ကိုယ်ကြပုြပင် ေြပာင်းလဲလို့မရတဲ့ သခင်္ါရတရားများနဲ့ ရင်ဆိုင်ရတဲ့အခါမှာ တရားလက်ကိုင်မရှိရင် စိတ်ပူပင်ဆင်းရဲရတာ ဓမ္မတာပါ။ တရားကေလးနဲ့ေြဖမှပဲ ခံစားေနရတဲ့ စိတ်ေဝဒနာက အထိုက်အေလျာက် သက်သာရာ ရနိုင်ပါတယ်။ ကိုယ်သာနာေစ စိတ်မနာေစနဲ့လို့လည်း ေြပာြကတာေလ။ စိတ်ေလျာ့တဲ့သေဘာ မဟုတ်ေသာ်ြငား ကမ္မသကာဆိုတာ နှလံုးသွင်းနိုင်မှ စိတ်မှာ ြငိတွယ်ပွားများတဲ့ အကုသိုလ်စိတ်ေတွလည်း ပါးသွားမှာပါ။ ရှင်ေတာ် ြမတ်ဘုရားရဲ့ သဗ္ဗညုတေရွှဉာဏ်ေတာ်နဲ့ ထိုးထွင်းသိြမင် ေဟာြကားေတာ်မူခဲ့တဲ့ တရားေဒသနာေတာ်များဟာ လက်ရှိအြဖစ်အပျက်တခုမှာ မကိုက်ညီ မတိုက်ဆိုင်ဘူးလို့ ကိုယ့်စိတ်ကထင်တာနဲ့ပဲ မှားယိုးထံုးစံ မရှိပါဘူး။
အတိတ်နဲ့ အနာဂတ်ဆိုတာ ကိုယ်က အလံုးစံု သိြမင်နိုင်တာမှ မဟုတ်တာ။ ကိုယ့်အထင်အြမင်ေတွမှာလည်း အမှားအယွင်းေတွက တင်းြကမ်းေလ။ ဧရာဝတီြမစ်ြကီးကိုြကည့်ြပီး ကမ္ဘာဦးကတည်းက တည်ရှိေနတဲ့ြမစ်ြကီးလို့ ကိုယ်က ထင်ေနေပမယ့်လည်း ခုနကိုယ်ြကည့်ေနတဲ့ေရေတွနဲ့ အခုြမင်ေနရတဲ့ ေရေတွေတာင် အတူတူ မဟုတ်ေတာ့တာ ေမ့ေနြကတာ။ မြမဲတဲ့ သခင်္ါရတရားေတွ အလယ်က တရားလက်လွတ် ငှက်ေတာင်ကျွတ်ေနတဲ့ လူသန်းေပါင်းများစွာထဲကေန တခနြဖစ်ြဖစ် အသိတရားကေလးကပ်လို့ ထိမ်းသိမ်းနိုင်ေစချင်လို့ ကိုယ်တိုင်လည်း နှလံုးသွင်းရင်း ဒီသီချင်းကေလးကို မျှေဝပါတယ်။ ဆိုလိုရင်းကိုလည်း နားလည်နိုင်လိမ့်မယ် လို့ ေမျှာ်လင့်ပါတယ်။ ငါးလား ဖားလား တုတ်ထမ်း ဓါးထမ်းြငင်းေနစရာ မလိုပါဘူး။ အချိန်က အဆံုးအြဖတ်ေပးသွားမှာေပါ့။
ပထမဆံုးေြပာချင်တာကေတာ့ သီချင်းေခါင်းစဉ်ပါ။ ေတးဘုမ္မာ လို့ လူေတွ အမှတ်မှားေနြကတာကို ဘဘဦးသုခလည်း ရှင်းြပီးပါြပီ အမှန်က ေတဘုမ္မက ဆိုတဲ့ ပါဠိစကားမို့ ေတဘုမ္မာပါတဲ့။ အဓိပ္ပါယ်က ဘံုသံုးပါးမှာ အဖန်ဖန် ကျင်လည်ရေသာ သေဘာ ပါတဲ့။ ဒီသီချင်းကို ဦးြပံုးချိုမဟာဂီတမူ ရယ်လို့ ခိုင်ခိုင်မာမာ ေလ့လာစရာ ချန်ထားရစ်ခဲ့တဲ့ ကျိုက်လတ်ြမို့က ဆရာြကီး ဦးြပံုးချို က ေရးသားခဲ့ပါတယ်။ မူရင်း အဆို ေဒါ်ခင်ြမင့် ဆိုထားသလို “အကုသလာဓမ္မာ .သဟဇာအတိသေဘာရယ်က လူ့ဘဝမှာ ရှင် ဘယာ့ဘယာေတွကလည်း ေပါလိုက်ပါဘိ။ အတုလ ဘဂဝါ ပရေမေဟာပါတဲ့ တရားအလင်းဉာဏ် သမုဒယ တဏှာေပမ မမှားအရင်းခံ.. ” နဲ့ စတဲ့ ေြခဆင်းရယ်၊
သီချင်းအဆံုးက “အဝိဇ္ဇာ ပိတ်ကာဆို့ မိစ္ဆာြမို့ ြပင်ြပင်..” ဆိုတဲ့ ေတးထပ်ကို ေနာက်လူေတွ ထည့်ဆိုေလ့မရှိပါဘူး။ ။ ချန်ထားလို့မရေအာင် အနှစ်ပါတဲ့ တရားပိုဒ်ကေလးေတွပါ။ လူငယ်ေတွအတွက်ေတာ့ ဘုန်းြကီးတရားနာရသလို ေလးေလးြကီး ြဖစ်ေနေပမယ့် တေန့ လူြကီးြဖစ်လာတဲ့အခါ ဒီသေဘာေတွ နားမလည်ရင် သံသရာ လူြဖစ်ကျိုးမနပ်မှာစိုးလို့ အေြခခံရေအာင် နားေထာင်ြကည့်ေစချင်ပါတယ်။ တေြဖးေြဖး နားရည်ဝလာရင် အေြကာင်းတိုက်ဆိုင်လို့ သေဘာေပါက်လာတဲ့တေန့ ချက်ဆို နားခွက်က မီးေတာက်တာေပါ့။ ဒီကေန့အခါမှာ လူအိုလူမင်းြကီးများေတာင် တရားနှလံုးမသွင်းြကလို့ ငါသူတပါးေယာကင်္ျားမိန်းမ အားလံုး အရူးမီးဝိုင်း ဒုက္ခပင်လယ်ေဝေနြကရတာကို သံေဝဂ ယူြကပါစို့။ အေရးြကီးတာက ငါးကန်းြကီးေတွ ေသကုန်တဲ့အခါ ကိုယ်က ငါးေစွတက်မလုပ်မိေအာင် ကိုယ့်ကိုယ်ကိုပဲ တရားနဲ့ နီးစပ်ယဉ်ပါးေအာင် ေလ့ကျင့်ရမှာပါ။
သီချင်းရဲ့အနှစ်ချုပ်ကေတာ့ လူေတွဟာ မြမဲတဲ့သေဘာ၊ ဆင်းရဲတဲ့သေဘာ၊ အစိုးမရတဲ့သေဘာ ရှိတဲ့ တရားေတွကို နှလံုးမသွင်းနိုင်လို့ ဘဝေပါင်းများစွာ အဖန်ဖန် ကျင်လည်ေနရတာပါတဲ့။ ေရစိုင်ဝဲြကီးပမာလှည့်လည််ေနရင်းက စုန်းစုန်းနစ်ြမုတ်တတ်တဲ့ ဩဃေလးြဖာ သံသရာအလယ်မှာ ဘာြဖစ်လို့ လွတ်ကင်းေအာင်ရုန်းမထွက်နိုင်ရသလဲ ဆိုတဲ့ အေြကာင်းရင်းကေတာ့ တပ်မက်မှုလို့ေခါ်တဲ့ တဏှာေြကာင့်သာြဖစ်ပါတယ်။ ေနာက်တချက်ကေတာ့ အမှန်ကို မြမင်နိုင်တဲ့ အယူမှားအြမင်များ ဒိဋ္ဌိေြကာင့်ပါတဲ့။ အဲဒီ ဒိဋ္ဌိေြကာင့် ငါ့ကိုယ် ငါ့ဟာ ငါ့သား ငါ့မယား စသည်ြဖင့် သက္ကာယဒိဋ္ဌိေတွဝင်လာြပီး မာနေတွလည်းေထာင်လွှားလာပါသတဲ့။ ဒါေြကာင့် အဲဒီ တဏှာ၊ မာန နဲ့ ဒိဋ္ဌိ ကို သံသရာလည်ေစတတ်ေသာ အေြကာင်းတရား ပပဥ္စတရားများလို့ ေခါ်ပါတယ်။
တကယ်ေတာ့ အဲဒါေတွကို ဝိပဿနာဉာဏ် နဲ့ ဆင်ြခင်ြကည့်လိုက်ရင် ရုပ်တရားနဲ့ နာမ်တရား နှစ်မျိုးသာ ရှိတာမဟုတ်လား။ ဘာအနှစ်သာရမှ မရှိပါဘူးတဲ့။ အဲဒီရုပ်နာမ်နှစ်ပါးကလည်း အချိန်မဆိုင်း ေဖာက်ြပန်ပျက်စီးေနြကပါသတဲ့။ ြဖစ် ပျက် သာ ရှိပါသတဲ့။ အဲဒီသေဘာေတွကို မသိမှု အဝိဇ္ဇာ ဆိုတဲ့အေြကာင်းေြကာင့် အဝိဇ္ဇာ ပစ္စယာ သခင်္ါရာ ဆိုတဲ့ ပဋိစသမုပ္ပဒ် စက်ရဟတ်ြကီး လည်ပတ်ရပါတယ်တဲ့။ ဒီအေြကာင်းေတွကို အခု နားမလည်ေသးလို့လည်း စိတ်မပျက်ပါနဲ့။ ရင့်ကျက်တဲ့ တချိန်မှာ နားလည်လာပါလိမ့်မယ်။ အသက်ြကီးရံုနဲ့ အလိုလို နားလည်မှာေတာ့ မဟုတ်ဘူးေနာ်။ ကဲ ေရှ့ဆက်ြကပါစို့။ သမုဒယဆိုတဲ့ တွယ်တာြခင်းေြကာင့် ဒုက္ခဆိုတဲ့ ဆင်းရဲြခင်းြဖစ်ေစတယ် ဆိုတာသိြပီ။ ဒါကို ဘယ်လိုလွတ်ေြမာက်ဖို့ နည်းလမ်းရှာမလဲဆိုေတာ့ မဂ္ဂဆိုတဲ့ လမ်းစဉ်ကို ေဖာင်ယာဉ်သဖွယ် စီးနင်းကူးေြမာက်သွားရင် နိေရာဓ ဆိုတဲ့ အသခင်္တဿ နိဗ္ဗာန်ေရွှြပည်ြကီးကို ေရာက်ရှိနိုင်ပါလိမ့်မယ်တဲ့။ အဲဒါ ကျွန်ေတာ်တို့ ဗုဒ္ဓဘာသာရဲ့ အနှစ်ချုပ်ပါပဲ။
ဒါေတွကို ဘယ်လိုဆင်ြခင်ရမှာလဲဆိုေတာ့ ကိုယ့်ကိုယ်ကို ငါ လို့ထင်ထားတဲ့ ကိုယ်ခန္ဓာ အတ္တေဘာြကီးဟာ ဓါတ်ြကီးေလးပါးနဲ့ ဖွဲ့စည်းထားတဲ့၊ ေသွး သည်းေြခ ေလ သလိပ် စတဲ့ ၃၂ေကာဋ္ဌာသ အစုအေဝးြကီးသာြဖစ်တယ်လို့ ြမင်ေအာင်ရှုရပါမယ်။ ဒီေတာ့မှ ဘယ်မှာတွယ််တာစရာေကာင်းလို့လဲ။ ရွံမုန်းစရာြကီး ဆိုြပီး ဒိဋ္ဌိကွာမှာေပါ့။ အဲသလိုမဟုတ်ရင် အပုပ်ေကာင်က ရုပ်ေဆာင်ထားတဲ့ ဒီကိုယ်ြကီးကို တင့်တယ်ေလြခင်း ဆို ငါဆိုတဲ့စိတ်နဲ့ စွဲထားလို့ အဝိဇ္ဇာေတွဖံုးလွှမ်းြပီး အာရံုငါးပါး ကာမဂုဏ်တရားေတွေနာက် ေကာက်ေကာက်ပါ သံသရာလည်ရဦးမှာေပါ့တဲ့။ ဒီလိုဆိုရင် ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ ဆိုတဲ့ ဆယ့်တစ်မီးေသာ ကိေလသာေတွကလည်း အလျှံတညီးညီး ေလာင်ြမိုက်ြကဦးမှာေပါ့တဲ့။ ဒါေြကာင့် ဝိပဿနာဉာဏ်ကို ရင့်သန်ေအာင် ြကိုးစားြကပါ။ ဒီေတာ့မှ တေြဖးေြဖး အနုသယကိေလသာအနုစားေတွပါ ကင်းကွာြပီး အရဟတ္တမဂ် အရဟတ္တဖိုလ်ဆိုက်ရင် နိဗ္ဗာန်ကို မျက်ေမှာက်ြပုနိုင်တာေပါ့တဲ့။
တကယ်ဆိုရင် ဒီဘဒ္ဒကမ္ဘာဟာ ြကံုေတာင့်ြကံုခဲ ဘုရားငါးဆူေတာင်ပွင့်ေတာ်မူတဲ့ ကမ္ဘာြကီးပါတဲ့။ ဒါနဲ့မှ ကျွတ်ခွင့်မြကံုရင်ေတာ့ ေနာက်လာမယ့် ဘုရားမပွင့်တဲ့ ကမ္ဘာေတွမှာ ဘယ်လိုမှ ကျွတ်လမ်းမရှိေတာ့ပါဘူး။ ဒီလိုတရားမျိုးေတွလည်း နာရြကားရေတာ့မှာ မဟုတ်ပါဘူး။ တရားကင်းကွာြပီး အပရိက အေပျာ်အပါးေတွနဲ့ အမှားေတွကို ဆက်ကာဆက်ကာ ကျူးလွန်ေနြကမယ်ဆိုရင်ြဖင့် ငရဲ တိရစ္ဆာန်၊ ြပိတ္တာ၊ အသူရကယ်ဆိုတဲ့ အပါယ်ေလးဘံုမှာ အုန်းအုန်းကျွက်ကျွက် စည်ပင်ြကဦးမှာတဲ့ဗျား။
ဒါေြကာင့်မို့လို့ တတ်နိုင်သေလာက် မေကာင်းမှု ဒုစရိုက်တရားေတွု နည်းနိုင်သမျှ နည်းေအာင် ကျင့်ြကံအားထုတ်ြကပါ။ နှစ် လ ေန့ရက် နာရီေတွကို အလကားေနရင်း အကုန်ဆံုးမခံပါနဲ့။ ကာမဂုဏ်ေတွအေပါ် တပ်မက်မှုေတွကိုလည်း ေစာင့်ထိမ်းေရှာင်ကျဉ်ြကပါ။ ဒီေတာ့မှ ဒီဘဝကလွန်တဲ့အခါမှာလည်း တစတစ ပညာပါရမီေတွ ရင့်သန်လာပါလိမ့်မယ် တဲ့။ ေရှးေရှး အတိတ်ဘဝေတွကတည်းက မိုက်လက်စမို့ အခုလည်း ဆက်မိုက်ဦးမယ် ဆိုရင် ေနာင်ကျ ဆထက်ထမ်းပိုး တိုးလို့ မိုက်စရာပဲ ရှိပါလိမ့်မယ်။ အဆံုးသတ်သင့်ပါတယ် တဲ့။
တကယ်ေတာ့ သတ္တဝါေတွဟာ ကိုယ့်ကိုယ်သာ ချစ်ရိုးမှန်ရင် ကိုယ့်ကိုယ်ကိုလည်း သနားသင့်တာေပါ့။ တေန့တေန့ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ ဆိုတဲ့ ကိေလသာေလာင်မီးေတွ တဟုန်းဟုန်းေတာက်ေလာင်ခံေနရတာ သနားစရာ မေကာင်းပါလား။ ေကာင်းတဲ့အကျင့်သာ စရခက်တာ၊ မေကာင်းတဲ့ အကုသိုလ်စရိုက်ေတွကျေတာ့ ဘဝေပါင်းများစွာက အထံုပါလာြပီးသားမို့ သိပ်ကို စိတ်အားထက်သန်စွာ ြပုေလ့ရှိြကတာေပါ့။ ခုေနများ နိဗ္ဗာန်သွားရေတာ့မလားဆိုရင်ေတာင် စိတ်က တယ်မပါချင်ြကဘူး။ ကိုယ်ေနေနကျ အပါယ်ေလးဘံုမှာသာ တဝဲဝဲလည်ေနချင်ြကတာ ဓမ္မတာပါ တဲ့။
သီချင်းလာနားေထာင်တာ တရားေဟာလွှတ်လိုက်မိလို့ အားနာပါတယ်။ အနည်းဆံုးေတာ့ ဒီစာဖတ်ေနတဲ့အချိန်ကေလးမှာ တရားသေဘာကို ဆင်ြခင်မိတာေပါ့။ ဆင်ြခင်မိတဲ့အခါမှာ ကိုယ်လက်ငင်းြမင်ေတွ့ေနရတဲ့ မနှစ်သက်ဖွယ် မသာယာေသာအာရံုေတွအေပါ်မှာ ေယာနိေသာ မနသီကာယ နဲ့ သင့်တင့်ေလျှာက်ပတ်စွာ နှလံုးသွင်းနိုင်တာေပါ့။ ဒါဆို ေဒါသ ေဒါမနဿ ေသာက ဗျာပါဒေတွလည်း မကပ်ြငိေတာ့ဘူးေပါ့။ ေရှ့ဆက်ရမယ့် တေန့တာအတွက်လည်း ြကည်လင်ေသာ စိတ်နဲ့ အားသစ်အင်သစ်ေတွ ေဆာင်ကျဉ်းနိုင်မှာေပါ့။ ေရးေနတဲ့သူကိုယ်တိုင်ေတာင် တေန့လံုး ဘဝင်မကျပဲ စိတ်မြကည်မလင်ြဖစ်ေနတာေတွ တရားသေဘာနဲ့ ဆင်ြခင်လို့ စိတ်ေအးချမ်းသွားတာမို့ ထပ်တူခံစားနိုင်ေအာင် မျှေဝလိုက်ပါတယ်။ သတ္တဝါမှန်သေရွ့ တရားေတွ့ ချမ်းေြမ့ြကပါေစ။
(အကုသလာဓမ္မာ) ၂ ။ သဟဇာအတိသေဘာရယ်က လူ့ဘဝမှာ ရှင် ဘယာ့ဘယာေတွကလည်း ေပါလိုက်ပါဘိ။ အတုလ ဘဂဝါ ပရေမေဟာပါတဲ့ တရားအလင်းဉာဏ်။ သမုဒယ တဏှာေပေမာ ဟာက မမှားအရင်းခံ။ အနိစ္စကိုတဲ့ စိတ်ကပင်လျှင် အမှန်ထင်၍ (သံေယာဇဉ် ကိေလစက်ကယ်က) ၂ ။ လွတ်ထွက်ေအာင် ခွာမရုန်းနိုင်သမျှသာြဖင့် တဏှာသံုးေထွ ကာမတဏှာ ဘဝတဏှာ ဝိဘဝတဏှာရယ်လို့ အဲသည်လို တဏှာသံုးေထွ ကာဘာဝိဟာမို့ သတ္တဝါရှိတေတွ ေဘးြကံုလို့ ခ မှာပ ဇာတိဘေဝ ေတဘုမ္မကမှာ ရှင် ေြမာ ေြမာြက ေြမာြကစုန်ဆန်။ အာသဝေလးြဖာ ကာမာသဝ ဘဝါသဝ ဒိဋ္ဌာသဝ အဝိဇ္ဇာသဝ အဲသလို အာသဝေလးြဖာ ဘဝအေြခငယ် မပေအာင်လို့ ဟယ် မာန ေဘးတဏှာေတွကမှ အြမင်မဆတတ်ပါတယ် ပပဥ္စဆိုတဲ့ အဝိဇ္ဇာဘယအမှန် အတိတ်အနာဂတ် ကံေတွကေတာ့ ယခုဉာဏ်မေနှး ဝိစ္ဆံမနပဟန်ေလာက်ကမှ ြပုဟန်နည်း တည်းဖိစီးလို့ရယ် နိဗ္ဗာနစံနိုင်ဖို့ေတာ့ ဂရုဓမ္မံြမဲ (ြကံြကည့်ေဖွရှာ) ၂။
ဉာဏ်အဘိဓေမ္မမှာ တရားဝင်လို့ ရှုေပမယ့် သံဒွိေယကမ္ဘာေတာင် အနားယှဉ်လို့ အတုမမျှနိုင်တဲ့ ကံကိေလသာ အားအင်အတုအကာကိုက သားရယ် လင်ရယ် အဲသလို သားလင် သမုဒယဆိုတဲ့ အခက်ဗျာပါ ြကီးလိုက်ပါဘိ ဆယ့်တစ်ြဖာမီးဟာ ေတာက်ေလာင်ြပင်းလိုက်ပါဘိ။ မဆိတ်ညံရာက ဣစ္ဆံကာမ စိတ်ကံြကမ္မာကိုသာ ဆြကပါေတာ့ ေသာတရှင်အေပါင်းတို့ေရ ဝိပလ္လာသ ကံေတွကေတာ့ (ေဖာက်ြပန်ေလြမဲ) ၂ ။ ြကီးြကီးငယ်ငယ် အရွယ်မေထာက် ပျက်ချိန်ေရာက််က ပျက်စီးရမည် စိတ်ချ အနိစ္စပါကလား အဲဒီ ငါငါ ဆိုတဲ့ ဒီခန္ဒာကိုယ် အသက်ရှိစဉ် မေသခင်ထိ ပူကင်ေသာက ဗျာပါဒမှ စသည်မစဲ ဆထက်ကဲ၍ ဆင်းရဲြကမည်လည်း ဟုတ်စွ ဒုက္ခပါကလာ့ ငါငါဆိုတဲ့ ဤခန္ဒာကိုယ်၊ ပဋိသေန္ဓ ေန၍ ယွင်းယို အိုချိန်အိုကာ နာချိန်နာ၍ ေသခါချိန်ကျေတာ့လည်း ေသေပျာက်ြကရဦးမည်မို့ ဪ ကိုယ့်ကိုယ်ကို မှ အစိုးမရ မှတ်ြက အနတ္တပါကလား ငါငါဆိုတဲ့ ဤခန္ဒာကိုယ် အဲဒီလို လက္ခဏာေရးသံုးပါးကို ထင်ေအာင်ြမင်ေအာင် ရှုေတာ်မူြကပါလို့ ပဋိစသမုပ္ပဒ် တရားေတာ်ြကီးကို ေန့စဉ်ညစဉ် ကျွန်မေလ မြပတ်အရပဲ ေတွးေတွးြပီး
ေတဘုမ္မာ အနိစ္စ ဒုက္ခ အနတ္တ တရားမရြကလို့ များလှ သံသရာ။ ကာေမာဃာ ဘေဝါဃာ ဒိေဋ္ဌာဃာ အဝိေဇ္ဇာဃာ စိတ်ေမာဟာ မကင်းတာ အရင်းခံ သူတဏှာ။
ဒိဋ္ဌိဉာဏ် ဝင်စား ထင်မှား ြမင်ြငားြကမှာ လူပဲ နတ်ပဲ မှတ်စွဲလို့သာ မှားချက်အလွန်နာ ငါ့သား ငါ့မယား လင်သားဥစ္စာ ငါ့ကိုယ် ငါ့ဟာ အထင်မကွာ သက္ကာယေြကာင့်ေလ မာနေတွ ေထာင်ြကတာ ဝိပဿနာ ဝင်စား ထင်လျား ြမင်ြငားြကမှာ ဘာမျှ ရှာမရ အသာဓကမှန်စွာ အနတ္တခန္ဓာ ြဖစ်ရင်း တည်ရင်း ပျက်ရင်းချုပ်ကာ ရုပ္ပတ္တိသညာ ေဖာက်ြပန်မဆိတ်ပါ အနိစ္စလက္ခဏာ ရုပ်တရား နာမ်တရားနှစ်ြဖာ အိုနာေသမည် အတည်မကျပါ သခင်္ါရဟာ ဘင်ကာလမြကာ ငါးြဖာဂတိမှာ ေလးဘံု အပါယ်ငရဲသာ (အဝိဇ္ဇာ အေြကာင်းေြကာင့် သခင်္ါရာ ဝိဉာဏ် နာမ်တရား ရုပ်တရား နှစ်ြဖာ) ၂ ။ ေြခာက်ြဖာအာရံု ကာမဂုဏ် ဆန္ဒ ပဋိစသမုပ္ပာန် ရှုပ်ြပန် အတွင်းပ တဏှာ။
ရှက်စရာေတွးေတာ့ သမုဒယပါ မဂ္ဂေဆးနဲ့ကုရမှာ လက္ခဏာေရးလည်း ရှုြကပါ။
(ေရ ေြမ ေလ မီး ဓါတ်ြကီးအစုဟာ အလွန်တရာ မြမတ်ေသာ အတ္တေဘာ ခန္ဓာ) ၂။ (မုန်းဖွယ့်မလွတ်ပါ ၃၂ ေကာဋ္ဌာ) ၂ ။ (မိုက်မဲအဝိဇ္ဇာ စိတ်တဏှာ အနိဋ္ဌာ ဣတ္ထာရံုထင်မိမှား၊ ကာယအပုပ်ေကာင်ေတွဟာ ဟုတ်ေယာင်သာ ရုပ်ေဆာင်ကာ ချုပ်ေနှာင်ကာ သူလှည့်စား) ၂ ။ (တရားကွာ မှားရှာ များသတ္တဝါ ဘဝအနဂ္ဂါ ြဖစ်ပျက်သံသရာ) ၂ ။ မီးဆယ့်တစ် ြငိမ်းရာချုပ်ရာ နိဗ္ဗာန်ေရာက်နိုင်ြငား မဂ်ဖိုလ် ြကိုးစားရေအာင်ရှာ ဒိဋ္ဌိ နဲ့ ဝိစိကိစ္ဆာ သမုေစ္စပဟန် ဧကန်ပယ်၍ခွာ အထက်လမ်း တက်လှမ်းမြကာ ရုပ်နာမ်ခန္ဓာ နှစ်ဝလံုးဟာ အစတံုးကာ ဘဝဆံုး အမတာ အဲ သို့မှသာ ေဘးတကာ ရန်တကာကင်းေဝးမှာ အရဟတ္တဖိုလ် ပညာကိုဟာ အနုဿယ ကိေလ တိေချွပယ်ဖို့ ရာအမှန် ဝါယမံ စိတ်သန်သမာဓိ ဝိပဿနာဉာဏ် ရင့်သန်ေစဖို့ရာ။
ငါးဆူရှင် ပါရမီေတာ်ရင့်မီ ပွင့်ေတာ်မူရာ ဘဒ္ဒဤကမ္ဘာ ဗုဒ္ဓုပ္ပာ ငါးြကိမ်ဆင့်ေတာင် ကျွတ်ခွင့်မပါ လွဲလျက်မှန်စွာ ရှည်လျား သုညကမ္ဘာေတွမှာ ဓမ္မာေသွကွာ အပါေရမှာ ေပျာ်လို့ (အမှားအတိနဲ့ အသည်းထိတ်စရာပါ) ၂ ။ မလွဲတိရစ္ဆာ ငရဲြပိတ္တာ တကတည်းမဆိတ်ပါ စည်ပင်ြကေတာ့မှာ။
(မေကာင်းမှု ဒုစရိုက်ေတွကို နည်းေအာင် ကျင့်ြကပါ) ၂ ။ (နှစ်လေန့ရက်နာရီေတွဟာ အချိန်အလကား မကုန်ေစရာ) ၂ ။ (ကာမဂုဏ် ရမက်ဆိုး ဖျက်ချိုးနိုင်မှသာ ြဖစ်ရာဘဝသံသရာ ပညာပါရမီ ြကီးရင့်ေအာင်လို့သာ) ၂ ။ အတိတာ မိုက်စ မိုက်ပင်ပျိုးလို့ မိုက်ဆိုးခဲ့တာ ယခုလည်းပဲ မိုက်ဆဲမှန်စွာ ေရှ့ကိုတိုးလို့ ထမ်းပိုးမိုက်ဦးမှာ အဆံုးသတ်သင့်ြကတာ။
(ကိုယ့်ကိုယ်ကိုေလ သနားြကပါ များသတ္တဝါ) ၂ ။ (ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟဆိုတာဟာေလ ေလာင်မီးကိေလသာ) ၂ ။ (တဟုန်းဟုန်း ေတာက်လို့သာ တြဖုန်းြဖုန်း ေမာက်မိုစွာ) ၂ ။ (အကုသိုလ် စရိုက်ဆိုးေတွဟာ ြပုလွယ် ြဖစ်လွယ် စိတ်အားထက်သန်စွာ) ၂ ။ (နတ်ရွာနိဗ္ဗာန်လမ်းကို လှမ််းဖို့အမှုဟာ ထဲစိတ်ကမပါ) ၂ ။ ေနရာေဟာင်းကို လွန်ေအာင်းေမ့တာ (ေလးဘံုပါယ်ရွာ) ၂ ။ ထဲမှာ ေနြမဲသာ များသည့် သတ္တဝါ။
အဝိဇ္ဖာ စက်ပါပရယ်က အဆိပ်တဏှာ တက်မာနေတွေြကာင့် သက္ကာယဆိုတဲ့ ေဘးြကီးဝင် ငါ့သား ငါ့မယား ငါ့လယ်ယာ ငါ့ဥစ္စာ ငါ့လင် ငါ့ ေဆွ ငါ့သားရယ်လို့ ယခုလို ငါ့သား ငါ့မယား ခင်တွယ်လာလို့ ငါ့လယ်ယာ ဥစ္စာပဲရယ်လို့ (ငါပဲအထင် ြပားြကလျှင်) ၂ ။ မှားပါလိမ့်ေလး။
[(အဝိဇ္ဇာပိတ်ကာဆို့ မိစ္ဆာြမို့ ြပင်ြပင်) ၂ ။ (ဣတ္တာလို့ခင်မင်လျှင်) ၂ ။ (လွင့်စင်မည်) ၂ ။ မလွဲ ။ (အရိုးစု အပုပ်ေကာင်ကို ) ၂ ။ အဟုတ်ေယာင် များထင်ြကနည်း။ ] ၂ ။
(အရွတ်စု ရုပ်တေစ္ဆကို) ၂ ။ မဟုတ်ေလ ကိုယ်ထဲ အပုပ်ေရစိုရွှဲလို့ ယိုမစဲသူငါ ေသွးသည်းေြခ ြပည်သလိပ်ေတွက တည်မဆိတ် ကျွမ်းြပန်ေတာ့တာ။ (သို့ကေလာက် ရွံစရာကို) ၂ ။ ကျွံတဏှာ မက်စွဲလို့ (စက်ဝဲမှ အေထွေထွ မွန်းနစ်ြကေလ) ၂ ။
(တဏှာပူးတဲ့ အရူးေတွမှာ) ၂ ။ အမူးမေြပ ပင်ပန်းရှာြကေလး။
(တဏှာြကိုက်တဲ့ အမိုက်ေတွမှာ) ၂ ။ အဟိုက် မေြပ ပင်ပန်းရှာြကေလး။
(တဏှာ ဖမ်းတဲ့ အကန်းေတွမှာ) ၂ ။ အပန်းမေြပ ပင်ပန်းရှာြကေလး။
(အသခင်္တဿ ြမတ်ေသာနိဗ္ဗာန်ေရွှြပည်ြမတ်ကို) ၂ ။ (လှမ်းတက်ေတာ်) ၂ ။ မူနိုင်ြကပါေစေသာ်။
အတိတ်နဲ့ အနာဂတ်ဆိုတာ ကိုယ်က အလံုးစံု သိြမင်နိုင်တာမှ မဟုတ်တာ။ ကိုယ့်အထင်အြမင်ေတွမှာလည်း အမှားအယွင်းေတွက တင်းြကမ်းေလ။ ဧရာဝတီြမစ်ြကီးကိုြကည့်ြပီး ကမ္ဘာဦးကတည်းက တည်ရှိေနတဲ့ြမစ်ြကီးလို့ ကိုယ်က ထင်ေနေပမယ့်လည်း ခုနကိုယ်ြကည့်ေနတဲ့ေရေတွနဲ့ အခုြမင်ေနရတဲ့ ေရေတွေတာင် အတူတူ မဟုတ်ေတာ့တာ ေမ့ေနြကတာ။ မြမဲတဲ့ သခင်္ါရတရားေတွ အလယ်က တရားလက်လွတ် ငှက်ေတာင်ကျွတ်ေနတဲ့ လူသန်းေပါင်းများစွာထဲကေန တခနြဖစ်ြဖစ် အသိတရားကေလးကပ်လို့ ထိမ်းသိမ်းနိုင်ေစချင်လို့ ကိုယ်တိုင်လည်း နှလံုးသွင်းရင်း ဒီသီချင်းကေလးကို မျှေဝပါတယ်။ ဆိုလိုရင်းကိုလည်း နားလည်နိုင်လိမ့်မယ် လို့ ေမျှာ်လင့်ပါတယ်။ ငါးလား ဖားလား တုတ်ထမ်း ဓါးထမ်းြငင်းေနစရာ မလိုပါဘူး။ အချိန်က အဆံုးအြဖတ်ေပးသွားမှာေပါ့။
ပထမဆံုးေြပာချင်တာကေတာ့ သီချင်းေခါင်းစဉ်ပါ။ ေတးဘုမ္မာ လို့ လူေတွ အမှတ်မှားေနြကတာကို ဘဘဦးသုခလည်း ရှင်းြပီးပါြပီ အမှန်က ေတဘုမ္မက ဆိုတဲ့ ပါဠိစကားမို့ ေတဘုမ္မာပါတဲ့။ အဓိပ္ပါယ်က ဘံုသံုးပါးမှာ အဖန်ဖန် ကျင်လည်ရေသာ သေဘာ ပါတဲ့။ ဒီသီချင်းကို ဦးြပံုးချိုမဟာဂီတမူ ရယ်လို့ ခိုင်ခိုင်မာမာ ေလ့လာစရာ ချန်ထားရစ်ခဲ့တဲ့ ကျိုက်လတ်ြမို့က ဆရာြကီး ဦးြပံုးချို က ေရးသားခဲ့ပါတယ်။ မူရင်း အဆို ေဒါ်ခင်ြမင့် ဆိုထားသလို “အကုသလာဓမ္မာ .သဟဇာအတိသေဘာရယ်က လူ့ဘဝမှာ ရှင် ဘယာ့ဘယာေတွကလည်း ေပါလိုက်ပါဘိ။ အတုလ ဘဂဝါ ပရေမေဟာပါတဲ့ တရားအလင်းဉာဏ် သမုဒယ တဏှာေပမ မမှားအရင်းခံ.. ” နဲ့ စတဲ့ ေြခဆင်းရယ်၊
သီချင်းအဆံုးက “အဝိဇ္ဇာ ပိတ်ကာဆို့ မိစ္ဆာြမို့ ြပင်ြပင်..” ဆိုတဲ့ ေတးထပ်ကို ေနာက်လူေတွ ထည့်ဆိုေလ့မရှိပါဘူး။ ။ ချန်ထားလို့မရေအာင် အနှစ်ပါတဲ့ တရားပိုဒ်ကေလးေတွပါ။ လူငယ်ေတွအတွက်ေတာ့ ဘုန်းြကီးတရားနာရသလို ေလးေလးြကီး ြဖစ်ေနေပမယ့် တေန့ လူြကီးြဖစ်လာတဲ့အခါ ဒီသေဘာေတွ နားမလည်ရင် သံသရာ လူြဖစ်ကျိုးမနပ်မှာစိုးလို့ အေြခခံရေအာင် နားေထာင်ြကည့်ေစချင်ပါတယ်။ တေြဖးေြဖး နားရည်ဝလာရင် အေြကာင်းတိုက်ဆိုင်လို့ သေဘာေပါက်လာတဲ့တေန့ ချက်ဆို နားခွက်က မီးေတာက်တာေပါ့။ ဒီကေန့အခါမှာ လူအိုလူမင်းြကီးများေတာင် တရားနှလံုးမသွင်းြကလို့ ငါသူတပါးေယာကင်္ျားမိန်းမ အားလံုး အရူးမီးဝိုင်း ဒုက္ခပင်လယ်ေဝေနြကရတာကို သံေဝဂ ယူြကပါစို့။ အေရးြကီးတာက ငါးကန်းြကီးေတွ ေသကုန်တဲ့အခါ ကိုယ်က ငါးေစွတက်မလုပ်မိေအာင် ကိုယ့်ကိုယ်ကိုပဲ တရားနဲ့ နီးစပ်ယဉ်ပါးေအာင် ေလ့ကျင့်ရမှာပါ။
သီချင်းရဲ့အနှစ်ချုပ်ကေတာ့ လူေတွဟာ မြမဲတဲ့သေဘာ၊ ဆင်းရဲတဲ့သေဘာ၊ အစိုးမရတဲ့သေဘာ ရှိတဲ့ တရားေတွကို နှလံုးမသွင်းနိုင်လို့ ဘဝေပါင်းများစွာ အဖန်ဖန် ကျင်လည်ေနရတာပါတဲ့။ ေရစိုင်ဝဲြကီးပမာလှည့်လည််ေနရင်းက စုန်းစုန်းနစ်ြမုတ်တတ်တဲ့ ဩဃေလးြဖာ သံသရာအလယ်မှာ ဘာြဖစ်လို့ လွတ်ကင်းေအာင်ရုန်းမထွက်နိုင်ရသလဲ ဆိုတဲ့ အေြကာင်းရင်းကေတာ့ တပ်မက်မှုလို့ေခါ်တဲ့ တဏှာေြကာင့်သာြဖစ်ပါတယ်။ ေနာက်တချက်ကေတာ့ အမှန်ကို မြမင်နိုင်တဲ့ အယူမှားအြမင်များ ဒိဋ္ဌိေြကာင့်ပါတဲ့။ အဲဒီ ဒိဋ္ဌိေြကာင့် ငါ့ကိုယ် ငါ့ဟာ ငါ့သား ငါ့မယား စသည်ြဖင့် သက္ကာယဒိဋ္ဌိေတွဝင်လာြပီး မာနေတွလည်းေထာင်လွှားလာပါသတဲ့။ ဒါေြကာင့် အဲဒီ တဏှာ၊ မာန နဲ့ ဒိဋ္ဌိ ကို သံသရာလည်ေစတတ်ေသာ အေြကာင်းတရား ပပဥ္စတရားများလို့ ေခါ်ပါတယ်။
တကယ်ေတာ့ အဲဒါေတွကို ဝိပဿနာဉာဏ် နဲ့ ဆင်ြခင်ြကည့်လိုက်ရင် ရုပ်တရားနဲ့ နာမ်တရား နှစ်မျိုးသာ ရှိတာမဟုတ်လား။ ဘာအနှစ်သာရမှ မရှိပါဘူးတဲ့။ အဲဒီရုပ်နာမ်နှစ်ပါးကလည်း အချိန်မဆိုင်း ေဖာက်ြပန်ပျက်စီးေနြကပါသတဲ့။ ြဖစ် ပျက် သာ ရှိပါသတဲ့။ အဲဒီသေဘာေတွကို မသိမှု အဝိဇ္ဇာ ဆိုတဲ့အေြကာင်းေြကာင့် အဝိဇ္ဇာ ပစ္စယာ သခင်္ါရာ ဆိုတဲ့ ပဋိစသမုပ္ပဒ် စက်ရဟတ်ြကီး လည်ပတ်ရပါတယ်တဲ့။ ဒီအေြကာင်းေတွကို အခု နားမလည်ေသးလို့လည်း စိတ်မပျက်ပါနဲ့။ ရင့်ကျက်တဲ့ တချိန်မှာ နားလည်လာပါလိမ့်မယ်။ အသက်ြကီးရံုနဲ့ အလိုလို နားလည်မှာေတာ့ မဟုတ်ဘူးေနာ်။ ကဲ ေရှ့ဆက်ြကပါစို့။ သမုဒယဆိုတဲ့ တွယ်တာြခင်းေြကာင့် ဒုက္ခဆိုတဲ့ ဆင်းရဲြခင်းြဖစ်ေစတယ် ဆိုတာသိြပီ။ ဒါကို ဘယ်လိုလွတ်ေြမာက်ဖို့ နည်းလမ်းရှာမလဲဆိုေတာ့ မဂ္ဂဆိုတဲ့ လမ်းစဉ်ကို ေဖာင်ယာဉ်သဖွယ် စီးနင်းကူးေြမာက်သွားရင် နိေရာဓ ဆိုတဲ့ အသခင်္တဿ နိဗ္ဗာန်ေရွှြပည်ြကီးကို ေရာက်ရှိနိုင်ပါလိမ့်မယ်တဲ့။ အဲဒါ ကျွန်ေတာ်တို့ ဗုဒ္ဓဘာသာရဲ့ အနှစ်ချုပ်ပါပဲ။
ဒါေတွကို ဘယ်လိုဆင်ြခင်ရမှာလဲဆိုေတာ့ ကိုယ့်ကိုယ်ကို ငါ လို့ထင်ထားတဲ့ ကိုယ်ခန္ဓာ အတ္တေဘာြကီးဟာ ဓါတ်ြကီးေလးပါးနဲ့ ဖွဲ့စည်းထားတဲ့၊ ေသွး သည်းေြခ ေလ သလိပ် စတဲ့ ၃၂ေကာဋ္ဌာသ အစုအေဝးြကီးသာြဖစ်တယ်လို့ ြမင်ေအာင်ရှုရပါမယ်။ ဒီေတာ့မှ ဘယ်မှာတွယ််တာစရာေကာင်းလို့လဲ။ ရွံမုန်းစရာြကီး ဆိုြပီး ဒိဋ္ဌိကွာမှာေပါ့။ အဲသလိုမဟုတ်ရင် အပုပ်ေကာင်က ရုပ်ေဆာင်ထားတဲ့ ဒီကိုယ်ြကီးကို တင့်တယ်ေလြခင်း ဆို ငါဆိုတဲ့စိတ်နဲ့ စွဲထားလို့ အဝိဇ္ဇာေတွဖံုးလွှမ်းြပီး အာရံုငါးပါး ကာမဂုဏ်တရားေတွေနာက် ေကာက်ေကာက်ပါ သံသရာလည်ရဦးမှာေပါ့တဲ့။ ဒီလိုဆိုရင် ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ ဆိုတဲ့ ဆယ့်တစ်မီးေသာ ကိေလသာေတွကလည်း အလျှံတညီးညီး ေလာင်ြမိုက်ြကဦးမှာေပါ့တဲ့။ ဒါေြကာင့် ဝိပဿနာဉာဏ်ကို ရင့်သန်ေအာင် ြကိုးစားြကပါ။ ဒီေတာ့မှ တေြဖးေြဖး အနုသယကိေလသာအနုစားေတွပါ ကင်းကွာြပီး အရဟတ္တမဂ် အရဟတ္တဖိုလ်ဆိုက်ရင် နိဗ္ဗာန်ကို မျက်ေမှာက်ြပုနိုင်တာေပါ့တဲ့။
တကယ်ဆိုရင် ဒီဘဒ္ဒကမ္ဘာဟာ ြကံုေတာင့်ြကံုခဲ ဘုရားငါးဆူေတာင်ပွင့်ေတာ်မူတဲ့ ကမ္ဘာြကီးပါတဲ့။ ဒါနဲ့မှ ကျွတ်ခွင့်မြကံုရင်ေတာ့ ေနာက်လာမယ့် ဘုရားမပွင့်တဲ့ ကမ္ဘာေတွမှာ ဘယ်လိုမှ ကျွတ်လမ်းမရှိေတာ့ပါဘူး။ ဒီလိုတရားမျိုးေတွလည်း နာရြကားရေတာ့မှာ မဟုတ်ပါဘူး။ တရားကင်းကွာြပီး အပရိက အေပျာ်အပါးေတွနဲ့ အမှားေတွကို ဆက်ကာဆက်ကာ ကျူးလွန်ေနြကမယ်ဆိုရင်ြဖင့် ငရဲ တိရစ္ဆာန်၊ ြပိတ္တာ၊ အသူရကယ်ဆိုတဲ့ အပါယ်ေလးဘံုမှာ အုန်းအုန်းကျွက်ကျွက် စည်ပင်ြကဦးမှာတဲ့ဗျား။
ဒါေြကာင့်မို့လို့ တတ်နိုင်သေလာက် မေကာင်းမှု ဒုစရိုက်တရားေတွု နည်းနိုင်သမျှ နည်းေအာင် ကျင့်ြကံအားထုတ်ြကပါ။ နှစ် လ ေန့ရက် နာရီေတွကို အလကားေနရင်း အကုန်ဆံုးမခံပါနဲ့။ ကာမဂုဏ်ေတွအေပါ် တပ်မက်မှုေတွကိုလည်း ေစာင့်ထိမ်းေရှာင်ကျဉ်ြကပါ။ ဒီေတာ့မှ ဒီဘဝကလွန်တဲ့အခါမှာလည်း တစတစ ပညာပါရမီေတွ ရင့်သန်လာပါလိမ့်မယ် တဲ့။ ေရှးေရှး အတိတ်ဘဝေတွကတည်းက မိုက်လက်စမို့ အခုလည်း ဆက်မိုက်ဦးမယ် ဆိုရင် ေနာင်ကျ ဆထက်ထမ်းပိုး တိုးလို့ မိုက်စရာပဲ ရှိပါလိမ့်မယ်။ အဆံုးသတ်သင့်ပါတယ် တဲ့။
တကယ်ေတာ့ သတ္တဝါေတွဟာ ကိုယ့်ကိုယ်သာ ချစ်ရိုးမှန်ရင် ကိုယ့်ကိုယ်ကိုလည်း သနားသင့်တာေပါ့။ တေန့တေန့ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ ဆိုတဲ့ ကိေလသာေလာင်မီးေတွ တဟုန်းဟုန်းေတာက်ေလာင်ခံေနရတာ သနားစရာ မေကာင်းပါလား။ ေကာင်းတဲ့အကျင့်သာ စရခက်တာ၊ မေကာင်းတဲ့ အကုသိုလ်စရိုက်ေတွကျေတာ့ ဘဝေပါင်းများစွာက အထံုပါလာြပီးသားမို့ သိပ်ကို စိတ်အားထက်သန်စွာ ြပုေလ့ရှိြကတာေပါ့။ ခုေနများ နိဗ္ဗာန်သွားရေတာ့မလားဆိုရင်ေတာင် စိတ်က တယ်မပါချင်ြကဘူး။ ကိုယ်ေနေနကျ အပါယ်ေလးဘံုမှာသာ တဝဲဝဲလည်ေနချင်ြကတာ ဓမ္မတာပါ တဲ့။
သီချင်းလာနားေထာင်တာ တရားေဟာလွှတ်လိုက်မိလို့ အားနာပါတယ်။ အနည်းဆံုးေတာ့ ဒီစာဖတ်ေနတဲ့အချိန်ကေလးမှာ တရားသေဘာကို ဆင်ြခင်မိတာေပါ့။ ဆင်ြခင်မိတဲ့အခါမှာ ကိုယ်လက်ငင်းြမင်ေတွ့ေနရတဲ့ မနှစ်သက်ဖွယ် မသာယာေသာအာရံုေတွအေပါ်မှာ ေယာနိေသာ မနသီကာယ နဲ့ သင့်တင့်ေလျှာက်ပတ်စွာ နှလံုးသွင်းနိုင်တာေပါ့။ ဒါဆို ေဒါသ ေဒါမနဿ ေသာက ဗျာပါဒေတွလည်း မကပ်ြငိေတာ့ဘူးေပါ့။ ေရှ့ဆက်ရမယ့် တေန့တာအတွက်လည်း ြကည်လင်ေသာ စိတ်နဲ့ အားသစ်အင်သစ်ေတွ ေဆာင်ကျဉ်းနိုင်မှာေပါ့။ ေရးေနတဲ့သူကိုယ်တိုင်ေတာင် တေန့လံုး ဘဝင်မကျပဲ စိတ်မြကည်မလင်ြဖစ်ေနတာေတွ တရားသေဘာနဲ့ ဆင်ြခင်လို့ စိတ်ေအးချမ်းသွားတာမို့ ထပ်တူခံစားနိုင်ေအာင် မျှေဝလိုက်ပါတယ်။ သတ္တဝါမှန်သေရွ့ တရားေတွ့ ချမ်းေြမ့ြကပါေစ။
(အကုသလာဓမ္မာ) ၂ ။ သဟဇာအတိသေဘာရယ်က လူ့ဘဝမှာ ရှင် ဘယာ့ဘယာေတွကလည်း ေပါလိုက်ပါဘိ။ အတုလ ဘဂဝါ ပရေမေဟာပါတဲ့ တရားအလင်းဉာဏ်။ သမုဒယ တဏှာေပေမာ ဟာက မမှားအရင်းခံ။ အနိစ္စကိုတဲ့ စိတ်ကပင်လျှင် အမှန်ထင်၍ (သံေယာဇဉ် ကိေလစက်ကယ်က) ၂ ။ လွတ်ထွက်ေအာင် ခွာမရုန်းနိုင်သမျှသာြဖင့် တဏှာသံုးေထွ ကာမတဏှာ ဘဝတဏှာ ဝိဘဝတဏှာရယ်လို့ အဲသည်လို တဏှာသံုးေထွ ကာဘာဝိဟာမို့ သတ္တဝါရှိတေတွ ေဘးြကံုလို့ ခ မှာပ ဇာတိဘေဝ ေတဘုမ္မကမှာ ရှင် ေြမာ ေြမာြက ေြမာြကစုန်ဆန်။ အာသဝေလးြဖာ ကာမာသဝ ဘဝါသဝ ဒိဋ္ဌာသဝ အဝိဇ္ဇာသဝ အဲသလို အာသဝေလးြဖာ ဘဝအေြခငယ် မပေအာင်လို့ ဟယ် မာန ေဘးတဏှာေတွကမှ အြမင်မဆတတ်ပါတယ် ပပဥ္စဆိုတဲ့ အဝိဇ္ဇာဘယအမှန် အတိတ်အနာဂတ် ကံေတွကေတာ့ ယခုဉာဏ်မေနှး ဝိစ္ဆံမနပဟန်ေလာက်ကမှ ြပုဟန်နည်း တည်းဖိစီးလို့ရယ် နိဗ္ဗာနစံနိုင်ဖို့ေတာ့ ဂရုဓမ္မံြမဲ (ြကံြကည့်ေဖွရှာ) ၂။
ဉာဏ်အဘိဓေမ္မမှာ တရားဝင်လို့ ရှုေပမယ့် သံဒွိေယကမ္ဘာေတာင် အနားယှဉ်လို့ အတုမမျှနိုင်တဲ့ ကံကိေလသာ အားအင်အတုအကာကိုက သားရယ် လင်ရယ် အဲသလို သားလင် သမုဒယဆိုတဲ့ အခက်ဗျာပါ ြကီးလိုက်ပါဘိ ဆယ့်တစ်ြဖာမီးဟာ ေတာက်ေလာင်ြပင်းလိုက်ပါဘိ။ မဆိတ်ညံရာက ဣစ္ဆံကာမ စိတ်ကံြကမ္မာကိုသာ ဆြကပါေတာ့ ေသာတရှင်အေပါင်းတို့ေရ ဝိပလ္လာသ ကံေတွကေတာ့ (ေဖာက်ြပန်ေလြမဲ) ၂ ။ ြကီးြကီးငယ်ငယ် အရွယ်မေထာက် ပျက်ချိန်ေရာက််က ပျက်စီးရမည် စိတ်ချ အနိစ္စပါကလား အဲဒီ ငါငါ ဆိုတဲ့ ဒီခန္ဒာကိုယ် အသက်ရှိစဉ် မေသခင်ထိ ပူကင်ေသာက ဗျာပါဒမှ စသည်မစဲ ဆထက်ကဲ၍ ဆင်းရဲြကမည်လည်း ဟုတ်စွ ဒုက္ခပါကလာ့ ငါငါဆိုတဲ့ ဤခန္ဒာကိုယ်၊ ပဋိသေန္ဓ ေန၍ ယွင်းယို အိုချိန်အိုကာ နာချိန်နာ၍ ေသခါချိန်ကျေတာ့လည်း ေသေပျာက်ြကရဦးမည်မို့ ဪ ကိုယ့်ကိုယ်ကို မှ အစိုးမရ မှတ်ြက အနတ္တပါကလား ငါငါဆိုတဲ့ ဤခန္ဒာကိုယ် အဲဒီလို လက္ခဏာေရးသံုးပါးကို ထင်ေအာင်ြမင်ေအာင် ရှုေတာ်မူြကပါလို့ ပဋိစသမုပ္ပဒ် တရားေတာ်ြကီးကို ေန့စဉ်ညစဉ် ကျွန်မေလ မြပတ်အရပဲ ေတွးေတွးြပီး
ေတဘုမ္မာ အနိစ္စ ဒုက္ခ အနတ္တ တရားမရြကလို့ များလှ သံသရာ။ ကာေမာဃာ ဘေဝါဃာ ဒိေဋ္ဌာဃာ အဝိေဇ္ဇာဃာ စိတ်ေမာဟာ မကင်းတာ အရင်းခံ သူတဏှာ။
ဒိဋ္ဌိဉာဏ် ဝင်စား ထင်မှား ြမင်ြငားြကမှာ လူပဲ နတ်ပဲ မှတ်စွဲလို့သာ မှားချက်အလွန်နာ ငါ့သား ငါ့မယား လင်သားဥစ္စာ ငါ့ကိုယ် ငါ့ဟာ အထင်မကွာ သက္ကာယေြကာင့်ေလ မာနေတွ ေထာင်ြကတာ ဝိပဿနာ ဝင်စား ထင်လျား ြမင်ြငားြကမှာ ဘာမျှ ရှာမရ အသာဓကမှန်စွာ အနတ္တခန္ဓာ ြဖစ်ရင်း တည်ရင်း ပျက်ရင်းချုပ်ကာ ရုပ္ပတ္တိသညာ ေဖာက်ြပန်မဆိတ်ပါ အနိစ္စလက္ခဏာ ရုပ်တရား နာမ်တရားနှစ်ြဖာ အိုနာေသမည် အတည်မကျပါ သခင်္ါရဟာ ဘင်ကာလမြကာ ငါးြဖာဂတိမှာ ေလးဘံု အပါယ်ငရဲသာ (အဝိဇ္ဇာ အေြကာင်းေြကာင့် သခင်္ါရာ ဝိဉာဏ် နာမ်တရား ရုပ်တရား နှစ်ြဖာ) ၂ ။ ေြခာက်ြဖာအာရံု ကာမဂုဏ် ဆန္ဒ ပဋိစသမုပ္ပာန် ရှုပ်ြပန် အတွင်းပ တဏှာ။
ရှက်စရာေတွးေတာ့ သမုဒယပါ မဂ္ဂေဆးနဲ့ကုရမှာ လက္ခဏာေရးလည်း ရှုြကပါ။
(ေရ ေြမ ေလ မီး ဓါတ်ြကီးအစုဟာ အလွန်တရာ မြမတ်ေသာ အတ္တေဘာ ခန္ဓာ) ၂။ (မုန်းဖွယ့်မလွတ်ပါ ၃၂ ေကာဋ္ဌာ) ၂ ။ (မိုက်မဲအဝိဇ္ဇာ စိတ်တဏှာ အနိဋ္ဌာ ဣတ္ထာရံုထင်မိမှား၊ ကာယအပုပ်ေကာင်ေတွဟာ ဟုတ်ေယာင်သာ ရုပ်ေဆာင်ကာ ချုပ်ေနှာင်ကာ သူလှည့်စား) ၂ ။ (တရားကွာ မှားရှာ များသတ္တဝါ ဘဝအနဂ္ဂါ ြဖစ်ပျက်သံသရာ) ၂ ။ မီးဆယ့်တစ် ြငိမ်းရာချုပ်ရာ နိဗ္ဗာန်ေရာက်နိုင်ြငား မဂ်ဖိုလ် ြကိုးစားရေအာင်ရှာ ဒိဋ္ဌိ နဲ့ ဝိစိကိစ္ဆာ သမုေစ္စပဟန် ဧကန်ပယ်၍ခွာ အထက်လမ်း တက်လှမ်းမြကာ ရုပ်နာမ်ခန္ဓာ နှစ်ဝလံုးဟာ အစတံုးကာ ဘဝဆံုး အမတာ အဲ သို့မှသာ ေဘးတကာ ရန်တကာကင်းေဝးမှာ အရဟတ္တဖိုလ် ပညာကိုဟာ အနုဿယ ကိေလ တိေချွပယ်ဖို့ ရာအမှန် ဝါယမံ စိတ်သန်သမာဓိ ဝိပဿနာဉာဏ် ရင့်သန်ေစဖို့ရာ။
ငါးဆူရှင် ပါရမီေတာ်ရင့်မီ ပွင့်ေတာ်မူရာ ဘဒ္ဒဤကမ္ဘာ ဗုဒ္ဓုပ္ပာ ငါးြကိမ်ဆင့်ေတာင် ကျွတ်ခွင့်မပါ လွဲလျက်မှန်စွာ ရှည်လျား သုညကမ္ဘာေတွမှာ ဓမ္မာေသွကွာ အပါေရမှာ ေပျာ်လို့ (အမှားအတိနဲ့ အသည်းထိတ်စရာပါ) ၂ ။ မလွဲတိရစ္ဆာ ငရဲြပိတ္တာ တကတည်းမဆိတ်ပါ စည်ပင်ြကေတာ့မှာ။
(မေကာင်းမှု ဒုစရိုက်ေတွကို နည်းေအာင် ကျင့်ြကပါ) ၂ ။ (နှစ်လေန့ရက်နာရီေတွဟာ အချိန်အလကား မကုန်ေစရာ) ၂ ။ (ကာမဂုဏ် ရမက်ဆိုး ဖျက်ချိုးနိုင်မှသာ ြဖစ်ရာဘဝသံသရာ ပညာပါရမီ ြကီးရင့်ေအာင်လို့သာ) ၂ ။ အတိတာ မိုက်စ မိုက်ပင်ပျိုးလို့ မိုက်ဆိုးခဲ့တာ ယခုလည်းပဲ မိုက်ဆဲမှန်စွာ ေရှ့ကိုတိုးလို့ ထမ်းပိုးမိုက်ဦးမှာ အဆံုးသတ်သင့်ြကတာ။
(ကိုယ့်ကိုယ်ကိုေလ သနားြကပါ များသတ္တဝါ) ၂ ။ (ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟဆိုတာဟာေလ ေလာင်မီးကိေလသာ) ၂ ။ (တဟုန်းဟုန်း ေတာက်လို့သာ တြဖုန်းြဖုန်း ေမာက်မိုစွာ) ၂ ။ (အကုသိုလ် စရိုက်ဆိုးေတွဟာ ြပုလွယ် ြဖစ်လွယ် စိတ်အားထက်သန်စွာ) ၂ ။ (နတ်ရွာနိဗ္ဗာန်လမ်းကို လှမ််းဖို့အမှုဟာ ထဲစိတ်ကမပါ) ၂ ။ ေနရာေဟာင်းကို လွန်ေအာင်းေမ့တာ (ေလးဘံုပါယ်ရွာ) ၂ ။ ထဲမှာ ေနြမဲသာ များသည့် သတ္တဝါ။
အဝိဇ္ဖာ စက်ပါပရယ်က အဆိပ်တဏှာ တက်မာနေတွေြကာင့် သက္ကာယဆိုတဲ့ ေဘးြကီးဝင် ငါ့သား ငါ့မယား ငါ့လယ်ယာ ငါ့ဥစ္စာ ငါ့လင် ငါ့ ေဆွ ငါ့သားရယ်လို့ ယခုလို ငါ့သား ငါ့မယား ခင်တွယ်လာလို့ ငါ့လယ်ယာ ဥစ္စာပဲရယ်လို့ (ငါပဲအထင် ြပားြကလျှင်) ၂ ။ မှားပါလိမ့်ေလး။
[(အဝိဇ္ဇာပိတ်ကာဆို့ မိစ္ဆာြမို့ ြပင်ြပင်) ၂ ။ (ဣတ္တာလို့ခင်မင်လျှင်) ၂ ။ (လွင့်စင်မည်) ၂ ။ မလွဲ ။ (အရိုးစု အပုပ်ေကာင်ကို ) ၂ ။ အဟုတ်ေယာင် များထင်ြကနည်း။ ] ၂ ။
(အရွတ်စု ရုပ်တေစ္ဆကို) ၂ ။ မဟုတ်ေလ ကိုယ်ထဲ အပုပ်ေရစိုရွှဲလို့ ယိုမစဲသူငါ ေသွးသည်းေြခ ြပည်သလိပ်ေတွက တည်မဆိတ် ကျွမ်းြပန်ေတာ့တာ။ (သို့ကေလာက် ရွံစရာကို) ၂ ။ ကျွံတဏှာ မက်စွဲလို့ (စက်ဝဲမှ အေထွေထွ မွန်းနစ်ြကေလ) ၂ ။
(တဏှာပူးတဲ့ အရူးေတွမှာ) ၂ ။ အမူးမေြပ ပင်ပန်းရှာြကေလး။
(တဏှာြကိုက်တဲ့ အမိုက်ေတွမှာ) ၂ ။ အဟိုက် မေြပ ပင်ပန်းရှာြကေလး။
(တဏှာ ဖမ်းတဲ့ အကန်းေတွမှာ) ၂ ။ အပန်းမေြပ ပင်ပန်းရှာြကေလး။
(အသခင်္တဿ ြမတ်ေသာနိဗ္ဗာန်ေရွှြပည်ြမတ်ကို) ၂ ။ (လှမ်းတက်ေတာ်) ၂ ။ မူနိုင်ြကပါေစေသာ်။
0 comments:
Post a Comment