• “​ေြမာက်ဦး​ေရွှြပည်”

    ​ေတာင်​ေတာင်အီအီ ပလီစိ​ေချာက်ချက်​ေတွ ​ေရး​လို့​ အမ်း​ေရွှြမို့​ေတာ်က​ေလး​ သာယာပါ​ေပသည် ဖွဲ့​နွဲ့​ေနလိုက်တာ ပိုလွန်း​လှတယ် ထင်ချင်လည်း​ ထင်မှာ​ေပါ့​ေလ။ သို့​ေသာ်လည်း​ အိမ်ကသား​အမိ စိတ်လည်လာ​ေအာင်​ေတာ့​ မစွမ်း​ေဆာင်နိုင်​ေသး​တာ အမှန်ပါ။ ရန်ကုန်က အလှည့်​ကျမီး​ေပး​စံနစ်ကို ကဆုန် နယုန် ​ေဆွ့​ေဆွ့​ခုန်ဆိုတဲ့​ အပူချိန်နဲ့​ စိတ်ဆင်း​ရဲြခင်း​ြကီး​စွာြဖတ်သန်း​ေနရှာတဲ့​ သမီး​ကို တစ်ညနှစ်နာရီသာ မီး​လင်း​တဲ့​ အမ်း​အထိ အလည်​ေခါ်တာက​ေတာ့​ ရန်စကား​ေြပာတာလား​ လို့​ ​ေအာင့်​ေမ့​စရာပဲ။

    သူ့​ခမျာ ရန်ကုန်ကို​ေတာင် ြပန်​ေြပာင်း​မလာခိုင်း​ေတာ့​ဘူး​။ ​ေနပူ​ေတာ်ကိုသာ ​ေြပာင်း​စာတင်ပါ။ ​ေခါ်​ေခါ် မ​ေခါ်​ေခါ် အတင်း​လိုက်ခဲ့​မှာ လို့​ဆိုတယ်။ သူတို့​သား​အမိ စာမလိပ်​ေသာ်ြငား​လည်း​ အမ်း​ြမို့​ေတာ်ကို အလည်တစ်​ေခါက်လာ​ေရာက်သူ​ေတွကြဖင့်​ ​ေလး​ေယာက်​ေတာင် ရှိခဲ့​ြပန်ြပီဆိုရင် စိတ်​ေကာက်ဦး​မလား​ မသိ။ ရန်ကုန်က​ေန အူအတက်ခွဲဖို့​ အမ်း​ကိုတက်လာတာက နှစ်​ေယာက်၊​ စကင်္ာပူက​ေန ြမန်မာြပည်ကို ခွင့်​ြပန်တုန်း​ အလည်လာသွား​တာက နှစ်​ေယာက် လို့​ ခပ်ြကွား​ြကွား​ေလး​ ​ေြပာလို့​ ရ​ေနြပီ။ ဒါ​ေတာင် သြကင်္န်တုန်း​က အမ်း​လိုက်လည်မယ့်​သူကို ရန်ကုန်မှာ ဆင်း​ေတွ့​လိုက်​ေပလို့​။ (လာမယ့်​ေဘး​ ​ေြပး​ေတွ့​ ဆိုတဲ့​အတိုင်း​ေပါ့​) ​ေြပာ​ေြပာက ​ေစာ​ေရာ​ေပါ့​။

    သည်လိုမှန်း​သိ တို့​လည်း​ လိုက်လည်ပါတယ် ဆိုတဲ့​သူ​ေတွ များ​လာရင်​ေတာ့​ ဧည့်​ရိပ်သာဖွင့်​စား​ရ ​ေကာင်း​မလား​ပဲ။ အခုလည်း​ ​ေဆး​ရံုကို လာ​ေဆး​ကုတဲ့​ လူနာ​ေတွ လူနာ​ေစာင့်​ေတွအတွက် တဲ​ေကျာင်း​က​ေလး​ေတွ ဖွင့်​စား​ေနြကသား​ပဲ။ ဧည့်​သည်ြကီး​ေတွ လာြက​ေတာ့​ ကိုယ်ကလည်း​ ​ေရး​ထား​မိတဲ့​အတိုင်း​ ဘာမှမရှိြခင်း​ရဲ့​ ြပည့်​စံုသာယာပံုက​ေလး​ေတွကို လက်​ေတွ့​သိြမင်ခံစား​သွား​နိုင်​ေအာင် ​ေတာစရိုက်​ေတာသဘာဝ​ေလး​ေတွ လိုက်ြပလို့​ အပို​ေတွ မြကွား​ထား​တဲ့​အ​ေြကာင်း​ သက်​ေသထူရ​ေသး​တာ​ေပါ့​။ ဧည့်​ေထာက်ခံ​ေကာင်း​လွန်း​လို့​ ဧည့်​သည်နဲ့​အတူ အိမ်ရှင်က ဧည့်​ေြမှာင်ြပန်လုပ်ြပီး​ အလည်လိုက်သွား​ြဖစ်တဲ့​ ခရီး​တစ်ခုက​ေတာ့​ သာစွဌာနီ ရခိုင်ြပည်က ​ေြမာက်ဦး​ေရွှြမို့​ေတာ်ြကီး​ဆီသို့​ ြဖစ်ပါတယ်။ ကဲ အခု​ေတာ့​ စာတစ်ပုဒ် အြမတ်ထွက်သွား​ြပန်ြပီ မဟုတ်လား​ လို့​ ​ေြပာစရာြဖစ်​ေတာ့​မှာပဲ။

    ရခိုင်ရိုး​မ​ေတာင်တန်း​ြကီး​ကို ပထဝီဤ​ေြမြကီး​ လှန်​ေလှာကာ ကုန်း​၍ရှာသလို လည်ကာပတ်ကာ နှံ့​ခဲ့​ရာက သည်တခါ​ေတာ့​ ​ေြမာက်ဦး​ခရီး​ဟာ ကာလယန္တရား​ြကီး​စီး​ြပီး​ ရခိုင်ရာဇဝင်သမိုင်း​ေတွဘက်ကို ​ေြခဆန့်​ခဲ့​ရတဲ့​ ခရီး​ဆိုလည်း​ မမှား​ပါဘူး​။ ပုဂံဘုရား​ဖူး​တုန်း​က ရာဇဝင်အူ​ေပါက် ကျွမ်း​သဒ္ဒါ​ေမှာက်ခဲ့​သလိုပဲ ​ေကျာက်စာ​ေကျာက်ြပား​ ဘုရား​ြကို ဘုရား​ြကား​က​ေန အတီတံ​ေသ လွန်​ေလြပီး​ေသာဘဝတို့​၌ စံစိုး​သိမ်း​ြမန်း​ေတာ်မူ​ေလသူ ​ေရ​ေြမ့​ရှင်တို့​ရဲ့​ ဇာတ်​ေြကာင်း​က​ေလး​ေတွ​ေစ့​ငုထင်​ေတွး​ ​ေမး​ြမန်း​စပ်စုမိြပန်ပါတယ်။ ကိုယ်​ေတွနဲ့​ဆိုရင်​ေတာ့​ ထီး​ြပိုင်နန်း​ြပိုင် စင်ြပိုင်​ေခတ်ြပိုင် Contemporary ြဖစ်တယ်ဆိုတဲ့​ ရခိုင်သူရခိုင်သား​တို့​ရဲ့​ ယဉ်​ေကျး​မှု သမိုင်း​ေြကာင်း​ေလး​အ​ေြကာင်း​ေပါ့​။

    ြမန်မာရာဇဝင်အဆက်ဆက်မှာ​ေတာ့​ ရှမ်း​ေတွကို ပ​ေဒသရာဇ်​ေစာ်ဘွား​ နယ်စား​ပယ်စား​ေလာက်သာ မှတ်တမ်း​တင်ထား​ခဲ့​ေပမယ့်​ မွန်​ေတွ ရခိုင်​ေတွမှာ​ေတာ့​ သီး​ြခား​နန်း​စိုက်နန်း​တည်ြပူ​ေလသူ ထီး​ေဆာင်း​မင်း​များ​ အ​ေနနဲ့​ပဲ မှတ်တမ်း​မှတ်ရာ ထား​ရှိြကပါတယ်။ တင်တင်စီး​စီး​ ​ေြပာရရင်​ေတာ့​ သမီး​ကညာ ဆက်ြမဲလှာသူတို့​တိုင်း​ြပည် ဆိုချင်ဆိုြကလိမ့်​မယ်။ ကျန်စစ်သား​မယ်​ေတာ် ပဥ္စကလျာဏီက ရခိုင်မင်း​သမီး​စစ်စစ်ပါ။ သူတို့​ဆီလည်း​ ကိုယ့်​ဆီကဆက်ထား​တာ​ေတွ အရှိသား​။

    ဘုရင့်​ေနာင်မင်း​တရား​ြကီး​ရဲ့​ သမီး​ေတာ်အစစ်​ေတာင်ပါ​ေသး​။ ရာဇာဓိရာဇ် နဲ့​ အင်း​ဝမင်း​ေခါင်လို ပတ်လည်လှည့်​ အမျိုး​စပ်လို့​ ရ​ေနတာ။ ​ေခတ်ြပိုင်ပ​ေဒသရာဇ်​ေတွမို့​ ကိုယ့်​ဆီက က​ေမ္ဗာဇသာဒီနန်း​ေတာ်ြကီး​ ြကီး​ကျယ်ခမ်း​နား​လှပါတယ်။ အင်း​ဝ​ေနြပည်​ေတာ်ြကီး​၊​ ဟံသာဝတီ​ေနြပည်​ေတာ်ြကီး​ ဆန်း​ြပား​ထယ်ဝါလှပါတယ် လို့​ဆိုရင် သူတို့​ဆီက ​ေြမာက်ဦး​ေရွှနန်း​ေတာ်ကိုလည်း​ ​ေလျှာ့​တွက်လို့​ မရ​ေပဘူး​ပါ့​။ မင်း​ဆက်​ေပါင်း​ ၄၉ ဆက် တိုင်ခဲ့​တဲ့​ ​ေြမာက်ဦး​မင်း​ဆက်ဟာ ရခိုင်မင်း​ဆက်​ေတွထဲမှာ ​ေနာက်ဆံုး​ပါပဲ။ ဘိုး​ေတာ်ဘုရား​လက်ထက်မှာ အိမ်​ေရှ့​ဥပရာဇာသိမ်း​ယူြပီး​တဲ့​ေနာက် ဘြကိး​ေတာ်လက်ထက်​ေရာက်​ေတာ့​ ပထမအဂင်္လိပ်ြမန်မာစစ်နဲ့​ အဂင်္လိပ်လက်ထဲ ပါသွား​တာကိုး​။ ​ေဝသာလီြမို့​ေဟာင်း​ နဲ့​ ​ေြမာက်ဦး​ြမို့​ေဟာင်း​က​ေတာ့​ ြမို့​ေဟာင်း​နန်း​ေတာ်ရာ တူး​လို့​ဆွလို့​ ရစရာ ကျန်​ေသး​ေလရဲ့​။ တ​ေလာကမှ အ​ေရှ့​ေတာင်အာရှက ထိမ်း​သိမ်း​ေစာင့်​ေရှာက်အပ်တဲ့​ ​ေရှး​ေဟာင်း​ယဉ်​ေကျး​မှုအ​ေမွအနှစ်နယ်​ေြမ​ေတွထဲမှာ ​ေြမာက်ဦး​လည်း​ ပါလာ​ေလတယ်။ ဘာ​ေတွထူး​လို့​ ထူး​ထူး​ရှယ်ြဖစ်လာရသလဲလို့​ ​ေသ​ေသချာချာ သိရ​ေအာင် အ​ေဖာ်​ေကာင်း​တုန်း​ ​ေလ့​လာမိသ​ေလာက် ြပန်ရှဲရ​ေသး​တာ​ေပါ့​ေနာ်။

    အမ်း​ြမို့​က​ေန မဲ​ေတာင်၊​ ဆင်လန်​ေတာင် လို့​ေခါ်တဲ့​ ြကီး​ြကီး​မား​မား​ ​ေတာင်တန်း​နှစ်ခု​ေလာက် ​ေကျာ်လိုက်ရင် ဘိုး​ေတာ်မင်း​တရား​ြကီး​ရဲ့​သား​ေတာ် အိမ်​ေရှ့​ဥပရာဇာ ရခိုင်ကိုစစ်ချီလာခဲ့​တဲ့​အထဲက ​ေြမာက်ဘက်စစ်​ေြကာင်း​ချီရာ ဒလက်​ေချာင်း​က​ေလး​ကို ​ေရာက်တယ်။ ဘြကီး​ေတာ်ဘုရား​လက်ထက်မှာ​ေတာ့​ ဗန္ဓုလစစ်သူြကီး​ ပန်း​ဝါက​ေန အင်း​ဝကို ​ေြခကျင်စစ်​ေြကာင်း​ချီတာ အဲသည်လမ်း​ကပဲ။ ခုနစ်ရက်နဲ့​ေရာက်သတဲ့​။ သံုး​ေယာက်တစ်တွဲ ဝါး​ဘိုး​တိုင်​ေစာင်ပုခက်တန်း​ြပီး​ ​ေမာင်း​ေြကး​နင်း​သလို နှစ်​ေယာက်ကထမ်း​၊​ တလှည့်​စီအိပ်ရင်း​ မရပ်မနား​ေလျှာက်တယ်ဆိုပဲ။ ထမင်း​ေတာင် အဲသလိုမျိုး​ လမ်း​သွား​ရင်း​ချက် မိုး​တိုး​မတ်တပ် ​ေလျှာက်ရင်း​စား​ရသတဲ့​။ ခုထက်ထိ ကား​နဲ့​သွား​တာ​ေတာင် အဲသည်လမ်း​က ​ေတာင်ြပို တံတား​ကျိုး​လို့​ လမ်း​ပိတ်ရင် ​ေလး​ငါး​ရက်ြကာတုန်း​။ အဲသည်ဟိုဘက် ကုန်း​က​ေလး​စပ်စပ် တစ်ြဖတ်နှစ်ြဖတ်ဆို ​ေြမြပန့်​လွင်ြပင်ြကီး​တစ်ခုကို ​ေရာက်လာမယ်။ ြမစ်​ေချာင်း​အင်း​အိုင်​ေတွ ​ေပွ​ေပွလီလီရှိတယ်။ အဲဒါ ​ေြမပံုြမို့​နယ်​ေပါ့​။

    ဆရာဝန်​ေတွ ​ေြကာက်တဲ့​ြမို့​ထဲမှာ သူလည်း​ပါ​ေပမယ့်​ အမ်း​ေလာက်​ေတာ့​ မဆိုး​ဘူး​။ စီး​ပွား​ေရး​ေကာင်း​လို့​ ဂျီပီလည်း​ ​ေကာင်း​သတဲ့​။ (တကယ်တမ်း​ေတာ့​ အမ်း​ထက်ဆိုး​တဲ့​ြမို့​ဆိုတာ ရခိုင်ြပည်မှာ မရှိဘူး​ ဆိုပဲ)။ ​ေြမပံုကို​ေကျာ်တဲ့​အခါ မင်း​ြပား​ြမို့​နယ်ပါ။ လူဦး​ေရအထူထပ်ဆံုး​ြမို့​ထဲမှာ ပါတယ်။ ပတ်ပတ်လည် လယ်ကွက်​ေတွချည့်​ေတွ့​ရြပီး​ အင်း​အိုင်​ေချာင်း​ေြမာင်း​ အနား​သပ်ထား​ေတာ့​ ဆန်​ေရစပါး​ မရှား​သလို သား​ငါး​ပုဇွန်လည်း​ ​ေပါမှန်း​ သိသာတယ်။ လက်​ေထာက်ဆရာဝန်ချည့်​ပဲ ​ေလး​ေယာက်ရှိတဲ့​ြမို့​ဆိုလို့​ ရခိုင်ြပည်နယ်မှာ စစ်​ေတွြပီး​ရင် သူပဲ ရှိတယ်။ အဲ​ေလာက်ဆို သ​ေဘာ​ေပါက်။ သူ့​ကို​ေကျာ်မှ ​ေြမာက်ဦး​ြမို့​နယ်ကို​ေရာက်တာ။ အမ်း​ စစ်​ေတွလမ်း​မြကီး​ရဲ့​ တစ်ဝက်​ေလာက်မှာ ရှိတယ်။

    ​ေြမာက်ဦး​ြမို့​ဆိုတာ တချိန်တခါတုန်း​က ဘဂင်္လား​ပင်လယ်​ေအာ်အတွင်း​မှာ အင်အား​အ​ေကာင်း​ဆံုး​ ခံတပ်ြမို့​ရယ်လို့​ အ​ေနာက်နိုင်ငံက ခရီး​သွား​မှတ်တမ်း​ေတွထဲမှာ အထင်အရှား​ရှိခဲ့​တယ် လို့​ ဆိုတယ်။ ပင်လယ်ဝ ဒီ​ေရတက်တဲ့​​ေချာင်း​ကျယ်က​ေလး​နဲ့​ဝင်လာရင် ​ေြမြပန့်​လွင်ြပင်ြကီး​ကို ဆီး​ြကည့်​ေနသလို ​ေတာင်ကုန်း​ကမူက​ေလး​ေတွ​ေတွ့​ရတဲ့​အရပ်ဟာ ​ေြမာက်ဦး​ေရွှြမို့​ေတာ်ြကီး​ပါပဲ။ သဘာဝ ြမစ်​ေချာင်း​အင်း​အိုင်က​ေလး​ေတွတင်မကဘူး​။ ​ေတာင်ကျ​ေရက​ေလး​ေတွကို တဘက်ဆည်ကန် လုပ်ထား​တဲ့​ ​ေရကန်ြကီး​နှစ်ကန်လည်း​ ရှိ​ေသး​တယ်။

    ​ေသာက်​ေရတစ်ကန်၊​ သံုး​ေရတစ်ကန်။ လက်ဆည်ကန် နဲ့​ အနူမကန် လို့​ ​ေခါ်တယ်။ ကန်​ေတာ်ြကီး​၊​ အင်း​လျား​ေလာက်နီး​နီး​ ရှိတယ်။ ​ေြမပံု၊​ မင်း​ြပား​ြမို့​ေတွလို ကား​လမ်း​မြကီး​ေပါ်က လမ်း​ခွဲက​ေလး​နဲ့​ သပ်သပ်သွား​မှ ​ေရာက်တာ မဟုတ်ဘူး​။ ကား​လမ်း​ကိုက ြမို့​ထဲက ြဖတ်သွား​တာမို့​ ထမင်း​ဆိုင်၊​ ကား​ဂိတ်​ေတွ စည်စည်ကား​ကား​အရှိသား​။ ​ေရလမ်း​နဲ့​လာစရာ ​ေလှဆိပ်လည်း​ရှိတာမို့​ စစ်​ေတွက​ေန ရှပ်​ေြပး​ေရယာဉ်​ေတွနဲ့​လာရင်နှစ်နာရီသာသာ​ေလာက်ဆို ​ေရာက်သတဲ့​။ ြပည်တွင်း​ကလူ​ေတွ ဘုရား​ဖူး​လာသလိုပဲ ြပည်ပကလူ​ေတွလည်း​ အပန်း​ေြဖ​ေလ့​လာနိုင်တာမို့​ ဧည့်​စည်တဲ့​ြမို့​ဆိုရင် မမှား​ဘူး​။ ​ေြမာက်ဦး​ဟိုတယ်၊​ ​ေရွှသဇင်ဟိုတယ်၊​ ​ေဝသာလီဟိုတယ် နဲ့​ ​ေြမာက်ဦး​မင်း​သမီး​ဟိုတယ်​ေတွကနိုင်ငံြခား​သား​တည်း​တဲ့​ အဆင့်​ြမင့်​ဟိုတယ်​ေတွြဖစ်ြပီး​ ငပလီ၊​ ​ေချာင်း​သာကဟိုတယ်​ေတွနဲ့​ စာလိုက်ရင် အများ​ြကီး​ေဈး​သက်သာပါတယ်။ အင်တာနက်​ေကာင်း​ေကာင်း​ မရတာက​ေတာ့​ နိုင်ငံြခား​သား​ လက်ခံတဲ့​ြမို့​ြဖစ်လျက်နဲ့​​ေကျာက်ြဖူ​ေလာက်​ေတာင် မစွံသလိုပါပဲ။ တ​ေန့​နှစ်ခါ မနက် ည ၅ - ၁၂၊​ ၅ - ၁၂ မီး​လာ​ေပမယ့်​ ရခိုင်ထံုး​စံ တစ်ယူနစ်ကို ၄၅၀၊​ ၅၀၀ ​ေပး​ရတာမို့​ ​ေမှာင်​ေမှာင်ပဲ ကျိန်း​ြကတာများ​ပါတယ်။ ​

    ေလ​ေအး​ေပး​စက်အခန်း​ ကိုး​ခန်း​ပါတဲ့​ အလတ်စား​တည်း​ခိုခန်း​တစ်ခုရဲ့​ တစ်လစာမီတာခဟာ ​ေြခာက်သိန်း​အထက်မှာလို့​ေြပာရင် မယံုမရှိ​ေလနဲ့​။ မုတ်သုန်မဝင်​ေသး​တဲ့​ လတ်တ​ေလာအ​ေြခအ​ေနမှာ​ေတာ့​ ​ေြမာက်ဦး​သူ ​ေြမာက်ဦး​သား​ေတွအား​လံုး​ ယပ်​ေတာင်ကိုယ်စီနဲ့​ မီး​သီး​မှန်မှိန်​ေအာက်မှာ အရက်​ေသာက်ရင်​ေသာက် မ​ေသာက်ရင် ကွမ်း​ေလး​တြမံု့​ြမံု့​နဲ့​ ​ေတွ့​ရမှာ။ က​ေလး​ေတွအား​လံုး​က​ေတာ့​ လမ်း​မီး​ဓါတ်တိုင်​ေအာက်မှာ နုနုြပံုး​ြပံုး​ သနား​စဖွယ် စုစုရုန်း​ရုန်း​ အများ​ရယ်။ တုတူပံုး​တမ်း​ကစား​တာ​ေတာ့​ မဟုတ်ဘူး​။ ​ေရသန့်​ဗူး​ခွံက​ေလး​ေတွ ကိုယ်စီနဲ့​ ပုရစ်လု​ေကာက်ြကတာ။ ရန်ကုန်သား​ မန်း​ေလး​သား​များ​လို မီး​ေလး​တြဖုတ်နှစ်ြဖုတ် ပျက်တာနဲ့​ ကမ္ဘာမီး​ေလာင် ဖ​ေယာင်း​တိုင်မီး​ထ​ေတာက်တဲ့​အစား​မျိုး​ မဟုတ်ဘူး​။ အား​လံုး​ ​ေနတတ်လို့​ ​ေကျနပ်​ေနတဲ့​သူချည့်​ပဲ။

    ​ေလာကြကီး​ မီး​မလာရင် ဘာမှလုပ်လို့​ မရပါတကား​ ဆိုတဲ့​အထဲမှာ ရခိုင်သား​ေတွ မပါဘူး​။

    ​ေြမာက်ဦး​ေရာက်ရင် မဖူး​မြဖစ် ဖူး​ရမယ့်​ ဘုရား​ပုထိုး​ေတွက​ေတာ့​ သျှစ်​ေသာင်း​ဘုရား​၊​ ကိုး​ေသာင်း​ဘုရား​၊​ ထုက္ခန်သိမ်၊​ အံ​ေတာ်သိမ်၊​ မာရ်ငါး​ပါး​ လို့​ေခါ်တဲ့​ ဇိနမာရ်​ေအာင်၊​ သကျမာရ်​ေအာင်၊​ ​ေလာကမာရ်​ေအာင်၊​ ရတနမာရ်​ေအာင် နဲ့​ မဂင်္လမာရ်​ေအာင်ဘုရား​ေတွ ြဖစ်ပါတယ်။ စွယ်​ေတာ်​ေလး​ဆူလိုပဲ ​ေန့​မကူး​ခင် စံု​ေအာင်ဖူး​ရင် ဆု​ေတာင်း​ြပည့်​တယ် လို့​ ဆိုတယ်။ ဘုရား​ေပါ်လို အဓိဌာန်ဆု​ေတာင်း​နဲ့​ ​ေပါ်​ေတာ်မူဘုရား​ေတွရှိသလိုပဲ မြကာ​ေသး​ခင်ကမှ ြပုြပင်ထိမ်း​သိမ်း​ရင် ဌာပနာတိုက်ထဲက ထွက်လာတဲ့​ ​ေရွှစင်​ေရွှသား​ ရတနာဆင်း​တု​ေတာ်​ေတွလည်း​ ဖူး​နိုင်ပါတယ်။ မဟာကျန်ဘုရား​ဆင်း​တု​ေတွလည်း​ အများ​အြပား​ ဖူး​ရပါလိမ့်​မယ်။ ရခိုင်​ေရှး​ေဟာင်း​ဘုရား​ပုထိုး​ေတွဟာ သူနဲ့​ ​ေခတ်ြပိုင်အချိန်က ြမန်မာဘုရင်​ေတွ တည်ထား​ကိုး​ကွယ်ခဲ့​တဲ့​ ​ေကာင်း​မှု​ေတာ်​ေတွနဲ့​ေတာ့​ တစ်ဘာသာ ြခား​နား​ပါတယ်။ သဇင်ပန်း​ခိုင် တြမိုင်ြမိုင် လို့​ ဆိုရိုး​ရှိ​ေပမယ့်​ ပုဂံြမို့​ေဟာင်း​အ​ေသး​စား​က​ေလး​နဲ့​ပဲ တူပါတယ်။

    မတူတာက​ေတာ့​ အုတ်ချပ်စီ အဂင်္​ေတသရိုး​ကိုင်ြပီး​ တည်ထား​တာ မဟုတ်ပဲ သဲ​ေကျာက် ဂဝံ​ေကျာက်လို ​ေကျာက်တံုး​ေကျာက်သား​ေတွ စီြပီး​တည်ထား​တာြဖစ်လို့​ ပိရမစ်​ေတွလို ထုထည်ခန့်​ခန့်​ခိုင်ခိုင် ဖူး​ေတွ့​ရပါတယ်။ မိုး​များ​ြပီး​ ရာသီဥတုြကမ်း​တမ်း​တဲ့​အရပ်မှာ ​ေရရှည်တည်တံ့​ေအာင် စီမံထား​နိုင်တဲ့​ ပိသုကာပညာဟာလည်း​ ထူး​ြခား​ပါတယ်။ ကမ်း​ေြခဟိုတယ်​ေတွဆို မိုး​ကျတာနဲ့​ ဆား​ေငွ့​မရိုက်​ေအာင် ဖံုး​အုပ်ထိန်း​သိမ်း​ရတဲ့​စား​ရိတ်က နည်း​မှ မနည်း​တာ။ တစ်နှစ်တစ်ခါ ြပန်လည်ြပုြပင်ရတဲ့​ ဒုက္ခ​ေြကာင့်​မို့​လို့​ တြခား​ေနရာက အဆင့်​တူဟိုတယ်​ေတွထက်စာရင် အဆမတန် ​ေြကး​ြမင့်​ေနတာလို့​ ြကား​ဖူး​ပါတယ်။ ​ေြမာက်ဦး​ဘုရား​ေတွမှာ​ေတာ့​ တံမျက်လှည်း​ ြမက်နှုတ်တဲ့​သူ​ေတာင် တစ်​ေယာက်တ​ေလ မ​ေတွ့​ခဲ့​မိပါဘူး​။

    (အလှူခံသာ ရှိချင် ရှိမယ်) တကယ်​ေတာ့​ သည်ဘုရား​ေတွရှိလို့​ သည်ဧည့်​သည်​ေတွလာတာမို့​လို ဟိုတယ်ကို ထိန်း​သိမ်း​သလိုပဲ ဘုရား​ပုထိုး​ကိုလည်း​ စံနစ်တကျ ထိန်း​သိမ်း​သင့်​ပါတယ်။ ​ေစတီပုထိုး​ေတွရဲ့​ ထီး​ေတာ်ဟာလည်း​ ကိုယ့်​ဆီကလို ​ေရွှထီး​၊​ ​ေငွထီး​၊​ ရတနာထီး​ေတွ မဟုတ်ပဲ ​ေကျာက်ထီး​ေတာ်​ေတွမို့​ မတူြခား​နား​တဲ့​ အသွင်အြပင်ရှိြပန်ပါတယ်။ ထီး​လည်း​မပါဘူး​ဆိုြပီး​ အ​ေပါ်ကအတင်း​ြကီး​ ထီး​ထပ်ထပ်တင်ချင်တဲ့​ ခပ်ပိန်း​ပိန်း​အလှူ့​ရှင်​ေတွရဲ့​ ​ေကာင်း​မှုကုသိုလ်​ေတွကို​ေတာ့​ သာဓု​ေခါ်ရခက်ပါတယ်။ ပုဂံက ထံုး​သကင်္န်း​ဒါယကာ​ေတွလို​ေပါ့​။ ထူး​ြခား​တဲ့​အနုပညာလက်ရာ​ေတွက​ေတာ့​ ​ေကျာက်ဆစ်ပန်း​ပု ရုပ်လံုး​ရုပ်ြကွများ​ပဲ ြဖစ်ပါတယ်။ ြမန်မာဘုရား​၊​ ယိုး​ဒယား​ဘုရား​များ​မှာလို အနုစိတ် ​ေပျာ့​ေြပာင်း​သပ်ရပ်တဲ့​ လက်ရာမျိုး​ မဟုတ်ပဲ စုတ်ချက်ြကမ်း​ြကမ်း​ဆွဲထား​သလို ထင်ထင်ရှား​ရှား​ အ​ေသွး​အ​ေရာင် ​ေတာက်​ေတာက် မူလ​ေဆး​ေရး​လက်ရာ​ေတွကို မပျက်မစီး​ေတွ့​ရပါတယ်။ စိတ်မ​ေကာင်း​စရာတစ်ခုက​ေတာ့​ ဘုရား​ဆင်း​တု​ေတာ်​ေတွမှာ လည်ပင်း​ေတာ်က အဆက်မပါတာ ခပ်ရှား​ရှား​ပါပဲ။ ကုသိုလ်ရတဲ့​သူ​ေတွက ရ​ေနသလိုပဲ ငရဲြကီး​တဲ့​သူ​ေတွကလည်း​ ြကီး​ေနဆဲပါပဲ။

    ဘယ်သူက ပိုများ​ေလမလဲ​ေတာင် မ​ေတွး​ရဲ။ ဗုဒ္ဓရုပ်ပွား​ေတာ်များ​ရဲ့​ မျက်နှာ​ေတာ်များ​ဟာလည်း​ အိန္ဒိယလက်ရာ၊​ တရုတ်လက်ရာ၊​ ဘူတန်လက်ရာ၊​ ယိုး​ဒယား​လက်ရာ၊​ ြမန်မာလက်ရာ သိသိသာသာ ကွဲထွက်​ေနသလိုပဲ ရခိုင်ဆင်း​တုလက်ရာဟာလည်း​ သည်ဘုရား​ဟာြဖင့်​ ရခိုင်ကပင့်​လာတာြဖစ်​ေပမယ် လို့​ ခန့်​မှန်း​နိုင်​ေလာက်​ေအာင် တမူထူး​ြခား​ြပန်ပါတယ်။ မျက်လံုး​ေတာ် မျက်ခံုး​ေတာ် ထင်း​ထင်း​ြကီး​မှာ နှာ​ေခါင်း​ေတာ်ကလည်း​ ထင်ရှား​ေလ့​ရှိပါတယ်။ အဘထက်သား​တစ်လြကီး​တဲ့​ နမူနာမျိုး​ကို သျှစ်​ေသာင်း​ဘုရား​ နဲ့​ ကိုး​ေသာင်း​ဘုရား​တို့​မှာ ​ေတွ့​ရြပန်ြပီး​ အ​ေရအတွက်ထက် အရည်အချင်း​က အဓိကကျတဲ့​အ​ေြကာင်း​လည်း​ ​ေတွ့​ရပါတယ်။ သား​က တစ်​ေသာင်း​ပို​ေအာင် တည်​ေသာ်ြငား​ အဘလက်ရာ မမီပဲကိုး​။

    သျှစ်​ေသာင်း​ဘုရား​အတွင်း​ထဲမှာ အံ့​မခန်း​တဲ့​ ​ေကျာက်ဆစ်လက်ရာ​ေတွ အများ​အြပား​ေတွ့​နိုင်ပါတယ်။ ဗုဒ္ဓဝင် နိပတ်​ေတာ်​ေတွတင်မကဘူး​။ အဲသည်ကာလက ရခိုင်သူရခိုင်သား​ေတွရဲ့​ စီး​ပွား​ေရး​ လူမှု​ေရး​၊​ ယဉ်​ေကျး​မှုဘဝ​ေတွကိုလည်း​ ထင်ဟပ်ထား​ပါတယ်။ နယ်​ေြမချင်း​ဆက်စပ်​ေနတဲ့​ အိန္ဒိယက ဟိန္နူအယူဝါဒက ြဗဟ္မာရုပ် နတ်ရုပ်များ​ပါမကျန်​ေတွ့​ရပါတယ်။ ြမန်မာနတ်ရုပ်​ေတွမှာ​ေတာ့​ တံခါး​ေစာင့်​နတ်၊​ ​ေလာကပါလနတ်၊​ သိြကား​မင်း​တို့​ကိုသာ ​ေတွ့​ရပါတယ်။ ရခိုင်ကလူ​ေတွက ​ေရငံမှာ​ေန​ေသာ်ြငား​ ဦး​ရှင်ြကီး​ မတင်ြကပါ။ ဘုရား​ပရဝုဏ်အတွင်း​မှာပဲ မဖွယ်မရာ ​ေကျာက်ဆစ်ရုပ်ြကွတစ်ခုကို ြမင်ြဖစ်​ေအာင် ြမင်ခဲ့​ပါ​ေသး​တယ်။ ဣသိလိဂင်္ရ​ေသ့​ကို နိလိနိကာမင်း​သမီး​က သီလပျက်​ေအာင်ဖျား​ေယာင်း​တဲ့​ ရုပ်လံုး​ဟာ လစ်ဘရယ်ကျလွန်း​အား​ြကီး​ေတာ့​ က​ေလး​ေတွမျက်စိအုပ်ထား​ရမယ့်​ ပံုပါပဲ။ သို့​ေသာ်လည်း​ နှစ်ြခိုက်တတ်သူများ​ ြဖတ်ြဖတ်ယူြကတာနဲ့​ ရုပ်ြကွထိပ်ဖျား​က အဂင်္​ေတ မဆလာအတက်က​ေလး​ခမျာ လူလစ်တိုင်း​ပဲ့​ေြကွရလွန်း​လို့​ “ပန်း​နွယ်မျိုး​ဟာ လက်ဆိပ်ထိုး​ရင် ညှိုး​မှာစိုး​ရတယ်” စာမဆွဲနိုင်ပဲ သံကွန်ြခာအုပ်လို့​ ထား​ရရှာပါတယ်။ (အိမ်ယူသွား​ြပီး​ ဘာများ​လုပ်မလို့​ပါလိမ့်​ေနာ်)။ အ​ေရှ့​တိုင်း​က ​ေရှး​ေဟာင်း​လက်ရာထဲမှာ အဲလို​ေခတ်မီပွင့်​လင်း​တာ ​ေတွ့​ဖူး​ေသး​ဘူး​ဗျ။။

    ငယ်ငယ်ကလို ဗီး​နပ်စ်ရုပ်ထုကို ​ေသ​ေသချာချာ မြကည့်​ရဲတဲ့​ ​ေရှး​ရိုး​စွဲ​ေတွ အခုမှပဲ ကျွတ်သွား​ေတာ့​တယ်။ ထုက္ခန်သိမ်ထဲမှာ​ေတာ့​ ​ေရှး​ေခတ်ရခိုင်​ေမာ်ဒယ်ရှိုး​ကို ​ေကျာက်ရုပ်နဲ့​ ြကည့်​ရပါလိမ့်​မယ်။ ြဗူတီပါလာ​ေတွက ကတ်တ​ေလာက်တစ်ခုစာရှိတဲ့​ ရခိုင်အမျိုး​သမီး​ ဆင်ယင်ထံုး​ဖွဲ့​မှု အမျိုး​မျိုး​ကို ​ေြခဆံုး​ေခါင်း​ဆံုး​ ဆူြကံုနိမ့်​ြမင့်​ မိန်း​မပျိုရုပ်တုက​ေလး​ေတွ က ခင်း​ကျင်း​ြပသပါလိမ့်​မယ်။ တရုတ်သိုင်း​ဝတ္ထု​ေတွထဲမှာပါတဲ့​ တုတ်သိုင်း​ ဓါး​သိုင်း​ လှံသိုင်း​ကွက်​ေတွ၊​ အိုး​စည်ဗံု​ေမာင်း​၊​ ​ေစာင်း​ြငင်း​ပတ်သာ တီး​မှုတ်ကခုန်​ေနတာ​ေတွ၊​ ကျင်ကိုင်ဟန်၊​ လက်​ေဝှ့​သတ်ဟန်၊​ စတာ​ေတွကိုလည်း​ တရုတ်သိုင်း​သတ္ထု​ေတွထဲကအတိုင်း​ ​ေတွ့​နိုင်ပါ​ေသး​တယ်။

    ​ေကျာက်ဆစ်ရုပ်ထု​ေတွလိုပဲ စိတ်ဝင်စား​စရာ​ေကာင်း​တာက​ေတာ့​ သျှစ်​ေသာင်း​ဘုရား​အဝင်ဝက အာနန္ဒစြန္ဒမင်း​ေကျာက်စာတိုင်ြကီး​ပါ။ ​ေဝသာလီ​ေခတ် ​ေအဒီခုနှစ်ရာစုက​ေကျာက်စာတိုင်ကို ဘုရား​ဒါယကာ မင်း​ဗာြကီး​က သယ်​ေဆာင်ထိန်း​သိမ်း​ထား​တာပါတဲ့​။ ​ေရှး​ေဟာင်း​ေကျာက်စာရဲ့​တန်ဖိုး​ကို အဲသည်၁၅ရာစုက ရှင်ဘုရင်ြကီး​ကသိ​ေသာ်ြငား​ အခု နှစ်ဆယ့်​တစ်ရာစုသား​ေတွက​ေတာ့​ သိလိမ့်​မယ် မထင်ပါဘူး​။ဘာ​ေတွကို ​ေြခရာ​ေကာက်ရမှန်း​မှ မသိတာကိုး​။ အဲသည်​ေကျာက်စာရဲ့​ထူး​ြခား​ချက်က​ေတာ့​ ရခိုင်​ေတွရဲ့​ စာအ​ေရး​အသား​ ​ဝါဟာရြကွယ်ဝပံုကို​ေလ့​လာနိုင်ပါလိမ့်​မယ်။ ​

    ေဝသာလီမင်း​ဆက်​ေတွကို နန်း​တက်သက္ကရာဇ်၊​ နန်း​စံသက်​ေတွတင်မကဘူး​ ထူး​ြခား​တဲ့​ နာမသိ​ေသသနတစ်ခုစီတပ်ြပီး​ ​ေနာင်လာ​ေနာက်သား​များ​ကို မိတ်ဆက်​ေပး​ထား​ပါတယ်။ “အ​ေထာက်အမတို့​ကိုသာ အာရံုစူး​စိုက်ြပု​ေလ့​ရှိ​ေသာ”၊​ “အလွန်အဆင်း​လှ၍ နိုင်ငံ​ေရး​ လူမှု​ေရး​၌ ကျွမ်း​ကျင်​ေသာ” စသည်ြဖင့်​ ဘာသာြပန်ထဲမှာ ဖတ်ခဲ့​ရပါတယ်။ မူရင်း​က​ေတာ့​ သက္ကဋဘာသာနဲ့​ ပါဠိအနက်ထင်​ေအာင် ထိုး​ထား​ပါသတဲ့​။ ​ေအဒီ ၄ ရာစု​ေလာက်ကတည်း​က ရခိုင်ြပည်မှာ ဗုဒ္ဓသာသနာ စည်ပင်ထွန်း​ကား​ေနြပီဆိုတာ ြငင်း​လို့​မရတဲ့​ အ​ေထာက်အထား​တစ်ခုပါ။ စာ​ေပတန်ဖိုး​အရပဲြဖစ်ြဖစ်၊​ သမိုင်း​အ​ေထာက်အထား​တန်ဖိုး​အရပဲြဖစ်ြဖစ် အဖိုး​မြဖတ်နိုင်​ေသာ်ြငား​ ​ေရွှစင် ၄၅ပိဿာနဲ့​ သွန်း​ထား​တဲ့​ ​ေပါ်​ေတာ်မူ ရတနာဆင်း​တု​ေလာက်​ေတာ့​ လူစိတ်မဝင်စား​ြကပါဘူး​။

    ​ေြမာက်ဦး​မှာ ဘုရား​ဖူး​ြပီး​ရင် နိုင်ငံြခား​သား​ေတွ လုပ်​ေလ့​ရှိတဲ့​အလုပ်က​ေတာ့​ ဓါတ်ပံုရိုက်တာ၊​ ​ေနဝင်​ေနထွက်​ေစာင့်​ြကည့်​ြကတာပါ။ ြမင့်​ြမင့်​မား​မား​ ​ေတာင်ကုန်း​သံုး​လံုး​ေပါ်က​ေန ရာသီကိုလိုက်လို့​ တဘာသာစီလှတဲ့​ ြမို့​ကွက်ရှုခင်း​ကို ရင်သပ်ရှု​ေမာ ခံစား​နိုင်ပါတယ်။ ​ေဝသာလီဟိုတယ် ​ေနာက်​ေကျာ ​ေရွှ​ေတာင်​ေပါ်ကတက်ြကည့်​ြကည့်​၊​ Discovery view point လို့​ နံမယ်​ေပး​ထား​တဲ့​ ကိုယ်ပိုင် ဥယျာဉ်က​ေလး​ေပါ်ကြကည့်​ြကည့်​၊​ အင်မတန်လှပါတယ်။ အထူး​သြဖင့်​ ဒီဇင်ဘာနံနက်ခင်း​မှာဆို နှင်း​ပုဝါြမူဝါး​ဝါး​က​ေလး​ အတန်း​လိုက် အတန်း​လိုက် ြခံုထား​တဲ့​​ေြမာက်ဦး​ပုထိုး​ေစတီ​ေတွကို ြပတ်ြပတ်ထင်ထင် ဖူး​ေတွ့​နိုင်ပါတယ်။ တ​ေလာက အင်တာနက်​ေပါ်မှာ​ေတာင်​ေြမာက်ဦး​အလှပံု​ေတွ ​ေတာ်​ေတာ် များ​များ​ ​ေတွ့​လိုက်ရတယ် မဟုတ်လား​။ သို့​ေသာ်လည်း​ ဥတု နဲ့​ အချိန် က​ေတာ့​ ​ေတာ်​ေတာ် စကား​ေြပာပါလိမ့်​မယ်။

    ​ေြမာက်ဦး​မှာ နှစ်ြခိုက်မိတာတစ်ခုရှိပါ​ေသး​တယ်။ အစား​အ​ေသာက်ပါ။ ငပလီ၊​ ​ေချာင်း​သာ၊​ ​ေငွ​ေဆာင်လိုပဲ ပင်လယ်စာ အစံုအလင် ရနိုင်​ေသာ်ြငား​ ​ေဈး​နှုန်း​ကျ​ေတာ့​ အင်မတန် သက်သာပါတယ်။ လက်ဝါး​ေလာက် ပုဇွန်ထုပ်ဆီြပန်ြကီး​ေတွ အပါအဝင်၊​ ြကက်၊​ ဝက်၊​ အမဲသား​ငါး​၊​ ဆိုင်ရှိသမျှဟင်း​အစံု စား​ချင်တိုင်း​စား​ ြမန်မာဘူ​ေဖး​ဟာ တစ်ဦး​ကို နှစ်​ေထာင့်​ငါး​ရာပဲ ကျတာမို့​ ပုဂံက တိုး​တိုး​ဝင်း​တို့​ထက် သာသွား​ြပန်ပါတယ်။ ပူစပ်ဆန်း​ြပား​တဲ့​ ရခိုင်ဟင်း​ချက်အရသာကိုလည်း​ ြမီး​စမ်း​ြကည့်​လို့​ ရတာ​ေပါ့​။ ဧည့်​အလာနည်း​ေသး​တာမို့​ စရိုက်က​ေလး​ေတွ လူလည်မကျ​ေသး​သလို၊​ သဘာဝက​ေလး​ေတွလည်း​ မပျက်မစီး​ရှိ​ေနပါ​ေသး​တယ်။

    ဧည့်​ေထာင်း​လို့​ အိမ်မ​ေကျ​ေသး​ခင် လည်ဖို့​ပတ်ဖို့​ေကာင်း​တာမို့​ လက်ဦး​ပန်ချင် အြမန်ပင်လာခဲ့​ဖို့​ အကို ​ေခါ်ချင်ပါတယ်။ ​ေမာင်​ေခါ်ချင်ပါတယ်။ နဲ့​ ဖိတ်​ေခါ်လိုက်ရပါတယ်။ ​ေတာ်​ေနြကာ မ​ေတာ်တဆ အမ်း​က​ေန ရန်ကုန်ြပန်​ေြပာင်း​ေပး​လိုက်လို့​ လိုက်မပို့​လိုက်ရ ရှိ​ေနဦး​မယ်။ (​ေလ​ေတာင်မထိုး​ပဲ ​ေလအ​ေလျာ်ခံချင်တဲ့​သူကလည်း​ ရှိ​ေသး​) “ဝဿဝတီ နတ်ပ​ေရက နတ်သမီး​ေလး​ဒွီ လှပါ​ေရ။ ရခိုင်​ေမ​ေလး​ဒွီ လှပါ​ေရ။ ကလည်း​က လှလည်း​လှ​ေတာ့​ ရခိုင်​ေမ​ေလး​ဒွီ မရှက်နန့်​ေက..။”

  • 0 comments:

    Post a Comment

    Copyright @ 2013 Dr.Soe Min.