ကမာ္ဘေပါ်မှာ အလှဆုံးအမျိုးသမီးလို့ ေြမှာက်စားြကတဲ့ ေဟာလီးဝုဒ်က အယ်လစ်ဇဘက်ေတလာြကီးဟာ သူ့တစ်သက်မှာ ၁၂ ခါတိတိ လင်ယူဖူးသတဲ့။ အဲသည်ထဲမှာ နှစ်ခါြပန်ေပါင်းတာ ရစ်ချတ်ဘာတန်ြကီးတစ်ေယာက်ပဲ ရှိတယ်။ ကျန်တာေတွက ဟင် ဆို လှည့်မြကည့်ေတာ့ဘူး။
ကိုယ်တို့ဆီက ဝိဇ္ဖာ နဲ့ သိပၸံဆိုတာကေတာ့ ေတာ်ြကာေပါင်းလိုက် ြပန်ကွဲသွားလိုက်၊ ေနာက် ြပန်ေပါင်းလိုက်နဲ့ ရှုံချည်နှပ်ချည်လုပ်ေနတာ ၁၂ ခါေတာင် မကေတာ့ဘူး။
ကိုယ်ေတွ ၁၀တန်းေအာင်တဲ့ေခတ်တုန်းကေတာ့ အဲ့နှစ်ခုက ေပါင်းလျက်သားကေလး။ ဒါေြကာင့်မို့လို့ ဤေဖစကိုြကီးဟာ သမိုင်းဆိုလည်း မိုင်းလိုက်တာပဲ။ ပထဝီဆိုလည်း ဝီလိုက်တာပဲ။ ေဘာဂဆိုလည်း လိုက်ဂလို့ရတယ်။ ဒါေပသိ ဇီ၀တို့ ရုက္ခတို့ကျေတာ့ ေဆးေကျာင်းေရာက်မှ ကြကီးေရကခဲ့ရတယ်။ ေနာက်လူငယ်ေတွ ကိုးတန်းေရာက်တာနဲ့ အဂင်္လိပ်လို ကျက်ရမှတ်ရတဲ့ အဲသည်ဘာသာေတွကို ကိုယ်ေတွမေတာ့ ေဆးေကျာင်းသားြကီးလုပ်ြပီး မယ်ရစ္စတမ်၊ ဇိုင်လမ်၊ ဖလိုဝမ် နဲ့ ြမန််မာလို ကျိတ်ေနရတာ။
ဒုတိယနှစ်ေရာက်ေတာ့မှ ဖတ်စာအုပ်အထူြကီးေတွကို ြမန်မာလိုတစ်ခွန်းမှ မေြပာပဲ သင်ရတဲ့အခါ ဂျွမ်းကိုပစ်ေနတာပဲ။ ဖတ်တတ်ဘူး။ အဲ့ဒါမျိုးြကီးေတွ။ ဆရာေတွ စာေခါ်ေပးထားတဲ့ အပုဒ်လိုက် အပုဒ်လိုက်ကေလးေတွပဲ ဖတ်တတ်တာ။ ဝူးသရင်းဟိုက်တို့ဘာတို့များြဖင့် ထွက်ကို ေြပးမှာ။ ပုံြပင်ေတာင် မဖတ်ဖူးပဲနဲ့ ဘယ့်နှယ် ၀တ္ထုစာအုပ်ြကီး အဂင်္လိပ်လိုသင်မယ်ဆိုေတာ့ ေသရချည်ရဲ့ဗျာ။
ဒါေပမယ့် ကိုယ့်ထက်အငယ်ေတွ အဲသဟာြကီးနဲ့ ဆယ်တန်းေအာင်လာြကေတာ့လည်း သူ့ဟာနဲ့သူ ြဖစ်သွားတာပါပဲ။ ေဆးေကျာင်းေရာက်ေတာ့ သိပ်အခက်အခဲမရှိေတာ့ဘူး။ ဒါေလးများ ြဖစ်သွားတယ်။ လူြကီးေတွက ေကာင်းတယ်ထင်လို့ စီမံတာပဲ။ ဆရာ့ဆရာေတွပါဆိုမှ ပညာေရးစံနစ်နဲ့ ပတ်သက်ရင် သူတို့ေလာက်တတ်တာ ရှိကိုမရှိဘူး။ ဒီလိုလုပ်တာ ပညာေရးကို အဆင့်ြမှင့်တာပါလားလို့ သေဘာေပါက်လာတယ်။ ဝိဇ္ဖာ နဲ့ သိပၸံဘာသာရပ်ေတွက သပ်သပ်စီဆိုေတာ့ ကေလးေတွမှာ ကိုယ်သန်ရာသန်ရာဘက်မှာ စိတ်ဝင်တစား ထဲထဲဝင်ဝင် သင်ြကားတတ်ေြမာက်ခွင့်ရနိုင်တာေပါ့။ ဒါကေတာ့ လူြကီးေတွဘက်က သေဘာထားေပါ့။
ကေလးေတွဘက်ကေတာ့ ေထွေထွထူးထူး စဉ်းစားမေနပါဘူး။ သိချင်လို့လည်း မဟုတ်ဘူး။ တတ်ချင်လို့လည်း မဟုတ်ဘူး။ စာေမးပွဲကျေတာ့ အမှတ်များနိုင်သမျှ များများရဖို့အတွက်က သိပၸံတွဲေတွကမှ စိတ်ချရတယ်။ တစ်ခုမှန် တစ်မှတ်၊ နှစ်ခုမှန် နှစ်မှတ်၊ အကုန်မှန်ရင် အမှတ်ြပည့်ရမှာ။ ဝိဇ္ဖာတွဲေတွက အဲသလိုမှ မဟုတ်ပဲနဲ့။ ဘယ်နှစ်ခုမှန်မှန် အမှတ်က သူ့ဟာသူသင့်ရုံေပးတာ။ တက္ကသိုလ်ပညာေရးကို အမှတ်နဲ့ဆုံးြဖတ်တဲ့အခါ ဝိဇ္ဇာဘာသာရပ်ေတွက နည်းနည်းေလးမှ အားမကိုးေလာက်ဘူး။ ဆရာဝန်၊ အင်ဂျင်နီယာ၊ ေရေြကာင်းသိပၸံ၊ အဲဒါေတွ သွားချင်ရင်လည်း သိပၸံတွဲနဲ့မှ ြဖစ်မှာ။
ဒါေြကာင့်မို့လို့ ဝိဇ္ဇာတွဲ ဘာသာရပ်ေတွဟာ သိပၸံတွဲေတွနဲ့ ယှဉ်ရင် သိပ်မျက်နှာငယ်ရတယ်။ အမှန်ေတာ့ နှိုင်းယှဉ်စရာ မဟုတ်တဲ့ နှစ်ခုကို အမှတ်နဲ့တိုက်ြပီး ကိုယ်လိုရာဆွဲအကဲြဖတ်ေနလို့ အဲသလိုြဖစ်ကုန်တာပါ။ ပညာရပ်ရဲ့သဘာ၀ကို အမှတ်ကကွယ်ထားလို့ အမှန်ကို မြမင်နိုင်ြကတာ။ တကယ်တမ်းစဉ်းစားြကည့်ေတာ့ ပညာသင်တယ်ဆိုတာ စာေမးပွဲမှာ အမှတ်များများရဖို့သက်သက် မဟုတ်ဘူး။
ကိုယ့်ဘာသာေတွးြကည့်မိသေလာက်ေတာ့ ဆယ်တန်းအထိ ဝိဇ္ဇာ နဲ့ သိပၸံကို မခွဲပဲ နှစ်ခုစလုံးသင်ရတာ ပိုေကာင်းတယ်လို့ ြမင်ပါတယ်။ အဲသည်အေတွးက ဘယ်အချိန်ကျမှ ရသလဲဆိုေတာ့ သမီးကို ြပင်ဦးလွင်က National Landmark Garden လို့ေခါ်တဲ့ အမျိုးသားဥယျာဉ်ကို လိုက်ပို့ေတာ့မှ စဉ်းစားမိတာပါ။ ကားဆရာြကီးက တိုင်းရင်းသားေကျးရွာလို့ ေြပာြပီး လိုက်ပို့ေတာ့ ကိုယ့်စိတ်ထဲမှာ သာေကတမှာရှိတဲ့ တိုင်းရင်းသားေကျးရွာနဲ့ အတူတူပဲ လို့ထင်ခဲ့တယ်။ ကိုယ့်တိုင်းရင်းသားေလးေတွကို တိရစာ္ဆန်ဥယျာဉ်မှာ ရုံသွင်းြပသလိုမျိုး အိမ်ေသးေသးေလးေတွေဆာက်ေနခိုင်းြပီး ြပစားတာလို့ ထင်မိတယ်။ တကယ်တမ်းကျေတာ့ အဲသလို မဟုတ်ပါဘူး။
သမီးက မထင်မှတ်ပဲ စိတ်ဝင်တစား စုံေအာင်လိုက်ြကည့်တဲ့အခါကျမှ ဟုတ်သားပဲ။ သည်အေြကာင်းေတွ သူ့ကို တစ်ခါမှလည်း ေြပာမြပဖူးေသးဘူးလို့ သတိထားမိလာတယ်။ ြမန်မာြပည်တနံတလျားမှာရှိတဲ့ ြပည်နယ်ေတွ တိုင်းေဒသြကီးေတွမှာ လည်စရာပတ်စရာ စိတ်ဝင်စားစရာ အထင်ကရေနရာေတွ ဘာရှိသလဲလို့ သူ့ဘာသာ နှံ့စပ်ေအာင် လိုက်ြကည့်ေဖာ်ရတာေတာင် ေကျးဇူးတင်ေနရေသး။ ေရးထားတဲ့ ေြကးြပားဆိုင်းဘုတ်ကေလးေတွ မေတွ့ရင် အဲဒါဘာြကီးလဲလို့ ကိုယ့်လာလာေမးတဲ့အခါ ကိုယ်ေတာင်မှ ဇေဝဇဝါရယ်။ ဒီနယ်ကဆို ဒါေနမှာေပါ့။ ဟိုြပည်နယ်သွားရင် ဟိုေနရာေတွ့လိမ့်မယ်။ အဲသလို ေမးရင်းေြဖရင်း နဲ့ကျမှ သမီးကို ကိုယ့်နိုင်ငံရဲ့ ပထေဝီတွနဲ့ ရင်းနှီးေအာင် တစ်ခါမှ မိတ်ဆက်မေပးဖူးေသးတာ သတိရလာတယ်။
တနသင်္ာရီတိုင်းမှာ ကိုယ်သိတာ ဘာမှမရှိဘူး။ ြမိတ်၊ ထားဝယ်၊ ေကာ့ေသာင် သုံးခုပဲ ြကားဖူးတယ်။ သူတို့က ေြကးရုပ်ြကီးတစ်ရုပ်ြပထားေတာ့ အဲ့ဒါ ဘာြကီးပါလိမ့် လို့ စဉ်းစားမရဘူး။ ဆိုင်းဘုတ်လိုက်ရှာဖတ်ေတာ့မှ ေကာ့ေသာင်မှာရှိတဲ့ ဘုရင့်ေနာင်အငူက ေြကးရုပ်တဲ့။ ကချင်ြပည်နယ်ကို ေြခတိုေအာင်လိုက်ရှာြပီး ေတာင်ကုန်းအြကီးြကီးေတွ့ေတာ့ ဘာကိုြပချင်ပါလိမ့်ဆို တစ်ပတ်ြပီးတစ်ပတ် လိုက်ရှာြကတယ်။
ဘာမှလည်း မေတွ့ဘူး။ ေထာင့်နားေလးက ေလယာဉ်ပျံေသးေသးေလးက ဦးေတဇြကီး ဟတ်စကီးပျက်ကျတာ ြပချင်လို့များလားေပါ့။ ကုန်းေပါ်ကြပန်ဆင်းြပီး ေအာက်ေရာက်ေတာ့မှ ဆိုင်းဘုတ်ရှာေတွ့တယ်။ ခါကာဘိုရာဇီတဲ့။ တိန်။ ေနာက်နှစ်ကျရင် သမီးက အဲသည် ပထေဝီတွ သမိုင်းေတွနဲ့ တစ်သက်လုံး အိုးစားကွဲေတာ့မှာလို ့ သိလာေတာ့ မြဖစ်ေသးပါဘူး။ ဒါေတွ သူသိဦးမှ ြဖစ်မှာေပါ့ လို့ ေတွးမိလာပါတယ်။
ကိုယ့်နိုင်ငံကေြမ ကိုယ်ပိုင်တယ် လို့သေဘာထားလို့မရေပမယ့်လည်း (တချို့ကေတာ့ ရြကပါသေလ။ ကိုယ့်အသက်ေတာင် သူတို့က ပိုင်တယ်ထင်ထားတာ) ြမန်မာလူမျိုးတစ်ေယာက်ရယ်လို့ ြဖစ်လာရင် ကိုယ့်တိုင်းြပည်ရဲ့ ေရေြမေတာေတာင် နယ်နိမိတ်ေတွကို သိထားသင့်တာ အေရးြကီးလို့ေပါ့။ ကိုယ်ကဘယ်ေနရာ ဘယ်အရပ်ထိ ပိုင်မှန်းမသိရင် သူများေတွ ကျူးေကျာ်ဝင်လာတာနဲ့ ဘိုးဘွားအေမွေတွ ကုန်လိမ့်မယ်။
ကိုယ့်တိုင်းရင်းသားေတွလည်းပဲ ဒီသေဘာပဲ။ ကယန်းတိုင်းရင်းသားေတွကို ကိုယ်က အေရးမေပးလို့ ယိုးဒယားဘက်မှာ ရွာတည်ြပီး သူတို့ မျိုးနွယ်ပါလို့ တံဆိပ်ကပ် ကမာ္ဘလှည့်ခရီးသည်ေတွကို ြပစားေနြပီ။ အိန္ဒိယမှာလည်း နာဂေြမဆိုြပီး ကိုယ့်ဆီက နာဂတိုင်းရင်းသားေတွကို လက်ခံေမွးစားထားြကြပီ။
ဘယ်မှာလဲ။ လိုက်ရှာြကပါဦး။ ငါတို့လည်း ြပစားရေအာင်ေလ ဆိုတဲ့သေဘာထားနဲ့ ေတွ့သမျှလိုက်ေခါ်ရမယ် လို့ မဆိုလိုပါဘူး။ အဲသည်တိုင်းရင်းသားေတွဟာ တကယ်ေတာ့ ကိုယ့်ေြမကိုယ့်ေရေပါ်မှာ ေပါက်ဖွားတဲ့ ဌာေနတိုင်းရင်းသားြဖစ်တယ် လို့ ကိုယ့်ဘာသာေတာင် ေသချာမသိရင် ေနာင်ေလးငါးဆယ်နှစ်ဆို ကိုယ့်ဆီမှာ အမျိုးတုန်းသွားလိမ့်မယ်။
ကိုယ်ငယ်ငယ်တုန်းကေတာ့ ပထဝီကို ဆယ်တန်းအထိသင်ရတဲ့အတွက် ကိုယ့်တိုင်းြပည် ေဒသန္တရဗဟုသုတေတာ့ အထိုက်အေလျာက် ရှိခဲ့တယ်။ ကယားြပည်နယ်လို့ဆိုတာနဲ့ ေလာပိတ နဲ့ မိုးြဗဲဆည်၊ ဝိုင်းေမာ်လို့ ြကားလိုက်ရင် ဝါေရှာင်ဆည်၊ နမ္မတူမှာ ေဘာ်တွင်း၊ ပျဉ်းမနားမှာ သြကားစက်၊ စစ်ေတာင်း နဲ့ ေရနီမှာ စက္ကူစက်၊ ချင်းေတာင်မှာ ဘာစက်ရုံမှ မရှိဘူး။ ရိဒ်ေရကန်ြကီးပဲ ရှိတယ်။ ဒါေပမယ့် ေတာင်တက်သမားေတွ သည်းေြခြကိုက်တဲ့ နတ်မေတာင်တို့ ဝိတိုရိယေတာင်တို့ ရှိတယ်။ ကချင်ြပည်နယ်မှာ ရှိတဲ့ ခါကာဘိုရာဇီ၊ ဂမ်လမ်ရာဇီတို့က ေပေသာင်းကိုးေထာင်ေကျာ်ြမင့်လို့ ေတာ်ရုံလူ မတက်နိုင်ဘူး။
အင်းေတာ်ြကီးကန်ဆိုတာ ြမန်မာြပည်မှာ အြကီးဆုံးပဲ။ ဒါေပမယ့် အထဲမှာ ဘာမှမရှိလို့ ဘယ်သူမှ မသွားြကဘူး။ ဟူးေကာင်းေတာင်ြကား၊ မဏိပူရ အင်ဖာလမ်း၊ ဘုရားသုံးဆူေတာင်ြကားလမ်း၊ အဲသလို တို့ထိတို့ထိကေလးေတွကို တခါမှ မေရာက်ဖူးပဲနဲ့ ြကားဖူးနား၀ ရှိေနတယ်။ အလုပ်ထဲဝင်လို့ နယ်ကိုထွက်ရတဲ့အခါကျမှ ကိုယ်ေရာက်ေနတဲ့ေနရာကို ေြမပုံထဲရှာြပီး ဝန်းကျင်တစ်ခွင် ြပဲြပဲစင်ေအာင် ေလျှာက်လည်ရတယ်။ အခုဆို ရှမ်းြပည်သိသွားြပီ။ ရခိုင်ြပည် သိသွားြပီ။ ပထဝီဆိုတာ အဲ့သလို လိုက်ဖတ်ရရင် သိပ်စိတ်ဝင်စားစရာ ေကာင်းသကိုး။
ြပန်စဉ်းစားြကည့်ရင် ပထဝီထက် ပိုစိတ်ဝင်စားစရာက ေဘာဂေဗဒပဲ။ အဲသည်နှစ်ခုေပါင်းမှ တစ်ဘာသာြဖစ်တာ။ ေကျာင်းသားဘ၀တုန်းကေတာ့ ငါးဆယ်ဖိုးစီ လို့ပဲ ြမင်ခဲ့တယ်။ ဆယ်တန်းမှာ မုန်းစရာအေကာင်းဆုံး ဘာသာ နှစ်ခု လို့ သေဘာထားခဲ့တယ်။ နားမလည်ပဲ အလွတ်ကျက်ေနရလို့။
အခုမှ ဘာကို စိတ်ဝင်စားသလဲဆိုေတာ့ ကိုယ်တို့ကို ေဘာဂေဗဒ (Economy) လို့ ေခါင်းစဉ်တပ်ြပီး သင်ြကားပို့ချေပးလိုက်တာေတွက အခုေခတ်မှာလို စီးပွားေရးပညာရှင်အြဖစ် ြကီးပွားချမ်းသာအံ့ေသာ အေတွးအြမင် ဗဟုသုတများ မပါေလေအာင် သန့်စင်ထားတယ်။ ဆိုရှယ်လစ်စံနစ်ဆိုတာ ေဇာတိက ဇဋိလတို့ကို ေမွးထုတ်စရာေြမ မဟုတ်ေလဘူး။ အတိတ်ကံအရ ေရွှေတာင်ြကီးေပါက်လာလည်း ြပည်သူပိုင် အသိမ်းခံရလိမ့်မယ်။ ဒါေြကာင့် ေဘာဂေဗဒေပမယ့် ကိုယ်တို့သင်ခဲ့ရတာ ဆိုရှယ်လစ်စီးပွားေရး ေဘာဂေဗဒ။
အရင်တုန်းကေတာ့ သူတို့လိုချင်တဲ့ ေပါ်လစီေတွကို ေကျာင်းသားေတွေခါင်းထဲ အတင်းရိုက်သွင်းေနတာ လို့ ြမင်ခဲ့တယ်။ တကယ့်တကယ်ကျ ရလာဒ်က သူတို့ေမျှာ်မှန်းသလို မြဖစ်ခဲ့ပါဘူး။ ကိုယ်တို့မျိုးဆက်မှာ ေဒါင်ေဒါင်ြမည်ေကဒါပါလို့ သူတို့ေမွးထုတ်ထားတဲ့ကေလးေတွဟာ သည်ကေန့ေခတ်မှာ ဆိုရှယ်လစ်စကား ေလသံေတာင် မဟြကပဲ လစ်ဘရယ်လိုက်ြကသမှ ေယာယိမ်းလိုက် ဘသားယိမ်းလိုက်နဲ့ေနတာ။
ကိုယ်ေတွသာ ကွမ်းစားြပီးေထွးမယ် မြကံနဲ့ သည်ေကာင်အနီ သည်ေကာင်အနီနဲ့ လက်ညှိုးထိုးခံရေရာ။ (ခံရေပမေပါ့ သူတို့လို ဓနရှင်မှ မဟုတ်တာ) ေနာက်ေတာ့ သေဘာေပါက်လာတယ်။ ြမန်မာြပည်က ကွန်ြမူနစ်ဆိုတာ မာ့ခ်စ်ဝါဒကို ယုံြကည်သူြဖစ်စရာမလိုဘူး။
အစိုးရနဲ့ ကဏ္ဍေကာစလုပ်ြပီး အဖျက်အေမှာက်လုပ်ငန်းေတွ လုပ်ေဆာင်ေနသူဆိုရင် အလိုလို ကွန်ြမူနစ်တံဆိပ် ကပ်ပလိုက်တယ်။ ဆိုရှယ်လစ်ရဲ့ရန်သူဟာ အရင်းရှင်လို့ မှတ်ေနတာ။ ကိုယ့်ဆီမှာေတာ့ ဘာလို့ ကွန်ြမူနစ်ြဖစ်ေနသလဲ မသိဘူး။ အခုဆိုရင် ကမာ္ဘေပါ်မှာ လက်၀ဲအုပ်စုလို့ နံမယ်တပ်ထားတဲ့ ဆိုရှယ်လစ်၊ ကွန်ြမူနစ် ဆိုတာ ဘာမှေတာင် သိပ်မကျန်ေတာ့ဘူး။ ြကီးြကီးမားမားဆို ရုရှား၊ တရုတ်၊ ေြမာက်ကိုရီးယားပဲ ရှိေတာ့တယ်။
ကိုယ်တို့ ြမန်မာြပည်က ဟိုဘက်ကိုေတာ်ေတာ်ြကီးယိမ်းသွားတာ အေမရိကန်ြကီးေတာင် ဝင်ကာထွက်ကာ အခါခါ ရှိခဲ့ြပီ။ တချိန်တုန်းက ကမာ္ဘေပါ်မှာ ပစ္စည်းမဲ့လူတန်းစားတစ်ရပ်လုံးကို သိမ်းကျုံးစည်းရုံးနိုင်တဲ့ ကားလ်မာ့ခ်စ် ရဲ့ အရင်းကျမ်းြကီးဆိုတာ ကိုယ်တို့ အထက်တန်းေကျာင်းသားဘ၀က ြမည်းစမ်းတီးေခါက်လို့ ြကားဖူးနား၀ ရှိခဲ့သားပဲ လို့ ေတွးမိတဲ့အခါ အဲဒီတုန်းက သင်ခဲ့ရတဲ့ ေဘာဂေဗဒေတွကို စိတ်ဝင်စားဖို့ေကာင်းလာတယ်လို့ ေြပာတာေပါ့။
အခုေခတ်မှာ ပညာေရးစံနစ်ြကီး အားေကာင်းလာေတာ့ နိုင်ငံတကာအဆင့်မီ အင်တာေနရှင်နယ်စကူးြကီးေတွ ပုဝါတစ်ကမ်းလက်တစ်ကမ်းကို အသင့်ေရာက်ေနပါြပီ။ သည်မှာတက်ချင်သလား။ ဟိုမှာသွားတက်ချင်သလား။ ြကိုက်တာေရွး။ ေဒါင်ေဒါင်ြမည် ဒိတ်ဒိတ်ြကဲေတွချည့်ပဲ။ ကေလးေလးေတွ ဘိုလိုမှုတ်ရင်ေတာင် ကိုယ်လို ငပိသံြကီးေတွလို့ ကဲ့ရဲ့မခံရေတာ့ဘူး။ စေကာ့တစ်ရှ်သံ၊ အိုင်းရစ်ရှ်သံခွဲြပီး နင်တက်တဲ့ေကျာင်းက ငါ့ေလာက်လည်း မေကာင်းဘူးလို့ အေြပာခံရမှာ။
ကိုယ့်သေဘာကေတာ့ ေကာင်းတာပဲြဖစ်ြဖစ်၊ ဆိုးတာပဲြဖစ်ြဖစ် ြမန်မာကေလးေလးတစ်ေယာက်အေနနဲ့ ကိုယ့်ြမန်မာပညာေရးနဲ့ ြကီးြပင်းလာရတာသာ အေကာင်းဆုံးလို့ ြမင်မိပါတယ်။ ေကာင်းေစချင်လို့ အဂင်္လန်ပို့ေကျာင်းထားမယ်၊ စကင်္ာပူလွှတ် စာသင်မယ်ဆိုတာ ပညာရပ်ေတွမှာေတာ့ ေခတ်မီတိုးတက် အြမင်ကျယ်လာမှာေပါ့။ ကိုယ့်တိုင်းြပည်ရဲ့ ေရေြမသဘာ၀ အေငွ့အသက်ေတွေတာ့ ဘယ်ပါမလဲ။ ကိုယ်မကျင်လည်ရတဲ့ဝန်းကျင်ကို အတင်းြကီးချစ်ခိုင်းလို့လည်း မြဖစ်နိုင်ေတာ့ဘူး။ အေနေဝးြပီး စိမ်းကားသွားဖို့သာ ရှိတယ်။ ေနာက်မျိုးဆက်ေရာက်လို့ရှိရင် အဲသည်ပညာတတ်ကေလးေတွဟာ အေစ့ကျရာမှာ အပင်ေပါက်ဖို့ပဲ ြကိုးစားြကလိမ့်မယ်။ ဘယ်သူကမှ ကိုယ့်ေြမကိုယ့်ေရကို ြပန်မလာြကေတာ့ဘူး။
ဒါေြကာင့် ပညာေရးကို အဆင့်ြမှင့်ချင်တယ်ဆိုရင် အေြခခံပညာကေလးကို ေလာက်ေလာက်လားလား ခိုင်ခိုင်မာမာ ြဖစ်ေအာင် ြမှင့်တင်ေပးေစချင်တာပါပဲ။ ကိုယ့်တိုင်းြပည်အနာဂတ်က အဲသမှာပဲ ရှိတာ မဟုတ်လား။ သည်ကေန့သည်အချိန်မှာ ကိုယ်ေရးသားေတွးေတာေနသမျှ စိတ်ကူးစိတ်သန်း အေတွးအေခါ်မှန်သမျှဟာ လွန်ခဲ့တဲ့ အနှစ်သုံးဆယ်ေကျာ် စိန်ေပါေကျာင်းက ဆရာ/ဆရာမများ သင်ြကားပို့ချေပးလိုက်တဲ့ အသီးအပွင့်ေတွချည့်ပဲ။ တချို့မျိုးေစ့ေလးေတွက သည်အချိန်ကျမှ အပင်ေပါက်လာတာပဲ ရှိမယ်။ ေနရာတကာ မှတ်မိနိုင်ရန်ေကာလို့ မထင်နဲ့။ မှတ်မိေအာင်ကို သင်ထားခံရတာ။ ခုနစ်တန်းတုန်းက သမိုင်းဆရာမက ကုန်းေဘာင်မင်းဆက်ကို ေတးထပ်ကေလးနဲ့သင်တယ်။
“တစ်သုံးေထွ ေလးစတု၊ ေဒွးနှစ်ခု မှတ်ပါ။ (၁၁၁၄ - ၁၁၂၂ လို့ ေြပာတာ) ေလာင်းမင်းြမတ်ရာဇာ၊ နတ်ြဗဟ္မာဘုံြကွ။ ေနာင်ေတာ်ြကီး ဘုန်းနိမ့်ြဖာသည်၊ သုံးနှစ်သာ စိုးအုပ်ပိုင်ရ။ ဆင်ြဖူဖျား တက်ဘုန်းေဝသည်။ ဆယ့်သုံးေထွ စံရ၊ စဉ့်ကူးမှာ နှစ်ပဉ္စ၊ ရက်သတ္တေမာင်ေမာင်၊ ဘိုးေတာ်မှာ ဆုံးဖွဲ့လှစ်၊ သုံးဆယ့်ရှစ် အုပ်စိုးြပည်ေဘာင်၊ ဘြကီးေတာ် အမည်ေဆာင်သည်၊ ၀သီေဘာင် ဆယ့်ရှစ်ထားပါလို့ တက်သစ်စအလား သာယာ၀တီ ကိုးနှစ်စံသည်…….။”တဲ့။ အဲ့ဒါေတွက ခုလိုနှစ်ေတွြကာေညာင်းသွားလည်း ြပန်စဉ်းစားြပီးအစေဖာ်လိုက်ေတာ့ စာအုပ်အေဟာင်းကေလး ဖုန်သုတ်ြပီးြပန်ဖတ်သလို ဖတ်လို့ရေနေသးတယ်။ မှတ်မိေအာင်သင်နိုင်တာ၊ အလွတ်ရေအာင် သင်နိုင်တာ၊ အမှတ်ေတွအများြကီးရေအာင် သင်နိုင်တာေတွက အံ့ဩစရာ မေကာင်းပါဘူး။
အဲသည်ေကျာင်းသင်ခန်းစာေတွရဲ့ အြပင်မှာ ြမန်မာစိတ်ကေလး သေန္ဓတည်သွားေအာင် သင်နိုင်ခဲ့တာ၊ ေတွးတတ်ေခါ်တတ် စဉ်းစားတတ်ေအာင် သင်ေပးခဲ့တာကေတာ့ ပဉ္စလက်အတတ်ေတွများလား ေအာင့်ေမ့ရတယ်ေနာ့။ မည်သို့လုပ်လိုက်သည် မသိ။ ကိုယ်ေတာ့ အဲသလိုလိုြကီးြဖစ်လာတယ်။ အဲ့ဒါ သူတို့လက်ရာ။ ခု ကိုယ့်သမီးေလးကို ေကျာင်းအပ်ချင်တယ်။ ဘယ်လိုဆရာေတွ လက်ထဲအပ်ချင်သလဲဆိုရင် ကိုယ်ငယ်ငယ်ကသင်ြကားလာခဲ့ရတဲ့ ဆရာေတွလက်ထဲကိုပဲ ၀ကွက်အပ်ချင်ပါတယ်။ ရှိမှရှိြကပါေလဦးမလား။
“ေကျာင်းတုန်းက သင်ြကားခဲ့ရတဲ့ နိုင်ငံ့သမိုင်းရယ် သိပၸံ၊ ဝိဇ္ဖာ၊ ပထဝီ၊ သချင်္ာ၊ ြမန်မာစာ မသင်ချင်ေပါင်။ ဪ အဆိုေတာ်ရူးလို့ အများကေတာ့ ေခါ်ြကေပတယ်။ ရာဇဝင်တွင် စာမသင်ချင်၊ ထာ၀စဉ်ပင် သီချင်းဆိုြပချင်တယ်။
အဆိုေတာ် လုပ်ရန် ြကံရွယ်။ ရန်ကုန်သွားဖို့ ရထားလက်မှတ်ဝယ်။ ဘူတာြကီးမှာ ေလးဘီးကား ငှားြပီးေတာ့ ဒရိုင်ဘာကို ေရှ့ေဆာင်ကာသာရယ်။ နိုင်ြမန်မာကို ေတွ့ေအာင်ရှာမယ်။ နံမယ်ြကီးမယ့် သီချင်းေလးတစ်ပုဒ်ေတာ့ ေရးေပးပါဆရာရယ်။”
0 comments:
Post a Comment