ေလာကြကီးမှာ ေနရာတကာ ဟိုဟာလိုက်ပညတ်၊ သည်ဟာလိုက်ပညတ်နဲ့၊ အလကားေနရင်း တားြမစ်ေနြကတာဟာ လူကိုမလွတ်မလပ် ချုပ်ေနှာင်ထားသလို ြဖစ်ေစတာမို့ ဘာကိုမှ ဂရုမစိုက်ပဲ စိတ်ထဲရှိတဲ့အတိုင်း လုပ်ချင်တာေတွ လုပ်ြကေစသတည်း လို့ စိတ်ဆင်ရိုင်းကို ချွန်းဖွင့်ေပးလိုက်ရင် ဘာေတွ ြဖစ်လာမလဲ ေတွးြကည့်မိပါတယ်။ ဘယ်သူ့မှ မထိခိုက်ဘူး။ ကိုယ့်တစ်ေယာက်တည်းပဲ ရှိတယ်ဆိုရင်ေတာင် ေမျာက်တစ်ေကာင်ကို ကုလားသြကင်္န်ကျတဲ့ ေဆးေရာင်စံုအမှုန့်ေတွအပ်လိုက်သလို ြမင်ြမင်သမျှ ပွစာကျဲကုန်ေတာ့မှာ အေသအချာပါပဲ။
လူ့စိတ်ဆိုတာ ေမျာက်စိတ်နဲ့တူပါသတဲ့။ တစ်ေယာက်တည်းေတာင်မှ အခုတစ်မျိုး ေတာ်ြကာတစ်မျိုး အမျိုးမျိုးေြပာင်းသွားတတ်ေသးတာ ကိုယ်လိုလူ ေနာက်ဘယ်နှစ်ေယာက် လာမလဲ။ လူများေလေလ ေထွြပားေလေလေပါ့။ လူ့အဖွဲ့အစည်းထဲမှာ အများနဲ့ ဆက်ဆံြပီး အသက်ေမွးဝမ်းေကျာင်းြပုတဲ့အခါမှာေတာ့ မိမိ သူတပါး နှစ်ဦးနှစ်ဘက် မနစ်နာရေလေအာင် စိတ်ဆင်းရဲကိုယ်ဆင်းရဲ မြဖစ်ရေလေအာင် ဤမည်ေသာ အမူအကျင့်တို့ကိုြဖင့် ေရှာင်ရှားရေပလိမ့်မယ်။ ထိုထိုေသာ အြပုအမူတို့ဟာြဖင့် မသင့်ေတာ်ေပဘူး စသည်ြဖင့် ပညတ်ချက် စည်းကမ်းကေလးေတွ ထားလို့ ေလးစားလိုက်နာနိုင်ြကရင် သူေရာကိုယ်ပါ စိတ်လည်းမညစ်ရဘူး။
လူညစ်ြကီးလို့လည်း တဘက်သားမှာ ခံစားမသွားရေလဘူး။ လက်ငင်းအကျိုးထူးရံုမက၊ ေနာင်သံသရာ ြဖစ်ေလရာဘဝတိုင်းမှာလည်း လူညစ်လူဆိုးမျိုးနဲ့ ဆံုေတွ့ရြခင်းက ကင်းေဝးေပလိမ့်မယ် မဟုတ်လား။ အခုေလာေလာဆယ်ေတာ့ ဆရာဝန်ေတွရဲ့ အသက်ေမွးမှုအေြကာင်းကို ေြပာမှာြဖစ်လို့ မွန်ြမတ်တဲ့၊ ေရာဂါေဝဒနာခံစားေနရသူများကို ကူညီကုသေပးတဲ့၊ အခါအားေလျာ်စွာ အသက်ကိုေတာင် ကယ်တင်ေပးနိုင်တဲ့ ကိုယ့်ရဲ့ သန့်ရှင်းတဲ့ အသက်ေမွးမှု သမာအာဇီဝြကီးကို မစွန်းထင်း မညစ်ေပရေလေအာင် ဘယ်လို ပညတ်ချက်ေတွများထားလို့ ကျင့်သံုးလိုက်နာြကေလသလဲဆိုတာကို သိြပီးသားသူများလည်း စိတ်တူသေဘာတူ ရှိရေလေအာင် ေမ့ေလျာ့ေနသူများလည်း သတိတဖန် ြပန်ကပ်လာေအာင် မသိဖူးမြကားဖူးသူများလည်း သိရှိလိုက်နာနိုင်ေအာင် အလို့ငှာ ေဆွးေနွးနှီးေနှာြကည့်ချင်ပါတယ်။
ေဆးပညာဘွဲ့ယူတဲ့အခါ ဆရာဝန်ေမာင်မယ်ေတွ ေလးစားလိုက်နာအပ်တဲ့ အဓိဋ္ဌာန်ြပုကတိသစ္စာေတွ ရွတ်ဆိုြပီးမှ ပါေမာက္ခချုပ်က အေမာင်တို့ အမိတို့ ဘွဲ့ရထိုက်ြပီ လို့ ဆိုခဲ့တယ် မဟုတ်ဘူးလား။ အဲဒီကတိသစ္စာဟာ ြမန်မာဆရာဝန်ေတွမှ ကျမ်းကျိန်ြပီး အာမဘေန္တခံယူြကရတာ မဟုတ်ပါဘူး။ ကမ္ဘာေပါ်မှာ ရှိတဲ့ ဆရာဝန်တိုင်း “I swear.” ေတာ့ လုပ်ြကရတာချည့်ပါပဲ။ အိမ်ေထာင်ြပုတဲ့အခါ ဘုန်းြကီးေရှ့မှာ ေြပာရတဲ့ “Yes, I do.” ကိုေတာင် အဲသေလာက် တစ်သက်လံုး မတည်တည်ေအာင် လိုက်နာေနရေသးလို့ ရှိရင် ကိုယ်ကိုးကွယ်တဲ့ ဘုရားသခင်ကို သက်ေသအရာထားြပီး ကတိေပးခဲ့တဲ့ “I swear.” ကို ြပီးြပီးေပျာက်ေပျာက် ေမ့ပလိုက်ဖို့ေတာ့ မေကာင်းဘူးေပါ့။ သီချင်းထဲကလို “I do, I do, I do, I do, I do.” အခါခါ do ြက did ြကတဲ့သူေတွ မရှားသလို ငါးပါးသီလေလာက်ေတာင် ဂရုတစိုက် မထိန်းနိုင်တဲ့သူေတွကလည်း လူတိုင်းနီးပါး လို့ေတာင် ေြပာလို့ရတယ်။ (ကိုယ်ေတာင် ပါတယ်ေလ။ ေနာက်ဆံုးတစ်ခုကို အခါအားေလျာ်စွာ ဘွာေတးခပ်တယ်) ဒါေပမယ့် ရဟန်းေတွရဲ့ အသက်ဟာ ဝိနည်းလို့ ဘုရားေဟာရှိသလိုပဲ ဆရာဝန်ေတွရဲ့ အသက်ဟာလည်း ဆရာဝန်ကျင့်ဝတ် အဓိဋ္ဌာန်ေတွ ြဖစ်တယ် လို့ ဆိုရင် မှားေတာ့ မမှားပါဘူး။
ဒါေတွ မလိုက်နာရံုနဲ့ ေသေတာ့ မသွားဘူးေပါ့။ ဒါေပမယ့် ဆရာဝန်အြဖစ်ကေတာ့ ေလျှာြကသွားတယ် လို့ သတိရသင့်တယ်။ အနည်းဆံုးေတာ့ ဘုရားသခင်ေရှ့မှာ အေြပာတစ်မျိုး အလုပ်တစ်မျိုးလုပ်တဲ့ ဆရာဝန် လူညာြကီး ြဖစ်သွားြပီေလ။ ဘယ်သူ မသိသိ သိသိ ဘုရားသခင် သိတယ် လို့ ယံုြကည်တာ မဟုတ်ဘူးလား။ (ေအာင်မယ်ေလး။ ေတာ်ေတာ်ေတာင် ခရစ်ယာန် ဆန်သွားြပီ။ ြဖူြဖူတို့ ဆုန်ဆုန်တို့နဲ့ နိုအာ့ေလှြကီးေပါ်မှာ ြပန်ဆံုရေတာ့မှာပဲ) ေတာ်ပါေသးရဲ့။ ဘုရားသခင်ဆိုတာ ယံုြကည်ရတဲ့သူမို့လို့ ဘယ်သူ့ကိုမှ ြပန်မေြပာရှာဘူး။ သို့ေသာ်လည်း ကိုယ်ြပုတဲ့အမှုမှာ ခံရရှာသူ တဘက်သားကေရာ မသိပဲေနပါ့မလား။ တစ်ေယာက်တစ်ေလ မကပဲ အြမဲြပုေနြက အကျင့်ြဖစ်သွားတဲ့အခါ အဲသည်များစွာေသာ တဘက်သားများက အစဉ်သြဖင့် သည်းညည်းခံြပီး ေရငံုနှုတ်ပိတ်ေနမယ် လို့ ထင်လို့လား။ ချိတ်ပုဆိုး ပိုးေခါင်းေပါင်းနဲ့လူြကီးေတွေတာင် မလံုလံုေအာင် သတိြကီးစွာထိုင်ေနရချိန်မှာ ဘာမှမဟုတ်တဲ့ ဆရာဝန်ေတွက ရီးတီးရားတားလုပ်လို့ကေတာ့ ေလာက်ေတာင် မေလာက်ဘူး။ ကိုယ်ကေတာ့ ဘယ်သူမှ မသိဘူးထင်ေနေပမယ့် လူတကာသိေနမှန်း ကိုယ်ကသာ မသိတာေလ။
ခုေခတ်က သြကင်္န်မှာ ြပဲတုန်းကွဲတုန်း အမှတ်တမဲ့ ငံု့လိုက်ဟလိုက်မိရင်ေတာင် အင်တာနက်ေပါ်မှာ လူတကာြမင်ကုန်တဲ့ေခတ်ဆိုေတာ့ ကိုယ်ချင်းကိုယ်ချင်းေတွကို ဟိုေပါ်သည်ေပါ် မေပါ်ရေလေအာင် အပ္ပမာေဒန သမ္ပာေဒထ တရားေဟာလိုက်ရပါတယ်ေနာ်။ (နို့မို့ ြမင်ရြကားရတာေတွက သူများတကာေပါ်သလို ြကည့်ေကာင်းေကာင်းနဲ့ အသာေလး ြကည့်ေနလို့ ဂွတ်မှ ဂွတ်ပဲနဲ့) ဆရာဝန်ေတွကို လိုက်နာစရာ ဘာေတွများ ပညတ်ထားပါလိမ့် လို့ သိချင်ေနသူေတွအတွက် ပထမဦးဆံုး ရှင်းြပမယ့် ပညတ်ချက်ကေလးကေတာ့ ဆက်ဆံေရးနဲ့ ပတ်သက်ပါတယ်။ “ကျွနင်္ုပ်တို့သည် ေဆးပညာသင်ြကားေပးခဲ့ေသာ ဆရာသမားများအား မိဘသဖွယ် ကိုးကွယ်ပါအံ့။” တဲ့။ ဒါေလးများ ဒါေလးများ။ လာြပီး ေြပာေနရတယ် ချစ်ရယ်။ မယံုဘူးလား။ မယံုဘူးလား။ တကယ်ပဲ ခက်တယ် ခက်တယ် ခက်တယ်။ တကယ်လား။ ေသချာြပီလား။ ယံုလိုက်ရေတာ့မလား။ စဉ်းစားပါဦးေလ။ ေတွ့ဖူးတာေတွ ေရးြပလိုက်ရရင် ပံုြပင်တစ်ေထာင့်တစ်ည ြဖစ်သွားမယ်။ ဆရာဝန်ေလာကမှာ အြကီးအငယ် ဆရာတပည့်ဆက်ဆံေရးေတွဟာ လူြပက်ေတွ ြပက်သလိုေြပာရမယ်ဆိုရင် “အလွန်တရာ သိမ်ေမွ့တယ်။ နက်နဲတယ်။ ကျယ်ေြပာတယ်။ အံ့ဩဖွယ်။” တဲ့။ လုပ်ေဖာ်ကိုင်ဘက် အထက်နဲ့ေအာက် ဗျူရိုကေရစီစရိုက်ေတွကို အသက်မသွင်းချင်ပါနဲ့ လို့ အငယ်ေတွကို ေြမှာက်ေပးချင်သလား။ “တပည့်မေမွးမိေစနဲ့။ တပည့်ဆိုတာ ကိုယ်ေမွးတဲ့ေမျာက် ကိုယ့်ြပန်ေချာက်တဲ့ အမျိုးအစား။” လို့ အြကီးေတွကို ေသွးထိုးေပးချင်သလား။
နှစ်ဘက်စလံုး သူ့ဘက်နဲ့သူ မှန်တဲ့ ခံစားချက် အေတွ့အြကံုေတွ ရှိတယ်။ ကိုယ်က ဘယ်ေနရာ ေရာက်ေနသလဲဆိုတဲ့အေပါ်ပဲ တည်တယ်။ ေယာက္ခမများလို သမီးကို ေယာကင်္ျားဆိုတာ ဘယ်လိုနှိပ်ကွပ်ထားရတယ်။ သားကို မိန်းမဆိုတာ အဲသေလာက် မျက်နှာသာေပးရင် ေရာင့်တက်မှာေပါ့။ စသည်ြဖင့် အခါအားေလျာ်စွာ ကိုယ့်ဘက်က အနိုင်ရဖို့ချည့်ပဲ ဖိအားေပး သွန်သင်လို့ေတာ့ မြဖစ်ေသးဘူးထင်ပါတယ်။ အသက်အရွယ်အရ ကိုယ်ေတွ့ြကံုလာဖူးတဲ့ သင်ခန်းစာေတွက ရလာတဲ့ လျှို့ဝှက်ချက်ကေလးတစ်ခုကို မျှေဝရမယ်ဆိုရင် ဒီကိစ္စမျိုးဆိုတာ အေလျှာ့ေပးလိုက်သူက အနိုင်ရသွားြပီး အနိုင်ယူလိုက်သူက အရှံုးေပါ်ပါတယ်။ လတ်တေလာအေြဖတစ်ခုတည်းကို မြကည့်ပါနဲ့။ ကိုယ့်လက်ထဲေရာက်လာတဲ့ အကျိုးအြမတ်တစ်ခုတည်းကိုလည်း မတွက်ပါနဲ့။ အားလံုး အဆံုးသတ်သွားြပီဆိုေတာ့မှ စာရင်းချုပ်ြကည့်လိုက်ပါ။ အေြဖေပါ်လာပါလိမ့်မယ်။
အြကီးနဲ့အငယ်ဆက်ဆံေရးမှာ အြကီးက အငယ်ကို အနိုင်ကျင့်တာ မေကာင်းသလိုပဲ အငယ်က အြကီးကို ကန့်လန့်တိုက်တာကလည်း အရုပ်ဆိုးတာချင်း အတူတူပါပဲ။ အထူးသြဖင့် အငယ်ဘက်မှာေတာ့ ဆူးနဲ့ ဖက်လိုပဲ ကိုယ်ကြပန်အနိုင်ယူမိရင်ေတာင် အဂါရဝေြမာက်တာမို့ အလိုလိုေနရင်း တပန်းရှံုးြပီးသားလို ြဖစ်ေနပါတယ်။ အခန့်မသင့်လို့ ထိပ်တိုက်ေတွ့လာတဲ့အခါမှာ ငါကအြကီးပဲေလဆိုြပီး ခွင့်လွှတ်နိုင်တဲ့သူ၊ ကိုယ်က အငယ်ပဲေလဆိုြပီး နားလည်ေပးနိုင်တဲ့သူကသာ တကယ့်တကယ်မှာ အနိုင်ရလိုက်တာဆိုတာ ေသေသချာချာ ြပန်စဉ်းစားြကည့်လိုက်ရင် သတိြပုမိလာပါလိမ့်မယ်။ FAမမ က Ward ထဲမှာ “သူဘာသိလို့လဲ။ ဟိုမှာ ဒီ Treatment trend ေတွက အများြကီး ဒိတ်ေအာက်ေနြပီ” ဆိုြပီး Chart ထဲမှာ ေြပာေြပာြပင်ြပင် လိုက်လိုက်လုပ်ေနလို့ ခနခနငိုရဖူးတဲ့ APမမြကီးတစ်ေယာက် ြမင်ခဲ့ဖူးပါတယ်။ သူတို့နှစ်ေယာက်မှာ ဘယ်သူကနိုင်တယ် လို့ ြမင်သလဲ။ ဆရာြကီးCS က “အဲသည်အေကာင်ကို ငါ့ Theatre ထဲမှာ လက်ေရမစိုေစနဲ့” လို့ ကာဖျူးထုတ်ထားတာလည်း ေတွ့ဖူးတာပဲ။ ဒီလူြကီးေအာက်မှာေတာ့ တစ်သက်လံုးမလုပ်နိုင်ပါဘူးဆိုြပီး ထွက်သွားတဲ့အထိကေတာ့ သေရလို့ပဲ ထားလိုက်ပါေတာ့ေလ။
ဒါေပမယ့် အြပင်ေရာက်တာနဲ့ ဒီလူြကီးက ဘယ့်နှယ်ညာ့နှယ် ငယ်ကျိုးငယ်နာေတွ ေဖာ်ရင်ေတာ့ သေရကေန အရှံုးြပြပန်ေရာ။ မတရားတဲ့သူ၊ မမှန်ကန်တဲ့သူ၊ အြမဲအနိုင်ယူချင်တဲ့သူေတွကို အနိုင်ရဖို့ေသချာတဲ့ တစ်ခုတည်းေသာနည်းလမ်းကေတာ့ ခွင့်လွှတ်လိုက်ပါ။ သနားလိုက်စမ်းပါ။ ကိုယ်ကသူ့အေပါ်ဆပ်ဖို့ ေြကွးမကျန်ေတာ့တဲ့တေန့ စိတ်ချမ်းသာစွာနဲ့ လွတ်ေြမာက်သွားမှာြဖစ်ြပီး သူကေတာ့ အဲသည်အကျင့်ဆိုးြကီးနဲ့ မေသမချင်း ေြကွးသစ်ေတွ ထပ်တင်သွားဦးမယ့်သူပါ။ မရိုေသ့စကား သွားရင်းလာရင်း အမှတ်တမဲ့ ေချးပံုနင်းမိတယ်ဆိုပါေတာ့။ ဒါြကီးကို ပယ်ပယ်နယ်နယ် နယ်ဖတ်နမ်းရှံု့ အြပန်ြပန်အလှန်လှန် ရှုရှိုက်ေနမယ့်အစား ြမန်ြမန်ေရသွားေဆးလိုက်တာသာ အေကာင်းဆံုး မဟုတ်လား။
ကိုယ်အာမဘေန္တခံထားတဲ့ ကတိသစ္စာထဲမှာ သူတို့ကို မိဘသဖွယ် ကိုးကွယ်ပါအံ့ လို့ ေြပာထားြပီးမှေတာ့ ဘာပဲြဖစ်ေနြဖစ်ေန တို့ေဖတို့ေမေတွက တို့ကို သိပ်လည်းမချစ်ဘူး လို့ စိတ်ထဲထင်ရံုအြပင် ကဏ္ဍေကာဇ မလုပ်တာ ေကာင်းမယ် ထင်ပါတယ်။ နို့မို့ ကိုယ်ပဲ ငရဲြကီးေနရမယ်။ မိဘရိုက်လို့ သားသမီးငိုရတဲ့မျက်ရည်ထက် သားသမီးဆိုးလို့ မိဘမျက်ရည်ကျရတာ ရင်နာပံုချင်း မတူဘူး မဟုတ်လား။ ဒါေြကာင့် အေမာင်တို့ အမိတို့ကို ချစ်ကိုြကီးမှာချင်တာကေတာ့ တို့ေဖြကီးေမြကီးများကို ရိုေသေလးစားြကပါ။ သူနဲ့ပတ်သက်ဆက်နွယ်ေနတဲ့ ေမေမေလး၊ ေဖေဖေလးများကိုလည်း ကလန်ကဆန် မလုပ်မိပါေစနဲ့။ (ဒါလည်း အေရးြကီးသကွဲ့။ အဲဒါ စန်းစန်းတင့်ပွိုင့်) များေသာအားြဖင့်ေတာ့ သူတို့ရဲ့ ေကာင်းေစချင်တဲ့ေစတနာကို ကိုယ်က နားလည်မှုလွဲမှားတာသာ ြဖစ်ေလ့ရှိတာမို့ တချိန်ကျရင် ကိုယ့်အြပုအမူအတွက် ကိုယ်ကိုယ်တိုင် ယူြကံုးမရြဖစ်ရတတ်ပါတယ်။
ငယ်ေသးေတာ့ သေဘာမေပါက်နိုင်တာေတွ အများြကီး ရှိတယ် မဟုတ်လား။ တေန့ကျ ကိုယ်သူတို့ေနရာေရာက်သွားတဲ့အခါ ြပန်ြပီး သံုးသပ်လိုက်ပါ။ အဲသည်အြပုအမူဟာ အမှန်တကယ် မတရားဘူးလား။ မြပုသင့်ဘူးလား။ ဒါဆို အခု ကိုယ့်အလှည့်ေရာက်ြပီ။ အဲဒါမျိုး မြပုနဲ့ေပါ့။ ဒီအေြဖ ဒီအေတွးထက် မှန်တဲ့ဟာ ရှိဦးမှာလား။
ေနာက်အစွန်းတဘက်ကို သွားရပါဦးမယ်။ တချို့ကေလးမေလးများဟာ လူလိမ်မာသားမို့ ယဉ်ပါးြပီးသား ထင်ပါရဲ့။ ကိုယ့်ဆရာြကီးေတွကို လွှတ်ရိုေသလိုက်ပံုများ ေကာ်နဲ့ကပ်ထားသလား မှတ်ရတယ်။ ေခါ်တာကိုက တချို့က “စာ” တဲ့။ တချို့က “ြဆာ့..” တဲ့။ တချို့က “ရှာ” တဲ့။ တချို့ကေတာ့ “ဆယီး” ဆိုပဲ။ ဒါက မရင်းနှီးေသးခင်ေခါ်တာပဲ ရှိေသးတာ။ သိပ်ရင်းနှီးသွားတဲ့အခါမှာေတာ့ ဆရာြကီးေတွ စာသင်ေနတုန်း ေရာင်းလှည့်ေနတုန်း အိမ်ေြမှာင်စုတ်ထိုးသံနဲ့ “ကျွတ် ကျွတ် ကျွတ်။ ဒီမယ်” လို့ လက်ညှိုးကေလး ေကွးကာဆန့်ကာနဲ့ ေခါ်ထုတ်သွားတာ ြမင်ဖူးပါတယ်။ တစ်ဦးေမတ္တာ တစ်ဦးမှာ မဟုတ်လား။ တို့ဆရာြကီးေတွကလည်း အြပင်မှာ လူနာခွဲတိုင်း ဒုတိယအကူလုပ်မယ့် ဆွဲအားရှင်ညီမေလး မေရာက်ေသးသေရွ့ လူနာြကီး ေမ့ေဆးေပးထားလည်း ဒါးမတင်ေသးပဲ စိတ်ရှည်လက်ရှည်နဲ့ ေမျှာ်ရှာသတဲ့။ ဒီလို နိုင်ငံတကာအဆင့်မီ ပညာရှင်ဆရာဝန်ြကီးေတွဆီမှာ အနီးကပ် ပညာသင်ရဖို့ဆိုတာ လွယ်တာမှတ်လို့ဗျာ။
ခက်တာက သူငယ်မေလးေတွက ပညာေတွကို ေဒါင်းလုပ်လုပ်ရင် Wifi, 3G မသံုးပဲ USB Port ြကီးနဲ့ ဆွဲဆွဲေနတာ ကွန်နက်ရှင် ြပတ်သွားမှာ ေြကာက်လို့လား မသိဘူးေနာ်။ နှစ်ဘက်စလံုးရဲ့ စိတ်ထဲမှာ “ငါမို့လို့ ဘုန်းြကီးနှမ ရေလတယ်။” လို့ မဟုတ်တဲ့မာန်ေတွ ဝင်ေနြပီး အဲဒါ နှစ်ေယာက်စလံုးကို သိက္ခာကျေစတယ် လို့ ဘာြဖစ်လို့များ မေတွးမိြကပါလိမ့်။ ေဟာက်ဆာဂျင်မေလးနဲ့ နိုက်ဂျူတီလိုက်ဆင်းတဲ့၊ မနက်နိုက်ထွက်ရင် breakfast ထုပ်ကေလးဆွဲလာေပးတဲ့ ပံုြပင်ေတွ မေြပာြပေတာ့ဘူးေနာ်။ အားကျေစချင်လွန်းလို့ ထဲမှာပဲ သွားေရးေတာ့မယ်။ သားသား ေြကာက်ေြကာက်။
ကိုယ့်ဆရာသမားများအေပါ် နားလည်နိုင်ေအာင် ေတွးေပးဖို့ ေနာက်တစ်ခုကေတာ့ သူကသာ ကိုယ့်ရဲ့ဆရာသမား မိဘေနရာမှာ ရှိေနတာ။ ကိုယ်ေတွကျေတာ့ သူ့တပည့်အသိန်းအေသာင်းထဲက တစ်ေယာက်မျှသာပါပဲ။ ဒါေြကာင့် တချိန်မှာ အေြကာင်းြကံုြကိုက်လို့ ြပန်လည်ဆံုေတွ့ြကရင် ကိုယ့်ဆရာြကီးက ကိုယ့်ကို ဒါကေလးေတာ့ ေစာင့်ေရှာက်တန်ေကာင်းရဲ့လို့ မေမျှာ်လင့်တာ ေကာင်းပါလိမ့်မယ်။ ဥပမာ ကိုယ်တို့ဆရာြကီးေတွက ဝန်ြကီးြဖစ်သွားတယ် တို့၊ DG ြဖစ်သွားတယ်တို့ ဆိုပါေတာ့။ ကိုယ်က အေရးရှိလာလို့ ပွတာပဲ။ ငါ့ဆရာြကီးကေတာ့ ငါ့ကို ပစ်မထားတန်ေကာင်းပါဘူးဆိုြပီး ေြပးကပ်ဖို့ မစဉ်းစားေလနဲ့ဗျ။ အားမကိုးရဘူးလို့ ဆိုလိုတာ မဟုတ်ဘူးေနာ်။ ကိုယ့်အတွက် သူတို့မှာ အဂတိတရားမကင်းစင်ရာေရာက်ရင် နှစ်ေယာက်စလံုး မေကာင်းေတာ့ဘူးဗျ။ (ဘာလို့မေကာင်းရမှာလဲ။ သူလည်းအကျိုးရှိ ကိုယ်လည်း အကျိုးရှိ)။ တခါတုန်းက ကိုယ်တို့ဆရာြကီးအရင်းြကီးြဖစ်တဲ့ ဆရာြကီးDG ဆီမှာ စာေမးပွဲေြဖဖို့ အခွင့်အေရးတစ်ခု သူငယ်ချင်းေတွနဲ့ သွားေတာင်းဖူးပါတယ်။ ေလျှာက်လွှာေခါ်တဲ့အချိန်မှာ လုပ်သက် ၂ နှစ် မြပည့်ေသးေပမယ့် စာေမးပွဲေြဖတဲ့အချိန်မှာ လုပ်သက် ၂ နှစ် ြပည့်ပါြပီ။ ကျွန်ေတာ်တို့ကို ေြဖခွင့်ြပုပါ လို့ လူကိုယ်တိုင် သွားေတွ့ပါတယ်။ လက်ချည့်သက်သက်ပါ။ ဆရာြကီးက ကျွန်ေတာ်တို့ကို ေအးေအးေဆးေဆး စကားေြပာဆံုးမပါတယ်။ “သားတို့။
မင်းတို့က ဆရာ့တပည့်မို့လို့ ဆရာက ခွင့်ြပုလိုက်တယ် ဆိုပါေတာ့။ ေနာက်နှစ်ေနာက်နှစ်ေတွမှာလည်း မင်းတို့လိုပဲ ေြဖချင်တဲ့သူေတွ ရှိဦးမယ်။ သူတို့ကို ဆရာက ဆက်ခွင့်ြပုရမယ်ဆိုရင် မူကပျက်သွားလိမ့်မယ်။ မင်းတို့ကိုကျ ခွင့်ြပုလိုက်ြပီး သူတို့ကျေတာ့ ခွင့်မြပုဘူးဆိုရင်လည်း ဆရာက ဘက်လိုက်ရာကျမယ်။ ဆရာကေတာ့ အားလံုးဟာ ဆရာ့တပည့်ေတွချည့်ပဲ လို့ သေဘာထားတယ်။ မင်းတို့အသက်ကေလးေတွ ငယ်ငယ်ကေလးပဲ ရှိပါေသးတယ်။ ဒီနှစ်မေြဖြဖစ်လည်း ေနာက်နှစ်ေနာက်နှစ်ေတွမှာ ေြဖဖို့ အခွင့်အေရးေတွ ရှိပါေသးတယ်။” လို့ အားေပးနှစ်သိမ့်လိုက်ေတာ့ ကိုယ်ေတွလည်း ေကျနပ်ြပီးြပန်လာခဲ့ြကပါတယ်။ သို့ေသာ်လည်း အဲသည်နှစ်မှာ ကိုယ့်ထက် တစ်နှစ်ငယ်တဲ့ လုပ်သက်တစ်နှစ်သမားတစ်ေယာက် အဲသည်စာေမးပွဲ ဝင်ေြဖသွားပါတယ်။ ဘယ်လိုေတွးြကမလဲ။ ခနေလာက် ေတွးြပီးမှ ဆက်ေြပာြကတာေပါ့။
ပံုမှန် အေတွးအေခါ်ရှိတဲ့သူတိုင်း ဘာမှ ေတွးစရာ မလိုဘူး အရှင်းြကီးပဲ။ ေလထိုးလို့ ေလေလျာ်တာ။ ေနာက်ကိုမှတ်ထား။ ဘယ်အရာမှ အလကားမရဘူး လို့ သင်ခန်းစာ ယူြကပါလိမ့်မယ်။ ဆိုြကပါစို့ အဲလိုေတွးမိရင် “လုပ်ရက်လိုက်တာ ဆရာြကီးရယ်။” လို့ စိတ်နာသွားစရာ အေြကာင်းလည်း ရှိပါတယ်။ မှန်တာေြပာ သစ္စာပါ။ ကျွန်ေတာ့်ဆီမှာ အဲသည်အေတွးမျိုး မဝင်ခဲ့ပါဘူး။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ စိတ်ထဲမှာ ဆရာြကီးကို ကိုယ့်မိဘ လိုပဲ သေဘာထားတဲ့အတွက်ေြကာင့်ပါ။ ကိုယ်လိုချင်တာ တစ်ခုရှိလို့ သူ့ဆီကို အေပးအယူသေဘာထားနဲ့ အထုပ်ြကီးပိုက်ြပီး ဝင်သွားရတာေလာက် သူ့ကို ေစာ်ကားတဲ့နည်းလမ်းရှိမယ် မထင်ပါဘူး။ တြခားေနရာေတွမှာ လက်ချည့်ပဲသွားတယ်ဆိုတာ ေတာ်ေတာ် မသိတတ်ရာကျတယ်ဆိုေပမယ့် ကိုယ့်ဆရာြကီးဆီကို လက်ချည့်ပဲသွားတယ်ဆိုတာ သူ့ကို ရိုေသေလးစားလွန်းလို့ အဲသလို လုပ်တာပါ။ ကိုယ့်ဆန္ဒလိုဘ ြပည့်သည်ြဖစ်ေစ မြပည့်သည်ြဖစ်ေစ၊ ဆရာြကီးရဲ့ ဆံုးမဩဝါဒကို ေကျေကျနပ်နပ်ြကီး လက်ခံပါတယ်။ သူေြပာတာ တကယ့် အမှန်တရားပါ။ ေကာင်းြပီ။ ဒါဆိုရင် ဘာြဖစ်လို့ ချွင်းြခက်ေပါ်လာရသလဲ။ အဲသည်အထိ ဆက်ေတွးဖို့ မလိုဘူး လို့ ထင်ပါတယ်။ အဲဒါ သူ့ကိစ္စပါ။
ဒါေပမယ့် ဒီအထိလည်း ဆရာြကီးကို ဆက်ြပီး ယံုြကည်ပါတယ်။ ဒီချွင်းချက်ဟာ ဆရာြကီးက ခွင့်ြပုတာ မဟုတ်ပဲ အထက်အမိန့်ေတာ်နဲ့ ဆရာြကီးကိုယ်တိုင် ဒူးတုပ်နာယူလိုက်ရတာ ြဖစ်ပါလိမ့်မယ်။ ကိုယ်က မိဘသဖွယ် သေဘာထားသလို သူကလည်း သားသမီးသဖွယ် သေဘာထားမှာ ြဖစ်တဲ့အတွက် ဒီလိုသာေစနာေစ အြပုအမူမျိုး လံုးဝ လုပ်မှာ မဟုတ်ဘူး လို့ ယံုြကည်ပါတယ်။ ဘာအကျိုးေကျးဇူးရှိသလဲဆိုေတာ့ ကိုယ်နဲ့ဆရာြကီးအြကားမှာ တစက်ကေလးမှ ေမတ္တာပျက်မသွားဘူးေပါ့။ ဘူတန်သွားဖို့ အင်တာဗျူးတဲ့အခါ ဆရာြကီးနဲ့ ြပန်ေတွ့ရပါတယ်။ ကျန်းကျန်းမာမာရှိဆဲပါပဲ။ မှတ်ေတာ့ မမှတ်မိေတာ့ပါဘူး။ သို့ေသာ်လည်း ကိုယ်ကေတာ့ ကိုယ့်ဆရာနဲ့ ြပန်ေတွ့ရလို့ ဝမ်းသာတာေပါ့။ တုန့်လှည်ေမတ္တာ မပျက်ေသးတဲ့ေကျးဖူးေြကာင့်ထင်ပါရဲ့။ ဘာတစ်ခုမှ အပူမကပ်လိုက်ရပဲ အစစအရာရာ အဆင်ေြပ သွားပါတယ်။
ဆရာဝန်ေပါက်စနကေလးဘဝကေန တေြဖးေြဖး လူလားေြမာက်လာသလိုပဲ ကိုယ့်မိဘေနရာက ဆရာြကီးများဟာလည်း တဆင့်ထက်တဆင့် ြမင့်သထက်ြမင့်တဲ့ေနရာေတွကို ေရာက်သွားြကတာေပါ့။ ဆရာဝန်ဘက်ကေန လူြကီးြဖစ်သွားတဲ့သူေတွ အားလံုးဟာ ကိုယ့်ဆရာြကီးေတွ လို့ေတာင် ေြပာလို့ ရေနေသးတယ်။ ဆရာြကီးတစ်ေယာက် ေဆးရံုမှာ ကပ်ထားတဲ့ ဩဝါဒတစ်ခု မှတ်သားထားဖူးပါတယ်။ ဆရာသမားများရဲ့ အရိပ်အာဝါသဆိုတာ ေအးြမပါတယ် တဲ့။ နားခိုပါ။ သင်ယူပါ။ ေနာင်ကျတဲ့အခါ အဲသည်အရိပ်အာဝါသေအာက်က ထွက်ြပီး ကိုယ်ကိုယ်တိုင် အရိပ်အာဝါသေပးနိုင်ေအာင် ြကိုးစားပါ တဲ့။ ေဆးေလာကြကီးဆိုတာ အဲသည်အတိုင်းသာ စီးဆင်းေနမယ်ဆိုရင် ဘယ်ေလာက်များ စိတ်ချမ်းသာစရာ ေကာင်းလိုက်မလဲေနာ်။ ဒိုက်သေရာ အမှိုက်သရိုက် ကင်းစင်တဲ့ စမ်းေရြကည်ြကည်ကေလး ေသာက်ရဖို့ ပညတ်ချက်ေတွဆိုတာ မလိုလားအပ်ဘူးလို့ မေတွးမိရင် ေတာ်ပါြပီ။
လူ့စိတ်ဆိုတာ ေမျာက်စိတ်နဲ့တူပါသတဲ့။ တစ်ေယာက်တည်းေတာင်မှ အခုတစ်မျိုး ေတာ်ြကာတစ်မျိုး အမျိုးမျိုးေြပာင်းသွားတတ်ေသးတာ ကိုယ်လိုလူ ေနာက်ဘယ်နှစ်ေယာက် လာမလဲ။ လူများေလေလ ေထွြပားေလေလေပါ့။ လူ့အဖွဲ့အစည်းထဲမှာ အများနဲ့ ဆက်ဆံြပီး အသက်ေမွးဝမ်းေကျာင်းြပုတဲ့အခါမှာေတာ့ မိမိ သူတပါး နှစ်ဦးနှစ်ဘက် မနစ်နာရေလေအာင် စိတ်ဆင်းရဲကိုယ်ဆင်းရဲ မြဖစ်ရေလေအာင် ဤမည်ေသာ အမူအကျင့်တို့ကိုြဖင့် ေရှာင်ရှားရေပလိမ့်မယ်။ ထိုထိုေသာ အြပုအမူတို့ဟာြဖင့် မသင့်ေတာ်ေပဘူး စသည်ြဖင့် ပညတ်ချက် စည်းကမ်းကေလးေတွ ထားလို့ ေလးစားလိုက်နာနိုင်ြကရင် သူေရာကိုယ်ပါ စိတ်လည်းမညစ်ရဘူး။
လူညစ်ြကီးလို့လည်း တဘက်သားမှာ ခံစားမသွားရေလဘူး။ လက်ငင်းအကျိုးထူးရံုမက၊ ေနာင်သံသရာ ြဖစ်ေလရာဘဝတိုင်းမှာလည်း လူညစ်လူဆိုးမျိုးနဲ့ ဆံုေတွ့ရြခင်းက ကင်းေဝးေပလိမ့်မယ် မဟုတ်လား။ အခုေလာေလာဆယ်ေတာ့ ဆရာဝန်ေတွရဲ့ အသက်ေမွးမှုအေြကာင်းကို ေြပာမှာြဖစ်လို့ မွန်ြမတ်တဲ့၊ ေရာဂါေဝဒနာခံစားေနရသူများကို ကူညီကုသေပးတဲ့၊ အခါအားေလျာ်စွာ အသက်ကိုေတာင် ကယ်တင်ေပးနိုင်တဲ့ ကိုယ့်ရဲ့ သန့်ရှင်းတဲ့ အသက်ေမွးမှု သမာအာဇီဝြကီးကို မစွန်းထင်း မညစ်ေပရေလေအာင် ဘယ်လို ပညတ်ချက်ေတွများထားလို့ ကျင့်သံုးလိုက်နာြကေလသလဲဆိုတာကို သိြပီးသားသူများလည်း စိတ်တူသေဘာတူ ရှိရေလေအာင် ေမ့ေလျာ့ေနသူများလည်း သတိတဖန် ြပန်ကပ်လာေအာင် မသိဖူးမြကားဖူးသူများလည်း သိရှိလိုက်နာနိုင်ေအာင် အလို့ငှာ ေဆွးေနွးနှီးေနှာြကည့်ချင်ပါတယ်။
ေဆးပညာဘွဲ့ယူတဲ့အခါ ဆရာဝန်ေမာင်မယ်ေတွ ေလးစားလိုက်နာအပ်တဲ့ အဓိဋ္ဌာန်ြပုကတိသစ္စာေတွ ရွတ်ဆိုြပီးမှ ပါေမာက္ခချုပ်က အေမာင်တို့ အမိတို့ ဘွဲ့ရထိုက်ြပီ လို့ ဆိုခဲ့တယ် မဟုတ်ဘူးလား။ အဲဒီကတိသစ္စာဟာ ြမန်မာဆရာဝန်ေတွမှ ကျမ်းကျိန်ြပီး အာမဘေန္တခံယူြကရတာ မဟုတ်ပါဘူး။ ကမ္ဘာေပါ်မှာ ရှိတဲ့ ဆရာဝန်တိုင်း “I swear.” ေတာ့ လုပ်ြကရတာချည့်ပါပဲ။ အိမ်ေထာင်ြပုတဲ့အခါ ဘုန်းြကီးေရှ့မှာ ေြပာရတဲ့ “Yes, I do.” ကိုေတာင် အဲသေလာက် တစ်သက်လံုး မတည်တည်ေအာင် လိုက်နာေနရေသးလို့ ရှိရင် ကိုယ်ကိုးကွယ်တဲ့ ဘုရားသခင်ကို သက်ေသအရာထားြပီး ကတိေပးခဲ့တဲ့ “I swear.” ကို ြပီးြပီးေပျာက်ေပျာက် ေမ့ပလိုက်ဖို့ေတာ့ မေကာင်းဘူးေပါ့။ သီချင်းထဲကလို “I do, I do, I do, I do, I do.” အခါခါ do ြက did ြကတဲ့သူေတွ မရှားသလို ငါးပါးသီလေလာက်ေတာင် ဂရုတစိုက် မထိန်းနိုင်တဲ့သူေတွကလည်း လူတိုင်းနီးပါး လို့ေတာင် ေြပာလို့ရတယ်။ (ကိုယ်ေတာင် ပါတယ်ေလ။ ေနာက်ဆံုးတစ်ခုကို အခါအားေလျာ်စွာ ဘွာေတးခပ်တယ်) ဒါေပမယ့် ရဟန်းေတွရဲ့ အသက်ဟာ ဝိနည်းလို့ ဘုရားေဟာရှိသလိုပဲ ဆရာဝန်ေတွရဲ့ အသက်ဟာလည်း ဆရာဝန်ကျင့်ဝတ် အဓိဋ္ဌာန်ေတွ ြဖစ်တယ် လို့ ဆိုရင် မှားေတာ့ မမှားပါဘူး။
ဒါေတွ မလိုက်နာရံုနဲ့ ေသေတာ့ မသွားဘူးေပါ့။ ဒါေပမယ့် ဆရာဝန်အြဖစ်ကေတာ့ ေလျှာြကသွားတယ် လို့ သတိရသင့်တယ်။ အနည်းဆံုးေတာ့ ဘုရားသခင်ေရှ့မှာ အေြပာတစ်မျိုး အလုပ်တစ်မျိုးလုပ်တဲ့ ဆရာဝန် လူညာြကီး ြဖစ်သွားြပီေလ။ ဘယ်သူ မသိသိ သိသိ ဘုရားသခင် သိတယ် လို့ ယံုြကည်တာ မဟုတ်ဘူးလား။ (ေအာင်မယ်ေလး။ ေတာ်ေတာ်ေတာင် ခရစ်ယာန် ဆန်သွားြပီ။ ြဖူြဖူတို့ ဆုန်ဆုန်တို့နဲ့ နိုအာ့ေလှြကီးေပါ်မှာ ြပန်ဆံုရေတာ့မှာပဲ) ေတာ်ပါေသးရဲ့။ ဘုရားသခင်ဆိုတာ ယံုြကည်ရတဲ့သူမို့လို့ ဘယ်သူ့ကိုမှ ြပန်မေြပာရှာဘူး။ သို့ေသာ်လည်း ကိုယ်ြပုတဲ့အမှုမှာ ခံရရှာသူ တဘက်သားကေရာ မသိပဲေနပါ့မလား။ တစ်ေယာက်တစ်ေလ မကပဲ အြမဲြပုေနြက အကျင့်ြဖစ်သွားတဲ့အခါ အဲသည်များစွာေသာ တဘက်သားများက အစဉ်သြဖင့် သည်းညည်းခံြပီး ေရငံုနှုတ်ပိတ်ေနမယ် လို့ ထင်လို့လား။ ချိတ်ပုဆိုး ပိုးေခါင်းေပါင်းနဲ့လူြကီးေတွေတာင် မလံုလံုေအာင် သတိြကီးစွာထိုင်ေနရချိန်မှာ ဘာမှမဟုတ်တဲ့ ဆရာဝန်ေတွက ရီးတီးရားတားလုပ်လို့ကေတာ့ ေလာက်ေတာင် မေလာက်ဘူး။ ကိုယ်ကေတာ့ ဘယ်သူမှ မသိဘူးထင်ေနေပမယ့် လူတကာသိေနမှန်း ကိုယ်ကသာ မသိတာေလ။
ခုေခတ်က သြကင်္န်မှာ ြပဲတုန်းကွဲတုန်း အမှတ်တမဲ့ ငံု့လိုက်ဟလိုက်မိရင်ေတာင် အင်တာနက်ေပါ်မှာ လူတကာြမင်ကုန်တဲ့ေခတ်ဆိုေတာ့ ကိုယ်ချင်းကိုယ်ချင်းေတွကို ဟိုေပါ်သည်ေပါ် မေပါ်ရေလေအာင် အပ္ပမာေဒန သမ္ပာေဒထ တရားေဟာလိုက်ရပါတယ်ေနာ်။ (နို့မို့ ြမင်ရြကားရတာေတွက သူများတကာေပါ်သလို ြကည့်ေကာင်းေကာင်းနဲ့ အသာေလး ြကည့်ေနလို့ ဂွတ်မှ ဂွတ်ပဲနဲ့) ဆရာဝန်ေတွကို လိုက်နာစရာ ဘာေတွများ ပညတ်ထားပါလိမ့် လို့ သိချင်ေနသူေတွအတွက် ပထမဦးဆံုး ရှင်းြပမယ့် ပညတ်ချက်ကေလးကေတာ့ ဆက်ဆံေရးနဲ့ ပတ်သက်ပါတယ်။ “ကျွနင်္ုပ်တို့သည် ေဆးပညာသင်ြကားေပးခဲ့ေသာ ဆရာသမားများအား မိဘသဖွယ် ကိုးကွယ်ပါအံ့။” တဲ့။ ဒါေလးများ ဒါေလးများ။ လာြပီး ေြပာေနရတယ် ချစ်ရယ်။ မယံုဘူးလား။ မယံုဘူးလား။ တကယ်ပဲ ခက်တယ် ခက်တယ် ခက်တယ်။ တကယ်လား။ ေသချာြပီလား။ ယံုလိုက်ရေတာ့မလား။ စဉ်းစားပါဦးေလ။ ေတွ့ဖူးတာေတွ ေရးြပလိုက်ရရင် ပံုြပင်တစ်ေထာင့်တစ်ည ြဖစ်သွားမယ်။ ဆရာဝန်ေလာကမှာ အြကီးအငယ် ဆရာတပည့်ဆက်ဆံေရးေတွဟာ လူြပက်ေတွ ြပက်သလိုေြပာရမယ်ဆိုရင် “အလွန်တရာ သိမ်ေမွ့တယ်။ နက်နဲတယ်။ ကျယ်ေြပာတယ်။ အံ့ဩဖွယ်။” တဲ့။ လုပ်ေဖာ်ကိုင်ဘက် အထက်နဲ့ေအာက် ဗျူရိုကေရစီစရိုက်ေတွကို အသက်မသွင်းချင်ပါနဲ့ လို့ အငယ်ေတွကို ေြမှာက်ေပးချင်သလား။ “တပည့်မေမွးမိေစနဲ့။ တပည့်ဆိုတာ ကိုယ်ေမွးတဲ့ေမျာက် ကိုယ့်ြပန်ေချာက်တဲ့ အမျိုးအစား။” လို့ အြကီးေတွကို ေသွးထိုးေပးချင်သလား။
နှစ်ဘက်စလံုး သူ့ဘက်နဲ့သူ မှန်တဲ့ ခံစားချက် အေတွ့အြကံုေတွ ရှိတယ်။ ကိုယ်က ဘယ်ေနရာ ေရာက်ေနသလဲဆိုတဲ့အေပါ်ပဲ တည်တယ်။ ေယာက္ခမများလို သမီးကို ေယာကင်္ျားဆိုတာ ဘယ်လိုနှိပ်ကွပ်ထားရတယ်။ သားကို မိန်းမဆိုတာ အဲသေလာက် မျက်နှာသာေပးရင် ေရာင့်တက်မှာေပါ့။ စသည်ြဖင့် အခါအားေလျာ်စွာ ကိုယ့်ဘက်က အနိုင်ရဖို့ချည့်ပဲ ဖိအားေပး သွန်သင်လို့ေတာ့ မြဖစ်ေသးဘူးထင်ပါတယ်။ အသက်အရွယ်အရ ကိုယ်ေတွ့ြကံုလာဖူးတဲ့ သင်ခန်းစာေတွက ရလာတဲ့ လျှို့ဝှက်ချက်ကေလးတစ်ခုကို မျှေဝရမယ်ဆိုရင် ဒီကိစ္စမျိုးဆိုတာ အေလျှာ့ေပးလိုက်သူက အနိုင်ရသွားြပီး အနိုင်ယူလိုက်သူက အရှံုးေပါ်ပါတယ်။ လတ်တေလာအေြဖတစ်ခုတည်းကို မြကည့်ပါနဲ့။ ကိုယ့်လက်ထဲေရာက်လာတဲ့ အကျိုးအြမတ်တစ်ခုတည်းကိုလည်း မတွက်ပါနဲ့။ အားလံုး အဆံုးသတ်သွားြပီဆိုေတာ့မှ စာရင်းချုပ်ြကည့်လိုက်ပါ။ အေြဖေပါ်လာပါလိမ့်မယ်။
အြကီးနဲ့အငယ်ဆက်ဆံေရးမှာ အြကီးက အငယ်ကို အနိုင်ကျင့်တာ မေကာင်းသလိုပဲ အငယ်က အြကီးကို ကန့်လန့်တိုက်တာကလည်း အရုပ်ဆိုးတာချင်း အတူတူပါပဲ။ အထူးသြဖင့် အငယ်ဘက်မှာေတာ့ ဆူးနဲ့ ဖက်လိုပဲ ကိုယ်ကြပန်အနိုင်ယူမိရင်ေတာင် အဂါရဝေြမာက်တာမို့ အလိုလိုေနရင်း တပန်းရှံုးြပီးသားလို ြဖစ်ေနပါတယ်။ အခန့်မသင့်လို့ ထိပ်တိုက်ေတွ့လာတဲ့အခါမှာ ငါကအြကီးပဲေလဆိုြပီး ခွင့်လွှတ်နိုင်တဲ့သူ၊ ကိုယ်က အငယ်ပဲေလဆိုြပီး နားလည်ေပးနိုင်တဲ့သူကသာ တကယ့်တကယ်မှာ အနိုင်ရလိုက်တာဆိုတာ ေသေသချာချာ ြပန်စဉ်းစားြကည့်လိုက်ရင် သတိြပုမိလာပါလိမ့်မယ်။ FAမမ က Ward ထဲမှာ “သူဘာသိလို့လဲ။ ဟိုမှာ ဒီ Treatment trend ေတွက အများြကီး ဒိတ်ေအာက်ေနြပီ” ဆိုြပီး Chart ထဲမှာ ေြပာေြပာြပင်ြပင် လိုက်လိုက်လုပ်ေနလို့ ခနခနငိုရဖူးတဲ့ APမမြကီးတစ်ေယာက် ြမင်ခဲ့ဖူးပါတယ်။ သူတို့နှစ်ေယာက်မှာ ဘယ်သူကနိုင်တယ် လို့ ြမင်သလဲ။ ဆရာြကီးCS က “အဲသည်အေကာင်ကို ငါ့ Theatre ထဲမှာ လက်ေရမစိုေစနဲ့” လို့ ကာဖျူးထုတ်ထားတာလည်း ေတွ့ဖူးတာပဲ။ ဒီလူြကီးေအာက်မှာေတာ့ တစ်သက်လံုးမလုပ်နိုင်ပါဘူးဆိုြပီး ထွက်သွားတဲ့အထိကေတာ့ သေရလို့ပဲ ထားလိုက်ပါေတာ့ေလ။
ဒါေပမယ့် အြပင်ေရာက်တာနဲ့ ဒီလူြကီးက ဘယ့်နှယ်ညာ့နှယ် ငယ်ကျိုးငယ်နာေတွ ေဖာ်ရင်ေတာ့ သေရကေန အရှံုးြပြပန်ေရာ။ မတရားတဲ့သူ၊ မမှန်ကန်တဲ့သူ၊ အြမဲအနိုင်ယူချင်တဲ့သူေတွကို အနိုင်ရဖို့ေသချာတဲ့ တစ်ခုတည်းေသာနည်းလမ်းကေတာ့ ခွင့်လွှတ်လိုက်ပါ။ သနားလိုက်စမ်းပါ။ ကိုယ်ကသူ့အေပါ်ဆပ်ဖို့ ေြကွးမကျန်ေတာ့တဲ့တေန့ စိတ်ချမ်းသာစွာနဲ့ လွတ်ေြမာက်သွားမှာြဖစ်ြပီး သူကေတာ့ အဲသည်အကျင့်ဆိုးြကီးနဲ့ မေသမချင်း ေြကွးသစ်ေတွ ထပ်တင်သွားဦးမယ့်သူပါ။ မရိုေသ့စကား သွားရင်းလာရင်း အမှတ်တမဲ့ ေချးပံုနင်းမိတယ်ဆိုပါေတာ့။ ဒါြကီးကို ပယ်ပယ်နယ်နယ် နယ်ဖတ်နမ်းရှံု့ အြပန်ြပန်အလှန်လှန် ရှုရှိုက်ေနမယ့်အစား ြမန်ြမန်ေရသွားေဆးလိုက်တာသာ အေကာင်းဆံုး မဟုတ်လား။
ကိုယ်အာမဘေန္တခံထားတဲ့ ကတိသစ္စာထဲမှာ သူတို့ကို မိဘသဖွယ် ကိုးကွယ်ပါအံ့ လို့ ေြပာထားြပီးမှေတာ့ ဘာပဲြဖစ်ေနြဖစ်ေန တို့ေဖတို့ေမေတွက တို့ကို သိပ်လည်းမချစ်ဘူး လို့ စိတ်ထဲထင်ရံုအြပင် ကဏ္ဍေကာဇ မလုပ်တာ ေကာင်းမယ် ထင်ပါတယ်။ နို့မို့ ကိုယ်ပဲ ငရဲြကီးေနရမယ်။ မိဘရိုက်လို့ သားသမီးငိုရတဲ့မျက်ရည်ထက် သားသမီးဆိုးလို့ မိဘမျက်ရည်ကျရတာ ရင်နာပံုချင်း မတူဘူး မဟုတ်လား။ ဒါေြကာင့် အေမာင်တို့ အမိတို့ကို ချစ်ကိုြကီးမှာချင်တာကေတာ့ တို့ေဖြကီးေမြကီးများကို ရိုေသေလးစားြကပါ။ သူနဲ့ပတ်သက်ဆက်နွယ်ေနတဲ့ ေမေမေလး၊ ေဖေဖေလးများကိုလည်း ကလန်ကဆန် မလုပ်မိပါေစနဲ့။ (ဒါလည်း အေရးြကီးသကွဲ့။ အဲဒါ စန်းစန်းတင့်ပွိုင့်) များေသာအားြဖင့်ေတာ့ သူတို့ရဲ့ ေကာင်းေစချင်တဲ့ေစတနာကို ကိုယ်က နားလည်မှုလွဲမှားတာသာ ြဖစ်ေလ့ရှိတာမို့ တချိန်ကျရင် ကိုယ့်အြပုအမူအတွက် ကိုယ်ကိုယ်တိုင် ယူြကံုးမရြဖစ်ရတတ်ပါတယ်။
ငယ်ေသးေတာ့ သေဘာမေပါက်နိုင်တာေတွ အများြကီး ရှိတယ် မဟုတ်လား။ တေန့ကျ ကိုယ်သူတို့ေနရာေရာက်သွားတဲ့အခါ ြပန်ြပီး သံုးသပ်လိုက်ပါ။ အဲသည်အြပုအမူဟာ အမှန်တကယ် မတရားဘူးလား။ မြပုသင့်ဘူးလား။ ဒါဆို အခု ကိုယ့်အလှည့်ေရာက်ြပီ။ အဲဒါမျိုး မြပုနဲ့ေပါ့။ ဒီအေြဖ ဒီအေတွးထက် မှန်တဲ့ဟာ ရှိဦးမှာလား။
ေနာက်အစွန်းတဘက်ကို သွားရပါဦးမယ်။ တချို့ကေလးမေလးများဟာ လူလိမ်မာသားမို့ ယဉ်ပါးြပီးသား ထင်ပါရဲ့။ ကိုယ့်ဆရာြကီးေတွကို လွှတ်ရိုေသလိုက်ပံုများ ေကာ်နဲ့ကပ်ထားသလား မှတ်ရတယ်။ ေခါ်တာကိုက တချို့က “စာ” တဲ့။ တချို့က “ြဆာ့..” တဲ့။ တချို့က “ရှာ” တဲ့။ တချို့ကေတာ့ “ဆယီး” ဆိုပဲ။ ဒါက မရင်းနှီးေသးခင်ေခါ်တာပဲ ရှိေသးတာ။ သိပ်ရင်းနှီးသွားတဲ့အခါမှာေတာ့ ဆရာြကီးေတွ စာသင်ေနတုန်း ေရာင်းလှည့်ေနတုန်း အိမ်ေြမှာင်စုတ်ထိုးသံနဲ့ “ကျွတ် ကျွတ် ကျွတ်။ ဒီမယ်” လို့ လက်ညှိုးကေလး ေကွးကာဆန့်ကာနဲ့ ေခါ်ထုတ်သွားတာ ြမင်ဖူးပါတယ်။ တစ်ဦးေမတ္တာ တစ်ဦးမှာ မဟုတ်လား။ တို့ဆရာြကီးေတွကလည်း အြပင်မှာ လူနာခွဲတိုင်း ဒုတိယအကူလုပ်မယ့် ဆွဲအားရှင်ညီမေလး မေရာက်ေသးသေရွ့ လူနာြကီး ေမ့ေဆးေပးထားလည်း ဒါးမတင်ေသးပဲ စိတ်ရှည်လက်ရှည်နဲ့ ေမျှာ်ရှာသတဲ့။ ဒီလို နိုင်ငံတကာအဆင့်မီ ပညာရှင်ဆရာဝန်ြကီးေတွဆီမှာ အနီးကပ် ပညာသင်ရဖို့ဆိုတာ လွယ်တာမှတ်လို့ဗျာ။
ခက်တာက သူငယ်မေလးေတွက ပညာေတွကို ေဒါင်းလုပ်လုပ်ရင် Wifi, 3G မသံုးပဲ USB Port ြကီးနဲ့ ဆွဲဆွဲေနတာ ကွန်နက်ရှင် ြပတ်သွားမှာ ေြကာက်လို့လား မသိဘူးေနာ်။ နှစ်ဘက်စလံုးရဲ့ စိတ်ထဲမှာ “ငါမို့လို့ ဘုန်းြကီးနှမ ရေလတယ်။” လို့ မဟုတ်တဲ့မာန်ေတွ ဝင်ေနြပီး အဲဒါ နှစ်ေယာက်စလံုးကို သိက္ခာကျေစတယ် လို့ ဘာြဖစ်လို့များ မေတွးမိြကပါလိမ့်။ ေဟာက်ဆာဂျင်မေလးနဲ့ နိုက်ဂျူတီလိုက်ဆင်းတဲ့၊ မနက်နိုက်ထွက်ရင် breakfast ထုပ်ကေလးဆွဲလာေပးတဲ့ ပံုြပင်ေတွ မေြပာြပေတာ့ဘူးေနာ်။ အားကျေစချင်လွန်းလို့ ထဲမှာပဲ သွားေရးေတာ့မယ်။ သားသား ေြကာက်ေြကာက်။
ကိုယ့်ဆရာသမားများအေပါ် နားလည်နိုင်ေအာင် ေတွးေပးဖို့ ေနာက်တစ်ခုကေတာ့ သူကသာ ကိုယ့်ရဲ့ဆရာသမား မိဘေနရာမှာ ရှိေနတာ။ ကိုယ်ေတွကျေတာ့ သူ့တပည့်အသိန်းအေသာင်းထဲက တစ်ေယာက်မျှသာပါပဲ။ ဒါေြကာင့် တချိန်မှာ အေြကာင်းြကံုြကိုက်လို့ ြပန်လည်ဆံုေတွ့ြကရင် ကိုယ့်ဆရာြကီးက ကိုယ့်ကို ဒါကေလးေတာ့ ေစာင့်ေရှာက်တန်ေကာင်းရဲ့လို့ မေမျှာ်လင့်တာ ေကာင်းပါလိမ့်မယ်။ ဥပမာ ကိုယ်တို့ဆရာြကီးေတွက ဝန်ြကီးြဖစ်သွားတယ် တို့၊ DG ြဖစ်သွားတယ်တို့ ဆိုပါေတာ့။ ကိုယ်က အေရးရှိလာလို့ ပွတာပဲ။ ငါ့ဆရာြကီးကေတာ့ ငါ့ကို ပစ်မထားတန်ေကာင်းပါဘူးဆိုြပီး ေြပးကပ်ဖို့ မစဉ်းစားေလနဲ့ဗျ။ အားမကိုးရဘူးလို့ ဆိုလိုတာ မဟုတ်ဘူးေနာ်။ ကိုယ့်အတွက် သူတို့မှာ အဂတိတရားမကင်းစင်ရာေရာက်ရင် နှစ်ေယာက်စလံုး မေကာင်းေတာ့ဘူးဗျ။ (ဘာလို့မေကာင်းရမှာလဲ။ သူလည်းအကျိုးရှိ ကိုယ်လည်း အကျိုးရှိ)။ တခါတုန်းက ကိုယ်တို့ဆရာြကီးအရင်းြကီးြဖစ်တဲ့ ဆရာြကီးDG ဆီမှာ စာေမးပွဲေြဖဖို့ အခွင့်အေရးတစ်ခု သူငယ်ချင်းေတွနဲ့ သွားေတာင်းဖူးပါတယ်။ ေလျှာက်လွှာေခါ်တဲ့အချိန်မှာ လုပ်သက် ၂ နှစ် မြပည့်ေသးေပမယ့် စာေမးပွဲေြဖတဲ့အချိန်မှာ လုပ်သက် ၂ နှစ် ြပည့်ပါြပီ။ ကျွန်ေတာ်တို့ကို ေြဖခွင့်ြပုပါ လို့ လူကိုယ်တိုင် သွားေတွ့ပါတယ်။ လက်ချည့်သက်သက်ပါ။ ဆရာြကီးက ကျွန်ေတာ်တို့ကို ေအးေအးေဆးေဆး စကားေြပာဆံုးမပါတယ်။ “သားတို့။
မင်းတို့က ဆရာ့တပည့်မို့လို့ ဆရာက ခွင့်ြပုလိုက်တယ် ဆိုပါေတာ့။ ေနာက်နှစ်ေနာက်နှစ်ေတွမှာလည်း မင်းတို့လိုပဲ ေြဖချင်တဲ့သူေတွ ရှိဦးမယ်။ သူတို့ကို ဆရာက ဆက်ခွင့်ြပုရမယ်ဆိုရင် မူကပျက်သွားလိမ့်မယ်။ မင်းတို့ကိုကျ ခွင့်ြပုလိုက်ြပီး သူတို့ကျေတာ့ ခွင့်မြပုဘူးဆိုရင်လည်း ဆရာက ဘက်လိုက်ရာကျမယ်။ ဆရာကေတာ့ အားလံုးဟာ ဆရာ့တပည့်ေတွချည့်ပဲ လို့ သေဘာထားတယ်။ မင်းတို့အသက်ကေလးေတွ ငယ်ငယ်ကေလးပဲ ရှိပါေသးတယ်။ ဒီနှစ်မေြဖြဖစ်လည်း ေနာက်နှစ်ေနာက်နှစ်ေတွမှာ ေြဖဖို့ အခွင့်အေရးေတွ ရှိပါေသးတယ်။” လို့ အားေပးနှစ်သိမ့်လိုက်ေတာ့ ကိုယ်ေတွလည်း ေကျနပ်ြပီးြပန်လာခဲ့ြကပါတယ်။ သို့ေသာ်လည်း အဲသည်နှစ်မှာ ကိုယ့်ထက် တစ်နှစ်ငယ်တဲ့ လုပ်သက်တစ်နှစ်သမားတစ်ေယာက် အဲသည်စာေမးပွဲ ဝင်ေြဖသွားပါတယ်။ ဘယ်လိုေတွးြကမလဲ။ ခနေလာက် ေတွးြပီးမှ ဆက်ေြပာြကတာေပါ့။
ပံုမှန် အေတွးအေခါ်ရှိတဲ့သူတိုင်း ဘာမှ ေတွးစရာ မလိုဘူး အရှင်းြကီးပဲ။ ေလထိုးလို့ ေလေလျာ်တာ။ ေနာက်ကိုမှတ်ထား။ ဘယ်အရာမှ အလကားမရဘူး လို့ သင်ခန်းစာ ယူြကပါလိမ့်မယ်။ ဆိုြကပါစို့ အဲလိုေတွးမိရင် “လုပ်ရက်လိုက်တာ ဆရာြကီးရယ်။” လို့ စိတ်နာသွားစရာ အေြကာင်းလည်း ရှိပါတယ်။ မှန်တာေြပာ သစ္စာပါ။ ကျွန်ေတာ့်ဆီမှာ အဲသည်အေတွးမျိုး မဝင်ခဲ့ပါဘူး။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ စိတ်ထဲမှာ ဆရာြကီးကို ကိုယ့်မိဘ လိုပဲ သေဘာထားတဲ့အတွက်ေြကာင့်ပါ။ ကိုယ်လိုချင်တာ တစ်ခုရှိလို့ သူ့ဆီကို အေပးအယူသေဘာထားနဲ့ အထုပ်ြကီးပိုက်ြပီး ဝင်သွားရတာေလာက် သူ့ကို ေစာ်ကားတဲ့နည်းလမ်းရှိမယ် မထင်ပါဘူး။ တြခားေနရာေတွမှာ လက်ချည့်ပဲသွားတယ်ဆိုတာ ေတာ်ေတာ် မသိတတ်ရာကျတယ်ဆိုေပမယ့် ကိုယ့်ဆရာြကီးဆီကို လက်ချည့်ပဲသွားတယ်ဆိုတာ သူ့ကို ရိုေသေလးစားလွန်းလို့ အဲသလို လုပ်တာပါ။ ကိုယ့်ဆန္ဒလိုဘ ြပည့်သည်ြဖစ်ေစ မြပည့်သည်ြဖစ်ေစ၊ ဆရာြကီးရဲ့ ဆံုးမဩဝါဒကို ေကျေကျနပ်နပ်ြကီး လက်ခံပါတယ်။ သူေြပာတာ တကယ့် အမှန်တရားပါ။ ေကာင်းြပီ။ ဒါဆိုရင် ဘာြဖစ်လို့ ချွင်းြခက်ေပါ်လာရသလဲ။ အဲသည်အထိ ဆက်ေတွးဖို့ မလိုဘူး လို့ ထင်ပါတယ်။ အဲဒါ သူ့ကိစ္စပါ။
ဒါေပမယ့် ဒီအထိလည်း ဆရာြကီးကို ဆက်ြပီး ယံုြကည်ပါတယ်။ ဒီချွင်းချက်ဟာ ဆရာြကီးက ခွင့်ြပုတာ မဟုတ်ပဲ အထက်အမိန့်ေတာ်နဲ့ ဆရာြကီးကိုယ်တိုင် ဒူးတုပ်နာယူလိုက်ရတာ ြဖစ်ပါလိမ့်မယ်။ ကိုယ်က မိဘသဖွယ် သေဘာထားသလို သူကလည်း သားသမီးသဖွယ် သေဘာထားမှာ ြဖစ်တဲ့အတွက် ဒီလိုသာေစနာေစ အြပုအမူမျိုး လံုးဝ လုပ်မှာ မဟုတ်ဘူး လို့ ယံုြကည်ပါတယ်။ ဘာအကျိုးေကျးဇူးရှိသလဲဆိုေတာ့ ကိုယ်နဲ့ဆရာြကီးအြကားမှာ တစက်ကေလးမှ ေမတ္တာပျက်မသွားဘူးေပါ့။ ဘူတန်သွားဖို့ အင်တာဗျူးတဲ့အခါ ဆရာြကီးနဲ့ ြပန်ေတွ့ရပါတယ်။ ကျန်းကျန်းမာမာရှိဆဲပါပဲ။ မှတ်ေတာ့ မမှတ်မိေတာ့ပါဘူး။ သို့ေသာ်လည်း ကိုယ်ကေတာ့ ကိုယ့်ဆရာနဲ့ ြပန်ေတွ့ရလို့ ဝမ်းသာတာေပါ့။ တုန့်လှည်ေမတ္တာ မပျက်ေသးတဲ့ေကျးဖူးေြကာင့်ထင်ပါရဲ့။ ဘာတစ်ခုမှ အပူမကပ်လိုက်ရပဲ အစစအရာရာ အဆင်ေြပ သွားပါတယ်။
ဆရာဝန်ေပါက်စနကေလးဘဝကေန တေြဖးေြဖး လူလားေြမာက်လာသလိုပဲ ကိုယ့်မိဘေနရာက ဆရာြကီးများဟာလည်း တဆင့်ထက်တဆင့် ြမင့်သထက်ြမင့်တဲ့ေနရာေတွကို ေရာက်သွားြကတာေပါ့။ ဆရာဝန်ဘက်ကေန လူြကီးြဖစ်သွားတဲ့သူေတွ အားလံုးဟာ ကိုယ့်ဆရာြကီးေတွ လို့ေတာင် ေြပာလို့ ရေနေသးတယ်။ ဆရာြကီးတစ်ေယာက် ေဆးရံုမှာ ကပ်ထားတဲ့ ဩဝါဒတစ်ခု မှတ်သားထားဖူးပါတယ်။ ဆရာသမားများရဲ့ အရိပ်အာဝါသဆိုတာ ေအးြမပါတယ် တဲ့။ နားခိုပါ။ သင်ယူပါ။ ေနာင်ကျတဲ့အခါ အဲသည်အရိပ်အာဝါသေအာက်က ထွက်ြပီး ကိုယ်ကိုယ်တိုင် အရိပ်အာဝါသေပးနိုင်ေအာင် ြကိုးစားပါ တဲ့။ ေဆးေလာကြကီးဆိုတာ အဲသည်အတိုင်းသာ စီးဆင်းေနမယ်ဆိုရင် ဘယ်ေလာက်များ စိတ်ချမ်းသာစရာ ေကာင်းလိုက်မလဲေနာ်။ ဒိုက်သေရာ အမှိုက်သရိုက် ကင်းစင်တဲ့ စမ်းေရြကည်ြကည်ကေလး ေသာက်ရဖို့ ပညတ်ချက်ေတွဆိုတာ မလိုလားအပ်ဘူးလို့ မေတွးမိရင် ေတာ်ပါြပီ။
0 comments:
Post a Comment