ကိသာေဂါတမီကို လူမေသဖူးတဲ့အိမ်က မုန်ညင်းဆီယူခိုင်းတဲ့ ဇာတ်ေတာ်ကေလး ြမန်မာတိုင်း ြကားဖူးြကပါတယ်။ လူဆိုတာ ေသမျိုးမို့လို့ ငယ်ငယ်ရွယ်ရွယ် မမှတ်မိေသးခင် ကေလးဘ၀က ကိုယ်ကိုယ်တိုင်ေသသွားတာ မဟုတ်ရင် တစ်ချိန်မဟုတ်တစ်ချိန်ေတာ့ ကိုယ့်အိမ်က မိသားစုဝင်တစ်ေယာက်ေယာက် ေသဆုံးခွဲခွာသွားတဲ့အြဖစ်ကို ေတွ့ရြကုံရပါဦးမယ်။
အဲသလိုအခါမျိုးမှာ ကိုယ်ေနထိုင်ရာအိမ်ေဂဟာြကီးကို ဘယ်လိုပဲ ေပျာ်ရွှင်စရာ သီရိေဂဟာ၊ မဂင်္လာရိပ်ြမုံ၊ ဇမ္ဗူ့ကျက်သေရ နံမည်ေတွ ေပးထားထား၊ အရပ်ကေခါ်ြကမယ့် နံမည်က တစ်မျိုးပဲ ရှိတယ်။ မသာအိမ် တဲ့။ ကုန်းေဘာင်မင်းဆက်ရဲ့ ပိုင်အိုးနီးယားြကီး ဦးေအာင်ေဇယျေတာင် ေရွှေပလွှာြကီးနဲ့အြပည့် ကင်ပွန်းတပ်ထားတဲ့ ေရွှတွင်းေငွတွင်း ပယင်းဒုတ္ထာ ဘာညာသာရကာတို့ပိုင်စိုးေတာ်မူေသာ အစချီဘွဲ့မည်ေတာ်ြကီးကိုပစ်ြပီး မသာေတာ် လို့ တိုတိုတုတ်တုတ် နာမ်စားအသုံးခံရတယ်ေလ။
မသာဆိုတာ အချင်းချင်း မေကျမနပ်ြဖစ်ရင် ဆဲေရးတဲ့ အသုံးအနှုန်းတစ်ခုလည်း ြဖစ်တယ်။ သူ့ကို သုံးရမှာ အားနာေနလို့ ေနာက်တစ်မျိုး နားခံသာမယ့် စကားလုံးတစ်လုံး ြပင်ြကည့်လည်း အဓိပၸါယ်ကေတာ့ ေြပာင်းမသွားပါဘူး။ အသုဘအိမ်ဆိုတာ သုဘ - ကျက်သေရ၊ အ - ကင်းမဲ့ေသာ လို့ အနက်ြပန်တယ်။
ရှင်းရှင်းေြပာရရင် ကျက်သေရမရှိတဲ့အိမ်ြကီးေပါ့။ လူဆိုတာ ေသမျိုးလို့ လက်ခံေသာ်လည်းပဲ ေသြခင်းတရားကို ဘယ်သူကမှ ေကာင်းေသာအတိတ်၊ ေကာင်းေသာနိမိတ်၊ ေကာင်းေသာလက္ခဏာအြဖစ် မြမင်နိုင်ြကတာ သဘာ၀ကျပါတယ်။ ဒါေပမယ့် မလိုချင်လို့လည်း မရဘူး။ တစ်ချိန်မဟုတ်တစ်ချိန် အဲဒါြကီးက ကိုယ့်အိမ်မှာ လာကိုြဖစ်ရဦးမှာ။ အဲသလိုြဖစ်လိုက်တဲ့အခါကျေတာ့မှ ကိုယ်တို့ြမန်မာ့ဓေလ့ထုံးတမ်းနယ်ပယ်မှာ နာေရးနဲ့ ပတ်သက်ေသာ အယူအဆအေတွးအေခါ် ေြမာက်များစွာကို မှတ်သားမကုန် ကိုယ်ေတွ့ြကုံြကရတယ်။
ကိုယ်ေတွငယ်ငယ်ကေတာ့ အရပ်ထဲမှာ နာေရးြဖစ်တဲ့အိမ်ဆို သိပ်ေြကာက်တာပဲ။ အနားကေတာင် ြဖတ်မေလျှာက်ရဲဘူး။ ခပ်လှမ်းလှမ်းက ေရှာင်သွားတယ်။ ဘာကိုေြကာက်တာလဲဆိုေတာ့ သရဲေြကာက်တာေလ။ အိမ်နားက အေဒါ်ြကီးေတွက ေြပာြပတယ်။ လူေသရင် ခုနှစ်ရက်အထိေတာ့ လိပ်ြပာကေလးက အိမ်မှာေနေသးတယ်။ ခုနှစ်ရက်ြပည့်ေတာ့မှ ရက်လည်ဆွမ်းသွပ်တရားနာ သာဓုေခါ်ြပီး သူသွားရမယ့် ေနာက်ဘ၀ကို ကူးရတာ။ အဲ့သည်ေနာက်ဆုံးညဆိုရင် လာနှုတ်ဆက်တတ်တယ်။ ချိုးချိုးချွတ်ချွတ် ဂေလာင်ဂလွမ် အသံေတွ ေပးတတ်တယ်။ ထမြကည့်နဲ့။ အမျှအတမ်းေဝေပးလိုက်။
အဲသည်ခုနှစ်ရက်ကိုေတာင် အိမ်ေစာင့်နတ်က ေပးမေနမှာစိုးတဲ့အတွက် အိမ်တွင်းမင်းမဟာဂီရိ နတ်အုန်းသီးြကီးကို ခနေလာက်ေတာ့ ခွင့်ြပုပါဦးဖျားဆိုြပီး ြဖုတ်ထားေပးရတယ်။ ရက်လည်ြပီးမှ အသစ်ြပန်လဲရသတဲ့။ အိမ်တန်းတန်းမတ်မတ် မြပန်ပဲ အလည်လွန်ေနမှာစိုးလို့လည်း အသုဘချတဲ့ေန့မှာ ရင်ဘတ်ေပါ်တင်ထားတဲ့ ပန်းကေလးတစ်ပွင့်ကို လာ လိုက်ခဲ့ဆို လိပ်ြပာေခါ်လာရတယ်တဲ့။ လိပ်ြပာေခါ်လာတဲ့လူက ဘယ်မှမဝင်ပဲ အိမ်ကိုတန်းြပန်ရတယ်။ လမ်းမှာ ဘယ်သူနဲ့မှ စကားမေြပာရဘူး။
သူများကေခါ်လည်း မထူးရဘူး။ လှည့်မြကည့်ရဘူး။ လိပ်ြပာကေလးလွင့်သွားမှာ စိုးလို့တဲ့။ ေသတဲ့သူက ဟိုဘက်မှာ ခရီးဆက်ရဦးမှာ လမ်းမှာစားဖို့ စားြမိန်စာထုပ် (ထမင်းထုပ်)ကေလး ကို အေခါင်းေပါ်တင်ေပးလိုက်ရတယ်။ သူြကိုက်တတ်ရင် ေဆးလိပ်၊ ကွမ်းယာ၊ မီးြဖစ်ကေလးပါ ပါေတာ့ ပိုေကာင်းတာေပါ့။
တမလွန်ရွာကို ကူးဖို့ ကူးတို့ခလမ်းစားရိတ် ေငွတစ်မတ်ကိုေတာ့ အေလာင်းရဲ့ ပါးစပ်ထဲက ထည့်ေပးလိုက်ရတယ်။ ဟိုဘက်မေရာက်ပဲ သည်ဘက်ြပန်လာမှာစိုးလို့ထင်တယ်။ ဘိနပ်ေြပာင်းြပန်စီးြပီး အဝတ်အစားကိုလည်း ေြပာင်းြပန်ဝတ်ေပးလိုက်ရတယ်။ သားသမီး သံေယာဇဉ်တွယ်ေနမှာစိုးရင် ကေလးေတွကိုယ်တိုင်းနဲ့ အပ်ြခည်ြကိုးကေလးေတွ ထုံးြပီး ထည့်ေပးလိုက်ရေသးတယ်။ ဒါြပီးရင်ေတာ့ စိတ်ေအးလက်ေအး ကိုယ့်လမ်းကိုယ် ေြဖာင့်ေြဖာင့်သွားပါေတာ့။ သည်မိသားစုနဲ့ သင်နဲ့ ဘ၀ချင်းြခားသွားြပီ။ ေရစက်ကုန်လို့ အိုးစားလည်းကွဲသွားြပီဆိုြပီး အေလာင်းစင်ေအာက်မှာထားတဲ့ ေရအိုးကေလးကို ခွပ်ကနဲြမည်ေအာင် ခွဲပစ်ခဲ့ရေသးတာ။ ယုံလို့လည်း မဟုတ်ဘူး။ မယုံလို့လည်း မဟုတ်ဘူး။ ထုံးတမ်းစဉ်လာအရ အရပ်ထဲမှာ သည်လိုပဲလုပ်ေနြကတယ်ဆိုေတာ့ သူသူကိုယ်ကိုယ် အြငင်းမပွားပဲ ရိုးရာနဲ့အညီ ေဆာင်ရွက်ေနြကတာ သည်ကေန့အထိပါပဲ။
တကယ်ေတာ့ အဲသည်အယူဝါဒေတွက ဗုဒ္ဓဘာသာမေပါ်မီကတည်းကိုက ရှိနှင့်ြပီးပုံရပါတယ်။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ ဘုရားေဟာနဲ့ နည်းနည်းမှ မကိုက်ညီပဲ ဖီလာဆန့်ကျင်ေနတာကိုး။ ကိုယ်တို့ဘာသာမှာ ေနာင်တမလွန်ဘ၀ဆိုတာ ယုံြကည်ေသာ်လည်းပဲ ဝိဉာဉ်ေကာင်၊ လိပ်ြပာေကာင်ဆိုတာ ရှိမှ မရှိပဲနဲ့။ သည်ဘက်ဘ၀က ေသလွန်ရင် သူ့ရဲ့ဘ၀တဏှာမီးေတာက်ကေလးက ဟိုဘက်ဆီမီးခွက်ကို လှမ်းကူးလိုက်သည့်အလား အြခားမရှိ၊ စုေတစိတ်ကျြပီးတာနဲ့ ဇာတိစိတ်ကေလး ြဖစ်သွားသတဲ့။ ဒါေပမယ့်လည်း လူေတွေသတယ်ဆိုတာ ဘယ်ဘုရားရှင်သာသနာမှ မေပါ်ထွန်းမီကတည်းက ရှိနှင့်တာဆိုေတာ့ ေသြခင်းတရားနဲ့ ပတ်သက်ြပီး သူတို့စိတ်ထဲ ယုံြကည်သလို၊ ေမျှာ်လင့်သလို၊ ေတွးမိသလို လုပ်ကိုင်ေဆာင်ရွက်လာခဲ့ြကတာ နှစ်ေပါင်းြကာလာေတာ့ ေရှးထုံးဓေလ့ေတွ ြဖစ်ကုန်နှင့်တာ ေနပါလိမ့်မယ်။
ကိုယ်တို့ယုံြကည်ေနတဲ့ တမလွန်ြမစ်ထဲက ေလှသမားြကီးကို ကူးတို့ခေပးရတာရယ်၊ ေမ့ပင်ြကီးေအာက်ကိုေရာက်ေတာ့ သည်ဘ၀မှာ ြဖစ်ပျက်ပတ်သက်ခဲ့သမျှ အကုန်ေမ့သွားရတာေတွ၊ (အဲသည်အပင်ေအာက် ဝင်ခဲ့ဖို့ ေမ့တဲ့သူေတွကေတာ့ ေနာက်ဘ၀ လူဝင်စားြဖစ်လည်း အရင်ဘ၀က အေြကာင်းအရာေတွ အကုန်ြပန်ေြပာနိုင်သတဲ့။ အတိအကျ ေြပာနိုင်တဲ့သူလည်း ကိုယ်တိုင်ေတွ့ဖူးပါတယ်)။
တမလွန်ရွာက တရားသူြကီးက
ဖာရိုဘုရင်မင်းြမတ်ေတွ ပိရမစ်ြကီးေတွ ေဆာက်သွားတာကိုပဲ ြကည့်ြကည့်၊ တရုတ်ြပည်က ပထမေြမာက် ဧကရာဇ်ြကီး မဟာတံတိုင်းြကီးနဲ့ သခင်္ျိုင်းေတာ်ြကီးေဆာက်သွားတာကိုပဲ ြကည့်ြကည့်၊ ေသလွန်ြပီးသွားတဲ့ေနာက် တစ်ေန့ေသာအခါမှာ ြပန်လည်ရှင်သန်ထေြမာက်လာလိမ့်ဦးမယ် လို့ ေမျှာ်လင့်တာလည်းပဲ ခရစ်ယာန်ေတွယုံြကည်တဲ့ ရှင်သန်ထေြမာက်ြခင်းေန့တို့ နိုအာရဲ့ေလှြကီးတို့နဲ့ မဆန့်ကျင်ြပန်ဘူး။
ထားပါေလ။ နာေရး။ အသုဘနဲ့ ပတ်သက်လာရင် ဘယ်လိုပဲ ဝိညာဉ်လိပ်ြပာ မယုံပါဘူးဆိုတဲ့ ဗုဒ္ဓဘာသာေတွေတာင် ဘုန်းြကီးပျံလုပ်တဲ့အခါ ေခါင်းတလား၊ ေလာင်တိုက်၊ ဒုံးစင်ေတွနဲ့ ဆရာေတာ်ဘုရားြကီး နတ်ြပည်စံတဲ့ဇာတ်ကို ဧယျာဉ်ေတွကျူးလိုက်၊ မီးရှူးေတွလွှတ်လိုက်နဲ့ ကေနြကတာပဲ မဟုတ်လား။ နိဗ္ဗာန်ေရာက်သွားလို့ တိတ်တိတ်ဆိတ်ဆိတ် လွှတ်လိုက်သည် လို့မှ မရှိပဲနဲ့။ ယုံတာ မယုံတာကေတာ့ ကိုယ့်သေဘာပါေလ။ ဒါေပမယ့် ေရှးေရှးကတည်းက ြပုေနကျ ဓေလ့ထုံးစံေတွကိုေတာ့ အြငင်းအခုန်လုပ်မေနပဲ ဘာမှမှ အပန်းမြကီးတာဆိုြပီး လိုက်ေလျာလိုက်ြကတာ အကျင့်ပါသွားြကတာနဲ့တူပါတယ်။
ကိုယ်ကိုယ်တိုင်လည်း သည်တစ်သက်မှာ နာေရးနှစ်ခါ ြကုံြပီးပါြပီ။ အေဖတုန်းကတစ်ခါ၊ အဖွားတုန်းကတစ်ခါ။
ကိုယ့်ကို လာေြခာက်မှာ စိုးလို့ မဟုတ်ဘူး။ လာမေြခာက်မှာစိုးလို့ ေမျှာ်မိတာ။ မဆုံးခင်ညက သူကိုယ့်ကို အင်မတန်မှ စိတ်မချေသာမျက်လုံးြကီးနဲ့ ြကည့်တယ်။ သူေရာကိုယ်ေရာ မေနရေတာ့ဘူးလို့ စိတ်ထဲမှာ အလိုလို ခံစားမိတယ်။ ဘာေတွေြပာချင်ေနခဲ့လဲ။ ဘာေတွ မှာချင်ေနခဲ့လဲ။ လုံး၀ အစေပျာက် ထွက်ခွာသွားမှာထက်စာရင် တစ်ပတ်ကေလးပဲြဖစ်ြဖစ်။
ဝိညာဉ်အြဖစ်နဲ့ပဲြဖစ်ြဖစ် သည်အိမ်ထဲမှာ အတူတူ ရှိေနေစချင်ေသးတယ်။ သူနှုတ်ဆက်လာမှာကေလးကို ြမင်ချင်ြကားချင်ေနေသးတယ်။ ထားပါေတာ့ေလ။ ကိုယ့်အေဖဟာ ခုနှစ်ရက်ပတ်လုံး တေစ္ဆြကီးအြဖစ်နဲ့ သည်အိမ်ထဲမှာ ရှိေနေသးတယ်ဆိုရင် အဲသည်တေစ္ဆကို ကိုယ်ေတွ့ချင်ေသးတယ်။ တေစ္ဆဆိုတာ ဘ၀ချင်းြခားသွားတာပဲ ရှိတယ်။ ေြကာက်စရာ မဟုတ်ဘူး လို့ ပထမဦးဆုံး နားလည်လာပါတယ်။
ဒါေပမယ့် ဘာအရိပ်အေယာင်မှ မြမင်ခဲ့ရပါဘူး။ ဒါဆိုလည်း မယုံနဲ့ေပါ့။ အဓိပၸါယ်မှ မရှိတာ လို့လည်း မေြပာနိုင်ြပန်ဘူး။ ေလာကြကီးမှာ လူေတွနားမလည်နိုင်တဲ့ အြခင်းအရာေတွ တကယ်ရှိတာ အမှန်ပါ။ တမလွန်မှာ သူစားရသလား မစားရသလားေတာ့ ကိုယ်ေသချာမသိနိုင်ပါဘူး။ ဒါေပမယ့် သူ့အတွက် လိပ်ြပာေခါ်လာတဲ့ ဓါတ်ပုံေရှ့က နှင်းဆီပွင့်ကေလးနားမှာ ထမင်းေတွ ဟင်းေတွ ြပင်ထားြပီးရင် အသက်ရှိစဉ်က ထမင်းစားတုန်း ေဘးက ယပ်ခတ်ေပးရသလို စိတ်ထဲခံစားရပါတယ်။
အဖိုးဆုံးတုန်းက အဖွားက သူအင်မတန်ြကိုက်တတ်တဲ့ စီးကရက်ကေလးေတွကို သံဗူးလိုက် အေခါင်းထဲထည့်ေပးလိုက်တယ် လို့ ေြပာတာြကားဖူးတယ်။ ဟိုက ေသာက်ရမေသာက်ရ မသိေပမယ့် အဖွားြကည့်ရတာ လူချင်းေတွ့ြပီး ေဆးလိပ်ဗူးကမ်းေပးလိုက်ရသလို ေကျနပ်ေနပုံရတယ်။ ေနာက်ဆုံးေတာ့ သည်အေသးအဖွဲကေလးေတွဟာ ယုံြကည်ချက်ဆိုတာထက်စာရင် အလွမ်းေြပလို့ ေြပာရရင် ပိုမှန်ပါလိမ့်မယ်။ ရက်မလည်ခင် သည်တစ်ပတ်ကေလးပဲ လုပ်ခွင့်ရှိတာ။ မလုပ်လိုက်ရမှာစိုးလို့ လုပ်ကိုလုပ်တယ်။
အဖွားဆုံးတဲ့အခါ သူကအိမ်မှာ ဘယ်သူ့မှ လာမနှုတ်ဆက်ပါဘူး။ ဒါေပမယ့် ကိုယ်တို့ေန့တိုင်း ဆွမ်းချိုင့်ပို့ေနကျ ဘုန်းြကီးေကျာင်းကိုေတာ့ သွားတယ်။ ဘုရားတက်ကန်ေတာ့တယ်။ အဲသည်ေကျာင်းအိုြကီးက သူအမိုးမိုးထားတာ။ ေကျာင်းတိုင်မှာ သူ့ဓါတ်ပုံချိတ်ထားတာရှိတယ်။ သူနဲ့အတူ ကေလးမေလးနှစ်ေယာက် အေဖာ်ပါသတဲ့။ ဘုရားကန်ေတာ့။ ဓါတ်ပုံေရှ့မှာ ရပ်ြပီး စကားေြပာ၊ ေကျာင်းတစ်ပတ်ပတ်ြကည့်ြပီး ြပန်ဆင်းသွားသတဲ့။ ဆရာေတာ်ြကီးက ေမးတာ ြပန်မေြပာဘူးတဲ့။ ကိုရင်ေလးကေတာ့ ေကျာင်းေပါ်ကဆင်းေြပးသွားတယ်။ ေသြပီးတဲ့သူကို အဲသလိုမျိုး မျက်စိနဲ့တပ်အပ်ြမင်ရတာ တကယ်ရှိလို့လား။ ြကုံဖူးလို့လား လို့ ေမးရင် ရှိတယ်။ ကိုယ့်ကိုယ်ကိုယ် အိပ်ေနတာလား၊ နိုးေနတာလား မကွဲြပားတဲ့အချိန်မှာ ရိပ်ကနဲအနားေရာက်လာတာ ဘယ်သူဘယ်ဝါမှန်း သဲသဲကွဲကွဲသိလိုက်ြပီးတဲ့ ေနာက်တစ်ေန့ကျမှ
ဒါေပမယ့် ဘာသာေလးမျိုး ကိုးကွယ်တဲ့ ကုလားေပါက်စကေလး ေြပာသမျှစကားေတွကို တရားဝင်စာနဲ့ေပနဲ့ မှတ်တမ်းစစ်ချက်ယူရေတာ့မယ်ဆိုတဲ့ ဂျပန်စုံစမ်းေရးအရာရှိြကီးေတွအတွက်ေတာ့ ယုတ္တိေဗဒနဲ့ သိပ်လွတ်သွားရင် သူတို့ပါ အရူးြဖစ်ဖို့ ရှိတယ်။ သည်အခါမှာ ပီကေြပာတာက
ယုံတာမယုံတာ အပထား။ အသုဘအိမ်၊ မသာအိမ်နဲ့ ပတ်သက်လာရင် တတ်နိုင်သေလာက် ဝိုင်းြကဝန်းြကတဲ့ ချစ်စရာြမန်မာ့ဓေလ့ေလးအေြကာင်းကိုလည်း ေြပာြပချင်ပါေသးတယ်။
မသာအိမ်ဆိုတာမျိုးက ရက်မလည်မချင်း တံခါးမရှိ ဓါးမရှိ ဖွင့်ထားရတာဆိုေတာ့ အရပ်ထဲက လူငယ်လူရွယ်များက ညေရးညတာ ေစာင့်အိပ်ေပးြကရတယ်။ ကိုယ်ကိုယ်တိုင်လည်း မိတ်ရင်းေဆွရင်းအိမ်က နာေရးရှိရင် သွားသွားေစာင့်အိပ်ေပးဖူးတယ်။ အိမ်က အဖွားများအေမများကလည်း သူများအိမ် ညအိပ်ညေနလွှတ်ေလ့မရှိေပမယ့် နာေရးကျေတာ့ ၀တ္တရားပျက်မှာစိုးလို့ ြကည်ြကည်ြဖူြဖူ လွှတ်တယ်။ တချို့အိမ်ေတွက ကေလးေတွအပျင်းေြပ ဖဲကစားြကတာ ခွင့်ြပုတယ်။ ဘာမှမေြပာဘူး။ ကိုယ်ကစိတ်ပါလို့ ရိုက်ချင်လည်း ဝင်ရိုက်၊ မရိုက်လည်း သူများဖဲရိုက်တဲ့ေဘးကေန ဝင်ပါ။ ေဘးထိုး၊ အိမ်ရှင်တည်တဲ့ အစားအေသာက်ေတွစား၊ ေရာက်တတ်ရာရာ ေလေတွပန်းလို့လည်း ေနတတ်တယ်။
ညလုံးေပါက် ငုတ်တုတ်ထိုင် စကားေြပာြကတာဆိုေတာ့ တချို့ေသာ ပါရမီရှင် ကိုေလအိုးြကီးေတွရဲ့ ေတာ်ကီလွှတ်သမျှကို ပါးစပ်အေဟာင်းသားနဲ့ နာြကားမှတ်သားရတာ အခါခါပါပဲ။ လူပျို ေယာကင်္ျားေလးတစ်ေယာက်အေနနဲ့ သိသင့်သိအပ်ေသာ ဗဟုသုတအ၀၀ကို အသုဘအိမ်စကားဝိုင်းေတွက ဟုတ်တာေရာ မဟုတ်တာေရာ နားရည်၀ခဲ့ရတယ်။ ရက်မလည်ခင်ညကျ မိန်းမဝိုင်းက ချက်ေရးြပုတ်ေရးမှာ တစ်ေယာက်တစ်လက် ဝင်ပါရြပန်ေတာ့ ြကက်သွန် ဘယ်လိုနွှာရတယ်။ ငါးဘယ်လိုနွှင်ရတယ်။
ဟင်းအိုးဘယ်လိုေမွှရတယ်။ ထင်းဘယ်လိုမီးေမွှးရတယ်။ အစရှိတဲ့ မီးဖိုေချာင်စွမ်းရည်ေတွပါ တစတစြပည့်၀လာပါတယ်။ အသက်ကေလးရရလာြပီး မသာအိမ် အဝင်အထွက်များလာေတာ့ အေလာင်း ဘယ်လိုထုတ်ရတယ်။ ေသစာရင်း ဘယ်ကယူရတယ်။ သခင်္ျိုင်းမှာ ဘယ်လို ြပင်ဆင်ရတယ်။ ဆိုတာေတွပါ စပါယ်ရှယ်လစ်ြဖစ်လာေရာ။
အရပ်ထဲ နာေရးရှိတဲ့အိမ် ကူြကညီြကတယ်ဆိုတာ ေယာကင်္ျားေလးတစ်ေယာက်အေနနဲ့ သူအရွယ်ေရာက်ပါြပီလို့ ကိုယ့်ရပ်ကိုယ့်ရွာမှာ လူရာဝင် လူလုံးြပတဲ့နည်းတစ်နည်းပါပဲ။ ဤနည်းအားြဖင့် နာေရးကူညီရင်း သိသင့်သိအပ်ေသာ ထုံးတမ်းစဉ်လာများကို ရင်းနှီးကျွမ်းဝင်လာခဲ့တယ်။ တရုတ်မသာဆိုရင် အဝတ်ြဖူကေလးေတွဝတ်ြပီး ခနခန ကန်ေတာ့ရတာ။ ဂုံနီအိပ်စကေလးေတွ ကပ်ထားရတာ။ ေငွစက္ကူေလှကေလးေတွ မီးရှို့ေပးရတာ၊ စိန်ေရွှေငွ အိမ်ေြမကား အေစခံများပါမကျန် အရုပ်ကေလးေတွ မီးရိှု့စရာလုပ်ထားေပးရတာ။ အသုဘယာဉ်အြပင် လိပ်ြပာအိမ်ဆိုတဲ့ ထမ်းစင်တစ်ခု သပ်သပ်ြပင်ရတာ။ ဘုံေကျာင်းကလူြကီးေတွလာရင် ရှဲ့ရှဲ့ ရှဲ့ရှဲ့လုပ်ြပီး တစ်ေခါက်ြပန်ငိုြပြကရတာ အကုန်လုံး တီးမိေခါက်မိရှိလာပါတယ်။
မူဆလင်အိမ်က နာေရးကျေတာ့ ပလီေခါ်၊ ေန့ချင်း အသုဘချ၊ ဒဖ္ဖနာြပုြပီးတဲ့အခါ ဖျာြကီးတစ်ချပ်ေပါ်မှာ ေြကွခရုခွံေတွခင်းြပိး တစ်အိမ်လုံးး ပုတီးဝိုင်းစိပ်ြကတာ ေဘးက ဝိုင်းကူေပးတာေပါ့။ ဟိန္ပူအိမ်ဆိုရင် ြမစ်ကမ်းနံေဘးမှာ ထင်းေတွပုံြပီး ြပာကျေအာင် မီးတိုက်တာ ေစာင့်ရတယ်။ ခရစ်ယာန်အိမ်ဆိုရင် အသင်းေတာ်က စာအုပ်ကေလးေတွနဲ့ အဖဘုရားသခင် အိမ်ေတာ်ေရာက်သွားတဲ့ ေကာင်းချီးဧရင့်ေတးေတွ ဝင်ဆိုေပးတာေပါ့။ စာအုပ်မရလို့ ဘာမှ မရရင်ေတာင် အာမင်ေတာ့ တတ်တယ်။ ေသတဲ့သူက ဘာဘာသာကိုးကွယ်ေနေန၊ ကို်ယ်နဲ့ဘာသာတူတူ မတူတူ၊ သူသွားချင်တဲ့ ေကာင်းရာမွန်ရာကို ေရာက်သွားဖို့ ကိုယ်တတ်နိုင်တဲ့ဘက်က ဝင်ကူေပးတယ်။ အဲ့လိုလိုက်လုပ်ေပးလို့ ကိုယ့်သရဏဂုံ ညစ်နွမ်းသွားတယ် လို့ မထင်ပါဘူး။ ကိုယ့်အိမ်မှာ ကိုယ့်ဘုရား ကိုယ့်ဘာသာ ရှိခိုးတယ်။ ယုံလည်းယုံတယ်။ နာေရးက သွားေလသူအတွက် လုပ်ေပးတာ။ သူယုံြကည်ရာ သူ့ဘုရားဆီမှာ သူ့တမလွန် သူလှမ်းပါေစ။
ဘာသာအယူဝါဒနဲ့ ပတ်သက်လာရင်ေတာင် နာေရးကာလအတွင်းမှာ အစစအရာရာ လိုက်ေလျာေဆာင်ရွက်ေပးနိုင်မှေတာ့ မယုံ့တယုံ မဟုတ်ေသာ်ရှိ ဟုတ်ေသာ်ရှိ ရပ်ဓေလ့ရွာဓေလ့ေတွကို ပစ်ပယ်မေနေတာ့ပါဘူး။ ကိုယ်က ေြပာင်းလဲပစ်နိုင်ရင်ေတာ့ ေကာင်းသားေပါ့။ နို့မို့ရင်ေတာ့ ေသလူတစ်ေယာက်ဆုံးထားရရှာတဲ့ မသာရှင်ေတွကို စိတ်အေနှာက်အယှက် မြဖစ်ေစချင်ပါဘူး။ မလိုလားအပ်တဲ့ မှားယွင်းတဲ့အယူဝါဒေဟာင်းေတွကို လူေတွရဲ့စိတ်ကေန သကင်္ာစင်ြပီး ေပျာက်ကွယ်သွားေအာင် လုပ်နိုင်တာေတာ့ ကိုေကျာ်သူတစ်ေယာက်ပဲ ေတွ့ဖူးပါတယ်။
အင်မတန် ကျက်သေရယုတ်တဲ့၊ မဂင်္လာမရှိတဲ့၊ အမျိုးဇာတ်နိမ့်ပါးတဲ့ သုဘရာဇာ၊ စဏ္ဍာလ၊ ဒွန်းစဏ္ဍားဆိုတဲ့ အလုပ်ကို ဂုဏ်မငယ်ပါဘူး၊ မရှိမြဖစ်လိုအပ်တဲ့အလုပ်။ ကုသိုလ်ရတဲ့အလုပ်လို့ အေြပာမဟုတ်ပဲ အလုပ်နဲ့ သက်ေသြပသွားတယ်။ သူ့ေရှ့က ဘယ်သူမှ အဲ့လို မလုပ်နိုင်ခဲ့ဘူး။ (ဘဘဦးသုခကေတာ့ လမ်းညွှန်မှုေပးတာေပါ့) တကယ်လို့များ ြမန်မာေတွရဲ့ အသုဘနဲ့ပတ်သက်တဲ့ အဓိပၸါယ်မရှိေသာ အယူမှားအစွဲမှားများကို ပေပျာက်ေအာင် သန့်စင်ေပးချင်တယ်ဆိုလည်း ကိုေကျာ်သူလို အေြပာမဟုတ်၊ အလုပ်နဲ့ သက်ေသြပြကရေအာင်ပါ။ ေနာင်ဆိုရင်
အဲသလိုအခါမျိုးမှာ ကိုယ်ေနထိုင်ရာအိမ်ေဂဟာြကီးကို ဘယ်လိုပဲ ေပျာ်ရွှင်စရာ သီရိေဂဟာ၊ မဂင်္လာရိပ်ြမုံ၊ ဇမ္ဗူ့ကျက်သေရ နံမည်ေတွ ေပးထားထား၊ အရပ်ကေခါ်ြကမယ့် နံမည်က တစ်မျိုးပဲ ရှိတယ်။ မသာအိမ် တဲ့။ ကုန်းေဘာင်မင်းဆက်ရဲ့ ပိုင်အိုးနီးယားြကီး ဦးေအာင်ေဇယျေတာင် ေရွှေပလွှာြကီးနဲ့အြပည့် ကင်ပွန်းတပ်ထားတဲ့ ေရွှတွင်းေငွတွင်း ပယင်းဒုတ္ထာ ဘာညာသာရကာတို့ပိုင်စိုးေတာ်မူေသာ အစချီဘွဲ့မည်ေတာ်ြကီးကိုပစ်ြပီး မသာေတာ် လို့ တိုတိုတုတ်တုတ် နာမ်စားအသုံးခံရတယ်ေလ။
မသာဆိုတာ အချင်းချင်း မေကျမနပ်ြဖစ်ရင် ဆဲေရးတဲ့ အသုံးအနှုန်းတစ်ခုလည်း ြဖစ်တယ်။ သူ့ကို သုံးရမှာ အားနာေနလို့ ေနာက်တစ်မျိုး နားခံသာမယ့် စကားလုံးတစ်လုံး ြပင်ြကည့်လည်း အဓိပၸါယ်ကေတာ့ ေြပာင်းမသွားပါဘူး။ အသုဘအိမ်ဆိုတာ သုဘ - ကျက်သေရ၊ အ - ကင်းမဲ့ေသာ လို့ အနက်ြပန်တယ်။
ရှင်းရှင်းေြပာရရင် ကျက်သေရမရှိတဲ့အိမ်ြကီးေပါ့။ လူဆိုတာ ေသမျိုးလို့ လက်ခံေသာ်လည်းပဲ ေသြခင်းတရားကို ဘယ်သူကမှ ေကာင်းေသာအတိတ်၊ ေကာင်းေသာနိမိတ်၊ ေကာင်းေသာလက္ခဏာအြဖစ် မြမင်နိုင်ြကတာ သဘာ၀ကျပါတယ်။ ဒါေပမယ့် မလိုချင်လို့လည်း မရဘူး။ တစ်ချိန်မဟုတ်တစ်ချိန် အဲဒါြကီးက ကိုယ့်အိမ်မှာ လာကိုြဖစ်ရဦးမှာ။ အဲသလိုြဖစ်လိုက်တဲ့အခါကျေတာ့မှ ကိုယ်တို့ြမန်မာ့ဓေလ့ထုံးတမ်းနယ်ပယ်မှာ နာေရးနဲ့ ပတ်သက်ေသာ အယူအဆအေတွးအေခါ် ေြမာက်များစွာကို မှတ်သားမကုန် ကိုယ်ေတွ့ြကုံြကရတယ်။
ကိုယ်ေတွငယ်ငယ်ကေတာ့ အရပ်ထဲမှာ နာေရးြဖစ်တဲ့အိမ်ဆို သိပ်ေြကာက်တာပဲ။ အနားကေတာင် ြဖတ်မေလျှာက်ရဲဘူး။ ခပ်လှမ်းလှမ်းက ေရှာင်သွားတယ်။ ဘာကိုေြကာက်တာလဲဆိုေတာ့ သရဲေြကာက်တာေလ။ အိမ်နားက အေဒါ်ြကီးေတွက ေြပာြပတယ်။ လူေသရင် ခုနှစ်ရက်အထိေတာ့ လိပ်ြပာကေလးက အိမ်မှာေနေသးတယ်။ ခုနှစ်ရက်ြပည့်ေတာ့မှ ရက်လည်ဆွမ်းသွပ်တရားနာ သာဓုေခါ်ြပီး သူသွားရမယ့် ေနာက်ဘ၀ကို ကူးရတာ။ အဲ့သည်ေနာက်ဆုံးညဆိုရင် လာနှုတ်ဆက်တတ်တယ်။ ချိုးချိုးချွတ်ချွတ် ဂေလာင်ဂလွမ် အသံေတွ ေပးတတ်တယ်။ ထမြကည့်နဲ့။ အမျှအတမ်းေဝေပးလိုက်။
အဲသည်ခုနှစ်ရက်ကိုေတာင် အိမ်ေစာင့်နတ်က ေပးမေနမှာစိုးတဲ့အတွက် အိမ်တွင်းမင်းမဟာဂီရိ နတ်အုန်းသီးြကီးကို ခနေလာက်ေတာ့ ခွင့်ြပုပါဦးဖျားဆိုြပီး ြဖုတ်ထားေပးရတယ်။ ရက်လည်ြပီးမှ အသစ်ြပန်လဲရသတဲ့။ အိမ်တန်းတန်းမတ်မတ် မြပန်ပဲ အလည်လွန်ေနမှာစိုးလို့လည်း အသုဘချတဲ့ေန့မှာ ရင်ဘတ်ေပါ်တင်ထားတဲ့ ပန်းကေလးတစ်ပွင့်ကို လာ လိုက်ခဲ့ဆို လိပ်ြပာေခါ်လာရတယ်တဲ့။ လိပ်ြပာေခါ်လာတဲ့လူက ဘယ်မှမဝင်ပဲ အိမ်ကိုတန်းြပန်ရတယ်။ လမ်းမှာ ဘယ်သူနဲ့မှ စကားမေြပာရဘူး။
သူများကေခါ်လည်း မထူးရဘူး။ လှည့်မြကည့်ရဘူး။ လိပ်ြပာကေလးလွင့်သွားမှာ စိုးလို့တဲ့။ ေသတဲ့သူက ဟိုဘက်မှာ ခရီးဆက်ရဦးမှာ လမ်းမှာစားဖို့ စားြမိန်စာထုပ် (ထမင်းထုပ်)ကေလး ကို အေခါင်းေပါ်တင်ေပးလိုက်ရတယ်။ သူြကိုက်တတ်ရင် ေဆးလိပ်၊ ကွမ်းယာ၊ မီးြဖစ်ကေလးပါ ပါေတာ့ ပိုေကာင်းတာေပါ့။
တမလွန်ရွာကို ကူးဖို့ ကူးတို့ခလမ်းစားရိတ် ေငွတစ်မတ်ကိုေတာ့ အေလာင်းရဲ့ ပါးစပ်ထဲက ထည့်ေပးလိုက်ရတယ်။ ဟိုဘက်မေရာက်ပဲ သည်ဘက်ြပန်လာမှာစိုးလို့ထင်တယ်။ ဘိနပ်ေြပာင်းြပန်စီးြပီး အဝတ်အစားကိုလည်း ေြပာင်းြပန်ဝတ်ေပးလိုက်ရတယ်။ သားသမီး သံေယာဇဉ်တွယ်ေနမှာစိုးရင် ကေလးေတွကိုယ်တိုင်းနဲ့ အပ်ြခည်ြကိုးကေလးေတွ ထုံးြပီး ထည့်ေပးလိုက်ရေသးတယ်။ ဒါြပီးရင်ေတာ့ စိတ်ေအးလက်ေအး ကိုယ့်လမ်းကိုယ် ေြဖာင့်ေြဖာင့်သွားပါေတာ့။ သည်မိသားစုနဲ့ သင်နဲ့ ဘ၀ချင်းြခားသွားြပီ။ ေရစက်ကုန်လို့ အိုးစားလည်းကွဲသွားြပီဆိုြပီး အေလာင်းစင်ေအာက်မှာထားတဲ့ ေရအိုးကေလးကို ခွပ်ကနဲြမည်ေအာင် ခွဲပစ်ခဲ့ရေသးတာ။ ယုံလို့လည်း မဟုတ်ဘူး။ မယုံလို့လည်း မဟုတ်ဘူး။ ထုံးတမ်းစဉ်လာအရ အရပ်ထဲမှာ သည်လိုပဲလုပ်ေနြကတယ်ဆိုေတာ့ သူသူကိုယ်ကိုယ် အြငင်းမပွားပဲ ရိုးရာနဲ့အညီ ေဆာင်ရွက်ေနြကတာ သည်ကေန့အထိပါပဲ။
တကယ်ေတာ့ အဲသည်အယူဝါဒေတွက ဗုဒ္ဓဘာသာမေပါ်မီကတည်းကိုက ရှိနှင့်ြပီးပုံရပါတယ်။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ ဘုရားေဟာနဲ့ နည်းနည်းမှ မကိုက်ညီပဲ ဖီလာဆန့်ကျင်ေနတာကိုး။ ကိုယ်တို့ဘာသာမှာ ေနာင်တမလွန်ဘ၀ဆိုတာ ယုံြကည်ေသာ်လည်းပဲ ဝိဉာဉ်ေကာင်၊ လိပ်ြပာေကာင်ဆိုတာ ရှိမှ မရှိပဲနဲ့။ သည်ဘက်ဘ၀က ေသလွန်ရင် သူ့ရဲ့ဘ၀တဏှာမီးေတာက်ကေလးက ဟိုဘက်ဆီမီးခွက်ကို လှမ်းကူးလိုက်သည့်အလား အြခားမရှိ၊ စုေတစိတ်ကျြပီးတာနဲ့ ဇာတိစိတ်ကေလး ြဖစ်သွားသတဲ့။ ဒါေပမယ့်လည်း လူေတွေသတယ်ဆိုတာ ဘယ်ဘုရားရှင်သာသနာမှ မေပါ်ထွန်းမီကတည်းက ရှိနှင့်တာဆိုေတာ့ ေသြခင်းတရားနဲ့ ပတ်သက်ြပီး သူတို့စိတ်ထဲ ယုံြကည်သလို၊ ေမျှာ်လင့်သလို၊ ေတွးမိသလို လုပ်ကိုင်ေဆာင်ရွက်လာခဲ့ြကတာ နှစ်ေပါင်းြကာလာေတာ့ ေရှးထုံးဓေလ့ေတွ ြဖစ်ကုန်နှင့်တာ ေနပါလိမ့်မယ်။
ကိုယ်တို့ယုံြကည်ေနတဲ့ တမလွန်ြမစ်ထဲက ေလှသမားြကီးကို ကူးတို့ခေပးရတာရယ်၊ ေမ့ပင်ြကီးေအာက်ကိုေရာက်ေတာ့ သည်ဘ၀မှာ ြဖစ်ပျက်ပတ်သက်ခဲ့သမျှ အကုန်ေမ့သွားရတာေတွ၊ (အဲသည်အပင်ေအာက် ဝင်ခဲ့ဖို့ ေမ့တဲ့သူေတွကေတာ့ ေနာက်ဘ၀ လူဝင်စားြဖစ်လည်း အရင်ဘ၀က အေြကာင်းအရာေတွ အကုန်ြပန်ေြပာနိုင်သတဲ့။ အတိအကျ ေြပာနိုင်တဲ့သူလည်း ကိုယ်တိုင်ေတွ့ဖူးပါတယ်)။
တမလွန်ရွာက တရားသူြကီးက
“မင်း လူ့ဘ၀တုန်းက ဘာေတွ ကုသိုလ်ေကာင်းမှုလုပ်ခဲ့သတုန်း”လို့ ြပန်စစ်ေဆးတယ်ဆိုတာေတွက တရုတ်ြပည်က ေပါက်ေဖာ်ြကီးေတွလည်း မနီးယိုးစွဲ ယုံြကည်ြကသလို၊ ဂရိနတ်ဘုရားပုံြပင်ေတွထဲက အယူဝါဒေတွနဲ့လည်း ခပ်ဆင်ဆင်တူပါတယ်။ ဝူခုန်းကားထဲမှာ ယမမင်းဆီက ေသစာရင်းစာအုပ်ြကီးထဲမှာ သူ့နံမယ်သွားဖျက်ထားလို့ စွန်းဝူခုန်းေလး အမတြဖစ်သွားတာ၊ ေြမေအာက်ကမာ္ဘကို ေဟးဒီးစ်ြကီးက ပိုင်စိုးြပီး ေသလွန်သူေတွကို အုပ်ချုပ်တာေတွက သူတို့လည်း ဒါမျိုးေတွ အတူတူ ယုံြကတယ်လို့ ြပတာပါ။
ဖာရိုဘုရင်မင်းြမတ်ေတွ ပိရမစ်ြကီးေတွ ေဆာက်သွားတာကိုပဲ ြကည့်ြကည့်၊ တရုတ်ြပည်က ပထမေြမာက် ဧကရာဇ်ြကီး မဟာတံတိုင်းြကီးနဲ့ သခင်္ျိုင်းေတာ်ြကီးေဆာက်သွားတာကိုပဲ ြကည့်ြကည့်၊ ေသလွန်ြပီးသွားတဲ့ေနာက် တစ်ေန့ေသာအခါမှာ ြပန်လည်ရှင်သန်ထေြမာက်လာလိမ့်ဦးမယ် လို့ ေမျှာ်လင့်တာလည်းပဲ ခရစ်ယာန်ေတွယုံြကည်တဲ့ ရှင်သန်ထေြမာက်ြခင်းေန့တို့ နိုအာရဲ့ေလှြကီးတို့နဲ့ မဆန့်ကျင်ြပန်ဘူး။
ထားပါေလ။ နာေရး။ အသုဘနဲ့ ပတ်သက်လာရင် ဘယ်လိုပဲ ဝိညာဉ်လိပ်ြပာ မယုံပါဘူးဆိုတဲ့ ဗုဒ္ဓဘာသာေတွေတာင် ဘုန်းြကီးပျံလုပ်တဲ့အခါ ေခါင်းတလား၊ ေလာင်တိုက်၊ ဒုံးစင်ေတွနဲ့ ဆရာေတာ်ဘုရားြကီး နတ်ြပည်စံတဲ့ဇာတ်ကို ဧယျာဉ်ေတွကျူးလိုက်၊ မီးရှူးေတွလွှတ်လိုက်နဲ့ ကေနြကတာပဲ မဟုတ်လား။ နိဗ္ဗာန်ေရာက်သွားလို့ တိတ်တိတ်ဆိတ်ဆိတ် လွှတ်လိုက်သည် လို့မှ မရှိပဲနဲ့။ ယုံတာ မယုံတာကေတာ့ ကိုယ့်သေဘာပါေလ။ ဒါေပမယ့် ေရှးေရှးကတည်းက ြပုေနကျ ဓေလ့ထုံးစံေတွကိုေတာ့ အြငင်းအခုန်လုပ်မေနပဲ ဘာမှမှ အပန်းမြကီးတာဆိုြပီး လိုက်ေလျာလိုက်ြကတာ အကျင့်ပါသွားြကတာနဲ့တူပါတယ်။
ကိုယ်ကိုယ်တိုင်လည်း သည်တစ်သက်မှာ နာေရးနှစ်ခါ ြကုံြပီးပါြပီ။ အေဖတုန်းကတစ်ခါ၊ အဖွားတုန်းကတစ်ခါ။
“ဒါေတွကို ယုံတာလား။ မယုံဘူးလား။”လို့ေမးရင်
“ယုံတယ်လည်း မဟုတ်ဘူး။ မယုံဘူးလည်း မဟုတ်ဘူး။ ဒါေပမယ့် ထုံးစံရှိသမျှေတာ့ ထုံးစံအတိုင်း လိုက်လုပ်ေပးမှာ ဘယ်ဟာမှ မကျန်ေစချင်ဘူး”လို့ ေြပာရမှာပဲ။ ကေလးဘ၀ကတည်းက အင်မတန် သရဲေြကာက်တတ်တာဟာ ကိုယ့်အိမ်မှာ နာေရးြဖစ်ြပီး ဖေအတစ်ေယာက်လုံးဆုံးတဲ့အခါ အြမစ်ြပတ်ေအာင် ေပျာက်သွားတယ်။
ကိုယ့်ကို လာေြခာက်မှာ စိုးလို့ မဟုတ်ဘူး။ လာမေြခာက်မှာစိုးလို့ ေမျှာ်မိတာ။ မဆုံးခင်ညက သူကိုယ့်ကို အင်မတန်မှ စိတ်မချေသာမျက်လုံးြကီးနဲ့ ြကည့်တယ်။ သူေရာကိုယ်ေရာ မေနရေတာ့ဘူးလို့ စိတ်ထဲမှာ အလိုလို ခံစားမိတယ်။ ဘာေတွေြပာချင်ေနခဲ့လဲ။ ဘာေတွ မှာချင်ေနခဲ့လဲ။ လုံး၀ အစေပျာက် ထွက်ခွာသွားမှာထက်စာရင် တစ်ပတ်ကေလးပဲြဖစ်ြဖစ်။
ဝိညာဉ်အြဖစ်နဲ့ပဲြဖစ်ြဖစ် သည်အိမ်ထဲမှာ အတူတူ ရှိေနေစချင်ေသးတယ်။ သူနှုတ်ဆက်လာမှာကေလးကို ြမင်ချင်ြကားချင်ေနေသးတယ်။ ထားပါေတာ့ေလ။ ကိုယ့်အေဖဟာ ခုနှစ်ရက်ပတ်လုံး တေစ္ဆြကီးအြဖစ်နဲ့ သည်အိမ်ထဲမှာ ရှိေနေသးတယ်ဆိုရင် အဲသည်တေစ္ဆကို ကိုယ်ေတွ့ချင်ေသးတယ်။ တေစ္ဆဆိုတာ ဘ၀ချင်းြခားသွားတာပဲ ရှိတယ်။ ေြကာက်စရာ မဟုတ်ဘူး လို့ ပထမဦးဆုံး နားလည်လာပါတယ်။
ဒါေပမယ့် ဘာအရိပ်အေယာင်မှ မြမင်ခဲ့ရပါဘူး။ ဒါဆိုလည်း မယုံနဲ့ေပါ့။ အဓိပၸါယ်မှ မရှိတာ လို့လည်း မေြပာနိုင်ြပန်ဘူး။ ေလာကြကီးမှာ လူေတွနားမလည်နိုင်တဲ့ အြခင်းအရာေတွ တကယ်ရှိတာ အမှန်ပါ။ တမလွန်မှာ သူစားရသလား မစားရသလားေတာ့ ကိုယ်ေသချာမသိနိုင်ပါဘူး။ ဒါေပမယ့် သူ့အတွက် လိပ်ြပာေခါ်လာတဲ့ ဓါတ်ပုံေရှ့က နှင်းဆီပွင့်ကေလးနားမှာ ထမင်းေတွ ဟင်းေတွ ြပင်ထားြပီးရင် အသက်ရှိစဉ်က ထမင်းစားတုန်း ေဘးက ယပ်ခတ်ေပးရသလို စိတ်ထဲခံစားရပါတယ်။
အဖိုးဆုံးတုန်းက အဖွားက သူအင်မတန်ြကိုက်တတ်တဲ့ စီးကရက်ကေလးေတွကို သံဗူးလိုက် အေခါင်းထဲထည့်ေပးလိုက်တယ် လို့ ေြပာတာြကားဖူးတယ်။ ဟိုက ေသာက်ရမေသာက်ရ မသိေပမယ့် အဖွားြကည့်ရတာ လူချင်းေတွ့ြပီး ေဆးလိပ်ဗူးကမ်းေပးလိုက်ရသလို ေကျနပ်ေနပုံရတယ်။ ေနာက်ဆုံးေတာ့ သည်အေသးအဖွဲကေလးေတွဟာ ယုံြကည်ချက်ဆိုတာထက်စာရင် အလွမ်းေြပလို့ ေြပာရရင် ပိုမှန်ပါလိမ့်မယ်။ ရက်မလည်ခင် သည်တစ်ပတ်ကေလးပဲ လုပ်ခွင့်ရှိတာ။ မလုပ်လိုက်ရမှာစိုးလို့ လုပ်ကိုလုပ်တယ်။
အဖွားဆုံးတဲ့အခါ သူကအိမ်မှာ ဘယ်သူ့မှ လာမနှုတ်ဆက်ပါဘူး။ ဒါေပမယ့် ကိုယ်တို့ေန့တိုင်း ဆွမ်းချိုင့်ပို့ေနကျ ဘုန်းြကီးေကျာင်းကိုေတာ့ သွားတယ်။ ဘုရားတက်ကန်ေတာ့တယ်။ အဲသည်ေကျာင်းအိုြကီးက သူအမိုးမိုးထားတာ။ ေကျာင်းတိုင်မှာ သူ့ဓါတ်ပုံချိတ်ထားတာရှိတယ်။ သူနဲ့အတူ ကေလးမေလးနှစ်ေယာက် အေဖာ်ပါသတဲ့။ ဘုရားကန်ေတာ့။ ဓါတ်ပုံေရှ့မှာ ရပ်ြပီး စကားေြပာ၊ ေကျာင်းတစ်ပတ်ပတ်ြကည့်ြပီး ြပန်ဆင်းသွားသတဲ့။ ဆရာေတာ်ြကီးက ေမးတာ ြပန်မေြပာဘူးတဲ့။ ကိုရင်ေလးကေတာ့ ေကျာင်းေပါ်ကဆင်းေြပးသွားတယ်။ ေသြပီးတဲ့သူကို အဲသလိုမျိုး မျက်စိနဲ့တပ်အပ်ြမင်ရတာ တကယ်ရှိလို့လား။ ြကုံဖူးလို့လား လို့ ေမးရင် ရှိတယ်။ ကိုယ့်ကိုယ်ကိုယ် အိပ်ေနတာလား၊ နိုးေနတာလား မကွဲြပားတဲ့အချိန်မှာ ရိပ်ကနဲအနားေရာက်လာတာ ဘယ်သူဘယ်ဝါမှန်း သဲသဲကွဲကွဲသိလိုက်ြပီးတဲ့ ေနာက်တစ်ေန့ကျမှ
“မရှိေတာ့ဘူး ဆုံးြပီ”လို့ သတင်းြကားတဲ့အခါ မအံ့ဩေတာ့ဘူး။ တစ်ေယာက်ေယာက်ကို ဝင်ပူးြပီးေြပာတာမျိုးေတာ့ သုံးေလးခါ ြမင်ဖူးတယ်။
“ယုံတယ်”လို့ မေြပာနိုင်ေပမယ့်
“မယုံဘူး”လို့လည်း မေြပာနိုင်ဘူး။ ဟိုမှာ ေသြပီဆိုတာ အခု သူကိုယ်တိုင်လာေြပာေတာ့မှ သိရတာ။ အေလာင်းရှာမရေသးရင် သူေြပာတဲ့ေနရာမှာ ကန်ေတာ့ပွဲေပးြပီး ရှာမှေတွ့တာ။ မျက်စိ၊ နား၊ နှာ၊ လျှာ။ ကိုယ်၊ စိတ် လို့ေခါ်တဲ့ အာရုံဒွာရေတွထဲမှာ စိတ်အာရုံဆိုတာြကီးက ဆန်းကျယ်တယ်။ ဘာမှန်းမသိပဲ အလိုလို ခံစားမိေနတဲ့အခါေတွ ရှိတယ်။ ကိုယ်နားမလည်နိုင်တဲ့ ကိစ္စေတွမှာ ယုံတယ်ဆိုရင်လည်း အယူသည်းလွန်းရာကျတယ်။ မယုံဘူးဆိုရင်လည်း တယူသန်ရာကျတယ်။ ယုံြခင်းနဲ့ မယုံြခင်းရဲ့ြကားမှာ ထုံးစံမပျက်ဆိုတာေလးကို စွဲြပီး ြကားထဲကေနတယ်။
“Life of Pi”ရုပ်ရှင်ကားကေလးကို ြကည့်မိေတာ့ ကိုယ်နဲ့သေဘာချင်း ထပ်တာကေလးကိုေတွ့ေတာ့ အသည်းထဲစွဲသွားတယ်။ ပင်လယ်ထဲမှာ ရက်ေပါင်း ၂၀၀ ေကျာ် ေလှတစ်စင်းေပါ်မှာ ကျားတစ်ေကာင်နဲ့အတူ အသက်ရှင်ေနခဲ့တယ်ဆိုတဲ့ ြဖစ်ရပ်ကိုက ယုံချင်စရာ မေကာင်းဘူး။ သူေြပာြပတဲ့အထဲမှာ ြမင်းကျားြကီးတစ်ေကာင်၊ ေခွးအတစ်ေကာင်၊ အူရန်အူတန်ြကီးတစ်ေကာင်ကလည်း ပါေသးတယ်။ ေြကာင်ကတိုးေတွနဲ့ ြပည့်ေနတဲ့ အသားစားကျွန်းေမျာြကီးတစ်ခုကလည်း နားရှိလို့သာ ြကားရ။ စိတ်ဝင်စားစရာေတာ့ေကာင်းပါတယ်။ နားေထာင်လို့လည်းေကာင်းတယ်။
ဒါေပမယ့် ဘာသာေလးမျိုး ကိုးကွယ်တဲ့ ကုလားေပါက်စကေလး ေြပာသမျှစကားေတွကို တရားဝင်စာနဲ့ေပနဲ့ မှတ်တမ်းစစ်ချက်ယူရေတာ့မယ်ဆိုတဲ့ ဂျပန်စုံစမ်းေရးအရာရှိြကီးေတွအတွက်ေတာ့ ယုတ္တိေဗဒနဲ့ သိပ်လွတ်သွားရင် သူတို့ပါ အရူးြဖစ်ဖို့ ရှိတယ်။ သည်အခါမှာ ပီကေြပာတာက
“ခင်ဗျားတို့က ငှက်ေပျာသီးေတွ ေရေပါ်ေပါ်တယ် လို့ ေြပာတာလည်း မယုံဘူး။ ကျား နဲ့လူ တစ်ေလှတည်းစီးခဲ့ြကတာကိုလည်း မယုံဘူး။ အရာရာ ယုတ္တိရှိမှပဲ ယုံချင်တယ်ဆိုရင် ဘုရားသခင်ကို ခင်ဗျားတို့ ဘယ်လိုယုံြကည်ြကမတုန်း။ သူ့ရဲ့ တန်ခိူးဗျာဋိဟာေတွကိုေရာ ဘယ်လိုယုံြကည်ြကမတုန်း။ ထူးေထွသည့်အံ့ရာေသာ်ဆိုတဲ့ Miracles ေတွကို ဘယ်လို ယုံြကည်ြကမတုန်း။”တဲ့။ ေနာက်ဆုံးေတာ့ ပီလည်း အများလက်ခံနိုင်ဖွယ် ယုတ္တိရှိရှိဇာတ်လမ်းတစ်မျိုးကို ရိုးရိုးစင်းစင်းြပန်ေြပာြပတယ်။ ဘာတစ်ခုမှ အဆန်းတြကယ်မပါဘူး။ စိတ်ဝင်စားစရာလည်း မေကာင်းဘူး။ ဘယ်ဟာက တကယ့်အြဖစ်အပျက်မှန်ဆိုတာေတာ့ ပီတစ်ေယာက်ပဲ သိမယ်။ နားေထာင်တဲ့သူကေတာ့ ကိုယ်နှစ်သက်ရာကို အမှန်ယူနိုင်တယ်။ သူေြပာသလိုပါပဲ။ ယုတ္တိကိုသိပ်ဦးစားေပးလွန်းသွားရင် ဘုရားသခင်ရဲ့ တန်ခိုးဗျာဋိဟာေတွကို သံသယဝင်လာဦးမယ်။ အြကွင်းမဲ့ ယုံြကည်လွန်းြပန်ေတာ့လည်း အယူသည်းရာကျဦးမယ်။ အစွန်းလွတ်ရုံကေလး မယုံ့တယုံေနတာပဲ ေကာင်းပါတယ်။
ယုံတာမယုံတာ အပထား။ အသုဘအိမ်၊ မသာအိမ်နဲ့ ပတ်သက်လာရင် တတ်နိုင်သေလာက် ဝိုင်းြကဝန်းြကတဲ့ ချစ်စရာြမန်မာ့ဓေလ့ေလးအေြကာင်းကိုလည်း ေြပာြပချင်ပါေသးတယ်။
“အရပ်ေကာင်းမှ အေလာင်းလှတယ်”တဲ့။ ကိုယ့်ရပ်ကိုယ့်ရွာထဲ နာေရးေပါ်ြပီဆို ဘယ်သူကမှ ပစ်မထားဘူး။ ကနဖျင်းထိုး၊ ကုလားထိုင်သယ်၊ ေရေနွးတည်၊ ေဆးလိပ် ကွာေစ့ချ၊ အေလာင်းေြမကျသည်ကေန ရက်လည်ဆွမ်းသွပ်ြပီးတဲ့အထိ ကိုယ်ထိလက်ေရာက် တနိုင်တပိုင် လာမကူရရင် ၀တ္တရားပျက်ကွက်တယ်လို့ ယူဆြကတယ်။ အသုဘပို့တဲ့အလုပ်ကိုလည်း
“မသာတစ်ေခါက် ေကျာင်းဆယ်ေခါက်”လို့ တင်စားြကတယ်။ မရှိဆင်းရဲတဲ့သူေတွအိမ်ဆိုရင်၊ ေတာဘက်နယ်ဘက်ေတွမှာဆိုရင် အသုဘကူေငွထည့်ြကတဲ့ ဓေလ့လည်း ရှိတယ်။
“ဝန်ကေတာ်ေသေတာ့ တစ်ကျပ်၊ ဝန်ေသေတာ့ တစ်မတ်”ဆိုတဲ့ စကားပုံကိုြကည့်ရင် ေရှးတုန်းက ဝန်မင်းအမတ်မင်းများေတာင် ကူေငွလက်ခံြကပုံရတယ်။
မသာအိမ်ဆိုတာမျိုးက ရက်မလည်မချင်း တံခါးမရှိ ဓါးမရှိ ဖွင့်ထားရတာဆိုေတာ့ အရပ်ထဲက လူငယ်လူရွယ်များက ညေရးညတာ ေစာင့်အိပ်ေပးြကရတယ်။ ကိုယ်ကိုယ်တိုင်လည်း မိတ်ရင်းေဆွရင်းအိမ်က နာေရးရှိရင် သွားသွားေစာင့်အိပ်ေပးဖူးတယ်။ အိမ်က အဖွားများအေမများကလည်း သူများအိမ် ညအိပ်ညေနလွှတ်ေလ့မရှိေပမယ့် နာေရးကျေတာ့ ၀တ္တရားပျက်မှာစိုးလို့ ြကည်ြကည်ြဖူြဖူ လွှတ်တယ်။ တချို့အိမ်ေတွက ကေလးေတွအပျင်းေြပ ဖဲကစားြကတာ ခွင့်ြပုတယ်။ ဘာမှမေြပာဘူး။ ကိုယ်ကစိတ်ပါလို့ ရိုက်ချင်လည်း ဝင်ရိုက်၊ မရိုက်လည်း သူများဖဲရိုက်တဲ့ေဘးကေန ဝင်ပါ။ ေဘးထိုး၊ အိမ်ရှင်တည်တဲ့ အစားအေသာက်ေတွစား၊ ေရာက်တတ်ရာရာ ေလေတွပန်းလို့လည်း ေနတတ်တယ်။
ညလုံးေပါက် ငုတ်တုတ်ထိုင် စကားေြပာြကတာဆိုေတာ့ တချို့ေသာ ပါရမီရှင် ကိုေလအိုးြကီးေတွရဲ့ ေတာ်ကီလွှတ်သမျှကို ပါးစပ်အေဟာင်းသားနဲ့ နာြကားမှတ်သားရတာ အခါခါပါပဲ။ လူပျို ေယာကင်္ျားေလးတစ်ေယာက်အေနနဲ့ သိသင့်သိအပ်ေသာ ဗဟုသုတအ၀၀ကို အသုဘအိမ်စကားဝိုင်းေတွက ဟုတ်တာေရာ မဟုတ်တာေရာ နားရည်၀ခဲ့ရတယ်။ ရက်မလည်ခင်ညကျ မိန်းမဝိုင်းက ချက်ေရးြပုတ်ေရးမှာ တစ်ေယာက်တစ်လက် ဝင်ပါရြပန်ေတာ့ ြကက်သွန် ဘယ်လိုနွှာရတယ်။ ငါးဘယ်လိုနွှင်ရတယ်။
ဟင်းအိုးဘယ်လိုေမွှရတယ်။ ထင်းဘယ်လိုမီးေမွှးရတယ်။ အစရှိတဲ့ မီးဖိုေချာင်စွမ်းရည်ေတွပါ တစတစြပည့်၀လာပါတယ်။ အသက်ကေလးရရလာြပီး မသာအိမ် အဝင်အထွက်များလာေတာ့ အေလာင်း ဘယ်လိုထုတ်ရတယ်။ ေသစာရင်း ဘယ်ကယူရတယ်။ သခင်္ျိုင်းမှာ ဘယ်လို ြပင်ဆင်ရတယ်။ ဆိုတာေတွပါ စပါယ်ရှယ်လစ်ြဖစ်လာေရာ။
အရပ်ထဲ နာေရးရှိတဲ့အိမ် ကူြကညီြကတယ်ဆိုတာ ေယာကင်္ျားေလးတစ်ေယာက်အေနနဲ့ သူအရွယ်ေရာက်ပါြပီလို့ ကိုယ့်ရပ်ကိုယ့်ရွာမှာ လူရာဝင် လူလုံးြပတဲ့နည်းတစ်နည်းပါပဲ။ ဤနည်းအားြဖင့် နာေရးကူညီရင်း သိသင့်သိအပ်ေသာ ထုံးတမ်းစဉ်လာများကို ရင်းနှီးကျွမ်းဝင်လာခဲ့တယ်။ တရုတ်မသာဆိုရင် အဝတ်ြဖူကေလးေတွဝတ်ြပီး ခနခန ကန်ေတာ့ရတာ။ ဂုံနီအိပ်စကေလးေတွ ကပ်ထားရတာ။ ေငွစက္ကူေလှကေလးေတွ မီးရှို့ေပးရတာ၊ စိန်ေရွှေငွ အိမ်ေြမကား အေစခံများပါမကျန် အရုပ်ကေလးေတွ မီးရိှု့စရာလုပ်ထားေပးရတာ။ အသုဘယာဉ်အြပင် လိပ်ြပာအိမ်ဆိုတဲ့ ထမ်းစင်တစ်ခု သပ်သပ်ြပင်ရတာ။ ဘုံေကျာင်းကလူြကီးေတွလာရင် ရှဲ့ရှဲ့ ရှဲ့ရှဲ့လုပ်ြပီး တစ်ေခါက်ြပန်ငိုြပြကရတာ အကုန်လုံး တီးမိေခါက်မိရှိလာပါတယ်။
မူဆလင်အိမ်က နာေရးကျေတာ့ ပလီေခါ်၊ ေန့ချင်း အသုဘချ၊ ဒဖ္ဖနာြပုြပီးတဲ့အခါ ဖျာြကီးတစ်ချပ်ေပါ်မှာ ေြကွခရုခွံေတွခင်းြပိး တစ်အိမ်လုံးး ပုတီးဝိုင်းစိပ်ြကတာ ေဘးက ဝိုင်းကူေပးတာေပါ့။ ဟိန္ပူအိမ်ဆိုရင် ြမစ်ကမ်းနံေဘးမှာ ထင်းေတွပုံြပီး ြပာကျေအာင် မီးတိုက်တာ ေစာင့်ရတယ်။ ခရစ်ယာန်အိမ်ဆိုရင် အသင်းေတာ်က စာအုပ်ကေလးေတွနဲ့ အဖဘုရားသခင် အိမ်ေတာ်ေရာက်သွားတဲ့ ေကာင်းချီးဧရင့်ေတးေတွ ဝင်ဆိုေပးတာေပါ့။ စာအုပ်မရလို့ ဘာမှ မရရင်ေတာင် အာမင်ေတာ့ တတ်တယ်။ ေသတဲ့သူက ဘာဘာသာကိုးကွယ်ေနေန၊ ကို်ယ်နဲ့ဘာသာတူတူ မတူတူ၊ သူသွားချင်တဲ့ ေကာင်းရာမွန်ရာကို ေရာက်သွားဖို့ ကိုယ်တတ်နိုင်တဲ့ဘက်က ဝင်ကူေပးတယ်။ အဲ့လိုလိုက်လုပ်ေပးလို့ ကိုယ့်သရဏဂုံ ညစ်နွမ်းသွားတယ် လို့ မထင်ပါဘူး။ ကိုယ့်အိမ်မှာ ကိုယ့်ဘုရား ကိုယ့်ဘာသာ ရှိခိုးတယ်။ ယုံလည်းယုံတယ်။ နာေရးက သွားေလသူအတွက် လုပ်ေပးတာ။ သူယုံြကည်ရာ သူ့ဘုရားဆီမှာ သူ့တမလွန် သူလှမ်းပါေစ။
ဘာသာအယူဝါဒနဲ့ ပတ်သက်လာရင်ေတာင် နာေရးကာလအတွင်းမှာ အစစအရာရာ လိုက်ေလျာေဆာင်ရွက်ေပးနိုင်မှေတာ့ မယုံ့တယုံ မဟုတ်ေသာ်ရှိ ဟုတ်ေသာ်ရှိ ရပ်ဓေလ့ရွာဓေလ့ေတွကို ပစ်ပယ်မေနေတာ့ပါဘူး။ ကိုယ်က ေြပာင်းလဲပစ်နိုင်ရင်ေတာ့ ေကာင်းသားေပါ့။ နို့မို့ရင်ေတာ့ ေသလူတစ်ေယာက်ဆုံးထားရရှာတဲ့ မသာရှင်ေတွကို စိတ်အေနှာက်အယှက် မြဖစ်ေစချင်ပါဘူး။ မလိုလားအပ်တဲ့ မှားယွင်းတဲ့အယူဝါဒေဟာင်းေတွကို လူေတွရဲ့စိတ်ကေန သကင်္ာစင်ြပီး ေပျာက်ကွယ်သွားေအာင် လုပ်နိုင်တာေတာ့ ကိုေကျာ်သူတစ်ေယာက်ပဲ ေတွ့ဖူးပါတယ်။
အင်မတန် ကျက်သေရယုတ်တဲ့၊ မဂင်္လာမရှိတဲ့၊ အမျိုးဇာတ်နိမ့်ပါးတဲ့ သုဘရာဇာ၊ စဏ္ဍာလ၊ ဒွန်းစဏ္ဍားဆိုတဲ့ အလုပ်ကို ဂုဏ်မငယ်ပါဘူး၊ မရှိမြဖစ်လိုအပ်တဲ့အလုပ်။ ကုသိုလ်ရတဲ့အလုပ်လို့ အေြပာမဟုတ်ပဲ အလုပ်နဲ့ သက်ေသြပသွားတယ်။ သူ့ေရှ့က ဘယ်သူမှ အဲ့လို မလုပ်နိုင်ခဲ့ဘူး။ (ဘဘဦးသုခကေတာ့ လမ်းညွှန်မှုေပးတာေပါ့) တကယ်လို့များ ြမန်မာေတွရဲ့ အသုဘနဲ့ပတ်သက်တဲ့ အဓိပၸါယ်မရှိေသာ အယူမှားအစွဲမှားများကို ပေပျာက်ေအာင် သန့်စင်ေပးချင်တယ်ဆိုလည်း ကိုေကျာ်သူလို အေြပာမဟုတ်၊ အလုပ်နဲ့ သက်ေသြပြကရေအာင်ပါ။ ေနာင်ဆိုရင်
“မယ်ဘွဲ့ရလာပလား။ ကေရာင်းေလးနဲ့ ဓါတ်ပုံရိုက်ြပီးရင် ကိုေကျာ်သူ့ဆီ အေခါင်းေလးနဲ့ တစ်ပုံေြပးရိုက်ေချဦး။ ေဖ့စ်ဘုတ်ေပါ်တင်ရေအာင်။ ေတာ်ေတာ်ြကာ နင်လည်း ယမေနမယ် ြဖစ်ေနဦးမယ်။”လို့ မသာဓေလ့အသစ်ေပါ်ေနမှ ခက်ရချည်ရဲ့ေနာ်။ အဟက် အဟက်။
0 comments:
Post a Comment