ကယားြပည်နယ်အေြကာင်းကို ဖွဲ့ဆိုထားတဲ့သီချင်းရယ်လို့ ရှားရှားပါးပါး ဒီသီချင်းကေလးကလွဲရင် မြကားဖူးသေလာက်ပါပဲ။တစ်ပုဒ်ဆိုဆိုသေလာက် ေကာင်းလည်းေကာင်းလှပါေပတယ်။ ြမန်မာ့ဂီတသေဘာအရဆိုရင်ေတာ့ ကရင်ဩသံလို့ေခါ်တဲ့သံစဉ်မျိုးနဲ့ ဖွဲ့နွဲ့ထားတယ်။ ဦးသုေမာင်ဆိုတဲ့ တို့ေတာင်ယာေတာသီချင်းလည်း အတူတူပဲ။
ြမိုင်တန်းေမှာင်ေဝေလး.. နဲ့ စပါတယ်။ ေမာင်းသံေလး၊ ပုေလွသံေလးေတွနဲ့ နားထဲမှာ တမျိုးေလး စွဲသွားေစတယ်။ ဒီသီချင်းေလးနဲ့အတူတူ ကယားြပည်နယ်ကို အလည်သွားလို့ ရတာေပါ့။ မေရာက်ဖူးြကဘူး မဟုတ်လား။ တူတူပါပဲ။ ကိုယ်လည်း ေရာက်ဖူးတာမဟုတ်။ (ဘယ်သူ့မှ ေလျှာက်မေြပာနဲ့ေနာ်။ ဝန်ြကီးရံုးက ြကားသွားမှြဖင့် ေနာက်ပို့စ်တင် လွိုင်ေကာ်ြဖစ်သွားဦးမယ်) ေရာက်ဖူးဖို့ ေနေနသာသာ ြကားဖူးဖို့ေတာင် ေတာ်ေတာ် ခဲယဉ်းပါလိမ့်မယ်။ ကယားြပည်နယ်လို့ ေြပာလိုက်ရင် စိတ်ထဲမှာ ဘီလူးေချာင်းေရအားလျှပ်စစ်ရယ်၊ ေလာပိတဓါတ်အားေပးစက်ရံုရယ်ပဲ ြကားဖူးမှာ။ ဒါေတာင် ရန်ကုန်မှာ မီးပျက်ပေဟ့ဆိုရင် ေလာပိတမှာ ဘာြဖစ်လို့ ညာြဖစ်လို့ဆိုလို့ မြကာမြကာနားယဉ်ေနလို့။ ခုေနာက်ပိုင်းေတာ့ ရန်ကုန်သားေတွအားလံုးမီးပျက်ရင် ဘာြဖစ်လို့လဲ ဘယ်သူမှ ဖုန်းဆက်မေမးြကေတာ့ပါဘူး။
ပျက်ရင်ပျက်တယ်မှတ်၊ လာရင်လာတယ်မှတ်နဲ့ သမာဓိေတွ ရကုန်ြပီ။ လွိုင်ေကာ်အြပင်ေရာ တြခားြမို့ြကီးြကီးမားမား ဘယ်နှစ်ခုြကားဖူးလို့လဲ။ ေဘာ်လခဲေလာက် သိရင်ေတာ်ေတာ် နှံ့စပ်ေနြပီ။ သူ့အေြကာင်းေရးစရာ ဘာမှ မရှိလို့ ပထဝီစာေမးပွဲေတွမှာေတာင် ဘယ်တုန်းကမှ အေမးမခံရတဲ့ ြပည်နယ်ကေလးပါကွယ်။ ဆုန်သင်းပါရ်တို့ သက်မွန်ြမင့်တို့လို တိုင်းရင်းသူ နိုင်ငံေကျာ် အေချာအလှေတွလည်း ထွက်မလာြကေတာ့ အကိုကာလသားများကလည်း မှတ်မှတ်သားသား ရှိြကမယ် မဟုတ်ဘူး။ ေြပာရမယ်ဆိုရင်ေတာ့ အသံလံုးဝမထွက်သေလာက်ရှိတဲ့ တိုင်းရင်းသားေလးေတွေနြကသလိုပါပဲ။
သူတို့ဆီ ဆရာဝန် မရှိဘူး ပို့ေပးပါလို့လည်း တခါမှ လွှတ်ေတာ်တက်ြပီး ပူညံပူညံ မလုပ်တတ်။ မီးမလာပါဘူး ေရမလာပါဘူး။ လမ်းမေကာင်းပါဘူးလို့လည်း ဂျီမကျတတ်၊ ေအးြကပံုများနှယ်။ သူတို့ဆီက ပေဒါင်လူမျိုးေတွဆို ကမ္ဘာကစိတ်ဝင်စားလွန်းလို့ ဘန်ေကာက်မှာေတာင် ြပစားြကတယ်။ လူ့သစ်ကုလားအုပ်ဆိုြပီးေတာ့။ အခုေတာ့ လည်ပင်းကေြကးေခွေတွ ချွတ်ကုန်ြပီး နံမည်ေတာင် ေြပာင်းလိုက်ြပီ။ ကယန်းတိုင်းရင်းသားတဲ့။ ေဆးပညာအြမင်နဲ့ြကည့်ရင် သူတို့ေတွမှာ ဂုတ်ရိုးကျီးေပါင်းေရာဂါ မြဖစ်ေလာက်ဖူးထင်ပါရဲ့။ ေဝးလံသီေခါင်လွန်းလို့ ဘိုးေတာ်ဘုရားတို့ အိမ်ေရှ့မင်းသားတို့ကလည်း စိတ်မဝင်စားခဲ့ဘူး။ ဘုရင့်ေနာင်မင်းတရားြကီး၊ အေလာင်းမင်းတရားြကီးကစလို့ ြမန်မာေတွ ခဏခဏ အယုဒ္ဓယသွားတိုက်ေနတာေတာင် ကယားြပည်နယ်ကြဖတ်သွားတယ်လို့ မြကားဖူးဘူး။ ကိုယ်ကပဲ မသိတာေနမယ်။ သို့ေသာ် သုဓနုမင်းသားကေလးကေတာ့ ေဒွးမယ်ေနာ်ေလးရှိရာကို လိုက်သွားတဲ့ ေငွေတာင်ြပည်ဆိုတာ အဲဒီကယားြပည်နယ်ပါပဲတဲ့။ ေတာနဲ့ေတာင်စွယ်ကလွဲရင် ြမို့ေကျးအိမ်ေြခ ကျဲကျဲပါးပါးရှိပံုပဲ။
သို့ေသာ်လည်း ချင်းြပည်နယ်ေလာက်ေတာ့ မဆင်းရဲဘူးလို့ေြပာတယ်။ ဟုတ်ပါ့မလားေနာ်။ ချင်းေတာ်ေတာ်များများက အေမြကီးကားေရာက်ြပီး “ြကက်ရိုးြပုတ်ြပီး ကုေပးပါ အိုး …ရဲ….. ” နဲ့ ကမ္ဘာေကျာ်တဲ့သူေတာင် ေကျာ်လို့။ လူမေရာက် ဂူေကျာက်ေချာင်ဆိုေတာ့ သဘာဝပတ်ဝန်းကျင်က စိမ်းစိမ်းလန်းလန်း စိုစိုေြပေြပ ရှိဦးမှာ မလွဲပါဘူး။ ေတာ်ေတာ် သာသာယာယာ လှလှပပရှိတာကေတာ့ ေတာင်ကွဲေစတီေတာ်ပါပဲ။ (ဒါေတာ့ ဓါတ်ပံုထဲမှာ ြမင်ဖူးတယ်) ဒါေတာင် ဘယ်လိုြဖစ်လို့ သမီးရည်းစားေတွ သွားဖူးရင် ကွဲတတ်တယ်လို့ ေကာလာဟလထွက်သလဲမသိပါဘူး။ ြကံြကံဖန်ဖန်။
ဘာမှလည်း ေထွေထွထူးထူး ေြပာစရာရှိတာမဟုတ်၊ ေလာေလာဆယ် လူတကာ ပါးစပ်ဖျား ေရပန်းစားေနတာလည်း မဟုတ်ပဲနဲ့ ရှာရှာေဖွေဖွ သူ့အေြကာင်းကို ေရးရတဲ့ အချက်ကေတာ့ အဲဒီ ဘယ်သူမှ စိတ်မဝင်စား၊ စကားထဲေတာင် ထည့်ေြပာေလ့မရှိြကလို့ သူ့အေြကာင်းေလးေတွ သိရေအာင် တခုတ်တရကို အရွဲ့တိုက်ြပီး ေရးပါတယ်။ ဆင်းရဲသားများ လူရာမသွင်းသလို ြဖစ်ေနမှာစိုးလို့။ သူ့ခမျာ မိုးကုတ်လို ေကျာက်သံပတ္တြမားေတွ ထွက်ရင်လည်း လူသိလူလာများေလာက်ရဲ့။ ကန်ေဘာက်တို့ ေကျာက်ြဖူတို့လို ကမ်းလွန်သဘာဝဓါတ်ေငွ့ထွက်ရင်လည်း သူများနိုင်ငံက စိတ်ဝင်စားေလာက်ရဲ့။
ကျိုင်းတံု၊ မူဆယ်၊ ြမဝတီတို့လို ကုန်သွယ်မှုလမ်းေြကာင်းရှိရင်လည်း လန်းပန်းအဆက်အသွယ် ေကာင်းေလာက်ရဲ့။ အခုေတာ့ ဘာမှ မရှိေတာ့ ဘယ်သူမှ အဘက်မလုပ်ြကေတာ့သလိုြကီး။ ရှိေလတဲ့ ေရအားလျှပ်စစ်ကေလးကလည်း ရန်ကုန်ြမို့ေတာ်ြကီးကို ဦးတည်ေတာ့ ြဖတ်သာသွားမယ် မနားတယ်ပဲ။ ဘယ်လိုပဲြဖစ်ြဖစ် သူလည်းပဲ ြပည်နယ်တစ်ခုေပမို့ ေရှ့ဆက်ရမယ့်ခရီးမှာ ကျန်ရစ်ခဲ့လို့ ချန်ထားရစ်လို့ မရတာအမှန်။ အချိန်တန်ေတာ့ အဲဒီြပည်နယ်ကပဲ အေရွးခံမယ့်ကိုယ်စားလှယ်ေတွ ရှိလာဦးမှာ မလွဲ။ အဲလို အနားနီးေတာ့မှ
ေမလိုချင်ရင် ြမင့်မိုရ်ေတာင်ကို ေခါင်းအံုးလုပ်ေပးမတဲ့ဆိုတဲ့ ချစ်သူသူရဲေကာင်းေတွကို ဘယ်လိုလုပ်ြပီး ယံုရပါ့မလဲ။ ဒါေြကာင့် အတည်ြကံမယ်ဆိုရင်လည်း ခုေလာက်ကတည်းက အင်ထရိုေလး ဘာေလး စထားနိုင်ေအာင် မိတ်ဆက်ေပးထားလိုက်ပါမယ်။
ဟိုးအရင်တုန်းကေတာ့ ကန္ဒာရဝတီလို့ေခါ်တဲ့ ကယားြပည်နယ်ဟာ သူတို့ကိုယ်သူတို့ေတာ့ ကိန္နရီ ကိန္နရာေတွက ဆင်းသက်လာတယ်လို့ ယံုြကည်ြကပါတယ်။ ဒါေြကာင့်မို့လည်း သုဓနု ေဒွးမယ်ေနာ်ပံုြပင်ကို ကိုးကားြကတာေပါ့။
ပံုြပင်ေတွမှ ယံုတတ်ြကတာမဟုတ်ပါဘူး။ ကိုးကွယ်မှုကလည်း နတ်ကိုပဲ ကိုးကွယ်ြကပါသတဲ့။ ကယားရိုးရာ ြကက်ရိုးေဗဒင်ဆိုတာလည်း ေတာ်ေတာ် နံမည်ြကီးပါတယ်။ သူတို့ကေတာ့ ြကက်ရိုးြပုတ်၍ ကုေပးပါ မေြပာဘူး။ ထံုးစံအတိုင်း သွားေရးလာေရးခက်ခဲတဲ့ေတာင်ေပါ်ေဒသမို့ ဘယ်သူမှ မသွားချင်ေပမယ့် ခရစ်ယာန်ဆရာေတာ်များကေတာ့ အပင်ပန်းခံသာသနာြပုြကလို့ ခရစ်ယာန်ဘာသာေတွ များပါတယ်။ ဘယ်သူမှ မသွားချင်တဲ့ အထဲမှာ ေမာင်ြကီးတို့ဆရာဝန်ေတွလည်း ထိပ်ဆံုးက ပါြပန်တာေပါ့ကွယ်။ သူများေြပာလည်း ေြပာစရာ။ ကိုယ်ကလည်း ေြပာစရာရှိြပန်တာပဲေလ။ အားလံုးကို သာတူညီမျှ အလှည့်ကျလွှတ်တာမျိုးမဟုတ်ပဲ ကံကွက်ကျား၍ ငမိုက်သား ေသာနုတ္ထိုရ် နင်ချည်းသာ ေသေစေရာ့ဟဲ့ဆိုတာလို ဒီလိုအရပ်မျိုးလွှတ်တဲ့အခါ သွားေနကျလူေတွကိုပဲ မဲဇာြပီးရင်ေတာင်ေြခေတာင်ြပန်မပို့နိုင်ဘူး။ ေတာင်လံုးေကျာ်ဇာတ်ကခိုင်းတာကိုး။ တြခားလူလွှတ်လို့ မသွားရင် ေနာက်တစ်ေယာက်လည်း ထပ်ရှာရ။ အလုပ်ထဲကလူလည်း တစ်ေယာက်ေလျာ့သွားမှာစိုးလို့ ထင်ပါရဲ့။
ကိုယ်လည်းပဲ နယ်အလွှတ်ခံရမှာ ေြကာက်တဲ့ဘဝက လာခဲ့တာပါ။ ရန်ကုန်ကလွဲရင် တြခား ဘယ်ြမို့မှာမှ အသက်ရှင်နိုင်လိမ့်မယ် မဟုတ်။ ပျင်းလို့ ေသရချည်ရဲ့ လို့ ထင်ခဲ့မိတယ်။ အြပင်လုပ်ငန်းတပိုင်းတစနဲ့ အိမ်ေထာင်ဦးစီးေတွ၊ သားသမီးတာဝန်ေတွတပိုင်းနဲ့ အိမ်ရှင်မဆရာဝန်ေတွကေတာ့ နယ်ပို့တယ်ဆိုတာ အလုပ်ထွက်ခိုင်းတာနဲ့ အတူတူပဲေလ။ ဒါေြကာင့် အခုတခါလည်း သူများတကာေတွ နယ်ကိုသွားချင်လာေအာင် တဘက်လှည့်နဲ့ ဆွယ်တရားေဟာဦးမှာေပါ့ေလ လို့ ထင်ြကေရာ့မယ်။ ဒါေတွချည့်ပဲ ထပ်ကာထပ်ကာ ဘယ်သူက ဖတ်ချင်မှာတုန်း။ ေနာက်ြပီး ကိုယ်ေတာင် မေရာက်ဖူးတဲ့အရပ်ကို ဘယ်လိုဘယ်ချမ်းသာ သာယာပါေပသည် စာဖွဲ့ရပါ့။ ကိုယ်လိုပဲ မလွှဲမေရှာင်သာလို့ မြဖစ်မေန သွားရေတာ့မယ့်သူေတွ ဟိုမှာ စိတ်ဆင်းရဲြခင်းြကီးစွာ မြဖစ်ရေလေအာင် ေြဖေတွးကေလး ေတွးေပးမလို့ပါ။ (ဘူတန်ြပန်ဆရာဝန်ချည့်ပဲ သံုးေယာက်ရှိတယ် အဲဒီမှာ) သူသူကိုယ်ကိုယ် ရန်ကုန်မှာရုန်းကန်ရတဲ့အခါ လင်မယားနှစ်ေယာက်စလံုး ဆရာဝန်ေတွ ြဖစ်ေနရင်ေတာင် လခနှစ်လခနဲ့ အလျင်မမီဘူး။
အြပင်ဝင်ေငွ တဘက်တလမ်းရှာရတယ်။ ေငွမှ မေလာက်တာမဟုတ်ဘူး။ အချိန်ကလည်း မေလာက်ြပန်ဘူး မဟုတ်လား။ ဒီအထဲမှာမှ ဆရာဝန်သာဆိုတယ် လူမေလး ေခွးမခန့်ဘဝေလ။ အလုပ်ထဲမှာ ပိုဆိုးလိမ့်မယ်။ ေကျာမှပူတာမဟုတ် နားလည်းပူရတာေတွ အများြကီး။ နယ်ေရာက်သွားရင် အဲဒါေတွ အားလံုးနဲ့ ဆန့်ကျင်ဘက်ဆိုတာ ေတွ့ရလိမ့်မယ်။ ဆရာဝန်ဘဝရဲ့ အြကီးဆံုးဝဋ်ဒုက္ခဟာ အချိန်ရှိေနရင် ပိုက်ဆံမရှိတတ်ဘူး။ ပိုက်ဆံရှိေနရင် အချိန်မရှိေတာ့ဘူး။ ကိုယ်ခံစားဖို့ မဟုတ်ပါဘူး။ သားသမီးများ ေနာင်ေရးဆိုရင်လည်း အဲဒီသားသမီးများကို ပိုက်ဆံသာ ရှာချင်ရှာေပးနိုင်လိမ့်မယ်။ ကိုယ်တိုင်ြပုစုပျိုးေထာင်နိုင်မှာေတာ့ မဟုတ်ေတာ့ဘူး။ ကိုယ့်ဘဝ၊ ကိုယ့်အချိန် ကိုယ်ေတာင်မပိုင်တာ သူတို့ကို ဘာနဲ့သွားေပးမလဲ။
နယ်မှာေတာ့ သာယာတဲ့မိသားစုဘဝကို ရန်ကုန်ထက်ပိုရနိုင်တယ် မဟုတ်ဘူးလား။ (သူတို့က လိုက်နိုင်ရင်ေပါ့) သားသမီးေတွ ပညာေရးထိခိုက်မှာစိုးလို့ဆိုရင်လည်း ကိုယ်ငယ်ငယ်တုန်းက ဆရာဆရာမေတွ အေြခအေန၊ အခုလက်ရှိအေြခအေန၊ ြမို့ကဆရာမ၊ ေတာကဆရာမ ဘယ်လိုကွာသလဲ ကိုယ်တိုင် အချိန်ေပးလို့ ေလ့လာြကည့်လိုက်ပါဦးေလ။ ေတာက ြမို့နယ်ဆရာဝန်သားသမီးေတွက အများအားြဖင့်ထူးချွန်လိမ္မာြပီး ြမို့ကအထူးကုဆရာဝန်ြကီးေတွရဲ့ သားသမီးေတွနဲ့ ဘဝနာတာချင်း အသိသာတာချင်း ကွာလိမ့်မယ် ထင်တာပဲ။ မိဘက ပိုက်ဆံဝင်ေလေလ သားသမီးနဲ့ ကင်းကွာေလ ြဖစ်လိမ့်မှာကိုး။ ဒါေတွက စိန္တာမယေတွပါကွယ်။ ေတွးေတာ ြကံဆြကည့်တာ။ ကိုယ်တိုင်နယ်မှာ ရုန်းကန်ေနြကရတဲ့ ဆရာဝန်ေတွသာ အသိဆံုး ြဖစ်ေပလိမ့်မယ်။ ဒါေြကာင့်မို့လို့ ကိုယ်တိုင်မသွားပဲနဲ့ သူများေချာက်ကျေအာင် မဆလေခတ် ဇာတ်လမ်းပမာထဲက စိတ်ကူးယဉ်ဆရာဝန်ေလးေတွအေြကာင်း လည်ဆယ်ြပီး မေြပာချင်ပါဘူး။ မလွှဲမေရှာင်သာ ထွက်ေတာ်မူနန်းကခွာြကရတဲ့ ဆရာဝန်ကေလးေတွလည်း နည်းနည်းေနာေနာမှ မဟုတ်တာ။
သူတို့ကို “လိမ္မာတယ်ေနာ်။ သွားလိုက်ပါ ကေလးရယ်“ဆိုတာကလွဲလို့ ဘာတစ်ခုမှ ပစ္စယ ပစ္စေယာြဖစ်ေအာင် စီစဉ်မေပးပဲ အိမ်ြပန်ချင် တစ်နှစ်ြပည့်ေတာ့ လာခဲ့ ဆိုသလိုမျိုး ြဖစ်ခဲ့ရင် ကိုယ့်ချင်းကိုယ်ချင်း အားေပးစကားေလး ေြပာချင်လို့ပါ။ လိုရင်းေြပာရရင် အဆင်ေြပသွားမှာပါ။ ထင်သေလာက်ြကီး မဆိုးပါဘူး။ အဲဒါကိုယ်ေတွ့။
ဆရာဝန်ေတွသာ မသွားတာပါ။ တြခားတြခားေသာ ဌာနဆိုင်ရာေတွက ဘယ်သူမသွားပဲ ေနတဲ့သူရှိလို့လဲဆိုရင် တူမှ မတူပဲနဲ့။ ဘာေတွမတူဘူးလဲေမးရင် ကုသိုလ်ကံချင်းကွာလို့လို့ပဲ ေြပာပါရေစ။ ဟုတ်တယ်ေလ။ သူများဌာနေတွက တံတားေဆာက် ဆည်ေဆာက် တည်ေဆာက်ြပုြပင် ြမန်ေြပတခွင်နဲ့ဆိုေတာ့ ဦးမာဃလို ကုသိုလ်ကံေတွ အကျိုးေပးြပီး ကုသိုလ်ြပုဆဲမှာကို ဘံုနန်းဗိဗ္မန် စံရန်အသင့် ြဖစ်လာတာ မဟုတ်လား။ မနာလိုစရာ မရှိပါဘူး။ သာဓုပါဗျ။ သာဓု။ တို့လည်းပဲ တို့အဘ ရဟန္တာေလာင်းြကီးေတွ ညေနဘက် ဖလ္လသမာပတ်နိုးထတဲ့အချိန် အိမ်မှာသွားေစာင့်ြပီး ဒါနကုသိုလ် ယူရတာပ။ အဲဒီေဒသေတွ တကယ်ဖွံြဖိုးေစချင်တာဆိုရင်ေတာ့ ထားရင်ေန သတ်ရင်ေသ ဆရာဝန်ေလးေတွချည့်ပဲ လွှတ်လို့ မြဖစ်ပါဘူး။
သူတို့အလုပ်လုပ်လို့ အဆင်ေြပတဲ့ အေြခအေနတစ်ခုခုလည်း ဖန်တီးေပးရမယ် မဟုတ်ဘူးလား။ လမ်းတံတား၊ ေရ၊ မီး နဲ့ စီးပွားေရးအခွင့်အလမ်းေတွ ေဖာ်ထုတ်ေပးရမယ် မဟုတ်ဘူးလား။ ေရြမင့်ရင် အလိုလို ြကာတင့်လာမှာပါ။
ဖွံြဖိုးေရးလုပ်ငန်းေတွလုပ်နိုင်ဖို့အတွက်ဆိုရင် ပထမဆံုး လိုအပ်တဲ့အချက်ကေတာ့ နယ်ေြမေအးချမ်းသာယာဖို့နဲ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးဖို့ ထင်တာပဲ။ ထင်မေနနဲ့။ အဲဒါညတိုင်း သတင်းမလာခင် ြကားေနကျစကားေတွ။ ကယားြပည်နယ်ဟာ ရခိုင်တို့ ချင်းတို့လို အလံုးစံု ြငိမ်းချမ်းတဲ့အရပ်မျိုးေတာ့မဟုတ်ဘူး။ ကချင်၊ ရှမ်း၊ ကယား၊ ကရင်အရပ်ေတွမှာ သူပုန်သူကန်ေတွ မကင်းစင်ေသးပဲ လက်နက်နဲ့ြငိမ်းချမ်းေရး လဲတဲ့အခါလဲလိုက်၊ ြငိမ်းချမ်းေရးနဲ့ နိုင်ငံေရး ြပန်လဲတဲ့အခါလဲလိုက်နဲ့ လဲလို့ေကာင်းတုန်းရှိေသးတယ်။ ခုလိုသာ သေဘာမြကီးရင် ဘယ်နည်းမှ နီးနိုင်ေတာ်ေရပဲ။ ဒါေြကာင့် ဒီသီချင်းကို ေရးရတဲ့ အေြကာင်းထဲမှာ ြငိမ်းချမ်းေရးအရင်မရပဲနဲ့ ကျန်တာေတွ ြဖစ်လာဖို့ ခက်တဲ့အေြကာင်း ေြပာြပချင်လို့ပါ။ နှစ်လရှည်ြကာ လိပ်ခဲတည်းလည်းနဲ့ တေြမ့ေြမ့ေလာင်လာခဲ့တဲ့ အတွင်းမီးေတွဟာ ခုချိန်မှာြဖင့် ြငှိမ်းနိုင်ဖို့ အေကာင်းဆံုးများြဖစ်မလားလို့ ေမျှာ်လင့်မိလို့ပါ။ အရင်လိုသာဆိုရင်ြဖင့် အဖတ်တင်ခံလို့ ေရးေနေြပာေနမယ် မဟုတ်ေပါင်။
ကိုယ့်တစ်သက်ေတာင်မဟုတ် ကိုယ့်မိဘတစ်သက်ေလာက် ေလာင်ခဲ့တဲ့မီးကိုး။ အခုေတာ့ ဆယ်ေရးတစ်ေရး ကိုးေရးတစ်ရာဆိုသလို ြဖစ်များြဖစ်နိုင်လာမလားလို့။ အဲဒါကိုယ့်ကံချည့်ပဲ မဟုတ်ဘူးေလ။ သူတို့ကံလည်း ပါသားပဲ။ လုကန် ဝကန် နှစ်ေယာက်ကန်ရင်း ြခင်ေထာင်ြပဲကာမှ ြပဲေရာ။ ကန်ြကည့်ြကတာေပါ့ေလ။ ကာထားတာကို မြမင်ရ လှန်ထားတာကိုသာြမင်ရဆိုတာ မြကားဖူးဘူးလား။
ခုတေလာ ဟိုြကားဒီြကားေတွထဲလိုက်ြပီး သည်းခံလိုက်ပါ သူြကီးရာ၊ သည်းခံလိုက်ပါ သူြကီးကေတာ် ဝင်ဝင်လုပ်ေနတာ “မျက်မုန်းကျိုးတဲ့သူေတွကလည်း မနည်းဘူး ကဲ..” ြဖစ်ေတာ့မယ်။ ကိုယ်တိုင်ဘဝနဲ့ရင်းြပီး ခံခဲ့ရေတာ့ သေဘာထားြကီးစမ်းပါဆိုတာ ေဘးစကားေတွေလ။ ဒါေပမယ့် ကိုယ်ကေတာ့ ရင်တွင်းေစတနာနဲ့ပဲ အဲဒီစကားကို ေြပာတာပါ။ ဘဝပျက်ခဲ့ြကရတာေတွလည်း မှန်သားေပါ့။ အခု အဲဒီဘဝအပျက်ြကီးကို ေမ့ပစ်ြပီး အသစ်စရေအာင်ေလ။ ဘာလို့ ေကးဝဋ်ပုဏ္ဏားလို မှန်ြကည့်ြပီး ေဒါသေတွ သိမ်းထားဦးမှာလဲ။ ေဒဝဒတ်တို့ ေြမြမိုရင် ကိုယ်လိုက်ြပီး ကျင်းတူးေပးစရာမလိုပါဘူး။ သူ့အကုသိုလ်နဲ့သူ ေအာ်တိုမက်တစ်သွားတာ။
သူဘယ်ေတာ့ ြမိုမတုန်းလိုက်ြကည့်ေနရင် ကိုယ့်လမ်းကိုယ် မသွားရေတာ့ဘူး။ မြမင်ချင် တစ်လမ်းစီေလျှာက်ြကရံုပဲ ရှိတယ်။ ေစာေစာကေြပာတဲ့ တိုင်းရင်းသားကိစ္စကျေတာ့ မတူြပန်ဘူး။ သူတို့ကျေတာ့ တခရီးတည်း အတူသွားြကရမယ့်သူေတွ ြဖစ်သွားတယ်။ ဒီအခါ တစ်ေယာက်နဲ့တစ်ေယာက် နာစရာရှိရင် လွမ်းစရာနဲ့ေြဖနိုင်မှ အေစးကပ်ေတာ့မေပါ့။ သာတုန်းဖိေထာင်းမယ်ဆိုရင် အလှည့်ကျေတာ့ မနွဲ့စတမ်းြဖစ်ကုန်မှာေပါ့။ စွမ်းမယ်ထင်ရင် ကိုယ်တိုင်သွားေြပာပါလား လို့ မေြပာနဲ့။ သူတို့ကို ေြပာေနတာမဟုတ်ဘူး။ တေန့တေန့ စာမျက်နှာေတွေပါ်တက်ြပီး ပွဲြကမ်းေနတဲ့သူေတွဆီမှာ အရင် ြငိမ်းချမ်းေရးယူြကည့်တာ။ ရီဟာဇယ်ေပါ့။ လက်ေချာင်းကေလးေတွချည့်ပဲရှိတဲ့ဆီမှာ ညီေအာင်ညှိဖို့ မြဖစ်နိုင်ရင် ေသနတ်ြကီးေတွ ကိုယ်စီနဲ့ြကားေတာ့ မဝင်ရဲေပါင်ဗျာ။ မေတာ်နှလံုးေရာဂါရှိေနရင် ကိုယ့်ကားကိုယ်ေမာင်း ေဆးေကျာင်းမေရာက်ြဖစ်ေနမယ်။ ကိုယ့်ကျ ဘယ်သူမှ နှေြမာမှာလည်း မဟုတ်ပဲနဲ့။ ေသနတ်ြကီးနဲ့ အပစ်ခံရမှြဖင့် အေဖြကီးကံြဖစ်ြဖစ် အေမြကီးကံြဖစ်ြဖစ် ေသဖို့များသေပါ့ေနာ်။ ဒီအေပါ်မှာလည်း တမင်ဆွတဲ့ ဖွတဲ့သူေတွရဲ့ ပရိယာယ်ကို ြမင်တတ်ေရှာင်တတ်ရင်ြဖင့် အြပင်မှာလည်း ရှူးတိုက်ေပးခံရမယ့်အထဲ မပါေလာက်ေတာ့ဘူးေပါ့။
ေလာကဇာတ်ခံု အဖံုဖံုအလီလီဆိုတာ ေဖ့စ်ဘုတ်ေပါ်မှာလည်း ြမင်ရပါ့။ ြပည်နယ်ေတွအေြကာင်းက ေရးရင်းေရးရင်းနဲ့
ေတာ်ေတာ်ေလးေတာင်စံုလာြပီ။ ေရးတိုင်းေရးတိုင်းလည်း အဲဒီြပည်နယ်ကေလးေတွမှာေနြကတဲ့ သူေတွအေြကာင်း စိတ်ဝင်စားမိတယ်။
ပထဝီတို့ သမိုင်းတို့ဆိုတာ နဂိုစိတ်ဝင်စားဖို့ေကာင်းြပီးသား အေြကာင်းအရာေလးေတွကို ဆင်ြခင်သံုးသပ်တဲ့ဉာဏ်ထည့်မေပးပဲ ကိုယ်လိုချင်သလို လှည့်ပတ်ခိုင်းစား ထားရာေနတဲ့ စက်ရုပ်ကေလးေတွြဖစ်ဖို့ စိတ်ဓါတ်စစ်ဆင်ေရး ဝါဒြဖန့်ချီေရးေတွ လုပ်ခဲ့ြကလို့ ေခါင်းထဲ တစ်လံုးမှ မကျန်တာ။ သင်အံေလ့ကျက်နဲ့ သင်ေတွးအံရွတ်နဲ့ တူမှမတူပဲနဲ့။ မှတ်ဉာဏ်နဲ့ အသိဉာဏ် ရလာဒ်ြခင်းကွာတယ်။ အခုဆို ဒီအရွယ်ြကီးကျမျ ပထဝီေတွ သမိုင်းေတွ ြပန်လှန်ေနရတာ ဘယ်ေလာက်ရှက်စရာေကာင်းသလဲ။ တစ်ခါ ပို့စတင်ထွက်ရင်း ေြမပံုစာအုပ်ြကီးလိုက်ရှာြပီး ဘယ်နားကြမို့ပါလိမ့်လုပ်လုပ်ရင်း ြဖစ်ေနရတယ်။ ကုသိုလ်ကံက အဲသလို။
ေတာ်ပါေသးရဲ့။ ေြမပံုထဲထည့်ေရးမထားတဲ့ ရွာေတွ မှာ အခန့်မခံရေသးလို့။ ဒီတစ်ခါ တစ်နှစ်ြပည့်ရင်ေတာ့ ြမန်မာြပည်ေြမပံုတစ်ချပ်ရယ် ြကက်ေတာင်ြမားေလးတစ်ေချာင်းရယ်နဲ့ မိုးနတ်မင်းြကီးဆီမှာ စာသွားချမယ်။ မျက်စိ အဝတ်နဲ့ပိတ်၊ လာေလ့ေရာ့။ သင်ေရာက်လိုရာ ေရာက်ေစသတည်းေပါ့။ စိုင်ေကာ်လို့ လွိုင်ေကာ်ေရာက်တယ်ဆိုရင်ြဖင့် ေရွှေြကးစည်နဲ့ချိတ်ေပးထားမယ်။ လာလည်ြကဦးေနာ်။ ဗိုက်လည်း အလကားခွဲေပးမယ်။ ဒီသီချင်းေလးလည်းဖွင့်ြပမယ်။ ဟုတ်ပလား။
ြမိုင်တန်းေမှာင်ေဝ ေလး .. တမိုးတေြမ။ တမိုးတေြမ။
ဖားစည်သံြကား တို့ကယားေြမ၊ လှကိန္နရာေပါ ြမိုင်ေတာေြခ၊ မဟီေဒါအမည်ေကျာ် တိုင်းကန္နာရဝတီေခါ် ြမို့လွိုင်ေကာ် ေရှးယခင်ကတည်ေန၊ ဘီလူးေချာင်းေရ၊ တူးေြမာင်းေတွ သွယ်တန်း။
(ြမို့မှာစိုေြပ အလယ်ဗဟိုေန စိမ့်စမ်းပတ်သန်းေခွ။ တံတိုင်းပံုသဏ္ဌာန် ကာရံေနသပ၊ ေရက ြခံုသိုင်းေထွ၊ လွိုင်ေကာ်ေြမ အလှကျက်သေရမျိုး၊ တိုး၊ တမိုးတေြမ) ၂ ။
တစ်ရွာတစ်နယ်မှာ တစ်ခါအလည်လာေနာ့။ ေဆွခင်သဟာ ေနချင်စရာေပါ့။ ေတာင်ကွဲေစတီဦး ြကည်နူးခါခါဖူး၊ ကိုယ်လိုရာ ပန်ပတ္ထနာေချွ။ ြခံုသိုင်း ြမူေတွဆိုင်း အံု့မှိုင်းေတာင်ေတွဝိုင်း သီေခါင်ေြမ ရီေဝေဝ။ ပေဒါင်ပါ ယင်းေဘာ်၊ ယင်းတလဲ၊ ဖယဲေတွ၊ အတူေပါက်ဖွားြကတဲ့ ကယားေြမ။ ညီအကိုေဆွမျိုးေတွတိုးတဲ့ တမိုးတေြမ၊ ေနေရာင်ြခည်ေလာင်းဆန်းမှ ေဝေမှာင်ရီေြပာင်းြမန်းြကွ၊ ေငွေတာင်ြပည် မေဟာင်းနွမ်းစရာ့ သာလို့ ငါတို့ေြပ။ (စိန်ဝဇီအဆင်း၊ ချိန်ရတီမယွင်း၊ ကိန္နရီယမင်းမျိုး သတိုးေတွ၊ စိုးေန၊ တမိုးတေြမ..) ၂ ။
ြမိုင်တန်းေမှာင်ေဝေလး.. နဲ့ စပါတယ်။ ေမာင်းသံေလး၊ ပုေလွသံေလးေတွနဲ့ နားထဲမှာ တမျိုးေလး စွဲသွားေစတယ်။ ဒီသီချင်းေလးနဲ့အတူတူ ကယားြပည်နယ်ကို အလည်သွားလို့ ရတာေပါ့။ မေရာက်ဖူးြကဘူး မဟုတ်လား။ တူတူပါပဲ။ ကိုယ်လည်း ေရာက်ဖူးတာမဟုတ်။ (ဘယ်သူ့မှ ေလျှာက်မေြပာနဲ့ေနာ်။ ဝန်ြကီးရံုးက ြကားသွားမှြဖင့် ေနာက်ပို့စ်တင် လွိုင်ေကာ်ြဖစ်သွားဦးမယ်) ေရာက်ဖူးဖို့ ေနေနသာသာ ြကားဖူးဖို့ေတာင် ေတာ်ေတာ် ခဲယဉ်းပါလိမ့်မယ်။ ကယားြပည်နယ်လို့ ေြပာလိုက်ရင် စိတ်ထဲမှာ ဘီလူးေချာင်းေရအားလျှပ်စစ်ရယ်၊ ေလာပိတဓါတ်အားေပးစက်ရံုရယ်ပဲ ြကားဖူးမှာ။ ဒါေတာင် ရန်ကုန်မှာ မီးပျက်ပေဟ့ဆိုရင် ေလာပိတမှာ ဘာြဖစ်လို့ ညာြဖစ်လို့ဆိုလို့ မြကာမြကာနားယဉ်ေနလို့။ ခုေနာက်ပိုင်းေတာ့ ရန်ကုန်သားေတွအားလံုးမီးပျက်ရင် ဘာြဖစ်လို့လဲ ဘယ်သူမှ ဖုန်းဆက်မေမးြကေတာ့ပါဘူး။
ပျက်ရင်ပျက်တယ်မှတ်၊ လာရင်လာတယ်မှတ်နဲ့ သမာဓိေတွ ရကုန်ြပီ။ လွိုင်ေကာ်အြပင်ေရာ တြခားြမို့ြကီးြကီးမားမား ဘယ်နှစ်ခုြကားဖူးလို့လဲ။ ေဘာ်လခဲေလာက် သိရင်ေတာ်ေတာ် နှံ့စပ်ေနြပီ။ သူ့အေြကာင်းေရးစရာ ဘာမှ မရှိလို့ ပထဝီစာေမးပွဲေတွမှာေတာင် ဘယ်တုန်းကမှ အေမးမခံရတဲ့ ြပည်နယ်ကေလးပါကွယ်။ ဆုန်သင်းပါရ်တို့ သက်မွန်ြမင့်တို့လို တိုင်းရင်းသူ နိုင်ငံေကျာ် အေချာအလှေတွလည်း ထွက်မလာြကေတာ့ အကိုကာလသားများကလည်း မှတ်မှတ်သားသား ရှိြကမယ် မဟုတ်ဘူး။ ေြပာရမယ်ဆိုရင်ေတာ့ အသံလံုးဝမထွက်သေလာက်ရှိတဲ့ တိုင်းရင်းသားေလးေတွေနြကသလိုပါပဲ။
သူတို့ဆီ ဆရာဝန် မရှိဘူး ပို့ေပးပါလို့လည်း တခါမှ လွှတ်ေတာ်တက်ြပီး ပူညံပူညံ မလုပ်တတ်။ မီးမလာပါဘူး ေရမလာပါဘူး။ လမ်းမေကာင်းပါဘူးလို့လည်း ဂျီမကျတတ်၊ ေအးြကပံုများနှယ်။ သူတို့ဆီက ပေဒါင်လူမျိုးေတွဆို ကမ္ဘာကစိတ်ဝင်စားလွန်းလို့ ဘန်ေကာက်မှာေတာင် ြပစားြကတယ်။ လူ့သစ်ကုလားအုပ်ဆိုြပီးေတာ့။ အခုေတာ့ လည်ပင်းကေြကးေခွေတွ ချွတ်ကုန်ြပီး နံမည်ေတာင် ေြပာင်းလိုက်ြပီ။ ကယန်းတိုင်းရင်းသားတဲ့။ ေဆးပညာအြမင်နဲ့ြကည့်ရင် သူတို့ေတွမှာ ဂုတ်ရိုးကျီးေပါင်းေရာဂါ မြဖစ်ေလာက်ဖူးထင်ပါရဲ့။ ေဝးလံသီေခါင်လွန်းလို့ ဘိုးေတာ်ဘုရားတို့ အိမ်ေရှ့မင်းသားတို့ကလည်း စိတ်မဝင်စားခဲ့ဘူး။ ဘုရင့်ေနာင်မင်းတရားြကီး၊ အေလာင်းမင်းတရားြကီးကစလို့ ြမန်မာေတွ ခဏခဏ အယုဒ္ဓယသွားတိုက်ေနတာေတာင် ကယားြပည်နယ်ကြဖတ်သွားတယ်လို့ မြကားဖူးဘူး။ ကိုယ်ကပဲ မသိတာေနမယ်။ သို့ေသာ် သုဓနုမင်းသားကေလးကေတာ့ ေဒွးမယ်ေနာ်ေလးရှိရာကို လိုက်သွားတဲ့ ေငွေတာင်ြပည်ဆိုတာ အဲဒီကယားြပည်နယ်ပါပဲတဲ့။ ေတာနဲ့ေတာင်စွယ်ကလွဲရင် ြမို့ေကျးအိမ်ေြခ ကျဲကျဲပါးပါးရှိပံုပဲ။
သို့ေသာ်လည်း ချင်းြပည်နယ်ေလာက်ေတာ့ မဆင်းရဲဘူးလို့ေြပာတယ်။ ဟုတ်ပါ့မလားေနာ်။ ချင်းေတာ်ေတာ်များများက အေမြကီးကားေရာက်ြပီး “ြကက်ရိုးြပုတ်ြပီး ကုေပးပါ အိုး …ရဲ….. ” နဲ့ ကမ္ဘာေကျာ်တဲ့သူေတာင် ေကျာ်လို့။ လူမေရာက် ဂူေကျာက်ေချာင်ဆိုေတာ့ သဘာဝပတ်ဝန်းကျင်က စိမ်းစိမ်းလန်းလန်း စိုစိုေြပေြပ ရှိဦးမှာ မလွဲပါဘူး။ ေတာ်ေတာ် သာသာယာယာ လှလှပပရှိတာကေတာ့ ေတာင်ကွဲေစတီေတာ်ပါပဲ။ (ဒါေတာ့ ဓါတ်ပံုထဲမှာ ြမင်ဖူးတယ်) ဒါေတာင် ဘယ်လိုြဖစ်လို့ သမီးရည်းစားေတွ သွားဖူးရင် ကွဲတတ်တယ်လို့ ေကာလာဟလထွက်သလဲမသိပါဘူး။ ြကံြကံဖန်ဖန်။
ဘာမှလည်း ေထွေထွထူးထူး ေြပာစရာရှိတာမဟုတ်၊ ေလာေလာဆယ် လူတကာ ပါးစပ်ဖျား ေရပန်းစားေနတာလည်း မဟုတ်ပဲနဲ့ ရှာရှာေဖွေဖွ သူ့အေြကာင်းကို ေရးရတဲ့ အချက်ကေတာ့ အဲဒီ ဘယ်သူမှ စိတ်မဝင်စား၊ စကားထဲေတာင် ထည့်ေြပာေလ့မရှိြကလို့ သူ့အေြကာင်းေလးေတွ သိရေအာင် တခုတ်တရကို အရွဲ့တိုက်ြပီး ေရးပါတယ်။ ဆင်းရဲသားများ လူရာမသွင်းသလို ြဖစ်ေနမှာစိုးလို့။ သူ့ခမျာ မိုးကုတ်လို ေကျာက်သံပတ္တြမားေတွ ထွက်ရင်လည်း လူသိလူလာများေလာက်ရဲ့။ ကန်ေဘာက်တို့ ေကျာက်ြဖူတို့လို ကမ်းလွန်သဘာဝဓါတ်ေငွ့ထွက်ရင်လည်း သူများနိုင်ငံက စိတ်ဝင်စားေလာက်ရဲ့။
ကျိုင်းတံု၊ မူဆယ်၊ ြမဝတီတို့လို ကုန်သွယ်မှုလမ်းေြကာင်းရှိရင်လည်း လန်းပန်းအဆက်အသွယ် ေကာင်းေလာက်ရဲ့။ အခုေတာ့ ဘာမှ မရှိေတာ့ ဘယ်သူမှ အဘက်မလုပ်ြကေတာ့သလိုြကီး။ ရှိေလတဲ့ ေရအားလျှပ်စစ်ကေလးကလည်း ရန်ကုန်ြမို့ေတာ်ြကီးကို ဦးတည်ေတာ့ ြဖတ်သာသွားမယ် မနားတယ်ပဲ။ ဘယ်လိုပဲြဖစ်ြဖစ် သူလည်းပဲ ြပည်နယ်တစ်ခုေပမို့ ေရှ့ဆက်ရမယ့်ခရီးမှာ ကျန်ရစ်ခဲ့လို့ ချန်ထားရစ်လို့ မရတာအမှန်။ အချိန်တန်ေတာ့ အဲဒီြပည်နယ်ကပဲ အေရွးခံမယ့်ကိုယ်စားလှယ်ေတွ ရှိလာဦးမှာ မလွဲ။ အဲလို အနားနီးေတာ့မှ
ေမလိုချင်ရင် ြမင့်မိုရ်ေတာင်ကို ေခါင်းအံုးလုပ်ေပးမတဲ့ဆိုတဲ့ ချစ်သူသူရဲေကာင်းေတွကို ဘယ်လိုလုပ်ြပီး ယံုရပါ့မလဲ။ ဒါေြကာင့် အတည်ြကံမယ်ဆိုရင်လည်း ခုေလာက်ကတည်းက အင်ထရိုေလး ဘာေလး စထားနိုင်ေအာင် မိတ်ဆက်ေပးထားလိုက်ပါမယ်။
ဟိုးအရင်တုန်းကေတာ့ ကန္ဒာရဝတီလို့ေခါ်တဲ့ ကယားြပည်နယ်ဟာ သူတို့ကိုယ်သူတို့ေတာ့ ကိန္နရီ ကိန္နရာေတွက ဆင်းသက်လာတယ်လို့ ယံုြကည်ြကပါတယ်။ ဒါေြကာင့်မို့လည်း သုဓနု ေဒွးမယ်ေနာ်ပံုြပင်ကို ကိုးကားြကတာေပါ့။
ပံုြပင်ေတွမှ ယံုတတ်ြကတာမဟုတ်ပါဘူး။ ကိုးကွယ်မှုကလည်း နတ်ကိုပဲ ကိုးကွယ်ြကပါသတဲ့။ ကယားရိုးရာ ြကက်ရိုးေဗဒင်ဆိုတာလည်း ေတာ်ေတာ် နံမည်ြကီးပါတယ်။ သူတို့ကေတာ့ ြကက်ရိုးြပုတ်၍ ကုေပးပါ မေြပာဘူး။ ထံုးစံအတိုင်း သွားေရးလာေရးခက်ခဲတဲ့ေတာင်ေပါ်ေဒသမို့ ဘယ်သူမှ မသွားချင်ေပမယ့် ခရစ်ယာန်ဆရာေတာ်များကေတာ့ အပင်ပန်းခံသာသနာြပုြကလို့ ခရစ်ယာန်ဘာသာေတွ များပါတယ်။ ဘယ်သူမှ မသွားချင်တဲ့ အထဲမှာ ေမာင်ြကီးတို့ဆရာဝန်ေတွလည်း ထိပ်ဆံုးက ပါြပန်တာေပါ့ကွယ်။ သူများေြပာလည်း ေြပာစရာ။ ကိုယ်ကလည်း ေြပာစရာရှိြပန်တာပဲေလ။ အားလံုးကို သာတူညီမျှ အလှည့်ကျလွှတ်တာမျိုးမဟုတ်ပဲ ကံကွက်ကျား၍ ငမိုက်သား ေသာနုတ္ထိုရ် နင်ချည်းသာ ေသေစေရာ့ဟဲ့ဆိုတာလို ဒီလိုအရပ်မျိုးလွှတ်တဲ့အခါ သွားေနကျလူေတွကိုပဲ မဲဇာြပီးရင်ေတာင်ေြခေတာင်ြပန်မပို့နိုင်ဘူး။ ေတာင်လံုးေကျာ်ဇာတ်ကခိုင်းတာကိုး။ တြခားလူလွှတ်လို့ မသွားရင် ေနာက်တစ်ေယာက်လည်း ထပ်ရှာရ။ အလုပ်ထဲကလူလည်း တစ်ေယာက်ေလျာ့သွားမှာစိုးလို့ ထင်ပါရဲ့။
ကိုယ်လည်းပဲ နယ်အလွှတ်ခံရမှာ ေြကာက်တဲ့ဘဝက လာခဲ့တာပါ။ ရန်ကုန်ကလွဲရင် တြခား ဘယ်ြမို့မှာမှ အသက်ရှင်နိုင်လိမ့်မယ် မဟုတ်။ ပျင်းလို့ ေသရချည်ရဲ့ လို့ ထင်ခဲ့မိတယ်။ အြပင်လုပ်ငန်းတပိုင်းတစနဲ့ အိမ်ေထာင်ဦးစီးေတွ၊ သားသမီးတာဝန်ေတွတပိုင်းနဲ့ အိမ်ရှင်မဆရာဝန်ေတွကေတာ့ နယ်ပို့တယ်ဆိုတာ အလုပ်ထွက်ခိုင်းတာနဲ့ အတူတူပဲေလ။ ဒါေြကာင့် အခုတခါလည်း သူများတကာေတွ နယ်ကိုသွားချင်လာေအာင် တဘက်လှည့်နဲ့ ဆွယ်တရားေဟာဦးမှာေပါ့ေလ လို့ ထင်ြကေရာ့မယ်။ ဒါေတွချည့်ပဲ ထပ်ကာထပ်ကာ ဘယ်သူက ဖတ်ချင်မှာတုန်း။ ေနာက်ြပီး ကိုယ်ေတာင် မေရာက်ဖူးတဲ့အရပ်ကို ဘယ်လိုဘယ်ချမ်းသာ သာယာပါေပသည် စာဖွဲ့ရပါ့။ ကိုယ်လိုပဲ မလွှဲမေရှာင်သာလို့ မြဖစ်မေန သွားရေတာ့မယ့်သူေတွ ဟိုမှာ စိတ်ဆင်းရဲြခင်းြကီးစွာ မြဖစ်ရေလေအာင် ေြဖေတွးကေလး ေတွးေပးမလို့ပါ။ (ဘူတန်ြပန်ဆရာဝန်ချည့်ပဲ သံုးေယာက်ရှိတယ် အဲဒီမှာ) သူသူကိုယ်ကိုယ် ရန်ကုန်မှာရုန်းကန်ရတဲ့အခါ လင်မယားနှစ်ေယာက်စလံုး ဆရာဝန်ေတွ ြဖစ်ေနရင်ေတာင် လခနှစ်လခနဲ့ အလျင်မမီဘူး။
အြပင်ဝင်ေငွ တဘက်တလမ်းရှာရတယ်။ ေငွမှ မေလာက်တာမဟုတ်ဘူး။ အချိန်ကလည်း မေလာက်ြပန်ဘူး မဟုတ်လား။ ဒီအထဲမှာမှ ဆရာဝန်သာဆိုတယ် လူမေလး ေခွးမခန့်ဘဝေလ။ အလုပ်ထဲမှာ ပိုဆိုးလိမ့်မယ်။ ေကျာမှပူတာမဟုတ် နားလည်းပူရတာေတွ အများြကီး။ နယ်ေရာက်သွားရင် အဲဒါေတွ အားလံုးနဲ့ ဆန့်ကျင်ဘက်ဆိုတာ ေတွ့ရလိမ့်မယ်။ ဆရာဝန်ဘဝရဲ့ အြကီးဆံုးဝဋ်ဒုက္ခဟာ အချိန်ရှိေနရင် ပိုက်ဆံမရှိတတ်ဘူး။ ပိုက်ဆံရှိေနရင် အချိန်မရှိေတာ့ဘူး။ ကိုယ်ခံစားဖို့ မဟုတ်ပါဘူး။ သားသမီးများ ေနာင်ေရးဆိုရင်လည်း အဲဒီသားသမီးများကို ပိုက်ဆံသာ ရှာချင်ရှာေပးနိုင်လိမ့်မယ်။ ကိုယ်တိုင်ြပုစုပျိုးေထာင်နိုင်မှာေတာ့ မဟုတ်ေတာ့ဘူး။ ကိုယ့်ဘဝ၊ ကိုယ့်အချိန် ကိုယ်ေတာင်မပိုင်တာ သူတို့ကို ဘာနဲ့သွားေပးမလဲ။
နယ်မှာေတာ့ သာယာတဲ့မိသားစုဘဝကို ရန်ကုန်ထက်ပိုရနိုင်တယ် မဟုတ်ဘူးလား။ (သူတို့က လိုက်နိုင်ရင်ေပါ့) သားသမီးေတွ ပညာေရးထိခိုက်မှာစိုးလို့ဆိုရင်လည်း ကိုယ်ငယ်ငယ်တုန်းက ဆရာဆရာမေတွ အေြခအေန၊ အခုလက်ရှိအေြခအေန၊ ြမို့ကဆရာမ၊ ေတာကဆရာမ ဘယ်လိုကွာသလဲ ကိုယ်တိုင် အချိန်ေပးလို့ ေလ့လာြကည့်လိုက်ပါဦးေလ။ ေတာက ြမို့နယ်ဆရာဝန်သားသမီးေတွက အများအားြဖင့်ထူးချွန်လိမ္မာြပီး ြမို့ကအထူးကုဆရာဝန်ြကီးေတွရဲ့ သားသမီးေတွနဲ့ ဘဝနာတာချင်း အသိသာတာချင်း ကွာလိမ့်မယ် ထင်တာပဲ။ မိဘက ပိုက်ဆံဝင်ေလေလ သားသမီးနဲ့ ကင်းကွာေလ ြဖစ်လိမ့်မှာကိုး။ ဒါေတွက စိန္တာမယေတွပါကွယ်။ ေတွးေတာ ြကံဆြကည့်တာ။ ကိုယ်တိုင်နယ်မှာ ရုန်းကန်ေနြကရတဲ့ ဆရာဝန်ေတွသာ အသိဆံုး ြဖစ်ေပလိမ့်မယ်။ ဒါေြကာင့်မို့လို့ ကိုယ်တိုင်မသွားပဲနဲ့ သူများေချာက်ကျေအာင် မဆလေခတ် ဇာတ်လမ်းပမာထဲက စိတ်ကူးယဉ်ဆရာဝန်ေလးေတွအေြကာင်း လည်ဆယ်ြပီး မေြပာချင်ပါဘူး။ မလွှဲမေရှာင်သာ ထွက်ေတာ်မူနန်းကခွာြကရတဲ့ ဆရာဝန်ကေလးေတွလည်း နည်းနည်းေနာေနာမှ မဟုတ်တာ။
သူတို့ကို “လိမ္မာတယ်ေနာ်။ သွားလိုက်ပါ ကေလးရယ်“ဆိုတာကလွဲလို့ ဘာတစ်ခုမှ ပစ္စယ ပစ္စေယာြဖစ်ေအာင် စီစဉ်မေပးပဲ အိမ်ြပန်ချင် တစ်နှစ်ြပည့်ေတာ့ လာခဲ့ ဆိုသလိုမျိုး ြဖစ်ခဲ့ရင် ကိုယ့်ချင်းကိုယ်ချင်း အားေပးစကားေလး ေြပာချင်လို့ပါ။ လိုရင်းေြပာရရင် အဆင်ေြပသွားမှာပါ။ ထင်သေလာက်ြကီး မဆိုးပါဘူး။ အဲဒါကိုယ်ေတွ့။
ဆရာဝန်ေတွသာ မသွားတာပါ။ တြခားတြခားေသာ ဌာနဆိုင်ရာေတွက ဘယ်သူမသွားပဲ ေနတဲ့သူရှိလို့လဲဆိုရင် တူမှ မတူပဲနဲ့။ ဘာေတွမတူဘူးလဲေမးရင် ကုသိုလ်ကံချင်းကွာလို့လို့ပဲ ေြပာပါရေစ။ ဟုတ်တယ်ေလ။ သူများဌာနေတွက တံတားေဆာက် ဆည်ေဆာက် တည်ေဆာက်ြပုြပင် ြမန်ေြပတခွင်နဲ့ဆိုေတာ့ ဦးမာဃလို ကုသိုလ်ကံေတွ အကျိုးေပးြပီး ကုသိုလ်ြပုဆဲမှာကို ဘံုနန်းဗိဗ္မန် စံရန်အသင့် ြဖစ်လာတာ မဟုတ်လား။ မနာလိုစရာ မရှိပါဘူး။ သာဓုပါဗျ။ သာဓု။ တို့လည်းပဲ တို့အဘ ရဟန္တာေလာင်းြကီးေတွ ညေနဘက် ဖလ္လသမာပတ်နိုးထတဲ့အချိန် အိမ်မှာသွားေစာင့်ြပီး ဒါနကုသိုလ် ယူရတာပ။ အဲဒီေဒသေတွ တကယ်ဖွံြဖိုးေစချင်တာဆိုရင်ေတာ့ ထားရင်ေန သတ်ရင်ေသ ဆရာဝန်ေလးေတွချည့်ပဲ လွှတ်လို့ မြဖစ်ပါဘူး။
သူတို့အလုပ်လုပ်လို့ အဆင်ေြပတဲ့ အေြခအေနတစ်ခုခုလည်း ဖန်တီးေပးရမယ် မဟုတ်ဘူးလား။ လမ်းတံတား၊ ေရ၊ မီး နဲ့ စီးပွားေရးအခွင့်အလမ်းေတွ ေဖာ်ထုတ်ေပးရမယ် မဟုတ်ဘူးလား။ ေရြမင့်ရင် အလိုလို ြကာတင့်လာမှာပါ။
ဖွံြဖိုးေရးလုပ်ငန်းေတွလုပ်နိုင်ဖို့အတွက်ဆိုရင် ပထမဆံုး လိုအပ်တဲ့အချက်ကေတာ့ နယ်ေြမေအးချမ်းသာယာဖို့နဲ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးဖို့ ထင်တာပဲ။ ထင်မေနနဲ့။ အဲဒါညတိုင်း သတင်းမလာခင် ြကားေနကျစကားေတွ။ ကယားြပည်နယ်ဟာ ရခိုင်တို့ ချင်းတို့လို အလံုးစံု ြငိမ်းချမ်းတဲ့အရပ်မျိုးေတာ့မဟုတ်ဘူး။ ကချင်၊ ရှမ်း၊ ကယား၊ ကရင်အရပ်ေတွမှာ သူပုန်သူကန်ေတွ မကင်းစင်ေသးပဲ လက်နက်နဲ့ြငိမ်းချမ်းေရး လဲတဲ့အခါလဲလိုက်၊ ြငိမ်းချမ်းေရးနဲ့ နိုင်ငံေရး ြပန်လဲတဲ့အခါလဲလိုက်နဲ့ လဲလို့ေကာင်းတုန်းရှိေသးတယ်။ ခုလိုသာ သေဘာမြကီးရင် ဘယ်နည်းမှ နီးနိုင်ေတာ်ေရပဲ။ ဒါေြကာင့် ဒီသီချင်းကို ေရးရတဲ့ အေြကာင်းထဲမှာ ြငိမ်းချမ်းေရးအရင်မရပဲနဲ့ ကျန်တာေတွ ြဖစ်လာဖို့ ခက်တဲ့အေြကာင်း ေြပာြပချင်လို့ပါ။ နှစ်လရှည်ြကာ လိပ်ခဲတည်းလည်းနဲ့ တေြမ့ေြမ့ေလာင်လာခဲ့တဲ့ အတွင်းမီးေတွဟာ ခုချိန်မှာြဖင့် ြငှိမ်းနိုင်ဖို့ အေကာင်းဆံုးများြဖစ်မလားလို့ ေမျှာ်လင့်မိလို့ပါ။ အရင်လိုသာဆိုရင်ြဖင့် အဖတ်တင်ခံလို့ ေရးေနေြပာေနမယ် မဟုတ်ေပါင်။
ကိုယ့်တစ်သက်ေတာင်မဟုတ် ကိုယ့်မိဘတစ်သက်ေလာက် ေလာင်ခဲ့တဲ့မီးကိုး။ အခုေတာ့ ဆယ်ေရးတစ်ေရး ကိုးေရးတစ်ရာဆိုသလို ြဖစ်များြဖစ်နိုင်လာမလားလို့။ အဲဒါကိုယ့်ကံချည့်ပဲ မဟုတ်ဘူးေလ။ သူတို့ကံလည်း ပါသားပဲ။ လုကန် ဝကန် နှစ်ေယာက်ကန်ရင်း ြခင်ေထာင်ြပဲကာမှ ြပဲေရာ။ ကန်ြကည့်ြကတာေပါ့ေလ။ ကာထားတာကို မြမင်ရ လှန်ထားတာကိုသာြမင်ရဆိုတာ မြကားဖူးဘူးလား။
ခုတေလာ ဟိုြကားဒီြကားေတွထဲလိုက်ြပီး သည်းခံလိုက်ပါ သူြကီးရာ၊ သည်းခံလိုက်ပါ သူြကီးကေတာ် ဝင်ဝင်လုပ်ေနတာ “မျက်မုန်းကျိုးတဲ့သူေတွကလည်း မနည်းဘူး ကဲ..” ြဖစ်ေတာ့မယ်။ ကိုယ်တိုင်ဘဝနဲ့ရင်းြပီး ခံခဲ့ရေတာ့ သေဘာထားြကီးစမ်းပါဆိုတာ ေဘးစကားေတွေလ။ ဒါေပမယ့် ကိုယ်ကေတာ့ ရင်တွင်းေစတနာနဲ့ပဲ အဲဒီစကားကို ေြပာတာပါ။ ဘဝပျက်ခဲ့ြကရတာေတွလည်း မှန်သားေပါ့။ အခု အဲဒီဘဝအပျက်ြကီးကို ေမ့ပစ်ြပီး အသစ်စရေအာင်ေလ။ ဘာလို့ ေကးဝဋ်ပုဏ္ဏားလို မှန်ြကည့်ြပီး ေဒါသေတွ သိမ်းထားဦးမှာလဲ။ ေဒဝဒတ်တို့ ေြမြမိုရင် ကိုယ်လိုက်ြပီး ကျင်းတူးေပးစရာမလိုပါဘူး။ သူ့အကုသိုလ်နဲ့သူ ေအာ်တိုမက်တစ်သွားတာ။
သူဘယ်ေတာ့ ြမိုမတုန်းလိုက်ြကည့်ေနရင် ကိုယ့်လမ်းကိုယ် မသွားရေတာ့ဘူး။ မြမင်ချင် တစ်လမ်းစီေလျှာက်ြကရံုပဲ ရှိတယ်။ ေစာေစာကေြပာတဲ့ တိုင်းရင်းသားကိစ္စကျေတာ့ မတူြပန်ဘူး။ သူတို့ကျေတာ့ တခရီးတည်း အတူသွားြကရမယ့်သူေတွ ြဖစ်သွားတယ်။ ဒီအခါ တစ်ေယာက်နဲ့တစ်ေယာက် နာစရာရှိရင် လွမ်းစရာနဲ့ေြဖနိုင်မှ အေစးကပ်ေတာ့မေပါ့။ သာတုန်းဖိေထာင်းမယ်ဆိုရင် အလှည့်ကျေတာ့ မနွဲ့စတမ်းြဖစ်ကုန်မှာေပါ့။ စွမ်းမယ်ထင်ရင် ကိုယ်တိုင်သွားေြပာပါလား လို့ မေြပာနဲ့။ သူတို့ကို ေြပာေနတာမဟုတ်ဘူး။ တေန့တေန့ စာမျက်နှာေတွေပါ်တက်ြပီး ပွဲြကမ်းေနတဲ့သူေတွဆီမှာ အရင် ြငိမ်းချမ်းေရးယူြကည့်တာ။ ရီဟာဇယ်ေပါ့။ လက်ေချာင်းကေလးေတွချည့်ပဲရှိတဲ့ဆီမှာ ညီေအာင်ညှိဖို့ မြဖစ်နိုင်ရင် ေသနတ်ြကီးေတွ ကိုယ်စီနဲ့ြကားေတာ့ မဝင်ရဲေပါင်ဗျာ။ မေတာ်နှလံုးေရာဂါရှိေနရင် ကိုယ့်ကားကိုယ်ေမာင်း ေဆးေကျာင်းမေရာက်ြဖစ်ေနမယ်။ ကိုယ့်ကျ ဘယ်သူမှ နှေြမာမှာလည်း မဟုတ်ပဲနဲ့။ ေသနတ်ြကီးနဲ့ အပစ်ခံရမှြဖင့် အေဖြကီးကံြဖစ်ြဖစ် အေမြကီးကံြဖစ်ြဖစ် ေသဖို့များသေပါ့ေနာ်။ ဒီအေပါ်မှာလည်း တမင်ဆွတဲ့ ဖွတဲ့သူေတွရဲ့ ပရိယာယ်ကို ြမင်တတ်ေရှာင်တတ်ရင်ြဖင့် အြပင်မှာလည်း ရှူးတိုက်ေပးခံရမယ့်အထဲ မပါေလာက်ေတာ့ဘူးေပါ့။
ေလာကဇာတ်ခံု အဖံုဖံုအလီလီဆိုတာ ေဖ့စ်ဘုတ်ေပါ်မှာလည်း ြမင်ရပါ့။ ြပည်နယ်ေတွအေြကာင်းက ေရးရင်းေရးရင်းနဲ့
ေတာ်ေတာ်ေလးေတာင်စံုလာြပီ။ ေရးတိုင်းေရးတိုင်းလည်း အဲဒီြပည်နယ်ကေလးေတွမှာေနြကတဲ့ သူေတွအေြကာင်း စိတ်ဝင်စားမိတယ်။
ပထဝီတို့ သမိုင်းတို့ဆိုတာ နဂိုစိတ်ဝင်စားဖို့ေကာင်းြပီးသား အေြကာင်းအရာေလးေတွကို ဆင်ြခင်သံုးသပ်တဲ့ဉာဏ်ထည့်မေပးပဲ ကိုယ်လိုချင်သလို လှည့်ပတ်ခိုင်းစား ထားရာေနတဲ့ စက်ရုပ်ကေလးေတွြဖစ်ဖို့ စိတ်ဓါတ်စစ်ဆင်ေရး ဝါဒြဖန့်ချီေရးေတွ လုပ်ခဲ့ြကလို့ ေခါင်းထဲ တစ်လံုးမှ မကျန်တာ။ သင်အံေလ့ကျက်နဲ့ သင်ေတွးအံရွတ်နဲ့ တူမှမတူပဲနဲ့။ မှတ်ဉာဏ်နဲ့ အသိဉာဏ် ရလာဒ်ြခင်းကွာတယ်။ အခုဆို ဒီအရွယ်ြကီးကျမျ ပထဝီေတွ သမိုင်းေတွ ြပန်လှန်ေနရတာ ဘယ်ေလာက်ရှက်စရာေကာင်းသလဲ။ တစ်ခါ ပို့စတင်ထွက်ရင်း ေြမပံုစာအုပ်ြကီးလိုက်ရှာြပီး ဘယ်နားကြမို့ပါလိမ့်လုပ်လုပ်ရင်း ြဖစ်ေနရတယ်။ ကုသိုလ်ကံက အဲသလို။
ေတာ်ပါေသးရဲ့။ ေြမပံုထဲထည့်ေရးမထားတဲ့ ရွာေတွ မှာ အခန့်မခံရေသးလို့။ ဒီတစ်ခါ တစ်နှစ်ြပည့်ရင်ေတာ့ ြမန်မာြပည်ေြမပံုတစ်ချပ်ရယ် ြကက်ေတာင်ြမားေလးတစ်ေချာင်းရယ်နဲ့ မိုးနတ်မင်းြကီးဆီမှာ စာသွားချမယ်။ မျက်စိ အဝတ်နဲ့ပိတ်၊ လာေလ့ေရာ့။ သင်ေရာက်လိုရာ ေရာက်ေစသတည်းေပါ့။ စိုင်ေကာ်လို့ လွိုင်ေကာ်ေရာက်တယ်ဆိုရင်ြဖင့် ေရွှေြကးစည်နဲ့ချိတ်ေပးထားမယ်။ လာလည်ြကဦးေနာ်။ ဗိုက်လည်း အလကားခွဲေပးမယ်။ ဒီသီချင်းေလးလည်းဖွင့်ြပမယ်။ ဟုတ်ပလား။
ြမိုင်တန်းေမှာင်ေဝ ေလး .. တမိုးတေြမ။ တမိုးတေြမ။
ဖားစည်သံြကား တို့ကယားေြမ၊ လှကိန္နရာေပါ ြမိုင်ေတာေြခ၊ မဟီေဒါအမည်ေကျာ် တိုင်းကန္နာရဝတီေခါ် ြမို့လွိုင်ေကာ် ေရှးယခင်ကတည်ေန၊ ဘီလူးေချာင်းေရ၊ တူးေြမာင်းေတွ သွယ်တန်း။
(ြမို့မှာစိုေြပ အလယ်ဗဟိုေန စိမ့်စမ်းပတ်သန်းေခွ။ တံတိုင်းပံုသဏ္ဌာန် ကာရံေနသပ၊ ေရက ြခံုသိုင်းေထွ၊ လွိုင်ေကာ်ေြမ အလှကျက်သေရမျိုး၊ တိုး၊ တမိုးတေြမ) ၂ ။
တစ်ရွာတစ်နယ်မှာ တစ်ခါအလည်လာေနာ့။ ေဆွခင်သဟာ ေနချင်စရာေပါ့။ ေတာင်ကွဲေစတီဦး ြကည်နူးခါခါဖူး၊ ကိုယ်လိုရာ ပန်ပတ္ထနာေချွ။ ြခံုသိုင်း ြမူေတွဆိုင်း အံု့မှိုင်းေတာင်ေတွဝိုင်း သီေခါင်ေြမ ရီေဝေဝ။ ပေဒါင်ပါ ယင်းေဘာ်၊ ယင်းတလဲ၊ ဖယဲေတွ၊ အတူေပါက်ဖွားြကတဲ့ ကယားေြမ။ ညီအကိုေဆွမျိုးေတွတိုးတဲ့ တမိုးတေြမ၊ ေနေရာင်ြခည်ေလာင်းဆန်းမှ ေဝေမှာင်ရီေြပာင်းြမန်းြကွ၊ ေငွေတာင်ြပည် မေဟာင်းနွမ်းစရာ့ သာလို့ ငါတို့ေြပ။ (စိန်ဝဇီအဆင်း၊ ချိန်ရတီမယွင်း၊ ကိန္နရီယမင်းမျိုး သတိုးေတွ၊ စိုးေန၊ တမိုးတေြမ..) ၂ ။
0 comments:
Post a Comment