေြကာင့် ဦးနုေခတ်တုန်းက ဗုဒ္ဓဘာသာကို နိုင်ငံေတာ်ဘာသာအြဖစ်ထားမယ်ဆိုတဲ့ကိစ္စက ြပဿနာေတွ အများြကီးေပါ်လာခဲ့ပါသတဲ့။ ဆိုလိုချင်တာက ြမန်မာလူမျိုးတစ်ေယာက်ဆိုတာ ဘယ်ဘာသာ ကိုးကွယ်ရမယ်လို့ သတ်မှတ်မထားပါဘူး။ သူယံုြကည်ရာ ကိုးကွယ်နိုင်ပါတယ်။ သို့ေသာ် သူမယံုြကည်ရာကိုလည်း ဘာအေြကာင်းြပချက်နဲ့မှ အတင်းအြကပ် ကူးေြပာင်း ကိုးကွယ်ခိုင်းလို့မရပါဘူး။ ြမန်မာရာဇဝင်မှာ ြပင်သစ်က ကက်သရင်း ဒမယ်ဒီဆီရဲ့ စိန့်ဘာသိုလိုမျူး ညချမ်းလို သာသနာြပုပွဲမျိုး ဘယ်တုန်းကမှ မရှိခဲ့သလို ဘယ်ေတာ့မှလည်း ရှိမလာေအာင် ဘာသာေရးကို အမျိုးသားေရးလက္ခဏာနဲ့ မေရာေထွးပဲ သီးသန့်ထားပါတယ်။
တဆက်တည်းမှာပဲ ြမန်မာလို့ ေြပာလိုက်ရင် ြမန်မာေတွကိုပဲဆိုလိုတာလား။ တိုင်းရင်းသားေတွ မပါဘူးလား။ တိုင်းရင်းသား လို့ ဆိုလိုက်ရင်ေကာ ြမန်မာေတွ မပါြကေတာ့ဘူးလား။ လို့ ေဝါဟာရပိုင်းအရ အြငင်းပွားစဖွယ် ြဖစ်လာပါတယ်။ အမှန်ကေတာ့ ြမန်မာ လို့ဆိုလိုက်ရင် ြပည်ေထာင်စုတိုင်းရင်းသား အားလံုးမှီတင်းေနထိုင်ရာ ြမန်မာနိုင်ငံသားလို့ ဆိုလိုတာြဖစ်ြပီး အဲဒီတိုင်းရင်းသားေတွထဲက အဓိကလူများစုြဖစ်တဲ့ တိုင်းရင်းသားမျိုးနွယ်စုြကီးကို ဗမာ လို့ေခါ်တယ်လို့ ဦးေနဝင်းေခတ်တုန်းက ပညာေရးမှာ သင်ရြကားရခဲ့ဖူးပါတယ်။
သို့ေသာ်လည်း လူမျိုးြခားေတွက ကိုယ့်ကို ေခါ်တွင်တဲ့အခါမှာေတာ့ သူတို့ဘာသာနဲ့ ဘားမား လို့ ေခါ်ြကတာကိုအစွဲြပုြပီး ဗမာေတွက လူမျိုးြကီးဝါဒနဲ့ တိုင်းရင်းသားေတွအေပါ် ေနရာမေပးပဲ လက်ဝါးြကီးအုပ် ဂုတ်ေသွးစုပ်ေနသေယာင် စိတ်ဝမ်းကွဲြပားကုန်ပါတယ်။ ကိုယ်စီကိုယ်စီ ခံစားခဲ့ရတဲ့ အကျိတ်အခဲေတွ ရှိခဲ့တဲ့အခါမှာလည်း အဲဒီကိစ္စက ဖွင့်ဟြငင်းခုန်မေနတာေတာင် စိတ်ထဲမှာ လိပ်ခဲတည်းလည်း အမျှင်မြပတ်ရှိေနပါလိမ့်မယ်။ အမှန်မှာေတာ့ ြမန်မာေတွဘက်မှာ တိုင်းရင်းသားေတွအေပါ် တန်းတူမဟုတ်ပဲ တဆင့်နှိမ့်ချဆက်ဆံတဲ့ စိတ်ဓါတ်အေြခခံမျိုး ရှိေနတယ်လို့ စွပ်စွဲလာရင် ြပတ်ြပတ်သားသား ြငင်းပါတယ်။ လူေပါ်လူညွန့်ခူးစားသွားတဲ့ အတ္တဝါဒီ ြမန်မာေခါင်းေဆာင်ေတွ ရှိခဲ့တာ မြငင်းပါဘူး။ ဒါေပမယ့် အဲဒီလူေတွက တိုင်းရင်းသားေတွကိုမှ ဂုတ်ေသွးစုတ်ြပီး ရက်ရက်စက်စက် နှိပ်ကွပ်သွားတာ မဟုတ်ပါဘူး။
သူတို့ စည်းစိမ်အာဏာ တည်ြမဲဖို့အတွက်ဆိုရင် ြမန်မာေသာ တိုင်းရင်းသားေသာ မေြပာပါနဲ့ ညီရင်းအကို အမိအဘကိုေတာင် ချမ်းသာမေပးပဲ ကွပ်မျက်ခဲ့ြကတာမို့ လူနဲ့သာဆိုင်ပါလိမ့်မယ်။ လူမျိုးေရးနဲ့ေတာ့ ဆိုင်မယ် မထင်ပါဘူး။ ဒါေြကာင့် ဘယ်သူက ငါတို့ကိုနှိပ်စက်တယ်လို့ပဲ ြမင်ြပီး ြမန်မာက တိုင်းရင်းသားေတွအေပါ် နှိပ်ကွပ်တာ လို့ သေဘာမထားရင် ကိုယ်ချင်းကိုယ်ချင်း ပိုအေစးကပ်လာမှာ အမှန်ပါပဲ။
အရင်ေရးခဲ့တဲ့စာေတွတုန်းကေတာ့ ပဏ္ဍိတ်ြကီး ေနရူးေြပာခဲ့တဲ့ အမျိုးသားေရးလက္ခဏာဆိုတဲ့ စကားလံုးကို သူေပးခဲ့တဲ့ ဥပမာအတိုင်း ရှင်းြပခဲ့ဖူးပါတယ်။ ေြမာက်ဘက်အဖျား ပန်ဂျပ်ြပည်နယ်မှာရှိတဲ့ ေထာင်ေထာင်ေမာင်းေမာင်း ဆစ်ခ်အမျိုးသားြကီးပဲြဖစ်ြဖစ်၊ ေတာင်ဘက်အစွန်း သီရိလကင်္ာအနားက အရပ်ပုပု ဆံပင်လိန်ေကာက်ေကာက်နဲ့ တမီလ်အမျိုးသားကေလးပဲြဖစ်ြဖစ် ဘယ်လိုပင် ဆန့်ကျင်ကွဲြပားေသာ်ြငားလည်း အိန္ဒိယတိုင်းသားတို့ရဲ့ ေယဘုယျလက္ခဏာကေတာ့ နှစ်ဦးစလံုးဆီမှာ အထင်းသားေတွ့ြမင်နိုင်သလို ကမ္ဘာအနှံ့အြပား ဘယ်အရပ်ေဒသမှာပဲြဖစ်ြဖစ် အိန္ဒိယအနွယ်မှန်ရင် အဲဒီဘံုစရိုက်လက္ခဏာက ေပျာက်ပျက်သွားရိုးထံုးစံ မရှိပါဘူးတဲ့။
သူေြပာတာ ဗူးလံုးနားမထွင်းနဲ့မို့ အလွယ်တကူ သေဘာမေပါက်ဘူးဆိုရင် အနည်းငယ်ရင့်သီးမယ့်စကား (အမှန်မှာေတာ့ နှိမ့်ချေြပာဆိုတဲ့ သေဘာမပါပါဘူး) နဲ့ ထပ်ရှင်းြပလိုက်ရင် ကွက်ကွက်ကွင်းကွင်း ြမင်သာလာပါလိမ့်မယ်။ ကျွန်ေတာ်တို့မျက်စိထဲမှာ ကုလားြကီးေတွ ကုလားမြကီးေတွလို့ တစ်မျိုးတည်းြမင်ေနရတဲ့ အိန္ဒိယတိုင်းရင်းသားေတွမှာ မတူကွဲြပားြခားနားတဲ့ အမျိုးအနွယ် ရာနဲ့ချီြပီးေတာ့ ရှိပါတယ်။ သူတို့အချင်းချင်း ဘာသာစကား၊ ဓေလ့ထံုးစံ ယဉ်ေကျးမှုချင်း ဘာမှ မဆိုင်ပါဘူး။ ြကက်သားခါးပတ်ကင်တာေတာင်မှ မီနူးစာအုပ်ြကီးတစ်အုပ် သတ်သတ်ထွက်လာတဲ့အထိ တစ်မျိုးတစ်ဘာသာစီ ြခားနားပါတယ်။
အေရာင်ချင်း အနံ့ချင်း အရသာချင်း မတူပါဘူး။ ြကက်သားကို မီးနဲ့ကင်တာတစ်ခုပဲ တူပါတယ်။ ဆိုလိုချင်တာက တိုင်းရင်းသားလို့ ဆိုလိုက်ရင် မတူကွဲြပားြခားနားတာေတွ ရှိေကာင်းရှိမယ်။ ဒါေပမယ့် ဘံုစရိုက်လက္ခဏာတစ်ခုကေတာ့ အားလံုးကိုယ်စီမှာ ေတွ့နိုင်တယ် ဆိုတာမျိုးပါ။ ဘာြဖစ်လို့ အဲဒီဘံုစရိုက်လက္ခဏာတစ်ခု ေပါ်လာရသလဲဆိုေတာ့ ကာလရှည်ြကာစွာ အတူယှဉ်တွဲေနထိုင်ခဲ့ြကတဲ့အတွက် ြဖစ်ပါတယ်။ ေန့ချင်းညချင်း ေခါင်းြမီးြခံုလိုက်ရံုနဲ့ ဂဠုန်ြဖစ်သွားတဲ့ အမျိုး မဟုတ်ပါဘူး။ ဒါေြကာင့်မို့လို့ ြမန်မာေတွရဲ့ National Identity လို့ ဆိုလိုက်ရင်လည်း တိုင်းရင်းသားေတွက ဘာြဖစ်လို့ မပါရမှာလဲ။ အတူတူပဲေလ။
သူတို့မှာလည်း ြမန်မာလူမျိုးေတွမှာရှိတဲ့ စရိုက်လက္ခဏာေတွ မရှိဘူးလို့ ဘယ်သူမှ မြငင်းနိုင်ဘူး။ ဘယ်ေလာက်ေဝးလံေခါင်ဖျားတဲ့ အရပ်ေဒသက တိုင်းရင်းသားပဲြဖစ်ြဖစ် ြမန်မာလိုေြပာဖို့ သင်ယူရတယ်ဆိုတာ မရှိဘူး။ ေလယူေလသိမ်းကေလး ကျက်မိေအာင် ေစာင့်လိုက်ရင် နားလည်သွားတယ်။ ထမင်း နဲ့ ဟင်းနဲ့စားတယ်။ အဝတ်နှစ်ပိုင်းဆင်တယ်။ ေနပံုထိုင်ပံု စိတ်ကူးစိတ်သန်း အကုန်အတူတူပဲ။ သူတို့ကိုြကည့်လိုက်ရင် ြဖူဝါဝါရှိတိုင်း တရုတ်ေတွနဲ့မတူသလို ညိုညက်ညက်ကေလးေတွမို့လည်း ကုလားေတွနဲ့ မတူပါဘူး။ ြမန်မာေတွနဲ့ပဲ တူတယ်။
ဒီအခါမှာ ကိုယ်ချင်းကိုယ်ချင်း အေစးကပ်ဖို့ ြပည်ေထာင်စုစိတ်ဓါတ်ဆိုတာကေလးကို နည်းနည်းရှင်းြပရပါဦးမယ်။ ဥပမာဆိုြကပါစို့ဗျာ။ ကျွန်ေတာ်တို့ခန္ဒာကိုယ်တွင်းမှာ ြပင်ပကေရာဂါပိုးမွှားများ ဝင်ေရာက်လာရင် ကာကွယ်ဖို့ ခုခံအားစံနစ် (Immune System) ဆိုတာြကီး ရှိတယ်။ သူ့ရဲ့တာဝန်က မိမိခန္ဒာကိုယ်ြကီးကို ကာကွယ်ဖို့။ သူ့ဆီမှာတပ်ဆင်ထားတာက ဝင်လာတဲ့ ေရာဂါပိုးမွှားေတွကို သုတ်သင်ဖို့ ထိေရာက်ထက်ြမက်တဲ့ လက်နက်မျိုးစံုရှိတယ်။
အေရးြကီးတာ ဘယ်ဟာက ရန်သူ၊ ကိုယ့်ကို အန္တရာယ်ြပုမယ့်သူလို့ သိရမှာြဖစ်ြပီး ဘယ်အရာေတွကေတာ့ ကိုယ့်ခန္ဒာကိုယ်ထဲက အတူတူ ြဖစ်တည်လာခဲ့တဲ့ တစ်သျှူးေတွ၊ သူတို့ကို ခွင့်လွှတ်လက်ခံေပးရမယ်ဆိုတာကို ြပတ်ြပတ်သားသား သိရတယ်ဗျ။ ရန်သူကို မဖယ်ရှားနိုင်ခဲ့ရင် ေရာဂါရသလိုပဲ ကိုယ့်ခန္ဒာကိုယ်က တစ်သျှူးေတွကို ဖျက်ဆီးမိြပန်ရင်လည်း ဒုက္ခြဖစ်တယ်။
တိုင်းရင်းသားအေရးေတွမှာလည်း ဒီသေဘာကို နားလည်ထားဖို့လိုပါတယ်။ ဘယ်သူက ကိုယ်နဲ့ သမိုင်းစဉ်တေလျှာက်လံုးအတူတကွ ြဖစ်တည်လာခဲ့ြကတဲ့ တိုင်းရင်းသား အစစ်ြဖစ်တယ် ဆိုတာကသာ အေရးြကီးပါတယ်။ ဒါေြကာင့်မို့ ြပည်တွင်းြပည်ပ အေမှာင့်ပေယာဂေတွက မူဆလင်ညီေနာင်အချင်းချင်း ေသွးစည်းြကပါစို့ လို့ေြပာြပီး ကိုယ့်တိုင်းရင်းသားအချင်းချင်း အိုးမည်းသုတ်ြပီးခွပ်ခိုင်းတဲ့အခါ ဘယ်ဟာက ကိုယ့်ေသွးသားအစစ်လဲဆိုတာ ြပန်စဉ်းစားဖို့ ေကာင်းပါတယ်။ နှစ်ဘက်စလံုးက စဉ်းစားရမယ် လို့ ေြပာတာေနာ်။
ကိုယ့်ဘက်ကလည်း ဒီဘာသာြခားေတွကို ေြခမှုန်းရမယ်ဆိုြပီး ကိုယ့်တိုင်းရင်းသားချင်း အရမ်းကာေရာ နှိမ်နှင်းေနလို့လည်း မြဖစ်ဘူး။ ကိုယ့်ကိုယ်ကိုယ်ပဲ ေသေသချာချာ ြပန်ေမးြကည့်ပါ။ ကိုယ်ကြမန်မာတိုင်းရင်းသားလား။ ြမန်မာေတွနဲ့ နှစ်ေပါင်းများစွာ ဘိုးစဉ်ေဘာင်ဆက် အတူတူ ေနထိုင်လာခဲ့ြကြပီ မဟုတ်လား။
အခု ဘဂင်္ါလီအေရးမှာ ဘာသာတူ ညီေနာင်သားချင်းေတွမို့ သူတို့ဘက်ကလိုက်ြပီး တိုက်ပွဲဝင်မယ်လို့ စဉ်းစားထားရင် ကိုယ့်ဘိုးဘွားေတွ ေနထိုင်ေခါင်းချရာ ပိုင်နက်နိုင်ငံြကီးကေန ဖဲ့ေပးလိုက်ဖို့ တကယ် ေစတနာရှိေနသလား။
ခဏတြဖုတ် တည်းခိုခွင့်ေပးတဲ့ ကိစ္စ မဟုတ်ဘူးေနာ်။ တကယ်ေတာ့ အေြကာင်းေြကာင်းေြကာင့် ဝိနည်းလွတ်ေခါင်းစဉ်တပ်ြပီး ြပည်တွင်းေန ြပည်တွင်းေန လို့ ဘာသာကိုအစွဲြပု အေခါ်ခံေနရတာေတာင် လွန်လှြပီ။ ဘယ်ဘာသာကိုးကွယ်တာပဲ ြဖစ်ြဖစ် ြမန်မာဆိုရင် ြမန်မာပဲ မဟုတ်ဘူးလား။ တိုင်းရင်းသားပဲ မဟုတ်ဘူးလား။
ဒီလိုဆိုရင်လည်း တိုင်းတပါးသားဘက်က စစ်တိုက်ေပးဦးမလို့လား။ ဒီြပဿနာရဲ့အေြဖအတွက် National Identity ဆိုတာကို ခိုင်ခိုင်မာမာ တည်ေဆာက်ဖို့ အေရးြကီးတယ် လို့ ေြပာချင်တာပါ။ အဲဒီ Identityြကီးထဲမှာ ြပည်ေထာင်စုြမန်မာနိုင်ငံအတွင်းမှာ မှီတင်းေနထိုင်ြကတဲ့ တိုင်းရင်းသားေပါင်းစံု ပါပါတယ်။
ေတာ်ေတာ်ေလးကို ဖွရာဆွရာေရာက်တဲ့ ဒီေခါင်းစဉ်အေြကာင်းအရာတစ်ရပ်ကို တစံုတေယာက်က အစဆွဲထုတ်သွားတဲ့အခါ ကိုယ်လည်းပဲ တတ်သမျှ မှတ်သမျှ ေတွးေတာဆင်ြခင်ြကည့်မိပါတယ်။ ကိုယ့်ရဲ့အြမင်ကေတာ့ နိုင်ငံေရးကျွမ်းကျင်သူ၊ သမိုင်းပညာရပ်ကျွမ်းကျင်သူ၊ အကုန်သိ ဘုမ္မိ၊ အကုန်ပါ မုန်လာတစ်ေယာက်ရဲ့ အြမင် မဟုတ်ပါဘူး။ ရာစုနှစ်တစ်ဝက်နီးနီး ြမန်မာ့ေြမေပါ်မှာ ေနထိုင်ြကီးြပင်းခဲ့ြပီး၊ ြမန်မာ့ေြမမှတပါး တြခားဘယ်အရပ်ကိုမှ ကျင်လည်ကျက်စားြခင်းမရှိခဲ့တဲ့ (ဘူတန်နှစ်နှစ်ကို နှုတ်လိုက်တယ်ဗျာ) ြမန်မာလူမျိုးစစ်စစ် တစ်ေယာက်ရဲ့ အြမင်ပါလို့ ေြပာရင် မမှားပါဘူး။ ေရးထားခဲ့တဲ့အတိုင်းြမင်ြပီး အဲဒီအတိုင်းလည်း ခံစားမိပါတယ်။
နိုင်ငံရပ်ြခားတိုင်းတပါးက ြမန်မာ့အေရးကျွမ်းကျင်သူဆိုတာေတွထက်ေတာ့ နီးစပ်မလား မသိပါဘူး။ ေြပာသမျှ အမှန်လို့ မဆိုလိုပါဘူး။ စာဖတ်တဲ့သူေတွအေနနဲ့လည်း ကိုယ်ကျင်လည်ရာ အသိုင်းအဝိုင်းေနာက်ခံကိုလိုက်ြပီး ေတွးြမင်ေဆွးေနွးလို့ ရပါတယ်။ ြမန်မာဆန်ဆန် ေဒါ်မာမာေအး သီချင်းေလးနဲ့ နှုတ်ဆက်လိုက်ပါရဲ့ေလ။
“အချစ်ရဲ့ အဓိပ္ပါယ် ရှာေဖွေတွးြကည့်ရာဝယ် ေမာင့်အေြဖ ဘယ်လိုေနမယ်။ ခင့်စိတ်သေဘာ ဖွင့်ေြပာမယ် ေမာင်နားလည်ေအာင် …. ကွယ်။” တဲ့။
0 comments:
Post a Comment