
“Qui a eu cette idée folle
Un jour d’inventer l’école?
Qui a eu cette idée folle
Un jour d’inventer l’école?
C’est ce Sacré Charlemange.
C’est ce Sacré Charlemange.
Sacré, Sacré, Sacré. Sacré, Sacré Charlemange.”
ြပင်သစ်ဘာသာနဲ့ဆိုထားတဲ့ သည်သီချင်းကေလးဟာ တို့ြမန်မာကေလးေတွဆိုတဲ့ “မိုးရွာရင် မိုးေရချိုးမယ်” သီချင်းေလးလိုပဲ ကေလးေတွ ပါးစပ်ဖျား ေရပန်းစားလှပါတယ်။ အဓိပ္ပါယ်ကေတာ့ “တေန့ေသာအခါ စာသင်ေကျာင်းေတွ ဖွင့်ြကေစသတည်း လို့ ဘယ်သေကာင့်သားကများ ေရွှဉာဏ်ေတာ် စူးေရာက်သွားပါလိမ့်ေနာ်။ ဘယ်သူရှိရမှာလဲ။ အဲဒီ ရှားလမိန်းဆိုတဲ့ ေဂါက်သီးဘုရင်ြကီးေပါ့။ သိပ်သိပ်သိပ်သိပ်ကို မုန်းဖို့ေကာင်းတဲ့ ေရွှဉာဏ်ရှင်ြကီးပါေတာ်။” လို့ အနက်ြပန်ပါမယ်။
ဒီလူြကီးေြကာင့် သူတို့မှာ ၂ နှစ်လီ ၄ လို့လည်း ကျက်ေနရတယ်။ ၄ နှစ်လီ ၈ လို့လည်းကျက်ေနရတယ်။ တနင်းလာကေန ေသာြကာထိ အလုပ်ရှုပ်မယ့်ရက်ေတွကို ပိုထားြပီး စေန၊ တနဂင်္ေနွကျေတာ့ နှစ်ရက်ထဲေပးတယ်။ ခုေနရှိများရှိရင် ဖီးပန်း ကလိုးထိ၊ ဖမ်းြပီး ကလိထိုးြကရေအာင်ကွယ် လို့ ေြပာချင်သလိုလိုပဲ။ တို့ဆီက ဆရာြငိမ်းရဲ့ ဘင်ဂျိုသံ သီချင်းလို ေငါ့ေတာ့ေတာ့ကေလး ကျီစယ်ထားတာေပါ့။ ဥေရာပတိုက်မှာ ရှားလမိန်းအင်ပါယာြကီးရယ်လို့ ထွန်းကားလာြပီးတဲ့ေနာက် ဘာသာစကား၊ စာေပ၊ အနုပညာေတွ တိုးတက်ထွန်းကားလာလိုက်တာ သည်ကေန့ သင်ြကားပို့ချေနသမျှ ဘာသာရပ်ေတွဟာ အဲသည်ကစ ြမစ်ဖျားခံလာတာပါတဲ့။ ဒါေြကာင့် သူတို့ဆီမှာဆိုရင် စာသင်ေကျာင်းအစ ရှားလမိန်းဘုရင်ြကီးက လို့ ေြပာလို့ရပါသတဲ့။ အခုသားတို့သမီးတို့ သင်ြကားဖတ်ရှုေနရတဲ့ ေလာကဓါတ် သိပ္ပံ အတတ်ပညာေတွ ဆိုတာလည်း သူတို့ဆီကလာတာပဲမို့ ေအာ်မီေတာ်ေဖာ် လို့ နှုတ်ဆက်လိုက်ြကရေအာင်ကွယ်။ တို့ဆီမှာေရာ သူ့လို မုန်းဖို့ေကာင်းတဲ့ ဘုရင်ြကီးေတွ ရှိများရှိေလမလားလို့ စပ်စုြကည့်ြကတာေပါ့။
ဘုရားရှင်လက်ထက်ေတာ်ကေတာ့ မင်းညီမင်းသား၊ မူးသားမတ်သားများကို တက္ကသိုလ်ြပည်က ဒိသာပါေမာက္ခြကီးေတွထံ အပ်နှံလို့ အဋ္ဌာရဿ ၁၈ ရပ်ကို တတ်ေြမာက်ေအာင် သင်ြကားေပးေလရသတဲ့။ သာဝတ္ထိြပည်က ပေဿနဒီေကာသလမင်းသားရယ်၊ ေဝသာလီြပည်က လစ္ဆဝီမင်းသား မဟာလိရယ်၊ ကုသိန္နာရံုက မလ္လာမင်းသား ဗန္ဓုလရယ် တခါတုန်းက တက္ကသိုလ်မှာဆိုတဲ့ ဇာတ်ေြကာင်းေလး ြကားဖူးမှာေပါ့။ သူငယ်ချင်းသံုးေယာက် တက္ကသိုလ်ကအြပန် တစ်ေယာက်ေကာင်းစား တစ်ေယာက်မေမ့ေြကး ကတိေတွနဲ့ လမ်းခွဲြကသတဲ့။ တကယ်ေတာ့ အကုန် လူြကီးသားေတွချည့်ပဲဟာ ဘာမေကာင်းစားစရာရှိသလဲ။ သူတို့တုန်းကေတာ့ အရည်အချင်းစစ်စာေမးပွဲကို ကိုယ့်တိုင်းြပည်ေရာက်မှ ပရိသတ်ဗိုလ်ပံုအလယ်မှာ ေြဇြကရတာေလ။ ေလးေတာ်တင်ခန်းထဲကလိုေပါ့။ မျက်ကပ်မှန်တပ်ထားတဲ့ မဟာလိဟာ မိုက်ကရိုေတွကို အာရံုစူးစိုက်ြကည့်လွန်းလို့လား မသိပါဘူး။
အစွမ်းြပရင်းနဲ့ မျက်စိကွယ် သွားရှာတယ်။ ဒါနဲ့သူ့ကို ေဝသာလီမင်းသားေတွအတွက် ကျူရှင်ဆရာခန့်လိုက်ြပီး ေဝသာလီေကာလိပ် ဖွင့်ေပးလိုက်သတဲ့။ ဗန္ဓုလကေတာ့ တစ်စည်းကို အလံုးေြခာက်ဆယ်ပါတဲ့ အေတာင်ေြခာက်ဆယ်ဝါး အစည်းေြခာက်ဆယ်ကို အတွင်းအားသံုးြပီး ဓါးတစ်ချက်တည်းနဲ့ တိကနဲြပတ်ေအာင် ခုတ်ြဖတ်ြပသတဲ့။ သို့ေသာ်လည်း ေနာက်ဆံုးပိတ်ဝါးလံုးကေလးကျမှ ကရိကနဲ အသံြမည်ြပီး အမျှင်မြပတ်ြဖစ်သွားတာနဲ့ ြပန်စစ်ြကည့်ေတာ့ လားလား။ ဝါးလံုးေတွထဲမှာ သံေချာင်းတစ်ေချာင်းစီ ရိုက်ထည့်ထားတာဆိုပဲ။ လူလည်ေခါင် အဲလိုပညာစမ်းစရာလားဆိုြပီး အြကီးြကီးဖုသွားတဲ့ ဗန္ဓုလဟာ သာဝတ္ထိက ေဘာ်ဒါြကီးဆီ အီးေမးနဲ့ စီဗီလှမ်းပို့ြပီး ပီအာရ်ေလျှာက်လိုက်သတဲ့။ ေကာသလမင်းသားက အခုေြမာက်ကိုရီးယားက ကင်ဂျံုအန်းကေလးလို ဘာအစွမ်းမှ ြပစရာမလိုပဲ ေအာ်တိုငုတ်တုတ် ပလ္လင်ေပါ်ေရာက်သွားတာကိုး။ ပညာတတ်ကို ေနရာမေပးချင်ေတာ့လည်း ဘာအေရးလဲ။ ေပးတဲ့ဆီ သွားလိုက်ရံုေပါ့။ ေဖတို့ ဘတို့ ရှိသခိုက်ကေလးပဲ ခွင်ရိုက်စားတဲ့အစားမျိုးမှ မဟုတ်တာ။ ဟိုကလည်း ပညာတတ်ချင်းဆိုေတာ့ ဘယ်လိုလူ ဘာခိုင်းရင် အသင့်ေတာ်ဆံုးလဲ သိလွန်းလို့။ တခါတည်း စစ်ဗိုလ်ချုပ်ြကီး တန်းခန့်ပလိုက်တယ်ေလ။
ယံုချင်ယံု မယံုချင်ေန။ အုန်းကျွန်းလည်း တစ်လံုးမှ မပါေပါင်ဗျာ။ ဘုရားေဟာေဒသနာအစစ်ေတွပါ။ သူတို့ေခတ်တုန်းကေတာ့ တက္ကသိုလ်ြပည်ကြပန်ရင် အဲသလို အဲသလို ပညာစွမ်းေတွနဲ့ အနည်းေလး စစ်ေသနာပတိချုပ်ေလာက် တန်းြဖစ်ေလတယ်။ ေဘာ်ဒါေဘာ်ချက်ချင်းလည်း ဒိုမျိုး ဒိုမျိုး ေစာင့်ေရှာက်ေပးနိုင်တယ်။ (ဒီအက်စ်ေအဆင်းေတွလိုေပါ့ကွယ်။ အဟတ် အဟတ်)။
ြမန်မာရာဇဝင်ေတွထဲ ေရာက်တဲ့အခါမှာေတာ့ တို့ဆီက မင်းညီမင်းသားေတွဟာ တက္ကသိုလ်ြပည်ကို သွားစရာမလိုပဲ နန်းေတာ်ထဲမှာတင် ဟုမ်းကျူရှင်စံနစ်နဲ့ သင်ြကားတတ်ေြမာက်ေနြကတာ ေစာေစာက အဋ္ဌာရဿ ၁၈ ရပ်လံုး အကုန်အစင်ပဲတဲ့။ ရှင်ဘုရင့်သားကို စာေမးပွဲချရဲတဲ့ ေကျာင်းဆရာ မရှိတာမို့ ေရွှကိုယ်ေတာ်ေလးတို့လည်း ၁၄နှစ်သားနဲ့ အသက်အငယ်ဆံုး စစ်ေသနာပတိချုပ် ြဖစ်တဲ့သူြဖစ် (သူ့ခမျာ သူများေတွေြမှာက်ေပးတာနဲ့ ကေလးသာသာမှာ နတ်ရွာစံသွားရှာတယ်။ မိန်းမေလးဘာေလးေတာင် မရလိုက်)၊ ဘုန်းြကီးနဲ့ နပန်းဘက်လံုးတဲ့သူလံုး (ေတာင်ငူကလည်းေတာင်ငူ ေမာင်းေထာင်ကလည်းေမာင်းေထာင် ဆိုတာ ြကားဖူးတယ်ဟုတ်)၊ လူမတတ်ေသာ်ြငား လက်ဘက်ထုပ်ေတွ တတ်ရင် တတ်သလို တွင်ကျယ်ြကေလသတဲ့။
သို့ေသာ်လည်း ြမန်မာေတွရဲ့ ပညာေရးေလာကမှာ ကန့်ကူလက်လှည့်က စ လို့ တာဝန်ယူလာခဲ့ြကတာကေတာ့ ဘုန်းဘုန်းဘုရားတို့ပဲ ြဖစ်ပါလိမ့်မယ်။ အလီကျက်ရင်ေတာင် ပါဠိလို ေနာ ဧက ေနာ လို့ ကျက်ရတာကိုး။ ကိုးအလီရရင် ေနာေကျေနြပီ လို့ ေြပာနိုင်သပ။ မင်းတုန်းမင်းြကီးေတာင် ငါးေြခာက်တစ်ြပားအတွက် ဘုန်းြကီးဆီမှာ ေကျာေကာ့ေအာင် အရိုက်ခံရေသးတာ မဟုတ်လား။ ြမန်မာစာေပေလာကရဲ့ မီးရှူးတန်ေဆာင်လို့ဆိုတဲ့ ေပေလးပင် သျှင်ေလးပါးဆိုတာလည်း ဦးပဥ္ဖင်းေတွချည့်ပဲ ဥစ္စာ။ သီေပါမင်းသားေလးေတာင် နန်းေတာ်ထဲ လူသိများလာတာ ပထမြပန်စာေမးပွဲေအာင်လို့ဆိုလားပဲ။ ဘုန်းေတာ်ြကီးေကျာင်းေတွဟာ ရှင်ဘုရင်၊ မင်းညီမင်းသား၊ မူးမတ်ကဝိ ပညာရှိေတွ ေမွးထုတ်ေပးခဲ့တာ အထင်အရှားပါပဲ။ ဦးေကာင်းတို့၊ ဦးဘိုးလှိုင်တို့၊ ခံုေတာ်ေမာင်ကျဘမ်းတို့ အားလံုး ဘုန်းြကီးေကျာင်းတက္ကသိုလ်က ထွက်ြကပါတယ်။၊ စာေပပရိယတ္တိေတွတင် သင်ြကားေပးတာ မဟုတ်ဘူးတဲ့။ ေဆးဝါးမန္တာန်အတတ်၊ ေဗဒင်ယြတာအတတ်၊ ရာသီနက္ခတ်၊ ဓါတ်အစီအရင်၊ ပွဲေကျာင်းေတွမှာဆိုရင် ဓါးခုတ်လှံထိုး၊ လက်ေဝှ့နပန်း၊ ဆင်ေရး ြမင်းေရးများပါ သင်ြကားေပးပါသတဲ့။
ဘကေတွရဲ့ အရှိန်အဝါဟာ ပါေတာ်မူသွားြပီးတဲ့ေနာက်မှာေတာင် ပုလဲအေရာင်မမှိန် နဲ့ ြမန်မာြပည်သူေတွရဲ့ ပညာေရးကို ဘယ်သူကမှ မေပးရပဲ တာဝန်ဆက်ယူခဲ့ပါတယ်။ သင်ရိုးကိုက သင်ပုန်းြကီး၊ အတွင်းေအာင်ြခင်း၊ အြပင်ေအာင်ြခင်း၊ ရတနာေရွှချိုင့်၊ ပရိတ်ြကီး (၁၁)သုတ်၊ အဲသလို သွားတာ။ မပုြကွယ်ကေလး ကျက်လို့မရတာ မဂင်္လသုတ် မဟုတ်ဘူးလား။ ေနာက်ထပ်ဆက်တက်ရင် သြဂင်္ိုလ်၊ သဒ္ဒါကေန အဘိဓမ္မာဘက် ကူးေတာ့မှာ။ လူစံုရင် သြဂင်္ိုလ်ြငင်းြကလို့ “ေသာမနဿ သဂဝုတ်၊ လက်ဘက်က တစ်လုပ်နှစ်လုပ်၊ ြကက်သွန်ေြကာ်များများနှင့် ဗိုက်ကားေအာင်တုပ်ြပီးလျှင်..” လို့ေတာင် စာချိုးယူြကရတယ်ေလ။
အဂင်္လိပ်ေတွလက်ေအာက်ေရာက်ေတာ့ သာသနာြပုခရစ်ယာန်ေကျာင်းေတွနဲ့အတူ ပါလာတဲ့ သူတို့ရဲ့ အေနာက်တိုင်းပညာေရးစံနစ်က ဘကေတွကို နာလန်မထူနိုင်ေအာင် အလဲထိုးသွားနိုင်တာကေတာ့ သူတို့ဆီကေကျာင်းဆင်းရင် စာေရး၊ စာချီ၊ အမှုထမ်း၊ အရာထမ်း သင့်ေတာ်ရာကို တန်းြပီး အလုပ်လုပ်ကိုင် အသက်ေမွးလို့ရတဲ့အတွက်ပဲ ြဖစ်ပါတယ်။ အုပ်ချုပ်ေရးယန္တရားြကီး လည်ပတ်ဖို့အတွက် လိုအပ်တဲ့ အေြခခံဝန်ထမ်းေတွအားလံုးကို သူတို့ဘာသာစကား၊ စည်းစံနစ်ဇယား အတတ်ပညာေတွကို သင်ေပးမှ ြဖစ်မယ် မဟုတ်လား။ အဲဒါေြကာင့် သူတို့ေခတ်တုန်းကဆိုရင် ေအဘီစီဒီမတတ်ပဲနဲ့ အရပ်ထဲကို ဝင်လို့ေတာင် မရပါဘူးတဲ့။ ခုနစ်တန်းေအာင်လည်း ခုနစ်တန်းေအာင်အေလျာက် ထိုက်သင့်တဲ့အလုပ်ရတယ်။ ဆယ်တန်းေအာင်ေလာက်ဆို အဂင်္လိပ်လို မွှတ်ေနြပီမို့ ဘယ်သွားသွား ထမင်းမငတ်ေတာ့ဘူး။ ဘီေအ၊ အိုင်ေအေလာက်များဆို ြမို့အုပ်၊ ဝန်ေထာက်၊ အေရးပိုင် တန်းြဖစ်ေတာ့မှာ။ ဝတ်လံုစာေမးပွဲေအာင်ရင် ဝတ်လံုေတာ်ရမင်း၊ ပုလိပ်ဆပ်ေကျာင်းကဆင်းရင် အင်စပက်ေတာ်မင်း၊ ပညာထူးချွန်လို့ အဂင်္လန်ထိသွားသင်ရြပန်ေတာ့ ဘိလပ်ြပန်ဆိုတာ ေြမြကီးေပါ်တက်နင်းဖို့ေတာင် မတန်ေတာ့တဲ့ ေြမမနင်းလူတန်းစားြဖစ်သွားတယ်။
ပညာတတ်မှ လူရာဝင်မယ်ဆိုတဲ့အသိဟာ အဲသည်ေခတ်မှာေလာက် ဘယ်တုန်းကမှ မခိုင်ြမဲခဲ့ဘူး။ အခုေခတ်လူေတွ သူတို့ဘာသူတို့ ပညာေခတ်ြကီး ပညာေခတ်ြကီး ေအာ်ေအာ်ေနတာ ရှက်စရာေတာင် ေကာင်းမလားမသိပါဘူး။ လုပ်သက် ၁၆ နှစ် အထူးကုဆရာဝန်ြကီးဝင်ေငွဟာ သူတို့ေခတ်က ကွန်ေပါင်ဒါေလာက်ေတာင် မိသားစု ေြပာင်ေြပာင်ေယာင်ေယာင် ထားနိုင်တာမှ မဟုတ်ပဲနဲ့။
မည်သို့ပင်ဆိုေစကာမူ ကိုယ့်ဘဝ သည်တစ်သက်စာမှာြဖင့် အနှစ်ေလးဆယ်ေကျာ်ေအာင် အပတ်တကုတ် ြကိုးစားအားထုတ်လာခဲ့မိတာကေတာ့ ပညာတတ်ြကီးတစ်ေယာက်ြဖစ်ဖို့အတွက်ဆိုတာ ြငင်းလို့မရပါဘူး။ လမ်းဆံုးလည်း မြမင်ေသးဘူး။ ခရီးလည်း သိပ်မေပါက်လှေသးဘူး။ ြဖတ်သန်းလာခဲ့တဲ့ ဘဝကေလးကိုေတာ့ သမင်လည်ြပန် ြကည့်လိုက်မိပါတယ်။ ကိုယ်တစ်ေယာက်တည်းလား။ မဟုတ်ပါဘူး။ သူများေတွလည်း သည်လိုပဲ။ ကေလးဘဝ မူလတန်းအရွယ်မှာေတာ့ ဘာမဆို သိချင် တတ်ချင်စိတ်နဲ့ သင်ခဲ့တယ်။ ခရာဆူးြခံုဟိုအထဲက လို့ဆိုရင် ဘယ်လိုဟာမျိုးလဲ သွားြကည့်တယ်။ ေကျာင်းဖွင့်စ ဖတ်စာအုပ်ေတွ ေကျာင်းကရလာရင် နှစ်ရက် သံုးရက် ဘာအလုပ်မှ မလုပ်ေတာ့ဘူး။ သည်နှစ် ဘာေတွသင်မှာလဲ သိချင်လို့ အကုန်ထိုင်ဖတ်ပစ်တယ်။
စာကျက်ရတာေတာ့ ဝါသနာ မပါဘူး။ ေဆာ့ဖို့ ကာတွန်းဖတ်ဖို့က ပိုအေရးြကီးတယ်။ ေလာကြကီး ကိုယ်မသိတာေတွက အများြကီး မဟုတ်လား။ ေကျာင်းမှာ ဆရာမက တေန့လာ သင်ပုန်းြကီးေပါ် စာေတွ ေရးသွား။ ကိုယ်ကလိုက်ကူး။ အိမ်မှာြပန်ကျက်၊ စာေမးပွဲကျ အဲသည်ထဲက ေမး။ ပျင်းဖို့ေကာင်းချက်နှယ်။ ေကျာင်းအိမ်သာထဲမှာ ေကျာေပါက်သရဲြကီးက သည်လိုမျိုးလား လို့ လှည့်ြပတဲ့ ပံုြပင်ေတွကမှ ြကက်သီးြဖန်းြဖန်းထဖို့ေကာင်းတာ။ တယ်လီေဗးရှင်း မေပါ်ေသးလို့ သရဲကား မြကည့်ဖူးေပမယ့် ဒဂုန်ခင်ခင်ေလးက ကိုကိုေလး နံမယ်နဲ့ေရးတဲ့ ေမှာ်ဆရာ့မှတ်တမ်းစာအုပ်ေတွကို ြကိုက်လည်းြကိုက်၊၊ ေြကာက်လည်းေြကာက်ေတာ့ လူြကားထဲ သွားသွားထိုင်ဖတ်တာ။ မူလတန်းမှာ ေကျာင်းမေပျာ်ဘူး။ ေကျာင်းမုန်းတယ်။ ဆရာမ မလာတဲ့ေန့ေတွဆို ပိုမုန်းတယ်။ သူများအတန်းထဲ သွားသွားေပါင်းထည့်ရင် ခနခန အနိုင်ကျင့်ခံရလို့ ရန်ချည့်ပဲ ြဖစ်ေနရတယ်။
အလယ်တန်းကို ေရာက်တဲ့အခါမှာေတာ့ ေကျာင်းပါးဝသွားြပီ။ ဆရာမေတွခိုင်းသမျှ ဖင်ေပါ့ေပါ့ ေြပးလုပ်တတ်၊ စာေခါ်ေပးတတ်၊ ေကျာင်းသားအချင်းချင်း အကဲခတ်တတ်လာြပီ။ သူများတကာ အဝတ်အစား ဘယ်လိုဝတ်တယ်။ ဘယ်သူ့ကို ဆရာမက ပ စားေပးတယ်။ ကျူရှင်ဆိုတာကို နည်းနည်းပါးပါး သိလာြပီ။ ဒါေပမယ့် ပျင်းလို့ မတက်ပါဘူး။ ေကျာင်းမှာသင်တဲ့စာေတွကို ဘာလုပ်ဖို့ နှစ်ခါြပန် အသင်ခံရမှာတုန်း။ မသင်ပဲနဲ့ တတ်လာတာကေတာ့ လူေတွလူေတွကို တစ်ဦးချင်းတစ်ဦးချင်း စိတ်ဝင်စားစြပုလာပါြပီ။ ဟိုဆရာမက ဟိုမှာေနတယ်။ သူ့အိမ်ကေလးက ဘယ်လို၊ သူ့သားကေလးက ဘယ်သူ၊ သည်ဆရာက တိုက်အိမ်ြကီးနဲ့ေနတယ်။ သူက သူေဌး။ အေနအထိုင် အေြပာအဆို၊ အကုန် အတုခိုးေနတတ်တဲ့အရွယ်ပါ။
ဆရာေတွကို ဘယ်ဆရာကေတာ့ြဖင့် စာသင်တာေကာင်းတယ် လို့ အကဲြဖတ်တတ်လာြပီ။ မျက်နှာလိုက်တယ်ဆိုတာ ဘယ်လိုဟာမျိုးလဲ နားလည်လာြပီး မခံချင်စိတ်နဲ့ စာြပိုင်တဲ့ အကျင့်ကေလး ရစြပုလာပါြပီ။ စာကျက်တဲ့အကျင့်ကို ခုနစ်တန်းေရာက်မှ ရြပီး နားလည်လည်် မလည်လည်၊ မှတ်မိဖို့ အဓိက၊ စာေမးပွဲမှာ ေမ့မကျန်ဖို့အဓိကမို့ စာသားေတွကို ဓါတ်ပံုရိုက်သလို မျက်စိထဲစွဲဖို့ ေလ့ကျင့်ပါတယ်။ စာေမးပွဲေြဖြပီးရင် ေခါင်းထဲက အကုန်ထုတ်ပစ်လိုက်တာမို့ အခုချိန်မှာ တစ်ေြကာင်းတစ်ပါဒမျှ ေခါင်းထဲမကျန်ေတာ့ပါဘူး။
အထက်တန်းေရာက်တဲ့အခါမှာေတာ့ ကျူရှင်ဆိုတာကို မြဖစ်မေန အားကိုးလာရပါတယ်။ ေကျာင်းမှာထက် ပိုြပီးမှတ်မိေအာင် သင်နိုင်တဲ့ဆရာေတွ အများြကီး မဟုတ်လား။ ေနာက်တစ်ခုက လူမှုအသိုင်းအဝန်း ပတ်ဝန်းကျင်က ေကျာင်းမှာထက် ပိုကျယ်လာတာေပါ့။ တြခားေကျာင်းက အတန်းတူ သူငယ်ချင်းေတွ ရလာတယ်။ အိမ်နဲ့ေကျာင်းကေန အြပင်ရပ်ဝန်းတစ်ခု ကျင်လည်လာြပီး ဘတ်စကားစစီးတတ်၊ တစ်ေယာက်တည်း သွားတတ်လာတတ်လာပါတယ်။ သူများေတွလို အိမ်ကမိဘ တေကာက်ေကာက် အြကိုအပို့မလုပ်တာ အဲသည်အချိန်က အားငယ်မိေပမယ့် အခုချိန်မှာေတာ့ ေကျးဇူးတင်မိပါတယ်။ အဲသည်ေခတ် အြပင်က ကျူရှင်ဆရာေတွဟာ ရုပ်ရှင်မင်းသားများလို နံမယ်ြကီးြပီး ပါးစပ်မပိတ်ေအာင် ရယ်စရာေတွလည်း ေြပာတတ်ပါတယ်။
အခုလို ေပါက်တတ်ကရ ဗလွတ်ရွှတ်တေတွ ေရးတတ်ေြပာတတ်တာ သူတို့ေကျးဇူးမကင်းပါဘူး။ ဒါေပမယ့် သင်တဲ့သူေရာ အသင်ခံရတဲ့သူေရာမှာ ရည်ရွယ်ချက်က တစ်ခုတည်း ရှိပါတယ်။ စာေမးပွဲကျရင် အမှတ်ေတွ များနိုင်သမျှ များများရေအာင် ေြဖဖို့ပါ။ ကိုယ်လည်းပဲ ေန့မအိပ်ညမအိပ် အတတ်နိုင်ဆံုး ြကိုးစားြပီးကျက်ခဲ့ပါတယ်။ ဒါေပမယ့် အခုချိန် စဉ်းစားြကည့်ေတာ့ ေနာင်တရမိသလိုရှိပါတယ်။
အမ်းကိုေရာက်တဲ့အခါ ဌာနဆိုင်ရာ ဘယ်ရံုးကိုပဲေရာက်ေရာက် စိတ်ဝင်တစား အနားကပ်ြကည့်မိတာ တစ်ခုရှိတယ်။ အမ်းြမို့နယ်ရဲ့ေြမပံုပါ။ ေလာက်ကိုင်ကို ေအာ်ဒါထွက်တုန်းကလည်း ပထမဆံုး လုပ်မိတဲ့အလုပ်က ြမန်မာြပည်ေြမပံုြကီးကို လှန်ြကည့်တာပါ။ ေနရာသစ်တေနရာကိုေရာက်တိုင်း၊ အေရှ့အေနာက် ေတာင်ေြမာက်ဘယ်မှာ သိဖို့ရာအတွက် ပထဝိကို အရင်ေလ့လာရမယ်ဆိုတာ သည်အသက်သည်အရွယ်ေရာက်မှ ရိပ်မိပါတယ်။ ဆယ်တန်းတုန်းက ကျက်ခဲ့တာေတွ ဘယ်ေရာက်သွားပါလိမ့်။ ြမန်မာြပည်တွင် ေလယာဉ်ကွင်းရှိေသာြမို့များမှာ..ဆိုတဲ့အပုဒ်ဟာ ပထဝီမှာ အရှည်ဆံုးပါပဲ။ အလွတ်ရေအာင်ေတာ့ ကျက်ခဲ့သား။ အခုစဉ်းစားြကည့်မိေတာ့ ေလယာဉ်ကွင်းရှိတိုင်းေရာ ေလယာဉ်ဆင်းနိုင်လို့လား။ တစ်ပါတ်မှာ ဘယ်နှစ်ရက်၊ ေလယာဉ်က ဘယ်နှစ်စီးပဲရှိတာ။ ဖလိုက်ကင်ဆာ၊ ကွင်းချိန်း၊ ဒေလးဆိုတာေတွနဲ့ ဘာမှလည်း အသံုးမဝင်ပါလား။ ဝိုင်းေမာ်ြမို့ လို့ ြကားလိုက်ရင် ဝါေရှာင်ဆည်ရှိတယ် လို့ လွှတ်ကနဲ ေြဖနိုင်တာပဲ ရှိတယ်။ တကယ် အလုပ်ြဖစ်မြဖစ် ဘယ်သူမှ မသိဘူး။
ပျဉ်းမနားက သြကားစက်တို့။ နမ္နတူက ေဘာ်တွင်းတို့၊ ဘာလုပ်ဖို့ အဲဒါေတွ ြကက်တူေရွးလို ကျက်ခိုင်းထားပါလိမ့်။ ေြမပံုဆို ကိုယ့်ဘာသာကိုယ် အိမ်မှာဆွဲြကတဲ့။ အိမ်စာပဲေပးလိုက်တာ။ နမူနာေတာင် ဆွဲမြပဘူး။ ကိုယ့်ဘာသာဆွဲတဲ့ပံုများကလည်း ေတာ်ချက်နှယ်။ အစက စတဲ့ေနရာကို ဘယ်ေတာ့မှ ြပန်မေရာက်ဘူး။ လွဲြပီး ဟ ေနတဲ့ ြပည်နယ်နဲ့တိုင်းေတွချည့်ပဲ။ သမိုင်းဆိုရင် ပိုလို့ေတာင်ဆိုးေသး။ အြဖစ်အပျက်ေတွကို စာစီစာကံုးတစ်ခုလို ေရးတဲ့သူကေရးေပးြပီး ၏ သည် မလွဲ အလွတ်ကျက်။ ဒုတိယကမ္ဘာစစ်ြကီးြပီးတာနဲ့ ကမ္ဘာ့သမိုင်းက ဆံုးသွားြပီ။ ဖက်ဆစ်ေတာ်လှန်ေရးြကီး ေအာင်ြမင်သွားကတည်းက ြမန်မာ့သမိုင်းကို ရပ်ထားတာ။ ေချာက်ထဲကျလို့ ကယ်တင်လိုက်ရတဲ့ အခန်းေတွေတာင် မသင်ေတာ့ဘူး။ စာေမးပွဲမှာ မေမးလို့။ ဗီယက်နမ်နဲ့ ဂျာမနီဟာ ြပန်ေတာင်ေပါင်းြပီးသွားတာြကာေပါ့။ ဘယ်တုန်းက နှစ်ြခမ်းကွဲသွားမှန်းေတာင် မသိလိုက်ဘူး။ ကိုရီးယားဆိုတာ နှစ်ခုရှိမှန်း အာဇာနည်ကုန်း ဗံုးေပါက်ေတာ့မှ သိရတယ်။ ေဘာဂေဗဒဆိုတာများ အခုေတွးြကည့်ေတာ့ ရယ်စရာေကာင်းချက်နှယ်။ သမဝါယမအေြကာင်းက တဝက်၊ ဆိုရှယ်လစ်စီးပွားေရးစံနစ်ဆိုတာက တဝက်။ ဒါေပမယ့် ဘာမှ စဉ်းစားမေနနဲ့ေလ။
ကိုယ့်အလုပ်မှ မဟုတ်တာ။ ကိုယ့်အလုပ်က ကျက်ဖို့။ မှတ်နိုင်သမျှ မှတ်မိေအာင်ကျက်။ စံြပေမးခွန်းေတွ စံြပအေြဖေတွပဲဟာ။ အကုန်ပါေတာ့ အမှတ်ရမှာေပါ့။ ဒါက သင်ရိုးညွှန်းတမ်းပဲ ရှိေသးတာ။
ဆယ်တန်းေရာက်တဲ့အခါ ကိုယ်ကိုယ်တိုင်ေတာင် လိုက်မမီလိုက်တဲ့ ပညာေရးေရစီးေြကာင်းတစ်ခု အားေကာင်းလာပါတယ်။ ကိုယ်တက်ေနတဲ့ လူတစ်ရာ နှစ်ရာ တန်းခွဲကျူရှင်ေတွက ေတာ်ေတာ်ဒိတ်ေအာက်ေနမှန်း မသိလိုက်ပါဘူး။ သူတို့က ရယ်ကာေမာကာသင်၊ စာအုပ်စာတမ်းေရာင်း၊ အထူးထုတ် စာအုပ်ေရာင်းနဲ့ လုပ်စားေနြကတာတဲ့။ တကယ်တမ်း စာေမးပွဲမှာ ေမးခွန်းအတွက်ေရာ၊ ေြဖြပီး အမှတ်ြခစ်တဲ့ေနရာ၊ အမှတ်စာရင်းလိုက်ြကည့်တဲ့ေနရာမှာ အားကိုးရဖို့အတွက် စာစစ်ဌာနြဖစ်တဲ့ ရန်ကုန်ပင်မတက္ကသိုလ်ြကီးက ဆရာဆရာမေတွကိုယ်တိုင် အိမ်မှာ ဆယ်ေယာက်တစ်ဝိုင်း၊ ငါးေယာက်တစ်ဝိုင်း လိုက်သင်တဲ့ ဝိုင်းကျူရှင်ဆိုတာေတွ ရှိေသးသတဲ့။
အဲဒါေတွဘယ်ချိန်ကျမှသိသလဲဆိုေတာ့ သီတင်းကျွတ်ေကျာင်းပိတ်ရက်အြပီး ေကျာင်းေတွြပန်ဖွင့်တဲ့အခါ အတန်းထဲမှာ လူတစ်ေယာက်မှ မေတွ့ေတာ့လို့ ငါမသိပဲ ေကျာင်းေဆာင်ေြပာင်းသွားတာလားဆို ဆရာမေတွ လိုက်ရှာေမးရတယ်။ “နင်က စာမကျက်ပဲ ေကျာင်းဘာလာလုပ်တာတုန်း” လို့ အေမးခံရေရာ။ အဲဒါ ပရိုက်ဗိတ်စတာဒီဆိုပဲ။ “ဟင် စာေတွြဖင့် ကုန်ေအာင်လည်း မသင်ရေသးပဲနဲ့” လို့ အူေြကာင်ကျားြဖစ်ေနေတာ့ “ကျူရှင်ကသင်မှာေလ။ နင်က ဘာကျူရှင်မှ မတက်ဘူးလား။”တဲ့။ အဲေတာ့မှပဲ ဇာတ်ရည်လည်ေတာ့တယ်။ ဆယ်တန်းမှာ ေအာင်ချက်အေကာင်းဆံုးေကျာင်းေတွဆိုတာ အဲသလို ေကျာင်းသားကို စာကျက်ချိန်၊ ကိုယ်ပိုင်ေလ့လာချိန် ေပးထားရတာကိုး။ သူများေတွက ကိုးတန်းြပီးကတည်းက ဝိုင်းေတွ စ ေနတာမို့ ခုမှ လိုက်တက်လည်း မမီေတာ့ဘူးတဲ့။ မီလည်း မတက်နိုင်ပါဘူး။ ဖိုးအ ေလးရဲ့ ဒစ္စကာဗရီကို အိမ်မှာ တအံတဩေြပာြပြပီး အဲလိုမျိုး ဝိုင်းကျူရှင်ကေလးထားေပးပါ အဖွားရယ်၊ အေဖရယ်နဲ့ပူဆာတဲ့အခါ အဖွားက ေဘာ်လီအကင်္ျီေအာက်နားက ေချွးခံအိပ်ထဲလက်နှိုက်ြပီး “ဘယ်ေလာက်ေပးရသလဲ” လို့ေမးတယ်။
“တစ်ဘာသာမှ ငါးဆယ်ထဲပါ အဖွားရယ်” ဆိုေတာ့ ကယ်ကူေလတာ မလိုတဲ့အဖွားက “သမီးပှူဆာ အေမ ရင်ထုမနာဆိုတာ ဒါမျိုးေပါ့” လို့ေြပာတယ်။ ကိစ္စမရှိပါဘူး။ ရန်ကုန်သားပဲ နည်းတဲ့ကုသိုလ်မှတ်လို့။ တစ်ဆယ်တန်ကျူရှင်ေတွ တက်လို့မကုန် ပံုလို့ ပံုလို့။ ရယ်လည်းရယ်ရေသး။ ြမို့လံုးပတ်လည်လည်း ေလျှာက်လည်းသွားရေသး။ တစ်လြပတ်လည်းတက်တယ်။ နှစ်လြပတ်လည်းတက်တယ်။ ဘာြဖစ်ေသးတုန်း။ အများဆံုးကုန်တဲ့လ မှ ၆၅ကျပ်ရယ်။
မတူတာေတာ့ မတူဘူးေပါ့ေလ။ ဝိုင်းကျူရှင်ေတွမှာက အထူးလျှို့ဝှက် စူပါေဟာ့စေပါ့ ဆိုတာလည်းရှိတယ်။ စာေမးပွဲေြဖမယ့်ည မိဘေတွ ဖုန်းတစ်လံုးနဲ့ မိုးအလင်း အနံခံလိုက်တဲ့ ေအာက်ကွက်ရှင်ဆိုတာလည်းရှိတယ်။ ေြဖြပီးသွားတဲ့အခါ ကိုယ့်အေြဖလွှာ ဘယ်သူ့ဆီမှာ ေရာက်ေနြပီ။ ဘယ်အပုဒ်မှာ ဘယ်နှစ်မှတ်လိုေနလို့ ဆိုတာေတွလည်း ဒိဗ္ဗေသာတနဲ့ြကားရလို့ အချိန်မီ အသက်ကယ်ေဆး လိုက်ထိုးနိုင်သတဲ့။ ကိုယ့်ဘာသာေအာင်မယ် မေအာင်မယ် မသိလို့ ဘုရားတကာလှည့် ပုတီးစိပ်ေနတဲ့အချိန်မှာ သူများတကာေတွေတာ့ အမှတ်ေတွက ေဆးေကျာင်းမီလို့ ဘိုင်အိုကျူရှင်ေတွေတာင် စကုန်ြပီ။ လူဆိုတာက အလွှာအမျိုးမျိုး ရှိတယ်ေလ။ အဲသည်အလွှာေတွက တီတီစီတို့၊ ဒဂံု(၁)တို့၊ လသာ(၂)တို့၊ စိန်ေအာ်ဂက်စတင်း၊ စိန်ဖလိုးမီးနား၊ လူကံုတန်သားသမီးများေနတဲ့ေကျာင်းေတွကဆိုေတာ့ ေအခန်း ဘီခန်း စီခန်း၊ အတန်းရှိလူကုန် ေဆးေကျာင်းဝင်တယ် ဆိုတဲ့ဟာမျိုးေပါ့။
ကိုယ်တို့စိန်ေပါေကျာင်းကေတာ့ ေဆးေကျာင်းဝင်တာ ခုနစ်ေယာက်ထွက်တယ်။ ကျူရှင်ဆိုတာ မူးလို့ရှူစရာမရှိပဲ ေကျာင်းကဆရာမေတွကိုယ်တိုင် ေကျာင်းအိပ်ေကျာင်းစား တုတ်တစ်ေချာင်းနဲ့ စာကျက်ခိုင်းတဲ့ တစ်နိုင်ငံလံုးမှာ ေအာင်ချက်အေကာင်းဆံုး ပဲခူးကေကျာင်းေတွလည်း ြကားဖူးပါတယ်။ ေဆးေကျာင်းကို ဝင်လာတဲ့အထိ အဲသည်အလွှာေတွက ေရာမသွားဘူး။ သပ်သပ်စီေနတယ်။ ကိုယ့်ထက်ဆိုးလို့ ညတိုင်းညတိုင်း လမ်းေဘးဓါတ်တိုင်ေအာက် စာကျက်ရတယ်ဆိုတဲ့သူေတွလည်း ေဆးေကျာင်းေတာ့ေရာက်တာပါပဲ။ မှားေနတာက ပညာသင်ေနတာလို့ မခံစားရပဲ ကေလးေတွကို ကိုယ်လိုချင်တဲ့ပံုစံြဖစ်ေအာင် ရိုက်ေမာင်းပုတ်ေမာင်း ထုထုေထာင်းေထာင်းလုပ်ေနတဲ့ အိုးထိန်းသည်များနဲ့ပဲ တူေနတယ်။ စဉ့်အိုးေဈးေကာင်းရရင် စဉ့်အိုးေတွချည့်ပဲ ထုတ်မယ်။ ေြကွအိုး အဝယ်လိုက်ရင် ေြကွအိုးေပါ့။ ရွှံ့ကေလးေတွက ဘာြဖစ်ချင်တယ်ဆိုတဲ့ စိတ်ရှိစရာမလိုဘူးေလ။
ရှိရင်လည်း ရွှံ့စိတ်ပဲ ရှိေတာ့မှာေပါ့ေလ။ တစ်သက်လံုး အိပ်ေမာကျေအာင်ညှို့ထားခံရတဲ့ စဉ်းစားဆင်ြခင်ဉာဏ်ဟာ အမိန့်နာခံမှုေအာက်မှာ အသားေသလာေရာ။ ပညာသင်တယ်ဆိုတာ မှတ်ဉာဏ်တစ်ခုတည်းကို ေလ့ကျင့်ေပးတဲ့အရာလား။ Portable hard disc ေလာက်မှ အသံုးမဝင်လိုက်ေလြခင်း။
ေခတ်ေရစီးေြကာင်းဆိုတာကေတာ့ အရှိန်အဟုန်ြကီးပါတယ်။ ကိုယ်ေမျာခဲ့တဲ့ ဒိုက်ပံုနဲ့ ကိုယ့်ေအာက်ကညီငယ်ေတွ ေမျှာချရတဲ့ ဒိုက်ပံုေတွကလည်း မတူြပန်ဘူး။ ၈၈ ေနာက်ပိုင်းမှာ တက္ကသိုလ်နယ်ေြမဆိုတာ အချုပ်အြခာအာဏာကို ရန်သတ္တရုြပုနိုင်အံ့ေသာ ဆူးေြငှာင့်ရန်စွယ်သဖွယ် သေဘာထားလာြကတယ် ထင်ပါရဲ့။ ေြမမလှန်ပဲ သင်းသတ်သလို အသတ်ခံထားရတဲ့ ပင်မတက္ကသိုလ်ြကီးေတွမှာ တို့ဆရာပါေမာက္ခြကီးေတွခမျာ ကျပ်ကုန်းထဲ အိပ်ယာနိုးတဲ့သူလို ဂေယာင်ေြခာက်ြခား ြဖစ်ကုန်ြကမလားမသိ။ စမ္ပာနဂိုရ်မှာ တိေမွးကုတက္ကသိုလ်ဖွင့်၊ ေဖာင်ေတာ်သီမှာ ေရေြကာင်းသိပ္ပံဖွင့်၊ ဝါးဘေလာက်ေသာက်မှာ သွားဘက်ဆိုင်ရာေဆးတက္ကသိုလ်၊ ဂွြမို့မှာ နည်းပညာတက္ကသိုလ်၊ ထင်သလို အစပ်အဟပ်နဲ့ တက္ကသိုလ်ေတွ မှိုလိုေပါက်ေစေတာ့တယ်။
သတင်းမလာခင်ေအာ်တဲ့အခါ ယခင်က တက္ကသိုလ်ေပါင်း သည်ေလာက်သည်ေလာက်ကေန ယခုဘုန်းေတာ်ေြကာင့် ေဟာသေလာက် ေဟာသေလာက် ဆိုတာေလာက်ပဲ အေရးထားေလရဲ့။ ကေလးေတွကေတာ့ ပိုေတာင်ဆိုးေသး။ နှစ်ြပည့်လို့ အချိန်တန် စာရွက်ကေလးတစ်ရွက် ရရင်ြပီးြပီ။ မိတ္တူကူးစက်မပါရင် ဘာစာေမးပွဲမှ ေြဖလို့ မရနိုင်ဘူး။ အေြဖလွှာစာရွက်ကေလးေပါ်မှာ ခဲတစ်ေြကာင်းြခစ်စရာမလိုပဲ အမှတ်ကေလးမှတ်ေပးလိုက်ရံုနဲ့လည်း ြပီးသတဲ့။ ေကျာင်းြပီးစ ကျူတာေပါက်စကေလးများအဖို့ ဖားကန့် မိုင်းရှူးသွား ေကျာက်တူးစရာမလိုပဲ ေဝးလံေခါင်ဖျား တက္ကသိုလ်ေလးများဆီ ကျူရှင်သွားေပးလိုက်ရင် ေလာ်ပန်ြဖစ်ေတာ့တာပဲ။ ကိုယ်တို့ဝန်ြကီးဌာနနဲ့ ကွာသွားတာက ရန်ကုန်ေဈးထက် နယ်ေဈးေတွက ေြကာက်ခမန်းလိလိ ြကီးကုန်ေရာဆိုပဲ။ သူတို့ကျူရှင်ဆိုတာကလည်း အံဖွယ်သုတဗျား။ တက်ချင်တက် မတက်ချင်ေန။ တက်တယ်လို့ စာရင်းသွင်း၊ လခေပး၊ ခံုနံပါတ်ကေလး ေရးေပးလိုက်ရင် ပွဲသိမ်းေရာတဲ့။ ဟုတ်ေလာက်ဘူး ထင်ပါတယ်ဗျာ။ သူများေြပာတာ ြကားမိတာပါ။ ေတာ်ေတာ်ြကာ ကျုပ်တရားစွဲခံေနရဦးမယ်။ တကယ်တက်ဖူးတဲ့သူေတွပဲ ေမးြကည့်ေတာ့။
ကိုယ်ေတွ့သိတာေတွ ေြပာရမှာြဖင့် စတာဒီဂိုက်ဆိုတဲ့ လူတန်းစားကေလးေပါ်လာသဗျ။ ေဆးေကျာင်းသားကေလးေတွက ကိုးတန်း ဆယ်တန်းေကျာင်းသားကေလးေတွကို အတူတူ စာလာကျက်ေပးရတာ။ စေကာစက မတိမ်းမယိမ်းအရွယ်ကေလးေတွကို ပူးပူးကပ်ကပ် ပစ်ထားလိုက်ေတာ့ ကိုယ်နဲ့သိသမျှ ဂိုက်လုပ်စားတဲ့ေကျာင်းသားေလးေတွဟာ ရည်းစားရြပီဆိုရင် သူတို့တပည့်ေလးေတွနဲ့ ကင်းတာ ရှိကို မရှိဘူး။ အြပင်ကျူရှင်ေတွမှာလည်း တည်ြကက်ကေလးေတွအြဖစ် နံမယ်ခံစားလို့ရေတာ့ တချို့ဆို ေဆးေကျာင်းေတာင် မနည်းြပီးေအာင် တက်ယူရတယ်။ ကျူရှင်စီးပွားေရးထဲ ေရာက်ကုန်ေရာ။ အလွတ်ပညာသင်ေကျာင်းဆိုတာေတွ ေပါ်လာတဲ့အခါမေတာ့ ပညာဆိုတာ ေရွှနဲ့စက်ဝယ်ရတယ်ဆိုရင်ေတာင် တစ်ြပားနှစ်ြပား ပဲနံြပားအစား မဟုတ်ေတာ့ဘူး။
အထုပ်လိုက် အထည်လိုက်ြကီး ြဖည်ရေလသတည်း။ ပညာရွာြကီးကျယ်ြပန့်လာတဲ့အခါကျေတာ့ သံုးစားလို့မရတဲ့ ြပည်တွင်းပညာေရးေတွကို လက်ညှိုးထိုးြပီး ကမ္ဘာအရပ်ရပ်က ေကျာင်းတကာ့ေကျာင်း၊ ဘွဲ့တကာ့ဘွဲ့ေတွဟာ စေကာ်လာကေလး ငါးြပားဖိုးေလာက် ငါးစာတပ်ြပီး ေဂါ်ဇီလာမိမလား၊ ေဝလငါးမိမလား လာလာမျှားြကတယ်။ GCE တို့၊ LCCI တို့၊ IELTS တို့၊ TOEFL တို့ အရမ်းေခတ်စားလာတယ်။ ြပည်တွင်းမှာ ရှိရှိသမျှေသာ ပညာရပ်အသီးသီးအတွက် ဘွဲ့ဒီကရီဆိုသမျှဟာ ေနာင်တချိန်ချိန် နိုင်ငံြခားဘွဲ့ယူတဲ့အခါ မက်ထရစ်ေအာင်သလို အေြခခံအဆင့်ကေလးအြဖစ် အသိအမှတ်ြပုခံရဖို့ေတာင်မှ ေတာ်ေတာ် ရုန်းယူရပါတယ်။ သူတို့ဆီ အလုပ်လုပ်ချင် သူတို့ဘွဲ့နဲ့မှ စိတ်ချလက်ချ အလုပ်ခန့်တာ မဟုတ်လား။
ကိုယ့်ေခတ်တုန်းက ကိုယ့်အတိုင်းအတာနဲ့ကိုယ် ကျင်လည်ခဲ့သလို၊ ညီငယ်များေခတ်ကျေတာ့လည်း သူတို့အတိုင်းအတာနဲ့သူတို့ ကျင်လည်ခဲ့တဲ့ ပညာေရးေရစီးေြကာင်းြကီးဟာ အခုေတာ့ မသိချင်ေယာင်ေဆာင်၊ မဆိုင်သလိုေနလို့ မရေတာ့ြပန်ပါဘူး။ ကိုယ့်သမီးလက်ထက် ေရာက်လာမှပဲကိုး။ ေကျးဖူးရှင်မေလးက ခုထက်ထိေတာ့ ပညာေရးကို စိတ်ဝင်စားဟန် မြပေသးပါဘူး။ အဲသည်ဥမမယ်စာမေြမာက်အရွယ်ကေလးနဲ့ ပညာေရးဆိုတာ ဘာမှ သံုးစားလို့ မရဘူးလို့ အယူလွဲေနသလားမသိ။ ဆရာဝန်ဆိုတာကေတာ့ သူ့အေဖြမင်ရတာနဲ့ကို ဘဝဆက်တိုင်း မြဖစ်ရပါလို၏ ဆုပန်လိမ့်မယ်။ နိုင်ငံြခား ေကျာင်းသွားတက်ချင်ပါတယ် ဆိုြပန်ရင်လည်း အဖွားတုန်းကလို သမီးပူဆာ အေဖရင်ထုမနာ ြဖစ်ရဦးမယ်ထင်ပါရဲ့။ ကိုယ်ကလည်း လိုက်နိုင်စရာ အေြကာင်းမရှိ။
မိဘမျက်ကွယ်မှာ ဘယ်စာကို ဘယ်နှစ်ဝါ ညည်းသင်မလို့တုန်းလို့ ေမွးအဖေလးကို သံချိုေနှာလို့ ေြပာခိုင်းလို့လည်း မြဖစ်။ မသွားပါနဲ့ သမီးရယ်။ ကိုသာဇံသူစိတ်ဆိုး ေဗျာေကာက်ြကီးနဲ့ထိုးလိမ့်မယ် လို့ ေြခာက်လှန့်ထားရေတာ့မလို။ သူ့စိတ်ထဲမှာ အရမ်းအရမ်းကို ပညာတတ်ြကီး ြဖစ်ချင်လာတယ်ဆိုရင်ေတာ့ “အိုေလး စားဖိုေထာင့်မှာလ ေမွးဖငယ် မြကံနိုင်လို့ ေယာင်းမကို ကိုင်ကာကိုင်ကာ မှိုင်မိတယ်ေလး။ တလကွန်းေဝး..။” လို့ မွန်သံဝဲဝဲကေလးနဲ့ ငိုချင်းချရေတာ့မှာပဲ။ ေတာ်ေတာ်မုန်းဖို့ေကာင်းတဲ့ ရှားလမိန်းြကီး။ ေမွှကိုေမွှတယ်။ ဒင်းေတာ့လား ေတွ့များေတွ့လိုက်ရင်ေလ…။ ဟွင်း ဟွင်း။ ကဲ သည်တခါ နှုတ်ဆက်မယ့် သီချင်းကေလးက အဆိုေတာ်ရူး တဲ့ဗျား။
“ေကျာင်းတုန်းက သင်ြကားခဲ့ရတဲ့ နိုင်ငံ့သမိုင်းရယ် သိပ္ပံ၊ ဝိဇ္ဇာ၊ ပထဝီ၊ သခင်္ျာ၊ ြမန်မာစာ၊ မသင်ချင်ေပါင်။
အဆိုေတာ်လုပ်ရန် ြကံရွယ်၊ ရန်ကုန်သွားဖို့ ရထားလက်မှတ်ဝယ်။ ဘူတာြကီးမှာ ေလးဘီးကား ငှားြပီးေတာ့ ဒရိုင်ဘာကို ေရှ့ေဆာင်ကာသာရယ်၊ နိုင်ြမန်မာကို ေတွ့ေအာင်ရှာမယ်။
နံမယ်ြကီးမယ့် သီချင်းေလးတစ်ပုဒ်ေတာ့ ေရးေပးပါ ဆရာရယ်…။”
0 comments:
Post a Comment