ြမန်မာြပည်ကေန အြပင်ကို ထွက်လိုက်တာနဲ့ သူများနိုင်ငံအဝင် အေပါက်ေစာင့် စစ်ေဆးတဲ့သူများက ကိုယ့်မှတ်တမ်းစာအုပ်ြကည့်ြပီး သူခိုးြကမ်းပိုး ပုလိပ်ြကည့်တဲ့ မျက်လံုးနဲ့ မျက်ခွံကေလးလှန်လို့ ြကည့်ြကတာ ထူးဆန်းတဲ့ အြဖစ်ေတာ့ မဟုတ်ေတာ့ပါဘူး။ ဒီအခါမျိုးကျရင် ေခါင်းကိုေမာ့ မျက်ခံုးေလးပင့်ြပီး ချီထားတဲ့ မျက်နှာထားနဲ့ ကိုယ့်အလုပ်သာ ကိုယ်တာဝန်ေကျေအာင် လုပ်စမ်းပါေလ လို့ အေပါ်စီးကေနြကည့်ြပီး စမ်းချင်တဲ့ဘက်က စမ်းလကွယ်ဆိုတဲ့ပံုမျိုး ေနေလ့ရှိပါတယ်။
ဖဲစကားနဲ့ ေြပာရရင် ကိုယ့်ေအာက်ဖဲက အစစ်ဆိုေတာ့ ေခါ်အားရှိသေပါ့ေလ။ အဲဒါ သူများနိုင်ငံက အဝင်စစ်တဲ့သူေတွကို ေြပာတာေနာ်။ ကိုယ့်နိုင်ငံမှာေတာ့ သွားမစမ်းေလနဲ့ သိြကားမင်းအစစ်ြကီး စာအုပ်အစစ်နဲ့ ထွက်ရင်ေတာင် စိတ်မထင် ေလယာဉ်ေပါ်ေပးမတက်ပဲ ေနြပည်ေတာ်ြပန် ေထာက်ခံစာ ယူခိူင်းလိုက်လို့ ဟုတ်ေပ့ြဖစ်သွားမယ်။ သူများနဲ့ကျမှ ေအာက်ဖဲစစ်ရင် ေဟာက်လို့ရတာ။ ဒါေတာင်မှ ဟိုလိုဒီလို ရစ်တာထစ်တာ တေကွ့မဟုတ်တေကွ့ေတာ့ ြကံုရတတ်ပါတယ်။
လည်လည်ပတ်ပတ် ရှင်းနိုင်လင်းနိုင်ရင်ေတာ့ ဘာြပသနာမှ မရှိပါဘူး။ ဒါေပမယ့် စိတ်ထဲမှာ “ေအာင်မယ် ဒင်းတို့ကများ ငါတို့ကို ဘာေအာင့်ေမ့ေနြကတယ် မသိဘူး” လို့ မြကာခန ြဖစ်ေလ့ရှိပါတယ်။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ သူတို့ေတွက ြမန်မာဆိုတာနဲ့ အထင်ေသးတာက အရင်ေလ။ တကယ်တမ်း ဆက်ဆံလုပ်ကိုင် ေရာေနှာြကည့်တဲ့အခါ သူတို့ေတွကသာ ြမန်မာေတွထက်ပိုြပီး ချာတူးလန်တာ၊ လူစွမ်းလူစနည်းတာ၊ ထက်ထက်ြမက်ြမက်မရှိတာ ကိုယ်ေတွ့။
ေနာက်က အေဖအားကိုးနဲ့သာ လူစွာလုပ်ရဲြကတာ။ စိတ်ြကီးဝင် ေသွးနထင်ေရာက်ြပီး အေြခာက်တိုက် ဘဝင်ြမင့်ေနတဲ့ စိတ်နဲ့ ေြပာတာ မဟုတ်ပါဘူး။ ဆရာဝန်တပိုင်း ေကျာင်းဆရာတပိုင်းဘဝမှာ နှစ် အေတာ်ြကာြကာ တပည့်ေတွကို စာသင်ရံုတင်မဟုတ်ဘူး။ သူငယ်ချင်းေပါင်းေပါင်းလာခဲ့လို့ ြမန်မာလူငယ်အများစုရဲ့ ဉာဏ်ရည်၊ လုပ်ရည်ကိုင်ရည်ကို တီးမိေခါက်မိပါတယ်။
ဘူတန်မှာ သူတို့နဲ့ ရွယ်တူ တြခားေသာ အာရှနိုင်ငံများကေန ေဆးပညာသင်ြကားလာတဲ့ ဆရာဝန်ကေလးေတွနဲ့ ဆံုြဖစ်ပါတယ်။ သူတို့ကို အထင်မေသးပါဘူး။ ကိုယ့်ဆရာြကီး ဆရာမြကီးေတွကိုပဲ အြကိမ်ြကိမ် ထိုင်ရှိခိုးချင်စိတ်ေပါက်ပါတယ်။ ဘာမှကို မဆိုင်တာဗျား။ ဥပမာြပရရင်ေတာ့ ကျွန်ေတာ်တို့က လမ်းေဘးမှာ ေဒါင်ကျကျ ြပားကျကျ ကိုယ့်ဝမ်းကိုယ်ေကျာင်းနိုင်တဲ့ မိဘမဲ့ကေလးများနဲ့တူြပီး သူတို့ကေတာ့ မိဘအရိပ်ေအာက်မှာ လူစွာလုပ်နိုင်တဲ့ လူေပျာ့လူညံ့ကေလးေတွနဲ့ တူပါတယ်။ သို့ေသာ် မိဘအရှိန်အဝါချင်းက ကွာလွန်းတာမို့ ကျွန်ေတာ်တို့မှာ အြမဲတန်း ေအာက်ကျေနာက်ကျ ြဖစ်ေနရပါတယ်။ ဒါေြကာင့် ဒီတခါ ဒီသီချင်းကေလးကို တင်ရတာကေတာ့ ကျွန်ေတာ်တို့ ြမန်မာေတွ လူစွမ်းလူစ မညံ့ဘူးဆိုတာ သိေစချင်လို့ သိမ်ငယ်စိတ်ေတွ ေပျာက်ဖို့၊ အားသစ်မာန်သစ်ေတွ ြဖစ်လာေစချင်လို့ပါ။
မူရင်းအဆိုက ေလပါတီမြမရင် ြဖစ်ြပီး နန်းေတာ်ေရှ့ဆရာတင်က ေရးခဲ့ပါတယ်။ သူတို့ေခတ်တုန်းကလည်း တိုင်းတပါးသားလက်ေအာက်မှာ အနှိမ်ခံရလို့ မခံချင်စိတ်နဲ့များ ေရးခဲ့ေလသလားမသိပါဘူး။ ေရးတဲ့သူေရာ ဆိုတဲ့လူပါ အားမာန်ပါပါ ကျက်သေရရှိရှိ ဝင့်ဝင့်ြကွားြကွား ရှိလိုက်ပံုများ။ ချက်နဲ့လက်နဲ့ မြငင်းနိုင်ေအာင်လည်း ေထာက်ြပထား ြပန်ပါေသးတယ်။ မေန့တေန့ကမှ အဂင်္လိပ်ဆီသွားသင်လာတဲ့ အင်ဂျင်နီယာအတတ်ေတွ မေပါ်ခင်ကတည်းက ြမန်မာ့နည်း ြမန်မာ့ဟန်ေတွက တိုင်းတပါးသားေတွ လက်မှိုင်ချ ေလာက်ပါတယ် တဲ့။ မင်းကွန်းေခါင်းေလာင်းြကီးကို ေရာက်ချီခဲ့ပံုတင်မကပါဘူး။ ရန်ကုန်ြမစ်ထဲမှာ အဂင်္လိပ်တို့မဆယ်နိုင်တဲ့ စဉ့်ကူးမင်းရဲ့ ေခါင်းေလာင်းေတာ်ြကီးကို ဘယ်နည်းဘယ်ပံု ရေအာင်ဆယ်ယူြကသလဲ ဆိုတာလည်း ြကားဖူးြကမယ် ထင်ပါတယ်။ စက်ပစ္စည်း ကိရိယာ တိုင်းတပါး အတတ်ပညာ အကူအညီမပါပဲ ြမန်မာေတွ စွမ်းေဆာင် နိုင်ခဲ့သမျှထဲက ခိုင်ခိုင်မာမာ ထင်ထင်ရှားရှား သက်ေသြပလို့ ြမန်မာလူမျိုးတို့ရဲ့ စွမ်းပကားကို ချီးမွှန်းထားပါတယ်။ အဲဒါ နမူနာပဲ ရှိပါေသးတယ်။ ဒီ့ြပင် တပံုြကီး ေြပာလို့ေတာင် မဆံုးပါဘူးတဲ့။
အဲသလိုေြပာြပန်ေတာ့ အင်ဂျင်နီယာမင်းများက ခင်ဗျားကိုယ်တိုင်ေရာ ဘာလို့ အဂင်္လိပ်ဆရာဝန် လုပ်ေနေသးလဲ။ ဓါတ်ဗိေန္ဓာအတတ်ပဲ သင်ပါေရာ့လားလို့ ဆိုေနပါဦးမယ်။ အဲဒါလည်း ေြပာရေသးတာပေလ။ တိုးတက်လာတဲ့ ေခတ်ေနာက်ကို အမီလိုက်ြပီး ခင်ဗျားတို့ေြပာတဲ့ ေလာကဓါတ် သိပ္ပံအတတ်ပညာတို့ကို သင်ြကားတာချင်း အတူတူေတာင်မှ ကျွန်ေတာ်တို့ ြမန်မာလူမျိုးများက တမိုက်ြပ တေတာင်ြမင်တဲ့အမျိုး၊ ြကံရည်ဖန်ရည်သာတဲ့ အမျိုးပါဗျာ။ ကမ္ဘာတလွှား ြမန်မာဆရာဝန်မရှိတဲ့ နိုင်ငံများ ြကားဖူးပါစ။ ြမန်မာြပည်ကယူလာတဲ့ ဘွဲ့လက်မှတ်ြကီးကို သူတို့ အသိအမှတ်မြပုဘူးလို့သာ ြငင်းလို့ရမယ်။ ြမန်မာြပည်က သင်လာတဲ့ပညာနဲ့ သူတို့စာေမးပွဲေတွ ေအာင်လို့ အလုပ်လုပ်ေနြကတဲ့ သူေတွချည့်ပဲ။ ြမန်မာေတွရဲ့ ထူးြခားချက်ကေတာ့ မရှိရှိတာနဲ့ မြဖစ်ြဖစ်ေအာင် လုပ်နိုင်တဲ့အစွမ်းပါ။
တခါတခါ ခွဲစိတ်ဖို့လိုအပ်တဲ့ ပစ္စည်းကိရိယာ မြပည့်စံုတဲ့အခါ ကျွန်ေတာ် အပါအဝင် ြမန်မာဆရာဝန်များဟာ ဖဲထီးသံေချာင်း၊ စက်ဘီးစပုတ်တိုင်၊ ဓါတ်ဆီပိုက်၊ သံုးထပ်သားြပား၊ ဘလိပ်ဒါးထက်ပိုင်းကျိူးတို့ကို သန့်စင်ေအာင် ပိုးသတ်ြပီး လိုအပ်သလို သံုးတတ်ြကပါတယ်။ စက်ေတွနဲ့ကေတာ့ ပိုြပီးြမန်တာ လွယ်တာ သပ်ရပ်တာ အမှန်ပါ။ ဒါေပမယ့် စက်မရှိရင် ပျက်သွားရင် သူတို့က ငုတ်တုတ်ထိုင်ေနြကေရာဗျ။ အဲဒီအခါမှာ ကျွန်ေတာ်တို့က လက်နဲ့ ြဖစ်ေအာင် လုပ်ြပလိုက်ရင် သူတို့မှာ ဟဲေတာ် ဆိုြပီး ရင်သပ်ရှုေမာ။ ဟုတ်ေရာဟုတ်လို့လားရယ်လို့ ေစာင့်ြကည့်ရတာလည်းအေမာ။ မင့်ဘြကီးက ရယ်ေတာင်ရယ်ချင်ေသး။ ဒါမျိုးေတွ တို့ဆီ ဒီလိုပဲ လုပ်လာခဲ့တာ များလှေပါ့။ ေသွးတိတ်စက်ြကီး မရှိတဲ့အရပ်မှာ ေဈးထဲက တရုတ်အပ်ချည်လံုးကေလးေတွကို ပိုးေသေအာင်ေပါင်းြပီး ချည်ေတာ့လည်း ေသွးတိတ်တာချင်းေတာ့ အတူတူပဲ။ အဲဒီေတာ့ ကျွန်ေတာ်တို့ ြမန်မာ့ဂုဏ်ရည်ထဲမှာ ရှင်အနုရုဒ္ဓာလို မရှိစကား မြကားချင်ေယာင်ေဆာင်ြပီး ဘာမှမရှိပဲ အကုန်ြဖစ်ေအာင် လုပ်တတ်တဲ့ အမျိုးလို့ ဆိုချင်ပါတယ်။ မရှိတာကို စကားထဲေတာင် ထည့်ေြပာစရာမလိုဘူး။ ဘယ်တုန်းက ရှိဖူးတာလိုက်လို့။ အဲဒါ နိုင်ငံေတာ်က ေလ့ကျင့်ေပးထားတဲ့ အမျိုးသားေရး လက္ခဏာလို့ မှတ်လိုက်ကွဲ့။
ေနာက်တချက်က ကျွန်ေတာ်တို့ ြမန်မာေတွဟာ သူများတကာထက်စာရင် အပင်ပန်းခံနိုင်ြပီး လက်ေြကာတင်းပါတယ်။ သူတို့ဆီမှာ အလုပ်လုပ်ရဖို့ ဆိုက်ကားနဲ့သမ္ဗာန်နဲ့ လာရတာမှမဟုတ်တာ။ ေအာက်ေြခသိမ်း လုပ်ဖို့လာရင်ေတာင် ေလယာဉ်စရိတ် စာအုပ်စာတမ်းစရိတ်ေတွက ဒင်းတို့လစာ သံုးေလးလစာေလာက်ရှိြပီး အိမ်ရှိပစ္စည်းထုခွဲေချးငှားလို့ လာရတာဆိုေတာ့ သူတို့ဆီမှာ ကျွန်ခံဖို့အေရးကို လုပ်အားတခုတည်း အတတ်ပညာတခုတည်း ရင်းြပီးလာရတာ မဟုတ်ပါဘူး။ ဘဝပါရင်းြပီး လာရပါတယ်။
အခန့်မသင့်ရင် အဲဒါ မိသားစုရဲ့ဘဝပါ။ ဒီလူေတွဟာ သူတို့လို ေပါ့ေပါ့ေန ေပါ့ေပါ့စားများနဲ့ ကွာပါတယ်။ ရသင့်တဲ့ အခွင့်အေရးေတွ ကာကွယ်ေပးမယ့်သူမရှိလို့၊ မတရားသြဖင့် အနိုင်ကျင့်ခံရလို့သာ ြမန်မာေတွဘဝက သူများနိုင်ငံေတွမှာ ဒုက္ခပင်လယ်ေဝေနြကရတာပါ။ အရည်အချင်းမြပည့်မီလို့ မဟုတ်ပါဘူး။ ဒီအခါမှာလည်း ဘဝကို ဘယ်လိုရှင်သန်ေအာင် ေနထိုင်ရမလဲ ဆိုတဲ့ေနရာမှာ ြမန်မာေတွရဲ့ အရည်အချင်းကို ေတွ့ရြပန်ပါတယ်။ အဲဒိအေြကာင်းေတွကိုေတာ့ ယိုးဒယား စကင်္ာပူ မေလးရှားက သူငယ်ချင်းများက မှတ်ချက်ထဲမှာ ဆက်ေဆွးေနွးြကမယ် ထင်ပါတယ်။
ကမ္ဘာေပါ်မှာ ဘယ်သူမှ လိုက်လို့မမီတဲ့ ြမန်မာ့ဂုဏ်ရည်တခုကေတာ့ မနိုင်၍ သည်းခံရြခင်း ဂုဏ်ရည်ပါပဲ။
နိုင်ေလာက်မည့်လူ အချင်းချင်းသာ လှည့်ေခွေနြကတာ ကိုယ်ဘာမှ ြပန်မလုပ်နိုင်တဲ့သူေတွ လုပ်သမျှကို သည်းညည်းခံနိုင်စွမ်းမှာေတာ့ အေလာင်းေတာ်ြကီးများ ခန္တီပါရမီ ကျင့်ေတာ်မူခဲ့တဲ့အတိုင်းပါပဲ။ ဘာေတွဘယ်ေလာက်များ သည်းခံေနြကရသလဲဆိုတာ ဖွင့်ေြပာြပဖို့ လိုမယ်မထင်ပါဘူး။ ြပည်သူေတွဟာ သူတို့နဲ့ထိုက်တန်တဲ့ အစိုးရကိုသာ ရရှိြကတယ်လို့ ဆိုသူများကို ေထာက်ခံရမလိုပါပဲ။ ကျွန်ေတာ်တို့ဟာ သူမတူတဲ့ အစိုးရကိုရရှိထားတဲ့ သူမတူေသာ ြပည်သူများ ြဖစ်ြကပါတယ်ဆိုရင် ဘယ်သူြငင်းနိုင်မလဲဗျာ။ ေလပါတီသီချင်းထဲကလို “ေမာင့်ဆိုးမျိုး ခံနိုင်သူကို ကျွန်မြဖင့် ေတွ့မြမင်ြပီ။ ရှာေလဦးေတာ့ ထမင်းထုပ်ြကီးနဲ့ လူပါမသိုးယံုြဖင့် မှာလိုက်ချင်သည်။ ပထဝီ ဤေြမြကီး လှန်ေလှာကာ ကုန်း၍ရှာေတာင် ေတွ့လိမ့်နိုးနိုး ထင်သည်။” ေပါ့ ေနာ်။ ြမန်မာမို့လို့ ဒါမျိုးလုပ်လို့ရတာေနာ်။ တိုင်းတပါးသားများ အတုယူမယ်မြကံနဲ့။ ငါးပါးေမှာက်သွားမယ်။
မေြပာေတာ့ပါဘူး ဆိုေနကာမှပဲ ေဖာက်ေဖာက်လာတာ ခက်တာပဲ။ ေတာ်ြပီ။ ေတာ်ြပီ။ အံ့ဖွယ်သရဲ ြမန်မာ့ဂုဏ်ရည်ကေလး ေြပာြပီး လက်စသတ်ရေအာင်။ ေပါင်ချိန်တို့ ဂျူမုန်တို့ ချန်ဂင်တို့ ပိုးမင်းသားတို့ သိြကတယ်ဟုတ်။ အသည်းစွဲေတွေလ။ သူတို့ထက်သာတဲ့ ြမန်မာေတွ အေြကာင်းေြပာြပမယ်။ ချီပါသား ပခန်းသား။ စကားေတာင်စား၊ ခံုေတာ်ေမာင်ကျဘမ်းနဲ့ သျှင်ဥတ္တမေကျာ်အေြကာင်း ဖတ်ြကည့်လိုက်ပါ။ ဗန်းေမာ်ဆရာေတာ် နဲ့ သဂင်္ဇာဆရာေတာ်အေြကာင်း ဖတ်ြကည့်လိုက်ပါ။ မဖတ်ဖူးေသး သူများအတွက် ညွှန်းရတာပါေနာ်။ အဲဒီလူေတွအားလံုး စိတ်ကူးယဉ်ဇာတ်ေကာင်ေတွ မဟုတ်ပါဘူး။ မညွှန်းပဲနဲ့ ကိုယ်တိုင်ေြပာြပမှာကေတာ့ ြမန်မာ့သိုင်းပညာ ဇာတ်ေြကာင်းကေလးေလ။ ေြမာက်ကျွန်းသိုင်းဆရာြကီးနဲ့ ေကာကျင့်တို့ ယံုေအာ်တို့ ေရှာင်လင်ေတွ ဝူထန်းေတွ ေအာ်ေမ့ေတွ မှတ်မိဦးမှာပါ။ ေကာင်းလိုက်တဲ့ ဓါးသိုင်းေတွ ဝီေခါ်ေနတာပဲေနာ်။
တို့ဗမာရာဇဝင်မှာ အဲသလို ဓါးစွမ်းထက်တဲ့ သူရဲေကာင်းတစ်ဦး ရှိခဲ့ပါတယ်ကွယ်။ သူ့နံမည်က မင်းြကီးရန်ေနာင် တဲ့။ သူ့ဓါးကေတာ့ ယိမ်းနွဲ့ပါးဓါး ပါတဲ့။ အင်းဝေနြပည်ေတာ်မှာ ခစားရတဲ့ အမတ်သူရဲေကာင်းြကီးတစ်ဦးပါ။ အင်းဝမင်းဆက် ဘုန်းတန်ခိုးညှိုးမှိန်တဲ့အခါ မိုးညှင်းစလံုက အင်းဝကို လုပ်ြကံြပီး သားြဖစ်သူ သိုဟန်ဘွားကို နန်းတင်ခဲ့သတဲ့။ သိုဟန်ဘွားဟာ မိစ္ဆာအယူဝါဒရှိတဲ့ မင်းဆိုးမင်းညစ်လို့ သမိုင်းမှာေကျာ်ြကားပါတယ်။ သူ့လက်ထက်မှာ အင်းဝေနြပည်ေတာ်တခုလံုးဟာ သူနှိပ်စက်တဲ့ဒဏ်ကို မခံနိုင်လို့ ေတာင်ငူကို ေြပာင်းြကေရွှ့ြကရင်း ေတာင်ငူက စည်လာတယ် လို့ဆိုပါတယ်။
မင်းပါးခစား အမတ်စစ်သည်များကေတာ့ တက်လာတဲ့ဘုရင် သစ္စာခံရစြမဲမို့ ကိုယ်ချင်းစာလိုက်မိပါရဲ့ေလ။ သို့ေသာ်လည်း သိုဟန်ဘွားရဲ့ လက်ထက်မှာ ြပည်သူ့အသည်း ကျွဲဝင်ခတ်တာထက်ဆိုးတဲ့ ြဖစ်ရပ်တခုေပါ်ေပါက်လာပါတယ်။ အင်းဝေနြပည်ေတာ်ြကီးမှာ ဗုဒ္ဓသာသနာစည်ပင်ထွန်းကားတာ မရှုစိမ့်တဲ့ သိုဟန်ဘွားဟာ ေနြပည်ေတာ်တဝှမ်းလံုးက ရဟန်းသံဃာများကို ေတာင်ဖလူအရပ်မှာ ဆွမ်းပင့်ဖိတ်ြပီးတဲ့ေနာက် ဆင်ြမင်းေြခလျင်စစ်သည်ေတွနဲ့ ပင့်သံဃာေတွကို ထိုးခုတ်သတ်ြဖတ်ေစတာ သံဃာအပါး ၇၀၀ ေကျာ် ပျံလွန်ေတာ်မူပါသတဲ့ကွယ်။ ေတွးေတာင် မေတွးရဲေလာက်ေအာင်ပါပဲေနာ်။
ဘယ်ြမန်မာဗုဒ္ဓဘာသာက ဒါမျိုးသည်းခံနိုင်မှာလဲ။ တေန့ေတာ့ မင်းြကီးရန်ေနာင်ဟာ စိတ်သေဘာတူသူ ြမန်မာအမတ်များနဲ့ တိုင်ပင်လို့ သိုဟန်ဘွားကို ဇာတာေတာ် မသန့်လို့ ယြကာေတာ်များစီရင်မယ်လို့ ေခါ်ေဆာင်ြပီး အမတ်များကို ေသာင်ြပင်ေအာက်မှာ လက်နက်တို့ ဝှက်ထားေစသတဲ့။ ြပီးမှ ရှင်ဘုရင်ေရှ့မှာ ြမန်မာမင်းအဆက်ဆက် လက်သံုးေတာ် ယိမ်းနွဲ့ပါးဓါးဟာ ဘယ်ေလာက်ေကာင်းသလဲဆိုတာကို စိတ်ဝင်စားဖွယ်ြဖစ်ေအာင် ေြပာြပပါသတဲ့။ ဓါးအရွက်ဟာ ေပျာ့ေြပာင်းယိမ်းနွဲ့လွန်းလို့ ခါးမှာ ခါးပတ်သဖွယ်ေတာင် ပတ်လို့ရနိုင်ပါသတဲ့။ ထက်လွန်လွန်းလို့ ြမင်းေပါ်ကလူကို ခုတ်ရင် လူေရာြမင်းပါ ထက်ပိုင်းြပတ်တယ်လို့ ေြပာေတာ့ ရှင်ဘုရင်က မယံုပါဘူးတဲ့။ ဝါလွန်းသကွယ် လို့ ြပက်ရယ်ေတာ့ ကိုယ်ေတာ်တိုင် ရှုစားလိုက ြပနိုင်ေြကာင်းပါလို့ ေလျှာက်သတဲ့၊ ရှင်ဘုရင်အနားဆိုတာ ဓါး လှံ လက်နက် ကိုင်ေဆာင်ခွင့်မှ မရှိတာေလ။ ရှင်ဘုရင်က ြပစမ်းပါဦးဆိုမှ ဓါးကို ဓါးအိမ်ကချွတ်ြပြပီး ေဟာသလို ခုတ်ရပါသဖျား ဆို ပိုင်းလိုက်တာ လူတင်မကဘူး။ ထိုင်ေနတဲ့ေအာက်က သလွန်ေညာင်ေစာင်းပါ ထက်ပိုင်းြပတ်ကျ သွားပါသတဲ့။ ရှင်ဘုရင်ကို သတ်ရင် ရှင်ဘုရင်လုပ်လို့ရတဲ့ေခတ်ြကီးမှာ မင်းြကီးရန်ေနာင်ဟာ မင်းအြဖစ်ကို မယူပါဘူး။ တိုင်းြပည်ရန်ေညှာင့်ကို ရှင်းလင်းတာသာ ြဖစ်တယ်လို့ဆိုြပီး ရဟန်းဝတ်သွားပါသတဲ့။ အဲဒါြမန်မာ့ဂုဏ်ရည်ပါပဲ။
မင်းြကီးရန်ေနာင်အေြကာင်းနဲ့ ပတ်သက်ြပီး ဘေလာက်ေတွမှာ တေလာဆီက ပွက်ပွက်ထေနေအာင် ြငင်းြကတာကိုလည်း ဖတ်လိုက်မိပါတယ်။ မင်းခေယာကင်္ျားဆိုတာ ရှင်ဘုရင်ကို သစ္စာခံထားြပီးသားမို့ ဒီလုပ်ရပ်မျိုးဟာ မချီးကျူးထိုက်ပါဘူးတဲ့။ သတ္တိရှိရိုး မှန်ရင် မျက်နှာချင်းဆိုင် စီးချင်းထိုးသင့်တာေပါ့။ ေြပာင်ကျကျ ေထာင်ထားြခားနား သင့်တာေပါ့တဲ့။ ဒါြဖင့်ရင် ေတာင်ဖလူလယ်ြပင်မှာ မင်းမိန့်နဲ့ ရဟန်းေတွကို ခုတ်ထစ် သတ်ြဖတ်တဲ့သူေတွကမှ သစ္စာရှိတဲ့ မင်းမှုထမ်းေတွလို့ ဆိုချင်သလားမသိပါဘူး။ ကျွန်ေတာ့်အယူအဆကေတာ့ နိုင်ငံဝန်ထမ်းေတွ ထားရှိအပ်တဲ့ သစ္စာဆိုတာ တစံုတေယာက်ေသာသူ ဒါမှမဟုတ် လက်ရှိအုပ်ချုပ်မင်းလုပ်ေနေသာသူ တစ်ဦးအေပါ်မှာ ထားရှိရမှာလို့ မြမင်ပါဘူး။ နိုင်ငံ နဲ့ လူမျိုးအေပါ်၊ တိုင်းသူြပည်သားအေပါ်မှာသာ သစ္စာရှိရမယ်လို့ ြမင်ပါတယ်။ ဗုဒ္ဓဘာသာလို့ေြပာဖို့ သရဏဂံုသံုးပါးတည်ရပါတယ်။ သံဃာဟာ သရဏဂံုထဲမှာ ပါပါတယ်။
ရှင်ဘုရင်က သတ်ဟဲ့လို့ဆိုတိုင်း သစ္စာရှိရှိ အမိန့်နာခံတတ်တဲ့ လူစွမ်းေကာင်းေတွ ြမန်မာြပည်မှာ အင်းဝေခတ်ကတည်းက ရှိေနခဲ့တာ အမှန်ပါ။ ကျွန်ေတာ်စာေရးတိုင်း တိုက်တွန်းမိတဲ့အချက်က ဒါပါပဲ။ ေတာ်လှန်ေရးြကီး လုပ်ရေအာင်၊ ဘယ်လိုဆန့်ကျင်ရေအာင်၊ ဘယ်သူ့အကူအညီေတာင်းရေအာင် ဘယ်ေသာအခါမှ မတိုက်တွန်းပါဘူး။ ကျွန်ေတာ်တို့ လုပ်သည်ြဖစ် မလုပ်သည်ြဖစ်ေစ။ ကံ ကံ၏အကျိုးက လွတ်ေြမာက်တယ်ဆိုတာ ရဟန္တာမှ ြဖစ်နိုင်ပါတယ်။ သူတို့မှာ ြကိယာစိတ်သက်သက်ပဲ ရှိလို့ပါတဲ့။ ေခတ်ကိုေြပာင်းဖို့ ဆိုရင်ေတာ့ ေနာက်တက်လာမည့် လူငယ်ေတွမှာ အေတွးအြမင်ေတွ ေြပာင်းမှ ရပါလိမ့်မယ်။ ကိုယ်ပိုင်ဦးေနှာက်နဲ့ မစဉ်းစားပဲ အမိန့်နာခံမှုတခုတည်းနဲ့ ရှင်ဘုရင်ြဖစ်လာခဲ့ရင်ေတာင် ရုပ်ေသးရှင်ဘုရင်ပဲ ြဖစ်မှာေပါ့။ ကျွန်ေတာ့်စာေတွ ဖတ်တဲ့အထဲက တစံုတေယာက်ဟာ တေန့မှာ အလားတူအြဖစ်မျိုး ြကံုေတွ့လာရလို့ သတိကေလးတချက်ေလာက် ကပ်ြပီး လုပ်သင့်တာနဲ့ မလုပ်သင့်တာကို ခွဲြခားေတွးေခါ်တတ်မယ်ဆိုရင် ေရးရကျိုး ဖတ်ရကျိုးနပ်ပါေပါ့။
[ေဇယျာသံကျူး ညှင်းလို့လို့ မဟာပထဝီေြမအတွင်းက ခရုသင်းမှုတ်လိုက်ေတာ့သည်။ ြမန်မာဂုဏ်ရည် မျိုးြမန်မာဂုဏ်ရည်ပါရှင်။ ေလပါတီဆိုေသာ တေဘာင်သီချင်းကိုေတာ့ မဟာပထဝီေြမအတွင်းက ခရုသင်းမှုတ်လိုက်ေတာ့သည်။ ြမန်မာဂုဏ်ရည် ကျွန်မတို့ မျိုးြမန်မာဂုဏ်ရည်ပါရှင်။
(ြမတ်မုနိဘဂဝါသခင် ဗုဒ္ဓြမတ်အရှင်သည်) ၂။ အင်ဂျင်နီယာ ဝန်ချီစက်တို့ မေပါ်ေသးမီ ဆွဲလို့ တင်ပံုေတွ အံ့ေလာက်ပါေပသည်် ရာဇဝင်များမှာ ထင်ရှားြမန်မာ့ဂုဏ်ရည်] ၂ ။
(မင်းကွန်းေခါင်းေလာင်းြကီးကို ေရာက်ေအာင် ဘယ်လိုတည် ေခွးတိုးစက်ကဘယ်မှာရနိုင်မည်။ ြကိုးနဲ့လက်နဲ့ဆွဲကာ ြမဲရရှာသည်) ၂ ။ ရေသ့ ရှင်ခန္တီ မန္တေလးေတာင်ေတာ်မဟီ အင်ဂျင်နီယာကို မေခါ် ရေသ့ကိုယ်တိုင် ြကံစည်ပါသည်။ ရာဇဝင်များမှာ ထင်ရှား ြမန်မာ့ဂုဏ်ရည်။
[ြမန်မာစစ်သားတို့ တိုင်းတပါးက အေြမာက်ကို နန်းေတာ်အေနာက်သို့ ဘယ့်နှယ့်လုပ်၍ ေရာက်ရရှာေလသည်။ ဘုရားြကီးက ေြကးရုပ်ြကီးများကို လွယ်လွယ်ကူကူ အြပီးတိုင်ြကံကာယူ။ (ေကျာက်ေတာ်ြကီးဘုရားကေတာ့ အံ့ေလာက်ေပသည်) ၂ ။ စန်းကျတဲ့ ေရယာဉ် ေရွှကျင်စခန်းက ရတနာပံု ြမန်းြကွတဲ့ ပုဏ္ဏမီ။ ဆရာတင်ေခါ် နန်းေတာ်ေရှ့ေရး အပံုကျန်ပါေသးသည် ေရွှေသွးြမန်မာ့ဂုဏ်ရည်] ၂ ။
ဖဲစကားနဲ့ ေြပာရရင် ကိုယ့်ေအာက်ဖဲက အစစ်ဆိုေတာ့ ေခါ်အားရှိသေပါ့ေလ။ အဲဒါ သူများနိုင်ငံက အဝင်စစ်တဲ့သူေတွကို ေြပာတာေနာ်။ ကိုယ့်နိုင်ငံမှာေတာ့ သွားမစမ်းေလနဲ့ သိြကားမင်းအစစ်ြကီး စာအုပ်အစစ်နဲ့ ထွက်ရင်ေတာင် စိတ်မထင် ေလယာဉ်ေပါ်ေပးမတက်ပဲ ေနြပည်ေတာ်ြပန် ေထာက်ခံစာ ယူခိူင်းလိုက်လို့ ဟုတ်ေပ့ြဖစ်သွားမယ်။ သူများနဲ့ကျမှ ေအာက်ဖဲစစ်ရင် ေဟာက်လို့ရတာ။ ဒါေတာင်မှ ဟိုလိုဒီလို ရစ်တာထစ်တာ တေကွ့မဟုတ်တေကွ့ေတာ့ ြကံုရတတ်ပါတယ်။
လည်လည်ပတ်ပတ် ရှင်းနိုင်လင်းနိုင်ရင်ေတာ့ ဘာြပသနာမှ မရှိပါဘူး။ ဒါေပမယ့် စိတ်ထဲမှာ “ေအာင်မယ် ဒင်းတို့ကများ ငါတို့ကို ဘာေအာင့်ေမ့ေနြကတယ် မသိဘူး” လို့ မြကာခန ြဖစ်ေလ့ရှိပါတယ်။ ဘာြဖစ်လို့ဆိုေတာ့ သူတို့ေတွက ြမန်မာဆိုတာနဲ့ အထင်ေသးတာက အရင်ေလ။ တကယ်တမ်း ဆက်ဆံလုပ်ကိုင် ေရာေနှာြကည့်တဲ့အခါ သူတို့ေတွကသာ ြမန်မာေတွထက်ပိုြပီး ချာတူးလန်တာ၊ လူစွမ်းလူစနည်းတာ၊ ထက်ထက်ြမက်ြမက်မရှိတာ ကိုယ်ေတွ့။
ေနာက်က အေဖအားကိုးနဲ့သာ လူစွာလုပ်ရဲြကတာ။ စိတ်ြကီးဝင် ေသွးနထင်ေရာက်ြပီး အေြခာက်တိုက် ဘဝင်ြမင့်ေနတဲ့ စိတ်နဲ့ ေြပာတာ မဟုတ်ပါဘူး။ ဆရာဝန်တပိုင်း ေကျာင်းဆရာတပိုင်းဘဝမှာ နှစ် အေတာ်ြကာြကာ တပည့်ေတွကို စာသင်ရံုတင်မဟုတ်ဘူး။ သူငယ်ချင်းေပါင်းေပါင်းလာခဲ့လို့ ြမန်မာလူငယ်အများစုရဲ့ ဉာဏ်ရည်၊ လုပ်ရည်ကိုင်ရည်ကို တီးမိေခါက်မိပါတယ်။
ဘူတန်မှာ သူတို့နဲ့ ရွယ်တူ တြခားေသာ အာရှနိုင်ငံများကေန ေဆးပညာသင်ြကားလာတဲ့ ဆရာဝန်ကေလးေတွနဲ့ ဆံုြဖစ်ပါတယ်။ သူတို့ကို အထင်မေသးပါဘူး။ ကိုယ့်ဆရာြကီး ဆရာမြကီးေတွကိုပဲ အြကိမ်ြကိမ် ထိုင်ရှိခိုးချင်စိတ်ေပါက်ပါတယ်။ ဘာမှကို မဆိုင်တာဗျား။ ဥပမာြပရရင်ေတာ့ ကျွန်ေတာ်တို့က လမ်းေဘးမှာ ေဒါင်ကျကျ ြပားကျကျ ကိုယ့်ဝမ်းကိုယ်ေကျာင်းနိုင်တဲ့ မိဘမဲ့ကေလးများနဲ့တူြပီး သူတို့ကေတာ့ မိဘအရိပ်ေအာက်မှာ လူစွာလုပ်နိုင်တဲ့ လူေပျာ့လူညံ့ကေလးေတွနဲ့ တူပါတယ်။ သို့ေသာ် မိဘအရှိန်အဝါချင်းက ကွာလွန်းတာမို့ ကျွန်ေတာ်တို့မှာ အြမဲတန်း ေအာက်ကျေနာက်ကျ ြဖစ်ေနရပါတယ်။ ဒါေြကာင့် ဒီတခါ ဒီသီချင်းကေလးကို တင်ရတာကေတာ့ ကျွန်ေတာ်တို့ ြမန်မာေတွ လူစွမ်းလူစ မညံ့ဘူးဆိုတာ သိေစချင်လို့ သိမ်ငယ်စိတ်ေတွ ေပျာက်ဖို့၊ အားသစ်မာန်သစ်ေတွ ြဖစ်လာေစချင်လို့ပါ။
မူရင်းအဆိုက ေလပါတီမြမရင် ြဖစ်ြပီး နန်းေတာ်ေရှ့ဆရာတင်က ေရးခဲ့ပါတယ်။ သူတို့ေခတ်တုန်းကလည်း တိုင်းတပါးသားလက်ေအာက်မှာ အနှိမ်ခံရလို့ မခံချင်စိတ်နဲ့များ ေရးခဲ့ေလသလားမသိပါဘူး။ ေရးတဲ့သူေရာ ဆိုတဲ့လူပါ အားမာန်ပါပါ ကျက်သေရရှိရှိ ဝင့်ဝင့်ြကွားြကွား ရှိလိုက်ပံုများ။ ချက်နဲ့လက်နဲ့ မြငင်းနိုင်ေအာင်လည်း ေထာက်ြပထား ြပန်ပါေသးတယ်။ မေန့တေန့ကမှ အဂင်္လိပ်ဆီသွားသင်လာတဲ့ အင်ဂျင်နီယာအတတ်ေတွ မေပါ်ခင်ကတည်းက ြမန်မာ့နည်း ြမန်မာ့ဟန်ေတွက တိုင်းတပါးသားေတွ လက်မှိုင်ချ ေလာက်ပါတယ် တဲ့။ မင်းကွန်းေခါင်းေလာင်းြကီးကို ေရာက်ချီခဲ့ပံုတင်မကပါဘူး။ ရန်ကုန်ြမစ်ထဲမှာ အဂင်္လိပ်တို့မဆယ်နိုင်တဲ့ စဉ့်ကူးမင်းရဲ့ ေခါင်းေလာင်းေတာ်ြကီးကို ဘယ်နည်းဘယ်ပံု ရေအာင်ဆယ်ယူြကသလဲ ဆိုတာလည်း ြကားဖူးြကမယ် ထင်ပါတယ်။ စက်ပစ္စည်း ကိရိယာ တိုင်းတပါး အတတ်ပညာ အကူအညီမပါပဲ ြမန်မာေတွ စွမ်းေဆာင် နိုင်ခဲ့သမျှထဲက ခိုင်ခိုင်မာမာ ထင်ထင်ရှားရှား သက်ေသြပလို့ ြမန်မာလူမျိုးတို့ရဲ့ စွမ်းပကားကို ချီးမွှန်းထားပါတယ်။ အဲဒါ နမူနာပဲ ရှိပါေသးတယ်။ ဒီ့ြပင် တပံုြကီး ေြပာလို့ေတာင် မဆံုးပါဘူးတဲ့။
အဲသလိုေြပာြပန်ေတာ့ အင်ဂျင်နီယာမင်းများက ခင်ဗျားကိုယ်တိုင်ေရာ ဘာလို့ အဂင်္လိပ်ဆရာဝန် လုပ်ေနေသးလဲ။ ဓါတ်ဗိေန္ဓာအတတ်ပဲ သင်ပါေရာ့လားလို့ ဆိုေနပါဦးမယ်။ အဲဒါလည်း ေြပာရေသးတာပေလ။ တိုးတက်လာတဲ့ ေခတ်ေနာက်ကို အမီလိုက်ြပီး ခင်ဗျားတို့ေြပာတဲ့ ေလာကဓါတ် သိပ္ပံအတတ်ပညာတို့ကို သင်ြကားတာချင်း အတူတူေတာင်မှ ကျွန်ေတာ်တို့ ြမန်မာလူမျိုးများက တမိုက်ြပ တေတာင်ြမင်တဲ့အမျိုး၊ ြကံရည်ဖန်ရည်သာတဲ့ အမျိုးပါဗျာ။ ကမ္ဘာတလွှား ြမန်မာဆရာဝန်မရှိတဲ့ နိုင်ငံများ ြကားဖူးပါစ။ ြမန်မာြပည်ကယူလာတဲ့ ဘွဲ့လက်မှတ်ြကီးကို သူတို့ အသိအမှတ်မြပုဘူးလို့သာ ြငင်းလို့ရမယ်။ ြမန်မာြပည်က သင်လာတဲ့ပညာနဲ့ သူတို့စာေမးပွဲေတွ ေအာင်လို့ အလုပ်လုပ်ေနြကတဲ့ သူေတွချည့်ပဲ။ ြမန်မာေတွရဲ့ ထူးြခားချက်ကေတာ့ မရှိရှိတာနဲ့ မြဖစ်ြဖစ်ေအာင် လုပ်နိုင်တဲ့အစွမ်းပါ။
တခါတခါ ခွဲစိတ်ဖို့လိုအပ်တဲ့ ပစ္စည်းကိရိယာ မြပည့်စံုတဲ့အခါ ကျွန်ေတာ် အပါအဝင် ြမန်မာဆရာဝန်များဟာ ဖဲထီးသံေချာင်း၊ စက်ဘီးစပုတ်တိုင်၊ ဓါတ်ဆီပိုက်၊ သံုးထပ်သားြပား၊ ဘလိပ်ဒါးထက်ပိုင်းကျိူးတို့ကို သန့်စင်ေအာင် ပိုးသတ်ြပီး လိုအပ်သလို သံုးတတ်ြကပါတယ်။ စက်ေတွနဲ့ကေတာ့ ပိုြပီးြမန်တာ လွယ်တာ သပ်ရပ်တာ အမှန်ပါ။ ဒါေပမယ့် စက်မရှိရင် ပျက်သွားရင် သူတို့က ငုတ်တုတ်ထိုင်ေနြကေရာဗျ။ အဲဒီအခါမှာ ကျွန်ေတာ်တို့က လက်နဲ့ ြဖစ်ေအာင် လုပ်ြပလိုက်ရင် သူတို့မှာ ဟဲေတာ် ဆိုြပီး ရင်သပ်ရှုေမာ။ ဟုတ်ေရာဟုတ်လို့လားရယ်လို့ ေစာင့်ြကည့်ရတာလည်းအေမာ။ မင့်ဘြကီးက ရယ်ေတာင်ရယ်ချင်ေသး။ ဒါမျိုးေတွ တို့ဆီ ဒီလိုပဲ လုပ်လာခဲ့တာ များလှေပါ့။ ေသွးတိတ်စက်ြကီး မရှိတဲ့အရပ်မှာ ေဈးထဲက တရုတ်အပ်ချည်လံုးကေလးေတွကို ပိုးေသေအာင်ေပါင်းြပီး ချည်ေတာ့လည်း ေသွးတိတ်တာချင်းေတာ့ အတူတူပဲ။ အဲဒီေတာ့ ကျွန်ေတာ်တို့ ြမန်မာ့ဂုဏ်ရည်ထဲမှာ ရှင်အနုရုဒ္ဓာလို မရှိစကား မြကားချင်ေယာင်ေဆာင်ြပီး ဘာမှမရှိပဲ အကုန်ြဖစ်ေအာင် လုပ်တတ်တဲ့ အမျိုးလို့ ဆိုချင်ပါတယ်။ မရှိတာကို စကားထဲေတာင် ထည့်ေြပာစရာမလိုဘူး။ ဘယ်တုန်းက ရှိဖူးတာလိုက်လို့။ အဲဒါ နိုင်ငံေတာ်က ေလ့ကျင့်ေပးထားတဲ့ အမျိုးသားေရး လက္ခဏာလို့ မှတ်လိုက်ကွဲ့။
ေနာက်တချက်က ကျွန်ေတာ်တို့ ြမန်မာေတွဟာ သူများတကာထက်စာရင် အပင်ပန်းခံနိုင်ြပီး လက်ေြကာတင်းပါတယ်။ သူတို့ဆီမှာ အလုပ်လုပ်ရဖို့ ဆိုက်ကားနဲ့သမ္ဗာန်နဲ့ လာရတာမှမဟုတ်တာ။ ေအာက်ေြခသိမ်း လုပ်ဖို့လာရင်ေတာင် ေလယာဉ်စရိတ် စာအုပ်စာတမ်းစရိတ်ေတွက ဒင်းတို့လစာ သံုးေလးလစာေလာက်ရှိြပီး အိမ်ရှိပစ္စည်းထုခွဲေချးငှားလို့ လာရတာဆိုေတာ့ သူတို့ဆီမှာ ကျွန်ခံဖို့အေရးကို လုပ်အားတခုတည်း အတတ်ပညာတခုတည်း ရင်းြပီးလာရတာ မဟုတ်ပါဘူး။ ဘဝပါရင်းြပီး လာရပါတယ်။
အခန့်မသင့်ရင် အဲဒါ မိသားစုရဲ့ဘဝပါ။ ဒီလူေတွဟာ သူတို့လို ေပါ့ေပါ့ေန ေပါ့ေပါ့စားများနဲ့ ကွာပါတယ်။ ရသင့်တဲ့ အခွင့်အေရးေတွ ကာကွယ်ေပးမယ့်သူမရှိလို့၊ မတရားသြဖင့် အနိုင်ကျင့်ခံရလို့သာ ြမန်မာေတွဘဝက သူများနိုင်ငံေတွမှာ ဒုက္ခပင်လယ်ေဝေနြကရတာပါ။ အရည်အချင်းမြပည့်မီလို့ မဟုတ်ပါဘူး။ ဒီအခါမှာလည်း ဘဝကို ဘယ်လိုရှင်သန်ေအာင် ေနထိုင်ရမလဲ ဆိုတဲ့ေနရာမှာ ြမန်မာေတွရဲ့ အရည်အချင်းကို ေတွ့ရြပန်ပါတယ်။ အဲဒိအေြကာင်းေတွကိုေတာ့ ယိုးဒယား စကင်္ာပူ မေလးရှားက သူငယ်ချင်းများက မှတ်ချက်ထဲမှာ ဆက်ေဆွးေနွးြကမယ် ထင်ပါတယ်။
ကမ္ဘာေပါ်မှာ ဘယ်သူမှ လိုက်လို့မမီတဲ့ ြမန်မာ့ဂုဏ်ရည်တခုကေတာ့ မနိုင်၍ သည်းခံရြခင်း ဂုဏ်ရည်ပါပဲ။
နိုင်ေလာက်မည့်လူ အချင်းချင်းသာ လှည့်ေခွေနြကတာ ကိုယ်ဘာမှ ြပန်မလုပ်နိုင်တဲ့သူေတွ လုပ်သမျှကို သည်းညည်းခံနိုင်စွမ်းမှာေတာ့ အေလာင်းေတာ်ြကီးများ ခန္တီပါရမီ ကျင့်ေတာ်မူခဲ့တဲ့အတိုင်းပါပဲ။ ဘာေတွဘယ်ေလာက်များ သည်းခံေနြကရသလဲဆိုတာ ဖွင့်ေြပာြပဖို့ လိုမယ်မထင်ပါဘူး။ ြပည်သူေတွဟာ သူတို့နဲ့ထိုက်တန်တဲ့ အစိုးရကိုသာ ရရှိြကတယ်လို့ ဆိုသူများကို ေထာက်ခံရမလိုပါပဲ။ ကျွန်ေတာ်တို့ဟာ သူမတူတဲ့ အစိုးရကိုရရှိထားတဲ့ သူမတူေသာ ြပည်သူများ ြဖစ်ြကပါတယ်ဆိုရင် ဘယ်သူြငင်းနိုင်မလဲဗျာ။ ေလပါတီသီချင်းထဲကလို “ေမာင့်ဆိုးမျိုး ခံနိုင်သူကို ကျွန်မြဖင့် ေတွ့မြမင်ြပီ။ ရှာေလဦးေတာ့ ထမင်းထုပ်ြကီးနဲ့ လူပါမသိုးယံုြဖင့် မှာလိုက်ချင်သည်။ ပထဝီ ဤေြမြကီး လှန်ေလှာကာ ကုန်း၍ရှာေတာင် ေတွ့လိမ့်နိုးနိုး ထင်သည်။” ေပါ့ ေနာ်။ ြမန်မာမို့လို့ ဒါမျိုးလုပ်လို့ရတာေနာ်။ တိုင်းတပါးသားများ အတုယူမယ်မြကံနဲ့။ ငါးပါးေမှာက်သွားမယ်။
မေြပာေတာ့ပါဘူး ဆိုေနကာမှပဲ ေဖာက်ေဖာက်လာတာ ခက်တာပဲ။ ေတာ်ြပီ။ ေတာ်ြပီ။ အံ့ဖွယ်သရဲ ြမန်မာ့ဂုဏ်ရည်ကေလး ေြပာြပီး လက်စသတ်ရေအာင်။ ေပါင်ချိန်တို့ ဂျူမုန်တို့ ချန်ဂင်တို့ ပိုးမင်းသားတို့ သိြကတယ်ဟုတ်။ အသည်းစွဲေတွေလ။ သူတို့ထက်သာတဲ့ ြမန်မာေတွ အေြကာင်းေြပာြပမယ်။ ချီပါသား ပခန်းသား။ စကားေတာင်စား၊ ခံုေတာ်ေမာင်ကျဘမ်းနဲ့ သျှင်ဥတ္တမေကျာ်အေြကာင်း ဖတ်ြကည့်လိုက်ပါ။ ဗန်းေမာ်ဆရာေတာ် နဲ့ သဂင်္ဇာဆရာေတာ်အေြကာင်း ဖတ်ြကည့်လိုက်ပါ။ မဖတ်ဖူးေသး သူများအတွက် ညွှန်းရတာပါေနာ်။ အဲဒီလူေတွအားလံုး စိတ်ကူးယဉ်ဇာတ်ေကာင်ေတွ မဟုတ်ပါဘူး။ မညွှန်းပဲနဲ့ ကိုယ်တိုင်ေြပာြပမှာကေတာ့ ြမန်မာ့သိုင်းပညာ ဇာတ်ေြကာင်းကေလးေလ။ ေြမာက်ကျွန်းသိုင်းဆရာြကီးနဲ့ ေကာကျင့်တို့ ယံုေအာ်တို့ ေရှာင်လင်ေတွ ဝူထန်းေတွ ေအာ်ေမ့ေတွ မှတ်မိဦးမှာပါ။ ေကာင်းလိုက်တဲ့ ဓါးသိုင်းေတွ ဝီေခါ်ေနတာပဲေနာ်။
တို့ဗမာရာဇဝင်မှာ အဲသလို ဓါးစွမ်းထက်တဲ့ သူရဲေကာင်းတစ်ဦး ရှိခဲ့ပါတယ်ကွယ်။ သူ့နံမည်က မင်းြကီးရန်ေနာင် တဲ့။ သူ့ဓါးကေတာ့ ယိမ်းနွဲ့ပါးဓါး ပါတဲ့။ အင်းဝေနြပည်ေတာ်မှာ ခစားရတဲ့ အမတ်သူရဲေကာင်းြကီးတစ်ဦးပါ။ အင်းဝမင်းဆက် ဘုန်းတန်ခိုးညှိုးမှိန်တဲ့အခါ မိုးညှင်းစလံုက အင်းဝကို လုပ်ြကံြပီး သားြဖစ်သူ သိုဟန်ဘွားကို နန်းတင်ခဲ့သတဲ့။ သိုဟန်ဘွားဟာ မိစ္ဆာအယူဝါဒရှိတဲ့ မင်းဆိုးမင်းညစ်လို့ သမိုင်းမှာေကျာ်ြကားပါတယ်။ သူ့လက်ထက်မှာ အင်းဝေနြပည်ေတာ်တခုလံုးဟာ သူနှိပ်စက်တဲ့ဒဏ်ကို မခံနိုင်လို့ ေတာင်ငူကို ေြပာင်းြကေရွှ့ြကရင်း ေတာင်ငူက စည်လာတယ် လို့ဆိုပါတယ်။
မင်းပါးခစား အမတ်စစ်သည်များကေတာ့ တက်လာတဲ့ဘုရင် သစ္စာခံရစြမဲမို့ ကိုယ်ချင်းစာလိုက်မိပါရဲ့ေလ။ သို့ေသာ်လည်း သိုဟန်ဘွားရဲ့ လက်ထက်မှာ ြပည်သူ့အသည်း ကျွဲဝင်ခတ်တာထက်ဆိုးတဲ့ ြဖစ်ရပ်တခုေပါ်ေပါက်လာပါတယ်။ အင်းဝေနြပည်ေတာ်ြကီးမှာ ဗုဒ္ဓသာသနာစည်ပင်ထွန်းကားတာ မရှုစိမ့်တဲ့ သိုဟန်ဘွားဟာ ေနြပည်ေတာ်တဝှမ်းလံုးက ရဟန်းသံဃာများကို ေတာင်ဖလူအရပ်မှာ ဆွမ်းပင့်ဖိတ်ြပီးတဲ့ေနာက် ဆင်ြမင်းေြခလျင်စစ်သည်ေတွနဲ့ ပင့်သံဃာေတွကို ထိုးခုတ်သတ်ြဖတ်ေစတာ သံဃာအပါး ၇၀၀ ေကျာ် ပျံလွန်ေတာ်မူပါသတဲ့ကွယ်။ ေတွးေတာင် မေတွးရဲေလာက်ေအာင်ပါပဲေနာ်။
ဘယ်ြမန်မာဗုဒ္ဓဘာသာက ဒါမျိုးသည်းခံနိုင်မှာလဲ။ တေန့ေတာ့ မင်းြကီးရန်ေနာင်ဟာ စိတ်သေဘာတူသူ ြမန်မာအမတ်များနဲ့ တိုင်ပင်လို့ သိုဟန်ဘွားကို ဇာတာေတာ် မသန့်လို့ ယြကာေတာ်များစီရင်မယ်လို့ ေခါ်ေဆာင်ြပီး အမတ်များကို ေသာင်ြပင်ေအာက်မှာ လက်နက်တို့ ဝှက်ထားေစသတဲ့။ ြပီးမှ ရှင်ဘုရင်ေရှ့မှာ ြမန်မာမင်းအဆက်ဆက် လက်သံုးေတာ် ယိမ်းနွဲ့ပါးဓါးဟာ ဘယ်ေလာက်ေကာင်းသလဲဆိုတာကို စိတ်ဝင်စားဖွယ်ြဖစ်ေအာင် ေြပာြပပါသတဲ့။ ဓါးအရွက်ဟာ ေပျာ့ေြပာင်းယိမ်းနွဲ့လွန်းလို့ ခါးမှာ ခါးပတ်သဖွယ်ေတာင် ပတ်လို့ရနိုင်ပါသတဲ့။ ထက်လွန်လွန်းလို့ ြမင်းေပါ်ကလူကို ခုတ်ရင် လူေရာြမင်းပါ ထက်ပိုင်းြပတ်တယ်လို့ ေြပာေတာ့ ရှင်ဘုရင်က မယံုပါဘူးတဲ့။ ဝါလွန်းသကွယ် လို့ ြပက်ရယ်ေတာ့ ကိုယ်ေတာ်တိုင် ရှုစားလိုက ြပနိုင်ေြကာင်းပါလို့ ေလျှာက်သတဲ့၊ ရှင်ဘုရင်အနားဆိုတာ ဓါး လှံ လက်နက် ကိုင်ေဆာင်ခွင့်မှ မရှိတာေလ။ ရှင်ဘုရင်က ြပစမ်းပါဦးဆိုမှ ဓါးကို ဓါးအိမ်ကချွတ်ြပြပီး ေဟာသလို ခုတ်ရပါသဖျား ဆို ပိုင်းလိုက်တာ လူတင်မကဘူး။ ထိုင်ေနတဲ့ေအာက်က သလွန်ေညာင်ေစာင်းပါ ထက်ပိုင်းြပတ်ကျ သွားပါသတဲ့။ ရှင်ဘုရင်ကို သတ်ရင် ရှင်ဘုရင်လုပ်လို့ရတဲ့ေခတ်ြကီးမှာ မင်းြကီးရန်ေနာင်ဟာ မင်းအြဖစ်ကို မယူပါဘူး။ တိုင်းြပည်ရန်ေညှာင့်ကို ရှင်းလင်းတာသာ ြဖစ်တယ်လို့ဆိုြပီး ရဟန်းဝတ်သွားပါသတဲ့။ အဲဒါြမန်မာ့ဂုဏ်ရည်ပါပဲ။
မင်းြကီးရန်ေနာင်အေြကာင်းနဲ့ ပတ်သက်ြပီး ဘေလာက်ေတွမှာ တေလာဆီက ပွက်ပွက်ထေနေအာင် ြငင်းြကတာကိုလည်း ဖတ်လိုက်မိပါတယ်။ မင်းခေယာကင်္ျားဆိုတာ ရှင်ဘုရင်ကို သစ္စာခံထားြပီးသားမို့ ဒီလုပ်ရပ်မျိုးဟာ မချီးကျူးထိုက်ပါဘူးတဲ့။ သတ္တိရှိရိုး မှန်ရင် မျက်နှာချင်းဆိုင် စီးချင်းထိုးသင့်တာေပါ့။ ေြပာင်ကျကျ ေထာင်ထားြခားနား သင့်တာေပါ့တဲ့။ ဒါြဖင့်ရင် ေတာင်ဖလူလယ်ြပင်မှာ မင်းမိန့်နဲ့ ရဟန်းေတွကို ခုတ်ထစ် သတ်ြဖတ်တဲ့သူေတွကမှ သစ္စာရှိတဲ့ မင်းမှုထမ်းေတွလို့ ဆိုချင်သလားမသိပါဘူး။ ကျွန်ေတာ့်အယူအဆကေတာ့ နိုင်ငံဝန်ထမ်းေတွ ထားရှိအပ်တဲ့ သစ္စာဆိုတာ တစံုတေယာက်ေသာသူ ဒါမှမဟုတ် လက်ရှိအုပ်ချုပ်မင်းလုပ်ေနေသာသူ တစ်ဦးအေပါ်မှာ ထားရှိရမှာလို့ မြမင်ပါဘူး။ နိုင်ငံ နဲ့ လူမျိုးအေပါ်၊ တိုင်းသူြပည်သားအေပါ်မှာသာ သစ္စာရှိရမယ်လို့ ြမင်ပါတယ်။ ဗုဒ္ဓဘာသာလို့ေြပာဖို့ သရဏဂံုသံုးပါးတည်ရပါတယ်။ သံဃာဟာ သရဏဂံုထဲမှာ ပါပါတယ်။
ရှင်ဘုရင်က သတ်ဟဲ့လို့ဆိုတိုင်း သစ္စာရှိရှိ အမိန့်နာခံတတ်တဲ့ လူစွမ်းေကာင်းေတွ ြမန်မာြပည်မှာ အင်းဝေခတ်ကတည်းက ရှိေနခဲ့တာ အမှန်ပါ။ ကျွန်ေတာ်စာေရးတိုင်း တိုက်တွန်းမိတဲ့အချက်က ဒါပါပဲ။ ေတာ်လှန်ေရးြကီး လုပ်ရေအာင်၊ ဘယ်လိုဆန့်ကျင်ရေအာင်၊ ဘယ်သူ့အကူအညီေတာင်းရေအာင် ဘယ်ေသာအခါမှ မတိုက်တွန်းပါဘူး။ ကျွန်ေတာ်တို့ လုပ်သည်ြဖစ် မလုပ်သည်ြဖစ်ေစ။ ကံ ကံ၏အကျိုးက လွတ်ေြမာက်တယ်ဆိုတာ ရဟန္တာမှ ြဖစ်နိုင်ပါတယ်။ သူတို့မှာ ြကိယာစိတ်သက်သက်ပဲ ရှိလို့ပါတဲ့။ ေခတ်ကိုေြပာင်းဖို့ ဆိုရင်ေတာ့ ေနာက်တက်လာမည့် လူငယ်ေတွမှာ အေတွးအြမင်ေတွ ေြပာင်းမှ ရပါလိမ့်မယ်။ ကိုယ်ပိုင်ဦးေနှာက်နဲ့ မစဉ်းစားပဲ အမိန့်နာခံမှုတခုတည်းနဲ့ ရှင်ဘုရင်ြဖစ်လာခဲ့ရင်ေတာင် ရုပ်ေသးရှင်ဘုရင်ပဲ ြဖစ်မှာေပါ့။ ကျွန်ေတာ့်စာေတွ ဖတ်တဲ့အထဲက တစံုတေယာက်ဟာ တေန့မှာ အလားတူအြဖစ်မျိုး ြကံုေတွ့လာရလို့ သတိကေလးတချက်ေလာက် ကပ်ြပီး လုပ်သင့်တာနဲ့ မလုပ်သင့်တာကို ခွဲြခားေတွးေခါ်တတ်မယ်ဆိုရင် ေရးရကျိုး ဖတ်ရကျိုးနပ်ပါေပါ့။
[ေဇယျာသံကျူး ညှင်းလို့လို့ မဟာပထဝီေြမအတွင်းက ခရုသင်းမှုတ်လိုက်ေတာ့သည်။ ြမန်မာဂုဏ်ရည် မျိုးြမန်မာဂုဏ်ရည်ပါရှင်။ ေလပါတီဆိုေသာ တေဘာင်သီချင်းကိုေတာ့ မဟာပထဝီေြမအတွင်းက ခရုသင်းမှုတ်လိုက်ေတာ့သည်။ ြမန်မာဂုဏ်ရည် ကျွန်မတို့ မျိုးြမန်မာဂုဏ်ရည်ပါရှင်။
(ြမတ်မုနိဘဂဝါသခင် ဗုဒ္ဓြမတ်အရှင်သည်) ၂။ အင်ဂျင်နီယာ ဝန်ချီစက်တို့ မေပါ်ေသးမီ ဆွဲလို့ တင်ပံုေတွ အံ့ေလာက်ပါေပသည်် ရာဇဝင်များမှာ ထင်ရှားြမန်မာ့ဂုဏ်ရည်] ၂ ။
(မင်းကွန်းေခါင်းေလာင်းြကီးကို ေရာက်ေအာင် ဘယ်လိုတည် ေခွးတိုးစက်ကဘယ်မှာရနိုင်မည်။ ြကိုးနဲ့လက်နဲ့ဆွဲကာ ြမဲရရှာသည်) ၂ ။ ရေသ့ ရှင်ခန္တီ မန္တေလးေတာင်ေတာ်မဟီ အင်ဂျင်နီယာကို မေခါ် ရေသ့ကိုယ်တိုင် ြကံစည်ပါသည်။ ရာဇဝင်များမှာ ထင်ရှား ြမန်မာ့ဂုဏ်ရည်။
[ြမန်မာစစ်သားတို့ တိုင်းတပါးက အေြမာက်ကို နန်းေတာ်အေနာက်သို့ ဘယ့်နှယ့်လုပ်၍ ေရာက်ရရှာေလသည်။ ဘုရားြကီးက ေြကးရုပ်ြကီးများကို လွယ်လွယ်ကူကူ အြပီးတိုင်ြကံကာယူ။ (ေကျာက်ေတာ်ြကီးဘုရားကေတာ့ အံ့ေလာက်ေပသည်) ၂ ။ စန်းကျတဲ့ ေရယာဉ် ေရွှကျင်စခန်းက ရတနာပံု ြမန်းြကွတဲ့ ပုဏ္ဏမီ။ ဆရာတင်ေခါ် နန်းေတာ်ေရှ့ေရး အပံုကျန်ပါေသးသည် ေရွှေသွးြမန်မာ့ဂုဏ်ရည်] ၂ ။
0 comments:
Post a Comment