ရခိုင်ြပည်နယ်မှာ ြမစ်ေချာင်းအင်းအိုင်ေတွ ေပါများတယ်ဆိုေပမယ့်လည်း ရိုးမေတာင်ေြကာြကီးက ဘဂင်္လားပင်လယ်ေအာ်ြကီးနဲ့ကပ်လျက် အြပိုင်တည်ေနတာဆိုေတာ့ ေြမာက်ဘက်ပိုင်းမှာသာ ကုလားတန်ြမစ် (သူတို့ေခါ် ကစ္စပနဒီ)၊ ေလးြမို့ြမစ်၊ ေမယုြမစ်၊ နတ်ြမစ်ရယ်လို့ ြမစ်တပ်ေခါ်စရာရှိြပီး ကျန်တာကေတာ့ ေချာင်းငယ်ေြမာင်းငယ်ကေလးေတွ များပါတယ်။
ြပည်မကြမစ်ြကီးေလးသွယ်လို ြမန်မာြပည်တနံတလျား ေဝးလံေခါင်ဖျား စီးဆင်းေနစရာမလိုပဲ ရခိုင်ရိုးမက စီးကျလာရင် ရွှတ်ကနဲ ပင်လယ်ဝ ေရာက်သွားပါေလေရာ။ ဒါေပမယ့်လည်း ကုန်းတွင်းပိုင်းကို ဝင်ေလသမျှ မုတ်သုန်မိုးေတွက သူ့အေပါ်မှာ အရင် ချစ်မိုးေစွခဲ့တာဆိုေတာ့ အင်မတန်စိမ်းလန်းတဲ့ ေရေဝေရလဲ ေတာေတာင်သျှိုေြမာင်ကေလးေတွ ေပါပါတယ်။
ေချာင်းဆိုေပမယ့်လည်း အညာေဒသက ေဒါင်းေသတို့ ဆင်ေသတို့လို ေနွမှာ ေရစပ်စပ်ပဲကျန်တဲ့ သဲေချာင်း၊ ေတာင်ကျေချာင်းမျိုး မဟုတ်ပဲ ေရအားေကာင်းေကာင်း ေချာင်းဝကျယ်ကျယ်နဲ့ပါ။ ေရစီးတန့်သွားလို့ သဲေငွေသာင်ကျွန်း ထွန်းစရာေတာင် သိပ်မရှိလှပါဘူး။ ေရစီးရှိန်မကုန်ခင် ပင်လယ်ဝကြပန်တက်လာတဲ့ ဒီေရအတက်အကျနဲ့ေတွ့ေတာ့ ြမစ်ဝကျွန်းေပါ်အရပ်လိုပဲ ေလှကေလး ေလာင်းကေလးေတွနဲ့ သွားရလာရ လွယ်ကူြကတာေပါ့။ သို့ေသာ်လည်း ဟိုဘက်မှာလို ေဗဒါေတွ ဒိုက်ပံုေတွေတာ့ မေတွ့မိပါဘူး။ အုန်းပင် ဓနိေတာ၊ ကိုင်းေတာြကီးေတွပဲ ေပါပါတယ်။
ရန်ကုန်-စစ်ေတွ ကားလမ်းမြကီးဆိုတာေတာင် ေပါ်လာတာ ဘာမှ မြကာေသးပဲ ခုထက်ထိ ေဖာက်လို့ေကာင်းတုန်း၊ ြပင်လို့မဆံုးရှိတုန်းဆိုေတာ့ ရခိုင်မှာစည်ကားတဲ့ ြမို့ြကီး ရွာြကီးများဟာ ေရဆိပ်ရှိတဲ့ေနရာေတွြဖစ်ေနေတာ့တာ မဆန်းပါဘူး။ ဒါေြကာင့်လည်း ေတာင်ကုတ်ေလာက်က ကေလးထိန်းလာလုပ်တဲ့ သူငယ်မေလးေတွက စစ်တိုင်းြကီး ရံုးစိုက်ရာ အမ်းေရွှြမို့ြကီးကို ဂနိုင်စာရင်းသွင်းထားြပီး ေရွှထွက်ရင်ေတာင် မေနနိုင်ေပါင်ေတာ် လို့ ေအာ့ေြကာလန်ြကတာေနမှာပ။ ရံုးေတာ်ေပါ်က ေစလိုရာေစ ဘိုးဘိုးြကီးများကေတာင် “ရခိုင်ြပည်နယ်တစ်ခုလံုး ဘယ်ေနရာသွားသွား၊ သွားချင်တဲ့ေနရာသွား ဆရာဝန်တစ်ေယာက်အတွက် ထမင်းငတ်စရာမရှိဘူး။ အကုန်ဂျီပီေကာင်းတယ်။ အမ်းကလွဲလို့။” လို့ ေြပာစမှတ်ရှိြကတာ ြကားနာဖူးပါရဲ့။
ကိုယ်ကေတာ့ အမ်းမှာ ေပျာ်ေပျာ်ြကီးေနလာခဲ့တာ ြကာြပီဆိုေတာ့ တယ်ဟုတ်တဲ့ငါပါလားလို့ စိတ်ြကီးေတွ ဝင်ြပီး ဒီတစ်ခါေတာ့ ရခိုင်မှာ အေခါင်ဆံုးလို့ ဆိုတဲ့ အမ်းြမို့နယ်ထဲက အေခါင်တကာ့ အေခါင်ဆံုးဆိုတဲ့ ေနရာေလးေတွကို သွားလည်ချင်စိတ်ေတွ ေပါက်လာပါတယ်။ ဒါနဲ့ပဲ အမ်းြမို့နယ် ေြမပံုြကီးကို ြကည့်လိုက်တဲ့အခါ ဘာြမို့ ဘာရွာ၊ ဘာအမှတ်တံဆိပ်စာသားကေလးေတွမှ တပ်ထားလို့မရပဲ ပလာဟင်းလင်းြကီးြဖစ်ေနတဲ့ ေြမာက်ဘက်စူးစူးက ဒလက်ေချာင်းဖျားရှိရာကို သွားလည်ြဖစ်ခဲ့ြပန်ပါတယ်။
အဲသည်အရပ်က ဘယ်ေလာက်ေခါင်သလဲဆိုရင် ေြမပံုေပါ်မှာ ေကျးရွာအုပ်စုနံမယ်ေတာင် ထိုးထားစရာ တစ်ခုနှစ်ခုပဲရှိြပီး အစိုးရအုပ်ချုပ်ေရး ရံုးအေဆာက်အဦ ဘာဆိုဘာမှ မရှိ။ ေကျးလက်ကျန်းမာေရးေဆးေပးခန်းေတာင် အခုမှ ေဆာက်မလို့ ေနရာရှာထားတုန်း၊ ကားလမ်းက ေနွအခါမှာ တဝက်ေလာက် ဝင်လို့ရြပီး မိုးတွင်းမှာေတာ့ ေလှနဲ့ဆန်ရံုကလွဲလို့ ဘာမှ မရှိ။ ေချာင်းစပ်မဟုတ်တဲ့ေနရာေတွမှာ ချင်းရွာကေလးေတွရှိြပီး နံမယ်ဘယ်လိုေခါ်သလဲဆို ဘယ်သူမှ ေရေရရာရာ မေြပာနိုင်ပဲ ေတာင်ေပါ်သားေတွ ေနတဲ့ရွာေလးေတွ လို့ပဲ ေြပာြကပါတယ်။ လူေတွေနတာကေတာ့ အမှန်ပါ။ ဘာလို့ဆိုေတာ့ ေဆးရံုကို အဲသည်ဘက် လူနာေတွ ေရာက်ေရာက်လာြကသားပဲ။ များေသာအားြဖင့် ေစာင်ြကားြကီးကို ဝါးဘိုးဝါးနဲ့လျှိုြပီး လူနာကို ေရှ့တစ်ေယာက် ေနာက်တစ်ေယာက်ထမ်းလာြကတာ လမ်းမှာတင် နှစ်ရက်ြကာခဲ့သတဲ့။ ဗန္ဓုလစစ်ချီတဲ့နည်းကို သည်ေန့အထိသံုးေနြကတုန်းပါပဲ။ ေဆးရံုမှာေတာ့ အဲလိုလူနာေတွလာရင် “ဆရာေရ။ ဟတ်စကီးတစ်စီး ေရာက်ေနတယ်။” လို့ အေြကာင်းြကားြကပါတယ်။
အဲလိုခါဆိုရင် ခါတိုင်းလို “ဟိုဟာလုပ်ထားနှင့် ဒီဟာလုပ်ထားနှင့်” ဖုန်းနဲ့ မှာတမ်းေချွလို့ မရပဲ ကိုယ်တိုင်ချက်ချင်းတက်ြကည့်မှ ြဖစ်ပါတယ်။ ဘာလို့ဆိုေတာ့ သူတို့ေတွက ကိုယ့်ဆီမလာခင် ရမ်းကုေရာ၊ ဓါတ်ကုေရာ၊ နတ်ကုေရာ၊ လုပ်ချင်တာေတွ အကုန် ေပါက်ကရလုပ်ထားြပီး ဘာနဲ့မှ မရလို့ ကိုယ့်ဆီေရာက်လာတာပါ။ ြမန်ြမန်သွားြကည့်ြပီး “ေအာင်မယ်မင်း မေသလို့ေတွ့ရ ေမ့နိုင်ပါရိုးလား။” လို့ သေဘာထားြပီးသာကု၊ ေသမယ့်ကံမပါေသးလို့ ကိုယ့်ဆီေရာက်လာတာဆိုေတာ့ ကိ်ုယ်ကလည်း လုပ်ချင်တာေတွ ေလျှာက်လုပ်လိုက်လို့ ရေသးတယ်။ ေသမှာ မဟုတ်ဘူး။
ေဆးရံုအေနနဲ့ ဒလက်ေကျးရွာအုပ်စုကို သိေနရတဲ့အေြကာင်းကေတာ့ ကာကွယ်ေဆးထိုးထွက်ရင် အေဝးဆံုးေနရာ (ညအိပ်ညေန သွားမှရတယ်) တီဘီလူနာေတွ ေဆးြပတ်သွားရင် အလိုက်ရခက်ဆံုးေနရာ (တစ်လတစ်ခါ ေဆးလာထုတ်ဖို့ ချိန်းတာေတာင် ြပန်လာနိုင်ဖို့ မလွယ်)။ ေကျးလက်ကျန်းမာေရးေဆးေပးခန်း အသစ်ကေလးတစ်ခု တိုးချဲ့ဖွင့်ထားေပးမယ့်ေနရာ လို့ ရင်းနှီးြပီးသားပါ။ အမ်းကမေြပာင်းခင် တစ်ေခါက်ေလာက်ေတာ့ သွားအြကည့်ချင်သား လို့ စိတ်ကူးမိေနတုန်း ရန်ကုန် ေဆးသုေတသနက ငှက်ဖျားေရာဂါ ကွင်းဆင်းေလ့လာကုသေရးအဖွဲ့ေရာက်လာေတာ့ အေတာ်ပဲ ြဖစ်သွားတာေပါ့။ ကိုယ်မေရာက်ဖူးေသးတဲ့ေနရာေတွကို ခပ်တည်တည်နဲ့ လူတတ်ြကီးလုပ်ြပီး လိုက်လိုက်ပို့ရတာ ဘယ်နှစ်ခါရှိပလဲေတာင် မမှတ်မိေတာ့ဘူး။ မသွားခင်မှာ ပထဝီေလး သမိုင်းေလး ကိုယ့်ဘာသာ ရှာြကံေမးြမန်းဖတ်ြဖစ်ေတာ့ စိတ်ဝင်စားစရာေကာင်းတာေတွ သွားေတွ့ပါတယ်။
ေြမပံုေပါ်မှာြကည့်ရင် အမ်းြမို့နယ်ဆိုတာ ရခိုင်ရိုးမကို အမ်းေချာင်းကေလးက ြဖတ်စီးသွားလို့ ြဖစ်လာတဲ့ ေတာင်ြကားလမ်းကေလးေပါ့။ သူ့ထဲကို သယုေချာင်းတို့၊ ဟင်းရွက်ေချာင်းတို့ ေချာင်းငယ်ကေလးေတွ ဟိုနားကစီးဝင် သည်နားကစီးဝင် ဝင်တယ်။ တြခား ကိုယ်မသိတဲ့ေချာင်းေတွလည်း ရှိလိမ့်ဦးမယ်။ အဲသည်ေတာင်ြကားလမ်းကေလးရဲ့ ေြမာက်ဘက်မှာေတာ့ မန်းေရွှစက်ေတာ် ဘုရားပွဲက ြကည့်ရင် ဖုန်တလံုးလံုးနဲ့ အေနာက်ဘက် ေတာင်ေပါ်တက်သွားတဲ့ ငဖဲဆိုတဲ့ ချင်းရွာကေလးကို ေရာက်တယ်။ အဲသည်ရိုးမေတာင်တန်းြကီးရဲ့ အေရှ့ဘက်ကဟာ ေစတုတ္တရာြမို့နယ်။ အေနာက်ဘက်ဆင်းသွားရင် မင်းြပားြမို့နယ်။ အလယ်က ေတာင်ေပါ်အရပ်ဟာ ေြမပံုေပါ်မှာ ပလာြကီးြဖစ်ေနတဲ့ ေတာင်ေပါ်သားတို့ေနထိုင်ရာ အရပ်ပဲ။
ေမာရစ်ေကာလစ်ေရးတဲ့ ဧကရီဖွားေစာဝတ္ထုထဲမှာ အဲဒါ သက်တိုင်းြပည် လို့ေခါ်တယ်။ နရသီဟပေတ့ရဲ့ စစ်ေသနာပတိ သေရပစ္စယပေတ့ရဲ့ စစ်တပ်ြကီးတစ်ခုလံုးကို ေလးြမှားတစ်ချက်ေတာင် မပစ်ရပဲ တပ်ပျက်သွားေစတဲ့ ဝိဉာဉ်များနဲ့ စစ်တိုက်နိုင်သူေတာင်ေပါ်သားေတွ ေနထိုင်ရာ အရပ်ပါတဲ့။ အမတ်ြကီးရာဇသြကင်္န်ကိုယ်တိုင် စစ်အင်အားအလံုးအရင်းနဲ့ ေြခာက်လတစ်နှစ် ပိတ်ဆို့တိုက်ခိုက်ေတာ့မှ သက်မင်းက အညံ့ခံလို့ ပုဂံသားေတွ အနိုင်ရသွားေပမယ့် ရာဇသြကင်္န်ေတာင် အဲသည်ကအြပန် ကံကုန်ရှာတယ် လို့ဆိုတယ်။ သက်တိုင်းြပည်ရှိတဲ့ အေထာက်အထားအေနနဲ့ သက်ြမို့ေဟာင်းဆိုတာရယ်၊ ေြမာက်ဦးမှာ ေတွ့ခဲ့သလို ေကျာက်ဆစ်ေကျာက်တိုင် ေရှးေဟာင်းလက်ရာ အစုအပံုေတွရယ် ေတွ့ခဲ့ရြပီး သက်မင်းသမီးညီအမေတွ တည်ထားတဲ့ ဘုရားေစတီေတွ ဖူးခဲ့ရပါတယ်။ ထူးြခားတာကေတာ့ သက်မင်းသမီးဘုရားအမေလးေတွဟာ ရခိုင်မင်းသမီးေတွလို ေမှာက်ေတာ်ြကီး၊ ေမှာက်ေတာ်လတ်၊ နတ်သျှင်မယ်၊ စသည်ြဖင့် နံမယ် စိမ်းစိမ်းြကီးေတွ ေပးမထားပဲ ြမဇီဝါ၊ ြမသီတာ၊ ြမမာလာ လို့ အင်မတန် ြမန်မာဆန်သေလာက် ေရှးမကျတဲ့ အမည်ေလးေတွ မှည့်ထားြကပါတယ်။ ဘုရားသမိုင်း ပါးစပ်ရာဇဝင်ေတွကေတာ့ တစ်ေကျာင်းတစ်ဂါထာ ေြပာဆိုေနြကြပီး သူတို့ဆီက ဘုရားတိုင်းဟာ မြကာခန ဓါတ်ေတာ်ေတွ ကွန့်ြမူးြကတယ်။ ဆင်လာဖူးတယ်။
ကျားလာဖူးတယ်။ နဂါးလာဖူးတယ်လို့ ဒဏ္ဍာရီပံုေတွလည်း ရက်စွဲအတိအကျနဲ့ အခိုင်အမာဆိုြကေလေတာ့ စာအုပ်အငှားဆိုင်ေတွမှာ အေတွ့ရများတဲ့ ဂမ္ဘီရတို့ လျှို့ဝှက်ဆန်းကျယ်တို့ထဲ ပါြပီးေလာက်ေရာေပါ့ လို့ ေအာင့်ေမ့မိပါတယ်။
ဒလက်ေချာင်းဖျားရဲ့ ေနာက်ထပ် စိတ်ဝင်စားစရာတစ်ခုကေတာ့ ဘိုးေတာ်ဘုရားလက်ထက်က သားေတာ် အိမ်ေရှ့ဥပရာဇာ ရခိုင်ကို စစ်ချီတဲ့အခါ သူက ပန်းေတာင်းကတဆင့် ေတာင်ကုတ်လမ်းအတိုင်း ချီပါသတဲ့။ လက်ဝဲေြကာင်းချီတဲ့ သတိုးမင်းေစာက ဘားအိုင်ကေနချီြပီး ဒလက်ြမစ်ဆိပ်ကေစာင့်ပါသတဲ့။ လက်ယာေြကာင်းချီတဲ့ သီရိဓမ္မရာဇာက လင်းပေတ့ကချီြပီး တန်လွှဲေချာင်းဆိပ်ကေစာင့်ပါသတဲ့။ ေရေြကာင်းချီသူ ေနမျိုးေကျာ်ထင်က ေမာ်တင်စွန်းဘက်က ပတ်လာြပီး သားေတာ် ဥပရာဇာနဲ့အတူ ရမ်းြဗဲက ရခိုင်အိမ်ေရှ့စံကို အရင် သိမ်းပါသတဲ့။ ေနာက်မှ ဒလက်ေချာင်းဝမှာ လာဆံုြပိး ဓညဝတီကို ဆက်ချီတယ် လို့ ဆိုပါတယ်။ ဦးေမာင်ေမာင်လတ်ေရးတဲ့ ကုန်းေဘာင်ေခတ် ြမန်မာရာဇဝင်ေတာ်ြကီးအရဆိုရင်ေတာ့ အဲသည် ဒလက်ေချာင်းဖျားအရပ်ဆိုတာ ြမန်မာ စစ်သည်ဗိုလ်မင်းေတွ စစ်စခန်းချခဲ့တဲ့ေနရာ၊ စစ်ြပင်စစ်ခင်းခဲ့တဲ့ေနရာ၊ ဗျူဟာအချက်အချာကျတဲ့ေနရာလို့ ဆိုရမလိုေပါ့။ သူတို့ေခတ်မှာေတာ့ သက်တိုင်းြပည်ရှိေသးတယ်ဆိုတဲ့ အေထာက်အထား မေတွ့ရေတာ့ပါဘူး။
သို့ေသာ်ြငားလည်း ရခိုင်ြပည်နယ်မှာ မှီတင်းေနထိုင်ြခ့ြကတဲ့ တိုင်းရင်းသားမျိုးနွယ်စု လူနည်းစု (Minority Ethnics) ဆိုတာေတွထဲမှာ သက်၊ ကမ်းယံ၊ ပျူ၊ ြမို၊ ခမီ။ ဒိုင်းနက် လို့ေခါ်တဲ့ ေတာင်ေပါ်သားတိုင်းရင်းသားေတွ ရှိခဲ့တယ်ဆိုတာ ြမန်မာ့စွယ်စံုကျမ်းေတွ ထဲမှာေရာ၊ စစ်ေတွနဲ့ ေြမာက်ဦးက ယဉ်ေကျးမှုြပတိုက်ေတွထဲမှာေရာ အေထာက်အထား ခိုင်ခိုင်မာမာ ရုပ်လံုးရုပ်ြကွေတွနဲ့ ြပသထားပါတယ်။ အဲသည်တိုင်းရင်းသားမျိုးနွယ်စုကေလးေတွအဖို့ မျိုးတုန်းေပျာက်ကွယ်သွားေတာ့မယ့် အန္တရာယ်ရှိေနြပီလို့ေတာင် ဘယ်သူကမှ မေြပာနိုင်ေတာ့ပါဘူး။ သူတို့ကိုယ်သူတို့ မျိုးတုန်းေပျာက်ကွယ်ရပါေတာ့မယ်ဆိုြပီး နိုင်ငံတကာမှာ ကလိန်ေစ့ြငမ်းစင် အသံေကာင်းဟစ်ေနတဲ့ သိန်းေပါင်းများစွာေသာ ဘဂင်္ါလီကျူးေကျာ်သူေတွရဲ့ အနိုင်ကျင့်နှိပ်စက်မှုေြကာင့် အမှန်တကယ် မျိုးတုန်းေပျာက်ကွယ်သွားတာ ြကာေတာင်ြကာလှမှပဲကိုး။ လူကိုလူချင်းြမိုတဲ့ဘဝမှာေတာ့ သူတို့ ကုလားကုလားချင်းေတာင် မချန်တာမို့ အခုဆိုရင် ကမာန်လူမျိုးေတွ၊ မရမာြကီးလို့ေခါ်တဲ့သူေတွေတာင် အမျိုးေပျာက်လုလု ြဖစ်လာပါြပီ။ (မယံုရင် ကိုြမေအးဆိုတဲ့လူြကီးကို ေမးြကည့်) ေတာ်ြပီကွယ်။ ဒီဘူတာ မဆိုက်ချင်လို့ ဆက်ေမာင်းလိုက်ေတာ့မယ်။ အခုေလာေလာဆယ် ဒလက်ေချာင်းဖျားမှာ ဘယ်သူေတွ ေနြပိး ဘာေတွ လုပ်ကိုင်စားေသာက်ြကသလဲ။
ဒလက်ေချာင်းဆိုတာ ရန်ကုန်စစ်ေတွ ကားလမ်းေပါ်မှာ ေဆာက်ထားတဲ့ တံတားအြကီးြကီးေတွထဲက ကဇုကိုင်းတံတားြဖတ်ထိုးထားတဲ့ေချာင်းြကီးပါ။ အမ်းြမို့နယ်နဲ့ ေြမပံုြမို့နယ် အစပ်နားမှာ ရှိပါတယ်။ မနှစ်တုန်းက အဲသည်တံတားြကီးကျိုးေနလို့ ကားေတွ ညအိပ်ြပီး ဖက်ကူးဖို့ေစာင့်ရတဲ့ေနရာပါ။ အခုေတာ့ ေကာင်းသွားပါြပီ။ ဒလက်ေချာင်းအထက်ကိုတက်ချင်ရင် ကဇုကိုင်းကေန စက်တပ်ေလှကေလးနဲ့ နှစ်နာရီ သံုးနာရီေလာက် ဆန်တက်ရပါတယ်။ ေရတက်ေရကျက ကဇုကိုင်းအထိပဲ ရှိတာမို့ သူ့အညာဘက်မှာ ရပ်ြကီးရွာြကီး မရှိေတာ့သေလာက်ပါပဲ။ အခုသွားတဲ့ ဒလက်ေကျးရွာအုပ်စုဆိုတာ ေရာက်မှပဲ အိမ်ေြခကေလး နည်းနည်းပါးပါး ြမင်ရပါတယ်။ ဒီေရမေရာက်ေတာ့လို့ အေြကဘက်က ကမ်းေထာင်းြကီးတို့ သရက်ေတာင်တို့လို ေရလုပ်ငန်းမဖွံ့ြဖိုးပါဘူး။
ေရချိုရတာေလးတစ်ခုပဲ ရှိတယ်။ စိုက်ေလာက်ပျိုးေလာက်တဲ့ ေြမြပန့်ကျြပန်ေတာ့လည်း များများစားစား မရှိြပန်လို့ ဝမ်းစာေတာင် မင်းြပားက ဝယ်ရတယ် လို့ ေြပာပါတယ်။ မစိုက်ပဲနဲ့ အလိုလို ေပါေပါများများေပါက်ေနတာကေတာ့ ေတာင်ေပါ်က ဝါးေတာြကီးေတွပါပဲ။ ပျိုတို့လူ ယာမလုပ်တယ်။ ဝါးခုတ်တဲ့ေတာင်ဆိုတာ သည်အရပ်ေပါ့။ ြကိမ်ေတွေပါလို့ ြကိမ်ခုတ်တဲ့သူေတွကလည်း ခုတ်ြကပါတယ်။ သစ်ြကီးဝါးြကီးဆိုတာကေတာ့ သိတယ် မဟုတ်လား။ သူတို့လို ဘာမှမဟုတ်တဲ့ ေတာင်ေပါ်သားေတွအဖို့ သစ်ပင်ခုတ်ဖို့ မေြပာနဲ့ သစ်ကိုင်းချိုင်ရင်ေတာင် မိုးြကိုးပစ်သွားမှာေပါ့။ သူများခုတ်ခိုင်းမှ လက်ခယူခုတ်စားရတဲ့အစားမျိုးေပါ့။ (သစ်လုပ်ငန်းမှာ အလုပ်လုပ်တာကိုေြပာတာပါ) ခုေတာ့ ခုတ်စရာမကျန်တာနဲ့ စကားထဲေတာင် ထည့်မေြပာြကေတာ့ပါဘူး။
နဂိုကမှ လူေနကျဲတဲ့ဒလက်ရွာဟာ ေချာင်းကို ဟိုဘက်သည်ဘက်ခွြပီး ေတာင်ရွာ ေြမာက်ရွာ။ အလယ်ရွာ နဲ့ အေနာက်ရွာဆိုြပီး ခပ်ခွာခွာတင်ေနတာမဟုတ်ဘူး။ မေခါ်မေြပာ၊ မဆက်ဆံပဲ ရန်သူြကီးေတွ လုပ်ေနြကသတဲ့။ တယ်ခက်တဲ့ေတာင်ေပါ်သားေတွကွယ်။ ဘာသာတရားအဆံုးအမမှ မရှိပဲကိုး လို့ မထင်လိုက်နဲ့ေနာ်။ အဲသည်ဘာသာတရား ြကည်ညိုလွန်းလို့ မေခါ်နိုင် မေြပာနိုင်ြဖစ်ကုန်ြကတာ။ သက်မင်းသမီးကေလးေတွ ဘုရားတည်ြကေတာ့ ရွာသားအချင်းချင်း ဘုရားချင်း တန်ခိုးြကီးြပိုင်ြကသတဲ့။ ြဖစ်ရပံုများ။ အဲသည်ထဲမှာမှ ဓါတ်ေတာ်ေတွ ကိန်းဝပ်တဲ့ ြမသိန်းတန်ေစတီဆိုတာ နှစ်ဆူြဖစ်ေနြပန်ပါေရာ။
ေတာင်ရွာမှာတစ်ဆူ၊ အေနာက်ရွာမှာတစ်ဆူ။ ထူးြခားလိုက်ပံုက ဘုရားကိုယ်ေတာ်ြမတ် ဆင်းတုနှစ်ဆူကလည်း ဆင်တူကေလးမှ ဆင်တူကေလး။ ရွာသားေတွ ဝိုင်းေြမှာက်ေပးြကလို့ထင်ပါရဲ့။ ေရွှကိုယ်ေတာ်တို့ ဓါတ်ေတာ်ကွန့်ြမူးြကတာကလည်း အြပိုင်အဆိုင်။ တို့ဘုရားကမှ အစစ်၊ နင်တို့ဟာ အတုဆိုြပီး တုတ်တပျက် ဓါးတပျက်ေတွ ြဖစ်ကုန်လို့ ေရှးေဟာင်းသုေတသနက လာရှင်းတာေတာင် မရဘူးတဲ့။ ဘုရားက ေလးဆူဆိုေတာ့ ကိုယ့်ရွာ ကိုယ့်ဘုရားနဲ့ကိုယ်ေနြပီး ဘုရားပွဲချင်းလည်း ြပိုင်ြကပါသတဲ့။ ဘဘဘိုကေလးတင့်ေအာင်ရဲ့ ဂုဏ်တုဂုဏ်ြပိုင် ြပဇာတ် သည်မှာလာကရင် ေကာင်းမှာေနာ်။ ဦးစံမတူနဲ့ ခင်ေလးေဆွြကီးတို့ရဲ့ “သည်လိုတင်စီးလို့ေတာ့ ဘယ်ရမလဲ ဦးစံမတူ” ဆိုတဲ့ သီချင်းေတာင် ြကားေယာင်မိေသး။ အခုေဆးေပးခန်းကေလး ေဆာက်မယ့်အေရးမှာေတာင်ပဲ “အဲသည်ရွာဘက်မှာေဆာက်ရင် ငါတို့ရွာက ပိုက်ဆံမထည့်ဘူး။” တို့၊ “ပိုက်ဆံမထည့်ရင် ငါတို့ဘက်မှာ ေဆးလာမကုနဲ့။” တို့ ြဖစ်ကုန်ြကတယ်။ သားသားလည်း သီချင်းဆိုချင်စိတ်ေတွ မေနနိုင်မထိုင်နိုင်ြဖစ်လာြပီး “အဲဒါ တို့ဗမာ။” လို့ အသံြပဲြကီးနဲ့ ထေအာ်ရင် ေကာင်းမလား မသိပါဘူး။
ဒလက်ကအြပန် အိမ်ေရာက်ေတာ့ ပါလာတဲ့ အေတွးမျှင်ေတွ စာေရးရင်းနဲ့ ရိုက်လာခဲ့တဲ့ ဓါတ်ပံုကေလးေတွကလည်း စိမ်းစိမ်းစိုစိုနဲ့ ေတာ်ေတာ် သာယာသားပဲ လို့ သတိထားမိပါတယ်။ ဘူတန်မှာတုန်းကလို အယ်လဘမ်လိုက် ြပန်ရှဲလို့ မရတာ စိတ်ေတာင် မေကာင်းဘူး။ တစ်ပံုတစ်ပံုတင်ရင် တစ်လကိုးသီတင်းြကာတယ်။ တင်လို့ရသွားတဲ့ေန့ ထီထိုးရမေလာက်ပဲ။ ဘုန်းြကီးေကျာင်းဝင်းထဲမှာ ခူးမယ့်သူမရှိပဲ ပင်လံုးညွှတ် ဝင်းမှည့်ေနတဲ့ သရက်ပင်ြကီးေတွ ပိန္နဲပင်ြကီးေတွလည်း ေတွ့ခဲ့တယ်။ ေရာင်းစားလို့ မရလည်း ခူးစားလို့ရတာ မသိြကလို့များလား။ အနံ့ကေတာ့ စားေကာင်းမယ့်ပံုပါ။ ြပိုလုလု စာသင်ေကျာင်းြကီးလည်း ေတွ့ခဲ့တယ်။ ေကျာင်းသားေတွ ြကည့်ရတာကေတာ့ ေတာ်ေတာ် ေပျာ်ြကပံုပဲ။ မှန်ဘီဒိုအကွဲေလးနဲ့ ကက်ဆက်တိတ်ေခွကေလးေတွ ေရာင်းေနေသးတာလည်း ြမင်ခဲ့တယ်။ အိမ်ေရှ့ကြပင်မှာ မိုးေဟကိုတို့ ဟိန်းေဝယံတို့ ေတွ့ခဲ့တယ်။
ဘယ်ဆိုးလို့လဲ။ သူတို့လည်း သည်အေရာက်လာနိုင်ြကသားပဲ။ ြခေသင့်္ရုပ်ပါတဲ့ ဆိုင်းဘုတ်ကေလးေတွလည်း ေတွ့ခဲ့မိတယ်။ သူတို့လည်း သည်အေရာက်လာနိုင်သားပဲ။ ဟုတ်ေပါင် ေယာင်လို့။ ဘဘြကီးလှူထားတဲ့ ေကျာင်းေဆာင်သစ်ကေလးေတွလည်း ြမင်ခဲ့မိတယ်။ အကျိုးလိုလို့ပဲ ေညာင်ေရေလာင်းေလာင်း သည်အထိေအာင် လာေလာင်းလို့ သာဓုပါ အဘရယ်။ ကမ္ဘာေလာကြကီးဟာ ဘယ်လိုပဲ ေြပာင်းလဲေြပာင်းလဲ၊ ဒလက်ရွာကေလးေတွကေတာ့ ဘယ်ေတာ့မှ ေြပာင်းလဲသွားမှာ မဟုတ်ဘူးဆိုတာ စိတ်ထဲမှာ ေသချာသလို ခံစားမိပါတယ်။
ြပည်မကြမစ်ြကီးေလးသွယ်လို ြမန်မာြပည်တနံတလျား ေဝးလံေခါင်ဖျား စီးဆင်းေနစရာမလိုပဲ ရခိုင်ရိုးမက စီးကျလာရင် ရွှတ်ကနဲ ပင်လယ်ဝ ေရာက်သွားပါေလေရာ။ ဒါေပမယ့်လည်း ကုန်းတွင်းပိုင်းကို ဝင်ေလသမျှ မုတ်သုန်မိုးေတွက သူ့အေပါ်မှာ အရင် ချစ်မိုးေစွခဲ့တာဆိုေတာ့ အင်မတန်စိမ်းလန်းတဲ့ ေရေဝေရလဲ ေတာေတာင်သျှိုေြမာင်ကေလးေတွ ေပါပါတယ်။
ေချာင်းဆိုေပမယ့်လည်း အညာေဒသက ေဒါင်းေသတို့ ဆင်ေသတို့လို ေနွမှာ ေရစပ်စပ်ပဲကျန်တဲ့ သဲေချာင်း၊ ေတာင်ကျေချာင်းမျိုး မဟုတ်ပဲ ေရအားေကာင်းေကာင်း ေချာင်းဝကျယ်ကျယ်နဲ့ပါ။ ေရစီးတန့်သွားလို့ သဲေငွေသာင်ကျွန်း ထွန်းစရာေတာင် သိပ်မရှိလှပါဘူး။ ေရစီးရှိန်မကုန်ခင် ပင်လယ်ဝကြပန်တက်လာတဲ့ ဒီေရအတက်အကျနဲ့ေတွ့ေတာ့ ြမစ်ဝကျွန်းေပါ်အရပ်လိုပဲ ေလှကေလး ေလာင်းကေလးေတွနဲ့ သွားရလာရ လွယ်ကူြကတာေပါ့။ သို့ေသာ်လည်း ဟိုဘက်မှာလို ေဗဒါေတွ ဒိုက်ပံုေတွေတာ့ မေတွ့မိပါဘူး။ အုန်းပင် ဓနိေတာ၊ ကိုင်းေတာြကီးေတွပဲ ေပါပါတယ်။
ရန်ကုန်-စစ်ေတွ ကားလမ်းမြကီးဆိုတာေတာင် ေပါ်လာတာ ဘာမှ မြကာေသးပဲ ခုထက်ထိ ေဖာက်လို့ေကာင်းတုန်း၊ ြပင်လို့မဆံုးရှိတုန်းဆိုေတာ့ ရခိုင်မှာစည်ကားတဲ့ ြမို့ြကီး ရွာြကီးများဟာ ေရဆိပ်ရှိတဲ့ေနရာေတွြဖစ်ေနေတာ့တာ မဆန်းပါဘူး။ ဒါေြကာင့်လည်း ေတာင်ကုတ်ေလာက်က ကေလးထိန်းလာလုပ်တဲ့ သူငယ်မေလးေတွက စစ်တိုင်းြကီး ရံုးစိုက်ရာ အမ်းေရွှြမို့ြကီးကို ဂနိုင်စာရင်းသွင်းထားြပီး ေရွှထွက်ရင်ေတာင် မေနနိုင်ေပါင်ေတာ် လို့ ေအာ့ေြကာလန်ြကတာေနမှာပ။ ရံုးေတာ်ေပါ်က ေစလိုရာေစ ဘိုးဘိုးြကီးများကေတာင် “ရခိုင်ြပည်နယ်တစ်ခုလံုး ဘယ်ေနရာသွားသွား၊ သွားချင်တဲ့ေနရာသွား ဆရာဝန်တစ်ေယာက်အတွက် ထမင်းငတ်စရာမရှိဘူး။ အကုန်ဂျီပီေကာင်းတယ်။ အမ်းကလွဲလို့။” လို့ ေြပာစမှတ်ရှိြကတာ ြကားနာဖူးပါရဲ့။
ကိုယ်ကေတာ့ အမ်းမှာ ေပျာ်ေပျာ်ြကီးေနလာခဲ့တာ ြကာြပီဆိုေတာ့ တယ်ဟုတ်တဲ့ငါပါလားလို့ စိတ်ြကီးေတွ ဝင်ြပီး ဒီတစ်ခါေတာ့ ရခိုင်မှာ အေခါင်ဆံုးလို့ ဆိုတဲ့ အမ်းြမို့နယ်ထဲက အေခါင်တကာ့ အေခါင်ဆံုးဆိုတဲ့ ေနရာေလးေတွကို သွားလည်ချင်စိတ်ေတွ ေပါက်လာပါတယ်။ ဒါနဲ့ပဲ အမ်းြမို့နယ် ေြမပံုြကီးကို ြကည့်လိုက်တဲ့အခါ ဘာြမို့ ဘာရွာ၊ ဘာအမှတ်တံဆိပ်စာသားကေလးေတွမှ တပ်ထားလို့မရပဲ ပလာဟင်းလင်းြကီးြဖစ်ေနတဲ့ ေြမာက်ဘက်စူးစူးက ဒလက်ေချာင်းဖျားရှိရာကို သွားလည်ြဖစ်ခဲ့ြပန်ပါတယ်။
အဲသည်အရပ်က ဘယ်ေလာက်ေခါင်သလဲဆိုရင် ေြမပံုေပါ်မှာ ေကျးရွာအုပ်စုနံမယ်ေတာင် ထိုးထားစရာ တစ်ခုနှစ်ခုပဲရှိြပီး အစိုးရအုပ်ချုပ်ေရး ရံုးအေဆာက်အဦ ဘာဆိုဘာမှ မရှိ။ ေကျးလက်ကျန်းမာေရးေဆးေပးခန်းေတာင် အခုမှ ေဆာက်မလို့ ေနရာရှာထားတုန်း၊ ကားလမ်းက ေနွအခါမှာ တဝက်ေလာက် ဝင်လို့ရြပီး မိုးတွင်းမှာေတာ့ ေလှနဲ့ဆန်ရံုကလွဲလို့ ဘာမှ မရှိ။ ေချာင်းစပ်မဟုတ်တဲ့ေနရာေတွမှာ ချင်းရွာကေလးေတွရှိြပီး နံမယ်ဘယ်လိုေခါ်သလဲဆို ဘယ်သူမှ ေရေရရာရာ မေြပာနိုင်ပဲ ေတာင်ေပါ်သားေတွ ေနတဲ့ရွာေလးေတွ လို့ပဲ ေြပာြကပါတယ်။ လူေတွေနတာကေတာ့ အမှန်ပါ။ ဘာလို့ဆိုေတာ့ ေဆးရံုကို အဲသည်ဘက် လူနာေတွ ေရာက်ေရာက်လာြကသားပဲ။ များေသာအားြဖင့် ေစာင်ြကားြကီးကို ဝါးဘိုးဝါးနဲ့လျှိုြပီး လူနာကို ေရှ့တစ်ေယာက် ေနာက်တစ်ေယာက်ထမ်းလာြကတာ လမ်းမှာတင် နှစ်ရက်ြကာခဲ့သတဲ့။ ဗန္ဓုလစစ်ချီတဲ့နည်းကို သည်ေန့အထိသံုးေနြကတုန်းပါပဲ။ ေဆးရံုမှာေတာ့ အဲလိုလူနာေတွလာရင် “ဆရာေရ။ ဟတ်စကီးတစ်စီး ေရာက်ေနတယ်။” လို့ အေြကာင်းြကားြကပါတယ်။
အဲလိုခါဆိုရင် ခါတိုင်းလို “ဟိုဟာလုပ်ထားနှင့် ဒီဟာလုပ်ထားနှင့်” ဖုန်းနဲ့ မှာတမ်းေချွလို့ မရပဲ ကိုယ်တိုင်ချက်ချင်းတက်ြကည့်မှ ြဖစ်ပါတယ်။ ဘာလို့ဆိုေတာ့ သူတို့ေတွက ကိုယ့်ဆီမလာခင် ရမ်းကုေရာ၊ ဓါတ်ကုေရာ၊ နတ်ကုေရာ၊ လုပ်ချင်တာေတွ အကုန် ေပါက်ကရလုပ်ထားြပီး ဘာနဲ့မှ မရလို့ ကိုယ့်ဆီေရာက်လာတာပါ။ ြမန်ြမန်သွားြကည့်ြပီး “ေအာင်မယ်မင်း မေသလို့ေတွ့ရ ေမ့နိုင်ပါရိုးလား။” လို့ သေဘာထားြပီးသာကု၊ ေသမယ့်ကံမပါေသးလို့ ကိုယ့်ဆီေရာက်လာတာဆိုေတာ့ ကိ်ုယ်ကလည်း လုပ်ချင်တာေတွ ေလျှာက်လုပ်လိုက်လို့ ရေသးတယ်။ ေသမှာ မဟုတ်ဘူး။
ေဆးရံုအေနနဲ့ ဒလက်ေကျးရွာအုပ်စုကို သိေနရတဲ့အေြကာင်းကေတာ့ ကာကွယ်ေဆးထိုးထွက်ရင် အေဝးဆံုးေနရာ (ညအိပ်ညေန သွားမှရတယ်) တီဘီလူနာေတွ ေဆးြပတ်သွားရင် အလိုက်ရခက်ဆံုးေနရာ (တစ်လတစ်ခါ ေဆးလာထုတ်ဖို့ ချိန်းတာေတာင် ြပန်လာနိုင်ဖို့ မလွယ်)။ ေကျးလက်ကျန်းမာေရးေဆးေပးခန်း အသစ်ကေလးတစ်ခု တိုးချဲ့ဖွင့်ထားေပးမယ့်ေနရာ လို့ ရင်းနှီးြပီးသားပါ။ အမ်းကမေြပာင်းခင် တစ်ေခါက်ေလာက်ေတာ့ သွားအြကည့်ချင်သား လို့ စိတ်ကူးမိေနတုန်း ရန်ကုန် ေဆးသုေတသနက ငှက်ဖျားေရာဂါ ကွင်းဆင်းေလ့လာကုသေရးအဖွဲ့ေရာက်လာေတာ့ အေတာ်ပဲ ြဖစ်သွားတာေပါ့။ ကိုယ်မေရာက်ဖူးေသးတဲ့ေနရာေတွကို ခပ်တည်တည်နဲ့ လူတတ်ြကီးလုပ်ြပီး လိုက်လိုက်ပို့ရတာ ဘယ်နှစ်ခါရှိပလဲေတာင် မမှတ်မိေတာ့ဘူး။ မသွားခင်မှာ ပထဝီေလး သမိုင်းေလး ကိုယ့်ဘာသာ ရှာြကံေမးြမန်းဖတ်ြဖစ်ေတာ့ စိတ်ဝင်စားစရာေကာင်းတာေတွ သွားေတွ့ပါတယ်။
ေြမပံုေပါ်မှာြကည့်ရင် အမ်းြမို့နယ်ဆိုတာ ရခိုင်ရိုးမကို အမ်းေချာင်းကေလးက ြဖတ်စီးသွားလို့ ြဖစ်လာတဲ့ ေတာင်ြကားလမ်းကေလးေပါ့။ သူ့ထဲကို သယုေချာင်းတို့၊ ဟင်းရွက်ေချာင်းတို့ ေချာင်းငယ်ကေလးေတွ ဟိုနားကစီးဝင် သည်နားကစီးဝင် ဝင်တယ်။ တြခား ကိုယ်မသိတဲ့ေချာင်းေတွလည်း ရှိလိမ့်ဦးမယ်။ အဲသည်ေတာင်ြကားလမ်းကေလးရဲ့ ေြမာက်ဘက်မှာေတာ့ မန်းေရွှစက်ေတာ် ဘုရားပွဲက ြကည့်ရင် ဖုန်တလံုးလံုးနဲ့ အေနာက်ဘက် ေတာင်ေပါ်တက်သွားတဲ့ ငဖဲဆိုတဲ့ ချင်းရွာကေလးကို ေရာက်တယ်။ အဲသည်ရိုးမေတာင်တန်းြကီးရဲ့ အေရှ့ဘက်ကဟာ ေစတုတ္တရာြမို့နယ်။ အေနာက်ဘက်ဆင်းသွားရင် မင်းြပားြမို့နယ်။ အလယ်က ေတာင်ေပါ်အရပ်ဟာ ေြမပံုေပါ်မှာ ပလာြကီးြဖစ်ေနတဲ့ ေတာင်ေပါ်သားတို့ေနထိုင်ရာ အရပ်ပဲ။
ေမာရစ်ေကာလစ်ေရးတဲ့ ဧကရီဖွားေစာဝတ္ထုထဲမှာ အဲဒါ သက်တိုင်းြပည် လို့ေခါ်တယ်။ နရသီဟပေတ့ရဲ့ စစ်ေသနာပတိ သေရပစ္စယပေတ့ရဲ့ စစ်တပ်ြကီးတစ်ခုလံုးကို ေလးြမှားတစ်ချက်ေတာင် မပစ်ရပဲ တပ်ပျက်သွားေစတဲ့ ဝိဉာဉ်များနဲ့ စစ်တိုက်နိုင်သူေတာင်ေပါ်သားေတွ ေနထိုင်ရာ အရပ်ပါတဲ့။ အမတ်ြကီးရာဇသြကင်္န်ကိုယ်တိုင် စစ်အင်အားအလံုးအရင်းနဲ့ ေြခာက်လတစ်နှစ် ပိတ်ဆို့တိုက်ခိုက်ေတာ့မှ သက်မင်းက အညံ့ခံလို့ ပုဂံသားေတွ အနိုင်ရသွားေပမယ့် ရာဇသြကင်္န်ေတာင် အဲသည်ကအြပန် ကံကုန်ရှာတယ် လို့ဆိုတယ်။ သက်တိုင်းြပည်ရှိတဲ့ အေထာက်အထားအေနနဲ့ သက်ြမို့ေဟာင်းဆိုတာရယ်၊ ေြမာက်ဦးမှာ ေတွ့ခဲ့သလို ေကျာက်ဆစ်ေကျာက်တိုင် ေရှးေဟာင်းလက်ရာ အစုအပံုေတွရယ် ေတွ့ခဲ့ရြပီး သက်မင်းသမီးညီအမေတွ တည်ထားတဲ့ ဘုရားေစတီေတွ ဖူးခဲ့ရပါတယ်။ ထူးြခားတာကေတာ့ သက်မင်းသမီးဘုရားအမေလးေတွဟာ ရခိုင်မင်းသမီးေတွလို ေမှာက်ေတာ်ြကီး၊ ေမှာက်ေတာ်လတ်၊ နတ်သျှင်မယ်၊ စသည်ြဖင့် နံမယ် စိမ်းစိမ်းြကီးေတွ ေပးမထားပဲ ြမဇီဝါ၊ ြမသီတာ၊ ြမမာလာ လို့ အင်မတန် ြမန်မာဆန်သေလာက် ေရှးမကျတဲ့ အမည်ေလးေတွ မှည့်ထားြကပါတယ်။ ဘုရားသမိုင်း ပါးစပ်ရာဇဝင်ေတွကေတာ့ တစ်ေကျာင်းတစ်ဂါထာ ေြပာဆိုေနြကြပီး သူတို့ဆီက ဘုရားတိုင်းဟာ မြကာခန ဓါတ်ေတာ်ေတွ ကွန့်ြမူးြကတယ်။ ဆင်လာဖူးတယ်။
ကျားလာဖူးတယ်။ နဂါးလာဖူးတယ်လို့ ဒဏ္ဍာရီပံုေတွလည်း ရက်စွဲအတိအကျနဲ့ အခိုင်အမာဆိုြကေလေတာ့ စာအုပ်အငှားဆိုင်ေတွမှာ အေတွ့ရများတဲ့ ဂမ္ဘီရတို့ လျှို့ဝှက်ဆန်းကျယ်တို့ထဲ ပါြပီးေလာက်ေရာေပါ့ လို့ ေအာင့်ေမ့မိပါတယ်။
ဒလက်ေချာင်းဖျားရဲ့ ေနာက်ထပ် စိတ်ဝင်စားစရာတစ်ခုကေတာ့ ဘိုးေတာ်ဘုရားလက်ထက်က သားေတာ် အိမ်ေရှ့ဥပရာဇာ ရခိုင်ကို စစ်ချီတဲ့အခါ သူက ပန်းေတာင်းကတဆင့် ေတာင်ကုတ်လမ်းအတိုင်း ချီပါသတဲ့။ လက်ဝဲေြကာင်းချီတဲ့ သတိုးမင်းေစာက ဘားအိုင်ကေနချီြပီး ဒလက်ြမစ်ဆိပ်ကေစာင့်ပါသတဲ့။ လက်ယာေြကာင်းချီတဲ့ သီရိဓမ္မရာဇာက လင်းပေတ့ကချီြပီး တန်လွှဲေချာင်းဆိပ်ကေစာင့်ပါသတဲ့။ ေရေြကာင်းချီသူ ေနမျိုးေကျာ်ထင်က ေမာ်တင်စွန်းဘက်က ပတ်လာြပီး သားေတာ် ဥပရာဇာနဲ့အတူ ရမ်းြဗဲက ရခိုင်အိမ်ေရှ့စံကို အရင် သိမ်းပါသတဲ့။ ေနာက်မှ ဒလက်ေချာင်းဝမှာ လာဆံုြပိး ဓညဝတီကို ဆက်ချီတယ် လို့ ဆိုပါတယ်။ ဦးေမာင်ေမာင်လတ်ေရးတဲ့ ကုန်းေဘာင်ေခတ် ြမန်မာရာဇဝင်ေတာ်ြကီးအရဆိုရင်ေတာ့ အဲသည် ဒလက်ေချာင်းဖျားအရပ်ဆိုတာ ြမန်မာ စစ်သည်ဗိုလ်မင်းေတွ စစ်စခန်းချခဲ့တဲ့ေနရာ၊ စစ်ြပင်စစ်ခင်းခဲ့တဲ့ေနရာ၊ ဗျူဟာအချက်အချာကျတဲ့ေနရာလို့ ဆိုရမလိုေပါ့။ သူတို့ေခတ်မှာေတာ့ သက်တိုင်းြပည်ရှိေသးတယ်ဆိုတဲ့ အေထာက်အထား မေတွ့ရေတာ့ပါဘူး။
သို့ေသာ်ြငားလည်း ရခိုင်ြပည်နယ်မှာ မှီတင်းေနထိုင်ြခ့ြကတဲ့ တိုင်းရင်းသားမျိုးနွယ်စု လူနည်းစု (Minority Ethnics) ဆိုတာေတွထဲမှာ သက်၊ ကမ်းယံ၊ ပျူ၊ ြမို၊ ခမီ။ ဒိုင်းနက် လို့ေခါ်တဲ့ ေတာင်ေပါ်သားတိုင်းရင်းသားေတွ ရှိခဲ့တယ်ဆိုတာ ြမန်မာ့စွယ်စံုကျမ်းေတွ ထဲမှာေရာ၊ စစ်ေတွနဲ့ ေြမာက်ဦးက ယဉ်ေကျးမှုြပတိုက်ေတွထဲမှာေရာ အေထာက်အထား ခိုင်ခိုင်မာမာ ရုပ်လံုးရုပ်ြကွေတွနဲ့ ြပသထားပါတယ်။ အဲသည်တိုင်းရင်းသားမျိုးနွယ်စုကေလးေတွအဖို့ မျိုးတုန်းေပျာက်ကွယ်သွားေတာ့မယ့် အန္တရာယ်ရှိေနြပီလို့ေတာင် ဘယ်သူကမှ မေြပာနိုင်ေတာ့ပါဘူး။ သူတို့ကိုယ်သူတို့ မျိုးတုန်းေပျာက်ကွယ်ရပါေတာ့မယ်ဆိုြပီး နိုင်ငံတကာမှာ ကလိန်ေစ့ြငမ်းစင် အသံေကာင်းဟစ်ေနတဲ့ သိန်းေပါင်းများစွာေသာ ဘဂင်္ါလီကျူးေကျာ်သူေတွရဲ့ အနိုင်ကျင့်နှိပ်စက်မှုေြကာင့် အမှန်တကယ် မျိုးတုန်းေပျာက်ကွယ်သွားတာ ြကာေတာင်ြကာလှမှပဲကိုး။ လူကိုလူချင်းြမိုတဲ့ဘဝမှာေတာ့ သူတို့ ကုလားကုလားချင်းေတာင် မချန်တာမို့ အခုဆိုရင် ကမာန်လူမျိုးေတွ၊ မရမာြကီးလို့ေခါ်တဲ့သူေတွေတာင် အမျိုးေပျာက်လုလု ြဖစ်လာပါြပီ။ (မယံုရင် ကိုြမေအးဆိုတဲ့လူြကီးကို ေမးြကည့်) ေတာ်ြပီကွယ်။ ဒီဘူတာ မဆိုက်ချင်လို့ ဆက်ေမာင်းလိုက်ေတာ့မယ်။ အခုေလာေလာဆယ် ဒလက်ေချာင်းဖျားမှာ ဘယ်သူေတွ ေနြပိး ဘာေတွ လုပ်ကိုင်စားေသာက်ြကသလဲ။
ဒလက်ေချာင်းဆိုတာ ရန်ကုန်စစ်ေတွ ကားလမ်းေပါ်မှာ ေဆာက်ထားတဲ့ တံတားအြကီးြကီးေတွထဲက ကဇုကိုင်းတံတားြဖတ်ထိုးထားတဲ့ေချာင်းြကီးပါ။ အမ်းြမို့နယ်နဲ့ ေြမပံုြမို့နယ် အစပ်နားမှာ ရှိပါတယ်။ မနှစ်တုန်းက အဲသည်တံတားြကီးကျိုးေနလို့ ကားေတွ ညအိပ်ြပီး ဖက်ကူးဖို့ေစာင့်ရတဲ့ေနရာပါ။ အခုေတာ့ ေကာင်းသွားပါြပီ။ ဒလက်ေချာင်းအထက်ကိုတက်ချင်ရင် ကဇုကိုင်းကေန စက်တပ်ေလှကေလးနဲ့ နှစ်နာရီ သံုးနာရီေလာက် ဆန်တက်ရပါတယ်။ ေရတက်ေရကျက ကဇုကိုင်းအထိပဲ ရှိတာမို့ သူ့အညာဘက်မှာ ရပ်ြကီးရွာြကီး မရှိေတာ့သေလာက်ပါပဲ။ အခုသွားတဲ့ ဒလက်ေကျးရွာအုပ်စုဆိုတာ ေရာက်မှပဲ အိမ်ေြခကေလး နည်းနည်းပါးပါး ြမင်ရပါတယ်။ ဒီေရမေရာက်ေတာ့လို့ အေြကဘက်က ကမ်းေထာင်းြကီးတို့ သရက်ေတာင်တို့လို ေရလုပ်ငန်းမဖွံ့ြဖိုးပါဘူး။
ေရချိုရတာေလးတစ်ခုပဲ ရှိတယ်။ စိုက်ေလာက်ပျိုးေလာက်တဲ့ ေြမြပန့်ကျြပန်ေတာ့လည်း များများစားစား မရှိြပန်လို့ ဝမ်းစာေတာင် မင်းြပားက ဝယ်ရတယ် လို့ ေြပာပါတယ်။ မစိုက်ပဲနဲ့ အလိုလို ေပါေပါများများေပါက်ေနတာကေတာ့ ေတာင်ေပါ်က ဝါးေတာြကီးေတွပါပဲ။ ပျိုတို့လူ ယာမလုပ်တယ်။ ဝါးခုတ်တဲ့ေတာင်ဆိုတာ သည်အရပ်ေပါ့။ ြကိမ်ေတွေပါလို့ ြကိမ်ခုတ်တဲ့သူေတွကလည်း ခုတ်ြကပါတယ်။ သစ်ြကီးဝါးြကီးဆိုတာကေတာ့ သိတယ် မဟုတ်လား။ သူတို့လို ဘာမှမဟုတ်တဲ့ ေတာင်ေပါ်သားေတွအဖို့ သစ်ပင်ခုတ်ဖို့ မေြပာနဲ့ သစ်ကိုင်းချိုင်ရင်ေတာင် မိုးြကိုးပစ်သွားမှာေပါ့။ သူများခုတ်ခိုင်းမှ လက်ခယူခုတ်စားရတဲ့အစားမျိုးေပါ့။ (သစ်လုပ်ငန်းမှာ အလုပ်လုပ်တာကိုေြပာတာပါ) ခုေတာ့ ခုတ်စရာမကျန်တာနဲ့ စကားထဲေတာင် ထည့်မေြပာြကေတာ့ပါဘူး။
နဂိုကမှ လူေနကျဲတဲ့ဒလက်ရွာဟာ ေချာင်းကို ဟိုဘက်သည်ဘက်ခွြပီး ေတာင်ရွာ ေြမာက်ရွာ။ အလယ်ရွာ နဲ့ အေနာက်ရွာဆိုြပီး ခပ်ခွာခွာတင်ေနတာမဟုတ်ဘူး။ မေခါ်မေြပာ၊ မဆက်ဆံပဲ ရန်သူြကီးေတွ လုပ်ေနြကသတဲ့။ တယ်ခက်တဲ့ေတာင်ေပါ်သားေတွကွယ်။ ဘာသာတရားအဆံုးအမမှ မရှိပဲကိုး လို့ မထင်လိုက်နဲ့ေနာ်။ အဲသည်ဘာသာတရား ြကည်ညိုလွန်းလို့ မေခါ်နိုင် မေြပာနိုင်ြဖစ်ကုန်ြကတာ။ သက်မင်းသမီးကေလးေတွ ဘုရားတည်ြကေတာ့ ရွာသားအချင်းချင်း ဘုရားချင်း တန်ခိုးြကီးြပိုင်ြကသတဲ့။ ြဖစ်ရပံုများ။ အဲသည်ထဲမှာမှ ဓါတ်ေတာ်ေတွ ကိန်းဝပ်တဲ့ ြမသိန်းတန်ေစတီဆိုတာ နှစ်ဆူြဖစ်ေနြပန်ပါေရာ။
ေတာင်ရွာမှာတစ်ဆူ၊ အေနာက်ရွာမှာတစ်ဆူ။ ထူးြခားလိုက်ပံုက ဘုရားကိုယ်ေတာ်ြမတ် ဆင်းတုနှစ်ဆူကလည်း ဆင်တူကေလးမှ ဆင်တူကေလး။ ရွာသားေတွ ဝိုင်းေြမှာက်ေပးြကလို့ထင်ပါရဲ့။ ေရွှကိုယ်ေတာ်တို့ ဓါတ်ေတာ်ကွန့်ြမူးြကတာကလည်း အြပိုင်အဆိုင်။ တို့ဘုရားကမှ အစစ်၊ နင်တို့ဟာ အတုဆိုြပီး တုတ်တပျက် ဓါးတပျက်ေတွ ြဖစ်ကုန်လို့ ေရှးေဟာင်းသုေတသနက လာရှင်းတာေတာင် မရဘူးတဲ့။ ဘုရားက ေလးဆူဆိုေတာ့ ကိုယ့်ရွာ ကိုယ့်ဘုရားနဲ့ကိုယ်ေနြပီး ဘုရားပွဲချင်းလည်း ြပိုင်ြကပါသတဲ့။ ဘဘဘိုကေလးတင့်ေအာင်ရဲ့ ဂုဏ်တုဂုဏ်ြပိုင် ြပဇာတ် သည်မှာလာကရင် ေကာင်းမှာေနာ်။ ဦးစံမတူနဲ့ ခင်ေလးေဆွြကီးတို့ရဲ့ “သည်လိုတင်စီးလို့ေတာ့ ဘယ်ရမလဲ ဦးစံမတူ” ဆိုတဲ့ သီချင်းေတာင် ြကားေယာင်မိေသး။ အခုေဆးေပးခန်းကေလး ေဆာက်မယ့်အေရးမှာေတာင်ပဲ “အဲသည်ရွာဘက်မှာေဆာက်ရင် ငါတို့ရွာက ပိုက်ဆံမထည့်ဘူး။” တို့၊ “ပိုက်ဆံမထည့်ရင် ငါတို့ဘက်မှာ ေဆးလာမကုနဲ့။” တို့ ြဖစ်ကုန်ြကတယ်။ သားသားလည်း သီချင်းဆိုချင်စိတ်ေတွ မေနနိုင်မထိုင်နိုင်ြဖစ်လာြပီး “အဲဒါ တို့ဗမာ။” လို့ အသံြပဲြကီးနဲ့ ထေအာ်ရင် ေကာင်းမလား မသိပါဘူး။
ဒလက်ကအြပန် အိမ်ေရာက်ေတာ့ ပါလာတဲ့ အေတွးမျှင်ေတွ စာေရးရင်းနဲ့ ရိုက်လာခဲ့တဲ့ ဓါတ်ပံုကေလးေတွကလည်း စိမ်းစိမ်းစိုစိုနဲ့ ေတာ်ေတာ် သာယာသားပဲ လို့ သတိထားမိပါတယ်။ ဘူတန်မှာတုန်းကလို အယ်လဘမ်လိုက် ြပန်ရှဲလို့ မရတာ စိတ်ေတာင် မေကာင်းဘူး။ တစ်ပံုတစ်ပံုတင်ရင် တစ်လကိုးသီတင်းြကာတယ်။ တင်လို့ရသွားတဲ့ေန့ ထီထိုးရမေလာက်ပဲ။ ဘုန်းြကီးေကျာင်းဝင်းထဲမှာ ခူးမယ့်သူမရှိပဲ ပင်လံုးညွှတ် ဝင်းမှည့်ေနတဲ့ သရက်ပင်ြကီးေတွ ပိန္နဲပင်ြကီးေတွလည်း ေတွ့ခဲ့တယ်။ ေရာင်းစားလို့ မရလည်း ခူးစားလို့ရတာ မသိြကလို့များလား။ အနံ့ကေတာ့ စားေကာင်းမယ့်ပံုပါ။ ြပိုလုလု စာသင်ေကျာင်းြကီးလည်း ေတွ့ခဲ့တယ်။ ေကျာင်းသားေတွ ြကည့်ရတာကေတာ့ ေတာ်ေတာ် ေပျာ်ြကပံုပဲ။ မှန်ဘီဒိုအကွဲေလးနဲ့ ကက်ဆက်တိတ်ေခွကေလးေတွ ေရာင်းေနေသးတာလည်း ြမင်ခဲ့တယ်။ အိမ်ေရှ့ကြပင်မှာ မိုးေဟကိုတို့ ဟိန်းေဝယံတို့ ေတွ့ခဲ့တယ်။
ဘယ်ဆိုးလို့လဲ။ သူတို့လည်း သည်အေရာက်လာနိုင်ြကသားပဲ။ ြခေသင့်္ရုပ်ပါတဲ့ ဆိုင်းဘုတ်ကေလးေတွလည်း ေတွ့ခဲ့မိတယ်။ သူတို့လည်း သည်အေရာက်လာနိုင်သားပဲ။ ဟုတ်ေပါင် ေယာင်လို့။ ဘဘြကီးလှူထားတဲ့ ေကျာင်းေဆာင်သစ်ကေလးေတွလည်း ြမင်ခဲ့မိတယ်။ အကျိုးလိုလို့ပဲ ေညာင်ေရေလာင်းေလာင်း သည်အထိေအာင် လာေလာင်းလို့ သာဓုပါ အဘရယ်။ ကမ္ဘာေလာကြကီးဟာ ဘယ်လိုပဲ ေြပာင်းလဲေြပာင်းလဲ၊ ဒလက်ရွာကေလးေတွကေတာ့ ဘယ်ေတာ့မှ ေြပာင်းလဲသွားမှာ မဟုတ်ဘူးဆိုတာ စိတ်ထဲမှာ ေသချာသလို ခံစားမိပါတယ်။
“အားလံုးသိတဲ့ အလှူ့ရှင်ြကီးေတာင် အဖိုးြကီးြဖစ်ေတာ့ မယ်ရင်မှာ အပျိုစစ်ကညာ…။”
0 comments:
Post a Comment