အဆိုေတာ်ြကီး ြပည်လှေဖ တို့ ဥဩဘေသာင် တို့ဆိုတာ ပင်ကိုယ်သံ အင်မတန်သာယာတဲ့ အမျိုးသားအဆိုေတာ်များပါ။ ဓါတ်ြပားသီချင်းေတွ အများြကီး အသံသွင်းခဲ့ြပီး ေရာင်းမေလာက်ေအာင် လူြကိုက်များခဲ့ ြကပါတယ်။ ေဒါ်ေမရှင် နဲ့ ြပည်လှေဖ နဲ့က တတွဲ၊ ဥဩဘေသာင် နဲ့ စိန်ပါတီ နဲ့က တတွဲ ဆိုထားခဲ့ ြကတဲ့ သီချင်းေလးေတွများ ေကာင်းမှေကာင်း။ “ေစာင်းေတာ်ရှင်” ဇာတ်ကားထဲမှာ ဆိုရင်လည်း လူရိုးြကီးကိုကိုရှင် ကို စွဲလန်းေနရှာတဲ့ မိန်းမလှကျွန်းက သိုက်နန်းရှင်ကေလးလုပ်တာ အရမ်းချစ်ဖို့ေကာင်းပါတယ်။
“ေလာကီအတွင်းဝယ် မကင်းြကတဲ့ ကာမဂုဏ်နယ် ေမာင်ရယ် အာရံုငါးသွယ် ဝင်စားလို့ြဖင့်ချစ်သင့်ပါတယ်..” ဆိုြပီး မိန်းမေနာက်ပိုးလုပ်ရတဲ့ ေဒါ်ေမရှင်ဟာ ကလက်တီးကလက်တက် မြဖစ်ပဲ ဂရုဏာသက်စရာသာ ေကာင်းပါတယ်။ “ဒီပုဆိုးေလးကိုဆင် ေဟာဒီ ကျွန်မရက်တဲ့ ပုဆိုးကေလးကိုဆင် ကိုကိုရှင်ရယ်ေလ ကပိုကယိုဆင်လို့ လာခဲ့ပါေတာ့..” ဆိုတဲ့ ယက္ကန်းသီချင်းေလးလည်း လူေတွ စွဲခဲ့တာပဲ။ သက်ေဝ၊ နန်းေကသီ စတဲ့ စံုတွဲသီချင်းကေလးေတွဟာလည်း ေကာင်းလွန်လွန်းလို့ အခါခါြပန်ဆိုေနခဲ့ြကတာပါ။ အခုေတာ့ ြပည်လှေဖ သီချင်းေတွထဲမှာ ဘယ်လိုမှ ချန်ထားလို့မြဖစ်တဲ့ မှတ်တမ်းဝင်သီချင်းတစ်ပုဒ်နဲ့ စြပီး မိတ်ဆက်ေပးပါ့မယ်။ “နတ်သျှင်ေနာင်” တဲ့။
ဒီသီချင်းကေလးကို ေတာ်ေတာ် လူြကိုက်များခဲ့ေပမယ့် ကာရာအိုေက အေနနဲ့ မထွက်ခဲ့သလို ြပန်ဆိုတဲ့ လူလည်း မရှိခဲ့ပါဘူး။ ဘယ်ရှိမလဲေလ။ ရတုမှ မဆိုတတ်ြကေတာ့ပဲကိုး။ ရတုဆိုတာ ဘာလဲ လို့ ြပန်ေမးြကမည့်သေဘာရှိတယ်။ ရတုဆိုတာ ဟိုးေရှးေရှး အင်းဝေခတ်ေလာက်ကတည်းက ေပါ်လာခဲ့တဲ့ လကင်္ာတမျိုးပါ။ သူ့မှာ တိကျတဲ့ ေရးစပ်သီဆိုနည်းရှိပါတယ်။ ဧကပိုဒ်၊ အြဖည့်ပိုဒ် နဲ့ ရတုပိုဒ်စံု လို့ ရှိခဲ့ြပီး တစ်ပိုဒ် တစ်ပိုဒ်စီမှာ ပါဒ ၁၀၈ ပါဒထက် ပိုမဖွဲ့ြကပါဘူးတဲ့။ အပိုဒ်တိုင်းရဲ့ အချီအချ စကားလံုးများဟာလည်း ကာရံကိုက််ရပါတယ်။ ဥပမာ “မဲဇာေတာင်ေြခ” ဆို ေနာက်အပုဒ်ေတွမှာ “သဲသာေသာင်ေြမ”၊ “ပွဲခါေညာင်ေရ” တို့နဲ့ ချီရြပီး အချပိုဒ်မှာ “ေနြခြည်ဖာမှ ေနွးေသာ်ေြကာင့်” ၊ “ေလြပည်လာက ေအးေသာ်ေြကာင့်” ၊ “ေရွှြပည်ဌာန ေဝးေသာ်ေြကာင့်” နဲ့ အဆံုးသတ်ရပါတယ်။
မဂင်္လာရှိတဲ့ အခမ်းအနားများမှာ ဆိုေလ့ရှိြကလို့ ခုေခတ်အခါမှာေတာ့ ဘိသိက် နဲ့ မဂင်္လာေဆာင်ေတွမှာ၊ ဘုရားထီးတင်ပွဲေတွမှာ ဆိုေလ့ရှိြကပါတယ်။ ရတုဆိုကလည်း ေတာ်ရံု အဆိုေတာ်များ မဆိုတတ်ပါဘူး။ တီးကွက်ေတးသွားမရှိတဲ့ အထဲမှာ ကိုယ်ဆိုတဲ့ အသံကိုလိုက်ြပီး ဆိုင်းက ေစာင်းက သေဘာေပါက် လိုက်တီးရတာမျိုးကိုး။ ဆိုတတ်တဲ့သူများကို နားေထာင်ဖူးရင် ြပန်ေြပာြပလို့မတတ်ေအာင် နားေထာင်ေကာင်းပါတယ်။ ေရွှမန်းတင်ေမာင်ြကီးရဲ့ နံမည်ေကျာ် လက်ဝဲသုန္ဒရဇာတ်ဟာ သူ့ရဲ့ မဲဇာေတာင်ေြခ ရတုနဲ့တင် ြကက်သီးတြဖန်းြဖန်းထေအာင် ေကာင်းပါသတဲ့။ ဗုဒ္ဓဝင် ေလးေတာ်တင်ခန်းမှာ ကာဠုဒါယီအမတ်ဆိုခဲ့တဲ့ “ကပ္ပီလြပည်” အစချီတဲ့ ရတုကိုလည်း ြကားဖူးြကမယ် ထင်ပါတယ်။ နတ်သျှင်ေနာင်သီချင်းရဲ့ အသက်ကလည်း နတ်သျှင်ေနာင်ေရးခဲ့တဲ့ “ေပါ်ေနွလလျှင်” အစချီ ရတုပုဒ်တစ်ပုဒ် ပါတယ်ေလ။ တချို့ကေတာ့ ခပ်တည်တည်နဲ့ ေနာက်အပိုဒ်ကို ေကျာ်ဆိုလိုက်တာပါပဲ။ ဘာခက်တာလိုက်လို့ေနာ်။
နတ်သျှင်ေနာင် သီချင်းအေြကာင်းေြပာေတာ့ ေရှးက စာဆိုစစ်သည်ြကီး နတ်သျှင်ေနာင် အေြကာင်းကိုလည်း ချန်ထားလို့မရဘူးေပါ့။ ြမန်မာမှန်ရင် သူ့နံမည်ေတာ့ ြကားဖူးသင့်တာေပါ့ဗျာ။ ေတာင်ငူေခတ်မှာ ထင်ရှားတဲ့ စစ်ဘုရင်တစ်ပါး၊ စာဆိုေတာ်တစ်ပါး၊ ချစ်တတ်တဲ့ လင်ေယာကင်္ျားေကာင်းတစ်ေယာက် ပါဗျာ။ ကိုးနှစ်သားအရွယ်နဲ့ ခမည်းေတာ် ငါးဆူဒါယကာ ေတာင်ငူမင်းနဲ့အတူ ယိုးဒယားကို တပ်မှူးအြဖစ် စစ်ချီခဲ့ြပီး၊ တိုက်ရည်ခိုက်ရည်၊ လုပ်ရည်ြကံရည်ရှိလို့ နံမည်ေကျာ်ခဲ့ြပီး ၁၄ နှစ်အရွယ်မှာ ယိုးဒယားဘုရင် ြဗနရာဇ်ကို ေြပးေအာင်တိုက်နိုင်ပါသတဲ့။
သူများေတွ စာသင်ေပျာ်ပါး ေဆာ့ကစားေနရမယ့် အရွယ်မှာ စစ်ေြမတလင်းမှာ အရွယ်ေရာက် လာခဲ့ရေပမယ့် ေစာင်းညင်းလကင်္ာ ဖွဲ့သီရာမှာလည်း တဖက်ကမ်းခတ်ြပန်သတဲ့။ လူပျိုေပါက်အရွယ်မှာ သူနဲ့ အရီးေတာ်စပ်တဲ့ အိမ်ေရှ့မိဖုရားေဟာင်း ရာဇဓာတုကလျာ ကို စံုမက်ေတာ်မူလို့ ေရးခဲ့ဖွဲ့ခဲ့ လွမ်းေတးသီခဲ့တဲ့ ရတုကဗျာေတွထဲမှာ ဒီရတုကေလးက တကယ်ကို ရသေြမာက်ပါတယ်။ ေရှ့တန်းစစ်မျက်နှာကေန သတိရလွန်းလို့ ငှက်ကေလးများနှယ် ပျံသန်းလို့ ဖူးေတွ့လိုက်ချင်ပါသတဲ့။ သူ့ချစ်သူ ေဖာ့ယမင်းကေလးကိုလည်း တင်စားထားလိုက်တာ ေနေရာင်ခလို့ ညွှတ်ေပျာင်းရရှာတဲ့ ြကာပန်းကေလးများအသွင် ဖေယာင်းရုပ်ကေလးများအသွင်ပါတဲ့။ ဟုတ်မယ်ထင်ပါရဲ့၊ ေဖျာ့ေတာ့ညှိုးေလျှာ်ရှာတဲ့ ဓာတုကလျာခမျာ သူနဲ့ စုလျားလို့ ခုနစ်လအြကာမှာ ကံေတာ်ကုန်ရှာေလတယ်။ သက်ရွယ်ေတာ် ကွာြခားသလို။ ကျန်းမာေရးချို့တဲ့ပံုရတဲ့ ငယ်ချစ်ကို အေဝးစစ်မျက်နှာကေန ဘုရားတိုင်၊ ေကျးေစ ရတုေတွ အထပ်ထပ်ေရးလို့ ေတးဖွဲ့ခဲ့ရှာတဲ့ စစ်ဘုရင်ြကီးမှာ မာေကျာေဖာက်ြပန်တဲ့ နှလံုးသားရှိတယ်လို့ သမိုင်းပညာရှင်တချို့က စွပ်စွဲခဲ့ြကတာကိုေတာ့ ေရှ့ေနလိုက်ချင်ပါေသးတယ်။
အင်းဝက အေနာက်ဖက်လွန်မင်းက ေတာင်ငူကို သိမ်းသွင်းလာတဲ့အခါ ြကမ္မာနိမ့်ပါးလို့ စီးချင်းေတာင်မထိုးနိုင်တဲ့ အနာေြကာင့် သစ္စာခံ ြဖစ်ခဲ့ရြပီးတဲ့ေနာက် သူ့တိုင်းြပည်ြပန်ရဖို့ သန်လျှင်မှာ ငဇင်ကာနဲ့ပူးေပါင်းလို့ ေထာင်ထားြခားနားခဲ့ပါသတဲ့။ ြပည်ေထာင်စုတိုင်းရင်းသား စည်းလံုးညီညွတ်ေရး၊ တိုင်းတပါးသား အားမကိုးေရး၊ စသည်စသည် ေပါ်လစီေပတံေတွနဲ့ အားရပါးရ တိုင်းြကတာြကတဲ့အခါ အမျိုးသားသစ္စာေဖာက်ရယ်လို့ စွပ်စွဲစရာြဖစ်လာပါတယ်။ သူ့မယ်ေတာ်ေတာင်မှ သူနန်းတက်ဖို့ ရက်ရက်စက်စက် သုတ်သင်တတ်တဲ့ မိန်းမရိုင်းြကီးလို့ ေြပာြကေလရဲ့။ ရာဇဝင်သမိုင်းေြကာင်းဆိုတာ တုတ်ထမ်း ဓါးထမ်း မြငင်းေကာင်းတဲ့အရာမို့ အြငင်းပွားလိုစိတ်ေတာ့ မရှိပါဗျာ။ ဒါေပမယ့် ေတွးမိတာကေတာ့ စစ်နိုင်သူေရးခဲ့တဲ့ ရာဇဝင်ဟာ အဲဒီအခါက အာရုဏ်ဦးမှာ ဖူးသည့်ြကာေတွေကာ မြဖစ်နိုင်ေပဘူးလား။ စစ်ရှံုးတဲ့ဒဏ်ကို ခံနိုင်ရည်မရှိခဲ့လို့ စစ်ကူေတာင်းရင်း အေြကာင်းမလှရှာတဲ့ နန်းကျဘုရင်တစ်ပါးလို့ပဲ ြမင်ပါတယ်။ မနူဟာမင်းလို ေြခသုတ်ပုဆိုး ေြမွစွယ်ကျိုးဘဝနဲ့ ဘုရားတည် ဥပုသ်ေစာင့်မှ မေနနိုင်တာကိုး။ သူ့စိတ် သူ့သေဘာကို သူ့အနုလက်ရာေတွကတဆင့် အကဲခတ်ရသေလာက်ြဖင့် အင်မတန်ကို သိမ်ေမွ့နက်နဲ ဆန်းြပားတဲ့ အေတွးအေခါ်ပိုင်ရှင်ပါလို့ စာေပပညာရှင်များကေတာ့ အသိအမှတ်ြပုြကရပါတယ်။ နတ်သျှင်ေနာင်ရတုများရယ်လို့ ကျမ်းအေစာင်ေစာင် မူကွဲများနဲ့ကို ေလ့လာရပါတယ်။ ြပည်ထဲအေရး ေပါက်နဲ့ေကျးမှာ နှေြမာဖွယ် ဆံုးရှံုးလိုက်ရတဲ့ စာဆို အနုပညာရှင်ြကီးတေယာက် အေနနဲ့ပဲ သေဘာထားြကတာေပါ့။
အဲဒီစာဆို စစ်ဘုရင်ြကီး နတ်သျှင်ေနာင်ရဲ့ အေြကာင်းကိုေတာ့ ဆရာြမို့မြငိမ်းက ေတးဖွဲ့ခဲ့ြပန်ပါတယ်။ စစ်ေြမြပင်ရှုခင်းကို ကွင်းကွင်းကွက်ကွက် ဖွဲ့နွဲ့ြပီးတဲ့အခါမှာေတာ့ မိုးရိပ်ေလရိပ်ေတွဆင်လာလို့ လွမ်းစိတ်ကေလးေတွ ေပါ်လာပံုကေလးကို သရုပ်ေဖာ်ပါတယ်။ ဒီေတာ့မှ အေဝးစစ်ေြမ တေနရာကေန အိမ်သူကိုတမ်းတရှာတဲ့ နတ်သျှင်မင်းတရားြကီးကို သူေရးေနတဲ့ ရတုပိုဒ်ကေလးနဲ့ မျက်စိထဲြမင်ေအာင် နားထဲြကားေအာင် ြပုစားပါတယ်။ ဒီသီချင်းကို အခုေတာ့ စစ်သီချင်းတပုဒ်၊ ေပါ်လစီသီချင်းတပုဒ်အေနနဲ့ သံုးေနေပမယ့် ဆရာေရးခဲ့တာကေတာ့ တပ်မေတာ်ေန့ေတးများအတွက် ေရးခဲ့တာမဟုတ်ပါဘူး။ ေသချာနားေထာင်ြကည့်ရင် သိမှာပါ။ စာေရးတဲ့သူရဲ့ ေစတနာကို သူေရးတဲ့စာက အကဲခတ်လို့ ရနိုင်ရင် ရတုဘုရင် နတ်သျှင်ေနာင်ရဲ့ စိတ်ရင်းကိုလည်း ြပတင်းေပါက်က ေချာင်းြကည့်ြကပါစို့။
(တပ်ေတာ်ဦးဆီ ေမျှာ်လိုက်ြပန်ေတာ့ ရဲတံခွန်ေတွ ေလကစား ြကွားတလူလူေဝ၊ တပ်ဦးဆီ ေမျှာ်လိုက်ြပန်ေတာ့ တံခွန်ေတွ အလံေတွ ရဲမာန်ပွားေလာက်ေပ) ၂ ။ ေသပေစ၊ ရင်ကို ေြမကတုတ်လို မဆုတ်မတွန့် မရွံ့တဲ့သူေတွ သတ္တိေြပာင် ေထာင်ေထာင်ေမာင်းေမာင်း သူရဲေကာင်းတို့ လက္ခဏာညီေပ ြမင်းသည်ေတာ်ေတွ ေြခသည်ေတာ်ေတွ ြမင်းခလုပ် ဆင်ခလုပ် ခံတုတ်တာေဝ၊ အေစာင့်အေန စီမံဗိုလ်ေြခ စစ်ဆင်ေတွ တသီတတန်း စစ်စခန်းချရာေြမ။
(ေတာင်ကညို ြပိုေတာ့မယ့် မှိုင်းမှိုင်းမှုန်ေဝ မိုးစက်ေတွ ေလေဝှ့လို့ တေရွ့ေရွ့ယူသေလ) ၂ ။ တိမ်ဦးေလေြပ လွမ်းေငွ့ကိုေစ၊ ေဖာ်မစံုကျွမ်း လွမ်းစိတ်ေတွေဝ၊ ချစ်တဲ့သူ ဓာတုကလျာေဆွ လွမ်းရတဲ့ြဖစ်အင် ထင်ြမင်မိေစတဲ့ ဘုရားတိုင် စစ်ချီရတုေတွေရးလို့ရယ် ဪ ေကျးငှက်ကို ေစလိုေစ။ ေြဖလည်းငယ် ေြပ ေြပပါနိုင်ပဲ စစ်ထွက်ဆဲ ေတာင်ငူဘုရင်မှာေလ၊ လွမ်းစာေတွ ေရွှေပထက်မှာ တင်ရှာေပ။
ေပါ်ေနွလလျှင် ေတာင်ကြခိမ့်ြမူး မင်းလွင်ဦးနှင့် ြပန့်ြပူးြခံုသိုင်း မုန်တိုင်းဆင်လို တိမ်ညိုမှိုင်းထပ် ြပက်လျှပ်ြပကာ စိမ်းဝါမိုးပန်း ေထွေထွစွန်းက ေရသွန်းသာြကည် ေပျာ်ရမည်ကို ြမရည်သက်မှတ် ေရာက်ခဲလတ်ဟု ချစ်ထွဋ်တင်သည်၊ ြပာစင်မွန်လတ် ြဖူဝင်းမွတ်လျှင် ြကာညွှတ်ဖေယာင်း ေနရှိန်ေြပာင်းသို့ ဆင့်ေလာင်းလွှမ်းဝှန် ရှိလိမ့်ဟန်ကို တိမ်စွန်ေလလျှင် ဖူးေရာက်ချင်သည်။ ငှက်သွင်ပျံြကွ မတတ်ေသာ်။
(ပိေတာက်ေတွ ေရွှရည်လူးြကမည့်အေန ပုလဲငံု စပယ်ြဖူ ဖူးခိုက်ေဝေဝ၊ ပန်းမျိုးစံု ရာသီစံုကူးခဲ့ေပါ့ေလ၊ ချစ်သူကို ရည်စူး ခူးတဲ့လို့ေချွ) ၂ ။ ကိုယ်တိုင် လှရာရာေရွးလို့ ဆင်မေပးရ ဆံြမညှာေက စစ်ေြမမှာ ြကာေညာင်းရက်ရှည်၊ ေရာက်မယ်အထင်နဲ့ ေမျှာ်တဲ့သူ ပူဗျာေပွ တေတွးေတွး ေဆွးရှာေရာ့မယ် ထင်သေလ။
ေတာင်ကညို ြပိုေတာ့မယ့် မှိုင်းမှိုင်းမှုန်ေဝ မိုးစက်ေတွ ေလေဝှ့လို့ တေရွ့ေရွ့ယူသေလ ။ တိမ်ဦးေလေြပ လွမ်းေငွ့ကိုေစ၊ ေဖာ်မစံုကျွမ်း လွမ်းစိတ်ေတွေဝ၊ ချစ်တဲ့သူ ဓာတုကလျာေဆွ လွမ်းရတဲ့ြဖစ်အင် ထင်ြမင်မိေစတဲ့ ဘုရားတိုင် စစ်ချီရတုေတွေရးလို့ရယ် ဪ ေကျးငှက်ကို ေစလိုေစ။ ေြဖလည်းငယ် ေြပ ေြပပါနိုင်ပဲ စစ်ထွက်ဆဲ ေတာင်ငူဘုရင်မှာေလ၊ လွမ်းစာေတွ ေရွှေပထက်မှာ တင်ရှာေပ။
“ေလာကီအတွင်းဝယ် မကင်းြကတဲ့ ကာမဂုဏ်နယ် ေမာင်ရယ် အာရံုငါးသွယ် ဝင်စားလို့ြဖင့်ချစ်သင့်ပါတယ်..” ဆိုြပီး မိန်းမေနာက်ပိုးလုပ်ရတဲ့ ေဒါ်ေမရှင်ဟာ ကလက်တီးကလက်တက် မြဖစ်ပဲ ဂရုဏာသက်စရာသာ ေကာင်းပါတယ်။ “ဒီပုဆိုးေလးကိုဆင် ေဟာဒီ ကျွန်မရက်တဲ့ ပုဆိုးကေလးကိုဆင် ကိုကိုရှင်ရယ်ေလ ကပိုကယိုဆင်လို့ လာခဲ့ပါေတာ့..” ဆိုတဲ့ ယက္ကန်းသီချင်းေလးလည်း လူေတွ စွဲခဲ့တာပဲ။ သက်ေဝ၊ နန်းေကသီ စတဲ့ စံုတွဲသီချင်းကေလးေတွဟာလည်း ေကာင်းလွန်လွန်းလို့ အခါခါြပန်ဆိုေနခဲ့ြကတာပါ။ အခုေတာ့ ြပည်လှေဖ သီချင်းေတွထဲမှာ ဘယ်လိုမှ ချန်ထားလို့မြဖစ်တဲ့ မှတ်တမ်းဝင်သီချင်းတစ်ပုဒ်နဲ့ စြပီး မိတ်ဆက်ေပးပါ့မယ်။ “နတ်သျှင်ေနာင်” တဲ့။
ဒီသီချင်းကေလးကို ေတာ်ေတာ် လူြကိုက်များခဲ့ေပမယ့် ကာရာအိုေက အေနနဲ့ မထွက်ခဲ့သလို ြပန်ဆိုတဲ့ လူလည်း မရှိခဲ့ပါဘူး။ ဘယ်ရှိမလဲေလ။ ရတုမှ မဆိုတတ်ြကေတာ့ပဲကိုး။ ရတုဆိုတာ ဘာလဲ လို့ ြပန်ေမးြကမည့်သေဘာရှိတယ်။ ရတုဆိုတာ ဟိုးေရှးေရှး အင်းဝေခတ်ေလာက်ကတည်းက ေပါ်လာခဲ့တဲ့ လကင်္ာတမျိုးပါ။ သူ့မှာ တိကျတဲ့ ေရးစပ်သီဆိုနည်းရှိပါတယ်။ ဧကပိုဒ်၊ အြဖည့်ပိုဒ် နဲ့ ရတုပိုဒ်စံု လို့ ရှိခဲ့ြပီး တစ်ပိုဒ် တစ်ပိုဒ်စီမှာ ပါဒ ၁၀၈ ပါဒထက် ပိုမဖွဲ့ြကပါဘူးတဲ့။ အပိုဒ်တိုင်းရဲ့ အချီအချ စကားလံုးများဟာလည်း ကာရံကိုက််ရပါတယ်။ ဥပမာ “မဲဇာေတာင်ေြခ” ဆို ေနာက်အပုဒ်ေတွမှာ “သဲသာေသာင်ေြမ”၊ “ပွဲခါေညာင်ေရ” တို့နဲ့ ချီရြပီး အချပိုဒ်မှာ “ေနြခြည်ဖာမှ ေနွးေသာ်ေြကာင့်” ၊ “ေလြပည်လာက ေအးေသာ်ေြကာင့်” ၊ “ေရွှြပည်ဌာန ေဝးေသာ်ေြကာင့်” နဲ့ အဆံုးသတ်ရပါတယ်။
မဂင်္လာရှိတဲ့ အခမ်းအနားများမှာ ဆိုေလ့ရှိြကလို့ ခုေခတ်အခါမှာေတာ့ ဘိသိက် နဲ့ မဂင်္လာေဆာင်ေတွမှာ၊ ဘုရားထီးတင်ပွဲေတွမှာ ဆိုေလ့ရှိြကပါတယ်။ ရတုဆိုကလည်း ေတာ်ရံု အဆိုေတာ်များ မဆိုတတ်ပါဘူး။ တီးကွက်ေတးသွားမရှိတဲ့ အထဲမှာ ကိုယ်ဆိုတဲ့ အသံကိုလိုက်ြပီး ဆိုင်းက ေစာင်းက သေဘာေပါက် လိုက်တီးရတာမျိုးကိုး။ ဆိုတတ်တဲ့သူများကို နားေထာင်ဖူးရင် ြပန်ေြပာြပလို့မတတ်ေအာင် နားေထာင်ေကာင်းပါတယ်။ ေရွှမန်းတင်ေမာင်ြကီးရဲ့ နံမည်ေကျာ် လက်ဝဲသုန္ဒရဇာတ်ဟာ သူ့ရဲ့ မဲဇာေတာင်ေြခ ရတုနဲ့တင် ြကက်သီးတြဖန်းြဖန်းထေအာင် ေကာင်းပါသတဲ့။ ဗုဒ္ဓဝင် ေလးေတာ်တင်ခန်းမှာ ကာဠုဒါယီအမတ်ဆိုခဲ့တဲ့ “ကပ္ပီလြပည်” အစချီတဲ့ ရတုကိုလည်း ြကားဖူးြကမယ် ထင်ပါတယ်။ နတ်သျှင်ေနာင်သီချင်းရဲ့ အသက်ကလည်း နတ်သျှင်ေနာင်ေရးခဲ့တဲ့ “ေပါ်ေနွလလျှင်” အစချီ ရတုပုဒ်တစ်ပုဒ် ပါတယ်ေလ။ တချို့ကေတာ့ ခပ်တည်တည်နဲ့ ေနာက်အပိုဒ်ကို ေကျာ်ဆိုလိုက်တာပါပဲ။ ဘာခက်တာလိုက်လို့ေနာ်။
နတ်သျှင်ေနာင် သီချင်းအေြကာင်းေြပာေတာ့ ေရှးက စာဆိုစစ်သည်ြကီး နတ်သျှင်ေနာင် အေြကာင်းကိုလည်း ချန်ထားလို့မရဘူးေပါ့။ ြမန်မာမှန်ရင် သူ့နံမည်ေတာ့ ြကားဖူးသင့်တာေပါ့ဗျာ။ ေတာင်ငူေခတ်မှာ ထင်ရှားတဲ့ စစ်ဘုရင်တစ်ပါး၊ စာဆိုေတာ်တစ်ပါး၊ ချစ်တတ်တဲ့ လင်ေယာကင်္ျားေကာင်းတစ်ေယာက် ပါဗျာ။ ကိုးနှစ်သားအရွယ်နဲ့ ခမည်းေတာ် ငါးဆူဒါယကာ ေတာင်ငူမင်းနဲ့အတူ ယိုးဒယားကို တပ်မှူးအြဖစ် စစ်ချီခဲ့ြပီး၊ တိုက်ရည်ခိုက်ရည်၊ လုပ်ရည်ြကံရည်ရှိလို့ နံမည်ေကျာ်ခဲ့ြပီး ၁၄ နှစ်အရွယ်မှာ ယိုးဒယားဘုရင် ြဗနရာဇ်ကို ေြပးေအာင်တိုက်နိုင်ပါသတဲ့။
သူများေတွ စာသင်ေပျာ်ပါး ေဆာ့ကစားေနရမယ့် အရွယ်မှာ စစ်ေြမတလင်းမှာ အရွယ်ေရာက် လာခဲ့ရေပမယ့် ေစာင်းညင်းလကင်္ာ ဖွဲ့သီရာမှာလည်း တဖက်ကမ်းခတ်ြပန်သတဲ့။ လူပျိုေပါက်အရွယ်မှာ သူနဲ့ အရီးေတာ်စပ်တဲ့ အိမ်ေရှ့မိဖုရားေဟာင်း ရာဇဓာတုကလျာ ကို စံုမက်ေတာ်မူလို့ ေရးခဲ့ဖွဲ့ခဲ့ လွမ်းေတးသီခဲ့တဲ့ ရတုကဗျာေတွထဲမှာ ဒီရတုကေလးက တကယ်ကို ရသေြမာက်ပါတယ်။ ေရှ့တန်းစစ်မျက်နှာကေန သတိရလွန်းလို့ ငှက်ကေလးများနှယ် ပျံသန်းလို့ ဖူးေတွ့လိုက်ချင်ပါသတဲ့။ သူ့ချစ်သူ ေဖာ့ယမင်းကေလးကိုလည်း တင်စားထားလိုက်တာ ေနေရာင်ခလို့ ညွှတ်ေပျာင်းရရှာတဲ့ ြကာပန်းကေလးများအသွင် ဖေယာင်းရုပ်ကေလးများအသွင်ပါတဲ့။ ဟုတ်မယ်ထင်ပါရဲ့၊ ေဖျာ့ေတာ့ညှိုးေလျှာ်ရှာတဲ့ ဓာတုကလျာခမျာ သူနဲ့ စုလျားလို့ ခုနစ်လအြကာမှာ ကံေတာ်ကုန်ရှာေလတယ်။ သက်ရွယ်ေတာ် ကွာြခားသလို။ ကျန်းမာေရးချို့တဲ့ပံုရတဲ့ ငယ်ချစ်ကို အေဝးစစ်မျက်နှာကေန ဘုရားတိုင်၊ ေကျးေစ ရတုေတွ အထပ်ထပ်ေရးလို့ ေတးဖွဲ့ခဲ့ရှာတဲ့ စစ်ဘုရင်ြကီးမှာ မာေကျာေဖာက်ြပန်တဲ့ နှလံုးသားရှိတယ်လို့ သမိုင်းပညာရှင်တချို့က စွပ်စွဲခဲ့ြကတာကိုေတာ့ ေရှ့ေနလိုက်ချင်ပါေသးတယ်။
အင်းဝက အေနာက်ဖက်လွန်မင်းက ေတာင်ငူကို သိမ်းသွင်းလာတဲ့အခါ ြကမ္မာနိမ့်ပါးလို့ စီးချင်းေတာင်မထိုးနိုင်တဲ့ အနာေြကာင့် သစ္စာခံ ြဖစ်ခဲ့ရြပီးတဲ့ေနာက် သူ့တိုင်းြပည်ြပန်ရဖို့ သန်လျှင်မှာ ငဇင်ကာနဲ့ပူးေပါင်းလို့ ေထာင်ထားြခားနားခဲ့ပါသတဲ့။ ြပည်ေထာင်စုတိုင်းရင်းသား စည်းလံုးညီညွတ်ေရး၊ တိုင်းတပါးသား အားမကိုးေရး၊ စသည်စသည် ေပါ်လစီေပတံေတွနဲ့ အားရပါးရ တိုင်းြကတာြကတဲ့အခါ အမျိုးသားသစ္စာေဖာက်ရယ်လို့ စွပ်စွဲစရာြဖစ်လာပါတယ်။ သူ့မယ်ေတာ်ေတာင်မှ သူနန်းတက်ဖို့ ရက်ရက်စက်စက် သုတ်သင်တတ်တဲ့ မိန်းမရိုင်းြကီးလို့ ေြပာြကေလရဲ့။ ရာဇဝင်သမိုင်းေြကာင်းဆိုတာ တုတ်ထမ်း ဓါးထမ်း မြငင်းေကာင်းတဲ့အရာမို့ အြငင်းပွားလိုစိတ်ေတာ့ မရှိပါဗျာ။ ဒါေပမယ့် ေတွးမိတာကေတာ့ စစ်နိုင်သူေရးခဲ့တဲ့ ရာဇဝင်ဟာ အဲဒီအခါက အာရုဏ်ဦးမှာ ဖူးသည့်ြကာေတွေကာ မြဖစ်နိုင်ေပဘူးလား။ စစ်ရှံုးတဲ့ဒဏ်ကို ခံနိုင်ရည်မရှိခဲ့လို့ စစ်ကူေတာင်းရင်း အေြကာင်းမလှရှာတဲ့ နန်းကျဘုရင်တစ်ပါးလို့ပဲ ြမင်ပါတယ်။ မနူဟာမင်းလို ေြခသုတ်ပုဆိုး ေြမွစွယ်ကျိုးဘဝနဲ့ ဘုရားတည် ဥပုသ်ေစာင့်မှ မေနနိုင်တာကိုး။ သူ့စိတ် သူ့သေဘာကို သူ့အနုလက်ရာေတွကတဆင့် အကဲခတ်ရသေလာက်ြဖင့် အင်မတန်ကို သိမ်ေမွ့နက်နဲ ဆန်းြပားတဲ့ အေတွးအေခါ်ပိုင်ရှင်ပါလို့ စာေပပညာရှင်များကေတာ့ အသိအမှတ်ြပုြကရပါတယ်။ နတ်သျှင်ေနာင်ရတုများရယ်လို့ ကျမ်းအေစာင်ေစာင် မူကွဲများနဲ့ကို ေလ့လာရပါတယ်။ ြပည်ထဲအေရး ေပါက်နဲ့ေကျးမှာ နှေြမာဖွယ် ဆံုးရှံုးလိုက်ရတဲ့ စာဆို အနုပညာရှင်ြကီးတေယာက် အေနနဲ့ပဲ သေဘာထားြကတာေပါ့။
အဲဒီစာဆို စစ်ဘုရင်ြကီး နတ်သျှင်ေနာင်ရဲ့ အေြကာင်းကိုေတာ့ ဆရာြမို့မြငိမ်းက ေတးဖွဲ့ခဲ့ြပန်ပါတယ်။ စစ်ေြမြပင်ရှုခင်းကို ကွင်းကွင်းကွက်ကွက် ဖွဲ့နွဲ့ြပီးတဲ့အခါမှာေတာ့ မိုးရိပ်ေလရိပ်ေတွဆင်လာလို့ လွမ်းစိတ်ကေလးေတွ ေပါ်လာပံုကေလးကို သရုပ်ေဖာ်ပါတယ်။ ဒီေတာ့မှ အေဝးစစ်ေြမ တေနရာကေန အိမ်သူကိုတမ်းတရှာတဲ့ နတ်သျှင်မင်းတရားြကီးကို သူေရးေနတဲ့ ရတုပိုဒ်ကေလးနဲ့ မျက်စိထဲြမင်ေအာင် နားထဲြကားေအာင် ြပုစားပါတယ်။ ဒီသီချင်းကို အခုေတာ့ စစ်သီချင်းတပုဒ်၊ ေပါ်လစီသီချင်းတပုဒ်အေနနဲ့ သံုးေနေပမယ့် ဆရာေရးခဲ့တာကေတာ့ တပ်မေတာ်ေန့ေတးများအတွက် ေရးခဲ့တာမဟုတ်ပါဘူး။ ေသချာနားေထာင်ြကည့်ရင် သိမှာပါ။ စာေရးတဲ့သူရဲ့ ေစတနာကို သူေရးတဲ့စာက အကဲခတ်လို့ ရနိုင်ရင် ရတုဘုရင် နတ်သျှင်ေနာင်ရဲ့ စိတ်ရင်းကိုလည်း ြပတင်းေပါက်က ေချာင်းြကည့်ြကပါစို့။
(တပ်ေတာ်ဦးဆီ ေမျှာ်လိုက်ြပန်ေတာ့ ရဲတံခွန်ေတွ ေလကစား ြကွားတလူလူေဝ၊ တပ်ဦးဆီ ေမျှာ်လိုက်ြပန်ေတာ့ တံခွန်ေတွ အလံေတွ ရဲမာန်ပွားေလာက်ေပ) ၂ ။ ေသပေစ၊ ရင်ကို ေြမကတုတ်လို မဆုတ်မတွန့် မရွံ့တဲ့သူေတွ သတ္တိေြပာင် ေထာင်ေထာင်ေမာင်းေမာင်း သူရဲေကာင်းတို့ လက္ခဏာညီေပ ြမင်းသည်ေတာ်ေတွ ေြခသည်ေတာ်ေတွ ြမင်းခလုပ် ဆင်ခလုပ် ခံတုတ်တာေဝ၊ အေစာင့်အေန စီမံဗိုလ်ေြခ စစ်ဆင်ေတွ တသီတတန်း စစ်စခန်းချရာေြမ။
(ေတာင်ကညို ြပိုေတာ့မယ့် မှိုင်းမှိုင်းမှုန်ေဝ မိုးစက်ေတွ ေလေဝှ့လို့ တေရွ့ေရွ့ယူသေလ) ၂ ။ တိမ်ဦးေလေြပ လွမ်းေငွ့ကိုေစ၊ ေဖာ်မစံုကျွမ်း လွမ်းစိတ်ေတွေဝ၊ ချစ်တဲ့သူ ဓာတုကလျာေဆွ လွမ်းရတဲ့ြဖစ်အင် ထင်ြမင်မိေစတဲ့ ဘုရားတိုင် စစ်ချီရတုေတွေရးလို့ရယ် ဪ ေကျးငှက်ကို ေစလိုေစ။ ေြဖလည်းငယ် ေြပ ေြပပါနိုင်ပဲ စစ်ထွက်ဆဲ ေတာင်ငူဘုရင်မှာေလ၊ လွမ်းစာေတွ ေရွှေပထက်မှာ တင်ရှာေပ။
ေပါ်ေနွလလျှင် ေတာင်ကြခိမ့်ြမူး မင်းလွင်ဦးနှင့် ြပန့်ြပူးြခံုသိုင်း မုန်တိုင်းဆင်လို တိမ်ညိုမှိုင်းထပ် ြပက်လျှပ်ြပကာ စိမ်းဝါမိုးပန်း ေထွေထွစွန်းက ေရသွန်းသာြကည် ေပျာ်ရမည်ကို ြမရည်သက်မှတ် ေရာက်ခဲလတ်ဟု ချစ်ထွဋ်တင်သည်၊ ြပာစင်မွန်လတ် ြဖူဝင်းမွတ်လျှင် ြကာညွှတ်ဖေယာင်း ေနရှိန်ေြပာင်းသို့ ဆင့်ေလာင်းလွှမ်းဝှန် ရှိလိမ့်ဟန်ကို တိမ်စွန်ေလလျှင် ဖူးေရာက်ချင်သည်။ ငှက်သွင်ပျံြကွ မတတ်ေသာ်။
(ပိေတာက်ေတွ ေရွှရည်လူးြကမည့်အေန ပုလဲငံု စပယ်ြဖူ ဖူးခိုက်ေဝေဝ၊ ပန်းမျိုးစံု ရာသီစံုကူးခဲ့ေပါ့ေလ၊ ချစ်သူကို ရည်စူး ခူးတဲ့လို့ေချွ) ၂ ။ ကိုယ်တိုင် လှရာရာေရွးလို့ ဆင်မေပးရ ဆံြမညှာေက စစ်ေြမမှာ ြကာေညာင်းရက်ရှည်၊ ေရာက်မယ်အထင်နဲ့ ေမျှာ်တဲ့သူ ပူဗျာေပွ တေတွးေတွး ေဆွးရှာေရာ့မယ် ထင်သေလ။
ေတာင်ကညို ြပိုေတာ့မယ့် မှိုင်းမှိုင်းမှုန်ေဝ မိုးစက်ေတွ ေလေဝှ့လို့ တေရွ့ေရွ့ယူသေလ ။ တိမ်ဦးေလေြပ လွမ်းေငွ့ကိုေစ၊ ေဖာ်မစံုကျွမ်း လွမ်းစိတ်ေတွေဝ၊ ချစ်တဲ့သူ ဓာတုကလျာေဆွ လွမ်းရတဲ့ြဖစ်အင် ထင်ြမင်မိေစတဲ့ ဘုရားတိုင် စစ်ချီရတုေတွေရးလို့ရယ် ဪ ေကျးငှက်ကို ေစလိုေစ။ ေြဖလည်းငယ် ေြပ ေြပပါနိုင်ပဲ စစ်ထွက်ဆဲ ေတာင်ငူဘုရင်မှာေလ၊ လွမ်းစာေတွ ေရွှေပထက်မှာ တင်ရှာေပ။
0 comments:
Post a Comment