ဗုဒ္ဓဝင်ဇာတ်နိပါတ်ေတာ်ေတွထဲမှာ အေကာင်းဆံုးဇာတ်ပို့ေပးနိုင်ရံုတင်မကဘူး။ တခါတခါ ဇာတ်ေဆာင်ဆုေတွပါ တေလှြကီး သိမ်းကျံုးယူသွားြကတာကေတာ့ ပုဏ္ဏားြကီးေတွပါပဲ။ ထင်ရှားတဲ့ဇာတ်ေကာင်စရိုက်ေတွနဲ့ လုပ်ကွက်ေတွ အခန်းများများရေလေတာ့ သဘာရင့် ဝါရင့်ေတွသာ ပုဏ္ဏားရုပ်နိုင်နင်းြကေပတယ်။
ရှင်ဘုရင်ကို ပျပ်ဝပ်ကျိုးနွံစွာ ခစားတတ်ပံုများေတာ့ သူများနဲ့ကို မတူဘူး။ “မှန်နင်းကီးေြကာင်းပါ ဖယား။” “သေဘာေတာ်ြမတ်အတိုင်းပါ ဖယား” နဲ့ လက်ကေလးနှစ်ေချာင်းကို ဂျပန်ကာရာေတးသမားေတွလို ေထာင်ထားလိုက်တာ ြပန်ကိုမချေတာ့ဘူး။ လမ်းေလျှာက်ပံုကအစ ခါးကေလးကိုင်းကိုင်း၊ ေခါင်းကေလး ရမ်းတမ်းရမ်းတမ်း၊ မျက်ေစာင်းကေလးကို ချီေနတာပဲ။ ပုဏ္ဏားဆိုတာ စာမတတ်ေပမတတ် အလုပ်မရှိ အကိုင်မရှိ အေလနေတာေတာ့ ဘယ်တုန်းကမှ မဟုတ်ေလဘူးဗျ။ ေဝဒသံုးပံု၊ နက္ခတ်ေဗဒင်၊ ဂါထာမန္တာန်၊ အခါေပး အစီအရင်ေတွ တတ်ကျွမ်းလွန်လွန်းလို့ ဘယ်ေလာက်ရုပ်ဆိုးတဲ့ ပုဏ္ဏားြဖစ်ြဖစ် ပညာရှိအေဆာင်အေယာင် ေခါင်းေပါင်းကေလး နှစ်စေထာင်ကေတာ့ မပါမြဖစ် ပါေလတယ်။ အခုေခတ်စားေနတဲ့ စကားသံုးရရင် ေအးလိေတွ (Elites) ေပါ့။
ရာဇဝင်အဆက်ဆက် ဘယ်မင်းပဲ နန်းတက်တက် ရာဇဘိေသကသဘင်ဆင်ယင်မယ်ဆိုရင် ပုဏ္ဏားြဖူ၊ ပုဏ္ဏားညို၊ ခရုသင်း၊ ေြမဇာြမက်၊ သေြပခက်ဆိုတာေတွ မပါလို့ မြဖစ်။ ေအာင်ေဇယျတု ေငွခရုသင်္ခါ နဲ့ ဘိသိက်မှမသွန်းရင် စုလျားရစ်ပတ် လက်ထပ်သဘင်ြကီးလည်း အထမေြမာက်ေလဘူး။ ြမန်မာဗုဒ္ဒဘာသာ ယဉ်ေကျးမှု ထံုးတမ်းစဉ်လာေတွမှာ ဘယ်ေနရာမှ မပါမြပီးတဲ့ ပုဏ္ဏားြကီးေတွ အေြကာင်းကို ေရေရရာရာ မသိေတာ့ပဲ သည်ကေန့မှာေတာ့ ပုဏ္ဏားလို့ ေြပာလိုက်ရင် သူ့ေြပာသလိုလို၊ ငါ့ေြပာသလိုလို၊ ဟုတ်လည်းမဟုတ်ပဲနဲ့ ေဟာစားေြပာစားလို့ေကာင်းေအာင် အတင်းပုဏ္ဏားဇာတ်လိုက်သွင်းလိုသွင်း (လူေတွကြဖင့် တစက်မှ ပုဏ္ဏားရုပ်မထွက်)၊ “ပုဏ္ဏားဆိုတာ ကုလားဆိုေတာ့ တို့ ကုလားေတွလည်း ပုဏ္ဏားေတွပါပဲကွယ်” လို့ ြဖစ်တဲ့သူကြဖစ် (နှစ်ခုစလံုး ဘာမှန်းမသိပဲ လိုချင်သလို ညီမျှြခင်းထုတ်တာေလ။ ေတာ်ပါေသးရဲ့။ ရိုဟင်ဂျာေတွဟာ ဘုရားရှင်လက်ထက်ေတာ်ကတည်းက ဆင်းသက်လာတဲ့ ပုဏ္ဏားတိုင်းရင်းသားေတွပါလို့ သက်ေသလာမထူေသးတာ)၊ ဗူးလံုးနားမထွင်း အုတ်အေရာေရာ ေကျာက်အေရာေရာ ြဖစ်ကုန်လို့ ပုဏ္ဏားတို့ရဲ့ ဘာသာဘာဝကို စာေပကျမ်းဂန်ေတွထဲက ေဖာ်ထုတ် ေလ့လာလိုက်ရပါတယ်။ (ကျမ်းဂန်ေတွ ဆွဲမထည့်ထားရင် ကိုယ်တရားခံြဖစ်ေနမယ်)။
ဘူတန် နဲ့ အိန္ဒိယကို ေရာက်တုန်းက ဟိန္ဒူဘာသာဝင်ေတွနဲ့ မိတ်ေဆွြဖစ်သွားြပီး သူတို့ရဲ့ ဘာသာေရး ပွဲလမ်းသဘင်ေတွကို ဝင်နွှဲြဖစ်တိုင်း သူတို့ေတွ ရှင်းရှင်းြပြကလို့ အေတာ်အသင့် တီးမိေခါက်မိ ရှိလာပါတယ်။ ခင်ရာေဆွမျိုး ဆိုသလို တစ်ေကာင်ြကွက် တစ်မျက်နှာြဖစ်ေနရှာတဲ့ ကိုယ့်ကို အိမ်လွမ်းစိတ်ေတွသက်သာေအာင် သူတို့မိသားစုလိုပဲ သေဘာထားြပီး တံခါးမရှိ ဓါးမရှိ ဝင်ေစထွက်ေစတဲ့အြပင် သူတို့ဘာသာ အယူဝါဒေတွနဲ့လည်း မစိမ်းေအာင် စိတ်ရှည်လက်ရှည် ရှင်းြပ၊ လည်စရာပတ်စရာေတွ လိုက်ြပြကတာလည်း အေမာပါပဲ။
ဘူတန်ကလူေတွဟာ အဂင်္လိပ်စကားကို ရံုးသံုးဘာသာအြဖစ် ထမင်းစားေရေသာက်ေြပာနိုင်တာထက် ဟင်ဒီဘာသာစကားကိုေတာ့ မွှတ်ေနေအာင် တတ်ြကပါတယ်။ ရုပ်သံလိုင်းေတွအားလံုး ဘူတန်ရုပ်ြမင်ကလွဲရင် အိန္ဒိယလိုင်းေတွချည့်ပဲ။ လက်စသတ်ေတာ့ ကိုယ်ေတွဆီမှာ မေတာက်တေခါက် ေလျှာက်ေြပာေနတဲ့ ခါနာ၊ မာလကီးယား၊ ေဂျာင်း၊ ဂျာေရးကား၊ ဆိုတာေတွက ဘဂင်္ါလီစကား ပမွှားေလးပဲ ရှိေသးတာ။ ေဘာလီးဝုဒ်က ဟင်ဒီစကားေြပာကားေတွဟာ တကမ္ဘာလံုးကို ြဖန့်မှာမို့ ဟင်ဒီနဲ့ေြပာထားတာ။
သူတို့ဆီမှာ ရုပ်ရှင်ြကည့်ချင်ရင် ဘာစကားေြပာနဲ့ကားကို ြကည့်မှာလဲ။ သူ့နယ်၊ သူ့ဘာသာ၊ သူ့မင်းသား၊ သူ့မင်းသမီး၊ သူ့ေဈးကွက်နဲ့ သပ်သပ်စီဗျ။ ေရာက်တုန်းေရာက်ခိုက် ေသေသချာချာ လိုက်လည်ြဖစ်တာေတွကေတာ့ ြပတိုက်ြကီးေတွပါ။ သူတို့လူမျိုးတစ်ရာ့တစ်ပါးရဲ့ အဝတ်အဆင် အေနအထိုင် ဓေလ့ထံုးစံ ေရေြမသဘာဝကေလးေတွ မတူြခားနားတာလည်း ေလ့လာမိပါတယ်။ အဲသည်ထဲမှာ ရှာလို့လည်း မေတွ့ဘူးဆိုြပီး လိုက်ေမး လိုက်ရှာြကည့်ြဖစ်တာကေတာ့ ချစ်တီးဆိုတာရယ်၊ ပုဏ္ဏားဆိုတာရယ်ပါ။ အေနာက်ဘင်းဂလီြပည်နယ်ထဲက ေငွေြကးလည်ပတ်မှုနဲ့ စီးပွားရှာစားတတ်သူ လူလတ်တန်းစားေတွကို ချတ္တရ လို့ေခါ်ြပီး ချစ်တီးလို့ မှတ်ထားတာြဖစ်မယ်။ မဏိပူရက ကသည်းေတွကို ြမန်မာေတွက ပုဏ္ဏားလို့ ေခါ်ြကတာြဖစ််မယ် စသည်ြဖင့် မေရရာတဲ့ စကားေတွပဲ ြကားခဲ့မိပါတယ်။
ဗုဒ္ဓဘာသာကျန်းဂန်ေတွထဲမေတာ့ ြဗဟ္မဏအယူရှိသူေတွမှာ အမျိုးေလးပါး ခွဲြခားထားတဲ့အခါ မင်း၊ ပုဏ္ဏား၊ ကုန်သည်၊ ကျွန် မျိုးရိုး လို့ ရှိတာပါတဲ့။ ဟိန္ဒူဘာသာမှာလည်း ဇာတ်ေလးပါးရှိရာမှ ြဗဟ္မဏအနွယ်ေတွက ထိပ်ဆံုးက ပါေလတယ်။ အမျိုးဇာတ်ြမင့်ရံုသက်သက်ေတာ့မဟုတ်ဘူး။ အကျင့်သီလ စာဂများလည်း ြပည့်စံုရတယ်။ သက်သတ်လွတ်စားတဲ့သူေတွက ပိုစင်ြကယ်သတဲ့။ သူတို့ဆီမေတာ့ ေလယာဉ်ပျံစီးရင်ေတာင် သက်သတ်လွတ်စာက မြဖစ်မေန စီမံထားရေလတယ်။ ဆံပင်ရှည်ရှည် အရပ်ြမင့်ြမင့်နဲ့ ကာရီးနားကပူးရ်ဆိုတဲ့ မင်းသမီးကေလးေတာင် သက်သတ်လွတ်စားတဲ့ ပုေဏ္ဏးမေလးမှန်း သိလိုက်ရေတာ့ ပိုချစ်စရာေကာင်းသွားတယ်။ အဆင်တန်ဆာအားြဖင့်ေတာ့ ဝတ်ြဖူစင်ြကယ်ဝတ်တဲ့အမျိုးပါ။
အမျိုးသားေတွက ကတံုးတံုးထားြပီး ဦးဆံမျှင်ကေလး မြဖစ်စေလာက်ကို အုန်းသီး ြကွက်ြမီးတန်းသလို ချန်ထားြကတယ်။ ပိတ်ြဖူပုဆိုးပါးကေလးကို ေအာက်ပိုးကျိုက်ြပီး သိုရင်းလက်ရှည်ဝတ်၊ ေဖာ့ြဖူနှစ်စေထာင်ေပါင်းတယ်။ နဖူးေပါ် ပါးေပါ်မှာ ထံုးစင်းကေလးေတွ ြခယ်ေလ့ရှိတယ်။ အမျိုးသမီးေတွက ချည်သားဆာရီအြဖူကိုပဲ ဆင်ပါတယ်။ ခင်ပွန်းလင်သည်ကို ကျွန်ပမာလုပ်ေကျွးြပုစုေလ့ရှိပါသတဲ့။ စူဇကာပုဏ္ဏားြကီးကို လူယုတ်မာတစ်ေယာက်ြဖစ်သွားေစသူကေတာ့ သူ့ရဲ့ေြမးအရွယ် မယားအလိမ္မာကေလး အမိတ္တာပံုပဲ မဟုတ်လား။
အေြကွးနဲ့သိမ်းထားတဲ့ လင်အိုြကီးကို ရိုေသသမှု လုပ်ေကျွးြပုစုလွန်းအားြကီးလို့ အိမ်နီးချင်းပုေဏ္ဏးမေတွက ရိုက်ေမာင်းပုတ်ေမာင်းလုပ်တာနဲ့ လက်တိုလက်ေတာင်း အေစအပါးေလး ရှာေပးခိုင်းေတာ့ ပိုက်ဆံကမရှိ၊ ကပ်ေစးကနည်းတဲ့ ပုဏ္ဏားပီပီ အလကားရရာရေြကာင်း အနံ့ခံရင်း ေဝဿန္တရာ မင်းြကီးဆီေရာက်သွားတာေလ။ ခက်တာက ဝကင်္ပါေတာင်မှာဆိုေတာ့ အနည်ထိုင်ချိန်မှာ မင်းေရာက်လာဆိုြပီး လှူစရာ ဘာမှ မကျန်ေတာ့ဘူး။ ပုဏ္ဏားတို့ဇွဲဟာ ငါးမရလည်း ေရတင်ချိုးြပန်တဲ့အစားထဲေတာ့ မပါေလဘူး။ ပါးစပ်ကေလးစိုက်ရတဲ့ဥစ္စာ။ ဘုရားဆုပန်မင်းေယာကင်္ျားြကီးက ဘာတွန့်တိုေနစရာအေြကာင်းရှိသလဲဆိုြပီး ဂဏှာနဲ့ဇာလီကို အားမနာလျှာမကျိုး ဆက်ေတာင်းြပန်တယ်။ ေတာ်ရံုဖွဲနပဲေတာ့ မဟုတ်ဘူးဗျ။ ရိုက်ေမာင်းပုတ်ေမာင်း ဆဲေရးမာန်မဲသူေတွဆီက ရေအာင်ေြခရာခံြပီး ေစတမုဆိုးလမ်းညွှန်မှုနဲ့ မေရာက်ေရာက်ေအာင် သွားရှာတာ။ လိုချင်တာရှိလာရင် နတ်သိြကား နဂါး ဂဠုန် ဂုဏ္ဘန် ယက္ခေတွလည်း မမှုဘူး။
သူ့လိုပဲ ပါရမီေတာ်ေတွြဖည့်ေပးရှာသူ ပုဏ္ဏားြကီးကေတာ့ ပုေရာဟိတ်ဆရာြကီး ေကးဝဋ်ပဲြဖစ်ပါတယ်။ သူ့အစွမ်းဟာ မိတ္ထီလာြပည်မှအပ တစ်ရာေသာထီးေဆာင်းမင်းတို့ကို စူဠနီြဗဟ္မဒတ်မင်းြကီးရဲ့ လက်ခုပ်ထဲကေရအြဖစ်ကို ေဆာင်ကျဉ်းေပးနိုင်ပါတယ်။ အနုြမူလက်နက်ေတွ မေပါ်ေသးတဲ့ေခတ်မှာ သူ့ရဲ့ စစ်ေရးဗျူဟာအစီအမံေတွက ဒုတိယအေကာင်းဆံုးမို့သာ တစ်ဆယ့်ေြခာက်ေခါဘဏီတပ်ြကီးကို စီမံနိုင်တာြဖစ်ေပလိမ့်မယ်။ သို့ေသာ်လည်း ပုဏ္ဏားတို့ဘာဝ လက်ေဆာင်မက်တတ်တဲ့ ဝါသနာေြကာင့် မေဟာ်သထာသုခမိန် ေထာင်းတာခံလိုက်ရေလတယ်။
ပုဏ္ဏားနဲ့ မကင်းရှာေလသူ ြမတ်စွာဘုရားသခင် ကိုယ်ေတာ်ြမတ်ဟာ ပရိနိဗ္ဗာန်ြပုလို့ ဓါတ်ေတာ်ေတွ ေလာင်ကျွမ်းြပီးချိန်မှာေတာင် ေရစက်မကုန်ေလေသးဘူး။ ေဒါနပုဏ္ဏားြကီးက ဓါတ်ေတာ်ေတွ ေဝပါေရာလား။ ြပည်ြပည်မင်းေပါင်း ဗိုလ်ထုပရိသတ်အလည်မှာ အထင်အရှားေဝခဲ့ေသာ်ြငား ဗီအိုင်ပီခွဲတမ်းက ဦးေပါင်းအြကား၊ ခါးပိုက်အြကားနဲ့ နဂါးြပည် နတ်ြပည်ေတွေရာက်သွားေလေတာ့ အေဝမတတ်ဆရာငတ်ြပီး ငါသာေဝသည် ငါသည်ဘာမျှမရပါတကား လို့ ငိုြကီးချက်မြဖစ်ရရှာတယ်။ (ငိုပါနဲ့ကွယ်။ ခုေနများ လူဝင်စားရင် မဲရံုမှူးခန့်မယ်)။
ရှာလို့ေဖွလို့ရသမျှကို မလှူရက်မတမ်းရက် စုေဆာင်းသိမ်းဆည်းလွန်းတာ ေသလွန်တဲ့အခါေတာင် သားသမီးအတွက် မထားခဲ့နိုင်ပဲ ေြမေအာက်ြမှုပ်သွားတတ်တဲ့ဓေလ့ဟာလည်း ပုဏ္ဏားြကီးတို့စရိုက်ပါပဲ။ ေသာေရယျပုဏ္ဏားြကီးဝင်စားတဲ့ ေခွးကေလးဟာ ဘုရားရှင်မိန့်ြကားလို့ သူ့သားက အေဖေခါ်တဲ့အခါမှသာ ဝှက်ထားတဲ့ ဥစ္စာေတွကို ြပသပါသတဲ့။ ဘယ်သူဘယ်ဝါကိုမျှ တစ်ြကိမ်တစ်ခါမျှ မလှူတန်းဖူးေလတဲ့ အဒိန္နပုဗ္ဗကဆိုတဲ့ ပုဏ္ဏားြကီးဟာ ြမတ်စွာဘုရားရှင်ထံ ခစားြပီး “ အရှင်ေဂါတမ၊ အရှင်တို့အား အလှူကိုလည်း မေပး၊ ဥပုသ်သီလကိုလည်း မေဆာက်တည်၊ ပူေဇာ်ြခင်းလည်း မြပု၊ တရားေတာ်လည်း မနာယူ၊ အရှင်တို့၌ စိတ်ကိုြကည်ညိုေစရံုသက်သက်မျှြဖင့် နတ်ြပည်၌ြဖစ်ေသာသူမည်သည် ရှိေကာင်းပါ၏ေလာ။” လို့ ေမးေလျှာက်သတဲ့။ ကုသိုလ်ေတာင် အလကားရမှ လိုချင်တဲ့အမျိုး။ ဇာတ်ထဲကပုဏ္ဏားေတွကေတာ့ အကုန်လံုး ဂံုးရုပ်၊ လူြကမ်း၊ လူမိုက်များြဖစ်ေပေသာ်ြငား တကယ့်အြပင်မှာ ေကာင်းေသာ ြမတ်ေသာ ပုဏ္ဏားေတွကေတာ့ ပိုများပါတယ်။
ဗုဒ္ဓသာသနာမှာ ပထမဦးဆံုး သံဃာအြဖစ်ကိုရြကတဲ့ ပဥ္စဝဂ္ဂီငါးဦးဟာ ြဗဟ္မဏပုဏ္ဏား စစ်စစ်ြကီးေတွ ြဖစ်ပါတယ်။ ေလာင်းမင်းသားဖွားေတာ်မူစဉ်ကတည်းက လက္ခဏာေတာ်ြကီးငယ်တို့ကို ဖတ်ရှုြပီး စြကဝေတးမဏ္ဍတ်မင်း ေသာ်လည်းေကာင်း၊ ဘုရားရှင်အြဖစ်ကို ေသာ်လည်းေကာင်း၊ ဧကန်ရလတ္တံ့ လို့ နှစ်ေချာင်းေသာလက်ညှိုးနဲ့ ေဟာကိန်းထုတ်သွားခဲ့သူေတွပါတဲ့။ အငယ်ဆံုး ေကာဏ္ဍညပုဏ္ဏားကေလးကသာ တစ်ေချာင်းေသာလက်ညှိုးနဲ့ တစ်ခွန်းေသာစကားကိုဆိုသူပါတဲ့။ မှန်ချင်မှန် မှားချင်မှား ရှင်ဘုရင်မြကိုက်တဲ့စကားကိုဆိုလို့ သူတို့ေတာင်မှ ြပည်နှင်ဒဏ်အေပးခံရေလတယ်။ အဲဒါကမှ သစ္စာတရားများလားမသိ။
အဲလိုဆိုေတာ့ ပုဏ္ဏားဆိုတာ ဂါထာမန္တန် ရွတ်အံတဲ့အတတ်၊ နက္ခတ်ေဗဒင် စီရင်တဲ့အတတ်ေတွတင် မဟုတ်ဘူး။ လက္ခဏာြကီးငယ် အသွယ်သွယ်ေတွနဲ့ လူရိပ်လူကဲ ခတ်တဲ့အတတ်၊ အတိတ်တေဘာင်၊ စနည်းနိမိတ်များ နာြကားဖတ်ရှုတဲ့အတတ်လည်း ကျွမ်းကျင်ေလ့ရှိမှန်း သိအပ်တယ်ေနာ်။ သို့ေသာ်လည်း ေလာကီသားများပီပီ တံစိုးလက်ေဆာင်မရရင် ဥမ္မာဒန္တီကိုေတာင် အမယ်အိုလို့ ေလျှာက်တင်တဲ့အခါလည်း ေလျှာက်ေလတယ်။ မျက်မြမင်ပုဏ္ဏားေလးေတွ ဆင်ဆိုသည်မှာ အဓိပ္ပါယ်ဖွင့်ဆိုချက်ေတွကေတာ့ သည်ကေန့ထိ မှတ်သားသင်ယူလို့ မဆံုးေသးဘူး မဟုတ်လား။
ခတ္တိယဇာတ်အနွယ် သာကီဝင်မင်းမျိုးကလာတဲ့ ြမတ်ဗုဒ္ဓသာသနာမှာ ပုဏ္ဏားမျိုးနွယ်ေတွ ထိပ်ထိပ်ြကဲြဖစ်ကုန်ြကလို့ ရှင်ေဒဝဒတ်တို့၊ ရှင်တိဿမေထရ်ြကီးတို့က ရင်တွင်းခံစားချက်ေတွ ြပင်းထန်ကုန်ရတာလို့လည်း ဆိုပါတယ်။ ရှင်ေမာဂ္ဂလန် နဲ့ ရှင်သာရိပုတ္တရာတို့ဟာ ေမာဂ္ဂလိပုေဏ္ဏးမြကီးနဲ့ သာရီပုေဏ္ဏးမြကီးတို့က ေမွးဖွားတဲ့သားေတွြဖစ်လို့ အမိရဲ့ အမည်ကို အမှီြပုြပီး နာမေတာ်ရြကေလတယ်။ ရှင်မဟာကဿပကိုယ်ေတာ်ြကီးဟာလည်း ပိပ္ပလိအမည်ရှိ ပုဏ္ဏားဘဝကေန ရဟန်းဝတ်ြပီး မျိုးနွယ်ကို အမှီြပုလို့ ကဿပ အမည်တွင်ခဲ့ပါသတဲ့။ အားလံုးဟာ ဧတဒဂ်ရ ရဟန္တာမေထရ်ြကီးများြဖစ်တယ် ဆိုတာေတာ့ သိြပီးသား ြဖစ်ေပလိမ့်မယ်။ ဒါေြကာင့် ပုဏ္ဏားလို့ဆိုလိုက်ရင် အားလံုးကို ဖာတ်ထဲကလူြကမ်းရုပ်ြကီးများအြဖစ် သိမ်းြကံုးြပီး အြမင်မမှားသင့်ဘူး။
ဗုဒ္ဓသာသနာေတာ်နဲ့ မြကံုြကိုက်တဲ့ သာသနာပကာလများမှာဆိုရင် ပုဏ္ဏားဆိုတာ လှူဖွယ်ဝတ္ထုတို့ကို လက်ခံေဆာင်ယူထိုက်တဲ့ အလှူခံပုဂ္ဂိုလ်ထဲမှာ ပါေလတယ်။ ရဟန်းသံဃာေတွမှ မရှိပဲကိုး။ ဘုရားေလာင်းယုန်မင်း သူ့ကိုယ်သူမီးပံုအတွင်းခုန်ဆင်းြပီး လှူဒါန်းခဲ့တာဟာ ပုဏ္ဏားအသွင်ေဆာင်ထားတဲ့ သိြကားမင်းကိုပါ။ သံဃာ့ဂုဏ်ေတာ်ထဲမှာပါတဲ့ အနုတ္တရံ ပုညခတ္တံ ေလာကသာ ေကာင်းမှုကုသိုလ်များ စိုက်ပျိုးရာ လယ်ယာေြမေကာင်းသဖွယ်ြဖစ်ေသာ ဆိုတဲ့ ဂုဏ်ပုဒ်ေလာက် ဒါနအကျိုးေပးမသန်နိုင်ေပမယ့် အလ္လဇီ ဒုသီလေတွကို “ပါလို၏” ရည်မှန်းလို့ လှူဒါန်းတာထက်စာရင်ေတာ့ ကုသိုလ်ရတာ အမှန်ပဲတဲ့။ (ဟုတ်ပါ့မလား ေမာင်ကာဠုရယ်။ သည်ေနရာမှာေတာ့ သေဘာထား ကွဲလွဲချင်လိုက်ပါဘိ) ဒါေြကာင့်မို့လို့ ပုဏ္ဏားရဲ့ ဂုဏ်သတ္တိေတွဟာ ေဩာင်း.. ေဇယျတုေတွ၊ ဥံု ဖွေတွတင်မကဘူး။ အလှူခံပုဂ္ဂိုလ်များလည်း ြဖစ်ေလတယ်လို့ ြဖည့်မှတ်လိုက်ြကပါဦး။
ပုဏ္ဏားဆရာြကီးေတွဟာ ဂါထာမန္တန်၊ ပါဠိပါဋ်္ဌသားေတွအြပင် သက္ကတဘာသာတို့။ သသင်္ကရိုက်ဘာသာတို့ကိုလည်း တတ်ကျွမ်းေလတဲ့အတွက် မဟာဝိသုဒ္ဓာရံုဆရာေတာ်ဘုရားြကီးေတာင် ငယ်စဉ်က ပုဏ္ဏားြကီးတစ်ဦးထံမှာ တပည့်ခံလို့ ကျမ်းစာများသင်ယူဖူးပါသတဲ့။ ဆရာေတာ်က သူ့ဆရာပုဏ္ဏားေတာ်ကေလးကို ကျီစယ်လိုေတာ့ ပါဠိဘာသာနဲ့ “ေခတ်ကာလပုဏ္ဏားများနှယ် ေရှးေရှးကလိုြဖင့် မဟုတ်ေတာ့ေပဘူး။” လို့ ဆိုပါသတဲ့။ ပုဏ္ဏားပါဆိုမှ သည်လိုေသးေသးတင်လို့ ရရိုးလား။ “အိမ်း.. ေခတ်ကာလ ေမာင်ပဥ္စင်းများကလည်း ေရှးေရှးကလိုြဖင့် မဟုတ်ေတာ့ေပေကာကွယ်။” လို့ ခွန်းတံု့မခံ ေချပပါသတဲ့။ “သမေဏာစ ြဗဟ္မေဏာစ သမဏ ြဗဟ္မဏာ” လို့ မှတ်သားစရာြဖစ်သွားတာေပါ့။ ဟုတ်ပါရဲ့ေလ။ ခုေခတ်ြကီးမှာ ပုဏ္ဏားေတွ ကွယ်ကုန်လို့ ဇာတ်စင်ေတွေပါ်မှာ ကန့်လန့်ကာအေနာက်နားကို ပုဏ္ဏားကွယ်လို့ေခါ်တာေတာ့ ဟုတ်ဟန်မတူပါဘူး။
ဇာတ်ထဲမှာ မဟုတ်လည်း အြပင်ေလာကမှာ ပုဏ္ဏားေတာ်ြကီးေတွ ေတွ့ေတွ့ေနမိသားပဲ။ တီဗီမှာ သတင်းေြကညာတဲ့သူေတွလည်း မဂင်္လာေဆာင်ေတွ လိုက်ြပီး ပုဏ္ဏားဟန်ကေလးနဲ့ ပုဏ္ဏားသံေပးြကတယ်။ ဘုရားတည်မလို့ အုတ်ခဲြကီးေတွ ေရွှေရာင်ေငွေရာင်ပတ်ြပီး ရတနာစိန်ေကျာက် ဇယ်ေတာက်တမ်းကစားြကတဲ့အခါမှာလည်း နှစ်စေထာင်ကေလးနဲ့ ပုဏ္ဏားေယာင်ေဆာင်ြကတယ်။ ကျုပ်တို့က မျိုးနဲ့ရိုးနဲ့ အခါေပးလာြကတဲ့ ပုဏ္ဏားစစ်စစ် ေရမေရာဘူးဆိုတဲ့ ဆရာြကီးများကေတာ့ မင်းသားများလို ရက်ြကိုချိတ်မှ အဆင်ေြပေပလိမ့်မယ်။ ဒါေတာင် ကျုပ်တို့လူသာမန်ေတွ သိြမင်နိုင်ခွင့်မရတဲ့ ယြတာမန္တန် အစီအမံေတွ အများြကီးရှိ ဆိုပဲ။ ကွန်ြပူတာနဲ့ စက်ခလုပ်နှိပ်ြပီးဖွင့်လှစ်အပ်ေသာ အိုင်တီေခတ်ြကီးမှာလည်း ပုဏ္ဏားဆိုတာ စစ်မှန်ရာရှာေဖွ၍ ေဆာင်ထားအပ်ေသာ၊ အခါအရာသင့်ေတာ်ရန်စီမံမှုအတွက် မပျက်မကွက် အြကံဉာဏ်ေတာင်းခံအပ်ေသာ မရှိမြဖစ်ပုဂ္ဂိုလ်ထူးထဲမှာ ပါေနဆဲပဲ။ အခါမသင့်ရင် အခွင့်မသာဘူးဗျ။ မယံုမရှိနဲ့။ ေြမာက်ကိုရီးယားက ဒံုးပျံြကီး ေဝဟင်မေရာက်ပဲ ေရြပင်ေအာက်ငုပ်လျှိုးသွားတာ ပုဏ္ဏားေတာ်ေတွနဲ့ မတိုင်ပင်မိလို့ ြဖစ်လိမ့်မယ်။ အာကာသဓါတ် အားနည်းေနတာကိုး။
ဆရာြကီးမင်းသိခင်္ကေတာ့ ပုဏ္ဏားဘကွန်းဝတ္ထုထဲမှာ နံမယ်တူ ပံုနားဘကွန်းတစ်ေယာက်နဲ့ မိတ်ဆက်ေပးသွားတယ်။ ကူလီလုပ်ခဲ့တဲ့ဘကွန်းချင်း အတူတူေပမယ့် အဲသည်တစ်ေယာက်က ဘာကိုသယ်ခိုင်းခိုင်း ပံုပံုြပီးနားတတ်လွန်းလို့ ပံုနားဘကွန်းလို့ ေခါ်ပါသတဲ့။ အလုပ်သာ လက်ေကျာတင်းေအာင်မလုပ်ချင်တာ သူကလည်း ကိုဘကွန်းလို သူေဌးြကီးေတာ့ ြဖစ်ချင်ေသးသတဲ့။ အခုလည်း ပုဏ္ဏားလိုလိုအေယာင်ေဆာင်ထားတဲ့ အလှူခံပုဂ္ဂိုလ်တစ်ချို့ကို ပံုနားေတွများ ြဖစ်ေနမလား လို့ ေစာေြကာမိပါတယ်။ အလှူခံတဲ့ေနရာမှာေတာ့ ဗုဒ္ဓဝင်ဇာတ်ေတာ်ထဲက စူဇကာပုဏ္ဏားြကီးေတာင် ထိုင်ငိုသွားေလာက်ပါရဲ့။ ဘာမှေတာင်းစရာရမ်းစရာမရှိရင် ပင်လယ်ထဲကေရေတွကို ရံုးြပင်ကန္နား တရားတေဘာင်ခင်းလို့ေတာင်းတယ်။ တကာေတာ်ေရေြမ့ရှင်ြကီးေတွရဲ့ သဒ္ဒါတရားကို လာစမ်းသလား မှတ်တာပဲ။ ေဝဿန္တရာမျိုးရိုးနဲ့ စူဇကာမျိုးရိုး ပါရမီြဖည့်ဘက်နှစ်ဦး အခုမှေတွ့ြကရ။
သမုဒ္ဒရာေရ ဘယ်သူကုန်ေအာင် ေသာက်နိုင်မှာလိုက်လို့။ ယူေစဗျား။ သူတို့ခမျာ ဘယ်ေလာက်စားရမဲ့မဲ့ ေသာက်ရမဲ့မဲ့ြဖစ်ေနရှာသလဲဆိုတာ ေရွှြပည်ရခိုင်က အလှူေပးကိုယ်စားလှယ် အန်ဂျီအိုေတွ အသိဆံုးပဲ။ သလိပ်ပိုးေတွ့ တီဘီလူနာေတွအတွက် ေဆးအလကားေပးရံုတင်မဟုတ်ဘူး။ လမ်းစရိတ်၊ စားစရိတ်၊ ေဆးကုစရိတ်ပါ ေထာက်ပံ့တယ်ဆိုလို့ ပိုးေတွ့တီဘီလူနာေတွရဲ့သလိပ်ခွက်ကေလးေတွဟာ ေရာင်းစားလို့ေတာင်ရတယ်။ ဘာလုပ်ဖို့ ေပျာက်ေအာင်ကုေနေတာ့မှာလဲ။ မိုးလင်းရင် ေဆးရံုဝ ထိုင်ေန၊ ဝယ်သူလာေတာ့ “အဟမ်း .. ေရာ့။ ေပး သံုးေထာင်” ဆို အိုေကေနြပီ။ ေဆးြပန်ေရာင်းစားတာကလည်း ရဦးမှာ။
သလိပ်ကေရွှြဖစ်ေအာင် ဘိုးဘိုးေအာင်ေတာင် ဖိုမထိုးတတ်ဘူး။ အမယ် .. ဝယ်သူကလည်း တရင်းတနှီး ေပးဝယ်လာရတဲ့ သလိပ်ကေလးကို ေဆးခန်းေရှ့နားေရာက်ကာနီးမှ ြမတ်ြမတ်နိုးနိုး အာခံတွင်းထဲ သွင်းလို့ငံုကာ ကိုယ့်သလိပ်အြဖစ် အစစ်ခံြကေလတယ်။ နှယ်နှယ်ရရမှတ်လို့။ ဒါ ပိုးေတွ့သလိပ်။ မေတွ့ရင် ပိုက်ဆံြပန်ေတာင်းလို့ရတယ်။ သူ့ေဆးခန်းနဲ့သူ၊ သူ့အလှူ့တကာနဲ့သူဆိုေတာ့ တယ်လည်းေပျာ်စရာေကာင်းတာေဝ့။ ကိုယ်ဝန်သည်ေတွလည်း ရှူရှူးေရာင်းလို့ရတယ်။ ေယာကင်္ျားြကီးေတွသာ လာမဝယ်မိေစနဲ့။ သူတို့အရပ်ထဲ ဟိုေရာဂါပိုးများေတွ့လို့ကေတာ့ မေသမချင်း ထမင်းစားေဆးကုလက်မှတ်ရတာမို့ လက်ခေမာင်းများ ခတ်ေလမလား။
ေဝဿန္တရာအေလာင်းနဲ့ စူဇကာအေလာင်းေတွရဲ့ အလှူေတာ်မဂင်္လာမှာ ဘာကိစ္စ ကျုပ်တို့က မာရ်နတ်ေနရာ ကေနဦးမှာလဲ ေနာ့။ သာဓုသာ ေခါ်လိုက်ြကပါစို့။ သာဓု အေြမှာက်တစ်သိန်း ေခါ်နင်းကီးမယ်။ ငှဲ့ ငှယ်…၊ ငှဲ့ ငှယ် …. ။ လာထား ကမယ်။ ကျနားပါးနာ ကျနားပါးနာ … ေဂျ ေဂျ ေဂျ ေဂျ။ ကျနားပါးနာ ကျနားပါးနာ … ေဂျ ေဂျ ေဂျ ေဂျ။ ကျနားပါးနာ ကျနားပါးနာ …. ေဂျ ေဂျ ေဂျ ေဂျ။
ပံု /
စိန္တာမယ သုတမယ၊ မေနာမရ၊ ဂမ္ဘီမရ၊ ဘာဆိုတာမှမရ
ဒဂံုအေကျာ်တရိုးက ပုဏ္ဏားေတာ်စိုး။
(မှတ်ချက်။ ဦးရှင်ြကီး မတင်ပါ)
ရှင်ဘုရင်ကို ပျပ်ဝပ်ကျိုးနွံစွာ ခစားတတ်ပံုများေတာ့ သူများနဲ့ကို မတူဘူး။ “မှန်နင်းကီးေြကာင်းပါ ဖယား။” “သေဘာေတာ်ြမတ်အတိုင်းပါ ဖယား” နဲ့ လက်ကေလးနှစ်ေချာင်းကို ဂျပန်ကာရာေတးသမားေတွလို ေထာင်ထားလိုက်တာ ြပန်ကိုမချေတာ့ဘူး။ လမ်းေလျှာက်ပံုကအစ ခါးကေလးကိုင်းကိုင်း၊ ေခါင်းကေလး ရမ်းတမ်းရမ်းတမ်း၊ မျက်ေစာင်းကေလးကို ချီေနတာပဲ။ ပုဏ္ဏားဆိုတာ စာမတတ်ေပမတတ် အလုပ်မရှိ အကိုင်မရှိ အေလနေတာေတာ့ ဘယ်တုန်းကမှ မဟုတ်ေလဘူးဗျ။ ေဝဒသံုးပံု၊ နက္ခတ်ေဗဒင်၊ ဂါထာမန္တာန်၊ အခါေပး အစီအရင်ေတွ တတ်ကျွမ်းလွန်လွန်းလို့ ဘယ်ေလာက်ရုပ်ဆိုးတဲ့ ပုဏ္ဏားြဖစ်ြဖစ် ပညာရှိအေဆာင်အေယာင် ေခါင်းေပါင်းကေလး နှစ်စေထာင်ကေတာ့ မပါမြဖစ် ပါေလတယ်။ အခုေခတ်စားေနတဲ့ စကားသံုးရရင် ေအးလိေတွ (Elites) ေပါ့။
ရာဇဝင်အဆက်ဆက် ဘယ်မင်းပဲ နန်းတက်တက် ရာဇဘိေသကသဘင်ဆင်ယင်မယ်ဆိုရင် ပုဏ္ဏားြဖူ၊ ပုဏ္ဏားညို၊ ခရုသင်း၊ ေြမဇာြမက်၊ သေြပခက်ဆိုတာေတွ မပါလို့ မြဖစ်။ ေအာင်ေဇယျတု ေငွခရုသင်္ခါ နဲ့ ဘိသိက်မှမသွန်းရင် စုလျားရစ်ပတ် လက်ထပ်သဘင်ြကီးလည်း အထမေြမာက်ေလဘူး။ ြမန်မာဗုဒ္ဒဘာသာ ယဉ်ေကျးမှု ထံုးတမ်းစဉ်လာေတွမှာ ဘယ်ေနရာမှ မပါမြပီးတဲ့ ပုဏ္ဏားြကီးေတွ အေြကာင်းကို ေရေရရာရာ မသိေတာ့ပဲ သည်ကေန့မှာေတာ့ ပုဏ္ဏားလို့ ေြပာလိုက်ရင် သူ့ေြပာသလိုလို၊ ငါ့ေြပာသလိုလို၊ ဟုတ်လည်းမဟုတ်ပဲနဲ့ ေဟာစားေြပာစားလို့ေကာင်းေအာင် အတင်းပုဏ္ဏားဇာတ်လိုက်သွင်းလိုသွင်း (လူေတွကြဖင့် တစက်မှ ပုဏ္ဏားရုပ်မထွက်)၊ “ပုဏ္ဏားဆိုတာ ကုလားဆိုေတာ့ တို့ ကုလားေတွလည်း ပုဏ္ဏားေတွပါပဲကွယ်” လို့ ြဖစ်တဲ့သူကြဖစ် (နှစ်ခုစလံုး ဘာမှန်းမသိပဲ လိုချင်သလို ညီမျှြခင်းထုတ်တာေလ။ ေတာ်ပါေသးရဲ့။ ရိုဟင်ဂျာေတွဟာ ဘုရားရှင်လက်ထက်ေတာ်ကတည်းက ဆင်းသက်လာတဲ့ ပုဏ္ဏားတိုင်းရင်းသားေတွပါလို့ သက်ေသလာမထူေသးတာ)၊ ဗူးလံုးနားမထွင်း အုတ်အေရာေရာ ေကျာက်အေရာေရာ ြဖစ်ကုန်လို့ ပုဏ္ဏားတို့ရဲ့ ဘာသာဘာဝကို စာေပကျမ်းဂန်ေတွထဲက ေဖာ်ထုတ် ေလ့လာလိုက်ရပါတယ်။ (ကျမ်းဂန်ေတွ ဆွဲမထည့်ထားရင် ကိုယ်တရားခံြဖစ်ေနမယ်)။
ဘူတန် နဲ့ အိန္ဒိယကို ေရာက်တုန်းက ဟိန္ဒူဘာသာဝင်ေတွနဲ့ မိတ်ေဆွြဖစ်သွားြပီး သူတို့ရဲ့ ဘာသာေရး ပွဲလမ်းသဘင်ေတွကို ဝင်နွှဲြဖစ်တိုင်း သူတို့ေတွ ရှင်းရှင်းြပြကလို့ အေတာ်အသင့် တီးမိေခါက်မိ ရှိလာပါတယ်။ ခင်ရာေဆွမျိုး ဆိုသလို တစ်ေကာင်ြကွက် တစ်မျက်နှာြဖစ်ေနရှာတဲ့ ကိုယ့်ကို အိမ်လွမ်းစိတ်ေတွသက်သာေအာင် သူတို့မိသားစုလိုပဲ သေဘာထားြပီး တံခါးမရှိ ဓါးမရှိ ဝင်ေစထွက်ေစတဲ့အြပင် သူတို့ဘာသာ အယူဝါဒေတွနဲ့လည်း မစိမ်းေအာင် စိတ်ရှည်လက်ရှည် ရှင်းြပ၊ လည်စရာပတ်စရာေတွ လိုက်ြပြကတာလည်း အေမာပါပဲ။
ဘူတန်ကလူေတွဟာ အဂင်္လိပ်စကားကို ရံုးသံုးဘာသာအြဖစ် ထမင်းစားေရေသာက်ေြပာနိုင်တာထက် ဟင်ဒီဘာသာစကားကိုေတာ့ မွှတ်ေနေအာင် တတ်ြကပါတယ်။ ရုပ်သံလိုင်းေတွအားလံုး ဘူတန်ရုပ်ြမင်ကလွဲရင် အိန္ဒိယလိုင်းေတွချည့်ပဲ။ လက်စသတ်ေတာ့ ကိုယ်ေတွဆီမှာ မေတာက်တေခါက် ေလျှာက်ေြပာေနတဲ့ ခါနာ၊ မာလကီးယား၊ ေဂျာင်း၊ ဂျာေရးကား၊ ဆိုတာေတွက ဘဂင်္ါလီစကား ပမွှားေလးပဲ ရှိေသးတာ။ ေဘာလီးဝုဒ်က ဟင်ဒီစကားေြပာကားေတွဟာ တကမ္ဘာလံုးကို ြဖန့်မှာမို့ ဟင်ဒီနဲ့ေြပာထားတာ။
သူတို့ဆီမှာ ရုပ်ရှင်ြကည့်ချင်ရင် ဘာစကားေြပာနဲ့ကားကို ြကည့်မှာလဲ။ သူ့နယ်၊ သူ့ဘာသာ၊ သူ့မင်းသား၊ သူ့မင်းသမီး၊ သူ့ေဈးကွက်နဲ့ သပ်သပ်စီဗျ။ ေရာက်တုန်းေရာက်ခိုက် ေသေသချာချာ လိုက်လည်ြဖစ်တာေတွကေတာ့ ြပတိုက်ြကီးေတွပါ။ သူတို့လူမျိုးတစ်ရာ့တစ်ပါးရဲ့ အဝတ်အဆင် အေနအထိုင် ဓေလ့ထံုးစံ ေရေြမသဘာဝကေလးေတွ မတူြခားနားတာလည်း ေလ့လာမိပါတယ်။ အဲသည်ထဲမှာ ရှာလို့လည်း မေတွ့ဘူးဆိုြပီး လိုက်ေမး လိုက်ရှာြကည့်ြဖစ်တာကေတာ့ ချစ်တီးဆိုတာရယ်၊ ပုဏ္ဏားဆိုတာရယ်ပါ။ အေနာက်ဘင်းဂလီြပည်နယ်ထဲက ေငွေြကးလည်ပတ်မှုနဲ့ စီးပွားရှာစားတတ်သူ လူလတ်တန်းစားေတွကို ချတ္တရ လို့ေခါ်ြပီး ချစ်တီးလို့ မှတ်ထားတာြဖစ်မယ်။ မဏိပူရက ကသည်းေတွကို ြမန်မာေတွက ပုဏ္ဏားလို့ ေခါ်ြကတာြဖစ််မယ် စသည်ြဖင့် မေရရာတဲ့ စကားေတွပဲ ြကားခဲ့မိပါတယ်။
ဗုဒ္ဓဘာသာကျန်းဂန်ေတွထဲမေတာ့ ြဗဟ္မဏအယူရှိသူေတွမှာ အမျိုးေလးပါး ခွဲြခားထားတဲ့အခါ မင်း၊ ပုဏ္ဏား၊ ကုန်သည်၊ ကျွန် မျိုးရိုး လို့ ရှိတာပါတဲ့။ ဟိန္ဒူဘာသာမှာလည်း ဇာတ်ေလးပါးရှိရာမှ ြဗဟ္မဏအနွယ်ေတွက ထိပ်ဆံုးက ပါေလတယ်။ အမျိုးဇာတ်ြမင့်ရံုသက်သက်ေတာ့မဟုတ်ဘူး။ အကျင့်သီလ စာဂများလည်း ြပည့်စံုရတယ်။ သက်သတ်လွတ်စားတဲ့သူေတွက ပိုစင်ြကယ်သတဲ့။ သူတို့ဆီမေတာ့ ေလယာဉ်ပျံစီးရင်ေတာင် သက်သတ်လွတ်စာက မြဖစ်မေန စီမံထားရေလတယ်။ ဆံပင်ရှည်ရှည် အရပ်ြမင့်ြမင့်နဲ့ ကာရီးနားကပူးရ်ဆိုတဲ့ မင်းသမီးကေလးေတာင် သက်သတ်လွတ်စားတဲ့ ပုေဏ္ဏးမေလးမှန်း သိလိုက်ရေတာ့ ပိုချစ်စရာေကာင်းသွားတယ်။ အဆင်တန်ဆာအားြဖင့်ေတာ့ ဝတ်ြဖူစင်ြကယ်ဝတ်တဲ့အမျိုးပါ။
အမျိုးသားေတွက ကတံုးတံုးထားြပီး ဦးဆံမျှင်ကေလး မြဖစ်စေလာက်ကို အုန်းသီး ြကွက်ြမီးတန်းသလို ချန်ထားြကတယ်။ ပိတ်ြဖူပုဆိုးပါးကေလးကို ေအာက်ပိုးကျိုက်ြပီး သိုရင်းလက်ရှည်ဝတ်၊ ေဖာ့ြဖူနှစ်စေထာင်ေပါင်းတယ်။ နဖူးေပါ် ပါးေပါ်မှာ ထံုးစင်းကေလးေတွ ြခယ်ေလ့ရှိတယ်။ အမျိုးသမီးေတွက ချည်သားဆာရီအြဖူကိုပဲ ဆင်ပါတယ်။ ခင်ပွန်းလင်သည်ကို ကျွန်ပမာလုပ်ေကျွးြပုစုေလ့ရှိပါသတဲ့။ စူဇကာပုဏ္ဏားြကီးကို လူယုတ်မာတစ်ေယာက်ြဖစ်သွားေစသူကေတာ့ သူ့ရဲ့ေြမးအရွယ် မယားအလိမ္မာကေလး အမိတ္တာပံုပဲ မဟုတ်လား။
အေြကွးနဲ့သိမ်းထားတဲ့ လင်အိုြကီးကို ရိုေသသမှု လုပ်ေကျွးြပုစုလွန်းအားြကီးလို့ အိမ်နီးချင်းပုေဏ္ဏးမေတွက ရိုက်ေမာင်းပုတ်ေမာင်းလုပ်တာနဲ့ လက်တိုလက်ေတာင်း အေစအပါးေလး ရှာေပးခိုင်းေတာ့ ပိုက်ဆံကမရှိ၊ ကပ်ေစးကနည်းတဲ့ ပုဏ္ဏားပီပီ အလကားရရာရေြကာင်း အနံ့ခံရင်း ေဝဿန္တရာ မင်းြကီးဆီေရာက်သွားတာေလ။ ခက်တာက ဝကင်္ပါေတာင်မှာဆိုေတာ့ အနည်ထိုင်ချိန်မှာ မင်းေရာက်လာဆိုြပီး လှူစရာ ဘာမှ မကျန်ေတာ့ဘူး။ ပုဏ္ဏားတို့ဇွဲဟာ ငါးမရလည်း ေရတင်ချိုးြပန်တဲ့အစားထဲေတာ့ မပါေလဘူး။ ပါးစပ်ကေလးစိုက်ရတဲ့ဥစ္စာ။ ဘုရားဆုပန်မင်းေယာကင်္ျားြကီးက ဘာတွန့်တိုေနစရာအေြကာင်းရှိသလဲဆိုြပီး ဂဏှာနဲ့ဇာလီကို အားမနာလျှာမကျိုး ဆက်ေတာင်းြပန်တယ်။ ေတာ်ရံုဖွဲနပဲေတာ့ မဟုတ်ဘူးဗျ။ ရိုက်ေမာင်းပုတ်ေမာင်း ဆဲေရးမာန်မဲသူေတွဆီက ရေအာင်ေြခရာခံြပီး ေစတမုဆိုးလမ်းညွှန်မှုနဲ့ မေရာက်ေရာက်ေအာင် သွားရှာတာ။ လိုချင်တာရှိလာရင် နတ်သိြကား နဂါး ဂဠုန် ဂုဏ္ဘန် ယက္ခေတွလည်း မမှုဘူး။
သူ့လိုပဲ ပါရမီေတာ်ေတွြဖည့်ေပးရှာသူ ပုဏ္ဏားြကီးကေတာ့ ပုေရာဟိတ်ဆရာြကီး ေကးဝဋ်ပဲြဖစ်ပါတယ်။ သူ့အစွမ်းဟာ မိတ္ထီလာြပည်မှအပ တစ်ရာေသာထီးေဆာင်းမင်းတို့ကို စူဠနီြဗဟ္မဒတ်မင်းြကီးရဲ့ လက်ခုပ်ထဲကေရအြဖစ်ကို ေဆာင်ကျဉ်းေပးနိုင်ပါတယ်။ အနုြမူလက်နက်ေတွ မေပါ်ေသးတဲ့ေခတ်မှာ သူ့ရဲ့ စစ်ေရးဗျူဟာအစီအမံေတွက ဒုတိယအေကာင်းဆံုးမို့သာ တစ်ဆယ့်ေြခာက်ေခါဘဏီတပ်ြကီးကို စီမံနိုင်တာြဖစ်ေပလိမ့်မယ်။ သို့ေသာ်လည်း ပုဏ္ဏားတို့ဘာဝ လက်ေဆာင်မက်တတ်တဲ့ ဝါသနာေြကာင့် မေဟာ်သထာသုခမိန် ေထာင်းတာခံလိုက်ရေလတယ်။
ပုဏ္ဏားနဲ့ မကင်းရှာေလသူ ြမတ်စွာဘုရားသခင် ကိုယ်ေတာ်ြမတ်ဟာ ပရိနိဗ္ဗာန်ြပုလို့ ဓါတ်ေတာ်ေတွ ေလာင်ကျွမ်းြပီးချိန်မှာေတာင် ေရစက်မကုန်ေလေသးဘူး။ ေဒါနပုဏ္ဏားြကီးက ဓါတ်ေတာ်ေတွ ေဝပါေရာလား။ ြပည်ြပည်မင်းေပါင်း ဗိုလ်ထုပရိသတ်အလည်မှာ အထင်အရှားေဝခဲ့ေသာ်ြငား ဗီအိုင်ပီခွဲတမ်းက ဦးေပါင်းအြကား၊ ခါးပိုက်အြကားနဲ့ နဂါးြပည် နတ်ြပည်ေတွေရာက်သွားေလေတာ့ အေဝမတတ်ဆရာငတ်ြပီး ငါသာေဝသည် ငါသည်ဘာမျှမရပါတကား လို့ ငိုြကီးချက်မြဖစ်ရရှာတယ်။ (ငိုပါနဲ့ကွယ်။ ခုေနများ လူဝင်စားရင် မဲရံုမှူးခန့်မယ်)။
ရှာလို့ေဖွလို့ရသမျှကို မလှူရက်မတမ်းရက် စုေဆာင်းသိမ်းဆည်းလွန်းတာ ေသလွန်တဲ့အခါေတာင် သားသမီးအတွက် မထားခဲ့နိုင်ပဲ ေြမေအာက်ြမှုပ်သွားတတ်တဲ့ဓေလ့ဟာလည်း ပုဏ္ဏားြကီးတို့စရိုက်ပါပဲ။ ေသာေရယျပုဏ္ဏားြကီးဝင်စားတဲ့ ေခွးကေလးဟာ ဘုရားရှင်မိန့်ြကားလို့ သူ့သားက အေဖေခါ်တဲ့အခါမှသာ ဝှက်ထားတဲ့ ဥစ္စာေတွကို ြပသပါသတဲ့။ ဘယ်သူဘယ်ဝါကိုမျှ တစ်ြကိမ်တစ်ခါမျှ မလှူတန်းဖူးေလတဲ့ အဒိန္နပုဗ္ဗကဆိုတဲ့ ပုဏ္ဏားြကီးဟာ ြမတ်စွာဘုရားရှင်ထံ ခစားြပီး “ အရှင်ေဂါတမ၊ အရှင်တို့အား အလှူကိုလည်း မေပး၊ ဥပုသ်သီလကိုလည်း မေဆာက်တည်၊ ပူေဇာ်ြခင်းလည်း မြပု၊ တရားေတာ်လည်း မနာယူ၊ အရှင်တို့၌ စိတ်ကိုြကည်ညိုေစရံုသက်သက်မျှြဖင့် နတ်ြပည်၌ြဖစ်ေသာသူမည်သည် ရှိေကာင်းပါ၏ေလာ။” လို့ ေမးေလျှာက်သတဲ့။ ကုသိုလ်ေတာင် အလကားရမှ လိုချင်တဲ့အမျိုး။ ဇာတ်ထဲကပုဏ္ဏားေတွကေတာ့ အကုန်လံုး ဂံုးရုပ်၊ လူြကမ်း၊ လူမိုက်များြဖစ်ေပေသာ်ြငား တကယ့်အြပင်မှာ ေကာင်းေသာ ြမတ်ေသာ ပုဏ္ဏားေတွကေတာ့ ပိုများပါတယ်။
ဗုဒ္ဓသာသနာမှာ ပထမဦးဆံုး သံဃာအြဖစ်ကိုရြကတဲ့ ပဥ္စဝဂ္ဂီငါးဦးဟာ ြဗဟ္မဏပုဏ္ဏား စစ်စစ်ြကီးေတွ ြဖစ်ပါတယ်။ ေလာင်းမင်းသားဖွားေတာ်မူစဉ်ကတည်းက လက္ခဏာေတာ်ြကီးငယ်တို့ကို ဖတ်ရှုြပီး စြကဝေတးမဏ္ဍတ်မင်း ေသာ်လည်းေကာင်း၊ ဘုရားရှင်အြဖစ်ကို ေသာ်လည်းေကာင်း၊ ဧကန်ရလတ္တံ့ လို့ နှစ်ေချာင်းေသာလက်ညှိုးနဲ့ ေဟာကိန်းထုတ်သွားခဲ့သူေတွပါတဲ့။ အငယ်ဆံုး ေကာဏ္ဍညပုဏ္ဏားကေလးကသာ တစ်ေချာင်းေသာလက်ညှိုးနဲ့ တစ်ခွန်းေသာစကားကိုဆိုသူပါတဲ့။ မှန်ချင်မှန် မှားချင်မှား ရှင်ဘုရင်မြကိုက်တဲ့စကားကိုဆိုလို့ သူတို့ေတာင်မှ ြပည်နှင်ဒဏ်အေပးခံရေလတယ်။ အဲဒါကမှ သစ္စာတရားများလားမသိ။
အဲလိုဆိုေတာ့ ပုဏ္ဏားဆိုတာ ဂါထာမန္တန် ရွတ်အံတဲ့အတတ်၊ နက္ခတ်ေဗဒင် စီရင်တဲ့အတတ်ေတွတင် မဟုတ်ဘူး။ လက္ခဏာြကီးငယ် အသွယ်သွယ်ေတွနဲ့ လူရိပ်လူကဲ ခတ်တဲ့အတတ်၊ အတိတ်တေဘာင်၊ စနည်းနိမိတ်များ နာြကားဖတ်ရှုတဲ့အတတ်လည်း ကျွမ်းကျင်ေလ့ရှိမှန်း သိအပ်တယ်ေနာ်။ သို့ေသာ်လည်း ေလာကီသားများပီပီ တံစိုးလက်ေဆာင်မရရင် ဥမ္မာဒန္တီကိုေတာင် အမယ်အိုလို့ ေလျှာက်တင်တဲ့အခါလည်း ေလျှာက်ေလတယ်။ မျက်မြမင်ပုဏ္ဏားေလးေတွ ဆင်ဆိုသည်မှာ အဓိပ္ပါယ်ဖွင့်ဆိုချက်ေတွကေတာ့ သည်ကေန့ထိ မှတ်သားသင်ယူလို့ မဆံုးေသးဘူး မဟုတ်လား။
ခတ္တိယဇာတ်အနွယ် သာကီဝင်မင်းမျိုးကလာတဲ့ ြမတ်ဗုဒ္ဓသာသနာမှာ ပုဏ္ဏားမျိုးနွယ်ေတွ ထိပ်ထိပ်ြကဲြဖစ်ကုန်ြကလို့ ရှင်ေဒဝဒတ်တို့၊ ရှင်တိဿမေထရ်ြကီးတို့က ရင်တွင်းခံစားချက်ေတွ ြပင်းထန်ကုန်ရတာလို့လည်း ဆိုပါတယ်။ ရှင်ေမာဂ္ဂလန် နဲ့ ရှင်သာရိပုတ္တရာတို့ဟာ ေမာဂ္ဂလိပုေဏ္ဏးမြကီးနဲ့ သာရီပုေဏ္ဏးမြကီးတို့က ေမွးဖွားတဲ့သားေတွြဖစ်လို့ အမိရဲ့ အမည်ကို အမှီြပုြပီး နာမေတာ်ရြကေလတယ်။ ရှင်မဟာကဿပကိုယ်ေတာ်ြကီးဟာလည်း ပိပ္ပလိအမည်ရှိ ပုဏ္ဏားဘဝကေန ရဟန်းဝတ်ြပီး မျိုးနွယ်ကို အမှီြပုလို့ ကဿပ အမည်တွင်ခဲ့ပါသတဲ့။ အားလံုးဟာ ဧတဒဂ်ရ ရဟန္တာမေထရ်ြကီးများြဖစ်တယ် ဆိုတာေတာ့ သိြပီးသား ြဖစ်ေပလိမ့်မယ်။ ဒါေြကာင့် ပုဏ္ဏားလို့ဆိုလိုက်ရင် အားလံုးကို ဖာတ်ထဲကလူြကမ်းရုပ်ြကီးများအြဖစ် သိမ်းြကံုးြပီး အြမင်မမှားသင့်ဘူး။
ဗုဒ္ဓသာသနာေတာ်နဲ့ မြကံုြကိုက်တဲ့ သာသနာပကာလများမှာဆိုရင် ပုဏ္ဏားဆိုတာ လှူဖွယ်ဝတ္ထုတို့ကို လက်ခံေဆာင်ယူထိုက်တဲ့ အလှူခံပုဂ္ဂိုလ်ထဲမှာ ပါေလတယ်။ ရဟန်းသံဃာေတွမှ မရှိပဲကိုး။ ဘုရားေလာင်းယုန်မင်း သူ့ကိုယ်သူမီးပံုအတွင်းခုန်ဆင်းြပီး လှူဒါန်းခဲ့တာဟာ ပုဏ္ဏားအသွင်ေဆာင်ထားတဲ့ သိြကားမင်းကိုပါ။ သံဃာ့ဂုဏ်ေတာ်ထဲမှာပါတဲ့ အနုတ္တရံ ပုညခတ္တံ ေလာကသာ ေကာင်းမှုကုသိုလ်များ စိုက်ပျိုးရာ လယ်ယာေြမေကာင်းသဖွယ်ြဖစ်ေသာ ဆိုတဲ့ ဂုဏ်ပုဒ်ေလာက် ဒါနအကျိုးေပးမသန်နိုင်ေပမယ့် အလ္လဇီ ဒုသီလေတွကို “ပါလို၏” ရည်မှန်းလို့ လှူဒါန်းတာထက်စာရင်ေတာ့ ကုသိုလ်ရတာ အမှန်ပဲတဲ့။ (ဟုတ်ပါ့မလား ေမာင်ကာဠုရယ်။ သည်ေနရာမှာေတာ့ သေဘာထား ကွဲလွဲချင်လိုက်ပါဘိ) ဒါေြကာင့်မို့လို့ ပုဏ္ဏားရဲ့ ဂုဏ်သတ္တိေတွဟာ ေဩာင်း.. ေဇယျတုေတွ၊ ဥံု ဖွေတွတင်မကဘူး။ အလှူခံပုဂ္ဂိုလ်များလည်း ြဖစ်ေလတယ်လို့ ြဖည့်မှတ်လိုက်ြကပါဦး။
ပုဏ္ဏားဆရာြကီးေတွဟာ ဂါထာမန္တန်၊ ပါဠိပါဋ်္ဌသားေတွအြပင် သက္ကတဘာသာတို့။ သသင်္ကရိုက်ဘာသာတို့ကိုလည်း တတ်ကျွမ်းေလတဲ့အတွက် မဟာဝိသုဒ္ဓာရံုဆရာေတာ်ဘုရားြကီးေတာင် ငယ်စဉ်က ပုဏ္ဏားြကီးတစ်ဦးထံမှာ တပည့်ခံလို့ ကျမ်းစာများသင်ယူဖူးပါသတဲ့။ ဆရာေတာ်က သူ့ဆရာပုဏ္ဏားေတာ်ကေလးကို ကျီစယ်လိုေတာ့ ပါဠိဘာသာနဲ့ “ေခတ်ကာလပုဏ္ဏားများနှယ် ေရှးေရှးကလိုြဖင့် မဟုတ်ေတာ့ေပဘူး။” လို့ ဆိုပါသတဲ့။ ပုဏ္ဏားပါဆိုမှ သည်လိုေသးေသးတင်လို့ ရရိုးလား။ “အိမ်း.. ေခတ်ကာလ ေမာင်ပဥ္စင်းများကလည်း ေရှးေရှးကလိုြဖင့် မဟုတ်ေတာ့ေပေကာကွယ်။” လို့ ခွန်းတံု့မခံ ေချပပါသတဲ့။ “သမေဏာစ ြဗဟ္မေဏာစ သမဏ ြဗဟ္မဏာ” လို့ မှတ်သားစရာြဖစ်သွားတာေပါ့။ ဟုတ်ပါရဲ့ေလ။ ခုေခတ်ြကီးမှာ ပုဏ္ဏားေတွ ကွယ်ကုန်လို့ ဇာတ်စင်ေတွေပါ်မှာ ကန့်လန့်ကာအေနာက်နားကို ပုဏ္ဏားကွယ်လို့ေခါ်တာေတာ့ ဟုတ်ဟန်မတူပါဘူး။
ဇာတ်ထဲမှာ မဟုတ်လည်း အြပင်ေလာကမှာ ပုဏ္ဏားေတာ်ြကီးေတွ ေတွ့ေတွ့ေနမိသားပဲ။ တီဗီမှာ သတင်းေြကညာတဲ့သူေတွလည်း မဂင်္လာေဆာင်ေတွ လိုက်ြပီး ပုဏ္ဏားဟန်ကေလးနဲ့ ပုဏ္ဏားသံေပးြကတယ်။ ဘုရားတည်မလို့ အုတ်ခဲြကီးေတွ ေရွှေရာင်ေငွေရာင်ပတ်ြပီး ရတနာစိန်ေကျာက် ဇယ်ေတာက်တမ်းကစားြကတဲ့အခါမှာလည်း နှစ်စေထာင်ကေလးနဲ့ ပုဏ္ဏားေယာင်ေဆာင်ြကတယ်။ ကျုပ်တို့က မျိုးနဲ့ရိုးနဲ့ အခါေပးလာြကတဲ့ ပုဏ္ဏားစစ်စစ် ေရမေရာဘူးဆိုတဲ့ ဆရာြကီးများကေတာ့ မင်းသားများလို ရက်ြကိုချိတ်မှ အဆင်ေြပေပလိမ့်မယ်။ ဒါေတာင် ကျုပ်တို့လူသာမန်ေတွ သိြမင်နိုင်ခွင့်မရတဲ့ ယြတာမန္တန် အစီအမံေတွ အများြကီးရှိ ဆိုပဲ။ ကွန်ြပူတာနဲ့ စက်ခလုပ်နှိပ်ြပီးဖွင့်လှစ်အပ်ေသာ အိုင်တီေခတ်ြကီးမှာလည်း ပုဏ္ဏားဆိုတာ စစ်မှန်ရာရှာေဖွ၍ ေဆာင်ထားအပ်ေသာ၊ အခါအရာသင့်ေတာ်ရန်စီမံမှုအတွက် မပျက်မကွက် အြကံဉာဏ်ေတာင်းခံအပ်ေသာ မရှိမြဖစ်ပုဂ္ဂိုလ်ထူးထဲမှာ ပါေနဆဲပဲ။ အခါမသင့်ရင် အခွင့်မသာဘူးဗျ။ မယံုမရှိနဲ့။ ေြမာက်ကိုရီးယားက ဒံုးပျံြကီး ေဝဟင်မေရာက်ပဲ ေရြပင်ေအာက်ငုပ်လျှိုးသွားတာ ပုဏ္ဏားေတာ်ေတွနဲ့ မတိုင်ပင်မိလို့ ြဖစ်လိမ့်မယ်။ အာကာသဓါတ် အားနည်းေနတာကိုး။
ဆရာြကီးမင်းသိခင်္ကေတာ့ ပုဏ္ဏားဘကွန်းဝတ္ထုထဲမှာ နံမယ်တူ ပံုနားဘကွန်းတစ်ေယာက်နဲ့ မိတ်ဆက်ေပးသွားတယ်။ ကူလီလုပ်ခဲ့တဲ့ဘကွန်းချင်း အတူတူေပမယ့် အဲသည်တစ်ေယာက်က ဘာကိုသယ်ခိုင်းခိုင်း ပံုပံုြပီးနားတတ်လွန်းလို့ ပံုနားဘကွန်းလို့ ေခါ်ပါသတဲ့။ အလုပ်သာ လက်ေကျာတင်းေအာင်မလုပ်ချင်တာ သူကလည်း ကိုဘကွန်းလို သူေဌးြကီးေတာ့ ြဖစ်ချင်ေသးသတဲ့။ အခုလည်း ပုဏ္ဏားလိုလိုအေယာင်ေဆာင်ထားတဲ့ အလှူခံပုဂ္ဂိုလ်တစ်ချို့ကို ပံုနားေတွများ ြဖစ်ေနမလား လို့ ေစာေြကာမိပါတယ်။ အလှူခံတဲ့ေနရာမှာေတာ့ ဗုဒ္ဓဝင်ဇာတ်ေတာ်ထဲက စူဇကာပုဏ္ဏားြကီးေတာင် ထိုင်ငိုသွားေလာက်ပါရဲ့။ ဘာမှေတာင်းစရာရမ်းစရာမရှိရင် ပင်လယ်ထဲကေရေတွကို ရံုးြပင်ကန္နား တရားတေဘာင်ခင်းလို့ေတာင်းတယ်။ တကာေတာ်ေရေြမ့ရှင်ြကီးေတွရဲ့ သဒ္ဒါတရားကို လာစမ်းသလား မှတ်တာပဲ။ ေဝဿန္တရာမျိုးရိုးနဲ့ စူဇကာမျိုးရိုး ပါရမီြဖည့်ဘက်နှစ်ဦး အခုမှေတွ့ြကရ။
သမုဒ္ဒရာေရ ဘယ်သူကုန်ေအာင် ေသာက်နိုင်မှာလိုက်လို့။ ယူေစဗျား။ သူတို့ခမျာ ဘယ်ေလာက်စားရမဲ့မဲ့ ေသာက်ရမဲ့မဲ့ြဖစ်ေနရှာသလဲဆိုတာ ေရွှြပည်ရခိုင်က အလှူေပးကိုယ်စားလှယ် အန်ဂျီအိုေတွ အသိဆံုးပဲ။ သလိပ်ပိုးေတွ့ တီဘီလူနာေတွအတွက် ေဆးအလကားေပးရံုတင်မဟုတ်ဘူး။ လမ်းစရိတ်၊ စားစရိတ်၊ ေဆးကုစရိတ်ပါ ေထာက်ပံ့တယ်ဆိုလို့ ပိုးေတွ့တီဘီလူနာေတွရဲ့သလိပ်ခွက်ကေလးေတွဟာ ေရာင်းစားလို့ေတာင်ရတယ်။ ဘာလုပ်ဖို့ ေပျာက်ေအာင်ကုေနေတာ့မှာလဲ။ မိုးလင်းရင် ေဆးရံုဝ ထိုင်ေန၊ ဝယ်သူလာေတာ့ “အဟမ်း .. ေရာ့။ ေပး သံုးေထာင်” ဆို အိုေကေနြပီ။ ေဆးြပန်ေရာင်းစားတာကလည်း ရဦးမှာ။
သလိပ်ကေရွှြဖစ်ေအာင် ဘိုးဘိုးေအာင်ေတာင် ဖိုမထိုးတတ်ဘူး။ အမယ် .. ဝယ်သူကလည်း တရင်းတနှီး ေပးဝယ်လာရတဲ့ သလိပ်ကေလးကို ေဆးခန်းေရှ့နားေရာက်ကာနီးမှ ြမတ်ြမတ်နိုးနိုး အာခံတွင်းထဲ သွင်းလို့ငံုကာ ကိုယ့်သလိပ်အြဖစ် အစစ်ခံြကေလတယ်။ နှယ်နှယ်ရရမှတ်လို့။ ဒါ ပိုးေတွ့သလိပ်။ မေတွ့ရင် ပိုက်ဆံြပန်ေတာင်းလို့ရတယ်။ သူ့ေဆးခန်းနဲ့သူ၊ သူ့အလှူ့တကာနဲ့သူဆိုေတာ့ တယ်လည်းေပျာ်စရာေကာင်းတာေဝ့။ ကိုယ်ဝန်သည်ေတွလည်း ရှူရှူးေရာင်းလို့ရတယ်။ ေယာကင်္ျားြကီးေတွသာ လာမဝယ်မိေစနဲ့။ သူတို့အရပ်ထဲ ဟိုေရာဂါပိုးများေတွ့လို့ကေတာ့ မေသမချင်း ထမင်းစားေဆးကုလက်မှတ်ရတာမို့ လက်ခေမာင်းများ ခတ်ေလမလား။
ေဝဿန္တရာအေလာင်းနဲ့ စူဇကာအေလာင်းေတွရဲ့ အလှူေတာ်မဂင်္လာမှာ ဘာကိစ္စ ကျုပ်တို့က မာရ်နတ်ေနရာ ကေနဦးမှာလဲ ေနာ့။ သာဓုသာ ေခါ်လိုက်ြကပါစို့။ သာဓု အေြမှာက်တစ်သိန်း ေခါ်နင်းကီးမယ်။ ငှဲ့ ငှယ်…၊ ငှဲ့ ငှယ် …. ။ လာထား ကမယ်။ ကျနားပါးနာ ကျနားပါးနာ … ေဂျ ေဂျ ေဂျ ေဂျ။ ကျနားပါးနာ ကျနားပါးနာ … ေဂျ ေဂျ ေဂျ ေဂျ။ ကျနားပါးနာ ကျနားပါးနာ …. ေဂျ ေဂျ ေဂျ ေဂျ။
ပံု /
စိန္တာမယ သုတမယ၊ မေနာမရ၊ ဂမ္ဘီမရ၊ ဘာဆိုတာမှမရ
ဒဂံုအေကျာ်တရိုးက ပုဏ္ဏားေတာ်စိုး။
(မှတ်ချက်။ ဦးရှင်ြကီး မတင်ပါ)
0 comments:
Post a Comment