သီချင်းစာအုပ်ေတွထဲမှာ ဒီသီချင်းကို သီတာရတနာ လို့ ေရးထားပါတယ်။ တချို့စာအုပ်ေတွကျေတာ့ သီရိရတနာ တဲ့။ တချို့က သံုးပါးရတနာ တဲ့။ ဘယ်ဟာအမှန်လည်းေတာ့ မသိပါဘူး။ မူရင်းကေတာ့ ဆရာ ေရွှတိုင်ညွန့်ေရးြပီး ေဒါ်ြကည်ေအာင်ဆိုခဲ့တာပါ။ ေရွှတိုင်ညွန့်ရာြပည့်ပွဲတုန်းက မနှင်းရည်သန့် ဆိုထားတာရလို့ တင်လိုက်ပါတယ်။ တီးထားတာေတွေတာ့ ပိုြမိုင်တာေပါ့။ ဒီသီချင်းေတွကို ကျကျနန တီးနိုင်တဲ့သူေတွ ေပျာက်မသွားေသးတာ ဝမ်းသာမိပါတယ်။ မေရှးမေနှာင်းေလာက်ပဲ ဆရာြမို့မြငိမ်းရာြပည့်၊ ဆရာေရွှြပည်ေအးရာြပည့်တို့ကိုလည်း လုပ်သွားြကလို့ သီချင်းေကာင်းကေလးေတွ ြပန်နားေထာင်ခွင့် ရလိုက်ပါတယ်။ ဒါေပမယ့် ဆိုတဲ့သူေတွက လူငယ်ပိုင်းေတွ လိုက်မလာေသးသလို နားေထာင်တဲ့ပရိသတ်ကလည်း သက်ြကီးပိုင်းေတွပဲ ြဖစ်ေနဦးမှာပါ။
ဒါေြကာင့် ဒီသီချင်းမျိုးေတွကို လူငယ်ေတွ နှစ်သက်နားေထာင် တတ်လာေစချင်လို့ ဒီစာကေလးေတွ ေရးပါတယ်။ စေရးကာစတုန်းကေတာ့ ဆိုတာဘယ်လိုေကာင်းတာ။ တီးတာဘယ်လိုေကာင်းတာ၊ ဘယ်သူေရးြပီး ဘယ်တုန်းက ဆိုခဲ့တာေလာက်တင် ညွှန်းခဲ့ေပမယ့် ေရးရင်းနဲ့ အပ်ေြကာင်းထပ်ြပီး စိတ်မဝင်စားမှာစိုးလို့ အေတွးအြမင်ေလးများ မရိုးရေအာင် တို့ထိြပီး ဖတ်တဲ့သူေတွရဲ့ တုန့်ြပန်မှု အြကံဉာဏ်ေတွကို လိုက်ြပီး အဆင်ေြပေအာင်ေရးပါတယ်။ အမှန်ဆိုရင်ေတာ့ သိမီလိုက်တဲ့ လူြကီးသူမများကို ေမးြမန်း၊ အေထာက်အထားစာအုပ်စာတမ်းများ ေမွှေနှာက်ြပီးမှ ေရးသင့်တာေပါ့။ အဓိက ကေတာ့ အမှားအယွင်းေတွ ပါမှာစိုးလို့ပါ။ ဒါေြကာင့် ကိုယ်ေသချာမသိတဲ့ အပိုင်းေတွကို ေရှာင်ြပီးေရးတဲ့အခါ အမှတ်မထင် ကိုယ့်အေြကာင်းေတွကိုယ် ေရှးေဟာင်းေနှာင်းြဖစ် လှန်မိတာများေနမှာစိုးသလို ရာဇဝတ်အိုးဆိုတာကလည်း ခနခန တုတ်နဲ့ထိုးလို့ မေကာင်းတာေြကာင့် သီချင်းအေပါ်မှာ အာရံုစိုက်လိုက်ြကရေအာင်ေနာ်။
ဒီသီချင်းကို ေဒါ်ြကည်ေအာင်ဆိုထားခဲ့တာ အင်မတန်ြကက်သေရမဂင်္လာရှိြပီး အလှူအတန်း ပွဲလမ်းသဘင်ေတွမှာ ဖွင့်ေလ့ရှိပါတယ်။ ေအာင်နိမိတ် သီချင်းလည်း အတူတူေပါ့။ ဦးေရွှနန်းတင်၊ ဦးစိန်ေအာင်မင်းတို့လည်း နှစ်ပါးမှာ ဆိုြပီး ကြကပါတယ်။ ဒီဘက်ေခတ်မှာေတာ့ ေဒါ်ရည်သန့်၊ နှင်းရည်သန့်၊ စိမ်းလဲ့လဲ့၊ စိုးစန္ဒာထွန်းတို့ ဆိုေလ့ရှိတာေပါ့။ သူ့ေနရာနဲ့သူေပါ့ေလ။ ဒီပွဲမျိုးေတွေတာ့ အယ်ဆိုင်းဇီတို့ ေရဘက္ကာဝင်းတို့ ဘယ်ဆိုြကမလဲ။ တကယ်ကျကျနန ဆိုနိူင်တဲ့သူက ဆိုင်းနဲ့အားရပါးရဆိုလိုက်ရင် အလှူ့ဒကာ အလှူ့အမများ ထကမေလာက် ြကွြကွရွရွရှိပါတယ်။ ဆရာေတာ် သံဃာေတာ်များလည်း နှစ်သက်ပါတယ်။
အေြကာင်းအရာကလည်း ရတနာသံုးပါး ဂုဏ်ေကျးဇူးေြကာင့် တိုင်းြပည်နိုင်ငံ သာယာဝေြပာတယ်လို့ ဆိုသကိုး။ ဒါေတာင်မှ ဒီအေခွမှာ ဆင်ဆာေြကာင့်လားမသိပါဘူး။ “တရားရှိတဲ့ မင်းေနြပည် အန္တရာယ် ကင်းရှင်းေစမည်” ဆိုတဲ့ စာသားကို ြပင်ဆိုထားပါတယ်။ ဥပုသ်ြကီးနဲ့ ဆိုရလို့လား မသိဘူးေနာ်။ သီချင်းဆိုကတည်းက ကျိုးြပီးသားကို။ လှေတာသားများ ေလှေပါ်အသံမထွက်ရဘူး ဆိုရင်ေတာင် ငရုတ်သီးေတာင့် ေထာင်ြပတယ် ဆိုတာ ဒါမျိုးေပါ့။ ဒီအေြကာင်းအရာမျိုးကို ြမို့မ က ထိပ်တင်စန်းြကီး ဆိုေလ့ရှိတဲ့ “ထိုသံုးပါး” သီချင်းထဲမှာလည်း ေရးထားပါတယ်။ ဗုဒ္ဒဘာသာပီပီ အန္တရာယ်ေဘးြကံုရင် ဘုရားတရား အာရံုြပုြကြပီး ေဘးလွတ်တာနဲ့ ရတနာသံုးပါး ဂုဏ်ေကျးဇူးေတာ်ေြကာင့် ချမ်းသာရာရေလတယ် လို့ ေတွးစြမဲပါ။
ငယ်ငယ် ကေလးဘဝတုန်းကေတာ့ မိဘဘိုးဘွား အဆံုးအမေြကာင့် ေတာ်ေတာ်လိမ္မာခဲ့ေပသား လို့ ေအာင့်ေမ့မိတယ်။ အိပ်ယာဝင်တိုင်း ဘုရားဂုဏ်ေတာ် တရားဂုဏ်ေတာ် သံဃာ့ဂုဏ်ေတာ်ေတွကို ရွတ်ဆိုကန်ေတာ့ြပီးမှ အိပ်တဲ့အကျင့်ရှိတယ်။ အခုြပန်စဉ်းစားမိေတာ့ ဘယ်တုန်းက အဲဒီအကျင့်ေပျာက်သွားမှန်းေတာင် မမှတ်မိေတာ့ဘူး။ တေန့တေန့ ေနာက်တေန့ အစီအစဉ်ေတွနဲ့ချည့် အိပ်ေပျာ်ေနရလို့။ ခုေနဘဝကူးလို့ကေတာ့ ေရဘူးနဲ့ဘိနပ်မပါေတွေတာ့ ြဖစ်ကုန်ေတာ့မှာပဲ။ ေကာင်းမှုကုသိုလ်အမျှေဝလို့ သာဓုေခါ်ရင် ထပ်တူရမရေတာ့ မေသချာဘူး။ သူများလုပ်ထားတဲ့ အကုသိုလ်တံုးြကီးေတွကို ြမင်ေတွ့ခံစားေနရတဲ့အခါ ကိုယ့်ဆီမှာလည်း ေဒါသအကုသိုလ်ေတွ ကူးစက်ြပီး အမျှရသလို ြဖစ်မှာစိုးရတယ်။ အဲဒီေတာ့ ဒီသီချင်းကိုနားေထာင် ဒီစာကို ဖတ်အြပီးမှာ ရတနာသံုးပါးကို ြကည်ညိုတဲ့ သဒ္ဒါတရားကေလး ဆယ်ြပားဖိုးေလာက် တက်လာရင် မျှေဝမိတဲ့ ကုသိုလ်ရရေချရဲ့ လို့ ေမျှာ်လင့်မိပါတယ်။
သီချင်းေရးဆရာက အန္တရာယ်ကင်း ေဘးရှင်းယံုတင် မဟုတ်ေသးပါဘူးတဲ့။ ကျွန်ေတာ်တို့နိုင်ငံြကီး တိုးတက်ြကီးပွား သာယာဝေြပာ စည်ပင်ရတာဟာလည်း ဘာသာသာသနာ အကျိုးေကျးဇူးေြကာင့်ပါတဲ့။ ဇမ္ဗူဒီပါလက်ယာေတာင်ကျွန်းတခွင်မှာ ကျုပ်တို့ ြမန်မာြပည်ေလာက် သယံဇာတေပါြကွယ်တဲ့ တိုင်းြပည်ရှိလို့လား တဲ့။ စိန် ေြကာင် နီလာ ေဂါ်မုတ် ဥဿဖယား ပတ္တြမား ြမ ဣန္ဒနီလာ စတဲ့ နဝရတ်ကိုးပါးစလံုး မထွက်တာမရှိပါဘူးတဲ့။ ေြပာမယံု ြကံုဘူးမှသိမယ်ဗျ။ ဘူတန်ေရာက်ေတာ့ သူတို့ ဝန်ြကီးက ကျွန်ေတာ်တို့ တိုင်းြပည်ဟာ သယံဇာတေပါြကွယ်လွန်းလို့ အားကျပါသတဲ့။ ြကားမိတုန်းကေတာ့ အမှတ်တမဲ့ပါပဲ။ ေနာက် တေြဖးေြဖး သတိထားမိလာေတာ့ ဟုတ်ေတာ့ ဟုတ်သား။ သူတို့ဆီမှာ တိုက်နဲ့ကားနဲ့ေနနိုင်တဲ့ ချမ်းချမ်းသာသာ လူတန်းစားေတွလည်း ရတနာစိန်ေကျာက် ကုန်းေကာက်စရာမရှိဘူး။
အိန္ဒိယက ယိုးဒယားကလာတဲ့ ဖန်စီေတွ အလဲနဲ့ဝတ်နိုင်ရင် ေတာ်လှြပီ။ အဖိုးသားနား ေဈးြကီးေပးဝယ်ရတဲ့ ေကျာက်တချို့တေလကလည်း ရတနာစာရင်းထဲ ဘယ်အဖျားအနားမှ ထည့်လို့မရတဲ့ ေရာင်စံု ေကျာက်စရစ်သာသာေတွပါ။ အိန္ဒိယမင်းသမီးများလို ဘယက်တန်ဆာ ဒွာဒယာေတွ ဝတ်ေလ့ရှိေပမယ့်လည်း ေရွှထည်ေတာ့ မဟုတ်ပါဘူး။ ြမန်မာမိန်းကေလးေတွကမှ လူလတ်တန်းစားေလာက်ဆို ဆွဲြကိုးနားကပ် လက်ဝတ်လက်စားကေလး ြမင်ရေသးတာ။ ေကျာက်သံပတ္တြမား အိမ်တိုင်းထားနိုင်တယ် လို့ဆိုရင် ြကွားရာမြကပါဘူး။ အများအားြဖင့်ေတာ့ မှန်ေသးတာ။ အနည်းဆံုးေတာ့ သီချင်းေရးတဲ့ အချိန်ကေပါ့။
တွက်ကုန် သယံဇာတ ကျြပန်ေတာ့လည်း သူများတကာေတာင် မျက်စိကျလို့ လာသိမ်းရေသးတာေလ။ စပါး ဂျံု ဆန် ေရနံ ေရာ်ဘာစံုလို့ သစ်ေတွဝါးေတွ မကုန်သမို့ လဲဝါဂွမ်းထည် ပဲပါနှမ်းဆီ ေြပာင်းအခင်းက ေကာင်းြခင်းလွန်သာစည် တဲ့။ ဘာများကျန်ေသးပါလိမ့်ဆရာရယ်။ မထွက်ဘူးြငင်းမလား ေြပာ။ ေြမထဲြကည့်လိုက်ြပန်ေတာ့ ခဲသတ္တု ေဘာ်သွပ် သံေတွသည် တဲ့ ။ အကုန်ပါေအာင် စပ်နိုင်သလို ြငင်းမရေအာင်ကို ချက်ကျလက်ကျရှိပါတယ်။ သူေြပာမှပဲ ကိုယ်ေတွ ဘယ်ေလာက်ချမ်းသာမှန်း သတိထားမိေတာ့တယ်ေနာ်။ တို့နိုင်ငံများ အဆင်းရဲဆံုးထဲ ထည့်တဲ့ဟာေတွကို ြပလိုက်စမ်းချင်ပါတယ်။ တို့ေခါင်းေဆာင်ေတွ မထပ်ေအာင်ဝတ်တဲ့ ရှင်ဘုရင့်ပုဆိုး ပိုးေတွ၊ ြကိုးြကီးချိတ်မှ နိပ်သကို နိပ်သကို ဆိုတာေတွ။ မဂင်္လာေဆာင် တပွဲဝတ်တဲ့ စိန်ေတွနဲ့တင် အဂင်္လန်က ဘုရင်မြကီးေတာင် ေြကွသွားဦးမှာ။ ဒါမျိုးကို တို့က ဒါဝတ်ဘိုင်လုပ်တာမဟုတ်ဘူး။ သတင်းထဲမှာ ထပ်သွားရင် ကဲ့ရဲ့မစိုးလို့ အလဲလဲ အဖယ်ဖယ် တခါဝတ်ြပီး စွန့်ပစ်တာ။ နန်းေတာ်ေရှ့ေရးခဲ့တဲ့ သူေဌးဝါဒကမှ စစ်ကိုင်းအေနာက်ဘက် သိုက်နန်းထဲကေရွှေတွ ထုတ်ြကွားရေသးတာ။ တို့ြမန်မာ့ဓနေတွက နိုင်ငံတကာဘဏ်ေတွမှာေတာင် အားြကီးလွန်းလို့ နည်းအမျိုးမျိုးနဲ့ ပိတ်ဆို့ေနရတာ။
ကိုယ့်သာမရှိတာ၊ ကိုယ့်တိုင်းြပည်ကလူေတွဆီမှာရှိ ြကံဖန်ဂုဏ်ယူရမှာပ။ ြမန်မာြပည်မှာ ေမျှာ်လင့်ချက်ဆိုတာက သူတို့ လက်စေဗးဂပ်စ်က အိမ်မက်ထက်ေတာ့ သာတယ်ဗျ။ အခု အဲဒီချမ်းသာေနတဲ့သူေတွဟာ မျိုးရိုးစဉ်ဆက် ေဇာတိကေတွ တေယာက်မှ မပါဘူး။ ကုသိုလ်ကံေပးလာတဲ့အခါ ဇဋိလသူေဌးြကီးလို ေရွှဆိတ်ရုပ်ေတွမိုးေပါ်က ကျလာဘိသကဲ့သို့ ေရှးဘုန်းေရှးကံနဲ့ ြကီးပွားေတာ့တာ။ ကိုယ်လည်းပဲ ေလာေလာဆယ် မရှိေသးတာနဲ့ ေနာင်မရှိနိုင်ပါဘူး ဘယ်ေြပာလို့ရမလဲ။ သူများချမ်းသာတာေတွ မုဒိတာပွားရင်းနဲ့ ဂုဏ်ယူလိုက်ြကတာေပါ့။
သီချင်းေရးဆရာက ဒီသီချင်းထဲမှာ သိေစချင်တာက အဲဒီေလာကီရတနာေတွေရာ။ ေလာကုတ္တရာရတနာေတွပါ ြပည့်စံုတဲ့ ြမန်မာနိုင်ငံသားေတွဟာ သတိသမ္ပဇာဉ် ဉာဏ်အေမျှာ်အြမင်ေလး လက်မလွတ်ေစပဲ အသိပညာ အတတ်ပညာများကို ဆည်းပူးေလ့လာြကဖို့၊ ဒါမှလည်း အတိတ်ေကာင်း နိမိတ်ေကာင်းနဲ့ ေအးချမ်းသာယာတဲ့ ြမန်မာြပည်ြကီးြဖစ်လာမယ် ဆိုတာလည်း ပါပါတယ်။ ဒါမှလည်း ကိုယ့်သယံဇာတေတွဟာ သူများေခါင်းပံုြဖတ် အြမတ်ထုတ်လို့မရမှာမဟုတ်လား။ လွန်ခဲ့တဲ့ အနှစ် ၇၀ ေလာက်က အသက် ၃၆နှစ်အရွယ်မှာ ကွယ်လွန်သွားရှာတဲ့ ြမန်မာစာဆိုတဦးမှာ ဒီလို အသိဉာဏ်မျိုး ရှိခဲ့တာ ကမ္ဘာရွာြကီးြဖစ်ေနတဲ့ အိုင်တီေခတ်က ကျွန်ေတာ်တို့ အတုမခိုးသင့်ပါလားဗျာ။ ဟင့်အင်း အစစ်ပဲခိုးမှာ ဆိုေတာ့လည်း သေဘာေပါ့။
ဗုဒ္ဓဘာသာ ြမန်မာေနြပည် ေဘးဘယာမသန်းကာ ေအးချမ်းေတာ့သည်။ ဘာ့ေြကာင့်လဲဆိုေတာ့ ဘုရားရတနာ တရားရတနာ သံဃာရတနာ သံုးပါးဂုဏ်ရည် လက်စံုမိုး၍ ရှိခိုးပူေဇာ်မည်။
(သာသနာ ထွန်းတဲ့ေရာင်ြခည် လက်ယာေတာင်ကျွန်းဒီပါ မဂင်္လာတရားနှင့် အညီ ေဘးကင်းကွာတဲ့ ြမန်မာြပည် သာယာသည်။ တို့နိုင်ငံြကီးေအးပါြပီ။ ထူးြမတ်ပါတဲ့ ရတနာေတွသည် ရှင်းြပမည်။ လင်းြပမည်။ အတည် ေရွှတွင်း ေငွတွင်း ပယင်းဒုတ္တာ သန္တာပုလဲညီ မကွာအြမဲတည် ေပါလွန်လွန်းလို့ သံုးမကုန်နိုင်ပါသည်။ စိန်ေြကာင်နီလာ ေဂါ်မုတ် ဥဿဖယားစီ ပတ္တြမား ြမဣန္ဒနီ) ၂ ။
ရတနာခုနစ်ပါးတည် သာယာစည်ကားသည် တရားရှိတဲ့ မင်းေနြပည် အန္တရာယ်ကင်းရှင်းေပသည်။ တရားအကျိုးေမျှာ်သေလာက် တန်ခိုးေတာ်ေြကာင့်လို့ ပျိုြကည်ေအာင်ယံုြကည် အဖိုးမြဖတ်နိုင်တဲ့ ရတနာသံုးပါး ထင်ရှားတည်ေနသည်။
စပါး ဂျံု ဆန် ေရနံ ေရာ်ဘာစံုလို့ သစ်ေတွဝါးေတွ မကုန်သမို့ လဲဝါဂွမ်းထည် ပဲပါနှမ်းဆီ ေြပာင်းအခင်းက ေကာင်းြခင်းလွန်သာစည် ေြမထဲရှုလိုက်ြပန်ေတာ့ ခဲသတ္တု ေဘာ်သွပ်သံေတွဆီ အဖိုးမြဖတ်နိုင်ပါသည် ရတနာရှိတဲ့ သီရိြမန်မာြပည်။
ရတနာခုနစ်ပါးတည် သာယာစည်ကားသည် တရားရှိတဲ့ မင်းေနြပည် အန္တရာယ်ကင်းရှင်းေပသည်။ တရားအကျိုးေမျှာ်သေလာက် တန်ခိုးေတာ်ေြကာင့်လို့ ပျိုြကည်ေအာင်ယံုြကည် အဖိုးမြဖတ်နိုင်တဲ့ ရတနာသံုးပါး ထင်ရှားတည်ေနသည်။
(ရတနာမိုး ြဖိုးေမာက်သည် ြမန်မာြပည် မဂင်္လာအဟုန် ယဉ်ရာတဖံု ပညာစံုေပါသည်) ၂ ။ (ရတနာ အြဖာြဖာ ေကာင်းြမတ်တာေတွ စုေဝး မေနှးြကံ်ကာစည် သမ္ပဇာဉ်ဉာဏ် ဉာဏ်ယှဉ်ကာ ြကံအင်သာေတွးရည်) ၂ ။ ြမန်မာတိုင်းြမို့ တို့ေနြပည် ေအးချမ်းသာယာပါသည် အတိတ်တေဘာင်ထွန်းတဲ့ လကင်္ျာေတာင်ကျွန်းမဟီ။
ရတနာခုနစ်ပါးတည် သာယာစည်ကားသည် တရားရှိတဲ့ မင်းေနြပည် အန္တရာယ်ကင်းရှင်းေပသည်။ တရားအကျိုးေမျှာ်သေလာက် တန်ခိုးေတာ်ေြကာင့်လို့ ပျိုြကည်ေအာင်ယံုြကည် အဖိုးမြဖတ်နိုင်တဲ့ ရတနာသံုးပါး ထင်ရှားတည်ေနသည်။
ဒါေြကာင့် ဒီသီချင်းမျိုးေတွကို လူငယ်ေတွ နှစ်သက်နားေထာင် တတ်လာေစချင်လို့ ဒီစာကေလးေတွ ေရးပါတယ်။ စေရးကာစတုန်းကေတာ့ ဆိုတာဘယ်လိုေကာင်းတာ။ တီးတာဘယ်လိုေကာင်းတာ၊ ဘယ်သူေရးြပီး ဘယ်တုန်းက ဆိုခဲ့တာေလာက်တင် ညွှန်းခဲ့ေပမယ့် ေရးရင်းနဲ့ အပ်ေြကာင်းထပ်ြပီး စိတ်မဝင်စားမှာစိုးလို့ အေတွးအြမင်ေလးများ မရိုးရေအာင် တို့ထိြပီး ဖတ်တဲ့သူေတွရဲ့ တုန့်ြပန်မှု အြကံဉာဏ်ေတွကို လိုက်ြပီး အဆင်ေြပေအာင်ေရးပါတယ်။ အမှန်ဆိုရင်ေတာ့ သိမီလိုက်တဲ့ လူြကီးသူမများကို ေမးြမန်း၊ အေထာက်အထားစာအုပ်စာတမ်းများ ေမွှေနှာက်ြပီးမှ ေရးသင့်တာေပါ့။ အဓိက ကေတာ့ အမှားအယွင်းေတွ ပါမှာစိုးလို့ပါ။ ဒါေြကာင့် ကိုယ်ေသချာမသိတဲ့ အပိုင်းေတွကို ေရှာင်ြပီးေရးတဲ့အခါ အမှတ်မထင် ကိုယ့်အေြကာင်းေတွကိုယ် ေရှးေဟာင်းေနှာင်းြဖစ် လှန်မိတာများေနမှာစိုးသလို ရာဇဝတ်အိုးဆိုတာကလည်း ခနခန တုတ်နဲ့ထိုးလို့ မေကာင်းတာေြကာင့် သီချင်းအေပါ်မှာ အာရံုစိုက်လိုက်ြကရေအာင်ေနာ်။
ဒီသီချင်းကို ေဒါ်ြကည်ေအာင်ဆိုထားခဲ့တာ အင်မတန်ြကက်သေရမဂင်္လာရှိြပီး အလှူအတန်း ပွဲလမ်းသဘင်ေတွမှာ ဖွင့်ေလ့ရှိပါတယ်။ ေအာင်နိမိတ် သီချင်းလည်း အတူတူေပါ့။ ဦးေရွှနန်းတင်၊ ဦးစိန်ေအာင်မင်းတို့လည်း နှစ်ပါးမှာ ဆိုြပီး ကြကပါတယ်။ ဒီဘက်ေခတ်မှာေတာ့ ေဒါ်ရည်သန့်၊ နှင်းရည်သန့်၊ စိမ်းလဲ့လဲ့၊ စိုးစန္ဒာထွန်းတို့ ဆိုေလ့ရှိတာေပါ့။ သူ့ေနရာနဲ့သူေပါ့ေလ။ ဒီပွဲမျိုးေတွေတာ့ အယ်ဆိုင်းဇီတို့ ေရဘက္ကာဝင်းတို့ ဘယ်ဆိုြကမလဲ။ တကယ်ကျကျနန ဆိုနိူင်တဲ့သူက ဆိုင်းနဲ့အားရပါးရဆိုလိုက်ရင် အလှူ့ဒကာ အလှူ့အမများ ထကမေလာက် ြကွြကွရွရွရှိပါတယ်။ ဆရာေတာ် သံဃာေတာ်များလည်း နှစ်သက်ပါတယ်။
အေြကာင်းအရာကလည်း ရတနာသံုးပါး ဂုဏ်ေကျးဇူးေြကာင့် တိုင်းြပည်နိုင်ငံ သာယာဝေြပာတယ်လို့ ဆိုသကိုး။ ဒါေတာင်မှ ဒီအေခွမှာ ဆင်ဆာေြကာင့်လားမသိပါဘူး။ “တရားရှိတဲ့ မင်းေနြပည် အန္တရာယ် ကင်းရှင်းေစမည်” ဆိုတဲ့ စာသားကို ြပင်ဆိုထားပါတယ်။ ဥပုသ်ြကီးနဲ့ ဆိုရလို့လား မသိဘူးေနာ်။ သီချင်းဆိုကတည်းက ကျိုးြပီးသားကို။ လှေတာသားများ ေလှေပါ်အသံမထွက်ရဘူး ဆိုရင်ေတာင် ငရုတ်သီးေတာင့် ေထာင်ြပတယ် ဆိုတာ ဒါမျိုးေပါ့။ ဒီအေြကာင်းအရာမျိုးကို ြမို့မ က ထိပ်တင်စန်းြကီး ဆိုေလ့ရှိတဲ့ “ထိုသံုးပါး” သီချင်းထဲမှာလည်း ေရးထားပါတယ်။ ဗုဒ္ဒဘာသာပီပီ အန္တရာယ်ေဘးြကံုရင် ဘုရားတရား အာရံုြပုြကြပီး ေဘးလွတ်တာနဲ့ ရတနာသံုးပါး ဂုဏ်ေကျးဇူးေတာ်ေြကာင့် ချမ်းသာရာရေလတယ် လို့ ေတွးစြမဲပါ။
ငယ်ငယ် ကေလးဘဝတုန်းကေတာ့ မိဘဘိုးဘွား အဆံုးအမေြကာင့် ေတာ်ေတာ်လိမ္မာခဲ့ေပသား လို့ ေအာင့်ေမ့မိတယ်။ အိပ်ယာဝင်တိုင်း ဘုရားဂုဏ်ေတာ် တရားဂုဏ်ေတာ် သံဃာ့ဂုဏ်ေတာ်ေတွကို ရွတ်ဆိုကန်ေတာ့ြပီးမှ အိပ်တဲ့အကျင့်ရှိတယ်။ အခုြပန်စဉ်းစားမိေတာ့ ဘယ်တုန်းက အဲဒီအကျင့်ေပျာက်သွားမှန်းေတာင် မမှတ်မိေတာ့ဘူး။ တေန့တေန့ ေနာက်တေန့ အစီအစဉ်ေတွနဲ့ချည့် အိပ်ေပျာ်ေနရလို့။ ခုေနဘဝကူးလို့ကေတာ့ ေရဘူးနဲ့ဘိနပ်မပါေတွေတာ့ ြဖစ်ကုန်ေတာ့မှာပဲ။ ေကာင်းမှုကုသိုလ်အမျှေဝလို့ သာဓုေခါ်ရင် ထပ်တူရမရေတာ့ မေသချာဘူး။ သူများလုပ်ထားတဲ့ အကုသိုလ်တံုးြကီးေတွကို ြမင်ေတွ့ခံစားေနရတဲ့အခါ ကိုယ့်ဆီမှာလည်း ေဒါသအကုသိုလ်ေတွ ကူးစက်ြပီး အမျှရသလို ြဖစ်မှာစိုးရတယ်။ အဲဒီေတာ့ ဒီသီချင်းကိုနားေထာင် ဒီစာကို ဖတ်အြပီးမှာ ရတနာသံုးပါးကို ြကည်ညိုတဲ့ သဒ္ဒါတရားကေလး ဆယ်ြပားဖိုးေလာက် တက်လာရင် မျှေဝမိတဲ့ ကုသိုလ်ရရေချရဲ့ လို့ ေမျှာ်လင့်မိပါတယ်။
သီချင်းေရးဆရာက အန္တရာယ်ကင်း ေဘးရှင်းယံုတင် မဟုတ်ေသးပါဘူးတဲ့။ ကျွန်ေတာ်တို့နိုင်ငံြကီး တိုးတက်ြကီးပွား သာယာဝေြပာ စည်ပင်ရတာဟာလည်း ဘာသာသာသနာ အကျိုးေကျးဇူးေြကာင့်ပါတဲ့။ ဇမ္ဗူဒီပါလက်ယာေတာင်ကျွန်းတခွင်မှာ ကျုပ်တို့ ြမန်မာြပည်ေလာက် သယံဇာတေပါြကွယ်တဲ့ တိုင်းြပည်ရှိလို့လား တဲ့။ စိန် ေြကာင် နီလာ ေဂါ်မုတ် ဥဿဖယား ပတ္တြမား ြမ ဣန္ဒနီလာ စတဲ့ နဝရတ်ကိုးပါးစလံုး မထွက်တာမရှိပါဘူးတဲ့။ ေြပာမယံု ြကံုဘူးမှသိမယ်ဗျ။ ဘူတန်ေရာက်ေတာ့ သူတို့ ဝန်ြကီးက ကျွန်ေတာ်တို့ တိုင်းြပည်ဟာ သယံဇာတေပါြကွယ်လွန်းလို့ အားကျပါသတဲ့။ ြကားမိတုန်းကေတာ့ အမှတ်တမဲ့ပါပဲ။ ေနာက် တေြဖးေြဖး သတိထားမိလာေတာ့ ဟုတ်ေတာ့ ဟုတ်သား။ သူတို့ဆီမှာ တိုက်နဲ့ကားနဲ့ေနနိုင်တဲ့ ချမ်းချမ်းသာသာ လူတန်းစားေတွလည်း ရတနာစိန်ေကျာက် ကုန်းေကာက်စရာမရှိဘူး။
အိန္ဒိယက ယိုးဒယားကလာတဲ့ ဖန်စီေတွ အလဲနဲ့ဝတ်နိုင်ရင် ေတာ်လှြပီ။ အဖိုးသားနား ေဈးြကီးေပးဝယ်ရတဲ့ ေကျာက်တချို့တေလကလည်း ရတနာစာရင်းထဲ ဘယ်အဖျားအနားမှ ထည့်လို့မရတဲ့ ေရာင်စံု ေကျာက်စရစ်သာသာေတွပါ။ အိန္ဒိယမင်းသမီးများလို ဘယက်တန်ဆာ ဒွာဒယာေတွ ဝတ်ေလ့ရှိေပမယ့်လည်း ေရွှထည်ေတာ့ မဟုတ်ပါဘူး။ ြမန်မာမိန်းကေလးေတွကမှ လူလတ်တန်းစားေလာက်ဆို ဆွဲြကိုးနားကပ် လက်ဝတ်လက်စားကေလး ြမင်ရေသးတာ။ ေကျာက်သံပတ္တြမား အိမ်တိုင်းထားနိုင်တယ် လို့ဆိုရင် ြကွားရာမြကပါဘူး။ အများအားြဖင့်ေတာ့ မှန်ေသးတာ။ အနည်းဆံုးေတာ့ သီချင်းေရးတဲ့ အချိန်ကေပါ့။
တွက်ကုန် သယံဇာတ ကျြပန်ေတာ့လည်း သူများတကာေတာင် မျက်စိကျလို့ လာသိမ်းရေသးတာေလ။ စပါး ဂျံု ဆန် ေရနံ ေရာ်ဘာစံုလို့ သစ်ေတွဝါးေတွ မကုန်သမို့ လဲဝါဂွမ်းထည် ပဲပါနှမ်းဆီ ေြပာင်းအခင်းက ေကာင်းြခင်းလွန်သာစည် တဲ့။ ဘာများကျန်ေသးပါလိမ့်ဆရာရယ်။ မထွက်ဘူးြငင်းမလား ေြပာ။ ေြမထဲြကည့်လိုက်ြပန်ေတာ့ ခဲသတ္တု ေဘာ်သွပ် သံေတွသည် တဲ့ ။ အကုန်ပါေအာင် စပ်နိုင်သလို ြငင်းမရေအာင်ကို ချက်ကျလက်ကျရှိပါတယ်။ သူေြပာမှပဲ ကိုယ်ေတွ ဘယ်ေလာက်ချမ်းသာမှန်း သတိထားမိေတာ့တယ်ေနာ်။ တို့နိုင်ငံများ အဆင်းရဲဆံုးထဲ ထည့်တဲ့ဟာေတွကို ြပလိုက်စမ်းချင်ပါတယ်။ တို့ေခါင်းေဆာင်ေတွ မထပ်ေအာင်ဝတ်တဲ့ ရှင်ဘုရင့်ပုဆိုး ပိုးေတွ၊ ြကိုးြကီးချိတ်မှ နိပ်သကို နိပ်သကို ဆိုတာေတွ။ မဂင်္လာေဆာင် တပွဲဝတ်တဲ့ စိန်ေတွနဲ့တင် အဂင်္လန်က ဘုရင်မြကီးေတာင် ေြကွသွားဦးမှာ။ ဒါမျိုးကို တို့က ဒါဝတ်ဘိုင်လုပ်တာမဟုတ်ဘူး။ သတင်းထဲမှာ ထပ်သွားရင် ကဲ့ရဲ့မစိုးလို့ အလဲလဲ အဖယ်ဖယ် တခါဝတ်ြပီး စွန့်ပစ်တာ။ နန်းေတာ်ေရှ့ေရးခဲ့တဲ့ သူေဌးဝါဒကမှ စစ်ကိုင်းအေနာက်ဘက် သိုက်နန်းထဲကေရွှေတွ ထုတ်ြကွားရေသးတာ။ တို့ြမန်မာ့ဓနေတွက နိုင်ငံတကာဘဏ်ေတွမှာေတာင် အားြကီးလွန်းလို့ နည်းအမျိုးမျိုးနဲ့ ပိတ်ဆို့ေနရတာ။
ကိုယ့်သာမရှိတာ၊ ကိုယ့်တိုင်းြပည်ကလူေတွဆီမှာရှိ ြကံဖန်ဂုဏ်ယူရမှာပ။ ြမန်မာြပည်မှာ ေမျှာ်လင့်ချက်ဆိုတာက သူတို့ လက်စေဗးဂပ်စ်က အိမ်မက်ထက်ေတာ့ သာတယ်ဗျ။ အခု အဲဒီချမ်းသာေနတဲ့သူေတွဟာ မျိုးရိုးစဉ်ဆက် ေဇာတိကေတွ တေယာက်မှ မပါဘူး။ ကုသိုလ်ကံေပးလာတဲ့အခါ ဇဋိလသူေဌးြကီးလို ေရွှဆိတ်ရုပ်ေတွမိုးေပါ်က ကျလာဘိသကဲ့သို့ ေရှးဘုန်းေရှးကံနဲ့ ြကီးပွားေတာ့တာ။ ကိုယ်လည်းပဲ ေလာေလာဆယ် မရှိေသးတာနဲ့ ေနာင်မရှိနိုင်ပါဘူး ဘယ်ေြပာလို့ရမလဲ။ သူများချမ်းသာတာေတွ မုဒိတာပွားရင်းနဲ့ ဂုဏ်ယူလိုက်ြကတာေပါ့။
သီချင်းေရးဆရာက ဒီသီချင်းထဲမှာ သိေစချင်တာက အဲဒီေလာကီရတနာေတွေရာ။ ေလာကုတ္တရာရတနာေတွပါ ြပည့်စံုတဲ့ ြမန်မာနိုင်ငံသားေတွဟာ သတိသမ္ပဇာဉ် ဉာဏ်အေမျှာ်အြမင်ေလး လက်မလွတ်ေစပဲ အသိပညာ အတတ်ပညာများကို ဆည်းပူးေလ့လာြကဖို့၊ ဒါမှလည်း အတိတ်ေကာင်း နိမိတ်ေကာင်းနဲ့ ေအးချမ်းသာယာတဲ့ ြမန်မာြပည်ြကီးြဖစ်လာမယ် ဆိုတာလည်း ပါပါတယ်။ ဒါမှလည်း ကိုယ့်သယံဇာတေတွဟာ သူများေခါင်းပံုြဖတ် အြမတ်ထုတ်လို့မရမှာမဟုတ်လား။ လွန်ခဲ့တဲ့ အနှစ် ၇၀ ေလာက်က အသက် ၃၆နှစ်အရွယ်မှာ ကွယ်လွန်သွားရှာတဲ့ ြမန်မာစာဆိုတဦးမှာ ဒီလို အသိဉာဏ်မျိုး ရှိခဲ့တာ ကမ္ဘာရွာြကီးြဖစ်ေနတဲ့ အိုင်တီေခတ်က ကျွန်ေတာ်တို့ အတုမခိုးသင့်ပါလားဗျာ။ ဟင့်အင်း အစစ်ပဲခိုးမှာ ဆိုေတာ့လည်း သေဘာေပါ့။
ဗုဒ္ဓဘာသာ ြမန်မာေနြပည် ေဘးဘယာမသန်းကာ ေအးချမ်းေတာ့သည်။ ဘာ့ေြကာင့်လဲဆိုေတာ့ ဘုရားရတနာ တရားရတနာ သံဃာရတနာ သံုးပါးဂုဏ်ရည် လက်စံုမိုး၍ ရှိခိုးပူေဇာ်မည်။
(သာသနာ ထွန်းတဲ့ေရာင်ြခည် လက်ယာေတာင်ကျွန်းဒီပါ မဂင်္လာတရားနှင့် အညီ ေဘးကင်းကွာတဲ့ ြမန်မာြပည် သာယာသည်။ တို့နိုင်ငံြကီးေအးပါြပီ။ ထူးြမတ်ပါတဲ့ ရတနာေတွသည် ရှင်းြပမည်။ လင်းြပမည်။ အတည် ေရွှတွင်း ေငွတွင်း ပယင်းဒုတ္တာ သန္တာပုလဲညီ မကွာအြမဲတည် ေပါလွန်လွန်းလို့ သံုးမကုန်နိုင်ပါသည်။ စိန်ေြကာင်နီလာ ေဂါ်မုတ် ဥဿဖယားစီ ပတ္တြမား ြမဣန္ဒနီ) ၂ ။
ရတနာခုနစ်ပါးတည် သာယာစည်ကားသည် တရားရှိတဲ့ မင်းေနြပည် အန္တရာယ်ကင်းရှင်းေပသည်။ တရားအကျိုးေမျှာ်သေလာက် တန်ခိုးေတာ်ေြကာင့်လို့ ပျိုြကည်ေအာင်ယံုြကည် အဖိုးမြဖတ်နိုင်တဲ့ ရတနာသံုးပါး ထင်ရှားတည်ေနသည်။
စပါး ဂျံု ဆန် ေရနံ ေရာ်ဘာစံုလို့ သစ်ေတွဝါးေတွ မကုန်သမို့ လဲဝါဂွမ်းထည် ပဲပါနှမ်းဆီ ေြပာင်းအခင်းက ေကာင်းြခင်းလွန်သာစည် ေြမထဲရှုလိုက်ြပန်ေတာ့ ခဲသတ္တု ေဘာ်သွပ်သံေတွဆီ အဖိုးမြဖတ်နိုင်ပါသည် ရတနာရှိတဲ့ သီရိြမန်မာြပည်။
ရတနာခုနစ်ပါးတည် သာယာစည်ကားသည် တရားရှိတဲ့ မင်းေနြပည် အန္တရာယ်ကင်းရှင်းေပသည်။ တရားအကျိုးေမျှာ်သေလာက် တန်ခိုးေတာ်ေြကာင့်လို့ ပျိုြကည်ေအာင်ယံုြကည် အဖိုးမြဖတ်နိုင်တဲ့ ရတနာသံုးပါး ထင်ရှားတည်ေနသည်။
(ရတနာမိုး ြဖိုးေမာက်သည် ြမန်မာြပည် မဂင်္လာအဟုန် ယဉ်ရာတဖံု ပညာစံုေပါသည်) ၂ ။ (ရတနာ အြဖာြဖာ ေကာင်းြမတ်တာေတွ စုေဝး မေနှးြကံ်ကာစည် သမ္ပဇာဉ်ဉာဏ် ဉာဏ်ယှဉ်ကာ ြကံအင်သာေတွးရည်) ၂ ။ ြမန်မာတိုင်းြမို့ တို့ေနြပည် ေအးချမ်းသာယာပါသည် အတိတ်တေဘာင်ထွန်းတဲ့ လကင်္ျာေတာင်ကျွန်းမဟီ။
ရတနာခုနစ်ပါးတည် သာယာစည်ကားသည် တရားရှိတဲ့ မင်းေနြပည် အန္တရာယ်ကင်းရှင်းေပသည်။ တရားအကျိုးေမျှာ်သေလာက် တန်ခိုးေတာ်ေြကာင့်လို့ ပျိုြကည်ေအာင်ယံုြကည် အဖိုးမြဖတ်နိုင်တဲ့ ရတနာသံုးပါး ထင်ရှားတည်ေနသည်။
0 comments:
Post a Comment