ြမန်မာြပည်အလယ်ပိုင်း ပူြပင်းေြခာက်ေသွ့လှပါတယ် ဆိုတဲ့ အရပ်မှာ အိုေအစစ်ကေလးလို စိမ်းစိုေအးချမ်းတဲ့ ေဒသကေလးတစ်ခု ရှိပါတယ်။ အဲဒါကေတာ့ ပုပ္ပားအရပ်ပါ။ ြမန်မာနိုင်ငံရဲ့ ြကီးြကီးမားမား မီးေတာင်မို့လို့ တချို့ကလည်း ဂျပန်က ဖူဂျီယာမမီးေတာင်ြကီး နဲ့ ခိုင်းနှိုင်းြပီး ပုပ္ပားဖူဂျီ ဆိုတဲ့ သီချင်းကေလးေတာင် ေရးခဲ့ပါေသးတယ်။
အံတီထား ဆိုထားတာေပါ့။ ြမန်မာေတွအတွက် ကံေကာင်းတာကေတာ့ အဲဒီမီးေတာင်ြကီးဟာ ကာရာကာတိုးဝါးရုပ်ရှင်ထဲကလို ေချာ်ရည်ေတွ မီးလျှံေတွနဲ့ ဘယ်ေတာ့ေပါက်ကွဲမလဲလို့ ထိတ်လန့်ေနစရာမလိုတဲ့ မီးြငိမ်းေတာင်ြကီး ြဖစ်ပါတယ်။ မိုးေခါင်ေရရှားအရပ်မှာ ေတာရိပ်ေတာင်ရိပ်နဲ့ စိမ်းစိမ်းစိုစိုြဖစ်ေနေစတာမို့ ြမန်မာေတွ ချစ်ြကတဲ့ ေတာင်ြကီးပါ။ ေတာင်မြကီးနဲ့ ေတာင်ကလပ် ရယ်လို့ နှစ်ပိုင်းရှိြပီး ထူထပ်တဲ့ ေတာေတာင်နဲ့လိုက်ဖက်စွာ ဒဏ္ဍာရီဇာတ်လမ်းကေလးေတွလည်းရှိခဲ့တာမို့ ပုပ္ပားေတာင်ဟာ ြမန်မာေတွအတွက် ဂရိနတ်ဘုရားများစံရာ အိုလံပပ်စ်ေတာင်ေတာ်နဲ့ မြခားပါဘူး။ ေရွှနတ်ေတာင်လို့လည်းေခါ်ြကြပီး ဝိဇ္ဇာ ေဇာ်ဂျီ တပသီနဲ့ ထွက်ရပ်စံေြပာင်း ဘိုးေတာ်အေပါင်းတို့ရဲ့ နယ်ေြမလည်းြဖစ်ပါသတဲ့။ ြမန်မာစာေပေပါ်စဦးကာလကတည်းက စာဆိုတို့ကို ဖမ်းစားနိုင်တဲ့ ပုပ္ပားေတာင်ြကီး အေြကာင်းကို ဟိုးေရှးေရှး ပုဂံေခတ်ေလာက်ကေရးခဲ့တဲ့ “သိုးကေလ..” အစချီ ေရွှနှင့်ယိုးမှား ပန်းစကား ကဗျာကေလးထဲမှာ ဖတ်ြကည့်နိုင်ပါတယ်။
ေဒါ်ရီသန့်ဆိုခဲ့တဲ့ စကားဝါေြမ သီချင်းကေလးထဲမှာဆိုလည်း ပုပ္ပားရဲ့ သာယာပံုေတွက လွမ်းစရာေကာင်းလိုက်ေလ။ ြမူးြကွသွက်လက်လွန်းလို့ နတ်ပွဲမှန် အဲဒီသီချင်းနဲ့ မကင်းဘူး။ အခုသီချင်းကေလးကေတာ့ ေရွှညာေမာင်ေရးြပီး ဦးချင်းစိန်ဆိုထားတာလို့ ထင်ပါတယ်။ သူက အချက်အလက် ပိုြပည့်စံုတယ်။ ပုပ္ပား လွမ်းေြကာင်းရှိတဲ့သူေတွက ေတာင်းဆိုြကလို့ ကိုသုေမာင် အဆိုနဲ့တင်ေပးလိုက်ပါတယ်။
ပုပ္ပားကို စကားဝါေြမလို့ ေခါ်ြကရတဲ့အေြကာင်းက ေတာင်မြကီး ေတာင်ကလပ် ပတ်ပတ်လည်မှာ စကားစိမ်းစကားဝါပန်းကေလးေတွ ေဝေနေအာင် ပွင့်ြကလို့ပါ။ စကားပွင့်ကေလးေတွကို ဖန်ပုလင်းေလးေတွထဲမှာ ထည့်ြပီး ပုပ္ပားြပန် အမှတ်တရ ဘုရားတင်စရာအေနနဲ့ ေရာင်းြကပါတယ်။ အညာအိမ်က ဘုရားစင်တိုင်းမှာ ေတွ့ရတတ်ြပီး ညှိုးမသွားတတ်ပါဘူး။ ေအာက်အရပ်မှာ တရုတ်စကားလို့ေခါ်တဲ့ ပန်းကိုကျ သူတို့က အေကျာ် လို့ေခါ်တယ် ထင်တယ်။ ြမို့ေတာ် ေမာင်ယဉ်ေအာင်ရဲ့ ပန်းဒဏ္ဍာရီ ထဲက သခင်မ မမဥရဲ့ သရဖီပန်း ဇာတ်ေြကာင်းကေလးလိုပဲ ပုပ္ပားမှာလည်း ေမာင်တင့်တယ်၊ ေဒွးြဖူ ြမတ်လှ တို့ရဲ့ စကားစိမ်းပန်း ဒဏ္ဍာရီရှိခဲ့ပါတယ်။ ဒါေြကာင့် အိမ်တွင်းမင်းမဟာဂီရိ မိသားစုရဲ့ နတ်နန်းြကီးဟာ ပုပ္ပားရဲ့ အထင်ကရ၊ ြမန်မာြပည်တနံတလျားက နတ်ယံုြကည်သူေတွ ဦးခိုက်ရာကွန်းေဆာင်ြကီးြဖစ်ပါတယ်။ တကယ်ေတာ့ ပုပ္ပားမှာနန်းတည်ေပမယ့် သူတို့ဇာတိက တေကာင်းကလာတာပါ။
ေမာင်တင့်တယ်ဟာ နှမေချာကေလး နှစ်ေယာက်ရှိရာမှာ နှစ်ေယာက်စလံုး ရခိုင်ဘုရင် တေကာင်းဘုရင်ေတွက အသီးသီး ေတာ်ေကာက်ေြမှာက်စားခဲ့ြကေပမယ့် အကိုြကီးခမျာ လူစွမ်းေကာင်းရယ်လို့ တိုင်းရပ်ြပည်ေပါ် နံမည်ေကျာ်ြပီး လူထုေမတ္တာကို ရှင်ဘုရင်ထက်ပိုရေလေတာ့ နန်းရပ်ထီးြဖူ လုယူလိမ့်နိုး ယိုးစွပ်ခံရြပီး ေတာပုန်းြကီးဘဝ ေရာက်ရရှာတယ်။ သို့ေသာ်လည်း ဒီလိုေတာခိုသူပုန်ေလာက်ေတာ့ ရှင်ဘုရင်က ဘယ်မှုလိမ့်မလဲကွယ်။ မင်းတို့ပရိယာယ် ေရွှဉာဏ်ြခယ်တဲ့။ နှမကေလးကေနတဆင့် လက်နက်နဲ့ ြငိမ်းချမ်းေရးလဲရေအာင် တဘက်လှည့်နဲ့ နားချခိုင်းေတာ့ နဂိုကမှ အိမ်ကိုလွမ်းေနတဲ့ အကိုြကီးဟာ ေဒါ်ေမလှြမိုင်ရဲ့ “ေရှာင်မေြပးပါနဲ့ ေမာင်ေလးရယ်” ဆိုတဲ့သီချင်းကို နားေယာင်ြပီး အလင်းဝင်လာပါသတဲ့။ အလင်းဝင်တဲ့သူမို့ အလင်းနဲ့ပဲ ဆီးြကိုလိုက်ပါတယ်။ စကားစိမ်းပင်ြကီးေအာက်မှာ မီးပံုြကီးဖိုလို့ ကွပ်မျက်လိုက်သတဲ့။ မြကည့်ရက်တဲ့ နှမကေလးကလည်း မီးပံုထဲခုန်ဆင်းလို့ အတူေသပွဲဝင်ရှာပါေလေရာ။
အဲဒီ စကားစိမ်းပင်ြကီးဟာ လာလာသမျှ လူသူကျွဲနွားတို့ကို ဖမ်းစားေြခာက်လှန့်တာမို့ တေကာင်းဘုရင်လည်း ေြကာက်ေြကာက်နဲ့ တပင်လံုးမီးရှို့ြပီး မီးေလာင်သစ်ငုတ်ြကီးကို ဧရာဝတီြမစ်ထဲေမျှာလိုက်တာ ပုပ္ပားမှာ လာေသာင်တင်သတဲ့။ ဒီအခါကျမှ အနီးအနားက ပုဂံရှင်ဘုရင်ဆီ အိမ်မက်နဲ့ ဗီဇာေလျှာက်ေတာ့ နတ်ရုပ်ထုလုပ်ပူေဇာ်ြပီး နတ်နန်းနယ်ပယ်နဲ့ အပိုင်စားေပးလိုက်သတဲ့။ သူ့အေြကာင်းြကားတဲ့ ရခိုင်ကနှမကေလးေရာ တူမကေလး ရှင်နှဲမိပါ မှီခိုသူ ဗီဇာေတွရကုန်ြပီး အိမ်တွင်းနတ်ခုနစ်ေဖာ် ြဖစ်လာြကသတဲ့။ စကားစိမ်းပန်း အလွန်မုန်းြပီး မီးအလင်းေရာင် မြကည့်ချင်လို့ အိမ်ေတွမှာ လိုက်ကာအနီကေလး ကာထားြကရတာတဲ့။ ခုေခတ်ေတာင် သူ့ကို ပသတဲ့အေနနဲ့ ရန်ကုန်မှာ မြကာခန အေမှာင်ချထားေလ့ရှိတယ်ဆိုပဲ။ ကိုးကန့်က ဖုန်ြကားရှင်ြကီးြကားရင် ေလာက်ကိုင်နားမှာ တရုတ်စတိုင် နတ်နန်းြကီးများ ေဆာက်ြပီး ပူေဇာ်ထားဦးမလားမသိ။ ေငါနဲ့ အာြဖစ်ရှင်း တူပါေပလယ် ဆိုြပီးေတာ့။
နတ်ေတွကေတာ့ အပိုင်စားနယ်ပယ်ချင်း တူတာေတာင် လူေတွလို စားကျက်မလုပါဘူး။ ကိုယ့်ပရိသတ်နဲ့ကိုယ် ကိုယ့်ေဖာက်သည်နဲ့ကိုယ်။ သမုဒ္ဒရာေရ တေယာက်တည်း အကုန်မေသာက်နိုင်ပါဘူးလို့ သေဘာထားြကထင်ပါရဲ့။ ပုပ္ပားမှာ ေနာက်ထပ် ပီအာရ်ကျထားတဲ့ နတ်မိသားစု တစ်စုကျန်ပါေသးတယ်။ မစ္စတာဗျတ္တ မစ္စက်ဝဏ္ဏဗျတ္တ နဲ့ သားနှစ်ပါး ေရွှဖျဉ်းစီနီယာ ဂျူနီယာေလ။ ြမန်မာဘုရင်ေတွဆီမှာ စစ်မှုထမ်းြကတဲ့ ေပါ်တူဂီစစ်သည်ေတွ မတိုင်ခင်ကတည်းက ဗျတ်ဝိ နဲ့ ဗျတ္တညီအကိုဟာ ပုဂံြပည့်ရှင် အေနာ်ရထာမင်းထံမှာ မင်းမှုထမ်းအြဖစ် ခစားြကသတဲ့။ ငယ်ငယ်က ပုပ္ပားမှာ ဘုန်းြကီးေကျာင်းသားလုပ်တုန်းက ေဇာ်ဂျီဘာဘီကျူးစားထားမိေတာ့ အင်မတန် သန်စွမ်းတယ်လို့ နံမည်ေကျာ်ပါတယ်။ အေနာ်ရထာမင်း သထံုကိုတိုက်ေတာ့ သူတို့အစွမ်းနဲ့ ြမို့ရိုးကိုဝင်စီးနိုင်တာ လို့ဆိုတယ်။ သို့ေသာ် အကိုလုပ်တဲ့ ဗျတ်ဝိကေတာ့ ချစ်သူမအိုဇာရဲ့ ကွမ်းတယာနဲ့ေရတမှုတ် ေသာက်လိုက်တာ ဗမာေဆးေတွမူးြပီး ကွပ်မျက်ခံလိုက်ရတယ်။
ေအာင်ပွဲနဲ့အတူြပန်လာတဲ့ ဗျတ္တဟာ ခုေခတ် တပ်မေတာ်သားေတွလို ပန်းကံုးစွပ်လို့ အြကိုဆိုခံရမည့်အစား သူကတဖန် ပုဂံသူမယ်မယ်ဖျားတို့ ပန်ဖို့ရာ ပန်းစံုေပါတဲ့ ပုပ္ပားကေန ေန့စဉ်ပန်းဆက်တဲ့ ရာထူးရသွားရှာတယ်။ ဖူးစာေြကာင့်ထင်ပါရဲ့။ ပုပ္ပားသူေလး မယ်ဝဏ္ဏနဲ့ ဆံုပါေလေရာ။ ြမန်မာေတွက သူ့ကို ဘီလူးမပါလို့ဆိုတယ်။ ကိုးကွယ်တဲ့သူေတွကေတာ့ ချစ်စနိုးနဲ့ ဘီလူးေပမယ့် လူသားစားဘီလူးမဟုတ်ပါဘူး။ ပန်းဝတ်မှုန်ေတွကိုသာစားတဲ့ ပန်းစားဘီလူးပါလို့ဆိုတယ်။ တချို့မာမီေတွ ကွန့်ချက်များ မနူဟာမင်းရဲ့ နှမအရင်း၊ ေတာမှီဥပုသ်ြပုရာမှာ သူများမေနှာက်ယှက်နိုင်ေအာင် ဖူးစာရှင်မှတပါး ဘီလူးအသွင် ြမင်ေစသတည်းလို့ အဓိဋ္ဌာန်ထားတာပါတဲ့။ ဖူးစာရှင်ကေတာ့ ချွင်းချက်ေပါ့ေနာ်။ ရိုမန်းတစ်ဥပုသ်ပဲ။
ဘာပဲေြပာေြပာ သုနာပရန္တလို့ေခါ်တဲ့ ြမစ်အေနာက်ဘက်ကမ်းက ေရွှစက်ေတာ် စက္ကိန်းတဲ ဘုရားသမိုင်းေတွမှာ၊ တမ္ပဒီပလို့ေခါ်တဲ့ ြမစ်အေရှ့ဘက်က ြမသလွန်၊ မန္တေလးေတာင် ဘုရားသမိုင်းေတွမှာ၊ သေရေခတ္တရာ လို့ေခါ်တဲ့ ေတာင်တွင်းြကီးဝန်းကျင် ပျူနိုင်ငံသမိုင်းေြကာင်း ဒဏ္ဍာရီေတွမှာပါ ဘီလူးဇာတ်ေကာင်ေတွ ေတာ်ေတာ်များများ ပါေနခဲ့တာမို့ အခါအခွင့်သင့်တုန်း နည်းနည်း လိပ်ပတ်လည်ေအာင် ရှင်းြပပါ့မယ်။ တေကာင်းဘုရင်က စူဠာသမ္ပဝ မဟာသမ္ပဝလို့ေခါ်တဲ့ စတီဗီဝမ်းဒါး ညီအကိုကိုေမွးတဲ့အခါ ဒုက္ခိတေမွးရပမလားဆိုြပီး အရွယ်မေရာက်တေရာက်မှာ ေဖာင်ေပါ်စားေရရိက္ခာ အြပည့်အစံုတင်လို့ ဧရာဝတီြမစ်ထဲ ေမျှာလိုက်ြပန်သတဲ့။ ေမျှာသလားေတာ့ မေမးနဲ့ေနာ်။ ြမစ်လယ်မှာေဖာင်ေတာ်နဲ့ ညီေနာင်နှစ်ပါး ပွဲေတာ်တည်ရာကို ဘယ်သူမှ မြမင်ြကဘူးဟဲ့လို့ လာအလစ်သုတ် ကျီစားတာကေတာ့ စန္ဒမူခိ လို့ေခါ်တဲ့ ဘီလူးမကေလးေပါ့။ သူ့ခမျာ ငတ်ြကီးကျလို့ လာခိုးစားတာေတာ့ ဟုတ်ဟန်မတူပါဘူး။
မင်းသားေချာကေလးေတွ ကိုယ့်ကို မြမင်ရှာဘူးဆိုြပီး အပျိုြကီးတို့ဘာဝ သူမသိငါပိုး လာလုပ်ဟန်တူပါတယ်။ ဒါလည်းဖူးစာလို့ ေြပာရမှာပဲ။ မျက်မြမင်ဟင်းခွက်ေတာင် လူမိေအာင်နှိုက်ြပီး ေလျှာ်ေြကးေတာင်းေတာ့မှ ပညာေတွထုတ်သံုးြပီး ေဆးကုေပးလိုက်တာ ြမင်ေစသတည်း ြဖစ်သွားေရာတဲ့။ စကုတဲ့ေနရာကို စကု လို့ေခါ်ြပီး စလင်းတဲ့ေနရာကိုေတာ့ စလင်း လို့ေခါ်သတဲ့။ ြမစ်အေြကအညာနဲ့ေတာ့ ြပန်မြကည့်နဲ့ေနာ်။ မယံုရင် ပံုြပင်လို့သာ မှတ်လိုက်။ ဒီမိန်းမဇာတ်လမ်းက ဆက်ရဦးမှာ။ အဲဒီေဖာင်ေအာက်စုန်သွားရင် ေရလာခပ်တဲ့ ေဗဒါရီနဲ့ဆံုြပီး သေရေခတ္တရာ တည်ရဦးမှာ။ ရွာစားေကျာ် စိန်ေဗဒါြကီး ေဗဒါေမာင်ကေလး ြဖစ်လာတာေတာင် ဒီဇာတ်လမ်းကေလးက မေဗဒါ ေရခပ်ြပန်ေစာလို့ ဘရေသ့ြကီးကေမးတဲ့ “ေဗဒါ ဟဲ့ ေဗဒါ။ နင့်ဗူးကို ဘယ်သူချဲ့ ေြပာဟဲ့ေဗဒါ မေဗဒါ” ဆိုတဲ့ သီချင်းကေလး အတီးေကာင်းလွန်းလို့ ေမာင်ကေလး အမည်ေပျာက်ြပီး စိန်ေဗဒါ ရယ်လို့ ြဖစ်လာပါသတဲ့။
မင်းသားညီအကိုနဲ့ ကိုရီးယားကားရိုက်ေနတဲ့ စန္ဒမုခိဟာ ြမတ်စွာဘုရားရှင် သုနာပရန္တတိုင်းကို ြကွလာတာကို မသိလိုက်ဘူးတဲ့။ ဟိုမှာြဖင့် မန်းစက်ေတာ် ေတာင်ေပါ်မှာ မုဆိုးြကီး လုဒ္ဒက က စက်ေတာ်ရာအစံုကိုလည်း ဆုပန်ြပိးြပီ။ သူ့အကိုေတွြဖစ်တဲ့ ေဘာေသာနဲ့ေဘာေကျာ် ဘီလူးညီေနာင် (အဲဒီေခတ်ကတည်းက ြမန်မာေဘာလံုးအသင်း ရှိခဲ့ဟန်တူရဲ့) ကလည်း ဘုရားရှင်ကျိန်းစက်ရန် ြမသားသလွန်ေတာ်ကို လှူဒါန်းြပီးေနြပီး ဆုေတွပန်ြပီးေနြပီ။ ဒီေတာ့မှ သူ့ကိုေတာင် သတိမရြကရေကာင်းလားလို့ စိတ်ေကာက်ြပီး ဘုရားရှင် မန္တေလးေတာင်ြကွချီတဲ့ဆီ အူယားဖားယား အမီလိုက်လို့ လှူစရာလည်း ဘာမှ မပါတာနဲ့ ကိုယ့်ချမ်းသာတဲ့ပစ္စည်း သားြမတ်အစံုကို ြဖတ်လို့ လှူဒါန်းရင်း ေယာကင်္ျားဆု ပန်လိုက်တာ ဘုရားရှင်က ေနာင်အခါ ဤအရပ်၌ သာသနာကို ချီးေြမှာက်မည့် မင်းေကာင်းတစ်ပါးြဖစ်လတ္တံ့ လို့ လက်ညှိုးြကီးညွှန်ြပီး ဗျာဒိတ်ေပးေတာ်မူသတဲ့ကွယ်။ မင်းတုန်းမင်းြကီး ေြပာတာပဲ။ မယံု သူ့သာ လိုက်ေမးေချေတာ့။ အရက်သမားေတွ မေသာက်ေတာ့ဘူး။ ဘုရားလှူလိုက်ြပီ ဆိုတာထက်ေတာင် ဆိုးေသးေနာ်။ လှူစရာ ရှားလို့။
ခုေတာ့ ဒီမိန်းမ ဆာဂျင်ြဖစ်ေနမလား မဆိုနိုင်ဘူး။ ကမ္ဘာမှာ အေစာဆံုး ရင်သားြဖတ်ေတာက် ခွဲစိတ်မှုကို သူကစခဲ့တာရယ်။ မျက်ြကည်လွှာ အစားထိုးတာကို ေအာင်ြမင်စွာ ခွဲစိတ်တတ် ေနတာရယ်ေြကာင့်ေလ။ သူ့အကို ေဘာညီေနာင်ကေတာ့ ဘုရားရှင် ချန်ရစ်တဲ့ ြမသားသလွန်ေတာ်ကို ဘုရားတည်ဖို့ ြကိုးစားရာမှာ ဘီလူးဘဝနဲ့ဆိုရင် ဘုရားတကာပါမစ် မရလို့ ေနာင်ဘဝကျကာမှ လူအြဖစ်နဲ့ သာထွန်းြပန့်ကို ေလျှာက်လွှာတင်ြပီး ြမစ်အေရှ့ဘက်ကမ်းမှာ ြမသလွန်ေစတီ တည်ခွင့်ရြကသတဲ့ကွယ်။ မယ်ဝဏ္ဏက စလိုက်မိတာ ပုပ္ပားကနယ်ေကျာ်ြပီး ေရွှစက်ေတာ် စက္ကိန်းတဲ ြမသလွန်ေတွေတာင် ေရာက်ကုန်ြပီ။ ေတာ်ပါေသးရဲ့ ။ သေရေခတ္တရာမှာ ဘုရားမရှိေပလို့။ နို့မို့ ေမာရဦးမယ်။
ြခံုြကည့်လိုက်ရင် အဲဒီေခတ်အခါက အဲဒီအရပ်ေဒသမှာ ေနခဲ့ြကတဲ့ စရိုက်ြကမ်းြကမ်း အရုပ်ဆိုးဆိုး လူေတွကို သူတို့နဲ့ ဇာတ်မတူတဲ့သူေတွက ဘီလူးရိုး စုန်းရိုး ရိုးြကဟန်တူပါရဲ့။ ကပ္ပလီများလိုေနမှာေပါ့။ ခုေတာ့လည်း ေသွးေတွ ေနှာရင်း ေချာလာလိုက်ြကတာ။ မယံုရင် ပရိုဖိုင်းပစ်ချာမှာသာ ြကည့်ေပေတာ့။ (ဤကားေြကာ်ြငာ)။ အယူဝါဒ အစွဲအလန်းကို မသိနားမလည်မှုနဲ့ ရှုြမင်တဲ့အခါ အဲသလိုပဲ အထင်မှား အြမင်မှားေတွ ြဖစ်တတ်တယ်ဗျ။ ကိုယ်ေတွ့ဇာတ်လမ်းတစ်ပုဒ်ေြပာြပပါ့မယ်။ ကျွန်ေတာ့်အဖွားေလး (အေဖ့အေဒါ်) ဟာ ကျွန်ေတာ်တို့ လူမှန်းသိစကတည်းက ရွာမှာ အိမ်ထဲတင် သီးသန့်အေဆာင်ကေလးနဲ့ အြပင်ထုတ်ြပီး သီးြခားခွဲေနတယ်။ သူ့ေယာကင်္ျား၊ သားရင်း သမီးရင်းများနဲ့ေတာင် တအိုးတည်း တခွက်တည်း မစားဘူး။ ဘယ်သူနဲ့မှလည်း အေခါ်အေြပာ အသွားအလာ မလုပ်ဘူး။
ရွာကလူေတွကလည်း သူ့အနား ဘယ်သူမှ မကပ်ဘူး။ အငယ်ဆံုးကေလး ေမွးေတာ့ မီးတွင်းြကီးမှာ ငပိဆားြပားကိုင်လို့ ကိုယ်ပျက်ြပီး နူသွားတာတဲ့။ ကျွန်ေတာ်တို့သွားလည်း အိမ်ထဲကေန လှမ်းနှုတ်ဆက် စကားေြပာတယ်။ ေခါင်းြမီးြခံုြပီး ေချာင်းြကည့်တယ်။ သူ့ရုပ်ကို ကျွန်ေတာ်တို့ ေသေသချာချာ မြမင်ဖူးဘူး။ ဆရာဝန်ြဖစ်ြပီး အေတာ်ြကာမှ ရွာကိုေရာက်တဲ့အခါ ကိုယ်ကလည်း ကျန်းမာေရးဗဟုသုတ ရှိလာြပီဆိုေတာ့ ရဲရဲတင်းတင်း ေခါ်ေြပာနှုတ်ဆက် စကားေြပာြဖစ်တယ်။ စိတ်မေကာင်းလိုက်တာ။ သူ့ေရာဂါ အနူေရာဂါမဟုတ်ဘူးဗျ။ ရူမတွိုက်လို့ေခါ်တဲ့ အဆစ်ေယာင်ေရာဂါေြကာင့် အဆစ်ကေလးေတွ ေယာင်ရွဲ့ ပံုပျက်ြပီး ေြခေချာင်းလက်ေချာင်းကေလးေတွ တိုသလိုစားသလိုြဖစ်ေနတာ။ နာလွန်းေတာ့ အပူေတွေပးရှာတယ် ထင်ပါရဲ့။ ေလာင်ကျွမ်းထားတဲ့ အနာရွတ်ေတွလည်း ပွလို့။ အသက်ခုနစ်ဆယ်နား ကပ်ေနြပီ။ ဒီအချိန်မှာ သူလွန်ခဲ့တဲ့ အချိန်ေတွလည်း ြပန်မရနိုင်ေတာ့ဘူး။ တရွာလံုးကလည်း ရှင်းြပရင် “ဟုတ်လား တို့ေတာ့ သိေပါင်” ဆိုတာထက်ပိုြပီး ေြပာင်းလဲလာမှာ မဟုတ်ေတာ့ဘူး။ ဘီလူးဆိုတာမျိုးဟာလည်း ဒီလိုပဲ ြဖစ်ေနမလားလို့ ေတွးမိတယ်။ ပုပ္ပားကို အလည်ေခါ်ကာမှပဲ ဘီလူးကားြပေနမိြပီ။
ဒီတခါ မယ်ဝဏ္ဏကေလးကို ြမင်ေစချင်တာက ဘီလူးမအေနနဲ့ မဟုတ်ပဲ စစ်သားမယား၊ စစ်သားအေမ အေနနဲ့ ြမင်ြကည့်ရေအာင်။ ေယာကင်္ျားက သထံုက ပိဋကပ်ပင့်ေတာ့ စွမ်းခဲ့သလို သားေတွကလည်း တရုတ်က စွယ်ေတာ်ပင့်ေတာ့ ေကျာ်ခဲ့တာပဲ။ အရွယ်နဲ့မလိုက်ေအာင်ကို စွမ်းပါသတဲ့။ သို့ပါေသာ်ြငား မင်းပါးခစား ေယာက်ျားေကာင်းတို့မည်သည် နန်းစည်းစိမ်ရဲ့ ရန်သတ္တရုြပုအံ့ေသာငှာ မသကင်္ာ၍ ေသာ်လည်းေကာင်း၊ မလိုသူ ေထာက်လှမ်းေရးတို့က ဝိကီလိခ်မှာ ပါပါတယ်လို့ တွန်းြကထိုးြကရင် ေသာ်လည်းေကာင်း ေရှးကြပုဖူး ကုသိုလ်ထူးတို့က မကယ်နိုင်ပါဘူး တဲ့ကွယ်။ ကိုယ်ကသူတို့အတွက် အသက်ေပးလို့ အမှုေတာ်ထမ်းရသလိုပဲ သူတို့ကလည်း နန်းစည်းစိမ်ကို အသက်နဲ့လဲလို့ ကာကွယ်ရတာေပါ့ကွယ်။ ဘာမလဲစရာရှိမလဲ။ ကိုယ့်အသက်မှ မဟုတ်တာ။ လင်ေသ သားေသနဲ့ကံဆိုးမြကီးခမျာ ဘီလူးဘဝကေန နတ်စိမ်းဘဝကိုလည်း ေြပာင်းရြပန်တာပဲ။ ပရိုမိုးရှင်းလား။ ဒိမိုးရှင်းလားေတာင် မသိေတာ့ဘူး။ ထရန်စဖာေတာ့ မဟုတ်ဘူး။ ေနရာတင် ငုတ်တုတ်။
ခုေလာက်ဆို ပုပ္ပားကို ဘာလို့ အိုလံပပ်စ်ေတာင်ေတာ် နဲ့ နှိုင်းသလဲ သေဘာေပါက် ေလာက်ေရာေပါ့။ အဲဒါက နတ်ပဲရှိေသးတာ။ ကျန်ေသးတယ်။ ပုပ္ပားသားေတွ တပံုြကီး။ ဝိဇ္ဇာရှစ်ေသာင်း ဆရာအေပါင်းနဲ့ ထွက်ရပ်ေပါက် ဘိုးေတာ်များ တဲ့၊ မြမင်အပ်ေသာ ပုဂ္ဂိုလ်များမို့သာ ေတာ်ေတာ့တယ်။ နို့မို့ဆို သူတို့ေတွနဲ့ ပုပ္ပားေြမ ေြခချစရာေတာင် ရှိမှာမဟုတ်။ ဦးပရမဝဏ္ဏသိဒ္ဓိေကျာင်းကေတာ့ အထင်ကရေပါ့ဗျာ။ ဘိုးဘိုးေအာင် နဲ့ ဘိုးမင်းေခါင်တို့ကလည်း ဓါတ်ကျရင်ကျသလို ြကွြကွလာေလ့ရှိသတဲ့။ ပုဂံက ရှင်အဇ္ဇေဂါဏလည်းပါဆိုပဲ။ သူ့ကိုလည်း ြမန်မာေတွ ကမ္ဘာမှာ ထရန်စ်ပလန့်စခဲ့တာလို့ ဂုဏ်ယူချင် ရေသးတယ်ဗျား။ အမည်မေဖာ်လိုသူ ေဖေဇာ်ဂျီတို့ကလည်း ေဆးလာလာ ကျိတ်ေသးသတဲ့။ ခုေတာ့ ကျန်းမာေရးဝန်ြကီးဋ္ဌာနက ဓါတုေဗဒစစ်ေဆးေရး၊ အစားအစာနှင့်ေဆးဝါးများ မှတ်ပံုတင်ေရးတို့အတွက် ေလာင်းစရာေရမရှိလို့ ေဆးဒါန်းြမင်းသီလာေကျာက်ဖျာြကီးပစ်ြပီး ဟိမဝန္တာြပန်ကုန်ြပီ။
ေတာင်စဉ်ေရမရ ေြပာေနသမျှေတွကို ေဒါက်တာသန်းထွန်းေပတံြကီးနဲ့ေတာ့ လာမတိုင်းနဲ့ေနာ်။ ဧဝံေမသုတံပါ။ သက်ေသရယ်လို့လိုချင်ရင် ဘုရားေတွ ေကျာင်းေတွ နတ်နန်းေတွ ေကျာက်ဖျာေကျာက်ချပ်ေတွပဲ ြပစရာရှိတယ်။ ဟုတ်ဟုတ် မဟုတ်ဟုတ် ပံုြပင်ကေလးနဲ့ လည်ရပတ်ရေတာ့ စိတ်ဝင်စားစရာေကာင်းတာေပါ့။ ယံုတဲ့လူေတွကေတာ့ ယံုလွန်းလို့ ဗိုလ်တေထာင်ဘုရားက ြမနန်းနွယ်ေတာင် အိမ်မက်အေပးေကာင်းတာနဲ့ ညည စတီးလက်ေကာက် လာလာအဆက်ခံရတယ် ဆိုပဲ။ အိမ်မက်လှလှ မက်ပါေစကွယ် လို့ ရီရီခင် သီချင်းေလးနဲ့ ဆုေတာင်းေပးလိုက်ပါကွယ်။ အယူသည်းတာ ယုတ္တိမရှိတာေတွ နားမေထာင်ချင်ပါဘူး။ လက်ေတွ့ကိုမှ ြကိုက်သပဆိုရင်ေတာ့ ေတာင်မြကီးေပါ်မှာ ဖွင့်ထားတဲ့ ပုပ္ပားေမာင်တိန်ရီေဆာ့မှာတည်း ြပာလဲ့လဲ့ ေရကုးကန်ကေလးမှာ စိမ်ြပီး ရှမ်ပိန်ကေလး ဘီယာကေလးနဲ့ ြငိမ့်ေချဗျာ။ ကျုပ်လည်း ဓါတ်ပံုထဲေတာ့ ြမင်ဖူးတယ်။ ေဈးြကီးလွန်းလို့ အနားမကပ်နိုင်ဘူး။ ြမန်မာပီပီ ကိုယ်နဲ့တန်ရာတန်ရာ ဒဏ္ဍာရီပုပ္ပားပဲ ေြပာတတ်တယ်။ ကျန်တာေတာ့ ကိုသုေမာင်ေြပာတာ ဆက်နားေထာင်ြကည့်။
တို့တိုင်းဌာနီ တို့ြမန်မာြပည်ဝယ် ေပေလးေထာင်ေကျာ် ြမင့်ေခါင် ေတာင်ေတာ် ေရွှပုပ္ပားရယ်။
[(ြကည်နူးဖွယ် ေရွှရည်တိမ် ေတာင်ေတာ်ပုပ္ပား စိမ်းနုြပာညို ရွှန်းရွှန်းစိုတယ်) ၂ ။ (ဂန္ဓမာေတာင် ပံုေဆာင်နိုင်ဖွယ်) ၂ ။ သံုးလံုးေတာင်ထွဋ် ယှဉ်ြပိုင်ကာရယ် ဖိုခေနာက်ဆိုင် တည်ေနပါတယ်။ (ဖူးညွန့်စိမ်းလန်း နွယ်ပန်းဆန်းြကယ်) ၂ ။ အံ့မခန်းေလာက်ဖွယ် အသွယ်သွယ် ေရွှပုပ္ပား ပုပ္ပားေတာင်ြမတ်ဝယ်] ၂ ။
(ပန်းပဲေမာင်တင့်တယ် နတ်ေမာင်နှမရယ် ေပျာ်စံြမန်းတဲ့ နတ်နန်းြကီးလည်း ရှိရာဌာနတကယ်) ၂ ။ ေပါက္ကံြပည်ကို ပန်းေတာ်ဆက်တဲ့ ကိုဗျတ္တနဲ့ မယ်ဝဏ္ဏတို့ တူစံုေမာင်မယ် ချစ်ြကိုးသွယ်ေနှာင် ေရွှဖျဉ်းညီေနာင် ဖွားရာေဒသဝယ်။
(ပုပ္ပား ပုပ္ပား ေတာင်ေတာ် ေရွှပုပ္ပား) ၂ ။ ပုပ္ပားရယ်သာ လာချင်ပါရဲ့ေလး။
[(စကားပွင့် ဂမုန်းရယ် အများြဖင့်သံုးတယ်။ ပုပ္ပားေတာင်ြမတ်ေတာင်ကလပ်ဝယ် ဝိဇ္ဇာတပသီ ေဇာ်ဂျီေတွ ေဆးကျိတ်ပါတယ်) ၂ ။ စိမ့်စမ်းေရတံခွန် ခိုစဲကွန်းနဲ့ ေကျာက်နွားသိုးကိုးေကာင်ရှိပါတယ်] ၂ ။
(ပန်းပဲေမာင်တင့်တယ် နတ်ေမာင်နှမရယ် ေပျာ်စံြမန်းတဲ့ နတ်နန်းြကီးလည်း ရှိရာဌာနတကယ်) ၂ ။ ေပါက္ကံြပည်ကို ပန်းေတာ်ဆက်တဲ့ ကိုဗျတ္တနဲ့ မယ်ဝဏ္ဏတို့ တူစံုေမာင်မယ် ချစ်ြကိုးသွယ်ေနှာင် ေရွှဖျဉ်းညီေနာင် ဖွားရာေဒသဝယ်။
အံတီထား ဆိုထားတာေပါ့။ ြမန်မာေတွအတွက် ကံေကာင်းတာကေတာ့ အဲဒီမီးေတာင်ြကီးဟာ ကာရာကာတိုးဝါးရုပ်ရှင်ထဲကလို ေချာ်ရည်ေတွ မီးလျှံေတွနဲ့ ဘယ်ေတာ့ေပါက်ကွဲမလဲလို့ ထိတ်လန့်ေနစရာမလိုတဲ့ မီးြငိမ်းေတာင်ြကီး ြဖစ်ပါတယ်။ မိုးေခါင်ေရရှားအရပ်မှာ ေတာရိပ်ေတာင်ရိပ်နဲ့ စိမ်းစိမ်းစိုစိုြဖစ်ေနေစတာမို့ ြမန်မာေတွ ချစ်ြကတဲ့ ေတာင်ြကီးပါ။ ေတာင်မြကီးနဲ့ ေတာင်ကလပ် ရယ်လို့ နှစ်ပိုင်းရှိြပီး ထူထပ်တဲ့ ေတာေတာင်နဲ့လိုက်ဖက်စွာ ဒဏ္ဍာရီဇာတ်လမ်းကေလးေတွလည်းရှိခဲ့တာမို့ ပုပ္ပားေတာင်ဟာ ြမန်မာေတွအတွက် ဂရိနတ်ဘုရားများစံရာ အိုလံပပ်စ်ေတာင်ေတာ်နဲ့ မြခားပါဘူး။ ေရွှနတ်ေတာင်လို့လည်းေခါ်ြကြပီး ဝိဇ္ဇာ ေဇာ်ဂျီ တပသီနဲ့ ထွက်ရပ်စံေြပာင်း ဘိုးေတာ်အေပါင်းတို့ရဲ့ နယ်ေြမလည်းြဖစ်ပါသတဲ့။ ြမန်မာစာေပေပါ်စဦးကာလကတည်းက စာဆိုတို့ကို ဖမ်းစားနိုင်တဲ့ ပုပ္ပားေတာင်ြကီး အေြကာင်းကို ဟိုးေရှးေရှး ပုဂံေခတ်ေလာက်ကေရးခဲ့တဲ့ “သိုးကေလ..” အစချီ ေရွှနှင့်ယိုးမှား ပန်းစကား ကဗျာကေလးထဲမှာ ဖတ်ြကည့်နိုင်ပါတယ်။
ေဒါ်ရီသန့်ဆိုခဲ့တဲ့ စကားဝါေြမ သီချင်းကေလးထဲမှာဆိုလည်း ပုပ္ပားရဲ့ သာယာပံုေတွက လွမ်းစရာေကာင်းလိုက်ေလ။ ြမူးြကွသွက်လက်လွန်းလို့ နတ်ပွဲမှန် အဲဒီသီချင်းနဲ့ မကင်းဘူး။ အခုသီချင်းကေလးကေတာ့ ေရွှညာေမာင်ေရးြပီး ဦးချင်းစိန်ဆိုထားတာလို့ ထင်ပါတယ်။ သူက အချက်အလက် ပိုြပည့်စံုတယ်။ ပုပ္ပား လွမ်းေြကာင်းရှိတဲ့သူေတွက ေတာင်းဆိုြကလို့ ကိုသုေမာင် အဆိုနဲ့တင်ေပးလိုက်ပါတယ်။
ပုပ္ပားကို စကားဝါေြမလို့ ေခါ်ြကရတဲ့အေြကာင်းက ေတာင်မြကီး ေတာင်ကလပ် ပတ်ပတ်လည်မှာ စကားစိမ်းစကားဝါပန်းကေလးေတွ ေဝေနေအာင် ပွင့်ြကလို့ပါ။ စကားပွင့်ကေလးေတွကို ဖန်ပုလင်းေလးေတွထဲမှာ ထည့်ြပီး ပုပ္ပားြပန် အမှတ်တရ ဘုရားတင်စရာအေနနဲ့ ေရာင်းြကပါတယ်။ အညာအိမ်က ဘုရားစင်တိုင်းမှာ ေတွ့ရတတ်ြပီး ညှိုးမသွားတတ်ပါဘူး။ ေအာက်အရပ်မှာ တရုတ်စကားလို့ေခါ်တဲ့ ပန်းကိုကျ သူတို့က အေကျာ် လို့ေခါ်တယ် ထင်တယ်။ ြမို့ေတာ် ေမာင်ယဉ်ေအာင်ရဲ့ ပန်းဒဏ္ဍာရီ ထဲက သခင်မ မမဥရဲ့ သရဖီပန်း ဇာတ်ေြကာင်းကေလးလိုပဲ ပုပ္ပားမှာလည်း ေမာင်တင့်တယ်၊ ေဒွးြဖူ ြမတ်လှ တို့ရဲ့ စကားစိမ်းပန်း ဒဏ္ဍာရီရှိခဲ့ပါတယ်။ ဒါေြကာင့် အိမ်တွင်းမင်းမဟာဂီရိ မိသားစုရဲ့ နတ်နန်းြကီးဟာ ပုပ္ပားရဲ့ အထင်ကရ၊ ြမန်မာြပည်တနံတလျားက နတ်ယံုြကည်သူေတွ ဦးခိုက်ရာကွန်းေဆာင်ြကီးြဖစ်ပါတယ်။ တကယ်ေတာ့ ပုပ္ပားမှာနန်းတည်ေပမယ့် သူတို့ဇာတိက တေကာင်းကလာတာပါ။
ေမာင်တင့်တယ်ဟာ နှမေချာကေလး နှစ်ေယာက်ရှိရာမှာ နှစ်ေယာက်စလံုး ရခိုင်ဘုရင် တေကာင်းဘုရင်ေတွက အသီးသီး ေတာ်ေကာက်ေြမှာက်စားခဲ့ြကေပမယ့် အကိုြကီးခမျာ လူစွမ်းေကာင်းရယ်လို့ တိုင်းရပ်ြပည်ေပါ် နံမည်ေကျာ်ြပီး လူထုေမတ္တာကို ရှင်ဘုရင်ထက်ပိုရေလေတာ့ နန်းရပ်ထီးြဖူ လုယူလိမ့်နိုး ယိုးစွပ်ခံရြပီး ေတာပုန်းြကီးဘဝ ေရာက်ရရှာတယ်။ သို့ေသာ်လည်း ဒီလိုေတာခိုသူပုန်ေလာက်ေတာ့ ရှင်ဘုရင်က ဘယ်မှုလိမ့်မလဲကွယ်။ မင်းတို့ပရိယာယ် ေရွှဉာဏ်ြခယ်တဲ့။ နှမကေလးကေနတဆင့် လက်နက်နဲ့ ြငိမ်းချမ်းေရးလဲရေအာင် တဘက်လှည့်နဲ့ နားချခိုင်းေတာ့ နဂိုကမှ အိမ်ကိုလွမ်းေနတဲ့ အကိုြကီးဟာ ေဒါ်ေမလှြမိုင်ရဲ့ “ေရှာင်မေြပးပါနဲ့ ေမာင်ေလးရယ်” ဆိုတဲ့သီချင်းကို နားေယာင်ြပီး အလင်းဝင်လာပါသတဲ့။ အလင်းဝင်တဲ့သူမို့ အလင်းနဲ့ပဲ ဆီးြကိုလိုက်ပါတယ်။ စကားစိမ်းပင်ြကီးေအာက်မှာ မီးပံုြကီးဖိုလို့ ကွပ်မျက်လိုက်သတဲ့။ မြကည့်ရက်တဲ့ နှမကေလးကလည်း မီးပံုထဲခုန်ဆင်းလို့ အတူေသပွဲဝင်ရှာပါေလေရာ။
အဲဒီ စကားစိမ်းပင်ြကီးဟာ လာလာသမျှ လူသူကျွဲနွားတို့ကို ဖမ်းစားေြခာက်လှန့်တာမို့ တေကာင်းဘုရင်လည်း ေြကာက်ေြကာက်နဲ့ တပင်လံုးမီးရှို့ြပီး မီးေလာင်သစ်ငုတ်ြကီးကို ဧရာဝတီြမစ်ထဲေမျှာလိုက်တာ ပုပ္ပားမှာ လာေသာင်တင်သတဲ့။ ဒီအခါကျမှ အနီးအနားက ပုဂံရှင်ဘုရင်ဆီ အိမ်မက်နဲ့ ဗီဇာေလျှာက်ေတာ့ နတ်ရုပ်ထုလုပ်ပူေဇာ်ြပီး နတ်နန်းနယ်ပယ်နဲ့ အပိုင်စားေပးလိုက်သတဲ့။ သူ့အေြကာင်းြကားတဲ့ ရခိုင်ကနှမကေလးေရာ တူမကေလး ရှင်နှဲမိပါ မှီခိုသူ ဗီဇာေတွရကုန်ြပီး အိမ်တွင်းနတ်ခုနစ်ေဖာ် ြဖစ်လာြကသတဲ့။ စကားစိမ်းပန်း အလွန်မုန်းြပီး မီးအလင်းေရာင် မြကည့်ချင်လို့ အိမ်ေတွမှာ လိုက်ကာအနီကေလး ကာထားြကရတာတဲ့။ ခုေခတ်ေတာင် သူ့ကို ပသတဲ့အေနနဲ့ ရန်ကုန်မှာ မြကာခန အေမှာင်ချထားေလ့ရှိတယ်ဆိုပဲ။ ကိုးကန့်က ဖုန်ြကားရှင်ြကီးြကားရင် ေလာက်ကိုင်နားမှာ တရုတ်စတိုင် နတ်နန်းြကီးများ ေဆာက်ြပီး ပူေဇာ်ထားဦးမလားမသိ။ ေငါနဲ့ အာြဖစ်ရှင်း တူပါေပလယ် ဆိုြပီးေတာ့။
နတ်ေတွကေတာ့ အပိုင်စားနယ်ပယ်ချင်း တူတာေတာင် လူေတွလို စားကျက်မလုပါဘူး။ ကိုယ့်ပရိသတ်နဲ့ကိုယ် ကိုယ့်ေဖာက်သည်နဲ့ကိုယ်။ သမုဒ္ဒရာေရ တေယာက်တည်း အကုန်မေသာက်နိုင်ပါဘူးလို့ သေဘာထားြကထင်ပါရဲ့။ ပုပ္ပားမှာ ေနာက်ထပ် ပီအာရ်ကျထားတဲ့ နတ်မိသားစု တစ်စုကျန်ပါေသးတယ်။ မစ္စတာဗျတ္တ မစ္စက်ဝဏ္ဏဗျတ္တ နဲ့ သားနှစ်ပါး ေရွှဖျဉ်းစီနီယာ ဂျူနီယာေလ။ ြမန်မာဘုရင်ေတွဆီမှာ စစ်မှုထမ်းြကတဲ့ ေပါ်တူဂီစစ်သည်ေတွ မတိုင်ခင်ကတည်းက ဗျတ်ဝိ နဲ့ ဗျတ္တညီအကိုဟာ ပုဂံြပည့်ရှင် အေနာ်ရထာမင်းထံမှာ မင်းမှုထမ်းအြဖစ် ခစားြကသတဲ့။ ငယ်ငယ်က ပုပ္ပားမှာ ဘုန်းြကီးေကျာင်းသားလုပ်တုန်းက ေဇာ်ဂျီဘာဘီကျူးစားထားမိေတာ့ အင်မတန် သန်စွမ်းတယ်လို့ နံမည်ေကျာ်ပါတယ်။ အေနာ်ရထာမင်း သထံုကိုတိုက်ေတာ့ သူတို့အစွမ်းနဲ့ ြမို့ရိုးကိုဝင်စီးနိုင်တာ လို့ဆိုတယ်။ သို့ေသာ် အကိုလုပ်တဲ့ ဗျတ်ဝိကေတာ့ ချစ်သူမအိုဇာရဲ့ ကွမ်းတယာနဲ့ေရတမှုတ် ေသာက်လိုက်တာ ဗမာေဆးေတွမူးြပီး ကွပ်မျက်ခံလိုက်ရတယ်။
ေအာင်ပွဲနဲ့အတူြပန်လာတဲ့ ဗျတ္တဟာ ခုေခတ် တပ်မေတာ်သားေတွလို ပန်းကံုးစွပ်လို့ အြကိုဆိုခံရမည့်အစား သူကတဖန် ပုဂံသူမယ်မယ်ဖျားတို့ ပန်ဖို့ရာ ပန်းစံုေပါတဲ့ ပုပ္ပားကေန ေန့စဉ်ပန်းဆက်တဲ့ ရာထူးရသွားရှာတယ်။ ဖူးစာေြကာင့်ထင်ပါရဲ့။ ပုပ္ပားသူေလး မယ်ဝဏ္ဏနဲ့ ဆံုပါေလေရာ။ ြမန်မာေတွက သူ့ကို ဘီလူးမပါလို့ဆိုတယ်။ ကိုးကွယ်တဲ့သူေတွကေတာ့ ချစ်စနိုးနဲ့ ဘီလူးေပမယ့် လူသားစားဘီလူးမဟုတ်ပါဘူး။ ပန်းဝတ်မှုန်ေတွကိုသာစားတဲ့ ပန်းစားဘီလူးပါလို့ဆိုတယ်။ တချို့မာမီေတွ ကွန့်ချက်များ မနူဟာမင်းရဲ့ နှမအရင်း၊ ေတာမှီဥပုသ်ြပုရာမှာ သူများမေနှာက်ယှက်နိုင်ေအာင် ဖူးစာရှင်မှတပါး ဘီလူးအသွင် ြမင်ေစသတည်းလို့ အဓိဋ္ဌာန်ထားတာပါတဲ့။ ဖူးစာရှင်ကေတာ့ ချွင်းချက်ေပါ့ေနာ်။ ရိုမန်းတစ်ဥပုသ်ပဲ။
ဘာပဲေြပာေြပာ သုနာပရန္တလို့ေခါ်တဲ့ ြမစ်အေနာက်ဘက်ကမ်းက ေရွှစက်ေတာ် စက္ကိန်းတဲ ဘုရားသမိုင်းေတွမှာ၊ တမ္ပဒီပလို့ေခါ်တဲ့ ြမစ်အေရှ့ဘက်က ြမသလွန်၊ မန္တေလးေတာင် ဘုရားသမိုင်းေတွမှာ၊ သေရေခတ္တရာ လို့ေခါ်တဲ့ ေတာင်တွင်းြကီးဝန်းကျင် ပျူနိုင်ငံသမိုင်းေြကာင်း ဒဏ္ဍာရီေတွမှာပါ ဘီလူးဇာတ်ေကာင်ေတွ ေတာ်ေတာ်များများ ပါေနခဲ့တာမို့ အခါအခွင့်သင့်တုန်း နည်းနည်း လိပ်ပတ်လည်ေအာင် ရှင်းြပပါ့မယ်။ တေကာင်းဘုရင်က စူဠာသမ္ပဝ မဟာသမ္ပဝလို့ေခါ်တဲ့ စတီဗီဝမ်းဒါး ညီအကိုကိုေမွးတဲ့အခါ ဒုက္ခိတေမွးရပမလားဆိုြပီး အရွယ်မေရာက်တေရာက်မှာ ေဖာင်ေပါ်စားေရရိက္ခာ အြပည့်အစံုတင်လို့ ဧရာဝတီြမစ်ထဲ ေမျှာလိုက်ြပန်သတဲ့။ ေမျှာသလားေတာ့ မေမးနဲ့ေနာ်။ ြမစ်လယ်မှာေဖာင်ေတာ်နဲ့ ညီေနာင်နှစ်ပါး ပွဲေတာ်တည်ရာကို ဘယ်သူမှ မြမင်ြကဘူးဟဲ့လို့ လာအလစ်သုတ် ကျီစားတာကေတာ့ စန္ဒမူခိ လို့ေခါ်တဲ့ ဘီလူးမကေလးေပါ့။ သူ့ခမျာ ငတ်ြကီးကျလို့ လာခိုးစားတာေတာ့ ဟုတ်ဟန်မတူပါဘူး။
မင်းသားေချာကေလးေတွ ကိုယ့်ကို မြမင်ရှာဘူးဆိုြပီး အပျိုြကီးတို့ဘာဝ သူမသိငါပိုး လာလုပ်ဟန်တူပါတယ်။ ဒါလည်းဖူးစာလို့ ေြပာရမှာပဲ။ မျက်မြမင်ဟင်းခွက်ေတာင် လူမိေအာင်နှိုက်ြပီး ေလျှာ်ေြကးေတာင်းေတာ့မှ ပညာေတွထုတ်သံုးြပီး ေဆးကုေပးလိုက်တာ ြမင်ေစသတည်း ြဖစ်သွားေရာတဲ့။ စကုတဲ့ေနရာကို စကု လို့ေခါ်ြပီး စလင်းတဲ့ေနရာကိုေတာ့ စလင်း လို့ေခါ်သတဲ့။ ြမစ်အေြကအညာနဲ့ေတာ့ ြပန်မြကည့်နဲ့ေနာ်။ မယံုရင် ပံုြပင်လို့သာ မှတ်လိုက်။ ဒီမိန်းမဇာတ်လမ်းက ဆက်ရဦးမှာ။ အဲဒီေဖာင်ေအာက်စုန်သွားရင် ေရလာခပ်တဲ့ ေဗဒါရီနဲ့ဆံုြပီး သေရေခတ္တရာ တည်ရဦးမှာ။ ရွာစားေကျာ် စိန်ေဗဒါြကီး ေဗဒါေမာင်ကေလး ြဖစ်လာတာေတာင် ဒီဇာတ်လမ်းကေလးက မေဗဒါ ေရခပ်ြပန်ေစာလို့ ဘရေသ့ြကီးကေမးတဲ့ “ေဗဒါ ဟဲ့ ေဗဒါ။ နင့်ဗူးကို ဘယ်သူချဲ့ ေြပာဟဲ့ေဗဒါ မေဗဒါ” ဆိုတဲ့ သီချင်းကေလး အတီးေကာင်းလွန်းလို့ ေမာင်ကေလး အမည်ေပျာက်ြပီး စိန်ေဗဒါ ရယ်လို့ ြဖစ်လာပါသတဲ့။
မင်းသားညီအကိုနဲ့ ကိုရီးယားကားရိုက်ေနတဲ့ စန္ဒမုခိဟာ ြမတ်စွာဘုရားရှင် သုနာပရန္တတိုင်းကို ြကွလာတာကို မသိလိုက်ဘူးတဲ့။ ဟိုမှာြဖင့် မန်းစက်ေတာ် ေတာင်ေပါ်မှာ မုဆိုးြကီး လုဒ္ဒက က စက်ေတာ်ရာအစံုကိုလည်း ဆုပန်ြပိးြပီ။ သူ့အကိုေတွြဖစ်တဲ့ ေဘာေသာနဲ့ေဘာေကျာ် ဘီလူးညီေနာင် (အဲဒီေခတ်ကတည်းက ြမန်မာေဘာလံုးအသင်း ရှိခဲ့ဟန်တူရဲ့) ကလည်း ဘုရားရှင်ကျိန်းစက်ရန် ြမသားသလွန်ေတာ်ကို လှူဒါန်းြပီးေနြပီး ဆုေတွပန်ြပီးေနြပီ။ ဒီေတာ့မှ သူ့ကိုေတာင် သတိမရြကရေကာင်းလားလို့ စိတ်ေကာက်ြပီး ဘုရားရှင် မန္တေလးေတာင်ြကွချီတဲ့ဆီ အူယားဖားယား အမီလိုက်လို့ လှူစရာလည်း ဘာမှ မပါတာနဲ့ ကိုယ့်ချမ်းသာတဲ့ပစ္စည်း သားြမတ်အစံုကို ြဖတ်လို့ လှူဒါန်းရင်း ေယာကင်္ျားဆု ပန်လိုက်တာ ဘုရားရှင်က ေနာင်အခါ ဤအရပ်၌ သာသနာကို ချီးေြမှာက်မည့် မင်းေကာင်းတစ်ပါးြဖစ်လတ္တံ့ လို့ လက်ညှိုးြကီးညွှန်ြပီး ဗျာဒိတ်ေပးေတာ်မူသတဲ့ကွယ်။ မင်းတုန်းမင်းြကီး ေြပာတာပဲ။ မယံု သူ့သာ လိုက်ေမးေချေတာ့။ အရက်သမားေတွ မေသာက်ေတာ့ဘူး။ ဘုရားလှူလိုက်ြပီ ဆိုတာထက်ေတာင် ဆိုးေသးေနာ်။ လှူစရာ ရှားလို့။
ခုေတာ့ ဒီမိန်းမ ဆာဂျင်ြဖစ်ေနမလား မဆိုနိုင်ဘူး။ ကမ္ဘာမှာ အေစာဆံုး ရင်သားြဖတ်ေတာက် ခွဲစိတ်မှုကို သူကစခဲ့တာရယ်။ မျက်ြကည်လွှာ အစားထိုးတာကို ေအာင်ြမင်စွာ ခွဲစိတ်တတ် ေနတာရယ်ေြကာင့်ေလ။ သူ့အကို ေဘာညီေနာင်ကေတာ့ ဘုရားရှင် ချန်ရစ်တဲ့ ြမသားသလွန်ေတာ်ကို ဘုရားတည်ဖို့ ြကိုးစားရာမှာ ဘီလူးဘဝနဲ့ဆိုရင် ဘုရားတကာပါမစ် မရလို့ ေနာင်ဘဝကျကာမှ လူအြဖစ်နဲ့ သာထွန်းြပန့်ကို ေလျှာက်လွှာတင်ြပီး ြမစ်အေရှ့ဘက်ကမ်းမှာ ြမသလွန်ေစတီ တည်ခွင့်ရြကသတဲ့ကွယ်။ မယ်ဝဏ္ဏက စလိုက်မိတာ ပုပ္ပားကနယ်ေကျာ်ြပီး ေရွှစက်ေတာ် စက္ကိန်းတဲ ြမသလွန်ေတွေတာင် ေရာက်ကုန်ြပီ။ ေတာ်ပါေသးရဲ့ ။ သေရေခတ္တရာမှာ ဘုရားမရှိေပလို့။ နို့မို့ ေမာရဦးမယ်။
ြခံုြကည့်လိုက်ရင် အဲဒီေခတ်အခါက အဲဒီအရပ်ေဒသမှာ ေနခဲ့ြကတဲ့ စရိုက်ြကမ်းြကမ်း အရုပ်ဆိုးဆိုး လူေတွကို သူတို့နဲ့ ဇာတ်မတူတဲ့သူေတွက ဘီလူးရိုး စုန်းရိုး ရိုးြကဟန်တူပါရဲ့။ ကပ္ပလီများလိုေနမှာေပါ့။ ခုေတာ့လည်း ေသွးေတွ ေနှာရင်း ေချာလာလိုက်ြကတာ။ မယံုရင် ပရိုဖိုင်းပစ်ချာမှာသာ ြကည့်ေပေတာ့။ (ဤကားေြကာ်ြငာ)။ အယူဝါဒ အစွဲအလန်းကို မသိနားမလည်မှုနဲ့ ရှုြမင်တဲ့အခါ အဲသလိုပဲ အထင်မှား အြမင်မှားေတွ ြဖစ်တတ်တယ်ဗျ။ ကိုယ်ေတွ့ဇာတ်လမ်းတစ်ပုဒ်ေြပာြပပါ့မယ်။ ကျွန်ေတာ့်အဖွားေလး (အေဖ့အေဒါ်) ဟာ ကျွန်ေတာ်တို့ လူမှန်းသိစကတည်းက ရွာမှာ အိမ်ထဲတင် သီးသန့်အေဆာင်ကေလးနဲ့ အြပင်ထုတ်ြပီး သီးြခားခွဲေနတယ်။ သူ့ေယာကင်္ျား၊ သားရင်း သမီးရင်းများနဲ့ေတာင် တအိုးတည်း တခွက်တည်း မစားဘူး။ ဘယ်သူနဲ့မှလည်း အေခါ်အေြပာ အသွားအလာ မလုပ်ဘူး။
ရွာကလူေတွကလည်း သူ့အနား ဘယ်သူမှ မကပ်ဘူး။ အငယ်ဆံုးကေလး ေမွးေတာ့ မီးတွင်းြကီးမှာ ငပိဆားြပားကိုင်လို့ ကိုယ်ပျက်ြပီး နူသွားတာတဲ့။ ကျွန်ေတာ်တို့သွားလည်း အိမ်ထဲကေန လှမ်းနှုတ်ဆက် စကားေြပာတယ်။ ေခါင်းြမီးြခံုြပီး ေချာင်းြကည့်တယ်။ သူ့ရုပ်ကို ကျွန်ေတာ်တို့ ေသေသချာချာ မြမင်ဖူးဘူး။ ဆရာဝန်ြဖစ်ြပီး အေတာ်ြကာမှ ရွာကိုေရာက်တဲ့အခါ ကိုယ်ကလည်း ကျန်းမာေရးဗဟုသုတ ရှိလာြပီဆိုေတာ့ ရဲရဲတင်းတင်း ေခါ်ေြပာနှုတ်ဆက် စကားေြပာြဖစ်တယ်။ စိတ်မေကာင်းလိုက်တာ။ သူ့ေရာဂါ အနူေရာဂါမဟုတ်ဘူးဗျ။ ရူမတွိုက်လို့ေခါ်တဲ့ အဆစ်ေယာင်ေရာဂါေြကာင့် အဆစ်ကေလးေတွ ေယာင်ရွဲ့ ပံုပျက်ြပီး ေြခေချာင်းလက်ေချာင်းကေလးေတွ တိုသလိုစားသလိုြဖစ်ေနတာ။ နာလွန်းေတာ့ အပူေတွေပးရှာတယ် ထင်ပါရဲ့။ ေလာင်ကျွမ်းထားတဲ့ အနာရွတ်ေတွလည်း ပွလို့။ အသက်ခုနစ်ဆယ်နား ကပ်ေနြပီ။ ဒီအချိန်မှာ သူလွန်ခဲ့တဲ့ အချိန်ေတွလည်း ြပန်မရနိုင်ေတာ့ဘူး။ တရွာလံုးကလည်း ရှင်းြပရင် “ဟုတ်လား တို့ေတာ့ သိေပါင်” ဆိုတာထက်ပိုြပီး ေြပာင်းလဲလာမှာ မဟုတ်ေတာ့ဘူး။ ဘီလူးဆိုတာမျိုးဟာလည်း ဒီလိုပဲ ြဖစ်ေနမလားလို့ ေတွးမိတယ်။ ပုပ္ပားကို အလည်ေခါ်ကာမှပဲ ဘီလူးကားြပေနမိြပီ။
ဒီတခါ မယ်ဝဏ္ဏကေလးကို ြမင်ေစချင်တာက ဘီလူးမအေနနဲ့ မဟုတ်ပဲ စစ်သားမယား၊ စစ်သားအေမ အေနနဲ့ ြမင်ြကည့်ရေအာင်။ ေယာကင်္ျားက သထံုက ပိဋကပ်ပင့်ေတာ့ စွမ်းခဲ့သလို သားေတွကလည်း တရုတ်က စွယ်ေတာ်ပင့်ေတာ့ ေကျာ်ခဲ့တာပဲ။ အရွယ်နဲ့မလိုက်ေအာင်ကို စွမ်းပါသတဲ့။ သို့ပါေသာ်ြငား မင်းပါးခစား ေယာက်ျားေကာင်းတို့မည်သည် နန်းစည်းစိမ်ရဲ့ ရန်သတ္တရုြပုအံ့ေသာငှာ မသကင်္ာ၍ ေသာ်လည်းေကာင်း၊ မလိုသူ ေထာက်လှမ်းေရးတို့က ဝိကီလိခ်မှာ ပါပါတယ်လို့ တွန်းြကထိုးြကရင် ေသာ်လည်းေကာင်း ေရှးကြပုဖူး ကုသိုလ်ထူးတို့က မကယ်နိုင်ပါဘူး တဲ့ကွယ်။ ကိုယ်ကသူတို့အတွက် အသက်ေပးလို့ အမှုေတာ်ထမ်းရသလိုပဲ သူတို့ကလည်း နန်းစည်းစိမ်ကို အသက်နဲ့လဲလို့ ကာကွယ်ရတာေပါ့ကွယ်။ ဘာမလဲစရာရှိမလဲ။ ကိုယ့်အသက်မှ မဟုတ်တာ။ လင်ေသ သားေသနဲ့ကံဆိုးမြကီးခမျာ ဘီလူးဘဝကေန နတ်စိမ်းဘဝကိုလည်း ေြပာင်းရြပန်တာပဲ။ ပရိုမိုးရှင်းလား။ ဒိမိုးရှင်းလားေတာင် မသိေတာ့ဘူး။ ထရန်စဖာေတာ့ မဟုတ်ဘူး။ ေနရာတင် ငုတ်တုတ်။
ခုေလာက်ဆို ပုပ္ပားကို ဘာလို့ အိုလံပပ်စ်ေတာင်ေတာ် နဲ့ နှိုင်းသလဲ သေဘာေပါက် ေလာက်ေရာေပါ့။ အဲဒါက နတ်ပဲရှိေသးတာ။ ကျန်ေသးတယ်။ ပုပ္ပားသားေတွ တပံုြကီး။ ဝိဇ္ဇာရှစ်ေသာင်း ဆရာအေပါင်းနဲ့ ထွက်ရပ်ေပါက် ဘိုးေတာ်များ တဲ့၊ မြမင်အပ်ေသာ ပုဂ္ဂိုလ်များမို့သာ ေတာ်ေတာ့တယ်။ နို့မို့ဆို သူတို့ေတွနဲ့ ပုပ္ပားေြမ ေြခချစရာေတာင် ရှိမှာမဟုတ်။ ဦးပရမဝဏ္ဏသိဒ္ဓိေကျာင်းကေတာ့ အထင်ကရေပါ့ဗျာ။ ဘိုးဘိုးေအာင် နဲ့ ဘိုးမင်းေခါင်တို့ကလည်း ဓါတ်ကျရင်ကျသလို ြကွြကွလာေလ့ရှိသတဲ့။ ပုဂံက ရှင်အဇ္ဇေဂါဏလည်းပါဆိုပဲ။ သူ့ကိုလည်း ြမန်မာေတွ ကမ္ဘာမှာ ထရန်စ်ပလန့်စခဲ့တာလို့ ဂုဏ်ယူချင် ရေသးတယ်ဗျား။ အမည်မေဖာ်လိုသူ ေဖေဇာ်ဂျီတို့ကလည်း ေဆးလာလာ ကျိတ်ေသးသတဲ့။ ခုေတာ့ ကျန်းမာေရးဝန်ြကီးဋ္ဌာနက ဓါတုေဗဒစစ်ေဆးေရး၊ အစားအစာနှင့်ေဆးဝါးများ မှတ်ပံုတင်ေရးတို့အတွက် ေလာင်းစရာေရမရှိလို့ ေဆးဒါန်းြမင်းသီလာေကျာက်ဖျာြကီးပစ်ြပီး ဟိမဝန္တာြပန်ကုန်ြပီ။
ေတာင်စဉ်ေရမရ ေြပာေနသမျှေတွကို ေဒါက်တာသန်းထွန်းေပတံြကီးနဲ့ေတာ့ လာမတိုင်းနဲ့ေနာ်။ ဧဝံေမသုတံပါ။ သက်ေသရယ်လို့လိုချင်ရင် ဘုရားေတွ ေကျာင်းေတွ နတ်နန်းေတွ ေကျာက်ဖျာေကျာက်ချပ်ေတွပဲ ြပစရာရှိတယ်။ ဟုတ်ဟုတ် မဟုတ်ဟုတ် ပံုြပင်ကေလးနဲ့ လည်ရပတ်ရေတာ့ စိတ်ဝင်စားစရာေကာင်းတာေပါ့။ ယံုတဲ့လူေတွကေတာ့ ယံုလွန်းလို့ ဗိုလ်တေထာင်ဘုရားက ြမနန်းနွယ်ေတာင် အိမ်မက်အေပးေကာင်းတာနဲ့ ညည စတီးလက်ေကာက် လာလာအဆက်ခံရတယ် ဆိုပဲ။ အိမ်မက်လှလှ မက်ပါေစကွယ် လို့ ရီရီခင် သီချင်းေလးနဲ့ ဆုေတာင်းေပးလိုက်ပါကွယ်။ အယူသည်းတာ ယုတ္တိမရှိတာေတွ နားမေထာင်ချင်ပါဘူး။ လက်ေတွ့ကိုမှ ြကိုက်သပဆိုရင်ေတာ့ ေတာင်မြကီးေပါ်မှာ ဖွင့်ထားတဲ့ ပုပ္ပားေမာင်တိန်ရီေဆာ့မှာတည်း ြပာလဲ့လဲ့ ေရကုးကန်ကေလးမှာ စိမ်ြပီး ရှမ်ပိန်ကေလး ဘီယာကေလးနဲ့ ြငိမ့်ေချဗျာ။ ကျုပ်လည်း ဓါတ်ပံုထဲေတာ့ ြမင်ဖူးတယ်။ ေဈးြကီးလွန်းလို့ အနားမကပ်နိုင်ဘူး။ ြမန်မာပီပီ ကိုယ်နဲ့တန်ရာတန်ရာ ဒဏ္ဍာရီပုပ္ပားပဲ ေြပာတတ်တယ်။ ကျန်တာေတာ့ ကိုသုေမာင်ေြပာတာ ဆက်နားေထာင်ြကည့်။
တို့တိုင်းဌာနီ တို့ြမန်မာြပည်ဝယ် ေပေလးေထာင်ေကျာ် ြမင့်ေခါင် ေတာင်ေတာ် ေရွှပုပ္ပားရယ်။
[(ြကည်နူးဖွယ် ေရွှရည်တိမ် ေတာင်ေတာ်ပုပ္ပား စိမ်းနုြပာညို ရွှန်းရွှန်းစိုတယ်) ၂ ။ (ဂန္ဓမာေတာင် ပံုေဆာင်နိုင်ဖွယ်) ၂ ။ သံုးလံုးေတာင်ထွဋ် ယှဉ်ြပိုင်ကာရယ် ဖိုခေနာက်ဆိုင် တည်ေနပါတယ်။ (ဖူးညွန့်စိမ်းလန်း နွယ်ပန်းဆန်းြကယ်) ၂ ။ အံ့မခန်းေလာက်ဖွယ် အသွယ်သွယ် ေရွှပုပ္ပား ပုပ္ပားေတာင်ြမတ်ဝယ်] ၂ ။
(ပန်းပဲေမာင်တင့်တယ် နတ်ေမာင်နှမရယ် ေပျာ်စံြမန်းတဲ့ နတ်နန်းြကီးလည်း ရှိရာဌာနတကယ်) ၂ ။ ေပါက္ကံြပည်ကို ပန်းေတာ်ဆက်တဲ့ ကိုဗျတ္တနဲ့ မယ်ဝဏ္ဏတို့ တူစံုေမာင်မယ် ချစ်ြကိုးသွယ်ေနှာင် ေရွှဖျဉ်းညီေနာင် ဖွားရာေဒသဝယ်။
(ပုပ္ပား ပုပ္ပား ေတာင်ေတာ် ေရွှပုပ္ပား) ၂ ။ ပုပ္ပားရယ်သာ လာချင်ပါရဲ့ေလး။
[(စကားပွင့် ဂမုန်းရယ် အများြဖင့်သံုးတယ်။ ပုပ္ပားေတာင်ြမတ်ေတာင်ကလပ်ဝယ် ဝိဇ္ဇာတပသီ ေဇာ်ဂျီေတွ ေဆးကျိတ်ပါတယ်) ၂ ။ စိမ့်စမ်းေရတံခွန် ခိုစဲကွန်းနဲ့ ေကျာက်နွားသိုးကိုးေကာင်ရှိပါတယ်] ၂ ။
(ပန်းပဲေမာင်တင့်တယ် နတ်ေမာင်နှမရယ် ေပျာ်စံြမန်းတဲ့ နတ်နန်းြကီးလည်း ရှိရာဌာနတကယ်) ၂ ။ ေပါက္ကံြပည်ကို ပန်းေတာ်ဆက်တဲ့ ကိုဗျတ္တနဲ့ မယ်ဝဏ္ဏတို့ တူစံုေမာင်မယ် ချစ်ြကိုးသွယ်ေနှာင် ေရွှဖျဉ်းညီေနာင် ဖွားရာေဒသဝယ်။
0 comments:
Post a Comment