• “ဘာပဲ​ေြပာ​ေြပာ ရာဇဝင်ရှိတယ်”

    တရုတ်မြကီး​ ​ေဒါ်ယင်း​မာရဲ့​
     “​ေရွှစင်တစ်​ေထာင် ပံု​ေဆာင်စကား​” (A Thousand Pieces of Gold by Adeline Yen Mah) 
    စာအုပ်က​ေလး​ကို ဖတ်ရှုခံစား​ ​ေရး​သား​မျှ​ေဝလာခဲ့​တာ စက်တင်ဘာ ၂၉ ရက်ကတည်း​ကဆို​ေတာ့​ အခုဆို တစ်လခွဲတင်း​တင်း​ြပည့်​မှပဲ ဆံုး​ခန်း​တိုင်သွား​တာ ​ေခါင်း​ေပါ်က အထုပ်တစ်ခု လိုရာအ​ေရာက် ပို့​ေပး​လိုက်ရသလို လွတ်လပ်​ေပါ့​ပါး​ြပီး​ စိတ်ထဲမှာလည်း​ အတိုင်း​အတာတစ်ခုထိ ​ေြကနပ်သွား​ပါတယ်။

    ဝတ္တရား​ြကီး​တစ်ရပ်လို ​ေရး​ခဲ့​တာ မဟုတ်​ေပမယ့်​ ဘယ်အထိ​ေရာက်မှာလဲ သိချင်စိတ်နဲ့​ ​ေလျှာက်ခဲ့​တဲ့​ လမ်း​တစ်ခုအဆံုး​ထိ​ေရာက်ခဲ့​ရ​ေတာ့​ ကိုယ်လိုပဲ စိတ်ရှည်လက်ရှည် လိုက်ဖတ်​ေနြကတဲ့​သူ​ေတွနဲ့​ “ဒါက ဒီလိုရှိတယ်” အ​ေတွး​အြမင်ချင်း​ ဖလှယ်ဖို့​ လိုပါ​ေသး​တယ်။ စာတစ်ပုဒ်စီ တစ်ပုဒ်စီကို ပုလဲလံုး​က​ေလး​ေတွလို ရင်ထဲကခံစား​လို့​ အုထုတ်လိုက်ြပီး​တဲ့​အခါ အဲဒီပုလဲလံုး​က​ေလး​ေတွကို သီကံုး​ေပး​ဖို့​လည်း​ လိုဦး​မှာ​ေပါ့​။

    ဒါမှလည်း​ အများ​သူငါ လည်မှာဆွဲလို့​ တင့်​တယ်မယ် မဟုတ်ပါလား​။ ဆရာမြကီး​က​ေတာ့​ သူ့​ဘဝ သူ့​ခံစား​ချက်က​ေလး​ေတွကို စကား​ပံုက​ေလး​ေတွနဲ့​ ယှက်နွယ်ြပီး​ လွန်ခဲ့​တဲ့​ နှစ်​ေပါင်း​ နှစ်​ေထာင်​ေကျာ်က တရုတ်ရာဇဝင်သမိုင်း​ေြကာင်း​ ​ေနာက်ခံက​ေလး​ေတွ ​ေဖာ်​ေဖာ်ြပီး​ ယက္ကန်း​က​ေလး​များ​ယက်သလို အတိုင်အ​ေဖာက်ညီညီနဲ့​ အစက အဆံုး​တိုင် ဆွဲ​ေခါ်သွား​ပါတယ်။ ကိုယ်က​ေရာ ဘယ်လိုဖတ်ခဲ့​ ြပန်​ေရး​ထုတ်ခဲ့​သလဲ။ ​ေြပာရရင် ကိုယ့်​ဘာသာကိုယ်​ေတာင် အံ့​ဩမိတယ်။

    အဲဒီစာအုပ်က​ေလး​ကို အမ်း​ေဆး​ရံုမှာ တာဝန်ကျတဲ့​ လက်​ေထာက်ဆရာဝန် ဆရာသန်း​ထွန်း​ဦး​ဆီက ရပါတယ်။ (​ေကျး​ဇူး​အထူး​တင်ရှိပါ​ေြကာင်း​) သူလာ​ေပး​တဲ့​အခါ မြကား​ဖူး​တဲ့​နံမယ် နဲ့​ အဂင်္လိပ်လိုကလည်း​ ​ေရး​ထား​တာဆို​ေတာ့​ အမှန်အတိုင်း​ေြပာရရင် စိတ်ကို မလာဘူး​ ဖတ်ဖို့​။ တ​ေန့​ေတာ့​ ဝမ်း​နာလာလို့​ လက်လှမ်း​မီရာ စာအုပ်​ေကာက်ဆွဲြပီး​ အူရှီး​ေြခကျဉ် သိုင်း​ကွက်နဲ့​ ဖတ်လိုက်မိတဲ့​အခါ

    “အလဲ့​ ဘယ်ဆိုး​လို့​လဲ”

     လို့​ မျက်ခံုး​က​ေလး​ပင့်​ြပီး​ တစ်ပုဒ်ြပီး​ေအာင် ဆက်ဖတ်မိသွား​ပါ​ေလ​ေရာ။ စာ​ေရး​သူ​ေြပာသလို သူ​ေရး​တဲ့​စာအ​ေပါ်မှာ အ​ေတွး​နယ်ချဲ့​ြပီး​ ဉာဏ်ကွန့်​ြမူး​နိုင်ပါ​ေစ ဆိုတဲ့​ ဆု​ေတာင်း​ဟာ ကိုယ့်​ဆီမှာ ဒက်ထိြကီး​ လာြပည့်​ေနပါတယ်။ ဟုတ်ပါရဲ့​။ ဖတ်ြပီး​ြပီး​ချင်း​ ​ေတွး​စရာ​ေတွ အများ​ြကီး​ပဲ။ သူ​ေရး​တဲ့​ သူ့​ဘဝနဲ့​ ကိုယ့်​ဘဝနဲ့​ နှိုင်း​ယှဉ်မိလာတာ ရှိသလို သူ​ေနာက်ခံသရုပ်​ေဖာ်တဲ့​ သူတို့​သမိုင်း​နဲ့​ ကိုယ်မ​ေတာက်တ​ေခါက်သိထား​တဲ့​ ကိုယ့်​သမိုင်း​နဲ့​လည်း​ ချိန်ထိုး​ြကည့်​မိတယ်ဗျ။ ဒီအခါမှာ ကိုယ်တို့​ချစ်​ေသာအမြကီး​ ​ေြပာခဲ့​သလို

    “​ေြပာြပစရာ​ေတွကလည်း​ တပံုြကီး​ ရှိ​ေသး​တယ်ရှင့်​”

     ြဖစ်လာလို့​ ​ေနာက်တစ်ပုဒ်​ေတာင် ဆက်မဖတ်နိုင်ဘူး​။ အဲဒီအ​ေတွး​ေလး​ေတွ ​ေပျာက်မသွား​ခင် တခါတည်း​ လက်တန်း​ြပီး​ ဘာသာြပန်ရ​ေတာ့​တာပါပဲ။ ဘာသာြပန်တယ်ဆို​ေပမယ့်​ လံုး​ေစ့​ပတ်​ေစ့​ေတာ့​ လံုး​ဝ မဟုတ်ရ​ေပါင်။ သူဘာ​ေြပာချင်သလဲ ဘာ​ေြပာသွား​သလဲဆိုတာကို အမိအရဖမ်း​ြပီး​ ကိုယ်တို့​ ြမန်မာ​ေတွ နား​လည်နိုင်​ေအာင် ဘယ်လိုြပန်ြပီး​ ​ေရး​ြပရမလဲ ဆိုတာကိုပဲ အ​ေလး​ထား​ခဲ့​ပါတယ်။ ဒါ​ေပမယ့်​ လိုရင်း​ကို​ေတာ့​ ြခံုငံုမိလိမ့်​မယ် လို့​ ကိုယ့်​ဘာသာကိုယ်​ေတာ့​ ထင်ြမင်မိပါတယ်။ သူက တရုတ်စကား​ပံုနဲ့​ ​ေြပာထား​တယ်။ အဲဒီလို အဓိပ္ပါယ်ထွက်တဲ့​ ြမန်မာစကား​ပံု​ေရာ ကိုယ့်​ဆီမှာ မရှိဘူး​လား​။ ရှိရင် ဖလှယ်ထည့်​လိုက်တာ​ေပါ့​။

    သူက သူတို့​တရုတ်ြပည်မှာ သည်လိုပဲ ရှိတယ် လို့​ ​ေြပာထား​ရင် ကျွန်​ေတာ်တို့​ ရပ်ကွက်ထဲမှာလည်း​ သည်လိုပဲ ရှိတာ​ေတွ ြမင်​ေယာင်လာတာ​ေပါ့​။ သူတို့​တရုတ်​ေတွမှ မဟုတ်ပါဘူး​။ တို့​ ြမန်မာ​ေတွမှာလည်း​ပဲ ဘာပဲ​ေြပာ​ေြပာ ရာဇဝင်ရှိပါတယ်။ အခက်အခဲတစ်ခုရှိ​ေနတာက​ေတာ့​ ကိုယ်က တရုတ်လူမျိုး​ မဟုတ်တာပါပဲ။ အညာဆက်နဲ့​ ​ေတာရုပ်မ​ေပျာက်တ​ေပျာက်​ေကာင်ကို မျက်​ေပါက်ကျဉ်း​ြပီး​ အသား​လတ်ရံုက​ေလး​နဲ့​ တရုတ်အ​ေရြခံုလို့​ မရြပန်ပါဘူး​။ ဒါ​ေတာင် ​ေလာက်ကိုင်မှာ​ေနတုန်း​က တရုတ်စကား​ကို ထမင်း​စား​ေရ​ေသာက် ​ေြပာတတ်ခဲ့​ပါတယ်။ ​ေဆး​ကု ​ေဈး​ဝယ်​ေလာက်​ေတာ့​ လည်လည်ဝယ်ဝယ်ရှိတာ​ေပါ့​။ ဒါ​ေပမယ့်​ တရုတ်ထံုး​တမ်း​စဉ်လာနဲ့​ ယဉ်​ေကျး​မှုကျ​ေတာ့​ ကိုယ်နဲ့​ေတာ်​ေတာ်စိမ်း​ေနတာပါ။

    တရုတ်နံမယ်​ေတွဆို ​ေလာင်အဲတို့​ အား​ချန်တို့​ေလာက်သာ ရင်း​နှီး​တာမို့​ အခု သိုင်း​ဝတ္ထုထဲကလို ဆန်း​ြပား​တဲ့​နံမယ်​ေတွနဲ့​ ဇာတ်​ေကာင်များ​စွာကို ကိုင်တွယ်ရတဲ့​အခါ ခဏခဏ ြပန်လှန်​ေလ့​ကျင့်​ခန်း​လုပ်ရပါတယ်။ ကိုယ်လည်သလို စာဖတ်တဲ့​သူ​ေတွ မျက်စိလည်ကုန်မှာစိုး​လို့​ ြမန်မာမျက်စိနဲ့​ နား​ယဉ်လွယ်တဲ့​ အသံက​ေလး​ေတွကို ဖလှယ်ထည့်​မိပါတယ်။ ဒီအခါမှာ တရုတ်လူမျိုး​ စာဖတ်ပရိသတ်များ​အတွက် အသံထွက်​ေတွ လွဲကုန်ပါလိမ့်​မယ်။ ဒါ​ေပမယ့်​ ကရဝိက်​ေဖာင်​ေတာ်ကို အဘိဓါန်ထဲရှာြပီး​ ြဗဟ္မဏဝမ်း​ဘဲပံုသဏ္ဍာန်​ေလှ လို့​ မ​ေရး​မိ​ေအာင်​ေတာ့​ သတိထား​ရပါတယ်။ (မထား​လို့​ ရမလား​။ သူများ​ကျ ​ေြပာထား​တာ ြပစ်ြပစ်နှစ်နှစ်) တကယ်လို့​များ​ သည်မှတ်စု​ေတွကိုမှ စာအုပ်ထုတ်​ေဝချင်တဲ့​သူ ရှိမယ်ဆိုရင်​ေတာ့​ တတ်ကျွမ်း​တဲ့​ တရုတ်မိတ်​ေဆွတစ်​ေယာက်​ေယာက် ရှာြပီး​ နံမယ်​ေတွကို အသံထွက်မှန်နဲ့​ အစား​ထိုး​ချင်ပါတယ်။

    ဒါ​ေပမယ့်​ အဓိကရည်ရွယ်ချက်က တရုတ်နံမယ် မူမှန်အသံမှန်ထွက်​ေရး​ မဟုတ်တာ​ေြကာင့်​ ​ေလာ​ေလာဆယ်​ေတာ့​ နား​လည်ခွင့်​လွှတ်နိုင်လိမ့်​မယ် ထင်ပါရဲ့​။ ​ေနာက်ထပ်ခွင့်​လွှတ်​ေစချင်တာက​ေတာ့​ တချို့​ဇာတ်​ေကာင်​ေတွကို အသက်ပိုဝင်လာ​ေစချင်တဲ့​အတွက် မျက်စိထဲ ြမင်​ေယာင်လာ​ေအာင် အုန်း​ကျွန်း​ေတွထည့်​ြပီး​ သရုပ်​ေဆာင်ခိုင်း​ရပါတယ်။ ဥပမာ ​ေဂျာင်​ေကာ ကုန်း​ကုန်း​ဆိုရင် သင်း​ကွပ်ထား​တဲ့​ ရှင်ဘုရင့်​ အပါး​ေတာ်ြမဲတစ်​ေယာက်ြဖစ်ြပီး​ အ​ေြခာက် မိန်း​မရှာ တစ်​ေယာက်​ေတာ့​ မဟုတ်ပါဘူး​။ ​

    ေယာကင်္ျား​တစ်​ေယာက်ကို သင်း​ကွပ်လိုက်ရံုနဲ့​ အဲသည်​ေယာကင်္ျား​ဟာ အ​ေြခာက်၊​ ဒါမှမဟုတ် လိင်တူြခင်း​ဆက်ဆံသူ၊​ ဒါမှမဟုတ် မိန်း​မလိုဝတ်စား​ေနထိုင်သူအြဖစ် ​ေြပာင်း​မသွား​ပါဘူး​။ အ​ေနာက်နိုင်ငံ​ေတွက ဂရိဒဏ္ဍာရီထဲမှာ တချို့​နတ်ဘုရား​ေတွ ​ေယာကင်္ျား​ချင်း​ ဆက်ဆံြက​ေပမယ့်​ အ​ေရှ့​တိုင်း​က သမိုင်း​အ​ေထာက်အထား​ေတွမှာ အဲသည်ကိစ္စ ​ေရှး​ေရှး​ကတည်း​က ရှိခဲ့​တယ်လို့​ မဖတ်ခဲ့​ဖူး​ပါဘူး​။

    ဗုဒ္ဓစာ​ေပထဲက နပုန်း​လိင်ဆိုတာ Intersex သာြဖစ်ြပီး​ Homosexual လို့​ ​ေြပာလို့​ မရပါဘူး​။ ​ေမာင်မစ္စကဟာလည်း​ Transexual လို့​သာ ​ေြပာလို့​ရပါမယ်။ ဆိုလိုချင်တာက အဲသည်ယဉ်​ေကျး​မှု အ​ေရှ့​တိုင်း​မှာ မထွန်း​ကား​ခဲ့​ဘူး​ လို့​ ​ေတွး​မိတာပါ။ တလက်စတည်း​ ​ေတာင်း​ပန်ရမှာက အဲသည်ဟိုမို​ေတွကို ဂံုး​ရုပ်၊​ လူြပက်ရုပ်ထား​ြပီး​ ချိုး​ချိုး​ဖဲ့​ဖဲ့​ နှိပ်ကွပ်တယ် ထင်မှာစိုး​လို့​ပါ။ သို့​ေသာ်လည်း​ အဓိကကျတဲ့​ အ​ေရး​ပါတဲ့​ ဇာတ်​ေကာင်တစ်​ေယာက်ကို စကား​လံုး​ အသံုး​အနှုန်း​သက်သက်နဲ့​ ဖတ်တဲ့​သူ​ေတွ မျက်စိထဲမှာစွဲသွား​ေအာင် သရုပ်​ေဖာ်ဖို့​ကျ​ေတာ့​ အဲဒီလို မာမီခန်း​က မကခိုင်း​ရင် သိပ်ဖတ်လို့​ မ​ေကာင်း​နိုင်ပါဘူး​။

    ဒါ​ေြကာင့်​ ​ေဂျာင်​ေကာကို မာမီ​ေဂျာင်လုပ်ထား​တဲ့​ကိစ္စဟာ သူ့​ကို အဲသည်ဇာတ်ရုပ်နဲ့​ အကယ်ဒမီရ​ေစချင်လို့​ ြဖစ်ပါတယ်။ နှိပ်ကွပ်လိုတဲ့​သ​ေဘာ၊​ ရာဇဝင်​ေတွ က​ေြပာင်း​ကြပန် ြဖစ်​ေစချင်တဲ့​သ​ေဘာ မပါပါဘူး​။ သား​သား​စာဖတ်တဲ့​ မာမီ​ေဘာ်​ေဘာ်​ေတွလည်း​ ​ေသွး​ပုချိ ​ေသွး​ပုချိပါ​ေနာ်။ ဒီလိုအ​ေမွှဇယား​မျိုး​ မာမီတို့​ကလွဲရင် ဘယ်သူမှ နိုင်နိုင်နင်း​နင်း​ မခင်း​တတ်လို့​ စစ်ကူ​ေခါ်ရပါတယ်။ ဒီစာအုပ်ကိုဖတ်ြပီး​ သတိထား​မိတာတစ်ခုက​ေတာ့​ စုစု​ေပါင်း​ ဘီစီ ၂၆၅ က​ေန ၁၉၅ အထိ နှစ်​ေပါင်း​ ၇၀ အတွင်း​ အင်ပါယာအြကီး​ြကီး​တစ်ခုက​ေန ​ေနာက်တစ်ခုကို လူသန်း​ေပါင်း​များ​စွာ အလူး​အလဲ ကူး​ေြပာင်း​ခဲ့​ြကတဲ့​ သမိုင်း​ြဖစ်စဉ်ြကီး​မှာ မိန််း​မသား​ဆိုလို့​ ဇာတ်လမ်း​အစက လျူဖု​ေဝြကီး​ရဲ့​ ပူတူတူး​က​ေလး​ေရှာင်ကျိနဲ့​ ဇာတ်လမ်း​အဆံုး​ လျူဘန်ြကီး​ရဲ့​ အလန်း​ဇယား​ေလး​ ယုြကည်ရယ် ကိုယ်လုပ်​ေတာ်မိန်း​က​ေလး​နှစ်ဦး​ရဲ့​အမည်သာ သမိုင်း​မှတ်တမ်း​အတင်ခံရပါတယ်။

    အဲသ​ေလာက်ဆိုရင် တရုတ်ြပည်နိုင်ငံ​ေရး​မှာ အမျိုး​သမီး​ေတွရဲ့​ ​ေနရာကို ခန့်​မှန်း​ြကည့်​စရာ​ေတာင် မလို​ေတာ့​ပါဘူး​။ ရာဇဝင်ထဲက တရုတ်မိန်း​မသား​ေတွရဲ့​ဘဝဟာ အလှအပ အဆင်တန်ဆာ​ေလာက်သာ သ​ေဘာထား​ခံရြပီး​၊​ နန်း​ညွန့်​နန်း​လျာ ​ေမွး​ေပး​စရာစက်​ေတာ်ဘက်၊​ ရှင်ဘုရင်​ေသတဲ့​အခါ ဂူသခင်္ျိုင်း​ထဲ အရှင်လတ်လတ် ထည့်​ြမှုပ်စရာ ကိုယ်ပိုင်ပစ္စည်း​တစ်ခုလို့​သာ သ​ေဘာထား​ြကတာ​ေတာ့​ စိတ်မ​ေကာင်း​မိပါဘူး​။ ဒါ​ေြကာင့်​မို့​ သူတို့​လည်း​ သူတို့​နည်း​သူတို့​ဟန်နဲ့​ ရပ်တည်မှုခိုင်ြမဲ​ေရး​ ြကံဆရတဲ့​အခါ ​ေနာက်ဆံုး​ဧကရာဇ် ပုယီရဲ့​ မယ်​ေတာ်လို မီး​ပံုး​နီအိမ်က ကညာပျိုက​ေလး​ေတွဆီမှာ ကျူရှင်သွား​တက်ြပီး​ တစ်နန်း​ေတာ်လံုး​ ​ေြဗာင်း​ဆန်သွား​ေအာင် မယ်မယ်ဘုရား​ ဓါး​ထမ်း​အုပ်ချုပ်တဲ့​ဇာတ် ကတာ​ေနပါလိမ့်​မယ်။

    ဒီအ​ေလ့​အထဟာ နှစ်ဆယ်ရာစုတိုင်​ေအာင်လည်း​ ​ေပျာက်ပျက်မသွား​ေသး​ပါဘူး​။ ​ေမာ်စီတံုး​က​ေတာ်ြကီး​ကို ခံုရံုး​တင်တဲ့​အခါ သူက သူ့​ကိုယ်သူ ​ေမာ်ရှူး​တိုက်ရင် ကိုက်ရတဲ့​ ​ေခွး​က​ေလး​ပါ လို့​ သံုး​နှုန်း​ေချပသွား​တာြကည့်​ရင် သိနိုင်ပါတယ်။ တချို့​လူ​ေတွအတွက် သည်စာ​ေတွဟာ ​ေလး​ေလး​ြကီး​နဲ့​ ပျင်း​စရာ​ေကာင်း​ေနလိမ့်​မယ် ထင်ပါတယ်။ အထူး​သြဖင့်​ေတာ့​ ဘယ်အရာကိုမှ ​ေလး​ေလး​နက်နက် အာရံုမစိုက်နိုင်​ေသး​တဲ့​လူငယ်​ေတွအတွက် ဘာ​ေတွ​ေြပာ​ေနမှန်း​မသိ ဟို​ေရာက်သည်​ေရာက်နဲ့​ဆို အရသာ ​ေတွ့​မှာ မဟုတ်ပါဘူး​။ ဘာြဖစ်လို့​ဆို​ေတာ့​ ဒီစာ​ေတွက ဖတ် ဝါး​ ​ေထွး​ပစ် ဆိုတဲ့​ ပီကယ် ကွမ်း​ယာစာမျိုး​ မဟုတ်ပါဘူး​။ သိုင်း​ဝတ္ထုများ​လို ​ေနာက်ြပီး​ဘာဆက်ြဖစ်မလဲ သိချင်စိတ်နဲ့​ဖတ်ရတာလည်း​ မဟုတ်ဘူး​။

    ဖတ်​ေနရင်း​ အ​ေတွး​အြမင်တစ်ခုရလာရင် ကိုယ်ပိုင်အ​ေတွး​အြမင်နဲ့​ ြပန်သံုး​သပ်၊​ ြပန်​ေတွး​၊​ အချင်း​ချင်း​ ​ေဆွး​ေနွး​၊​ အဲလိုဖတ်မှ ဘာနဲ့​မှ မတူ​ေအာင် အရသာ​ေတွ့​ပါလိမ့်​မယ်။

    “သူ့​စာ​ေတွ အကုန်လိုက်ဖတ်ရ​ေအာင် ဘယ်သူမှ အား​ေနတာ မဟုတ်ဘူး​။ တို့​က တစ်​ေြကာင်း​နှစ်​ေြကာင်း​ဖတ်လိုက်ရင် ဘယ်ကို​ေရာက်မလဲ တန်း​ဓါတ်တာ။ ဒံုး​မ​ေဝး​ဘူး​။”

     ဆိုလည်း​ လိုချင်ရာသာ ​ေကျာ်ဖတ်ြကပါ​ေတာ့​။ ကျွန်​ေတာ်က​ေတာ့​ ဒီတစ်ပုဒ် မြပီး​ေသး​ရင် ​ေနာက်တစ်ပုဒ်ကို​ေတာင် ​ေကျာ်မဖတ်​ေသး​ပါဘူး​။ ​ေတွး​စရာ​ေတွ ကျန်ခဲ့​မှာစိုး​လို့​။ အဲဒါ​ေြကာင့်​ စာဖတ်သူက သည်ဇာတ်လမ်း​က​ေတာ့​ လျူဘန်တို့​ ရှန်း​ယုတို့​ ပါဝါြပိုင်ြကတဲ့​အထိ​ေရာက်​ေတာ့​မယ် လို့​ မှတ်ချက်​ေပး​တဲ့​အချိန်မှာ ကိုယ်က အဲဒီနံမယ်​ေတွ ြကား​ေတာင်မြကား​ဖူး​ေသး​ပါဘူး​။ ဖတ်​ေနတာ အဲဒီအထိမှ မ​ေရာက်​ေသး​ပဲနဲ့​။ တစ်ပုဒ်တင်ြပီး​၊​ ကွန်မန့်​ေလး​ေတွဖတ်လို့​ြပီး​မှ ​ေနာက်တစ်ပုဒ်ဖတ်၊​ ဆံုး​ရင် တစ်ပိုဒ်ချင်း​ ဖတ်လိုက် ြပန်လိုက် ​ေရး​လိုက်နဲ့​ ဆို​ေတာ့​ အာရံု​ေတွ ြပန့်​သွား​မစိုး​လို့​ ​ေနာက်တစ်ပုဒ်မတက်ဘူး​။ 

    တခါတခါမှာ စာကရှည်လွန်း​လို့​ ဖတ်ရတာ စိတ်မရှည်​ေတာ့​ဘူး​ဆိုလို့​ မလိုတာ​ေတွ ချန်ထား​ခဲ့​ရ​ေကာင်း​မလား​ စဉ်း​စား​ပါ​ေသး​တယ်။ ဒါ​ေပမယ့်​ အခုအပုဒ်ထဲမှာသာ ပို​ေနသလိုရှိတာ။ အဲဒါက ​ေနာက်အပုဒ်ထဲကျ​ေတာ့​ ြပန်​ေကာက်ြပီး​ ​ေရှ့​ကိုသီသွား​မှာဆို​ေတာ့​ ကွင်း​ဆက်ြပတ်သွား​မစိုး​လို့​ ချန်မထား​ရဲပါဘူး​။ (လူတိုင်း​ြကိုက်မယ့်​စာက​ေလး​ ​ေရး​ြပစမ်း​ပါဆိုရင်​ေတာ့​ ကျုပ်က နှစ်လံုး​ပဲ ​ေရး​လွှတ်လိုက်မှာဗျား​။

    “ပိုက်ဆံ” 

    လို့​)။ ဒါ​ေပမယ့်​ ကိုယ့်​စာကို ​ေသ​ေသချာချာဖတ်ြပီး​ သက်ဆိုင်ရာ စာအုပ်စာတမ်း​ ဗီဒီယို ရုပ်ရှင်တို့​ ရှာ​ေဖွ ြကည့်​ရှုြကသူများ​ အ​ေတွး​အြမင်ဖလှယ်သူများ​ကို ​ေတွ့​ရ​ေတာ့​ ​ေတာ်​ေတာ်အား​ရမိပါတယ်။ ကိုယ်ကလည်း​ ြကည့်​ချင်လိုက်တာမှ တပိုင်း​ေသလို့​။ သူတို့​ေပး​တဲ့​လင့်​ခ်နဲ့​ ကာလံ​ေဒသံနဲ့​ကျ​ေတာ့​ ထန်း​ပလပ်​ေြခာက် နတ်တင်တာကမှ လမိုင်း​ကပ်ချင်ကပ်ဦး​မယ်။ လူတစ်ကိုယ်အြကိုက်တစ်မျိုး​မို့​ ကိုယ့်​စာမြကိုက်တိုင်း​ ဟိုနှယ်သည်နှယ် မ​ေြပာလို​ေပါင်ဗျာ။ နှမ်း​ဖတ်ချဉ်လည်း​ နှမ်း​ဖတ်ချဉ်​ေပါ့​။ ​ေခွး​ေချး​လည်း​ ​ေခွး​ေချး​ေပါ့​။

    ပံုြပင်ြကား​ဖူး​မှ နား​လည်မယ့်​စကား​ဆိုတာ အဲဒါမျိုး​ကို ​ေြပာတာပါ။ စာ​ေရး​တဲ့​အခါ စကား​ေတွအများ​ြကီး​နဲ့​ ဗာရာဏသီချဲ့​ေနမယ့်​အစား​ လူတိုင်း​ ြမင်ထား​သိထား​တဲ့​ အလံုး​က​ေလး​ေတွ ပစ်သွင်း​လိုက်ရင် တစ်ခါတည်း​ ထိထိမိမိ သ​ေဘာ​ေပါက်သွား​တာ၊​ နား​လည်လွယ်သွား​တာ​ေတွ ရှိပါတယ်။ ဒါ​ေပမယ့်​ မျက်မြမင်ကို ကျွဲနို့​ထမင်း​သွား​တိုက်ြပီး​ ကျွဲဆိုတာ ဘယ်လိုအ​ေကာင်မျိုး​ ဥပမာ​ေပး​မိရင်​ေတာ့​ ဟိုက​ေနာက်ဆို တံဇဉ်ြမင်တိုင်း​ နို့​ညှစ်ခိုင်း​ေတာ့​မှာဗျား​။ ကဲ ြကား​ဖူး​သလား​ဗျာ။ နှမ်း​ဖတ်ချဉ်ပံုြပင်၊​ ကျွဲနို့​ထမင်း​ပံုြပင်။ ဖတ်ဖူး​ြကား​ဖူး​ရင်​ေတာ့​ ကျွန်​ေတာ်ဘာ​ေြပာ​ေနမှန်း​ ခွပ်ကနဲ ဓါတ်တာဗျား​။ ဆိုြကပါစို့​ဗျာ။ လျူဘန်ြကီး​ ြမား​မှန်​ေတာ့​ မနာချင်​ေယာင်​ေဆာင်ြပီး​ သူ့​တဲနန်း​အ​ေရာက်ြပန်တဲ့​အခါ ရဲမက်​ေတွက

    “အ​ေမ ပူလား​အ​ေမ” 

    လို့​ ​ေမး​လိုက် သူက “သား​ေရ ပူဘူး​ေတာ့​” လို့​ ​ေြဖလိုက်လုပ်ြပီး​ ြပန်သွား​တယ်ဆိုတာကို ြမန်မာအြငိမ့်​တစ်ခါမှ မြကည့်​ဖူး​တဲ့​သူ​ေတွ ဘာ​ေြပာမှန်း​ မသိနိုင်ပါဘူး​။ ြငိမ်း​ချမ်း​ြကီး​ အ​ေမဂျမ်း​ဝင်ပူး​ြပီး​ ဖ​ေယာင်း​စက်​ေတွချတဲ့​ြပက်လံုး​ကို ြပန်​ေကာက်ထား​တာကိုး​။ ကျွန်​ေတာ်တို့​က ကျွန်​ေတာ်တို့​ချင်း​ ြမင်ြကား​ထား​တဲ့​ေနာက်ခံဇာတ်လမ်း​ကို အစ​ေဖာ်လိုက်ရင် လံု​ေလာက်​ေပမယ့်​ သူများ​လူမျိုး​နဲ့​ကျ​ေတာ့​ စကား​ြပန်လုပ်​ေပး​ေနရတာနဲ့​တင် ြပက်လံုး​ဆံုး​ကုန်​ေရာ။ အတူတူပါပဲ။

    သူတို့​ တရုတ်သဘာဝ ချိတ်ဆက်​ေြပာဆို​ေနတာကျြပန်​ေတာ့​လည်း​ ကိုယ်​ေတွနဲ့​ နား​ေဝး​တာ​ေပါ့​။ ဟုတ်ဘူး​လား​။ ဘာသာစကား​ ယဉ်​ေကျး​မှုအ​ေြခခံချင်း​မတူ​ေပမယ့်​ ဒီစာအုပ်ထဲမှာ နှစ်နှစ်ြခိုက်ြခိုက် ခံစား​မိလိုက်တာ တစ်ခုက​ေတာ့​ ​ေဒါ်ယင်း​မာ​ေြပာတဲ့​ တရုတ်ြဖစ်ရတဲ့​အရသာ ဆိုတာပါပဲ။ ဂျက်လီတို့​၊​ ဂျက်ကီချန်း​ြကီး​တို့​ ရုပ်ရှင်​ေတွထဲမှာ ရွှံ့​ရုပ်စစ်သည်​ေတွနဲ့​ ဘာ​ေတွလုပ်ြပ​ေနမှန်း​မသိပါဘူး​ဆိုတာ လက်စသတ်​ေတာ့​ ပထမဧကရာဇ်ြကီး​ မ​ေသ​ေဆး​ရှာတဲ့​ ဖာတ်လမ်း​ကို ​ေြပာတာကိုး​။ ပီကင်း​ေအာ်ပရာကတဲ့​ တံုချန်တံုချန် မုတ်ဆိပ်ရှည်ြကီး​နဲ့​ ဓါး​ေကာက်ြကီး​တရမ်း​ရမ်း​လုပ်​ေနတာ

    “Farewell to my Concubine” 

    ထဲမှာ ြကည့်​လိုက်ရ​ေတာ့​ ​ေသ​ေသချာချာ နား​မလည်ပါဘူး​။ ပိရှ၊​ ဖူး​ရယ်၊​ ဝမ်း​ရှ​ေတွပဲ ြကား​တယ်။ အခုသည်ဇာတ်လမ်း​ဆံုး​ေတာ့​မှပဲ အဲဒါ ရှန်း​ယုြကီး​ သူ့​ချစ်တံုး​က​ေလး​ကို ချူနိုင်ငံသီချင်း​ဆိုြပိး​ နှုတ်ဆက်တဲ့​ ငိုချင်း​က​ေလး​ပါလား​ လို့​ သ​ေဘာ​ေပါက်​ေတာ့​တယ်။ တရုတ်ဘံု​ေကျာင်း​တံခါး​ဝက မျက်နှာနီ မျက်နှာမည်း​ စစ်သူြကီး​နှစ်​ေယာက်ဟာ ဘယ်သူ​ေတွမှန်း​ ခုမှပဲ သိရ​ေတာ့​တယ်။ (မှား​ရင်လည်း​ ​ေြပာဦး​ဗျ​ေနာ်။

    ကျိတ်ရယ်မ​ေနြကနဲ့​) အင်မတန် အကျိုး​ရှိတာတစ်ခုက​ေတာ့​ တရုတ်ရာဇဝင်သမိုင်း​အြပင် နိုင်ငံ​ေရး​ေနာက်ခံ ကား​ချပ်က​ေလး​လည်း​ ခပ််ဝါး​ဝါး​ ​ေတွ့​လိုက်ရလို့​ပါ။ ဆွန်ယက်ဆင်၊​ ချန်ကင်ရှိတ်၊​ ​ေမာ်စီတံုး​ဇာတ်​ေြကာင်း​ကို နကန်း​တစ်လံုး​ နား​မလည်ခဲ့​ေတာ့​ သူတို့​တရုတ်နိုင်ငံနဲ့​ ကိုယ်​ေတွနဲ့​ နိုင်ငံ​ေရး​ချင်း​ဆက်စပ်မှု ရှိ​ေနတာကိုလည်း​ ဘယ်သ​ေဘာ​ေပါက်နိုင်ပါ့​မလဲ။ တို့​အစိုး​ရဟာ အလကား​ေန တရုတ်ချည့်​ ​ေြပး​ေြပး​ကပ်​ေနတာပဲ။

    အဲဒီတရုတ်ြကီး​ေတွကလည်း​ သူ့​ဟာသူမ​ေနဘူး​။ ြမန်မာ့​အ​ေရး​ဆို ဗီတိုအာဏာြကီး​ တဝင့်​ဝင့်​နဲ့​ အား​ြကီး​ဝင်ဝင်ပါတယ် လို့​ ထင်​ေနတာ။ လက်စသတ်​ေတာ့​ တစ်​ေလှတည်း​စီး​သူချင်း​မို့​ သူ့​ေလှ မြမုတ်​ေအာင် ကိုယ့်​ဆီက အ​ေပါက် လှမ်း​လှမ်း​ဖာ​ေနတာကိုး​။

    ၁၉၇၁တုန်း​က ​ေမာ်စီတံုး​ြကီး​ ဗိုလ်ချုပ်လင်​ေြဗာင်ကို ​ေလယာဉ်အစီး​လိုက်ပစ်ချြပီး​တဲ့​ေနာက် သတင်း​ေတွအ​ေမှာင်ချြပီး​ တီယန်နန်မင်စကွဲယား​မှာ ​ေမာ်စီတံုး​နဲ့​အတူတူ မိန့်​ခွန်း​ပဲ ​ေြပာ​ေတာ့​မ​ေယာင်​ေယာင်လုပ်ထား​တာ၊​ ြပည်ပသတင်း​ဌာန​ေတွက အစဆွဲမထုတ်မချင်း​ ​ေကာလာဟလ​ေတွပါ လို့​ မုန်လာဥလုပ်ပံု​ေတွဟာ သူတို့​က​ေတာ့​ ပထမဧကရာဇ်ြကီး​ အ​ေလာင်း​ကို ပုပ်ပွ​ေနတဲ့​အထိထား​ြပီး​ အစီရင်ခံစာ​ေတွ ဖတ်ြပ၊​ အမိန့်​ြပန်တမ်း​ေတွ ထုတ်ြပ လုပ်တာနဲ့​ နှိုင်း​ယှဉ်ြပ​ေပမယ့်​ ကိုယ်​ေတွကျ​ေတာ့​ တရုတ်လှရွာအနား​မှာ ဘာ​ေြကာင့်​မှန်း​မသိပဲ ရဟတ်ယာဉ်ပျက်ကျသွား​တဲ့​ ​ေခါင်း​ေဆာင်ြကီး​တစ်​ေယာက် ကို ​ေြပး​ြမင်မိတာ​ေပါ့​။

    ခုထက်ထိ​ေတာင် တရုတ်သိုင်း​ဝတ္ထုများ​လို မည်သို့​လုပ်လိုက်သည်မသိ။ မည်သူလုပ်လိုက်သည်မသိနဲ့​ ြပည်ဖံုး​ကား​ချထား​ရတယ်။ အဲဒီအ​ေြကာင်း​ကို စကား​စပ်မိလို့​ ​ေြပာရင်း​ဆိုရင်း​နဲ့​မှ ​ေနာက်ထပ်သိလာရတာက အဲဒီတီယန်နန်မင် စကွဲယား​ဆိုတာ ဘာြဖစ်လို့​ ကမ္ဘာ​ေကျာ်သွား​ရတာလဲ ဆိုတာပါ။ ၁၉၈၉ တုန်း​က တီယန်နန်မင်စကွဲယား​မှာ ​ေကျာင်း​သား​ပညာတတ်အလွှာ​ေခါင်း​ေဆာင်တဲ့​ ြငိမ်း​ချမ်း​စွာဆန္ဒြပ​ေနသူ​ေတွကို သိန်း​နဲ့​ချီြပီး​ ပစ်သတ်ခဲ့​တယ် လို့​ ​ေြပာြကပါတယ်။

    လူ​ေသ​ေတွ မ​ေကာက်နိုင်လို့​ လမ်း​ြကိတ်စက်နဲ့​ ြကိတ်ြပီး​ ဘူဒိုဇာနဲ့​ ဖယ်ရှား​ပစ်ရပါတယ်တဲ့​။ အဲဒီရင်ြပင်မှာ တစ်​ေန့​တည်း​သတ်ခဲ့​တဲ့​ အ​ေရအတွက်ဟာ ြမန်မာတစ်နိုင်ငံလံုး​ ၈၈ အ​ေရး​အခင်း​မှာ ​ေသခဲ့​ရတာထက်စာရင် အဆ​ေပါင်း​များ​စွာ ပိုပါသတဲ့​။ ဒီ​ေတာ့​မှ သူတို့​ဆီကမီး​ဟာ ကိုယ့်​ဆီက​ေန ကူး​သွား​တာပါလား​ လို့​ ​ေတွး​မိလာပါတယ်။ စစ်​ေအး​တိုက်ပွဲပါဆိုြပီး​ လျူဘန်ြကီး​နဲ့​ ရှန်း​ယုြကီး​တို့​လို ကျား​ေချာင်း​ေချာင်း​ေနြကတဲ့​ အ​ေနာက်အုပ်စုနဲ့​ အ​ေရှ့​အုပ်စုတို့​မှာ ဟန်ကျင်း​လို ချိန်ခွင်လျှာနင်း​ေပး​စရာမလိုပဲ အ​ေရှ့​ဘက်က ြပိုဆင်း​သွား​ရတဲ့​ စနက်ဟာ ကိုယ်တို့​ဆီက ၈၈ အ​ေရး​အခင်း​ြကီး​ ြဖစ်​ေနမှန်း​ အခုမှပဲ သ​ေဘာ​ေပါက်ပါ​ေတာ့​တယ်။

    ဒါ​ေြကာင့်​ အ​ေနာက်ဘက်ကလူ​ေတွ ကိုယ်တို့​နိုင်ငံရဲ့​ ဒီမိုက​ေရစီအ​ေရး​ကို ဘာလို့​ သည်​ေလာက်​ေတာင် ဂရုစိုက်​ေနရသလဲဆိုတာလည်း​ နား​လည်လာပါတယ်။ အာဏာဆိုတာ ပစ္စည်း​မဲ့​လူတန်း​စား​ လက်ထဲမှာပဲထား​ထား​၊​ အရင်း​ရှင်လူတန်း​စား​ လက်ထဲမှာပဲထား​ထား​၊​ စစ်တပ် လက်ထဲမှာပဲထား​ထား​၊​ ြကာြကာထား​လိုက်ရင် ဘယ်သူမှ မခံနိုင်ပဲ အာဏာရှင်စံနစ် ြဖစ်သွား​တယ်ဆိုတဲ့​ သက်​ေသဟာ ကိုယ်တို့​ြမန်မာနိုင်ငံ​ေပါ့​ေနာ်။

    ကမ္ဘာ​ေပါ်မှာရှိတဲ့​ လက်ဝဲအုပ်စု​ေတွအား​လံုး​ကို ​ေရှ့​ဆက်သွား​ရင် လမ်း​မှား​ေရာက်​ေတာ့​မယ်လို့​ နမူနာြပသွား​တာ မဟုတ်ဘူး​လား​။ ဘယ်လိုပဲ အြငင်း​ပွား​စရာ ကိစ္စ​ေတွရှိြကသည်ြဖစ်​ေစ တခါတရံမှာ ဓါတ်ပံုက​ေလး​တစ်ပံုနဲ့​ တုတ်ထမ်း​ဓါး​ထမ်း​ ြငင်း​ခံု​ေနြကရတာ​ေတွ အ​ေြဖထွက်လာတာလည်း​ သတိြပုမိပါတယ်။ တီယန်နန်မင်စကွဲယား​မှာ ချီတက်လာတဲ့​ တင့်​ကား​ြကီး​ေတွကို ဖယ်မ​ေပး​ပဲ အ​ေသခံသွား​တဲ့​ တရုတ်လူငယ်က​ေလး​တစ်ဦး​ရဲ့​ ဓါတ်ပံုဟာ ကမ္ဘာ​ေကျာ်ပါတယ်။ သူ့​လက်ထဲမှာ ပလာ​ေလ။

    တင့်​ကား​ြကီး​က​ေတာ့​ တက်ကျိတ်မသွား​ေလာက်ဘူး​လို့​ ထင်သလား​။ (တို့​ဆီမှာလည်း​ ဂျပန်သတင်း​ေထာက်က​ေလး​ရဲ့​ ဓါတ်ပံု ကမ္ဘာ​ေကျာ်ခဲ့​တာပ)။ လူ့​အသက်ဆိုတာ ကိုယ့်​အသက် မဟုတ်​ေသး​သ​ေရွ့​ သတ်ရတာ လွယ်လွယ်​ေလး​လို့​ ထင်တဲ့​သူ​ေတွ အများ​ြကီး​ ရှိပါတယ်။ ဒါ​ေပမယ့်​ ြပည်သူ​ေတွရဲ့​ဆန္ဒ​ေတွ သိပ်ြပင်း​ြပလာတဲ့​အခါ ြမန်မာနိုင်ငံက စစ်အစိုး​ရလည်း​ လိုက်​ေြပာင်း​လဲရတာပဲ။ တရုတ်ြပည်က ကွန်ြမူနစ်ပါတီအစိုး​ရလည်း​ အ​ေြပာင်း​အလဲ​ေတွ လုပ်ရတာပဲ။ ဆိုဗီယက်ယူနီယံြကီး​ေတာင် ြပိုကွဲသွား​ရတာပဲ မဟုတ်လား​။

    ကမ္ဘာ့​သမိုင်း​ြကီး​ရဲ့​ အဓိက​ေြပာင်း​လဲမှု ြဖစ်စဉ်ြကီး​တစ်ခုမှာ ကိုယ်တို့​ ြမန်မာနိုင်ငံက အစြပုသွား​တယ်ဆိုတာ အခုမှပဲ ​ေတွး​မိပါ​ေတာ့​တယ်။ ဒါ​ေပမယ့်​ အဲဒီသတင်း​ချက်အလက်​ေတွကို တရုတ်အစိုး​ရကမှ သူ့​ဆီမှာ အ​ေမှာင်ချထား​တာ မဟုတ်ဘူး​။ ကိုယ်တို့​ဆီမှာလည်း​ ြမန်မာ့​ရုပ်ြမင်သံြကား​က တစ်ခါဖူး​မှ မြပဖူး​တာ ​ေသချာပါတယ်။ တရုတ်စာ​ေရး​ဆရာမြကီး​က သူတို့​တရုတ်ြဖစ်ရတဲ့​အရသာကို ရှင်း​ရှင်း​လင်း​လင်း​ ဥပမာ​ေတွ​ေဆာင်ြပီး​ ​ေရး​သွား​တဲ့​အတွက် ကိုယ်လည်း​ပဲ အဲဒီတရုတ်အရသာ လိုက်ခံစား​လို့​ ရလာသလိုပဲ ကိုယ်တို့​ ြမန်မာြဖစ်ရတဲ့​အရသာက​ေရာ ဘယ်လို​ေနပါလိမ့်​လို့​ ဆက်​ေတွး​ြကည့်​မိပါတယ်။

    အာရှတိုက်မှာ အင်မတန်မှ ယဉ်​ေကျး​မှု အစဉ်အလာြကီး​တဲ့​ တရုတ်လူမျိုး​ေတွနဲ့​ အိန္ဒိယနွယ်ဖွား​ ကုလား​လူမျိုး​ေတွ အြကား​မှာ (ကျွန်​ေတာ့်​မိဘဘိုး​ဘွား​များ​လည်း​ သူတို့​ကို ကုလား​လို့​ပဲ နာမ်စား​သံုး​ပါတယ်) အ​ေရာအ​ေနှာကင်း​တဲ့​ ကိုယ်ပိုင်ယဉ်​ေကျး​မှုနဲ့​ ကိုယ့်​ထီး​ကိုယ့်​နန်း​နဲ့​ သမိုင်း​စဉ်တ​ေလျှာက် ရပ်တည်လာခဲ့​တဲ့​ ြမန်မာနိုင်ငံသား​တစ်​ေယာက် ြဖစ်ရတာ ဂုဏ်မယူတတ်ဘူး​ဆိုလို့​ရှိရင် အဲဒီလူဟာ ြမန်မာြဖစ်ဖို့​ေတာင် မထိုက်တန်ပါဘူး​လို့​ ​ေြပာချင်ပါတယ်။ ​ေမွခံထိုက်​ေစဆိုတဲ့​ ြမန်မာစကား​ ြကား​ဖူး​တယ် မဟုတ်လား​။

    ဘာြဖစ်လို့​ဆို​ေတာ့​ ​ေရ​ေြမပိုင်နက်အ​ေမွ၊​ ယဉ်​ေကျး​မှုအ​ေမွ၊​ လွတ်လပ်​ေရး​အ​ေမွဆိုတာ ကိုယ့်​ဘိုး​ေဘး​ဘီဘင်​ေတွက အခုကိုယ်​ေန​ေနသလို ကိုယ့်​ဝမ်း​ကိုယ်​ေကျာင်း​၊​ ကိုယ့်​ထမင်း​ကိုယ်စား​ရံုသက်သက်နဲ့​ အမျိုး​သား​အ​ေရး​ကို စိတ်ဝင်စား​မှု မရှိပဲနဲ့​ ချန်ထား​ရစ်လို့​ ရနိုင်​ေကာင်း​တဲ့​အရာ​ေတွ မဟုတ်ပါဘူး​။ အသက် ​ေသွး​ေချွး​ေတွ အများ​ြကီး​ ရင်း​ခဲ့​ရပါတယ်။ ​ေရှ့​ကလူြကီး​များ​ စိုက်ပျိုး​ရစ်တဲ့​ အသီး​အပွင့်​ေတွကို ကျွန်​ေတာ်တို့​ စား​သံုး​ေနြကပါတယ်။ ​

    ေကာင်း​တာပဲြဖစ်ြဖစ် ဆိုး​တာပဲြဖစ်ြဖစ်​ေပါ့​။ ဒီလိုဆိုရင် ကျွန်​ေတာ်တို့​ စိုက်ပျိုး​ထား​ခဲ့​တဲ့​ အသီး​အပွင့်​ေတွဟာလည်း​ ​ေနာင်လာ​ေနာက်သား​များ​ စား​သံုး​ရစ်ဖို့​ အရာ​ေတွသာ ြဖစ်တာ​ေပါ့​။ အင်မတန်မှ အင်တာ​ေနရှင်နယ်ြဖစ်တဲ့​၊​ နိုင်ငံရပ်ြခား​တိုင်း​တပါး​ကို အိမ်ဦး​ြကမ်း​ြပင် ​ေြခစြကာလှည့်​ေနြကတဲ့​ သူ​ေတွအဖို့​ေတာ့​ ရှင်ြပုတုန်း​က ​ေရွှထီး​ေဆာင်း​တာ​ေတွ ြပန်ြပန်ြကွား​လို့​ မဆံုး​တဲ့​ နွား​ေြခရာခွက်ထဲက ဖား​သူငယ်လို့​ ြမင်ချင်ြမင်ပါလိမ့်​မယ်။ ြမန်မာြပည်မှာ ြမန်မာြဖစ်ရတာ ဘာများ​ေကာင်း​သလဲ။

    ဘာအခွင့်​အ​ေရး​မှ မရှိဘူး​။ မီး​မလာတဲ့​ေနရာ​ေတွ အများ​ြကီး​။ သွား​ေရး​လာ​ေရး​ခက်တဲ့​ေနရာ​ေတွ အများ​ြကီး​။ ခရက်ဒစ်ကဒ်လည်း​ သံုး​မရ၊​ နိုင်ငံတကာဘဏ်မရှိ။ အီး​ေဘး​ေလး​မှ မဝယ်နိုင်။ လူြဖစ်ရကျိုး​မနပ်တဲ့​ သနား​စရာ သတ္တဝါက​ေလး​ေတွ လို့​ ြမင်ချင်လည်း​ ြမင်မှာ​ေပါ့​။ ဒါ​ေပမယ့်​ ြမန်မာြဖစ်ရတာ သူများ​နဲ့​မတူပဲ အရသာရှိတာ​ေလး​ေတွ အများ​ြကီး​ ရှိပါတယ်ဗျာ။ အ​ေမြကီး​ကား​မှာ အသက် ၂၀ ​ေလာက်ဆို မိဘက တင်​ေကျွး​ထား​ရတာ ​ေတာ်​ေတာ် ြငိုြငင်​ေနြကြပီ။ မိဘအိမ်ကပ်​ေနရတဲ့​ဘဝဟာ ကိုယ်​ေတွဆီမှာ ​ေယာက္ခမအိမ်တက် သား​မက်မျက်နှာငယ်တဲ့​အြဖစ်ထက် အများ​ြကီး​ဆိုး​တယ်။

    အဲသလို စုန်​ေရ​ေတာင် မမှန်တဲ့​ေနာက်​ေတာ့​ ဆန်​ေရဆိုရင် စဉ်း​စား​သာြကည့်​ေတာ့​ဗျာ။ ကိုယ်တို့​ ြမန်မာ​ေတွဆီမှာ​ေတာ့​ အ​ေမ့​အိမ်ဆိုတာ သူမ​ေသမချင်း​ ကိုယ်မ​ေသမချင်း​ ထမင်း​တက်စား​၊​ ဒုက္ခအမျိုး​မျိုး​ေပး​လို့​ေတာင် အြပံုး​မပျက်တဲ့​အိမ်ဗျ။ တရုတ်မ​ေလး​ေတွလို လင်ရတာနဲ့​ အိမ်​ေပါ်ကကန်ချြပီး​ ​ေယာက္ခမအိ်မ်မှာ ​ေအာက်​ေြခသိမ်း​လုပ်​ေပး​ရတဲ့​ ထံုး​စံလည်း​ မရှိဘူး​။ ကုလား​က​ေလး​ေလး​ေတွလို ကိုယ့်​ဝမ်း​ကိုယ်​ေကျာင်း​ရံုတင်မကဘူး​၊​ မိဘအိမ်မှာပါ ထမင်း​လခ​ေပး​စား​ရတဲ့​ ဘဝမျိုး​လည်း​ မဟုတ်။ ြမန်မာ​ေတွရဲ့​အိမ်ဆိုတာ လူမျိုး​ြခား​ေတွရဲ့​အိမ်နဲ့​ အခွင့်​အ​ေရး​ချင်း​ ဘာမှမတူ​ေအာင် ​ေကာင်း​ပါတယ်။ မိသား​စုလည်း​ ဒီအတိုင်း​ပဲ​ေပါ့​။ တတ်နိုင်တဲ့​သူ​ေတွဆို ​ေြမး​ေတွြမစ်​ေတွ တရုန်း​ရုန်း​ြဖစ်​ေနတာ​ေတာင် ဥမကွဲ သိုက်မပျက် မခွဲမခွာ အတူ​ေနြကတယ်။

     ရပ်ရွာလူမှုအသိုင်း​အဝိုင်း​လည်း​ သည်လိုပဲ။ စည်း​စည်း​လံုး​လံုး​ စုစုစည်း​စည်း​ ​ေနတတ်ြကတာ ြမန်မာြဖစ်ရတဲ့​အရသာပါ။ ဗုဒ္ဓဂါယာသွား​လို့​ ​ေရဝယ်​ေသာက်ရတဲ့​အခါ၊​ သုဝဏ္ဏဘူမိ​ေလဆိပ်မှာ ​ေကျာခင်း​လဲ​ေလျာင်း​စရာ ရှာမရတဲ့​အခါ၊​ ချန်ဂီ​ေလဆိပ်​ေကာင်တာမှာ တံုး​ထုရတဲ့​အခါ၊​ ​ေညာင်ညိုရိပ်က ​ေရချမ်း​စင်က​ေလး​၊​ ကွပ်ပျစ်ဇရပ်တန်​ေဆာင်း​က​ေလး​နဲ့​ ​ေဖာ်​ေဖာ်​ေရွ​ေရွ ြမန်မာ့​ေြမကို လွမ်း​မိလာပါလိမ့်​မယ်။ လျှာရှည်လက်စနဲ့​ ဆက်ပါရ​ေစဦး​။ တရုတ်ြဖစ်ရတဲ့​ အရသာထဲမှာ အင်မတန်မှ အား​ကျမိတာ တစ်ခုရှိပါတယ်။

    အဲဒါက​ေတာ့​ တရုတ်လူမျိုး​ေတွရဲ့​ အ​ေတွး​အြမင်ပဲ ြဖစ်ပါတယ်။ ကွန်ြဖူး​ရှပ်စ်ြကီး​ဟာ တရုတ်ကလာတာလည်း​ မ​ေြပာနဲ့​ေလ။ သူတို့​တရုတ်စာ​ေပ​ေတွဟာ အ​ေတွး​အြမင်ကွန့်​ြမူး​ဖို့​ သိပ်​ေကာင်း​တဲ့​ ​ေရခံ​ေြမခံ​ေတွပဲ။ ကျွန်​ေတာ်တို့​ ြမန်မာ​ေတွမှာြဖင့်​ ရွဲ့​ေြပာလို့​ေြပာမှန်း​မသိ၊​ ဒဲ့​ေြပာလို့​ေြပာမှန်း​မသိ၊​ သူများ​ေြပာတဲ့​စကား​ကို​ေတာင် အဓိပ္ပါယ်မှန်​ေအာင် ​ေကာက်တတ်ဖို့​ မြကိုး​စား​ပဲ ကိုယ်လိုရာကိုယ်ဆွဲ ​ေကာက်ချက်ချတဲ့​ အကျင့်​ြကီး​က လူ​ေတာ်​ေတာ်များ​များ​မှာ ရှိတယ်ဗျ။ လွယ်လွယ်​ေလး​ အ​ေြကာင်း​ြပတာက​ေတာ့​ အချိန်မရဘူး​။ မအား​ဘူး​ေပါ့​။

     အ​ေတွး​ဆိုတာ ဆန်​ေဆး​ရင်း​ ​ေသး​ေပါက် မလုပ်ရဘူး​လို့​ မှတ်ထား​ြကသလား​မသိ။ လူြပက်​ေတွ​ေတာင် သူတို့​ြပက်လံုး​ေတွကို ခါး​ေအာက်ပိုင်း​က အ​ေပါ်တင်​ေပး​လို့​မရဘူး​။ တင်လိုက်ရင် မရယ်ြက​ေတာ့​ဘူး​ေလ။ ဘာ​ေြပာမှန်း​မသိလို့​။ ​ေတွး​မှ မ​ေတွး​တာ။ ဒါ​ေြကာင့်​ ြမန်မာ့​အြငိမ့်​ခွင်မှာ ြပက်လံုး​နှစ်မျိုး​ပဲ ရှိတယ်။ ခါး​ေအာက် မဟုတ်ရင် လက်ထိပ်က​ေလး​ မျက်စပစ်ပစ်ြပီး​ပျက် ဝက်ဝက်ကွဲ အား​ေပး​မှာ။ ဘာြဖစ်လို့​ အဲသလိုြဖစ်ကုန်သလဲဆို​ေတာ့​ စာမဖတ်ြကလို့​ပါဗျား​။ စာအုပ်အငှား​ဆိုင်ဆိုတာ ြမန်မာြပည်မှာ မျိုး​တုန်း​ေပျာက်ကွယ်သ​ေလာက်ရှိ​ေနြပီ။ ကိုယ်တိုင် လိုက်လိုက်ရှာြကည့်​မိတာ ​ေရာက်ရာအရပ်မှာပဲ။ ဆိုင်ထဲမှာ ငါး​မိနစ်​ေလာက်ြကာသွား​ရင် ရှီ​ေဝါင်တီလို တစ်ဆိုင်လံုး​ မီး​ရှို့​ပလိုက်ချင်စိတ် ​ေပါက်လာတယ်။

    ဆိုင်နဲ့​အြပည့်​တင်ထား​လျက်နဲ့​ ဖတ်စရာစာအုပ် တစ်အုပ်​ေတာင် ရှာမရဘူး​။ ကိုယ်ကဒိတ်​ေအာက်သွား​တာ မဟုတ်ပါဘူး​။ ဘုရား​စူး​ရ​ေစ့​။ ဖတ်ြကည့်​ပါတယ် သူတို့​စာအုပ်​ေတွ။ ​ေတာ်​ေတာ်ကို အဆင့်​နိမ့်​တဲ့​စာ​ေပြဖစ်​ေနြပီ။ ဘာအသိပညာမှ မပါဘူး​။ ဘာအ​ေတွး​အ​ေခါ်မှလည်း​ မပါဘူး​။ အ​ေပျာ်ဖတ်လို့​ ​ေြပာရရင်​ေတာင် ကိုယ်ငယ်ငယ်ကဖတ်တဲ့​ အ​ေပျာ်ဖတ်​ေတွနဲ့​ ​ေတာ်​ေတာ် ကွာြခား​သွား​တဲ့​ ဘယ်လိုမှ စိတ်ဝင်တစား​ဖတ်လို့​မရတဲ့​ အ​ေပျာ်ဖတ်။ အဲဒီစာအုပ်​ေတွကို သူတို့​တရုတ်စာအုပ်​ေတွနဲ့​ ယှဉ်​ေြပာရမှာ ရှက်စရာ​ေတာင် ​ေကာင်း​ပါတယ်။ သူတို့​မှာ ဒီတစ်အုပ်တည်း​နဲ့​တင်ကို အ​ေတွး​ဝကင်္ပါ၊​ ပုစ္ဆာအသ​ေခင်္ျ။

     လူဆိုတာ ရုပ်ခန္ဓာြကီး​အတွက် အစား​စား​ေပး​ရသလိုပဲ စိတ်အာရံုအတွက်လည်း​ ခွန်အား​ြဖစ်​ေစတဲ့​ စာက​ေလး​ေတွ ဖတ်​ေပး​ဖို့​ လိုလိမ့်​မယ် ထင်ပါတယ်။ ခု​ေနာက်ပိုင်း​ေတာ့​ တရုတ်ြပည်ြကီး​ေကျး​ဇူး​နဲ့​ သူသူကိုယ်ကိုယ် ​ေမျာက်အုန်း​သီး​ရသလို လက်မ​ေလး​နဲ့​ေတာ့​ ပွတ်ပွတ်လာတတ်ပါရဲ့​။ ဒါ​ေပမယ့်​ အင်တာနက်​ေပါ် ဘာစာမှ မဖတ်ပဲ ဂိမ်း​ရှိသမျှထိုင်​ေဆာ့​ေနလို့​က​ေတာ့​ အပျင်း​သာ​ေြပမယ် အလကား​ေန အ​ေရမရ အဖတ်မရ အချိန်​ေတွကုန်ရံုပဲ ရှိလိမ့်​မယ်။

    ​ေလာ​ေလာဆယ်​ေတာ့​ ​ေမ့​ေဆး​ဆရာဝန်တြဖစ်လဲ တရုတ်စာ​ေရး​ဆရာမြကီး​ရဲ့​ ​ေရွှစင်တစ်​ေထာင်ထိုက်တဲ့​ တရုတ်ရိုး​ရာစကား​ပံုက​ေလး​ေတွ နဲ့​ ြမစ်ဖျား​ခံရာသမိုင်း​ေြကာင်း​ကို ဖတ်ြပီး​တဲ့​ေနာက်မှာ ကိုယ်လည်း​ပဲ ကိုယ်တတ်သမျှ မှတ်သမျှ ြမန်မာ့​မူ ြမန်မာ့​ဟန်၊​ ြမန်မာစကား​ပံုက​ေလး​ေတွ နဲ့​ ြမန်မာလို ခံစား​နား​လည်လို့​ရ​ေအာင် ြကိုး​စား​ပန်း​စား​ ​ေရး​ခဲ့​ပါတယ်။ နား​လည်ရံုနဲ့​ ​ေြကနပ်မ​ေနပဲ အ​ေတွး​က​ေလး​ေတွ ဆက်လက်ဆင့်​ပွား​နိုင်မယ်ဆိုရင်​ေတာ့​ စာဖတ်သူ​ေတွအတွက် တန်ဖိုး​မြဖတ်နိုင်တဲ့​ ဘဝသင်ခန်း​စာ​ေတွ ရရှိနိုင်လိမ့်​မယ် လို့​ ယံုြကည်မိပါရဲ့​။ တို့​လည်း​ပဲ ဘာပဲ​ေြပာ​ေြပာ ရာဇဝင်ရှိခဲ့​တာပဲ မဟုတ်လား​။

  • 0 comments:

    Post a Comment

    Copyright @ 2013 Dr.Soe Min.