အုန်းလက်နွားေလးဆိုတာ ဘယ်လိုဟာမှန်းမသိေပမယ့်၊ ေမျှာ့နက်မည်းြကီးဆိုတာ ဘာေကာင်မှန်း မြမင်ဖူးေပမယ့် ြမန်မာြပည်ပညာေရးနဲ့ ြကီးြပင်းလာခဲ့ရတဲ့ကေလးတိုင်းဟာ ဆရာြကီးမင်းသုဝဏ် ရဲ့ ေမာင်ေခွးဖို့ကဗျာေတွ ကို အလွတ်ရြကပါတယ်။ အဲဒီထဲကမှ သေြပသီးေကာက် ကဗျာကေလးက သူငယ်တန်းကတည်းက သင်ခဲ့ရတာေတာင် ေသရာပါေအာင် စွဲစွဲလန်းလန်း မှတ်မိေနတဲ့အထိ ေကာင်းလည်းေကာင်း ြကိုက်လည်းြကိုက် ဝစနာလကင်္ာရေရာ ေသာတာလကင်္ာရပါေြမာက်ပါေပတယ်။
အရိုးစွဲေနေအာင်ေကာင်းတာ လို့ ေြပာရမှာပါပဲ။ ကိုယ့်ေအာက်က ညီငယ်ညီမငယ်ကေလးေတွ ေကျာင်းေနအရွယ်ေရာက်လာေတာ့လည်း သင်ေပးခဲ့ြကတယ်။ ကိုယ့်သားကိုယ့်သမီးေလးေတွ ေကျာင်းထားေတာ့လည်း သူတို့နဲ့အတူ လိုက်ဆိုလို့ သူငယ်ြပန်ြကရပါတယ်။ ကိုယ်ငယ်ငယ်ကေတာ့ ဆရာမကေလးေတွဟာ ကဗျာလိုေတာင် မဟုတ်ဘူး။ သီချင်းလိုဆိုြပီး ယိမ်းကာနွဲ့ကာ ကြပြကေလတယ်။ အခုလို ဝါဆိုဝါေခါင် ေရေဖါင်ေဖါင်ြကီးတဲ့အချိန်ကျေတာ့လည်း ကိုယ့်နားထဲမှာ ကေလးကလား ဒီသီချင်းကဗျာကေလးကိုပဲ ထပ်ကာတလဲလဲ ြကားေယာင်လာရာက ေရးဖွဲ့ခဲ့သူဆရာြကီးကို ေကျးဇူးတင်စိတ်၊ အားကျအထင်ြကီးစိတ်၊ ြကည်ညိုေလးစားတဲ့စိတ်ေတွ ြဖစ်ေပါ်လာရပါတယ်။
ြမန်မာြပည်မှာ ကေလးကဗျာဆိုတာ သည်လိုဟာမျိုးပါကွဲ့ လို့ မှတ်မှတ်သားသား ကျန်ရစ်ေအာင်ဖွဲ့နွဲ့သွားလိုက်တာ နားမလည်စရာလည်း တစ်လံုးမှ မပါဘူး။ ဆိုလို့မေကာင်းတာ၊ အသံမပီပဲ ဝဲသွားတာလည်း တစ်ေနရာမှ မရှိဘူး။ အဓိပ္ပါယ်အားြဖင့်လည်း တကယ့်ြမန်မာ့ဓေလ့ ြမန်မာ့စရိုက်အစစ်ေတွကို မျိုးေစ့ချသလို ကေလးေတွအသက်အရွယ်နဲ့ နားဝင်ေအာင် နှစ်လိုေအာင် ေရးထားပါကလား။ ကေလးကဗျာရယ်လို့ ဘယ်ေနရာမှာမှ ေလျှာ့တွက်လို့ မရပဲကိုး။
သူ့အရင်တုန်းကလည်း ကေလးေတွ ေကျာင်းေနစ နှုတ်အာရွရွ ရွတ်ဆိုြကတဲ့ လကင်္ာ သံေပါက်ကေလးေတွ ရှိခဲ့ပါတယ်။ သည်လိုပဲ အြကီးကအငယ် နားနဲ့ ပါးစပ်နဲ့ လက်ဆင့်ကမ်းြပီး ဆိုလာခဲ့ြကတာေတွ။ နည်းနည်းေတာ့ ေပါက်ပန်းေဈးဆန်တယ်လို့ ေြပာရမလားပဲ။ “အီး အီး ဘယ်သူေပါက်။ ေမာင် ေပါက်။ ေပါက်တဲ့သူ မှန်မှန်ေြပာ။ အီးဘွတ်တရားေဟာ….။” တို့၊ “ေခါင်းအံုးြကီး ေခါင်းအံုးြကီး။ ေလမှာပျံတဲ့ ေခါင်းအံုးြကီး။ ေခါင်းအံုးြကီးက ေလမှာပျံ။ မိုးကြခင်ေထာင်ခံ….။” တို့၊ “မဘုတ်ဆံု မဘုတ်ဆံု အလွန်ဝတဲ့ မဘုတ်ဆံု။ မဘုတ်ဆံု တင်ဆံုြကီး လှည်းလုပ်လို့စီး။” တို့၊ ေရာက်တတ်ရာရာ ဘာရယ်မဟုတ် ဆိုြကေအာ်ြကေပမယ့် ဘာတစ်ခုမှ မှတ်ဖွယ်မှတ်ရာ လိမ်မာယဉ်ေကျးစရာ မပါပါဘူး။ ေမာင်ေခွးဖို့ ကဗျာကေလးေတွကေတာ့ တကယ့်ကို ဘာမှ မဆိုင်တာ။ “ဆွမ်းအုပ်နီနီ အေမရွက်လို့ နက်ြဖန်မနက် ေကျာင်းတက်မယ်။” ဆိုတာလည်း အဓိပ္ပါယ်ရှိတာပဲ။ ဟစ်ေဟာ့ဆိုတဲ့ မမေလးေတွေခတ်ေရာက်ေတာ့မှ နက်ြဖန်သဘက်ေတွေရာ တြခားစာသားေတွေရာ ကေမာက်ကမြဖစ်ကုန်ရှာတယ်။ ြမန်မာစကားမှာ နက်ြဖန်မနက်နဲ့ နက်ြဖန်သဘက်နဲ့ ဘာကွာသလဲ ေတွးမြကည့်ြကဘူးထင်ပါရဲ့။
ေနာက်ကွယ်မှာ မေသချာ မေရရာတဲ့သေဘာ၊ ေရာက်ချင်ေဇာနဲ့စိတ်ေစာေနတဲ့သေဘာေလးေတွ ရှိတာမသိဘူးဆိုရင်ေတာ့ ေတာ်ေတာ်အံ့ဩဖို့ ေကာင်းပါတယ်။ အများအားြဖင့် မှားေလ့ရှိတဲ့ ဘုန်းြကီးေအာ်လို့ နဲ့ ဘုန်းြကီးေအာ့လို့ ဆိုတာေလာက်ဆို မေြပာပါဘူး။
တကယ်ေတာ့ အင်မတန် ေပါ့ပျက်ပျက်ရှိသေယာင်၊ ဘာမဟုတ်တဲ့ ကေလးနှုတ်ထွက်ကေလးေတွ ြဖစ်ေပမယ့် ေမာင်ေခွးေရာ၊ မနီေရာဟာ ြမန်မာမှု ြမန်မာ့စရိုက်ကေလးေတွ အြပည့်ရှိြကပါတယ်။ သည်ကေန့ေခတ် ကေလးမိဘများကေတာ့ အဲဒီ (သူတို့အထင်) မဟုတ်က ဟုတ်ကေတွထက် “Bar Bar Black Sheep, have you any wool?” တို့၊ “One little, two little, three little Indians…” တို့ကိုပဲ မပီကလာဆိုတာကို ပိုြပီး ဩဘာကျြကပါတယ်။ ဘာသာစကားအေြခခံကို အာရံုစိုက်ေနြပီး ယဉ်ေကျးမှုဓေလ့ေလးေတွကို ေမ့ေနြကတာကိုး။
သူတို့အေမေတွကိုယ်တိုင်က ဆွမ်းအုပ်နီနီရွက််ဖို့ ေနေနသာသာ တစ်နှစ်ေနလို့မှ ဘုန်းြကီးေကျာင်းတစ်ေခါက် မေရာက်နိုင်တဲ့အစားေတွ ြဖစ်ေနတာလည်း ပါတာေပါ့။ ဘာသာရယ် စာေပရယ် ယဉ်ေကျးမှုရယ်ဆိုတာ ဖိုခံုေလှာက်ဆိုင်သလို ေထာင့်ေစ့မှသာ ကေလးငယ်ေတွ ြကီးြပင်းလာတဲ့အခါ ကိုယ့်တိုင်းြပည် ကိုယ့်လူမျိုးကို ြမတ်နိုးတတ်တဲ့၊ ြမန်မာဆန်ဆန် ယဉ်ေကျးလိမ်မာတဲ့ လူငယ်ကေလးေတွ ြဖစ်လာမှာ မဟုတ်ပါလား။ အခုလက်ရှိ မိဘေနရာ ေရာက်ေနတဲ့သူတိုင်းဟာ ကိုယ်ငယ်ငယ်က ဘယ်လိုြကီးြပင်းခဲ့ရတယ်။ အခု ကိုယ့်ရင်ေသွးကေလးေတွ ဘယ်လို ြကီးြပင်းေနြကတယ်ဆိုတာ နည်းနည်းပါးပါး အကဲခတ်ြကည့်သင့်ပါတယ်။ ေတာ်ေတာ်ေြပာင်းလဲသွားတာ သိသာပါလိမ့်မယ်။ “မာမား နင့်ပါးစပ်ပိတ်ထားစမ်း။ နားညီးတယ်။” ဆိုတဲ့စကားမျိုးေြပာထွက်တဲ့ ကေလးေတွ ြမင်ရြကားရလွန်းလို့ ရိုးေတာင်ေနြပီ။ ကိုယ့်အိမ်က သမီးေတာင်မှ သူ့အေဖကို “အလုပ်ထွက်မှာလား။ မထွက်ဖူးလား။ ဒါပဲေြပာ။” လို့ မျက်နှာထားတင်းတင်းနဲ့ ရာဇသံေပးတတ်ေနမှဟာ။ ဒီလိုြဖစ်ကုန်ရတဲ့ အေြကာင်းရင်းကို ြပန်ေတွးြကည့်လိုက်ေတာ့ ေကျာင်းေတွမှာသွားေတွ့မိပါတယ်။
မဆီမဆိုင် ကိုယ့်သားသမီး ကိုယ်မနိုင်တိုင်း ေကျာင်းက ဆရာဆရာမေတွ ဆွဲဆွဲထည့်ေနတယ်လို့ မထင်ေစချင်ပါဘူး။ ဆရာေတွကို ေြပာချင်တာထက် စံနစ်ကိုသာ ေြပာချင်ပါတယ်။ မူလတန်းေကျာင်းသားေလးေတွရဲ့အရွယ်ဟာ ဆယ်တန်းကျရင် ြမန်မာတစ်နိ်ုင်ငံလံုး ပထမရဖို့ စာကျက်နည်းကို အခုကတည်းက အသားေသေအာင်ကျင့်ရမယ့် အရွယ် မဟုတ်ပါဘူး။ ကေလးဘဝက လွန်ေြမာက်လို့ လူငယ်ဘဝကိုေရာက်လာတဲ့အခါ သူ ဘယ်လိုလူငယ်မျိုး ြဖစ်လာမှာလဲဆိုတာကို ပျိုးေထာင်ယူရဖို့က အဓိက လို့ ထင်မိပါတယ်။ ေကျာင်းမှာေရးတဲ့ ဝလံုးေတွကို မလှမှာစိုးလို့ အိမ်မှာလည်း ဆရာေခါ်သင်ြပီး ဝလံုးေတွချည့် ဆက်ေရးခိုင်းေနမယ်ဆိုရင် ဘဝဆိုတာ ဝလံုးေရးဖို့ သက်သက်ေတာ့ မဟုတ်ဘူးလို့ သတိရေစချင်ပါတယ်။
လက်ေတွ့သိြမင်သေလာက် မူလတန်းပညာေရးေလာကဟာ မိဘေရာ ဆရာေရာ ေကျာင်းသားပါ စာေမးပွဲမှာ အမှားပါမလာခဲ့ေစနဲ့။ အမှတ်ြပည့်ရခဲ့ပေစ ဆိုတဲ့ ဦးတည်ချက်နဲ့ ေလှာ်ခတ်ေနြကတယ်ဆိုရင် ဟုတ် မဟုတ် ကိုယ့်ဘာသာပဲ စဉ်းစားြကည့်ပါေတာ့။ ကေလးေလးတစ်ေယာက် ေကျာင်းေနြပီဆိုကတည်းက အေဖအေမေရာ၊ အဘိုးအဘွားပါ ေန့စဉ်နဲ့အမျှ အာရံုစိုက်ေနြကတာက “ကေလး စာလိုက်နိုင်သလား။ စာေမးပွဲေြဖနိုင်သလား။ အမှတ်ြပည့် ရပါ့မလား။” ဆိုတာပါပဲ။ “ကေလးေကျာင်းမှာ ေပျာ်ရဲ့လား” လို့ ဘယ်သူမှ သတိမထားမိြကပါဘူး။ သူငယ်တန်းကို ကျူရှင်ထားရံုတင် မဟုတ်ဘူး။ အိမ်မှာ ဂိုက်ပါေခါ်ေပးထားတယ်ဆိုတဲ့ ခပ်ေြကာင်ေြကာင် မာမီေတွ ေဖာချင်းေသာချင်းပါ။
ကေလးေလးေတွရဲ့ဘဝမှာ ေကျာင်းမေနခင် ငါးနှစ်လံုးလံုး အိမ်ကမိဘဘိုးဘွားရင်ခွင်မှာ သင်လို့တတ်လို့ ရသေလာက် သင်ခဲ့ေလ့လာခဲ့ြပီးပါြပီ။ ေကျာင်းဆိုတာ သူတို့အိမ်ကေန ပထမဦးဆံုး အြပင်ေလာကကို စ ထွက်လာတဲ့ ပတ်ဝန်းကျင်အသစ်ကေလး တစ်ခုေပါ့။ ဒီအချိန်မှာ သူတို့ကို လွှမ်းမိုးနိုင်တာ အိမ်ကမိဘထက် ေကျာင်းကဆရာမ၊ သူငယ်ချင်းေတွက ပိုပါတယ်။ မိဘေတွအေနနဲ့ကေတာ့ ကိုယ့်ရဲ့လွှမ်းမိုးမှုကို တစ်ထစ်ေလျှာ့ေပးရေတာ့မှာေပါ့။ သူ့ဘဝမှာ တစ်သက်လံုး အိမ်ထဲမှာပဲ ရင်အုပ်မကွာထားလို့ မရနိုင်တာေြကာင့် ဘယ်ပတ်ဝန်းကျင်မှာမဆို အဆင်ေြပေအာင် ေနထိုင်တတ်ဖို့၊ ကိုယ့်ကိုယ်ကိုယ် ကာကွယ်တတ်ဖို့၊ အမှားအမှန်ကို ကိုယ့်ဘာသာ ေဝခွဲတတ်ဖို့ သင်ြကားယူရမယ့် အချိန်ြဖစ်ပါတယ်။
ကိုယ်တိုင််ေကျာင်းဆရာ ဆရာမြဖစ်ေနတဲ့ မိဘများေတာင် အဲဒီအချက်ကို သတိမထားမိပဲ ကိုယ့်အတ္တနဲ့ ကေလးကို အေစာင့်ေရှာက်လွန်ေနမိရင် ဖွံ့ြဖိုးမှုေတွ ထိခိုက်ြပီး သူ့ဘဝတစ်သက်တာမှာ အဆင်မေြပ အဆင်မေချာမှုေတွ ရင်ဆိုင်လာရတတ်ပါတယ်။ မင်းက ဘယ်ေလာက်သိလို့တတ်လို့ ဆရာေတွကိုေကျာ်ြပီး ဆရာြပန်လုပ်ချင်ရတာလဲဆိုရင် မသိခဲ့ မတတ်ခဲ့ မှားခဲ့လို့ ကိုယ်တိုင်ရလာတဲ့ ဘဝသင်ခန်းစာေတွကို မျှေဝေနတာပါ လို့ပဲ ေြပာချင်ပါတယ်။
ကိုယ့်ရဲ့ ငယ်စဉ်ကေလးဘဝဟာ မိဘက တေကာက်ေကာက် လိုက်ြပီး ေစာင့်ေရှာက်ေနတာမျိုးေတာ့ မဟုတ်ခဲ့ပါဘူး။ အိမ်မှာအလုပ်များေနရင် ေကျာင်းလာြကိုဖို့ ေမ့ေနတတ်လည်း ဘာြပဿနာမှ မရှိခဲ့ပါဘူး။ ေယာကင်္ျားေလးေကျာင်းမို့ ကေလးချင်း အနိုင်ကျင့်တာေတွရှိခဲ့လည်း ကိုယ့်နည်းကိုယ့်ဟန်နဲ့ ြပဿနာကို ေရှာင်တတ်ရှင်းတတ်သွားပါတယ်။ အဲဒီအချိန်တုန်းက စာသင်ေကျာင်းက ဘာေတွသင်သလဲ ကိုယ့်ဘာသာေတာင် သိပ်မမှတ်မိေတာ့ပါဘူး။ ဒါေရးဆို ေရးလိုက်၊ ဒါကျက်ဆို ကျက်လိုက်၊ ြပန်ေမးရင် ေြဖလိုက်နဲ့။ ေခါင်းထဲဘာမှ မကျန်။ မှတ်သားမိသမျှေတွကေတာ့ လူေတွ လူေတွ၊ ကိုယ်မသိေသးတဲ့ ေလာကြကီးအေြကာင်းေတွ၊ လှုပ်ရှားမှုေတွနဲ့ တုန့်ြပန်မှုေတွ (Action and Reaction)၊ အဲဒါေတွပဲ မြပတ် သင်ယူမိသလို ရှိပါတယ်။ ဒီအချိန်မှာ ေကာင်းေကာင်းပဲ့ြပင်ေပးသွားတာကေတာ့ စာေမးပွဲမှာ ဘယ်တုန်းကမှ မေမးတဲ့ ေလာကနီတိဆိုတာရယ်၊ လူမှုေရးသင်ခန်းစာဆိုတာေတွရယ်ပါ။
ဒီအသက်ဒီအရွယ်အထိ ကိုယ့်ေခါင်းထဲမှာ စွဲကျန်ရစ်ခဲ့တဲ့ ဆရာေတွကလည်း အတန်းထဲဝင်လာရင် သင်ပုန်းေပါ်မှာ စာေတွေရးြပီး လိုက်ေရးြက၊ မြပီးရင် အရိုက်ခံရမယ်။ စကားများသံြကားရင် ခံုေပါ်တက်မတ်တပ်ရပ်ရမယ် ဆိုတဲ့ ဆရာမျိုးထက် ကိုယ့်ကို လူရာသွင်းြပီး နံမယ်ေခါ် စကားေြပာတဲ့သူ၊ အိမ်စာြပီးြပီလား။ မနက်ြဖန် ဝါဆိုသကင်္န်းကပ်ဖို့ အိမ်ကပိုက်ဆံယူခဲ့ြကဆိုတာမျိုးထက်ပိုြပီး စကားစြမည်ဆိုတဲ့သူေတွကိုသာပါပဲ။
မူလတန်းြပ ဆရာ ဆရာမကေလးေတွရဲ့ တာဝန်ဟာ ကေလးေလးေတွရဲ့ ဘဝတသက်တာ ပညာေရးကိုသာ မျိုးေစ့ချေပးတာ မဟုတ်ပဲ သူတို့ကေလးေတွရဲ့ လူမှုေရး၊ အေတွးအြမင်၊ စာရိတ္တ၊ ခံယူချက်၊ အကုန်လံုးမှ အကုန်လံုးနီးပါး ပျိုးေထာင်ေပးေနတယ် လို့ ခံယူထားေစချင်တာပါပဲ။ အဲဒီအရွယ်ဆိုတာ ေဖာ့ဖေယာင်းကေလးများလို ပံုသွင်းလို့ အေကာင်းဆံုး အချိန်အခါ မဟုတ်လား။ အရိုးရင့်လာေတာ့မှ ြပုြပင်ချင်ရင် ချိုးဖဲ့ယူေနရတတ်တယ်။ ထွင်းဖဲ့ထုတ်ပစ်ရတတ်တယ်။ အဲဒီအချိန်အပိုင်းအြခားကာလမှာ အိမ်ကမိဘများကေတာ့ ကိုယ့်သားသမီးမို့ ရင်အုပ်မကွာ မျက်ေြခမြပတ် ရှိြကေပမယ့် ကေန့ေခတ် ဆရာေလး ဆရာမေလးများ အေနနဲ့ သင်ြကားေရးအပိုင်းကို ပဲ့ြပင်မှုအပိုင်းထက် ပိုြပီး အာရံုစိုက်ေနတာ ေတွ့မိပါတယ်။ အကျိုးဆက်ကေတာ့ အခုလူလားေြမာက်ေနတဲ့ ကိုယ့်အရွယ်ေတွလို ပညာတတ်ြပီး သံုးမရတဲ့၊ တိုင်းြပည်အတွက် အားမကိုးေလာက်တဲ့၊ အတ္တဗဟိုြပုလူလတ်တန်းစားေတွ၊ အများအတွက် အဆိပ်အေတာက်ြဖစ်ေစတဲ့ ပုဆိန်ရိုးေတွထွက်ထွက်လာတာြဖစ်ပါတယ်။
ေနာင်လည်း သည်လိုပဲ ဆက်ြဖစ်ေနဖို့ အလားအလာ ြမင်မိပါတယ်။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ ဆရာဆရာမများကိုယ်တိုင်ေတာင် လူရာမဝင်၊ လူတန်းမေစ့၊ ဘဝေရှ့ေရး မေရရာတဲ့ ပညာေရးေလာကကိုစွန့်ြပီး ေဈးေတာင်းေခါင်းရွက်ရနိုး၊ အိမ်ေနာက်ေဖးေရာ အိမ်ေရှ့ပါ ေဈးဆိုင်တည်ရေကာင်းနိုးနိုး ြဖစ်ကုန်ြကြပီကိုး။ အနာဂတ်နိုင်ငံေတာ်ြကီးတိုးတက်ေအာင် ြပုြပင်ေြပာင်းလဲဖို့အတွက် ေခါင်ကမိုးမလံုတာ တက်ဖာလိုက်၊ တံစက်ြမိတ်က မိုးယိုတာ ဆင်းခံလိုက် လုပ်ေနရံုနဲ့ မြပီးေသးပါဘူး။ မူလတန်းကေလးအရွယ်ေလးကတည်းက အြပစ်အနာအဆာ ကင်းတဲ့ အုတ်ြမစ်ကေလးေတွချဖို့လည်း လိုပါလိမ့်ဦးမယ်။
အဘိုးတို့အဘွားတို့လက်ထက်က ဘုန်းေတာ်ြကီးသင်ပညာေရးစံနစ်နဲ့လည်း တစတစ အလှမ်းကွာေဝးသွားတာ ြကာခဲ့ေတာ့ ေခတ်ကာလလူငယ်ကေလးများဟာ ဘုန်းြကီးရဟန်းနဲ့ အဆင်ေြပေအာင် စကားစြမည် မေြပာတတ်ေတာ့ပါဘူး။ ဘာသာေရးအဆံုးအမေတွနဲ့လည်း အလိုလို စိမ်းလာေတာ့တာေပါ့။ ဘွဲ့လွန်တက်တုန်းက ဝဒ်ေရာင်းေနတုန်း ပိုးဟပ်တစ်ေကာင် ကိုယ့်ဘက်ထွက်ေြပးလာေတာ့ မမြကီးက “ဟဲ့ ဟဲ့။ ပိုးဟပ်ြကီး ပိုးဟပ်ြကီး။ နင်းပလိုက်။ နင်းပလိုက်။ ဪ နင်းလိုက်ပါဆိုမှ နင်ကလည်း ဒါေလးေတာင် သတ္တိမရှိဘူး။” လို့ အမာန်ခံရပါတယ်။ ဘူတန်ေရာက်သွားေတာ့ အလားတူြကံုရတဲ့အခါ သူနာြပုကေလးေတွက “ဆာ ဆာ။ မလုပ်နဲ့ မလုပ်နဲ့။ ခနေန သန့်ရှင်းေရးသမား ေခါ်လိုက်မယ်။ သူများအသက်သတ်တယ်ဆိုတာ ငရဲြကီးတယ်။” လို့ ေြပာတယ်။
ကိုယ်ေတွတုန်းက သံုးဆယ့်ရှစ်ြဖာမဂင်္လာတို့၊ မပုြကွယ်နဲ့ ခရုငယ်တို့ ဘယ်လိုသင်ခဲ့ရသလဲြပန်ေတွးမိပါေသး။ သမီးတို့ေခတ်မှာေတာ့ လူမိုက်ဆိုလျှင် ေရှာင်ေသွလွဲလို့ဆိုတာ အလွတ်ကျက်လို့ ရရင် ြပီးြပီလို့ မှတ်ေနတုန်း။ အိမ်မှာ ဆွမ်းပင့်ဆွမ်းကပ်လုပ်ရင်ေတာင် တရားနာ၊ ေရစက်ချ၊ ဘုန်းြကီးအနား ငုတ်တုတ်ထိုင်ဖို့က လူြကီးေတွနဲ့ပဲဆိုင်တာကျလို့။ သူ့ေခါ်ထိုင်ခိုင်းရင်ေတာင် ဖုန်းတစ်လံုးနဲ့ ဂိမ်းေဆာ့ေနြပီး သာဓုေခါ်တာနဲ့ ဝမ်းသာအားရ ထေြပးတတ်တယ်။
ငယ်ငယ်က ေကျာင်းအချိန်ဇယားထဲမှာ ပီတီချိန်တို့၊ ဖွံ့ြဖိုးေရးအချိန်တို့ တစ်ပါတ်ကို နှစ်ရက်ထည့်ဆွဲထားတာကို ဆရာေတွ စာမသင်ချင်လို့ အနားယူြကတဲ့အချိန်လို့ မှတ်ထားခဲ့ပါတယ်။ အဲသလိုေတာ့ မဟုတ်ပါဘူး။ ဆရာတစ်ေယာက်ေယာက်က လာြပီး ေကျာင်းသားေတွကို ကစားကွင်းထဲ ေခါ်ေဆာ့ခိုင်းချင် ေဆာ့ခိုင်းတယ်။ သမိုင်းပံုြပင်ေတွ ေြပာချင် ေြပာြပတယ်။ သံုးေြမှာင့်ဖန်တံုးကေလးနဲ့ စက္ကူြဖူကေလးတစ်ချပ်ယူြပီး သက်တန့်ကေလးေထာင်ြပချင်ြပတယ်။ သီချင်းကေလးေတွ သင်တဲ့အခါလည်း သင်ေပးတယ်ဗျ။ အေရမရ အဖတ်မရအချိန်လို့ ကိုယ့်ဘာသာထင်ခဲ့မိတဲ့ အချိန်ကေလးေတွဟာ အခုချိန်ကျမှပဲ ကိုယ့်ကို ဖွံ့ြဖိုးေအာင် လုပ်ေပးတဲ့အချိန်မှန်း နားလည်မိပါတယ်။ ကိုးတန်း ဆယ်တန်းေရာက်တဲ့အခါ ဆရာတစ်ေယာက်က သူ့အချိန်ဆို ညစ်တီးညစ်ပတ်ေတွချည့် နားမခံသာေအာင် ေြပာ၊ ေကျာင်းသားေတွက တဝါးဝါးနဲ့ ရယ်၊ ေချာင်းနားေထာင်တဲ့ အပျိုြကီးဆရာမေတွက ကေလးေတွကို မဟုတ်တာေတွ သင်ေနတယ်ဆိုြပီး စိတ်ေတွဆိုးြကနဲ့။ အဲဒါ ြမီးေကာင်ေပါက်ေတွအတွက် လိင်ပညာေပးသင်ခန်းစာမှန်း မသိခဲ့ပါဘူး။
အဲသလိုမျိုး ေကျာင်းစာနဲ့မဆိုင်တဲ့ ေပါက်ပန်းေဈးေတွကို အချိန်ယူသင်ြကားေနလို့လား မသိပါဘူး။ ကျွန်ေတာ်တို့ စိန်ေပါေကျာင်းက ေဆးေကျာင်းဝင်တဲ့သူဆိုတာ တစ်နှစ်တစ်နှစ်ကို ငါးေယာက်ထက်မနည်း ဆယ်ေယာက်ထက်မပို ထိန်းထိန်းထားနိုင်ပါတယ်။ ဒါေပမယ့် ဘယ်ေနရာ ဘယ်ဘဝပဲေရာက်ေရာက် ဘယ်သူ့ေမးေမး စိန််ေပါမှာ ေကျာင်းတက်ရတာ မေပျာ်လားဆိုရင် ေပျာ်တာေပါ့ အေမရယ် ချည့်ပဲ။ ဆရာဝန်မြဖစ်လည်းပဲ ြဖစ်ရာဘဝမှာ အဆင်ေြပေအာင် ေနနိုင်ြကတဲ့သူချည့်ပဲ များပါတယ်။ တီဗီထဲမှာ နှစ်တိုင်း ဆုေတွရေနတဲ့ေကျာင်းေတွနဲ့ေတာ့ မတူေလဘူးေပါ့။
သည်ကေန့ေခတ်မှာ ေအာင်ချက်ေကာင်းေကာင်းနဲ့ တွန်းတင်လာြပီး ေဆးေကျာင်းမှာ လာလာတစ်လို့ ဆရာ မိဘ ေကျာင်းသား သံုးဦးသံုးဖလှယ် စိတ်ပင်ပန်းဆင်းရဲြခင်း ြကီးစွာြဖစ်ရတဲ့ေကျာင်းသားေတွ ေတွ့ေတွ့လာရပါတယ်။ တြခားတြခားေသာ တက္ကသိုလ်ေကာလိပ်က ဆရာဆရာမများလည်းပဲ မည်သို့မျှ မတတ်နိုင် တပည့်မျိုးေတွ ေတွ့ြကြကံုြကဖူးမှာ မလွဲပါ။ အရာရာမှာ ရလပ်ဗဟိုရ်ြပုတဲ့ ပညာေရးစံနစ်မှာ ကေလးေတွ ေအာင်ချက်ေကာင်းဖို့၊ အမှတ်များနိုင်သမျှများဖို့၊ ကိုယ့်ေကျာင်းက စာေမးပွဲကျတယ်ဆိုတာ တစ်ေယာက်မှ မရှိေစရဖို့ အားကျိုးမာန်တက် သင်ြကားေပးေနရတဲ့ ဆရာများအေနနဲ့လည်း မလိုက်နိုင်တဲ့ေကျာင်းသားဆို ထားပစ်ခဲ့ရံုကလွဲလို့တြခားနည်းမရှိပါဘူး။
ြမန်မာလူငယ်ကေလးေတွကလည်းေတာ်ေတာ်စာကျက်နိုင်ြကပါတယ်။ စက်ရုပ်ကေလးေတွေလာက်ကို ကျက်နိုင်တယ်။ အမှတ်ေတွလည်း မိုးပျံေနေအာင် ရြကတယ်။ သူတို့ေခါင်းထဲမှာ ဘာေတွရှိသလဲ စိတ်ဝင်စားတဲ့သူတစ်ေယာက်ေယာက်များ ေတွ့ချင်စမ်းပါတယ်။
မှတ်ဉာဏ်ထက် ခံစားနိုင်စွမ်း၊ ေတွးေတာနိုင်စွမ်းကို ဦးစားေပးတတ်တဲ့သူ တစ်ေယာက်ေယာက်များ ေတွ့ချင်စမ်းပါတယ်။ “ဝါဆိုဝါေခါင် ေရေတွြကီးေတာ့ သေြပသီးမှည့် ေကာက်စို့ကွယ်။” ဆိုတာ သားသားမီးမီးတို့ အလွတ်ကျက်ဖို့သက်သက်လား၊ ခရာဆူးြခံု ဟိုအထဲက ေမျှာ့နက်မည်းြကီးကို မေြကာက်ေအာင် သင်ေပးဖို့လား ဆိုတာ ေရေရရာရာ သိတဲ့သူ တစ်ေယာက်ေယာက်များ ေတွ့ချင်စမ်းပါလှတယ်။ သည်စာကေလးနဲ့ ငယ်ဆရာ ဆရာမများနဲ့ ဆရာြကီး မင်းသုဝဏ်ကို ရည်မှန်းဦးတင်လိုက်ရပါတယ်။
အရိုးစွဲေနေအာင်ေကာင်းတာ လို့ ေြပာရမှာပါပဲ။ ကိုယ့်ေအာက်က ညီငယ်ညီမငယ်ကေလးေတွ ေကျာင်းေနအရွယ်ေရာက်လာေတာ့လည်း သင်ေပးခဲ့ြကတယ်။ ကိုယ့်သားကိုယ့်သမီးေလးေတွ ေကျာင်းထားေတာ့လည်း သူတို့နဲ့အတူ လိုက်ဆိုလို့ သူငယ်ြပန်ြကရပါတယ်။ ကိုယ်ငယ်ငယ်ကေတာ့ ဆရာမကေလးေတွဟာ ကဗျာလိုေတာင် မဟုတ်ဘူး။ သီချင်းလိုဆိုြပီး ယိမ်းကာနွဲ့ကာ ကြပြကေလတယ်။ အခုလို ဝါဆိုဝါေခါင် ေရေဖါင်ေဖါင်ြကီးတဲ့အချိန်ကျေတာ့လည်း ကိုယ့်နားထဲမှာ ကေလးကလား ဒီသီချင်းကဗျာကေလးကိုပဲ ထပ်ကာတလဲလဲ ြကားေယာင်လာရာက ေရးဖွဲ့ခဲ့သူဆရာြကီးကို ေကျးဇူးတင်စိတ်၊ အားကျအထင်ြကီးစိတ်၊ ြကည်ညိုေလးစားတဲ့စိတ်ေတွ ြဖစ်ေပါ်လာရပါတယ်။
ြမန်မာြပည်မှာ ကေလးကဗျာဆိုတာ သည်လိုဟာမျိုးပါကွဲ့ လို့ မှတ်မှတ်သားသား ကျန်ရစ်ေအာင်ဖွဲ့နွဲ့သွားလိုက်တာ နားမလည်စရာလည်း တစ်လံုးမှ မပါဘူး။ ဆိုလို့မေကာင်းတာ၊ အသံမပီပဲ ဝဲသွားတာလည်း တစ်ေနရာမှ မရှိဘူး။ အဓိပ္ပါယ်အားြဖင့်လည်း တကယ့်ြမန်မာ့ဓေလ့ ြမန်မာ့စရိုက်အစစ်ေတွကို မျိုးေစ့ချသလို ကေလးေတွအသက်အရွယ်နဲ့ နားဝင်ေအာင် နှစ်လိုေအာင် ေရးထားပါကလား။ ကေလးကဗျာရယ်လို့ ဘယ်ေနရာမှာမှ ေလျှာ့တွက်လို့ မရပဲကိုး။
သူ့အရင်တုန်းကလည်း ကေလးေတွ ေကျာင်းေနစ နှုတ်အာရွရွ ရွတ်ဆိုြကတဲ့ လကင်္ာ သံေပါက်ကေလးေတွ ရှိခဲ့ပါတယ်။ သည်လိုပဲ အြကီးကအငယ် နားနဲ့ ပါးစပ်နဲ့ လက်ဆင့်ကမ်းြပီး ဆိုလာခဲ့ြကတာေတွ။ နည်းနည်းေတာ့ ေပါက်ပန်းေဈးဆန်တယ်လို့ ေြပာရမလားပဲ။ “အီး အီး ဘယ်သူေပါက်။ ေမာင် ေပါက်။ ေပါက်တဲ့သူ မှန်မှန်ေြပာ။ အီးဘွတ်တရားေဟာ….။” တို့၊ “ေခါင်းအံုးြကီး ေခါင်းအံုးြကီး။ ေလမှာပျံတဲ့ ေခါင်းအံုးြကီး။ ေခါင်းအံုးြကီးက ေလမှာပျံ။ မိုးကြခင်ေထာင်ခံ….။” တို့၊ “မဘုတ်ဆံု မဘုတ်ဆံု အလွန်ဝတဲ့ မဘုတ်ဆံု။ မဘုတ်ဆံု တင်ဆံုြကီး လှည်းလုပ်လို့စီး။” တို့၊ ေရာက်တတ်ရာရာ ဘာရယ်မဟုတ် ဆိုြကေအာ်ြကေပမယ့် ဘာတစ်ခုမှ မှတ်ဖွယ်မှတ်ရာ လိမ်မာယဉ်ေကျးစရာ မပါပါဘူး။ ေမာင်ေခွးဖို့ ကဗျာကေလးေတွကေတာ့ တကယ့်ကို ဘာမှ မဆိုင်တာ။ “ဆွမ်းအုပ်နီနီ အေမရွက်လို့ နက်ြဖန်မနက် ေကျာင်းတက်မယ်။” ဆိုတာလည်း အဓိပ္ပါယ်ရှိတာပဲ။ ဟစ်ေဟာ့ဆိုတဲ့ မမေလးေတွေခတ်ေရာက်ေတာ့မှ နက်ြဖန်သဘက်ေတွေရာ တြခားစာသားေတွေရာ ကေမာက်ကမြဖစ်ကုန်ရှာတယ်။ ြမန်မာစကားမှာ နက်ြဖန်မနက်နဲ့ နက်ြဖန်သဘက်နဲ့ ဘာကွာသလဲ ေတွးမြကည့်ြကဘူးထင်ပါရဲ့။
ေနာက်ကွယ်မှာ မေသချာ မေရရာတဲ့သေဘာ၊ ေရာက်ချင်ေဇာနဲ့စိတ်ေစာေနတဲ့သေဘာေလးေတွ ရှိတာမသိဘူးဆိုရင်ေတာ့ ေတာ်ေတာ်အံ့ဩဖို့ ေကာင်းပါတယ်။ အများအားြဖင့် မှားေလ့ရှိတဲ့ ဘုန်းြကီးေအာ်လို့ နဲ့ ဘုန်းြကီးေအာ့လို့ ဆိုတာေလာက်ဆို မေြပာပါဘူး။
တကယ်ေတာ့ အင်မတန် ေပါ့ပျက်ပျက်ရှိသေယာင်၊ ဘာမဟုတ်တဲ့ ကေလးနှုတ်ထွက်ကေလးေတွ ြဖစ်ေပမယ့် ေမာင်ေခွးေရာ၊ မနီေရာဟာ ြမန်မာမှု ြမန်မာ့စရိုက်ကေလးေတွ အြပည့်ရှိြကပါတယ်။ သည်ကေန့ေခတ် ကေလးမိဘများကေတာ့ အဲဒီ (သူတို့အထင်) မဟုတ်က ဟုတ်ကေတွထက် “Bar Bar Black Sheep, have you any wool?” တို့၊ “One little, two little, three little Indians…” တို့ကိုပဲ မပီကလာဆိုတာကို ပိုြပီး ဩဘာကျြကပါတယ်။ ဘာသာစကားအေြခခံကို အာရံုစိုက်ေနြပီး ယဉ်ေကျးမှုဓေလ့ေလးေတွကို ေမ့ေနြကတာကိုး။
သူတို့အေမေတွကိုယ်တိုင်က ဆွမ်းအုပ်နီနီရွက််ဖို့ ေနေနသာသာ တစ်နှစ်ေနလို့မှ ဘုန်းြကီးေကျာင်းတစ်ေခါက် မေရာက်နိုင်တဲ့အစားေတွ ြဖစ်ေနတာလည်း ပါတာေပါ့။ ဘာသာရယ် စာေပရယ် ယဉ်ေကျးမှုရယ်ဆိုတာ ဖိုခံုေလှာက်ဆိုင်သလို ေထာင့်ေစ့မှသာ ကေလးငယ်ေတွ ြကီးြပင်းလာတဲ့အခါ ကိုယ့်တိုင်းြပည် ကိုယ့်လူမျိုးကို ြမတ်နိုးတတ်တဲ့၊ ြမန်မာဆန်ဆန် ယဉ်ေကျးလိမ်မာတဲ့ လူငယ်ကေလးေတွ ြဖစ်လာမှာ မဟုတ်ပါလား။ အခုလက်ရှိ မိဘေနရာ ေရာက်ေနတဲ့သူတိုင်းဟာ ကိုယ်ငယ်ငယ်က ဘယ်လိုြကီးြပင်းခဲ့ရတယ်။ အခု ကိုယ့်ရင်ေသွးကေလးေတွ ဘယ်လို ြကီးြပင်းေနြကတယ်ဆိုတာ နည်းနည်းပါးပါး အကဲခတ်ြကည့်သင့်ပါတယ်။ ေတာ်ေတာ်ေြပာင်းလဲသွားတာ သိသာပါလိမ့်မယ်။ “မာမား နင့်ပါးစပ်ပိတ်ထားစမ်း။ နားညီးတယ်။” ဆိုတဲ့စကားမျိုးေြပာထွက်တဲ့ ကေလးေတွ ြမင်ရြကားရလွန်းလို့ ရိုးေတာင်ေနြပီ။ ကိုယ့်အိမ်က သမီးေတာင်မှ သူ့အေဖကို “အလုပ်ထွက်မှာလား။ မထွက်ဖူးလား။ ဒါပဲေြပာ။” လို့ မျက်နှာထားတင်းတင်းနဲ့ ရာဇသံေပးတတ်ေနမှဟာ။ ဒီလိုြဖစ်ကုန်ရတဲ့ အေြကာင်းရင်းကို ြပန်ေတွးြကည့်လိုက်ေတာ့ ေကျာင်းေတွမှာသွားေတွ့မိပါတယ်။
မဆီမဆိုင် ကိုယ့်သားသမီး ကိုယ်မနိုင်တိုင်း ေကျာင်းက ဆရာဆရာမေတွ ဆွဲဆွဲထည့်ေနတယ်လို့ မထင်ေစချင်ပါဘူး။ ဆရာေတွကို ေြပာချင်တာထက် စံနစ်ကိုသာ ေြပာချင်ပါတယ်။ မူလတန်းေကျာင်းသားေလးေတွရဲ့အရွယ်ဟာ ဆယ်တန်းကျရင် ြမန်မာတစ်နိ်ုင်ငံလံုး ပထမရဖို့ စာကျက်နည်းကို အခုကတည်းက အသားေသေအာင်ကျင့်ရမယ့် အရွယ် မဟုတ်ပါဘူး။ ကေလးဘဝက လွန်ေြမာက်လို့ လူငယ်ဘဝကိုေရာက်လာတဲ့အခါ သူ ဘယ်လိုလူငယ်မျိုး ြဖစ်လာမှာလဲဆိုတာကို ပျိုးေထာင်ယူရဖို့က အဓိက လို့ ထင်မိပါတယ်။ ေကျာင်းမှာေရးတဲ့ ဝလံုးေတွကို မလှမှာစိုးလို့ အိမ်မှာလည်း ဆရာေခါ်သင်ြပီး ဝလံုးေတွချည့် ဆက်ေရးခိုင်းေနမယ်ဆိုရင် ဘဝဆိုတာ ဝလံုးေရးဖို့ သက်သက်ေတာ့ မဟုတ်ဘူးလို့ သတိရေစချင်ပါတယ်။
လက်ေတွ့သိြမင်သေလာက် မူလတန်းပညာေရးေလာကဟာ မိဘေရာ ဆရာေရာ ေကျာင်းသားပါ စာေမးပွဲမှာ အမှားပါမလာခဲ့ေစနဲ့။ အမှတ်ြပည့်ရခဲ့ပေစ ဆိုတဲ့ ဦးတည်ချက်နဲ့ ေလှာ်ခတ်ေနြကတယ်ဆိုရင် ဟုတ် မဟုတ် ကိုယ့်ဘာသာပဲ စဉ်းစားြကည့်ပါေတာ့။ ကေလးေလးတစ်ေယာက် ေကျာင်းေနြပီဆိုကတည်းက အေဖအေမေရာ၊ အဘိုးအဘွားပါ ေန့စဉ်နဲ့အမျှ အာရံုစိုက်ေနြကတာက “ကေလး စာလိုက်နိုင်သလား။ စာေမးပွဲေြဖနိုင်သလား။ အမှတ်ြပည့် ရပါ့မလား။” ဆိုတာပါပဲ။ “ကေလးေကျာင်းမှာ ေပျာ်ရဲ့လား” လို့ ဘယ်သူမှ သတိမထားမိြကပါဘူး။ သူငယ်တန်းကို ကျူရှင်ထားရံုတင် မဟုတ်ဘူး။ အိမ်မှာ ဂိုက်ပါေခါ်ေပးထားတယ်ဆိုတဲ့ ခပ်ေြကာင်ေြကာင် မာမီေတွ ေဖာချင်းေသာချင်းပါ။
ကေလးေလးေတွရဲ့ဘဝမှာ ေကျာင်းမေနခင် ငါးနှစ်လံုးလံုး အိမ်ကမိဘဘိုးဘွားရင်ခွင်မှာ သင်လို့တတ်လို့ ရသေလာက် သင်ခဲ့ေလ့လာခဲ့ြပီးပါြပီ။ ေကျာင်းဆိုတာ သူတို့အိမ်ကေန ပထမဦးဆံုး အြပင်ေလာကကို စ ထွက်လာတဲ့ ပတ်ဝန်းကျင်အသစ်ကေလး တစ်ခုေပါ့။ ဒီအချိန်မှာ သူတို့ကို လွှမ်းမိုးနိုင်တာ အိမ်ကမိဘထက် ေကျာင်းကဆရာမ၊ သူငယ်ချင်းေတွက ပိုပါတယ်။ မိဘေတွအေနနဲ့ကေတာ့ ကိုယ့်ရဲ့လွှမ်းမိုးမှုကို တစ်ထစ်ေလျှာ့ေပးရေတာ့မှာေပါ့။ သူ့ဘဝမှာ တစ်သက်လံုး အိမ်ထဲမှာပဲ ရင်အုပ်မကွာထားလို့ မရနိုင်တာေြကာင့် ဘယ်ပတ်ဝန်းကျင်မှာမဆို အဆင်ေြပေအာင် ေနထိုင်တတ်ဖို့၊ ကိုယ့်ကိုယ်ကိုယ် ကာကွယ်တတ်ဖို့၊ အမှားအမှန်ကို ကိုယ့်ဘာသာ ေဝခွဲတတ်ဖို့ သင်ြကားယူရမယ့် အချိန်ြဖစ်ပါတယ်။
ကိုယ်တိုင််ေကျာင်းဆရာ ဆရာမြဖစ်ေနတဲ့ မိဘများေတာင် အဲဒီအချက်ကို သတိမထားမိပဲ ကိုယ့်အတ္တနဲ့ ကေလးကို အေစာင့်ေရှာက်လွန်ေနမိရင် ဖွံ့ြဖိုးမှုေတွ ထိခိုက်ြပီး သူ့ဘဝတစ်သက်တာမှာ အဆင်မေြပ အဆင်မေချာမှုေတွ ရင်ဆိုင်လာရတတ်ပါတယ်။ မင်းက ဘယ်ေလာက်သိလို့တတ်လို့ ဆရာေတွကိုေကျာ်ြပီး ဆရာြပန်လုပ်ချင်ရတာလဲဆိုရင် မသိခဲ့ မတတ်ခဲ့ မှားခဲ့လို့ ကိုယ်တိုင်ရလာတဲ့ ဘဝသင်ခန်းစာေတွကို မျှေဝေနတာပါ လို့ပဲ ေြပာချင်ပါတယ်။
ကိုယ့်ရဲ့ ငယ်စဉ်ကေလးဘဝဟာ မိဘက တေကာက်ေကာက် လိုက်ြပီး ေစာင့်ေရှာက်ေနတာမျိုးေတာ့ မဟုတ်ခဲ့ပါဘူး။ အိမ်မှာအလုပ်များေနရင် ေကျာင်းလာြကိုဖို့ ေမ့ေနတတ်လည်း ဘာြပဿနာမှ မရှိခဲ့ပါဘူး။ ေယာကင်္ျားေလးေကျာင်းမို့ ကေလးချင်း အနိုင်ကျင့်တာေတွရှိခဲ့လည်း ကိုယ့်နည်းကိုယ့်ဟန်နဲ့ ြပဿနာကို ေရှာင်တတ်ရှင်းတတ်သွားပါတယ်။ အဲဒီအချိန်တုန်းက စာသင်ေကျာင်းက ဘာေတွသင်သလဲ ကိုယ့်ဘာသာေတာင် သိပ်မမှတ်မိေတာ့ပါဘူး။ ဒါေရးဆို ေရးလိုက်၊ ဒါကျက်ဆို ကျက်လိုက်၊ ြပန်ေမးရင် ေြဖလိုက်နဲ့။ ေခါင်းထဲဘာမှ မကျန်။ မှတ်သားမိသမျှေတွကေတာ့ လူေတွ လူေတွ၊ ကိုယ်မသိေသးတဲ့ ေလာကြကီးအေြကာင်းေတွ၊ လှုပ်ရှားမှုေတွနဲ့ တုန့်ြပန်မှုေတွ (Action and Reaction)၊ အဲဒါေတွပဲ မြပတ် သင်ယူမိသလို ရှိပါတယ်။ ဒီအချိန်မှာ ေကာင်းေကာင်းပဲ့ြပင်ေပးသွားတာကေတာ့ စာေမးပွဲမှာ ဘယ်တုန်းကမှ မေမးတဲ့ ေလာကနီတိဆိုတာရယ်၊ လူမှုေရးသင်ခန်းစာဆိုတာေတွရယ်ပါ။
ဒီအသက်ဒီအရွယ်အထိ ကိုယ့်ေခါင်းထဲမှာ စွဲကျန်ရစ်ခဲ့တဲ့ ဆရာေတွကလည်း အတန်းထဲဝင်လာရင် သင်ပုန်းေပါ်မှာ စာေတွေရးြပီး လိုက်ေရးြက၊ မြပီးရင် အရိုက်ခံရမယ်။ စကားများသံြကားရင် ခံုေပါ်တက်မတ်တပ်ရပ်ရမယ် ဆိုတဲ့ ဆရာမျိုးထက် ကိုယ့်ကို လူရာသွင်းြပီး နံမယ်ေခါ် စကားေြပာတဲ့သူ၊ အိမ်စာြပီးြပီလား။ မနက်ြဖန် ဝါဆိုသကင်္န်းကပ်ဖို့ အိမ်ကပိုက်ဆံယူခဲ့ြကဆိုတာမျိုးထက်ပိုြပီး စကားစြမည်ဆိုတဲ့သူေတွကိုသာပါပဲ။
မူလတန်းြပ ဆရာ ဆရာမကေလးေတွရဲ့ တာဝန်ဟာ ကေလးေလးေတွရဲ့ ဘဝတသက်တာ ပညာေရးကိုသာ မျိုးေစ့ချေပးတာ မဟုတ်ပဲ သူတို့ကေလးေတွရဲ့ လူမှုေရး၊ အေတွးအြမင်၊ စာရိတ္တ၊ ခံယူချက်၊ အကုန်လံုးမှ အကုန်လံုးနီးပါး ပျိုးေထာင်ေပးေနတယ် လို့ ခံယူထားေစချင်တာပါပဲ။ အဲဒီအရွယ်ဆိုတာ ေဖာ့ဖေယာင်းကေလးများလို ပံုသွင်းလို့ အေကာင်းဆံုး အချိန်အခါ မဟုတ်လား။ အရိုးရင့်လာေတာ့မှ ြပုြပင်ချင်ရင် ချိုးဖဲ့ယူေနရတတ်တယ်။ ထွင်းဖဲ့ထုတ်ပစ်ရတတ်တယ်။ အဲဒီအချိန်အပိုင်းအြခားကာလမှာ အိမ်ကမိဘများကေတာ့ ကိုယ့်သားသမီးမို့ ရင်အုပ်မကွာ မျက်ေြခမြပတ် ရှိြကေပမယ့် ကေန့ေခတ် ဆရာေလး ဆရာမေလးများ အေနနဲ့ သင်ြကားေရးအပိုင်းကို ပဲ့ြပင်မှုအပိုင်းထက် ပိုြပီး အာရံုစိုက်ေနတာ ေတွ့မိပါတယ်။ အကျိုးဆက်ကေတာ့ အခုလူလားေြမာက်ေနတဲ့ ကိုယ့်အရွယ်ေတွလို ပညာတတ်ြပီး သံုးမရတဲ့၊ တိုင်းြပည်အတွက် အားမကိုးေလာက်တဲ့၊ အတ္တဗဟိုြပုလူလတ်တန်းစားေတွ၊ အများအတွက် အဆိပ်အေတာက်ြဖစ်ေစတဲ့ ပုဆိန်ရိုးေတွထွက်ထွက်လာတာြဖစ်ပါတယ်။
ေနာင်လည်း သည်လိုပဲ ဆက်ြဖစ်ေနဖို့ အလားအလာ ြမင်မိပါတယ်။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ ဆရာဆရာမများကိုယ်တိုင်ေတာင် လူရာမဝင်၊ လူတန်းမေစ့၊ ဘဝေရှ့ေရး မေရရာတဲ့ ပညာေရးေလာကကိုစွန့်ြပီး ေဈးေတာင်းေခါင်းရွက်ရနိုး၊ အိမ်ေနာက်ေဖးေရာ အိမ်ေရှ့ပါ ေဈးဆိုင်တည်ရေကာင်းနိုးနိုး ြဖစ်ကုန်ြကြပီကိုး။ အနာဂတ်နိုင်ငံေတာ်ြကီးတိုးတက်ေအာင် ြပုြပင်ေြပာင်းလဲဖို့အတွက် ေခါင်ကမိုးမလံုတာ တက်ဖာလိုက်၊ တံစက်ြမိတ်က မိုးယိုတာ ဆင်းခံလိုက် လုပ်ေနရံုနဲ့ မြပီးေသးပါဘူး။ မူလတန်းကေလးအရွယ်ေလးကတည်းက အြပစ်အနာအဆာ ကင်းတဲ့ အုတ်ြမစ်ကေလးေတွချဖို့လည်း လိုပါလိမ့်ဦးမယ်။
အဘိုးတို့အဘွားတို့လက်ထက်က ဘုန်းေတာ်ြကီးသင်ပညာေရးစံနစ်နဲ့လည်း တစတစ အလှမ်းကွာေဝးသွားတာ ြကာခဲ့ေတာ့ ေခတ်ကာလလူငယ်ကေလးများဟာ ဘုန်းြကီးရဟန်းနဲ့ အဆင်ေြပေအာင် စကားစြမည် မေြပာတတ်ေတာ့ပါဘူး။ ဘာသာေရးအဆံုးအမေတွနဲ့လည်း အလိုလို စိမ်းလာေတာ့တာေပါ့။ ဘွဲ့လွန်တက်တုန်းက ဝဒ်ေရာင်းေနတုန်း ပိုးဟပ်တစ်ေကာင် ကိုယ့်ဘက်ထွက်ေြပးလာေတာ့ မမြကီးက “ဟဲ့ ဟဲ့။ ပိုးဟပ်ြကီး ပိုးဟပ်ြကီး။ နင်းပလိုက်။ နင်းပလိုက်။ ဪ နင်းလိုက်ပါဆိုမှ နင်ကလည်း ဒါေလးေတာင် သတ္တိမရှိဘူး။” လို့ အမာန်ခံရပါတယ်။ ဘူတန်ေရာက်သွားေတာ့ အလားတူြကံုရတဲ့အခါ သူနာြပုကေလးေတွက “ဆာ ဆာ။ မလုပ်နဲ့ မလုပ်နဲ့။ ခနေန သန့်ရှင်းေရးသမား ေခါ်လိုက်မယ်။ သူများအသက်သတ်တယ်ဆိုတာ ငရဲြကီးတယ်။” လို့ ေြပာတယ်။
ကိုယ်ေတွတုန်းက သံုးဆယ့်ရှစ်ြဖာမဂင်္လာတို့၊ မပုြကွယ်နဲ့ ခရုငယ်တို့ ဘယ်လိုသင်ခဲ့ရသလဲြပန်ေတွးမိပါေသး။ သမီးတို့ေခတ်မှာေတာ့ လူမိုက်ဆိုလျှင် ေရှာင်ေသွလွဲလို့ဆိုတာ အလွတ်ကျက်လို့ ရရင် ြပီးြပီလို့ မှတ်ေနတုန်း။ အိမ်မှာ ဆွမ်းပင့်ဆွမ်းကပ်လုပ်ရင်ေတာင် တရားနာ၊ ေရစက်ချ၊ ဘုန်းြကီးအနား ငုတ်တုတ်ထိုင်ဖို့က လူြကီးေတွနဲ့ပဲဆိုင်တာကျလို့။ သူ့ေခါ်ထိုင်ခိုင်းရင်ေတာင် ဖုန်းတစ်လံုးနဲ့ ဂိမ်းေဆာ့ေနြပီး သာဓုေခါ်တာနဲ့ ဝမ်းသာအားရ ထေြပးတတ်တယ်။
ငယ်ငယ်က ေကျာင်းအချိန်ဇယားထဲမှာ ပီတီချိန်တို့၊ ဖွံ့ြဖိုးေရးအချိန်တို့ တစ်ပါတ်ကို နှစ်ရက်ထည့်ဆွဲထားတာကို ဆရာေတွ စာမသင်ချင်လို့ အနားယူြကတဲ့အချိန်လို့ မှတ်ထားခဲ့ပါတယ်။ အဲသလိုေတာ့ မဟုတ်ပါဘူး။ ဆရာတစ်ေယာက်ေယာက်က လာြပီး ေကျာင်းသားေတွကို ကစားကွင်းထဲ ေခါ်ေဆာ့ခိုင်းချင် ေဆာ့ခိုင်းတယ်။ သမိုင်းပံုြပင်ေတွ ေြပာချင် ေြပာြပတယ်။ သံုးေြမှာင့်ဖန်တံုးကေလးနဲ့ စက္ကူြဖူကေလးတစ်ချပ်ယူြပီး သက်တန့်ကေလးေထာင်ြပချင်ြပတယ်။ သီချင်းကေလးေတွ သင်တဲ့အခါလည်း သင်ေပးတယ်ဗျ။ အေရမရ အဖတ်မရအချိန်လို့ ကိုယ့်ဘာသာထင်ခဲ့မိတဲ့ အချိန်ကေလးေတွဟာ အခုချိန်ကျမှပဲ ကိုယ့်ကို ဖွံ့ြဖိုးေအာင် လုပ်ေပးတဲ့အချိန်မှန်း နားလည်မိပါတယ်။ ကိုးတန်း ဆယ်တန်းေရာက်တဲ့အခါ ဆရာတစ်ေယာက်က သူ့အချိန်ဆို ညစ်တီးညစ်ပတ်ေတွချည့် နားမခံသာေအာင် ေြပာ၊ ေကျာင်းသားေတွက တဝါးဝါးနဲ့ ရယ်၊ ေချာင်းနားေထာင်တဲ့ အပျိုြကီးဆရာမေတွက ကေလးေတွကို မဟုတ်တာေတွ သင်ေနတယ်ဆိုြပီး စိတ်ေတွဆိုးြကနဲ့။ အဲဒါ ြမီးေကာင်ေပါက်ေတွအတွက် လိင်ပညာေပးသင်ခန်းစာမှန်း မသိခဲ့ပါဘူး။
အဲသလိုမျိုး ေကျာင်းစာနဲ့မဆိုင်တဲ့ ေပါက်ပန်းေဈးေတွကို အချိန်ယူသင်ြကားေနလို့လား မသိပါဘူး။ ကျွန်ေတာ်တို့ စိန်ေပါေကျာင်းက ေဆးေကျာင်းဝင်တဲ့သူဆိုတာ တစ်နှစ်တစ်နှစ်ကို ငါးေယာက်ထက်မနည်း ဆယ်ေယာက်ထက်မပို ထိန်းထိန်းထားနိုင်ပါတယ်။ ဒါေပမယ့် ဘယ်ေနရာ ဘယ်ဘဝပဲေရာက်ေရာက် ဘယ်သူ့ေမးေမး စိန််ေပါမှာ ေကျာင်းတက်ရတာ မေပျာ်လားဆိုရင် ေပျာ်တာေပါ့ အေမရယ် ချည့်ပဲ။ ဆရာဝန်မြဖစ်လည်းပဲ ြဖစ်ရာဘဝမှာ အဆင်ေြပေအာင် ေနနိုင်ြကတဲ့သူချည့်ပဲ များပါတယ်။ တီဗီထဲမှာ နှစ်တိုင်း ဆုေတွရေနတဲ့ေကျာင်းေတွနဲ့ေတာ့ မတူေလဘူးေပါ့။
သည်ကေန့ေခတ်မှာ ေအာင်ချက်ေကာင်းေကာင်းနဲ့ တွန်းတင်လာြပီး ေဆးေကျာင်းမှာ လာလာတစ်လို့ ဆရာ မိဘ ေကျာင်းသား သံုးဦးသံုးဖလှယ် စိတ်ပင်ပန်းဆင်းရဲြခင်း ြကီးစွာြဖစ်ရတဲ့ေကျာင်းသားေတွ ေတွ့ေတွ့လာရပါတယ်။ တြခားတြခားေသာ တက္ကသိုလ်ေကာလိပ်က ဆရာဆရာမများလည်းပဲ မည်သို့မျှ မတတ်နိုင် တပည့်မျိုးေတွ ေတွ့ြကြကံုြကဖူးမှာ မလွဲပါ။ အရာရာမှာ ရလပ်ဗဟိုရ်ြပုတဲ့ ပညာေရးစံနစ်မှာ ကေလးေတွ ေအာင်ချက်ေကာင်းဖို့၊ အမှတ်များနိုင်သမျှများဖို့၊ ကိုယ့်ေကျာင်းက စာေမးပွဲကျတယ်ဆိုတာ တစ်ေယာက်မှ မရှိေစရဖို့ အားကျိုးမာန်တက် သင်ြကားေပးေနရတဲ့ ဆရာများအေနနဲ့လည်း မလိုက်နိုင်တဲ့ေကျာင်းသားဆို ထားပစ်ခဲ့ရံုကလွဲလို့တြခားနည်းမရှိပါဘူး။
ြမန်မာလူငယ်ကေလးေတွကလည်းေတာ်ေတာ်စာကျက်နိုင်ြကပါတယ်။ စက်ရုပ်ကေလးေတွေလာက်ကို ကျက်နိုင်တယ်။ အမှတ်ေတွလည်း မိုးပျံေနေအာင် ရြကတယ်။ သူတို့ေခါင်းထဲမှာ ဘာေတွရှိသလဲ စိတ်ဝင်စားတဲ့သူတစ်ေယာက်ေယာက်များ ေတွ့ချင်စမ်းပါတယ်။
မှတ်ဉာဏ်ထက် ခံစားနိုင်စွမ်း၊ ေတွးေတာနိုင်စွမ်းကို ဦးစားေပးတတ်တဲ့သူ တစ်ေယာက်ေယာက်များ ေတွ့ချင်စမ်းပါတယ်။ “ဝါဆိုဝါေခါင် ေရေတွြကီးေတာ့ သေြပသီးမှည့် ေကာက်စို့ကွယ်။” ဆိုတာ သားသားမီးမီးတို့ အလွတ်ကျက်ဖို့သက်သက်လား၊ ခရာဆူးြခံု ဟိုအထဲက ေမျှာ့နက်မည်းြကီးကို မေြကာက်ေအာင် သင်ေပးဖို့လား ဆိုတာ ေရေရရာရာ သိတဲ့သူ တစ်ေယာက်ေယာက်များ ေတွ့ချင်စမ်းပါလှတယ်။ သည်စာကေလးနဲ့ ငယ်ဆရာ ဆရာမများနဲ့ ဆရာြကီး မင်းသုဝဏ်ကို ရည်မှန်းဦးတင်လိုက်ရပါတယ်။
0 comments:
Post a Comment