• “စာ​​ေရး​​စာဖတ် ဘာလုပ်ဖို့​​”

    က​​ေလး​​​ေတွ မူြကို​​ေကျာင်း​​ပို့​​လို့​​ ဝလံုး​​​ေရး​​ဖို့​​ ညီ​​ေလး​​ထိုင်ဆိုတဲ့​​ အရွယ်​​ေရာက်ရင် ကိုယ်​​ေတွ​​ေခတ်တုန်း​​က​​ေတာ့​​ ဆရာြကီး​​မင်း​​သုဝဏ်တို့​​ ဆရာပျဉ်း​​မနား​​​ေမာင်နီသင်း​​တို့​​ ကဗျာ​​ေလး​​​ေတွနဲ့​​ ြကီး​​ြပင်း​​ခဲ့​​ြကရပါတယ်။ ခု​​ေခတ်က​​ေလး​​​ေတွက​​ေတာ့​​ ဆွမ်း​​အုပ်နီနီ အ​​ေမရွက်တာ ငါတို့​​​ေကျာင်း​​တက်တာနဲ့​​ ဘာဆိုင်လို့​​လဲ လို့​​ နား​​လည်ြကမှာ မဟုတ်ပါဘူး​​။

    မနီက​​ေလး​​ ဘယ်ကိုသွား​​လို့​​ စာသင်​​ေကျာင်း​​က ဘာ​​ေတွ သင်ဆိုတာကိုလည်း​​ မဆိုတတ်ြက​​ေတာ့​​ပါဘူး​​။ ဘာဘာသိုး​​မည်း​​ သိုး​​​ေမွှး​​ရှိသလား​​ တို့​​၊​ မက်​​ေဒါ်နယ် အဖိုး​​ြကီး​​မှာ ယာခင်း​​က​​ေလး​​တစ်ခုရှိသတဲ့​​တို့​​ဆိုတာ​​ေလာက်ပဲ ဘိုလို အသံထွက်မှန်ဖို့​​ ဂရုစိုက်ြက​​ေတာ့​​တာ။ ​​ေခတ်​​ေရစီး​​​ေြကာင်း​​လို့​​ ​​ေြပာရင်ရတာ​​ေပါ့​​။ သို့​​​ေသာ်လည်း​​ အဲဒီက​​ေလး​​​ေလး​​​ေတွရဲ့​​ ​​ေဖ​​ေဖ၊​ ​​ေမ​​ေမ၊​ ဖိုး​​ဖိုး​​၊​ ဖွား​​ဖွား​​ြကီး​​​ေတွ အရွယ်​​ေရာက်​​ေနြကသည့​်​တိုင်​​ေအာင် စာ​​ေရး​​စာဖတ် ဘာလုပ်ဖို့​​ဆိုတာကို သ​​ေဘာမ​​ေပါက်ြက​​ေသး​​တဲ့​​သူ​​ေတွ မ​​ေရနိုင်မတွက်နိုင်​​ေအာင် တအား​​ြကီး​​ တိုး​​ပွား​​လာတဲ့​​ အခါမှာ​​ေတာ့​​ “ဟဲ့​​ အဲဒါ မနီတစ်​​ေယာက်တည်း​​ လိမ်မာဖို့​​ မဟုတ်ဘူး​​။

    မနီအိမ်က လူြကီး​​​ေတွလည်း​​ လိမ်မာဖို့​​ ပါတယ်” လို့​​ ခပ်​​ေငါ့​​​ေငါ့​​က​​ေလး​​ ​​ေြပာချင်လာပါတယ်။ ​​ေြပာချင်လည်း​​ ကိုယ့​်​ဘာသာ တစ်​​ေယာက်တည်း​​ပဲ သစ်​​ေခါင်း​​ထဲ သွား​​​ေအာ်ရမယ့​်​ပံုပါ။ စာမ​​ေရး​​ စာမဖတ်ပါဘူး​​ လို့​​ဆို​​ေနမှ ကိုယ်​​ေရး​​တာ​​ေတွ အား​​အား​​ယား​​ယား​​ ဘယ်သူက အ​​ေရး​​လုပ်ြပီး​​ ဖတ်​​ေနရမှာတုန်း​​ ​​ေနာ့​​။ အရင်တုန်း​​က စာမတတ်သူပ​​ေပျာက်​​ေရး​​ဆိုြပီး​​ အင်တိုက်အား​​တိုက် လုပ်ခဲ့​​ြကသလို အခုလည်း​​ပဲ စာမဖတ်သူ ပ​​ေပျာက်​​ေရး​​ဆို လုပ်ရ​​ေတာ့​​မယ် ထင်ပါရဲ့​​။

    ပညာ​​ေရး​​ကို အ​​ေရး​​မ​​ေပး​​​ေတာ့​​တာ၊​ ပညာတတ်ြဖစ်ဖို့​​ မြကိုး​​စား​​ချင်ြက​​ေတာ့​​တာ​​ေတာ့​​ မဟုတ်ပါဘူး​​။ ပညာတန်ဖိုး​​ဘယ်​​ေလာက်ြကီး​​သလဲဆိုတာ အလွတ်ပညာသင်​​ေကျာင်း​​​ေတွ သင်တန်း​​​ေတွ ဖွင့​်​စား​​​ေနသူ​​ေတွနဲ့​​၊​ အဲဒီသင်တန်း​​​ေတွ တစ်ခုြပီး​​တစ်ခု မြပီး​​နိုင်မစီး​​နိုင် တက်​​ေနြကရတဲ့​​ သူ​​ေတွသာ အသိဆံုး​​ြဖစ်​​ေပလိမ့​်​မယ်။ သား​​သမီး​​ ပညာသင်စား​​ရိတ်နဲ့​​ ခါး​​ချိ​​ေနြကတဲ့​​ မိဘ​​ေတွလည်း​​ သိမှာပဲ။ သူတို့​​ ​​ေသချာမသိတာက​​ေတာ့​​ ပညာဆိုတာ ပိုက်ဆံ​​ေပး​​၊​ အချိန်​​ေပး​​ြပီး​​ ဝယ်ယူလို့​​လို့​​ ရလာတဲ့​​ ​​ေအာင်လက်မှတ်​​ေပါ်မှာ ရှိမ​​ေနဘူး​​ဆိုတာပါ။

    ​​ေနာက်တစ်ခုက အဲဒီတတ်ကျွမ်း​​လာတဲ့​​ ပညာရပ်ကို အလုပ်အြဖစ်နဲ့​​ အသံုး​​မချမြခင်း​​ အသက်ဝင်လာမှာ မဟုတ်ဘူး​​ ဆိုတာလည်း​​ ပါပါတယ်။ နှုတ်အာရွရွ ရွတ်ဆိုြကလို့​​ ​​ေြကာင်ပုဇွန်စား​​ ြကွပ်ြကွပ်ဝါး​​သလို ​​ေကျညက်​​ေန​​ေစရမယ်ဆိုတဲ့​​ သင်ခန်း​​စာများ​​​ေတာင်မှပဲ ကိုယ်ပိုင် အသိဉာဏ်နဲ့​​ ဆင်ြခင်သံုး​​သပ်တဲ့​​ အပိုင်း​​၊​ လက်​​ေတွ့​​ သ​​ေဘာ​​ေပါက် ကျွမ်း​​ကျင်မှု အပိုင်း​​ မပါရင် သညာ လို့​​​ေခါ်တဲ့​​ မှတ်ဉာဏ်အဆင့​်​မှာပဲ ရှိပါလိမ့​်​ဦး​​မယ်။ ပညာလို့​​​ေခါ်တဲ့​​ အသိဉာဏ်အလင်း​​ပိုင်း​​၊​ ဝိဇ္ဇာလို့​​​ေခါ်တဲ့​​ တဘက်ကမ်း​​ခတ် အတတ်ပိုင်း​​မျိုး​​ကို ​​ေရာက်မလာနိုင်ပါဘူး​​။ ​​ေကျာင်း​​ြပီး​​တာနဲ့​​ စာ​​ေတွကို စာအုပ်အ​​ေဟာင်း​​များ​​နဲ့​​အတူ ​​ေကျာင်း​​မှာပဲ ထား​​ခဲ့​​တာ၊​ ဘွဲ့​​ဓါတ်ပံုက​​ေလး​​နဲ့​​အတူ အယ်လဘမ်ထဲမှာတင် ​​ေကျနပ်​​ေနလိုက်တာဟာ နိုင်ငံရပ်ြခား​​မှာ ပညာနဲ့​​အသက်​​ေမွး​​​ေနတဲ့​​သူ​​ေတွထက် ပိုဆိုး​​တဲ့​​ ဦး​​​ေဏှာက်ြပုန်း​​တီး​​မှုပါပဲ။ ယိုစီး​​​ေနတာကမှ ကိုယ့​်​ဆီမှာ အသံုး​​မတည့​်​လည်း​​ တ​​ေနရာရာမှာ​​ေတာ့​​ အသံုး​​ကျ​​ေန​​ေသး​​တယ်။ ြပုန်း​​တီး​​​ေနတာက​​ေတာ့​​ အလဟဿြဖစ်​​ေနတာ မဟုတ်လား​​။ တကယ်လို့​​များ​​ အဲဒီဖုန်တက်​​ေနတဲ့​​၊​ အသက်ကင်း​​မဲ့​​​ေနတဲ့​​ ပညာတတ်​​ေတွကိုသာ အကျိုး​​ရှိရှိ အသံုး​​ချနိုင်မယ်ဆိုရင်​​ေတာ့​​ ဘာအရင်း​​မှ စိုက်စရာမလိုပဲ တိုင်း​​ြပည်တိုး​​တက်ဖို့​​ အများ​​ြကီး​​ အ​​ေထာက်အကူြဖစ်လိမ့​်​မယ် ထင်ပါတယ်။

    ပထမဦး​​ဆံုး​​ သ​​ေဘာ​​ေပါက်နား​​လည်ထား​​ဖို့​​ လိုတဲ့​​အချက်က​​ေတာ့​​ ပညာတတ်​​ေတွရဲ့​​ တန်ဖိုး​​၊​ ပညာအရင်း​​အနှီး​​ရဲ့​​ အင်အား​​ကို အထင်မ​​ေသး​​သင့​်​ဘူး​​ ဆိုတဲ့​​အချက်ပါ။ ဒါကလည်း​​ ကိုယ်ကိုယ်တိုင် အထိုက်အ​​ေလျာက် ပညာတတ်ထား​​မှ နား​​လည်နိုင်မှာပါ​​ေလ။ ပိုက်ဆံရှိရင် အာဏာရှိရင် ပညာတတ်​​ေပ့​​ ဆိုတာ​​ေတွ​​ေခါ်ြပီး​​ အနား​​မှာ မတ်တတ်က​​ေလး​​ လက်အုပ်ချီခိုင်း​​ထား​​လို့​​ ရတယ်လို့​​ တွက်ြကမှာ​​ေပါ့​​။ မ​​ေဟာ်သထာသုခမိန်လည်း​​ ဝိ​​ေဒဟရာဇ်မင်း​​ြကီး​​ကို​​ေတာ့​​ ခစား​​ရတာပဲ မဟုတ်လား​​။

    သို့​​​ေသာ်လည်း​​ ပညာရှိတို့​​ရဲ့​​ မင်း​​ခစား​​စရိုက်ဟာ မင်း​​ပါး​​ကပ်​​ေြမှာင် အဆံ​​ေချာင်တို့​​ရဲ့​​ ခစား​​ြခင်း​​ပံုစံနဲ့​​ မတူနိုင်ဘူး​​လို့​​ ​​ေြပာရင် လက်ခံနိုင်ြကပါလိမ့​်​မယ်။ ဘာြဖစ်လို့​​ဆို​​ေတာ့​​ ပညာနဲ့​​ ခစား​​ရတာ​​ေလ။ ပျပ်ဝပ်ကျုး​​နွံမှုနဲ့​​ ခစား​​တာမှ မဟုတ်ပဲကိုး​​။ ဒီအခါမှာ ဝိ​​ေဒဟရာဇ်မင်း​​ြကီး​​ဘက်ကလည်း​​ မ​​ေဟာ်သထာသုခမိန်ရဲ့​​တန်ဘိုး​​ကို မသိပဲ ​​ေသနက ​​ေဒဝန္ဒ၊​ ကာမိန္ဒ၊​ ပဂုတ္တတို့​​လို အမတ်​​ေတွနဲ့​​ချည့​်​ ညီလာခံ​​ေခါ်တိုင်ပင်ရင် ဘာ​​ေတွြဖစ်လာသလဲ သိြပီး​​သား​​​ေနာ်။

    ရန်ကုန်ြမို့​​ြကီး​​ကို စကင်္ာပူလို ြဖစ်​​ေအာင်လုပ်မယ်ဆိုလို့​​ ကိုယ်က စလံုး​​ပုတ်​​ေလာက်​​ေရး​​ြပ​​ေတာင် မြမင်ဖူး​​တဲ့​​အစား​​ဆို​​ေတာ့​​ အခါအခွင့​်​သင့​်​တုန်း​​ သွား​​လည်ြကည့​်​မိပါတယ်။ မြဖစ်နိုင်ဘူး​​ဆိုတာ ဘာမှ မရှိဘူး​​ဆို​​ေတာ့​​ ဘာလို့​​မြဖစ်နိုင်ရမှာလဲ​​ေနာ့​​။ (ပါး​​စပ်ြကီး​​နဲ့​​ ​​ေြပာရတာပဲဥစ္စာ) ဘယ်လိုနည်း​​နဲ့​​ ြဖစ်​​ေအာင်လုပ်မလဲဆိုတာက​​ေတာ့​​ အ​​ေြပာထက်စာရင် လက်​​ေတွ့​​ဘက် နည်း​​နည်း​​နီး​​လာြပီ​​ေလ။ ​​ေတွး​​ြကည့​်​မိသ​​ေလာက်​​ေတာ့​​ ပညာတတ်​​ေတွ မပါရင် ဘယ်နည်း​​နဲ့​​မှ မြဖစ်နိုင်ဘူး​​ဆိုတာကိုပါ။ ​​ေတာသား​​ြမို့​​​ေရာက် ကျီး​​ကန်း​​​ေတာင်း​​​ေမှာက် ြမင်ခဲ့​​ရသ​​ေလာက်​​ေတာ့​​ (အရှက်မရှိ ယှဉ်​​ေြပာလိုက်ဦး​​မယ်) ရန်ကုန်နဲ့​​စကင်္ာပူဆိုတာ စီဒိုး​​နား​​​ေဟာ်တယ်နဲ့​​ ကံထရိုက်တိုက်​​ေလာက်ပဲ ကွာတာပါ။ အဲဒါြမို့​​အခွံချည့​်​ပဲ ယှဉ်ြကည့​်​တာ။ လူမပါ​​ေသး​​ဘူး​​။

    သူတို့​​ြမို့​​​ေတာ်တစ်ခုလံုး​​ဟာ ပညာတတ်တဲ့​​ အသိဉာဏ်ရှိတဲ့​​ အုပ်ချုပ်သူချမှတ်ထား​​တဲ့​​ စည်း​​စံနစ်​​ေအာက်မှာ မခိုမကပ် မခိုး​​မဝှက်တတ်တဲ့​​ ကျွမ်း​​ကျင် အင်ဂျင်နီယာများ​​ ဦး​​​ေဆာင်ြပီး​​ တည်​​ေဆာက်ထား​​တာဆိုတာ ​​ေလယာဉ်​​ေပါ်က လှမ်း​​ြမင်ရရံုနဲ့​​ သိသာပါတယ်။ ကျွန်​​ေတာ်တို့​​ဆီမှာ ကံထရိုက်တိုက်​​ေတွ ဘယ်လို​​ေဆာက်သလဲဆိုတာ​​ေတာ့​​ မြမင်ဖူး​​တဲ့​​သူ ရှိပါ​​ေသး​​လား​​ဗျာ။ ဘီအီး​​၊​ အင်ဂျင်နီယာမ​​ေြပာနဲ့​​ ​​ေအဂျီတီအိုင်​​ေလာက် ပါရင်​​ေတာင် ကံ​​ေကာင်း​​။

    တခါက ကျွန်​​ေတာ်​​ေနတဲ့​​အိမ်​​ေဘး​​မှာ ကံထရိုက်တိုက် အသစ်​​ေဆာက်တဲ့​​အခါ ကိုယ့​်​အိမ်နံ​​ေဘး​​ အုတ်နံရံက​​ေန ​​ေအာက်ကို တည့​်​တည့​်​ြကီး​​ ​​ေြမတူး​​ပါတယ်။ ​​ေြမခိုး​​ချင်တာ တစ်ခုတည်း​​ကိုပဲ ​​ေလာဘတက်တဲ့​​ ကံထရိုက်ဟာ သူ့​​လိုပဲ ဘာပညာမှ မတတ်ပဲ တိုက်​​ေဆာက်သွား​​တဲ့​​ ကိုယ့​်​ဘက်က ကံထရိုက်ရဲ့​​ လက်ရာကို ​​ေလျှာ့​​မတွက်မိပါဘူး​​။ နံရံ​​ေထာင်လိုက်ြကီး​​ နိမ့​်​ဆင်း​​သွား​​လို့​​ အိမ်ြကမ်း​​ြပင် သံမံတလင်း​​ြကီး​​ပါ ထက်ပိုင်း​​ကျိုး​​ အက်​​ေစာင်း​​သွား​​တဲ့​​အခါ “ခင်ဗျား​​တို့​​အိမ်က သူ့​​ဘာသာ မခိုင်လို့​​ြဖစ်ရတာ။ မ​​ေကျနပ်ရင် ြကိုက်တဲ့​​ဆီသွား​​တိုင်” လို့​​ လူမိုက်စကား​​​ေြပာပါတယ်။

    ဘာလို့​​ ဒီလို ​​ေြပာအား​​ရှိသလဲဆိုတာက​​ေတာ့​​ ​​ေနာက်​​ေတာ့​​ ကိုယ်​​ေတွ့​​သိရတာ​​ေပါ့​​။ သက်ဆိုင်ရာ ဌာနအြကီး​​အကဲြကီး​​​ေတွကိုယ်တိုင် စစ်​​ေဆး​​​ေရး​​အဖွဲ့​​ြကီး​​​ေတွဖွဲ့​​လို့​​ ကိုယ်တိုင်လာစစ်​​ေဆး​​ြပီး​​တဲ့​​​ေနာက်မှာ “ဒါဟာ ဘာမှ မြဖစ်​​ေလာက်တဲ့​​ အ​​ေသး​​စား​​ ထိခိုက်မှုက​​ေလး​​ပါ။” လို့​​ဆိုြပီး​​ ကိုယ်က အလကား​​​ေန ြပဿနာရှာ ​​ေလျှာ်​​ေြကး​​​ေတာင်း​​ချင်​​ေနတဲ့​​သ​​ေဘာမျိုး​​နဲ့​​ နာချင်လို့​​လား​​ အြကည့​်​နဲ့​​ အြကည့​်​ခံရပါတယ်။ (ငါ့​​နှယ် သီဟတင်စိုး​​ကား​​ထဲက ဂျပန်​​ေတွ အိမ်ထဲဝင်စစ်တာ ကျ​​ေနတာပဲ) ရံုး​​ချိန်း​​ ရက်ချိန်း​​​ေတွ အလုပ်ပျက် အကိုင်ပျက်သွား​​လိုက်ရတာများ​​လည်း​​ ​​ေသချင်​​ေစာ်ကိုနံြပီး​​ ​​ေမွး​​သမိခင်ကို “​​ေတာ်ပါ​​ေတာ့​​။ ​​ေနာက်ကို ပိုက်ဆံက​​ေလး​​ စု​​ေဆာင်း​​ြပီး​​မှ ကိုယ့​်​ဘာသာပဲ ြပင်လိုက်ြကတာ​​ေပါ့​​” လို့​​ ​​ေြပာမိပါတယ်။ အ​​ေဖတို့​​ အဖွား​​တို့​​လက်ထက်က “ရံုး​​ြပင်ကန္နား​​ မသွား​​ချင် မပတ်သက်ချင်ပါနဲ့​​” ​​ေြပာတာကိုလည်း​​ ​​ေသွး​​ထွက်​​ေအာင်မှန်မှန်း​​ သိလိုက်ရပါတယ်။

    “ငါ့​​သား​​ နံနိမ့​်​မှာစိုး​​လို့​​” တဲ့​​။ အမှုလက်စသတ်လို့​​ ကိုယ့​်​အိမ်ကိုယ်ြပင်လို့​​ြပီး​​ သိပ်မြကာပါဘူး​​။ ဒီအ​​ေဆာက်အဦဟာ လူ​​ေနထိုင်ရန် မသင့​်​​ေတာ့​​လို့​​ အသစ်ြပန်ဖျက်​​ေဆာက်ရပါမယ်ဆိုြပီး​​ အမိန့​်​ထွက်လာြပန်ပါ​​ေလ​​ေရာ။ ဘာမှမြဖစ်ဘူး​​ ​​ေြပာခဲ့​​တာလည်း​​ အဲဒီပါး​​စပ်ြကီး​​​ေတွပဲ။ ြပို​​ေတာ့​​မဟဲ့​​ လို့​​ ဆင်း​​ခိုင်း​​တာလည်း​​ သူတို့​​ပဲ။ လူလည်း​​မ​​ေြပာင်း​​၊​ အချိန်​​ေတာင် မကွာဘူး​​။ အမှုတစ်ခုြပီး​​တာနဲ့​​ ​​ေနာက်တစ်ခုကိုဆက်ဖို့​​ စီထား​​သလား​​ မဆိုနိုင်။ မ​​ေကျနပ်ချက်​​ေတွကို ဖွင့​်​အံထုတ်​​ေနတာ​​ေတာ့​​ မဟုတ်​​ေပါင်။ ​​ေမ့​​​ေတာင်ပစ်လိုက်တာ ြကာ​​ေပါ့​​။ အဲဒီလို ဦး​​​ေဆာင်ြကီး​​ြကပ်သူများ​​နဲ့​​ ကံထရိုက်များ​​က တည်​​ေဆာက်မယ့​်​ ြမို့​​​ေတာ်ြကီး​​ကို စကင်္ာပူလိုြဖစ်​​ေအာင် လုပ်မလို့​​တဲ့​​ဆို​​ေတာ့​​ အင်ဂျင်နီယာ အရင် ရှာပါဦး​​လို့​​ ဆိုချင်တာပါ။

    သူများ​​တကာ ြမို့​​တည်ရွာတည်ထား​​တာက ကိုယ့​်​ဆီမှာလို ပိုက်ဆံရှိ၊​ ြကိုက်တဲ့​​သူနဲ့​​ ထင်သလို​​ေဆာက်၊​ အြမတ်များ​​များ​​ကျန်ဖို့​​ အ​​ေရး​​ြကီး​​တယ်ဆိုတဲ့​​ ​​ေဝစား​​မျှစား​​ ရိုက်စား​​ တစ်နပ်စား​​ လုပ်မထား​​ပါဘူး​​။ ပညာရှင်​​ေတွကိုယ်တိုင် စဉ်း​​စဉ်း​​စား​​စား​​ တိုင်း​​တာတွက်ချက်ြပီး​​ အရမ်း​​ကို စံနစ်တကျ တည်ထား​​ရတာပါ။ အစက စကား​​ဦး​​သန်း​​ထား​​တဲ့​​ ပညာရှင်​​ေတွရဲ့​​ တန်ဖိုး​​ဆိုတာ အဲဒါကို သိ​​ေစချင်တာပါ။ ဒီ့​​ထက်ြမင်သာ​​ေအာင် ​​ေြပာရရင် ရွာက အရပ်ပန်း​​တိမ်သည် လက်ရာနဲ့​​ ကာတီး​​ယား​​စိန်တိုက်က လက်ရာဟာ ​​ေရွှချိန်ချင်း​​ စိန်ရတီချင်း​​ အတူတူြဖစ်ဦး​​​ေတာ့​​ ဘာမှ မဆိုင်ဘူး​​ မဟုတ်လား​​။ (​​ေြကာ်ြငာထဲမှာ ြမင်ဖူး​​တာ ​​ေြပာတာ​​ေနာ်) “အင်ဂျင်နီယာကို မလို ရ​​ေသ့​​ကိုယ်တိုင် ြကံစည်ပါသည်။ ရာဇဝင်များ​​မှာ ထင်ရှား​​ ြမန်မာ့​​ဂုဏ်ရည်” ဆိုတာ ဦး​​ခန္တီ မန္တ​​ေလး​​​ေတာင် ြပုြပင်တုန်း​​က ​​ေခတ်အခါပါ။

    သူတို့​​က​​ေတာ့​​ အင်ဂျင်နီယာ​​ေတွ လိုလွန်း​​လို့​​ ြမန်မာြပည်က ​​ေကျာင်း​​ြပီး​​ထား​​သမျှ အကုန် သူတို့​​ဆီ​​ေခါ်ထား​​တာ။ ြမင်ခဲ့​​သမှ အထင်ကရ အ​​ေဆာက်အဦ​​ေတွ အား​​လံုး​​ ြမန်မာအင်ဂျင်နီယာ မပါတာ မရှိသ​​ေလာက်ပဲ။ ​​ေရဘယ်လိုစီး​​လို့​​ မီး​​ဘယ်လိုဆင်၊​ ငလျင်လှုပ်ရင် ဘယ်ဘက်ကထွက်၊​ မီး​​​ေရး​​ထင်း​​​ေရး​​ ဘယ်ဘက်ကို​​ေြပး​​၊​ အစစအရာရာ ​​ေထာင့​်​​ေစ့​​​ေအာင် စီမံထား​​ပါတယ်။

    လှိုင်သာယာက ပန်း​​ရံ​​ေခါ်ြပီး​​ ဒီလိုပံုမျိုး​​ထွက်​​ေအာင်လုပ်လို့​​​ေြပာရင် ြဖစ်ြဖစ် မြဖစ်ြဖစ် သူတတ်သမျှ မှတ်သမျှနဲ့​​​ေတာ့​​ လုပ်မှာပဲ။ ဘုန်း​​ြကီး​​ပျံ ြပဿာဒ်​​ေဆာက်သ​​ေလာက်​​ေတာ့​​ ြဖစ်နိုင်ပါလိမ့​်​မယ်။ ပံု​​ေတာ့​​ ထွက်လာမှာ အမှန်။ ​​ေရှ့​​​ေြကာင်း​​​ေနာက်​​ေြကာင်း​​​ေတာ့​​ ဘာမှ မသိနိုင်ဘူး​​​ေလ။ ကိုယ့​်​ဆီက ပညာရှင်​​ေတွက တတ်တဲ့​​ပညာ​​ေတွကို ကိုယ့​်​တိုင်း​​ြပည်အတွက် အသံုး​​မချပဲ ပိုက်ဆံရလို့​​ သူများ​​နိုင်ငံမှာ ကျွန်ခံြကတာကိုး​​ လို့​​ ​​ေြပာတာက​​ေတာ့​​ ကိုယ်တိုင်ပညာမတတ်၊​ အလုပ်မလုပ်ဖူး​​တဲ့​​သူ​​ေတွပါ။ ပညာရှင်​​ေတွကို အထက်က စီမံခန့​်​ခွဲတဲ့​​အခါမှာ အင်ဂျင်နီယာအတတ် မပါဘူး​​ဆိုရင်​​ေတာင် စီမံခန့​်​ခွဲမှုပညာက​​ေလး​​​ေတာ့​​ ပါမှ အဆင်​​ေြပပါလိမ့​်​မယ်။ ကင်ဂျံုအီး​​ြကီး​​က သူ့​​သား​​ကို ​​ေြမာက်ကိုရီး​​ယား​​ တစ်ြပည်လံုး​​အပ်ထား​​ခဲ့​​လို့​​ ရချင်ရလိမ့​်​မယ်။

    ကံထရိုက်တိုက်တစ်လံုး​​အပ်ြပီး​​ ြပီး​​​ေအာင် ဆက်​​ေဆာက်လိုက် လို့​​ အပ်ရင်​​ေတာ့​​ ငါး​​ပါး​​​ေမှာက်မှာပဲ။ ပညာရပ်တိုင်း​​မှာ ကျွမ်း​​ကျင်ရာ လိမ်မာတဲ့​​သ​​ေဘာ​​ေတွကို နား​​လည်မှြဖစ်မှာ​​ေလ။ အဲဒီထက် ရှုပ်​​ေထွး​​နက်နဲတဲ့​​ သပွတ်အူဇာတ်လမ်း​​​ေတွက​​ေတာ့​​ လူတိုင်း​​သိြပီး​​သား​​​ေတွကို ​​ေညာင်ြမစ်ြပန်မတူး​​ချင်လို့​​ ဆက်မ​​ေရး​​​ေတာ့​​ပါဘူး​​။ အင်ဂျင်နီယာ​​ေတွ ဘာလို့​​ ြပည်တွင်း​​မှာ အလုပ်မလုပ်ချင်သလဲ။ ဘယ်လိုလူ​​ေတွ ြပည်တွင်း​​မှာ ဘယ်လိုပံုစံနဲ့​​ အလုပ်လုပ်​​ေနြကသလဲဆိုတာက​​ေတာ့​​ သူတို့​​ ကိုယ်တိုင် အသိဆံုး​​။ အဲဒီအထံုး​​​ေတွ မ​​ေြဖပဲနဲ့​​ ​​ေလထဲတိုက်အိမ်​​ေဆာက်တာ ြဖစ်နိုင်စရာလား​​။

    ဘယ်အရာမဆို အ​​ေကာင်း​​ြမင်စိတ် မရှိပဲနဲ့​​ ​​ေဘး​​ထိုင် ဘိုင်ကျ ဘု​​ေြပာတဲ့​​ အထဲမှာ ကိုယ်လည်း​​ ပါ​​ေနပါ​​ေရာ့​​လား​​။ အဲဒီသ​​ေဘာမျိုး​​​ေတာ့​​ မရှိပါဘူး​​။ တိုင်း​​ြပည်ကို တိုး​​တက်​​ေအာင်ြပုြပင်ချင်ရင် ြခစား​​​ေနတဲ့​​ စိတ်ဓါတ်နဲ့​​ စာရိတ္တကို အရင် ကျား​​ကန်ဖို့​​လိုတယ်ဆိုတာ ရယ်။ တတ်ကျွမ်း​​တဲ့​​ ပညာရှင်​​ေတွကို ​​ေနရာတကျ အသံုး​​ချတတ်မှ ြဖစ်မယ်ဆိုတာရယ်ကို ​​ေတွး​​မိလို့​​ပါ။ နင်တို့​​ဟာနင်တို့​​ တိုး​​တက်ချင်တိုး​​တက် မတိုး​​တက်ချင်​​ေန။

    ဒီဇာတ်​​ေတာ်မှာ ငါရှင်ဘုရင်လုပ်ရမှ ဆိုမှ ခွကျ​​ေနဦး​​မယ်။ ​​ေရှး​​​ေရှး​​ ပ​​ေဝသဏီ ြမန်မာဘုရင်​​ေတွ နန်း​​တည် ဘုရား​​တည် လုပ်ခဲ့​​တာ​​ေတာင် ပန်း​​ပဲဝန်၊​ ပန်း​​တည်း​​ဝန်၊​ ပန်း​​တိမ်ဝန်၊​ ပန်း​​ပုဝန် ကျွမ်း​​ကျင်သူ​​ေတွနဲ့​​သာ တည်​​ေဆာက်ြကပါတယ်။ ဒီက​​ေန့​​​ေခတ်ကျကာမှ မိုး​​ကျ​​ေရွှကိုယ်​​ေတွ ကွပ်ကဲမယ်ဆိုရင် နံမည်တူဝက်ဘ်ဆိုက်​​ေလာက်​​ေတာင် သပ်သပ်ရပ်ရပ်ရှိမယ် မထင်​​ေပါင်။ သူတို့​​​ေတွက ​​ေမွး​​ကတည်း​​က ဂျီး​​နီး​​ယပ်စ်​​ေတွပါလို့​​ ​​ေြပာရင် ​​ေစာ​​ေစာက​​ေြပာတဲ့​​ သွား​​​ေလသူြကီး​​ ပထမဆံုး​​​ေဂါက်ရိုက်တာ တိုက်ဂါး​​ဝုဒ် စံချိန်ကျိုး​​သွား​​သတဲ့​​ ဆိုတဲ့​​ သတင်း​​​ေဆာင်း​​ပါး​​ ဖတ်ရသလို​​ေနမှာပဲ။ ြမန်မာ​​ေတွလည်း​​ ငိုမယ်ဆို ငိုတတ်ြကပါတယ်။ ဘုန်း​​ြကီး​​ပျံ​​ေတွ​​ေတာင် လိုက် ဧယျာဉ့​်​ကျူး​​​ေနြကတဲ့​​ဥစ္စာ။ ကိုယ်​​ေတာ်တို့​​သာ ​​ေသချာပ​​ေစ။ ဒီက ​​ေရမီး​​အစံုနဲ့​​ ငိုြပမယ်။ ဒီအတိုင်း​​ဆက်သွား​​ရင်​​ေတာ့​​ ြပံုယမ်း​​နဲ့​​ တူလာ​​ေတာ့​​မှာပဲ။
    ြမန်မာြပည်မှာ ပညာတတ်​​ေတွအတွက် ​​ေနရာမရှိဘူး​​ဆိုတဲ့​​ အြမင်ဟာ လွန်ခဲ့​​တဲ့​​ နှစ်​​ေပါင်း​​များ​​စွာကတည်း​​က ပညာတတ်လူငယ်​​ေတွ ရင်ထဲမှာ စွဲ​​ေနခဲ့​​တာ ြကာပါြပီ။

    ဟုတ်သည် မဟုတ်သည်က​​ေတာ့​​ ကာယကံရှင်တစ်ဦး​​ချင်း​​စီရဲ့​​ ကိုယ်​​ေတွ့​​ဘဝ အ​​ေတွ့​​အြကံုနဲ့​​ ဆိုင်ပါလိမ့​်​မယ်။ ဒါ​​ေပမယ့​်​ ပုဂ္ဂလဒိဌာန်က​​ေန ဓမ္မဒိဋ္ဌာန် ြဖစ်မလာဖို့​​က​​ေတာ့​​ အုပ်ချုပ်သူ​​ေတွမှာ တာဝန်ရှိမလား​​ပဲ။ ဘယ်လိုပဲြဖစ်ြဖစ် တိုင်း​​ြပည်တိုး​​တက်​​ေအာင် ထူ​​ေထာင်မယ်ဆိုရင် သူတို့​​အတွက် ​​ေနရာတစ်​​ေနရာ ဖန်တီး​​​ေပး​​နိုင်မှ ြဖစ်မယ် မဟုတ်ဘူး​​လား​​။ ြပည်တွင်း​​မှာ ရှိ​​ေနတဲ့​​ ပညာတတ်​​ေတွက​​ေတာ့​​ အား​​မကိုး​​​ေလာက်ဘူး​​လို့​​ ဆိုလိုတာမဟုတ်ပါဘူး​​။ (ကိုယ်လည်း​​ အဲဒီဇာတ်ထဲကပါ) ဒါ​​ေပမယ့​်​ ခုတစ်မျိုး​​၊​ ​​ေတာ်ြကာတစ်မျိုး​​ မဟုတ်တဲ့​​၊​ အတင်း​​အ​​ေလျာ့​​ စိတ်ြကိုက်ကစား​​လို့​​မရတဲ့​​ စည်း​​မျဉ်း​​စည်း​​ကမ်း​​ထိန်း​​သိမ်း​​မှု တစ်ရပ် လိုအပ်​​ေနသလား​​လို့​​ပါ။ စာရိတ္တမဏ္ဍိုင်ဆိုတာကို ကိုယ့​်​​ေရချိန်နဲ့​​ကိုယ် စံထား​​ြပီး​​ အများ​​လုပ်သလိုလုပ်တာသာ အမှန်ဆိုတဲ့​​ အယူအဆကို ဘယ်လို တိုက်ဖျက်ြကမှာတုန်း​​။

    တ​​ေန့​​တ​​ေန့​​ ​​ေဖ့​​စ်ဘုတ်​​ေပါ်က​​ေန လူတတ်ြကီး​​လုပ်ြပီး​​ ဟိုလို ဆရာလုပ်၊​ ဒီလိုဆရာလုပ်နဲ့​​ ​​ေတာ်​​ေတာ် မုန်း​​စရာချဉ်စရာ ​​ေကာင်း​​​ေန​​ေလာက်ပါြပီ။ ဒါ​​ေပသိ သိပ်ဘဝင်ြမင့​်​လို့​​ မရဘူး​​ဗျ။ ဘယ်သူဖတ်တာလိုက်လို့​​။ “ဪ.. စာ​​ေတွ​​ေရး​​ထား​​သလား​​။ ဟုတ်လား​​။ စာ​​ေရး​​ဆရာလုပ်မလို့​​လား​​။ ဟတ်လား​​။ ဆရာဝန်အလုပ်က မကိုက်လို့​​လား​​။ ​​ေတွ့​​​ေတာ့​​​ေတွ့​​မိပါတယ်။ အရှည်ြကီး​​​ေတွမို့​​ အချိန်မရတာနဲ့​​ ဖတ်မြကည့​်​မိဘူး​​” ဆိုတဲ့​​သူ​​ေတွ ပံုလို့​​ ပံုလို့​​။ ဆရာမ​​ေလး​​တစ်​​ေယာက် ​​ေြပာဖူး​​တာက​​ေတာ့​​ ​​ေဖ့​​စ်ဘုတ်ဆိုတာ ​​ေဈး​​အိမ်သာနဲ့​​ တူပါသတဲ့​​။ ဟိုလူ​​ေလျှာက်​​ေရး​​၊​ ဒီလူ​​ေလျှာက်​​ေရး​​၊​ ပွစာကျဲ​​ေနတာပဲဟာ။ မျက်စိထဲ တန်း​​ကနဲြမင်​​ေနရလို့​​ ဖတ်မိတယ်ဆိုဦး​​​ေတာ့​​ အဲဒါ ​​ေဈး​​ထဲလာ အိမ်သာတက်တဲ့​​သူ​​ေတွသာ ဖတ်ြကတာ​​ေလ။ ဒါ​​ေြကာင့​်​လည်း​​ ​​ေရအိမ်​​ေတာ်နံရံက စာဆို​​ေတာ်များ​​က အဘက်မလုပ်ြကတာ​​ေနမှာ။ ​​ေပါက်တတ်ကရ ရယ်စရာက​​ေလး​​​ေတွ ​​ေရး​​မိ​​ေတာ့​​လည်း​​ ရှူရှူး​​ဖလား​​ဝါး​​ရလွယ်တာ​​ေပါ့​​။

    ​​ေဒါသထွက်စရာ အံြကိတ်စရာ​​ေတွ ​​ေရး​​မိ​​ေတာ့​​လည်း​​ ညှစ်အား​​​ေလး​​ ပို​​ေကာင်း​​တာ​​ေပါ့​​။ တို့​​စာ​​ေတွကို အဲဒီအရပ်က​​ေန “နမ်း​​မှာလား​​ ​​ေမာင်ရဲ့​​ ​​ေမွှး​​တယ်ရှင်” လို့​​​ေတာ့​​ မဆိုလိုပါဘူး​​။ မဆိုရက်ပါဘူး​​။ နန်း​​​ေတာ်ထဲက အိမ်သာမှာပဲ တက်တက်၊​ ​​ေဈး​​အိမ်သာမှာပဲ တက်တက်၊​ အိမ်သာက ထွက်လာရင်​​ေတာ့​​ ​​ေပါ့​​ပါး​​သွား​​ရစြမဲပဲ မဟုတ်လား​​။ ​​ေအာင့​်​အည်း​​သိုမှီး​​ထား​​သမျှ​​ေတွ စိတ်တိုင်း​​ကျ လွှတ်ထုတ်လိုက်ဖို့​​ပဲ မဟုတ်လား​​။ အြမဲ​​ေနပါ​​ေနာ် လို့​​ ​​ေခါ်ထား​​လို့​​မရ​​ေပမယ့​်​ ​​ေနာက်တစ်ခါ အသံုး​​လိုလာရင်​​ေတာ့​​ လိုက်ရှာြကဦး​​မှာပါ။ တို့​​အတွက်က​​ေတာ့​​ စာ​​ေရး​​စာဖတ် ဘာလုပ်ဖို့​​ဆိုရင် တင်း​​​ေနတာ​​ေတွ အား​​လံုး​​ ​​ေလျာ့​​သွား​​ဖို့​​ပဲ​​ေပါ့​​။ ​​ေအသင်ချို​​ေဆွနဲ့​​ သိမ်း​​လိုက်ြကစို့​​။

    “ဒီမှာ တင်း​​တယ်။ တင်း​​တယ်။ တင်း​​တယ် တင်း​​တယ် ​​ေဟ့​​…” (​​ေနာက်ကဟာ​​ေတာ့​​ ဆက်မဆိုရဲဘူး​​ဗျ)

  • 0 comments:

    Post a Comment

    Copyright @ 2013 Dr.Soe Min.