ေလဒီပထမပါလို့ ဆိုြကတဲ့ ေခတ်ြကီးထဲမှာ သူတို့ကို ဒုတိယေနရာကထားြပီး ေြပာမိဆိုမိရင် ေတာ်ေတာ်ေလးကို ယဉ်ေကျးမှုကင်းမဲ့ရာ ေရာက်မယ်ထင်ပါရဲ့ေလ။ သို့ေသာ်လည်းပဲ ကိုယ့်စကားေတာ့ မဟုတ်ရေပါင်ဗျာ။ သမ္မာကျမ်းစာြကီးနဲ့ကို တိုင်တည်ြပီး ေြပာနိုင်ပါရဲ့။
ထာဝရဘုရားသခင်က ကမ္ဘာေလာကြကီးကို ဖန်ဆင်းြပီးတဲ့ေနာက် ပထမဦးဆံုး ဖန်ဆင်းလိုက်တဲ့လူသားက ကိုအာဒမ်ပါတဲ့။ ေနာက်ေတာ့မှ သူတစ်ေယာက်တည်း အထီးကျန်ေနမှာ သနားတာနဲ့ နံရိုးတစ်ေချာင်းကို ယူြပီး မေအးဝ ကို ဒုတိယလိင်အြဖစ် ဖန်ဆင်းခဲ့တာ မဟုတ်လား။ ဒီအတိုင်းဆိုရင်ေတာ့ နံရိုးတစ်ဒါဇင်ပါတဲ့ ေယာကင်္ျားတစ်ေယာက်က မိန်းမတစ်ဒါဇင်ြပည့်ေအာင် ယူတာလည်း ဘုရားသခင် အလိုေတာ်နဲ့ မဆန့်ကျင်ေပဘူးလို့ လိုရာဆွဲေတွးတဲ့သူေတွကလည်း ေတွးြကမှာပါပဲ။ မှားမယ် တကာေလး။ အြကီးအကျယ် မှားသွားပါလိမ့်မယ်။ မိန်းမယူတယ်ဆိုတာ တစ်ေယာက်တည်းပဲ ယူယူ၊ တစ်ဒါဇင်ြပည့်ေအာင်ပဲ ယူယူ၊ မိန်းမသားတို့ရဲ့ ဂုဏ်သတ္တိကိုေတာ့ ကျပ်ြပည့်တင်းြပည့် ခံစားလိုက်ရမှာချည့်ပဲ။
မိန်းမချင်းတူေပမယ့် အသက်ရှူချင်းကွဲပါတယ်လို့ မတွက်နဲ့။ မိန်းမမှန်ရင် မိန်းမလိုပဲ အသက်ရှူေပလိမ့်မယ်။ အင်ထရိုမခင်း ဘာမခင်း ဘလိုင်းြကီးေတွ ေဆာ်လှချည်လားလို့ ေအာင့်ေမ့ေနပါဦးမယ်။ မလုပ်ရဲပါဘူးဗျာ။ ဟိုအရင်က စန္ဒာမဂ္ဂဇင်းမှာ ဆရာြကပ်ကေလးေရးခဲ့တဲ့ ကိုေပွလီတို့ မရှပ်ေတးတို့ရဲ့ သံုးေတာင်ဝတ်နယ်ေြမလိုပဲ မိန်းမတို့အေြကာင်း တေစ့တေစာင်း ေလ့လာြကည့်ရေအာင် ေြခဆင်းကေလးပျိုးြကည့်တာပါ။ “မိန်း … မ .. မိန်းမဆိုတာ .. ဘားလဲဗျ။” ေပါ့။
မိန်းမေတွအေြကာင်း စာတတန်ေပတဖွဲ့ေရးရေအာင် ေမာင်ရင်က ဘယ်ေလာက်မိန်းမကျမ်းေြကသလဲ ဆိုရင်ေတာ့ သူငယ်တန်းပါခမျ။ သူငယ်တန်းပါ။ အခုမှ ဝလံုးေရးဖို့ ညီေလးထိုင်ကာစ ရှိပါေသးတယ်။ အိမ်ကမိန်းမနဲ့ ရန်ြဖစ်လာလို့ မိန်းမေတွအေြကာင်း အတင်းတုပ် အပုပ်ချတာေနမှာလို့လည်း မေအာင့်ေမ့ပါနဲ့။ မိန်းမေတွဆံုရင် ေယာကင်္ျားေတွအေြကာင်း ေြပာြကသလိုမျိုး ေယာကင်္ျားေတွစုမိတုန်း မိန်းမတို့သဘာဝ ကို တီးေခါက်ြကည့်တဲ့သေဘာပါ။ (အဲဒါကေတာ့ သားသားေြပာတာ မဟုတ်ဘူးဗျ။ ဆရာမြကီး မစန္ဒာ ဂျီေဟာသူ ဝတ္ထုထဲမှာ ေြပာတဲ့အတိုင်း ကူးချလိုက်တာ) ဟိုးေရှးေရှးက စာဆိုေတာ်ြကီးေတွလည်းပဲ မိန်းမေတွကို ဖွဲ့နွဲ့ေရးသားခဲ့တာပဲ မဟုတ်လား။ သျှင်မဟာရဌသာရြကီးေတာင်မှ ဘုန်းြကီးသာဆိုတယ်။
“ရှင်သာရခိုင်တန်ေဆာင်ေလာ” တဲ့။ လှတယ်လို့ေရးတာကေတာ့ ေရးစမ်းပါေလ။ စာအုပ်စင်ြကီးပဲ ကျိုးကျကျ၊ မဟုတ်ကဟုတ်ကေတာ့ လာမေရးေလနဲ့ဆရာ။ မျက်ေစာင်းစူးလို့ေသတဲ့မသာ မရှိဘူးထင်လို့လား။ မိန်းမေတွေချာတာလှတာကေတာ့ ကျွန်ေတာ်မေရးလည်း သူများေရးထားတာေတွကိုပဲ ဖတ်ရှုေလ့လာ မကုန်နိုင်ေသးဘူးဗျ။ အာကာကိုများ လွှာပံုြပုသွားြကသလား မဆိုနိုင်ဘူး။ အဲဒီေချာတာလှတာေလးေတွ မျက်စိထဲကမထွက်ပဲ တြခားဟာေတွ မြမင်နိုင်ေတာ့တာကိုက ေယာကင်္ျားေတွရဲ့ အားနည်းချက်ပဲဟာ။ မိန်းမေတွရဲ့ အတွင်းစိတ်အေြကာင်းကိုလည်း ဆရာြကီးပီမိုးနှင်းက မိန်းမစိတ်ကျမ်းဆိုြပီး ေရးသွားခဲ့တာ လူပျို့လက်စွဲစာအုပ်များ ြဖစ်ေနသလား မသိပါဘူး။
ကိုယ်ကေတာ့ အဲသေလာက်လည်း ပါရမီဓါတ်ခံက မပါခဲ့ေလေတာ့ သူများဆရာလုပ်ဖို့ ေနေနသာသာ ေတွ့သမျှလူ ဆရာတင်ေနရတုန်း။ ဘာမှမသိပဲနဲ့များ ေမာင်ရာ။ အသာေနစမ်းပါ။ ဆရာ့ဆရာေတွေတာင် ဘာမှအသံမထွက်ဘူး။ ြငိမ်လို့။ အေြပာမဟုတ်၊ အလုပ်ကို အဓိကထားြကတာလည်း သိပါရဲ့။ သိပါရဲ့။ အခုေြပာမှာက မိန်းမနဲ့ေယာကင်္ျား တန်းတူအခွင့်အေရး အေြကာင်းကေလးကစြပီး ေဆွးေနွးြကည့်ရေအာင်လား။ ေဟာဗျာ။ အမျိုးသမီးထုတို့က တစ် ေနရာယူ၊ နှစ် ကျည်ဆံထည့်၊ သံုး အသင့်ြပင် ြဖစ်ကုန်ြပီ။ ဒီကြဖင့် ဘာမှေတာင် မေြပာရေသးဘူး။
မိန်းမေတွကို ခွဲြခားဆက်ဆံတဲ့အထဲမှာ ဘုရားသခင်သံုးပါးစလံုးပါတယ်ဗျ။ သူတို့အားလံုး ေယာကင်္ျားေတွချည့်ပဲ မဟုတ်လား။ ဒီအထဲမှာမှ ေယရှုကိုယ်ေတာ်ကေလးပဲ လူပျိုဘုရားပါတယ်။ ကျန်နှစ်ဆူက အိမ်ေထာင်သည်ေတွ။ ဗုဒ္ဓဘာသာက ပိုဆိုးေလမလားမသိပါဘူး။ ၃၁ ဘံုမှာ မိန်းမေတွအတွက် အြမင့်ဆံုးေနရာဟာ နတ်သမီးဘဝမှာ ဆံုးတယ်။ မယ်ေတာ်မာယာေတာင် မိနတ်သမီးမြဖစ်ပဲ မိနတ်သားြဖစ်သွားတာ။ ြဗဟ္မာ့ဘံုမှာဆို ြဗဟ္မာမြကီးေတွရယ်လို့မှ မရှိပဲနဲ့။ တရုတ်ြပည်မှာေတာ့ ကွမ်ရင်မယ်ေတာ်ြကီး ရှိေလရဲ့။ သူကေတာ့ ေဗာဓိသတ္တေတွထဲမှာ တစ်ပါးဆိုေတာ့ နတ်ေတွ ြဗဟ္မာေတွထက် ြမင့်မယ်ထင်ပါရဲ့။ ဟိန္နူဘာသာထဲက ကာလီမယ်ေတာ်ြကီးတို့၊ ဒါရ်ဂါရ်မယ်ေတာ်ြကီးတို့ကေတာ့ ဘာေတွလဲ မေြပာတတ်ဘူး။ ဂရိနတ်ေတွထဲမှာေတာင် ဟီရာနတ်မိဖုရားြကီးက အင်မတန် တန်ခိုးြကီးေသးတယ်။ ခရစ်ယာန်ေတွမှာေတာ့ အပျိုစင်မယ်ေတာ်သခင်ကို တေလးတစား ကိုးကွယ်ြကတယ်။ ဗုဒ္ဓဘာသာမှာရှိတဲ့ ဘိက္ခုနီေထရီြကီးများကို ဘယ်သူကမှ ဘုရားစင်ေပါ်တင်ြပီး ထိုင်ရှိခိုးမေနြကပါဘူး။
နံကရိုင်းမယ်ေတာ်ြကီးသာ ဘုရားစင်ေဘး သပ်သပ်ထားချင်ထားမယ်။ မယ်သီလရှင် စာတတ်ေပတတ်ေတွထွက်တဲ့ မင်းတုန်းမင်းြကီးလက်ထက်တုန်းကဆိုရင် သီလရှင်ဆရာြကီး မယ်ကင်းဟာ ဘုရားဆုပန်တယ်ဆိုြပီး အင်တာနက်ေပါ်ေရာက်သွားေတာ့ ဗန်းေမာ်ဆရာေတာ်က “နင်တို့ဘွားသီလကို ေြပာလိုက်။ ဘုရားဆုပန်ချင် ငါ့ေပါင်ြကားကဟာ သူ့ေပါင်ြကားေရာက်ေအာင် အရင်ြကိုးစား” လို့ ကွန်မန့်ေပးပါသတဲ့။ Unlike, Unlike လို့ လာမလုပ်နဲ့။ ဘုရားဆုပန်ချင်ရင် ေယာကင်္ျားဆု အရင်ပန်ရတယ်လို့ ဆိုလိုတာပါ။ ဒါေြကာင့်မို့လို့ ဗုဒ္ဓဘာသာယဉ်ေကျးမှုမှာ မိန်းမေတွကို တန်းတူေနရာေပးမထားဘူးလို့ ဆိုရင် မှန်သလိုလိုပဲ။ သို့ေသာ်လည်း နှိမ့်ချခွဲြခားြပီး ဖိနှိပ်ထားတာမျိုးေတာ့ မဟုတ်ေပဘူးခင်ဗျ။ ဒီေတာ့ နိမ့်တယ် လို့ မေြပာပဲ မတူတာလို့ပဲ ေြပာလိုက်ြကရေအာင်။ အဲဒါေတာ့ နင်ေြပာမှကိုး ပညာေကျာ်ြကီးရဲ့ လို့ ေငါ့ကုန်ြကပါလိမ့်မယ်။
ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ မတူတာေတွကေတာ့ ေြပာစရာမလိုပါဘူး။ အားလံုးေကျနပ်သွားေအာင် မဟုတ်ေသာ်ရှိ ဟုတ်ေသာ်ရှိ၊ သူတို့က ပိုလှတယ်လို့ သေဘာထားလိုက်ြကတာေပါ့။ နို့မို့ နင်ကအကန်းမို့လို့ ရုပ်ဆိုးြကီး ယူထားသလား လို့ ြမားဦးကိုယ့်ဘက်ြပန်လှည့်လာမယ်။ သူတို့က အေတွ့ဇာတ်ကားထဲက သီသီြကီး ေြပာတဲ့ “အရင်တုန်းကေတာ့ ဆိုဖီယာေလာရင်းြကီးဆို” ဆိုတဲ့ အသက်နှစ်ဆယ်အရွယ်က ေြပာတဲ့စကားကို အသက်ေလးဆယ်ေကျာ်အထိ ေလှနံဓါးထစ်မှတ်ထားြကတာ။ စိတ်အလှကသာ အဓိကပါလို့ ဘယ်လိုပဲ ေြပာေြပာ၊ ချစ်သူေလးကို မလှေပမယ့် တေနကုန်ထိုင်ြပီး တစိမ့်စိမ့်ြကည့်ေနေလာက်ေအာင် ချစ်ပါတယ်ဆိုတဲ့ ေယာကင်္ျားေတွလည်း မိန်းကေလး ငယ်ငယ်၊ ေချာေချာလှလှ ြမင်ရင် နှစ်ခါြပန်မြကည့်ေတာင် ချက်ချင်းေတာ့ မျက်လံုးလွှဲမပစ်ြကဘူး။
“ဣိတ္တိ ရူပံ ဓနံ” ဆိုတာ ဘုရားေဟာကိုး။ သို့ေသာ် အဲဒီအလှအတွက် ေြကာင့်ကျစိုက်ထုတ်မှုအပိုင်းကေတာ့ မိန်းမတို့သဘာဝပါခင်ဗျ။ ဥပမာ ကားေမာင်းလာရင်း ယာဉ်စည်းကမ်း မလိုက်နာလို့ြဖစ်ြဖစ်၊ တစ်ခုခုကို တိုက်လိုက်အြပီးမှာြဖစ်ြဖစ်၊ ေမာ်ေတာ်ပီကယ်တစ်ေယာက် ကားဆီကိုလာတာ ြမင်တယ်ဆိုပါေတာ့။ မိန်းမတစ်ေယာက် အရင်လုပ်ေလ့ရှိတဲ့အလုပ်က အဂင်္ျီာစကေလး ဆွဲချမယ်။ ဆံပင်ေတွပွေနရင် သပ်သပ်ရပ်ရပ်ြဖစ်ေအာင် ြပင်လိုက်မယ်။ အဲဒါြပီးမှ ငါတိုက်မိထားတာ ဘာြကီးပါလိမ့်။ ဘာြဖစ်သွားပါလိမ့်လို့ ဆင်းြကည့်မှာ။ ကိုယ်တစ်ေယာက်ထဲမဟုတ်ဘူး။ ကိုယ့်ကိုြမင်သွားမယ့် တြခားတစ်ေယာက်ေယာက် ရှိေနမှာဆိုတာ သိရံုနဲ့ ပဲကအလိုလို တင်ြပီးသား။
သူတို့ရဲ့ ေန့စဉ်ဘဝထဲမှာ လှပေနေစဖို့က အချိန်အတိုင်းအတာတစ်ခု လိုအပ်ြကပါတယ်။ အသက်ြကီးတာ ငယ်တာနဲ့လည်း မဆိုင်ြပန်ဘူး။ အသက် ၇၀ ေကျာ် အဖွား ေခါက်ကနဲ အသက်ကုန်သွားတာ မနက်အိပ်ယာထ ေကျာက်ပျဉ်ေရှ့မှာ သနပ်ခါးလိမ်းရင်းနဲ့ပါ။ အသက် ၁၂ နှစ်ရှိတဲ့သမီးကို ဆံပင်ညှပ်၊ ေခါင်းေလျှာ်၊ ေြခသည်းလက်သည်းလုပ်ဖို့ အလှြပင်ဆိုင်လိုက်ပို့ရရင်လည်း အနည်းေလး နှစ်နာရီေကျာ်ေတာ့ ေစာင့်ရတာပဲ။ ဘယ်အချိန်မှာ အသိသာဆံုးလည်းဆိုရင် ဘွဲ့ယူတုန်းကရယ်၊ မဂင်္လာေဆာင်တုန်းကရယ်ေပါ့။
ေယာကင်္ျားေလးေတွ ဘယ်ေလာက် ကရိကထနည်းသလဲဆို ေရချိုး၊ အဝတ်အစားလဲ၊ ေခါင်းြဖီး ၁၅ မိနစ် နာရီဝက် အာဏာကုန်ပဲ။ မိန်းကေလးေတွအတွက်ဆို နှစ်နာရီ သံုးနာရီလည်း မေလာက်ဘူး။ “ရုပ်ရှင်သွားဖို့ အလှြပင် မှန်တင်ခံုနဲ့ ကျွန်မမျက်နှာချင်းဆိုင်” ဆိုတဲ့ သီချင်းေလး ြကားဖူးတယ်ဟုတ်။ “မပိုစမ်းပါနဲ့ေအ။ ကျုပ်တို့အလှြပင်ရတာ ေတာ်တို့ြကည့်ဖို့ပါ” ဆိုရင်ေတာ့ “ဟုတ်ကဲ့။ လုပ်ပါ။ လုပ်ပါ။ ေြဖးေြဖးလုပ်ပါ။” ဘယ်သူက သည်းမခံနိုင် စိတ်မရှည်နိုင်ရှိပါ့မလဲ။
တကယ်တမ်း သည်းမခံနိုင်၊ စိတ်မရှည်နိုင် ြဖစ်ရတဲ့အခါကေတာ့ မိန်းမေတွ ကားေမာင်းတဲ့အခါမှာပါ။ ေဗဒင်ေဟာစားလို့ေတာင် ရေလာက်မယ်ဗျ။ ကိုယ့်ေရှ့မှာ တွန့်ဆုတ်ဆွန့်ဆုတ်၊ လမ်းလည်းမေပး၊ ဟိုဘက်ကူးမလို သည်ဘက်ကပ်မလိုလုပ်ေနတဲ့ ကားတစ်စီးေတွ့ရင် အလိုလိုကိုသိတာ။ အဲဒါ မိန်းမေမာင်းေနတဲ့ကား။ ချွင်းချက်သာ အနည်းအပါး ရှိချင်ရှိမယ်။ အများစုကေတာ့ အဲဒီအတိုင်း။ “ခင်ဗျားနဲ့ကျုပ်နဲ့ ကားချင်းြပိုင်ေမာင်းမလား” လို့ စိန်ေခါ်ကုန်ေတာ့မယ်။
သူတို့ရဲ့ ဆံုးြဖတ်မှုစိတ်အစဉ်ကိုက ေယာကင်္ျားေတွထက် အချိန်ပိုယူတတ်တာ အလှြပင်သလိုပါပဲ။ “ေရှ့နားကျရင် ဘယ်ဘက်ကို ေကွ့ရေတာ့မှာ။ ဘယ်ဘက်လိုင်းကို အခုကတည်းက ယူထားမှေတာ်မယ်။ ဒါဆိုဘယ်ဘက်ယာဉ်ေြကာယူဖို့ ေနာက်ကားြကည့်ရမှာေပါ့။ ေနာက်ြကည့်မှန်က ြကည့်မယ်။ ရှင်းသလား။ နည်းနည်းေတာ့ ရှင်းတယ်။ ဒါဆို ယူြပီေနာ်။ ယူလိုက်ြပီ။ အေမ့.. ေနာက်ကကားကလည်း အရှိန်မေလျှာ့ ဘာမေလျှာ့။ တိုက်မိေတာ့မလို့။ ေတချင်းဆိုးြကီး။ သူများတကာ ကားေမာင်းေနတာ ဟွန်းတတီတီနဲ့။ ဒီမှာ လမ်းမှဖယ်လို့မရေသးတာ။ ဟိုဘက်မှာလည်း ကားေတွနဲ့။” အဲသလို အဲသလို ေမာင်းပါတယ်။ ေယာကင်္ျားများကျေတာ့ “ဪ.. ငါက ဟိုဘက်လမ်းထဲသွားမယ့်ဟာပဲ။ လာေလ့။ ကျွီ.. ဒိုင်း..။” တိုက်ကာမှသာတိုက်ေရာ သိပ်မစဉ်းစားဘူး။
အဲဒီစိတ်သေဘာသဘာဝေြကာင့် တချို့တချို့ေသာ အသက်ေမွးမှုေတွဟာ မိန်းမေတွနဲ့ သိပ်ြပီး မသင့်ေလျှာ်ေလာက်ဖူးလို့ ြမင်ပါတယ်။ ဥပမာ ဆာဂျင်အလုပ်ေပါ့ေနာ်။ “ငါတို့က နင့်လို ေသာက်ရမ်း ေသာက်ရမ်းမလုပ်တတ်ဘူး ဟဲ့ ….” လို့ အမြကီးများက ဩဘာေပးြကေတာ့မှာပဲ။ ချွင်းချက်ရှိပါတယ်လို့ ဆိုေနကာမှ။ အလှြပင်စားေနတဲ့ မာမီေတွက အကုန်ေယာကင်္ျားြကီးေတွ ြဖစ်သလို တက္ကစီဆွဲစားတဲ့ မမေတွကလည်း မိန်းမစစ်စစ်ြကီးေတွပါဗျား။ အမှန်ကေတာ့ ေန့ေရာညပါ အိုးပစ်အိမ်ပစ် အလုပ်ထဲမှာ မျက်ကလဲဆန်ြပာ အချိန်ေတွ ကုန်ရေတာ့ အိမ်ေထာင်ထိန်းသိမ်းဖို့ အလှြပင်ဖို့ အချိန်ေတွ ေလျာ့သွားမှာစိုးလို့ပါ။
အြပင်မှာ ေဒါင်းတိေမာင်းတိ စီးပွားရှာ အသက်ေမွးဖို့ဆိုတာက ကိုယ်တိုင်ဝင်ကျဲစရာမလိုပဲ ေယာကင်္ျားေချာ့ခိုင်းတတ်ရင် ြပီးတဲ့ကိစ္စ။ ဒင်းတို့လုပ်စာကမှ မစားေလာက်ပဲဆိုရင်ေတာ့ တမျိုးေလ။ မိန်းမတစ်ေယာက် အလုပ်ထွက်လုပ်ြပီဆိုရင် ေရအိုးနှစ်လံုးရွက်ရေတာ့မှာ။ အိမ်ကအိုးြကီးကို အိမ်ဦးနတ်က အဆင်ေြပေအာင် ရွက်တတ်တာမှ မဟုတ်ပဲ။ အလုပ်ထဲေမာလာတာက တစ်မျိုး၊ အိမ်ေရာက်ေတာ့ အိမ်မှုကိစ္စက စိတ်တိုင်းမကျဆိုရင် စိတ်ဖိစီးမှုေတွများြပီး အလှေတွေလျာ့သွားမှာေပါ့။ ေယာကင်္ျားေတွ လိုက်လို့မမီတဲ့ မိန်းမသားတို့ အရည်အချင်းထဲမှာ အိမ်မှုကိစ္စတို့ကို စိတ်ရှည်အဆင်ေြပစွာ စီမံတတ်ြခင်းက အဓိကပဲ။ သားသမီးများကို ရင်အုပ်မကွာ ေစာင့်ေရှာက်ြခင်းလည်းပါတယ်။
မိန်းမသားတစ်ေယာက်အေနနဲ့ အလုပ်ရာထူးေတွ ြမင့်ြမင့်လာေလေလ၊ တာဝန်ယူစရာေတွ များြပားလာေလေလ၊ မိသားစုအတွက် လစ်ဟင်းလာေလေလ ြဖစ်တတ်ပါတယ်။ တြခားမြကည့်ပါနဲ့ေလ။ ကျွန်ေတာ်တို့ တစ်နိုင်ငံလံုးက အေမရယ်လို့ နင့်ေနေအာင်ချစ်တဲ့၊ အားကိုးတဲ့ အေမြကီးဆိုရင် သူ့မိသားစုဘဝအတွက် သိပ်ကို အားနာမိပါတယ်။ ကျွန်ေတာ့်အေမသာဆိုရင် စိတ်ထဲမှာ သနားလိုက်တာ၊ အားနာလိုက်တာ၊ ရင်နာလိုက်တာ။ သူ့ခမျာ ကိုယ့်ရင်ေသွးကေလးေတွနဲ့ အတူေနချင်ရှာမှာပဲ။ ခွဲခွာေနြကရတာ နည်းတဲ့နှစ်လား။ အခုဆို အသက်လည်းြကီးြပီ။ နားေစချင်ြပီ။ ဒါေပမယ့် တိုင်းြပည်ရဲ့ အနာဂတ်က သူ့ပုခံုးေပါ်မှာဆိုေတာ့ သူလည်း မနားရက်ဘူး။ ကိုယ်လည်းပဲ သူမှမကယ်ရင် မြဖစ်တဲ့ဘဝမို့ အားနာေနလျက်နဲ့ပဲ အားေပးေနရတယ်။ နိုင်ငံေရးခရီးလမ်းဆိုတာ အဲဒီထက်ြကမ်းတမ်းတာ မရှိဘူး။ အေကာက်ြကံမယ့်သူ၊ ယုတ်မာတယ့်သူေတွ သမိုင်းအဆက်ဆက် ဘယ်တုန်းက ကင်းခဲ့လို့လဲ။ ေယာကင်္ျားြကီးတန်မဲ့ ခိုးသားငါးရာနဲ့ ဝိုင်းရိုက်ခိုင်းြပီး “ြကည့်ကရှမ်း ြကည့်ကရှမ်း။ နာလုပ်လိုက်တာ ဒီမိန်းမ ေတနင်းကိေတာ့မယ်။
ငှဲ ငှဲ ငှဲ ငှဲ…။” ဆိုတဲ့ စူဇကာေတွ ေကးဝဋ်ေတွနဲ့ တစ်ဇာတ်တည်း ကရမှာ။ သန်း ၆၀ လံုး ချစ်ေနလည်း မလံုေလာက်ေသးဘူး။ တစ်ေယာက်တည်းကပဲ မုန်းေနဦး လံုေလာက်ေနြပီဆိုတာ အဘိုးတို့ေခတ်ကတည်းက သက်ေသေလ။ အင်ဒီရာဂန္ဒီတို့ မိသားစုမျိုး ြမန်မာြပည်မှာ မရှိေစချင်ပါဘူး။ အဲဒီထက် စိတ်ပူမိတာကေတာ့ လမ်းအမှားေပါ် မေရာက်ေရာက်ေအာင် တွန်းပို့ြပီး ငါးတကာယိုသမျှေချး ပုဇွန်ဆိတ်ေခါင်းေပါ် ပံုချခဲ့မှာကိုပါ။ အနားမှာ အံုေနတဲ့သူေတွများေလေလ၊ အဲဒီလူေတွက သူ့အတွက် တကယ်ပဲ အြကံေကာင်းဉာဏ်ေကာင်း ေပးနိုင်တဲ့သူေတွ၊ အားကိုးေလာက်တဲ့၊ ယံုြကည်စိတ်ချစွာ တိုင်ပင်နှီးေနှာေလာက်တဲ့သူေတွ ြဖစ်ပါ့မလားဆိုတာ စိတ်ပူေလေလပါပဲ။
မတတ်သာလို့သာ ြကည့်ေနရတယ်။ သည်ေနရာ အေမနဲ့ မအပ်စပ်ပါဘူး လို့ေတာ့ ေအာင့်ေမ့မိတာပဲ။ ေမတ္တာပဲ ပို့နိုင်ပါတယ်။ ငါ့အေမသာဆိုရင်ေတာ့ သည်လိုပစ်မထားရက်ပါဘူး။ သူ့သားေလးေတွလည်း သည်လိုပဲ စိတ်ရှိြကမယ်ထင်ပါရဲ့။ ဖေယာင်းတိုင်ေတွ ဆီမီးခွက်ေတွဆိုတာ အလင်းေရာင်ေတာက်ေလေလ၊ သူ့အရိပ်က ပိုေမှာင်ေလေလ မဟုတ်လား။ (ေတာ်ေလာက်ြပီေနာ်။ ဆက်ေရးလည်း အေပါ်ကဟာေတွေတာင် ဆင်ဆာလွတ်မှာမဟုတ်။)
မိန်းမေတွမှာရှိတဲ့ မိခင်စိတ်ဆိုတာ ဘယ်ေယာကင်္ျားသားကမှ လိုက်မီမှာမဟုတ်တဲ့ သဘာဝစွမ်းရည်ပါ။ ြကင်နာတတ်တာ၊ ယုယတတ်တာ၊ ဂရုစိုက်တတ်တာလည်း အတူတူပဲ။ ဘုရားရှင်ကေတာင် ဥပမာေပးတဲ့အခါ ဧကပုတ္တ မနုရေက္ခ တစ်ဦးတည်းေသာသားကို မိခင်မှ ေစာင့်ေရှာက်သည့်ပမာ လို့ ဆိုတယ် မဟုတ်လား။ သို့ေသာ် အဲဒီေနာက်မှာေတာ့ အနုသယကိေလသာလို့ ေခါ်မလားမသိဘူး။ တစ်ဦးတည်း ပိုင်ဆိုင်လိုြခင်းဆိုတဲ့ သူများကို မျှေဝမေပးချင်တဲ့ စိတ်ကေလး ကပ်ပါလာတယ်ဗျ။ အရပ်စကားနဲ့ဆို အူတိုတယ်ေပါ့ဗျာ။ အဲဒါ သမီးရည်းစား လင်မယားြကားမှာမှ မဟုတ်ဘူး။ သားအမိ၊ သားအဖ၊ ေမာင်နှမေတွြကားမှာလည်း ရှိတယ်။ သမီးလင်ရ နှမလင်ေနရင် အေဖေတွေမာင်ေတွက စပ်ြဖဲြဖဲသာေနချင်ေနမယ်။ သားမက်၊ ေယာက်ဖကို လည်ပင်းဖက်ေပါင်းဖို့ သိပ်မခက်ဘူး။
သမီးေယာင်းမ။ ေချွးမနဲ့ ေယာက္ခမြကားမှာေတာ့ ဘယ်ေလာက်ပဲ သေဘာထားြကီးတဲ့သူပဲ ြဖစ်ြဖစ် ေရှ့တင်မဟုတ်ေတာင် ကွယ်ရာကျ မဲ့တတ်တယ်။ သူစိမ်းမိန်းမနဲ့ဆိုလို့ကေတာ့ ဘာေြပာေကာင်းမလဲ။ သည်ဘဝ သည်သက်တမ်းအတွင်းမှာ အဖွား၊ အေမ၊ မိန်းမ၊ သမီး၊ မျိုးဆက်ေလးခုေသာ ဒုတိယလိင်ေတွနဲ့ ေရစက်ပါခဲ့ရတယ်။ အဲဒီေလးေယာက်စလံုး သူများကို မတိုရရင် သူတို့အချင်းချင်း တိုေနြကတာ။ သမီးက ကေလးပဲ ရှိေသးတာ ဘာတိုတတ်လို့တုန်းလို့ မထင်နဲ့။ သူက သူများနဲ့မတိုရလို့ သူ့အေဖအလုပ်ရယ် သူ့ေကျာင်းရယ်ကို စိတ်နာြပီးတိုေနတာ ပိုေတာင်ဆိုးေသး။
ငယ်ငယ်ကတည်းက အိမ်ြပန်ေနာက်ကျရင် မအိပ်ပဲထိုင်ေစာင့်ေနတဲ့ အဖွားက ဆူလိုက်ဆဲလိုက်နဲ့ ေနလာရင်း၊ မိန်းကေလးသူငယ်ချင်းေတွ အိမ်လာလည်ရင် ေမွးသမိခင်ရဲ့ လူပျို့ေမေမ ဆန်တစ်အိပ်နဲ့ ဇာတ်ထုပ်ခင်းရင်း၊ သူငယ်ချင်းမိတ်ေဆွများနဲ့ အရက်ေသာက်ရင်း အိမ်ကို မနက်လင်းအားြကီးမှ ြပန်လာတိုင်း မိန်းမနဲ့ နှစ်ပိသာခွဲ သီချင်းဆိုရင်း၊ အခုချက်ချင်း အလုပ်ထွက်ြပီး ြပန်လာခဲ့ဆိုတဲ့ သမီးရဲ့ ရာဇသံကို ရန်ကုန်မှာေနေလသမျှ တစ်ဖဝါးမခွာ အလုပ်အေကျွးြပုလို့ ေချာ့ရင်း ဆယ်စုနှစ်ေလးခုေကျာ်ကို ဘယ်လိုကုန်သွားမှန်း မသိလိုက်ပါဘူး။
အဲဒီေလးေယာက်ေသာ မိန်းမေတွေပးတဲ့ သင်ခန်းစာနဲ့တင် ေနာက်ထပ် ပဥ္စမေြမာက်ကို စိတ်ကူးထဲေတာင် မထည့်ဝံ့ေသးေပါင်ဗျာ။ နံရိုးတစ်ဒါဇင်ဆရာြကီးများကို ေလးစားပါရဲ့။ ေဆးေကာင်းဝါးေကာင်းများရှိရင် တြခားသူကိုသာေပးလိုက်ပါ။ သားသားကေတာ့ ေတာ်ြပီ။ သည်ေလာက်ဆို လံုေလာက်ြပီ။ ဒီတခါေတာ့ ကိုယ့်ဘာသာ ဝိုင်းစုခိုင်သိန်းပဲ ဆက်ဆိုရစ်ြကေတာ့။
ထာဝရဘုရားသခင်က ကမ္ဘာေလာကြကီးကို ဖန်ဆင်းြပီးတဲ့ေနာက် ပထမဦးဆံုး ဖန်ဆင်းလိုက်တဲ့လူသားက ကိုအာဒမ်ပါတဲ့။ ေနာက်ေတာ့မှ သူတစ်ေယာက်တည်း အထီးကျန်ေနမှာ သနားတာနဲ့ နံရိုးတစ်ေချာင်းကို ယူြပီး မေအးဝ ကို ဒုတိယလိင်အြဖစ် ဖန်ဆင်းခဲ့တာ မဟုတ်လား။ ဒီအတိုင်းဆိုရင်ေတာ့ နံရိုးတစ်ဒါဇင်ပါတဲ့ ေယာကင်္ျားတစ်ေယာက်က မိန်းမတစ်ဒါဇင်ြပည့်ေအာင် ယူတာလည်း ဘုရားသခင် အလိုေတာ်နဲ့ မဆန့်ကျင်ေပဘူးလို့ လိုရာဆွဲေတွးတဲ့သူေတွကလည်း ေတွးြကမှာပါပဲ။ မှားမယ် တကာေလး။ အြကီးအကျယ် မှားသွားပါလိမ့်မယ်။ မိန်းမယူတယ်ဆိုတာ တစ်ေယာက်တည်းပဲ ယူယူ၊ တစ်ဒါဇင်ြပည့်ေအာင်ပဲ ယူယူ၊ မိန်းမသားတို့ရဲ့ ဂုဏ်သတ္တိကိုေတာ့ ကျပ်ြပည့်တင်းြပည့် ခံစားလိုက်ရမှာချည့်ပဲ။
မိန်းမချင်းတူေပမယ့် အသက်ရှူချင်းကွဲပါတယ်လို့ မတွက်နဲ့။ မိန်းမမှန်ရင် မိန်းမလိုပဲ အသက်ရှူေပလိမ့်မယ်။ အင်ထရိုမခင်း ဘာမခင်း ဘလိုင်းြကီးေတွ ေဆာ်လှချည်လားလို့ ေအာင့်ေမ့ေနပါဦးမယ်။ မလုပ်ရဲပါဘူးဗျာ။ ဟိုအရင်က စန္ဒာမဂ္ဂဇင်းမှာ ဆရာြကပ်ကေလးေရးခဲ့တဲ့ ကိုေပွလီတို့ မရှပ်ေတးတို့ရဲ့ သံုးေတာင်ဝတ်နယ်ေြမလိုပဲ မိန်းမတို့အေြကာင်း တေစ့တေစာင်း ေလ့လာြကည့်ရေအာင် ေြခဆင်းကေလးပျိုးြကည့်တာပါ။ “မိန်း … မ .. မိန်းမဆိုတာ .. ဘားလဲဗျ။” ေပါ့။
မိန်းမေတွအေြကာင်း စာတတန်ေပတဖွဲ့ေရးရေအာင် ေမာင်ရင်က ဘယ်ေလာက်မိန်းမကျမ်းေြကသလဲ ဆိုရင်ေတာ့ သူငယ်တန်းပါခမျ။ သူငယ်တန်းပါ။ အခုမှ ဝလံုးေရးဖို့ ညီေလးထိုင်ကာစ ရှိပါေသးတယ်။ အိမ်ကမိန်းမနဲ့ ရန်ြဖစ်လာလို့ မိန်းမေတွအေြကာင်း အတင်းတုပ် အပုပ်ချတာေနမှာလို့လည်း မေအာင့်ေမ့ပါနဲ့။ မိန်းမေတွဆံုရင် ေယာကင်္ျားေတွအေြကာင်း ေြပာြကသလိုမျိုး ေယာကင်္ျားေတွစုမိတုန်း မိန်းမတို့သဘာဝ ကို တီးေခါက်ြကည့်တဲ့သေဘာပါ။ (အဲဒါကေတာ့ သားသားေြပာတာ မဟုတ်ဘူးဗျ။ ဆရာမြကီး မစန္ဒာ ဂျီေဟာသူ ဝတ္ထုထဲမှာ ေြပာတဲ့အတိုင်း ကူးချလိုက်တာ) ဟိုးေရှးေရှးက စာဆိုေတာ်ြကီးေတွလည်းပဲ မိန်းမေတွကို ဖွဲ့နွဲ့ေရးသားခဲ့တာပဲ မဟုတ်လား။ သျှင်မဟာရဌသာရြကီးေတာင်မှ ဘုန်းြကီးသာဆိုတယ်။
“ရှင်သာရခိုင်တန်ေဆာင်ေလာ” တဲ့။ လှတယ်လို့ေရးတာကေတာ့ ေရးစမ်းပါေလ။ စာအုပ်စင်ြကီးပဲ ကျိုးကျကျ၊ မဟုတ်ကဟုတ်ကေတာ့ လာမေရးေလနဲ့ဆရာ။ မျက်ေစာင်းစူးလို့ေသတဲ့မသာ မရှိဘူးထင်လို့လား။ မိန်းမေတွေချာတာလှတာကေတာ့ ကျွန်ေတာ်မေရးလည်း သူများေရးထားတာေတွကိုပဲ ဖတ်ရှုေလ့လာ မကုန်နိုင်ေသးဘူးဗျ။ အာကာကိုများ လွှာပံုြပုသွားြကသလား မဆိုနိုင်ဘူး။ အဲဒီေချာတာလှတာေလးေတွ မျက်စိထဲကမထွက်ပဲ တြခားဟာေတွ မြမင်နိုင်ေတာ့တာကိုက ေယာကင်္ျားေတွရဲ့ အားနည်းချက်ပဲဟာ။ မိန်းမေတွရဲ့ အတွင်းစိတ်အေြကာင်းကိုလည်း ဆရာြကီးပီမိုးနှင်းက မိန်းမစိတ်ကျမ်းဆိုြပီး ေရးသွားခဲ့တာ လူပျို့လက်စွဲစာအုပ်များ ြဖစ်ေနသလား မသိပါဘူး။
ကိုယ်ကေတာ့ အဲသေလာက်လည်း ပါရမီဓါတ်ခံက မပါခဲ့ေလေတာ့ သူများဆရာလုပ်ဖို့ ေနေနသာသာ ေတွ့သမျှလူ ဆရာတင်ေနရတုန်း။ ဘာမှမသိပဲနဲ့များ ေမာင်ရာ။ အသာေနစမ်းပါ။ ဆရာ့ဆရာေတွေတာင် ဘာမှအသံမထွက်ဘူး။ ြငိမ်လို့။ အေြပာမဟုတ်၊ အလုပ်ကို အဓိကထားြကတာလည်း သိပါရဲ့။ သိပါရဲ့။ အခုေြပာမှာက မိန်းမနဲ့ေယာကင်္ျား တန်းတူအခွင့်အေရး အေြကာင်းကေလးကစြပီး ေဆွးေနွးြကည့်ရေအာင်လား။ ေဟာဗျာ။ အမျိုးသမီးထုတို့က တစ် ေနရာယူ၊ နှစ် ကျည်ဆံထည့်၊ သံုး အသင့်ြပင် ြဖစ်ကုန်ြပီ။ ဒီကြဖင့် ဘာမှေတာင် မေြပာရေသးဘူး။
မိန်းမေတွကို ခွဲြခားဆက်ဆံတဲ့အထဲမှာ ဘုရားသခင်သံုးပါးစလံုးပါတယ်ဗျ။ သူတို့အားလံုး ေယာကင်္ျားေတွချည့်ပဲ မဟုတ်လား။ ဒီအထဲမှာမှ ေယရှုကိုယ်ေတာ်ကေလးပဲ လူပျိုဘုရားပါတယ်။ ကျန်နှစ်ဆူက အိမ်ေထာင်သည်ေတွ။ ဗုဒ္ဓဘာသာက ပိုဆိုးေလမလားမသိပါဘူး။ ၃၁ ဘံုမှာ မိန်းမေတွအတွက် အြမင့်ဆံုးေနရာဟာ နတ်သမီးဘဝမှာ ဆံုးတယ်။ မယ်ေတာ်မာယာေတာင် မိနတ်သမီးမြဖစ်ပဲ မိနတ်သားြဖစ်သွားတာ။ ြဗဟ္မာ့ဘံုမှာဆို ြဗဟ္မာမြကီးေတွရယ်လို့မှ မရှိပဲနဲ့။ တရုတ်ြပည်မှာေတာ့ ကွမ်ရင်မယ်ေတာ်ြကီး ရှိေလရဲ့။ သူကေတာ့ ေဗာဓိသတ္တေတွထဲမှာ တစ်ပါးဆိုေတာ့ နတ်ေတွ ြဗဟ္မာေတွထက် ြမင့်မယ်ထင်ပါရဲ့။ ဟိန္နူဘာသာထဲက ကာလီမယ်ေတာ်ြကီးတို့၊ ဒါရ်ဂါရ်မယ်ေတာ်ြကီးတို့ကေတာ့ ဘာေတွလဲ မေြပာတတ်ဘူး။ ဂရိနတ်ေတွထဲမှာေတာင် ဟီရာနတ်မိဖုရားြကီးက အင်မတန် တန်ခိုးြကီးေသးတယ်။ ခရစ်ယာန်ေတွမှာေတာ့ အပျိုစင်မယ်ေတာ်သခင်ကို တေလးတစား ကိုးကွယ်ြကတယ်။ ဗုဒ္ဓဘာသာမှာရှိတဲ့ ဘိက္ခုနီေထရီြကီးများကို ဘယ်သူကမှ ဘုရားစင်ေပါ်တင်ြပီး ထိုင်ရှိခိုးမေနြကပါဘူး။
နံကရိုင်းမယ်ေတာ်ြကီးသာ ဘုရားစင်ေဘး သပ်သပ်ထားချင်ထားမယ်။ မယ်သီလရှင် စာတတ်ေပတတ်ေတွထွက်တဲ့ မင်းတုန်းမင်းြကီးလက်ထက်တုန်းကဆိုရင် သီလရှင်ဆရာြကီး မယ်ကင်းဟာ ဘုရားဆုပန်တယ်ဆိုြပီး အင်တာနက်ေပါ်ေရာက်သွားေတာ့ ဗန်းေမာ်ဆရာေတာ်က “နင်တို့ဘွားသီလကို ေြပာလိုက်။ ဘုရားဆုပန်ချင် ငါ့ေပါင်ြကားကဟာ သူ့ေပါင်ြကားေရာက်ေအာင် အရင်ြကိုးစား” လို့ ကွန်မန့်ေပးပါသတဲ့။ Unlike, Unlike လို့ လာမလုပ်နဲ့။ ဘုရားဆုပန်ချင်ရင် ေယာကင်္ျားဆု အရင်ပန်ရတယ်လို့ ဆိုလိုတာပါ။ ဒါေြကာင့်မို့လို့ ဗုဒ္ဓဘာသာယဉ်ေကျးမှုမှာ မိန်းမေတွကို တန်းတူေနရာေပးမထားဘူးလို့ ဆိုရင် မှန်သလိုလိုပဲ။ သို့ေသာ်လည်း နှိမ့်ချခွဲြခားြပီး ဖိနှိပ်ထားတာမျိုးေတာ့ မဟုတ်ေပဘူးခင်ဗျ။ ဒီေတာ့ နိမ့်တယ် လို့ မေြပာပဲ မတူတာလို့ပဲ ေြပာလိုက်ြကရေအာင်။ အဲဒါေတာ့ နင်ေြပာမှကိုး ပညာေကျာ်ြကီးရဲ့ လို့ ေငါ့ကုန်ြကပါလိမ့်မယ်။
ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ မတူတာေတွကေတာ့ ေြပာစရာမလိုပါဘူး။ အားလံုးေကျနပ်သွားေအာင် မဟုတ်ေသာ်ရှိ ဟုတ်ေသာ်ရှိ၊ သူတို့က ပိုလှတယ်လို့ သေဘာထားလိုက်ြကတာေပါ့။ နို့မို့ နင်ကအကန်းမို့လို့ ရုပ်ဆိုးြကီး ယူထားသလား လို့ ြမားဦးကိုယ့်ဘက်ြပန်လှည့်လာမယ်။ သူတို့က အေတွ့ဇာတ်ကားထဲက သီသီြကီး ေြပာတဲ့ “အရင်တုန်းကေတာ့ ဆိုဖီယာေလာရင်းြကီးဆို” ဆိုတဲ့ အသက်နှစ်ဆယ်အရွယ်က ေြပာတဲ့စကားကို အသက်ေလးဆယ်ေကျာ်အထိ ေလှနံဓါးထစ်မှတ်ထားြကတာ။ စိတ်အလှကသာ အဓိကပါလို့ ဘယ်လိုပဲ ေြပာေြပာ၊ ချစ်သူေလးကို မလှေပမယ့် တေနကုန်ထိုင်ြပီး တစိမ့်စိမ့်ြကည့်ေနေလာက်ေအာင် ချစ်ပါတယ်ဆိုတဲ့ ေယာကင်္ျားေတွလည်း မိန်းကေလး ငယ်ငယ်၊ ေချာေချာလှလှ ြမင်ရင် နှစ်ခါြပန်မြကည့်ေတာင် ချက်ချင်းေတာ့ မျက်လံုးလွှဲမပစ်ြကဘူး။
“ဣိတ္တိ ရူပံ ဓနံ” ဆိုတာ ဘုရားေဟာကိုး။ သို့ေသာ် အဲဒီအလှအတွက် ေြကာင့်ကျစိုက်ထုတ်မှုအပိုင်းကေတာ့ မိန်းမတို့သဘာဝပါခင်ဗျ။ ဥပမာ ကားေမာင်းလာရင်း ယာဉ်စည်းကမ်း မလိုက်နာလို့ြဖစ်ြဖစ်၊ တစ်ခုခုကို တိုက်လိုက်အြပီးမှာြဖစ်ြဖစ်၊ ေမာ်ေတာ်ပီကယ်တစ်ေယာက် ကားဆီကိုလာတာ ြမင်တယ်ဆိုပါေတာ့။ မိန်းမတစ်ေယာက် အရင်လုပ်ေလ့ရှိတဲ့အလုပ်က အဂင်္ျီာစကေလး ဆွဲချမယ်။ ဆံပင်ေတွပွေနရင် သပ်သပ်ရပ်ရပ်ြဖစ်ေအာင် ြပင်လိုက်မယ်။ အဲဒါြပီးမှ ငါတိုက်မိထားတာ ဘာြကီးပါလိမ့်။ ဘာြဖစ်သွားပါလိမ့်လို့ ဆင်းြကည့်မှာ။ ကိုယ်တစ်ေယာက်ထဲမဟုတ်ဘူး။ ကိုယ့်ကိုြမင်သွားမယ့် တြခားတစ်ေယာက်ေယာက် ရှိေနမှာဆိုတာ သိရံုနဲ့ ပဲကအလိုလို တင်ြပီးသား။
သူတို့ရဲ့ ေန့စဉ်ဘဝထဲမှာ လှပေနေစဖို့က အချိန်အတိုင်းအတာတစ်ခု လိုအပ်ြကပါတယ်။ အသက်ြကီးတာ ငယ်တာနဲ့လည်း မဆိုင်ြပန်ဘူး။ အသက် ၇၀ ေကျာ် အဖွား ေခါက်ကနဲ အသက်ကုန်သွားတာ မနက်အိပ်ယာထ ေကျာက်ပျဉ်ေရှ့မှာ သနပ်ခါးလိမ်းရင်းနဲ့ပါ။ အသက် ၁၂ နှစ်ရှိတဲ့သမီးကို ဆံပင်ညှပ်၊ ေခါင်းေလျှာ်၊ ေြခသည်းလက်သည်းလုပ်ဖို့ အလှြပင်ဆိုင်လိုက်ပို့ရရင်လည်း အနည်းေလး နှစ်နာရီေကျာ်ေတာ့ ေစာင့်ရတာပဲ။ ဘယ်အချိန်မှာ အသိသာဆံုးလည်းဆိုရင် ဘွဲ့ယူတုန်းကရယ်၊ မဂင်္လာေဆာင်တုန်းကရယ်ေပါ့။
ေယာကင်္ျားေလးေတွ ဘယ်ေလာက် ကရိကထနည်းသလဲဆို ေရချိုး၊ အဝတ်အစားလဲ၊ ေခါင်းြဖီး ၁၅ မိနစ် နာရီဝက် အာဏာကုန်ပဲ။ မိန်းကေလးေတွအတွက်ဆို နှစ်နာရီ သံုးနာရီလည်း မေလာက်ဘူး။ “ရုပ်ရှင်သွားဖို့ အလှြပင် မှန်တင်ခံုနဲ့ ကျွန်မမျက်နှာချင်းဆိုင်” ဆိုတဲ့ သီချင်းေလး ြကားဖူးတယ်ဟုတ်။ “မပိုစမ်းပါနဲ့ေအ။ ကျုပ်တို့အလှြပင်ရတာ ေတာ်တို့ြကည့်ဖို့ပါ” ဆိုရင်ေတာ့ “ဟုတ်ကဲ့။ လုပ်ပါ။ လုပ်ပါ။ ေြဖးေြဖးလုပ်ပါ။” ဘယ်သူက သည်းမခံနိုင် စိတ်မရှည်နိုင်ရှိပါ့မလဲ။
တကယ်တမ်း သည်းမခံနိုင်၊ စိတ်မရှည်နိုင် ြဖစ်ရတဲ့အခါကေတာ့ မိန်းမေတွ ကားေမာင်းတဲ့အခါမှာပါ။ ေဗဒင်ေဟာစားလို့ေတာင် ရေလာက်မယ်ဗျ။ ကိုယ့်ေရှ့မှာ တွန့်ဆုတ်ဆွန့်ဆုတ်၊ လမ်းလည်းမေပး၊ ဟိုဘက်ကူးမလို သည်ဘက်ကပ်မလိုလုပ်ေနတဲ့ ကားတစ်စီးေတွ့ရင် အလိုလိုကိုသိတာ။ အဲဒါ မိန်းမေမာင်းေနတဲ့ကား။ ချွင်းချက်သာ အနည်းအပါး ရှိချင်ရှိမယ်။ အများစုကေတာ့ အဲဒီအတိုင်း။ “ခင်ဗျားနဲ့ကျုပ်နဲ့ ကားချင်းြပိုင်ေမာင်းမလား” လို့ စိန်ေခါ်ကုန်ေတာ့မယ်။
သူတို့ရဲ့ ဆံုးြဖတ်မှုစိတ်အစဉ်ကိုက ေယာကင်္ျားေတွထက် အချိန်ပိုယူတတ်တာ အလှြပင်သလိုပါပဲ။ “ေရှ့နားကျရင် ဘယ်ဘက်ကို ေကွ့ရေတာ့မှာ။ ဘယ်ဘက်လိုင်းကို အခုကတည်းက ယူထားမှေတာ်မယ်။ ဒါဆိုဘယ်ဘက်ယာဉ်ေြကာယူဖို့ ေနာက်ကားြကည့်ရမှာေပါ့။ ေနာက်ြကည့်မှန်က ြကည့်မယ်။ ရှင်းသလား။ နည်းနည်းေတာ့ ရှင်းတယ်။ ဒါဆို ယူြပီေနာ်။ ယူလိုက်ြပီ။ အေမ့.. ေနာက်ကကားကလည်း အရှိန်မေလျှာ့ ဘာမေလျှာ့။ တိုက်မိေတာ့မလို့။ ေတချင်းဆိုးြကီး။ သူများတကာ ကားေမာင်းေနတာ ဟွန်းတတီတီနဲ့။ ဒီမှာ လမ်းမှဖယ်လို့မရေသးတာ။ ဟိုဘက်မှာလည်း ကားေတွနဲ့။” အဲသလို အဲသလို ေမာင်းပါတယ်။ ေယာကင်္ျားများကျေတာ့ “ဪ.. ငါက ဟိုဘက်လမ်းထဲသွားမယ့်ဟာပဲ။ လာေလ့။ ကျွီ.. ဒိုင်း..။” တိုက်ကာမှသာတိုက်ေရာ သိပ်မစဉ်းစားဘူး။
အဲဒီစိတ်သေဘာသဘာဝေြကာင့် တချို့တချို့ေသာ အသက်ေမွးမှုေတွဟာ မိန်းမေတွနဲ့ သိပ်ြပီး မသင့်ေလျှာ်ေလာက်ဖူးလို့ ြမင်ပါတယ်။ ဥပမာ ဆာဂျင်အလုပ်ေပါ့ေနာ်။ “ငါတို့က နင့်လို ေသာက်ရမ်း ေသာက်ရမ်းမလုပ်တတ်ဘူး ဟဲ့ ….” လို့ အမြကီးများက ဩဘာေပးြကေတာ့မှာပဲ။ ချွင်းချက်ရှိပါတယ်လို့ ဆိုေနကာမှ။ အလှြပင်စားေနတဲ့ မာမီေတွက အကုန်ေယာကင်္ျားြကီးေတွ ြဖစ်သလို တက္ကစီဆွဲစားတဲ့ မမေတွကလည်း မိန်းမစစ်စစ်ြကီးေတွပါဗျား။ အမှန်ကေတာ့ ေန့ေရာညပါ အိုးပစ်အိမ်ပစ် အလုပ်ထဲမှာ မျက်ကလဲဆန်ြပာ အချိန်ေတွ ကုန်ရေတာ့ အိမ်ေထာင်ထိန်းသိမ်းဖို့ အလှြပင်ဖို့ အချိန်ေတွ ေလျာ့သွားမှာစိုးလို့ပါ။
အြပင်မှာ ေဒါင်းတိေမာင်းတိ စီးပွားရှာ အသက်ေမွးဖို့ဆိုတာက ကိုယ်တိုင်ဝင်ကျဲစရာမလိုပဲ ေယာကင်္ျားေချာ့ခိုင်းတတ်ရင် ြပီးတဲ့ကိစ္စ။ ဒင်းတို့လုပ်စာကမှ မစားေလာက်ပဲဆိုရင်ေတာ့ တမျိုးေလ။ မိန်းမတစ်ေယာက် အလုပ်ထွက်လုပ်ြပီဆိုရင် ေရအိုးနှစ်လံုးရွက်ရေတာ့မှာ။ အိမ်ကအိုးြကီးကို အိမ်ဦးနတ်က အဆင်ေြပေအာင် ရွက်တတ်တာမှ မဟုတ်ပဲ။ အလုပ်ထဲေမာလာတာက တစ်မျိုး၊ အိမ်ေရာက်ေတာ့ အိမ်မှုကိစ္စက စိတ်တိုင်းမကျဆိုရင် စိတ်ဖိစီးမှုေတွများြပီး အလှေတွေလျာ့သွားမှာေပါ့။ ေယာကင်္ျားေတွ လိုက်လို့မမီတဲ့ မိန်းမသားတို့ အရည်အချင်းထဲမှာ အိမ်မှုကိစ္စတို့ကို စိတ်ရှည်အဆင်ေြပစွာ စီမံတတ်ြခင်းက အဓိကပဲ။ သားသမီးများကို ရင်အုပ်မကွာ ေစာင့်ေရှာက်ြခင်းလည်းပါတယ်။
မိန်းမသားတစ်ေယာက်အေနနဲ့ အလုပ်ရာထူးေတွ ြမင့်ြမင့်လာေလေလ၊ တာဝန်ယူစရာေတွ များြပားလာေလေလ၊ မိသားစုအတွက် လစ်ဟင်းလာေလေလ ြဖစ်တတ်ပါတယ်။ တြခားမြကည့်ပါနဲ့ေလ။ ကျွန်ေတာ်တို့ တစ်နိုင်ငံလံုးက အေမရယ်လို့ နင့်ေနေအာင်ချစ်တဲ့၊ အားကိုးတဲ့ အေမြကီးဆိုရင် သူ့မိသားစုဘဝအတွက် သိပ်ကို အားနာမိပါတယ်။ ကျွန်ေတာ့်အေမသာဆိုရင် စိတ်ထဲမှာ သနားလိုက်တာ၊ အားနာလိုက်တာ၊ ရင်နာလိုက်တာ။ သူ့ခမျာ ကိုယ့်ရင်ေသွးကေလးေတွနဲ့ အတူေနချင်ရှာမှာပဲ။ ခွဲခွာေနြကရတာ နည်းတဲ့နှစ်လား။ အခုဆို အသက်လည်းြကီးြပီ။ နားေစချင်ြပီ။ ဒါေပမယ့် တိုင်းြပည်ရဲ့ အနာဂတ်က သူ့ပုခံုးေပါ်မှာဆိုေတာ့ သူလည်း မနားရက်ဘူး။ ကိုယ်လည်းပဲ သူမှမကယ်ရင် မြဖစ်တဲ့ဘဝမို့ အားနာေနလျက်နဲ့ပဲ အားေပးေနရတယ်။ နိုင်ငံေရးခရီးလမ်းဆိုတာ အဲဒီထက်ြကမ်းတမ်းတာ မရှိဘူး။ အေကာက်ြကံမယ့်သူ၊ ယုတ်မာတယ့်သူေတွ သမိုင်းအဆက်ဆက် ဘယ်တုန်းက ကင်းခဲ့လို့လဲ။ ေယာကင်္ျားြကီးတန်မဲ့ ခိုးသားငါးရာနဲ့ ဝိုင်းရိုက်ခိုင်းြပီး “ြကည့်ကရှမ်း ြကည့်ကရှမ်း။ နာလုပ်လိုက်တာ ဒီမိန်းမ ေတနင်းကိေတာ့မယ်။
ငှဲ ငှဲ ငှဲ ငှဲ…။” ဆိုတဲ့ စူဇကာေတွ ေကးဝဋ်ေတွနဲ့ တစ်ဇာတ်တည်း ကရမှာ။ သန်း ၆၀ လံုး ချစ်ေနလည်း မလံုေလာက်ေသးဘူး။ တစ်ေယာက်တည်းကပဲ မုန်းေနဦး လံုေလာက်ေနြပီဆိုတာ အဘိုးတို့ေခတ်ကတည်းက သက်ေသေလ။ အင်ဒီရာဂန္ဒီတို့ မိသားစုမျိုး ြမန်မာြပည်မှာ မရှိေစချင်ပါဘူး။ အဲဒီထက် စိတ်ပူမိတာကေတာ့ လမ်းအမှားေပါ် မေရာက်ေရာက်ေအာင် တွန်းပို့ြပီး ငါးတကာယိုသမျှေချး ပုဇွန်ဆိတ်ေခါင်းေပါ် ပံုချခဲ့မှာကိုပါ။ အနားမှာ အံုေနတဲ့သူေတွများေလေလ၊ အဲဒီလူေတွက သူ့အတွက် တကယ်ပဲ အြကံေကာင်းဉာဏ်ေကာင်း ေပးနိုင်တဲ့သူေတွ၊ အားကိုးေလာက်တဲ့၊ ယံုြကည်စိတ်ချစွာ တိုင်ပင်နှီးေနှာေလာက်တဲ့သူေတွ ြဖစ်ပါ့မလားဆိုတာ စိတ်ပူေလေလပါပဲ။
မတတ်သာလို့သာ ြကည့်ေနရတယ်။ သည်ေနရာ အေမနဲ့ မအပ်စပ်ပါဘူး လို့ေတာ့ ေအာင့်ေမ့မိတာပဲ။ ေမတ္တာပဲ ပို့နိုင်ပါတယ်။ ငါ့အေမသာဆိုရင်ေတာ့ သည်လိုပစ်မထားရက်ပါဘူး။ သူ့သားေလးေတွလည်း သည်လိုပဲ စိတ်ရှိြကမယ်ထင်ပါရဲ့။ ဖေယာင်းတိုင်ေတွ ဆီမီးခွက်ေတွဆိုတာ အလင်းေရာင်ေတာက်ေလေလ၊ သူ့အရိပ်က ပိုေမှာင်ေလေလ မဟုတ်လား။ (ေတာ်ေလာက်ြပီေနာ်။ ဆက်ေရးလည်း အေပါ်ကဟာေတွေတာင် ဆင်ဆာလွတ်မှာမဟုတ်။)
မိန်းမေတွမှာရှိတဲ့ မိခင်စိတ်ဆိုတာ ဘယ်ေယာကင်္ျားသားကမှ လိုက်မီမှာမဟုတ်တဲ့ သဘာဝစွမ်းရည်ပါ။ ြကင်နာတတ်တာ၊ ယုယတတ်တာ၊ ဂရုစိုက်တတ်တာလည်း အတူတူပဲ။ ဘုရားရှင်ကေတာင် ဥပမာေပးတဲ့အခါ ဧကပုတ္တ မနုရေက္ခ တစ်ဦးတည်းေသာသားကို မိခင်မှ ေစာင့်ေရှာက်သည့်ပမာ လို့ ဆိုတယ် မဟုတ်လား။ သို့ေသာ် အဲဒီေနာက်မှာေတာ့ အနုသယကိေလသာလို့ ေခါ်မလားမသိဘူး။ တစ်ဦးတည်း ပိုင်ဆိုင်လိုြခင်းဆိုတဲ့ သူများကို မျှေဝမေပးချင်တဲ့ စိတ်ကေလး ကပ်ပါလာတယ်ဗျ။ အရပ်စကားနဲ့ဆို အူတိုတယ်ေပါ့ဗျာ။ အဲဒါ သမီးရည်းစား လင်မယားြကားမှာမှ မဟုတ်ဘူး။ သားအမိ၊ သားအဖ၊ ေမာင်နှမေတွြကားမှာလည်း ရှိတယ်။ သမီးလင်ရ နှမလင်ေနရင် အေဖေတွေမာင်ေတွက စပ်ြဖဲြဖဲသာေနချင်ေနမယ်။ သားမက်၊ ေယာက်ဖကို လည်ပင်းဖက်ေပါင်းဖို့ သိပ်မခက်ဘူး။
သမီးေယာင်းမ။ ေချွးမနဲ့ ေယာက္ခမြကားမှာေတာ့ ဘယ်ေလာက်ပဲ သေဘာထားြကီးတဲ့သူပဲ ြဖစ်ြဖစ် ေရှ့တင်မဟုတ်ေတာင် ကွယ်ရာကျ မဲ့တတ်တယ်။ သူစိမ်းမိန်းမနဲ့ဆိုလို့ကေတာ့ ဘာေြပာေကာင်းမလဲ။ သည်ဘဝ သည်သက်တမ်းအတွင်းမှာ အဖွား၊ အေမ၊ မိန်းမ၊ သမီး၊ မျိုးဆက်ေလးခုေသာ ဒုတိယလိင်ေတွနဲ့ ေရစက်ပါခဲ့ရတယ်။ အဲဒီေလးေယာက်စလံုး သူများကို မတိုရရင် သူတို့အချင်းချင်း တိုေနြကတာ။ သမီးက ကေလးပဲ ရှိေသးတာ ဘာတိုတတ်လို့တုန်းလို့ မထင်နဲ့။ သူက သူများနဲ့မတိုရလို့ သူ့အေဖအလုပ်ရယ် သူ့ေကျာင်းရယ်ကို စိတ်နာြပီးတိုေနတာ ပိုေတာင်ဆိုးေသး။
ငယ်ငယ်ကတည်းက အိမ်ြပန်ေနာက်ကျရင် မအိပ်ပဲထိုင်ေစာင့်ေနတဲ့ အဖွားက ဆူလိုက်ဆဲလိုက်နဲ့ ေနလာရင်း၊ မိန်းကေလးသူငယ်ချင်းေတွ အိမ်လာလည်ရင် ေမွးသမိခင်ရဲ့ လူပျို့ေမေမ ဆန်တစ်အိပ်နဲ့ ဇာတ်ထုပ်ခင်းရင်း၊ သူငယ်ချင်းမိတ်ေဆွများနဲ့ အရက်ေသာက်ရင်း အိမ်ကို မနက်လင်းအားြကီးမှ ြပန်လာတိုင်း မိန်းမနဲ့ နှစ်ပိသာခွဲ သီချင်းဆိုရင်း၊ အခုချက်ချင်း အလုပ်ထွက်ြပီး ြပန်လာခဲ့ဆိုတဲ့ သမီးရဲ့ ရာဇသံကို ရန်ကုန်မှာေနေလသမျှ တစ်ဖဝါးမခွာ အလုပ်အေကျွးြပုလို့ ေချာ့ရင်း ဆယ်စုနှစ်ေလးခုေကျာ်ကို ဘယ်လိုကုန်သွားမှန်း မသိလိုက်ပါဘူး။
အဲဒီေလးေယာက်ေသာ မိန်းမေတွေပးတဲ့ သင်ခန်းစာနဲ့တင် ေနာက်ထပ် ပဥ္စမေြမာက်ကို စိတ်ကူးထဲေတာင် မထည့်ဝံ့ေသးေပါင်ဗျာ။ နံရိုးတစ်ဒါဇင်ဆရာြကီးများကို ေလးစားပါရဲ့။ ေဆးေကာင်းဝါးေကာင်းများရှိရင် တြခားသူကိုသာေပးလိုက်ပါ။ သားသားကေတာ့ ေတာ်ြပီ။ သည်ေလာက်ဆို လံုေလာက်ြပီ။ ဒီတခါေတာ့ ကိုယ့်ဘာသာ ဝိုင်းစုခိုင်သိန်းပဲ ဆက်ဆိုရစ်ြကေတာ့။
“မင်းေြပာတဲ့စကားေတွ မင်းေပးတဲ့ ကတိေတွ ယံုစားမိေတာ့ မှားမယ်ေနာ်……။”
0 comments:
Post a Comment