• "ချယ်ရီချိန်"

    လိ​ေမ္မာ်ချိန်တို့​ ချယ်ရီချိန်တို့​ဆိုတာ ဆရာစိုင်း​ခမ်း​လိတ် သီချင်း​ေတွထဲမှာ ြကား​ဖူး​ခဲ့​ေလ​ေတာ့​ သူတို့​ရှမ်း​ြပည်မှာ တ​ေတာလံုး​ တ​ေတာင်လံုး​ တြခံလံုး​ေဝ​ေန​ေအာင် သီး​ပွင့်​ေနတဲ့​ရာသီမှာ ​ေတာ်​ေတာ်​ေလး​ သာ​ေတာင့်​သာယာရှိလိမ့်​မယ် လို့​ ယူဆရပါတယ်။ ​ေတာထဲ​ေတာင်ထဲမှာဆိုတာ တူရာတူရာ အပင်​ေတွ စု​ေနတာမို့​ ပွင့်​ြပီဆိုရင်လည်း​ ညွှတ်​ေန​ေအာင် ြမိုင်​ေန​ေအာင် ​ေဝ​ေဝဆာဆာ ဖူး​ြကပွင့်​ြကတဲ့​ အမျိုး​ေပကိုး​။

    ခု​ေခတ်လို ြမို့​ချင်း​ရွာချင်း​ဆက်ြပီး​ ​ေတာဆိုတာ ဘယ်နား​ရှာရမှန်း​ မသိတဲ့​ဘဝ မ​ေရာက်ခင်တုန်း​က​ေတာ့​ ​ေတာဘွဲ့​ေတာင်ဘွဲ့​က​ေလး​ေတွ ​ေရး​ထား​လိုက်ြကတာ နည်း​နည်း​ေနာ​ေနာ မဟုတ်ပါဘူး​။ သာဆန်း​ရဂံု​ေဘွ တဲ့​။ ​ေတာနဲ့​ေတာင်စွယ် တဲ့​။ ​ေတာင်ရံ​ေတာက ​ေမာ​ေလ​ေအာင် ဆိုတာက အြကီး​တစ်ပုဒ် အ​ေသး​တစ်ပုဒ်ရှိတယ်။ ြမိုင်ဂန္ဓမာတို့​၊​ ြမိုင်​ေဟမဝန်တို့​၊​ စိမ့်​ြကီး​ြမိုင်ြကီး​တို့​၊​ ​ေြပာလို့​ေတာင် မဆံုး​ဘူး​။

    မဟာဂီတဆိုတာ ဘုန်း​ေတာ်ဘွဲ့​ မယ်ဘွဲ့​ေမာင်ဘွဲ့​ မဟုတ်ရင် ​ေတာဘွဲ့​ေတာင်ဘွဲ့​ေတွချည့်​ပဲ လို့​ေတာင် မှတ်ထား​ရမလိုပဲ။ ​ေရှး​တုန်း​က မင်း​သား​ေလး​ေတွ မင်း​သမီး​ေလး​ေတွ နှစ်ပါး​သွား​တဲ့​အခါမှာလည်း​ ြမိုင်ထလို့​သာရှိတယ်။ ြမို့​ထ၊​ နန်း​ထ မရှိခဲ့​ဘူး​။ သဘာဝ ​ေတာ​ေတာင်​ေရ​ေြမ အလှအပဆိုတာ အာကာကိုလွှာပံုြပုလို့​ေတာင် ​ေရး​လို့​ဖွဲ့​လို့​ မကုန်ပဲကိုး​။ ကိုယ်လည်း​ ​ေရ​ေြမသဘာဝ ​ေတာဓ​ေလ့​ လူမှုဘဝက​ေလး​ေတွ ​ေရး​ခဲ့​တာ မနည်း​ပါဘူး​။ သည်တစ်ခါမှာ​ေတာ့​ ချယ်ရီချိန်အ​ေြကာင်း​ကို ​ေရး​ရဦး​မှာ​ေပါ့​။ ရှမ်း​ြပည်မှာ ပင်လံုး​ညွှတ်​ေအာင် ပန်း​ေသွး​ေရာင် မရင့်​တရင့်​နဲ့​ ပွင့်​တဲ့​ ချယ်ရီပန်း​ေတွ​ေတာ့​ မဟုတ်​ေပဘူး​ဗျ။ အခု​ေြပာမယ့်​ချယ်ရီချိန်က ြပင်သစ်ဘာသာနဲ့​ “Le Temps des Cerises” လို့​ေခါ်တဲ့​ သီချင်း​က​ေလး​ကို ​ေြပာတာပါ။ သီချင်း​ထဲမှာပါတဲ့​ ချယ်ရီချိန်ကကိုယ့်​ဆီမှာရှိတဲ့​ချယ်ရီပန်း​က​ေလး​ေတွအ​ေြကာင်း​ေတာ့​ မဟုတ်ပါဘူး​။

    ချယ်ရီသီး​လို့​ေခါ်တဲ့​ အညှာ​ေလး​နဲ့​ နီနီရဲရဲ အသီး​က​ေလး​ေတွသီး​တဲ့​ ချယ်ရီချိန်အ​ေြကာင်း​ပါ။ ကိတ်မုန့်​ေတွ​ေပါ်မှာ ထက်ြခမ်း​က​ေလး​တင်လိုက်၊​ အညှာတံက​ေလး​ေထာင်လို့​ အလံုး​လိုက်က​ေလး​ တင်ထား​လိုက် လုပ်​ေလ့​ရှိတဲ့​၊​ ​ေကာ့​ေတး​ဖန်ခွက်က​ေလး​ထဲမှာ နီတာရဲက​ေလး​စိမ်ထား​လိုက်လုပ်တဲ့​ ​ေဂါ်လီလံုး​လို အသီး​က​ေလး​ေပါ့​။ အ​ေရာင်အား​ြဖင့်​ေတာ့​ ဟသင်္ာြပဒါး​ေရာင်။ ​ေသွး​နီ​ေရာင် ​ေတာက်​ေတာက်ပပ ရဲတယ်။ အရသာကလည်း​ ချိုရဲရဲက​ေလး​ေနတယ်။ သီချင်း​စာသား​ေလး​ကို နား​လည်​ေအာင် ဘာသာြပန်​ေပး​ရရင် သည်လိုဗျ။ ချယ်ရီချိန်များ​ ​ေရာက်ြပီလား​ဆိုမှြဖင့်​ နိုက်တင်း​ေဂး​ငှက်က​ေလး​ေတွကလည်း​ ​ေတး​သံက​ေလး​ေတွရွှင်လို့​၊​ ​ေြမလူး​ငှက်ညို​ေလး​ေတွကလည်း​ သူများ​အသံမှန်သမျှ သံ​ေယာင်တုပလို့​၊​ ြကွက်ြကွက်ကိုညံ​ေနလိုက်တာ ငှက်ညီလာသဘင်ြကီး​ ကျင်း​ပ​ေနတဲ့​အတိုင်း​ပဲ တဲ့​။ လံုမပျို​ေလး​ေတွက​ေတာ့​ ​ေခါင်း​ထက်မှာ ပန်း​စည်း​ြကိုး​ အနီ​ေရာင်က​ေလး​ေတွ ဆင်သလို့​ ​ေနြခည်​ေနွး​ေနွး​ကို ြမတ်နိုး​ခံုမင် ချစ်ကျွမ်း​ဝင်သ​ေယာင် ရှိလိမ့်​မတဲ့​။ ချယ်ရီချိန်​ေတး​သံစံုကို ​ေြမလူး​ငှက်က​ေလး​ေတွနဲ့​အတူ​ေလချွန်သံ​ေပး​ရင်း​ ​ေတး​ဆိုရတာ ​ေပျာ်စရာ​ေပါ့​။

    သို့​ေပမယ့်​ ချယ်ရီချိန်​ေတွများ​ အကုန်ြမန်သလား​ မ​ေမး​ပါနဲ့​။ ချယ်ရီသီး​ရဲရဲက​ေလး​ေတွကို နား​သံသီး​ေလး​လို ဆွဲကစား​မလို့​မှ ြကံခါရှိ​ေသး​ ဘယ်ဆီ​ေရာက်သွား​မှန်း​ေတာင် မသိလိုက်ဘူး​။ ချယ်ရီ​ေရာင်​ေသွး​ နီ​ေစွး​ေစွး​နဲ့​ ချစ်သူ​ေလး​ခမျာလည်း​ ဘာထူး​လို့​လဲ။ ​ေကွး​ေသာလက်မှ မဆန့်​ေသး​ခင် ​ေသွး​ေရာင်ချယ်တဲ့​ ရွက်​ေြကွရဲရဲ​ေတွအ​ေပါ် ​ေလျာင်း​စက်ရင်း​ အိမ်မက်တိုင်း​ြပည်မှာ သန္တာ​ေကျာက်ခက်ရဲရဲက​ေလး​ေတွ လိုက်​ေကာက်​ေနမယ်ထင်ပါရဲ့​ တဲ့​။ ဟုတ်ပါရဲ့​ေနာ်။ ချယ်ရီချိန်ဆိုတာများ​ အကုန်ြမန်လိုက်တာ မ​ေြပာပါနဲ့​။ ​ေနာင်ကို ချယ်ရီချိန်​ေရာက်လို့​ သည်လိုမျိုး​ ချစ်​ေသာက​ေတွ ​ေပွရမှာစိုး​ရင်​ေတာ့​ ပျိုြဖူလံုမ ရှုမဝ​ေတွနဲ့​ ခပ်ကင်း​ကင်း​ေနတာ အ​ေကာင်း​ဆံုး​ြဖစ်မှာပါ။ ကိုယ့်​အဖို့​ရာကြဖင့်​ ဘာ​ေတွကို ထူး​ေြကာက်​ေနရဦး​မှာလဲ။ ဘဝဆိုတာ ​ေသာကကင်း​တဲ့​ရက် တစ်ရက်​ေတာင်ရှိခဲ့​တာ မဟုတ်​ေတာ့​ ရိုး​ေနြပီ။ ချယ်ရီချိန်​ေရာက်လို့​မှ အသည်း​ကွဲရဦး​မယ်ဆိုလည်း​ ကွဲသွား​စမ်း​ပါ​ေစ။ ဟုတ်ဘူး​လား​။

    ရာသီ​ေတွ ဘယ်လိုပဲ​ေြပာင်း​ေြပာင်း​ ချယ်ရီချိန်​ေတွကို ချစ်ြမဲချစ်​ေနဦး​မှာမို့​လို့​ နှလံုး​သား​မှာ ​ေသွး​စိမ်း​ရှင်ရှင် နီနီလွင်တဲ့​ ချယ်ရီချိန်​ေတွကို အခုကစြပီး​ မှတ်မှတ်သား​သား​ သိမ်း​ထား​လိုက်​ေတာ့​မတဲ့​။ တချိန်ချိန်မှာ ကံြကမ္မာ​ေလး​ မျက်နှာသာ​ေပး​လာရင်​ေတာင်မှပဲ သည်​ေဝဒနာ​ေတွက​ေတာ့​ ကုစား​ေပျာက်ကင်း​စရာ အ​ေြကာင်း​မရှိ​ေတာ့​ဘူး​တဲ့​။ ချယ်ရီချိန်ကို​ေတာ့​ ချစ်ြမဲချစ်​ေနဦး​မှာ​ေပါ့​။ အမှတ်ရစရာ​ေတွကလည်း​ အများ​ြကီး​ပဲ မဟုတ်လား​ တဲ့​။

    သည်သီချင်း​က​ေလး​ဟာ အစတုန်း​က​ေတာ့​ ကဗျာ​ေလး​တစ်ပုဒ်ပါ။ Jean-Baptiste Clément လို့​ေခါ်တဲ့​ ြပင်သစ်​ေတာ်လှန်​ေရး​သမား​တစ်​ေယာက်က ၁၈၆၆ မှာ​ေရး​ခဲ့​တာ။ ​ေနာက်နှစ်နှစ်​ေလာက်ြကာ​ေတာ့​ သူ့​သူငယ်ချင်း​ Antoine Renard က သံစဉ်ထည့်​ေပး​ြပီး​ သူတို့​ြပင်သစ်တစ်နိုင်ငံလံုး​ ဆိုရှယ်လစ်​ေတာ်လှန်​ေရး​ ကာလတ​ေလျှာက် ကွန်ြမူနစ်​ေတွ၊​ အလုပ်သမား​လူတန်း​စား​ေတွ ပဲ့​တင်ထပ်​ေအာင် ဆိုခဲ့​ြကတဲ့​ သီချင်း​က​ေလး​လို့​ ဆိုတယ်။ တို့​ဆီမှာဆို မင်း​တုန်း​မင်း​ြကီး​ လက်ထက်​ေတာ်​ေလာက်ပဲ ရှိဦး​မှာ။ ဟိုမှာ​ေတာ့​ ဘုရင်စံနစ်က​ေန ဆိုရှယ်လစ်​ေခတ်​ေြပာင်း​ေတာ်လှန်​ေရး​ေတွ ြဖစ်​ေနြပီ​ေနာ်။ အ​ေမရိကမှာဆို ​ေအဘရာဟင်လင်ကွန်း​က ၁၈၆၀ ကတည်း​က သမ္မတြဖစ်​ေနြပီတဲ့​။ သက်ဦး​ဆံပိုင်ဘုရင်စံနစ်ကို ​ေခါင်း​ြဖတ်စက်ြကီး​နဲ့​ ရုတ်တရက်ဆိုသလို အြမစ်ကတွန်း​လှန်လိုက်တဲ့​ ြပင်သစ်​ေတာ်လှန်​ေရး​ြကီး​ဟာ အသွင်ကူး​ေြပာင်း​ေရး​ကာလမှာ ​ေချာ​ေချာ​ေမွ့​ေမွ့​ ​ေကျာ်ြဖတ်ခဲ့​ရတာ​ေတာ့​ မဟုတ်ပါဘူး​။

    စွန်း​ထား​တဲ့​ေသွး​ေတွမှ မ​ေြခာက်​ေသး​ခင် ြပည်သူက သမ္မတအြဖစ် ​ေရွး​ေကာက်တင်​ေြမှာက်လိုက်တဲ့​ စစ်​ေသနာပတိလူထွက် (သူတို့​ဆီမှာ​ေတာ့​ ​ေဘာင်း​ဘီချွတ်စရာ မလိုဘူး​ထင်ပ) နပိုလီယံဘိုနာပတ်ြကီး​က တတိယ​ေြမာက်နပိုလီယံ ဧကရာဇ်မင်း​ြမတ်အြဖစ် ဘိသိက်သွန်း​ြပီး​ နန်း​စံလိုက်​ေတာ့​ ​ေနာက်​ေြကာင်း​ြပန်လှည့်​သွား​တယ် လို့​ပဲ ဆိုရမှာ​ေပါ့​။ အစကတည်း​က ငတ်မွတ်​ေခါင်း​ပါး​ ဆင်း​ရဲမွဲ​ေတမှု​ေတွနဲ့​ ဘုရင်စံနစ်ကို မခံစား​နိုင်ြဖစ်​ေနရှာတဲ့​ ြပင်သစ်ြပည်သူ​ေတွဟာ ​ေနာက်လာတဲ့​ ​ေမာင်ပုလဲက ဒိုင်း​ဝန်ထက်ကဲြပီး​ နှစ်ချက်​ေခါက်တာ ခံရြပန်ပါတယ်။ စစ်ကလည်း​ မနား​တမ်း​ တိုက်​ေနရ​ေသး​တာကိုး​။ ​ေနာက်ဆံုး​ေတာ့​ သူတို့​တင်တဲ့​မင်း​ကို သူတို့​ေသွး​ေတွနဲ့​ရင်း​ြပီး​ ​ေတာ်လှန်​ေရး​ထပ်လုပ်လို့​ တတိယသမ္မတနိုင်ငံ ထူ​ေထာင်တဲ့​ဇာတ်လမ်း​ကို ဆက်ကရပါတယ်။ နပိုလီယံက ၁၈၇၀ အထိ နန်း​စံတာဆို​ေတာ့​ သူ့​လက်ထက်မှာ အဲသည်သီချင်း​ေပါ်လာတာ​ေပါ့​။ သီချင်း​ေရး​သူက​ေတာ့​ ​ေနာက် ၁၆ နှစ်​ေလာက်အြကာ ြပည်နှင်ဒဏ်ခံရတဲ့​ဆီက ြပန်လာ​ေတာ့​မှ အဲဒါ ပါရီကွန်ြမွန်း​က ​ေတာ်လှန်​ေရး​လံု​ေမ Louise Michel ကို ရည်ညွှန်း​ြပီး​ ​ေရး​သား​ခဲ့​တယ် လို့​ ဇာတ်​ေြကာင်း​ြပန်ပါတယ်။

    ချယ်ရီသီး​က​ေလး​ေတွကလည်း​ရဲရဲ၊​ အသက်စွန့်​သွား​ရှာသူ ပါရီလံု​ေမက​ေလး​ကလည်း​ ​ေသွး​သံတရဲရဲ၊​ ​ေတာ်လှန်​ေရး​ြကီး​ကလည်း​ ရဲရဲ​ေတာက်လို့​ မဟုတ်လား​။ သူတို့​ဆီမှာ​ေတာ့​ ချယ်ရီချိန်​ေရာက်တိုင်း​ သည်သီချင်း​က​ေလး​ကိုဆိုလို့​ ပံုြပင်က​ေလး​တစ်ပုဒ်လို ​ေြပာ​ေနြကဆဲပါပဲတဲ့​။

    ကိုယ့်​ဆီမှာလည်း​ အဲသလို ​ေတာ်လှန်​ေရး​ေနာက်ခံ လက်ပံပွင့်​ေတွ ​ေစွး​ေစွး​နီတဲ့​ တ​ေပါင်း​သာ​ေခါင် လများ​ေနာင်ဖွဲ့​ သီချင်း​က​ေလး​တစ်ပုဒ် ရှိပါတယ်။ ​ေဒါ်​ေမလှြမိုင် ဆိုထား​တာ။ “​ေနွဦး​ေတး​သံ” တဲ့​။ သစ်ရွက်က​ေလး​ေတွ​ေြကွ၊​ ဥဩက​ေလး​ေတွ ​ေတး​ဆိုလို့​ အခါရာသီသဘာဝကိုက လွမ်း​စရာ​ေကာင်း​ရတဲ့​အထဲ ကိုယ့်​တိုင်း​ြပည်လွတ်လပ်​ေရး​အတွက် ဖက်ဆစ်​ေတွကို ​ေတာ်လှန်ရင်း​ အသက်​ေပး​သွား​တဲ့​ ြမန်မာ့​သား​ေကာင်း​ေတွကို သတိရမိတဲ့​အခါ ​ေြဖလို့​ေတာင် မ​ေြပနိုင်​ေအာင် ​ေဆွး​ရပါတယ်တဲ့​။ သည်သီချင်း​ဟာ ပညာရှင်​ေတွမှ ဆိုတတ်မယ့်​ အနူး​ဆိုအနပ်ဆို အမှည့်​ဆိုဆိုရတဲ့​သီချင်း​ပါ။

    အသံက​ေလး​ေတွ ကုန်​ေအာင်ယူ၊​ အဆွဲအငင် အရှိုက်အဟဲနဲ့​ ဆိုရတာမို့​ အဆို​ေတာ်​ေတွကို စာ​ေမး​ပွဲစစ်ချင် အတီး​သမား​များ​ တီး​ေပး​ေလ့​ရှိသတဲ့​။ ြမန်မာသံက​ေလး​ရဲ့​အရသာကို ြပင်သစ်သီချင်း​က​ေလး​ရဲ့​အရသာနဲ့​ နှိုင်း​ယှဉ်နား​ဆင်နိုင်​ေအာင် သီချင်း​နှစ်ပုဒ်လံုး​ တင်​ေပး​လိုက်ပါ့​မယ်။ နှစ်ပုဒ်စလံုး​ဟာ နက်နဲလှတဲ့​ သမိုင်း​ေနာက်ခံကို ရိုး​တိုး​ရိပ်တိတ်က​ေလး​ မပီဝိုး​တဝါး​ တို့​ထိထား​ြကသလို ြပည်သူလူထုရဲ့​ အနာဂတ်ကံြကမ္မာကို ြပုြပင်​ေြပာင်း​လဲနိုင်ဖို့​အတွက် ကိုယ်ကျိုး​နဲ့​ အသက်ကို စွန့်​သွား​တဲ့​သူ​ေတွကို ဂုဏ်ြပု​ေပး​ထား​ပါတယ်။

    သီချင်း​နှစ်ပုဒ်စလံုး​ နား​ေထာင်ြပီး​တဲ့​အခါ ဆက်ြပီး​ေတွး​ေစချင်တာက​ေတာ့​ လူဆိုတာ အမှား​နဲ့​မကင်း​တဲ့​သတ္တဝါမို့​ အရင်တုန်း​ကလည်း​ မှား​ခဲ့​တယ်။ အခုလည်း​ မှား​ြကတယ်။ ​ေနာင်ကိုလည်း​ ဆက်မှား​ေနဦး​မှာပဲ။ ​ေရှ့​လူရဲ့​အမှား​ကို ​ေနာက်လူက သင်ခန်း​စာယူနိုင်ရင်​ေတာ့​ အမှန်ြဖစ်​ေအာင် ြပန်ြပီး​ ြပုြပင်ယူရတဲ့​ တန်ဖိုး​ နဲ့​ အချိန်​ေတွ အလဟဿ မကုန်​ေတာ့​ပဲ တိုး​တက်ရာတိုး​တက်​ေြကာင်း​ အရင်း​အနှီး​ အ​ေထာက်အပံ့​ ြဖစ်​ေစတာ​ေပါ့​။ တချို့​အမှား​ေတွကျြပန်​ေတာ့​ သူ့​အချိန်နဲ့​သူတုန်း​က အမှန်တရား​ြဖစ်ခဲ့​ေပမယ့်​ ပရမတ္ထသစ္စာတရား​ မဟုတ်တဲ့​အတွက် အချိန်​ေတွ ​ေြပာင်း​လဲလာတဲ့​အခါ မမှန်​ေတာ့​ဘူး​ ဆိုြပီး​ အမှန်တရား​အသစ်နဲ့​ ကဏ္ဍ​ေကာစြဖစ်လာတာ​ေပါ့​။ အမှတ်သည်း​ေြခမရှိ သည်အမှား​တစ်မျိုး​တည်း​ကိုပဲ သား​စဉ်​ေြမး​ဆက် ထပ်ကာထပ်ကာမှား​ေနမယ်ဆိုရင်​ေတာ့​ မျိုး​ဆက်တစ်ခုလံုး​ နစ်နာပါတယ်။

    ၁၉ရာစုအလယ်​ေလာက်က အမှား​မျိုး​ကို ၂၁ရာစုထိ​ေအာင် လိုက်မှား​ေန​ေသး​တယ်ဆိုရင် ကိုယ့်​တိုင်း​ြပည်အဖို့​ ရာစုနှစ်နဲ့​ချီြပီး​ ​ေခတ်​ေနာက်ကျ​ေနတုန်း​ပဲ မဟုတ်ဘူး​လား​။ သူများ​နိုင်ငံ​ေတွမှာ သည်လို ​ေသွး​ေြမကျတဲ့​ေတာ်လှန်​ေရး​ဆိုတာမျိုး​ေတွ ရှိ​ေတာင် မရှိ​ေတာ့​တာ ဘယ်​ေလာက်ြကာပလဲ။ ကိုယ့်​ဆီမှာ​ေတာ့​ အဲလိုဟာမျိုး​ေတွ မြကာခင်ြဖစ်လာမှာ စိုး​လွန်း​လို့​ ပူ​ေနရတယ်။ ကချင်အ​ေရး​ စစ်မီး​မြငိမ်း​ခင် ရခိုင်အ​ေရး​ကလည်း​ မြပီး​ေသး​ဘူး​။ မံုရွာကတခါ ထပ်ပူလာြပန်​ေရာ။ ြပစ်တင်​ေဝဖန်တို့​ ရှံု့​ချကန့်​ကွက်တို့​ ဆိုတဲ့​အသံ​ေတွကလည်း​ ညံ​ေနတာပဲ။
    တလက်စတည်း​ ကိုယ်ကိုယ်တိုင် အယူမှား​ အမှတ်မှား​ အ​ေတွး​မှား​ခဲ့​မိတာ တစ်ခုကိုလည်း​ သင်ခန်း​စာယူနိုင်​ေအာင် မျှ​ေဝချင်ပါတယ်။

    ဟုတ်သည် မဟုတ်သည်ကို ကိုယ်တိုင်ပဲ ဆက်​ေတွး​ြကည့်​ြက​ေပါ့​။ ​ေတာ်လှန်​ေရး​ဆိုတာ ဖိနှိပ်အုပ်ချုပ်သူ လူတန်း​စား​တစ်ရပ်ကို မခံမရပ်နိုင်လွန်း​လို့​ ြပည်သူလူထုတရပ်လံုး​က အသက်​ေသွး​ေချွး​ ဘဝ​ေတွရင်း​နှီး​ြပီး​ တွန်း​လှန်တိုက်ခိုက်ရတာ ဟုတ်ပါ့​မလား​။ သမိုင်း​ထဲက ငတစ်ပါး​မင်း​ေတွလို ရှင်ဘုရင်သတ်ြပီး​ ရှင်ဘုရင်လုပ်မယ်ဆိုရင် အဲသည်ရှင်ဘုရင်စံနစ်ြကီး​က ဘယ်​ေတာ့​ဆံုး​မှာလဲ။ လူကိုြဖုတ်ချြပီး​ မူကိုဆက်ခံ ထိန်း​သိမ်း​ထား​ရင် ​ေနာက်လူလည်း​ အရင်လမ်း​အတိုင်း​ လိုက်လာဦး​မှာပါပဲ။ အာဏာရှင်စံနစ်ကို တိုက်ဖျက်တယ်ဆိုြပီး​ ကိုယ့်​အလှည့်​ကျ​ေတာ့​ တစ်​ေသွး​တစ်သံတစ်မိန့်​နဲ့​ အာဏာယစ်မူး​ချင်​ေသး​တယ်ဆိုရင် သူလုပ်ခဲ့​တဲ့​ေတာ်လှန်​ေရး​ြကီး​က ဘယ်မှာ​ေအာင်ြမင်လို့​လဲ။ ဒီမိုက​ေရစီစံနစ်မှာ ​ေတာ်လှန်​ေရး​ လုပ်တယ်ဆိုတာ အာဏာရအစိုး​ရကို ဓါး​ဓါး​ချင်း​ လှံလှံချင်း​ ​ေသွး​ေချာင်း​စီး​ေအာင် အြမစ်ကတွန်း​လှန်ရမှာ မဟုတ်​ေတာ့​ပါဘူး​။

    ဘယ်အစိုး​ရပဲြဖစ်ြဖစ် သက်တမ်း​တစ်ခုကုန်တဲ့​အခါ မ​ေကာင်း​ရင် သွား​ရမှာပဲ။ တကယ်​ေအာင်ြမင်​ေအာင် လုပ်ရမယ့်​ေတာ်လှန်​ေရး​က ြပည်သူ​ေတွရဲ့​ စိတ်ဓါတ်၊​ အသိဉာဏ် နဲ့​ အ​ေတွး​အ​ေခါ်​ေတွကိုသာ ​ေြပာင်း​လဲ​ေအာင် ​ေတာ်လှန်ရလိမ့်​မယ် လို့​ ထင်ပါတယ်။ အဲဒါ​ေတွ​ေြပာင်း​သွား​တဲ့​တစ်​ေန့​ အစိုး​ရကလည်း​ မြဖစ်မ​ေန လိုက်​ေြပာင်း​လဲလာရလိမ့်​မယ် မဟုတ်ဘူး​လား​။

    သူများ​နိုင်ငံမှာ လွန်ခဲ့​တဲ့​နှစ်​ေပါင်း​ ၁၅၀ ​ေလာက်ကတည်း​က သမ္မတနိုင်ငံအြဖစ် ြပည်သူလူထု ဆန္ဒမဲ​ေတွနဲ့​ ​ေရွး​ေကာက်တင်​ေြမှာက်​ေနြကတဲ့​ဓ​ေလ့​ဟာ ကိုယ့်​ဆီမှာ​ေတာ့​ ခုချိန်ထိ အသား​ေကာင်း​ေကာင်း​ မကျချင်​ေသး​ပါဘူး​။ ​ေရွး​ေကာက်ပွဲလုပ်တဲ့​အခါတိုင်း​ ြပည်သူ့​ဆန္ဒအမှန်ကိုရဖို့​ထက် ကုလား​ထိုင်လုဖို့​သက်သက်ပဲ လံုး​ပန်း​ြကတယ်။ ဘယ်နည်း​နဲ့​ပဲနိုင်ရနိုင်ရ အာဏာလက်ထဲ​ေရာက်လာဖို့​သာ အဓိကလို့​ ယူဆထား​ြကတယ်။ မဆလ​ေခတ်တုန်း​က ​ေနာက်ဆံုး​လုပ်တဲ့​ ဆန္ဒခံယူပွဲကို ၁၈ နှစ်ြပည့်​လို့​ မီလိုက်ပါ​ေသး​တယ်။

    “သည်လူနဲ့​သည်လူကို သည်​ေနရာနဲ့​သည်​ေနရာအတွက် ​ေရွး​လိုက်။ မင်း​ကအဆိုတင်၊​ သူက​ေထာက်ခံ။ လိုချင်တဲ့​မဲ မြပည့်​ေသး​ရင် ြကည့်​ြကက်လုပ်လိုက်ြက။” ဆိုတာမျိုး​ပါ။ မင်း​တုန်း​မင်း​ြကီး​ မမာ​ေတာ်မူတဲ့​အခါ ဆင်ြဖူမရှင် နဲ့​ ရ​ေနာင်​ေမာင်​ေမာင်တုတ်တို့​လည်း​ပဲ နန်း​ေတာ်ထဲမှာ သီ​ေပါကိုယ်​ေတာ်​ေလး​အတွက် ဆန္ဒခံယူပွဲ လုပ်ြက​ေသး​ပါ​ေရာလား​။ “သ​ေဘာမတူရင် ​ေခါင်း​ သည်မှာထား​ခဲ့​။ ကိုယ်ချည့်​ြပန်” တဲ့​။

    အဲလိုရိုး​ရာမျိုး​ကျ​ေတာ့​ ဆက်လက်ထိန်း​သိမ်း​ ထား​ချင်တယ်လား​။ ဒီမိုက​ေရစီစံနစ်နဲ့​ ​ေရွး​ေကာက်တင်​ေြမှာက်တဲ့​ပွဲ​ေတွမှာ ဆန္ဒမဲအစစ်ကို ရ​ေအာင် မလုပ်နိုင်ပဲ ဒီမိုက​ေရစီအစစ်ရဖို့​ဆိုတာ ြဖစ်နိုင်ပါ့​မလား​။ ကိုယ်​ေပး​လိုက်တဲ့​ ဆန္ဒမဲြပား​တစ်ြပား​ကို အသက်ဝင်လာ​ေအာင် မလုပ်နိုင်တဲ့​ ြပည်သူ​ေတွအတွက်လည်း​ အသက်ကင်း​မဲ့​တဲ့​ ဒီမိုက​ေရစီကိုပဲ ရ​ေတာ့​မှာ​ေပါ့​။ (ငါက​ေတာ့​ အနီဘက်ထည့်​လိုက်တာပဲ။ သူ့​ဘာသူ အထဲ​ေရာက်မှ စိမ်း​ကုန်တာ​ေတာ့​ မတတ်နိုင်ဘူး​။ ဆိုတာမျိုး​က အသက်မဝင်တဲ့​ ဆန္ဒမဲ​ေပါ့​)။ တကယ်လို့​များ​ အဲသည်ဒီမိုက​ေရစီအစစ်ဆိုတာ သက်ဝင်လှုပ်ရှား​လာတဲ့​အခါကျရင် တိုင်း​ြပည်ရဲ့​ကံြကမ္မာဟာ အုပ်ချုပ်သူအစိုး​ရထက် ြပည်သူလူထုရဲ့​ အသိဉာဏ်အ​ေပါ်မှာပဲ အမှီြပု​ေတာ့​မှာ​ေပါ့​။ အများ​ဆန္ဒ အများ​သ​ေဘာအတိုင်း​ ဆံုး​ြဖတ်ရ​ေတာ့​မှာကိုး​။

    အဲသည်အခါကျ​ေတာ့​မှ လူ​ေလး​ေယာက် မူငါး​မျိုး​ကွဲတဲ့​ တို့​ဗမာသာကီမျိုး​ေတွ လက်ထက်မှာ ဝိဋဋူဘမပါပဲ ​ေသွး​ေချာင်း​စီး​ရ​ေတာ့​မှာ ြမင်​ေယာင်ပါ​ေသး​တယ်။ ြပည်သူ​ေတွရဲ့​ အသိဉာဏ်နံုနဲ့​ရင် အ​ေမျှာ်အြမင်ကင်း​မဲ့​ရင် ​ေခါမဒီမိုက​ေရစီဟာ ဆိုက​ေရး​တီး​ြကီး​ကို အဆိပ်ခွက်ကမ်း​ပါတယ်။ ​ေတာ်လှန်​ေရး​ေနာက်ခံသီချင်း​ေလး​ေတွ နား​ေထာင်ြပီး​ ​ေတာ်လှန်​ေသာ စိတ်ဓါတ်​ေကာင်း​၊​ အ​ေတွး​အြမင်​ေကာင်း​၊​ အ​ေလ့​အထ​ေကာင်း​က​ေလး​ေတွ ြပုြပင်ပျိုး​ေထာင်နိုင်မှသာ အသက်စွန့်​သွား​ခဲ့​သူ​ေတွက လက်ဆင့်​ကမ်း​ေပး​ခဲ့​တဲ့​ သမိုင်း​ေပး​တာဝန်​ေတွ ​ေကျပွန်ပါလိမ့်​မယ်။ အ​ေရး​ေတာ်ပံု ​ေအာင်ရမည် ဆို ။
    “Le Temps des cerises”
    http://youtube/MnAHcxtFJVc


    Quand nous en serons au temps des cerises (Quand nous chanterons le temps des cerises)
    Et gai rossignol et merle moqueur
    Seront tous en fête
    Les belles auront la folie en tête
    Et les amoureux du soleil au cœur
    Quand nous en serons au temps des cerises
    Sifflera bien mieux le merle moqueur


    Mais il est bien court le temps des cerises
    Où l'on s'en va deux cueillir en rêvant
    Des pendants d'oreilles
    Cerises d'amour aux robes pareilles (vermeilles)
    Tombant sous la feuille en gouttes de sang...
    Mais il est bien court le temps des cerises
    Pendants de corail qu'on cueille en rêvant !

    Quand vous en serez au temps des cerises
    Si vous avez peur des chagrins d'amour
    Évitez les belles !
    Moi qui ne crains pas les peines cruelles
    Je ne vivrai pas sans souffrir un jour...
    Quand vous en serez au temps des cerises
    Vous aurez aussi des peines d'amour !

    J'aimerai toujours le temps des cerises
    C'est de ce temps-là que je garde au cœur
    Une plaie ouverte !
    Et Dame Fortune, en m'étant offerte
    Ne pourra jamais calmer (fermer) ma douleur...
    J'aimerai toujours le temps des cerises
    Et le souvenir que je garde au cœur !

    “​ေနွဦး​ေတး​သံ”

    ေနမင်း​သူရိန် ပူရှိန်ကြပင်း​၊​ သ​ေြပဒီပါကျွန်း​ ထွန်း​ထိန်လို့​လင်း​။
    (နှင်း​ေငွ့​ကျံ ​ေလြပန်​ေလာင်း​၊​ ​ေဟမာန်​ေဆာင်း​လ ​ေြပာင်း​ြကွခဲ့​ပါြပီအမှန်။ ခါတ​ေပါင်း​ ညှာ​ေညာင်း​ေြကွ ​ေနွရတုကိုဖန်) ၂ ။
    (စံုြမိုင်ယံ ရွက်သစ်ဦး​ေတွက ြမူး​ကွန့်​ လူး​လွန့်​ ဖူး​ညွန့်​က စိမ်း​ြမရည်လိမ်း​ြပန်) ၂ ။
    သိန်း​သန်း​ဝါ​ေစွ ဝနာ​ေဘွ သာ​ေစရန်၊​ (ဥဩ ဥဩ ဥဩ ဟန်ပို သံချိုဆင့်​ေလာင်း​) ၂ ။
    တင့်​ေတာင်း​ တင့်​လှ​ေပဟန်။ (​ေထွရာစိတ်ကူး​ ထူး​စွာပဖန်) ၂ ။ သဘာဝဟန်။
    (ပင်စံု​ေအာက်ကို ​ေလျှာက်ခဲ့​ြပန် ရွက်​ေြခာက်ကိုနင်း​မိ​ေတာ့​ တင်း​သည့်​အသံ) ၂ ။
    ြမိုင်ယံဆူ​ေဝ လူ​ေြခတိတ်​ေပမယ့်​ မဆိတ်​ေအာင်ညံ၊​ တစ်ကိုယ်​ေရမယ့်​နား​ လှည့်​စား​ြကြပန်၊​ စိုး​ရွံ့​ေအာင်ဖန် ​ေြဖ​ေသာ်​ေြပဘူး​ ​ေလရူး​က​ေလး​ထန် ​ေနွဦး​ေတး​သံ။

  • 0 comments:

    Post a Comment

    Copyright @ 2013 Dr.Soe Min.