စကားပံုေတွနဲ့ ကွက်ကွက်ကွင်းကွင်း ြမင်သာထင်သာေအာင် ေြပာတတ်တဲ့အထဲမှာ တရုတ်သမ္မတ ကျန်ဇီမင်းြကီးလည်း ပါပါတယ်။ ဟိုတေလာတုန်းက တရုတ် အေမရိကန် နှစ်နိုင်ငံဆက်ဆံေရးနဲ့ ပတ်သက်လို့ သတင်းဌာနတစ်ခုက ေမးတဲ့အခါ သူက ရယ်ကာေမာကာနဲ့ “လက်ခုပ်ဆိုတာ တစ်ဘက်တည်းတီးလို့ မြမည်ပါဘူး။” လို့ ေြပာသွားပါတယ်။
ဒါေပမယ့် တရုတ်စကားပံုမှာေတာ့ ြပဿနာတစ်ခုြဖစ်တယ်ဆိုတာ နှစ်ဘက်စလံုး ကိုယ်စီထိပ်တိုက်ေတွ့ြကလို့ေပါ့ ဆိုတဲ့ သေဘာအြပင် ေနာက်ထပ်ေတွးယူစရာ အနက်ပွားတစ်ခုရှိေနေသးတာကလည်း စိတ်ဝင်စားစရာေကာင်းပါတယ်။ စာဆံုးေတာ့ ဘာကိုဆိုလိုတယ် သေဘာေပါက်ြကပါလိမ့်မယ်။
ေဒါ်ယင်းမာရဲ့ ပထမစာအုပ် “ရွက်ေြကွေတာ” ထွက်တုန်းက စာဖတ်သူ စိတ်သရုပ်ခွဲပညာရှင်တစ်ေယာက်ကလည်း အဲသည်စကားပံုကေလးနဲ့ စာလှမ်းေရးြပီး ေဆွးေနွးခဲ့ေသးသတဲ့။ “စာဖတ်ရင်း စိတ်တိုလိုက်တာ မေြပာပါနဲ့။ ကေလးဘဝအရွယ်မှာ ေမတ္တာငတ်ခဲ့ရင်၊ မိသားစုရဲ့ လံုြခံုေနွးေထွးမှု မရခဲ့ရင် အားငယ်စိတ်ေတွ သိမ်ငယ်စိတ်ေတွ ဝင်တတ်ပါတယ်။
ဒါေြကာင့်လည်း မင်းအေနနဲ့ ေမေမေလးရဲ့ ေမတ္တာကို တမ်းတေနခဲ့တာေနမှာေပါ့။ မင်းခုထက်ထိေအာင် သေဘာမေပါက်နိုင်ေသးတာက အဲဒီေမေမေလးဟာ သူ့ကိုယ်သူသာချစ်တတ်ြပီး လူတဘက်သားကို ချစ်ရေကာင်းမှန်းမသိတဲ့ ဂရိပံုြပင်ထဲက လူပျိုြကီး နာဆစ်ဆပ်လို မိန်းမစားမျိုး ြဖစ်ေနတာကိုပါ။ ေမာင်ေလး အဂ္ဂါကျြပန်ေတာ့ ေမာင်နှမအချင်းချင်း ဝန်တိုစိတ်ထားနဲ့ ြပိုင်ချင် အနိုင်ယူချင်စိတ်ေတွ ရှိေနတာ အသိသာြကီးပဲ။
ေဆးေကျာင်းအတူတူတက်တဲ့ အတန်းေဖာ်ချင်း ြဖစ်ေနြပန်ေတာ့ ပိုဆိုးတာေပါ့ေလ။ မင်းေဖေဖစကားကိုနားေထာင်ြပီး သူတို့နဲ့ေဝးရာမှာ သွားေနလိုက်တာသာ အမှန်ဆံုးပါပဲ။ နို့မို့ဆို မင်းတစ်ေယာက်တည်း လက်ခုပ်ထိုင်တီးေနရသလို ြဖစ်ေနမယ်။ လက်ခုပ်ဆိုတာ တစ်ဘက်တည်းတီးလို့ ဘာအသံမှထွက်မှာ မဟုတ်ဘူးတဲ့။ လူနှစ်ေယာက်ဆက်ဆံေရးမှာလည်း တစ်ဘက်တည်းကလှိမ့်တဲ့ တစ်ဘီးလိမ့်ဆက်ဆံေရးဟာ ခရီးမေရာက်နိုင်ပါဘူး။ အေြခခံကျသေလာက် လူေတာ်ေတာ်များများက သေဘာမေပါက်နိုင်တဲ့ အချက်ပါ။
” ဒီစကားပံုကေလးကို ေြပာခဲ့တဲ့ ပညာရှိြကီးဟန်ေဖးဆီဆိုတာ ဟန်နိုင်ငံက မင်းညီမင်းသားတစ်ပါး ြဖစ်ပါတယ်။ ဒါေပမယ့် သူက “The King’s Speech” ဇာတ်ကားထဲက ေဂျာ့ဘုရင်မင်းြမတ်လိုပဲ စကားထစ်တဲ့အတွက် ေြပာစရာရှိရင် စာနဲ့ပဲ ေရးေရးေြပာတယ်လို့ဆိုတယ်။ သူနဲ့ လီဆီတို့ဟာ ဆရာြကီး ကွန်ြဖူးရှပ်စ်ရဲ့တပည့် ပညာရှိြကီး ဇွန်ဆီထံမှာ အတူတူ ပညာဆည်းပူးခဲ့ြကတဲ့ ငယ်သူငယ်ချင်းေတွ ဆိုပဲ။ သို့ေသာ်လည်း လီဆီက အြမဲလိုလို မနာလိုဝန်တိုြဖစ်ေနရတယ်တဲ့။ ပညာေတာ်တဲ့သူချင်းအတူတူ ဟိုကေတာ့ ဘုရင့်ညီေတာ်မို့လို့ မျက်နှာြကီးတဲ့ေနရာမှာ ဘယ်လိုက်မီပါ့မလဲ။
ပညာစံုြကတဲ့အခါ လီဆီက ချင်နိုင်ငံက ဇန်ဘုရင်မင်းြမတ်(ပထမေြမာက်ဧကရာဇ်)ထံမှာ သွားအမှုထမ်းေနချိန်မှာ ဟန်ေဖးဆီကေတာ့ သူ့နိုင်ငံသူြပန်ြပီး ေနာင်ေတာ်ဘုရင်မင်းြမတ်ကို အြကံဉာဏ်များေပးသတဲ့။ ချင်နိုင်ငံနဲ့ စစ်မက်မြဖစ်ပွားရေအာင် တဘက်သတ်ေတာင်းဆိုချက်ေတွ လိုက်ေလျာေနရတာနဲ့ပဲ ဟန်နိုင်ငံခမျာ စီးပွားေရးက ချွတ်ြခံုြကလာသတဲ့။
ဒီလိုအချိန်မျိုးမှာ ဟန်ေဖးဆီက အုပ်ချုပ်ေရးပိုင်းမှာ ြပုြပင်ေြပာင်းလဲမှုေတွ လုပ်ဖို့ အဆိုတင်သွင်းေတာ့ ကန့်ကွက်မဲေတွများလွန်းလို့ အဆိုကို အတည်မြပုနိုင်ဘူးေပါ့။ (တိုင်းြပည်ြကီးပျက်ရင် အတူတူမျှခံရမှာေလ။ ကိုယ့်စည်းစိမ်ပျက်ေတာ့ ဘယ်သူက လာမျှခံမှာတုန်း) နဂိုကမှ စကားေြပာမေချာရတဲ့အထဲ မျက်နှာမည်းြကီးက (ေပါင်းတာရဲြကီးကို ေြပာတာေနာ်) ဒံုးကနဲ တူနဲ့ထုြပီး ထီးဖုန်းေစာင့်နတ်သမီးေတွလို “လိုရင်းေြပာပါ။” လုပ်လိုက်ရင် ေြပာမယ့်စကားေတွက ြကက်ေပျာက်ငှက်ေပျာက် ေပျာက်ကုန်ေရာ မဟုတ်လား။
ဒါနဲ့ပဲ ေြပာချင်တာေလးေတွကို ကိုတာဆီပို့လို့ မံုေရွးတိုက်ကေန စာအုပ်ထုတ်လိုက်ရှာသတဲ့ကွယ်။ ဟန်ေဖးဆီဟာ ဇွန်ဆီရဲ့ တပည့်ြဖစ်ေပမယ့် ကွန်ြဖူးရှပ်စ်ရဲ့ ဝါဒေတွကို သေဘာမတူနိုင်ပါဘူးတဲ့။ သူတို့က အတိတ်ကာလတစ်ခုကို စံထားြပီး လက်ရှိအြဖစ်ေတွကို အဲဒါနဲ့ သွားသွားနှိုင်းတာ ေဝဖန်တာ၊ ေခတ်ကာလသားသမီးေတွများ တို့ငယ်ငယ်တုန်းကေလာက်ကို မေကာင်းဘူး လို့ ေြပာတာမျိုးကို မခံနိုင်ဘူးတဲ့။ “နှလံုးရည်ြပည့်ဝတဲ့ မင်းများလက်ထက်မှာ ဘိုးေလာင်းေတာ်ေဘးေလာင်းေတာ်တို့ရဲ့ မှာေြခွစကား ပညတ်များကို ေပလွှာပုရပိုဒ် စာအုပ်လိုက် ကျမ်းနဲ့ညှိေနစရာ မလိုအပ်။ တရားဥပေဒသာလျှင် ကိုးကွယ်ရာြဖစ်တယ်။” လို့ဆိုသတဲ့။
ဟန်ေဖးဆီရဲ့အလိုအရေတာ့ ဘုရင်မင်းြမတ်များ တရားနှင့်အညီ အုပ်ချုပ်နိုင်ဖို့ရာ အေြခခံမူသံုးရပ် လိုပါသတဲ့။ အာဏာ (absolute power)၊ လမ်းစဉ် (method) နဲ့ ဥပေဒ (law) ပါတဲ့။ သူ့ေခတ် သူ့အခါနဲ့ဆိုရင် အံ့ဩဖို့ေကာင်းေလာက်ေအာင် ေခတ်မီတဲ့ ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရး အြမင်ြဖစ်ပါတယ်။ တရားဥပေဒဆိုတာ တသမတ်တည်းရှိေနြပီးေတာ့ လူတိုင်းလိုက်နာ ကျင့်သံုးဖို့ရာြဖစ်တဲ့အတွက် ရာထူးအဆင့်အတန်း၊ ေသွးသားေဆွမျိုးေတာ်စပ်မှုေတွနဲ့ ခွဲြခားမှု မရှိရပါဘူးတဲ့။ ေြမရှင်ပေဒသရာဇ်စံနစ်မှာ ဘယ်တိုင်းြပည်က ရှင်ဘုရင်မဆို ကိုယ့်စိတ်တိုင်းကျ ဥပေဒနဲ့အုပ်ချုပ်ြပီး ေဆွေတာ်မျိုးေတာ် မူးြကီးမတ်ရာေတွဆိုတာ အခွင့်ထူးခံလူတန်းစား မဟုတ်လား။
သူမို့လို့ အဲသည်စကား ေြပာရဲပါေပတယ်။ “တရားဥပေဒတို့ကို ထုတ်ြပန်ြပီးက ရံုးေတာ်၌ မှတ်တမ်းတင်၊ ဌာနဆိုင်ရာများသို့ ြဖန့်ေဝြပီးလျှင် ြပည်သူအများကိုလည်း ြကားသိေစရမည်။ ခုတစ်မျိုး ေတာ်ြကာတစ်မျိုး မရှိေစရ။ အရာရာသည် ဥပေဒေဘာင်အတွင်း၌သာ ရှိရမည့်အြပင် ဥပေဒဝန်ထမ်းများသည် အဂတိလိုက်စားမှု ကင်းရှင်းရမည်။” တဲ့။ “တစ်ကိုယ်ရည်နှုန်းစံြဖင့် (Private standard) စည်းမျဉ်းစည်းကမ်းကန့်သတ်ြခင်းသည် မသမာသူပညာတတ်များ လက်တစ်လံုးြခားြပုကျင့်နိုင်ဖွယ် အားနည်းချက်ရှိြခင်းေြကာင့် ြပည်သူများအေနြဖင့် အစိုးရအေပါ် အယံုအြကည်ကင်းမဲ့ေစနိုင်သည်။ ထို့ေြကာင့် ဥပေဒ အတည်ြပုြပီးက မည်သူမျှ ေစာဒက မရှိေစရ။” လို့လည်း ပါတယ်။
သူေရးတဲ့စာဟာ သူကိုယ်တိုင်သာ ဘုရင့်သားမဟုတ်လို့ကေတာ့ ေခါင်းြပတ်သွားေစနိုင်ေလာက်တယ်။ ေနာင်ေတာ်ဘုရင်မင်းြမတ်က အေရးတယူမဖတ်ေသာ်လည်းပဲ ချင်နိုင်ငံက ပထမေြမာက်ဧကရာဇ် ဇန် ကေတာ့ လံုးေစ့ပတ်ေစ့ဖတ်ြပီး သေဘာကျလွန်လွန်းလို့ “အလိုေလးေလး။ သည်လိုစာမျိုးေရးတဲ့သူကို အြပင်မှာေတွ့ဖူးလိုက်ရရင် ေသေပျာ်ပါြပီ။” လို့ေတာင် ေြပာသတဲ့။ ဒီအခါမှာ လီဆီက အဲဒါ သူ့သူငယ်ချင်း ေရးတာပါလို့ ဝင်ဂုဏ်ယူလိုက်ေသးသတဲ့။ သူက ချင်နန်းေတာ်ထဲေရာက်ေနတာ ၁၄ နှစ်ေလာက်ရှိေနြပီး ဝန်ြကီးေတာင် ြဖစ်ေနြပီေလ။ သို့ေသာ်လည်းပဲ သူငယ်ချင်းက သူငယ်ချင်းသာြဖစ်ြပီး ဟန်ေဖးဆီတစ်ေယာက် ချင်နန်းေတာ်ထဲေရာက်လာရင်ေတာ့ သူ့အရှိန်အဝါေတွ ညှိုးမှိန်သွားရချည်ေသးရဲ့ဆိုြပီး လိုေတာ့ မလိုလားနိုင်ဘူးတဲ့။
ဧကရာဇ်ဇန်က ဟန်နိုင်ငံကို ရမယ်ရှာတိုက်ခိုက်ြပီး ဟန်ေဖးဆီမင်းသားကို သံု့ရကိုယ်စားလှယ်အြဖစ် ချင်နိုင်ငံကို ေခါ်လာတဲ့အခါ တိုင်းေရးြပည်ေရးမှာ အသံုးချတိုင်ပင်တာမျိုး မလုပ်ဖို့၊ စိတ်ချယံုြကည်ေလာက်တဲ့သူမဟုတ်ေြကာင်း တွန်းတွန်းတိုက်တိုက် ပို့ေပးသတဲ့။ (ဒါေြကာင့်လည်း ေနာက်ေတာ့ သူဝဋ်ြပန်လည်တာေနမှာ)။ သံုးသံုးမသံုးသံုး သူလိုချင်တဲ့ ပညာရှိကို သူများနိုင်ငံကေန သူ့ဆီအေရာက်ေဆာင်လာြပီးြပီဆိုေတာ့ သူ့ဘာသာပဲ ေကျနပ်မဆံုးြဖစ်ေနတဲ့ ဇန်ဘုရင်ကို လီဆီက သူ့ကိုလည်း သံတမန်ကိုယ်စားလှယ်အြဖစ် ဟန်နိုင်ငံကို လွှတ်လိုက်ပါ။ ဟိုေရာက်တဲ့အခါ ဟန်ဘုရင်ကို ေထာင်ေချာက်ဆင် အမိဖမ်းေပးပါ့မယ်။
အရှင်ကသာ ဟန်ြပည်နယ်ကို လက်ရသိမ်းပိုက်ပါေတာ့လို့ အြကံေပးပါတယ်။ သို့ေသာ်လည်း ပို့သာပို့လိုက်ရတယ်။ ဟန်ဘုရင်မင်းြမတ်က လီဆီကို အဖက်လည်းမလုပ်ဘူး။ အဖူးေြမှာ်လည်း မခံဘူး။ ေရှ့ေတာ်ကိုလည်း ဝင်ခွင့်မြပုဘူးတဲ့။ ေနာက်ဆံုး ရှင်ဘုရင်ထွက်ေတာ်မူတဲ့လမ်းမှာ သက်စွန့်ဆံဖျား စာလွှာပါးြပီး အေရးဆိုတာေတာင် မေအာင်ြမင်တာနဲ့ အေရးနိမ့်ြပီး လက်ချည့်ပလာ ြပန်ခဲ့ရတယ်။ ရှက်ရမ်းရမ်းတဲ့လီဆီဟာ ဟန်ေဖးဆီကို လှည့်မဲပါေလေတာ့တယ်။ ခုမှေတာ့ ဟန်နိုင်ငံကို ြပန်လွှတ်လိုက်ရင်လည်း ချင်နိုင်ငံအဖို့ မလံုြခုေတာ့ဘူး။ ရန်သူကို အိမ်ထဲလိုက်ြပထားသလို ြဖစ်ခဲ့ြပီ။ ဒါနဲ့ပဲ ရယ်စရာေကာင်းတဲ့ အလုပ်တစ်ခုကို လုပ်ြကြပန်ပါတယ်။ ဥပေဒသမားြကီးကို ဥပေဒချိုးေဖာက်မှုနဲ့ ေထာင်သွင်းအကျဉ်းချထားပါသတဲ့။
အဂင်္လန်မှာ ဆာေသာမတ်စ်မိုးြကီးကို အဋ္ဌမေြမာက်ဟင်နရီဘုရင်က တရားစီရင်သလိုမျိုးေပါ့။ ဟန်ေဖးဆီက ဘုရင်မင်းြမတ်နဲ့ေတွ့ြပီး ကိုယ်တိုင်ေလျှာက်လဲခွင့်ေပးဖို့ ေတာင်းဆိုေပမယ့် အဲလိုလုပ်လိုက်ရင် ကျိန်းေသ လွတ်သွားမယ်ဆိုတာသိတဲ့ လီဆီဟာ အဲသည်ညေနမှာ ြဗဲတိုက်ထဲကို အဆိပ်အရက်တစ်အိုး ပို့ေစခဲ့ပါတယ်။ ဘုရင်မင်းြမတ် အမျက်ေတာ်ေြပလို့ “လွှတ်ေစ” အမိန့်ေတာ် ေနာက်ကျတာကေတာ့ ကိုယ်တို့ြမန်မာရာဇဝင်ထဲက အနန္တသူရိယအမတ်တို့၊ စာဆိုေတာ် ဦးပုညတို့လိုပါပဲ။ သိပ်မထူးြခားဘူး။ ဟန်ေဖးဆီခမျာမေတာ့ အသက် ၄၇ နှစ်အရွယ်မှာ မနာလိုြပီး သစ္စာမရှိတဲ့ သူငယ်ချင်းတစ်ေယာက်လက်ချက်နဲ့ ကံကုန်သွားရရှာတာေပါ့။ သို့ေသာ် ေနာင်တရသွားတဲ့ဇန်ဘုရင်ဟာ အသက်ထက်ဆံုး ဟန်ေဖးဆီရဲ့ အယူဝါဒေတွနဲ့သာ တရားနဲ့အညီ စီရင်အုပ်ချုပ်သွားခဲ့တဲ့အတွက် သူတို့တရုတ်နိုင်ငံသမိုင်းမှာ အကျယ်ဝန်းဆံုးအင်ပါယာြကီးကို တစ်ပါးတည်းေသာ ဧကရာဇ်မင်းလက်ေအာက်မှာ တစုတစည်းတည်း စုရံုးတည်ေထာင်သွားနိုင်ခဲ့ပါသတဲ့။
ဟန်ေဖးဆီရဲ့ အမှာစကားကေတာ့ “အတိတ်ကို နည်းနည်းေလျှာ့ပါ။ ပစ္စုပ္ပန်မှာ အာရံုစိုက်ပါ။ အေြပာင်းအလဲေတွကို လက်ခံနိုင်ေအာင် ြကိုးစားပါ။” တဲ့။ (Discounting the past, emphasising the present and adapting to change.) ဆိုပဲ။ သည်ကေန့ေခတ်အထိကို အသံုးတည့်ေနေသးတယ် မဟုတ်ဘူးလား။ တည့်ချင်သေလာက်တည့် သံုးတဲ့သူကသံုးမှ ြဖစ်တာပါေလ။ ပညာရှိစကားမှတ်သားနာယူတဲ့ အသိဉာဏ်ရှိခဲ့ရင် သည်ဘဝမျိုးေတာင် မေရာက်ဘူး။
ေဟာ ေြပာရင်းဆိုရင်း အတိတ်ကိုလှန်ေသာ် လုပ်မိြပန်ြပီ။ ထားပစ်ခဲ့ ထားပစ်ခဲ့။ ဟန်ေဖးဆီဟာ rule of law လို့ေခါ်တဲ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို တစိုက်မတ်မတ် ယံုြကည်ခဲ့တယ်။ တရားဥပေဒဆိုတာ တသမတ်တည်းတည်ေစရမယ်။ လူသားတိုင်းက ေလးစားလိုက်နာရမယ် လို့လည်း ေြပာခဲ့တယ်။ ချွင်းြခက်မထားရဘူး။ ချွင်းြခက်ထားရင် ေသတတ်တယ်ဆိုတာကို သူ့အသက်နဲ့ရင်းြပီး သက်ေသြပခဲ့ပါတယ်။
အချုပ်အြခာအာဏာပိုင်သူ ရှင်ဘုရင်ကို တရားဥပေဒရဲ့ အထက်မှာ ထားခဲ့လို့ သူေသရတာေပါ့။ အဲဒီရှင်ဘုရင်ဆိုတဲ့ supreme ruler ေတွက တရားဥပေဒေတွကို သူတို့သေဘာကျ ထုတ်ြပန်လိုက်၊ ေြပာင်းလဲလိုက် အမျိုးမျိုးလုပ်ေနြကရင်း ဒီဟာေတွဟာ ငါတို့လက်ေအာက်က တိုင်းသူြပည်သားေတွအတွက်ပဲ ထုတ်ြပန်တာ။ ငါတို့အတွက် မဟုတ်ဘူး။ ငါတို့က ငါတို့ဘာငါတို့ လုပ်ချင်သလို လုပ်လို့ရတယ် လို့ ထင်တိုင်းကျဲကုန်ြကတာေြကာင့် သူတင်ြပခဲ့တဲ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး (rule of law) ဆိုတာ တကယ်တမ်းကျေတာ့ ဘုရင့်အာဏာစိုးမိုးေရး (rule of supreme rulers) အြဖစ် ေဖာက်လွဲေဖာက်ြပန်ေတွ ြဖစ်ကုန်ရတယ်။ ဒါေြကာင့် သူ့အြဖစ်ဟာ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို ဘယ်ေလာက်ပဲ အေလးထားခဲ့ပါေစ။ ဘုရင့်ဘက်က ပါမလာတဲ့အတွက် လက်ခုပ်ကို တစ်ဘက်တည်းတီးေနရတဲ့သူလိုပဲ ြကိုးစားသမျှ အရာမထင်ြဖစ်ခဲ့ရသတဲ့။
ဟန်ေဖးဆီလို ပညာရှိတစ်ေယာက်အေနနဲ့ သူ့ကိုယ်ပိုင်အယူအဆ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆိုတာမှာ ချွင်းြခက်အြဖစ် မင်းဧကရာဇ်ကို ချန်ထားတာဟာ ေမ့ေလျာ့သွားလို့၊ ဉာဏ်မမီလို့ေတာ့ ဟုတ်ဟန်မတူပါဘူး။ သက်ဦးဆံပိုင် ပေဒသရာဇ်စံနစ်က ဧကရာဇ်ဘုရင်မင်းြမတ်ကို သူ့ဥပေဒ လက်ေအာက်မှာ တြခားသူေတွနဲ့တန်းတူ ထားခဲ့မိရင် သူ့ေခါင်းက အဲသည်စကား ေြပာမိတဲ့ေန့မှာတင် ြပတ်သွားတာ ြကာေပါ့။ ေနာက်ထပ် စဉ်းစားစရာတစ်ခုက သူကိုယ်တိုင် ဧကရာဇ်မင်းအြဖစ်ကို ေရာက်ေနရင်ေကာ အဲသည်တရားဥပေဒစိုးမိုးမှုေအာက်ကို သူများေတွနဲ့တန်းတူ ဝင်လာပါ့မလားေပါ့။
ဪ ပေဒသရာဇ်စံနစ်ဆိုတာ တယ်ဆိုးတာကိုး တရားနာပရိသတ်ရဲ့။ ဒီေန့ ကျုပ်တို့ ဒီမိုကေရစီေခတ်ြကီးမှာေတာ့ တရားဥပေဒရဲ့ အထက်မှာ ဘယ်သူမှ မရှိေတာ့ဘူးထင်ပါရဲ့။ (လွှတ်ေတာ်ရဲ့အထက်မှာေတာ့ ေခါင်မိုးြကီးရှိပါသေလ)။ တကယ်လို့များ တစ်ေယာက်ေယာက်က ကိုယ့်ကိုယ်ကိုယ် တရားဥပေဒရဲ့အထက်မှာ ရှိပါတယ် လို့ ြပုမူကျင့်ြကံေနရင် အဲဒါ ဘယ်ေခတ်မှာကျန်ခဲ့ေနတုန်းလဲဆိုတာ သေဘာေပါက်လိုက်ေနာ်။ (မယ်မယ်ဘုရားလို့ေခါ်ြပီး ဒူးကေလး ေထာက်ကာေထာက်ကာ ခစားဝင် ြပားေနေအာင် ရှိခိုးတဲ့သူေတာင် ရှိသတဲ့။ ဘုန်းြကီးသာ ရိုက်ခိုင်းချင် ခိုင်းမယ်)။
အေရှ့တိုင်းရဲ့ ယဉ်ေကျးမှုဟာ သူတို့ အေနာက်နိုင်ငံေတွနဲ့ေတာ့ မတူပါဘူး။ တရားဥပေဒဆိုတာ မိုးေအာက်ေြမြပင် လူသားအားလံုးလိုက်နာေစဖို့ရာ (all under Heaven) ဆိုေပမယ့် ရှင်ဘုရင်ဆိုတာ မိုးေအာက်ေြမြပင်ကလူသားအြဖစ် သတ်မှတ်မထားပါဘူး။ မိုးကျေရွှကိုယ် (Son of Heaven) လို့ယူဆတဲ့အတွက် ဟန်ေဖးဆီရဲ့ ဥပေဒစိုးမိုးေရးမှာ ရှင်ဘုရင်ကို ချွင်းြခက်ချန်ထားရတာ ေနမှာပါ။ (တို့ဆီက အရပ်ဘက်ဌာနေတွမှာလည်း အဲလို မိုးကျေရွှကိုယ်ြကီးေတွကို တရားဥပေဒရဲ့ ဦးထိပ်မှာထားရသလိုေပါ့)။ ကွန်ြမူနစ်စံနစ်ေအာက်မှာ တရုတ်ြပည်မြကီးကို မကွဲမြပားတသားတည်း အုပ်ချုပ်နိုင်ဖို့အတွက်လည်း ြပည်သူ့ဆန္ဒနဲ့ ေရွးချယ်တင်ေြမှာက်လိုက်တဲ့ အုပ်ချုပ်သူတို့ဟာ အြမင်ကျယ်ဖို့၊ တရားဥပေဒကို ေလးစားလိုက်နာရန် လိုအပ်ပါသတဲ့။
ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ နိုင်ငံ့ေခါင်းေဆာင်ေတွကို အြကွင်းမဲ့အာဏာေပးအပ်ြပီး လွန်လွန်ကဲကဲ ေြမှာက်စားလိုက်ရင် ြခစားပျက်စီးသွားတဲ့သာဓကေတွ သမိုင်းထဲမှာ မေရမတွက်နိုင်ေအာင် ေတွ့ခဲ့ဖူးလို့ပါတဲ့။ အနီးစပ်ဆံုး ဥပမာကေတာ့ ေမာ်စီတံုးြကီးကို လက်ညှိုးထိုးြပတယ်။ (ေအးေပါ့ေအ။။ ခုေတာ့လည်း ေြပာရဲြပီေပါ့။ ခမျာ ေသရှာမှကိုး)။ ၂၀ ရာစုတေလျှာက်လံုး တရုတ်ြပည်မှာ ဥက္ကဌြကီးေမာ်ေလာက် လွှမ်းမိုးနိုင်တဲ့လူသား ေနာက်တစ်ေယာက် ရိုးစွဲမရှိပါဘူးတဲ့။ သူ့နှုတ်ထွက်စကားတစ်ခွန်းဟာ ဗျာဒိတ်အလား ပန်ဆင်ရပါသတဲ့။
ဒါေပမယ့် အကျပိုင်းကိုေရာက်လာတဲ့အခါကျေတာ့ လူေတွေြမှာက်စားလွန်းတာနဲ့ ဘဝင်ေလဟပ်ြပီး သံသယဝကင်္ပါထဲမှာ တဝဲလည်လည် ြဖစ်ေနရှာသတဲ့။ သူ့ေလာက် မျိုးဆက်သစ် ေနာက်တန်းလူေမွးြပီး ေလ့ကျင့်ပျိုးေထာင်ခဲ့တာလည်း မရှိသလို သူေမွးထားတဲ့လူ အစွမ်းေတွထက်လာရင် သူနဲ့ပုခံုးချင်းယှဉ်မှာစိုးလို့ ြဖုတ်ထုတ်သတ် လုပ်တဲ့သူလည်း မရှိဘူး။ သူေသသွားတဲ့အခါ ကရူေရှးက စတာလင်ြကီးကို အပုပ်ချခဲ့သလို သူ့ကို ေနာက်လူေတွက အပုပ်ချမှာလည်း ေသမေလာက်ေြကာက်သတဲ့။ ဒါေြကာင့်လည်း သူ့ေအာက်မှာ ဒုတိယေခါင်းေဆာင်လုပ်မယ့်အစားေတာ့ ကျားြမီးပဲ ဆွဲလိုက်ချင်ေသး လို့ အေြပာခံရတာ။ သူေသခါနီးတဲ့အခါ “သူ့တစ်သက်တာမှာ တရုတ်ြပည်သူ့သမ္မတနိုင်ငံေတာ်ြကီးအတွက် တာဝန်ြကီးနှစ်ခု ထမ်းေဆာင်ေပးခဲ့ပါသတဲ့။ တစ်ခုက ကျူးေကျာ်သူဂျပန်ေတွနဲ့ ချန်ေကရှိတ်တို့ကို ေမာင်းထုတ်ေပးနိုင်ခဲ့ပါတယ်တဲ့။
ဒုတိယတစ်ခုကေတာ့ ခုထက်ထိ မြပီးဆံုးေသးတဲ့ ယဉ်ေကျးမှုေတာ်လှန်ေရးြကီးကို စခဲ့တာပဲ ြဖစ်ပါသတဲ့။ သူဘာေတွလုပ်ေနတယ် လုပ်ခဲ့တယ်ဆိုတာကေတာ့ ေကာင်းကင်ဘံုက အသိဆံုးြဖစ်မှာပါတဲ့။ အဲဒီေနာက်ေတာ့ သူ့စကားကို ေအဒီ ၃ ရာစုက စကားပံုတစ်ခုနဲ့ အဆံုးသတ်ြပီး မျက်စိမှိတ်သွားပါေတာ့တယ်။
အင်း။ သူလည်း တစ်ဘက်တည်းတီးခဲ့တဲ့ လက်ခုပ်ေတွ ဘယ်ေလာက်ေတာင်ရှိခဲ့မလဲ မသိပါဘူး။ ြပည်သူေတွမပါပဲ သူ့ချည့်ပဲ တီးတဲ့လက်ခုပ်ေတွကေရာ အသံထွက်ပါ့မလား။ ဒါလည်း သူေသြပီးလို့ ြမည်လာတဲ့အသံေတွကို နားေထာင်မှ တကယ်ထွက်မထွက် သိရမှာ မဟုတ်လား။ ကျွန်ေတာ်အခုတီးေနတဲ့ လက်ခုပ်ကေရာ စာဖတ်သူေတွရင်ထဲမှာ အသံမှ ြမည်ပါ့မလား။ ေခါင်းဖံုးပိတ်မှေတာ့ သိစရာလည်း မလိုေတာ့ပါဘူး။
“Gu zhang nan ming.” (Claping with one hand produces no sound.) တဲ့။တရုတ်ပညာရှိ ဟန်ေဖးဆီ က ေြပာခဲ့တဲ့စကားလို့ သိရတယ်။ အြပည့်အစံုကေတာ့
“ဘယ်ေလာက်ပဲ ြမန်ေအာင် တီးတီး၊ တစ်ဘက်တည်းတီးေနသေရွ့ေတာ့ ဘာအသံမှ ထွက်မှာ မဟုတ်ပါဘူး။” လို့ ဆိုပါတယ်။အဲဒီအဓိပ္ပါယ်အတိုင်း ြမန်မာစကားပံု ရှိသလို အဂင်္လိပ်လိုလည်း စကားပံုရှိပါတယ်။
“It takes two to Tango.” လို့ ဆိုတယ် မဟုတ်လား။
ဒါေပမယ့် တရုတ်စကားပံုမှာေတာ့ ြပဿနာတစ်ခုြဖစ်တယ်ဆိုတာ နှစ်ဘက်စလံုး ကိုယ်စီထိပ်တိုက်ေတွ့ြကလို့ေပါ့ ဆိုတဲ့ သေဘာအြပင် ေနာက်ထပ်ေတွးယူစရာ အနက်ပွားတစ်ခုရှိေနေသးတာကလည်း စိတ်ဝင်စားစရာေကာင်းပါတယ်။ စာဆံုးေတာ့ ဘာကိုဆိုလိုတယ် သေဘာေပါက်ြကပါလိမ့်မယ်။
ေဒါ်ယင်းမာရဲ့ ပထမစာအုပ် “ရွက်ေြကွေတာ” ထွက်တုန်းက စာဖတ်သူ စိတ်သရုပ်ခွဲပညာရှင်တစ်ေယာက်ကလည်း အဲသည်စကားပံုကေလးနဲ့ စာလှမ်းေရးြပီး ေဆွးေနွးခဲ့ေသးသတဲ့။ “စာဖတ်ရင်း စိတ်တိုလိုက်တာ မေြပာပါနဲ့။ ကေလးဘဝအရွယ်မှာ ေမတ္တာငတ်ခဲ့ရင်၊ မိသားစုရဲ့ လံုြခံုေနွးေထွးမှု မရခဲ့ရင် အားငယ်စိတ်ေတွ သိမ်ငယ်စိတ်ေတွ ဝင်တတ်ပါတယ်။
ဒါေြကာင့်လည်း မင်းအေနနဲ့ ေမေမေလးရဲ့ ေမတ္တာကို တမ်းတေနခဲ့တာေနမှာေပါ့။ မင်းခုထက်ထိေအာင် သေဘာမေပါက်နိုင်ေသးတာက အဲဒီေမေမေလးဟာ သူ့ကိုယ်သူသာချစ်တတ်ြပီး လူတဘက်သားကို ချစ်ရေကာင်းမှန်းမသိတဲ့ ဂရိပံုြပင်ထဲက လူပျိုြကီး နာဆစ်ဆပ်လို မိန်းမစားမျိုး ြဖစ်ေနတာကိုပါ။ ေမာင်ေလး အဂ္ဂါကျြပန်ေတာ့ ေမာင်နှမအချင်းချင်း ဝန်တိုစိတ်ထားနဲ့ ြပိုင်ချင် အနိုင်ယူချင်စိတ်ေတွ ရှိေနတာ အသိသာြကီးပဲ။
ေဆးေကျာင်းအတူတူတက်တဲ့ အတန်းေဖာ်ချင်း ြဖစ်ေနြပန်ေတာ့ ပိုဆိုးတာေပါ့ေလ။ မင်းေဖေဖစကားကိုနားေထာင်ြပီး သူတို့နဲ့ေဝးရာမှာ သွားေနလိုက်တာသာ အမှန်ဆံုးပါပဲ။ နို့မို့ဆို မင်းတစ်ေယာက်တည်း လက်ခုပ်ထိုင်တီးေနရသလို ြဖစ်ေနမယ်။ လက်ခုပ်ဆိုတာ တစ်ဘက်တည်းတီးလို့ ဘာအသံမှထွက်မှာ မဟုတ်ဘူးတဲ့။ လူနှစ်ေယာက်ဆက်ဆံေရးမှာလည်း တစ်ဘက်တည်းကလှိမ့်တဲ့ တစ်ဘီးလိမ့်ဆက်ဆံေရးဟာ ခရီးမေရာက်နိုင်ပါဘူး။ အေြခခံကျသေလာက် လူေတာ်ေတာ်များများက သေဘာမေပါက်နိုင်တဲ့ အချက်ပါ။
” ဒီစကားပံုကေလးကို ေြပာခဲ့တဲ့ ပညာရှိြကီးဟန်ေဖးဆီဆိုတာ ဟန်နိုင်ငံက မင်းညီမင်းသားတစ်ပါး ြဖစ်ပါတယ်။ ဒါေပမယ့် သူက “The King’s Speech” ဇာတ်ကားထဲက ေဂျာ့ဘုရင်မင်းြမတ်လိုပဲ စကားထစ်တဲ့အတွက် ေြပာစရာရှိရင် စာနဲ့ပဲ ေရးေရးေြပာတယ်လို့ဆိုတယ်။ သူနဲ့ လီဆီတို့ဟာ ဆရာြကီး ကွန်ြဖူးရှပ်စ်ရဲ့တပည့် ပညာရှိြကီး ဇွန်ဆီထံမှာ အတူတူ ပညာဆည်းပူးခဲ့ြကတဲ့ ငယ်သူငယ်ချင်းေတွ ဆိုပဲ။ သို့ေသာ်လည်း လီဆီက အြမဲလိုလို မနာလိုဝန်တိုြဖစ်ေနရတယ်တဲ့။ ပညာေတာ်တဲ့သူချင်းအတူတူ ဟိုကေတာ့ ဘုရင့်ညီေတာ်မို့လို့ မျက်နှာြကီးတဲ့ေနရာမှာ ဘယ်လိုက်မီပါ့မလဲ။
ပညာစံုြကတဲ့အခါ လီဆီက ချင်နိုင်ငံက ဇန်ဘုရင်မင်းြမတ်(ပထမေြမာက်ဧကရာဇ်)ထံမှာ သွားအမှုထမ်းေနချိန်မှာ ဟန်ေဖးဆီကေတာ့ သူ့နိုင်ငံသူြပန်ြပီး ေနာင်ေတာ်ဘုရင်မင်းြမတ်ကို အြကံဉာဏ်များေပးသတဲ့။ ချင်နိုင်ငံနဲ့ စစ်မက်မြဖစ်ပွားရေအာင် တဘက်သတ်ေတာင်းဆိုချက်ေတွ လိုက်ေလျာေနရတာနဲ့ပဲ ဟန်နိုင်ငံခမျာ စီးပွားေရးက ချွတ်ြခံုြကလာသတဲ့။
ဒီလိုအချိန်မျိုးမှာ ဟန်ေဖးဆီက အုပ်ချုပ်ေရးပိုင်းမှာ ြပုြပင်ေြပာင်းလဲမှုေတွ လုပ်ဖို့ အဆိုတင်သွင်းေတာ့ ကန့်ကွက်မဲေတွများလွန်းလို့ အဆိုကို အတည်မြပုနိုင်ဘူးေပါ့။ (တိုင်းြပည်ြကီးပျက်ရင် အတူတူမျှခံရမှာေလ။ ကိုယ့်စည်းစိမ်ပျက်ေတာ့ ဘယ်သူက လာမျှခံမှာတုန်း) နဂိုကမှ စကားေြပာမေချာရတဲ့အထဲ မျက်နှာမည်းြကီးက (ေပါင်းတာရဲြကီးကို ေြပာတာေနာ်) ဒံုးကနဲ တူနဲ့ထုြပီး ထီးဖုန်းေစာင့်နတ်သမီးေတွလို “လိုရင်းေြပာပါ။” လုပ်လိုက်ရင် ေြပာမယ့်စကားေတွက ြကက်ေပျာက်ငှက်ေပျာက် ေပျာက်ကုန်ေရာ မဟုတ်လား။
ဒါနဲ့ပဲ ေြပာချင်တာေလးေတွကို ကိုတာဆီပို့လို့ မံုေရွးတိုက်ကေန စာအုပ်ထုတ်လိုက်ရှာသတဲ့ကွယ်။ ဟန်ေဖးဆီဟာ ဇွန်ဆီရဲ့ တပည့်ြဖစ်ေပမယ့် ကွန်ြဖူးရှပ်စ်ရဲ့ ဝါဒေတွကို သေဘာမတူနိုင်ပါဘူးတဲ့။ သူတို့က အတိတ်ကာလတစ်ခုကို စံထားြပီး လက်ရှိအြဖစ်ေတွကို အဲဒါနဲ့ သွားသွားနှိုင်းတာ ေဝဖန်တာ၊ ေခတ်ကာလသားသမီးေတွများ တို့ငယ်ငယ်တုန်းကေလာက်ကို မေကာင်းဘူး လို့ ေြပာတာမျိုးကို မခံနိုင်ဘူးတဲ့။ “နှလံုးရည်ြပည့်ဝတဲ့ မင်းများလက်ထက်မှာ ဘိုးေလာင်းေတာ်ေဘးေလာင်းေတာ်တို့ရဲ့ မှာေြခွစကား ပညတ်များကို ေပလွှာပုရပိုဒ် စာအုပ်လိုက် ကျမ်းနဲ့ညှိေနစရာ မလိုအပ်။ တရားဥပေဒသာလျှင် ကိုးကွယ်ရာြဖစ်တယ်။” လို့ဆိုသတဲ့။
ဟန်ေဖးဆီရဲ့အလိုအရေတာ့ ဘုရင်မင်းြမတ်များ တရားနှင့်အညီ အုပ်ချုပ်နိုင်ဖို့ရာ အေြခခံမူသံုးရပ် လိုပါသတဲ့။ အာဏာ (absolute power)၊ လမ်းစဉ် (method) နဲ့ ဥပေဒ (law) ပါတဲ့။ သူ့ေခတ် သူ့အခါနဲ့ဆိုရင် အံ့ဩဖို့ေကာင်းေလာက်ေအာင် ေခတ်မီတဲ့ ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရး အြမင်ြဖစ်ပါတယ်။ တရားဥပေဒဆိုတာ တသမတ်တည်းရှိေနြပီးေတာ့ လူတိုင်းလိုက်နာ ကျင့်သံုးဖို့ရာြဖစ်တဲ့အတွက် ရာထူးအဆင့်အတန်း၊ ေသွးသားေဆွမျိုးေတာ်စပ်မှုေတွနဲ့ ခွဲြခားမှု မရှိရပါဘူးတဲ့။ ေြမရှင်ပေဒသရာဇ်စံနစ်မှာ ဘယ်တိုင်းြပည်က ရှင်ဘုရင်မဆို ကိုယ့်စိတ်တိုင်းကျ ဥပေဒနဲ့အုပ်ချုပ်ြပီး ေဆွေတာ်မျိုးေတာ် မူးြကီးမတ်ရာေတွဆိုတာ အခွင့်ထူးခံလူတန်းစား မဟုတ်လား။
သူမို့လို့ အဲသည်စကား ေြပာရဲပါေပတယ်။ “တရားဥပေဒတို့ကို ထုတ်ြပန်ြပီးက ရံုးေတာ်၌ မှတ်တမ်းတင်၊ ဌာနဆိုင်ရာများသို့ ြဖန့်ေဝြပီးလျှင် ြပည်သူအများကိုလည်း ြကားသိေစရမည်။ ခုတစ်မျိုး ေတာ်ြကာတစ်မျိုး မရှိေစရ။ အရာရာသည် ဥပေဒေဘာင်အတွင်း၌သာ ရှိရမည့်အြပင် ဥပေဒဝန်ထမ်းများသည် အဂတိလိုက်စားမှု ကင်းရှင်းရမည်။” တဲ့။ “တစ်ကိုယ်ရည်နှုန်းစံြဖင့် (Private standard) စည်းမျဉ်းစည်းကမ်းကန့်သတ်ြခင်းသည် မသမာသူပညာတတ်များ လက်တစ်လံုးြခားြပုကျင့်နိုင်ဖွယ် အားနည်းချက်ရှိြခင်းေြကာင့် ြပည်သူများအေနြဖင့် အစိုးရအေပါ် အယံုအြကည်ကင်းမဲ့ေစနိုင်သည်။ ထို့ေြကာင့် ဥပေဒ အတည်ြပုြပီးက မည်သူမျှ ေစာဒက မရှိေစရ။” လို့လည်း ပါတယ်။
သူေရးတဲ့စာဟာ သူကိုယ်တိုင်သာ ဘုရင့်သားမဟုတ်လို့ကေတာ့ ေခါင်းြပတ်သွားေစနိုင်ေလာက်တယ်။ ေနာင်ေတာ်ဘုရင်မင်းြမတ်က အေရးတယူမဖတ်ေသာ်လည်းပဲ ချင်နိုင်ငံက ပထမေြမာက်ဧကရာဇ် ဇန် ကေတာ့ လံုးေစ့ပတ်ေစ့ဖတ်ြပီး သေဘာကျလွန်လွန်းလို့ “အလိုေလးေလး။ သည်လိုစာမျိုးေရးတဲ့သူကို အြပင်မှာေတွ့ဖူးလိုက်ရရင် ေသေပျာ်ပါြပီ။” လို့ေတာင် ေြပာသတဲ့။ ဒီအခါမှာ လီဆီက အဲဒါ သူ့သူငယ်ချင်း ေရးတာပါလို့ ဝင်ဂုဏ်ယူလိုက်ေသးသတဲ့။ သူက ချင်နန်းေတာ်ထဲေရာက်ေနတာ ၁၄ နှစ်ေလာက်ရှိေနြပီး ဝန်ြကီးေတာင် ြဖစ်ေနြပီေလ။ သို့ေသာ်လည်းပဲ သူငယ်ချင်းက သူငယ်ချင်းသာြဖစ်ြပီး ဟန်ေဖးဆီတစ်ေယာက် ချင်နန်းေတာ်ထဲေရာက်လာရင်ေတာ့ သူ့အရှိန်အဝါေတွ ညှိုးမှိန်သွားရချည်ေသးရဲ့ဆိုြပီး လိုေတာ့ မလိုလားနိုင်ဘူးတဲ့။
ဧကရာဇ်ဇန်က ဟန်နိုင်ငံကို ရမယ်ရှာတိုက်ခိုက်ြပီး ဟန်ေဖးဆီမင်းသားကို သံု့ရကိုယ်စားလှယ်အြဖစ် ချင်နိုင်ငံကို ေခါ်လာတဲ့အခါ တိုင်းေရးြပည်ေရးမှာ အသံုးချတိုင်ပင်တာမျိုး မလုပ်ဖို့၊ စိတ်ချယံုြကည်ေလာက်တဲ့သူမဟုတ်ေြကာင်း တွန်းတွန်းတိုက်တိုက် ပို့ေပးသတဲ့။ (ဒါေြကာင့်လည်း ေနာက်ေတာ့ သူဝဋ်ြပန်လည်တာေနမှာ)။ သံုးသံုးမသံုးသံုး သူလိုချင်တဲ့ ပညာရှိကို သူများနိုင်ငံကေန သူ့ဆီအေရာက်ေဆာင်လာြပီးြပီဆိုေတာ့ သူ့ဘာသာပဲ ေကျနပ်မဆံုးြဖစ်ေနတဲ့ ဇန်ဘုရင်ကို လီဆီက သူ့ကိုလည်း သံတမန်ကိုယ်စားလှယ်အြဖစ် ဟန်နိုင်ငံကို လွှတ်လိုက်ပါ။ ဟိုေရာက်တဲ့အခါ ဟန်ဘုရင်ကို ေထာင်ေချာက်ဆင် အမိဖမ်းေပးပါ့မယ်။
အရှင်ကသာ ဟန်ြပည်နယ်ကို လက်ရသိမ်းပိုက်ပါေတာ့လို့ အြကံေပးပါတယ်။ သို့ေသာ်လည်း ပို့သာပို့လိုက်ရတယ်။ ဟန်ဘုရင်မင်းြမတ်က လီဆီကို အဖက်လည်းမလုပ်ဘူး။ အဖူးေြမှာ်လည်း မခံဘူး။ ေရှ့ေတာ်ကိုလည်း ဝင်ခွင့်မြပုဘူးတဲ့။ ေနာက်ဆံုး ရှင်ဘုရင်ထွက်ေတာ်မူတဲ့လမ်းမှာ သက်စွန့်ဆံဖျား စာလွှာပါးြပီး အေရးဆိုတာေတာင် မေအာင်ြမင်တာနဲ့ အေရးနိမ့်ြပီး လက်ချည့်ပလာ ြပန်ခဲ့ရတယ်။ ရှက်ရမ်းရမ်းတဲ့လီဆီဟာ ဟန်ေဖးဆီကို လှည့်မဲပါေလေတာ့တယ်။ ခုမှေတာ့ ဟန်နိုင်ငံကို ြပန်လွှတ်လိုက်ရင်လည်း ချင်နိုင်ငံအဖို့ မလံုြခုေတာ့ဘူး။ ရန်သူကို အိမ်ထဲလိုက်ြပထားသလို ြဖစ်ခဲ့ြပီ။ ဒါနဲ့ပဲ ရယ်စရာေကာင်းတဲ့ အလုပ်တစ်ခုကို လုပ်ြကြပန်ပါတယ်။ ဥပေဒသမားြကီးကို ဥပေဒချိုးေဖာက်မှုနဲ့ ေထာင်သွင်းအကျဉ်းချထားပါသတဲ့။
အဂင်္လန်မှာ ဆာေသာမတ်စ်မိုးြကီးကို အဋ္ဌမေြမာက်ဟင်နရီဘုရင်က တရားစီရင်သလိုမျိုးေပါ့။ ဟန်ေဖးဆီက ဘုရင်မင်းြမတ်နဲ့ေတွ့ြပီး ကိုယ်တိုင်ေလျှာက်လဲခွင့်ေပးဖို့ ေတာင်းဆိုေပမယ့် အဲလိုလုပ်လိုက်ရင် ကျိန်းေသ လွတ်သွားမယ်ဆိုတာသိတဲ့ လီဆီဟာ အဲသည်ညေနမှာ ြဗဲတိုက်ထဲကို အဆိပ်အရက်တစ်အိုး ပို့ေစခဲ့ပါတယ်။ ဘုရင်မင်းြမတ် အမျက်ေတာ်ေြပလို့ “လွှတ်ေစ” အမိန့်ေတာ် ေနာက်ကျတာကေတာ့ ကိုယ်တို့ြမန်မာရာဇဝင်ထဲက အနန္တသူရိယအမတ်တို့၊ စာဆိုေတာ် ဦးပုညတို့လိုပါပဲ။ သိပ်မထူးြခားဘူး။ ဟန်ေဖးဆီခမျာမေတာ့ အသက် ၄၇ နှစ်အရွယ်မှာ မနာလိုြပီး သစ္စာမရှိတဲ့ သူငယ်ချင်းတစ်ေယာက်လက်ချက်နဲ့ ကံကုန်သွားရရှာတာေပါ့။ သို့ေသာ် ေနာင်တရသွားတဲ့ဇန်ဘုရင်ဟာ အသက်ထက်ဆံုး ဟန်ေဖးဆီရဲ့ အယူဝါဒေတွနဲ့သာ တရားနဲ့အညီ စီရင်အုပ်ချုပ်သွားခဲ့တဲ့အတွက် သူတို့တရုတ်နိုင်ငံသမိုင်းမှာ အကျယ်ဝန်းဆံုးအင်ပါယာြကီးကို တစ်ပါးတည်းေသာ ဧကရာဇ်မင်းလက်ေအာက်မှာ တစုတစည်းတည်း စုရံုးတည်ေထာင်သွားနိုင်ခဲ့ပါသတဲ့။
ဟန်ေဖးဆီရဲ့ အမှာစကားကေတာ့ “အတိတ်ကို နည်းနည်းေလျှာ့ပါ။ ပစ္စုပ္ပန်မှာ အာရံုစိုက်ပါ။ အေြပာင်းအလဲေတွကို လက်ခံနိုင်ေအာင် ြကိုးစားပါ။” တဲ့။ (Discounting the past, emphasising the present and adapting to change.) ဆိုပဲ။ သည်ကေန့ေခတ်အထိကို အသံုးတည့်ေနေသးတယ် မဟုတ်ဘူးလား။ တည့်ချင်သေလာက်တည့် သံုးတဲ့သူကသံုးမှ ြဖစ်တာပါေလ။ ပညာရှိစကားမှတ်သားနာယူတဲ့ အသိဉာဏ်ရှိခဲ့ရင် သည်ဘဝမျိုးေတာင် မေရာက်ဘူး။
ေဟာ ေြပာရင်းဆိုရင်း အတိတ်ကိုလှန်ေသာ် လုပ်မိြပန်ြပီ။ ထားပစ်ခဲ့ ထားပစ်ခဲ့။ ဟန်ေဖးဆီဟာ rule of law လို့ေခါ်တဲ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို တစိုက်မတ်မတ် ယံုြကည်ခဲ့တယ်။ တရားဥပေဒဆိုတာ တသမတ်တည်းတည်ေစရမယ်။ လူသားတိုင်းက ေလးစားလိုက်နာရမယ် လို့လည်း ေြပာခဲ့တယ်။ ချွင်းြခက်မထားရဘူး။ ချွင်းြခက်ထားရင် ေသတတ်တယ်ဆိုတာကို သူ့အသက်နဲ့ရင်းြပီး သက်ေသြပခဲ့ပါတယ်။
အချုပ်အြခာအာဏာပိုင်သူ ရှင်ဘုရင်ကို တရားဥပေဒရဲ့ အထက်မှာ ထားခဲ့လို့ သူေသရတာေပါ့။ အဲဒီရှင်ဘုရင်ဆိုတဲ့ supreme ruler ေတွက တရားဥပေဒေတွကို သူတို့သေဘာကျ ထုတ်ြပန်လိုက်၊ ေြပာင်းလဲလိုက် အမျိုးမျိုးလုပ်ေနြကရင်း ဒီဟာေတွဟာ ငါတို့လက်ေအာက်က တိုင်းသူြပည်သားေတွအတွက်ပဲ ထုတ်ြပန်တာ။ ငါတို့အတွက် မဟုတ်ဘူး။ ငါတို့က ငါတို့ဘာငါတို့ လုပ်ချင်သလို လုပ်လို့ရတယ် လို့ ထင်တိုင်းကျဲကုန်ြကတာေြကာင့် သူတင်ြပခဲ့တဲ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး (rule of law) ဆိုတာ တကယ်တမ်းကျေတာ့ ဘုရင့်အာဏာစိုးမိုးေရး (rule of supreme rulers) အြဖစ် ေဖာက်လွဲေဖာက်ြပန်ေတွ ြဖစ်ကုန်ရတယ်။ ဒါေြကာင့် သူ့အြဖစ်ဟာ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို ဘယ်ေလာက်ပဲ အေလးထားခဲ့ပါေစ။ ဘုရင့်ဘက်က ပါမလာတဲ့အတွက် လက်ခုပ်ကို တစ်ဘက်တည်းတီးေနရတဲ့သူလိုပဲ ြကိုးစားသမျှ အရာမထင်ြဖစ်ခဲ့ရသတဲ့။
ဟန်ေဖးဆီလို ပညာရှိတစ်ေယာက်အေနနဲ့ သူ့ကိုယ်ပိုင်အယူအဆ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆိုတာမှာ ချွင်းြခက်အြဖစ် မင်းဧကရာဇ်ကို ချန်ထားတာဟာ ေမ့ေလျာ့သွားလို့၊ ဉာဏ်မမီလို့ေတာ့ ဟုတ်ဟန်မတူပါဘူး။ သက်ဦးဆံပိုင် ပေဒသရာဇ်စံနစ်က ဧကရာဇ်ဘုရင်မင်းြမတ်ကို သူ့ဥပေဒ လက်ေအာက်မှာ တြခားသူေတွနဲ့တန်းတူ ထားခဲ့မိရင် သူ့ေခါင်းက အဲသည်စကား ေြပာမိတဲ့ေန့မှာတင် ြပတ်သွားတာ ြကာေပါ့။ ေနာက်ထပ် စဉ်းစားစရာတစ်ခုက သူကိုယ်တိုင် ဧကရာဇ်မင်းအြဖစ်ကို ေရာက်ေနရင်ေကာ အဲသည်တရားဥပေဒစိုးမိုးမှုေအာက်ကို သူများေတွနဲ့တန်းတူ ဝင်လာပါ့မလားေပါ့။
ဪ ပေဒသရာဇ်စံနစ်ဆိုတာ တယ်ဆိုးတာကိုး တရားနာပရိသတ်ရဲ့။ ဒီေန့ ကျုပ်တို့ ဒီမိုကေရစီေခတ်ြကီးမှာေတာ့ တရားဥပေဒရဲ့ အထက်မှာ ဘယ်သူမှ မရှိေတာ့ဘူးထင်ပါရဲ့။ (လွှတ်ေတာ်ရဲ့အထက်မှာေတာ့ ေခါင်မိုးြကီးရှိပါသေလ)။ တကယ်လို့များ တစ်ေယာက်ေယာက်က ကိုယ့်ကိုယ်ကိုယ် တရားဥပေဒရဲ့အထက်မှာ ရှိပါတယ် လို့ ြပုမူကျင့်ြကံေနရင် အဲဒါ ဘယ်ေခတ်မှာကျန်ခဲ့ေနတုန်းလဲဆိုတာ သေဘာေပါက်လိုက်ေနာ်။ (မယ်မယ်ဘုရားလို့ေခါ်ြပီး ဒူးကေလး ေထာက်ကာေထာက်ကာ ခစားဝင် ြပားေနေအာင် ရှိခိုးတဲ့သူေတာင် ရှိသတဲ့။ ဘုန်းြကီးသာ ရိုက်ခိုင်းချင် ခိုင်းမယ်)။
အေရှ့တိုင်းရဲ့ ယဉ်ေကျးမှုဟာ သူတို့ အေနာက်နိုင်ငံေတွနဲ့ေတာ့ မတူပါဘူး။ တရားဥပေဒဆိုတာ မိုးေအာက်ေြမြပင် လူသားအားလံုးလိုက်နာေစဖို့ရာ (all under Heaven) ဆိုေပမယ့် ရှင်ဘုရင်ဆိုတာ မိုးေအာက်ေြမြပင်ကလူသားအြဖစ် သတ်မှတ်မထားပါဘူး။ မိုးကျေရွှကိုယ် (Son of Heaven) လို့ယူဆတဲ့အတွက် ဟန်ေဖးဆီရဲ့ ဥပေဒစိုးမိုးေရးမှာ ရှင်ဘုရင်ကို ချွင်းြခက်ချန်ထားရတာ ေနမှာပါ။ (တို့ဆီက အရပ်ဘက်ဌာနေတွမှာလည်း အဲလို မိုးကျေရွှကိုယ်ြကီးေတွကို တရားဥပေဒရဲ့ ဦးထိပ်မှာထားရသလိုေပါ့)။ ကွန်ြမူနစ်စံနစ်ေအာက်မှာ တရုတ်ြပည်မြကီးကို မကွဲမြပားတသားတည်း အုပ်ချုပ်နိုင်ဖို့အတွက်လည်း ြပည်သူ့ဆန္ဒနဲ့ ေရွးချယ်တင်ေြမှာက်လိုက်တဲ့ အုပ်ချုပ်သူတို့ဟာ အြမင်ကျယ်ဖို့၊ တရားဥပေဒကို ေလးစားလိုက်နာရန် လိုအပ်ပါသတဲ့။
ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ နိုင်ငံ့ေခါင်းေဆာင်ေတွကို အြကွင်းမဲ့အာဏာေပးအပ်ြပီး လွန်လွန်ကဲကဲ ေြမှာက်စားလိုက်ရင် ြခစားပျက်စီးသွားတဲ့သာဓကေတွ သမိုင်းထဲမှာ မေရမတွက်နိုင်ေအာင် ေတွ့ခဲ့ဖူးလို့ပါတဲ့။ အနီးစပ်ဆံုး ဥပမာကေတာ့ ေမာ်စီတံုးြကီးကို လက်ညှိုးထိုးြပတယ်။ (ေအးေပါ့ေအ။။ ခုေတာ့လည်း ေြပာရဲြပီေပါ့။ ခမျာ ေသရှာမှကိုး)။ ၂၀ ရာစုတေလျှာက်လံုး တရုတ်ြပည်မှာ ဥက္ကဌြကီးေမာ်ေလာက် လွှမ်းမိုးနိုင်တဲ့လူသား ေနာက်တစ်ေယာက် ရိုးစွဲမရှိပါဘူးတဲ့။ သူ့နှုတ်ထွက်စကားတစ်ခွန်းဟာ ဗျာဒိတ်အလား ပန်ဆင်ရပါသတဲ့။
ဒါေပမယ့် အကျပိုင်းကိုေရာက်လာတဲ့အခါကျေတာ့ လူေတွေြမှာက်စားလွန်းတာနဲ့ ဘဝင်ေလဟပ်ြပီး သံသယဝကင်္ပါထဲမှာ တဝဲလည်လည် ြဖစ်ေနရှာသတဲ့။ သူ့ေလာက် မျိုးဆက်သစ် ေနာက်တန်းလူေမွးြပီး ေလ့ကျင့်ပျိုးေထာင်ခဲ့တာလည်း မရှိသလို သူေမွးထားတဲ့လူ အစွမ်းေတွထက်လာရင် သူနဲ့ပုခံုးချင်းယှဉ်မှာစိုးလို့ ြဖုတ်ထုတ်သတ် လုပ်တဲ့သူလည်း မရှိဘူး။ သူေသသွားတဲ့အခါ ကရူေရှးက စတာလင်ြကီးကို အပုပ်ချခဲ့သလို သူ့ကို ေနာက်လူေတွက အပုပ်ချမှာလည်း ေသမေလာက်ေြကာက်သတဲ့။ ဒါေြကာင့်လည်း သူ့ေအာက်မှာ ဒုတိယေခါင်းေဆာင်လုပ်မယ့်အစားေတာ့ ကျားြမီးပဲ ဆွဲလိုက်ချင်ေသး လို့ အေြပာခံရတာ။ သူေသခါနီးတဲ့အခါ “သူ့တစ်သက်တာမှာ တရုတ်ြပည်သူ့သမ္မတနိုင်ငံေတာ်ြကီးအတွက် တာဝန်ြကီးနှစ်ခု ထမ်းေဆာင်ေပးခဲ့ပါသတဲ့။ တစ်ခုက ကျူးေကျာ်သူဂျပန်ေတွနဲ့ ချန်ေကရှိတ်တို့ကို ေမာင်းထုတ်ေပးနိုင်ခဲ့ပါတယ်တဲ့။
ဒုတိယတစ်ခုကေတာ့ ခုထက်ထိ မြပီးဆံုးေသးတဲ့ ယဉ်ေကျးမှုေတာ်လှန်ေရးြကီးကို စခဲ့တာပဲ ြဖစ်ပါသတဲ့။ သူဘာေတွလုပ်ေနတယ် လုပ်ခဲ့တယ်ဆိုတာကေတာ့ ေကာင်းကင်ဘံုက အသိဆံုးြဖစ်မှာပါတဲ့။ အဲဒီေနာက်ေတာ့ သူ့စကားကို ေအဒီ ၃ ရာစုက စကားပံုတစ်ခုနဲ့ အဆံုးသတ်ြပီး မျက်စိမှိတ်သွားပါေတာ့တယ်။
“Gai guan lun ding.” (Only when a person is dead and the lid of his coffin closed can final judgement be passed on him.) “လူတစ်ေယာက်ရဲ့ အေကာင်းအဆိုးဆိုတာ သူေသြပီး အေလာင်းေြမကျမှ ေဝဖန်တာ အေကာင်းဆံုးပါပဲ။” တဲ့။
အင်း။ သူလည်း တစ်ဘက်တည်းတီးခဲ့တဲ့ လက်ခုပ်ေတွ ဘယ်ေလာက်ေတာင်ရှိခဲ့မလဲ မသိပါဘူး။ ြပည်သူေတွမပါပဲ သူ့ချည့်ပဲ တီးတဲ့လက်ခုပ်ေတွကေရာ အသံထွက်ပါ့မလား။ ဒါလည်း သူေသြပီးလို့ ြမည်လာတဲ့အသံေတွကို နားေထာင်မှ တကယ်ထွက်မထွက် သိရမှာ မဟုတ်လား။ ကျွန်ေတာ်အခုတီးေနတဲ့ လက်ခုပ်ကေရာ စာဖတ်သူေတွရင်ထဲမှာ အသံမှ ြမည်ပါ့မလား။ ေခါင်းဖံုးပိတ်မှေတာ့ သိစရာလည်း မလိုေတာ့ပါဘူး။
0 comments:
Post a Comment