အလကားေနရင်း ပစ္စည်းမဲ့ေဒါသေတွထွက်ေနရတာနဲ့ ေတာ်ေတာ်ြကာ ကွန်ြမူနစ်စွပ်စွဲခံေနရမှာစိုးလို့ ကိုယ့်ကိုယ်ကို ဆံုးမတဲ့အေနနဲ့ စာမေရးေတာ့ပဲ ဘုရားေဟာ ဓမ္မပဒေတွကို ြပန်ဖတ်မိပါတယ်။ စာဆိုတာ ဖတ်သူရဲ့ အသက်အရွယ် အေတွ့အြကံု အေတွးအေခါ်အရ တခါနဲ့တခါ သေဘာေပါက်နားလည်နိုင်စွမ်းချင်းက ေတာ်ေတာ်ြခားနားတာပါကလား။ ငယ်ငယ်တုန်းကေတာ့ ဓမ္မပဒကို ပံုြပင်လို ဝတ္ထုလိုသာ ဖတ်ခဲ့တာပ။ ဒီတစ်ေခါက် ြပန်ဖတ်တဲ့အခါမှာေတာ့ ကိုယ့်ကိုလာြပီး လိမ္မာေအာင် ယဉ်ေကျးေအာင် ေတွးတတ်ေခါ်တတ်ေအာင် သွန်သင်ဆံုးမေပးေနသလိုပါပဲ။ ဖတ်ရင်းေတွးရင်း ေတွးရင်းဖတ်ရင်းနဲ့ ဉာဏ်အလင်းေတွလည်း ရခဲ့တာ အခါခါေပါ့။
ဒါေြကာင့်လည်း ေရှးလူြကီးေတွက အလိမ္မာ စာမှာရှိ လို့ ေြပာခဲ့တာေနမှာ။ သက်ေတာ်ထင်ရှား ြမတ်စွာဘုရားသခင်ကို မဖူးေြမှာ်လိုက်ရေသာ်ြငား ရှင်ေတာ်ဘုရားရဲ့ အဆံုးအမေတွကို စာထဲေပထဲကတဆင့် ြကားနာမှတ်သားလိုက်ရတာ ကုသိုလ်ြကီးပါေပတယ်။ ကာေလန ဓမ္မသာကစ္ဆာ မဂင်္လာနဲ့လည်း ညီသွားေအာင်လို့ ကိုယ် ဖတ်မှတ်နားလည်မိတာေလးေတွကို မိတ်ေဆွသူငယ်ချင်းများနဲ့ ြပန်ြပီး ေဆွးေနွးနှီးေနှာြကည့်ရရင် မေကာင်းဘူးလား။
အခု ဒီစာကိုဖတ်ေနြကမယ့်သူအများစုဟာ ဆရာဝန်သစ်လွင် ညီငယ် ညီမငယ်ကေလးေတွ ြဖစ်ြကလိမ့်မယ်ထင်လို့ သူတို့ကို ဦးတည်ြပီးေတာ့ မှာေြခွစကားေလးများ ပါးချင်ပါတယ်။ (အြကီးေတွကိုေတာ့ မေြပာရဲေပါင်ဗျာ။ ဒင်းက ဘာေကာင်မို့ လို့ဆိုေနပါဦးမယ်။) သူသူကိုယ်ကိုယ် ေဆးေကျာင်းြကီးကို ဘွဲ့ရတဲ့အထိ တက်လာြပီးမှေတာ့ ဟွန်းမတီးရဇံုမှာ ကန့်လန့်ကန့်လန့် ေလျှာက်ေနတဲ့ ပလက်ေဖာင်းမင်းသားများကို ကားစပါယ်ယာက ေအာ်ြပီးေမးသလို ` အကိုေရ .. ဘာလုပ်မှာလဲ .. ေြပာ..´ ဆိုရင် `ဆရာဝန်ြကီးလုပ်မှာေပါ့´ လို့ ဝံ့ဝံ့ြကွားြကွား ြပန်ေြဖြကမယ့်သူချည့်ပါပဲ။ အဲဒီလို ဆရာဝန်ြကီးလုပ်မယ်လို့ စိတ်ပိုင်းြဖတ်ြပီးရင် မိမိရဲ့ အသက်ေမွးဝမ်းေကျာင်းမှုအေပါ်မှာ ဘယ်လိုကျင့်ြကံ နှလံုးသွင်းြကမလဲဆိုတာကို ြမတ်စွာဘုရားရှင် ေဟာြကားေတာ်မူခဲ့တဲ့ စုန္ဒဝက်သတ်သမား ဝတ္ထုဇာတ်ေြကာင်းနဲ့ ေဆွးေနွးြကည့်ရေအာင်ေနာ်။
ဆရာဝန်မဟုတ်ေပမယ့် တြခားေသာ လုပ်ငန်းခွင်ေရာက်ေနသူ ဘယ်သူမဆိုနဲ့လည်း သက်ဆိုင်တာမို့ ဝင်ေဆွးေနွးြကည့်ြကပါဦး။
စုန္ဒအမည်ရှိတဲ့ ဝက်ကုန်သည်ဟာ ဘုရားရှင်သီတင်းသံုးေတာ်မူရာ ေဝဠုဝန်ေကျာင်းေတာ်ြကီးနဲ့ မလှမ်းမကမ်းမှာေနတဲ့ ရာဇြဂိုလ်ြမို့ြကီးသားတစ်ေယာက်ပါ။
အိမ်ေနာက်ေဖးမှာ ြခံကျယ်ြကီးနဲ့ ေမွးြမူေရးလုပ်ငန်းကို ဝက်ဝက်ကွဲလုပ်ကိုင်ပါသတဲ့။ ရွာေတွအထိဆင်း၊ စပါးေပး၊ ပဲေပးနဲ့ ဝက်ေပါက်ကေလးေတွကို ချိုချိုေချာင်ေချာင် ရေအာင်ဝယ်ြပီး အိမ်မှာ အရိပ်တြကည့်ြကည့်နဲ့ အုထားသတဲ့။ အစားအစာ ဖွယ်ဖွယ်ရာရာေကျွးြပီး ဝဝဖီးဖီးြကီးေတွ ြဖစ်လာေအာင်ကို ေမွးသတဲ့။ ဒါေပမယ့်လည်း ဝက်ေမွးတယ်ဆိုတာ ဘာရည်ရွယ်ချက်နဲ့ ေမွးမှန်း အေမွးခံရတဲ့ ဝက်ေတွေတာင် သိြပီးသားမဟုတ်လား။ အချိန်တန်လို့ ေပါ်ချိန်ဖျက်ချိန် ေရာက်တဲ့အခါ အြမတ်ရရှိေရးကိုသာ အေလးထားတဲ့ စုန္ဒထေရးဒင်းရဲ့ ရိုက်ချက်ေတွက တယ်ြပင်းဆိုပဲ။ မရုန်းနိုင်ေအာင် ဝက်တုပ်တုပ်ြပီးမှ အသားေတွ ဖူးဖူးေယာင်လာေအာင် တင်းပုတ်နဲ့ထုသတဲ့။ အာေခါင်ကို တုတ်ေထာက်ြပီးမှ ေရေနွးကျိုက်ကျိုက်ဆူေတွကို မစင်ရည်ြဖူြဖူြကည်ြကည်ရတဲ့အထိ အြကိမ်ြကိမ် ေလာင်းချပါသတဲ့။
အကုသိုလ်ကံ အကျိုးေပးထူးေတာ့ အဲဒီလုပ်ငန်းနဲ့ ြကီးပွားချမ်းသာလာလိုက်တာ ၅၅နှစ်တိုင်တိုင်ပါပဲတဲ့။ အဲသေလာက် အြကာြကီး နှစ်ရှည်လများ အကုသိုလ်အမှုေတွ ထင်တိုင်းြကဲခဲ့တာေတာင် ြကီးပွားချမ်းသာ လာဘ်လာဘများ လျှံကျလာတဲ့အခါကျေတာ့ မေကာင်းတာလုပ်ရင် မေကာင်းတာြဖစ်တတ်တယ်ဆိုတာေတာင် ေမ့ေလျာ့သွားသလား၊ ယံုရခက်ခက်ြဖစ်ေနသလား မသိပါဘူး။
ဘုရားမှန်း တရားမှန်း မသိေအာင်ပါပဲတဲ့။ သို့ေသာ်ြငားလည်း အချိန်တန်လာတဲ့အခါကျေတာ့ မဟာအဝီဇိက ငရဲမီးလျှံများသူ့ဆီအေရာက်လာြပီး ဝက်ေတွကို သူြပုဖူးတဲ့ေဝဒနာေတွအတိုင်း ခုနှစ်ရက်တိုင်တိုင် ထပ်တူထပ်မျှ ခံစားရြပီ၊းမှ ငရဲအိုးထဲ ေဇာက်ထိုးကျသွားပါေလေရာ။ `ဘုရားသခင်က ြမင်ေတာ့အြမင်သား၊ ေစာင့်ေနတာေလးတစ်ခုပဲ´ လို့ အေနာက်နိုင်ငံသားေတွ ေြပာြကတာလည်း ဟုတ်တုတ်တုတ်ေနာ်။ တခါတခါလည်း သက်တမ်းတစ်ခုစာေလာက် ေစာင့်သလားမသိ။ ဝက်ေတွခံရမယ့် ကာလတစ်ခုေတာ့ ြကာတယ်ထင်ပါရဲ့ဗျာ။ ဘာပဲေြပာေြပာ မေကာင်းတာလုပ်ရင် မေကာင်းကျိုး ဗျဿနေတွဟာ မြကာမီ လာမည် ေမျှာ် လို့ ဇာတ်သိမ်းကို ြကိုသိထားလို့ရတာေပါ့။ ဟုတ်ဘူးလား။ ထားပါေလ။ ဒီတခါ ေြပာချင်တာက အဲဒါေတွ မဟုတ်ပါဘူး။ စုန္ဒဝက်သတ်သမားကို အေြကာင်းြပုြပီး ြမတ်စွာဘုရားရှင်ေဟာြကားေတာ်မူအပ်တဲ့ အသက်ေမွးမှုြပုေသာအခါ ဘယ်လို နှလံုးသွင်းအပ်သလဲ ဆိုတဲ့ အဆံုးအမစကားေလးေတွကို သေဘာကျလွန်းလို့ ြပန်လည်မျှေဝပါရေစ။
ပထမ မှာြကားချက်ကေတာ့ `မိမိသိက္ခာကို မိမိကိုယ်တိုင် ေလးစားရပါမည်´ တဲ့။ “အတ္တာဓိပတိ” ဆိုပဲ။ အသက်ေမွးဝမ်းေကျာင်းတယ်ဆိုကတည်းက ကိုယ့်အသက်ကို အဲဒီအတတ် အဲဒီအလုပ်နဲ့ ဝမ်းဝရှင်သန်ေအာင် ေကျာင်းရတဲ့သေဘာမဟုတ်လား။ ဒီအခါမှာ ကိုယ်က သုဘရာဇာအလုပ်နဲ့ အသက်ေမွးဦးေတာ့ သူများတကာေတွ အထင်ေသးအြမင်ေသး သေဘာထားသလို ကိုယ့်အလုပ်ကိုယ် မေလးမစား သေဘာထားလို့ ဘယ်ရပါ့မလဲ။ ချာပရာစီလည်း ချာပရာစီအလုပ်ကို ေလးစားရမယ်။
ဂျာဒူးဝါလားလည်း ဂျာဒူးဝါလားအလုပ်ကို ေလးစားရမယ်။ `မရှိလို့လုပ်စားတာ ေြဖးေြဖးေပါ့´ တို့၊ `ဒီေလာက်ပိုက်ဆံကေလးနဲ့ေတာ့ ဒီ့ထက်ပိုြပီး ဂျီးေကျာ့တဲ့ ဆပ်ြပာမရနိုင်ေတာ့ဘူး´ တို့ မေြပာသင့် သေဘာမထားသင့်ဘူးေပါ့။ ကိုယ့်အလုပ်ဟာ ဂုဏ်သေရမရှိတဲ့ အလုပ်လို့ ထင်ရင်ေတာင် ကိုယ့်ေြကာင့်ေတာ့ အဲဒီအလုပ်ြကီး ဂုဏ်သေရ ကျဆင်းသွားလို့ မြဖစ်ပါဘူး။ လူ့အသိုင်းအဝိုင်းက အထင်တြကီးနဲ့ တေလးတစား ဆရာတပ်ေခါ်ရတဲ့အလုပ်နဲ့ အသက်ေမွးေတာ့မယ်ဆိုရင် ကိုယ့်အလုပ်ကို ကိုယ်ကိုယ်တိုင်က ေလးေလးစားစားနဲ့ လုပ်ကိုင်ရပါလိမ့်မယ်။
ကိုယ့်ေြကာင့် ဆရာဝန်ေတွ သိက္ခာကျဆင်းမယ့် နံမယ်ပျက်မယ့်အလုပ်မျိုးကိုေတာ့ ေရှာင်ရှားရမယ် မဟုတ်ဘူးလား။ လူတစ်ဦးတစ်ေယာက်တည်းက ြပုေနကျ အြပုအမူဆိုတာေတာင်မှ အလုပ်ခွင်ထဲမှာနဲ့ အလုပ်ခွင်ြပင်ပမှာ အေြပာအဆိုအြပုအမူချင်း မတူရဘူးေလ။ ဟန်ေဆာင်ရမယ်လို့ ေြပာတာမဟုတ်ဘူး။ အလုပ်ထဲမှာ လူအထင်ေသးဖွယ်မြဖစ်ေအာင် သတိထားမယ် လို့ဆိုလိုတာ။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ အလုပ်ခွင်ထဲမှာ ေြပာတဲ့စကားဟာ ကိုယ်တစ်ေယာက်တည်းရဲ့ သေဘာထားဆိုေပမယ့် ကိုယ်နဲ့တန်းတူဆရာဝန်များ အားလံုးကို ကိုယ်စားြပုတတ်တာကို သတိထားသင့်တာေပါ့။ ဥပမာဆိုပါေတာ့ကျွန်ေတာ်အခု ေဖ့စ်ဘုတ်ေပါ်မှာ ေပါက်ပန်းေဈးေတွ ေတာရမ်းမယ်ဘွဲ့ ေရးချင်ရာေရးေနတယ် ဆိုပါေတာ့ဗျာ။ အဲဒါ ကျွန်ေတာ့်တစ်ေယာက်တည်းရဲ့ သေဘာထားနဲ့ အြမင်ပဲ။
ဒါေပမယ့် အလုပ်ခွင်ထဲမှာ ဘီဘီစီက သတင်းေထာက်အေနနဲ့လာြပီး အင်တာဗျူးတယ် ဆိုပါေတာ့။ အခုလို ထင်ရာြမင်ရာေတွကို လက်လွတ်စပယ် ေြပာလွှတ်လိုက်လို့ မရဘူး။ ဘာလို့ဆိုေတာ့ ြမန်မာဆရာဝန်တစ်ေယာက်ရဲ့ အြမင်ြဖစ်သွားလို့။ ကျွန်ေတာ့်ကို ဘယ်သူကမှ အဲဒီေြပာေရးဆိုခွင့် ေပးထားတာမှ မဟုတ်တာ။ ြခံုြပီးေြပာရရင် အလုပ်ခွင်ထဲမှာ ြပုသမျှ ကာယကံ ဝဇီကံတို့ကို ကိုယ့်အသက်ေမွးဝမ်းေကျာင်းနယ်ပယ်ရဲ့ သိက္ခာကို ေလးစားေသာအားြဖင့် ဂရုြပုေဆာင်ရွက်သင့်တယ် လို့ဆိုလိုတာပါ။ “အတ္ထာဓိပတိ”ကို ဒီအတိုင်း အနက်ြပန်ြပီး `ငါသာလျှင် အဓိကဝါဒ´ လို့ ေတွးလိုက်ရင်ေတာ့ စုန္ဒေနာက်ကို လိုက်ရေတာ့မှာပဲ။
ဒုတိယထားရှိရမယ့်သေဘာထားက `ေလာကာဓိပတိ´ ပါတဲ့။ ကိုယ့်အလုပ်ရဲ့ ပတ်ဝန်းကျင်ေလာကကိုလည်း ေလးစားရမယ်လို့ ဆိုလိုတာပါ။ ဒီအခါမှာေတာ့ ကိုယ့်ရဲ့အတ္တကေန အများဆိုတဲ့ ပရသေဘာပါလာြပီ။ ဆရာဝန်ေတွအတွက်ေတာ့ သူကုေနရတဲ့ လူနာနဲ့ လူနာမိသားစုေတွကို မေလးမစား မဆက်ဆံရဘူးလို့ေြပာတာ။ ယိုးဒယားမှာလို လာသမျှလူနာ လက်အုပ်ကေလးချီြပိး ဆွာဒိခပ် လုပ်ခိုင်းတာ မဟုတ်ပါဘူး။ ကိုယ့်အလုပ် ကိုယ့်ပညာတစ်ခုတည်းကို ဗန်းတင်ြပီး လူတကာအေပါ် နိုင့်ထက်စီးနင်း အေြကာြကီးနဲ့ သေဟာက်သဟာ ဆက်ဆံတာဟာ ဘုရားေဟာနဲ့ ေြဖာင့်ေြဖာင့်ြကီး ဆန့်ကျင်တယ် လို့ သတိချပ်သင့်ပါတယ်။ ဒီအထဲမှာ ကိုယ့်လက်ေအာင်ငယ်သားေတွအေပါ်မှာ ြပားြပားဝပ် ေမာ်မြကည့်ရဲေအာင် နှိပ်ကွပ်ထားရမယ် ဆိုတဲ့ ြဗူရိုကရက် အယူအဆေတွလည်း ပါတာေပါ့။
ေရှးေရှးက ဆရာသမားများဆီမှာ လာမူြကိုဆီး ထံနီးလုပ်ေကျွးြပီး ဝတ်ြကီးဝတ်ငယ်ြပုတယ်ဆိုတာ တပည့်လက်သားက ပညာလိုချင်စိတ်နဲ့ ကိုယ်တိုင် ပျပ်ဝပ်ကျိုးနွံ နှိမ့်ချြပီး သင်ယူတာပါ။ အခုေခတ်မှာ `ငါ့လက်ေအာက်မှာ အလုပ်လုပ်မယ်ဆိုရင် ငါ့လုပ်ပိုင်ခွင့်ထဲက အခွင့်အေရးေတွ လိုချင်တယ်ဆိုရင် ငါ့မိန်းမ ထမီေလျှာ်၊ သနပ်ခါးေသွး၊ ေဈးဝယ်၊ ထမင်းချက်ေပးရမယ်ဆိုတာ အန်ဒါစတွတ်´ လို့ သေဘာထားေလ့ရှိြကသူေတွဟာ ဒိေန့ြပုတ် ေနာက်ေန့ ေဆးေဖာ်ေြကာဘက် လုပ်မယ့်သူမရှိေတာ့တာ ကိုယ်တိုင်ြမင်ဖူးြကမယ်ထင်ပါတယ်။ (မြမင်ဖူးရင် လက်ညှိုးေငါက်ေငါက်ထိုးလို့ ြပလိုက်ချင်ရဲ့) ဒါေြကာင့်လည်း အြပုတ်ကို အေသထက်ေြကာက်ြကတာ ေနမှာ။ မေသမချင်း မြပုတ်ေအာင် ကျားကန်ေနရေတာ့ ေရဗူးနဲ့ဘိနပ်မပါ ေနွခါမှ သိြကေတာ့တာေပါ့ကွယ်။ (ဘာလုပ်ဖို့တုန်း။ ေရဗူးေတွ ဘိနပ်ေတွ။ ဆွစ်ဇာလန်ဘဏ်မှာ အေကာင့်ေတွ ဖွင့်ထားြပီးသားဥစ္စာ။ ငှဲေလျှာင်း ငှဲေလျှာင်း) ညီငယ်ညီမငယ်ကေလးေတွကို မှာချင်တာကေတာ့ ကိုယ့်ဆီကို ဆရာမှန်းသိလို့ အားကိုးတြကီးလာကုတဲ့လုနာေတွဘက်က မသိနားမလည်တဲ့ ေစာဒကေလးေတွ ရှိလာတဲ့အခါ `မင်းက ဆရာလား။ ငါကဆရာလား။ ေြပာ..။
တတ်ရင် ကိုယ့်ဘာသာ လာကုလှည့်´ ဆိုတဲ့ အေြပာမျိုးေတွကို အတုခိုး မမှားေစချင်ပါဘူး။ စိတ်ထဲမှာ ေအာင့်တာေတာ့ ေအာင့်တာေပါ့။ လူမသိေစနဲ့။ သည်းခံလိုက်။ (ဂျီပီေကာင်းေအာင် အေခါ်အေြပာေလးေတွ သင်ေပးေနတာေလ။ အဟတ် အဟတ်) တေလာကလံုးကို အဓိကထားနိုင်ဖို့ ေသာ့ချက်ကေတာ့ ကိုယ်ချင်းစာတရားေပါ့ကွယ်။ သူ့ေနရာမှာ ငါသာဆိုရင် လို့ ဝင်ေတွးေပးလိုက်ရင် အဆင်ေြပသွားပါလိမ့်မယ်။ ဒီေလာကာဓိပတိသေဘာတရားကေတာ့ အစိုးရေဆးရံုေတွမှာထက် အြပင်ေဆးခန်းြကီးေတွမှာ ပိုေတွ့ေနရသလားလို့။ ပိုက်ဆံနဲ့ ဘယ်လိုများ ဆက်စပ်ေနတယ် မသိပါဘူး။ ေခါ်တာကိုက သားေရ၊ သမီးေရ၊ အေမေရ အဘေရ နဲ့ တယ်ချိုသာသကိုးဗျ။
တတိယသေဘာတရားကေတာ့ `ဓမ္မာဓိပတိ´တဲ့ဗျား။ တရားကိုလည်း ေလးစားရမတဲ့။ ဒီေနရာမှာေတာ့ တရားဆိုတဲ့သေဘာဟာ အင်မတန် ကျယ်ဝန်းပါတယ်။ ဘုရားေဟာ အဆံုးအမ ဓမ္မဆိုတဲ့ သေဘာတစ်ခုတည်းကို ေြပာတာမဟုတ်ပါဘူး။ အလုပ်လုပ်ေနသူေတွအတွက် လုပ်ငန်းဌာနမှာ ကျင့်သံုးအပ်ေသာ စည်းမျဉ်းစည်းကမ်း လုပ်ထံုးလုပ်နည်းေတွဟာ သူ့အတွက် ကျင့်သံုးရမယ့်တရား `ဓမ္မ´ပါပဲ။ ဆိုင်ရာဆိုင်ရာ သတ်မှတ်ထားေသာ ယဉ်ေကျးမှု၊ ဓေလ့ထံုးစံ၊ စည်းမျဉ်းဥပေဒနဲ့ လုပ်ထံုးလုပ်နည်းများဟာ ေလာကရဲ့ ပစ္စက္ခြငိမ်းချမ်းသာယာေရးအတွက် စိတ်ရင်းမှန် ေစတနာအမှန်နဲ့ ထုတ်ြပန်ထားတာြဖစ်လို့ ေလးစားလိုက်နာအပ်ပါသတဲ့။ (ေဖာင်ြကီးတက်ေတာ့မှ ဒါေတွ အေသးစိတ် ေလ့လာေတာ့မယ်ကွာ။) ဒါေပမယ့် ကျင့်သံုးအပ်ေသာ ဓေလ့တိုင်းကေတာ့ ဘယ်ဓမ္မဟုတ်ပါ့မလဲ။
ေကာင်းေသာသေဘာကို ေဆာင်မှ ဓမ္မမည်ပါသတဲ့။ ဥပမာ `ဒီစားပွဲမှာ ဒီလက်မှတ်လာထိုးရင် ပိုက်ဆံ ဒီေလာက်ေတာ့ ေပးရမယ်။ ဒါ ထံုးစံပဲ´ ဆိုတဲ့ လုပ်ထံုးလုပ်နည်းကို ဓမ္မလို့ေြပာရင်ေတာ့ ဘယ်ဘုရားသခင်အလိုေတာ်နဲ့မှ ကိုက်ညီမယ်မဟုတ်ပါဘူး။ ဘုရားေဟာကေတာ့ တဏှာ၊ မာန၊ ဒိဋ္ဌိတို့ကို ပါးနိုင်သမျှ ပါးေအာင်လုပ်နိုင်ေသာသေဘာရှိမှ `ဓမ္မ´ လို့မည်ပါသတဲ့ဗျား။ ဒါေြကာင့်မို့ ဓမ္မာဓိပတိဆိုတာဟာ ကိုယ့်ရဲ့လုပ်ငန်းခွင်မှာ မိမိ်ရဲ့ တဏှာ၊ မာန၊ ဒိဋ္ဌိတို့ကို ပါးနိုင်သမျှပါးေအာင် ေဆာင်ရွက်ရမယ် လို့ဆိုလိုတာပါ။ ပုထုဇဉ်ဆိုတာ အကုန်လံုးကင်းေအာင်ေတာ့ ဘယ်သူမှ မတတ်နိုင်ဘူး မဟုတ်လား ေကျာင်းဒကာတို့ ေကျာင်းအမတို့ရယ်။ ကဲ .. လာေချြပီ။ အဲဒီ တဏှာ၊ မာန ဒိဋ္ဌိဆိုတာ ဘာေတွလဲ။ မြကားဖူးစရာေတာ့ မရှိပါဘူး။ ဘာေြပာတာလဲဆိုရင်သာ ဝါးတားတား။ တပ်မက်ြခင်း၊ ေထာင်လွှားြခင်း နဲ့ အယူမှားြခင်း လို့ အနက်ြပန်ပါတယ်။ `ပါဂျဲရိုးြကီးစီးလာြပီး စိန်နားကပ်ြကီး ဖီးြဖူသီးေလာက်နဲ့ လာတဲ့လူနာဆိုေတာ့ သူ့ဂုဏ်ြဒပ်နဲ့ညီေအာင် ေဘာက်ချာြဖတ်မှ ေတာ်ေတာ့မေပါ့´ လို့ေတွးတာဟာ သူ့ပစ္စည်းအေပါ်မှာ တပ်မက်တဲ့ တဏှာေြကာင့် ေလာဘစိတ်ေတွ ြဖစ်လာတာပါ။ `ငါလိုပညာနဲ့ ဆရာကို တစ်ပဲေြခာက်ြပားနဲ့ လာေဈးဖျက်စရာလား။
ရာရာသသ´ လို့ ေတွးတာကေတာ့ မာနေြကာင့်ြဖစ်တဲ့ ေဒါသစိတ်ေပါ့။ `ငါလုပ်လိုက်တာ မလွန်ပါဘူးေလ။ ဟိုေဆးခန်းမှာ သူသွားကုရင် ဒီေလာက်ေတာ့ ကုန်မှာ။ နိုင်ငံြခားမှာဆို ဒီေလာက်နဲ့ ဘယ်ရလိမ့်မလဲ´ လို့ ေတွးတာက ဒိဋ္ဌိေြကာင့်ြဖစ်ရတဲ့ ေမာဟအေမှာင်ပါဗျား။ (ဥပမာေြပာတာေနာ်။ နားလည်သွားေအာင်။ တကယ့်တကယ်ေတာ့ ဘယ်သူ့ဘယ်သူမှ အဲလိုစိတ်မျိုး မရှိြကပါဘူးကွယ်။
ဂယ်ေြပာတာ။ သိသားနဲ့။) အဲဒီတဏှာ၊ မာန၊ ဒိဋ္ဌိေတွ ပါးလျားသွားေအာင်လုပ်နည်းကေတာ့ မိမိရဲ့ အတ္တကို ေလျှာ့ချလိုက်ပါတဲ့။ ဒါဆိုရင် အလိုလို ပါးသွားသတဲ့။ အေြပာလွယ်သေလာက် အလုပ်ခက်ေပမယ့် ြကိုးစားြကည့်သင့်တယ်လို့ မထင်ဘူးလား။ ြမတ်ရှင်ေစာ ေဟာေတာ်မူအပ်ေသာ တရားေဒသနာေတာ်ကို အန္ဓဉာဏ် တစ်ထွာတစ်မိုက်နဲ့ ဆင်ြခင်ြကည့်မိေတာ့ ေြပာမြပတတ်ေအာင်ကို သေလာေတွကျသွားတာမို့ ကိုယ့်လိုပဲ သံေဝဂ ရလိုရြငား ေဝလိုက်ငှလိုက်ရပါတယ်ေနာ်။ နတ်လူသာဓုေခါ်ေစသားေပါ့။
ဒါေြကာင့်လည်း ေရှးလူြကီးေတွက အလိမ္မာ စာမှာရှိ လို့ ေြပာခဲ့တာေနမှာ။ သက်ေတာ်ထင်ရှား ြမတ်စွာဘုရားသခင်ကို မဖူးေြမှာ်လိုက်ရေသာ်ြငား ရှင်ေတာ်ဘုရားရဲ့ အဆံုးအမေတွကို စာထဲေပထဲကတဆင့် ြကားနာမှတ်သားလိုက်ရတာ ကုသိုလ်ြကီးပါေပတယ်။ ကာေလန ဓမ္မသာကစ္ဆာ မဂင်္လာနဲ့လည်း ညီသွားေအာင်လို့ ကိုယ် ဖတ်မှတ်နားလည်မိတာေလးေတွကို မိတ်ေဆွသူငယ်ချင်းများနဲ့ ြပန်ြပီး ေဆွးေနွးနှီးေနှာြကည့်ရရင် မေကာင်းဘူးလား။
အခု ဒီစာကိုဖတ်ေနြကမယ့်သူအများစုဟာ ဆရာဝန်သစ်လွင် ညီငယ် ညီမငယ်ကေလးေတွ ြဖစ်ြကလိမ့်မယ်ထင်လို့ သူတို့ကို ဦးတည်ြပီးေတာ့ မှာေြခွစကားေလးများ ပါးချင်ပါတယ်။ (အြကီးေတွကိုေတာ့ မေြပာရဲေပါင်ဗျာ။ ဒင်းက ဘာေကာင်မို့ လို့ဆိုေနပါဦးမယ်။) သူသူကိုယ်ကိုယ် ေဆးေကျာင်းြကီးကို ဘွဲ့ရတဲ့အထိ တက်လာြပီးမှေတာ့ ဟွန်းမတီးရဇံုမှာ ကန့်လန့်ကန့်လန့် ေလျှာက်ေနတဲ့ ပလက်ေဖာင်းမင်းသားများကို ကားစပါယ်ယာက ေအာ်ြပီးေမးသလို ` အကိုေရ .. ဘာလုပ်မှာလဲ .. ေြပာ..´ ဆိုရင် `ဆရာဝန်ြကီးလုပ်မှာေပါ့´ လို့ ဝံ့ဝံ့ြကွားြကွား ြပန်ေြဖြကမယ့်သူချည့်ပါပဲ။ အဲဒီလို ဆရာဝန်ြကီးလုပ်မယ်လို့ စိတ်ပိုင်းြဖတ်ြပီးရင် မိမိရဲ့ အသက်ေမွးဝမ်းေကျာင်းမှုအေပါ်မှာ ဘယ်လိုကျင့်ြကံ နှလံုးသွင်းြကမလဲဆိုတာကို ြမတ်စွာဘုရားရှင် ေဟာြကားေတာ်မူခဲ့တဲ့ စုန္ဒဝက်သတ်သမား ဝတ္ထုဇာတ်ေြကာင်းနဲ့ ေဆွးေနွးြကည့်ရေအာင်ေနာ်။
ဆရာဝန်မဟုတ်ေပမယ့် တြခားေသာ လုပ်ငန်းခွင်ေရာက်ေနသူ ဘယ်သူမဆိုနဲ့လည်း သက်ဆိုင်တာမို့ ဝင်ေဆွးေနွးြကည့်ြကပါဦး။
စုန္ဒအမည်ရှိတဲ့ ဝက်ကုန်သည်ဟာ ဘုရားရှင်သီတင်းသံုးေတာ်မူရာ ေဝဠုဝန်ေကျာင်းေတာ်ြကီးနဲ့ မလှမ်းမကမ်းမှာေနတဲ့ ရာဇြဂိုလ်ြမို့ြကီးသားတစ်ေယာက်ပါ။
အိမ်ေနာက်ေဖးမှာ ြခံကျယ်ြကီးနဲ့ ေမွးြမူေရးလုပ်ငန်းကို ဝက်ဝက်ကွဲလုပ်ကိုင်ပါသတဲ့။ ရွာေတွအထိဆင်း၊ စပါးေပး၊ ပဲေပးနဲ့ ဝက်ေပါက်ကေလးေတွကို ချိုချိုေချာင်ေချာင် ရေအာင်ဝယ်ြပီး အိမ်မှာ အရိပ်တြကည့်ြကည့်နဲ့ အုထားသတဲ့။ အစားအစာ ဖွယ်ဖွယ်ရာရာေကျွးြပီး ဝဝဖီးဖီးြကီးေတွ ြဖစ်လာေအာင်ကို ေမွးသတဲ့။ ဒါေပမယ့်လည်း ဝက်ေမွးတယ်ဆိုတာ ဘာရည်ရွယ်ချက်နဲ့ ေမွးမှန်း အေမွးခံရတဲ့ ဝက်ေတွေတာင် သိြပီးသားမဟုတ်လား။ အချိန်တန်လို့ ေပါ်ချိန်ဖျက်ချိန် ေရာက်တဲ့အခါ အြမတ်ရရှိေရးကိုသာ အေလးထားတဲ့ စုန္ဒထေရးဒင်းရဲ့ ရိုက်ချက်ေတွက တယ်ြပင်းဆိုပဲ။ မရုန်းနိုင်ေအာင် ဝက်တုပ်တုပ်ြပီးမှ အသားေတွ ဖူးဖူးေယာင်လာေအာင် တင်းပုတ်နဲ့ထုသတဲ့။ အာေခါင်ကို တုတ်ေထာက်ြပီးမှ ေရေနွးကျိုက်ကျိုက်ဆူေတွကို မစင်ရည်ြဖူြဖူြကည်ြကည်ရတဲ့အထိ အြကိမ်ြကိမ် ေလာင်းချပါသတဲ့။
အကုသိုလ်ကံ အကျိုးေပးထူးေတာ့ အဲဒီလုပ်ငန်းနဲ့ ြကီးပွားချမ်းသာလာလိုက်တာ ၅၅နှစ်တိုင်တိုင်ပါပဲတဲ့။ အဲသေလာက် အြကာြကီး နှစ်ရှည်လများ အကုသိုလ်အမှုေတွ ထင်တိုင်းြကဲခဲ့တာေတာင် ြကီးပွားချမ်းသာ လာဘ်လာဘများ လျှံကျလာတဲ့အခါကျေတာ့ မေကာင်းတာလုပ်ရင် မေကာင်းတာြဖစ်တတ်တယ်ဆိုတာေတာင် ေမ့ေလျာ့သွားသလား၊ ယံုရခက်ခက်ြဖစ်ေနသလား မသိပါဘူး။
ဘုရားမှန်း တရားမှန်း မသိေအာင်ပါပဲတဲ့။ သို့ေသာ်ြငားလည်း အချိန်တန်လာတဲ့အခါကျေတာ့ မဟာအဝီဇိက ငရဲမီးလျှံများသူ့ဆီအေရာက်လာြပီး ဝက်ေတွကို သူြပုဖူးတဲ့ေဝဒနာေတွအတိုင်း ခုနှစ်ရက်တိုင်တိုင် ထပ်တူထပ်မျှ ခံစားရြပီ၊းမှ ငရဲအိုးထဲ ေဇာက်ထိုးကျသွားပါေလေရာ။ `ဘုရားသခင်က ြမင်ေတာ့အြမင်သား၊ ေစာင့်ေနတာေလးတစ်ခုပဲ´ လို့ အေနာက်နိုင်ငံသားေတွ ေြပာြကတာလည်း ဟုတ်တုတ်တုတ်ေနာ်။ တခါတခါလည်း သက်တမ်းတစ်ခုစာေလာက် ေစာင့်သလားမသိ။ ဝက်ေတွခံရမယ့် ကာလတစ်ခုေတာ့ ြကာတယ်ထင်ပါရဲ့ဗျာ။ ဘာပဲေြပာေြပာ မေကာင်းတာလုပ်ရင် မေကာင်းကျိုး ဗျဿနေတွဟာ မြကာမီ လာမည် ေမျှာ် လို့ ဇာတ်သိမ်းကို ြကိုသိထားလို့ရတာေပါ့။ ဟုတ်ဘူးလား။ ထားပါေလ။ ဒီတခါ ေြပာချင်တာက အဲဒါေတွ မဟုတ်ပါဘူး။ စုန္ဒဝက်သတ်သမားကို အေြကာင်းြပုြပီး ြမတ်စွာဘုရားရှင်ေဟာြကားေတာ်မူအပ်တဲ့ အသက်ေမွးမှုြပုေသာအခါ ဘယ်လို နှလံုးသွင်းအပ်သလဲ ဆိုတဲ့ အဆံုးအမစကားေလးေတွကို သေဘာကျလွန်းလို့ ြပန်လည်မျှေဝပါရေစ။
ပထမ မှာြကားချက်ကေတာ့ `မိမိသိက္ခာကို မိမိကိုယ်တိုင် ေလးစားရပါမည်´ တဲ့။ “အတ္တာဓိပတိ” ဆိုပဲ။ အသက်ေမွးဝမ်းေကျာင်းတယ်ဆိုကတည်းက ကိုယ့်အသက်ကို အဲဒီအတတ် အဲဒီအလုပ်နဲ့ ဝမ်းဝရှင်သန်ေအာင် ေကျာင်းရတဲ့သေဘာမဟုတ်လား။ ဒီအခါမှာ ကိုယ်က သုဘရာဇာအလုပ်နဲ့ အသက်ေမွးဦးေတာ့ သူများတကာေတွ အထင်ေသးအြမင်ေသး သေဘာထားသလို ကိုယ့်အလုပ်ကိုယ် မေလးမစား သေဘာထားလို့ ဘယ်ရပါ့မလဲ။ ချာပရာစီလည်း ချာပရာစီအလုပ်ကို ေလးစားရမယ်။
ဂျာဒူးဝါလားလည်း ဂျာဒူးဝါလားအလုပ်ကို ေလးစားရမယ်။ `မရှိလို့လုပ်စားတာ ေြဖးေြဖးေပါ့´ တို့၊ `ဒီေလာက်ပိုက်ဆံကေလးနဲ့ေတာ့ ဒီ့ထက်ပိုြပီး ဂျီးေကျာ့တဲ့ ဆပ်ြပာမရနိုင်ေတာ့ဘူး´ တို့ မေြပာသင့် သေဘာမထားသင့်ဘူးေပါ့။ ကိုယ့်အလုပ်ဟာ ဂုဏ်သေရမရှိတဲ့ အလုပ်လို့ ထင်ရင်ေတာင် ကိုယ့်ေြကာင့်ေတာ့ အဲဒီအလုပ်ြကီး ဂုဏ်သေရ ကျဆင်းသွားလို့ မြဖစ်ပါဘူး။ လူ့အသိုင်းအဝိုင်းက အထင်တြကီးနဲ့ တေလးတစား ဆရာတပ်ေခါ်ရတဲ့အလုပ်နဲ့ အသက်ေမွးေတာ့မယ်ဆိုရင် ကိုယ့်အလုပ်ကို ကိုယ်ကိုယ်တိုင်က ေလးေလးစားစားနဲ့ လုပ်ကိုင်ရပါလိမ့်မယ်။
ကိုယ့်ေြကာင့် ဆရာဝန်ေတွ သိက္ခာကျဆင်းမယ့် နံမယ်ပျက်မယ့်အလုပ်မျိုးကိုေတာ့ ေရှာင်ရှားရမယ် မဟုတ်ဘူးလား။ လူတစ်ဦးတစ်ေယာက်တည်းက ြပုေနကျ အြပုအမူဆိုတာေတာင်မှ အလုပ်ခွင်ထဲမှာနဲ့ အလုပ်ခွင်ြပင်ပမှာ အေြပာအဆိုအြပုအမူချင်း မတူရဘူးေလ။ ဟန်ေဆာင်ရမယ်လို့ ေြပာတာမဟုတ်ဘူး။ အလုပ်ထဲမှာ လူအထင်ေသးဖွယ်မြဖစ်ေအာင် သတိထားမယ် လို့ဆိုလိုတာ။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ အလုပ်ခွင်ထဲမှာ ေြပာတဲ့စကားဟာ ကိုယ်တစ်ေယာက်တည်းရဲ့ သေဘာထားဆိုေပမယ့် ကိုယ်နဲ့တန်းတူဆရာဝန်များ အားလံုးကို ကိုယ်စားြပုတတ်တာကို သတိထားသင့်တာေပါ့။ ဥပမာဆိုပါေတာ့ကျွန်ေတာ်အခု ေဖ့စ်ဘုတ်ေပါ်မှာ ေပါက်ပန်းေဈးေတွ ေတာရမ်းမယ်ဘွဲ့ ေရးချင်ရာေရးေနတယ် ဆိုပါေတာ့ဗျာ။ အဲဒါ ကျွန်ေတာ့်တစ်ေယာက်တည်းရဲ့ သေဘာထားနဲ့ အြမင်ပဲ။
ဒါေပမယ့် အလုပ်ခွင်ထဲမှာ ဘီဘီစီက သတင်းေထာက်အေနနဲ့လာြပီး အင်တာဗျူးတယ် ဆိုပါေတာ့။ အခုလို ထင်ရာြမင်ရာေတွကို လက်လွတ်စပယ် ေြပာလွှတ်လိုက်လို့ မရဘူး။ ဘာလို့ဆိုေတာ့ ြမန်မာဆရာဝန်တစ်ေယာက်ရဲ့ အြမင်ြဖစ်သွားလို့။ ကျွန်ေတာ့်ကို ဘယ်သူကမှ အဲဒီေြပာေရးဆိုခွင့် ေပးထားတာမှ မဟုတ်တာ။ ြခံုြပီးေြပာရရင် အလုပ်ခွင်ထဲမှာ ြပုသမျှ ကာယကံ ဝဇီကံတို့ကို ကိုယ့်အသက်ေမွးဝမ်းေကျာင်းနယ်ပယ်ရဲ့ သိက္ခာကို ေလးစားေသာအားြဖင့် ဂရုြပုေဆာင်ရွက်သင့်တယ် လို့ဆိုလိုတာပါ။ “အတ္ထာဓိပတိ”ကို ဒီအတိုင်း အနက်ြပန်ြပီး `ငါသာလျှင် အဓိကဝါဒ´ လို့ ေတွးလိုက်ရင်ေတာ့ စုန္ဒေနာက်ကို လိုက်ရေတာ့မှာပဲ။
ဒုတိယထားရှိရမယ့်သေဘာထားက `ေလာကာဓိပတိ´ ပါတဲ့။ ကိုယ့်အလုပ်ရဲ့ ပတ်ဝန်းကျင်ေလာကကိုလည်း ေလးစားရမယ်လို့ ဆိုလိုတာပါ။ ဒီအခါမှာေတာ့ ကိုယ့်ရဲ့အတ္တကေန အများဆိုတဲ့ ပရသေဘာပါလာြပီ။ ဆရာဝန်ေတွအတွက်ေတာ့ သူကုေနရတဲ့ လူနာနဲ့ လူနာမိသားစုေတွကို မေလးမစား မဆက်ဆံရဘူးလို့ေြပာတာ။ ယိုးဒယားမှာလို လာသမျှလူနာ လက်အုပ်ကေလးချီြပိး ဆွာဒိခပ် လုပ်ခိုင်းတာ မဟုတ်ပါဘူး။ ကိုယ့်အလုပ် ကိုယ့်ပညာတစ်ခုတည်းကို ဗန်းတင်ြပီး လူတကာအေပါ် နိုင့်ထက်စီးနင်း အေြကာြကီးနဲ့ သေဟာက်သဟာ ဆက်ဆံတာဟာ ဘုရားေဟာနဲ့ ေြဖာင့်ေြဖာင့်ြကီး ဆန့်ကျင်တယ် လို့ သတိချပ်သင့်ပါတယ်။ ဒီအထဲမှာ ကိုယ့်လက်ေအာင်ငယ်သားေတွအေပါ်မှာ ြပားြပားဝပ် ေမာ်မြကည့်ရဲေအာင် နှိပ်ကွပ်ထားရမယ် ဆိုတဲ့ ြဗူရိုကရက် အယူအဆေတွလည်း ပါတာေပါ့။
ေရှးေရှးက ဆရာသမားများဆီမှာ လာမူြကိုဆီး ထံနီးလုပ်ေကျွးြပီး ဝတ်ြကီးဝတ်ငယ်ြပုတယ်ဆိုတာ တပည့်လက်သားက ပညာလိုချင်စိတ်နဲ့ ကိုယ်တိုင် ပျပ်ဝပ်ကျိုးနွံ နှိမ့်ချြပီး သင်ယူတာပါ။ အခုေခတ်မှာ `ငါ့လက်ေအာက်မှာ အလုပ်လုပ်မယ်ဆိုရင် ငါ့လုပ်ပိုင်ခွင့်ထဲက အခွင့်အေရးေတွ လိုချင်တယ်ဆိုရင် ငါ့မိန်းမ ထမီေလျှာ်၊ သနပ်ခါးေသွး၊ ေဈးဝယ်၊ ထမင်းချက်ေပးရမယ်ဆိုတာ အန်ဒါစတွတ်´ လို့ သေဘာထားေလ့ရှိြကသူေတွဟာ ဒိေန့ြပုတ် ေနာက်ေန့ ေဆးေဖာ်ေြကာဘက် လုပ်မယ့်သူမရှိေတာ့တာ ကိုယ်တိုင်ြမင်ဖူးြကမယ်ထင်ပါတယ်။ (မြမင်ဖူးရင် လက်ညှိုးေငါက်ေငါက်ထိုးလို့ ြပလိုက်ချင်ရဲ့) ဒါေြကာင့်လည်း အြပုတ်ကို အေသထက်ေြကာက်ြကတာ ေနမှာ။ မေသမချင်း မြပုတ်ေအာင် ကျားကန်ေနရေတာ့ ေရဗူးနဲ့ဘိနပ်မပါ ေနွခါမှ သိြကေတာ့တာေပါ့ကွယ်။ (ဘာလုပ်ဖို့တုန်း။ ေရဗူးေတွ ဘိနပ်ေတွ။ ဆွစ်ဇာလန်ဘဏ်မှာ အေကာင့်ေတွ ဖွင့်ထားြပီးသားဥစ္စာ။ ငှဲေလျှာင်း ငှဲေလျှာင်း) ညီငယ်ညီမငယ်ကေလးေတွကို မှာချင်တာကေတာ့ ကိုယ့်ဆီကို ဆရာမှန်းသိလို့ အားကိုးတြကီးလာကုတဲ့လုနာေတွဘက်က မသိနားမလည်တဲ့ ေစာဒကေလးေတွ ရှိလာတဲ့အခါ `မင်းက ဆရာလား။ ငါကဆရာလား။ ေြပာ..။
တတ်ရင် ကိုယ့်ဘာသာ လာကုလှည့်´ ဆိုတဲ့ အေြပာမျိုးေတွကို အတုခိုး မမှားေစချင်ပါဘူး။ စိတ်ထဲမှာ ေအာင့်တာေတာ့ ေအာင့်တာေပါ့။ လူမသိေစနဲ့။ သည်းခံလိုက်။ (ဂျီပီေကာင်းေအာင် အေခါ်အေြပာေလးေတွ သင်ေပးေနတာေလ။ အဟတ် အဟတ်) တေလာကလံုးကို အဓိကထားနိုင်ဖို့ ေသာ့ချက်ကေတာ့ ကိုယ်ချင်းစာတရားေပါ့ကွယ်။ သူ့ေနရာမှာ ငါသာဆိုရင် လို့ ဝင်ေတွးေပးလိုက်ရင် အဆင်ေြပသွားပါလိမ့်မယ်။ ဒီေလာကာဓိပတိသေဘာတရားကေတာ့ အစိုးရေဆးရံုေတွမှာထက် အြပင်ေဆးခန်းြကီးေတွမှာ ပိုေတွ့ေနရသလားလို့။ ပိုက်ဆံနဲ့ ဘယ်လိုများ ဆက်စပ်ေနတယ် မသိပါဘူး။ ေခါ်တာကိုက သားေရ၊ သမီးေရ၊ အေမေရ အဘေရ နဲ့ တယ်ချိုသာသကိုးဗျ။
တတိယသေဘာတရားကေတာ့ `ဓမ္မာဓိပတိ´တဲ့ဗျား။ တရားကိုလည်း ေလးစားရမတဲ့။ ဒီေနရာမှာေတာ့ တရားဆိုတဲ့သေဘာဟာ အင်မတန် ကျယ်ဝန်းပါတယ်။ ဘုရားေဟာ အဆံုးအမ ဓမ္မဆိုတဲ့ သေဘာတစ်ခုတည်းကို ေြပာတာမဟုတ်ပါဘူး။ အလုပ်လုပ်ေနသူေတွအတွက် လုပ်ငန်းဌာနမှာ ကျင့်သံုးအပ်ေသာ စည်းမျဉ်းစည်းကမ်း လုပ်ထံုးလုပ်နည်းေတွဟာ သူ့အတွက် ကျင့်သံုးရမယ့်တရား `ဓမ္မ´ပါပဲ။ ဆိုင်ရာဆိုင်ရာ သတ်မှတ်ထားေသာ ယဉ်ေကျးမှု၊ ဓေလ့ထံုးစံ၊ စည်းမျဉ်းဥပေဒနဲ့ လုပ်ထံုးလုပ်နည်းများဟာ ေလာကရဲ့ ပစ္စက္ခြငိမ်းချမ်းသာယာေရးအတွက် စိတ်ရင်းမှန် ေစတနာအမှန်နဲ့ ထုတ်ြပန်ထားတာြဖစ်လို့ ေလးစားလိုက်နာအပ်ပါသတဲ့။ (ေဖာင်ြကီးတက်ေတာ့မှ ဒါေတွ အေသးစိတ် ေလ့လာေတာ့မယ်ကွာ။) ဒါေပမယ့် ကျင့်သံုးအပ်ေသာ ဓေလ့တိုင်းကေတာ့ ဘယ်ဓမ္မဟုတ်ပါ့မလဲ။
ေကာင်းေသာသေဘာကို ေဆာင်မှ ဓမ္မမည်ပါသတဲ့။ ဥပမာ `ဒီစားပွဲမှာ ဒီလက်မှတ်လာထိုးရင် ပိုက်ဆံ ဒီေလာက်ေတာ့ ေပးရမယ်။ ဒါ ထံုးစံပဲ´ ဆိုတဲ့ လုပ်ထံုးလုပ်နည်းကို ဓမ္မလို့ေြပာရင်ေတာ့ ဘယ်ဘုရားသခင်အလိုေတာ်နဲ့မှ ကိုက်ညီမယ်မဟုတ်ပါဘူး။ ဘုရားေဟာကေတာ့ တဏှာ၊ မာန၊ ဒိဋ္ဌိတို့ကို ပါးနိုင်သမျှ ပါးေအာင်လုပ်နိုင်ေသာသေဘာရှိမှ `ဓမ္မ´ လို့မည်ပါသတဲ့ဗျား။ ဒါေြကာင့်မို့ ဓမ္မာဓိပတိဆိုတာဟာ ကိုယ့်ရဲ့လုပ်ငန်းခွင်မှာ မိမိ်ရဲ့ တဏှာ၊ မာန၊ ဒိဋ္ဌိတို့ကို ပါးနိုင်သမျှပါးေအာင် ေဆာင်ရွက်ရမယ် လို့ဆိုလိုတာပါ။ ပုထုဇဉ်ဆိုတာ အကုန်လံုးကင်းေအာင်ေတာ့ ဘယ်သူမှ မတတ်နိုင်ဘူး မဟုတ်လား ေကျာင်းဒကာတို့ ေကျာင်းအမတို့ရယ်။ ကဲ .. လာေချြပီ။ အဲဒီ တဏှာ၊ မာန ဒိဋ္ဌိဆိုတာ ဘာေတွလဲ။ မြကားဖူးစရာေတာ့ မရှိပါဘူး။ ဘာေြပာတာလဲဆိုရင်သာ ဝါးတားတား။ တပ်မက်ြခင်း၊ ေထာင်လွှားြခင်း နဲ့ အယူမှားြခင်း လို့ အနက်ြပန်ပါတယ်။ `ပါဂျဲရိုးြကီးစီးလာြပီး စိန်နားကပ်ြကီး ဖီးြဖူသီးေလာက်နဲ့ လာတဲ့လူနာဆိုေတာ့ သူ့ဂုဏ်ြဒပ်နဲ့ညီေအာင် ေဘာက်ချာြဖတ်မှ ေတာ်ေတာ့မေပါ့´ လို့ေတွးတာဟာ သူ့ပစ္စည်းအေပါ်မှာ တပ်မက်တဲ့ တဏှာေြကာင့် ေလာဘစိတ်ေတွ ြဖစ်လာတာပါ။ `ငါလိုပညာနဲ့ ဆရာကို တစ်ပဲေြခာက်ြပားနဲ့ လာေဈးဖျက်စရာလား။
ရာရာသသ´ လို့ ေတွးတာကေတာ့ မာနေြကာင့်ြဖစ်တဲ့ ေဒါသစိတ်ေပါ့။ `ငါလုပ်လိုက်တာ မလွန်ပါဘူးေလ။ ဟိုေဆးခန်းမှာ သူသွားကုရင် ဒီေလာက်ေတာ့ ကုန်မှာ။ နိုင်ငံြခားမှာဆို ဒီေလာက်နဲ့ ဘယ်ရလိမ့်မလဲ´ လို့ ေတွးတာက ဒိဋ္ဌိေြကာင့်ြဖစ်ရတဲ့ ေမာဟအေမှာင်ပါဗျား။ (ဥပမာေြပာတာေနာ်။ နားလည်သွားေအာင်။ တကယ့်တကယ်ေတာ့ ဘယ်သူ့ဘယ်သူမှ အဲလိုစိတ်မျိုး မရှိြကပါဘူးကွယ်။
ဂယ်ေြပာတာ။ သိသားနဲ့။) အဲဒီတဏှာ၊ မာန၊ ဒိဋ္ဌိေတွ ပါးလျားသွားေအာင်လုပ်နည်းကေတာ့ မိမိရဲ့ အတ္တကို ေလျှာ့ချလိုက်ပါတဲ့။ ဒါဆိုရင် အလိုလို ပါးသွားသတဲ့။ အေြပာလွယ်သေလာက် အလုပ်ခက်ေပမယ့် ြကိုးစားြကည့်သင့်တယ်လို့ မထင်ဘူးလား။ ြမတ်ရှင်ေစာ ေဟာေတာ်မူအပ်ေသာ တရားေဒသနာေတာ်ကို အန္ဓဉာဏ် တစ်ထွာတစ်မိုက်နဲ့ ဆင်ြခင်ြကည့်မိေတာ့ ေြပာမြပတတ်ေအာင်ကို သေလာေတွကျသွားတာမို့ ကိုယ့်လိုပဲ သံေဝဂ ရလိုရြငား ေဝလိုက်ငှလိုက်ရပါတယ်ေနာ်။ နတ်လူသာဓုေခါ်ေစသားေပါ့။
(ကျမ်းညွှန်း။ ။ ဦးေရွှေအာင် ၏ ဓမ္မပဒ)
0 comments:
Post a Comment