“အာကာယံထဲ စံြမဲြမန်းလို့ နန်းဖလ်ေဆာင် လှိုင်းေရွှတိမ်ေတာင်။ ြမအေရာင်လို တစ်ေတာင်လံုး ြပိုမည့်ဟန်လို မိုးဆင်လာဖံုး။”
တဲ့။
ပတ်ပျိုးသီချင်းြကီးေတွထဲမှာ ေတာ်ေတာ်ြကီးကို နှစ်ြခိုက်မိတဲ့ မိုးဖွဲ့သီချင်းကေလးပါ။ ေကာင်းကင်အာကာ အဇဋ္ဌာဆိုတာ လူေတွနဲ့ သက်ဆိုင်တယ်လို့ ထင်မထားတဲ့ေခတ်ကတည်းက စိတ်ကူးယဉ်ဇာတ်ေကာင်များဟာ မိုးေပါ်မှာပျံသန်းသွားလာနိုင်တဲ့ စက်ြကိုးယာဉ်ပျံေတွကို ေစလိုရာေစ နှင်ခဲ့ြကေသးတယ်။
“စာမရီသို့ ထူးမြခား နတ်ြမင်းပျံမို့ ြမူးြကွားြကွား။”
ဆိုတဲ့ အဿထိုရ်ြမင်းပျံြကီးေတွ ရှိသလို
“နီေတွးေတွး ေရာင်ေဖွးေဖွး၊ ဘက်မဲ့သာ ြပိုင်နှိုင်းေဝး။”
ဆိုတဲ့ ဆင်ြဖူရတနာများဟာလည်း အလိုရှိရင် ေကာင်းကင်မှာ ပျံနိုင်သတဲ့။ ဒီလိုဆိုေတာ့ ကိုယ်တို့ ြမန်မာေတွဟာလည်း ဂရိဒဏ္ဍာရီထဲကလိုပဲ ေကာင်းကင်အိပ်မက်ေတွ ရှိခဲ့ြကသားပဲ။ ဒီ့ထက်ပိုြပီး နီးနီးစပ်စပ် စိတ်ကူးယဉ်လာေတာ့ နံမယ်လှလှကေလးပါ ေပးထားနှင့်ြကတယ်။ ပန်းြမိုင်လယ် ယိုးဒယားထဲမှာေတာ့
“ညာနန်းနတ်ကယ်သွင် ေလယာဉ်ပျံ တိမ်ယံေတာင်စွယ် မိုးလယ်ေဝယံဖျား။”
တဲ့။ ဘိုးေတာ်ဘုရား ေလးဘက်တွားကတည်းက ကင်ပွန်းတပ်ထားတဲ့
“ေလယာဉ်ပျံ”
ဆိုတဲ့ ေဝါဟာရကေလးဟာ ကိုလိုနီေခတ်ကိုေရာက်တဲ့အခါမှာေတာ့ သူတို့ဆီက aeroplane ဆိုတဲ့ဟာြကီးကို ဘာသာြပန်ယူဖို့ ဂွပ်ကနဲ ကွက်တိကျသွားေရာ။ ကိုယ်ေတွငယ်ငယ်ကေတာ့ အဲဒီေလယာဉ်ပျံဆိုတဲ့ဟာြကီးကို မိုးေပါ်မှာ ြမင်လိုက်ရရင်ေတာင် လက်ညှိုးတထိုးထိုးနဲ့ ဟစ်ကာေအာ်ကာ ေငးြကည့်ခဲ့ရဖူးတယ်။
ေလယာဉ်မှူးေတွ၊ ေလယာဉ်ေမာင်ေတွ၊ ေလယာဉ်မယ်ေတွဆိုတာ မိုးေပါ်မှာ အလုပ်လုပ်ြကရတာမို့ ေတာ်ေတာ်ကို အဆင့်ြမင့်တဲ့ အလုပ်လို့ အားကျခဲ့ရေသး။ ဒါေပမယ့် သတင်းစာထဲမှာ ေလယာဉ်ပျံပျက်ကျတဲ့ သတင်းေတွ ဖတ်ရတဲ့အခါမှာေတာ့ သူတို့အလုပ်ြကီးက တယ်လည်း ေြကာက်စရာေကာင်းပါလား လို့ သတိထားမိလာတယ်။ ဒီလိုနဲ့ အလုပ်ဝင်ကာနီး လားရှိုးကိုသွားလည်တဲ့အခါ ေလယာဉ်ပျံဆိုတာြကီးကို ပထမဆံုးအြကိမ် စီးဖူးသွားတယ်။
အဲဒီေလယာဉ်ပျံြကီးကို ြမန်မာ့ေလေြကာင်း အမှုထမ်းေတွနဲ့ မျက်မှန်းတန်းလာတဲ့အထိ အေခါက်ေခါက်အခါခါ စီးြဖစ်တာကေတာ့ အမ်းေရွှြမို့ေတာ်ကေလးကို ေရာက်တဲ့အခါကျမှပါ။ အသက်ကို ဖက်နဲ့မကလို့ ြကွတ်ြကွတ်အိပ်နဲ့ပဲ ထုပ်ရထုပ်ရ၊ အိမ်ြပန်ချင်တဲ့စိတ်ကေလး တားမရဘူးဆို ဒါပဲစီးစရာရှိတယ်ေလ။ လတ်တေလာ အဂင်္လိပ်သြကင်္န်စာအရ ေလယာဉ်ပျံေတွ တာစားေနတာမို့ ကိုယ်လည်းပဲ အဆင့်ြမင့်သွားေအာင် မိုးေပါ်မှာ ေလယာဉ်ပျံစီးလံုးငှားြပီး ေရးထည့်လိုက်စမ်းမယ်။ ထိုင်ခံုခါးပတ်ပတ်ြပီးသာ ဖတ်ြကေပေတာ့ဗျာ။
သဘာဝတရားအရ လူဆိုတာ ကုန်းသတ္တဝါမို့ ရွာလွန်ရွက်တိုက်ြပီး ေရေြကာင်းခရီး၊ ေဝဟင်ခရီးဆန့်ရတဲ့အခါ အနည်းနဲ့အများ ေဘးအန္တရာယ် ြကံုရတတ်တာ မဆန်းပါဘူး။ လူတိုင်းလူတိုင်း ဒီတစ်ေခါက်ေတာ့ မြဖစ်ေလာက်ေသးပါဘူး ဆိုတဲ့စိတ်နဲ့သာ ေသြခင်းတရားကို ေမ့ချင်ေယာင်ေဆာင်ြပီး ခရီးပန်းတိုင် တူရူစိတ်ထားြပီး သွားြကလာြကရတာ။ ြဖစ်မယ်မှန်းသိရင် ဘယ်သူကလိုက်မှာတုန်း။ အဲဒါကို အဂင်္လိပ်လိုေတာ့ risk ယူတယ် လို့ ေြပာေလ့ရှိတယ်။ မလွှဲမေရှာင်သာလို့ မယူမြဖစ်ယူရတဲ့ အဲဒီ risk ဆိုတာြကီးကို နည်းနိုင်သမျှ နည်းေအာင်ေတာ့ လုပ်ထားရတာေပါ့။
ဒီအခါမှာေတာ့ ကိုယ်တို့ေဆးပညာနယ်ပယ်ထဲက ေမ့ေဆးေပးတာနဲ့ သိပ်တူတာပဲ။ ခွဲစိတ်ကုသတဲ့အခါ ေမ့ေဆးမပါပဲ ဘာမှလုပ်လို့မရဘူး။ ေမ့ေဆးေပးတဲ့အခါမှာလည်း အန္တရာယ်ကင်းတာ ဘယ်ဟာမှ မရှိဘူး။ ဒါေပမယ့် ခွဲစိတ်ကုသမှုအတွက် ေမ့ေဆးထံုေဆးရဲ့ အန္တရာယ်ဆိုတာ ဘယ်သူမဆို ယူြကရတာပဲ။ သူလည်းပဲ အဲဒီ risk ေတွကို နည်းနိုင်သမျှနည်းေအာင် ြပင်ဆင်ြပီးမှ ေမ့ေဆးေပးရတာေပါ့။ ေမ့ေဆးေပးတယ်ဆိုတာ ေရာဂါကို ခွဲစိတ်ကုသေနတုန်း နာကျင်မှုေတွြဖစ်မလာေအာင်၊ ခန္ဓာကိုယ်ရဲ့ ဇီဝကမ္မြဖစ်စဉ်ေတွ ကေမာက်ကမြဖစ်မသွားေအာင် အတတ်နိုင်ဆံုး ထိန်းညှိေစာင့်ေရှာက်ေပးတာကို ေခါ်ပါတယ်။
မခွဲခင်မှာ လူနာရဲ့ ပံုမှန် နဲ့ ပံုမှန်မဟုတ်ေသာ ေရာဂါအေြခအေနေတွကို စမ်းသပ်စစ်ေဆးေမးြမန်းရသလိုပဲ ေလယာဉ်ပျံေမာင်းတယ်ဆိုတာ သွားကာနီးမှ တက်ထိုင် စက်နှိုးြပီး ထွက်လို့ရတဲ့ အရာမျိုး မဟုတ်ဘူး။ အားလံုးစစ်ေဆး ြပည့်စံုြပီးလို့ စထွက်တဲ့အခါ သူ့အတွက် စြပီး ရင်ဆိုင်ရမှာက ဒီဆင်ေြပာင်ငါးစီး အတ္တေဘာြကီးကို ေကာင်းကင်ယံမှာ ေလဟုန်စီးနိုင်ဖို့အတွက် အရှိန်အဟုန်နဲ့ ဆွဲတင်ယူရတာကို သူတို့ဘာသာနဲ့ Take off လို့ေခါ်တယ်။ လူနာကို ေမ့ေဆးေပးတဲ့အခါမှာလည်း သတိတရား (Concious level) ကေလးကို ကိုယ်လိုချင်တဲ့ေနရာအေရာက် ေနာက်ေကာက်ချလိုက်ြပီး လူတစ်ကိုယ်လံုး ကိုယ်ဆွဲရာပါလာေစဖို့လုပ်တာကိုလည်း အဲဒီစကားလံုးပဲ သံုးတယ်။
နှစ်ေနရာစလံုး အင်မတန် အန္တရာယ်ြကီးတယ်ဆိုတာ ပိုင်းေလာ့ြကီးေတွေရာ၊ ေမ့ေဆးဆရာဝန်ြကီးေတွပါ ေကာင်းေကာင်း သေဘာေပါက်ြကတယ်။ အဲဒီအချိန်မှာ ဘယ်သူကမှ ေပါ့တီးေပါ့ဆ မလုပ်ဘူး။ ဒီအဆင့်ြပီးရင် စက်ကိရိယာေတွက ဝင်ြပီးတာဝန်ယူေပးလို့ရနိုင်ေအာင် လိုအပ်သမျှအားလံုးကို အချိန်တိုတိုအတွင်း ဇယ်ဆက်သလို စီစဉ်ေပးရတယ်။ များေသာအားြဖင့် ဒီအဆင့်မြပီးမချင်း ဘယ်သူမှ အသက်ဝဝမရှူနိုင်ဘူး။ အခန့်မသင့်တဲ့ မေတာ်တဆမှုဆိုတာ အဲဒီအခိုက်အတန့်မှာ အများဆံုးြဖစ်ေလ့ရှိတာကိုး။
ဒီအဆင့်လွန်သွားရင်ေတာ့ သက်ြပင်းကေလးချြပီး ခဏတြဖုတ် အေမာအပန်းေြဖလို့ရတယ်။ မျက်ေြခမြပတ်သာ ေစာင့်ြကည့်ေန။ “လူနာေမ့သွားြပီပဲ။ ခွဲလို့ြပီးေတာ့ ေြပာေလ။ ြပန်နှိုးေပးမယ်။” ဆိုြပီး ဂိမ်းထိုင်ေဆာ့ေနလို့ေတာ့ ဘယ်ရမလဲ။ (ပရိတ်ထိုင်ရွတ်တဲ့သူေတာ့ ရွတ်ြကသား) ဒီအချိန်မှာ လူနာက သူ့အသက်ကို ကိုယ့်လက်ထဲ အပ်သွားြပီေလ။ သူဘာမှ မေြပာနိုင်ေတာ့ဘူး။ အဲဒီအခါကျ ကိုယ်ေပါ့ရင်ေပါ့သလို လူနာခံရတာပဲ။
လူနာေအးမှာစိုးလို့ ေရေနွးအိပ်ပူပူေတွ ကပ်ထားေပးတာ အပူေလာင်ကုန်တယ်ဆိုတာမျိုးက အဲဒီအချိန်မှာ ြဖစ်တတ်တာေပါ့။ မိုးေပါ်ေရာက်ေနြပီပဲဆို ေအာ်တိုပိုင်းေလာ့ေလးနဲ့လွှတ်ထားြပီး ေလယာဉ်မယ်ေလးေတွနဲ့ ပလီေနရင်လည်း အလားတူ ြပဿနာေတွ ေပါ်နိုင်တာပဲ။ တကယ်ေတာ့ ဖတ်ကနဲဖတ်ကနဲလုပ်ရတဲ့ ေြခေတွလက်ေတွကသာ ခဏအနားရသွားတာ မျက်စိကေတာ့ ေဒါက်ေထာက်ြကည့်ေနရေသးတာပဲ။ ဒီအဆင့်ကေတာ့ Maintenance လို့ေခါ်တယ်။ Flying လို့လည်း နှစ်ခုစလံုးမှာ သံုးတယ်။ လိုချင်တဲ့ေနရာကိုေရာက်ေအာင် တည်တည်ြငိမ်ြငိမ် ြငိမ့်ြငိမ့်ေြငာင်းေြငာင်း သွားရတယ်။ တက်လိုက်ြကလိုက် ေြဗာင်းဆန်ေနလို့ မရဘူး။
ခွဲတဲ့စိတ်တဲ့အမှုြပီးသွားြပီ။ ေလယာဉ်ပျံြကီးလည်း လိုရာခရီးကိုေရာက်သွားြပီဆိုရင်
“ေရာက်ြပီ။ ဆင်းေတာ့။”
လုပ်လို့မရဘူး။ ေြမြပင်ေပါ်ြပန်ဆင်းေပးရသလို ေမ့ေနတဲ့လူနာကို ြပန်နှိုးေပးရေသးတယ်။
“Landing”
လို့ နှစ်ခုစလံုးမှာ သံုးတယ်။ သစ်ပင်ေပါ်က ခုန်ချတဲ့ေြကာင်ေတာင် ေြကာင်ကျကျဖို့ အသားေသဖို့လိုတယ်ဆိုရင် ဟိုးမိုးေပါ် ေပတစ်ေသာင်းေကျာ်အထက်က ေလယာဉ်ပျံြကီး ဘံုြကိုးြပတ်ကျလာတာလည်း အေလ့အကျင့်ေတာ်ေတာ်များဖို့ လိုတာေပါ့။ ေမ့ချင်တိုင်းေမ့ခိုင်းထားြပီး အရာရာ ကိုယ့်လက်နဲ့ြကိုးကိုင်လာခဲ့ရာက ခွဲလို့လည်းြပီးေရာ ဖုတ်ဖက်ခါ ထခိုင်းဖို့ကလည်း မလွယ်တာ အမှန်ပါ။ ေစာေစာတုန်းကေတာ့ စက်ေတွနဲ့ရှူခိုင်းမှာမို့လို့ လူနာကို အသက်မရှူနိုင်ေအာင် အတင်းနှိပ်ကွပ်ထားရာက အခုေတာ့ စက်ေတွြဖုတ်ချင်ြပီ။
ကိုယ့်ဘာကိုယ် ြပန်ရှူေချဦးဆိုေတာ့ အချိန်တစ်ခုေတာ့ အသားကျေအာင် ြပန်ေစာင့်ေသးတာေပါ့။ စက်အရပ်နဲ့ လူေကာင်းေကာင်းမနိုးခင်မှာ ေလယာဉ်ပျံတက်တုန်းကလိုပဲ အသက်ကို ဖက်နဲ့ြပန်ထုပ်ရပါတယ်။ ေလယာဉ်အဆင်းမှာ ဘယ်ေလာက် အန္တရာယ်များတတ်သလဲ ဆိုတာကေတာ့ ဥပမာေပးစရာေတာင် မလိုေတာ့ဘူးထင်ပါတယ်။
ဒီအေြကာင်းေတွကို မိေကျာင်းမင်း ေရကင်းြပေနရတဲ့အေြကာင်းကေတာ့ လတ်တေလာ မီဒီယာေတွေပါ်မှာ တံေတွးခွက် ပက်လက်ေမျာသလို ြပစ်တင်ေဝဖန်ခံေနြကရတဲ့ ေမ့ေဆးဆရာဝန်ေတွေရာ၊ ေလယာဉ်အမှုထမ်းေတွဘက်ကေရာ စာနာနားလည်စွာ စဉ်းစားေတွးေတာေပးချင်လို့ပါ။ ြဖစ်ခဲ့တဲ့ ေသဆံုးမှုေတွမှာ တာဝန်ရှိသူမှန်ေပမယ့်လည်း သူတို့ကျင်လည်ရာ အသက်ေမွးမှုရဲ့ လုပ်ငန်းသဘာဝအရ အသက်ကိုဖက်နဲ့ထုပ်ထားရတဲ့၊ သူများအသက်ကို ဖက်နဲ့ထုပ်ေပးရတဲ့အလုပ်ြဖစ်တယ်ဆိုတာ လူသတိထားမိေအာင် ရှင်းြပတာသာြဖစ်ပါတယ်။
သူတို့ရဲ့ ေပါ့ေလျာ့မှု ပါမပါဆိုတာကေတာ့ ေဘးလူြဖစ်တဲ့ကိုယ့်အဖို့ ဝင်ေြပာနိုင်ေလာက်တဲ့ အေြခအေန မရှိပါဘူး။ ဒါေြကာင့် ခါတိုင်းသံုးသလို ေရှ့ေနလိုက်တယ်ဆိုတဲ့စကားေတာင် သံုးမထားဘူး။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ အြဖစ်အပျက် တစံုတရာကို ကိုယ်ကိုယ်တိုင်မသိပဲနဲ့ တစံုတေယာက်ဘက်ကေန ကာကွယ်တုန့်ြပန်ေပးသလို၊ တစံုတေယာက်ကို ထိခိုက်နစ်နာေစသလို ြဖစ်ေနမှာစိုးလို့။ ဒါေြကာင့် အေြကာင်းအရာကိုပဲ ြခံုငံုသံုးသပ်ေဆွးေနွးတာ ေကာင်းပါတယ်။
ဘယ်သူမဆို ငါသာသူ့ေနရာမှာဆိုရင်ဆိုတဲ့ ကိုယ်ချင်းစာစိတ်ကေလးနဲ့ ြဖည့်ေတွးနိုင်ခဲ့ရင် အဆင်ေြပမှာပါ။
လူတစ်ေယာက်အသက်ဆံုးရှံုးသွားတဲ့အခါ အရင်ဆံုးထွက်လာတဲ့ေမးခွန်းကေတာ့ ဘာေြကာင့်လဲ ဆိုတာပါ။ ဒီေမးခွန်းရဲ့အေြဖဟာ ေသသွားြပီးသားလူအတွက် မထူးေတာ့ဘူးဆိုေပမယ့်လည်း ကျန်ရစ်ခဲ့တဲ့သူေတွအတွက် ယူြကံုးမရ ေသာကဗျာပါဒေတွကို ေြဖသိမ့်နိုင်တဲ့အခါ ရှိသလို၊ ေနာက်လူေတွ အဲလိုအြဖစ်ဆိုးမျိုးနဲ့ မြကံုရေအာင် ေရှာင်ရှားနိုင်တဲ့ အကျိုးေကျးဇူးကို ရနိုင်ပါတယ်။ သို့ေသာ် အဲဒီအေြဖဟာ ြကားရသူအတွက် အခါခပ်သိမ်း ေြကနပ်မှုေပးစွမ်းနိုင်ဖို့ေတာ့ ခံယဉ်းပါတယ်။ အထူးသြဖင့် မြဖစ်သင့်ေသာ အေြကာင်းအရာများနဲ့ ေရတိမ်နစ်ခဲ့သည်ရှိေသာ် သူတို့ဘက်က ဆက်ြပီးလိုက်လာတဲ့ေမးခွန်းကေတာ့
“တရားခံ ဘယ်သူလဲေဟ့။”
ြဖစ်ပါတယ်။ ခွင့်လွှတ်တယ် ခွင့်မလွှတ်ဘူးဆိုတာကေတာ့ ေနာက်မှ ဆက်စဉ်းစား။ ေလာေလာဆယ်ေတာ့ ဒါက ဘယ်လိုြဖစ်ရတာလဲ ဆိုတာကို သိချင်ပါလိမ့်မယ်။ ဒီေနရာမှာ လိ်မ္မာပါးနပ်ေြပြပစ်စွာ မကိုင်တွယ်နိုင်ခဲ့ရင် ငယ်ေသာအမှုက အြကီးြကီး ြကီးေတာ့မှာပါ။ သူ့ဆီကေန ြဖစ်နိုင်စရာက နှစ်လမ်းပဲရှိတယ်ေလ။ ေြပလည်တဲ့လမ်း မဟုတ်ဘူးဆိုရင် တရားခံလို့ စွပ်စွဲခံရတဲ့သူကို ေြဖရှင်းခွင့် ေပးရမှာေပါ့။ ခိုင်လံုတဲ့အချက်အလက် အေထာက်အထားေတွနဲ့ စစ်ေဆးလို့ ေနာက်ဆံုးရလာတဲ့အေြဖဟာ မြပတ်မသားနဲ့ သံသယြဖစ်စရာပဲ ရှိေနေသးတယ်ဆိုရင် အဲဒီသံသယရဲ့အကျိုးကို တရားဥပေဒအရ တရားခံသာလျှင် ခံစားခွင့် ရှိပါသတဲ့။
ဆိုလိုတာက စွပ်စွဲချက် မခိုင်လံုရင် သူေြပာတာသာ ယံုေပးလိုက်ဖို့ ရှိတယ် လို့ ေြပာတာပါ။ သံသယြဖစ်ဖွယ်ရာ မရှိဘူး။ သူ့ေြကာင့် တဘက်လူ အသက်ဆံုးရှံုးသွားရတာ ေသချာတယ် လို့ အေြဖထွက်လာြပီ ဆိုပါစို့။ ေပါင်ချိန်လို ဓါးစက်ြကီး ထြပင်ခိုင်းလို့ မရေသးပါဘူး။ တရားခံမှာ အဲဒီအချိန်တုန်းက ေသေစလိုေသာ ေစတနာ (Intention to kill)၊ ေသေစလိုေသာ ရည်ရွယ်ချက် (Motive) ရှိေနခဲ့သလားဆိုတာကို ဆက်သက်ေသြပရပါေသးတယ်။ အဲဒါေတွ မရှိခဲ့ရင် လူသတ်မှုေတာင်မှ လူေသမှု၊ မေတာ်တဆမှုအြဖစ် ေြပာင်းသွားနိုင်ေသးတာကိုး။
သို့ေသာ်လည်း မြကာေသးခင်က ေလယာဉ်ပျက်ကျတဲ့ကိစ္စမှာေရာ၊ ေမ့ေဆးေပးရင်း လူနာ အသက်ဆံုးသွားတဲ့ကိစ္စမှာေရာ၊ အဲဒီအဆင့်ေတွ တစ်ဆင့်မှ မပါလိုက်ပဲ ေလသံြကား တရားနာြပီး ပုဂ္ဂလိကခံစားချက်ေတွနဲ့ တဘက်သတ်စွပ်စွဲ၊ ေကာက်ချက်ချ၊ ြပစ်တင် ေဝဖန်၊ ေြပာဆိုတာေတွ အများြကီးမှ အများြကီး ြကားလိုက်ဖတ်လိုက်ရပါတယ်။ ေစာေစာက ေြပာခဲ့တဲ့ ေမးခွန်းေတွရဲ့အေြဖကို မသိပဲနဲ့ စွပ်စွဲထားတဲ့သူေတွမှာ အြပစ်မရှိဘူးလို့လည်း ဘုရားသခင်ကိုတိုင်တည်ရံုနဲ့ သက်ေသြပလို့ မရပါဘူး။ ဒါေြကာင့် ဘာပဲြဖစ်ြဖစ် ဒီအေြခအေနအထိ ေရာက်လာရင်ေတာ့ စွပ်စွဲခံရသူဘက်ကလည်း မြဖစ်မေန ေြဖရှင်းလိုက်တာ ေကာင်းပါတယ်။
တရားမျှတတဲ့ အဆံုးအြဖတ်တစ်ခုထွက်လာရင်ေတာ့ နှစ်ဘက်စလံုးက ေစာဒကမတက်ေတာ့ပဲ လက်ခံလိုက်၊ ြပီးခဲ့တဲ့အြဖစ်ေတွကို ေမ့ပစ်လိုက်။ အဲဒါအေကာင်းဆံုး နိဂံုးပါပဲ။ လက်ေတွ့ဘဝမှာေတာ့ အဆိုးဆံုး အဆံုးသတ်ေတွ မြကာခဏ ေတွ့ေနရပါတယ်။ အရပ်ထဲမှာ ေခွးရူးကိုက်လို့ စည်ပင်က အမဲတံုးပစ်တဲ့အခါ အရူးေရာအေကာင်းပါမကျန် ေခွးဇာတ်တံုးကုန်သလိုပါပဲ။
ကံအေြကာင်းမလှလို့ တကယ်ပဲ ကျင့်ဝတ်စည်းကမ်း မေစာင့်ထိန်းတဲ့ အသြပာဆရာဝန်၊ အာပလာဆရာဝန်ေတွနဲ့ေတွ့ြပီး ေရတိမ်နစ်ရတဲ့အတွက် အရိုးေကျေကျ အေရခန်းခန်း လက်တုန့်ြပန်ေတာ့မယ်ဆိုရင် အခက်ေတွ့ရတာက အလုပ်ထဲမှာရှိေနတဲ့ တြခားဆရာဝန်ေတွအေပါ်မှာ မလိုလားအပ်တဲ့ အပိုဖိစီးမှုေတွ အဆမတန်တက်လာြပီး လက်ေတွ့မှာ နစ်နာရတာက ဘာမှမဆိုင်တဲ့ တြခားလူနာေပါင်းများစွာပါ။
အရင်ဆံုးကေတာ့ ေန့စဉ်လည်ပတ်ေနတဲ့ လုပ်ငန်းယန္တရားေတွ အကုန် ရပ်တန့်သွားတာေပါ့။ လက်ကေလးဗိုက်ေပါ်တင်ရံုနဲ့ ခွဲမယ်မခွဲဘူး ဆံုးြဖတ်လို့ရေနေပမယ့် အေရးအေြကာင်းဆို ကိုယ့်ဘက်က ခိုင်လံုတဲ့သက်ေသ အေထာက်အထားြဖစ်ေစဖို့ ကွန်ြပူတာဓါတ်မှန်အေြဖမရမချင်း မခွဲဘူး ြဖစ်လာသတဲ့။ အဲဒါေြကာင့် အေမရိကန်ေတွဆီမှာ ေဆးကုစားရိတ်ေတွ ေြကာက်ခမန်းလိလိ တက်ကုန်တာဆိုပဲ။ ဟိုမှာက ြပဿနာမရှိဘူးေလ။ အစိုးရကေပးတာ။
ဒီမှာ အဲဒီစားရိတ် လူနာကေပးရတာ၊ ဆရာဝန်လည်း ရတာမဟုတ်။ စွန့်စားရေတာ့ကိုယ်က၊ ေကာင်းသွားေတာ့ ကိုယ့်ေကျးဇူးတင်မှာလည်း မဟုတ်၊ ြပဿနာြဖစ်ေတာ့ ကိုယ့်ေခါင်းေပါ်လာပံုတာလို့ ေမ့ေဆးဆရာဝန်ေတွက ေတွးကုန်ရင် ကျုပ်တို့လည်း အူေခါက်တဲ့လူနာခွဲချင်ရင် ဆရာဇီဝကတုန်းကလို ေရကူးညှာတင်နည်းနဲ့
“ခုနှစ်နှစ် အိပ်နိုင်ပါမည်ေလာ။”
က စ ေမးေနရမယ်။
အာကာယံထဲ စံြမဲြမန်းလို့ကေန ေလယာဉ်ပျံအေြကာင်း စလိုက်တာ အခုေတာ့ ေမ့ေဆးမိြပီး အိပ်မက်ကမ္ဘာထဲ အြကာြကီးပါပဲကွယ် ြဖစ်သွားြပီ။ နိဂံုးမချုပ်ခင် အစဆွဲထုတ်စရာ တစ်ခုကျန်ပါေသးတယ်။ ဒီကေန့ေခတ် သတင်းမီဒီယာေတွက သတင်းတက်တာ အင်မတန်ြမန်သဗျ။ အဲဒီေန့ ေန့လည်မေရာက်ခင်မှာကို ဟဲဟိုးမှာ အဲယားပုဂံေလယာဉ်ပျက်ကျတယ်လို့ ေဖ့စ်ဘုတ်ေပါ်တက်ေနြပီ။ ဘာမှမြကာဘူး။ အဲဒါ သတင်းအမှားြကီးပါလို့ ေြဖရှင်းတာေတွ တက်လာေရာ။ ခဏေနေတာ့ ပျက်ကျတာေတာ့မှန်တယ်။
လူအေသအေပျာက် မရှိပါဘူး ြဖစ်သွားြပန်တယ်။ ေလယာဉ်မယ်ေလးနဲ့ အင်တာဗျူးေတာ့ ခရီးသည်အားလံုး ကယ်ထုတ်နိုင်ခဲ့တယ်တဲ့။ ေမာ်ေတာ်ဆိုင်ကယ်တစ်စီး မီးေလာင်ထားတာြပြပီး ကေလးငယ်တစ်ေယာက်ရဲ့ အေလာင်း ေတွ့တယ် လို့ တခါ ြဖစ်လာြပန်ေရာ။ ေနာက်ေတာ့မှ ခရီးသည်စာရင်းနဲ့တိုက်ြပီး မနွယ်လင်းရှိန်ဆိုတဲ့ ဧည့်လမ်းညွှန်အမျိုးသမီးေလးရဲ့အေလာင်းပါလို့ အတည်ြပုလာတယ်။ ေနာက်ရက်မှာ နိုင်ငံြခားသား ခရီးသည်ေတွနဲ့ အင်တာဗျူးတဲ့အခါ အဲဒီမိန်းကေလးက ခရီးသည်ေတွ အသက်ကိုကယ်တင်ဖို့ ြကိုးစားရင်း ေလယာဉ်ထဲမှာ ကျန်ေနခဲ့တယ်လို့ ဆိုြပန်တယ်။
ဒီအခါမှာ အာဇာနည်စန်းစန်းက နှစ်ေယာက်ြဖစ်သွားတယ်။ တချို့က ေလယာဉ်မယ်ကေလးရဲ့ သက်စွန့်ဆံဖျား တာဝန်ထမ်းေဆာင်ပံုေတွကို အသားေပးြပီး တချို့ကေတာ့ ဧည့်လမ်းညွှန်မကေလးက သူ့အသက်ကို ပဓာနမထားပဲ ခရီးသည်ေတွကို ကယ်တင်ေပးခဲ့ပံုကို ချီးမွှန်းခန်းဖွင့်တယ်။ မိနစ်ပိုင်းအတွင်းမှာ ခရီးသည်ေတွကို တစ်ေယာက်မကျန် ေဘးလွတ်ရာပို့ေဆာင်နိုင်တဲ့အတွက် ဒီေြခရာလက်ရာမျိုးဟာ တစ်ဦးေကာင်းတစ်ေယာက်ေကာင်း လူစွမ်းေကာင်းလုပ်သွားတဲ့ အကျိုးရလပ် မဟုတ်မှန်းေတာ့ သိသာပါတယ်။
စံနစ်တကျ ေလ့ကျင့်သင်ြကားထားေပးတဲ့အတိုင်း အဖွဲ့လိုက် ကျွမ်းကျင်စွာေဆာင်ရွက်သွားလို့သာ ဒီအချိန်ကေလးနဲ့ ဒီေလာက်လူအများြကီး အြပင်ကိုေရာက်သွားတယ်။ နို့မို့ဆို ကိုယ့်လူမျိုးေတွ အေပါက်ဝပိတ်ေအာင် အတင်းတိုးပံုကို သိတယ် မဟုတ်လား။ ဘယ်သူမှေတာင် အြပင်ေရာက်လိုက်မှာ မဟုတ်ဘူး။
“နှလံုးသားနဲ့ စစ်တာဝန်”
ဇာတ်ကားထဲက ေြကာက်ေြကာက်နဲ့ အထဲမဝင် အြပင်မထွက် အေပါက်ဝပိတ် ငုတ်တုတ်ထိုင်ချတဲ့ ေဝသာလီေမာင်ဖုန်းြကီးလို ခရီးသည်ေတွလည်း ပါဦးမှာေပါ့။ ေလယာဉ်အမှုထမ်းေတွဆိုတာက ဟိုးေရှ့ကေြပာခဲ့သလို risk ေတွ မှန်သမျှ ေလျှာ့ချဖို့အတွက် အေရးေပါ်အေြခအေနမှာ ဘယ်လိုထွက်ေပါက်ေပးရတယ် ဆိုတာ အြကိမ်ြကိမ် အခါခါ ေလ့ကျင့်ထားြပီးသားပါ။ ခရီးစဉ်တိုင်းမှာ ေလယာဉ်မယ်ကေလးေတွက အသက်ကယ်ဝတ်စံုကေလးေတွ ဝတ်ြပတာ။
ေြပးလမ်းဘယ်လိုရှာရမလဲ။ အေရးေပါ်တံခါးေပါက် ဘယ်မှာရှိသလဲ ြပေပးတာဟာ သူတို့ရဲ့ လှတပတ ရုပ်ရည်ကေလးေတွကို ြပြပီး နမ်းမလားေမာင်ရဲ့ ေမွှးတယ်ရှင် လုပ်ဖို့မှ မဟုတ်တာ။ လုပ်ငန်းသေဘာသဘာဝကိုက ေကာ်ဖီတိုက်ရံု၊ သြကားလံုးေဝရံု ခန့်ထားတာ မဟုတ်ဘူး။ ဒါေြကာင့် သူတို့လည်း အဲဒီဘက်မှာ ကျွမ်းကျင်ရာ လိမ္မာတဲ့သေဘာရှိတယ်။ ခရီးသည်ေတွ အားလံုးကုန်မှ ေလယာဉ်ေပါ်ကဆင်းခဲ့ပါတယ် ဆိုတာ လိမ်ေြပာတာေတာ့ မြဖစ်နိုင်ပါဘူး။ သို့ေသာ်လည်း ခရီးသည်တစ်ေယာက် အသက်ဆံုးခဲ့ရတာကလည်း အမှန်တကယ် ြဖစ်ပျက်ခဲ့တာပဲ။
ဧည့်လမ်းညွှန်ကေလးမေလးက ဧည့်သည်ေတွကို ဦးစားေပးြပီး ထွက်ေပါက်ေပးတယ်ဆိုတာလည်း သူ့အသက်ေမွးဝမ်းေကျာင်းအရကို ကျင့်သားရြပီးသား အေနအထားပါ။ အေရးြကံုလာလို့ ဧည့်သည်ကိုပစ်ြပီး ကိုယ်လွတ်ရုန်းေြပးတယ်ဆိုတဲ့ ဂိုက်က ြမန်မာေတွထဲမှာ ေတာ်ေတာ်ရှားပါလိမ့်မယ်။ အတက်အဆင်း ေလှကားထစ်ကေလးေတွမှာေတာင်
“Watch your step.”
“Mind your head.”
နဲ့ ခလုပ်မထိ ဆူးမညိေအာင် ေစာင့်ေရှာက်ေနြကတာ ေလယာဉ်ပျံြကီး မီးေလာင်ကာနီးမှ အတင်းလုြပီး ေကျာ်ခွတက်စရာ အေြကာင်း မရှိပါဘူး။ ဒါေြကာင့်မို့ အဲဒီကေလးမကေလးကိုလည်း စိတ်မေကာင်းြခင်းြကီးစွာနဲ့ လှိုက်လှိုက်လှဲလှဲ ချီးကျူးပါတယ်။ နိုင်ငံြခားသားဧည့်သည်ေတွေရှ့မှာ ြမန်မာ့သတ္တိနဲ့ အနစ်နာခံမှုကို ြပလိုက်နိုင်တဲ့အတွက်လည်း ဂုဏ်ယူပါတယ်။
ဒါေပမယ့် ဒီကေလးမေလးနဲ့ပတ်သက်တဲ့ အချက်အလက်ေတွ ပို့ေပးြပီး စာတစ်ပုဒ်ေရးပါဦးလို့ တိုက်တွန်းလာတဲ့အခါ (ဒါကေတာ့ သူလည်း ဖတ်ချင်လို့ ြဖစ်ပါလိမ့်မယ်) ကိုယ့်ဘက်က အေြဖတစ်ခု ြပတ်ြပတ်သားသား ထွက်လာတဲ့အထိေတာ့ ေစာင့်ြကည့်ချင်ပါေသးတယ်။ ကေလာင်ကျွံသွားရင် စကားကျွံတာထက် ဆိုးတယ်ေလ။ ကိုယ်ကလည်းသတင်းေထာက် မဟုတ်တဲ့အတွက် အချိန်နဲ့တေြပးညီ ထုတ်ြပန်နိုင်ဖို့ မလိုဘူး ထင်တာပဲ။ အချက်အလက် အြဖစ်အပျက်ထက်စာရင် အေတွးအြမင် ခံစားချက်တစ်ခုခု ရလာတဲ့အထိ ေခါင်းထဲကို Data input လုပ်ရတာေပါ့။
ပုလဲကံုးကေလးများသီသလို အစပျိုးထားတဲ့ ြပစ်တင်ေဝဖန် စွပ်စွဲေြပာဆိုမှုေတွကို ြပန်ေကာက်လိုက်ပါဦးမယ်။ ကိုယ်ကိုယ်တိုင်ပါမသွားတဲ့ ေလယာဉ်ြကီးကိစ္စမှာ မနွယ်လင်းရှိန်ကို အာဇာနည်မွှန်းြပီး ေလယာဉ်အဖွဲ့သားေတွ တာဝန်မေကျဘူး။ ေလယာဉ်မှူးြကီး အဲဒီညက မူးလိုက်တာ ေဒါင်ချာစိုင်းေနတယ်။ ဆိုတဲ့ မှတ်ချက်မျိုးကို သေဘာမတူပါဘူး။
အလားတူပဲ ေလယာဉ်မယ်ေတွက အကုန်လံုးရေအာင် ကယ်ထုတ်တဲ့အချိန်မှာ သူက ေြကာက်လွန်းလို့ သတိလစ်ြပီး ကျန်ခဲ့တာေနမှာေပါ့ ဆိုတဲ့ ထင်ေြကးမျိုးကိုလည်း လက်မခံနိုင်ပါဘူး။ (ခုန်အချမှာ ဘီးြကားထဲကျသွားလို့ ဦးေခါင်းကို ဒဏ်ရာရသွားတာ လို့ အတည်မြပုနိုင်ေသးတဲ့ သတင်းရပ်ကွက်က ေြပာပါတယ်။) ဒီအခါမှာ ငယ်ငယ်တုန်းကြကည့်ဖူးတဲ့ Dustin Hoffman ရဲ့
“Hero”
ဆိုတဲ့ ရုပ်ရှင်ကားကေလးကို ေြပးသတိရမိပါတယ်။ ေလယာဉ်ပျံပျက်ြကတဲ့အချိန်မှာ မဆီမဆိုင် ခရီးသည်ေတွကို ေဘးလွတ်ရာကယ်ထုတ်ေပးြပီး ကိုယ့်အိမ်ကိုယ်ြပန်သွားတဲ့ ကားသမားေလးဟာ စင်ဒရဲလားပံုြပင်ထဲကလို ဘိနပ်ကေလးတစ်ရံေတာ့ အဲဒီမှာ ကျန်ခဲ့သတဲ့။ ခံုဘိနပ်ကို ေတာ်တဲ့သူ ေတွ့ေအာင်ြကိုးစားတဲ့အခါ တကယ်မဟုတ်ပဲ ေရာင်ေတာ်ြပန်နဲ့ေရာလွှတ်တဲ့ ကယ်တင်ရှင်အတုြကီးက မီဒီယာေတွမှာ ဟိုးဟိုးေြကာ်တဲ့ သူရဲေကာင်းြကီး၊ ဆုေငွေဒါ်လာသန်းေပါင်းများစွာနဲ့ ဇာတ်လိုက်ြကီးြဖစ်ေနပါေလေရာ။
အဲဒီဘိနပ် အမှားတစ်ရံကေန အမှန်တရားြဖစ်ဖို့ ြပန်ြကိုးစားရတဲ့ ဇာတ်လမ်းကေလးပါ။ ဇာတ်သိမ်းခန်းေရာက်လို့ ေနာက်တစ်ခါသွားကယ်ဖို့ ြကံုလာတဲ့အခါမှာေတာ့ သူ့သားေလးကို စိတ်ချရေအာင် မှာထားခဲ့တယ်။
“ငါ့ဘိနပ်ကို ေသချာြကည့်ထားဦး။” တဲ့။
ကိုယ့်ဆီကအြဖစ်အပျက်မှာေတာ့ ကယ်တင်ရှင်ဆိုတာ တစ်ေယာက်တည်းရှိရမယ် လို့ ဘယ်သူကများ ကန့်သတ်သွားတယ် မသိပါဘူး။ တကယ်ဆို နှစ်ေယာက်လံုးေတာင် ကမယ်မထင်ဘူး။ အားလံုးပါတယ်။ ခရီးသည်ေတွ စည်းကမ်းတကျ နဲ့ ညွှန်ြကားချက်အတိုင်း လိုက်နာလို့လည်းပါတယ်။ ဘယ်လိုပဲြဖစ်ြဖစ် ကယ်လို့ရတဲ့အထဲမှာ တစ်ေယာက်ေလျာ့ေနတဲ့အတွက် လူတိုင်းလူတိုင်း ယူြကံုးမရ ခံစားြကရမှာချည့်ပဲ။
ဒါေြကာင့်မို့လို့ ဒီကေလးမေလးဟာ သူ့အသက်ကိုမငဲ့ပဲ ခရီးသည်ေတွကို ဦးစားေပးရင်း ေရတိမ်နစ်ခဲ့ရရှာတယ် ဆိုတဲ့အထိကို ချွင်းချက်မရှိ လက်ခံတယ်။ ဒီလိုြဖစ်ရတာ ဘယ်သူဘယ်ဝါ တာဝန်မေကျလို့ ဆိုတာကေတာ့ သက်ေသရှိမှ လက်ခံနိုင်မယ်။ အဲဒီလို သက်ေသြပတဲ့အခါ သံသယြဖစ်ဖွယ်ရှိလာရင်လည်း သံသယ၏အကျိုးကို စွပ်စွဲခံရသူကိုသာ ခံစားထိုက်တယ်။
သက်ေသခိုင်လံုတယ်ဆိုတာေတာင် အေသခံဗံုးခွဲတိုက်ခိုက်တာမျိုး မဟုတ်တဲ့အတွက် ဘယ်သူ့မှာမှ ေသေစလိုေသာဆန္ဒဆိုတာ မရှိဘူး။ မေတာ်တဆမှုတစ်ခုသာြဖစ်တယ်။ ေမ့ေဆးဆရာဝန်များနဲ့ ပတ်သက်တဲ့ကိစ္စမှာလည်း အတူတူပဲ။
ဒီတခါေတာ့ေလ သည်ေကာင်ကေလးကို အရွဲ့တိုက်တယ်လို့ ဆိုပါမည် ြဖစ်ဦးမယ်။ ဒီစကားကိုြကားရတဲ့အခါ ေမာင်စံဖားကေလးေတာ့ သူတို့ဆရာဝန်ေတွဘက်က ပင်းြပန်ြပီ။ ဦးေတဇြကီးဘက်က လာဘ်စားထားလိုက်ြပန်ြပီ။ စသည်ြဖင့် ေတွးေကာင်းေတွးမယ်ဗျ။ အဲသလိုရင် ဆက်ေတွးြကည့်လိုက်ပါဦးဗျာ။
အခုေြပာသွားတဲ့ တရားချစကားေတွဟာ ဘယ်သူေတွကို နှလံုးစိတ်ဝမ်း ြငိမ်းချမ်းသွားေစသလဲဆိုတာ။ အဓိကကေတာ့ အသက်ဆံုးရှံုးသူရဲ့ ကျန်ရစ်သူမိသားစုအတွက် ေြပရာေြပေြကာင်း၊ ေသာကဗျာပါဒေတွအေပါ်မှာ ေဒါသ၊ ေဒါမနဿမီးေတွ ဆက်မေလာင်ပဲ ြငိမ်းရာြငိမ်းေြကာင်းကိုသာ ရည်ရွယ်ပါတယ်။
“ကလျာဏံဝါ ေကာင်းသည်လည်းြဖစ်ေသာ၊ ပါပကံဝါ မေကာင်းသည်လည်းြဖစ်ေသာ၊ ယံကမ္မံ အြကင်ကံကို ကရိသာမိ ြပုြငားအံ့။ တဿကမ္မဿ ထိုေကာင်းမှု မေကာင်းမှုကံ၏၊ ဒါယာေဒါ ေကာင်းေမွဆိုးေမွခံသည်၊ ဘဝိဿတိ ြဖစ်ရေချ၏။”
တဲ့။ အဲဒါ ဘုရားေဟာ ြဖစ်ပါတယ်ဗျာ။ အကုသိုလ်အမှုရဲ့ အတံုအလှည့်ဆိုတာ လွတ်ရိုးထံုးစံ မရှိပါဘူး။ သူများြပုတဲ့အကုသိုလ်အေပါ်မှာ ကိုယ်က လိုက်ေလာင်ြမိုက်ေနရင် ေြမွပါလည်းဆံုး သားလည်းဆံုး ြဖစ်ရမှာစိုးလို့ ေရွှြပည်ေအးတရားေဟာပါတယ်ေနာ်။
ေသဆံုးသွားသူေတွလည်း ေကာင်းရာသုဂတိလားပါေစ။ ကိုယ့်အလှည့်ကျေတာ့လည်း လားရာဂတိြမဲပါေစသားေပါ့။ ေနာက်တခါ ေကာင်းကင်ထက်မှာ ေဝဇယန္တာနတ်ရထားြကီးနဲ့ လာဆံုြကရင်ေတာ့ တာ့တာြပြပီး ဖလိုင်းကစ်စ်ေပးလိုက်မယ်။ မွ။ မွ။
0 comments:
Post a Comment