တစ်ခါမှလည်း နားမေထာင်ဖူး၊ စာသားကေလး တစ်ေြကာင်းတစ်ပါဒေတာင် မရပဲနဲ့ ေခါင်းစဉ်ကေလးသက်သက်နဲ့တင်ပဲ အသည်းထဲမှာ စွဲထင်သွားတဲ့ သီချင်းကေလးတစ်ပုဒ်ရှိတယ်ဆိုရင် ဘယ်သူက ယံုပါ့မလဲေနာ်။ ဒါေတာ့ လွန်လွန်းသွားြပီ မဟုတ်လား။ ဒါေပမယ့် တကယ်ကို နားထဲကမထွက်စတမ်း အဲဒီေခါင်းစဉ်ကေလးကိုပဲ အထပ်ထပ်အခါခါ နားထဲမှာ ပဲ့တင်ရိုက်လာတာကေတာ့ ဆရာြမို့မြငိမ်းရဲ့ “မျက်မှန်စိမ်း နဲ့ ြမက်ေြခာက်” ဆိုတဲ့ သီချင်းကေလးပါပဲ။
ေြပာတတ်လိုက်တာ ဆရာရယ်။ သိကာစတုန်းကေတာ့ ေြကာင်ခံတွင်းပျက်နဲ့ ဆက်ရက်ေတာင်ပံကျိုးလို၊ ရိုင်းရိုင်းေြပာြကေတာ့ ေခွးငတ်နဲ့ ခံုဖိနပ်ြပတ်ဆိုတာမျိုးလို သူတို့အချင်းချင်း ေတွ့မှ ေတွ့တတ်ပေလ ဆိုတဲ့ အနက်မျိုးကို ေြပာတာ လို့ ထင်ခဲ့ပါတယ်။ အခုေတာ့ အေြကာင်းတိုက်ဆိုင်လာလို့ထင်ပါရဲ့ သည့်ထက်ပိုြပီး နက်နဲတဲ့ အဓိပ္ပါယ်ကေလးေတွ ဆက်ြပီးေတွးမိလာပါတယ်။ မျက်မှန်အစိမ်းြကီးတပ်လိုက်တဲ့အခါ ြကည့်ေလသမျှ ြမင်ေလသမျှဟာ စိမ်းတိမ်းတိမ်းြကီးေနတယ် မဟုတ်ပါလား။ သတင်းစာဆရာေတွကေတာ့ မျက်မှန််စိမ်းတပ်ြပီးြကည့်တဲ့အြမင်လို့ ခနခန ေြပာေလ့ရှိြကပါတယ်။ အေကာင်းဘက်ကေန ေြပာတဲ့သေဘာေတာ့ မဟုတ်ပါဘူး။ ဒါေပမယ့်လည်း ြမက်ေြခာက်ြကီးေတွ ကျိတ်မှိတ်ဝါးေနရတဲ့ နွားသတ္တဝါေတွအတွက် မျက်မှန်စိမ်းက ချိုြမိန်လတ်ဆတ်မှုေတွကို မေပးနိုင်ေသာ်ြငား အတိတ်လမ်းကို ြပန်ေလျှာက်ြပီး သမိုင်းကို ေြခရာေကာက်မယ့်သူေတွအဖို့ေတာ့ မျက်မှန်စိမ်းတပ်ြပီး ြမက်ေြခာက်ကိုြကည့်လိုက်ရင် တစ်ချိန်တုန်းက ေလယူရာတိမ်း ယိမ်းနွဲ့ေနတဲ့ ရှုချင့်စဖွယ် ြမက်ခင်းစိမ်းစိမ်းကေလးရဲ့ အရသာကို ဖမ်းယူခံစားနိုင်ပါလိမ့်မယ်။ ြမက်ေြခာက်ကေတာ့ စိမ်းမလာဘူးေပါ့။ ဒါေပမယ့် အတိတ်ရဲ့ အာရံုေတွက ပိုြပီး လတ်ဆတ်နှစ်လိုဖွယ် ြဖစ်လာမှာ အမှန်ပါပဲ။
သည်အသက် သည်အရွယ်အထိ ြမန်မာြပည်ပညာေရးစစ်စစ်နဲ့သာ ြကီးြပင်းလာခဲ့ရတဲ့ သူတစ်ေယာက်အေနနဲ့ မူလတန်းအရွယ်ကတည်းက သမိုင်းဆိုတဲ့ဘာသာရပ်ကို ပံုြပင်ဥပမာကေလးေတွနဲ့ ထိေတွ့ရင်းနှီးခဲ့ရပါတယ်။ မီးေလာင်ြပင်ထဲက ဝက်ေသကေလးကို လက်ညှိုးနဲ့တို့ြကည့်ြပီး ပူလွန်းလို့ ပါးစပ်ကေလးနဲ့ငံုထားရာက ဒီကေန့ ငါတို့စားေနတဲ့ ဝက်သားဟင်းကေလးြဖစ်လာတယ် လို့ စိတ်ထဲမှာ စွဲေနတုန်းပဲ။ အမှန်ကေတာ့ မီးကို ေတွ့ရှိရာက ချက်ြပုတ်စားေသာက်တတ်လာတဲ့အေြကာင်း ေြပာတာပါ။ ဂရိဒဏ္ဍာရီေတွထဲကလို ပရိုမီးသယပ်စ်က ယူေပး
တယ်ဆိုတာထက် ပိုယုတ္တိရှိြပီး ကေလးေတွကို စိတ်ဝင်စားေစတယ် မဟုတ်ပါလား။ စိတ်အားတက်ြကွစရာ စစ်ချီေတးကေလးေတွ သင်ေပးေတာ့လည်း “မင်းရဲေကျာ်စွာ တပင်ေရွှထီးပံုညီ ဘုရင့်ေနာင်ပါ အေလာင်းဘုရားတို့သည်..” ဆိုြပီး ြမန်မာသူရဲေကာင်းေတွနဲ့ မိတ်ဆက်ေပးခဲ့ပါတယ်။ ဆယ်နှစ်ေကျာ်ေကျာ် ြမန်မာလူမမယ်ကေလးေတွကို ငါတို့ေလာက် မတိမ်းမယိမ်းအရွယ်နဲ့ စစ်ေသနာပတိ ြဖစ်ခဲ့ဖူးတဲ့သူေတွ ရှိတယ် လို့ သိလိုက်ရေတာ့ ကိုယ့်လူမျိုးကိုယ် အထင်ြကီးတဲ့စိတ်ေတွ ြဖစ်မလာပါလား။ (ေြမာက်ကိုရီးယားေလာက်ေတာ့ သနားတယ်) ခုေခတ်ခုအခါမှာ ဆူးေလဘိုးဘိုးြကီး ကျိုက္ကဆံဘိုးဘိုးြကီးေတာင် ြမင်ဖူးလိုက်မှာမဟုတ်တဲ့ အေြကာင်းအရာေတွကို အြဖူအမည်း သဲသဲကွဲကွဲ ြငင်းခံုေနမယ့်အစား အဲဒီအြဖစ်အပျက်ေတွကေန သင်ယူမှု တစ်ခုခု၊ ခံစားမှုတစ်ခုခု၊ စိတ်ဓါတ်အေြခခံတစ်ခုခု အုတ်ြမစ်ချေပးတာမို့ အဲဒီအြမင်မျိုးကို မျက်မှန်စိမ်းတပ်ြပီး ြကည့်တဲ့အြမင်လို့ ေြပာချင်လည်း ေြပာေပါ့။ ဘာကိုမှ မြမင်နိုင်ေတာ့ပဲ ကိုယ်ေပးချင်တဲ့အချက်အလက်တစ်ခုတည်းသာ မှိုင်းတိုက်ဝါဒြဖန့်တဲ့ အြမင်နဲ့ ဘယ်လိုြခားနားသလဲဆိုတာ နားလည်ေအာင် ေတွးြကည့်ေပးပါဦး။ ဥပမာြပရရင် ကမ္ဘာတဝက်ေလာက်က ရာစုတစ်ခုမက စွဲစွဲြမဲြမဲ ယံုြကည်လာခဲ့တဲ့ မာခ်စ်ဝါဒလမ်းစဉ်သာလျှင် ကမ္ဘာ့သမိုင်းြကီးရဲ့ တစ်ခုတည်းေသာ အန္တိမပန်းတိုင်လို့ ေဗာ်ရှိဗစ်ေတာ်လှန်ေရးအေြကာင်း သင်ေပးတာမျိုး နဲ့ ဘုရင့်ေနာင်ရဲ့ ေနာင်ရိုးတိုက်ပွဲအေြကာင်း သင်ေပးတာဟာ ရလာတဲ့အကျိုးဆက်ချင်း အတူတူ ြဖစ်ပါ့မလား။ (နှစ်မျိုးစလံုးကိုေတာ့ သင်ခဲ့ရပါတယ်)
ေြခာက်တန်းနှစ်မှာ သမိုင်းသင်ေပးတဲ့ ဆရာဦးသိန်းထွန်းကေတာ့ မေမ့နိုင်တဲ့ ဆရာထဲမှာ ပါပါတယ်။ ဒုတိယြမန်မာနိုင်ငံေတာ်ြကီးအေြကာင်း သင်တဲ့အခါ အြဖစ်အပျက်ေတွကို ကိုယ်တိုင်ြမင်ရတဲ့အလား ဇာတ်ေကာင်စရိုက်ေတွကို ြကွလာေအာင် သရုပ်ေဖာ်ြပီး သင်ပါတယ်။ အဲဒီကတည်းက သေဘာေပါက်သွားတာကေတာ့ သမိုင်းဆိုတာ စာေမးပွဲအတွက် အလွတ်ကျက်ရရင်သာ ပျင်းစရာေကာင်းတာ။ ဇာတ်လမ်းကေလးလို နားေထာင်ရင်ေတာ့ တယ် အရသာရှိသကိုး လို့ သိလာပါတယ်။ ခုနှစ်တန်းမှာ သမိုင်းသင်တဲ့ ဆရာမေဒါ်လှြကည်လည်း ေကာင်းတာပဲ။ သူရွတ်ြပဖူးလို့ ခုထက်ထိ မှတ်မိတာတစ်ခုရှိသဗျ။ “တစ်သံုးေထွ ေလးစတု ေဒွးနှစ်ခုမှတ်ပါ။ ေလာင်းမင်းြမတ်ရာဇာ နတ်ြဗဟ္မာဘံုြကွ၊ ေနာင်ေတာ်ြကီး ဘုန်းနိမ့်ြဖာသည် သံုးနှစ်သာ စိုးအုပ်ပိုင်ရ၊ ဆင်ြဖူဖျား တက်ဘုန်းေဝသည် ဆယ့်သံုးေထွစံရ၊ စဉ့်ကူးမှာ နှစ်ပဥ္စ၊ ရက်သတ္တေမာင်ေမာင်၊ ဘိုးေတာ်မှာ ဆံုးဖွဲ့လှစ် သံုးဆယ့်ရှစ် အုပ်စိုးြပည်ေဘာင်။ ဘြကီးေတာ် အမည်ေဆာင်သည် ဝသီေဘာင် ဆယ့်ရှစ်ထားပါလို့ တက်သစ်စအလား သာယာဝတီ ကိုးနှစ်စံသည်….။” တဲ့။
ကုန်းေဘာင်မင်းဆက်ကို သူေြပာမှပဲ ကျက်ရလွယ်ေတာ့တယ်။ နှစ်ပရိေစ္ဆဒ ြကာေညာင်းလို့ အုတ်စီေကျာက်ထွင်း အေဆာက်အဦများေတာင် မကျန်ရစ်ေတာ့ေပမယ့်လည်း တချို့ေသာ ေြပာစမှတ်စကားများကေတာ့ ေလထဲမှာ သည်ကေန့ထက်ထိ ပဲ့တင်ထပ်ေနဆဲ ရှိပါေသးတယ်။ “ဘရူးတပ်စ် မင်းလည်းပါသကိုး။” “(Et toi aussi, Brutus!)” “ေပါင်မုန့််မရှိရင်လည်း ကိတ်မုန့်ပဲ စားေရာေပါ့ကွယ်။” “(Qu’ils mangent de la Brioche!)” “ေစာလံု ေစာင့်ပါခလှဲ့၊” “အို ဆင်ကဲေလ။” “ဟဲ့ မယ်နု သူ့ေြကွးရှိက ဆပ်ရသည်သာ။” အဲသည်စကားလံုးေတွကို ကိုယ့်နားနဲ့ဆတ်ဆတ် ြကားရဘိသည့်အလား သင်ြကားေပးနိုင်တဲ့ဆရာေတွအေြကာင်း ြပန်ေတွးြပီး တို့တေတွကို မျက်မှန်စိမ်းကေလးတပ်လို့ ြမက်ေြခာက်ကို အရသာေပါ်ေအာင် သင်ြကားေပးခဲ့ေပသကိုး လို့ ေကျးဇူးေတွ တင်မိပါတယ်။
ဆယ်တန်းေအာင်ကတည်းက အိုးစားကွဲခဲ့တဲ့ သမိုင်းကို ဆင်အိပ်ရာဆိတ်နှိုးခဲ့သူကေတာ့ ဟိုတယ်ခရီးမှာ ဧည့်လမ်းညွှန်သင်တန်းတက်တုန်းက ပဲခူးကို ဘုရားဖူးသွားရင်း ကားေပါ်မှာ ဘုရားသမိုင်းေတွ ရှင်းြပဖို့ နိဒါန်းပျိုးတဲ့ ဆရာမတစ်ေယာက်ပဲ ြဖစ်ပါတယ်။ “တစ်ညေသာအခါ ေတာင်ငူြမို့မှာ ငလျင်ြကီး ြပင်းထန််စွာလှုပ်ြပီး ဥပါပျံေတွ ဝင်းကနဲလက်ကနဲတက်လာေတာ့ ေတာင်ငူဘုရင် မင်းြကီးညိုက နက္ခတ်တာရာေတွ ဆန်းစစ်ြကည့်သတဲ့။ ဧကရာဇ်မင်းေလာင်းေပါ်တဲ့နိမိတ်လို့ သိသွားတဲ့အခိုက် ေနာက်တေန့ညီလာခံမှာ မေန့ညက သားေတာ်ေလး မီးရှူးသန့်စင်တယ် လို့ သံေတာ်ဦးတင်ြကသတဲ့။ အရမ်းဝမ်းေြမာက်ဝမ်းသာြဖစ်သွားတဲ့ မင်းြကီးညိုက သူ့သားေတာ်ကေလးကို ေပွ့ယူချီမလို့ ဘုန်းတန်ခိုးြကီးထွားမယ့် မင်းေယာကင်္ျားလက္ခဏာပါမပါ အကဲခတ်တဲ့အခါ ဦးေခါင်းအထက်မှာ ေရွှေရာင်တဝင်းဝင်းနဲ့ ဆံပင်ကေလးတစ်ေချာင်းက သိသိသာသာ ေထာင်မတ်ေနတာေတွ့လို့ တပင်ေရွှထီး လို့ နံမည်မှည့်လိုက်သတဲ့။
ဒီအေြကာင်းကို မင်းဆရာေတာ်ကြကားတဲ့အခါ အဲဒီမင်းသားလွန်ရင်ေတာ့ မင်းဆက်ြပတ်မယ့် ဝဇီေဗဒပါတကားလို့ မိန့်ရင်း အရင်လများကလည်း အလားတူ အတိတ်နိမိတ်များေပါ်ခိုက် ဝန်မင်းတစ်ပါး သားေယာကင်္ျားဖွားြမင်တာကို သတိရသတဲ့။ ကေလးအေမ ဝန်ကေတာ်က နို့ထိန်းသည်လုပ်ရတယ်ဆိုေတာ့ မင်းေလာင်းနှစ်ပါးဟာ နို့စို့ဘက်ေတွပါလား လို့ စိတ်ေအးသွားြပီး ဝန်မင်းကေမွးတဲ့ ရှင်ရဲထွဋ်ကေလးကို ေကျာင်းမှာေခါ်ထားလို့ မင်းသားတို့တပ်အပ်ေသာ ပညာများ သင်ြကားေပးပါသတဲ့။……” အဲသည်လို အင်ထရိုေလးခင်းြပီးမှ တပင်ေရွှထီး ဘုရင့်ေနာင်က စလိုက်တာ ေရွှေမာ်ေဓါဘုရားေပါ်မှာ မွန်ဘုရင်တို့အခမ်းအနားနဲ့ နားသမဂင်္လာြပုပံုေတွ၊ ဘုရားေအာက်မှာ မွန်စစ်သူြကီးေတွ ဝိုင်းလာေတာ့ တပင်ေရွှထီးက နားေပါက်ကေလး မတည့်မှာစိုးလို့ အသာ လက်ကေလးြပလျက် ြပီးေအာင်ေဖာက်ြပီးမှ မင်းသားနှစ်ပါး လက်ရံုးရည်ြပလို့ ေအာင်ဖျာလိပ်ြပန်ခဲ့ပံုေတွ၊ သူတို့နှစ်ဦးရဲ့ ညီရင်းအကိုပမာ ငယ်ဘဝ သံေယာဇဉ်ေတွ၊ စတာကို ကိုရီးယားကားများလို အတွဲလိုက်ဇာတ်ေြကာင်းြပန်ပါတယ်။
အဲဒီေနာက် ဟံသာဝတီမွန်ဘုရင်ေတွရဲ့ မင်းဆက်ကိုေရာက်သွားြပီး အပသုန်ငယ်က ငယ်မယား ဒလေမေထာကိုပစ်ြပီး ပန်းသည်ေမွမနိတ်ကိုယူတာ၊ ရာဇာဓိရာဇ်ဘဝနဲ့ နန်းစဉ်ရတနာေတွေတာင်းတဲ့အခါ ဆံထံုးထဲမှာချန်ထားခဲ့တဲ့လက်ဝတ်ေတာ်ေတွကို အတင်းထုတ်ေပးခိုင်းေတာ့ စိတ်နာနာနဲ့ စိန်စားြပီးေသသွားတာ။ ဒလေမေထာကေမွးတဲ့ သားေတာ်ေလး ေဘာေလာကျန်းေထာကို ပုန်စားတယ်ဆို ကွပ်မျက်ခိုင်းေတာ့ မင်းဝတ်တန်ဆာေတွကို ေရွှေမာေဓါဘုရားမှာ ေရစက်ချသစ္စာဆိုြပီး ေသသွားတာ၊ အင်းဝမှာ မင်းရဲေကျာ်စွာအြဖစ်နဲ့ ြပန်ေမွးလာတဲ့အခါ ရာဇာဓိရာဇ်အေြကာက်ရဆံုး စစ်ေသနာပတိကေလးြဖစ်လာတာ၊ စီကာပတ်ကံုး ေြပာြပေတာ့ ပဲခူးဘုရားေတွဖူးရတာ ဘယ်လိုစိတ်ဝင်စားစရာေကာင်းမှန်း မသိပါဘူး။ ဟိုနားေလးထင်ရဲ့။ သည်နားေလးများလား နဲ့ အတိတ်လမ်းကို ြပန်ေလျှာက်ရသလို ခံစားရပါတယ်။
ဆရာြကီးေဒါက်တာသန်းထွန်းရဲ့ ပညာရှင်ဆန်တဲ့ အေထာက်အထား ခိုင်ခိုင်မာမာ သမိုင်းမှတ်တမ်းများလိုေတာ့ အချက်အလက်ေတွ တိကျမှန်ကန်မှာ မဟုတ်ဘူးေပါ့။ ဒါေပမယ့် ကိုယ်ေတွလို သမိုင်းဆိုတာ နကန်းတစ်လံုးမှမသိတဲ့ ငေြမာက်ငေြခာက်ေတွအတွက်ေတာ့ အဲသလိုမှပဲ ရာဇဝင်သမိုင်းေြကာင်းေတွက စိတ်ဝင်စားစရာေကာင်းေတာ့တာဗျ။ ကေလးြကိုက်၊ ေတာြကိုက်၊ အရပ်သားြကိုက် ေြပာချင်ေြပာ။ ဆရာြကီးနိုင်ပန်းလှရဲ့ ရာဇာဓိရာဇ် အေရးေတာ်ပံုကျမ်း၊ ညိုြမရဲ့ ကုန်းေဘာင်ရှာပံုေတာ်တို့ကို ပိုြပီး မက်မက်စက်စက် ဖတ်ရတာ အရသာေတွ့ပါတယ်။ တကယ်ေတာ့ သမိုင်းဆိုတာ ဇာတ်လမ်းပမာ နားဆင်စရာ မဟုတ်မှန်းသိပါတယ်။ ြကားဖူးနားဝနဲ့ ေလျှာက်ေြပာလို့ ဘယ်ြဖစ်ပါ့မလဲ။ အေလာင်းစည်သူမင်းြကီးက ေဖာင်စြကာလှည့်ရင်း ဇမ္ဇူဒီပါေတာင်စွန်းကိုေရာက်သခိုက် ကျွန်းဦးသေြပပင်က အသီးေြကွတာကို “ပလုပ်တုပ်” လို့မှတ်ြပီး၊ ငါးြကီးဧရာနန္ဒာက လှမ်းဟပ်လိုက်ေတာ့ “ြဗုန်း” လို့ ြမည်ရာက ေြဗာသံြဖစ်လာတယ် လို့ ကမ္ဘာမြပားတဲ့ နိုင်ငံြခားသားေတွကို သွားေြပာရင် ဟိုက ခွက်ထိုးခွက်လှန်မရယ်ေတာင် ြပံုးေတာ့ ြပံုးစိစိြဖစ်ေနမှာပဲ။ အခုေြပာြပခဲ့သမျှကေတာ့ အန္ဓဉာဏ်တစ်ထွာတစ်မိုက်နဲ့ သမိုင်းနဲ့ပတ်သက်ရင် ဆယ်တန်းဗဟုသုတသာရှိသူ ြမန်မာြပည်ကအြပင်ဘက် တစ်ရက်စာသင်တန်းပို့ချမှုေတာင် မရဖူးသူ ြမန်မာလူမျိုးတစ်ေယာက်ရဲ့ အြမင်သာ ြဖစ်ပါတယ်။
ေခတ်မီမီကမ္ဘာြကည့် ြကည့်ြမင်တတ်ဖို့လိုတဲ့ သည်ကေန့ေခတ်အခါမှာ နွားေြခရာခွက်ထဲက ဖားသူငယ်လို အြမင်တိမ်တိမ် ကျဉ်းကျဉ်းကေလးနဲ့ မျက်စိပိတ် နားပိတ် ကိုယ့်ဘာသာ အဟုတ်ြကီးထင်ေနလို့ ဘယ်ရပါေတာ့မလဲ။ ြမန်မာြပည်ရဲ့ အြပင်ဘက်မှာေရာ ြမန်မာ့သမိုင်းကို ဘယ်လိုေရးထားခဲ့ြကသလဲ တစ်ေြကာင်းတစ်ပါဒ တို့ကာထိကာ ဖတ်ြကည့်မိပါတယ်။ ြဖစ်ရပ်တစ်ခုကို အနီးက ြကည့်တာနဲ့ အေဝးကြကည့်တာ မတူဘူး မဟုတ်လား။ ေသချာတာကေတာ့ အဲဒါ ကိုယ့်အြမင်ေတာ့ ဘယ်ဟုတ်မလဲ။
သူများအြမင် လို့ ေြပာရမှာေပါ့။ ေမာရစ်ေကာလစ်ရဲ့ “She was a queen” ကို ဖတ်ရတဲ့အခါ အေရှ့တိုင်းဂမ္ဘီရအတတ်ပညာေတွရဲ့ ဆန်းကျယ်နက်နဲပံုေတွကို စိတ်ဝင်တစား ဖတ်ရေသာ်ြငား လံုးလံုး အစာမေြကပါဘူး။ မင်းသံုးဆက်တိုင်ေအာင် First Lady ြဖစ်လာတဲ့၊ ဓါးစြကာပတ်ချာရမ်းေသာ ဘုရင်သွမ်းတမ်းတမ်းေတွကိုေတာင် အလိမ်မာနဲ့ ထိန်းေကျာင်းလာတဲ့ ဧကရီတစ်ပါးကို တရုတ်ြပည်က သံတမန်နဲ့ ြကီးေတာင့်ြကီးမားကျမှ ဇာတ်ေပါင်းေပးတာဟာ ြမန်မာအမျိုးသမီးေတွရဲ့ ဇာတိမာန်၊ အသိဉာဏ်ေတွကို နားမလည်နိုင်ပဲ သူတို့ အေနာက်တိုင်းက အမယ်အိုေတွနဲ့ ချိန်ထိုးစာနာလို့ ထိုးဇာတ်ဆင်တာ လို့ နားလည်ေပးလိုက်ပါတယ်။ ဝတ္ထုကိုေတာ့ ဝတ္ထုလိုပဲ ဖတ်ရတာပ။ ဒါေပမယ့် သူတို့ဆီက “Gone with the wind” တို့ “The Blue and the Grey” တို့ကျရင်ေရာ အဲသလို လက်လွတ်စပယ် ေရးြကလို့လား။ မဟုတ်ေသာ်ရှိ ဟုတ်ေသာ်ရှိ ဘိုက ဘိုအြမင်နဲ့ေရးတာမို့ သူေြပာသူ့စကား လို့သာ သေဘာထားပါတယ်။
သို့ေသာ်လည်း ဘိုအစစ်ေတွထက်ကို ဘိုလွန်းအားြကီးတဲ့ ြမန်မာပညာရှိြကီးများရဲ့ စာေကာင်းေပမွန်ေတွကို ေလ့လာမှတ်သားခွင့်ရလိုက်တဲ့အခါမှာေတာ့ သူတို့ကို အြကိမ်ြကိမ်အခါခါပဲ ေကျးဇူးေတွ တင်လိုက်မိပါတယ်။ ဆရာြကီးေရွှဥေဒါင်းရဲ့ တစ်သက်တာမှတ်တမ်းကိုဖတ်တုန်းက သူ့ဘဝမှာ ဆူးြကီးေတွ တစ်ေချာင်းြပီးတစ်ေချာင်း စိုက်ဝင်သွားခဲ့ပံုေတွကို ရှင်းလင်းြပတ်သားစွာ ေရးြပခဲ့တယ်ဗျ။ ဒီပညာရှိြကီးများကေတာ့ ကျွန်ေတာ့်ဘဝမှာ အနှစ်နှစ်အလလက စူးနစ်ဝင်ေနတဲ့ ဆူးအြကီးြကီးတစ်ေချာင်းကို အြမစ်မကျန်ေအာင် ဆွဲနှုတ်ေပးသွားပါတယ်။ အဲဒါကေတာ့ ငါ့ဘဝမှာ ဘယ်ေတာ့များမှ အဂင်္လန်တို့ အေမရိကတို့က ပညာရပ်ဆိုင်ရာ လူလူသူသူ ဘွဲ့ေတွ ေနာက်ကအြမီးတပ်နိုင်မှာပါလိမ့် ဆိုတဲ့ ေတာင့်တချင်ြခင်းြကီးပါ။ ထိုထိုဤဤေသာ တက္ကသိုလ်များက ဘွဲ့အြမီးေတွ တပ်ထားရင် ကိုယ့်အဖို့ရာမှာ လူမက နတ်တမျှ ကျွမ်းကျင် တတ်ကျွမ်းသူြကီးများ ြဖစ်ေပလိမ့်မယ် လို့ ေမျှာ်လင့်ထားမိတာကိုး။ အခုေတာ့ ေြခာက်တန်း ခုနှစ်တန်းက ဆရာများကိုသာ ရှိခိုးဦးတင် ြကည်ညိုမဆံုးြဖစ်ရပါတယ်။
အဂင်္လန် အေမရိကန်က ဆရာ့ဆရာြကီးများေရးတဲ့ ြမန်မာ့သမိုင်းေတွဟာ ြကားရဖတ်ရသူအတွက် ေသေသာ်မှတည့် ဪေကာင်း၏ ခံစားချက်ကိုပဲ ေပးပါတယ်။ မုဆိုးဘိုက ေအာင်ေဇယျဆိုတာ ဘဝင်ြမင့်ေနတဲ့ ေတာသူြကီးတစ်ေယာက်တဲ့။ ဘုရင့်ေနာင်ဆိုတာကေတာ့ လူမဆန်စွာ အေကာက်ြကံြပီး ညှဉ်းပန်းနှိပ်စက်တတ်သူြကီးတဲ့။ (ယိုးဒယားသမိုင်းထဲမှာေတာင် အဲေလာက်ရက်ရက်စက်စက် မေြပာဘူး။ နရစွန်် ရဲ့ ေမွးစားအေဖမို့လို့ ချစ်ြကသတဲ့) အင်းဝေနြပည်ေတာ်မှာ ကုလားမေတွေတာင် ေယာကင်္ျားေတွနဲ့အတူ ပလီတက်ြကသတဲ့။ အဲဒီတက္ကသိုလ်ေတွတက်လိုက်ရင် ြမန်မာ့သမိုင်းကို အဲသလိုပဲ ြမင်ရေတာ့မှာလား။ ဒါဆိုလည်း ကျွန်ေတာ့်ကို ေလးတန်းမှာပဲ ထားခဲ့ြကပါေတာ့။ လိုချင်ေတာ့ဘူး အဲဒီဘွဲ့ြကီးေတွ။ ဟုတ်ကဲ့။ မျက်မှန်စိမ်းပဲ တပ်ပါေတာ့မယ်။ ြမက်ေြခာက်စားတဲ့ နွားပဲ ြဖစ်ပါရေစ ဆရာသမားတို့ရယ်။
ေြပာတတ်လိုက်တာ ဆရာရယ်။ သိကာစတုန်းကေတာ့ ေြကာင်ခံတွင်းပျက်နဲ့ ဆက်ရက်ေတာင်ပံကျိုးလို၊ ရိုင်းရိုင်းေြပာြကေတာ့ ေခွးငတ်နဲ့ ခံုဖိနပ်ြပတ်ဆိုတာမျိုးလို သူတို့အချင်းချင်း ေတွ့မှ ေတွ့တတ်ပေလ ဆိုတဲ့ အနက်မျိုးကို ေြပာတာ လို့ ထင်ခဲ့ပါတယ်။ အခုေတာ့ အေြကာင်းတိုက်ဆိုင်လာလို့ထင်ပါရဲ့ သည့်ထက်ပိုြပီး နက်နဲတဲ့ အဓိပ္ပါယ်ကေလးေတွ ဆက်ြပီးေတွးမိလာပါတယ်။ မျက်မှန်အစိမ်းြကီးတပ်လိုက်တဲ့အခါ ြကည့်ေလသမျှ ြမင်ေလသမျှဟာ စိမ်းတိမ်းတိမ်းြကီးေနတယ် မဟုတ်ပါလား။ သတင်းစာဆရာေတွကေတာ့ မျက်မှန််စိမ်းတပ်ြပီးြကည့်တဲ့အြမင်လို့ ခနခန ေြပာေလ့ရှိြကပါတယ်။ အေကာင်းဘက်ကေန ေြပာတဲ့သေဘာေတာ့ မဟုတ်ပါဘူး။ ဒါေပမယ့်လည်း ြမက်ေြခာက်ြကီးေတွ ကျိတ်မှိတ်ဝါးေနရတဲ့ နွားသတ္တဝါေတွအတွက် မျက်မှန်စိမ်းက ချိုြမိန်လတ်ဆတ်မှုေတွကို မေပးနိုင်ေသာ်ြငား အတိတ်လမ်းကို ြပန်ေလျှာက်ြပီး သမိုင်းကို ေြခရာေကာက်မယ့်သူေတွအဖို့ေတာ့ မျက်မှန်စိမ်းတပ်ြပီး ြမက်ေြခာက်ကိုြကည့်လိုက်ရင် တစ်ချိန်တုန်းက ေလယူရာတိမ်း ယိမ်းနွဲ့ေနတဲ့ ရှုချင့်စဖွယ် ြမက်ခင်းစိမ်းစိမ်းကေလးရဲ့ အရသာကို ဖမ်းယူခံစားနိုင်ပါလိမ့်မယ်။ ြမက်ေြခာက်ကေတာ့ စိမ်းမလာဘူးေပါ့။ ဒါေပမယ့် အတိတ်ရဲ့ အာရံုေတွက ပိုြပီး လတ်ဆတ်နှစ်လိုဖွယ် ြဖစ်လာမှာ အမှန်ပါပဲ။
သည်အသက် သည်အရွယ်အထိ ြမန်မာြပည်ပညာေရးစစ်စစ်နဲ့သာ ြကီးြပင်းလာခဲ့ရတဲ့ သူတစ်ေယာက်အေနနဲ့ မူလတန်းအရွယ်ကတည်းက သမိုင်းဆိုတဲ့ဘာသာရပ်ကို ပံုြပင်ဥပမာကေလးေတွနဲ့ ထိေတွ့ရင်းနှီးခဲ့ရပါတယ်။ မီးေလာင်ြပင်ထဲက ဝက်ေသကေလးကို လက်ညှိုးနဲ့တို့ြကည့်ြပီး ပူလွန်းလို့ ပါးစပ်ကေလးနဲ့ငံုထားရာက ဒီကေန့ ငါတို့စားေနတဲ့ ဝက်သားဟင်းကေလးြဖစ်လာတယ် လို့ စိတ်ထဲမှာ စွဲေနတုန်းပဲ။ အမှန်ကေတာ့ မီးကို ေတွ့ရှိရာက ချက်ြပုတ်စားေသာက်တတ်လာတဲ့အေြကာင်း ေြပာတာပါ။ ဂရိဒဏ္ဍာရီေတွထဲကလို ပရိုမီးသယပ်စ်က ယူေပး
တယ်ဆိုတာထက် ပိုယုတ္တိရှိြပီး ကေလးေတွကို စိတ်ဝင်စားေစတယ် မဟုတ်ပါလား။ စိတ်အားတက်ြကွစရာ စစ်ချီေတးကေလးေတွ သင်ေပးေတာ့လည်း “မင်းရဲေကျာ်စွာ တပင်ေရွှထီးပံုညီ ဘုရင့်ေနာင်ပါ အေလာင်းဘုရားတို့သည်..” ဆိုြပီး ြမန်မာသူရဲေကာင်းေတွနဲ့ မိတ်ဆက်ေပးခဲ့ပါတယ်။ ဆယ်နှစ်ေကျာ်ေကျာ် ြမန်မာလူမမယ်ကေလးေတွကို ငါတို့ေလာက် မတိမ်းမယိမ်းအရွယ်နဲ့ စစ်ေသနာပတိ ြဖစ်ခဲ့ဖူးတဲ့သူေတွ ရှိတယ် လို့ သိလိုက်ရေတာ့ ကိုယ့်လူမျိုးကိုယ် အထင်ြကီးတဲ့စိတ်ေတွ ြဖစ်မလာပါလား။ (ေြမာက်ကိုရီးယားေလာက်ေတာ့ သနားတယ်) ခုေခတ်ခုအခါမှာ ဆူးေလဘိုးဘိုးြကီး ကျိုက္ကဆံဘိုးဘိုးြကီးေတာင် ြမင်ဖူးလိုက်မှာမဟုတ်တဲ့ အေြကာင်းအရာေတွကို အြဖူအမည်း သဲသဲကွဲကွဲ ြငင်းခံုေနမယ့်အစား အဲဒီအြဖစ်အပျက်ေတွကေန သင်ယူမှု တစ်ခုခု၊ ခံစားမှုတစ်ခုခု၊ စိတ်ဓါတ်အေြခခံတစ်ခုခု အုတ်ြမစ်ချေပးတာမို့ အဲဒီအြမင်မျိုးကို မျက်မှန်စိမ်းတပ်ြပီး ြကည့်တဲ့အြမင်လို့ ေြပာချင်လည်း ေြပာေပါ့။ ဘာကိုမှ မြမင်နိုင်ေတာ့ပဲ ကိုယ်ေပးချင်တဲ့အချက်အလက်တစ်ခုတည်းသာ မှိုင်းတိုက်ဝါဒြဖန့်တဲ့ အြမင်နဲ့ ဘယ်လိုြခားနားသလဲဆိုတာ နားလည်ေအာင် ေတွးြကည့်ေပးပါဦး။ ဥပမာြပရရင် ကမ္ဘာတဝက်ေလာက်က ရာစုတစ်ခုမက စွဲစွဲြမဲြမဲ ယံုြကည်လာခဲ့တဲ့ မာခ်စ်ဝါဒလမ်းစဉ်သာလျှင် ကမ္ဘာ့သမိုင်းြကီးရဲ့ တစ်ခုတည်းေသာ အန္တိမပန်းတိုင်လို့ ေဗာ်ရှိဗစ်ေတာ်လှန်ေရးအေြကာင်း သင်ေပးတာမျိုး နဲ့ ဘုရင့်ေနာင်ရဲ့ ေနာင်ရိုးတိုက်ပွဲအေြကာင်း သင်ေပးတာဟာ ရလာတဲ့အကျိုးဆက်ချင်း အတူတူ ြဖစ်ပါ့မလား။ (နှစ်မျိုးစလံုးကိုေတာ့ သင်ခဲ့ရပါတယ်)
ေြခာက်တန်းနှစ်မှာ သမိုင်းသင်ေပးတဲ့ ဆရာဦးသိန်းထွန်းကေတာ့ မေမ့နိုင်တဲ့ ဆရာထဲမှာ ပါပါတယ်။ ဒုတိယြမန်မာနိုင်ငံေတာ်ြကီးအေြကာင်း သင်တဲ့အခါ အြဖစ်အပျက်ေတွကို ကိုယ်တိုင်ြမင်ရတဲ့အလား ဇာတ်ေကာင်စရိုက်ေတွကို ြကွလာေအာင် သရုပ်ေဖာ်ြပီး သင်ပါတယ်။ အဲဒီကတည်းက သေဘာေပါက်သွားတာကေတာ့ သမိုင်းဆိုတာ စာေမးပွဲအတွက် အလွတ်ကျက်ရရင်သာ ပျင်းစရာေကာင်းတာ။ ဇာတ်လမ်းကေလးလို နားေထာင်ရင်ေတာ့ တယ် အရသာရှိသကိုး လို့ သိလာပါတယ်။ ခုနှစ်တန်းမှာ သမိုင်းသင်တဲ့ ဆရာမေဒါ်လှြကည်လည်း ေကာင်းတာပဲ။ သူရွတ်ြပဖူးလို့ ခုထက်ထိ မှတ်မိတာတစ်ခုရှိသဗျ။ “တစ်သံုးေထွ ေလးစတု ေဒွးနှစ်ခုမှတ်ပါ။ ေလာင်းမင်းြမတ်ရာဇာ နတ်ြဗဟ္မာဘံုြကွ၊ ေနာင်ေတာ်ြကီး ဘုန်းနိမ့်ြဖာသည် သံုးနှစ်သာ စိုးအုပ်ပိုင်ရ၊ ဆင်ြဖူဖျား တက်ဘုန်းေဝသည် ဆယ့်သံုးေထွစံရ၊ စဉ့်ကူးမှာ နှစ်ပဥ္စ၊ ရက်သတ္တေမာင်ေမာင်၊ ဘိုးေတာ်မှာ ဆံုးဖွဲ့လှစ် သံုးဆယ့်ရှစ် အုပ်စိုးြပည်ေဘာင်။ ဘြကီးေတာ် အမည်ေဆာင်သည် ဝသီေဘာင် ဆယ့်ရှစ်ထားပါလို့ တက်သစ်စအလား သာယာဝတီ ကိုးနှစ်စံသည်….။” တဲ့။
ကုန်းေဘာင်မင်းဆက်ကို သူေြပာမှပဲ ကျက်ရလွယ်ေတာ့တယ်။ နှစ်ပရိေစ္ဆဒ ြကာေညာင်းလို့ အုတ်စီေကျာက်ထွင်း အေဆာက်အဦများေတာင် မကျန်ရစ်ေတာ့ေပမယ့်လည်း တချို့ေသာ ေြပာစမှတ်စကားများကေတာ့ ေလထဲမှာ သည်ကေန့ထက်ထိ ပဲ့တင်ထပ်ေနဆဲ ရှိပါေသးတယ်။ “ဘရူးတပ်စ် မင်းလည်းပါသကိုး။” “(Et toi aussi, Brutus!)” “ေပါင်မုန့််မရှိရင်လည်း ကိတ်မုန့်ပဲ စားေရာေပါ့ကွယ်။” “(Qu’ils mangent de la Brioche!)” “ေစာလံု ေစာင့်ပါခလှဲ့၊” “အို ဆင်ကဲေလ။” “ဟဲ့ မယ်နု သူ့ေြကွးရှိက ဆပ်ရသည်သာ။” အဲသည်စကားလံုးေတွကို ကိုယ့်နားနဲ့ဆတ်ဆတ် ြကားရဘိသည့်အလား သင်ြကားေပးနိုင်တဲ့ဆရာေတွအေြကာင်း ြပန်ေတွးြပီး တို့တေတွကို မျက်မှန်စိမ်းကေလးတပ်လို့ ြမက်ေြခာက်ကို အရသာေပါ်ေအာင် သင်ြကားေပးခဲ့ေပသကိုး လို့ ေကျးဇူးေတွ တင်မိပါတယ်။
ဆယ်တန်းေအာင်ကတည်းက အိုးစားကွဲခဲ့တဲ့ သမိုင်းကို ဆင်အိပ်ရာဆိတ်နှိုးခဲ့သူကေတာ့ ဟိုတယ်ခရီးမှာ ဧည့်လမ်းညွှန်သင်တန်းတက်တုန်းက ပဲခူးကို ဘုရားဖူးသွားရင်း ကားေပါ်မှာ ဘုရားသမိုင်းေတွ ရှင်းြပဖို့ နိဒါန်းပျိုးတဲ့ ဆရာမတစ်ေယာက်ပဲ ြဖစ်ပါတယ်။ “တစ်ညေသာအခါ ေတာင်ငူြမို့မှာ ငလျင်ြကီး ြပင်းထန််စွာလှုပ်ြပီး ဥပါပျံေတွ ဝင်းကနဲလက်ကနဲတက်လာေတာ့ ေတာင်ငူဘုရင် မင်းြကီးညိုက နက္ခတ်တာရာေတွ ဆန်းစစ်ြကည့်သတဲ့။ ဧကရာဇ်မင်းေလာင်းေပါ်တဲ့နိမိတ်လို့ သိသွားတဲ့အခိုက် ေနာက်တေန့ညီလာခံမှာ မေန့ညက သားေတာ်ေလး မီးရှူးသန့်စင်တယ် လို့ သံေတာ်ဦးတင်ြကသတဲ့။ အရမ်းဝမ်းေြမာက်ဝမ်းသာြဖစ်သွားတဲ့ မင်းြကီးညိုက သူ့သားေတာ်ကေလးကို ေပွ့ယူချီမလို့ ဘုန်းတန်ခိုးြကီးထွားမယ့် မင်းေယာကင်္ျားလက္ခဏာပါမပါ အကဲခတ်တဲ့အခါ ဦးေခါင်းအထက်မှာ ေရွှေရာင်တဝင်းဝင်းနဲ့ ဆံပင်ကေလးတစ်ေချာင်းက သိသိသာသာ ေထာင်မတ်ေနတာေတွ့လို့ တပင်ေရွှထီး လို့ နံမည်မှည့်လိုက်သတဲ့။
ဒီအေြကာင်းကို မင်းဆရာေတာ်ကြကားတဲ့အခါ အဲဒီမင်းသားလွန်ရင်ေတာ့ မင်းဆက်ြပတ်မယ့် ဝဇီေဗဒပါတကားလို့ မိန့်ရင်း အရင်လများကလည်း အလားတူ အတိတ်နိမိတ်များေပါ်ခိုက် ဝန်မင်းတစ်ပါး သားေယာကင်္ျားဖွားြမင်တာကို သတိရသတဲ့။ ကေလးအေမ ဝန်ကေတာ်က နို့ထိန်းသည်လုပ်ရတယ်ဆိုေတာ့ မင်းေလာင်းနှစ်ပါးဟာ နို့စို့ဘက်ေတွပါလား လို့ စိတ်ေအးသွားြပီး ဝန်မင်းကေမွးတဲ့ ရှင်ရဲထွဋ်ကေလးကို ေကျာင်းမှာေခါ်ထားလို့ မင်းသားတို့တပ်အပ်ေသာ ပညာများ သင်ြကားေပးပါသတဲ့။……” အဲသည်လို အင်ထရိုေလးခင်းြပီးမှ တပင်ေရွှထီး ဘုရင့်ေနာင်က စလိုက်တာ ေရွှေမာ်ေဓါဘုရားေပါ်မှာ မွန်ဘုရင်တို့အခမ်းအနားနဲ့ နားသမဂင်္လာြပုပံုေတွ၊ ဘုရားေအာက်မှာ မွန်စစ်သူြကီးေတွ ဝိုင်းလာေတာ့ တပင်ေရွှထီးက နားေပါက်ကေလး မတည့်မှာစိုးလို့ အသာ လက်ကေလးြပလျက် ြပီးေအာင်ေဖာက်ြပီးမှ မင်းသားနှစ်ပါး လက်ရံုးရည်ြပလို့ ေအာင်ဖျာလိပ်ြပန်ခဲ့ပံုေတွ၊ သူတို့နှစ်ဦးရဲ့ ညီရင်းအကိုပမာ ငယ်ဘဝ သံေယာဇဉ်ေတွ၊ စတာကို ကိုရီးယားကားများလို အတွဲလိုက်ဇာတ်ေြကာင်းြပန်ပါတယ်။
အဲဒီေနာက် ဟံသာဝတီမွန်ဘုရင်ေတွရဲ့ မင်းဆက်ကိုေရာက်သွားြပီး အပသုန်ငယ်က ငယ်မယား ဒလေမေထာကိုပစ်ြပီး ပန်းသည်ေမွမနိတ်ကိုယူတာ၊ ရာဇာဓိရာဇ်ဘဝနဲ့ နန်းစဉ်ရတနာေတွေတာင်းတဲ့အခါ ဆံထံုးထဲမှာချန်ထားခဲ့တဲ့လက်ဝတ်ေတာ်ေတွကို အတင်းထုတ်ေပးခိုင်းေတာ့ စိတ်နာနာနဲ့ စိန်စားြပီးေသသွားတာ။ ဒလေမေထာကေမွးတဲ့ သားေတာ်ေလး ေဘာေလာကျန်းေထာကို ပုန်စားတယ်ဆို ကွပ်မျက်ခိုင်းေတာ့ မင်းဝတ်တန်ဆာေတွကို ေရွှေမာေဓါဘုရားမှာ ေရစက်ချသစ္စာဆိုြပီး ေသသွားတာ၊ အင်းဝမှာ မင်းရဲေကျာ်စွာအြဖစ်နဲ့ ြပန်ေမွးလာတဲ့အခါ ရာဇာဓိရာဇ်အေြကာက်ရဆံုး စစ်ေသနာပတိကေလးြဖစ်လာတာ၊ စီကာပတ်ကံုး ေြပာြပေတာ့ ပဲခူးဘုရားေတွဖူးရတာ ဘယ်လိုစိတ်ဝင်စားစရာေကာင်းမှန်း မသိပါဘူး။ ဟိုနားေလးထင်ရဲ့။ သည်နားေလးများလား နဲ့ အတိတ်လမ်းကို ြပန်ေလျှာက်ရသလို ခံစားရပါတယ်။
ဆရာြကီးေဒါက်တာသန်းထွန်းရဲ့ ပညာရှင်ဆန်တဲ့ အေထာက်အထား ခိုင်ခိုင်မာမာ သမိုင်းမှတ်တမ်းများလိုေတာ့ အချက်အလက်ေတွ တိကျမှန်ကန်မှာ မဟုတ်ဘူးေပါ့။ ဒါေပမယ့် ကိုယ်ေတွလို သမိုင်းဆိုတာ နကန်းတစ်လံုးမှမသိတဲ့ ငေြမာက်ငေြခာက်ေတွအတွက်ေတာ့ အဲသလိုမှပဲ ရာဇဝင်သမိုင်းေြကာင်းေတွက စိတ်ဝင်စားစရာေကာင်းေတာ့တာဗျ။ ကေလးြကိုက်၊ ေတာြကိုက်၊ အရပ်သားြကိုက် ေြပာချင်ေြပာ။ ဆရာြကီးနိုင်ပန်းလှရဲ့ ရာဇာဓိရာဇ် အေရးေတာ်ပံုကျမ်း၊ ညိုြမရဲ့ ကုန်းေဘာင်ရှာပံုေတာ်တို့ကို ပိုြပီး မက်မက်စက်စက် ဖတ်ရတာ အရသာေတွ့ပါတယ်။ တကယ်ေတာ့ သမိုင်းဆိုတာ ဇာတ်လမ်းပမာ နားဆင်စရာ မဟုတ်မှန်းသိပါတယ်။ ြကားဖူးနားဝနဲ့ ေလျှာက်ေြပာလို့ ဘယ်ြဖစ်ပါ့မလဲ။ အေလာင်းစည်သူမင်းြကီးက ေဖာင်စြကာလှည့်ရင်း ဇမ္ဇူဒီပါေတာင်စွန်းကိုေရာက်သခိုက် ကျွန်းဦးသေြပပင်က အသီးေြကွတာကို “ပလုပ်တုပ်” လို့မှတ်ြပီး၊ ငါးြကီးဧရာနန္ဒာက လှမ်းဟပ်လိုက်ေတာ့ “ြဗုန်း” လို့ ြမည်ရာက ေြဗာသံြဖစ်လာတယ် လို့ ကမ္ဘာမြပားတဲ့ နိုင်ငံြခားသားေတွကို သွားေြပာရင် ဟိုက ခွက်ထိုးခွက်လှန်မရယ်ေတာင် ြပံုးေတာ့ ြပံုးစိစိြဖစ်ေနမှာပဲ။ အခုေြပာြပခဲ့သမျှကေတာ့ အန္ဓဉာဏ်တစ်ထွာတစ်မိုက်နဲ့ သမိုင်းနဲ့ပတ်သက်ရင် ဆယ်တန်းဗဟုသုတသာရှိသူ ြမန်မာြပည်ကအြပင်ဘက် တစ်ရက်စာသင်တန်းပို့ချမှုေတာင် မရဖူးသူ ြမန်မာလူမျိုးတစ်ေယာက်ရဲ့ အြမင်သာ ြဖစ်ပါတယ်။
ေခတ်မီမီကမ္ဘာြကည့် ြကည့်ြမင်တတ်ဖို့လိုတဲ့ သည်ကေန့ေခတ်အခါမှာ နွားေြခရာခွက်ထဲက ဖားသူငယ်လို အြမင်တိမ်တိမ် ကျဉ်းကျဉ်းကေလးနဲ့ မျက်စိပိတ် နားပိတ် ကိုယ့်ဘာသာ အဟုတ်ြကီးထင်ေနလို့ ဘယ်ရပါေတာ့မလဲ။ ြမန်မာြပည်ရဲ့ အြပင်ဘက်မှာေရာ ြမန်မာ့သမိုင်းကို ဘယ်လိုေရးထားခဲ့ြကသလဲ တစ်ေြကာင်းတစ်ပါဒ တို့ကာထိကာ ဖတ်ြကည့်မိပါတယ်။ ြဖစ်ရပ်တစ်ခုကို အနီးက ြကည့်တာနဲ့ အေဝးကြကည့်တာ မတူဘူး မဟုတ်လား။ ေသချာတာကေတာ့ အဲဒါ ကိုယ့်အြမင်ေတာ့ ဘယ်ဟုတ်မလဲ။
သူများအြမင် လို့ ေြပာရမှာေပါ့။ ေမာရစ်ေကာလစ်ရဲ့ “She was a queen” ကို ဖတ်ရတဲ့အခါ အေရှ့တိုင်းဂမ္ဘီရအတတ်ပညာေတွရဲ့ ဆန်းကျယ်နက်နဲပံုေတွကို စိတ်ဝင်တစား ဖတ်ရေသာ်ြငား လံုးလံုး အစာမေြကပါဘူး။ မင်းသံုးဆက်တိုင်ေအာင် First Lady ြဖစ်လာတဲ့၊ ဓါးစြကာပတ်ချာရမ်းေသာ ဘုရင်သွမ်းတမ်းတမ်းေတွကိုေတာင် အလိမ်မာနဲ့ ထိန်းေကျာင်းလာတဲ့ ဧကရီတစ်ပါးကို တရုတ်ြပည်က သံတမန်နဲ့ ြကီးေတာင့်ြကီးမားကျမှ ဇာတ်ေပါင်းေပးတာဟာ ြမန်မာအမျိုးသမီးေတွရဲ့ ဇာတိမာန်၊ အသိဉာဏ်ေတွကို နားမလည်နိုင်ပဲ သူတို့ အေနာက်တိုင်းက အမယ်အိုေတွနဲ့ ချိန်ထိုးစာနာလို့ ထိုးဇာတ်ဆင်တာ လို့ နားလည်ေပးလိုက်ပါတယ်။ ဝတ္ထုကိုေတာ့ ဝတ္ထုလိုပဲ ဖတ်ရတာပ။ ဒါေပမယ့် သူတို့ဆီက “Gone with the wind” တို့ “The Blue and the Grey” တို့ကျရင်ေရာ အဲသလို လက်လွတ်စပယ် ေရးြကလို့လား။ မဟုတ်ေသာ်ရှိ ဟုတ်ေသာ်ရှိ ဘိုက ဘိုအြမင်နဲ့ေရးတာမို့ သူေြပာသူ့စကား လို့သာ သေဘာထားပါတယ်။
သို့ေသာ်လည်း ဘိုအစစ်ေတွထက်ကို ဘိုလွန်းအားြကီးတဲ့ ြမန်မာပညာရှိြကီးများရဲ့ စာေကာင်းေပမွန်ေတွကို ေလ့လာမှတ်သားခွင့်ရလိုက်တဲ့အခါမှာေတာ့ သူတို့ကို အြကိမ်ြကိမ်အခါခါပဲ ေကျးဇူးေတွ တင်လိုက်မိပါတယ်။ ဆရာြကီးေရွှဥေဒါင်းရဲ့ တစ်သက်တာမှတ်တမ်းကိုဖတ်တုန်းက သူ့ဘဝမှာ ဆူးြကီးေတွ တစ်ေချာင်းြပီးတစ်ေချာင်း စိုက်ဝင်သွားခဲ့ပံုေတွကို ရှင်းလင်းြပတ်သားစွာ ေရးြပခဲ့တယ်ဗျ။ ဒီပညာရှိြကီးများကေတာ့ ကျွန်ေတာ့်ဘဝမှာ အနှစ်နှစ်အလလက စူးနစ်ဝင်ေနတဲ့ ဆူးအြကီးြကီးတစ်ေချာင်းကို အြမစ်မကျန်ေအာင် ဆွဲနှုတ်ေပးသွားပါတယ်။ အဲဒါကေတာ့ ငါ့ဘဝမှာ ဘယ်ေတာ့များမှ အဂင်္လန်တို့ အေမရိကတို့က ပညာရပ်ဆိုင်ရာ လူလူသူသူ ဘွဲ့ေတွ ေနာက်ကအြမီးတပ်နိုင်မှာပါလိမ့် ဆိုတဲ့ ေတာင့်တချင်ြခင်းြကီးပါ။ ထိုထိုဤဤေသာ တက္ကသိုလ်များက ဘွဲ့အြမီးေတွ တပ်ထားရင် ကိုယ့်အဖို့ရာမှာ လူမက နတ်တမျှ ကျွမ်းကျင် တတ်ကျွမ်းသူြကီးများ ြဖစ်ေပလိမ့်မယ် လို့ ေမျှာ်လင့်ထားမိတာကိုး။ အခုေတာ့ ေြခာက်တန်း ခုနှစ်တန်းက ဆရာများကိုသာ ရှိခိုးဦးတင် ြကည်ညိုမဆံုးြဖစ်ရပါတယ်။
အဂင်္လန် အေမရိကန်က ဆရာ့ဆရာြကီးများေရးတဲ့ ြမန်မာ့သမိုင်းေတွဟာ ြကားရဖတ်ရသူအတွက် ေသေသာ်မှတည့် ဪေကာင်း၏ ခံစားချက်ကိုပဲ ေပးပါတယ်။ မုဆိုးဘိုက ေအာင်ေဇယျဆိုတာ ဘဝင်ြမင့်ေနတဲ့ ေတာသူြကီးတစ်ေယာက်တဲ့။ ဘုရင့်ေနာင်ဆိုတာကေတာ့ လူမဆန်စွာ အေကာက်ြကံြပီး ညှဉ်းပန်းနှိပ်စက်တတ်သူြကီးတဲ့။ (ယိုးဒယားသမိုင်းထဲမှာေတာင် အဲေလာက်ရက်ရက်စက်စက် မေြပာဘူး။ နရစွန်် ရဲ့ ေမွးစားအေဖမို့လို့ ချစ်ြကသတဲ့) အင်းဝေနြပည်ေတာ်မှာ ကုလားမေတွေတာင် ေယာကင်္ျားေတွနဲ့အတူ ပလီတက်ြကသတဲ့။ အဲဒီတက္ကသိုလ်ေတွတက်လိုက်ရင် ြမန်မာ့သမိုင်းကို အဲသလိုပဲ ြမင်ရေတာ့မှာလား။ ဒါဆိုလည်း ကျွန်ေတာ့်ကို ေလးတန်းမှာပဲ ထားခဲ့ြကပါေတာ့။ လိုချင်ေတာ့ဘူး အဲဒီဘွဲ့ြကီးေတွ။ ဟုတ်ကဲ့။ မျက်မှန်စိမ်းပဲ တပ်ပါေတာ့မယ်။ ြမက်ေြခာက်စားတဲ့ နွားပဲ ြဖစ်ပါရေစ ဆရာသမားတို့ရယ်။
“ပရိတ်ြကီးနဲ့ မဂင်္လသုတ်ကို ကျုပ်သင်ခဲ့တယ် ယံုပါကွယ်။ ဗမာလိုေြပာချင်တာကိုးကွယ်။ အဂင်္လိပ်စကားေတာ့ မေရလည်။ သည်လိုေြပာေစချင်ရင်တကယ် အဘကိုလည်းပဲ သင်ပါကွယ်။ တေန့ကို စကားတစ်လံုးသင်ခဲ့ရင် တစ်လဆို အလံုးသံုးဆယ်။ တစ်နှစ်ဆိုရင် ေတာ်ေတာ်များလို့ စကားေြပာနိုင်ပါမယ်။ သင်ပါ့လား ေမာင်ရယ် အဂင်္လိပ်စာကိုကွယ်။ ေဒရှင်နာရီစာအုပ် ဝယ်ဖတ်ရင် တတ်နိုင်ပါတယ်။”
0 comments:
Post a Comment