
ြပဿနာက လူအုပ်စုတစ်စုကို အမျိုးအစားခွဲြခားြပီး ေခါင်းစဉ်တပ်လိုက်တဲ့အခါမှာ ေကာင်းတဲ့သူေတွကို အေလးအြမတ်ြပုတဲ့အခါ ဆိုးသွမ်းယုတ်မာ အေကာက်ြကံေသာသူများကလည်း မိန့်မိန့်ြကီး ေရာင်ေတာ်ြပန်နဲ့ေရာလွှတ်သလို ေတေလြကမ်းပိုး ေခွးသူခိုးတို့ကို သုတ်သင်တဲ့အခါမှာလည်း မဆီမဆိုင် ဂုဏ်သေရရှိအနွယ်တူေတွကို အသေရညစ်နွမ်းေစတာမို့ ြဖစ်နိုင်ရင်ေတာ့ ငြဖူငမဲ သဲကွဲေအာင်ေခါ်တွင်ြပီး သိမ်းကျံုးလံုးေထွးေခါ်ေဝါ်တဲ့ နာမသညာတို့ကို ေရှာင်နိုင်ရင် ေကာင်းလိမ့်မယ် ထင်ပါတယ်။ အြမဲတမ်း ရှင်းရှင်းေနရတဲ့ အသံုးအနှုန်းတစ်ခုနဲ့ ပတ်သက်ြပီးေတာ့လည်း ကိုယ့်ရဲ့သေဘာထားကို တခါတည်း စကားကုန်ေအာင် ေြပာခဲ့ပါ့မယ်။
ကုလားလို့ေခါ်တဲ့ အသံုးအနှံုးဟာ ဆဲေရးတိုင်းထွာတဲ့ အနက်အဓိပ္ပါယ်ကို တိုက်ရိုက်ြဖစ်ြဖစ် သွယ်ဝိုက်ြပီးေတာ့ြဖစ်ြဖစ် သက်ေရာက်ေစတယ်လို့ ဘယ်အဘိဓါန်ထဲမှာမှ မေတွ့ဖူးပါဘူး။ ေရှးကလည်း မရှိခဲ့ပါဘူး။ နှိမ်တယ်လို့ ေြပာတာလည်း မမှန်ပါဘူး။ မယံုရင် ဦးကုလားြမန်မာရာဇဝင်ဆိုတာကို ြကည့်ပါလား။ ဆရာေတာ် သမားေတာ်ေတွြပုစုထားတဲ့ ကျမ်းြကီးကျမ်းခိုင်ေတွနဲ့ တတန်းတည်းထားတာ။ စကားဆိုတာ လိုချင်တဲ့အဓိပ္ပါယ်ေရာက်ေအာင် ဘယ်လိုပဲေြပာသည်ြဖစ်ေစ အထအနေကာက်တဲ့သူကို မူတည်ြပီး အနက်ကို လိုချင်သလို ြပန်ယူြကတာရှိသလို ဉာဏ်မမီလို့ မေတွးတတ်လို့ ဘာေြပာသွားလိုက်မှန်း မသိတာလည်း ရှိတတ်ပါတယ်။
ဒါေပမယ့် ကိုယ်ေရးတဲ့စာေတွထဲမှာ ကုလားရယ် တရုတ်ရယ် ဗမာရယ်လို့ သံုးနှုန်းထားတယ်ဆိုရင် အဲဒါ ဘံုဆိုင်တဲ့အများပိုင်နာမ်တစ်ခု အေနနဲ့သာ သံုးစွဲထားပါတယ်။ ေသချာ ြပန်ဖတ်ြကည့်ရင် သိပါလိမ့်မယ်။ “ဟဲ့ ကုလား။ နင် ေသာက်သံုးကိုမကျဘူး။ အဲဒါေြကာင့် နင်ကုလားြဖစ်ေနတာ။ အကျင့်ကိုက ကုလားကျင့် ကုလားြကံနဲ့။” လို့ တခါမှ မေရးခဲ့ဖူးပါဘူး။ “ေဟာ ြကည့်။ ေြပာရင်းဆိုရင်း ေစာ်ကားေနြပန်ြပီ။ သတ်ပစ် သတ်ပစ်။” လို့ ဆိုြကဦးမှာပဲ။ ဥပမာဗျ။ ဥပမာ။ ဒီေနရာမှာ ေြပာချင်တာက စာဖတ်ေနရင်း ခံစားမိတဲ့ ကိုယ့်ရဲ့ ပုဂ္ဂလိကအေတွးအြမင်သက်သက်ကို “အို ကုလားအေပါင်းတို့၊ ငါတို့အမျိုးအနွယ်ကို ပုတ်ခတ်ေစာ်ကားလျက်ရှိေချြပီ။
ဤသူကို လွှတ်ထားလျှင် ဒွန္နယာြကီး၌ အလ္လာအရှင်ြမတ်၏ နာမေတာ်ကို ြငိုးနွမ်းေစလိမ့်မည်။ အို မူဆလင်ညီေနာင်အေပါင်းတို့ ေတွ့ရာသခင်္ျိုင်း ဓါးမဆိုင်းလင့်။ သတ်ြကကုန်ေလာ့။” လို့ ေမာင်းကိုထုပါ လူစုပါေဟ့ လုပ်တဲ့သူကို လူမျိုးေရးအစွန်းေရာက်တယ်လို့ မေြပာရပဲ သူတို့ကတြပန် ကိုယ့်ကို racist ြဖစ်တယ် ေခါင်းစဉ်တပ်လာတဲ့အခါ စကားနည်းရန်စဲ တုန့်ြပန်ေြဖရှင်းမေနေတာ့ပဲ ကိုယ့်အလုပ်ကိုသာ ကိုယ်ဆက်လုပ်ခဲ့ပါတယ်။ သို့ေသာ်လည်းပဲ ေလာေလာဆယ်မှာေတာ့ ြပဿနာက အကျယ်အကျယ် မြငိမ်းဖွယ်ြဖစ်လာတဲ့အတွက် ြပဿနာဖန်တီးေနသူေတွကို ကွဲကွဲြပားြပား ြမင်နိုင်ေအာင် ေတွးရေရးြပရပါတယ်။
သူတို့ရန်ကိုေြကာက်လို့ ရှင်းြပေနတာ မဟုတ်ပါဘူး။ ရာဇဝတ်မှု၊ နယ်စပ်ကျူးေကျာ်မှု၊ တရားဥပေဒမစိုးမိုးမှုတစ်ခုကို ဘာသာေရးအဓိကရုဏ်းတစ်ခု မြဖစ်ြဖစ်ေအာင် လှံု့ေဆာ်ဖန်တီးြပီး ကိုယ်ေတွက တရားဥပေဒေဘာင်အတွင်း၊ အုပ်ချုပ်မှုအာဏာအတွင်းက ြငိမ်ဝပ်ပိြပားေအာင်ေဆာင်ရွက်နိုင်ရင်ေတာင် သူတို့လူမျိုးေတွကို အနိုင်ကျင့်ပါတယ်။ လူ့အခွင့်အေရးချိုးေဖာက်ပါတယ် နဲ့ သူခိုးကလူဟစ်ြပီး အလှူခံေတာင်းရမ်း စားေသာက်ြကဦးမယ်။ မရှင်းများမရှင်းနိုင်လို့ကေတာ့ ေဝသာလီြပည် ဘီလူးကျတာထက်ဆိုးြပီး ယာရှင်ေမျာက်ေမာင်း ေထာင်းေထာင်းေြကေအာင် နှိပ်စက်ြကဦးမှာ။ (အခုထက်ထိေတာ့ မရှင်းရေသးဘူးဗျ) ြပဿနာကေတာ့ အဲသည်အုတ်ြကားြမက်ေပါက်၊ ဟိုဘက်ထွက်ေြပး သည်ဘက်ထွက်ေြပး ေခွးေလှးြကမ်းပိုးများက မွတ်စလင်သာသနာေတာ်ြကီးကို အကာအကွယ် ယူထားတဲ့အခါမှာ ကိုယ့်ဘက်က ေခွးရိုက်ချင်တာေတာင် ေခွးရှင်မျက်နှာငဲ့ငဲ့ေနရတာနဲ့ အကိုက်ခံရေပါင်း မနည်းေတာ့ဘူး။
တဆိတ်ရှိ ေခွးရှင်သွားသွားတိုင်ရေအာင်ကလည်း သူေမွးထားတဲ့ေခွးေတွမဟုတ်ပဲ ေပါက်လွှတ်ပဲစား ေခွးဝဲစားများက သူ့အိမ်အတွင်း ဝင်ဝင်ေြပးလာတာ ရှင်းရလွန်းအားြကီးလို့ တံခါးေတာင် ပိတ်ပိတ်ထားရတာကိုး။ ေနာက်ဆံုးေတာ့ ကိုယ့်ဘက်မှာ တံခါးမရှိတာကိုပဲ အြပစ်တင်ရမလို။
အြကမ်းဖက်သမားများကို နှိမ်နှင်းတယ်ဆိုတာ အလ္လာအရှင်ြမတ်ရဲ့ အလိုေတာ်နဲ့ဆန့်ကျင်တယ် လို့ မထင်ပါဘူး။ ဘယ်ဘုရားသခင်ကမှ “ချစ်သားတို့ ငါ့စကားနားမေထာင်သူတို့ကို အရှင်မထား သတ်ြဖတ်၍ ငါ့သာသနာတည်တံ့ေအာင်ြပုေလာ့” လို့ မှာခဲ့တာမှ မရှိပဲနဲ့။ ကိုယ့်ဘာသာဝင်ြဖစ်ေနလို့ အဲသည်အြကမ်းဖက်သမားကို အကာအကွယ်ေပးရမယ် လို့ေတာင် ေတွးလို့မရပါဘူး။ ၉/၁၁ မှာ စွမ်းစွမ်းတမံ စီမံကွပ်ကဲမှုြကီးေြကာင့် ဘင်လာဒင်ြကီးကို သူ့ဘုရားသခင်က ေကာင်းချီးေပးပါသလား။ သူ့စွမ်းေဆာင်ရည်ဟာ ကမ္ဘာအရပ်ရပ်က မွတ်စလင်ဘာသာဝင်များကို သိက္ခာရှိ မျက်နှာပန်းလှေစပါသလား။ နိုင်ငံတကာေလဆိပ်ေရာက်ဖူးသူတိုင်း သိပါလိမ့်မယ်။
သူ့ေြကာင့်မို့ အြပစ်မဲ့ဘာသာဝင်ေတွအားလံုး သံသယမျက်လံုးနဲ့ အြကည့်ခံရတာပါ။ ဟုတ်တယ်။ အြကမ်းဖက်တာ လံုးဝမြကိုက်ဘူး။ ကုလားေတွ အြကမ်းဖက်တာ မြကိုက်သလို ရခိုင်ေတွ ြပန်အြကမ်းဖက်တာလည်း မြကိုက်ဘူး။ ဆိုြပီး ဘဲဥအစရှာမရသလို တရားခံရှာရင်း မျက်စိလည်ကုန်မှာစိုးလို့ တကယ့်တရားခံကို ေထာက်ြပချင်ပါတယ်။ အဲသေလာက်ရှင်းေနတဲ့ အချက်အလက်ေတွကို မြမင်နိုင် မသံုးသပ်နိုင်တာကေတာ့ အခါခါ ေြပာခဲ့သလို ချက်ကိုမရှာပဲ ဘက်ကိုအရင်ရှာတဲ့အတွက်ပါ။
ရခိုင်ြပည်နယ်ထဲမှာ ဘဂင်္ါလီလူမျိုး မွတ်စလင်ဘာသာဝင်အေရအတွက်ဟာ သူတို့ေတာင်းဆိုေနတဲ့ လူမျိုးစုအနည်းအကျဉ်းဆိုတဲ့ Minority Ethnic ထက် အများြကီးပိုပါတယ်။ အထူးသြဖင့် ေြမာက်ပိုင်း ဘူးသီးေတာင် ေမာင်းေတာဘက်မှာ ၉၅.၅% အထိရှိတယ်ဆိုရင် မျက်လံုးြပူးမျက်ဆံြပူးနဲ့ မယံုနိုင်ေအာင် ြဖစ်ြကလိမ့်မယ်ထင်ပါတယ်။ ရခိုင်တိုင်းမင်းြကီးလုပ်သွားတဲ့ ဦးထင်ဖတ်ရဲ့ ရခိုင်ြပည်နယ်အစီရင်ခံစာ(၁၉၆၀) ထဲမှာကတည်းက ဘဂင်္ါလီကျူးေကျာ်မှု အန္တရာယ်ကို ရှင်းရှင်းလင်းလင်း ေရးထားခဲ့ြပီးသားြဖစ်ပါတယ်။ ြမန်မာေတွဘက်က ခွင့်ြပုသည်ြဖစ်ေစ၊ ခွင့်မြပုသည်ြဖစ်ေစ၊ အသိအမှတ်ြပုသည်ြဖစ်ေစ၊ မြပုသည်ြဖစ်ေစ။ သူတို့ေနတဲ့ရွာဟာ သူတို့ရွာပဲ။ သူတို့ေြမပဲ။ သူတို့တိုင်းြပည်ပဲလို့ အခိုင်အမာ ယူဆထားြပီးြဖစ်ပါတယ်။ ဒီကေန့ သူတို့ေတာင်းဆိုေနတဲ့ အခွင့်အေရးကေတာ့ အဲသည်ေြမေပါ်မှာေနထိုင်ခွင့် ေတာင်းေနတာ လံုးဝမဟုတ်ပါဘူး။ နိုင်ငံသားအြဖစ် ေတာင်းေနတာေတာင် မဟုတ်ပါဘူး။ (ေတာင်းစရာမှ မလိုတာ။ မှတ်ပံုတင်လိုချင် လွယ်သလား ခက်သလား ကိုယ့်ထက် သူတို့က ပိုသိမယ်)။
သူတို့လိုချင်တာကေတာ့ အဲဒီေနရာကို သူတို့ပိုင်ြပည်နယ်အြဖစ် တိုင်းရင်းသားများနဲ့တန်းတူ အခွင့်အေရးများ ကိုယ်ပိုင်အုပ်ချုပ်ေရးများ လိုချင်တာြဖစ်ပါတယ်။ ြပည်ေထာင်စုတိုင်းရင်းသား ဆိုတဲ့အဓိပ္ပါယ်ဟာ အတူတကွ ြကီးြပင်းရှင်သန်လာခဲ့ြကေသာ ေမွးချင်းညီအကိုများဆိုတာနဲ့ အနှစ်သာရတူပါတယ်။ သူတို့ရဲ့ စိတ်ထားဟာ ြပည်ေထာင်စုစိတ်ထားရှိမရှိ ဆိုတာကေတာ့ ေြပာစရာေတာင် မလိုေတာ့ပါဘူး။ အဲသည်လူေတွက သူတို့ကိုယ်သူတို့ အယ်လ်ကိုင်ဒါများလို မွတ်စလင်အြကမ်းဖက်ေတွအေရြခံုြပီး ေဟာက်စားလုပ်ချင်ေသာ်လည်းပဲ စစ်တပ်မရှိတဲ့အခါများမှသာ အုပ်စုအင်အားနဲ့ ေခွးအများလို အမဲဖျက်တတ်သူများြဖစ်ပါတယ်။ သူတို့ကို နည်းနည်းကေလး ထိလာြပီဆိုရင်ေတာ့ ကမ္ဘာအရပ်ရပ်က မွတ်စလင်ဘာသာဝင်များကို ြကည့်မေနြကပါနဲ့။ ကယ်ြကပါဦး။ သူတို့ေလာက် ဘာသာတရားကိုင်းရှိုင်းြပီး သာသနာေတာ်ြကီးြပန့်ပွားဖို့ အသက်စွန့်ကျိုးပန်းေနရတဲ့သူ မရှိပါဘူးဆိုြပီး ဘဂင်္လားဗီဇ ပီသစွာ အဘားအဘားေအာ်ပါတယ်။
အဲသည်လို ဂျာေအးသူ့အေမရိုက်ေနတဲ့ြပဿနာဟာ ြပည်ပကအစိုးရဆန့်ကျင်ေရး လုပ်ေနသူေတွအတွက် စပွန်ဆာရှာလို့ လုပ်ကိုင်စားေသာက်စရာ စားကျက်တစ်ခုြဖစ်လာတဲ့အခါ မဆီမဆိုင် လူ့အခွင့်အေရးေခါင်းစဉ်ေအာက်ကို အတင်းဆွဲထည့်လာြကပါတယ်။ ကိုယ့်အိပ်ထဲကတစ်ြပားမှ စိုက်စရာမလိုပဲ ဦးစိတ်ေကာင်းြကီးအြဖစ် အမှတ်ဝင်ယူချင်တဲ့သူေတွကလည်း သနားပါတယ်။ ေပးလိုက်ပါလားနဲ့ လူလံုးဝင်ြပ အသံေကာင်းဟစ်ြကပါတယ်။ ဦးေနဝင်းြကီးလက်ထက်ကတည်းက သတင်းအမှန်ေတွကိုသာ မထိန်မချန် လွှင့်ေလ့ရှိတယ်လို့ နံမည်ေကျာ်ခဲ့တဲ့ ဘီဘီစီသတင်းဌာနြကီးေတာင် ခုချိန်မှာေတာ့ ရွာထိပ်အလှူခံမဏ္ဍပ်က ေလာ်စပီကာနဲ့ ဘာမှ မြခားေတာ့ဘူး။ အလှူေငွထည့်ရင် တစ်ရွာလံုးြကားေအာင် ေအာ်ချင်တာေအာ်လို့ရေနြပီ။
သူ့ဘာသာသူ သူြကီးတူမလင် အီစမန်အင် အလှူေငွသံုးကျပ် ေကျးဇူးတင် မဟုတ်တမ်းတရားေတွ ေအာ်ေနတဲ့အတွက် ကိုယ့်ဘက်က ြပန်ေြဖရှင်းတဲ့အခါကျေတာ့ မိုးမီးေလာင်ေအာင် ေလပင့်ေပးပါတယ်။ ရိုဟင်ဂျာေတွဟာ တိုင်းရင်းသား မဟုတ်ေြကာင်း မီဒီယာေတွက အတိအလင်း ြငင်းဆိုတဲ့အတွက် ကျီမီးရှို့မယ့်သူလိုက်ရှာတဲ့အခါ ေကျာက်နီေမာ်က အေြခအေနမဲ့ သူခိုးြကမ်းပိုးေတွက လူမဆန်တဲ့အြပုအမူကို လူသိရှင်ြကားြဖစ်ေအာင် စိန်ေခါ်တဲ့စကားေတွနဲ့ အစဆွဲထုတ်လိုက်ပါတယ်။ ကမ္ဘာအနှံ့အြပား ြဖစ်ေလ့ရှိတဲ့ ရာဇဝတ်မှုမျိုးေပမယ့် ထူးြခားတာကေတာ့ ြဖစ်စဉ်ကို ဖုန်းနဲ့ MP4 ရိုက်ထားြပီး စပွန်ဆာများထံြဖန့်ေဝတယ် ဆိုတာရယ်။ အေခွြကည့်ရသူ စပွန်ဆာများက သာဓုအနုေမာဒနာေခါ်ြပီး အဖမ်းခံရေလသူ လူစွမ်းေကာင်းများအတွက် ဆုေြကးေငွများချီးြမှုင့်ရန် ေဘာလံုးပွဲနိုင်တဲ့သူေတွလို ြကွချီလာြကတယ်ဆိုတာ မခိုင်လံုေသာ်ြငား လူတိုင်းပါးစပ်ဖျားေရာက်ေနတဲ့ ေကာလာဟလ စကားတစ်ရပ်ြဖစ်ခဲ့ပါတယ်။ ယံုချင်ယံု မယံုချင်ေန အဲသည်ေကာလာဟလသတင်းရဲ့ အကျိုးဆက်ကိုေတာ့ ေတာင်ကုတ်ကိုြဖတ်သန်းသွားလာသူေတွ လက်ေတွ့ခံစားလိုက်ရပါတယ်။ သည်အြဖစ်အပျက်မှာ မမှန်သတင်းလွှင့်သူေတွ သင်ခန်းစာယူရမယ့်အစား ပို၍ပို၍ မမှန်ေသာသတင်းများကိုသာ နားနဲ့မဆံေအာင် ြကားလာရပါတယ်။ လူအုပ်စုနဲ့ ဝိုင်းဝန်းနှိပ်စက်သတ်ြဖတ်တာဟာ ဘယ်သူလုပ်လုပ် ေကာင်းတဲ့ကိစ္စမဟုတ်တာ အမှန်ပါ။
ရခိုင်ကလုပ်လို့ သည်ကိစ္စကိုတရားတယ် မေြပာလိုပါ။ သို့ေသာ်လည်း လူေတွကို အဲသလို တားဆီးမရေအာင် သတ်ချင်ြဖတ်ချင်တဲ့ စိတ်မြဖစ်မချင်း ေသွးထိုးလှံု့ေဆာ်သူေတွကို ဘယ်သူကမှ သတိမထားမိပါဘူး။ ြဖစ်လာတဲ့ အေြခအေနတစ်ခုအေပါ်မှာ အြမတ်ထုတ်တာ မဟုတ်ပဲ ကိုယ့်အတွက် အြမတ်ရဖို့ အေြခအေနတစ်ရပ် မြဖစ်ြဖစ်ေအာင် ဖန်တီးယူတာကမှ လူမဆန်တဲ့လုပ်ရပ် လို့ ြမင်ပါတယ်။ သည်ြဖစ်စဉ်ကို ကမ္ဘာသိေအာင် ထေအာ်ြပီးေတာ့မှ တရားမဝင်ဝင်ေရာက်ေနထိုင်တဲ့ ကိုယ့်ေြမေပါ်ကေန လူနည်းစုေဒသခံေတွကို အနိုင်ကျင့်ေမာင်းထုတ်ြပီး လူမျိုးေရးအဓိကရုဏ်း ေခါင်းစဉ်တပ်ပါတယ်။ တကယ့်တကယ်ေတာ့ နိုင်ငံေရး ဘာသာေရးေခါင်းစဉ်ေအာက်ကေန တရားဥပေဒမဲ့ြပုကျင့်ချင်လို့ အကွက်ဆင်ဖန်တီးထားတာ မဟုတ်ဘူးလို့ ဘယ်သူြငင်းနိုင်မှာလဲ။
နယ်စပ်ကျူးေကျာ်ဝင်ေရာက်မှုဆိုတာ အုတ်တံတိုင်းခတ်ထားနိုင်တာ မဟုတ်လို့ နိုင်ငံတိုင်းမှာ ေတွ့ေလ့ရှိတဲ့ သေဘာတရားတစ်ခုပဲ လို့ ေြပာမယ်ဆိုရင် ေြပာလို့ရေသာ်ြငား ကိုယ့်ဘက်က သင်ခန်းစာယူေစချင်တာကေတာ့ လူဝင်မှုြကီးြကပ်ေရး စည်းမျဉ်းစည်းကမ်း ဥပေဒေတွကို လက်တစ်လံုးြခားလုပ်ရင် ဘာြဖစ်တတ်သလဲဆိုတာ မျက်ဝါးထင်ထင် သိေစချင်တာပါပဲ။ ြပည်တွင်းြပည်ပမီဒီယာေတွအေနနဲ့ အဲသည်လူေတွကို နာမ်စားအြဖစ်နဲ့သံုးမယ်ဆိုရင် အသင့်ေတာ်ဆံုးစကားလံုးကို ေရွးေပးရမယ်ဆိုရင်ေတာ့ အြကမ်းဖက်ေသာင်းကျန်းသူဆိုတာထက်ေကာင်းတာ ရှာမေတွ့ေသးပါဘူး။ သူတို့ဟာ အစ္စလာမ်ဘာသာဝင်ေတွကိုလည်း ကိုယ်စားမြပုဘူး။ ဘဂင်္လားေဒ့ရှ်နိုင်ငံသားေတွကိုလည်း ကိုယ်စားမြပုပါဘူး။ အမှားအမှန် ေရေရရာရာ ခွဲြခားမသိပဲ ေရဒီယိုထဲက လျှာတစ်ေချာင်းနဲ့ေမွှေနလို့ လူအများအြပား ေသေြကပျက်စီးြကရမယ့်အေရးကို ေတွးေတွးဆဆ သတိြပုေစချင်ပါတယ်။
လက်ရှိအေြခအေနက အဲဒီအြကမ်းဖက်ေသာင်းကျန်းသူေတွကို မြဖစ်မေန ေချမှုန်းြကရေတာ့မယ့် အေနအထားြဖစ်လာခဲ့ရင် မဆီမဆိုင် ဘာသာေရး လူမျိုးေရးေတွေခါင်းစဉ်တပ်ထားလို့ ချစ်ခင်ရင်းစွဲ မိတ်ေဆွသဂင်္ဟအေပါင်းတို့က အထင်အြမင်လွဲသွားမှာကို မခံနိုင်ပါဘူး။ မွတ်စလင်ကိုလည်း မမုန်းပါဘူး။ ကုလားကိုလည်း မမုန်းပါဘူး။ အြကမ်းဖက်ေသာင်းကျန်းသူေတွကိုေတာ့ ေချမှုန်းရပါလိမ့်မယ်။ နယ်စပ်ကမီး ြပည်တွင်းထဲလာလာရှို့တာကို သတိနဲ့ေရှာင်ရှားြကေစချင်ပါတယ်။ ြမန်မာပဲြဖစ်ြဖစ် တြခားဘာလူမျိုးပဲြဖစ်ြဖစ် အလကားေနရင်း အဲသည်လူမျိုးြဖစ်ေနလို့ဆိုြပီး မုန်းတီးရိုက်နှက် နှိပ်စက်သတ်ြဖတ်တဲ့အမှုေတွကို လံုးဝမြဖစ်ေစချင်တဲ့အတွက် ေနာက်ကွယ်က ေသွးထိုးလှံု့ေဆာ်သူေတွရဲ့ ရန်ကို ြမင်သာေအာင် ေရးရပါတယ်။ မုန်းစကိုလည်း တိုေစချင်ပါတယ်။ ချစ်စကိုလည်း ရှည်ေစချင်ပါတယ်။
နိဂံုးမချုပ်ခင်မှာ သည်ြပဿနာမျိုးဟာ ကမ္ဘာအရပ်ရပ်မှာလည်း ပံုစံတူြဖစ်ပွားဖူးတာကို “Current History” April 2009 မှာပါတဲ့ Khalid Koser ရဲ့ “Why Migration Matters” ဆိုတဲ့ေဆာင်းပါးကေန ေမာင်ခိုင်ေအာင်(စစ်ေတွ) က ေကာက်နုတ်ထားတာကို ေဝမျှချင်ပါတယ်။ ၉/၁၁ ေနာက်ပိုင်းမှာ လူသားေရွှ့ေြပာင်းမှုြကီးေတွဟာ လံုြခံုေရးနဲ့ဆက်နွယ်တဲ့ြပဿနာေတွ၊ အြကမ်းဖက်မှု၊ ရာဇဝတ်မှု၊ ကူးစက်ေရာဂါြပဿနာ စတာေတွနဲ့ ဆက်နွယ်လာပါသတဲ့။ တရားမဝင်ေရွှ့ေြပာင်းမှုေတွမှာ ြခစားမှုေတွ၊ စံနစ်တကျစီစဉ်တဲ့ ရာဇဝတ်မှုေတွ အကျံုးဝင်လာတဲ့အခါ အများြပည်သူလံုြခံုမှုကို အန္တရာယ်ြဖစ်ေစပါသတဲ့။
ဒီအခါမှာ မူလရှိြပီးသား လူေမှာင်ခိုများ၊ လူကုန်ကူးသူများနဲ့ ဥပေဒမဲ့ဝင်ေရာက်မှုေတွကို ပိုမိုေချာေမွ့အဆင်ေြပေစပါသတဲ့။ အလုပ်အကိုင် ရှားပါးလာတဲ့အခါမှာေတာ့ တရားမဝင် ဝင်ေရာက် ေနထိုင်သူေတွနဲ့ အိမ်ရှင်လူထုအြကားမှာ တိုင်းတပါးမုန်းတီးေရးစိတ်ကို ဆွေပးနိုင်ြပန်ေရာတဲ့။ ဒီအတွက် တရားမဝင်ေတွကိုသာမက အေြခကျြပီးသား ဒုက္ခသည်ေတွ၊ တိုင်းရင်းလူနည်းစုေတွကိုပါ အန္တရာယ်က ဦးတည်သွားနိုင်တာမို့ ေလျှာ့မတွက်သင့်ပါဘူး။ အမှန်တကယ် အန္တရာယ်များပါတယ် လို့ ေြပာထားပါတယ်။ ဟုတ်သည် မဟုတ်သည်ကိုေတာ့ ကိုယ့်ဘာသာကိုယ်ပဲ ေဝဖန်သံုးသပ်ြကည့်ြကပါေတာ့ဗျာ။
0 comments:
Post a Comment