ဒီေြဗာညွန့်ကေလးဟာ ြမန်မာ့ဆိုင်းေလာကမှာ ဘုရားတစ်ဆူလို့ေတာင်ေြပာြကတဲ့ ရွာစားေကျာ် စိန်ေဗဒါ ရဲ့လက်ရာပါ။ ဒီအေခွမှာေတာ့ တေယာဦးတင်ရီက တီးထားတာမို့ တေယာလက်စွမ်းြပေလးလို နားဆင်ရပါမယ်။ ြမန်မာမှန်ရင် ေြဗာသံမြကားဖူးတဲ့သူ မရှိတာမို့ အထူးေြပာစရာလိုမယ်မထင်ပါဘူး။ တကယ်လို့များ ကိုယ့်ရဲ့ သားသားမီးမီးေလးေတွက မြကားဖူးပါဘူးလို့ဆိုလာရင်လည်း ြမန်မာြပည်ြပန်ြပီး အလှူေလးအတန်းေလးလုပ်တဲ့အခါ အေခွေလးနဲ့ ဖွင့်ြပလိုက်ပါေနာ်။
ေြဗာသံဆိုတာ ဇမ္ဗူ့သေြပသီး ေရထဲကို ေြကွတဲ့အသံ၊ ေရထဲကြပန်ေပါ်တဲ့အသံ၊ ငါးြကီးဧရာနန္ဒာက လှမ်းဟပ်လိုက်တဲ့ အသံကိုတီးထားတာလို့ ြကားဖူးပါတယ်။ ပလံုစွပ် လို့မြမည်ပဲ ပလုတ်တုတ်ြဗုန်းလို့ ြမည်ပါတယ်။ ဗုဒ္ဒဘာသာ ြမန်မာလူမျိုးများ အလှူဒါနြပုြကတဲ့အခါ ေြဗာသံစည်သံေလးမှ မပါရင် မြပည့်စံုဘူးလို့ ထင်ြကတာေပါ့။ ြမတ်စွာဘုရားရှိစဉ်အခါက ေသာတာပန်ြဖစ်ေနတဲ့ ဝိသာခါေကျာင်းအမြကီးေတာင် ပုဗ္ဗာရံုေကျာင်းေတာ်ြကီး ေရစက်ချတဲ့အခါ သူ့ဗိုက်သူ ေြဗာအမှတ်နဲ့တီးြပီး ေကွးေနေအာင် က ပါသတဲ့။ ေြဗာသံရှိတဲ့ အရပ်ဟာ ေသချာေပါက် အလှူရှိတဲ့အရပ်ပါပဲ။
ြမန်မာတို့ရဲ့ ဓေလ့အရ သားရှင်ြပုတဲ့အခါ တီးေလ့ရှိတာမို့ မိစံုဖစံု မရှိရှာတဲ့ ေမာင်ရင်ေလာင်း အေဖအေမများ ခမျာေတာ့ ေြဗာသံဟာ ရင်ထဲကို ဆို့ဆို့တက်လာေစပါတယ်။ ပန်တျာြကည်လင်ကတဲ့ မြမစိမ်းနဲ့ ကိုဘုန်းြကွယ်တို့ သားရှင်ြပုမှာ ဥစ္စာေစာင့် ြမစိမ်းက သားေလး ရှင်ြဖစ်ရင် သူ့ အမျှေဝလိုက်ပါ လို့ မှာထားေတာ့ အလှူပွဲလယ်ေကာင်မှာ ေြဗာသံေလးနဲ့ တ တ ငိုလိုက်တယ်ဆိုရင်ပဲ ပရိသတ်က မျက်ရည် ေပါက်ေပါက် ကျပါသတဲ့။ ကိုစိန်ြမင့်ြကီး အေဖတစ်ခု သားတစ်ခု မှာ အကယ်ဒမီယူသွားတဲ့ ဇာတ်သိမ်းခန်း ကေလးကလည်း ဒီေြဗာသံနဲ့ပါပဲ။ အသံက ဒီအသံပဲေပမယ့် ဓါတ်ခံကိုလိုက်လို့ ခံစားမှုမျိုးစံုေပးနိုင်ပါတယ်။
မူရင်းအဆို စိန်ေဗဒါြကီးဆိုတာ သီေပါဘုရင် လက်ထက်ေတာ်ကတည်းက စိန်ဆိုင်းတီးလာတဲ့ မျိုးရိုးအြပင် ဆိုင်းပညာမှာလည်း သူမတူေအာင် ေကာင်းတယ်လို့ ြကားဖူးရံုသာရှိြပီး သူ့လက်ရာကို မခံစားဖူးေလေတာ့ သူေရးတဲ့ ေတးသွားေလးနဲ့ပဲ ခံစားြကည့်လိုက်ပါ့မယ်။ ဒီသီချင်းထဲက စာသားတချို့ဟာ ေနှာင်းလူေတွအဖို့ ေပါရာဏဘဝေရာက်ေနလို့ တတ်သေလာက် မှတ်သေလာက် ရှင်းြပေပးရေသးတာပ။ ရွှဲ … ဆိုတဲ့ အသံဟာ အလှူေတွမှာ ေမာင်ရင်ေလာင်းကို ချီရတဲ့ ကာလသားများက လိုက် ေအာ်ရတဲ့ ရတုလိုက်သံပါ။ သံချပ်လိုမျိုး ဆိုေလ့ရှိပါသတဲ့။ေမာင်ရင်ေလာင်းကေလးက ရှင်ြဖစ်ေနာက်ကျေတာ့ လူပျိုေပါက်ကေလး မြဖစ်တြဖစ်၊ ေကျာင်းြကီးကေတာ့ ရှင်လူပျိုမှ တက်မယ်မြကံေသးဘူး။ လက်ရန်းတိုင်ေတွေတာင် ြပိုကုန်ေပါ့။ အေရှ့ကိုေလျှာက်ပါလို့ ဆိုတာေတာ့ မသိစရာမရှိပါဘူး။ မမေလးတို့ ပျို့ဦးရင် ကျေတာ့ ေနာက်လူေတွက ပျို့ဥယျာဉ် ဆိုြပီး ပိန္နဲ၊ဩဇာ၊ မာလကာေတွ နဲ့ ြဖန်းေလေတာ့ မဟုတ်ပါဘူးတဲ့။ လံုမေလးများက လုလင်ပျိုကို ကိုယ့်ထက်ြကီးရင် ဦးရင်၊ ရွယ်တူဆို ကိုရင်၊ ငယ်ေတာ့ ေမာင်ရင်လို့ ေခါ်တာပါလို့ ဆရာ ေနဝင်းြမင့် ရဲ့ ေဟာေြပာချက်မှာ နားေထာင်ရပါတယ်။ ပျို့ဦးရင် အြပန်ခက်ပါလိမ့် ဆိုတဲ့ ကဗျာေတွလည်း ြကားဖူးပါတယ်။ စာပေလွ ဆိုတာလည်း ေကျာင်းေပါ်မှာ ပ ပုေလွမှုတ် ကိုဖိုးတုတ်လုပ်မလို့ အိမ်ကသယ်လာတာမဟုတ်ပါဘုးတဲ့။ ေပစာရွက်ကေလး လိပ်ထည့်စရာပါတဲ့။ ေမာင်းမှာပိုက်ပါလို့ ကို ေမာင်မှာပိုက်လို့ဆိုလိုဆို။ ရင်မှာပိုက်လို့ ြပင်လိုြပင်တာလည်း မှားပါသတဲ့။ လက်ေမာင်းမှာ ပိုက်တာပါတဲ့။ ခုေတာင် ဒီေလာက် ြပင်ေပးရရင် ေနာင် အနှစ်နှစ်ဆယ်ေလာက်များဆို သီချင်းေတာင် ေပျာက်ေလာက်ေရာ့မယ်။ ဇွတ်ဘဲြကီးကလည်း အကျွတ်အကျဲေတွကို အမုန်းဆွဲေနလိုက်တာ လို့ အားေပးေနြကမယ်ထင်ရဲ့။ ခင်ဗျားတို့ေခတ်လည်း လာပါလိမ့်မယ်ဗျာ။ ေရစီးဆိုတာ တားထားလို့မှ မရတာ။ ကျွန်ေတာ်တို့လည်း အဲလိုဘဝမျိုးက လာခဲ့တာပ။ ဒါေပသိ ဗမာပီပီ ဗမာနားေလးနဲ့ ေြဗာသံကေလးေတာ့ တဆိတ်နာလိုက်ပါဦးဗျာ။
ေြဗာညွန့်အေြကာင်းေရးရင်း စကားစပ်မိလို့ သေဘာေပါက်ေအာင် ရှင်းြပချင်ေသးတာကေတာ့ ေရှးြမန်မာေတွရဲ့ လူေနမှုဘဝမှာ သာသနာ့ဝန်ထမ်း ြမတ်ရဟန်းတို့က ဘယ်လို ပတ်သက်ေနသလဲဆိုတာ ေနာက်လူေတွ မသိြကမှာစိုးလို့ပါ။ `ကြကီးကညစ် ေပမှာချစ်´ လို့ ေပရွက်ေပါ်မှာ ကန့်ကူဆံကေလးကို လက်နဲ့ လှည့်ေရးချိန်ကစလို့ ဘုန်းဘုန်းေကျာင်းကို ေရာက်ြကရပါတယ်။ အခုသင်ေနတဲ့ အထက်တန်းေကျာင်းဆိုတာေတွက အဂင်္လိပ်လက်ေအာက်ကို ေရာက်ြပီးမှ ေပါ်လာတာကိုး။ အဲဒီေနာက် သင်ပုန်းြကီးကျွတ်ေတာ့မှ အတွင်းေအာင်ြခင်း အြပင်ေအာင်ြခင်း ရတနာေရွှချိုင့် စသည်ြဖင့် ဘုရားရှိခိုး အမျိုးမျိုးကို နှုတ်တိုက် အာဂံုေဆာင်ြကရပါတယ်။ မပုြကွယ်ကေလး ကျက်လို့ မရနိုင်ြဖစ်ေနတယ်ဆိုတာ မဂင်္လသုတ်ေလ။ ြပိးတာနဲ့ ပရိတ်ြကီးကုန်ေအာင်ဆက်တက်။ ေနာက်ေတာ့ သဒ္ဒါ နဲ့ သြဂင်္ိုလ်ဆက်သင်ပါသတဲ့။ အဲသေလာက် သင်ရိုးေတွ ကျွတ်ကုန်ရင် ဆယ်နှစ်ဝန်းကျင်ေလာက် ေရာက်ကေရာပဲ။
မိန်းကေလးဆိုရင်ေတာ့ အုပ်လံုးသိမ်းြပီး အပျိုသာဆက်လုပ်ေတာ့။ ေသစာရှင်စာတတ်ရင် ေတာ်ေလာက်ြပီ ဆိုြပိး အိမ်မှာ ရင်အုပ်မကွာထားလို့ မိန်းမတို့ တတ်အပ်ေသာ အိမ်တွင်းမှုေတွ ဆက်သင်ြကတာေပါ့။ ေရှးလူြကီးများ ေချွးမေတာ်ဖို့ လာအကဲခတ်ရင် အဲဒီမိန်းကေလးအိမ်က ေကျာက်ပျဉ်နဲ့ ငရုပ်ဆံုကို ြကည့်ပါသတဲ့။ သနပ်ခါးေသွးတာ မေသသပ်လို့ ေကျာက်ပျဉ်မှာ ေချးအထပ်ထပ် သနပ်ခါးေရခွက်မှာ အနည်ေတွ ေလာက်လန်းေတွနဲ့ဆို `ဒီမိန်းကေလး လေဘာ်သေရနဲ့´ လို့ ဆိုပါသတဲ့။ ငရုပ်သီးေထာင်းတာ ဟိုစင်ဒီစင် အြပင်ထွက်လိုက် မညက်တညက်ြဖစ်လိုက်နဲ့ဆိုလည်း `မီးဖိုေချာင်မနိုင်ဘူး။ ဒါမျိုးနဲ့ဆို ဥစ္စာြဖို စားဖိုကြဖစ်မယ်´ လို့ ဆိုြကပါတယ်။ စာဖတ်သူမမတို့ကေတာ့ `ေနပါေစ။ အပျိုြကီးပဲ လုပ်ေတာ့မယ်ေအ´ လို့ နှုတ်ခမ်းြကီးေတွ စူေနြကမှာေနာ်။ သူ့ေခတ် နဲ့ သူ့အခါဗျ။
ေယာကင်္ျားေလးေတွကျေတာ့ အဲသေလာက် အရွယ်ေရာက်လာရင် ရှင်သာမေဏြဖစ်ဖို့ အားခဲြကတာချည့်ပါပဲ။ ေငွေြကးတတ်နိုင်တဲ့သူများက တတ်နိုင်သလို မတတ်နိုင်ြပန်ေတာ့လည်း တတ်နိုင်သေလာက်နဲ့ ြကိုးစားြကပါတယ်။ အဲဒီအချိန်မှာ မိဘများ နာေရးဖျားေရးေပါ်လာရင်ေတာင် `သားေလးကို ရှင်မြပုရေသးဘူး။´ ရယ်လို့ ေသရင်ေတာင် အေသမေြဖာင့်ေလာက်ေအာင် စိတ်စွဲြကပါတယ်။ `သားရှင်ြပုတဲ့အခါ အမျှေဝလိုက်ပါ´ လို့ မှာတမ်းေချွြကတာကို ေနာက်လူေတွ နားလည်ေအာင် ရှင်းြပတာပါ။ ရှင်ြပုတာကို အဲဒီအချိန်က ဘာလို့ ဒီေလာက်ေတာင် အေရးထားသလဲဆိုရင် အခုေခတ် ေနွရာသီကေလးေတွကို ရှင်ြပုေပးသလိုမျိုး တစ်ပတ်ေနရင် အိမ်ကြပန်လာေခါ်မယ့် သကင်္န်းအေပျာ်စည်းတာမျိုး မဟုတ်လို့ပါ။ ေမာင်ရင်ေလာင်းကေလး ရှင်ြဖစ်ြပီးတာနဲ့ ဘာသာ သာသနာဆိုင်ရာ စာေပတို့ကို တစ်ဆင့်ထက်ဆစ်ဆင့် သင်အံေလ့ကျက်လို့ လူလားေြမာက်ရပါေတာ့မယ်။ သာသနာ့ေဘာင်မှာ မေပျာ်ပိုက်ဘူး ဆိုရင်ေတာ့ ြကိးေကာင်ဝင်စကေန ပဥ္စင်းမတက်ခင်အတွင်းမှာ လူြပန်ထွက်လို့ရပါတယ်။ အဲဒါကို ရှင်လိင်ြပန်တယ်လို့ ေခါ်ပါတယ်။ ပဥ္စင်းဘဝကို ဆက်ကူးမယ့်သူများဟာလည်း ဥပသမ္ပဒကံမေဆာင်မီမှာ လူေရးလူရာ လူ့ကိစ္စတို့ကို နားလည်ေစဖို့၊ တကယ်ပဲ သာသနာ့ေဘာင်မှာ အရိုးထုတ်မှာ ေသချာမေသချာ သိရေအာင်လို့ ရှင်လိင်ြပန်ေလ့ရှိြကပါတယ်။ `ပျိုေလးတို့ အိမ်ဦးက ဆပ်သွားဖူးတဲ့ တစ်ရံုနှစ်ရံုဟာ ပျိုတို့ေမာင် ရှင်လိင်ြပန်ေတာ့ နားပန်ဖို့ပါ´ လို့ဆိုတာဟာ ေရှးကြမန်မာ့ဓေလ့ေတွကို မသိရင် လံုမေတွက ဘုန်းြကီးလည်း အီစီကလီလုပ်ြကေပတယ်လို့ အေတွးေတွ ေချာ်ကုန်တတ်ပါတယ်။ `နှမလက်ေလျှာ့ေနေလေတာ့´ ဆိုတာလည်း ဒီအတိုင်းပါပဲ။ အဲဒါေြကာင့် ေမာင်ရင်ေလာင်းကေလးေတွနဲ့ ကွမ်းေတာင်ကိုင်ကေလးေတွရဲ့ သဘာဝကေလးေတွဟာ ေရှးေရှးက ဆယ်ေကျာ်သက်ရွယ် လူငယ်ကေလးေတွရဲ့ ရင်ခုန်သံပါ။ သီချင်းထဲက လံုမပျိုကေလးဟာ တိတ်တခိုး ချစ်မိသူ ေမာင်ရင်ေလာင်းကေလးက သာသနာ့ေဘာင်မှာ ေပျာ်ပိုက်ြပီး ြပန်မလာမှာလည်း စိုးေသးေတာ့ `ဘယ်စာကို ဘယ်နှစ်ဝါများ သင်မှာပါလိမ့်ေမာင်ရယ်´ လို့ မာယာေလးေနှာြပီး ြပန်မလာပဲ မေနနိုင်ေအာင် ေနာ့လိုက်ေသးတာ။ ဒါေြကာင့် ဘုရားေကျာင်းကန်ဆိုတာ ြမန်မာေတွရဲ့ လူေနမှုဘဝမှာ ဘက်စံုေထာင့်စံုက အေရးပါပါတယ်။
အဲဒီဓေလ့ထံုးစံေတွေြကာင့် ေရှးကြမန်မာလူငယ်ေတွဟာ ဘာသာတရားအဆံုးအမနဲ့ လူလားေြမာက်ြကရတာ များပါတယ်။ ဘီယာ၊ ကလပ်၊ ကာရာအိုေက၊ေတွြကားက ဒိကေန့လူငယ်ေတွထဲမှာ ညအိပ်ယာဝင်ရင် ဦးသံုးြကိမ်ချအိပ်တာ ဘယ်နှစ်ေယာက်များ ရှိမှာပါလိမ့်။ ဘုရားရှိခိုး အကျယ်ြကီးေအာ်ဆိုေနမှ၊ ေယာဂီေရာင်လံုချည်ကေလး ဝတ်ထားမှ ဘာသာတရားကိုင်းရှိုင်းတာလို့ေတာ့ မေြပာပါဘူး။ ကိုယ်ကျင့်တရားပိုင်းမှာေတာ့ ဆယ်ေကျာ်သက်လူငယ်ေတွထက် ေတာ်ေတာ် ြကီးေတာင့်ြကီးမားြကီးေတွက ပိုဆိုးတယ်ေလ။ သူတို့ကမှ ဘာမထီ ဇာနည် ေသာက်ကျိုးနည်းမိုက်လံုးြကီးေနသူများ ငရဲမေြကာက် ဝဋ်မေြကာက် သရဏဂံုေပျာက်ေနသူများ အနတဂ္ဂမပါ။ အားလံုးပဲ ြကားြကားသမျှ အမျှ အမျှ အမျှပါခင်ဗျာ။။ မြကည်ေအာင်ကေတာင် ပဥ္ဇင်းအမ ထဲမှာ ဆိုတားတယ်။ `ေြဗာသံြကားရင် တရားနာြကွလှည့်ပါ ေမာင်ေတာ်´ တဲ့။
ြမို့လည်ကမဏ္ဍပ်၊ ြမို့လည်က မဏ္ဍပ်၊ အရပ်မှာတဲ့ ကုသိုလ်ေကျာင်းြကီးငယ်အို၊ လက်ရန်းငယ်ြပို၊ လက်ရန်းငယ်ြပို၊ ရှင်လူပျို တက်ကတည်းက ေကျာင်းအိုလို့ ရွှဲ….ေတာ့။
(အေရှ့ကိုေလျှာက်ပါလို့ အေနာက်ကိုတဲ့ ေမျှာ်လိုက်ရင်)၂ တံခွန်တိုင် ေရွှကုက္ကားနဲ့ ဘုရားေလးေလး ဘုရားေလးေလး ဘုရားကိုြမင်။
(စာပေလွ ေမာင်းမှာပိုက်ပါလို့)၃ (ေကျာင်းေတာ်ကိုတဲ့ လိုက်မယ့်ြပင်)၃ (ဘယ်စာ ဘယ်နှစ်ဝါ ေမာင်သင်မတုန်းရယ်လို့)၃ ေမေလးကို သံချိုေနှာ ေြပာခဲ့ပါဦး။
(မမေလးတို့ ပျို့ဦးရင်)၃ (အဝင်မှာ သာေပေတာင်း)၃ (ေဗာဓိေရွှေကျာင်း……)၃။
ေြဗာသံဆိုတာ ဇမ္ဗူ့သေြပသီး ေရထဲကို ေြကွတဲ့အသံ၊ ေရထဲကြပန်ေပါ်တဲ့အသံ၊ ငါးြကီးဧရာနန္ဒာက လှမ်းဟပ်လိုက်တဲ့ အသံကိုတီးထားတာလို့ ြကားဖူးပါတယ်။ ပလံုစွပ် လို့မြမည်ပဲ ပလုတ်တုတ်ြဗုန်းလို့ ြမည်ပါတယ်။ ဗုဒ္ဒဘာသာ ြမန်မာလူမျိုးများ အလှူဒါနြပုြကတဲ့အခါ ေြဗာသံစည်သံေလးမှ မပါရင် မြပည့်စံုဘူးလို့ ထင်ြကတာေပါ့။ ြမတ်စွာဘုရားရှိစဉ်အခါက ေသာတာပန်ြဖစ်ေနတဲ့ ဝိသာခါေကျာင်းအမြကီးေတာင် ပုဗ္ဗာရံုေကျာင်းေတာ်ြကီး ေရစက်ချတဲ့အခါ သူ့ဗိုက်သူ ေြဗာအမှတ်နဲ့တီးြပီး ေကွးေနေအာင် က ပါသတဲ့။ ေြဗာသံရှိတဲ့ အရပ်ဟာ ေသချာေပါက် အလှူရှိတဲ့အရပ်ပါပဲ။
ြမန်မာတို့ရဲ့ ဓေလ့အရ သားရှင်ြပုတဲ့အခါ တီးေလ့ရှိတာမို့ မိစံုဖစံု မရှိရှာတဲ့ ေမာင်ရင်ေလာင်း အေဖအေမများ ခမျာေတာ့ ေြဗာသံဟာ ရင်ထဲကို ဆို့ဆို့တက်လာေစပါတယ်။ ပန်တျာြကည်လင်ကတဲ့ မြမစိမ်းနဲ့ ကိုဘုန်းြကွယ်တို့ သားရှင်ြပုမှာ ဥစ္စာေစာင့် ြမစိမ်းက သားေလး ရှင်ြဖစ်ရင် သူ့ အမျှေဝလိုက်ပါ လို့ မှာထားေတာ့ အလှူပွဲလယ်ေကာင်မှာ ေြဗာသံေလးနဲ့ တ တ ငိုလိုက်တယ်ဆိုရင်ပဲ ပရိသတ်က မျက်ရည် ေပါက်ေပါက် ကျပါသတဲ့။ ကိုစိန်ြမင့်ြကီး အေဖတစ်ခု သားတစ်ခု မှာ အကယ်ဒမီယူသွားတဲ့ ဇာတ်သိမ်းခန်း ကေလးကလည်း ဒီေြဗာသံနဲ့ပါပဲ။ အသံက ဒီအသံပဲေပမယ့် ဓါတ်ခံကိုလိုက်လို့ ခံစားမှုမျိုးစံုေပးနိုင်ပါတယ်။
မူရင်းအဆို စိန်ေဗဒါြကီးဆိုတာ သီေပါဘုရင် လက်ထက်ေတာ်ကတည်းက စိန်ဆိုင်းတီးလာတဲ့ မျိုးရိုးအြပင် ဆိုင်းပညာမှာလည်း သူမတူေအာင် ေကာင်းတယ်လို့ ြကားဖူးရံုသာရှိြပီး သူ့လက်ရာကို မခံစားဖူးေလေတာ့ သူေရးတဲ့ ေတးသွားေလးနဲ့ပဲ ခံစားြကည့်လိုက်ပါ့မယ်။ ဒီသီချင်းထဲက စာသားတချို့ဟာ ေနှာင်းလူေတွအဖို့ ေပါရာဏဘဝေရာက်ေနလို့ တတ်သေလာက် မှတ်သေလာက် ရှင်းြပေပးရေသးတာပ။ ရွှဲ … ဆိုတဲ့ အသံဟာ အလှူေတွမှာ ေမာင်ရင်ေလာင်းကို ချီရတဲ့ ကာလသားများက လိုက် ေအာ်ရတဲ့ ရတုလိုက်သံပါ။ သံချပ်လိုမျိုး ဆိုေလ့ရှိပါသတဲ့။ေမာင်ရင်ေလာင်းကေလးက ရှင်ြဖစ်ေနာက်ကျေတာ့ လူပျိုေပါက်ကေလး မြဖစ်တြဖစ်၊ ေကျာင်းြကီးကေတာ့ ရှင်လူပျိုမှ တက်မယ်မြကံေသးဘူး။ လက်ရန်းတိုင်ေတွေတာင် ြပိုကုန်ေပါ့။ အေရှ့ကိုေလျှာက်ပါလို့ ဆိုတာေတာ့ မသိစရာမရှိပါဘူး။ မမေလးတို့ ပျို့ဦးရင် ကျေတာ့ ေနာက်လူေတွက ပျို့ဥယျာဉ် ဆိုြပီး ပိန္နဲ၊ဩဇာ၊ မာလကာေတွ နဲ့ ြဖန်းေလေတာ့ မဟုတ်ပါဘူးတဲ့။ လံုမေလးများက လုလင်ပျိုကို ကိုယ့်ထက်ြကီးရင် ဦးရင်၊ ရွယ်တူဆို ကိုရင်၊ ငယ်ေတာ့ ေမာင်ရင်လို့ ေခါ်တာပါလို့ ဆရာ ေနဝင်းြမင့် ရဲ့ ေဟာေြပာချက်မှာ နားေထာင်ရပါတယ်။ ပျို့ဦးရင် အြပန်ခက်ပါလိမ့် ဆိုတဲ့ ကဗျာေတွလည်း ြကားဖူးပါတယ်။ စာပေလွ ဆိုတာလည်း ေကျာင်းေပါ်မှာ ပ ပုေလွမှုတ် ကိုဖိုးတုတ်လုပ်မလို့ အိမ်ကသယ်လာတာမဟုတ်ပါဘုးတဲ့။ ေပစာရွက်ကေလး လိပ်ထည့်စရာပါတဲ့။ ေမာင်းမှာပိုက်ပါလို့ ကို ေမာင်မှာပိုက်လို့ဆိုလိုဆို။ ရင်မှာပိုက်လို့ ြပင်လိုြပင်တာလည်း မှားပါသတဲ့။ လက်ေမာင်းမှာ ပိုက်တာပါတဲ့။ ခုေတာင် ဒီေလာက် ြပင်ေပးရရင် ေနာင် အနှစ်နှစ်ဆယ်ေလာက်များဆို သီချင်းေတာင် ေပျာက်ေလာက်ေရာ့မယ်။ ဇွတ်ဘဲြကီးကလည်း အကျွတ်အကျဲေတွကို အမုန်းဆွဲေနလိုက်တာ လို့ အားေပးေနြကမယ်ထင်ရဲ့။ ခင်ဗျားတို့ေခတ်လည်း လာပါလိမ့်မယ်ဗျာ။ ေရစီးဆိုတာ တားထားလို့မှ မရတာ။ ကျွန်ေတာ်တို့လည်း အဲလိုဘဝမျိုးက လာခဲ့တာပ။ ဒါေပသိ ဗမာပီပီ ဗမာနားေလးနဲ့ ေြဗာသံကေလးေတာ့ တဆိတ်နာလိုက်ပါဦးဗျာ။
ေြဗာညွန့်အေြကာင်းေရးရင်း စကားစပ်မိလို့ သေဘာေပါက်ေအာင် ရှင်းြပချင်ေသးတာကေတာ့ ေရှးြမန်မာေတွရဲ့ လူေနမှုဘဝမှာ သာသနာ့ဝန်ထမ်း ြမတ်ရဟန်းတို့က ဘယ်လို ပတ်သက်ေနသလဲဆိုတာ ေနာက်လူေတွ မသိြကမှာစိုးလို့ပါ။ `ကြကီးကညစ် ေပမှာချစ်´ လို့ ေပရွက်ေပါ်မှာ ကန့်ကူဆံကေလးကို လက်နဲ့ လှည့်ေရးချိန်ကစလို့ ဘုန်းဘုန်းေကျာင်းကို ေရာက်ြကရပါတယ်။ အခုသင်ေနတဲ့ အထက်တန်းေကျာင်းဆိုတာေတွက အဂင်္လိပ်လက်ေအာက်ကို ေရာက်ြပီးမှ ေပါ်လာတာကိုး။ အဲဒီေနာက် သင်ပုန်းြကီးကျွတ်ေတာ့မှ အတွင်းေအာင်ြခင်း အြပင်ေအာင်ြခင်း ရတနာေရွှချိုင့် စသည်ြဖင့် ဘုရားရှိခိုး အမျိုးမျိုးကို နှုတ်တိုက် အာဂံုေဆာင်ြကရပါတယ်။ မပုြကွယ်ကေလး ကျက်လို့ မရနိုင်ြဖစ်ေနတယ်ဆိုတာ မဂင်္လသုတ်ေလ။ ြပိးတာနဲ့ ပရိတ်ြကီးကုန်ေအာင်ဆက်တက်။ ေနာက်ေတာ့ သဒ္ဒါ နဲ့ သြဂင်္ိုလ်ဆက်သင်ပါသတဲ့။ အဲသေလာက် သင်ရိုးေတွ ကျွတ်ကုန်ရင် ဆယ်နှစ်ဝန်းကျင်ေလာက် ေရာက်ကေရာပဲ။
မိန်းကေလးဆိုရင်ေတာ့ အုပ်လံုးသိမ်းြပီး အပျိုသာဆက်လုပ်ေတာ့။ ေသစာရှင်စာတတ်ရင် ေတာ်ေလာက်ြပီ ဆိုြပိး အိမ်မှာ ရင်အုပ်မကွာထားလို့ မိန်းမတို့ တတ်အပ်ေသာ အိမ်တွင်းမှုေတွ ဆက်သင်ြကတာေပါ့။ ေရှးလူြကီးများ ေချွးမေတာ်ဖို့ လာအကဲခတ်ရင် အဲဒီမိန်းကေလးအိမ်က ေကျာက်ပျဉ်နဲ့ ငရုပ်ဆံုကို ြကည့်ပါသတဲ့။ သနပ်ခါးေသွးတာ မေသသပ်လို့ ေကျာက်ပျဉ်မှာ ေချးအထပ်ထပ် သနပ်ခါးေရခွက်မှာ အနည်ေတွ ေလာက်လန်းေတွနဲ့ဆို `ဒီမိန်းကေလး လေဘာ်သေရနဲ့´ လို့ ဆိုပါသတဲ့။ ငရုပ်သီးေထာင်းတာ ဟိုစင်ဒီစင် အြပင်ထွက်လိုက် မညက်တညက်ြဖစ်လိုက်နဲ့ဆိုလည်း `မီးဖိုေချာင်မနိုင်ဘူး။ ဒါမျိုးနဲ့ဆို ဥစ္စာြဖို စားဖိုကြဖစ်မယ်´ လို့ ဆိုြကပါတယ်။ စာဖတ်သူမမတို့ကေတာ့ `ေနပါေစ။ အပျိုြကီးပဲ လုပ်ေတာ့မယ်ေအ´ လို့ နှုတ်ခမ်းြကီးေတွ စူေနြကမှာေနာ်။ သူ့ေခတ် နဲ့ သူ့အခါဗျ။
ေယာကင်္ျားေလးေတွကျေတာ့ အဲသေလာက် အရွယ်ေရာက်လာရင် ရှင်သာမေဏြဖစ်ဖို့ အားခဲြကတာချည့်ပါပဲ။ ေငွေြကးတတ်နိုင်တဲ့သူများက တတ်နိုင်သလို မတတ်နိုင်ြပန်ေတာ့လည်း တတ်နိုင်သေလာက်နဲ့ ြကိုးစားြကပါတယ်။ အဲဒီအချိန်မှာ မိဘများ နာေရးဖျားေရးေပါ်လာရင်ေတာင် `သားေလးကို ရှင်မြပုရေသးဘူး။´ ရယ်လို့ ေသရင်ေတာင် အေသမေြဖာင့်ေလာက်ေအာင် စိတ်စွဲြကပါတယ်။ `သားရှင်ြပုတဲ့အခါ အမျှေဝလိုက်ပါ´ လို့ မှာတမ်းေချွြကတာကို ေနာက်လူေတွ နားလည်ေအာင် ရှင်းြပတာပါ။ ရှင်ြပုတာကို အဲဒီအချိန်က ဘာလို့ ဒီေလာက်ေတာင် အေရးထားသလဲဆိုရင် အခုေခတ် ေနွရာသီကေလးေတွကို ရှင်ြပုေပးသလိုမျိုး တစ်ပတ်ေနရင် အိမ်ကြပန်လာေခါ်မယ့် သကင်္န်းအေပျာ်စည်းတာမျိုး မဟုတ်လို့ပါ။ ေမာင်ရင်ေလာင်းကေလး ရှင်ြဖစ်ြပီးတာနဲ့ ဘာသာ သာသနာဆိုင်ရာ စာေပတို့ကို တစ်ဆင့်ထက်ဆစ်ဆင့် သင်အံေလ့ကျက်လို့ လူလားေြမာက်ရပါေတာ့မယ်။ သာသနာ့ေဘာင်မှာ မေပျာ်ပိုက်ဘူး ဆိုရင်ေတာ့ ြကိးေကာင်ဝင်စကေန ပဥ္စင်းမတက်ခင်အတွင်းမှာ လူြပန်ထွက်လို့ရပါတယ်။ အဲဒါကို ရှင်လိင်ြပန်တယ်လို့ ေခါ်ပါတယ်။ ပဥ္စင်းဘဝကို ဆက်ကူးမယ့်သူများဟာလည်း ဥပသမ္ပဒကံမေဆာင်မီမှာ လူေရးလူရာ လူ့ကိစ္စတို့ကို နားလည်ေစဖို့၊ တကယ်ပဲ သာသနာ့ေဘာင်မှာ အရိုးထုတ်မှာ ေသချာမေသချာ သိရေအာင်လို့ ရှင်လိင်ြပန်ေလ့ရှိြကပါတယ်။ `ပျိုေလးတို့ အိမ်ဦးက ဆပ်သွားဖူးတဲ့ တစ်ရံုနှစ်ရံုဟာ ပျိုတို့ေမာင် ရှင်လိင်ြပန်ေတာ့ နားပန်ဖို့ပါ´ လို့ဆိုတာဟာ ေရှးကြမန်မာ့ဓေလ့ေတွကို မသိရင် လံုမေတွက ဘုန်းြကီးလည်း အီစီကလီလုပ်ြကေပတယ်လို့ အေတွးေတွ ေချာ်ကုန်တတ်ပါတယ်။ `နှမလက်ေလျှာ့ေနေလေတာ့´ ဆိုတာလည်း ဒီအတိုင်းပါပဲ။ အဲဒါေြကာင့် ေမာင်ရင်ေလာင်းကေလးေတွနဲ့ ကွမ်းေတာင်ကိုင်ကေလးေတွရဲ့ သဘာဝကေလးေတွဟာ ေရှးေရှးက ဆယ်ေကျာ်သက်ရွယ် လူငယ်ကေလးေတွရဲ့ ရင်ခုန်သံပါ။ သီချင်းထဲက လံုမပျိုကေလးဟာ တိတ်တခိုး ချစ်မိသူ ေမာင်ရင်ေလာင်းကေလးက သာသနာ့ေဘာင်မှာ ေပျာ်ပိုက်ြပီး ြပန်မလာမှာလည်း စိုးေသးေတာ့ `ဘယ်စာကို ဘယ်နှစ်ဝါများ သင်မှာပါလိမ့်ေမာင်ရယ်´ လို့ မာယာေလးေနှာြပီး ြပန်မလာပဲ မေနနိုင်ေအာင် ေနာ့လိုက်ေသးတာ။ ဒါေြကာင့် ဘုရားေကျာင်းကန်ဆိုတာ ြမန်မာေတွရဲ့ လူေနမှုဘဝမှာ ဘက်စံုေထာင့်စံုက အေရးပါပါတယ်။
အဲဒီဓေလ့ထံုးစံေတွေြကာင့် ေရှးကြမန်မာလူငယ်ေတွဟာ ဘာသာတရားအဆံုးအမနဲ့ လူလားေြမာက်ြကရတာ များပါတယ်။ ဘီယာ၊ ကလပ်၊ ကာရာအိုေက၊ေတွြကားက ဒိကေန့လူငယ်ေတွထဲမှာ ညအိပ်ယာဝင်ရင် ဦးသံုးြကိမ်ချအိပ်တာ ဘယ်နှစ်ေယာက်များ ရှိမှာပါလိမ့်။ ဘုရားရှိခိုး အကျယ်ြကီးေအာ်ဆိုေနမှ၊ ေယာဂီေရာင်လံုချည်ကေလး ဝတ်ထားမှ ဘာသာတရားကိုင်းရှိုင်းတာလို့ေတာ့ မေြပာပါဘူး။ ကိုယ်ကျင့်တရားပိုင်းမှာေတာ့ ဆယ်ေကျာ်သက်လူငယ်ေတွထက် ေတာ်ေတာ် ြကီးေတာင့်ြကီးမားြကီးေတွက ပိုဆိုးတယ်ေလ။ သူတို့ကမှ ဘာမထီ ဇာနည် ေသာက်ကျိုးနည်းမိုက်လံုးြကီးေနသူများ ငရဲမေြကာက် ဝဋ်မေြကာက် သရဏဂံုေပျာက်ေနသူများ အနတဂ္ဂမပါ။ အားလံုးပဲ ြကားြကားသမျှ အမျှ အမျှ အမျှပါခင်ဗျာ။။ မြကည်ေအာင်ကေတာင် ပဥ္ဇင်းအမ ထဲမှာ ဆိုတားတယ်။ `ေြဗာသံြကားရင် တရားနာြကွလှည့်ပါ ေမာင်ေတာ်´ တဲ့။
ြမို့လည်ကမဏ္ဍပ်၊ ြမို့လည်က မဏ္ဍပ်၊ အရပ်မှာတဲ့ ကုသိုလ်ေကျာင်းြကီးငယ်အို၊ လက်ရန်းငယ်ြပို၊ လက်ရန်းငယ်ြပို၊ ရှင်လူပျို တက်ကတည်းက ေကျာင်းအိုလို့ ရွှဲ….ေတာ့။
(အေရှ့ကိုေလျှာက်ပါလို့ အေနာက်ကိုတဲ့ ေမျှာ်လိုက်ရင်)၂ တံခွန်တိုင် ေရွှကုက္ကားနဲ့ ဘုရားေလးေလး ဘုရားေလးေလး ဘုရားကိုြမင်။
(စာပေလွ ေမာင်းမှာပိုက်ပါလို့)၃ (ေကျာင်းေတာ်ကိုတဲ့ လိုက်မယ့်ြပင်)၃ (ဘယ်စာ ဘယ်နှစ်ဝါ ေမာင်သင်မတုန်းရယ်လို့)၃ ေမေလးကို သံချိုေနှာ ေြပာခဲ့ပါဦး။
(မမေလးတို့ ပျို့ဦးရင်)၃ (အဝင်မှာ သာေပေတာင်း)၃ (ေဗာဓိေရွှေကျာင်း……)၃။
0 comments:
Post a Comment