• “လက်ခုပ်ဟူသည် တစ်ဘက်တည်း​မြမည်”

    စကား​ပံု​ေတွနဲ့​ ကွက်ကွက်ကွင်း​ကွင်း​ ြမင်သာထင်သာ​ေအာင် ​ေြပာတတ်တဲ့​အထဲမှာ တရုတ်သမ္မတ ကျန်ဇီမင်း​ြကီး​လည်း​ ပါပါတယ်။ ဟိုတ​ေလာတုန်း​က တရုတ် အ​ေမရိကန် နှစ်နိုင်ငံဆက်ဆံ​ေရး​နဲ့​ ပတ်သက်လို့​ သတင်း​ဌာနတစ်ခုက ​ေမး​တဲ့​အခါ သူက ရယ်ကာ​ေမာကာနဲ့​ “လက်ခုပ်ဆိုတာ တစ်ဘက်တည်း​တီး​လို့​ မြမည်ပါဘူး​။” လို့​ ​ေြပာသွား​ပါတယ်။

     “Gu zhang nan ming.” (Claping with one hand produces no sound.) တဲ့​။ 
    တရုတ်ပညာရှိ ဟန်​ေဖး​ဆီ က ​ေြပာခဲ့​တဲ့​စကား​လို့​ သိရတယ်။ အြပည့်​အစံုက​ေတာ့​

     “ဘယ်​ေလာက်ပဲ ြမန်​ေအာင် တီး​တီး​၊​ တစ်ဘက်တည်း​တီး​ေနသ​ေရွ့​ေတာ့​ ဘာအသံမှ ထွက်မှာ မဟုတ်ပါဘူး​။” လို့​ ဆိုပါတယ်။
     အဲဒီအဓိပ္ပါယ်အတိုင်း​ ြမန်မာစကား​ပံု ရှိသလို အဂင်္လိပ်လိုလည်း​ စကား​ပံုရှိပါတယ်။

     “It takes two to Tango.” လို့​ ဆိုတယ် မဟုတ်လား​။ 

    ဒါ​ေပမယ့်​ တရုတ်စကား​ပံုမှာ​ေတာ့​ ြပဿနာတစ်ခုြဖစ်တယ်ဆိုတာ နှစ်ဘက်စလံုး​ ကိုယ်စီထိပ်တိုက်​ေတွ့​ြကလို့​ေပါ့​ ဆိုတဲ့​ သ​ေဘာအြပင် ​ေနာက်ထပ်​ေတွး​ယူစရာ အနက်ပွား​တစ်ခုရှိ​ေန​ေသး​တာကလည်း​ စိတ်ဝင်စား​စရာ​ေကာင်း​ပါတယ်။ စာဆံုး​ေတာ့​ ဘာကိုဆိုလိုတယ် သ​ေဘာ​ေပါက်ြကပါလိမ့်​မယ်။ ​

    ေဒါ်ယင်း​မာရဲ့​ ပထမစာအုပ် “ရွက်​ေြကွ​ေတာ” ထွက်တုန်း​က စာဖတ်သူ စိတ်သရုပ်ခွဲပညာရှင်တစ်​ေယာက်ကလည်း​ အဲသည်စကား​ပံုက​ေလး​နဲ့​ စာလှမ်း​ေရး​ြပီး​ ​ေဆွး​ေနွး​ခဲ့​ေသး​သတဲ့​။ “စာဖတ်ရင်း​ စိတ်တိုလိုက်တာ မ​ေြပာပါနဲ့​။ က​ေလး​ဘဝအရွယ်မှာ ​ေမတ္တာငတ်ခဲ့​ရင်၊​ မိသား​စုရဲ့​ လံုြခံု​ေနွး​ေထွး​မှု မရခဲ့​ရင် အား​ငယ်စိတ်​ေတွ သိမ်ငယ်စိတ်​ေတွ ဝင်တတ်ပါတယ်။

    ဒါ​ေြကာင့်​လည်း​ မင်း​အ​ေနနဲ့​ ​ေမ​ေမ​ေလး​ရဲ့​ ​ေမတ္တာကို တမ်း​တ​ေနခဲ့​တာ​ေနမှာ​ေပါ့​။ မင်း​ခုထက်ထိ​ေအာင် သ​ေဘာမ​ေပါက်နိုင်​ေသး​တာက အဲဒီ​ေမ​ေမ​ေလး​ဟာ သူ့​ကိုယ်သူသာချစ်တတ်ြပီး​ လူတဘက်သား​ကို ချစ်ရ​ေကာင်း​မှန်း​မသိတဲ့​ ဂရိပံုြပင်ထဲက လူပျိုြကီး​ နာဆစ်ဆပ်လို မိန်း​မစား​မျိုး​ ြဖစ်​ေနတာကိုပါ။ ​ေမာင်​ေလး​ အဂ္ဂါကျြပန်​ေတာ့​ ​ေမာင်နှမအချင်း​ချင်း​ ဝန်တိုစိတ်ထား​နဲ့​ ြပိုင်ချင် အနိုင်ယူချင်စိတ်​ေတွ ရှိ​ေနတာ အသိသာြကီး​ပဲ။ ​

    ေဆး​ေကျာင်း​အတူတူတက်တဲ့​ အတန်း​ေဖာ်ချင်း​ ြဖစ်​ေနြပန်​ေတာ့​ ပိုဆိုး​တာ​ေပါ့​ေလ။ မင်း​ေဖ​ေဖစကား​ကိုနား​ေထာင်ြပီး​ သူတို့​နဲ့​ေဝး​ရာမှာ သွား​ေနလိုက်တာသာ အမှန်ဆံုး​ပါပဲ။ နို့​မို့​ဆို မင်း​တစ်​ေယာက်တည်း​ လက်ခုပ်ထိုင်တီး​ေနရသလို ြဖစ်​ေနမယ်။ လက်ခုပ်ဆိုတာ တစ်ဘက်တည်း​တီး​လို့​ ဘာအသံမှထွက်မှာ မဟုတ်ဘူး​တဲ့​။ လူနှစ်​ေယာက်ဆက်ဆံ​ေရး​မှာလည်း​ တစ်ဘက်တည်း​ကလှိမ့်​တဲ့​ တစ်ဘီး​လိမ့်​ဆက်ဆံ​ေရး​ဟာ ခရီး​မ​ေရာက်နိုင်ပါဘူး​။ အ​ေြခခံကျသ​ေလာက် လူ​ေတာ်​ေတာ်များ​များ​က သ​ေဘာမ​ေပါက်နိုင်တဲ့​ အချက်ပါ။

    ” ဒီစကား​ပံုက​ေလး​ကို ​ေြပာခဲ့​တဲ့​ ပညာရှိြကီး​ဟန်​ေဖး​ဆီဆိုတာ ဟန်နိုင်ငံက မင်း​ညီမင်း​သား​တစ်ပါး​ ြဖစ်ပါတယ်။ ဒါ​ေပမယ့်​ သူက “The King’s Speech” ဇာတ်ကား​ထဲက ​ေဂျာ့​ဘုရင်မင်း​ြမတ်လိုပဲ စကား​ထစ်တဲ့​အတွက် ​ေြပာစရာရှိရင် စာနဲ့​ပဲ ​ေရး​ေရး​ေြပာတယ်လို့​ဆိုတယ်။ သူနဲ့​ လီဆီတို့​ဟာ ဆရာြကီး​ ကွန်ြဖူး​ရှပ်စ်ရဲ့​တပည့်​ ပညာရှိြကီး​ ဇွန်ဆီထံမှာ အတူတူ ပညာဆည်း​ပူး​ခဲ့​ြကတဲ့​ ငယ်သူငယ်ချင်း​ေတွ ဆိုပဲ။ သို့​ေသာ်လည်း​ လီဆီက အြမဲလိုလို မနာလိုဝန်တိုြဖစ်​ေနရတယ်တဲ့​။ ပညာ​ေတာ်တဲ့​သူချင်း​အတူတူ ဟိုက​ေတာ့​ ဘုရင့်​ညီ​ေတာ်မို့​လို့​ မျက်နှာြကီး​တဲ့​ေနရာမှာ ဘယ်လိုက်မီပါ့​မလဲ။

    ပညာစံုြကတဲ့​အခါ လီဆီက ချင်နိုင်ငံက ဇန်ဘုရင်မင်း​ြမတ်(ပထမ​ေြမာက်ဧကရာဇ်)ထံမှာ သွား​အမှုထမ်း​ေနချိန်မှာ ဟန်​ေဖး​ဆီက​ေတာ့​ သူ့​နိုင်ငံသူြပန်ြပီး​ ​ေနာင်​ေတာ်ဘုရင်မင်း​ြမတ်ကို အြကံဉာဏ်များ​ေပး​သတဲ့​။ ချင်နိုင်ငံနဲ့​ စစ်မက်မြဖစ်ပွား​ရ​ေအာင် တဘက်သတ်​ေတာင်း​ဆိုချက်​ေတွ လိုက်​ေလျာ​ေနရတာနဲ့​ပဲ ဟန်နိုင်ငံခမျာ စီး​ပွား​ေရး​က ချွတ်ြခံုြကလာသတဲ့​။

    ဒီလိုအချိန်မျိုး​မှာ ဟန်​ေဖး​ဆီက အုပ်ချုပ်​ေရး​ပိုင်း​မှာ ြပုြပင်​ေြပာင်း​လဲမှု​ေတွ လုပ်ဖို့​ အဆိုတင်သွင်း​ေတာ့​ ကန့်​ကွက်မဲ​ေတွများ​လွန်း​လို့​ အဆိုကို အတည်မြပုနိုင်ဘူး​ေပါ့​။ (တိုင်း​ြပည်ြကီး​ပျက်ရင် အတူတူမျှခံရမှာ​ေလ။ ကိုယ့်​စည်း​စိမ်ပျက်​ေတာ့​ ဘယ်သူက လာမျှခံမှာတုန်း​) နဂိုကမှ စကား​ေြပာမ​ေချာရတဲ့​အထဲ မျက်နှာမည်း​ြကီး​က (​ေပါင်း​တာရဲြကီး​ကို ​ေြပာတာ​ေနာ်) ဒံုး​ကနဲ တူနဲ့​ထုြပီး​ ထီး​ဖုန်း​ေစာင့်​နတ်သမီး​ေတွလို “လိုရင်း​ေြပာပါ။” လုပ်လိုက်ရင် ​ေြပာမယ့်​စကား​ေတွက ြကက်​ေပျာက်ငှက်​ေပျာက် ​ေပျာက်ကုန်​ေရာ မဟုတ်လား​။

    ဒါနဲ့​ပဲ ​ေြပာချင်တာ​ေလး​ေတွကို ကိုတာဆီပို့​လို့​ မံု​ေရွး​တိုက်က​ေန စာအုပ်ထုတ်လိုက်ရှာသတဲ့​ကွယ်။ ဟန်​ေဖး​ဆီဟာ ဇွန်ဆီရဲ့​ တပည့်​ြဖစ်​ေပမယ့်​ ကွန်ြဖူး​ရှပ်စ်ရဲ့​ ဝါဒ​ေတွကို သ​ေဘာမတူနိုင်ပါဘူး​တဲ့​။ သူတို့​က အတိတ်ကာလတစ်ခုကို စံထား​ြပီး​ လက်ရှိအြဖစ်​ေတွကို အဲဒါနဲ့​ သွား​သွား​နှိုင်း​တာ ​ေဝဖန်တာ၊​ ​ေခတ်ကာလသား​သမီး​ေတွများ​ တို့​ငယ်ငယ်တုန်း​က​ေလာက်ကို မ​ေကာင်း​ဘူး​ လို့​ ​ေြပာတာမျိုး​ကို မခံနိုင်ဘူး​တဲ့​။ “နှလံုး​ရည်ြပည့်​ဝတဲ့​ မင်း​များ​လက်ထက်မှာ ဘိုး​ေလာင်း​ေတာ်​ေဘး​ေလာင်း​ေတာ်တို့​ရဲ့​ မှာ​ေြခွစကား​ ပညတ်များ​ကို ​ေပလွှာပုရပိုဒ် စာအုပ်လိုက် ကျမ်း​နဲ့​ညှိ​ေနစရာ မလိုအပ်။ တရား​ဥပ​ေဒသာလျှင် ကိုး​ကွယ်ရာြဖစ်တယ်။” လို့​ဆိုသတဲ့​။

    ဟန်​ေဖး​ဆီရဲ့​အလိုအရ​ေတာ့​ ဘုရင်မင်း​ြမတ်များ​ တရား​နှင့်​အညီ အုပ်ချုပ်နိုင်ဖို့​ရာ အ​ေြခခံမူသံုး​ရပ် လိုပါသတဲ့​။ အာဏာ (absolute power)၊​ လမ်း​စဉ် (method) နဲ့​ ဥပ​ေဒ (law) ပါတဲ့​။ သူ့​ေခတ် သူ့​အခါနဲ့​ဆိုရင် အံ့​ဩဖို့​ေကာင်း​ေလာက်​ေအာင် ​ေခတ်မီတဲ့​ ြပုြပင်​ေြပာင်း​လဲ​ေရး​ အြမင်ြဖစ်ပါတယ်။ တရား​ဥပ​ေဒဆိုတာ တသမတ်တည်း​ရှိ​ေနြပီး​ေတာ့​ လူတိုင်း​လိုက်နာ ကျင့်​သံုး​ဖို့​ရာြဖစ်တဲ့​အတွက် ရာထူး​အဆင့်​အတန်း​၊​ ​ေသွး​သား​ေဆွမျိုး​ေတာ်စပ်မှု​ေတွနဲ့​ ခွဲြခား​မှု မရှိရပါဘူး​တဲ့​။ ​ေြမရှင်ပ​ေဒသရာဇ်စံနစ်မှာ ဘယ်တိုင်း​ြပည်က ရှင်ဘုရင်မဆို ကိုယ့်​စိတ်တိုင်း​ကျ ဥပ​ေဒနဲ့​အုပ်ချုပ်ြပီး​ ​ေဆွ​ေတာ်မျိုး​ေတာ် မူး​ြကီး​မတ်ရာ​ေတွဆိုတာ အခွင့်​ထူး​ခံလူတန်း​စား​ မဟုတ်လား​။

     သူမို့​လို့​ အဲသည်စကား​ ​ေြပာရဲပါ​ေပတယ်။ “တရား​ဥပ​ေဒတို့​ကို ထုတ်ြပန်ြပီး​က ရံုး​ေတာ်၌ မှတ်တမ်း​တင်၊​ ဌာနဆိုင်ရာများ​သို့​ ြဖန့်​ေဝြပီး​လျှင် ြပည်သူအများ​ကိုလည်း​ ြကား​သိ​ေစရမည်။ ခုတစ်မျိုး​ ​ေတာ်ြကာတစ်မျိုး​ မရှိ​ေစရ။ အရာရာသည် ဥပ​ေဒ​ေဘာင်အတွင်း​၌သာ ရှိရမည့်​အြပင် ဥပ​ေဒဝန်ထမ်း​များ​သည် အဂတိလိုက်စား​မှု ကင်း​ရှင်း​ရမည်။” တဲ့​။ “တစ်ကိုယ်ရည်နှုန်း​စံြဖင့်​ (Private standard) စည်း​မျဉ်း​စည်း​ကမ်း​ကန့်​သတ်ြခင်း​သည် မသမာသူပညာတတ်များ​ လက်တစ်လံုး​ြခား​ြပုကျင့်​နိုင်ဖွယ် အား​နည်း​ချက်ရှိြခင်း​ေြကာင့်​ ြပည်သူများ​အ​ေနြဖင့်​ အစိုး​ရအ​ေပါ် အယံုအြကည်ကင်း​မဲ့​ေစနိုင်သည်။ ထို့​ေြကာင့်​ ဥပ​ေဒ အတည်ြပုြပီး​က မည်သူမျှ ​ေစာဒက မရှိ​ေစရ။” လို့​လည်း​ ပါတယ်။

     သူ​ေရး​တဲ့​စာဟာ သူကိုယ်တိုင်သာ ဘုရင့်​သား​မဟုတ်လို့​က​ေတာ့​ ​ေခါင်း​ြပတ်သွား​ေစနိုင်​ေလာက်တယ်။ ​ေနာင်​ေတာ်ဘုရင်မင်း​ြမတ်က အ​ေရး​တယူမဖတ်​ေသာ်လည်း​ပဲ ချင်နိုင်ငံက ပထမ​ေြမာက်ဧကရာဇ် ဇန် က​ေတာ့​ လံုး​ေစ့​ပတ်​ေစ့​ဖတ်ြပီး​ သ​ေဘာကျလွန်လွန်း​လို့​ “အလို​ေလး​ေလး​။ သည်လိုစာမျိုး​ေရး​တဲ့​သူကို အြပင်မှာ​ေတွ့​ဖူး​လိုက်ရရင် ​ေသ​ေပျာ်ပါြပီ။” လို့​ေတာင် ​ေြပာသတဲ့​။ ဒီအခါမှာ လီဆီက အဲဒါ သူ့​သူငယ်ချင်း​ ​ေရး​တာပါလို့​ ဝင်ဂုဏ်ယူလိုက်​ေသး​သတဲ့​။ သူက ချင်နန်း​ေတာ်ထဲ​ေရာက်​ေနတာ ၁၄ နှစ်​ေလာက်ရှိ​ေနြပီး​ ဝန်ြကီး​ေတာင် ြဖစ်​ေနြပီ​ေလ။ သို့​ေသာ်လည်း​ပဲ သူငယ်ချင်း​က သူငယ်ချင်း​သာြဖစ်ြပီး​ ဟန်​ေဖး​ဆီတစ်​ေယာက် ချင်နန်း​ေတာ်ထဲ​ေရာက်လာရင်​ေတာ့​ သူ့​အရှိန်အဝါ​ေတွ ညှိုး​မှိန်သွား​ရချည်​ေသး​ရဲ့​ဆိုြပီး​ လို​ေတာ့​ မလိုလား​နိုင်ဘူး​တဲ့​။

     ဧကရာဇ်ဇန်က ဟန်နိုင်ငံကို ရမယ်ရှာတိုက်ခိုက်ြပီး​ ဟန်​ေဖး​ဆီမင်း​သား​ကို သံု့​ရကိုယ်စား​လှယ်အြဖစ် ချင်နိုင်ငံကို ​ေခါ်လာတဲ့​အခါ တိုင်း​ေရး​ြပည်​ေရး​မှာ အသံုး​ချတိုင်ပင်တာမျိုး​ မလုပ်ဖို့​၊​ စိတ်ချယံုြကည်​ေလာက်တဲ့​သူမဟုတ်​ေြကာင်း​ တွန်း​တွန်း​တိုက်တိုက် ပို့​ေပး​သတဲ့​။ (ဒါ​ေြကာင့်​လည်း​ ​ေနာက်​ေတာ့​ သူဝဋ်ြပန်လည်တာ​ေနမှာ)။ သံုး​သံုး​မသံုး​သံုး​ သူလိုချင်တဲ့​ ပညာရှိကို သူများ​နိုင်ငံက​ေန သူ့​ဆီအ​ေရာက်​ေဆာင်လာြပီး​ြပီဆို​ေတာ့​ သူ့​ဘာသာပဲ ​ေကျနပ်မဆံုး​ြဖစ်​ေနတဲ့​ ဇန်ဘုရင်ကို လီဆီက သူ့​ကိုလည်း​ သံတမန်ကိုယ်စား​လှယ်အြဖစ် ဟန်နိုင်ငံကို လွှတ်လိုက်ပါ။ ဟို​ေရာက်တဲ့​အခါ ဟန်ဘုရင်ကို ​ေထာင်​ေချာက်ဆင် အမိဖမ်း​ေပး​ပါ့​မယ်။

    အရှင်ကသာ ဟန်ြပည်နယ်ကို လက်ရသိမ်း​ပိုက်ပါ​ေတာ့​လို့​ အြကံ​ေပး​ပါတယ်။ သို့​ေသာ်လည်း​ ပို့​သာပို့​လိုက်ရတယ်။ ဟန်ဘုရင်မင်း​ြမတ်က လီဆီကို အဖက်လည်း​မလုပ်ဘူး​။ အဖူး​ေြမှာ်လည်း​ မခံဘူး​။ ​ေရှ့​ေတာ်ကိုလည်း​ ဝင်ခွင့်​မြပုဘူး​တဲ့​။ ​ေနာက်ဆံုး​ ရှင်ဘုရင်ထွက်​ေတာ်မူတဲ့​လမ်း​မှာ သက်စွန့်​ဆံဖျား​ စာလွှာပါး​ြပီး​ အ​ေရး​ဆိုတာ​ေတာင် မ​ေအာင်ြမင်တာနဲ့​ အ​ေရး​နိမ့်​ြပီး​ လက်ချည့်​ပလာ ြပန်ခဲ့​ရတယ်။ ရှက်ရမ်း​ရမ်း​တဲ့​လီဆီဟာ ဟန်​ေဖး​ဆီကို လှည့်​မဲပါ​ေလ​ေတာ့​တယ်။ ခုမှ​ေတာ့​ ဟန်နိုင်ငံကို ြပန်လွှတ်လိုက်ရင်လည်း​ ချင်နိုင်ငံအဖို့​ မလံုြခု​ေတာ့​ဘူး​။ ရန်သူကို အိမ်ထဲလိုက်ြပထား​သလို ြဖစ်ခဲ့​ြပီ။ ဒါနဲ့​ပဲ ရယ်စရာ​ေကာင်း​တဲ့​ အလုပ်တစ်ခုကို လုပ်ြကြပန်ပါတယ်။ ဥပ​ေဒသမား​ြကီး​ကို ဥပ​ေဒချိုး​ေဖာက်မှုနဲ့​ ​ေထာင်သွင်း​အကျဉ်း​ချထား​ပါသတဲ့​။

    အဂင်္လန်မှာ ဆာ​ေသာမတ်စ်မိုး​ြကီး​ကို အဋ္ဌမ​ေြမာက်ဟင်နရီဘုရင်က တရား​စီရင်သလိုမျိုး​ေပါ့​။ ဟန်​ေဖး​ဆီက ဘုရင်မင်း​ြမတ်နဲ့​ေတွ့​ြပီး​ ကိုယ်တိုင်​ေလျှာက်လဲခွင့်​ေပး​ဖို့​ ​ေတာင်း​ဆို​ေပမယ့်​ အဲလိုလုပ်လိုက်ရင် ကျိန်း​ေသ လွတ်သွား​မယ်ဆိုတာသိတဲ့​ လီဆီဟာ အဲသည်ည​ေနမှာ ြဗဲတိုက်ထဲကို အဆိပ်အရက်တစ်အိုး​ ပို့​ေစခဲ့​ပါတယ်။ ဘုရင်မင်း​ြမတ် အမျက်​ေတာ်​ေြပလို့​ “လွှတ်​ေစ” အမိန့်​ေတာ် ​ေနာက်ကျတာက​ေတာ့​ ကိုယ်တို့​ြမန်မာရာဇဝင်ထဲက အနန္တသူရိယအမတ်တို့​၊​ စာဆို​ေတာ် ဦး​ပုညတို့​လိုပါပဲ။ သိပ်မထူး​ြခား​ဘူး​။ ဟန်​ေဖး​ဆီခမျာမ​ေတာ့​ အသက် ၄၇ နှစ်အရွယ်မှာ မနာလိုြပီး​ သစ္စာမရှိတဲ့​ သူငယ်ချင်း​တစ်​ေယာက်လက်ချက်နဲ့​ ကံကုန်သွား​ရရှာတာ​ေပါ့​။ သို့​ေသာ် ​ေနာင်တရသွား​တဲ့​ဇန်ဘုရင်ဟာ အသက်ထက်ဆံုး​ ဟန်​ေဖး​ဆီရဲ့​ အယူဝါဒ​ေတွနဲ့​သာ တရား​နဲ့​အညီ စီရင်အုပ်ချုပ်သွား​ခဲ့​တဲ့​အတွက် သူတို့​တရုတ်နိုင်ငံသမိုင်း​မှာ အကျယ်ဝန်း​ဆံုး​အင်ပါယာြကီး​ကို တစ်ပါး​တည်း​ေသာ ဧကရာဇ်မင်း​လက်​ေအာက်မှာ တစုတစည်း​တည်း​ စုရံုး​တည်​ေထာင်သွား​နိုင်ခဲ့​ပါသတဲ့​။

     ဟန်​ေဖး​ဆီရဲ့​ အမှာစကား​က​ေတာ့​ “အတိတ်ကို နည်း​နည်း​ေလျှာ့​ပါ။ ပစ္စုပ္ပန်မှာ အာရံုစိုက်ပါ။ အ​ေြပာင်း​အလဲ​ေတွကို လက်ခံနိုင်​ေအာင် ြကိုး​စား​ပါ။” တဲ့​။ (Discounting the past, emphasising the present and adapting to change.) ဆိုပဲ။ သည်က​ေန့​ေခတ်အထိကို အသံုး​တည့်​ေန​ေသး​တယ် မဟုတ်ဘူး​လား​။ တည့်​ချင်သ​ေလာက်တည့်​ သံုး​တဲ့​သူကသံုး​မှ ြဖစ်တာပါ​ေလ။ ပညာရှိစကား​မှတ်သား​နာယူတဲ့​ အသိဉာဏ်ရှိခဲ့​ရင် သည်ဘဝမျိုး​ေတာင် မ​ေရာက်ဘူး​။

     ​ေဟာ ​ေြပာရင်း​ဆိုရင်း​ အတိတ်ကိုလှန်​ေသာ် လုပ်မိြပန်ြပီ။ ထား​ပစ်ခဲ့​ ထား​ပစ်ခဲ့​။ ဟန်​ေဖး​ဆီဟာ rule of law လို့​ေခါ်တဲ့​ တရား​ဥပ​ေဒစိုး​မိုး​ေရး​ကို တစိုက်မတ်မတ် ယံုြကည်ခဲ့​တယ်။ တရား​ဥပ​ေဒဆိုတာ တသမတ်တည်း​တည်​ေစရမယ်။ လူသား​တိုင်း​က ​ေလး​စား​လိုက်နာရမယ် လို့​လည်း​ ​ေြပာခဲ့​တယ်။ ချွင်း​ြခက်မထား​ရဘူး​။ ချွင်း​ြခက်ထား​ရင် ​ေသတတ်တယ်ဆိုတာကို သူ့​အသက်နဲ့​ရင်း​ြပီး​ သက်​ေသြပခဲ့​ပါတယ်။

    အချုပ်အြခာအာဏာပိုင်သူ ရှင်ဘုရင်ကို တရား​ဥပ​ေဒရဲ့​ အထက်မှာ ထား​ခဲ့​လို့​ သူ​ေသရတာ​ေပါ့​။ အဲဒီရှင်ဘုရင်ဆိုတဲ့​ supreme ruler ​ေတွက တရား​ဥပ​ေဒ​ေတွကို သူတို့​သ​ေဘာကျ ထုတ်ြပန်လိုက်၊​ ​ေြပာင်း​လဲလိုက် အမျိုး​မျိုး​လုပ်​ေနြကရင်း​ ဒီဟာ​ေတွဟာ ငါတို့​လက်​ေအာက်က တိုင်း​သူြပည်သား​ေတွအတွက်ပဲ ထုတ်ြပန်တာ။ ငါတို့​အတွက် မဟုတ်ဘူး​။ ငါတို့​က ငါတို့​ဘာငါတို့​ လုပ်ချင်သလို လုပ်လို့​ရတယ် လို့​ ထင်တိုင်း​ကျဲကုန်ြကတာ​ေြကာင့်​ သူတင်ြပခဲ့​တဲ့​ တရား​ဥပ​ေဒစိုး​မိုး​ေရး​ (rule of law) ဆိုတာ တကယ်တမ်း​ကျ​ေတာ့​ ဘုရင့်​အာဏာစိုး​မိုး​ေရး​ (rule of supreme rulers) အြဖစ် ​ေဖာက်လွဲ​ေဖာက်ြပန်​ေတွ ြဖစ်ကုန်ရတယ်။ ဒါ​ေြကာင့်​ သူ့​အြဖစ်ဟာ တရား​ဥပ​ေဒစိုး​မိုး​ေရး​ကို ဘယ်​ေလာက်ပဲ အ​ေလး​ထား​ခဲ့​ပါ​ေစ။ ဘုရင့်​ဘက်က ပါမလာတဲ့​အတွက် လက်ခုပ်ကို တစ်ဘက်တည်း​တီး​ေနရတဲ့​သူလိုပဲ ြကိုး​စား​သမျှ အရာမထင်ြဖစ်ခဲ့​ရသတဲ့​။ 

    ဟန်​ေဖး​ဆီလို ပညာရှိတစ်​ေယာက်အ​ေနနဲ့​ သူ့​ကိုယ်ပိုင်အယူအဆ တရား​ဥပ​ေဒစိုး​မိုး​ေရး​ဆိုတာမှာ ချွင်း​ြခက်အြဖစ် မင်း​ဧကရာဇ်ကို ချန်ထား​တာဟာ ​ေမ့​ေလျာ့​သွား​လို့​၊​ ဉာဏ်မမီလို့​ေတာ့​ ဟုတ်ဟန်မတူပါဘူး​။ သက်ဦး​ဆံပိုင် ပ​ေဒသရာဇ်စံနစ်က ဧကရာဇ်ဘုရင်မင်း​ြမတ်ကို သူ့​ဥပ​ေဒ လက်​ေအာက်မှာ တြခား​သူ​ေတွနဲ့​တန်း​တူ ထား​ခဲ့​မိရင် သူ့​ေခါင်း​က အဲသည်စကား​ ​ေြပာမိတဲ့​ေန့​မှာတင် ြပတ်သွား​တာ ြကာ​ေပါ့​။ ​ေနာက်ထပ် စဉ်း​စား​စရာတစ်ခုက သူကိုယ်တိုင် ဧကရာဇ်မင်း​အြဖစ်ကို ​ေရာက်​ေနရင်​ေကာ အဲသည်တရား​ဥပ​ေဒစိုး​မိုး​မှု​ေအာက်ကို သူများ​ေတွနဲ့​တန်း​တူ ဝင်လာပါ့​မလား​ေပါ့​။

     ဪ ပ​ေဒသရာဇ်စံနစ်ဆိုတာ တယ်ဆိုး​တာကိုး​ တရား​နာပရိသတ်ရဲ့​။ ဒီ​ေန့​ ကျုပ်တို့​ ဒီမိုက​ေရစီ​ေခတ်ြကီး​မှာ​ေတာ့​ တရား​ဥပ​ေဒရဲ့​ အထက်မှာ ဘယ်သူမှ မရှိ​ေတာ့​ဘူး​ထင်ပါရဲ့​။ (လွှတ်​ေတာ်ရဲ့​အထက်မှာ​ေတာ့​ ​ေခါင်မိုး​ြကီး​ရှိပါသ​ေလ)။ တကယ်လို့​များ​ တစ်​ေယာက်​ေယာက်က ကိုယ့်​ကိုယ်ကိုယ် တရား​ဥပ​ေဒရဲ့​အထက်မှာ ရှိပါတယ် လို့​ ြပုမူကျင့်​ြကံ​ေနရင် အဲဒါ ဘယ်​ေခတ်မှာကျန်ခဲ့​ေနတုန်း​လဲဆိုတာ သ​ေဘာ​ေပါက်လိုက်​ေနာ်။ (မယ်မယ်ဘုရား​လို့​ေခါ်ြပီး​ ဒူး​က​ေလး​ ​ေထာက်ကာ​ေထာက်ကာ ခစား​ဝင် ြပား​ေန​ေအာင် ရှိခိုး​တဲ့​သူ​ေတာင် ရှိသတဲ့​။ ဘုန်း​ြကီး​သာ ရိုက်ခိုင်း​ချင် ခိုင်း​မယ်)။ 

    အ​ေရှ့​တိုင်း​ရဲ့​ ယဉ်​ေကျး​မှုဟာ သူတို့​ အ​ေနာက်နိုင်ငံ​ေတွနဲ့​ေတာ့​ မတူပါဘူး​။ တရား​ဥပ​ေဒဆိုတာ မိုး​ေအာက်​ေြမြပင် လူသား​အား​လံုး​လိုက်နာ​ေစဖို့​ရာ (all under Heaven) ဆို​ေပမယ့်​ ရှင်ဘုရင်ဆိုတာ မိုး​ေအာက်​ေြမြပင်ကလူသား​အြဖစ် သတ်မှတ်မထား​ပါဘူး​။ မိုး​ကျ​ေရွှကိုယ် (Son of Heaven) လို့​ယူဆတဲ့​အတွက် ဟန်​ေဖး​ဆီရဲ့​ ဥပ​ေဒစိုး​မိုး​ေရး​မှာ ရှင်ဘုရင်ကို ချွင်း​ြခက်ချန်ထား​ရတာ ​ေနမှာပါ။ (တို့​ဆီက အရပ်ဘက်ဌာန​ေတွမှာလည်း​ အဲလို မိုး​ကျ​ေရွှကိုယ်ြကီး​ေတွကို တရား​ဥပ​ေဒရဲ့​ ဦး​ထိပ်မှာထား​ရသလို​ေပါ့​)။ ကွန်ြမူနစ်စံနစ်​ေအာက်မှာ တရုတ်ြပည်မြကီး​ကို မကွဲမြပား​တသား​တည်း​ အုပ်ချုပ်နိုင်ဖို့​အတွက်လည်း​ ြပည်သူ့​ဆန္ဒနဲ့​ ​ေရွး​ချယ်တင်​ေြမှာက်လိုက်တဲ့​ အုပ်ချုပ်သူတို့​ဟာ အြမင်ကျယ်ဖို့​၊​ တရား​ဥပ​ေဒကို ​ေလး​စား​လိုက်နာရန် လိုအပ်ပါသတဲ့​။

    ဘာြဖစ်လို့​ဆို​ေတာ့​ နိုင်ငံ့​ေခါင်း​ေဆာင်​ေတွကို အြကွင်း​မဲ့​အာဏာ​ေပး​အပ်ြပီး​ လွန်လွန်ကဲကဲ ​ေြမှာက်စား​လိုက်ရင် ြခစား​ပျက်စီး​သွား​တဲ့​သာဓက​ေတွ သမိုင်း​ထဲမှာ မ​ေရမတွက်နိုင်​ေအာင် ​ေတွ့​ခဲ့​ဖူး​လို့​ပါတဲ့​။ အနီး​စပ်ဆံုး​ ဥပမာက​ေတာ့​ ​ေမာ်စီတံုး​ြကီး​ကို လက်ညှိုး​ထိုး​ြပတယ်။ (​ေအး​ေပါ့​ေအ။။ ခု​ေတာ့​လည်း​ ​ေြပာရဲြပီ​ေပါ့​။ ခမျာ ​ေသရှာမှကိုး​)။ ၂၀ ရာစုတ​ေလျှာက်လံုး​ တရုတ်ြပည်မှာ ဥက္ကဌြကီး​ေမာ်​ေလာက် လွှမ်း​မိုး​နိုင်တဲ့​လူသား​ ​ေနာက်တစ်​ေယာက် ရိုး​စွဲမရှိပါဘူး​တဲ့​။ သူ့​နှုတ်ထွက်စကား​တစ်ခွန်း​ဟာ ဗျာဒိတ်အလား​ ပန်ဆင်ရပါသတဲ့​။

    ဒါ​ေပမယ့်​ အကျပိုင်း​ကို​ေရာက်လာတဲ့​အခါကျ​ေတာ့​ လူ​ေတွ​ေြမှာက်စား​လွန်း​တာနဲ့​ ဘဝင်​ေလဟပ်ြပီး​ သံသယဝကင်္ပါထဲမှာ တဝဲလည်လည် ြဖစ်​ေနရှာသတဲ့​။ သူ့​ေလာက် မျိုး​ဆက်သစ် ​ေနာက်တန်း​လူ​ေမွး​ြပီး​ ​ေလ့​ကျင့်​ပျိုး​ေထာင်ခဲ့​တာလည်း​ မရှိသလို သူ​ေမွး​ထား​တဲ့​လူ အစွမ်း​ေတွထက်လာရင် သူနဲ့​ပုခံုး​ချင်း​ယှဉ်မှာစိုး​လို့​ ြဖုတ်ထုတ်သတ် လုပ်တဲ့​သူလည်း​ မရှိဘူး​။ သူ​ေသသွား​တဲ့​အခါ ကရူ​ေရှး​က စတာလင်ြကီး​ကို အပုပ်ချခဲ့​သလို သူ့​ကို ​ေနာက်လူ​ေတွက အပုပ်ချမှာလည်း​ ​ေသမ​ေလာက်​ေြကာက်သတဲ့​။ ဒါ​ေြကာင့်​လည်း​ သူ့​ေအာက်မှာ ဒုတိယ​ေခါင်း​ေဆာင်လုပ်မယ့်​အစား​ေတာ့​ ကျား​ြမီး​ပဲ ဆွဲလိုက်ချင်​ေသး​ လို့​ အ​ေြပာခံရတာ။ သူ​ေသခါနီး​တဲ့​အခါ “သူ့​တစ်သက်တာမှာ တရုတ်ြပည်သူ့​သမ္မတနိုင်ငံ​ေတာ်ြကီး​အတွက် တာဝန်ြကီး​နှစ်ခု ထမ်း​ေဆာင်​ေပး​ခဲ့​ပါသတဲ့​။ တစ်ခုက ကျူး​ေကျာ်သူဂျပန်​ေတွနဲ့​ ချန်​ေကရှိတ်တို့​ကို ​ေမာင်း​ထုတ်​ေပး​နိုင်ခဲ့​ပါတယ်တဲ့​။

    ဒုတိယတစ်ခုက​ေတာ့​ ခုထက်ထိ မြပီး​ဆံုး​ေသး​တဲ့​ ယဉ်​ေကျး​မှု​ေတာ်လှန်​ေရး​ြကီး​ကို စခဲ့​တာပဲ ြဖစ်ပါသတဲ့​။ သူဘာ​ေတွလုပ်​ေနတယ် လုပ်ခဲ့​တယ်ဆိုတာက​ေတာ့​ ​ေကာင်း​ကင်ဘံုက အသိဆံုး​ြဖစ်မှာပါတဲ့​။ အဲဒီ​ေနာက်​ေတာ့​ သူ့​စကား​ကို ​ေအဒီ ၃ ရာစုက စကား​ပံုတစ်ခုနဲ့​ အဆံုး​သတ်ြပီး​ မျက်စိမှိတ်သွား​ပါ​ေတာ့​တယ်။

     “Gai guan lun ding.” (Only when a person is dead and the lid of his coffin closed can final judgement be passed on him.) “လူတစ်​ေယာက်ရဲ့​ အ​ေကာင်း​အဆိုး​ဆိုတာ သူ​ေသြပီး​ အ​ေလာင်း​ေြမကျမှ ​ေဝဖန်တာ အ​ေကာင်း​ဆံုး​ပါပဲ။” တဲ့​။

    အင်း​။ သူလည်း​ တစ်ဘက်တည်း​တီး​ခဲ့​တဲ့​ လက်ခုပ်​ေတွ ဘယ်​ေလာက်​ေတာင်ရှိခဲ့​မလဲ မသိပါဘူး​။ ြပည်သူ​ေတွမပါပဲ သူ့​ချည့်​ပဲ တီး​တဲ့​လက်ခုပ်​ေတွက​ေရာ အသံထွက်ပါ့​မလား​။ ဒါလည်း​ သူ​ေသြပီး​လို့​ ြမည်လာတဲ့​အသံ​ေတွကို နား​ေထာင်မှ တကယ်ထွက်မထွက် သိရမှာ မဟုတ်လား​။ ကျွန်​ေတာ်အခုတီး​ေနတဲ့​ လက်ခုပ်က​ေရာ စာဖတ်သူ​ေတွရင်ထဲမှာ အသံမှ ြမည်ပါ့​မလား​။ ​ေခါင်း​ဖံုး​ပိတ်မှ​ေတာ့​ သိစရာလည်း​ မလို​ေတာ့​ပါဘူး​။

  • 0 comments:

    Post a Comment

    Copyright @ 2013 Dr.Soe Min.