ေတာင်ေတာင်အီအီ ပလီစိေချာက်ချက်ေတွ ေရးလို့ အမ်းေရွှြမို့ေတာ်ကေလး သာယာပါေပသည် ဖွဲ့နွဲ့ေနလိုက်တာ ပိုလွန်းလှတယ် ထင်ချင်လည်း ထင်မှာေပါ့ေလ။ သို့ေသာ်လည်း အိမ်ကသားအမိ စိတ်လည်လာေအာင်ေတာ့ မစွမ်းေဆာင်နိုင်ေသးတာ အမှန်ပါ။ ရန်ကုန်က အလှည့်ကျမီးေပးစံနစ်ကို ကဆုန် နယုန် ေဆွ့ေဆွ့ခုန်ဆိုတဲ့ အပူချိန်နဲ့ စိတ်ဆင်းရဲြခင်းြကီးစွာြဖတ်သန်းေနရှာတဲ့ သမီးကို တစ်ညနှစ်နာရီသာ မီးလင်းတဲ့ အမ်းအထိ အလည်ေခါ်တာကေတာ့ ရန်စကားေြပာတာလား လို့ ေအာင့်ေမ့စရာပဲ။
သူ့ခမျာ ရန်ကုန်ကိုေတာင် ြပန်ေြပာင်းမလာခိုင်းေတာ့ဘူး။ ေနပူေတာ်ကိုသာ ေြပာင်းစာတင်ပါ။ ေခါ်ေခါ် မေခါ်ေခါ် အတင်းလိုက်ခဲ့မှာ လို့ဆိုတယ်။ သူတို့သားအမိ စာမလိပ်ေသာ်ြငားလည်း အမ်းြမို့ေတာ်ကို အလည်တစ်ေခါက်လာေရာက်သူေတွကြဖင့် ေလးေယာက်ေတာင် ရှိခဲ့ြပန်ြပီဆိုရင် စိတ်ေကာက်ဦးမလား မသိ။ ရန်ကုန်ကေန အူအတက်ခွဲဖို့ အမ်းကိုတက်လာတာက နှစ်ေယာက်၊ စကင်္ာပူကေန ြမန်မာြပည်ကို ခွင့်ြပန်တုန်း အလည်လာသွားတာက နှစ်ေယာက် လို့ ခပ်ြကွားြကွားေလး ေြပာလို့ ရေနြပီ။ ဒါေတာင် သြကင်္န်တုန်းက အမ်းလိုက်လည်မယ့်သူကို ရန်ကုန်မှာ ဆင်းေတွ့လိုက်ေပလို့။ (လာမယ့်ေဘး ေြပးေတွ့ ဆိုတဲ့အတိုင်းေပါ့) ေြပာေြပာက ေစာေရာေပါ့။
သည်လိုမှန်းသိ တို့လည်း လိုက်လည်ပါတယ် ဆိုတဲ့သူေတွ များလာရင်ေတာ့ ဧည့်ရိပ်သာဖွင့်စားရ ေကာင်းမလားပဲ။ အခုလည်း ေဆးရံုကို လာေဆးကုတဲ့ လူနာေတွ လူနာေစာင့်ေတွအတွက် တဲေကျာင်းကေလးေတွ ဖွင့်စားေနြကသားပဲ။ ဧည့်သည်ြကီးေတွ လာြကေတာ့ ကိုယ်ကလည်း ေရးထားမိတဲ့အတိုင်း ဘာမှမရှိြခင်းရဲ့ ြပည့်စံုသာယာပံုကေလးေတွကို လက်ေတွ့သိြမင်ခံစားသွားနိုင်ေအာင် ေတာစရိုက်ေတာသဘာဝေလးေတွ လိုက်ြပလို့ အပိုေတွ မြကွားထားတဲ့အေြကာင်း သက်ေသထူရေသးတာေပါ့။ ဧည့်ေထာက်ခံေကာင်းလွန်းလို့ ဧည့်သည်နဲ့အတူ အိမ်ရှင်က ဧည့်ေြမှာင်ြပန်လုပ်ြပီး အလည်လိုက်သွားြဖစ်တဲ့ ခရီးတစ်ခုကေတာ့ သာစွဌာနီ ရခိုင်ြပည်က ေြမာက်ဦးေရွှြမို့ေတာ်ြကီးဆီသို့ ြဖစ်ပါတယ်။ ကဲ အခုေတာ့ စာတစ်ပုဒ် အြမတ်ထွက်သွားြပန်ြပီ မဟုတ်လား လို့ ေြပာစရာြဖစ်ေတာ့မှာပဲ။
ရခိုင်ရိုးမေတာင်တန်းြကီးကို ပထဝီဤေြမြကီး လှန်ေလှာကာ ကုန်း၍ရှာသလို လည်ကာပတ်ကာ နှံ့ခဲ့ရာက သည်တခါေတာ့ ေြမာက်ဦးခရီးဟာ ကာလယန္တရားြကီးစီးြပီး ရခိုင်ရာဇဝင်သမိုင်းေတွဘက်ကို ေြခဆန့်ခဲ့ရတဲ့ ခရီးဆိုလည်း မမှားပါဘူး။ ပုဂံဘုရားဖူးတုန်းက ရာဇဝင်အူေပါက် ကျွမ်းသဒ္ဒါေမှာက်ခဲ့သလိုပဲ ေကျာက်စာေကျာက်ြပား ဘုရားြကို ဘုရားြကားကေန အတီတံေသ လွန်ေလြပီးေသာဘဝတို့၌ စံစိုးသိမ်းြမန်းေတာ်မူေလသူ ေရေြမ့ရှင်တို့ရဲ့ ဇာတ်ေြကာင်းကေလးေတွေစ့ငုထင်ေတွး ေမးြမန်းစပ်စုမိြပန်ပါတယ်။ ကိုယ်ေတွနဲ့ဆိုရင်ေတာ့ ထီးြပိုင်နန်းြပိုင် စင်ြပိုင်ေခတ်ြပိုင် Contemporary ြဖစ်တယ်ဆိုတဲ့ ရခိုင်သူရခိုင်သားတို့ရဲ့ ယဉ်ေကျးမှု သမိုင်းေြကာင်းေလးအေြကာင်းေပါ့။
ြမန်မာရာဇဝင်အဆက်ဆက်မှာေတာ့ ရှမ်းေတွကို ပေဒသရာဇ်ေစာ်ဘွား နယ်စားပယ်စားေလာက်သာ မှတ်တမ်းတင်ထားခဲ့ေပမယ့် မွန်ေတွ ရခိုင်ေတွမှာေတာ့ သီးြခားနန်းစိုက်နန်းတည်ြပူေလသူ ထီးေဆာင်းမင်းများ အေနနဲ့ပဲ မှတ်တမ်းမှတ်ရာ ထားရှိြကပါတယ်။ တင်တင်စီးစီး ေြပာရရင်ေတာ့ သမီးကညာ ဆက်ြမဲလှာသူတို့တိုင်းြပည် ဆိုချင်ဆိုြကလိမ့်မယ်။ ကျန်စစ်သားမယ်ေတာ် ပဥ္စကလျာဏီက ရခိုင်မင်းသမီးစစ်စစ်ပါ။ သူတို့ဆီလည်း ကိုယ့်ဆီကဆက်ထားတာေတွ အရှိသား။
ဘုရင့်ေနာင်မင်းတရားြကီးရဲ့ သမီးေတာ်အစစ်ေတာင်ပါေသး။ ရာဇာဓိရာဇ် နဲ့ အင်းဝမင်းေခါင်လို ပတ်လည်လှည့် အမျိုးစပ်လို့ ရေနတာ။ ေခတ်ြပိုင်ပေဒသရာဇ်ေတွမို့ ကိုယ့်ဆီက ကေမ္ဗာဇသာဒီနန်းေတာ်ြကီး ြကီးကျယ်ခမ်းနားလှပါတယ်။ အင်းဝေနြပည်ေတာ်ြကီး၊ ဟံသာဝတီေနြပည်ေတာ်ြကီး ဆန်းြပားထယ်ဝါလှပါတယ် လို့ဆိုရင် သူတို့ဆီက ေြမာက်ဦးေရွှနန်းေတာ်ကိုလည်း ေလျှာ့တွက်လို့ မရေပဘူးပါ့။ မင်းဆက်ေပါင်း ၄၉ ဆက် တိုင်ခဲ့တဲ့ ေြမာက်ဦးမင်းဆက်ဟာ ရခိုင်မင်းဆက်ေတွထဲမှာ ေနာက်ဆံုးပါပဲ။ ဘိုးေတာ်ဘုရားလက်ထက်မှာ အိမ်ေရှ့ဥပရာဇာသိမ်းယူြပီးတဲ့ေနာက် ဘြကိးေတာ်လက်ထက်ေရာက်ေတာ့ ပထမအဂင်္လိပ်ြမန်မာစစ်နဲ့ အဂင်္လိပ်လက်ထဲ ပါသွားတာကိုး။ ေဝသာလီြမို့ေဟာင်း နဲ့ ေြမာက်ဦးြမို့ေဟာင်းကေတာ့ ြမို့ေဟာင်းနန်းေတာ်ရာ တူးလို့ဆွလို့ ရစရာ ကျန်ေသးေလရဲ့။ တေလာကမှ အေရှ့ေတာင်အာရှက ထိမ်းသိမ်းေစာင့်ေရှာက်အပ်တဲ့ ေရှးေဟာင်းယဉ်ေကျးမှုအေမွအနှစ်နယ်ေြမေတွထဲမှာ ေြမာက်ဦးလည်း ပါလာေလတယ်။ ဘာေတွထူးလို့ ထူးထူးရှယ်ြဖစ်လာရသလဲလို့ ေသေသချာချာ သိရေအာင် အေဖာ်ေကာင်းတုန်း ေလ့လာမိသေလာက် ြပန်ရှဲရေသးတာေပါ့ေနာ်။
အမ်းြမို့ကေန မဲေတာင်၊ ဆင်လန်ေတာင် လို့ေခါ်တဲ့ ြကီးြကီးမားမား ေတာင်တန်းနှစ်ခုေလာက် ေကျာ်လိုက်ရင် ဘိုးေတာ်မင်းတရားြကီးရဲ့သားေတာ် အိမ်ေရှ့ဥပရာဇာ ရခိုင်ကိုစစ်ချီလာခဲ့တဲ့အထဲက ေြမာက်ဘက်စစ်ေြကာင်းချီရာ ဒလက်ေချာင်းကေလးကို ေရာက်တယ်။ ဘြကီးေတာ်ဘုရားလက်ထက်မှာေတာ့ ဗန္ဓုလစစ်သူြကီး ပန်းဝါကေန အင်းဝကို ေြခကျင်စစ်ေြကာင်းချီတာ အဲသည်လမ်းကပဲ။ ခုနစ်ရက်နဲ့ေရာက်သတဲ့။ သံုးေယာက်တစ်တွဲ ဝါးဘိုးတိုင်ေစာင်ပုခက်တန်းြပီး ေမာင်းေြကးနင်းသလို နှစ်ေယာက်ကထမ်း၊ တလှည့်စီအိပ်ရင်း မရပ်မနားေလျှာက်တယ်ဆိုပဲ။ ထမင်းေတာင် အဲသလိုမျိုး လမ်းသွားရင်းချက် မိုးတိုးမတ်တပ် ေလျှာက်ရင်းစားရသတဲ့။ ခုထက်ထိ ကားနဲ့သွားတာေတာင် အဲသည်လမ်းက ေတာင်ြပို တံတားကျိုးလို့ လမ်းပိတ်ရင် ေလးငါးရက်ြကာတုန်း။ အဲသည်ဟိုဘက် ကုန်းကေလးစပ်စပ် တစ်ြဖတ်နှစ်ြဖတ်ဆို ေြမြပန့်လွင်ြပင်ြကီးတစ်ခုကို ေရာက်လာမယ်။ ြမစ်ေချာင်းအင်းအိုင်ေတွ ေပွေပွလီလီရှိတယ်။ အဲဒါ ေြမပံုြမို့နယ်ေပါ့။
ဆရာဝန်ေတွ ေြကာက်တဲ့ြမို့ထဲမှာ သူလည်းပါေပမယ့် အမ်းေလာက်ေတာ့ မဆိုးဘူး။ စီးပွားေရးေကာင်းလို့ ဂျီပီလည်း ေကာင်းသတဲ့။ (တကယ်တမ်းေတာ့ အမ်းထက်ဆိုးတဲ့ြမို့ဆိုတာ ရခိုင်ြပည်မှာ မရှိဘူး ဆိုပဲ)။ ေြမပံုကိုေကျာ်တဲ့အခါ မင်းြပားြမို့နယ်ပါ။ လူဦးေရအထူထပ်ဆံုးြမို့ထဲမှာ ပါတယ်။ ပတ်ပတ်လည် လယ်ကွက်ေတွချည့်ေတွ့ရြပီး အင်းအိုင်ေချာင်းေြမာင်း အနားသပ်ထားေတာ့ ဆန်ေရစပါး မရှားသလို သားငါးပုဇွန်လည်း ေပါမှန်း သိသာတယ်။ လက်ေထာက်ဆရာဝန်ချည့်ပဲ ေလးေယာက်ရှိတဲ့ြမို့ဆိုလို့ ရခိုင်ြပည်နယ်မှာ စစ်ေတွြပီးရင် သူပဲ ရှိတယ်။ အဲေလာက်ဆို သေဘာေပါက်။ သူ့ကိုေကျာ်မှ ေြမာက်ဦးြမို့နယ်ကိုေရာက်တာ။ အမ်း စစ်ေတွလမ်းမြကီးရဲ့ တစ်ဝက်ေလာက်မှာ ရှိတယ်။
ေြမာက်ဦးြမို့ဆိုတာ တချိန်တခါတုန်းက ဘဂင်္လားပင်လယ်ေအာ်အတွင်းမှာ အင်အားအေကာင်းဆံုး ခံတပ်ြမို့ရယ်လို့ အေနာက်နိုင်ငံက ခရီးသွားမှတ်တမ်းေတွထဲမှာ အထင်အရှားရှိခဲ့တယ် လို့ ဆိုတယ်။ ပင်လယ်ဝ ဒီေရတက်တဲ့ေချာင်းကျယ်ကေလးနဲ့ဝင်လာရင် ေြမြပန့်လွင်ြပင်ြကီးကို ဆီးြကည့်ေနသလို ေတာင်ကုန်းကမူကေလးေတွေတွ့ရတဲ့အရပ်ဟာ ေြမာက်ဦးေရွှြမို့ေတာ်ြကီးပါပဲ။ သဘာဝ ြမစ်ေချာင်းအင်းအိုင်ကေလးေတွတင်မကဘူး။ ေတာင်ကျေရကေလးေတွကို တဘက်ဆည်ကန် လုပ်ထားတဲ့ ေရကန်ြကီးနှစ်ကန်လည်း ရှိေသးတယ်။
ေသာက်ေရတစ်ကန်၊ သံုးေရတစ်ကန်။ လက်ဆည်ကန် နဲ့ အနူမကန် လို့ ေခါ်တယ်။ ကန်ေတာ်ြကီး၊ အင်းလျားေလာက်နီးနီး ရှိတယ်။ ေြမပံု၊ မင်းြပားြမို့ေတွလို ကားလမ်းမြကီးေပါ်က လမ်းခွဲကေလးနဲ့ သပ်သပ်သွားမှ ေရာက်တာ မဟုတ်ဘူး။ ကားလမ်းကိုက ြမို့ထဲက ြဖတ်သွားတာမို့ ထမင်းဆိုင်၊ ကားဂိတ်ေတွ စည်စည်ကားကားအရှိသား။ ေရလမ်းနဲ့လာစရာ ေလှဆိပ်လည်းရှိတာမို့ စစ်ေတွကေန ရှပ်ေြပးေရယာဉ်ေတွနဲ့လာရင်နှစ်နာရီသာသာေလာက်ဆို ေရာက်သတဲ့။ ြပည်တွင်းကလူေတွ ဘုရားဖူးလာသလိုပဲ ြပည်ပကလူေတွလည်း အပန်းေြဖေလ့လာနိုင်တာမို့ ဧည့်စည်တဲ့ြမို့ဆိုရင် မမှားဘူး။ ေြမာက်ဦးဟိုတယ်၊ ေရွှသဇင်ဟိုတယ်၊ ေဝသာလီဟိုတယ် နဲ့ ေြမာက်ဦးမင်းသမီးဟိုတယ်ေတွကနိုင်ငံြခားသားတည်းတဲ့ အဆင့်ြမင့်ဟိုတယ်ေတွြဖစ်ြပီး ငပလီ၊ ေချာင်းသာကဟိုတယ်ေတွနဲ့ စာလိုက်ရင် အများြကီးေဈးသက်သာပါတယ်။ အင်တာနက်ေကာင်းေကာင်း မရတာကေတာ့ နိုင်ငံြခားသား လက်ခံတဲ့ြမို့ြဖစ်လျက်နဲ့ေကျာက်ြဖူေလာက်ေတာင် မစွံသလိုပါပဲ။ တေန့နှစ်ခါ မနက် ည ၅ - ၁၂၊ ၅ - ၁၂ မီးလာေပမယ့် ရခိုင်ထံုးစံ တစ်ယူနစ်ကို ၄၅၀၊ ၅၀၀ ေပးရတာမို့ ေမှာင်ေမှာင်ပဲ ကျိန်းြကတာများပါတယ်။
ေလေအးေပးစက်အခန်း ကိုးခန်းပါတဲ့ အလတ်စားတည်းခိုခန်းတစ်ခုရဲ့ တစ်လစာမီတာခဟာ ေြခာက်သိန်းအထက်မှာလို့ေြပာရင် မယံုမရှိေလနဲ့။ မုတ်သုန်မဝင်ေသးတဲ့ လတ်တေလာအေြခအေနမှာေတာ့ ေြမာက်ဦးသူ ေြမာက်ဦးသားေတွအားလံုး ယပ်ေတာင်ကိုယ်စီနဲ့ မီးသီးမှန်မှိန်ေအာက်မှာ အရက်ေသာက်ရင်ေသာက် မေသာက်ရင် ကွမ်းေလးတြမံု့ြမံု့နဲ့ ေတွ့ရမှာ။ ကေလးေတွအားလံုးကေတာ့ လမ်းမီးဓါတ်တိုင်ေအာက်မှာ နုနုြပံုးြပံုး သနားစဖွယ် စုစုရုန်းရုန်း အများရယ်။ တုတူပံုးတမ်းကစားတာေတာ့ မဟုတ်ဘူး။ ေရသန့်ဗူးခွံကေလးေတွ ကိုယ်စီနဲ့ ပုရစ်လုေကာက်ြကတာ။ ရန်ကုန်သား မန်းေလးသားများလို မီးေလးတြဖုတ်နှစ်ြဖုတ် ပျက်တာနဲ့ ကမ္ဘာမီးေလာင် ဖေယာင်းတိုင်မီးထေတာက်တဲ့အစားမျိုး မဟုတ်ဘူး။ အားလံုး ေနတတ်လို့ ေကျနပ်ေနတဲ့သူချည့်ပဲ။
ေလာကြကီး မီးမလာရင် ဘာမှလုပ်လို့ မရပါတကား ဆိုတဲ့အထဲမှာ ရခိုင်သားေတွ မပါဘူး။
ေြမာက်ဦးေရာက်ရင် မဖူးမြဖစ် ဖူးရမယ့် ဘုရားပုထိုးေတွကေတာ့ သျှစ်ေသာင်းဘုရား၊ ကိုးေသာင်းဘုရား၊ ထုက္ခန်သိမ်၊ အံေတာ်သိမ်၊ မာရ်ငါးပါး လို့ေခါ်တဲ့ ဇိနမာရ်ေအာင်၊ သကျမာရ်ေအာင်၊ ေလာကမာရ်ေအာင်၊ ရတနမာရ်ေအာင် နဲ့ မဂင်္လမာရ်ေအာင်ဘုရားေတွ ြဖစ်ပါတယ်။ စွယ်ေတာ်ေလးဆူလိုပဲ ေန့မကူးခင် စံုေအာင်ဖူးရင် ဆုေတာင်းြပည့်တယ် လို့ ဆိုတယ်။ ဘုရားေပါ်လို အဓိဌာန်ဆုေတာင်းနဲ့ ေပါ်ေတာ်မူဘုရားေတွရှိသလိုပဲ မြကာေသးခင်ကမှ ြပုြပင်ထိမ်းသိမ်းရင် ဌာပနာတိုက်ထဲက ထွက်လာတဲ့ ေရွှစင်ေရွှသား ရတနာဆင်းတုေတာ်ေတွလည်း ဖူးနိုင်ပါတယ်။ မဟာကျန်ဘုရားဆင်းတုေတွလည်း အများအြပား ဖူးရပါလိမ့်မယ်။ ရခိုင်ေရှးေဟာင်းဘုရားပုထိုးေတွဟာ သူနဲ့ ေခတ်ြပိုင်အချိန်က ြမန်မာဘုရင်ေတွ တည်ထားကိုးကွယ်ခဲ့တဲ့ ေကာင်းမှုေတာ်ေတွနဲ့ေတာ့ တစ်ဘာသာ ြခားနားပါတယ်။ သဇင်ပန်းခိုင် တြမိုင်ြမိုင် လို့ ဆိုရိုးရှိေပမယ့် ပုဂံြမို့ေဟာင်းအေသးစားကေလးနဲ့ပဲ တူပါတယ်။
မတူတာကေတာ့ အုတ်ချပ်စီ အဂင်္ေတသရိုးကိုင်ြပီး တည်ထားတာ မဟုတ်ပဲ သဲေကျာက် ဂဝံေကျာက်လို ေကျာက်တံုးေကျာက်သားေတွ စီြပီးတည်ထားတာြဖစ်လို့ ပိရမစ်ေတွလို ထုထည်ခန့်ခန့်ခိုင်ခိုင် ဖူးေတွ့ရပါတယ်။ မိုးများြပီး ရာသီဥတုြကမ်းတမ်းတဲ့အရပ်မှာ ေရရှည်တည်တံ့ေအာင် စီမံထားနိုင်တဲ့ ပိသုကာပညာဟာလည်း ထူးြခားပါတယ်။ ကမ်းေြခဟိုတယ်ေတွဆို မိုးကျတာနဲ့ ဆားေငွ့မရိုက်ေအာင် ဖံုးအုပ်ထိန်းသိမ်းရတဲ့စားရိတ်က နည်းမှ မနည်းတာ။ တစ်နှစ်တစ်ခါ ြပန်လည်ြပုြပင်ရတဲ့ ဒုက္ခေြကာင့်မို့လို့ တြခားေနရာက အဆင့်တူဟိုတယ်ေတွထက်စာရင် အဆမတန် ေြကးြမင့်ေနတာလို့ ြကားဖူးပါတယ်။ ေြမာက်ဦးဘုရားေတွမှာေတာ့ တံမျက်လှည်း ြမက်နှုတ်တဲ့သူေတာင် တစ်ေယာက်တေလ မေတွ့ခဲ့မိပါဘူး။
(အလှူခံသာ ရှိချင် ရှိမယ်) တကယ်ေတာ့ သည်ဘုရားေတွရှိလို့ သည်ဧည့်သည်ေတွလာတာမို့လို ဟိုတယ်ကို ထိန်းသိမ်းသလိုပဲ ဘုရားပုထိုးကိုလည်း စံနစ်တကျ ထိန်းသိမ်းသင့်ပါတယ်။ ေစတီပုထိုးေတွရဲ့ ထီးေတာ်ဟာလည်း ကိုယ့်ဆီကလို ေရွှထီး၊ ေငွထီး၊ ရတနာထီးေတွ မဟုတ်ပဲ ေကျာက်ထီးေတာ်ေတွမို့ မတူြခားနားတဲ့ အသွင်အြပင်ရှိြပန်ပါတယ်။ ထီးလည်းမပါဘူးဆိုြပီး အေပါ်ကအတင်းြကီး ထီးထပ်ထပ်တင်ချင်တဲ့ ခပ်ပိန်းပိန်းအလှူ့ရှင်ေတွရဲ့ ေကာင်းမှုကုသိုလ်ေတွကိုေတာ့ သာဓုေခါ်ရခက်ပါတယ်။ ပုဂံက ထံုးသကင်္န်းဒါယကာေတွလိုေပါ့။ ထူးြခားတဲ့အနုပညာလက်ရာေတွကေတာ့ ေကျာက်ဆစ်ပန်းပု ရုပ်လံုးရုပ်ြကွများပဲ ြဖစ်ပါတယ်။ ြမန်မာဘုရား၊ ယိုးဒယားဘုရားများမှာလို အနုစိတ် ေပျာ့ေြပာင်းသပ်ရပ်တဲ့ လက်ရာမျိုး မဟုတ်ပဲ စုတ်ချက်ြကမ်းြကမ်းဆွဲထားသလို ထင်ထင်ရှားရှား အေသွးအေရာင် ေတာက်ေတာက် မူလေဆးေရးလက်ရာေတွကို မပျက်မစီးေတွ့ရပါတယ်။ စိတ်မေကာင်းစရာတစ်ခုကေတာ့ ဘုရားဆင်းတုေတာ်ေတွမှာ လည်ပင်းေတာ်က အဆက်မပါတာ ခပ်ရှားရှားပါပဲ။ ကုသိုလ်ရတဲ့သူေတွက ရေနသလိုပဲ ငရဲြကီးတဲ့သူေတွကလည်း ြကီးေနဆဲပါပဲ။
ဘယ်သူက ပိုများေလမလဲေတာင် မေတွးရဲ။ ဗုဒ္ဓရုပ်ပွားေတာ်များရဲ့ မျက်နှာေတာ်များဟာလည်း အိန္ဒိယလက်ရာ၊ တရုတ်လက်ရာ၊ ဘူတန်လက်ရာ၊ ယိုးဒယားလက်ရာ၊ ြမန်မာလက်ရာ သိသိသာသာ ကွဲထွက်ေနသလိုပဲ ရခိုင်ဆင်းတုလက်ရာဟာလည်း သည်ဘုရားဟာြဖင့် ရခိုင်ကပင့်လာတာြဖစ်ေပမယ် လို့ ခန့်မှန်းနိုင်ေလာက်ေအာင် တမူထူးြခားြပန်ပါတယ်။ မျက်လံုးေတာ် မျက်ခံုးေတာ် ထင်းထင်းြကီးမှာ နှာေခါင်းေတာ်ကလည်း ထင်ရှားေလ့ရှိပါတယ်။ အဘထက်သားတစ်လြကီးတဲ့ နမူနာမျိုးကို သျှစ်ေသာင်းဘုရား နဲ့ ကိုးေသာင်းဘုရားတို့မှာ ေတွ့ရြပန်ြပီး အေရအတွက်ထက် အရည်အချင်းက အဓိကကျတဲ့အေြကာင်းလည်း ေတွ့ရပါတယ်။ သားက တစ်ေသာင်းပိုေအာင် တည်ေသာ်ြငား အဘလက်ရာ မမီပဲကိုး။
သျှစ်ေသာင်းဘုရားအတွင်းထဲမှာ အံ့မခန်းတဲ့ ေကျာက်ဆစ်လက်ရာေတွ အများအြပားေတွ့နိုင်ပါတယ်။ ဗုဒ္ဓဝင် နိပတ်ေတာ်ေတွတင်မကဘူး။ အဲသည်ကာလက ရခိုင်သူရခိုင်သားေတွရဲ့ စီးပွားေရး လူမှုေရး၊ ယဉ်ေကျးမှုဘဝေတွကိုလည်း ထင်ဟပ်ထားပါတယ်။ နယ်ေြမချင်းဆက်စပ်ေနတဲ့ အိန္ဒိယက ဟိန္နူအယူဝါဒက ြဗဟ္မာရုပ် နတ်ရုပ်များပါမကျန်ေတွ့ရပါတယ်။ ြမန်မာနတ်ရုပ်ေတွမှာေတာ့ တံခါးေစာင့်နတ်၊ ေလာကပါလနတ်၊ သိြကားမင်းတို့ကိုသာ ေတွ့ရပါတယ်။ ရခိုင်ကလူေတွက ေရငံမှာေနေသာ်ြငား ဦးရှင်ြကီး မတင်ြကပါ။ ဘုရားပရဝုဏ်အတွင်းမှာပဲ မဖွယ်မရာ ေကျာက်ဆစ်ရုပ်ြကွတစ်ခုကို ြမင်ြဖစ်ေအာင် ြမင်ခဲ့ပါေသးတယ်။ ဣသိလိဂင်္ရေသ့ကို နိလိနိကာမင်းသမီးက သီလပျက်ေအာင်ဖျားေယာင်းတဲ့ ရုပ်လံုးဟာ လစ်ဘရယ်ကျလွန်းအားြကီးေတာ့ ကေလးေတွမျက်စိအုပ်ထားရမယ့် ပံုပါပဲ။ သို့ေသာ်လည်း နှစ်ြခိုက်တတ်သူများ ြဖတ်ြဖတ်ယူြကတာနဲ့ ရုပ်ြကွထိပ်ဖျားက အဂင်္ေတ မဆလာအတက်ကေလးခမျာ လူလစ်တိုင်းပဲ့ေြကွရလွန်းလို့ “ပန်းနွယ်မျိုးဟာ လက်ဆိပ်ထိုးရင် ညှိုးမှာစိုးရတယ်” စာမဆွဲနိုင်ပဲ သံကွန်ြခာအုပ်လို့ ထားရရှာပါတယ်။ (အိမ်ယူသွားြပီး ဘာများလုပ်မလို့ပါလိမ့်ေနာ်)။ အေရှ့တိုင်းက ေရှးေဟာင်းလက်ရာထဲမှာ အဲလိုေခတ်မီပွင့်လင်းတာ ေတွ့ဖူးေသးဘူးဗျ။။
ငယ်ငယ်ကလို ဗီးနပ်စ်ရုပ်ထုကို ေသေသချာချာ မြကည့်ရဲတဲ့ ေရှးရိုးစွဲေတွ အခုမှပဲ ကျွတ်သွားေတာ့တယ်။ ထုက္ခန်သိမ်ထဲမှာေတာ့ ေရှးေခတ်ရခိုင်ေမာ်ဒယ်ရှိုးကို ေကျာက်ရုပ်နဲ့ ြကည့်ရပါလိမ့်မယ်။ ြဗူတီပါလာေတွက ကတ်တေလာက်တစ်ခုစာရှိတဲ့ ရခိုင်အမျိုးသမီး ဆင်ယင်ထံုးဖွဲ့မှု အမျိုးမျိုးကို ေြခဆံုးေခါင်းဆံုး ဆူြကံုနိမ့်ြမင့် မိန်းမပျိုရုပ်တုကေလးေတွ က ခင်းကျင်းြပသပါလိမ့်မယ်။ တရုတ်သိုင်းဝတ္ထုေတွထဲမှာပါတဲ့ တုတ်သိုင်း ဓါးသိုင်း လှံသိုင်းကွက်ေတွ၊ အိုးစည်ဗံုေမာင်း၊ ေစာင်းြငင်းပတ်သာ တီးမှုတ်ကခုန်ေနတာေတွ၊ ကျင်ကိုင်ဟန်၊ လက်ေဝှ့သတ်ဟန်၊ စတာေတွကိုလည်း တရုတ်သိုင်းသတ္ထုေတွထဲကအတိုင်း ေတွ့နိုင်ပါေသးတယ်။
ေကျာက်ဆစ်ရုပ်ထုေတွလိုပဲ စိတ်ဝင်စားစရာေကာင်းတာကေတာ့ သျှစ်ေသာင်းဘုရားအဝင်ဝက အာနန္ဒစြန္ဒမင်းေကျာက်စာတိုင်ြကီးပါ။ ေဝသာလီေခတ် ေအဒီခုနှစ်ရာစုကေကျာက်စာတိုင်ကို ဘုရားဒါယကာ မင်းဗာြကီးက သယ်ေဆာင်ထိန်းသိမ်းထားတာပါတဲ့။ ေရှးေဟာင်းေကျာက်စာရဲ့တန်ဖိုးကို အဲသည်၁၅ရာစုက ရှင်ဘုရင်ြကီးကသိေသာ်ြငား အခု နှစ်ဆယ့်တစ်ရာစုသားေတွကေတာ့ သိလိမ့်မယ် မထင်ပါဘူး။ဘာေတွကို ေြခရာေကာက်ရမှန်းမှ မသိတာကိုး။ အဲသည်ေကျာက်စာရဲ့ထူးြခားချက်ကေတာ့ ရခိုင်ေတွရဲ့ စာအေရးအသား ဝါဟာရြကွယ်ဝပံုကိုေလ့လာနိုင်ပါလိမ့်မယ်။
ေဝသာလီမင်းဆက်ေတွကို နန်းတက်သက္ကရာဇ်၊ နန်းစံသက်ေတွတင်မကဘူး ထူးြခားတဲ့ နာမသိေသသနတစ်ခုစီတပ်ြပီး ေနာင်လာေနာက်သားများကို မိတ်ဆက်ေပးထားပါတယ်။ “အေထာက်အမတို့ကိုသာ အာရံုစူးစိုက်ြပုေလ့ရှိေသာ”၊ “အလွန်အဆင်းလှ၍ နိုင်ငံေရး လူမှုေရး၌ ကျွမ်းကျင်ေသာ” စသည်ြဖင့် ဘာသာြပန်ထဲမှာ ဖတ်ခဲ့ရပါတယ်။ မူရင်းကေတာ့ သက္ကဋဘာသာနဲ့ ပါဠိအနက်ထင်ေအာင် ထိုးထားပါသတဲ့။ ေအဒီ ၄ ရာစုေလာက်ကတည်းက ရခိုင်ြပည်မှာ ဗုဒ္ဓသာသနာ စည်ပင်ထွန်းကားေနြပီဆိုတာ ြငင်းလို့မရတဲ့ အေထာက်အထားတစ်ခုပါ။ စာေပတန်ဖိုးအရပဲြဖစ်ြဖစ်၊ သမိုင်းအေထာက်အထားတန်ဖိုးအရပဲြဖစ်ြဖစ် အဖိုးမြဖတ်နိုင်ေသာ်ြငား ေရွှစင် ၄၅ပိဿာနဲ့ သွန်းထားတဲ့ ေပါ်ေတာ်မူ ရတနာဆင်းတုေလာက်ေတာ့ လူစိတ်မဝင်စားြကပါဘူး။
ေြမာက်ဦးမှာ ဘုရားဖူးြပီးရင် နိုင်ငံြခားသားေတွ လုပ်ေလ့ရှိတဲ့အလုပ်ကေတာ့ ဓါတ်ပံုရိုက်တာ၊ ေနဝင်ေနထွက်ေစာင့်ြကည့်ြကတာပါ။ ြမင့်ြမင့်မားမား ေတာင်ကုန်းသံုးလံုးေပါ်ကေန ရာသီကိုလိုက်လို့ တဘာသာစီလှတဲ့ ြမို့ကွက်ရှုခင်းကို ရင်သပ်ရှုေမာ ခံစားနိုင်ပါတယ်။ ေဝသာလီဟိုတယ် ေနာက်ေကျာ ေရွှေတာင်ေပါ်ကတက်ြကည့်ြကည့်၊ Discovery view point လို့ နံမယ်ေပးထားတဲ့ ကိုယ်ပိုင် ဥယျာဉ်ကေလးေပါ်ကြကည့်ြကည့်၊ အင်မတန်လှပါတယ်။ အထူးသြဖင့် ဒီဇင်ဘာနံနက်ခင်းမှာဆို နှင်းပုဝါြမူဝါးဝါးကေလး အတန်းလိုက် အတန်းလိုက် ြခံုထားတဲ့ေြမာက်ဦးပုထိုးေစတီေတွကို ြပတ်ြပတ်ထင်ထင် ဖူးေတွ့နိုင်ပါတယ်။ တေလာက အင်တာနက်ေပါ်မှာေတာင်ေြမာက်ဦးအလှပံုေတွ ေတာ်ေတာ် များများ ေတွ့လိုက်ရတယ် မဟုတ်လား။ သို့ေသာ်လည်း ဥတု နဲ့ အချိန် ကေတာ့ ေတာ်ေတာ် စကားေြပာပါလိမ့်မယ်။
ေြမာက်ဦးမှာ နှစ်ြခိုက်မိတာတစ်ခုရှိပါေသးတယ်။ အစားအေသာက်ပါ။ ငပလီ၊ ေချာင်းသာ၊ ေငွေဆာင်လိုပဲ ပင်လယ်စာ အစံုအလင် ရနိုင်ေသာ်ြငား ေဈးနှုန်းကျေတာ့ အင်မတန် သက်သာပါတယ်။ လက်ဝါးေလာက် ပုဇွန်ထုပ်ဆီြပန်ြကီးေတွ အပါအဝင်၊ ြကက်၊ ဝက်၊ အမဲသားငါး၊ ဆိုင်ရှိသမျှဟင်းအစံု စားချင်တိုင်းစား ြမန်မာဘူေဖးဟာ တစ်ဦးကို နှစ်ေထာင့်ငါးရာပဲ ကျတာမို့ ပုဂံက တိုးတိုးဝင်းတို့ထက် သာသွားြပန်ပါတယ်။ ပူစပ်ဆန်းြပားတဲ့ ရခိုင်ဟင်းချက်အရသာကိုလည်း ြမီးစမ်းြကည့်လို့ ရတာေပါ့။ ဧည့်အလာနည်းေသးတာမို့ စရိုက်ကေလးေတွ လူလည်မကျေသးသလို၊ သဘာဝကေလးေတွလည်း မပျက်မစီးရှိေနပါေသးတယ်။
ဧည့်ေထာင်းလို့ အိမ်မေကျေသးခင် လည်ဖို့ပတ်ဖို့ေကာင်းတာမို့ လက်ဦးပန်ချင် အြမန်ပင်လာခဲ့ဖို့ အကို ေခါ်ချင်ပါတယ်။ ေမာင်ေခါ်ချင်ပါတယ်။ နဲ့ ဖိတ်ေခါ်လိုက်ရပါတယ်။ ေတာ်ေနြကာ မေတာ်တဆ အမ်းကေန ရန်ကုန်ြပန်ေြပာင်းေပးလိုက်လို့ လိုက်မပို့လိုက်ရ ရှိေနဦးမယ်။ (ေလေတာင်မထိုးပဲ ေလအေလျာ်ခံချင်တဲ့သူကလည်း ရှိေသး) “ဝဿဝတီ နတ်ပေရက နတ်သမီးေလးဒွီ လှပါေရ။ ရခိုင်ေမေလးဒွီ လှပါေရ။ ကလည်းက လှလည်းလှေတာ့ ရခိုင်ေမေလးဒွီ မရှက်နန့်ေက..။”
သူ့ခမျာ ရန်ကုန်ကိုေတာင် ြပန်ေြပာင်းမလာခိုင်းေတာ့ဘူး။ ေနပူေတာ်ကိုသာ ေြပာင်းစာတင်ပါ။ ေခါ်ေခါ် မေခါ်ေခါ် အတင်းလိုက်ခဲ့မှာ လို့ဆိုတယ်။ သူတို့သားအမိ စာမလိပ်ေသာ်ြငားလည်း အမ်းြမို့ေတာ်ကို အလည်တစ်ေခါက်လာေရာက်သူေတွကြဖင့် ေလးေယာက်ေတာင် ရှိခဲ့ြပန်ြပီဆိုရင် စိတ်ေကာက်ဦးမလား မသိ။ ရန်ကုန်ကေန အူအတက်ခွဲဖို့ အမ်းကိုတက်လာတာက နှစ်ေယာက်၊ စကင်္ာပူကေန ြမန်မာြပည်ကို ခွင့်ြပန်တုန်း အလည်လာသွားတာက နှစ်ေယာက် လို့ ခပ်ြကွားြကွားေလး ေြပာလို့ ရေနြပီ။ ဒါေတာင် သြကင်္န်တုန်းက အမ်းလိုက်လည်မယ့်သူကို ရန်ကုန်မှာ ဆင်းေတွ့လိုက်ေပလို့။ (လာမယ့်ေဘး ေြပးေတွ့ ဆိုတဲ့အတိုင်းေပါ့) ေြပာေြပာက ေစာေရာေပါ့။
သည်လိုမှန်းသိ တို့လည်း လိုက်လည်ပါတယ် ဆိုတဲ့သူေတွ များလာရင်ေတာ့ ဧည့်ရိပ်သာဖွင့်စားရ ေကာင်းမလားပဲ။ အခုလည်း ေဆးရံုကို လာေဆးကုတဲ့ လူနာေတွ လူနာေစာင့်ေတွအတွက် တဲေကျာင်းကေလးေတွ ဖွင့်စားေနြကသားပဲ။ ဧည့်သည်ြကီးေတွ လာြကေတာ့ ကိုယ်ကလည်း ေရးထားမိတဲ့အတိုင်း ဘာမှမရှိြခင်းရဲ့ ြပည့်စံုသာယာပံုကေလးေတွကို လက်ေတွ့သိြမင်ခံစားသွားနိုင်ေအာင် ေတာစရိုက်ေတာသဘာဝေလးေတွ လိုက်ြပလို့ အပိုေတွ မြကွားထားတဲ့အေြကာင်း သက်ေသထူရေသးတာေပါ့။ ဧည့်ေထာက်ခံေကာင်းလွန်းလို့ ဧည့်သည်နဲ့အတူ အိမ်ရှင်က ဧည့်ေြမှာင်ြပန်လုပ်ြပီး အလည်လိုက်သွားြဖစ်တဲ့ ခရီးတစ်ခုကေတာ့ သာစွဌာနီ ရခိုင်ြပည်က ေြမာက်ဦးေရွှြမို့ေတာ်ြကီးဆီသို့ ြဖစ်ပါတယ်။ ကဲ အခုေတာ့ စာတစ်ပုဒ် အြမတ်ထွက်သွားြပန်ြပီ မဟုတ်လား လို့ ေြပာစရာြဖစ်ေတာ့မှာပဲ။
ရခိုင်ရိုးမေတာင်တန်းြကီးကို ပထဝီဤေြမြကီး လှန်ေလှာကာ ကုန်း၍ရှာသလို လည်ကာပတ်ကာ နှံ့ခဲ့ရာက သည်တခါေတာ့ ေြမာက်ဦးခရီးဟာ ကာလယန္တရားြကီးစီးြပီး ရခိုင်ရာဇဝင်သမိုင်းေတွဘက်ကို ေြခဆန့်ခဲ့ရတဲ့ ခရီးဆိုလည်း မမှားပါဘူး။ ပုဂံဘုရားဖူးတုန်းက ရာဇဝင်အူေပါက် ကျွမ်းသဒ္ဒါေမှာက်ခဲ့သလိုပဲ ေကျာက်စာေကျာက်ြပား ဘုရားြကို ဘုရားြကားကေန အတီတံေသ လွန်ေလြပီးေသာဘဝတို့၌ စံစိုးသိမ်းြမန်းေတာ်မူေလသူ ေရေြမ့ရှင်တို့ရဲ့ ဇာတ်ေြကာင်းကေလးေတွေစ့ငုထင်ေတွး ေမးြမန်းစပ်စုမိြပန်ပါတယ်။ ကိုယ်ေတွနဲ့ဆိုရင်ေတာ့ ထီးြပိုင်နန်းြပိုင် စင်ြပိုင်ေခတ်ြပိုင် Contemporary ြဖစ်တယ်ဆိုတဲ့ ရခိုင်သူရခိုင်သားတို့ရဲ့ ယဉ်ေကျးမှု သမိုင်းေြကာင်းေလးအေြကာင်းေပါ့။
ြမန်မာရာဇဝင်အဆက်ဆက်မှာေတာ့ ရှမ်းေတွကို ပေဒသရာဇ်ေစာ်ဘွား နယ်စားပယ်စားေလာက်သာ မှတ်တမ်းတင်ထားခဲ့ေပမယ့် မွန်ေတွ ရခိုင်ေတွမှာေတာ့ သီးြခားနန်းစိုက်နန်းတည်ြပူေလသူ ထီးေဆာင်းမင်းများ အေနနဲ့ပဲ မှတ်တမ်းမှတ်ရာ ထားရှိြကပါတယ်။ တင်တင်စီးစီး ေြပာရရင်ေတာ့ သမီးကညာ ဆက်ြမဲလှာသူတို့တိုင်းြပည် ဆိုချင်ဆိုြကလိမ့်မယ်။ ကျန်စစ်သားမယ်ေတာ် ပဥ္စကလျာဏီက ရခိုင်မင်းသမီးစစ်စစ်ပါ။ သူတို့ဆီလည်း ကိုယ့်ဆီကဆက်ထားတာေတွ အရှိသား။
ဘုရင့်ေနာင်မင်းတရားြကီးရဲ့ သမီးေတာ်အစစ်ေတာင်ပါေသး။ ရာဇာဓိရာဇ် နဲ့ အင်းဝမင်းေခါင်လို ပတ်လည်လှည့် အမျိုးစပ်လို့ ရေနတာ။ ေခတ်ြပိုင်ပေဒသရာဇ်ေတွမို့ ကိုယ့်ဆီက ကေမ္ဗာဇသာဒီနန်းေတာ်ြကီး ြကီးကျယ်ခမ်းနားလှပါတယ်။ အင်းဝေနြပည်ေတာ်ြကီး၊ ဟံသာဝတီေနြပည်ေတာ်ြကီး ဆန်းြပားထယ်ဝါလှပါတယ် လို့ဆိုရင် သူတို့ဆီက ေြမာက်ဦးေရွှနန်းေတာ်ကိုလည်း ေလျှာ့တွက်လို့ မရေပဘူးပါ့။ မင်းဆက်ေပါင်း ၄၉ ဆက် တိုင်ခဲ့တဲ့ ေြမာက်ဦးမင်းဆက်ဟာ ရခိုင်မင်းဆက်ေတွထဲမှာ ေနာက်ဆံုးပါပဲ။ ဘိုးေတာ်ဘုရားလက်ထက်မှာ အိမ်ေရှ့ဥပရာဇာသိမ်းယူြပီးတဲ့ေနာက် ဘြကိးေတာ်လက်ထက်ေရာက်ေတာ့ ပထမအဂင်္လိပ်ြမန်မာစစ်နဲ့ အဂင်္လိပ်လက်ထဲ ပါသွားတာကိုး။ ေဝသာလီြမို့ေဟာင်း နဲ့ ေြမာက်ဦးြမို့ေဟာင်းကေတာ့ ြမို့ေဟာင်းနန်းေတာ်ရာ တူးလို့ဆွလို့ ရစရာ ကျန်ေသးေလရဲ့။ တေလာကမှ အေရှ့ေတာင်အာရှက ထိမ်းသိမ်းေစာင့်ေရှာက်အပ်တဲ့ ေရှးေဟာင်းယဉ်ေကျးမှုအေမွအနှစ်နယ်ေြမေတွထဲမှာ ေြမာက်ဦးလည်း ပါလာေလတယ်။ ဘာေတွထူးလို့ ထူးထူးရှယ်ြဖစ်လာရသလဲလို့ ေသေသချာချာ သိရေအာင် အေဖာ်ေကာင်းတုန်း ေလ့လာမိသေလာက် ြပန်ရှဲရေသးတာေပါ့ေနာ်။
အမ်းြမို့ကေန မဲေတာင်၊ ဆင်လန်ေတာင် လို့ေခါ်တဲ့ ြကီးြကီးမားမား ေတာင်တန်းနှစ်ခုေလာက် ေကျာ်လိုက်ရင် ဘိုးေတာ်မင်းတရားြကီးရဲ့သားေတာ် အိမ်ေရှ့ဥပရာဇာ ရခိုင်ကိုစစ်ချီလာခဲ့တဲ့အထဲက ေြမာက်ဘက်စစ်ေြကာင်းချီရာ ဒလက်ေချာင်းကေလးကို ေရာက်တယ်။ ဘြကီးေတာ်ဘုရားလက်ထက်မှာေတာ့ ဗန္ဓုလစစ်သူြကီး ပန်းဝါကေန အင်းဝကို ေြခကျင်စစ်ေြကာင်းချီတာ အဲသည်လမ်းကပဲ။ ခုနစ်ရက်နဲ့ေရာက်သတဲ့။ သံုးေယာက်တစ်တွဲ ဝါးဘိုးတိုင်ေစာင်ပုခက်တန်းြပီး ေမာင်းေြကးနင်းသလို နှစ်ေယာက်ကထမ်း၊ တလှည့်စီအိပ်ရင်း မရပ်မနားေလျှာက်တယ်ဆိုပဲ။ ထမင်းေတာင် အဲသလိုမျိုး လမ်းသွားရင်းချက် မိုးတိုးမတ်တပ် ေလျှာက်ရင်းစားရသတဲ့။ ခုထက်ထိ ကားနဲ့သွားတာေတာင် အဲသည်လမ်းက ေတာင်ြပို တံတားကျိုးလို့ လမ်းပိတ်ရင် ေလးငါးရက်ြကာတုန်း။ အဲသည်ဟိုဘက် ကုန်းကေလးစပ်စပ် တစ်ြဖတ်နှစ်ြဖတ်ဆို ေြမြပန့်လွင်ြပင်ြကီးတစ်ခုကို ေရာက်လာမယ်။ ြမစ်ေချာင်းအင်းအိုင်ေတွ ေပွေပွလီလီရှိတယ်။ အဲဒါ ေြမပံုြမို့နယ်ေပါ့။
ဆရာဝန်ေတွ ေြကာက်တဲ့ြမို့ထဲမှာ သူလည်းပါေပမယ့် အမ်းေလာက်ေတာ့ မဆိုးဘူး။ စီးပွားေရးေကာင်းလို့ ဂျီပီလည်း ေကာင်းသတဲ့။ (တကယ်တမ်းေတာ့ အမ်းထက်ဆိုးတဲ့ြမို့ဆိုတာ ရခိုင်ြပည်မှာ မရှိဘူး ဆိုပဲ)။ ေြမပံုကိုေကျာ်တဲ့အခါ မင်းြပားြမို့နယ်ပါ။ လူဦးေရအထူထပ်ဆံုးြမို့ထဲမှာ ပါတယ်။ ပတ်ပတ်လည် လယ်ကွက်ေတွချည့်ေတွ့ရြပီး အင်းအိုင်ေချာင်းေြမာင်း အနားသပ်ထားေတာ့ ဆန်ေရစပါး မရှားသလို သားငါးပုဇွန်လည်း ေပါမှန်း သိသာတယ်။ လက်ေထာက်ဆရာဝန်ချည့်ပဲ ေလးေယာက်ရှိတဲ့ြမို့ဆိုလို့ ရခိုင်ြပည်နယ်မှာ စစ်ေတွြပီးရင် သူပဲ ရှိတယ်။ အဲေလာက်ဆို သေဘာေပါက်။ သူ့ကိုေကျာ်မှ ေြမာက်ဦးြမို့နယ်ကိုေရာက်တာ။ အမ်း စစ်ေတွလမ်းမြကီးရဲ့ တစ်ဝက်ေလာက်မှာ ရှိတယ်။
ေြမာက်ဦးြမို့ဆိုတာ တချိန်တခါတုန်းက ဘဂင်္လားပင်လယ်ေအာ်အတွင်းမှာ အင်အားအေကာင်းဆံုး ခံတပ်ြမို့ရယ်လို့ အေနာက်နိုင်ငံက ခရီးသွားမှတ်တမ်းေတွထဲမှာ အထင်အရှားရှိခဲ့တယ် လို့ ဆိုတယ်။ ပင်လယ်ဝ ဒီေရတက်တဲ့ေချာင်းကျယ်ကေလးနဲ့ဝင်လာရင် ေြမြပန့်လွင်ြပင်ြကီးကို ဆီးြကည့်ေနသလို ေတာင်ကုန်းကမူကေလးေတွေတွ့ရတဲ့အရပ်ဟာ ေြမာက်ဦးေရွှြမို့ေတာ်ြကီးပါပဲ။ သဘာဝ ြမစ်ေချာင်းအင်းအိုင်ကေလးေတွတင်မကဘူး။ ေတာင်ကျေရကေလးေတွကို တဘက်ဆည်ကန် လုပ်ထားတဲ့ ေရကန်ြကီးနှစ်ကန်လည်း ရှိေသးတယ်။
ေသာက်ေရတစ်ကန်၊ သံုးေရတစ်ကန်။ လက်ဆည်ကန် နဲ့ အနူမကန် လို့ ေခါ်တယ်။ ကန်ေတာ်ြကီး၊ အင်းလျားေလာက်နီးနီး ရှိတယ်။ ေြမပံု၊ မင်းြပားြမို့ေတွလို ကားလမ်းမြကီးေပါ်က လမ်းခွဲကေလးနဲ့ သပ်သပ်သွားမှ ေရာက်တာ မဟုတ်ဘူး။ ကားလမ်းကိုက ြမို့ထဲက ြဖတ်သွားတာမို့ ထမင်းဆိုင်၊ ကားဂိတ်ေတွ စည်စည်ကားကားအရှိသား။ ေရလမ်းနဲ့လာစရာ ေလှဆိပ်လည်းရှိတာမို့ စစ်ေတွကေန ရှပ်ေြပးေရယာဉ်ေတွနဲ့လာရင်နှစ်နာရီသာသာေလာက်ဆို ေရာက်သတဲ့။ ြပည်တွင်းကလူေတွ ဘုရားဖူးလာသလိုပဲ ြပည်ပကလူေတွလည်း အပန်းေြဖေလ့လာနိုင်တာမို့ ဧည့်စည်တဲ့ြမို့ဆိုရင် မမှားဘူး။ ေြမာက်ဦးဟိုတယ်၊ ေရွှသဇင်ဟိုတယ်၊ ေဝသာလီဟိုတယ် နဲ့ ေြမာက်ဦးမင်းသမီးဟိုတယ်ေတွကနိုင်ငံြခားသားတည်းတဲ့ အဆင့်ြမင့်ဟိုတယ်ေတွြဖစ်ြပီး ငပလီ၊ ေချာင်းသာကဟိုတယ်ေတွနဲ့ စာလိုက်ရင် အများြကီးေဈးသက်သာပါတယ်။ အင်တာနက်ေကာင်းေကာင်း မရတာကေတာ့ နိုင်ငံြခားသား လက်ခံတဲ့ြမို့ြဖစ်လျက်နဲ့ေကျာက်ြဖူေလာက်ေတာင် မစွံသလိုပါပဲ။ တေန့နှစ်ခါ မနက် ည ၅ - ၁၂၊ ၅ - ၁၂ မီးလာေပမယ့် ရခိုင်ထံုးစံ တစ်ယူနစ်ကို ၄၅၀၊ ၅၀၀ ေပးရတာမို့ ေမှာင်ေမှာင်ပဲ ကျိန်းြကတာများပါတယ်။
ေလေအးေပးစက်အခန်း ကိုးခန်းပါတဲ့ အလတ်စားတည်းခိုခန်းတစ်ခုရဲ့ တစ်လစာမီတာခဟာ ေြခာက်သိန်းအထက်မှာလို့ေြပာရင် မယံုမရှိေလနဲ့။ မုတ်သုန်မဝင်ေသးတဲ့ လတ်တေလာအေြခအေနမှာေတာ့ ေြမာက်ဦးသူ ေြမာက်ဦးသားေတွအားလံုး ယပ်ေတာင်ကိုယ်စီနဲ့ မီးသီးမှန်မှိန်ေအာက်မှာ အရက်ေသာက်ရင်ေသာက် မေသာက်ရင် ကွမ်းေလးတြမံု့ြမံု့နဲ့ ေတွ့ရမှာ။ ကေလးေတွအားလံုးကေတာ့ လမ်းမီးဓါတ်တိုင်ေအာက်မှာ နုနုြပံုးြပံုး သနားစဖွယ် စုစုရုန်းရုန်း အများရယ်။ တုတူပံုးတမ်းကစားတာေတာ့ မဟုတ်ဘူး။ ေရသန့်ဗူးခွံကေလးေတွ ကိုယ်စီနဲ့ ပုရစ်လုေကာက်ြကတာ။ ရန်ကုန်သား မန်းေလးသားများလို မီးေလးတြဖုတ်နှစ်ြဖုတ် ပျက်တာနဲ့ ကမ္ဘာမီးေလာင် ဖေယာင်းတိုင်မီးထေတာက်တဲ့အစားမျိုး မဟုတ်ဘူး။ အားလံုး ေနတတ်လို့ ေကျနပ်ေနတဲ့သူချည့်ပဲ။
ေလာကြကီး မီးမလာရင် ဘာမှလုပ်လို့ မရပါတကား ဆိုတဲ့အထဲမှာ ရခိုင်သားေတွ မပါဘူး။
ေြမာက်ဦးေရာက်ရင် မဖူးမြဖစ် ဖူးရမယ့် ဘုရားပုထိုးေတွကေတာ့ သျှစ်ေသာင်းဘုရား၊ ကိုးေသာင်းဘုရား၊ ထုက္ခန်သိမ်၊ အံေတာ်သိမ်၊ မာရ်ငါးပါး လို့ေခါ်တဲ့ ဇိနမာရ်ေအာင်၊ သကျမာရ်ေအာင်၊ ေလာကမာရ်ေအာင်၊ ရတနမာရ်ေအာင် နဲ့ မဂင်္လမာရ်ေအာင်ဘုရားေတွ ြဖစ်ပါတယ်။ စွယ်ေတာ်ေလးဆူလိုပဲ ေန့မကူးခင် စံုေအာင်ဖူးရင် ဆုေတာင်းြပည့်တယ် လို့ ဆိုတယ်။ ဘုရားေပါ်လို အဓိဌာန်ဆုေတာင်းနဲ့ ေပါ်ေတာ်မူဘုရားေတွရှိသလိုပဲ မြကာေသးခင်ကမှ ြပုြပင်ထိမ်းသိမ်းရင် ဌာပနာတိုက်ထဲက ထွက်လာတဲ့ ေရွှစင်ေရွှသား ရတနာဆင်းတုေတာ်ေတွလည်း ဖူးနိုင်ပါတယ်။ မဟာကျန်ဘုရားဆင်းတုေတွလည်း အများအြပား ဖူးရပါလိမ့်မယ်။ ရခိုင်ေရှးေဟာင်းဘုရားပုထိုးေတွဟာ သူနဲ့ ေခတ်ြပိုင်အချိန်က ြမန်မာဘုရင်ေတွ တည်ထားကိုးကွယ်ခဲ့တဲ့ ေကာင်းမှုေတာ်ေတွနဲ့ေတာ့ တစ်ဘာသာ ြခားနားပါတယ်။ သဇင်ပန်းခိုင် တြမိုင်ြမိုင် လို့ ဆိုရိုးရှိေပမယ့် ပုဂံြမို့ေဟာင်းအေသးစားကေလးနဲ့ပဲ တူပါတယ်။
မတူတာကေတာ့ အုတ်ချပ်စီ အဂင်္ေတသရိုးကိုင်ြပီး တည်ထားတာ မဟုတ်ပဲ သဲေကျာက် ဂဝံေကျာက်လို ေကျာက်တံုးေကျာက်သားေတွ စီြပီးတည်ထားတာြဖစ်လို့ ပိရမစ်ေတွလို ထုထည်ခန့်ခန့်ခိုင်ခိုင် ဖူးေတွ့ရပါတယ်။ မိုးများြပီး ရာသီဥတုြကမ်းတမ်းတဲ့အရပ်မှာ ေရရှည်တည်တံ့ေအာင် စီမံထားနိုင်တဲ့ ပိသုကာပညာဟာလည်း ထူးြခားပါတယ်။ ကမ်းေြခဟိုတယ်ေတွဆို မိုးကျတာနဲ့ ဆားေငွ့မရိုက်ေအာင် ဖံုးအုပ်ထိန်းသိမ်းရတဲ့စားရိတ်က နည်းမှ မနည်းတာ။ တစ်နှစ်တစ်ခါ ြပန်လည်ြပုြပင်ရတဲ့ ဒုက္ခေြကာင့်မို့လို့ တြခားေနရာက အဆင့်တူဟိုတယ်ေတွထက်စာရင် အဆမတန် ေြကးြမင့်ေနတာလို့ ြကားဖူးပါတယ်။ ေြမာက်ဦးဘုရားေတွမှာေတာ့ တံမျက်လှည်း ြမက်နှုတ်တဲ့သူေတာင် တစ်ေယာက်တေလ မေတွ့ခဲ့မိပါဘူး။
(အလှူခံသာ ရှိချင် ရှိမယ်) တကယ်ေတာ့ သည်ဘုရားေတွရှိလို့ သည်ဧည့်သည်ေတွလာတာမို့လို ဟိုတယ်ကို ထိန်းသိမ်းသလိုပဲ ဘုရားပုထိုးကိုလည်း စံနစ်တကျ ထိန်းသိမ်းသင့်ပါတယ်။ ေစတီပုထိုးေတွရဲ့ ထီးေတာ်ဟာလည်း ကိုယ့်ဆီကလို ေရွှထီး၊ ေငွထီး၊ ရတနာထီးေတွ မဟုတ်ပဲ ေကျာက်ထီးေတာ်ေတွမို့ မတူြခားနားတဲ့ အသွင်အြပင်ရှိြပန်ပါတယ်။ ထီးလည်းမပါဘူးဆိုြပီး အေပါ်ကအတင်းြကီး ထီးထပ်ထပ်တင်ချင်တဲ့ ခပ်ပိန်းပိန်းအလှူ့ရှင်ေတွရဲ့ ေကာင်းမှုကုသိုလ်ေတွကိုေတာ့ သာဓုေခါ်ရခက်ပါတယ်။ ပုဂံက ထံုးသကင်္န်းဒါယကာေတွလိုေပါ့။ ထူးြခားတဲ့အနုပညာလက်ရာေတွကေတာ့ ေကျာက်ဆစ်ပန်းပု ရုပ်လံုးရုပ်ြကွများပဲ ြဖစ်ပါတယ်။ ြမန်မာဘုရား၊ ယိုးဒယားဘုရားများမှာလို အနုစိတ် ေပျာ့ေြပာင်းသပ်ရပ်တဲ့ လက်ရာမျိုး မဟုတ်ပဲ စုတ်ချက်ြကမ်းြကမ်းဆွဲထားသလို ထင်ထင်ရှားရှား အေသွးအေရာင် ေတာက်ေတာက် မူလေဆးေရးလက်ရာေတွကို မပျက်မစီးေတွ့ရပါတယ်။ စိတ်မေကာင်းစရာတစ်ခုကေတာ့ ဘုရားဆင်းတုေတာ်ေတွမှာ လည်ပင်းေတာ်က အဆက်မပါတာ ခပ်ရှားရှားပါပဲ။ ကုသိုလ်ရတဲ့သူေတွက ရေနသလိုပဲ ငရဲြကီးတဲ့သူေတွကလည်း ြကီးေနဆဲပါပဲ။
ဘယ်သူက ပိုများေလမလဲေတာင် မေတွးရဲ။ ဗုဒ္ဓရုပ်ပွားေတာ်များရဲ့ မျက်နှာေတာ်များဟာလည်း အိန္ဒိယလက်ရာ၊ တရုတ်လက်ရာ၊ ဘူတန်လက်ရာ၊ ယိုးဒယားလက်ရာ၊ ြမန်မာလက်ရာ သိသိသာသာ ကွဲထွက်ေနသလိုပဲ ရခိုင်ဆင်းတုလက်ရာဟာလည်း သည်ဘုရားဟာြဖင့် ရခိုင်ကပင့်လာတာြဖစ်ေပမယ် လို့ ခန့်မှန်းနိုင်ေလာက်ေအာင် တမူထူးြခားြပန်ပါတယ်။ မျက်လံုးေတာ် မျက်ခံုးေတာ် ထင်းထင်းြကီးမှာ နှာေခါင်းေတာ်ကလည်း ထင်ရှားေလ့ရှိပါတယ်။ အဘထက်သားတစ်လြကီးတဲ့ နမူနာမျိုးကို သျှစ်ေသာင်းဘုရား နဲ့ ကိုးေသာင်းဘုရားတို့မှာ ေတွ့ရြပန်ြပီး အေရအတွက်ထက် အရည်အချင်းက အဓိကကျတဲ့အေြကာင်းလည်း ေတွ့ရပါတယ်။ သားက တစ်ေသာင်းပိုေအာင် တည်ေသာ်ြငား အဘလက်ရာ မမီပဲကိုး။
သျှစ်ေသာင်းဘုရားအတွင်းထဲမှာ အံ့မခန်းတဲ့ ေကျာက်ဆစ်လက်ရာေတွ အများအြပားေတွ့နိုင်ပါတယ်။ ဗုဒ္ဓဝင် နိပတ်ေတာ်ေတွတင်မကဘူး။ အဲသည်ကာလက ရခိုင်သူရခိုင်သားေတွရဲ့ စီးပွားေရး လူမှုေရး၊ ယဉ်ေကျးမှုဘဝေတွကိုလည်း ထင်ဟပ်ထားပါတယ်။ နယ်ေြမချင်းဆက်စပ်ေနတဲ့ အိန္ဒိယက ဟိန္နူအယူဝါဒက ြဗဟ္မာရုပ် နတ်ရုပ်များပါမကျန်ေတွ့ရပါတယ်။ ြမန်မာနတ်ရုပ်ေတွမှာေတာ့ တံခါးေစာင့်နတ်၊ ေလာကပါလနတ်၊ သိြကားမင်းတို့ကိုသာ ေတွ့ရပါတယ်။ ရခိုင်ကလူေတွက ေရငံမှာေနေသာ်ြငား ဦးရှင်ြကီး မတင်ြကပါ။ ဘုရားပရဝုဏ်အတွင်းမှာပဲ မဖွယ်မရာ ေကျာက်ဆစ်ရုပ်ြကွတစ်ခုကို ြမင်ြဖစ်ေအာင် ြမင်ခဲ့ပါေသးတယ်။ ဣသိလိဂင်္ရေသ့ကို နိလိနိကာမင်းသမီးက သီလပျက်ေအာင်ဖျားေယာင်းတဲ့ ရုပ်လံုးဟာ လစ်ဘရယ်ကျလွန်းအားြကီးေတာ့ ကေလးေတွမျက်စိအုပ်ထားရမယ့် ပံုပါပဲ။ သို့ေသာ်လည်း နှစ်ြခိုက်တတ်သူများ ြဖတ်ြဖတ်ယူြကတာနဲ့ ရုပ်ြကွထိပ်ဖျားက အဂင်္ေတ မဆလာအတက်ကေလးခမျာ လူလစ်တိုင်းပဲ့ေြကွရလွန်းလို့ “ပန်းနွယ်မျိုးဟာ လက်ဆိပ်ထိုးရင် ညှိုးမှာစိုးရတယ်” စာမဆွဲနိုင်ပဲ သံကွန်ြခာအုပ်လို့ ထားရရှာပါတယ်။ (အိမ်ယူသွားြပီး ဘာများလုပ်မလို့ပါလိမ့်ေနာ်)။ အေရှ့တိုင်းက ေရှးေဟာင်းလက်ရာထဲမှာ အဲလိုေခတ်မီပွင့်လင်းတာ ေတွ့ဖူးေသးဘူးဗျ။။
ငယ်ငယ်ကလို ဗီးနပ်စ်ရုပ်ထုကို ေသေသချာချာ မြကည့်ရဲတဲ့ ေရှးရိုးစွဲေတွ အခုမှပဲ ကျွတ်သွားေတာ့တယ်။ ထုက္ခန်သိမ်ထဲမှာေတာ့ ေရှးေခတ်ရခိုင်ေမာ်ဒယ်ရှိုးကို ေကျာက်ရုပ်နဲ့ ြကည့်ရပါလိမ့်မယ်။ ြဗူတီပါလာေတွက ကတ်တေလာက်တစ်ခုစာရှိတဲ့ ရခိုင်အမျိုးသမီး ဆင်ယင်ထံုးဖွဲ့မှု အမျိုးမျိုးကို ေြခဆံုးေခါင်းဆံုး ဆူြကံုနိမ့်ြမင့် မိန်းမပျိုရုပ်တုကေလးေတွ က ခင်းကျင်းြပသပါလိမ့်မယ်။ တရုတ်သိုင်းဝတ္ထုေတွထဲမှာပါတဲ့ တုတ်သိုင်း ဓါးသိုင်း လှံသိုင်းကွက်ေတွ၊ အိုးစည်ဗံုေမာင်း၊ ေစာင်းြငင်းပတ်သာ တီးမှုတ်ကခုန်ေနတာေတွ၊ ကျင်ကိုင်ဟန်၊ လက်ေဝှ့သတ်ဟန်၊ စတာေတွကိုလည်း တရုတ်သိုင်းသတ္ထုေတွထဲကအတိုင်း ေတွ့နိုင်ပါေသးတယ်။
ေကျာက်ဆစ်ရုပ်ထုေတွလိုပဲ စိတ်ဝင်စားစရာေကာင်းတာကေတာ့ သျှစ်ေသာင်းဘုရားအဝင်ဝက အာနန္ဒစြန္ဒမင်းေကျာက်စာတိုင်ြကီးပါ။ ေဝသာလီေခတ် ေအဒီခုနှစ်ရာစုကေကျာက်စာတိုင်ကို ဘုရားဒါယကာ မင်းဗာြကီးက သယ်ေဆာင်ထိန်းသိမ်းထားတာပါတဲ့။ ေရှးေဟာင်းေကျာက်စာရဲ့တန်ဖိုးကို အဲသည်၁၅ရာစုက ရှင်ဘုရင်ြကီးကသိေသာ်ြငား အခု နှစ်ဆယ့်တစ်ရာစုသားေတွကေတာ့ သိလိမ့်မယ် မထင်ပါဘူး။ဘာေတွကို ေြခရာေကာက်ရမှန်းမှ မသိတာကိုး။ အဲသည်ေကျာက်စာရဲ့ထူးြခားချက်ကေတာ့ ရခိုင်ေတွရဲ့ စာအေရးအသား ဝါဟာရြကွယ်ဝပံုကိုေလ့လာနိုင်ပါလိမ့်မယ်။
ေဝသာလီမင်းဆက်ေတွကို နန်းတက်သက္ကရာဇ်၊ နန်းစံသက်ေတွတင်မကဘူး ထူးြခားတဲ့ နာမသိေသသနတစ်ခုစီတပ်ြပီး ေနာင်လာေနာက်သားများကို မိတ်ဆက်ေပးထားပါတယ်။ “အေထာက်အမတို့ကိုသာ အာရံုစူးစိုက်ြပုေလ့ရှိေသာ”၊ “အလွန်အဆင်းလှ၍ နိုင်ငံေရး လူမှုေရး၌ ကျွမ်းကျင်ေသာ” စသည်ြဖင့် ဘာသာြပန်ထဲမှာ ဖတ်ခဲ့ရပါတယ်။ မူရင်းကေတာ့ သက္ကဋဘာသာနဲ့ ပါဠိအနက်ထင်ေအာင် ထိုးထားပါသတဲ့။ ေအဒီ ၄ ရာစုေလာက်ကတည်းက ရခိုင်ြပည်မှာ ဗုဒ္ဓသာသနာ စည်ပင်ထွန်းကားေနြပီဆိုတာ ြငင်းလို့မရတဲ့ အေထာက်အထားတစ်ခုပါ။ စာေပတန်ဖိုးအရပဲြဖစ်ြဖစ်၊ သမိုင်းအေထာက်အထားတန်ဖိုးအရပဲြဖစ်ြဖစ် အဖိုးမြဖတ်နိုင်ေသာ်ြငား ေရွှစင် ၄၅ပိဿာနဲ့ သွန်းထားတဲ့ ေပါ်ေတာ်မူ ရတနာဆင်းတုေလာက်ေတာ့ လူစိတ်မဝင်စားြကပါဘူး။
ေြမာက်ဦးမှာ ဘုရားဖူးြပီးရင် နိုင်ငံြခားသားေတွ လုပ်ေလ့ရှိတဲ့အလုပ်ကေတာ့ ဓါတ်ပံုရိုက်တာ၊ ေနဝင်ေနထွက်ေစာင့်ြကည့်ြကတာပါ။ ြမင့်ြမင့်မားမား ေတာင်ကုန်းသံုးလံုးေပါ်ကေန ရာသီကိုလိုက်လို့ တဘာသာစီလှတဲ့ ြမို့ကွက်ရှုခင်းကို ရင်သပ်ရှုေမာ ခံစားနိုင်ပါတယ်။ ေဝသာလီဟိုတယ် ေနာက်ေကျာ ေရွှေတာင်ေပါ်ကတက်ြကည့်ြကည့်၊ Discovery view point လို့ နံမယ်ေပးထားတဲ့ ကိုယ်ပိုင် ဥယျာဉ်ကေလးေပါ်ကြကည့်ြကည့်၊ အင်မတန်လှပါတယ်။ အထူးသြဖင့် ဒီဇင်ဘာနံနက်ခင်းမှာဆို နှင်းပုဝါြမူဝါးဝါးကေလး အတန်းလိုက် အတန်းလိုက် ြခံုထားတဲ့ေြမာက်ဦးပုထိုးေစတီေတွကို ြပတ်ြပတ်ထင်ထင် ဖူးေတွ့နိုင်ပါတယ်။ တေလာက အင်တာနက်ေပါ်မှာေတာင်ေြမာက်ဦးအလှပံုေတွ ေတာ်ေတာ် များများ ေတွ့လိုက်ရတယ် မဟုတ်လား။ သို့ေသာ်လည်း ဥတု နဲ့ အချိန် ကေတာ့ ေတာ်ေတာ် စကားေြပာပါလိမ့်မယ်။
ေြမာက်ဦးမှာ နှစ်ြခိုက်မိတာတစ်ခုရှိပါေသးတယ်။ အစားအေသာက်ပါ။ ငပလီ၊ ေချာင်းသာ၊ ေငွေဆာင်လိုပဲ ပင်လယ်စာ အစံုအလင် ရနိုင်ေသာ်ြငား ေဈးနှုန်းကျေတာ့ အင်မတန် သက်သာပါတယ်။ လက်ဝါးေလာက် ပုဇွန်ထုပ်ဆီြပန်ြကီးေတွ အပါအဝင်၊ ြကက်၊ ဝက်၊ အမဲသားငါး၊ ဆိုင်ရှိသမျှဟင်းအစံု စားချင်တိုင်းစား ြမန်မာဘူေဖးဟာ တစ်ဦးကို နှစ်ေထာင့်ငါးရာပဲ ကျတာမို့ ပုဂံက တိုးတိုးဝင်းတို့ထက် သာသွားြပန်ပါတယ်။ ပူစပ်ဆန်းြပားတဲ့ ရခိုင်ဟင်းချက်အရသာကိုလည်း ြမီးစမ်းြကည့်လို့ ရတာေပါ့။ ဧည့်အလာနည်းေသးတာမို့ စရိုက်ကေလးေတွ လူလည်မကျေသးသလို၊ သဘာဝကေလးေတွလည်း မပျက်မစီးရှိေနပါေသးတယ်။
ဧည့်ေထာင်းလို့ အိမ်မေကျေသးခင် လည်ဖို့ပတ်ဖို့ေကာင်းတာမို့ လက်ဦးပန်ချင် အြမန်ပင်လာခဲ့ဖို့ အကို ေခါ်ချင်ပါတယ်။ ေမာင်ေခါ်ချင်ပါတယ်။ နဲ့ ဖိတ်ေခါ်လိုက်ရပါတယ်။ ေတာ်ေနြကာ မေတာ်တဆ အမ်းကေန ရန်ကုန်ြပန်ေြပာင်းေပးလိုက်လို့ လိုက်မပို့လိုက်ရ ရှိေနဦးမယ်။ (ေလေတာင်မထိုးပဲ ေလအေလျာ်ခံချင်တဲ့သူကလည်း ရှိေသး) “ဝဿဝတီ နတ်ပေရက နတ်သမီးေလးဒွီ လှပါေရ။ ရခိုင်ေမေလးဒွီ လှပါေရ။ ကလည်းက လှလည်းလှေတာ့ ရခိုင်ေမေလးဒွီ မရှက်နန့်ေက..။”
0 comments:
Post a Comment