• “ပင်လယ်ထဲမှာ ​ေရရှိတယ်”

    အင်မတန်ချမ်း​သာြကွယ်ဝပါတယ်ဆိုတဲ့​ ဝိသာခါတို့​၊​ အနာတပိဏ်တို့​၊​ ​ေဇာတိကတို့​၊​ ဇဋိလတို့​ရဲ့​ ပိုင်ဆိုင်မှု​ေတွဟာ သည်က​ေန့​ေခတ် အချိန်အခါအထိ အံ့​ချီး​မကုန်၊​ မယံုချင်စဖွယ် ြဖစ်​ေနဆဲပါပဲ။ ဒါ​ေပမယ့်​လည်း​ သူတို့​အ​ေမွကို ဆက်ခံလို့​ ြကွယ်ပိုး​ြကွယ်ဝ ​ေနနိုင်သံုး​နိုင်တဲ့​ သား​ေြမး​များ​ရယ်လို့​ေတာ့​ သိပ် မြကား​မိခဲ့​ပါဘူး​။ အလွန်ဆံုး​ခံလှ မျိုး​ဆက် နှစ်ဆက် သံုး​ဆက်​ေလာက်အတွင်း​မှာ သူတို့​ရဲ့​ ဥစ္စာဓန​ေတွဟာ ပံုြပင်က​ေလး​ေတွ ြဖစ်သွား​ပါ​ေလ​ေရာ။

    ဒါ​ေြကာင့်​လည်း​ ဥစ္စာဟူသည် မျက်လှည့်​မျိုး​ လို့​ ဆိုြကတာ​ေနပါလိမ့်​မယ်။ ဗုဒ္ဒဘာသာအယူအရ​ေတာ့​ သား​သမီး​ ​ေြမး​ြမစ်များ​မှာလည်း​ပဲ သူတို့​နည်း​တူ လှူတန်း​ဆုပန်ထား​တဲ့​ အထံု​ေရစက်ပါ​ေလမှ ​ေမွခံထိုက်​ေစြဖစ်ရတာကိုး​။ ဘယ်လိုပဲြဖစ်ြဖစ်​ေပါ့​ေလ။ ​ေနာင်လာ​ေနာက်သား​ မသိမမီလိုက်သူများ​အတွက်​ေတာ့​ ဒဏ္ဍာရီဆန်ဆန် လျှံလန်​ေန​ေအာင် ြပည့်​စံုြကွယ်ဝသူ​ေတွအ​ေြကာင်း​ သိလိုက်ြကား​လိုက်ရတဲ့​အခါ မစား​ရ​ေသာ်လည်း​ ဝခမန်း​ စိတ်ချမ်း​သာရတာ​ေပါ့​ေလ။ သည်က​ေရး​ေရး​ေနတဲ့​ စား​ေကာင်း​ေသာက်​ေကာင်း​ ​ေရာက်တတ်ရာရာ အ​ေြကာင်း​ေတာင်မှ ဖတ်ြပီး​ ဗိုက်ဆာလာသလို ထမင်း​ြမိန်ချင်သလိုလို ြဖစ်​ေသး​တာပဲ မဟုတ်လား​။

    သူ​ေဋ္ဌး​အ​ေြကာင်း​ေြပာ​ေတာ့​ ကိုယ့်​မရှိ​ေသာ်ြငား​ ြပည့်​စံုတဲ့​ ခံစား​ချက်က​ေလး​ေတွ၊​ သူတို့​လိုပဲ ြပည့်​စံုကံုလံုချင်လို့​ ဒါနက​ေလး​ တတ်နိုင်သ​ေလာက်ြပုလိုက်မဟဲ့​ဆိုတဲ့​ သတိက​ေလး​ေတွ ဝင်လာတယ် ဆိုလည်း​ မဆိုး​ပါဘူး​။ ​ေရွှစကား​ေငွစကား​ေြပာတဲ့​ ​ေရွှပါး​စပ်​ေငွပါး​စပ်ြကီး​ကလည်း​ ကျက်သ​ေရ မဂင်္လာက​ေလး​ ကိန်း​ေအာင်း​လာတာ​ေပါ့​။ (​ေပး​ပါကမ်း​ပါ ​ေတာင်း​တာရမ်း​တာမှ မဟုတ်ပဲ​ေနာ့​)။ တို့​ဘိုး​တို့​ဘွား​များ​ ဘယ့်​ဂ​ေလာက်ချမ်း​သာသလဲ အထုပ်ထွာြပတဲ့​အခါ တို့​အား​လံုး​နဲ့​ သက်ဆိုင်သွား​ေအာင် အြကီး​တကာ့​တြကီး​ဆံုး​ အထုပ်အထည်ြကီး​ြဖစ်​ေအာင် နိုင်ငံနဲ့​ချီြပီး​ စကား​ေြပာလိုက်ြကပါစို့​ရဲ့​ဗျာ။ ကျုပ်တို့​ ြမန်မာြပည်ြကီး​ ြကွယ်ဝချမ်း​သာသမျှ ထုတ်ြကွား​ပလိုက်မယ်​ေလ။ ဓါး​ြပ​ေတာ့​ လာမတိုက်​ေြကး​။ (တိုက်ချင်ရင်လည်း​ လက်​ေထာက်ချလိုက်ရတာပ။ အဲဒါ​ေတွက ဘယ်သူ့​ဆီမှာပဲ ရှိသလဲ​ေတာင် မသိဘူး​လား​။ အ ချက်နှယ်။ ငါ .. တယ်။ အိမ်လိုက်ြပလိုက်ရ)။

    အရင်တုန်း​က ြမန်မာ့​အသံက​ေန ြဖူသီတို့​အဖွဲ့​ သံြပိုင်ဆိုထား​တဲ့​ သီချင်း​က​ေလး​တစ်ပုဒ် ​ေတာ်​ေတာ်​ေကာင်း​တယ်ဗျ။ “တွင်း​ထွက် ​ေကျာက်စိမ်း​ နီလာ ပတ္တြမား​၊​ ကမ္ဘာမှာ​ေကျာ်ြကား​ ြမန်မာ့​ရတနာများ​၊​ ခဲမြဖူ အြဖိုက်နက် ​ေြကး​နီရိုင်း​စံုစွာ..” ဆိုတာ​ေလ။ ​ေကျာက်မျက်က ​ေြကာ်ြငာတိုင်း​ဖွင့်​ြပ​ေလ့​ရှိပါတယ်။ “ရတနာ ​ေြမမှာ ရှာစို့​လား​” တဲ့​။ ြမန်မာ​ေတွပိုင်တဲ့​ ​ေြမ​ေပါ်​ေြမ​ေအာက် သယံဇာတ​ေတွဆိုတာ ဘယ်မှာ နည်း​လိမ့်​မလဲဗျာ။ ​ေခတ်အဆက်ဆက် သံုး​မကုန် ြဖုန်း​မကုန်လို့​ေတာင် ​ေြပာလို့​ရတယ်။ (ကိုယ်မသံုး​ရ​ေပမယ့်​ သံုး​နိုင်သူ​ေတွ သံုး​သွား​ြဖုန်း​သွား​တာကိုပဲ မုဒိတာ ပွား​လိုက်ြကပါစို့​ ပိတ်သတ်ြကီး​ရယ်)။

    ကိုယ့်​မရှိတာနဲ့​ တိုင်း​ြပည်မရှိဘူး​ မထင်ပါနဲ့​။ ြမန်မာြပည်က မထွက်တဲ့​သယံဇာတဆိုတာ ြကား​ဖူး​ရင် ​ေြပာြပစမ်း​ပါ။ အဲဒါ​ေတွ ဆက်ြကွား​ရင် လျှာပါ အလျား​လိုက်ထွက်သွား​မယ်။ သူသူကိုယ်ကိုယ် သိြပီး​သား​ေတွကို ​ေလကုန်မခံ​ေတာ့​ပါဘူး​။ အခုတစ်ခါ​ေတာ့​ ရတနာ ​ေြမမှာ မရှာ​ေတာ့​ပဲ ပင်လယ်ြကီး​ထဲကို ဆင်း​ရှာြကည့်​ြကရ​ေအာင်​ေနာ်။ ဘာြပုလို့​ဆို​ေတာ့​ ကိုယ့်​ြမန်မာလူမျိုး​ေတွဟာ ပင်လယ်ြကီး​နဲ့​ေတာ့​ နည်း​နည်း​များ​ စိမ်း​ေနသလား​လို့​။ ကျုပ်တို့​ဆီက ပင်လယ်ြကီး​ေအာက်မှာလည်း​ သဘာဝသယံဇာတ​ေတွ မကုန်နိုင်မခန်း​နိုင်​ေအာင် ကျန်ပါ​ေသး​တယ်ဗျို့​။ အဲဒါ​ေြကာင့်​ လူ​ေတွကို လအြကီး​ေတွ မှတ်လို့​ ​ေရလက်ညှိုး​ထိုး​ြပီး​ မိုး​မီး​ေလာင်မတတ် တရား​တ​ေဘာင်ခင်း​လို့​ ​ေတာင်း​သွား​တာ​ေပါ့​ဗျာ။

    မဆလတစ်​ေခတ်လံုး​ ​ေရလဲနဲ့​သံုး​ြပီး​ ခိုင်း​စား​သွား​တာက​ေတာ့​ ​ေြမြကီး​က ​ေရွှသီး​ရမည်ဆိုြပီး​ ြမန်မာနိုင်ငံကို စိုက်ပျိုး​ေရး​နိုင်ငံအြဖစ် စီမံကိန်း​ေတွ လျာထား​ချက်​ေတွနဲ့​ လက်မှုလယ်ယာမှသည် စက်မှုလယ်ယာသို့​ဆီတဲ့​။ ပင်လယ်ထဲကထွက်တဲ့​ သယံဇာတ​ေတွကို​ေတာ့​ သိပ်ြပီး​ထဲထဲဝင်ဝင် မသိခဲ့​ြကပါဘူး​။ ပင်လယ်ထဲမှာ ​ေရရှိတယ်​ေလာက်ပဲ သ​ေဘာထား​ြကပါတယ်။ ရှိလည်း​ ​ေသာက်လို့​ရတာမှ မဟုတ်ပဲ။ အလကား​ ​ေသာက်​ေလ ​ေသာက်​ေလ ငတ်မ​ေြပနဲ့​။ ဒါ​ေပမယ့်​ အဲသည်ဆား​ငံ​ေရကိုပဲ ဆား​ချက်မယ်ဆို မထွက်ပါလား​။ အြကံကုန် ဂဠုန်ဆား​ချက်တဲ့​။ အဲသည်​ေရ​ေတွ​ေပါ်မှာပဲ သ​ေဘင်္ာြကီး​ေတွနဲ့​ ခရီး​ဆန့်​တဲ့​အခါ ကုန်း​ေပါ်မှာလို ​ေတာင်ကို​ေကျာ်လို့​ ​ေတာကိုြဖတ်စရာမလို၊​ လမ်း​ေဖာက်၊​ တံတား​ေဆာက် ​ေရှာင်ကွင်း​လမ်း​ေတွ မရှိလည်း​ ​ေြဖာင့်​ေြဖာင့်​တန်း​တန်း​ ခရီး​ဆက်လို့​ ရပါတယ်။ လှိုင်း​ နဲ့​ ​ေလကို အဆင်​ေြပ​ေအာင် ပဲ့​ကိုင်နိုင်ရင်ြဖင့်​ ကမ္ဘာပတ်လို့​ေတာင် ရတယ် မဟုတ်ဘူး​လား​။ ကမ္ဘာြကီး​ လံုး​တဲ့​သက်​ေသဟာ စာသင်ခန်း​ထဲမှာ အယူအဆနဲ့​ ထုတ်​ေဖာ်ခဲ့​တာ မဟုတ်ပါဘူး​။

    ပင်လယ်ြကီး​ကိုြဖတ်ြပီး​ သ​ေဘင်္ာစီး​ခဲ့​လို့​ သိသွား​တဲ့​ အ​ေတွ့​အြကံုတစ်ခုသာ ြဖစ်ပါတယ်။ ပင်လယ်ြပင်ြကီး​ဟာ ဘုရား​သခင်ဖန်ဆင်း​တဲ့​ ကမ္ဘာြကီး​ရဲ့​အဆံုး​သတ်တ​ေနရာ၊​ ဧဒင်ဥယျာဉ်၊​ ​ေကာင်း​ကင်ဘံု နဲ့​ ငရဲြပည်​ေတွကို ဒဏ္ဍာရီထဲပို့​ပစ်ြပီး​ လူသား​တို့​ေနထိုင်ရာ ကမ္ဘာြဂိုလ်ြကီး​ကို ပကတိအတိုင်း​ ြမင်​ေစတဲ့​အသိကို ​ေပး​သွား​ခဲ့​ပါတယ်။ ​ေလး​ကျွန်း​တြမင့်​မိုရ် ​ေမယုဗဟို၊​ ယုဂန္ဓိုရ်​ေတွနဲ့​ အဋ္ဌကထာကျမ်း​လာ ြမန်မာလူမျိုး​ေတွရဲ့​ ကမ္ဘာ​ေြမပံုြကီး​ကိုလည်း​ အများ​နဲ့​ စံကိုက်သွား​ေအာင် ညှိဖို့​ရာ ပင်လယ်အ​ေြကာင်း​ကို အခုထက် နှိုက်နှိုက်ချွတ်ချွတ် ပိုသိလာရင် ​ေကာင်း​ပါလိမ့်​မယ်။

    ဘူတန်လို ကုန်း​တွင်း​ပိတ်နိုင်ငံကို ​ေရာက်တဲ့​အခါမှာ ကိုယ့်​တိုင်း​ြပည် နယ်နိမိတ်တ​ေလျှာက်မှာ ပင်လယ်ြပင်ြကီး​ ရှိြခင်း​ မရှိြခင်း​ရဲ့​ တန်ဖိုး​ကို လက်​ေတွ့​သိလိုက်ရပါတယ်။ လွတ်လပ်တဲ့​ ပ​ေဒသရာဇ်နိုင်ငံတစ်ခု ြဖစ်လင့်​ကစား​ ကုန်သွယ်​ေရး​၊​ ဆက်သွယ်​ေရး​၊​ နိုင်ငံတကာဆက်ဆံ​ေရး​ေတွအတွက် အိမ်နီး​ချင်း​ြဖစ်တဲ့​ အိန္ဒိယနိုင်ငံအ​ေပါ်မှာ လံုး​ဝဥဿံု မှီခို​ေနထိုင်ရပါတယ်။ ဘူတန်ဆရာဝန်က​ေလး​တစ်​ေယာက် ​ေြပာဖူး​တာက​ေတာ့​ “အိန္ဒိယနိုင်ငံဟာ လက်ရှိ​ေနရာက တစ်လက်မ ​ေရွ့​သွား​ရင် ဘူတန်က သူ့​ဘာသူ မရပ်တည်နိုင်​ေတာ့​ဘူး​။” လို့​ ဆိုပါတယ်။ သူ​ေြပာတာက ြပည်ပအား​ကိုး​ြပီး​ ကိုယ့်​တိုင်း​ြပည်ကိုယ် အထင်​ေသး​တဲ့​သ​ေဘာမျိုး​ မပါပါဘူး​။ လက်ရှိ သူတို့​နိုင်ငံမှာ ဘိနပ်ကစ အပ်အဆံုး​ သွင်း​ကုန်ပစ္စည်း​အား​လံုး​ အိန္ဒိယကသာ တင်သွင်း​လာတာကိုး​။ ဘာသာ​ေရး​နဲ့​ ပတ်သက်တဲ့​ အသံုး​အ​ေဆာင် အနည်း​အကျဉ်း​သာ တိဘက်ကဝင်လာြပီး​ နိုင်ငံရဲ့​ ​ေငွ​ေြကး​စံနစ်ကို​ေတာင် အိန္ဒိယရူပီး​နဲ့​ တစ်ကျပ် တစ်ကျပ်ချင်း​ တန်း​ညှိြပီး​ နိုင်ငံအနှံ့​ လက်ခံသံုး​စွဲပါတယ်။ အဲသလိုဆို​ေတာ့​ သူ့​နိုင်ငံကထွက်ကုန်​ေတွ ြပည်ပတင်ပို့​ဖို့​ရာလည်း​ အိန္ဒိယကမှ မပို့​ရင် ဘယ်ကမှ ပို့​လို့​ မရ​ေတာ့​ဘူး​ေပါ့​။ ​ေြပာချင်တာက​ေတာ့​ ပင်လယ်ကမ်း​ရိုး​တမ်း​နယ်နိမိတ်ဆိုတာ နိုင်ငံတစ်နိုင်ငံရဲ့​ အချုပ်အချာ အာဏာကို​ေတာင် အတိုင်း​အတာတစ်ခုအထိ သက်​ေရာက်မှု​ေတွ ရှိ​ေစပါတယ်။

    ကျွန်​ေတာ်တို့​ ြမန်မာနိုင်ငံက​ေတာ့​ သဘာဝကမ်း​ရိုး​တမ်း​ မိုင်​ေပါင်း​များ​စွာ ပိုင်ဆိုင်ထား​တာ နိုင်ငံတည်ဦး​စ သမိုင်း​ရာဇဝင်တင်ကတည်း​ကပါပဲ။ ဘဂင်္လား​ပင်လယ်​ေအာ်ကို အ​ေရှ့​တစ်ြခမ်း​ အုပ်​ေပး​ထား​တဲ့​ ရခိုင်ကမ်း​ေြမှာင်​ေဒသ၊​ မုတ္တမ​ေကွ့​အထိ ဝိုက်တက်သွား​တဲ့​ ဧရာဝတီြမစ်ဝကျွန်း​ေပါ်​ေဒသ၊​ ကပ္ပလီပင်လယ်ြပင်ကို အနား​သတ်တဲ့​ တနသင်္ာရီကမ်း​ေြမှာင်​ေဒသ။ အဲသည်ကမ်း​ရိုး​တန်း​ ကမ်း​ေြမှာင်​ေတွက​ေန ပင်လယ်ြကီး​ထဲကို ဆင်း​သွား​တဲ့​ ြမန်မာ့​ေရပိုင်နက်​ေတွရဲ့​ တန်ဖိုး​ကို ြမန်မာဘယ်နှစ်​ေယာက်ကများ​ ​ေရ​ေရရာရာ သိပါလိမ့်​လို့​ ​ေမး​ြကည့်​ချင်ပါတယ်။ ပင်လယ်ထဲက ကျွန်း​ေသး​ေသး​က​ေလး​မို့​ ​ေြမတန်ဖိုး​သိပ်ရှိမှာမဟုတ်ဘူး​လို့​ထင်ရင် မှား​သွား​ပါလိမ့်​မယ်။ စကင်္ာပူကျွန်း​က​ေလး​နဲ့​ မ​ေလး​ရှား​ကျွန်း​ဆွယ်ြကီး​ဟာ ပင်လယ်ြပင်တ​ေနရာတည်း​မှာ မလှမ်း​မကမ်း​ တည်ရှိ​ေနတာချင်း​တူ​ေပမယ့်​ ဘာ​ေတွကွာသလဲ ​ေြပာစရာ​ေတာင် မလိုပါဘူး​။ ​

    ေဟာင်​ေကာင် နဲ့​ ထိုင်ဝမ်ကျွန်း​ေတွဟာ နိုင်ငံ​ေရး​အရ ဘယ်​ေလာက်အ​ေရး​ပါခဲ့​သလဲဆိုတာလည်း​ တရုတ်ြပည်မြကီး​ရဲ့​ သမိုင်း​ကိုဖတ်ဖူး​တဲ့​အခါ သိနီုင်ပါလိမ့်​မယ်။ နယ်သာလန်နိုင်ငံဟာ ပင်လယ်ဘက်ကို တာတမံတုတ်ြပီး​ ​ေြမကိုချဲ့​ချဲ့​သွား​တဲ့​အတွက် သူ့​နိုင်ငံရဲ့​ တချို့​ြမို့​ေတွ ရွာ​ေတွဟာ ပင်လယ်​ေရမျက်နှာြပင်​ေအာက်ကို နိမ့်​ဆင်း​ေနတဲ့​အတွက် ြပင်သစ်​ေတွက သူတို့​ဘာသာနဲ့​ Pays Bas ​ေြမနိမ့်​တိုင်း​ြပည် လို့​ အမည်​ေပး​ထား​ပါသတဲ့​။ (တို့​ဆီမှာလို ​ေရ​ေြမာင်း​ေတွက​ေန ​ေရ​ေတွလျှံလျှံတက်လာမယ်ဆို ခက်ရချည်ရဲ့​)။ ကိုယ့်​ဆီမှာလည်း​ Water World ရုပ်ရှင်ဇာတ်ကား​ထဲကလို ပင်လယ်ြပင်​ေပါ်မှာ ဂျစ်ပစီ​ေတွလို သွား​လာကျက်စား​တဲ့​ ဆလံုတိုင်း​ရင်း​သား​ေတွ သည်က​ေန့​အထိ ရှိ​ေနဆဲပါပဲ။ ြမိတ်ကျွန်း​စုတစ်ခုလံုး​က ကျွန်း​ြကီး​ကျွန်း​ငယ်က​ေလး​ေတွဟာ သဘာဝတရား​က ြမန်မာ့​ြပည်​ေထာင်စုသား​ေတွအတွက် ​ေပး​ထား​တဲ့​ ကမ်း​လွန်​ေြမသား​လက်​ေဆာင်က​ေလး​ေတွ မဟုတ်ပါလား​။ သူ့​ကိုမှီြပီး​ေတာ့​မှ ပတ်ဝန်း​ကျင်တခွင်တြပင်မှာ ​ေဂဟစံနစ်​ေတွနဲ့​ ရှင်သန်ြကီး​ြပင်း​ရတဲ့​ ​ေရ​ေအာက်သယံဇာတ​ေတွ ​ေလ့​လာလို့​ မကုန်​ေသး​ပါဘူး​။

    ကဲ ပင်လယ်ြပင်ြကီး​နဲ့​ သူ့​အထဲက​ေရပဲ ရှိ​ေသး​တယ်။ ​ေရထဲမှာ ဘာ​ေတွရှိ​ေသး​သလဲ။ ငါး​ေတွ ပုဇွန်​ေတွ ရှိတယ် မဟုတ်ဘူး​လား​။ အညာကလာတဲ့​ ရန်ကုန်သား​ဆို​ေတာ့​ ​ေရသတ္တဝါဆို အဲသည်နှစ်မျိုး​ေလာက်ပဲ ​ေသ​ေသချာချာ ြကား​ဖူး​ခဲ့​တာ​ေလ။ တကယ်တမ်း​ကျ​ေတာ့​ Sea food လို့​ေခါ်တဲ့​ ပင်လယ်စာ​ေတွက အမျိုး​အမည် အရည်အသွင် စံုလင်လွန်း​လို့​ ကုန်း​သတ္တဝါ​ေတွထက်ကို ပိုများ​ပါတယ်။ ြပည်ြကီး​ငါး​၊​ ​ေရဘဝဲ၊​ ကင်း​မွန် နဲ့​ ​ေရြကက်ဆိုတာ အတူတူပဲမဟုတ်ဘူး​လား​လို့​ ​ေမး​မိ​ေတာ့​ ရခိုင်ကလူ​ေတွက ရယ်ပါတယ်။ ဂံုး​၊​ ရှပ် နဲ့​ ကမာကလည်း​ မတူြပန်ဘူး​။ အဲဒါ​ေတွအား​လံုး​ အမ်း​ကို​ေရာက်​ေတာ့​မှ ခံုခံုမင်မင် စား​ဖူး​ပါ​ေလတယ်။ မရွပ် လို့​ေခါ်တဲ့​ ​ေစတီပံုခရုက​ေလး​ေတွကလည်း​ စား​လို့​ေကာင်း​တာပဲ။ ​ေရခူ၊​ ​ေရညှိ ဆိုတာလည်း​ စား​စရာပဲ​ေလ။ ပင်လယ်ငါး​လို့​ အား​လံုး​ြခံုြပီး​ေခါ်လိုက်​ေပမယ့်​ ငါး​တစ်မျိုး​နဲ့​တစ်မျိုး​ဟာ အနံ့​အရသာ အဆီအနှစ်ချင်း​က တစ်ဘာသာစီကွဲြပား​ြပီး​ သူ့​သာနဲ့​သူ အ​ေကာင်း​ဆံုး​ဆိုတာ​ေတွ နံမယ်​ေကျာ်တာရှိပါတယ်။ ကာဗီး​ယား​ငါး​ဥတို့​၊​ ငါး​မန်း​ေတာင်တို့​လို ကမ္ဘာ​ေကျာ်တာ​ေတွ ရှိသလို (အမ်း​မှာ​ေတာ့​ မရဘူး​ေနာ်) ကိုယ့်​ဘာသာ ြကိုက်နှစ်သက်တဲ့​ ငါး​ဖယ်ငါး​ဆုပ်၊​ ငါး​မုတ်​ေကျာ်၊​ ငါး​သ​ေလာက်ဥ၊​ ငါး​ရံ့​အူ၊​ ငါး​ခူစင်း​ေကာ၊​ ငါး​ေရွှမုန့်​တီ၊​ ဘာမဆို စား​လို့​မ​ေကာင်း​တာမှ မရှိပဲနဲ့​။

    ဂဏန်း​ေတွကလည်း​ အရွယ်အစား​ အမျိုး​မျိုး​ရှိရတဲ့​အထဲ အနှဲလို့​ေခါ်တဲ့​ အ​ေရခွံလဲစ ဂဏန်း​ေပျာ့​က​ေလး​ေတွကိုမှ ​ေရွး​စား​ြကပါ​ေသး​တယ်။ အခွံပါ ဝါး​စား​လို့​ ရတာကိုး​။ ဖရွန်း​ဆွား​ဗာတဲလ် လို့​ေခါ်တဲ့​ ကမ္ဘာ​ေကျာ် ြပင်သစ်စား​ဖိုမှူး​ြကီး​က လူဝီ၁၄ ဘုရင်မင်း​ြမတ်ကို တည်ခင်း​ဧည့်​ခံတဲ့​ သမိုင်း​ဝင် ညစာစား​ပွဲြကီး​မှာဆိုရင် ပိုဆိုက်ဒွန်နဲ့​ ​ေရွ​ေဖာ်တသင်း​ ​ေပျာ်ပါး​ြခင်း​ ပင်လယ်ဟင်း​လျာများ​နဲ့​ အံ့​ဖွယ်သရဲတင်ဆက်မှုဟာ ကမ္ဘာမှာဘယ်ခါမှ တုပလို့​ မရနိုင်စရာအြဖစ် ြပင်သစ်ရာဇဝင်​ေတွထဲမ​ေတာ့​ မှတ်တမ်း​တင်ထား​သဗျ။ ဒါ​ေတာင် တစ်ညသိပ် ​ေရခဲရိုက်ငါး​ေတွနဲ့​သာ ြဖစ်သလို ချက်ြပုတ်ဧည့်​ခံလိုက်ရတာမို့​ အရှက်မွှန်သွား​တဲ့​ ဗာတဲလ်ြကီး​ ​ေနာက်တ​ေန့​မှာ သူ့​ကိုယ်သူသတ်​ေသသွား​တယ် လို့​ အရင်စာ​ေတွတုန်း​က ​ေြပာခဲ့​ဖူး​ပါတယ်။ ပင်လယ်စာဆိုတာ ပင်လယ်ကမ်း​ေြခမှာသာ စား​အ​ေကာင်း​ဆံုး​ဆိုတာ​ေတာ့​ ဘယ်သူမှ မြငင်း​နိုင်ပါဘူး​။ အဲလိုမျိုး​ ပင်လယ်ကမ်း​ေြခမှာ ပင်လယ်​ေလညှင်း​က​ေလး​ခံရင်း​ ပင်လယ်စာ​ေတွ စား​ရတဲ့​ စည်း​စိမ်ခံစား​နိုင်ဖို့​ ပင်လယ်ကမ်း​ေြခ အပန်း​ေြဖစရာစခန်း​ေတွကလည်း​ ြမန်မာြပည်မှာ နည်း​ေတာ့​ မနည်း​လှပါဘူး​။ ငပလီ၊​ ​ေချာင်း​သာ၊​ ​ေငွ​ေဆာင်၊​ ကမ်း​သာယာ၊​ စက်စဲ နဲ့​ ​ေမာင်း​မကန်ဟာ ဟိုတယ်နဲ့​ခရီး​သွား​လုပ်ငန်း​အတွက် ​ေရထဲက​ေပါက်လာတဲ့​ ပ​ေဒသာပင်ြကီး​ေတွပါပဲ။ သူ့​ကိုမှီြပီး​ေတာ့​မှ အလုပ်အကိုင် အခွင့်​အလမ်း​ေတွကလည်း​ လန်း​ဆန်း​သီး​ပွင့်​ရတာ​ေပါ့​။

    ပင်လယ်ကမ်း​ေြခဆိုတာ အပန်း​ေြဖစရာတစ်ခုတည်း​ အသံုး​ဝင်တာ​ေတာ့​ မဟုတ်ပါဘူး​။ ကုန်သွယ်မှုလုပ်ငန်း​အတွက်လည်း​ ဆိပ်ကမ်း​အြဖစ် အ​ေရး​ပါြပန်ပါ​ေသး​တယ်။ အ​ေလာင်း​ဘုရား​လက်ထက်က ​ေရွှတိဂံုဘုရား​ဖူး​နိုင်​ေအာင် ြမို့​တည်ထား​တဲ့​ ရန်ကုန်ဟာ အဂင်္လိပ်လက်​ေအာက်​ေရာက်​ေတာ့​ ြမန်မာနိုင်ငံရဲ့​ ြမို့​ေတာ်အြဖစ်ကို​ေရာက်သွား​ရတဲ့​ အဓိကအ​ေြကာင်း​ရင်း​က ပင်လယ်ကူး​သ​ေဘင်္ာ​ေတွဆိုက်ကပ်နိုင်တဲ့​ ဆိပ်ကမ်း​ြမို့​တစ်ြမို့​ြဖစ်​ေနလို့​သာပါ။ မသိသူ​ေတွ ​ေကျာ်သွား​ခဲ့​တဲ့​ ြမန်မာ့​ကမ်း​ရိုး​တန်း​တ​ေလျှာက်က ​ေရနက်ဆိပ်ကမ်း​ေတွကို ဘယ်သူမှ မသိ​ေသး​ခင် ရသ​ေလာက်​ေဖာ်စား​ဖို့​အတွက် ယိုး​ဒယား​ေတွ လက်သျှိုဝင်လာတဲ့​ ထား​ဝယ်​ေရနက်ဆိပ်ကမ်း​စီမံကိန်း​ဆိုတာရှိတယ်။

    စစ်​ေတွဆိပ်ကမ်း​ကတဆင့်​ ကစ္ဆပနဒီကိုဆန်ြပီး​ ပလက်ဝတိုင်​ေအာင် ​ေရလမ်း​ထွင်လို့​ အဲသည်ကမှ အိန္ဒိယက ကုန်း​တွင်း​ပိတ် မီဇိုရမ်​ေဒသအထိ ကား​လမ်း​ေဖာက်ြပီး​ ကာလကတ္တား​ကထွက်ကုန်​ေတွ အချိန်တိုနဲ့​တင်ပို့​နိုင်ဖို့​ ကုလား​တန်ြမစ်ဝှမ်း​ ဘက်စံုဖွံ့​ြဖိုး​ေရး​စီမံကိန်း​ြကီး​ကိုလည်း​ သိသာသိ​ေစ မြမင်​ေစနဲ့​သ​ေဘာနဲ့​ တချိန်ကျမှ ဘွား​ကနဲ ဟာကနဲ ဟင်ကနဲ အံ့​ဩသွား​ေစ​ေအာင် ကျိတ်ြပီး​ ​ေဆာင်ရွက်​ေနြကပါသတဲ့​။ ဘာဘူြကီး​ေတွ ​ေြခပုန်း​ခုတ်တာနဲ့​အြပိုင် ​ေပါက်​ေဖာ်ြကီး​ေတွကလည်း​ ​ေကျာက်ြဖူက​ေန ကူမင်း​ြမို့​အထိ ဓါတ်​ေငွ့​ပိုက်လိုင်း​ြကီး​နဲ့​အတူ မီး​ရထား​လမ်း​ြကီး​ပါ ​ေငွကုန်​ေြကး​ကျခံြပီး​ ​ေစတနာအရင်း​ခံနဲ့​ ​ေဖာက်​ေပး​ဦး​မှာတဲ့​ဗျာ။ ကိုယ့်​အိမ်နီး​ချင်း​ေတွ ဘယ့်​ဂ​ေလာက် သ​ေဘာ​ေကာင်း​သလဲ အခုမှပဲ သ​ေဘာ​ေပါက်မိ​ေတာ့​တယ်​ေနာ်။

    အဲသ​ေလာက်​ေရး​ြပ​ေနတာ​ေတာင် မကုန်နိုင်မခန်း​နိုင်​ေသး​တဲ့​ ​ေရ​ေအာက်သယံဇာတ​ေတွထဲမှာ သန္တာ​ေကျာက်တန်း​ေတွ၊​ ပုလဲရတနာ​ေတွအြပင်မှာ ကမ်း​လွန်​ေရနံနဲ့​သဘာဝဓါတ်​ေငွ့​ေတွကလည်း​ အလျှံပယ်ထွက်​ေနပါ​ေသး​သတဲ့​။ ဘယ်​ေလာက်များ​ ထွက်​ေနတာမို့​လဲလို့​ ကိုယ့်​ကိုယ်ကိုယ် အထင်​ေသး​ေနသူ​ေတွ အံ့​ဩသွား​ေအာင် ​ေြပာြပရရင် ၂၀၀၈ ခုနှစ် အာရှပစိဖိတ်​ေဒသမှာ ပိုက်လိုင်း​နဲ့​ပို့​တဲ့​ သဘာဝဓါတ်​ေငွ့​တင်ပို့​သူနိုင်ငံ​ေတွထဲမှာ ြမန်မာနိုင်ငံက ပထမစွဲပါသတဲ့​။ တစ်ကမ္ဘာလံုး​မှာစဉ်လိုက်ရင် နံပါတ် ၁၁ လို့​ဆိုပါတယ်။ အကျိုး​နည်း​ကွယ်။ ြကွား​လိုက်ရတာ။ ရှက်​ေတာင်လာြပီ။ ​ေရအဆံုး​ ကုန်း​တစ်ဝက် ဆိုတဲ့​စကား​နဲ့​ေြပာရမယ်ဆိုရင် ​ေရထဲကပစ္စည်း​မို့​ အဆံုး​ထား​တွက်တဲ့​ဟာ​ေတွ​ေတာင် အဲသ​ေလာက်တန်​ေြကး​ရှိတာမို့​ ကိုယ်နဲ့​တစ်ဝက်ဆိုင်တဲ့​ ကုန်း​ေပါ်က ​ေြမ​ေပါ်​ေြမ​ေအာက်သယံဇာတ​ေတွ ဆိုရင်​ေတာ့​ ဘာ​ေြပာ​ေကာင်း​မလဲ​ေနာ်။

    အတည်ြကီး​ပျက် မဟုတ်ပါဘူး​ဗျ။ အ​ေနစုတ်​ေပမယ့်​ ​ေရွှထုတ်တဲ့​ြမပုဝါ​ေတွပါ။ ဒါကို မနာလိုသူ​ေတွက ​ေသွး​ထိုး​စကား​ေြပာတဲ့​အခါ ကျုပ်တို့​ ​ေရွှြပည်ြကီး​ကို အဆင်း​ရဲဆံုး​နိုင်ငံပါလို့​ မှိုချိုး​မျှစ်ချိုး​ အမနာပ ​ေြပာလား​ေြပာရဲ့​။ အြမဲတမ်း​အနစ်နာခံြကရှာသူ ​ေခါင်း​ေဆာင်ြကီး​ေတွကပဲ ြမန်မာ့​သယံဇာတ​ေတွကို လက်ဝါး​ြကီး​အုပ် ကိုယ်ကျိုး​အတွက်သံုး​စွဲြပီး​ အဲသည်ကရတဲ့​ လက်နက်အင်အား​နဲ့​ တိုင်း​သူြပည်သား​ေတွကို မတရား​အနိုင်ကျင့်​နှိပ်စက်​ေနြကလို့​ အာဏာရှင်သက်ရှည်​ေနတာြဖစ်တယ်လို့​ ​ေသွး​ထိုး​ေပး​ြပီး​ သယံဇာတကျိန်စာဆိုတဲ့​ အယူအဆသစ်တစ်ရပ်ကို ​ေရ​ေပါ်မှာ အရုပ်​ေရး​လာပါတယ်။

    တရား​ဥပ​ေဒစကား​နဲ့​ ​ေချပရမယ်ဆိုရင် လူတဘက်သား​ကို ကိုယ့်​ထင်ြမင်ယူဆချက်​ေတွနဲ့​ စွဲချက်တင်၊​ အဲဒီအယူအဆခိုင်လံု​ေြကာင်း​ အ​ေတွး​အ​ေခါ်နဲ့​သက်​ေသြပ၊​ ကိုယ်နဲ့​အ​ေတွး​အြမင်တူသူ​ေတွကို ဟုတ်တယ်မဟုတ်လား​ ဦး​ေလး​ရယ်။ ဟုတ်တာ​ေပါ့​ ငါ့​တူရယ် နဲ့​ ​ေကာက်ချက်​ေတွဆွဲြပီး​ အဲသည်​ေကာက်ချက်နဲ့​ အစွပ်စွဲခံရသူ​ေတွကို အြပစ်​ေပး​လို့​ မရပါဘူး​။ သယံဇာတ​ေတွထွက်တာ​ေတာ့​ မှန်ပါရဲ့​။ အဲဒါ​ေတွကို သူတို့​စိတ်တိုင်း​ကျ တူး​ယူ​ေဖာ်ထုတ်နိုင်ဖို့​အတွက် တစ်နှစ်တစ်နှစ်ကို ​ေဒါ်လာသန်း​ေပါင်း​ ဘယ်​ေလာက် လာဘ်ထိုး​ရပါတယ်ဆိုတဲ့​စကား​ဟာ တရား​ရံုး​မှာ သက်​ေသခံလို့​မှ မရပဲနဲ့​။ ဘယ်မှာလဲ ​ေငွလက်ခံြဖတ်ပိုင်း​။ ​ေဘာက်ချာမပါရင် စာရင်း​စစ်က​ေတာင် လက်ခံသလား​ ​ေြပာ။ ကျုပ်တို့​ဆီက ဂီး​ေဆာင်​ေကျာင်း​ေတွ တကယ် ချမ်း​သာ၏ မချမ်း​သာ၏ဆိုတာ ကိုယ်လည်း​ြမင်ရတာ မဟုတ်ဘူး​ေလ။

    မဂင်္လာ​ေဆာင်အ​ေခွထဲက ဆီး​ြဖူသီး​ေလာက် စိန်လံုး​ြကီး​ေတွက ဖန်စီ​ေတွပါဆိုရင် ဘာနဲ့​ သက်​ေသြပမလဲ။ ငှား​ဝတ်ထား​တာလို့​ အခိုင်အမာ​ေြပာတဲ့​သူ​ေတွလည်း​ ​ေြပာ​ေနြကသား​ပဲ။ သံသယ၏ အကျိုး​ဆိုတာ တရား​ခံသာလျှင် ခံစား​ခွင့်​ ရှိပါသတဲ့​။ ကိုယ်ဆိုတဲ့​ကိုယ်​ေတာင်မှ သူတို့​ထီး​ရပ် စည်း​စိမ်ရိပ် အနား​သီဖို့​ေန​ေနသာသာ ​ေအာက်တန်း​စား​ထဲမှာ ပါတဲ့​အစား​မို့​လို့​ အခုလို အမ်း​မှာ ရွာငယ်ဇနပုဒ် မီး​က​ေလး​မှိတ်တုတ်နဲ့​ လကုန်ရက်က​ေလး​ ​ေမျှာ်​ေမျှာ်စား​ေနရတယ်။ အဲလိုဆို​ေတာ့​ မသိမြမင်မြကား​တာ​ေတွကို စိတ်မှန်း​နဲ့​ ဘာလို့​ အကုသိုလ် ယူ​ေန​ေတာ့​မှာလဲ။ သိသမျှ ြကား​သမျှက​ေလး​ေတွကိုပဲ ကျွန်​ေတာ်တို့​ ရပ်ကွက်ထဲမှာ ဒီလိုပဲရှိတယ် လို့​ ​ေဖာက်သည်ချရ​ေသး​တာပ။

    မ​ေန့​က​ေဆး​ရံုကို လူနာတစ်​ေယာက်​ေရာက်တယ်ဗျ။ ဟစိဟစိ လို့​ေြပာရမလား​။ ဖုတ်လှိုက်ဖုတ်လှိုက် လို့​ေြပာရမလား​။ မ​ေသမရှင် လို့​ ​ေြပာရမလား​ အတူတူပဲ။ ဆီး​မ​ေပါက်တာ ​ေတာ်​ေတာ်ြကာြပီး​ ​ေဖာ​ေဖာ​ေယာင်၊​ ​ေဟာဟဲလိုက်​ေန​ေတာ့​မှ အရပ်ထဲကလူ​ေတွက ​ေထာ်လာဂျီတစ်စီး​ေပါ် တင်​ေပး​လိုက်ြပီး​ ​ေဆး​ရံုမှာ ဖုတ်ကနဲလာချသွား​တာ။ ရာဘာဘိနပ်​ေနာက်မီး​ြပတ်ကို သဲြကိုး​အစုတ် အနီတစ်ဘက် အြပာတစ်ဘက် တွယ်ချိတ်နဲ့​တည်း​စီး​ထား​တဲ့​ မိန်း​မလုပ်သူမှာ ​ေဆး​ကုစရာ ပိုက်ဆံ ၁၅၀၀ ​ေတာ့​ ပါလာသတဲ့​။ ဒါမျိုး​ေတွက မထူး​ဆန်း​ဘူး​။ ​ေစာ​ေဖတို့​က ​ေနာ​ေကျ​ေနြပီ။ တစ်ပတ်တစ်​ေယာက်​ေလာက်​ေတာ့​ ​ေပါက်​ေနကျမဲ။ မရှိရှိတာနဲ့​ တတ်နိုင်သ​ေလာက်ကု​ေပး​လိုက်။ ​ေပျာက်ချင်လည်း​ေပျာက်သွား​မယ်။ ​ေရှာချင်လည်း​ေရှာသွား​မယ်။ အခုမ​ေရှာလည်း​ ​ေနာက်တစ်လ​ေလာက်ြကာရင် ခုလိုပဲ ြပန်လာရဦး​မှာ။ လူချင်း​မျက်မှန်း​တန်း​မိလို့​ ​ေဖာက်သည်​ေတွ​ေတာင် ြဖစ်​ေနြပီ။ ​ေရာဂါအ​ေြကာင်း​ နား​ဝင်​ေအာင်ရှင်း​ြပဖို့​ ကျန်း​မာ​ေရး​ပညာ​ေပး​ဖို့​ မစဉ်း​စား​နဲ့​ သူတို့​က ကိုယ့်​ထက် ပိုသိတယ်။

    ခံစား​လာရတာ ြကာလှြပီ။ ြကာ​ေတာ့​လည်း​ ထံုလာတယ်ထင်ပါရဲ့​။ ရုပ်ရှင်​ေတွ ဝတ္ထု​ေတွထဲမှာလို “ဆရာရယ် ကျွန်မ​ေယာကင်္ျား​ကို ကယ်ပါဦး​။ အား​ကိုး​ပါရ​ေစ။ ဆရာ​ေပး​တဲ့​အသက်ပဲရှိပါ​ေတာ့​တယ်”​ေတွ ဘာ​ေတွ မလာနိုင်​ေတာ့​ဘူး​။ လူနာ​ေရာ လူနာရှင်မိန်း​မ​ေရာဟာ ပါး​စပ်က​ေြပာမထွက်​ေပမယ့်​ ကိုယ့်​ကို​ေတာင်း​ဆိုချင်တဲ့​စကား​တစ်ခွန်း​ကို အ​ေရာင်မရှိပဲ မှိန်​ေဖျာ့​ေနတဲ့​ မျက်ဝန်း​ေတွကတဆင့်​ ​ေြပာ​ေနတာ ဘယ်​ေလာက်ြကာြပီလဲဆိုတာကို အလိုက်ကမ်း​ဆိုး​မသိသူ ​ေဟာဒီက ဆရာဝန်ြကီး​က သ​ေဘာမ​ေပါက်ဘူး​။ မိန်း​မလုပ်သူက မရဲတရဲ “ဆရာ။ ကျွန်မ အိမ်မှာ က​ေလး​အငယ်​ေလး​ေတွ သူတို့​ချည့်​ပဲ ပစ်ထား​ခဲ့​ရတယ်။” တဲ့​။ စိတ်တိုတိုနဲ့​ “အဲဒါဆိုလည်း​ ဒီ​ေလာက် ​ေလြကီး​မိုး​ြကီး​ထဲမှာ နင်တို့​က ငါ့​ဆီကို ဘာလုပ်ဖို့​ လာြကတာလဲ ​ေြပာ။” လို့​ အ​ေငါ်တူး​လိုက်ြပီး​မှ ကိုယ်​ေမး​တဲ့​ေမး​ခွန်း​ရဲ့​အ​ေြဖကို ကိုယ့်​ဘာသာ ြပန်စဉ်း​စား​မိြပီး​ ​ေခါင်း​နပန်း​ြကီး​သွား​ပါတယ်။

    ​ေဆး​ပညာ​ေလာကမှာ ယူသနီး​စီး​ယား​ (Euthanaesia) ဆိုတာ ​ေခတ်စား​လာတာ သိပ်မြကာ​ေသး​ပါဘူး​။ ကုသ​ေပျာက်ကင်း​ဖို့​ ​ေမျှာ်လင့်​ချက်မရှိတဲ့​ ​ေရာဂါရှင်​ေတွမှာ အလွန်အမင်း​ နာကျင်ခံရခက်​ေစတဲ့​၊​ ကိုယ်စိတ်နှလံုး​ ညှိုး​ချံုး​ေစတဲ့​ ​ေဝဒနာ​ေတွကို ဆက်လက်သည်း​ခံ ရင်ဆိုင်နိုင်စွမ်း​မရှိ​ေတာ့​တဲ့​အခါ ဆရာဝန် ဆရာမ​ေတွက ညင်ညင်သာသာ ဣ​ေြန္ဒရရ တည်တည်ြငိမ်ြငိမ် ဘဝကိုအဆံုး​သတ်နိုင်​ေအာင် အကူအညီ​ေပး​ရတာကို အဲသလို​ေခါ်ပါသတဲ့​။ နိုင်ငံ​ေတာ်​ေတာ်များ​များ​က တား​ြမစ်ထား​ေပမယ့်​ တချို့​ေသာနိုင်ငံ​ေတွမှာ​ေတာ့​ တရား​ဥပ​ေဒက ခွင့်​ြပုပါသတဲ့​။ အဂင်္လိပ်လူနာ လို့​ေခါ်တဲ့​ အကယ်ဒမီရုပ်ရှင်ဇာတ်ကား​ြကီး​ထဲမှာ ြကည့်​လိုက်ရဖူး​ပါတယ်။ အခု​ေတာ့​ ရခိုင်လူနာြကီး​က ကျုပ်ကို အဲသဟာ မျက်စပစ် ​ေတာင်း​ဆို​ေနပါ​ေရာလား​။ အလွန်အမင်း​ ဆင်း​ရဲချို့​တဲ့​လို့​ ​ေမျှာ်လင့်​ချက်ကင်း​မဲ့​တဲ့​ ​ေရာဂါ​ေဝဒနာကို ညင်ညင်သာသာ သိက္ခာရှိရှိ ဘဝနိဂံုး​ အဆံုး​သတ်နိုင်​ေအာင် ကူညီ​ေပး​ရမယ်​ေပါ့​။ ဘုရား​ ဘုရား​။ ​ေကာက်လုပ်​ေပး​လိုက်ရလို့​ ကမ္ဘာ့​ေဆး​ေလာကသမိုင်း​မှာ Soe’s Criteria တို့​၊​ Min’s indication တို့​လို ​ေနာက်လူ​ေတွ ကိုယ့်​နံမယ်တပ်ြပီး​ အသစ်ကျက်စရာ သင်ခန်း​စာတစ်ပုဒ်တိုး​ေနမှ ​ေကျာ်မ​ေကာင်း​ ြကား​မ​ေကာင်း​ရှိ​ေရာ့​မယ်။

    ကိုယ်ကသတ္တိမရှိလို့​ လုပ်မ​ေပး​ရဲ​ေပမယ့်​ သ​ေဘာ​ေတာ့​ တူသ​ေယာင်​ေယာင်ဗျ။ အဲ​ေလာက် ​ေသ​ေကာင်​ေပါင်း​လဲ ​ေရာဂါြကီး​နဲ့​ ပိုက်ဆံက​ေလး​ ၁၅၀၀ ပိုက်ြပီး​ ဘာလုပ်ဖို့​ ဆက်အသက်ရှင်ချင်စရာရှိသလဲ။ စား​စရာပိုက်ဆံ​ေတာင်မရှိပဲ ​ေဆး​ရံု​ေပါ်မှာ ြငိုြငိုြငင်ြငင် အသက်ရှင်​ေနရတာကလည်း​ ဘယ်​ေလာက်မျက်နှာငယ်လိုက်သလဲ။ ဘဝတဏှာဆိုတာ ခင်မင်တွယ်တာစရာ ​ေကာင်း​ကွက်က​ေလး​တစ်ခုခု​ေတာ့​ ရှိပါ​ေလမှ ဆက်တွယ်တာ​ေနမှာ​ေပါ့​။ သည်ဘဝကလွန်​ေြမာက်သွား​ရင် ပင်လယ်ြပင်အကျယ်ြကီး​ပဲဗျာ။ ြဖစ်ချင်တဲ့​အ​ေကာင်ြဖစ်၊​ ၁၅၀၀ မက​ေတာ့​ တန်ပါလိမ့်​မယ်။

    လုပ်ချလိုက်ြပန်ြပီ။ ခုနစ်ရက်သား​သမီး​ စိတ်မချမ်း​သာစရာ​ေတွကို အစဆွဲထုတ်ြပီး​ ဟိုလူ့​အြပစ်တင်ချင်သလို သည်လူ့​အြပစ်တင်ချင်သလိုနဲ့​။ ကိုယ့်​နိုင်ငံ သယံဇာတ ​ေပါြကွယ်ဝတာလည်း​ မှန်တယ်။ ကိုယ့်​လူမျိုး​ေတွ ဆင်း​ရဲတွင်း​နက်​ေနတာလည်း​ မျက်ြမင်။ ဟိုတစ်ခုက​ေတာ့​ ​ေသမှမ​ေသချာပဲဟာ ​ေြပာရဲပါဘူး​။ (သူတို့​ဟာသူတို့​ပဲ အသိဆံုး​ြဖစ်​ေပလိမ့်​မယ်)။ ဒါဆိုရင် သယံဇာတကျိန်စာဆိုတာ ဟုတ်သည်ြဖစ်​ေစ မဟုတ်သည်ြဖစ်​ေစ။ သည်လိုအြဖစ်မျိုး​ မြကံုရ​ေလ​ေအာင် အ​ေြဖတစ်ခုခု မရှိ​ေတာ့​ဘူး​လား​။ ငယ်ငယ်က ဖတ်ခဲ့​ဖူး​တဲ့​ ဆရာြကီး​ မင်း​သိခင်္ဝတ္ထုတစ်ပုဒ် ရှိပါတယ်။ မှတ်မိသ​ေလာက် ြပန်​ေြပာြပရရင် က​ေလး​ေလး​တစ်​ေယာက် အနီ​ေရာင်​ေကျာက်ခဲက​ေလး​တစ်လံုး​ ​ေကာက်ရတဲ့​အခါ ကစား​စရာမှတ်လို့​ ​ေဆာ့​ေနတုန်း​ သူ့​အိမ်ကလူြကီး​က သည်​ေကျာက်က​ေလး​လှသား​ပဲဆို မုန့်​ဖိုး​ပဲဖိုး​ေပး​လို့​ ဝယ်လိုက်ပါသတဲ့​။ ​ေဘး​အိမ်ကလူက​ေတာ့​ အဲဒါ ​ေကျာက်နီက​ေလး​ပါ။ ​ေရာင်း​မလား​ တစ်​ေထာင်​ေပး​မယ်ဆို ဝယ်သွား​ြပီး​ ပန်း​တိမ်ဆရာဆီသွား​ေရာင်း​ေတာ့​ ​ေသာင်း​ေကျာက်ြဖစ်သွား​ပါသတဲ့​။ ပန်း​တိမ်ဆရာက ​ေကျာက်​ေသွး​သမား​ လက်အပ်လိုက်​ေတာ့​ သိန်း​ေကျာက်ြဖစ်လာရာက​ေန ​ေကျာက်ကုန်သည်ြကီး​ေတွဆီ​ေရာက်၊​ တဆင့်​ြပီး​တဆင့်​ တန်ဖိုး​ြမင့်​လာပါ​ေလ​ေရာတဲ့​။ ပုဏ္ဏား​ဘကွန်း​ဝတ္ထုထဲမှာ ထင်ပါရဲ့​ ဖတ်လိုက်ရဖူး​ပါတယ်။

    သယံဇာတ ​ေကျာက်မျက်ရတနာ​ေတွရဲ့​တန်ဖိုး​ဆိုတာ ရှာ​ေဖွတူး​ေဖာ်ရရှိတဲ့​သူ​ေတွအ​ေပါ်မှာ မူတည်တာ မဟုတ်ပါဘူး​။ တန်ဖိုး​ကိုသိတဲ့​သူ၊​ ​ေဈး​ကွက်ကို နား​လည်တဲ့​သူက အဓိကကျတာ​ေပါ့​။ ကိုယ်ကိုယ်တိုင်က ဖန်ကွဲသလဲ​ေလာက်ပဲ နား​လည်ရင် ဖန်ကွဲသလဲ​ေဈး​ပဲ ရမယ်။ စိန်ကဲ​ေကျာက်ကဲခတ်နိုင်မှ စိန်​ေကာင်း​ေကျာက်​ေကာင်း​ ​ေရာင်း​လို့​ ရနိုင်ပါလိမ့်​မယ်။ ​ေြပာချင်တာက​ေတာ့​ ကိုယ့်​တိုင်း​ြပည်ကထွက်တဲ့​ ​ေြမ​ေပါ်​ေြမ​ေအာက် သယံဇာတ​ေတွရဲ့​ အကျိုး​ကို ကိုယ်ကိုယ်တိုင်ခံစား​ချင်တယ်ဆိုရင် အဲဒီပစ္စည်း​ေတွရဲ့​ တန်ဖိုး​ကို ကိုယ်ကိုယ်တိုင် ထဲထဲဝင်ဝင် နား​လည်မှ၊​ တန်ဖိုး​ထား​မှ၊​ တန်ဖိုး​တက်​ေအာင် နည်း​ပညာ​ေတွနဲ့​ ဖန်တီး​နိုင်စွမ်း​ရှိမှ၊​ သူတပါး​က​ေခါင်း​ပံုြဖတ် အြမတ်ထုတ်လာတာ​ေတွကိုလည်း​ ကာကွယ်​ေစာင့်​ေရှာက်တတ်မှ၊​ ဆိုတာ​ေတွကို နား​လည်သ​ေဘာ​ေပါက်​ေစချင်ပါတယ်။ ကိုယ်ကဘယ်​ေလာက်ပဲ နား​လည်နား​လည် စစ်အာဏာရှင်​ေတွက အနိုင်ကျင့်​ လက်ဝါး​ြကီး​အုပ်ထား​တာကိုး​ လို့​ အ​ေြဖမရှိတဲ့​ ပုစ္ဆာကို ​ေမး​ချင်လည်း​ ​ေြဖ​ေပး​ပါ့​မယ်။ အဲသလို တိုင်း​သူြပည်သား​အ​ေပါ်အနိုင်ကျင့်​နှိပ်စက်တဲ့​ အစိုး​ရဆိုး​မျိုး​ မရှိဖို့​က တိုင်း​သူြပည်သား​ေတွအ​ေပါ်မှာပဲ မူတည်ပါတယ်။ ဒီမိုက​ေရစီဆိုတာကို ကိုယ်က ဘယ်​ေလာက်အထိ တန်ဖိုး​ထား​သလဲ။ ဘယ်အတိုင်း​အတာအထိ မထိခိုက်မဆံုး​ရှံုး​ရ​ေအာင် ကာကွယ်ဖူး​သလဲ။ မတရား​မှု၊​ အဓမ္မမှု​ေတွကို တကယ် မလိုလား​ဘူး​ဆိုရင် အဲဒီမတရား​ြပုသူ​ေတွကို မျက်နှာချင်း​ဆိုင်ြပီး​ ဒါမျိုး​မလုပ်ပါနဲ့​။ မြကိုက်ဘူး​လို့​ ပွင့်​ပွင့်​လင်း​လင်း​ ​ေြပာရဲသလား​။ ​

    ေနာက်​ေနာင် သည်လိုအြဖစ်မျိုး​မြကံုရ​ေလ​ေအာင် ကိုယ်ကိုယ်တိုင်က ဘယ်​ေလာက်အထိ အား​ထုတ်ခဲ့​ဖူး​သလဲ။ ြပန်​ေမး​စရာ ​ေမး​ခွန်း​ေတွက ကုန်မကုန်နိုင်ဘူး​။ လိုရင်း​ကို တစ်ခွန်း​တည်း​နဲ့​ အကျဉ်း​ရံုး​ရရင်​ေတာ့​ ကျွန်​ေတာ်တို့​ခင်ဗျား​တို့​အား​လံုး​ နိုင်ငံပိုင်သယံဇာတ​ေတွကို လက်ဝါး​ြကီး​အုပ် ​ေခါင်း​ပံုြဖတ်​ေနပါတယ်လို့​ မြကား​တြကား​ စွပ်စွဲ​ေနတဲ့​ လွန်ခဲ့​တဲ့​ နှစ် ၆၀ ​ေကျာ်က စံနစ်ဆိုး​ြကီး​ လံုး​ဝချုပ်ြငိမ်း​သွား​ေစချင်တယ်ဆိုတာ ​ေသချာတဲ့​တ​ေန့​ သယံဇာတကျိန်စာ​ေတွ ပျက်ြပယ်သွား​ပါလိမ့်​မယ်။ “ခန​ေတာ့​ ​ေစာင့်​လိုက်ဦး​မယ်။ အဘဆီက ကား​ပါမစ်က​ေလး​မကျ​ေသး​လို့​” ဆိုရင်​ေတာ့​ ရခိုင်ကိုလာခဲ့​ေလ။ ပင်လယ်က မကျယ်ဘူး​လား​။ ဓါး​ြပက မတိုက်ဘူး​လား​။ ပင်လယ်ထဲမှာ ​ေရ​ေတွရှိတယ်။ ဆား​ချက်ြကရ​ေအာင်။

  • 0 comments:

    Post a Comment

    Copyright @ 2013 Dr.Soe Min.