အလုပ်ဝင်ကာစတုန်းက ခွဲစိတ်ေဆာင်မှာ ပထမလက်ေထာက်ဆရာဝန်လုပ်တဲ့ ဆရာြကည်က မှာထားတဲ့ စကားတစ်ခွန်းရှိပါတယ်။ သားသံုးသားကို သတိထားဆက်ဆံပါတဲ့။ ေကျာင်းသား၊ စစ်သား နဲ့ ဘုရားသားကိုေြပာတာပါ။ ဟုတ်တာေပါ့။ အဲဒီသားသံုးသားဆိုတာ တစ်ဦးချင်း၊ တစ်ေယာက်ချင်း၊ တစ်ပါးချင်း ြဖစ်ဦးေတာ့ ေနာက်မှာ သူတို့ကို ကိုယ်စားြပုတဲ့ အဖွဲ့အစည်းြကီးေတွနဲ့ အေထာက်အပံ့အင်အားေတွက နည်းတာမှ မဟုတ်ပဲနဲ့။ တစ်နွယ်ငင်လိုက်လို့ တစ်စင်ပါလာခဲ့ရင် မိုးမီးေလာင်တာ ငေရွှြကူ့ ေခါက်ဆွဲဖိုက ဆိုတာမျိုး ေြပာစမှတ်ြဖစ်မယ်။ အရမ်းကာေရာ သတိလက်လွတ် သိမ်းကျံုးေြပာမိလို့ကေတာ့ ရှင်းလို့ ရလိမ့်မယ် မဟုတ်ဘူးဗျ။
ေြပာမှား ဆိုများ ြပစ်မှားရှိြပန်ေတာ့ ကိုယ်ကပဲ ငရဲြကီးရ အကုသိုလ်တက်ရဦးမှာ။ ဒါေြကာင့် ေတာ်ရံုတန်ရံု ကိစ္စများဆို ဝင်မေညှာ်ပဲ လွတ်ေအာင်ေနဖို့ ြကိုးစားပါတယ်။ ဆင့်ကဲေြပာင်းလဲမှုြဖစ်စဉ်ြကီးထဲမှာ သားသံုးသားစလံုး မလွှဲမေရှာင်သာ စီးေမျာပါဝင်လာရတဲ့အခါ ေရှးေရှးယခင်က အေတွးအေခါ်မျိုးေတွကို စွန့်မပစ်ေသာ်ြငား အေတွးသစ် အြမင်သစ် အေမျှာ်အြမင်သစ်ေတွနဲ့မှ ေခတ်နဲ့အညီ မလိုက်နိုင်ရင် မျိုးတုန်းေပျာက်ကွယ်သွားမယ့် အန္တရာယ်ကလည်း ရှိလာတာကိုး။
အခုဆို ကျားကျား မမ၊ မမတမ မကျားတကျားေတွပါမကျန် ေဖ့စ်ဘုတ်ေပါ်ေရာက်ကုန်ြကတဲ့အခါ ကိုယ်ေတာ်၊ ဦးဇင်း၊ အရှင်ဘုရား၊ ဆရာေတာ်တို့လည်း friend list ထဲကို ေရာက်ကုန်ပါေလေရာ။ အဲဒီလို add တုန်းက add ထားြပီးမှ စိတ်ကူးေပါက်ရာေတွ ေလျှာက်ေရးတဲ့အခါ ဘုန်းြကီးစာချ မိေကျာင်းမင်းေရခင်းြပက ခဏခဏြဖစ်ရတာေပါ့။ အမယ် ကေန့နက်ြဖန်ပဲ
ဘုန်းြကီးဝတ်ေတာ့မလိုေလသံနဲ့ ြကာနီကန် တရားသိမ်းကလည်း လုပ်ချင်ေသးေတာ့ ဘုန်းဘုန်းတို့ခမျာ မေြပာလို့သာ ေနရတယ်။ “လူေစာ်နံတယ် ြပန်လိုက်ဦး” လို့ေတာ့ ေတွးမိမှာပဲ။ ဘုန်းြကီးဝတ်တယ်ဆိုတာ လွယ်တယ်မှတ်လို့။ ဒုလ္လဘေတာင် ဒင်းက ဘယ်နှစ်ရက်ြကာေအာင် ေနဖူးတာကျလို့ မသိရင်ခက်မယ်ေနာ်။ ဟုတ်ကဲ့။ မလွယ်ပါဘူးခမျာ။ ဘယ်ေလာက်မလွယ်သလဲဆိုတာ အခုေြပာြပမလို့ပါ။
ဘုန်းြကီးဝတ်နဲ့ေနဖို့ ခက်တဲ့အထဲမှာ ဒီကေန့အခါကေတာ့ ပိုလို့ခက်တာေပါ့။ လူငယ်လူရွယ်မှန်သမျှ အတတ်ပညာရေအာင်ရှာလို့ ေရြခားေြမြခားထွက် ဝမ်းေကျာင်းြပီး တက်လမ်းရှာရတဲ့ေခတ်မှာ ကိုယ်ေတာ်များလည်း အရင်ကလို ေကျာင်းထိုင်စာကျက်ြပီး ဝိသာခါ အနာတပိဏ် ဆွမ်းအုပ်လာအပို့ ေစာင့်လို့ မရေတာ့ဘူး။ သမုဒ္ဒရာ ဝမ်းတစ်ထွာလိုပဲ သပိတ်ေစာက်ကလည်း နက်နက်လိုက်လာတယ်။ အထူးသြဖင့်ေတာ့ ြမို့ြကီးြပြကီးေတွမှာေပါ့။ ရမ်းတုတ်တိမိတ်တံ ခပ်ဝါးဝါးလိုက်ရွတ်ဖို့ ပင့်ဆွမ်းများဟာလည်း အရင်ကလို မမှန်ေတာ့ြပန်ဘူး။
တကာရင်း တကာမရင်းများ ဆင်ေြခဖံုးေရွ့သွားရတဲ့အခါ ပိုဆိုးတယ်ေလ။ ဒီအခါ ကိုယ်ရင်ေလးေတွလည်း အရင်ကလို မဂင်္လသုတ်၊ ေမတ္တာသုတ်ေလာက်နဲ့ တင်းတိမ်လို့မရေတာ့ပဲ ပထမေကျာ်ြဖစ်ဖို့ ကိုယ်ေတာ်ကျိုးစားမည်တို့၊ ဓမ္မကထိကြဖစ်ဖို့ ကိုရင်ကျိုးစားမည်တို့၊ ရည်ရွယ်ချက်ြကီးြကီးထားြပီး ရုန်းကန်ြကရပါတယ်။ လွယ်လွယ်နဲ့ရတယ် အေနအစားေချာင်တယ်လို့ ထင်မှာစိုးလို့ ရှင်းြပတာေနာ်။ တို့ဘုန်းြကီးများ ဆွမ်းကွမ်းရှားသွားြပီလို့ မဆိုလိုဘူး။ ဒီလိုနဲ့ပဲ သံဃာ့ေလာကမှာလည်း လူရိုေသရှင်ရိုေသြဖစ်ေအာင် အတန်းကေလးေအာင်ထားမှ၊ ေဟာေရးေြပာေရးေလး ေပါက်မှဆိုတာေတွကေနစလိုက်တာ အခုဆို နိုင်ငံြခားက ေဒါက်တာဘွဲ့ေတွအထိ ပါလာေလသတည်း။ ကမ္ဘာေအးက သံဃာ့တက္ကသိုလ်ေလာက်နဲ့ေတာင် သိပ်မလံုေလာက်ချင်ေတာ့ဘူး။
ပကာသနေတာ့ ပကာသနေပါ့။ ဒါေပမယ့် ပကာသနပါပဲ။ ရာဇြဂိုလ်ြပည်က နာလန္ဒာတက္ကသိုလ်တို့၊ ဗုဒ္ဓဂယာက မာဂဓတက္ကသိုလ်၊ ဗာရာဏသီက သသင်္ကရိုက်တက္ကသိုလ်၊ ေဒလီ၊ မွန်ဘိုင်း၊ ပူနား၊ ပန်ဂျပ်၊ ချနိုင်းတို့မှာ သံဃာ့တက္ကသိုလ်ေကျာင်းသားေတွ ြဖစ်ကုန်ြကတယ်။ အိန္ဒိယမှာ ြမန်မာသံဃာသံုးရာေလာက်ရှိြပီး သီရိလကင်္ာမှာလည်း သံုးရာေလာက် ရှိပါသတဲ့။
သိတဲ့အတိုင်းေပါ့ကွယ်။ ြမန်မာနဲ့ကမ္ဘာ ေတွ့လို့ ရိုက်ခတ်မှုေတွရှိသလို ြမန်မာသံဃာေတွ ကမ္ဘာပတ်ရေတာ့လည်း ဘုန်းဘုန်းတို့ခမျာ ကမ္ဘာနာ ဖိစီးရတာေပါ့။ “ကိုယ်ေတာ် ေဖ့စ်ဘုတ်ေပါ်ကိုချည့်တက်မေနနဲ့။ စာလည်းကျက်ဦး”တို့၊ “ကမ္ဘာြကီးကို ေြပာင်းလဲေစေသာ ပန်းသီးသံုးလံုး” တို့ ဘာတို့နဲ့ လိေမ္မာ်ေရာင် စေတးတပ်စ်ကေလးေတွ မြကာခဏေတွ့ရြပန်ေရာ။ အားလံုးသိြကတဲ့အတိုင်း ေဖ့စ်ဘုတ်ဆိုတာ ေလရူးလိုေတာင်မဟုတ် ေလေပွလိုပဲ။ ေတာ်ေနြကာ ဟိုေထာင့်က ဟိုဆရာေတာ်ကိစ္စ ဘယ့်နှယ်ဘယ်ချမ်းသာ၊ ဒီေထာင့်က ေရွှဝါေရာင်ေတာ်လှန်ေရး၊ ဟိုလူေတွက ချတ်တင်ခန်းထဲက ကျူကိုယ်ေတာ်ဆို ဖွလိုဖွ၊ ဝင်ေြပာရအခက် မေြပာရြပန်လည်းအခက်။ ဆရာဝန်ေတွလို စွာစိစိန်လုပ်ေပး ေရှ့ေနလိုက်ေပးမယ့်သူကလည်း မရှိ။ ခက်လိုက်တာေနာ်။
မေြပာချင်လို့ ြကည့်ေနတာ ဆရာဝင်ဝင်လုပ်တဲ့ လိေမ္မာ်ေရာင်တီရှပ်နဲ့ အေကာင်ကလည်းတစ်မျိုး။ ဒီလိုနဲ့ပဲ ြမန်မာ့လူမှုအတိုင်းအဝိုင်းကွန်ယက်ြကီးရဲ့ သံုးပံုတစ်ပံုဟာလည်း သံဃာ့ကိစ္စများ၊ သာသနာအေရးများနဲ့ နှီးနွယ်ပတ်သက်မလာဘူးလားဗျာ။ ဒါေြကာင့်ဒီတခါမှာေတာ့ ဘုန်းဘုန်းတို့ကိုယ်စား “ဒကာေလး …. ကျုပ်ကိုငါးဆယ်ေပးပါ ကေလးရယ်” ဆိုြပီး သီချင်းဝင်ဆိုေပးလိုက်တယ်ဗျား။ (သူတို့ကမှ ဆိုလို့မရပဲနဲ့)
ြမို့ြပလူမှုဘဝမှာေတာင် ပစ္စည်းေလးပါး အရင်ပံုစံနဲ့ မမျှနိုင်ေတာ့တဲ့ဘဝမှာ သာသနာပအရပ်သွားလို့ သီတင်းသံုးရတဲ့ ကိုယ်ေတာ်ေတွဆို စဉ်းစားသာြကည့်ပါေတာ့။ အာေသာကမင်းြကီးလက်ထက်က အသျှင်ေသာနတို့ အသျှင်ဥတ္တရတို့ကို သာသနာြပုလွှတ်သလို ေရာက်ရာအရပ်မှာ သလံုးြမင်းေခါင်းကို အေြခြပုလို့ရပ်တည်ဖို့ကလည်း ကာလ တကာ၊ တကာမရဲ့ သဒ္ဒါတရားက အရင်လို မဟုတ်ေတာ့ပါဘူး ဆိုေနမှ။ ေရှးက အရညဝါသီ ေတာမှီရဟန်းြကီးများဆိုတာ ေတာစာ ေတာအာဟာရဖူလံုတယ်။
ချဉ်ဆားကို အလိုရှိမှ ြမို့တက်ဖို့လိုတာ၊ အခုေတာ့ ေတာစကားမေြပာပဲ ေတာေတွေပျာက်ကုန်လို့ မက်ထရိုပိုလီတန် ြမို့ြကီးစံရဟန်းများဟာ ေရေတာင် ဝယ်ေသာက်မှရတဲ့အရပ်မှာ ဝတ္ထုေငွေြကး မရှိပဲ အသက်ရှင်ရပ်တည်ဖို့ရာ ေတွးြကည့်ပါေလ။ မရှိဘူးလို့ေတာ့ မထင်နဲ့ေနာ်။ တခါတုန်းက ြပင်သစ်မှာ သီတင်းသံုးမယ့် ေတာင်ြကီး က ဆရာေတာ်ကေလးတစ်ပါးကို ြပင်သစ်စာ ြပင်သစ်စကားသင်ေပးဖူးတယ်။ အဲဒီကိုယ်ေတာ်ေလးဟာ ပိုက်ဆံလံုးဝ ကိုင်မသံုးဘူး။ ြပင်သစ်ကို ဝတ္ထုေငွ တစ်ြပားမှ မပါပဲသွားတာ။ (အေတာ်ပါပဲ။ ဟိုကလူေတွကလည်း အဲဒါမျိုး လိုချင်တာ) အဲဒီမှာ သီတင်းသံုးတဲ့ ဗီယက်နမ်ကိုယ်ေတာ်ကေလးေတွဆို တိုဖူးကျို၊ ေခါက်ဆွဲြပင်ြပီး အိမ်ေတွလိုက်ပို့ြကရတာပါတဲ့။ ေခတ်ကိုက ဘုန်းြကီးက အိမ်ကို ဆွမ်းပို့ေနရတာ။ ဒီလိုေနရာမျိုးမှာ ငါးပါးသီလကမှ တပါတ်ငါးရက်လံုေအာင် မေစာင့်နိုင်တဲ့သူေတွက ဝိနည်းေပတံြကီးတကားကား ထုတ်ထုတ်တိုင်း၊ (တကယ်ေတာ့ ညီေအာင်ထိန်းြကတာချည့်ပါ။ သံဃာရဲ့ အသက်ဟာ ဝိနည်းလို့ဆိုမှပဲ) ေဂါပကအဖွဲ့ဆိုြပီး ဘုန်းြကီးအထက်ကေန စီမံခန့်ခွဲ ဩဇာေပးရတာ ေြကာက်စရာ မေကာင်းပါလားကွယ်ရို့။
အိန္ဒိယမှာေတာ့ ြမန်မာဗုဒ္ဓဘာသာဘုန်းြကီးေကျာင်းေတွ ဟိုဟိုဒီဒီ အနည်းအပါးရှိတယ်။ ကာလကတ္တားမှာ နှစ်ေကျာင်း။ ဗုဒ္ဓဂယာပတ်ဝန်းကျင်ေတွမှာ ရှစ်ေကျာင်းေလာက်ရှိသတဲ့။ ဒါေြကာင့် အိန္ဒိယဝါဆို ကိုယ်ေတာ်များဟာ ဆွမ်းကိစ္စ ကွမ်းကိစ္စ အခက်ခဲလှြကီး မဟုတ်ပါဘူး။ အရပ်ထဲလည် ဆွမ်းခံစရာမလိုဘူး။ သို့ေသာ်ြငားလည်း ြမန်မာြပည်မှာလို တကာ၊ တကာမ စီမံချက်ြပုတ် ဆက်ကပ်သမျှ “ဣိမံ ပိဏ္ဏပါတံ” နဲ့ သာဓုေလးေခါ် ဘုဉ်းေပးလို့မရဘူး။ ဘုရားဖူးလာတဲ့ ရန်ကုန်သူေတွ စားေရးေသာက်ေရး အလျင်မီေအာင် ကပ္ပိယ၊ ေကျာင်းသားများ ကွပ်ကဲလို့ သူကြပန်မကပ်ရံုတမယ် စီစဉ်ရတယ်။
ဝယ်ေရးြခမ်းေရး ချက်ေရးြပုတ်ေရးအတွက် ဂယာေရွှေြကးစည်ေတွက ဘုရားဖူးတစ်ေယာက် ဘယ်ေလာက်နှုန်းထား ဆိုတာေတွနဲ့ လှူြကတန်းြကတယ်။ တကယ်ေတာ့ ဘုန်းြကီးက ထမင်းဆိုင် တည်းေကျာင်းဖွင့်စားတဲ့သေဘာ မပါပါဘူး။ တရပ်တေကျးက ဘုရားဖူးဧည့်သည်ေတွ စားေရးေသာက်ေရး ေနေရးထိုင်ေရး အဆင်ေြပေအာင် ဧည့်ခံေပးရင်းကေန စီးပွားေရးသမားေတွေြကာင့် ေဈးကွက်ဆန်သွားတာ။ ြမန်မာဘုန်းြကီးေကျာင်းပဲ။ လာလာသမျှ ရှိတာချေကျွးတာ ထံုးစံ။ ဧည့်သည်က တစ်ရာနှစ်ရာကျလာေတာ့ ြကိုြကိုတင်တင် စီစဉ်မထားနိုင်ရင် ဒုက္ခေရာက်ကုန်မှာကိုး။ ဒီလိုနဲ့ပဲ ဘုန်းဘုန်းခမျာ အာစိန္နကံေတွ မမှန်နိုင်ေတာ့ဘူး။ ဘုရားရှိခိုးရင်း ေလယာဉ်ဆိ်ုက်ေတာ့မလား ေတွးမိမယ်။ တရားမထိုင်နိုင်ပဲ ေလာက်ငှေအာင် စီမံရတယ်။ ဟုတ်ေသးရဲ့လား တရားနာပရိသတ်ရယ်။ အဲေလ ဘုရားဖူးပရိသတ်ရယ်။ သတ်သတ်စီြဖစ်ေအာင် စီစဉ်ေပးနိုင်ရင် ပိုေကာင်းမလားလို့ ေတွးြကည့်မိတာပါ။
ဘုရားဖူးလာပါတယ်ဆိုမှေတာ့ ဦးချဝတ်ြပုစရာ ဆရာေတာ်ဘုရားရှိမှ ဒါနမျိုးေစ့ေတွကလည်း အေညှာင့်အပင်ထွက်မှာေပါ့။ အနုတ္တရံ ပုညခတ္တံ ေလာကသာ ေကာင်းမှုကုသိုလ်တို့ စိုက်ပျိုးရာ လယ်ယာေြမေကာင်းသဖွယ်ြဖစ်ေသာ ဆိုတဲ့ သံဃာ့ဂုဏ်ေတာ်ေလ။ (ဘုန်းဘုန်းတို့ ေယာင်ြပီး သာဓုမေခါ်နဲ့ေနာ်) အဲဒါနဲ့ ဟိုေရွှေြကးစည်စီမံခန့်ခွဲေရးေတွ ခွဲလိုက်ြကပါကွယ်။
ေနာက်တစ်ခုဖုတာကေတာ့ ကျုပ်တို့ဗုဒ္ဓဘာသာ ြမန်မာလူမျိုးများရဲ့ အလှူေရစက် လက်နဲ့မကွာ ထက်သန်လှတဲ့ သဒ္ဒါတရားများပါပဲ။ အြမဲသာဓုေခါ်လျှက်ပါ။ ကိုယ်မလှူနိုင်လည်း လှူနိုင်တဲ့သူ လှူသေလာက်ကို ဒိုင်ဗင်ပစ်ြပီးကို ဝင်သာဓုေခါ်တယ်။ သို့ေသာ်ြငားလည်း စဉ်းစားေမျှာ်ြမင်ဉာဏ်နဲ့ယှဉ်တဲ့ အလှူဒါနေလးများဆို ပိုြပီး အကျိုးေပးသန်မလားလို့။ အေဟာသိကံ မြဖစ်ေတာ့ဘူး မဟုတ်လား။ “လာလာ သားသား။ ဘုန်းဘုန်းဦးေတာ်လုပ်၊ ဒါေလးကပ်လိုက်” ဆိုြပီး လှူသခိုက်ကေလးမှာ ြပီးမသွားပဲ အလှူရဲ့ အကျိုးဆက်ေတွ ပွင့်ေဝသန်ထွားလာဖို့ ေတွးေတွးဆဆေလးလှူရင် ပိုမေကာင်းဘူးလား။ ဘိုးေတာ်မင်းြကီး၊ မင်းတုန်းမင်းြကီးတို့ကတည်းက နိဗ္ဗာန်ေရွှြပည် ဆုပန်သည်ဆိုြပီး သံေဝဇနိယေလးဌာနမှာ အြကီးအြကပ် ဝန်များေစလွှတ်လို့ ဝတ္တကေြမများ အလုပ်အေကျွးများလှူခဲ့တန်းခဲ့တာ အခု အဲဒါေတွအားလံုး ဘယ်သူ့ဆီေရာက်ကုန်သလဲ လို့ မဖွပါရေစနဲ့။ ကုသိုလ်မရ ငရဲရ။ ပုဂံေခတ်က ေကျာက်စာေတွထဲမှာလို “အရိေမတ္တးယ ဘုရားရှင်အား အဖူးရေစ” လို့ ကျိန်စာတိုက်ရေအာင်လည်း “စိတ်ချ စိတ်ချ ဘယ်သူမှ ဖူးပါဘူး” ဆိုတဲ့သူေတွ။
သူများရပ်ရွာမှာ ကာလ ပေဝသဏီြကာလာတဲ့အခါ ဧည့်သည်ြပစားလို့ရတဲ့ဟာေတွသာ မေပျာက်မပျက် ထိန်းသိမ်းထားြကမှာ။ ေရွှဥအုမေပးတဲ့ ငန်းမှန်သမျှ ဟင်းအိုးထဲချည့် ေရာက်ေတာ့တယ်။
ရဟန်းသံဃာဆိုတာမျိုးက အိမ်ယာထူေထာင် လူတို့ေဘာင်လို ငါမရှိြငား ငါ့အားဆက်ခံဆိုြပီး စီမံလို့ မရဘူး။ နိုင်ငံရပ်ြခား စကားမေပါက်တဲ့ အရပ်ဆိုရင် လက်ရှိတစ်ပါးပါးေတာင် ြပန်မေြပးေအာင် မနည်းထိန်းထားရတာ။ ဆရာေတာ်ြကီးေတွ လွန်ရင် ရဟန်းဆက်က ြပတ်ြပတ်သွားတယ်။ ဒီလိုအခါဆိုရင် ေကျာင်းေဝယျာဝစ္စလုပ်ရင်း အနီးေန အတူေန ရွာခံလူများက ဘုန်းြကီးရဲ့ အေမွစားအေမွခံပါဆိုြပိး ေနာက်လာမယ့်ကိုယ်ေတာ်နဲ့ တရားတေဘာင်များခင်းလို့ ေကျာင်းကို အိမ်ဇာတ်ြပန်သွင်းြကတယ်။
ဘယ်သူနိုင်မလဲ စဉ်းစားြကည့်ေပါ့။ ဒီလိုနဲ့ လုမ္ဗိနီလမ်းက ေနာင်ခါးမှာတစ်ေကျာင်း၊ ဘာလန်ပူမှာတစ်ေကျာင်း ဆံုးရသတဲ့။ သာဝတ္တိက ေဒါ်ေဒွးဇရပ်ဆိုတဲ့ သီလရှင်ေကျာင်းဟာလည်း ြမန်မာနံမည်ြကီးတပ်လျက်နဲ့ကို သီရိလကင်္ာေကျာင်းြဖစ်သွားရှာသေလ။ သေဗ္ဗ သခင်္ါရာ အနိစ္စာ ဆိုပါေတာ့။ ေရာ် .. ငါ့နှယ်။ လှူတဲ့သူေတွက နတ်ြပည်မှာ ကုသိုလ်ေတွနဲ့ ေနတုန်း အလကားေနရင်း အကုသိုလ်စိတ်ေတွပွားမိတယ်။ ြမန်မာေတွ ေတွးေတွးဆဆ လှူြကစမ်းေစချင်တယ်။ နတ်အိုးေရွှချ ြပန်မရ မြဖစ်ေစချင်ဘူး။ ဘာသာ သာသနာအတွက် လိုအပ်တာေတွက အများြကီး မဟုတ်လား။ (လှူတာပါဆိုမှ ြပန်ရစရာလား ေနာ့)
တကယ်ေတာ့ ဘုန်းဘုန်းတို့မှာလည်း တစ်သက်တာအချိန်ေတွ အကုန်လံုး မေလာက်နိုင်ေအာင်ကိုပဲ ရဟန်းကိစ္စ၊ ရဟန်းတာဝန်၊ ေဝယျာဝစ္စေတွရှိပါတယ်။ လူေတွလို အသက်ေမွးဝမ်းေကျာင်း မြပုတာပဲ ရှိတယ်။ ရပ်တည်ရှင်သန်ေရးအတွက် ဘာမှမလုပ်ပဲ ငုတ်တုတ်ထိုင် ြဖတ်သန်းေနတာေတာ့ မဟုတ်ဘူး။
ပစ်တိုင်းေထာင်ရုပ် ြကိုးမရှုပ်ချင်လို့ ေြခေရာလက်ေရာ မထည့်ထားပါဘူးဆိုမှ ြကံုပေလ ဘံုေပွနဲ့ တကာ၊ တကာမ ဧည့်ခံေကျွးေမွးရ၊ ရပ်ကျိုးရွာကျိုးသည်ပိုးရကေန တိုင်းကျိုးြပည်ကျိုးအထိ စိတ်ေရာကိုယ်ပါ ဝင်ပါေနရတာ သိပ်ကို အားနာဖို့ေကာင်းေနြပီ ထင်ပါတယ်။ ဘုန်းြကီးနိုင်ငံေရးလုပ်တယ်ဆိုတာ ေရွးေကာက်ပွဲဝင်ဖို့မှ မဟုတ်တာ။ “အေရှ့အရပ်၌ရှိေသာ..” ကလည်း မင်းတရားြကီး နန်းချဖို့ မရည်ရွယ်ပါဘူး။ ဒါေပမယ့် ဆရာေတာ်ဦးဝိစာရ အသက်စွန့်သွားတာ လွတ်လပ်ေရးကို ေတာင်းဆိုတာလား၊ ဘာသာ သာသနာကို မေလးမစားလုပ်တဲ့ အဂင်္လိပ်ကို ဆန့်ကျင်တာလား ြပန်စဉ်းစားြကည့်ပါဦးေလ။ စည်းတစ်ခုက နဂိုကတည်းက ရှိြပီးသားပါ။ ဇေဝဇဝါ နဲ့ ဗူးလံုးနားမထွင်းြဖစ်ေနလို့ သတိမထားမိြကတာ။ ေတာင်ငူကလည်းေတာင်ငူ ေမာင်းေထာင်ကလည်းေမာင်းေထာင်ဆိုတဲ့ အြဖစ်အပျက်ကေလးကို ြပန်သတိရမိရင် နှစ်ဘက်စလံုးက ဆင်ြခင်နိုင်ပါလိမ့်မယ်။
ကိုယ်တိုင်လည်း ငရဲမြကီးချင်ဘူး။ ဘယ်သူ့ကိုမှလည်း ငရဲမရေစချင်ဘူး။ ေြမွရင်လည်းေသမှ ၊ တုတ်ရင်လည်းကျိုးမှဆိုတဲ့ အေြခအေနမျိုးမှ မဟုတ်တာ။ ကိုယ်ချင်းကိုယ်ချင်းေတွပဲ နည်းနည်းေလာက်စီေလျှာ့လိုက်ြကရင် မေကာင်းဘူးလား။ သံသရာကို လည်ေစတတ်ေသာ ပပဥ္စတရားဆိုတာေတွကိုေတာ့ တပည့်ေတာ်ထက် အရှင်ဘုရားတို့က ပိုသိပါလိမ့်မယ် ဘုရား။
ေအးေစလိုလို့ တရားနာ ပူဇာမပါေြကးဘုရာ့။ ေနာက်နှစ်ခါ တန်ေဆာင်မုန်းကျ ဆွမ်းဆံစိမ်းေလာင်းေတာ့ သပိတ်ပိုက်လိုက်ရမလား၊ ေတာင်းရွက်လိုက်ရမလား ေြပာ။ အို တကာေတာ် ေရေြမ့ရှင်တို့ .. သည်းခံေတာ်မူြကပါဦး။ ဆရာတကာဆိုတာ ေစတနာနဲ့ ဆံုးမသွန်သင်တဲ့အခါလည်း ရှိမှာေပါ့။ အရင်ကဆို ရိုက်နှက်ေတာင် ဆံုးမတတ်ေသး။ မယံု မင်းတုန်းမင်းြကီး ေမးြကည့်ပါလား။ အိမ်ေတာ်ရာဘုရားေဈး သီချင်းထဲမှာေတာင် ပါတယ်ေလ။ “ဘုန်းဘုန်းကို ေလျှာက်လိုက်ရင် အေြခာက်တိုက်ပင် အရိုက်ခံမှာြမင်သည်..” တဲ့။
ေြပာမှား ဆိုများ ြပစ်မှားရှိြပန်ေတာ့ ကိုယ်ကပဲ ငရဲြကီးရ အကုသိုလ်တက်ရဦးမှာ။ ဒါေြကာင့် ေတာ်ရံုတန်ရံု ကိစ္စများဆို ဝင်မေညှာ်ပဲ လွတ်ေအာင်ေနဖို့ ြကိုးစားပါတယ်။ ဆင့်ကဲေြပာင်းလဲမှုြဖစ်စဉ်ြကီးထဲမှာ သားသံုးသားစလံုး မလွှဲမေရှာင်သာ စီးေမျာပါဝင်လာရတဲ့အခါ ေရှးေရှးယခင်က အေတွးအေခါ်မျိုးေတွကို စွန့်မပစ်ေသာ်ြငား အေတွးသစ် အြမင်သစ် အေမျှာ်အြမင်သစ်ေတွနဲ့မှ ေခတ်နဲ့အညီ မလိုက်နိုင်ရင် မျိုးတုန်းေပျာက်ကွယ်သွားမယ့် အန္တရာယ်ကလည်း ရှိလာတာကိုး။
အခုဆို ကျားကျား မမ၊ မမတမ မကျားတကျားေတွပါမကျန် ေဖ့စ်ဘုတ်ေပါ်ေရာက်ကုန်ြကတဲ့အခါ ကိုယ်ေတာ်၊ ဦးဇင်း၊ အရှင်ဘုရား၊ ဆရာေတာ်တို့လည်း friend list ထဲကို ေရာက်ကုန်ပါေလေရာ။ အဲဒီလို add တုန်းက add ထားြပီးမှ စိတ်ကူးေပါက်ရာေတွ ေလျှာက်ေရးတဲ့အခါ ဘုန်းြကီးစာချ မိေကျာင်းမင်းေရခင်းြပက ခဏခဏြဖစ်ရတာေပါ့။ အမယ် ကေန့နက်ြဖန်ပဲ
ဘုန်းြကီးဝတ်ေတာ့မလိုေလသံနဲ့ ြကာနီကန် တရားသိမ်းကလည်း လုပ်ချင်ေသးေတာ့ ဘုန်းဘုန်းတို့ခမျာ မေြပာလို့သာ ေနရတယ်။ “လူေစာ်နံတယ် ြပန်လိုက်ဦး” လို့ေတာ့ ေတွးမိမှာပဲ။ ဘုန်းြကီးဝတ်တယ်ဆိုတာ လွယ်တယ်မှတ်လို့။ ဒုလ္လဘေတာင် ဒင်းက ဘယ်နှစ်ရက်ြကာေအာင် ေနဖူးတာကျလို့ မသိရင်ခက်မယ်ေနာ်။ ဟုတ်ကဲ့။ မလွယ်ပါဘူးခမျာ။ ဘယ်ေလာက်မလွယ်သလဲဆိုတာ အခုေြပာြပမလို့ပါ။
ဘုန်းြကီးဝတ်နဲ့ေနဖို့ ခက်တဲ့အထဲမှာ ဒီကေန့အခါကေတာ့ ပိုလို့ခက်တာေပါ့။ လူငယ်လူရွယ်မှန်သမျှ အတတ်ပညာရေအာင်ရှာလို့ ေရြခားေြမြခားထွက် ဝမ်းေကျာင်းြပီး တက်လမ်းရှာရတဲ့ေခတ်မှာ ကိုယ်ေတာ်များလည်း အရင်ကလို ေကျာင်းထိုင်စာကျက်ြပီး ဝိသာခါ အနာတပိဏ် ဆွမ်းအုပ်လာအပို့ ေစာင့်လို့ မရေတာ့ဘူး။ သမုဒ္ဒရာ ဝမ်းတစ်ထွာလိုပဲ သပိတ်ေစာက်ကလည်း နက်နက်လိုက်လာတယ်။ အထူးသြဖင့်ေတာ့ ြမို့ြကီးြပြကီးေတွမှာေပါ့။ ရမ်းတုတ်တိမိတ်တံ ခပ်ဝါးဝါးလိုက်ရွတ်ဖို့ ပင့်ဆွမ်းများဟာလည်း အရင်ကလို မမှန်ေတာ့ြပန်ဘူး။
တကာရင်း တကာမရင်းများ ဆင်ေြခဖံုးေရွ့သွားရတဲ့အခါ ပိုဆိုးတယ်ေလ။ ဒီအခါ ကိုယ်ရင်ေလးေတွလည်း အရင်ကလို မဂင်္လသုတ်၊ ေမတ္တာသုတ်ေလာက်နဲ့ တင်းတိမ်လို့မရေတာ့ပဲ ပထမေကျာ်ြဖစ်ဖို့ ကိုယ်ေတာ်ကျိုးစားမည်တို့၊ ဓမ္မကထိကြဖစ်ဖို့ ကိုရင်ကျိုးစားမည်တို့၊ ရည်ရွယ်ချက်ြကီးြကီးထားြပီး ရုန်းကန်ြကရပါတယ်။ လွယ်လွယ်နဲ့ရတယ် အေနအစားေချာင်တယ်လို့ ထင်မှာစိုးလို့ ရှင်းြပတာေနာ်။ တို့ဘုန်းြကီးများ ဆွမ်းကွမ်းရှားသွားြပီလို့ မဆိုလိုဘူး။ ဒီလိုနဲ့ပဲ သံဃာ့ေလာကမှာလည်း လူရိုေသရှင်ရိုေသြဖစ်ေအာင် အတန်းကေလးေအာင်ထားမှ၊ ေဟာေရးေြပာေရးေလး ေပါက်မှဆိုတာေတွကေနစလိုက်တာ အခုဆို နိုင်ငံြခားက ေဒါက်တာဘွဲ့ေတွအထိ ပါလာေလသတည်း။ ကမ္ဘာေအးက သံဃာ့တက္ကသိုလ်ေလာက်နဲ့ေတာင် သိပ်မလံုေလာက်ချင်ေတာ့ဘူး။
ပကာသနေတာ့ ပကာသနေပါ့။ ဒါေပမယ့် ပကာသနပါပဲ။ ရာဇြဂိုလ်ြပည်က နာလန္ဒာတက္ကသိုလ်တို့၊ ဗုဒ္ဓဂယာက မာဂဓတက္ကသိုလ်၊ ဗာရာဏသီက သသင်္ကရိုက်တက္ကသိုလ်၊ ေဒလီ၊ မွန်ဘိုင်း၊ ပူနား၊ ပန်ဂျပ်၊ ချနိုင်းတို့မှာ သံဃာ့တက္ကသိုလ်ေကျာင်းသားေတွ ြဖစ်ကုန်ြကတယ်။ အိန္ဒိယမှာ ြမန်မာသံဃာသံုးရာေလာက်ရှိြပီး သီရိလကင်္ာမှာလည်း သံုးရာေလာက် ရှိပါသတဲ့။
သိတဲ့အတိုင်းေပါ့ကွယ်။ ြမန်မာနဲ့ကမ္ဘာ ေတွ့လို့ ရိုက်ခတ်မှုေတွရှိသလို ြမန်မာသံဃာေတွ ကမ္ဘာပတ်ရေတာ့လည်း ဘုန်းဘုန်းတို့ခမျာ ကမ္ဘာနာ ဖိစီးရတာေပါ့။ “ကိုယ်ေတာ် ေဖ့စ်ဘုတ်ေပါ်ကိုချည့်တက်မေနနဲ့။ စာလည်းကျက်ဦး”တို့၊ “ကမ္ဘာြကီးကို ေြပာင်းလဲေစေသာ ပန်းသီးသံုးလံုး” တို့ ဘာတို့နဲ့ လိေမ္မာ်ေရာင် စေတးတပ်စ်ကေလးေတွ မြကာခဏေတွ့ရြပန်ေရာ။ အားလံုးသိြကတဲ့အတိုင်း ေဖ့စ်ဘုတ်ဆိုတာ ေလရူးလိုေတာင်မဟုတ် ေလေပွလိုပဲ။ ေတာ်ေနြကာ ဟိုေထာင့်က ဟိုဆရာေတာ်ကိစ္စ ဘယ့်နှယ်ဘယ်ချမ်းသာ၊ ဒီေထာင့်က ေရွှဝါေရာင်ေတာ်လှန်ေရး၊ ဟိုလူေတွက ချတ်တင်ခန်းထဲက ကျူကိုယ်ေတာ်ဆို ဖွလိုဖွ၊ ဝင်ေြပာရအခက် မေြပာရြပန်လည်းအခက်။ ဆရာဝန်ေတွလို စွာစိစိန်လုပ်ေပး ေရှ့ေနလိုက်ေပးမယ့်သူကလည်း မရှိ။ ခက်လိုက်တာေနာ်။
မေြပာချင်လို့ ြကည့်ေနတာ ဆရာဝင်ဝင်လုပ်တဲ့ လိေမ္မာ်ေရာင်တီရှပ်နဲ့ အေကာင်ကလည်းတစ်မျိုး။ ဒီလိုနဲ့ပဲ ြမန်မာ့လူမှုအတိုင်းအဝိုင်းကွန်ယက်ြကီးရဲ့ သံုးပံုတစ်ပံုဟာလည်း သံဃာ့ကိစ္စများ၊ သာသနာအေရးများနဲ့ နှီးနွယ်ပတ်သက်မလာဘူးလားဗျာ။ ဒါေြကာင့်ဒီတခါမှာေတာ့ ဘုန်းဘုန်းတို့ကိုယ်စား “ဒကာေလး …. ကျုပ်ကိုငါးဆယ်ေပးပါ ကေလးရယ်” ဆိုြပီး သီချင်းဝင်ဆိုေပးလိုက်တယ်ဗျား။ (သူတို့ကမှ ဆိုလို့မရပဲနဲ့)
ြမို့ြပလူမှုဘဝမှာေတာင် ပစ္စည်းေလးပါး အရင်ပံုစံနဲ့ မမျှနိုင်ေတာ့တဲ့ဘဝမှာ သာသနာပအရပ်သွားလို့ သီတင်းသံုးရတဲ့ ကိုယ်ေတာ်ေတွဆို စဉ်းစားသာြကည့်ပါေတာ့။ အာေသာကမင်းြကီးလက်ထက်က အသျှင်ေသာနတို့ အသျှင်ဥတ္တရတို့ကို သာသနာြပုလွှတ်သလို ေရာက်ရာအရပ်မှာ သလံုးြမင်းေခါင်းကို အေြခြပုလို့ရပ်တည်ဖို့ကလည်း ကာလ တကာ၊ တကာမရဲ့ သဒ္ဒါတရားက အရင်လို မဟုတ်ေတာ့ပါဘူး ဆိုေနမှ။ ေရှးက အရညဝါသီ ေတာမှီရဟန်းြကီးများဆိုတာ ေတာစာ ေတာအာဟာရဖူလံုတယ်။
ချဉ်ဆားကို အလိုရှိမှ ြမို့တက်ဖို့လိုတာ၊ အခုေတာ့ ေတာစကားမေြပာပဲ ေတာေတွေပျာက်ကုန်လို့ မက်ထရိုပိုလီတန် ြမို့ြကီးစံရဟန်းများဟာ ေရေတာင် ဝယ်ေသာက်မှရတဲ့အရပ်မှာ ဝတ္ထုေငွေြကး မရှိပဲ အသက်ရှင်ရပ်တည်ဖို့ရာ ေတွးြကည့်ပါေလ။ မရှိဘူးလို့ေတာ့ မထင်နဲ့ေနာ်။ တခါတုန်းက ြပင်သစ်မှာ သီတင်းသံုးမယ့် ေတာင်ြကီး က ဆရာေတာ်ကေလးတစ်ပါးကို ြပင်သစ်စာ ြပင်သစ်စကားသင်ေပးဖူးတယ်။ အဲဒီကိုယ်ေတာ်ေလးဟာ ပိုက်ဆံလံုးဝ ကိုင်မသံုးဘူး။ ြပင်သစ်ကို ဝတ္ထုေငွ တစ်ြပားမှ မပါပဲသွားတာ။ (အေတာ်ပါပဲ။ ဟိုကလူေတွကလည်း အဲဒါမျိုး လိုချင်တာ) အဲဒီမှာ သီတင်းသံုးတဲ့ ဗီယက်နမ်ကိုယ်ေတာ်ကေလးေတွဆို တိုဖူးကျို၊ ေခါက်ဆွဲြပင်ြပီး အိမ်ေတွလိုက်ပို့ြကရတာပါတဲ့။ ေခတ်ကိုက ဘုန်းြကီးက အိမ်ကို ဆွမ်းပို့ေနရတာ။ ဒီလိုေနရာမျိုးမှာ ငါးပါးသီလကမှ တပါတ်ငါးရက်လံုေအာင် မေစာင့်နိုင်တဲ့သူေတွက ဝိနည်းေပတံြကီးတကားကား ထုတ်ထုတ်တိုင်း၊ (တကယ်ေတာ့ ညီေအာင်ထိန်းြကတာချည့်ပါ။ သံဃာရဲ့ အသက်ဟာ ဝိနည်းလို့ဆိုမှပဲ) ေဂါပကအဖွဲ့ဆိုြပီး ဘုန်းြကီးအထက်ကေန စီမံခန့်ခွဲ ဩဇာေပးရတာ ေြကာက်စရာ မေကာင်းပါလားကွယ်ရို့။
အိန္ဒိယမှာေတာ့ ြမန်မာဗုဒ္ဓဘာသာဘုန်းြကီးေကျာင်းေတွ ဟိုဟိုဒီဒီ အနည်းအပါးရှိတယ်။ ကာလကတ္တားမှာ နှစ်ေကျာင်း။ ဗုဒ္ဓဂယာပတ်ဝန်းကျင်ေတွမှာ ရှစ်ေကျာင်းေလာက်ရှိသတဲ့။ ဒါေြကာင့် အိန္ဒိယဝါဆို ကိုယ်ေတာ်များဟာ ဆွမ်းကိစ္စ ကွမ်းကိစ္စ အခက်ခဲလှြကီး မဟုတ်ပါဘူး။ အရပ်ထဲလည် ဆွမ်းခံစရာမလိုဘူး။ သို့ေသာ်ြငားလည်း ြမန်မာြပည်မှာလို တကာ၊ တကာမ စီမံချက်ြပုတ် ဆက်ကပ်သမျှ “ဣိမံ ပိဏ္ဏပါတံ” နဲ့ သာဓုေလးေခါ် ဘုဉ်းေပးလို့မရဘူး။ ဘုရားဖူးလာတဲ့ ရန်ကုန်သူေတွ စားေရးေသာက်ေရး အလျင်မီေအာင် ကပ္ပိယ၊ ေကျာင်းသားများ ကွပ်ကဲလို့ သူကြပန်မကပ်ရံုတမယ် စီစဉ်ရတယ်။
ဝယ်ေရးြခမ်းေရး ချက်ေရးြပုတ်ေရးအတွက် ဂယာေရွှေြကးစည်ေတွက ဘုရားဖူးတစ်ေယာက် ဘယ်ေလာက်နှုန်းထား ဆိုတာေတွနဲ့ လှူြကတန်းြကတယ်။ တကယ်ေတာ့ ဘုန်းြကီးက ထမင်းဆိုင် တည်းေကျာင်းဖွင့်စားတဲ့သေဘာ မပါပါဘူး။ တရပ်တေကျးက ဘုရားဖူးဧည့်သည်ေတွ စားေရးေသာက်ေရး ေနေရးထိုင်ေရး အဆင်ေြပေအာင် ဧည့်ခံေပးရင်းကေန စီးပွားေရးသမားေတွေြကာင့် ေဈးကွက်ဆန်သွားတာ။ ြမန်မာဘုန်းြကီးေကျာင်းပဲ။ လာလာသမျှ ရှိတာချေကျွးတာ ထံုးစံ။ ဧည့်သည်က တစ်ရာနှစ်ရာကျလာေတာ့ ြကိုြကိုတင်တင် စီစဉ်မထားနိုင်ရင် ဒုက္ခေရာက်ကုန်မှာကိုး။ ဒီလိုနဲ့ပဲ ဘုန်းဘုန်းခမျာ အာစိန္နကံေတွ မမှန်နိုင်ေတာ့ဘူး။ ဘုရားရှိခိုးရင်း ေလယာဉ်ဆိ်ုက်ေတာ့မလား ေတွးမိမယ်။ တရားမထိုင်နိုင်ပဲ ေလာက်ငှေအာင် စီမံရတယ်။ ဟုတ်ေသးရဲ့လား တရားနာပရိသတ်ရယ်။ အဲေလ ဘုရားဖူးပရိသတ်ရယ်။ သတ်သတ်စီြဖစ်ေအာင် စီစဉ်ေပးနိုင်ရင် ပိုေကာင်းမလားလို့ ေတွးြကည့်မိတာပါ။
ဘုရားဖူးလာပါတယ်ဆိုမှေတာ့ ဦးချဝတ်ြပုစရာ ဆရာေတာ်ဘုရားရှိမှ ဒါနမျိုးေစ့ေတွကလည်း အေညှာင့်အပင်ထွက်မှာေပါ့။ အနုတ္တရံ ပုညခတ္တံ ေလာကသာ ေကာင်းမှုကုသိုလ်တို့ စိုက်ပျိုးရာ လယ်ယာေြမေကာင်းသဖွယ်ြဖစ်ေသာ ဆိုတဲ့ သံဃာ့ဂုဏ်ေတာ်ေလ။ (ဘုန်းဘုန်းတို့ ေယာင်ြပီး သာဓုမေခါ်နဲ့ေနာ်) အဲဒါနဲ့ ဟိုေရွှေြကးစည်စီမံခန့်ခွဲေရးေတွ ခွဲလိုက်ြကပါကွယ်။
ေနာက်တစ်ခုဖုတာကေတာ့ ကျုပ်တို့ဗုဒ္ဓဘာသာ ြမန်မာလူမျိုးများရဲ့ အလှူေရစက် လက်နဲ့မကွာ ထက်သန်လှတဲ့ သဒ္ဒါတရားများပါပဲ။ အြမဲသာဓုေခါ်လျှက်ပါ။ ကိုယ်မလှူနိုင်လည်း လှူနိုင်တဲ့သူ လှူသေလာက်ကို ဒိုင်ဗင်ပစ်ြပီးကို ဝင်သာဓုေခါ်တယ်။ သို့ေသာ်ြငားလည်း စဉ်းစားေမျှာ်ြမင်ဉာဏ်နဲ့ယှဉ်တဲ့ အလှူဒါနေလးများဆို ပိုြပီး အကျိုးေပးသန်မလားလို့။ အေဟာသိကံ မြဖစ်ေတာ့ဘူး မဟုတ်လား။ “လာလာ သားသား။ ဘုန်းဘုန်းဦးေတာ်လုပ်၊ ဒါေလးကပ်လိုက်” ဆိုြပီး လှူသခိုက်ကေလးမှာ ြပီးမသွားပဲ အလှူရဲ့ အကျိုးဆက်ေတွ ပွင့်ေဝသန်ထွားလာဖို့ ေတွးေတွးဆဆေလးလှူရင် ပိုမေကာင်းဘူးလား။ ဘိုးေတာ်မင်းြကီး၊ မင်းတုန်းမင်းြကီးတို့ကတည်းက နိဗ္ဗာန်ေရွှြပည် ဆုပန်သည်ဆိုြပီး သံေဝဇနိယေလးဌာနမှာ အြကီးအြကပ် ဝန်များေစလွှတ်လို့ ဝတ္တကေြမများ အလုပ်အေကျွးများလှူခဲ့တန်းခဲ့တာ အခု အဲဒါေတွအားလံုး ဘယ်သူ့ဆီေရာက်ကုန်သလဲ လို့ မဖွပါရေစနဲ့။ ကုသိုလ်မရ ငရဲရ။ ပုဂံေခတ်က ေကျာက်စာေတွထဲမှာလို “အရိေမတ္တးယ ဘုရားရှင်အား အဖူးရေစ” လို့ ကျိန်စာတိုက်ရေအာင်လည်း “စိတ်ချ စိတ်ချ ဘယ်သူမှ ဖူးပါဘူး” ဆိုတဲ့သူေတွ။
သူများရပ်ရွာမှာ ကာလ ပေဝသဏီြကာလာတဲ့အခါ ဧည့်သည်ြပစားလို့ရတဲ့ဟာေတွသာ မေပျာက်မပျက် ထိန်းသိမ်းထားြကမှာ။ ေရွှဥအုမေပးတဲ့ ငန်းမှန်သမျှ ဟင်းအိုးထဲချည့် ေရာက်ေတာ့တယ်။
ရဟန်းသံဃာဆိုတာမျိုးက အိမ်ယာထူေထာင် လူတို့ေဘာင်လို ငါမရှိြငား ငါ့အားဆက်ခံဆိုြပီး စီမံလို့ မရဘူး။ နိုင်ငံရပ်ြခား စကားမေပါက်တဲ့ အရပ်ဆိုရင် လက်ရှိတစ်ပါးပါးေတာင် ြပန်မေြပးေအာင် မနည်းထိန်းထားရတာ။ ဆရာေတာ်ြကီးေတွ လွန်ရင် ရဟန်းဆက်က ြပတ်ြပတ်သွားတယ်။ ဒီလိုအခါဆိုရင် ေကျာင်းေဝယျာဝစ္စလုပ်ရင်း အနီးေန အတူေန ရွာခံလူများက ဘုန်းြကီးရဲ့ အေမွစားအေမွခံပါဆိုြပိး ေနာက်လာမယ့်ကိုယ်ေတာ်နဲ့ တရားတေဘာင်များခင်းလို့ ေကျာင်းကို အိမ်ဇာတ်ြပန်သွင်းြကတယ်။
ဘယ်သူနိုင်မလဲ စဉ်းစားြကည့်ေပါ့။ ဒီလိုနဲ့ လုမ္ဗိနီလမ်းက ေနာင်ခါးမှာတစ်ေကျာင်း၊ ဘာလန်ပူမှာတစ်ေကျာင်း ဆံုးရသတဲ့။ သာဝတ္တိက ေဒါ်ေဒွးဇရပ်ဆိုတဲ့ သီလရှင်ေကျာင်းဟာလည်း ြမန်မာနံမည်ြကီးတပ်လျက်နဲ့ကို သီရိလကင်္ာေကျာင်းြဖစ်သွားရှာသေလ။ သေဗ္ဗ သခင်္ါရာ အနိစ္စာ ဆိုပါေတာ့။ ေရာ် .. ငါ့နှယ်။ လှူတဲ့သူေတွက နတ်ြပည်မှာ ကုသိုလ်ေတွနဲ့ ေနတုန်း အလကားေနရင်း အကုသိုလ်စိတ်ေတွပွားမိတယ်။ ြမန်မာေတွ ေတွးေတွးဆဆ လှူြကစမ်းေစချင်တယ်။ နတ်အိုးေရွှချ ြပန်မရ မြဖစ်ေစချင်ဘူး။ ဘာသာ သာသနာအတွက် လိုအပ်တာေတွက အများြကီး မဟုတ်လား။ (လှူတာပါဆိုမှ ြပန်ရစရာလား ေနာ့)
တကယ်ေတာ့ ဘုန်းဘုန်းတို့မှာလည်း တစ်သက်တာအချိန်ေတွ အကုန်လံုး မေလာက်နိုင်ေအာင်ကိုပဲ ရဟန်းကိစ္စ၊ ရဟန်းတာဝန်၊ ေဝယျာဝစ္စေတွရှိပါတယ်။ လူေတွလို အသက်ေမွးဝမ်းေကျာင်း မြပုတာပဲ ရှိတယ်။ ရပ်တည်ရှင်သန်ေရးအတွက် ဘာမှမလုပ်ပဲ ငုတ်တုတ်ထိုင် ြဖတ်သန်းေနတာေတာ့ မဟုတ်ဘူး။
ပစ်တိုင်းေထာင်ရုပ် ြကိုးမရှုပ်ချင်လို့ ေြခေရာလက်ေရာ မထည့်ထားပါဘူးဆိုမှ ြကံုပေလ ဘံုေပွနဲ့ တကာ၊ တကာမ ဧည့်ခံေကျွးေမွးရ၊ ရပ်ကျိုးရွာကျိုးသည်ပိုးရကေန တိုင်းကျိုးြပည်ကျိုးအထိ စိတ်ေရာကိုယ်ပါ ဝင်ပါေနရတာ သိပ်ကို အားနာဖို့ေကာင်းေနြပီ ထင်ပါတယ်။ ဘုန်းြကီးနိုင်ငံေရးလုပ်တယ်ဆိုတာ ေရွးေကာက်ပွဲဝင်ဖို့မှ မဟုတ်တာ။ “အေရှ့အရပ်၌ရှိေသာ..” ကလည်း မင်းတရားြကီး နန်းချဖို့ မရည်ရွယ်ပါဘူး။ ဒါေပမယ့် ဆရာေတာ်ဦးဝိစာရ အသက်စွန့်သွားတာ လွတ်လပ်ေရးကို ေတာင်းဆိုတာလား၊ ဘာသာ သာသနာကို မေလးမစားလုပ်တဲ့ အဂင်္လိပ်ကို ဆန့်ကျင်တာလား ြပန်စဉ်းစားြကည့်ပါဦးေလ။ စည်းတစ်ခုက နဂိုကတည်းက ရှိြပီးသားပါ။ ဇေဝဇဝါ နဲ့ ဗူးလံုးနားမထွင်းြဖစ်ေနလို့ သတိမထားမိြကတာ။ ေတာင်ငူကလည်းေတာင်ငူ ေမာင်းေထာင်ကလည်းေမာင်းေထာင်ဆိုတဲ့ အြဖစ်အပျက်ကေလးကို ြပန်သတိရမိရင် နှစ်ဘက်စလံုးက ဆင်ြခင်နိုင်ပါလိမ့်မယ်။
ကိုယ်တိုင်လည်း ငရဲမြကီးချင်ဘူး။ ဘယ်သူ့ကိုမှလည်း ငရဲမရေစချင်ဘူး။ ေြမွရင်လည်းေသမှ ၊ တုတ်ရင်လည်းကျိုးမှဆိုတဲ့ အေြခအေနမျိုးမှ မဟုတ်တာ။ ကိုယ်ချင်းကိုယ်ချင်းေတွပဲ နည်းနည်းေလာက်စီေလျှာ့လိုက်ြကရင် မေကာင်းဘူးလား။ သံသရာကို လည်ေစတတ်ေသာ ပပဥ္စတရားဆိုတာေတွကိုေတာ့ တပည့်ေတာ်ထက် အရှင်ဘုရားတို့က ပိုသိပါလိမ့်မယ် ဘုရား။
ေအးေစလိုလို့ တရားနာ ပူဇာမပါေြကးဘုရာ့။ ေနာက်နှစ်ခါ တန်ေဆာင်မုန်းကျ ဆွမ်းဆံစိမ်းေလာင်းေတာ့ သပိတ်ပိုက်လိုက်ရမလား၊ ေတာင်းရွက်လိုက်ရမလား ေြပာ။ အို တကာေတာ် ေရေြမ့ရှင်တို့ .. သည်းခံေတာ်မူြကပါဦး။ ဆရာတကာဆိုတာ ေစတနာနဲ့ ဆံုးမသွန်သင်တဲ့အခါလည်း ရှိမှာေပါ့။ အရင်ကဆို ရိုက်နှက်ေတာင် ဆံုးမတတ်ေသး။ မယံု မင်းတုန်းမင်းြကီး ေမးြကည့်ပါလား။ အိမ်ေတာ်ရာဘုရားေဈး သီချင်းထဲမှာေတာင် ပါတယ်ေလ။ “ဘုန်းဘုန်းကို ေလျှာက်လိုက်ရင် အေြခာက်တိုက်ပင် အရိုက်ခံမှာြမင်သည်..” တဲ့။
(ဤစာကို ရွာသာြကီးေရာက်သွားေသာ ဆရာဝန်တစ်ဦးမှ ေရးသည်ဆိုပါက လွန်စွာမှပင် ယုတ္တိတန်ေပစွ)
0 comments:
Post a Comment