• “​​ေရွှအင်း​​ဝ / ဝင်း​​ဦး​​၊​ တင်တင်ြမ”

    ​​ေဒါ်​​ေမရှင်ဆိုခဲ့​​တဲ့​​ ဒီသီချင်း​​က​​ေလး​​ဟာ ဆရာြကီး​​ ​​ေအဝမ်း​​ဆရာညှာ ရဲ့​​ လက်ရာ ြဖစ်ပါတယ်။ ကိုဝင်း​​ဦး​​ နဲ့​​ ​​ေဒါ်တင်တင်ြမတို့​​ ြပန်ဆိုလိုက်တဲ့​​အခါမှာလည်း​​ အ​​ေတာ် လူြကိုက်များ​​ခဲ့​​တဲ့​​ သီချင်း​​က​​ေလး​​ပါ။ ပထဝီ သမိုင်း​​​ေနာက်ခံတင်မက ရှုခင်း​​ရှုကွက်များ​​ပါ မကျန်ရ​​ေစရံုတင်မဟုတ်ပါဘူး​​။ ကိုယ့​်​မင်း​​ကိုယ့​်​ချင်း​​နဲ့​​ ​​ေနထိုင်ခဲ့​​ြကတဲ့​​ ဇာတိမာန်က​​ေလး​​ပါ တက်ြကွလာ​​ေအာင် နှိုး​​​ေဆာ်​​ေပး​​နိုင်လို့​​ တန်ဘိုး​​မြဖတ်နိုင်တဲ့​​ သီချင်း​​​ေကာင်း​​က​​ေလး​​ တစ်ပုဒ်ြဖစ်ပါတယ်။

    အလယ်တန်း​​​ေကျာင်း​​သား​​ဘဝက စာ​​ေမး​​ပွဲ​​ေြဖဖို့​​ အလွတ်ကျက်ြပီး​​ ​​ေခါင်း​​ထဲမှာ ဘာမှ မကျန်​​ေတာ့​​တဲ့​​ အထဲက​​ေန အင်း​​ဝဆိုတဲ့​​အ​​ေြကာင်း​​ကို ဒီသီချင်း​​က​​ေလး​​ နား​​​ေထာင်ြပီး​​ တတ်သ​​ေလာက် မှတ်သ​​ေလာက် အစဆွဲထုတ် လိုက်ရပါတယ်။ အ​​ေနာ်ရထာမင်း​​ြကီး​​ထူ​​ေထာင်ခဲ့​​တာကို ပထမြမန်မာနိုင်ငံ​​ေတာ်၊​ ဘုရင့​်​​ေနာင်မင်း​​တရား​​ြကီး​​ ထူ​​ေထာင်ခဲ့​​တာကို ဒုတိယြမန်မာနိုင်ငံ​​ေတာ်၊​ အ​​ေလာင်း​​မင်း​​တရား​​ြကီး​​ ထူ​​ေထာင်ခဲ့​​တာကို တတိယြမန်မာနိုင်ငံ​​ေတာ်လို့​​ ​​ေခါ်ြက​​ေလ​​ေတာ့​​ အင်း​​ဝြမို့​​တည် နန်း​​စံမင်း​​တရား​​ြကီး​​များ​​ဟာ ဘယ်ြမန်မာနိုင်ငံ​​ေတာ်ထဲမှ မပါပဲ တစ် နှစ်ပိုင်း​​တစ်ပိုင်း​​ နိုင်ငံ​​ေတာ် လို့​​ ​​ေခါ်ရမလို ြဖစ်​​ေနပါတယ်။ ြမန်မာြပည်​​ေြမပံုထဲကို ကသည်း​​ ယိုး​​ဒယား​​ ရှမ်း​​ ရခိုင်တို့​​ ဆွဲမထည့​်​နိုင်​​ေတာ့​​ ရှင်ဘုရင်ချင်း​​အတူတူ မျက်နှာငယ် ရရှာတာ​​ေပါ့​​​ေလ။

    ဒါ​​ေပမယ့​်​ အင်း​​ဝမင်း​​များ​​နဲ့​​ အင်း​​ဝ​​ေခတ် ြပည်သူများ​​ဟာ ြမန်မာလူမျိုး​​​ေတွရဲ့​​ နှလံုး​​သည်း​​ပွတ်ထဲကို ြမန်မာဆိုတဲ့​​စိတ်နဲ့​​ ြမန်မာစာြမန်မာမှု အနုပညာ​​ေတွ ထည့​်​သွင်း​​​ေပး​​ခဲ့​​တဲ့​​ ​​ေနရာမှာ​​ေတာ့​​ သူတို့​​တာဝန်​​ေတွ ​​ေကျခဲ့​​ပါတယ် လို့​​ ဆိုချင်ပါတယ်။ ဒီက​​ေန့​​​ေခတ်မှာ အဲဒါ​​ေတွကို ​​ေမ့​​ပစ်လိုက်ရင် ကျွန်​​ေတာ်တို့​​ တာဝန်မ​​ေကျမှာစိုး​​လို့​​ ကျွန်​​ေတာ်​​ေတွး​​မိသမျှ အ​​ေတွး​​အြမင်တို့​​ကို ​​ေဝငှပါတယ်။ သို့​​​ေသာ်ြငား​​ ကျွန်​​ေတာ်သင်ြကား​​ခဲ့​​ရတဲ့​​ သမိုင်း​​သင်ခန်း​​စာတို့​​ဟာ အလယ်တန်း​​သင်ရိုး​​မျှသာ ရှိခဲ့​​တာမို့​​ မဟာဝိဇ္ဇာ မဟာ့​​မဟာဝိဇ္ဇာ​​ေဇာ်ဂျီ ဆရာြကီး​​ ဆရာမြကီး​​များ​​က အမှား​​အယွင်း​​များ​​ ​​ေထာက်ြပ​​ေဝဖန် ​​ေဆွး​​​ေနွး​​​ေပး​​​ေစလိုပါတယ်။ ကျွန်​​ေတာ်​​ေြပာသမျှက​​ေတာ့​​ အနှိပ်သည်ငတိုး​​​ေြပာ ​​ေသာတာမဟုတ်ဘူး​​​ေနာ် လို့​​ပဲ သ​​ေဘာထား​​​ေပး​​ြကပါ။ သမိုင်း​​​ေြကာင်း​​မူမှန်ြပုစုတာ ကိုယ့​်​အရာမဟုတ်ပါဘူး​​။ သူများ​​ြပုစုထား​​တဲ့​​ သမိုင်း​​​ေြကာင်း​​က​​ေလး​​ ဖတ်မိသ​​ေလာက် သင်ခန်း​​စာယူြကည့​်​တာပါ။

    သီချင်း​​ခံစား​​မှု မှတ်စု​​ေတွ စ​​ေရး​​တဲ့​​အခါမှာ သီချင်း​​နဲ့​​ ပတ်သက်တဲ့​​ ြဗုပ္ပတ်က​​ေလး​​​ေတွ​​ေဖာ်လို့​​ ကိုယ်သိသ​​ေလာက် ဆိုသူ ​​ေရး​​သူ တီး​​သူအ​​ေြကာင်း​​က​​ေလး​​​ေတွ ညွှန်း​​လို့​​ နား​​​ေထာင်ချင်စိတ်က​​ေလး​​​ေတွ ြဖစ်လာ​​ေအာင် ြကိုး​​စား​​​ေရး​​ပါတယ်။ ဒါ​​ေပမယ့​်​ ကိုယ့​်​ြဖုတ်ဦး​​​ေနှာက်ထဲ သိသမျှက ကုန်သ​​ေလာက် ြဖစ်လာြပန်တဲ့​​အခါမှာ မသိတသိ နဲ့​​ ြကား​​ဖူး​​နား​​ဝက​​ေလး​​များ​​ကို ရှာ​​ေဖွ မှီြငမ်း​​လို့​​ ဆက်​​ေရး​​​ေနရပါတယ်။ ဒီအခါမှာ ​​ေနာက်ပိုင်း​​​ေရး​​တဲ့​​စာ​​ေတွမှာ မမှန်ကန်တဲ့​​ အချက်အလက်​​ေတွ ပါမှာ အလွန်စိုး​​ပါတယ်။ အင်း​​ဝနဲ့​​ ပတ်သက်လို့​​ မင်း​​က ဘယ်​​ေလာက်သိလို့​​ ​​ေရး​​ရသလဲဆိုရင် တခါမှ မ​​ေရာက်ဖူး​​တဲ့​​ အရပ်ပါ။ မန်း​​​ေလး​​က အ​​ေနာက်ဘက် ယွန်း​​ရင် စစ်ကိုင်း​​၊​ မင်း​​ကွန်း​​ နဲ့​​ မံုရွာကို ​​ေြခချဖူး​​တယ်ဆိုယံု ​​ေရာက်ဖူး​​တာပါ။ ြကား​​ဖူး​​တာက​​ေတာ့​​ ဆရာမနုနုရည်(အင်း​​ဝ) တို့​​ ကို​​ေလး​​(အင်း​​ဝဂုဏ်ရည်) တို့​​ရဲ့​​ အရပ်​​ေပါ့​​။ အင်း​​ဝသူြကီး​​က ြမစိမ်း​​ြပာကမာရွတ်လို့​​ ရန်ကုန်လူ​​ေနမှုကို အ​​ေရး​​​ေကာင်း​​​ေလ​​ေတာ့​​ ရန်ကုန်သား​​က​​ေလး​​ကလည်း​​ ဟိုး​​တုန်း​​က အင်း​​ဝလူ​​ေနမှုကို အရွဲ့​​တိုက်လို့​​ ဖွဲ့​​လိုက်ပါဦး​​မယ်။ သီချင်း​​က​​ေလး​​ကတဆင့​်​​ေပါ့​​။

    ြမန်မာမင်း​​​ေတွ ြမို့​​တည်နန်း​​တည် လုပ်ခဲ့​​ြကတဲ့​​အထဲမှာ အင်း​​ဝ​​ေလာက် ခက်ခက်ခဲခဲ ပညာသား​​ပါပါ ြကိုး​​စား​​ခဲ့​​ရတာ ရှိမယ် မထင်ပါဘူး​​။ ပုဂံပျက်​​ေတာ့​​ ရှမ်း​​ညီ​​ေနာင်သံုး​​ဦး​​ ဆက်ခံရင်း​​ အငယ်ဆံုး​​မင်း​​သား​​ တစီး​​ရှင် သီဟသူက အင်း​​ဝမှာ နန်း​​တည်ဖို့​​ သံုး​​ြကိမ်တိုင်တိုင်ြကိုး​​စား​​ခဲ့​​တာ​​ေတာင် မ​​ေအာင်ြမင်ပါဘူး​​တဲ့​​။ ဘာြဖစ်လို့​​လဲဆို​​ေတာ့​​ သီချင်း​​ထဲမှာ ပါသလို ဧရာဝတီြမစ် စမံုြမစ် ဒုဋ္ဌာဝတီလို့​​​ေခါ်တဲ့​​ ြမစ်ငယ်ြမစ်၊​ ​​ေဇာ်ဂျီြမစ် နဲ့​​ ပန်း​​​ေလာင်ြမစ်လို့​​​ေခါ်တဲ့​​ ြမစ်ငါး​​သွယ် ​​ေပါင်း​​ဆံုရာအရပ်မှာ ထွန်း​​လာတဲ့​​ သံလျက်စွန်း​​​ေပါ်က​​ေန ြမစ်ကျိုး​​အင်း​​​ေလး​​ခုကို ​​ေြမဖို့​​ြပီး​​မှ တည်ခဲ့​​ရတဲ့​​ ြမို့​​ ြဖစ်လို့​​ပါတဲ့​​။ တို့​​ြမန်မာများ​​ရဲ့​​ ဆည်​​ေြမာင်း​​အင်း​​အိုင်အတတ်ဟာ အဲဒီ​​ေခတ် အ​​ေနာက်နိုင်ငံများ​​ထက်များ​​ သာ​​ေနမလား​​ပဲ။

    သီဟသူရဲ့​​​ေြမး​​ သတိုး​​မင်း​​ဖျား​​လက်ထက်ကျမှ ​​ေအာင်ြမင်​​ေအာင် တည်နိုင်ခဲ့​​ပါသတဲ့​​။ ​​ေရှး​​​ေခတ်က ြမို့​​တည်နန်း​​တည် မင်း​​တရား​​တို့​​ဘာဝ တ​​ေဘာင်စနည်း​​ဗျာဒိတ်​​ေတွ ရှာြကံြကတဲ့​​အခါ အဲဒီ​​ေနရာဟာ ကကုဿန်ြမတ်စွာဘုရား​​ရှင် လက်ထက်​​ေတာ်ကတည်း​​က သုနာပရန္တတိုင်း​​ ရတနာပူရအမည်နဲ့​​ စည်ပင်ခဲ့​​တဲ့​​ ြမို့​​ြကီး​​​ေနရာြဖစ်လို့​​ပါတဲ့​​။ သီချင်း​​အရ ြမို့​​တည်သက္ကရာဇ်က ၇၂၆ ခု ​​ေပါ့​​။ ထံုး​​စံအရ ရန်အ​​ေပါင်း​​တို့​​ကို သုတ်သင်ရမှာမို့​​ ဥဇ္ဇနာမင်း​​ြကီး​​ အဲဒီအချိန်က ကံမ​​ေကာင်း​​ဘူး​​ ြဖစ်သွား​​တယ်။ သီချင်း​​က ြပည့​်​စံုပံုများ​​​ေတာ့​​ မိဖုရား​​ြကီး​​မ​​ေသး​​မျှင်​​ေတာင် မကျန်ခဲ့​​ဘူး​​။ အဲဒီတုန်း​​က နံမည်က ​​ေစာဥမ္မာတဲ့​​။ လူပျိုြကီး​​​ေစာတင်​​ေမာင် နဲ့​​ အမျိုး​​မစပ်နဲ့​​​ေနာ်။ နဂိုကမှ ရာဇဝင် အူ​​ေပါက်ကို။

    သတိုး​​မင်း​​ဖျား​​ နံမည်​​ေကျာ်တာက​​ေတာ့​​ သူက ကာလသား​​ရှင်ဘုရင်ဗျ။ သူ့​​လက်ထက်မှာ သူခိုး​​ြကီး​​ငတက်ြပား​​ရယ်လို့​​ ြမို့​​ရွာအလံုး​​ အံုး​​အံုး​​ြကွက်ြကွက် စန်း​​​ေတွတက်​​ေနတာကို ဘယ်​​ေထာက်လှမ်း​​​ေရး​​ ဘယ်သတင်း​​​ေပး​​မှ အား​​မကိုး​​ပဲ ကိုယ်​​ေတာ်တိုင် သူခိုး​​​ေယာင်​​ေဆာင်လို့​​ ဂျိန်း​​စဘွန်း​​စတိုင် လက်ရမိ​​ေအာင်် ဖမ်း​​နိုင်ပါသဗျား​​။ ြပီး​​ကျမှ ​​ေဘာ်ဒါ​​ေဘာ်ချက်ချင်း​​ ရက်ရက်စက်စက် မကွပ်မျက်ချင်လို့​​ မ​​ေသခင် လိုရာဆု​​ေတာင်း​​​ေစ ဆို​​ေတာ့​​ ဟိုကသူခိုး​​ကလည်း​​ သူခိုး​​ပါး​​။ လှစ်လှစ်က​​ေလး​​။ ရှင်ဘုရင်​​ေပျာ့​​ကွက် ဘယ်နား​​​ေနသလဲ သိြပီး​​သား​​။ မိဖုရား​​ြကီး​​​ေစာဥမ္မာနဲ့​​ “တ​​ေရး​​ချစ်ခွင့​်​ ြမင်ရနိုး​​ရှင့​်​” လို့​​ဆို​​ေတာ့​​ ဘုရင်ြကီး​​ခမျာ “ဒါ​​ေလး​​တစ်ခု​​ေတာ့​​ ခွင့​်​လွှတ်​​ေစချင်တယ် ​​ေမာင်ရယ်” ဆို ​​ေလျှာချလိုက်ရတယ်။ ကိုယ့​်​စကား​​နဲ့​​ကိုယ် မလိုက်​​ေလျာနိုင်​​ေတာ့​​တဲ့​​အခါ အသက်လွှတ်ရ​​ေတာ့​​တာ​​ေပါ့​​​ေလ။ ခက်တာက အတွင်း​​သိ အစင်း​​သိချင်း​​ဆို​​ေတာ့​​ လွတ်တာနဲ့​​ မင်း​​ဘဏ္ဍာ ကုန်​​ေအာင်ခိုး​​​ေတာ့​​မှာဆို​​ေတာ့​​ ကိုယ့​်​ပစ္စည်း​​ကိုယ် ြပန်မခိုး​​​ေတာ့​​​ေအာင် ​​ေရွှတိုက်စိုး​​ခန့​်​လိုက်သတဲ့​​။ သူခိုး​​ကို တိုက်စိုး​​ခန့​်​တယ် ဆိုတဲ့​​ စကား​​ပံုဟာ အင်း​​ဝ​​ေခတ်က လာတာ​​ေပါ့​​ကွယ်။ ဒီက​​ေန့​​ထိလည်း​​ အသံုး​​တည့​်​​ေနတုန်း​​ပဲကွဲ့​​။ စကား​​ပံုကို ​​ေြပာတာပါ။ မဟုတ်တာ​​ေတွ ​​ေလျှာက်မ​​ေတွး​​​ေကာင်း​​ဘူး​​​ေနာ်။

    အင်း​​ဝမှာ ​​ေရွှနန်း​​​ေတာ်ြကီး​​ တည်ခဲ့​​တဲ့​​ ပံုြပင်ဇာတ်​​ေြကာင်း​​​ေတွက​​ေတာ့​​ ​​ေြပာလို့​​မကုန်နိုင်​​ေအာင်ပါပဲ ဆိုတာ အဟုတ်ဗျ။ သတိုး​​မင်း​​ဖျား​​ကိုဆက်ခံတဲ့​​ မင်း​​ြကီး​​စွာ​​ေစာ်ကဲ လက်ထက်ကစလို့​​ သူ့​​သား​​​ေတွြဖစ်တဲ့​​ တရဖျား​​ မင်း​​​ေခါင် လက်ထက်တိုင်​​ေအာင် ​​ေအာက်ြပည်က ဟံသာဝတီ မွန်တို့​​နဲ့​​ နှစ်​​ေလး​​ဆယ် စစ်ပွဲြကီး​​နွှဲခဲ့​​တယ်လို့​​ ​​ေကာင်း​​ြကီး​​သင်္ခါမှာ​​ေြပာခဲ့​​တယ်​​ေလ။ အခု စစ်အ​​ေြကာင်း​​ ြပန်မ​​ေကာက်ပါဘူး​​။ အဲဒီအချိန်တုန်း​​က ဟံသာဝတီက ဇာတ်​​ေကာင် ​​ေတာ်​​ေတာ်များ​​များ​​က ရာဇာဓိရာဇ် အ​​ေရး​​​ေတာ်ပံုကျမ်း​​ထဲ ဝင်ကုန်သလိုပဲ အင်း​​ဝဘက်က ဇာတ်​​ေကာင် ​​ေတာ်​​ေတာ်များ​​များ​​ဟာလည်း​​ ၃၇ မင်း​​နတ်​​ေတွထဲ ​​ေရာက်ကုန်တာ ​​ေတွ့​​ရတယ်ဗျ။ တရဖျား​​၊​ မင်း​​​ေအာင်စွာ၊​ ြမင်း​​ြဖူရှင်၊​ အများ​​ြကီး​​မှ အများ​​ြကီး​​။ အဲဒီအချိန်က နတ်ြပည်က ဒီဗီအင်း​​ဝဆိုြပီး​​ ချ​​ေပး​​သလား​​ မသိပါဘူး​​။ ဒါ​​ေပမယ့​်​ နတ်ဆိုတာ ြဖစ်ချင်တိုင်း​​ ြဖစ်လို့​​ရတာမှတ်လို့​​။

    သနား​​စရာ ​​ေနာက်ခံ ဇာတ်​​ေြကာင်း​​က​​ေလး​​ရယ်။ မှတ်မှတ်သား​​သား​​ြဖစ်စရာ ထင်ရှား​​တဲ့​​ ဇာတ်​​ေကာင်စရိုက်က​​ေလး​​ရယ်။ ကခုန်ြမူး​​တူး​​ ပူ​​ေဇာ်စရာ နတ်ချင်း​​​ေကာင်း​​​ေကာင်း​​က​​ေလး​​​ေတွ ရယ် ရှိမှ နတ်စဉ်မီတာ။ အင်း​​ဝ​​ေခတ်က နတ်​​ေတွက ဒီက​​ေန့​​​ေခတ်မှာလို အိုး​​​ေလး​​လှုပ်ပါ​​ေဟ့​​တို့​​ ဝကဝက တို့​​နဲ့​​ ဖီလင်မလာဘူး​​။ အဲဒီ​​ေတာ့​​ အဲဒီအင်း​​ဝ​​ေခတ်မှာ စာ​​ေပ ဂီတ အနုပညာ​​ေတွ ဘယ်​​ေလာက်ရှင်သန်သလဲဆိုတာ သိနိုင်တယ်။ မဟာဂီတ သီချင်း​​ြကီး​​​ေတွ ​​ေတာ်​​ေတာ်များ​​များ​​ဟာ အင်း​​ဝ​​ေခတ်မှာ စတင်ဖွံ့​​ြဖိုး​​လာခဲ့​​ြကတယ်။ ြမန်မာ့​​ယဉ်​​ေကျး​​မှု​​ေတာ်​​ေတာ်များ​​များ​​ဟာ အင်း​​ဝ​​ေခတ်မှာ ​​ေတာ်​​ေတာ် အရှိန်အဟုန် ​​ေကာင်း​​​ေကာင်း​​ ဖွံ့​​ြဖိုး​​တိုး​​တက်ခဲ့​​တယ်။ ​​ေပ​​ေလး​​ပင် သျှင်​​ေလး​​ပါး​​လို့​​​ေခါ်တဲ့​​ သျှင်မဟာသီလဝံသ၊​ သျှင်ဥတ္တမ​​ေကျာ်၊​ သျှင်အုန်း​​ညို၊​ သျှင်​​ေခမာ တို့​​လို ြမန်မာစာ​​ေပ အညွန့​်​အဖူး​​ မီး​​ရှူး​​တန်​​ေဆာင်ြကီး​​များ​​တင်မကဘူး​​။ အင်း​​ဝစြကိုသူြမတ်တို့​​လို စကား​​စစ်ထိုး​​လို့​​ ြငိမ်း​​ချမ်း​​​ေရး​​ ​​ေဆာင်ရွက်နိုင်သူ​​ေတွလည်း​​ ​​ေပါ်ထွန်း​​ခဲ့​​ပါတယ်။ (​​ေပါ့​​​ေသး​​​ေသး​​မဟုတ်ဘူး​​​ေနာ်။ စစ်ဦး​​ဘီလူး​​ဆိုတဲ့​​ ရာဇာဓိရာဇ်လိုဘုရင် ​​ေဒါြကီး​​​ေမာြကီး​​ စစ်ကိုင်း​​အ​​ေရာက်ချီလာတာကို နား​​ဝင်​​ေအာင် တရား​​​ေဟာနိုင်တာ။

    ဘန်ကီမွန်း​​​ေလာက်​​ေတာ့​​ သနား​​တယ်။) ရာဇ​​ေြကာင်း​​ဓမ္မ​​ေြကာင်း​​မှာ စကား​​​ေတာင်စား​​လို့​​​ေခါ်တဲ့​​ ခံု​​ေတာ် ​​ေမာင်ကျဘမ်း​​လို ပညာ​​ေကျာ်များ​​လည်း​​ ထွန်း​​ကား​​ခဲ့​​ပါတယ်။ အဲဒီအင်း​​ဝ​​ေခတ်က ြမန်မာ့​​ယဉ်​​ေကျး​​မှု အ​​ေမွအနှစ်​​ေတွဟာ ဒီက​​ေန့​​ထိ စံထား​​​ေလ့​​လာ​​ေနြကရဆဲ။ တန်ဖိုး​​အနဂ္ဂ ထိုက်တန်​​ေနဆဲပဲဆိုတာ အ​​ေမရိကန်ယဉ်​​ေကျး​​မှု၊​ ဥ​​ေရာပယဉ်​​ေကျး​​မှု​​ေတွကို အံချီး​​မကုန်ြဖစ်​​ေနတဲ့​​ အခု​​ေခတ် ြမန်မာလူငယ်က​​ေလး​​​ေတွကို ရှင်း​​ြပချင်ပါတယ်။ ဖတ်ြကည့​်​ နား​​​ေထာင်ြကည့​်​​ေစချင်ပါတယ်။ အဲဒါကိုယ့​်​အ​​ေြကာင်း​​ပါ။ ကိုယ့​်​အ​​ေြကာင်း​​ကိုယ်မသိရင် ဘယ်သူက လာ​​ေြပာြပမှာတုန်း​​။

    ြမန်မာနိုင်ငံရဲ့​​ အကျယ်အဝန်း​​ဟာ ဘုရင့​်​​ေနာင်မင်း​​တရား​​ြကီး​​ရဲ့​​ ဘုန်း​​တန်ခိုး​​​ေအာက်မှာ ဘယ်​​ေလာက်ကျယ်ြပန့​်​ြကီး​​မား​​ခဲ့​​သလဲ အသိ​​ေနာ်။ ဘယ်နှစ်နှစ်များ​​ ခံလိုက်ပါလိမ့​်​။ သူ့​​သား​​​ေတာ် နန္ဒဘုရင်လက်ထက်မှာ ဘာမှမကျန်​​ေတာ့​​ဘူး​​။ ​​ေြမကိုချဲ့​​ရင် စည်း​​ရိုး​​ပဲရ​​ေတာ့​​မ​​ေပါ့​​။ ဒါ​​ေတာင် ​​ေစာင့​်​မြကည့​်​နိုင် ထင်း​​ြဖစ်သွား​​မှာ။ ြမန်မာဆိုတဲ့​​စိတ်၊​ ြမန်မာမှု ြမန်မာ့​​ဓ​​ေလ့​​ ြမန်မာ့​​ယဉ်​​ေကျး​​မှုဆိုတာ​​ေတွကို မ​​ေမ့​​မ​​ေပျာက်သ​​ေရွ့​​ ဘယ်​​ေနရာ​​ေရာက်​​ေရာက် ြမန်မာဟာ ြမန်မာပဲ ြဖစ်​​ေနမှာပါ။ ​​ေြပာမယ့​်​သာ ​​ေြပာ​​ေနရတယ်။

    ကျွန်​​ေတာ် အထက်မှာ​​ေြပာသွား​​တဲ့​​ ြမန်မာနံမည်​​ေတွကို မြကား​​ဖူး​​တဲ့​​လူငယ်​​ေတွ ပိုများ​​​ေနမှာ သိပါတယ်။ အဲဒါ​​ေတွက စာ​​ေမး​​ပွဲမှာ မ​​ေမး​​ဘူး​​​ေလ။ သူတို့​​သိြကတာ တရံတခါဆီက ပုဂံရာဇဝင်အချစ်ဇာတ်လမ်း​​မှာ မှတ်တမ်း​​တင်ခဲ့​​ မင်း​​ကျန်စစ် နှလံုး​​သား​​​ေဝဒနာ ဒါ​​ေလာက်ပဲ။ ​​ေသချာ​​ေြပာြပစမ်း​​ပါဦး​​ ဆိုရင် “မိတ္ထီလာရှိလယ်။ ကန်ရှိလယ်။ ဖား​​ရှိလယ်။ အိပ်​​ေစာ့​​ အိပ်​​ေစာ့​​။ နိ​​ေမလာမ ဆက်​​ေြပာြပမယ်” ဆိုတဲ့​​ တရုတ်ြကီး​​ သား​​​ေချာ့​​သလိုပဲ​​ေနမှာ။ အ​​ေရး​​ြကီး​​တာက ​​ေချာက်ထဲကျ​​ေတာ့​​မည့​်​ ြမန်မာနိုင်ငံ​​ေတာ်ြကီး​​ကို ဘယ်သူက ကယ်တင်လိုက်သလဲပဲ သိဖို့​​လိုတာ​​ေနာ့​​။ ​​ေကျး​​ဇူး​​ြပုြပီး​​ ​​ေမး​​ြမန်း​​ဖတ်ရှုြကပါခင်ဗျာ။ ကိုယ့​်​ြမန်မာအ​​ေြကာင်း​​​ေလး​​။ ကျွန်​​ေတာ် ညွှန်း​​ပဲ ညွှန်း​​လို့​​ရပါတယ်။ ​​ေြပာရင် တ​​ေထာင့​်​တညမို့​​ပါ။

    ဟံသာဝတီအ​​ေြကာင်း​​​ေြပာ​​ေတာ့​​ ဟံသာဝတီပျက်တဲ့​​ အ​​ေြကာင်း​​​ေလး​​ သင်ခန်း​​စာယူြပီး​​ နိဂံုး​​ချုပ်ခဲ့​​သလိုပဲ ​​ေရွှအင်း​​ဝသီချင်း​​က​​ေလး​​မှာလည်း​​ ပထမ အင်း​​ဝနိုင်ငံ​​ေတာ်ြကီး​​ ပျက်သုဉ်း​​ရပံုက​​ေလး​​ ​​ေြပာြပချင်ပါတယ်။ အင်း​​ဝဘုရင် မင်း​​​ေခါင်ဟာ ရာဇာဓိရာဇ်နဲ့​​ ြမန်မာရာဇဝင်မှာ အရှည်ြကာဆံုး​​ စစ်ပွဲြကီး​​ခင်း​​ြပီး​​တဲ့​​​ေနာက်မှာ အသက်အရွယ် ရလာတာကတ​​ေြကာင်း​​၊​ စစ်​​ေြကာင့​်​ တိုင်း​​သား​​ြပည်သူ နလံမထူနိုင်တာ သ​​ေဘာ​​ေပါက် လာတာကတ​​ေြကာင်း​​မို့​​ ​​ေနာက်ပိုင်း​​မှာ ဘာသာတရား​​ဘက်လှည့​်​ြပီး​​ မွန်တို့​​နဲ့​​ ြငိမ်း​​ချမ်း​​စွာ ဆက်ဆံလာပါတယ်။

    သူက ရာဇာဓိရာဇ်ထက်အရင် နတ်ရွာစံပါတယ်။ တသက်လံုး​​ စစ်​​ေြမြပင်မှာ ယဉ်ပါး​​ကုန်ဆံုး​​တဲ့​​သူ​​ေတွမို့​​ သား​​သမီး​​များ​​ကို ထူး​​ချွန်​​ေအာင် ဆံုး​​မနိုင်ဟန်မတူပါဘူး​​။ ​​ေအာက်ဘက်မှာ ညီအကိုချင်း​​ နန်း​​လုအား​​ြပိုင်ြကသလို အထက်မှာလည်း​​ ပိုမိုရှုတ်​​ေထွး​​တဲ့​​ နန်း​​တွင်း​​​ေရး​​​ေတွ ြကံုလာပါတယ်။ မင်း​​​ေခါင်ရဲ့​​သား​​ သီဟသူက ဟံသာဝတီကို ရန်ရှာမှာစိုး​​လို့​​ ဒဂံုစား​​ ဗညား​​ရံက နှမြဖစ်သူ ရှင်​​ေစာပုကို ပဏ္ဏာဆက်လိုက်​​ေသာ်ြငား​​၊​ အင်း​​ဝနန်း​​တွင်း​​မှာ ရှင်မင်း​​လှ နဲ့​​ ရှင်ဘို့​​မယ်တို့​​အား​​ြပိုင်မှုက ရှင်ဘုရင်​​ေတွကို အရုပ်က​​ေလး​​များ​​လို ကစား​​နိုင်ခဲ့​​ပါတယ်။

    မိဖုရား​​ချင်း​​ အ​​ေချာအလှ အနုအယဉ်ြပိုင်တာမျိုး​​ မဟုတ်ပဲ ဓါး​​အထက်ြပိုင်ြကတာကိုး​​။ ဆင်ြဖူ​​ေတာ်ရူး​​ရူး​​တဲ့​​ ရှင်ဘုရင်ကို ညဘက်ဆင်​​ေကျာ့​​ခိုင်း​​ြပီး​​ အုန်း​​​ေဘာင်​​ေစာ်ဘွား​​နဲ့​​ လုပ်ြကံ​​ေစတာ ရှင်ဘို့​​မယ် စံနက်လို့​​ဆိုပါတယ်။ အုန်း​​​ေဘာင်စား​​နန်း​​​ေတာ်ထဲ မ​​ေရာက်ခင် နန်း​​​ေတာ်အြပင်မှာ တန်​​ေဆာင်း​​နဲ့​​ စံ​​ေနရတဲ့​​ ရှင်မင်း​​လှက ဆီး​​ြကိုသုတ်သင်လို့​​ သူ့​​ရင်​​ေသွး​​ မင်း​​လှငယ်က​​ေလး​​ကို နန်း​​တင်လိုက်တဲ့​​အခါ ရှင်ဘုရင်က​​ေလး​​က ကိုး​​နှစ်သား​​က​​ေလး​​ပါ။ အရုပ်တရုပ်တင်ြပီး​​ ​​ေနာက်ကွယ်က အုပ်ချုပ်ချင်တယ်ဆိုတာ အင်း​​ဝ​​ေခတ်ကတည်း​​က အြကံ​​ေတွပါကွယ်။ အကျိုး​​ဆက်က​​ေတာ့​​ ကိုယ့​်​ရင်​​ေသွး​​လူမမယ်က​​ေလး​​ခမျာ နန်း​​စံသက်သံုး​​လနဲ့​​ ကံ​​ေတာ်ကုန်ရှာတယ်။

    အ​​ေြကာင်း​​တိုက်ဆိုင်လာလို့​​ အဂင်္လန်သမိုင်း​​မှာ အဋ္ဌမ​​ေြမာက်ဟင်နရီအ​​ေြကာင်း​​ ​​ေြပာခဲ့​​တုန်း​​က ​​ေမရီဘိုလင်း​​ အန်း​​ဘိုလင်း​​ ညီအမနှစ်​​ေယာက်အ​​ေြကာင်း​​ ြပန်​​ေကာက်လိုက်ပါဦး​​မယ်။ ရုပ်ရည်​​ေချာ​​ေမာလွန်း​​တဲ့​​ သူတို့​​ညီအမကို ထင်​​ေပါ်ရင် စင်​​ေတာ်က​​ေကာက်နိုင်​​ေအာင် နန်း​​​ေတာ်ထဲကို ​​ေခါ်သွင်း​​ရင်း​​ ထီး​​မူနန်း​​ဟန်တို့​​ သင်​​ေပး​​ခဲ့​​တာက သူတို့​​ရဲ့​​ ဦး​​​ေလး​​အရင်း​​ ​​ေနာ်​​ေဖာ့​​ြမို့​​စား​​ြကီး​​​ေလ။ ​​ေြပာခဲ့​​သလိုပဲ အန်း​​က ကက်သရင်း​​ဆီက သရဖူကို လုယူနိုင်ခဲ့​​​ေပမည့​်​ ကာလဝိဘက် ​​ေနာက်ပိုး​​တက်တဲ့​​အခါမှာ သူကိုယ်တိုင်လည်း​​ ​​ေမာင်အရင်း​​နဲ့​​ ယိုး​​စွပ်ခံရြပီး​​ နှစ်​​ေယာက်လံုး​​ ​​ေခါင်း​​အြဖတ်ခံရတယ်။ ဒီအခါမှာ သူတို့​​မိခင်က ြမို့​​စား​​ြကီး​​ကို ရန်​​ေတွ့​​ြပီး​​ငိုလိုက်တာ​​ေလ။ နန်း​​​ေတာ်ထဲကို အ​​ေခါ်​​ေကာင်း​​လို့​​ ခု​​ေတာ့​​ သူ့​​သား​​သမီး​​​ေတွ အကုန်ငယ်ငယ်ရွယ်ရွယ်နဲ့​​ ဒီလိုအြဖစ်ဆိုး​​ ြကံုရတာပါတဲ့​​။

    အခုလည်း​​ ရှင်မင်း​​လှခမျာ နဂိုကတည်း​​က တန်​​ေဆာင်း​​​ေဆာက်လှူြပီး​​ နန်း​​​ေတာ်ြပင်ထွက်​​ေနခဲ့​​ပါလျက် ြပည်ထဲအ​​ေရး​​ ​​ေပါက်နဲ့​​​ေကျး​​မှာ စိတ်မြပတ်နိုင်​​ေတာ့​​ ​​ေြမွပါလည်း​​ဆံုး​​ သား​​လည်း​​ဆံုး​​ရရှာတယ်။ သူ့​​​ေနာက် ရှင်ဘို့​​မယ်​​ေခါ်လာတဲ့​​ က​​ေလး​​​ေကျး​​​ေတာင်ညိုလည်း​​ လပိုင်း​​​ေလာက်နဲ့​​ ရှင်ဘို့​​မယ်ပါ အပါ​​ေခါ်ြပီး​​ ရခိုင်ထွက်​​ေြပး​​ရတာ ​​ေရွှစက်​​ေတာ်မှာတင် ကံကုန်ပါတယ်။ အထက်စက်​​ေတာ်ရာအတက် ​​ေတာင်ခုလတ်မှာ ရှင်ဘို့​​မယ် ယက္ကန်း​​ရက်တဲ့​​ဂူဆိုတာ​​ေလး​​ ြမင်မိတုန်း​​က ရှင်ဘို့​​မယ်ဆိုတာ ဥစ္စာ​​ေစာင့​်​က​​ေလး​​လား​​ မှတ်​​ေနတာ မဟုတ်လား​​။ ထီး​​ရိပ်ခိုတယ်ဆိုတာ တယ်​​ေြကာက်စရာ​​ေကာင်း​​ ​​ေနာ်။

    ရာဇဝင်သမိုင်း​​​ေြကာင်း​​ဆိုတာ ငါမှန်တယ် နင်မှား​​တယ် တင်း​​ပုပ်ကိုယ်စီနဲ့​​ ြငင်း​​ခုန်​​ေနမည့​်​အစား​​ မှား​​ြပီး​​သား​​အမှား​​ အခါခါ မမှား​​ရ​​ေအာင် သင်ခန်း​​စာယူတာက ပိုမ​​ေကာင်း​​ဘူး​​လား​​လို့​​ ​​ေတွး​​မိပါတယ်။ အြကိမ်ြကိမ်ထူ​​ေထာင်လာရတဲ့​​ ြမန်မာနိုင်ငံ​​ေတာ်ြကီး​​ဟာ အြကိမ်ြကိမ်လည်း​​ ကျဆံုး​​ခဲ့​​ရတာမို့​​ ​​ေနာင်​​ေသာအခါမှာ သမိုင်း​​တရား​​ခံအြဖစ် နံမည်တွင်ရစ်၊​ ကိုယ့​်​သား​​​ေြမး​​မျိုး​​ဆက် ​​ေခါင်း​​မ​​ေဖာ်ဝံ့​​လို့​​ ဇာတ်ြမှုတ်ရတဲ့​​သူ​​ေတွအြဖစ်ကို ဘယ်သူကမှ လိုချင်လိမ့​်​မယ် မထင်ပါဘူး​​။ တချိန်က စိန်​​ေဒါင်း​​​ေရာင်ြခည် ​​ေတာက်ထွန်း​​​ေပသည်ဆိုတဲ့​​ ​​ေရွှအင်း​​ဝြမို့​​ြကီး​​က ​​ေြပာတဲ့​​ အနိစ္စပံုြပင်က​​ေလး​​​ေတွ နား​​​ေထာင်ြကည့​်​ြကပါစို့​​။


    ကကုဿန် ြမတ်စွာဘုရား​​ဘဂဝါ လက်ထက်​​ေတာ်က ရတနာပူရအမှန် သုနာပရန္တံမည် တွင်ခဲ့​​ပါ​​ေပသည်။ ၇၂၆ ခုထဲ မှတ်ယူစွဲ ​​ေရွှအင်း​​ဝ​​ေနြပည် ြမို့​​​ေတာ်ြကီး​​တည်။

    (ဧရာဝတီ စမံု ဒုဋ္ဌာဝတီ ​​ေဇာ်ဂျီ ပန်း​​​ေလာင် ​​ေချာင်း​​ြမစ်ငါး​​လီ ​​ေပါင်း​​လို့​​ဆံုြကသည်) ၂ ။ (သံလျက်စွန်း​​​ေပါ်တွင် အင်း​​​ေလး​​အင်း​​ကို ဖို့​​၍ြမို့​​တည် သတိုး​​ဖျား​​ရာဇာဘုရင် စိုး​​စံသည်) ၂ ။ မ​​ေကာင်း​​တဲ့​​ ရန်​​ေဝး​​​ေအာင် ချိုး​​ဖျက်နှိမ်နှင်း​​သည် ဪ ဥဇ္ဇနာမင်း​​ယုတ်ကို သတ်သင်ြပန်ပါသည်။ ​​ေစာဥမ္မာ ခင်မဒီ ​​ေဒဝီ​​ေကာက်လို့​​ ​​ေြမှာက်တင်စံစား​​သည်။

    တို့​​တိုင်း​​ဌာနီ ​​ေရွှနန်း​​​ေတာ်တည် ြပဿဒ်ဘံုြမင့​်​ဆီ စိန်​​ေဒါင်း​​​ေရာင်ြခည် ​​ေတာက်ထွန်း​​​ေပသည် ​​ေြပာလို့​​မကုန်​​ေတာ့​​သည်။ မဂင်္လာ ကျက်သ​​ေရ ြဖိုး​​​ေဝတင့​်​စွ ြမို့​​​ေရွှအင်း​​ဝ သာယာဝ​​ေြပာစည်။

    (ြမန်မာမင်း​​တို့​​ ဘုန်း​​ပန်း​​ပွင့​်​လို့​​ အဆင့​်​ဆင့​်​လာခဲ့​​သည်။ တန်ခိုး​​လည်း​​အြဖာြဖာ မြငိုး​​တဲ့​​သာသနာ တိုး​​တက်​​ေြပာင်ဝင်း​​သည်) ၂ ။ (အလွန်ပင် စည်ကား​​သည်။ ဟိုစဉ်အခါကအတည် ​​ေနာင်လာ​​ေနာက်သား​​ မှတ်ဖို့​​စာစီ) ၂ ။ ​​ေရွှဂူ ထူပါရံု ထူး​​ြမတ်တဲ့​​​ေစတီ ဦး​​ခိုက်အဥ္ဇလီ ဖူး​​လိုက်ြက ​​ေရွှအင်း​​ဝဆီ။

    တို့​​တိုင်း​​ဌာနီ ​​ေရွှနန်း​​​ေတာ်တည် ြပဿဒ်ဘံုြမင့​်​ဆီ စိန်​​ေဒါင်း​​​ေရာင်ြခည် ​​ေတာက်ထွန်း​​​ေပသည် ​​ေြပာလို့​​မကုန်​​ေတာ့​​သည်။ မဂင်္လာ ကျက်သ​​ေရ ြဖိုး​​​ေဝတင့​်​စွ ြမို့​​​ေရွှအင်း​​ဝ သာယာဝ​​ေြပာစည်။

    (အ​​ေတွ့​​သီချင်း​​ြပဆိုမည်။ ​​ေရွှအင်း​​ဝြမို့​​ဆီ ​​ေရာက်တဲ့​​အခါ အ​​ေနာက်ဘက်သာ ရှု​​ေမျှာ်ြကည့​်​ ​​ေတွ့​​လိမ့​်​မည်) ၂ ။ ြမစ်ဧရာ တဘက်ကမ်း​​ဆီ လှမ်း​​လို့​​ ​​ေမျှာ်မှန်း​​ရည် ပျိုလွမ်း​​သည် စစ်ကိုင်း​​​ေချာင် ​​ေတာင်ထိပ်ဆီ ြမင့​်​ြမင့​်​​ေမာက်​​ေမာက် အံ့​​​ေလာက်စရာအတည် ပုညရှင်က ​​ေစတီ ​​ေစတီ ြကည်နူး​​ဖွယ်တလီ သူ​​ေတာ်စင်များ​​ ကိန်း​​​ေအာင်း​​ြကတဲ့​​ ဂူ​​ေကျာင်း​​ဘုရား​​​ေတွ ​​ေပါလို့​​ ရှိခိုး​​မည်။

    တို့​​တိုင်း​​ဌာနီ ​​ေရွှနန်း​​​ေတာ်တည် ြပဿဒ်ဘံုြမင့​်​ဆီ စိန်​​ေဒါင်း​​​ေရာင်ြခည် ​​ေတာက်ထွန်း​​​ေပသည် ​​ေြပာလို့​​မကုန်​​ေတာ့​​သည်။ မဂင်္လာကျက်သ​​ေရ ြဖိုး​​​ေဝတင့​်​စွ ြမို့​​​ေရွှအင်း​​ဝ သာယာဝ​​ေြပာစည်။



    (​​ေဒါ်​​ေမရှင်)

  • 0 comments:

    Post a Comment

    Copyright @ 2013 Dr.Soe Min.