ေဖ့စ်ဘုတ်သူငယ်ချင်းတေယာက် မေန့က စစ်ကိုင်းေချာင်မှာ ကထိန်သွားခဲ့တဲ့ ဓါတ်ပံုကေလးေတွ ြမင်လိုက်တဲ့အခါ စစ်ကိုင်းေချာင်ေတွကို လွမ်းသွားမိတာနဲ့ ဒီသီချင်းကေလးကို ရှာြပီးတင်မိပါတယ်။ ခုေခတ်မှာ စစ်ကိုင်းဆိုတာ မန္တေလးနဲ့ ဧရာဝတီြမစ်ြကီး ြခားေနတာကလွဲရင် ရန်ကုန် သန်လျင် လို တဆက်တည်းနီးနီး ခရီးေပါက်ေနတာမို့ စိတ်ကူးေပါက်ရင် ခနမဆိုင်း ကူးလို့သန်းလို့ ရေနပါြပီ။
ဒါေပမယ့် ြမစ်တဘက်ကို ကူးလိုက်တာနဲ့ ြမင်ကွင်းေတွက လံုးဝေြပာင်းလဲသွားပါလိမ့်မယ်။ မန်းေလးေရွှြမို့ေတာ်ြကီးနဲ့ ယှဉ်ရင်ေတာ့ စစ်ကိုင်းဆိုတာ ေတာ ေပါ့ေနာ်။ ဒါေပမယ့် ေြမာက်ေလမေနှာေသးတဲ့ ြမန်မာ့ယဉ်ေကျးမှုစစ်စစ်၊ အညာဟန် အညာဓေလ့စစ်စစ်ကို စစ်ကိုင်းမှာမှ ပိုပီပီြပင်ြပင် ေတွ့နိုင်ပါလိမ့်မယ်။ စိမ်းစိမ်းလန်းလန်း ြငိမ်းြငိမ်းချမ်းချမ်း ရှိလို့ “သူေတာ်စင်များ တရားရှာတဲ့ေြမ” လို့လည်း ေဇယျာေရွှေြမ သီချင်းထဲမှာ မေဌးေဌးြမင့်ဆိုခဲ့တာေပါ့။
“ပုထိုးဘုရားေစတီ ဘိုးဘွားအေမွတည် တိုးပွားေစရည်” လို့ ေဒါ်ရီသန့်ကလည်း ဆိုခဲ့တာပဲ။ ခုဆို စစ်ကိုင်းတံတားြကီး နှစ်စင်းနဲ့ဆိုေတာ့ အိမ်ဦးနဲ့ြကမ်းြပင် ကူးသန်းေနြကတဲ့ ေဇယျာသူေဇယျာသားေတွ ပျားပန်းခတ်ေနြကေရာ့မယ်။ မန္တေလးြမို့ရဲ့ လက်ဝဲရံလက်ယာရံ ြမို့နှစ်ြမို့အနက်မှာ စစ်ကိုင်းကိုေတာ့ ြမန်မာမှုြမန်မာဟန် ြမန်မာဆန်လွန်းလို့ ပိုနှစ်ချိုက်မိပါတယ်။ ေမြမို့ေလာက်မေအးေပမယ့် မန္တေလးထက်စာရင် သစ်ရိပ်ဝါးရိပ် ေတာရိပ်ေတာင်ရိပ် ခိုစရာေပါေတာ့ သာသာယာယာပါပဲ။ ဘုရားရိပ် တရားရိပ်နဲ့ဆိုေတာ့ ရင်ထဲက အပူကိုပါ ေအးေစတာေပါ့။ ေရှးကေတာ့ အပျိုြကီး လူပျိုြကီးများကို အသက်ြကီးရင် စစ်ကိုင်းေချာင်ပို့မယ် လို့ ကျီစယ်ေလ့ရှိြကတယ်ေလ။ ခုေတာ့ ပို့ေတာ့ပါဘူး။ အိမ်မှာပဲ တူ တူမေတွ ထိမ်းခိုင်းရမှာ။
တကယ်ေတာ့ စစ်ကိုင်းကို ေတာလို့ေြပာရင် ေရွှကိုင်းသားများက စိတ်ဆိုးြကမှာ။ သူတို့က မန္တေလးထက်အရင် မင်းေနြပည် ြဖစ်ခဲ့တာေလ။ ပုဂံပျက်ေတာ့ အသခင်္ရာေစာယွန်းက စစ်ကိုင်းမှာ ြမို့တည်နန်းစံခဲ့တာဆိုေတာ့ အများြကီးေစာတာေပါ့။ သမိုင်းတေလျှာက် မင်းေနြပည်များနဲ့ ပူးတံုခွာတံု ဆက်နွယ်ပတ်သက်ခဲ့ရာြမို့လည်း မှန်ပါတယ်။ ဒါေြကာင့် ြမို့ရိုးြပအိုး နန်းေတာ်ရာများ မရှိေတာ့ေပမယ့် အင်မတန်ေရှးကျတဲ့ ြမို့ေဟာင်းေနရာလို့ ေြပာလို့ရပါတယ်။ နန်းစိုက်နန်းတည် ေနရာအစီအရင်ေတွ ေရွးတဲ့အခါ စိစစ်စံနစ်ကျလွန်းတဲ့ ြမန်မာပေဒသရာဇ်များ စိုးစံခဲ့တဲ့ေနရာဆိုေတာ့ အရပ်အေန ေဗဒင်ကိန်းခန်း သင့်ေတာ်စံကိုက်ပံုရပါတယ်။
တေဘာင်ကိန်းခန်းအရ အသက်ေလးရယ် ရှည်ေစလို ြမနန္ဒာေရညိုသန်း မန်းေတာင်ရိပ်ခို လို့ဆိုြကေပမယ့် တကယ်တမ်း အေရးြကံုလာေတာ့ အေြပးအလွှားခိုြကရတာ စစ်ကိုင်းေတာင်မှာပါ။ စစ်ေြပးဒုက္ခသည် ေထာင်ေသာင်းသိန်းသန်းကို လက်ခံေကျွးေမွးနိုင်ခဲ့ပါတယ်။ သိပ္ပံေမာင်ဝတို့ ေလပါတီြမရင်တို့ စစ်ကိုင်းဘက်သာ ခိုခဲ့ရင် ဒီလိုအြဖစ်ဆိုးြကံုရမှာမဟုတ်လို့ေတာင် ေအာင့်ေမ့မိတယ်။ ေရရှားတတ်တယ် ဆိုတာကလွဲလို့ ကပ်သံုးပါးလွတ်တယ်လို့ ေြပာနိုင်ပါတယ်။ ြမို့မေမာင်ေတွများ ေတာင်ရိုးတန်း ခိုေနရင်းကေန “စစ်ကိုင်းမှာပဲ စိတ်ကစွဲ နတ်ြပည်” လို့ သီချင်းကေလးေတွ ေရးခဲ့ဖွဲ့ခဲ့နိုင်ပါေသးတယ်။ စင်စစ်ေတာ့ စစ်ကိုင်းဆိုတာ မန္တေလးအတွက် တကယ်ပင် ငယ်ကေပါင်းတဲ့ လက်ေဟာင်းမြမရင် လို့ ဆိုရမှာေပါ့ေနာ်။
သီချင်းထဲမှာ ကိုအံ့ြကီးက ေစတီပုထိုးဘုရား မိုးဖျားြမင့်သီေခါင်ေဘွ လို့ ဝင့်ြကွားထားြပန်ေတာ့ စစ်ကိုင်းမှာ တန်ခိုးြကီးဘုရားေတွ လက်ညိုးထိုးမလွဲ တည်ထားကိုးကွယ်ခဲ့တာကိုလည်း ထည့်မေြပာလို့ မြဖစ်ြပန်ဘူး။ လူသိအများဆံုးကေတာ့ ဆွမ်းဦးပုညရှင်ေပါ့။ နတ်ေဒဝတာေတွ အာရုဏ်ဆွမ်းဝတ်ြဖည့်ေလ့ရှိတာမို့ ဘယ်ေတာ့မှ ဆွမ်းဦးတင်ခွင့်မရနိုင်ဘူး လို့ နံမည်ေကျာ်ပါတယ်။ ဘုရားရဲ့ တည်ေနရာြမင်ကွင်းကိုက ြကည်ညိုစရာအြပင် ဂမ္ဘီရဆန်တဲ့ အေငွ့အသက်ကိုပါ ခံစားနိုင်ပါတယ်။ ငယ်ငယ်က ဖတ်ခဲ့ဘူးတဲ့ ြမစြကာ ဝတ္ထုထဲက ဆရာြကီးနဲ့ ေမာင်ေအးတို့ ဥစ္စာေစာင့်မကေလးေတွနဲ့ ေတွ့တဲ့ေနရာလို့ မှတ်မိေနပါတယ်။ စစ်ကိုင်းတခွင်ကို သိုက်နန်းရှင်တို့ရဲ့ နယ်ေြမအြဖစ် ြမန်မာလူမျိုးေတွက ယံုစားထားတာကိုး။ ဆရာနန်းေတာ်ေရှ့ကေတာင် “သိန်းသန်းကုေဋ မေရနိုင် တို့ပိုင်ဥစ္စာြကွယ် စစ်ကိုင်းအေနာက်ဘက် ေတာင်ေတွမယ် တို့ပစ္စည်းေတွရှိေနတယ်။
နိဗ္ဗာန်ေရာက်ေအာင် ေဆာင်ယူဖွယ်” လို့ သူေဌးဝါဒထဲမှာ မနိုင်နိုင်ရာနဲ့ ြကွားခဲ့ပါေသးတယ်။ ဥစ္စာေစာင့်ဆိုတာ ေနာင်ပွင့်မယ့်ဘုရားရှင်ကို ရည်စူးလှူတန်းထားတဲ့ ေရွှေငွစည်းစိမ်တို့ကို အေစာင့်အေရှာက်ြဖစ်ေနရတဲ့ ဘုမ္မိယနွယ်ဝင်နတ်တမျိုးလို့ ယံုြကတာ။ ပံုြပင်တေထာင့်တညမက ဇာတ်လမ်းကေလးေတွက ဆွတ်ပျံ့လွမ်းေမာ ေြခာက်ြခားဖွယ်ေတွရှိခဲ့ပါတယ်။ ငယ်ငယ်က ပန်တျာြကည်လင်ကတဲ့ဇာတ်ထဲမှာ သိုက်ဆရာက “ေဟ.. ြမစိမ်း” ဆို အသံနက်ြကီးနဲ့ ေအာ်လိုက်ရင် ကိုယ်ပါ တုန်တုန်သွားတာ။ ကိုဘုန်းြကွယ်တို့သားအဖ ရှင်ြပုြကေတာ့ ေမာင်ရင်ေလာင်းကေလးကို တကာြကီးေခါ်ခိုင်းရင်း သားအဖနှစ်ေယာက် သွားေလသူကို တေတာ့ ငိုလိုက်ြကတာတပွဲလံုးပဲ။ မယံုဘူးသွားေြပာရင် အဟုတ်ကို ရိုက်လွှတ်ြကမှာ။
မျက်စိမှတ်သာယံုလိုက်။ ဒါမှ ပွဲြကည့်ရတာလည်း အရသာရှိတာ။ ေကာင်းမှုေတာ် ေရာက်ြပန်ေတာ့ အရသာကတမျိုးေြပာင်းသွားေရာ။ ကျယ်ကျယ်ဝန်းဝန်း လင်းလင်းချင်းချင်းနဲ့။ ေစာင်းတန်းထဲမှာ သနပ်ခါးသည်ေတွ ေပါချက်များကေတာ့ မေြပာနဲ့။ စစ်လည်းစစ် ေဈးလည်းသက်သာ၊ အေခါက်အေပွးထူထူြကီးေတွနဲ့ ေခါင်ဆိုတဲ့ဟာေတွ ေခါင်းေခါက်ဝယ်လို့ရတယ်။ အေကျာ်တို့ ကရမက်တို့ နံသာြဖူ ေတာင်နံြကီး စတဲ့ သစ်ေမွှးေတွကလည်းစံုလို့။ သစ်တိုသစ်စေလးေတွ ချိန်ခွင်နဲ့စက်ေရာင်းတာ တြခားဘယ်မှာြမင်ဖူးမလဲ။ ခုေခတ်လူေတွက သနပ်ခါးေတာင် လိမ်းေလ့မရှိြကေတာ့ သနပ်ခါး ဘယ်နှစ်မျိုးရှိမှန်းလည်း မသိြကေတာ့ပါဘူး။
ဥမင်သံုးဆယ် ေရာက်ေတာ့ ရှုခင်းက တေမျှာ်တေခါ်။ အင်မတန် သာယာပါေပတယ်။ အဲကွန်းေတွ စိမ့်ေအာင်လွှတ်ထားတဲ့ အေအးဓါတ်နဲ့ ဘုရားရိပ် တရားရိပ်က ေလေြပေလညင်းကေလးရဲ့ အေအးဓါတ် ဘာမှမဆိုင်ေအာင် ကွာြခားလွန်းပါတယ်။ ရှိသမျှဘုရား စံုေအာင်ဖူးချင်ရင်ေတာ့ စစ်ကိုင်းမှာ တပါတ်ေလာက်ေနမှရမယ်။ ဒါေတာင် ေချာင်ေတွ ေကျာင်းေတွ မနှံ့ေသးဘူးဗျား။
စစ်ကိုင်းေချာင်ေတွ အေြကာင်းေြပာလိုက်ရင် ချစ်သက်ေဝ ဇာတ်ကားထဲက ြကည်ြကည်ေဌး နဲ့ သာေဂါင်ြကီး ကို ေြပးေြပးြမင်ပါတယ်။ ဆိုင်းထမ်းြကီး နဲ့ ဆွမ်းေတာ်သိမ်းလာတဲ့ ကိုရင်သာေဂါင် ရယ် စက်ပန်းထိုးလိုက် ဆွမ်းချိုင့်ပို့လိုက်လုပ်ေလ့ရှိတဲ့ ေရွှြကည်ရယ် စစ်ကိုင်းေတာင်ရိုက်ကွင်းေတွ ေတာ်ေတာ်ပါတာကိုး။ ခက်တာက ေအဝမ်းသူေဌးေတွဟာ ဒီေလာက်လှတဲ့ စစ်ကိုင်းေတာင်မှာ လာမရိုက်ပဲ စတီရီယိုထဲတင် ဆက်တင်ြကီးေတွနဲ့ ရိုက်ြကတာ အံဩပါရဲ့။ စစ်ကိုင်းမှာ ရိုက်စရာ ရှုခင်းေတွ ေပါလွန်းလို့ မန္တေလးသား ဓါတ်ပံုဆရာမှန်သမျှ စစ်ကိုင်းတက်မရိုက်ဖူးတဲ့သူ မရှိဘူး။ ရုပ်ရှင်ေတွ ဗီဒီယိုေတွလည်း ဒီလိုပဲ။
ဘယ်နားလဲေတာ့ ေသချာမမှတ်မိလိုက်ဖူး။ တရုတ်စကားပင်ေတွ ေတာြကီးြဖစ်ေနတဲ့ ေကျာင်းတေကျာင်းေရာက်ခဲ့ဖူးတယ်။ အရွယ်ညီညီ ပင်ချင်းရှက်ေနတဲ့ စကားေတာထဲမှာ လှလိုက်တာ ေအးလိုက်တာများ မေြပာပါနဲ့ေတာ့။ စစ်ကိုင်းတခွင် ပတ်ဝန်းကျင် ဘယ်ရွာစပ်သွားသွား စိမ်းစိမ်းစိုစို အညာရှုခင်းစစ်စစ် ေတွ့ရမယ်။ ဖုန်ကေလး တလံုးလံုးေတာ့ ရှိတာပ။ ဘုန်းြကီးေကျာင်းေတွ မှန်သမျှကလည်း ေနာက်ေပါက်ေပါ်ပင် တေကျာင်းမှမပါဘူး။ အားလံုး ကိုယ့်မိဘ ဘိုးဘွားမတိုင်ခင်က ရှိခဲ့တာေတွချည့်ပဲ။ ြမန်မာတနိုင်ငံလံုးမှာ အထူထပ်ဆံုး သာသနာ့နယ်ေြမေပါ့။ သီလရှင်တိုင်းြပည်ဆိုလည်း မမှားဘူးဗျ။ မသုဓမ္မစာရီ ြပန်ဖတ်ြကည့်။ စစ်ကိုင်းက။
အစားအေသာက်နဲ့ ပတ်သက်လို့ကေတာ့ စစ်ကိုင်းမှာ ဘာဓါတ်များရှိသလဲ မဆိုနိုင်ဘူး။ သူ့ဆီကဟာေတွ အကုန် စားေကာင်းတယ်။ သာသနာ့နယ်ေြမဆိုေတာ့ သားငါးေပါ်မစားဘူး။ ဆရာေလးတို့ချက်တဲ့ သက်သတ်လွတ်ဟင်းလျာများဟာ ကိုယ့်ကိုယ်ကို သက်သတ်လွတ် စားေနတာပါလား ဆိုတာေမ့သွားေလာက်ေအာင် ေကာင်းတယ်။ ကိုယ်တိုင်အညာသားြဖစ်ပါလျက် လက်ပံေခါင်းချည်ေရ ကို စစ်ကိုင်းေရာက်မှ စားဖူးတယ်။ လျှာကိုလည်ေရာ။ ြမူရွက်သုပ်ဆိုတာလည်း ေကာင်းမှေကာင်း။ အသားမစားရမေနနိုင်လို့ တရုတ်ဟင်းလျာကိုမှ စားချင်ပါတယ်ဆိုရင် ဟိုးတုန်းကေတာ့ ရွာေထာင်မှာ သူဇာ ဆိုတဲ့ တရုတ်စားေသာက်ဆိုင်ရှိသဗျ။
လိုချင်တာ အကုန်ရတယ်။ စားလို့လည်းြမိန်တယ်။ စပ်တာေတာ့ မတရားစပ်တယ်။ ေဈးေတာ်ေတာ် သက်သာတယ်။ ထမင်းေလးစားြပီး ဘုန်းြကီးများလို အချိုအချဉ် သစ်သီးဝလံကလည်း မရှားဘူး။ ြမန်မာသွားရည်စာ အကုန်ရှိတယ်။ အခုထက်ထိ မေမ့ပဲ စွဲေနတာတစ်ခုရှိတယ်။
စစ်ကိုင်းမှာ ေရာင်းတဲ့ သူတို့အေခါ် ေရခဲပလုတ်တုတ်။ ေရခဲြခစ်အလယ်မှာ အုန်းသီးြခစ်ကေလးေတွရယ်၊ ေကျာက်ေကျာတံုးမဲမဲေလးေတွရယ်နဲ့ အချိုရည်် ေရာင်စံုေလးေတွ ဆမ်းထားတာ။ ရန်ကုန်ကလို ေဆးသြကားအချိုရည်မဟုတ်ပဲ ေလးေလးပင်ပင်နဲ့ ချိုတာဗျား။ ေြပာေနရင်းနဲ့ေတာင် စားချင်လာြပီ။ အခုေြပာသွားတာေတွ အားလံုးက လွန်ခဲ့တဲ့ အနှစ်နှစ်ဆယ်ေကျာ်က စစ်ကိုင်းေပါ့ေနာ်။ ဒီကေန့ အေြခအေနကိုေတာ့ လက်လှမ်းမီတဲ့သူများက ြပန်မျှြကပါဦး။ ရန်ကုန်သားများ သူများရပ်ရွာ အလည်သွားြပီးရင် စားေကာင်းေသာက်ေကာင်း တယ်လည်းေလေဖာင်းတတ်သကိုးလို့ မေအာင့်ေမ့ပါနဲ့။ ကိုသန်းထွန်းေလး ဆိုသလို အညာဌာနီ တခါလာမည် ကျွန်ေတာ့်အဖိ်ု့ေတာ့ ေမ့မရပါေလြပီ မို့ပါ။ ေနာ့။
ပုညရှင်ေစတီအပါး စစ်ကိုင်းေတာင် အထက်နားဆီက အေရှ့တလွှားရှုလိုက်ရင်ေလ။ ဧရာဝတီ၊ ဒုဋ္ဌာဝတီ၊ နတ်ပန်းချီေဆးစံုကွန့်ေရာ့ေလသလား။ ဝဲလက်ယာအတွန့်အတွန့်ေတွနဲ့ အလွန့်အလွန် သာယာပါေပသည်။ တနှစ်ကူးလို့ တနှစ်ကျူးြပန်ေတာ့ အသစ်ဖူးခဲ့ရြပန်ေချ။ ေတာေတာင်ေရေြမ ကုန်းေနေရေန သက်ရှိသက်မဲ့ သတ္တဝါေတွ ေလာကဓါတ်ြကီးတခုလံုး သစ်လို့မို့ ဒီနှစ်တွင်လည်း ချစ်ချစ်ခင်ခင် ရွှင်ရွှင်ေပျာ်ေပျာ်ေန။
သမိုင်းေြပာင်မညှိုး စစ်ကိုင်းေတာင်ေတာ်ရိုးမှာေလ ြမူခိုးရှက်ဆိုင််း အံု့မှိုင်းြပာရီေဝ မှုန်မှုန်ရီေဝ ေစတီပုထိုးဘုရား မိုးဖျားြမင့်သီေခါင်ေဘွ ေတာင်ေတွစိမ့်စမ််း ေချာင်ေတွ သိန်းသန်း ေခမာေသာင်ကမ်း တက်လှမ်းေအာင်ြမင်ေြမ ေမဓာဝီေလး ေတာမှီသံုးတဲ့ ေယာဂီထံုးရှာေပ။
ေရာက်ြကဖူးသလား ေဇယျာေရွှေြမ ြမစ်ေရေခွဝန်းလျှမ်း ရှုဆန်းြဖာေတွ စစ်ကိုင်းေတာင်ေြခ အေရာက်သွား တရားရှာေချ။ ဗုဒ္ဓဘာသာ ြမန်မာတေတွ အတာကူးတဲ့ နှစ်ဦးဂိမ္မာန်ေနွ။
(ကံ့ေကာ်ဝတ်မှုန် သင်းတဲ့ရဂံု စံုေတာေြခ သင်္ဂီပွင့်ချပ် ရင်ကပ်သရဖီ ြကိုင်လို့ေမွှး) ၂ ။ ဖူးငံုေဝ ပုရစ်တံစီ ညီတယ်ေလ တေဝေဝ ေလေြပေလညှင်းေသွးေတာ့ ေအးရနံ့ထံုေန ရွက်သစ်ေလာင်းလို့ ေဟာင်းရွက်ညှာေြကွ အခါေပ ေရာ်ြငမ်းရွက်ြကင် နီလွင်ေမာင်းေြပေြပ။
ေရာက်ြကဖူးသလား ေဇယျာေရွှေြမ ြမစ်ေရေခွဝန်းလျှမ်း ရှုဆန်းြဖာေတွ စစ်ကိုင်းေတာင်ေြခ အေရာက်သွား တရားရှာေချ။ ဗုဒ္ဓဘာသာ ြမန်မာတေတွ အတာကူးတဲ့ နှစ်ဦးဂိမ္မာန်ေနွ။
ြမစ်မင်းဧရာ ေခွကာဝိုင်းလို့ စစ်ကိုင်းေအာင်ချာေြမ ေရလှိုင်းေလးေတွ သွင်သွင်ြမူးေတာ့ ေငွေရာင်ြဖူးကာေလ ေရွှေတာင်ဦးေမှာ် ရှုေမျှာ်ခင်းနဲ့ ြမစ်တွင်းသာယာေပ ချစ်ြခင်းသံသာေလ ဟသင်္ာစင်ေရာ် ြကင်ေဖာ်တွဲလို့ သဲကမ်းပါးယံ ဝဲပျံကာေန။
(ေရာက်ြကဖူးသလား ေဇယျာေရွှေြမ ြမစ်ေရေခွဝန်းလျှမ်း ရှုဆန်းြဖာေထွ စစ်ကိုင်းေတာင်ေြခ အေရာက်သွား တရားရှာေချ။ ဗုဒ္ဓဘာသာ ြမန်မာတေတွ အတာကူးတဲ့ နှစ်ဦးဂိမ္မာန်ေနွ) ၂ ။
ဒါေပမယ့် ြမစ်တဘက်ကို ကူးလိုက်တာနဲ့ ြမင်ကွင်းေတွက လံုးဝေြပာင်းလဲသွားပါလိမ့်မယ်။ မန်းေလးေရွှြမို့ေတာ်ြကီးနဲ့ ယှဉ်ရင်ေတာ့ စစ်ကိုင်းဆိုတာ ေတာ ေပါ့ေနာ်။ ဒါေပမယ့် ေြမာက်ေလမေနှာေသးတဲ့ ြမန်မာ့ယဉ်ေကျးမှုစစ်စစ်၊ အညာဟန် အညာဓေလ့စစ်စစ်ကို စစ်ကိုင်းမှာမှ ပိုပီပီြပင်ြပင် ေတွ့နိုင်ပါလိမ့်မယ်။ စိမ်းစိမ်းလန်းလန်း ြငိမ်းြငိမ်းချမ်းချမ်း ရှိလို့ “သူေတာ်စင်များ တရားရှာတဲ့ေြမ” လို့လည်း ေဇယျာေရွှေြမ သီချင်းထဲမှာ မေဌးေဌးြမင့်ဆိုခဲ့တာေပါ့။
“ပုထိုးဘုရားေစတီ ဘိုးဘွားအေမွတည် တိုးပွားေစရည်” လို့ ေဒါ်ရီသန့်ကလည်း ဆိုခဲ့တာပဲ။ ခုဆို စစ်ကိုင်းတံတားြကီး နှစ်စင်းနဲ့ဆိုေတာ့ အိမ်ဦးနဲ့ြကမ်းြပင် ကူးသန်းေနြကတဲ့ ေဇယျာသူေဇယျာသားေတွ ပျားပန်းခတ်ေနြကေရာ့မယ်။ မန္တေလးြမို့ရဲ့ လက်ဝဲရံလက်ယာရံ ြမို့နှစ်ြမို့အနက်မှာ စစ်ကိုင်းကိုေတာ့ ြမန်မာမှုြမန်မာဟန် ြမန်မာဆန်လွန်းလို့ ပိုနှစ်ချိုက်မိပါတယ်။ ေမြမို့ေလာက်မေအးေပမယ့် မန္တေလးထက်စာရင် သစ်ရိပ်ဝါးရိပ် ေတာရိပ်ေတာင်ရိပ် ခိုစရာေပါေတာ့ သာသာယာယာပါပဲ။ ဘုရားရိပ် တရားရိပ်နဲ့ဆိုေတာ့ ရင်ထဲက အပူကိုပါ ေအးေစတာေပါ့။ ေရှးကေတာ့ အပျိုြကီး လူပျိုြကီးများကို အသက်ြကီးရင် စစ်ကိုင်းေချာင်ပို့မယ် လို့ ကျီစယ်ေလ့ရှိြကတယ်ေလ။ ခုေတာ့ ပို့ေတာ့ပါဘူး။ အိမ်မှာပဲ တူ တူမေတွ ထိမ်းခိုင်းရမှာ။
တကယ်ေတာ့ စစ်ကိုင်းကို ေတာလို့ေြပာရင် ေရွှကိုင်းသားများက စိတ်ဆိုးြကမှာ။ သူတို့က မန္တေလးထက်အရင် မင်းေနြပည် ြဖစ်ခဲ့တာေလ။ ပုဂံပျက်ေတာ့ အသခင်္ရာေစာယွန်းက စစ်ကိုင်းမှာ ြမို့တည်နန်းစံခဲ့တာဆိုေတာ့ အများြကီးေစာတာေပါ့။ သမိုင်းတေလျှာက် မင်းေနြပည်များနဲ့ ပူးတံုခွာတံု ဆက်နွယ်ပတ်သက်ခဲ့ရာြမို့လည်း မှန်ပါတယ်။ ဒါေြကာင့် ြမို့ရိုးြပအိုး နန်းေတာ်ရာများ မရှိေတာ့ေပမယ့် အင်မတန်ေရှးကျတဲ့ ြမို့ေဟာင်းေနရာလို့ ေြပာလို့ရပါတယ်။ နန်းစိုက်နန်းတည် ေနရာအစီအရင်ေတွ ေရွးတဲ့အခါ စိစစ်စံနစ်ကျလွန်းတဲ့ ြမန်မာပေဒသရာဇ်များ စိုးစံခဲ့တဲ့ေနရာဆိုေတာ့ အရပ်အေန ေဗဒင်ကိန်းခန်း သင့်ေတာ်စံကိုက်ပံုရပါတယ်။
တေဘာင်ကိန်းခန်းအရ အသက်ေလးရယ် ရှည်ေစလို ြမနန္ဒာေရညိုသန်း မန်းေတာင်ရိပ်ခို လို့ဆိုြကေပမယ့် တကယ်တမ်း အေရးြကံုလာေတာ့ အေြပးအလွှားခိုြကရတာ စစ်ကိုင်းေတာင်မှာပါ။ စစ်ေြပးဒုက္ခသည် ေထာင်ေသာင်းသိန်းသန်းကို လက်ခံေကျွးေမွးနိုင်ခဲ့ပါတယ်။ သိပ္ပံေမာင်ဝတို့ ေလပါတီြမရင်တို့ စစ်ကိုင်းဘက်သာ ခိုခဲ့ရင် ဒီလိုအြဖစ်ဆိုးြကံုရမှာမဟုတ်လို့ေတာင် ေအာင့်ေမ့မိတယ်။ ေရရှားတတ်တယ် ဆိုတာကလွဲလို့ ကပ်သံုးပါးလွတ်တယ်လို့ ေြပာနိုင်ပါတယ်။ ြမို့မေမာင်ေတွများ ေတာင်ရိုးတန်း ခိုေနရင်းကေန “စစ်ကိုင်းမှာပဲ စိတ်ကစွဲ နတ်ြပည်” လို့ သီချင်းကေလးေတွ ေရးခဲ့ဖွဲ့ခဲ့နိုင်ပါေသးတယ်။ စင်စစ်ေတာ့ စစ်ကိုင်းဆိုတာ မန္တေလးအတွက် တကယ်ပင် ငယ်ကေပါင်းတဲ့ လက်ေဟာင်းမြမရင် လို့ ဆိုရမှာေပါ့ေနာ်။
သီချင်းထဲမှာ ကိုအံ့ြကီးက ေစတီပုထိုးဘုရား မိုးဖျားြမင့်သီေခါင်ေဘွ လို့ ဝင့်ြကွားထားြပန်ေတာ့ စစ်ကိုင်းမှာ တန်ခိုးြကီးဘုရားေတွ လက်ညိုးထိုးမလွဲ တည်ထားကိုးကွယ်ခဲ့တာကိုလည်း ထည့်မေြပာလို့ မြဖစ်ြပန်ဘူး။ လူသိအများဆံုးကေတာ့ ဆွမ်းဦးပုညရှင်ေပါ့။ နတ်ေဒဝတာေတွ အာရုဏ်ဆွမ်းဝတ်ြဖည့်ေလ့ရှိတာမို့ ဘယ်ေတာ့မှ ဆွမ်းဦးတင်ခွင့်မရနိုင်ဘူး လို့ နံမည်ေကျာ်ပါတယ်။ ဘုရားရဲ့ တည်ေနရာြမင်ကွင်းကိုက ြကည်ညိုစရာအြပင် ဂမ္ဘီရဆန်တဲ့ အေငွ့အသက်ကိုပါ ခံစားနိုင်ပါတယ်။ ငယ်ငယ်က ဖတ်ခဲ့ဘူးတဲ့ ြမစြကာ ဝတ္ထုထဲက ဆရာြကီးနဲ့ ေမာင်ေအးတို့ ဥစ္စာေစာင့်မကေလးေတွနဲ့ ေတွ့တဲ့ေနရာလို့ မှတ်မိေနပါတယ်။ စစ်ကိုင်းတခွင်ကို သိုက်နန်းရှင်တို့ရဲ့ နယ်ေြမအြဖစ် ြမန်မာလူမျိုးေတွက ယံုစားထားတာကိုး။ ဆရာနန်းေတာ်ေရှ့ကေတာင် “သိန်းသန်းကုေဋ မေရနိုင် တို့ပိုင်ဥစ္စာြကွယ် စစ်ကိုင်းအေနာက်ဘက် ေတာင်ေတွမယ် တို့ပစ္စည်းေတွရှိေနတယ်။
နိဗ္ဗာန်ေရာက်ေအာင် ေဆာင်ယူဖွယ်” လို့ သူေဌးဝါဒထဲမှာ မနိုင်နိုင်ရာနဲ့ ြကွားခဲ့ပါေသးတယ်။ ဥစ္စာေစာင့်ဆိုတာ ေနာင်ပွင့်မယ့်ဘုရားရှင်ကို ရည်စူးလှူတန်းထားတဲ့ ေရွှေငွစည်းစိမ်တို့ကို အေစာင့်အေရှာက်ြဖစ်ေနရတဲ့ ဘုမ္မိယနွယ်ဝင်နတ်တမျိုးလို့ ယံုြကတာ။ ပံုြပင်တေထာင့်တညမက ဇာတ်လမ်းကေလးေတွက ဆွတ်ပျံ့လွမ်းေမာ ေြခာက်ြခားဖွယ်ေတွရှိခဲ့ပါတယ်။ ငယ်ငယ်က ပန်တျာြကည်လင်ကတဲ့ဇာတ်ထဲမှာ သိုက်ဆရာက “ေဟ.. ြမစိမ်း” ဆို အသံနက်ြကီးနဲ့ ေအာ်လိုက်ရင် ကိုယ်ပါ တုန်တုန်သွားတာ။ ကိုဘုန်းြကွယ်တို့သားအဖ ရှင်ြပုြကေတာ့ ေမာင်ရင်ေလာင်းကေလးကို တကာြကီးေခါ်ခိုင်းရင်း သားအဖနှစ်ေယာက် သွားေလသူကို တေတာ့ ငိုလိုက်ြကတာတပွဲလံုးပဲ။ မယံုဘူးသွားေြပာရင် အဟုတ်ကို ရိုက်လွှတ်ြကမှာ။
မျက်စိမှတ်သာယံုလိုက်။ ဒါမှ ပွဲြကည့်ရတာလည်း အရသာရှိတာ။ ေကာင်းမှုေတာ် ေရာက်ြပန်ေတာ့ အရသာကတမျိုးေြပာင်းသွားေရာ။ ကျယ်ကျယ်ဝန်းဝန်း လင်းလင်းချင်းချင်းနဲ့။ ေစာင်းတန်းထဲမှာ သနပ်ခါးသည်ေတွ ေပါချက်များကေတာ့ မေြပာနဲ့။ စစ်လည်းစစ် ေဈးလည်းသက်သာ၊ အေခါက်အေပွးထူထူြကီးေတွနဲ့ ေခါင်ဆိုတဲ့ဟာေတွ ေခါင်းေခါက်ဝယ်လို့ရတယ်။ အေကျာ်တို့ ကရမက်တို့ နံသာြဖူ ေတာင်နံြကီး စတဲ့ သစ်ေမွှးေတွကလည်းစံုလို့။ သစ်တိုသစ်စေလးေတွ ချိန်ခွင်နဲ့စက်ေရာင်းတာ တြခားဘယ်မှာြမင်ဖူးမလဲ။ ခုေခတ်လူေတွက သနပ်ခါးေတာင် လိမ်းေလ့မရှိြကေတာ့ သနပ်ခါး ဘယ်နှစ်မျိုးရှိမှန်းလည်း မသိြကေတာ့ပါဘူး။
ဥမင်သံုးဆယ် ေရာက်ေတာ့ ရှုခင်းက တေမျှာ်တေခါ်။ အင်မတန် သာယာပါေပတယ်။ အဲကွန်းေတွ စိမ့်ေအာင်လွှတ်ထားတဲ့ အေအးဓါတ်နဲ့ ဘုရားရိပ် တရားရိပ်က ေလေြပေလညင်းကေလးရဲ့ အေအးဓါတ် ဘာမှမဆိုင်ေအာင် ကွာြခားလွန်းပါတယ်။ ရှိသမျှဘုရား စံုေအာင်ဖူးချင်ရင်ေတာ့ စစ်ကိုင်းမှာ တပါတ်ေလာက်ေနမှရမယ်။ ဒါေတာင် ေချာင်ေတွ ေကျာင်းေတွ မနှံ့ေသးဘူးဗျား။
စစ်ကိုင်းေချာင်ေတွ အေြကာင်းေြပာလိုက်ရင် ချစ်သက်ေဝ ဇာတ်ကားထဲက ြကည်ြကည်ေဌး နဲ့ သာေဂါင်ြကီး ကို ေြပးေြပးြမင်ပါတယ်။ ဆိုင်းထမ်းြကီး နဲ့ ဆွမ်းေတာ်သိမ်းလာတဲ့ ကိုရင်သာေဂါင် ရယ် စက်ပန်းထိုးလိုက် ဆွမ်းချိုင့်ပို့လိုက်လုပ်ေလ့ရှိတဲ့ ေရွှြကည်ရယ် စစ်ကိုင်းေတာင်ရိုက်ကွင်းေတွ ေတာ်ေတာ်ပါတာကိုး။ ခက်တာက ေအဝမ်းသူေဌးေတွဟာ ဒီေလာက်လှတဲ့ စစ်ကိုင်းေတာင်မှာ လာမရိုက်ပဲ စတီရီယိုထဲတင် ဆက်တင်ြကီးေတွနဲ့ ရိုက်ြကတာ အံဩပါရဲ့။ စစ်ကိုင်းမှာ ရိုက်စရာ ရှုခင်းေတွ ေပါလွန်းလို့ မန္တေလးသား ဓါတ်ပံုဆရာမှန်သမျှ စစ်ကိုင်းတက်မရိုက်ဖူးတဲ့သူ မရှိဘူး။ ရုပ်ရှင်ေတွ ဗီဒီယိုေတွလည်း ဒီလိုပဲ။
ဘယ်နားလဲေတာ့ ေသချာမမှတ်မိလိုက်ဖူး။ တရုတ်စကားပင်ေတွ ေတာြကီးြဖစ်ေနတဲ့ ေကျာင်းတေကျာင်းေရာက်ခဲ့ဖူးတယ်။ အရွယ်ညီညီ ပင်ချင်းရှက်ေနတဲ့ စကားေတာထဲမှာ လှလိုက်တာ ေအးလိုက်တာများ မေြပာပါနဲ့ေတာ့။ စစ်ကိုင်းတခွင် ပတ်ဝန်းကျင် ဘယ်ရွာစပ်သွားသွား စိမ်းစိမ်းစိုစို အညာရှုခင်းစစ်စစ် ေတွ့ရမယ်။ ဖုန်ကေလး တလံုးလံုးေတာ့ ရှိတာပ။ ဘုန်းြကီးေကျာင်းေတွ မှန်သမျှကလည်း ေနာက်ေပါက်ေပါ်ပင် တေကျာင်းမှမပါဘူး။ အားလံုး ကိုယ့်မိဘ ဘိုးဘွားမတိုင်ခင်က ရှိခဲ့တာေတွချည့်ပဲ။ ြမန်မာတနိုင်ငံလံုးမှာ အထူထပ်ဆံုး သာသနာ့နယ်ေြမေပါ့။ သီလရှင်တိုင်းြပည်ဆိုလည်း မမှားဘူးဗျ။ မသုဓမ္မစာရီ ြပန်ဖတ်ြကည့်။ စစ်ကိုင်းက။
အစားအေသာက်နဲ့ ပတ်သက်လို့ကေတာ့ စစ်ကိုင်းမှာ ဘာဓါတ်များရှိသလဲ မဆိုနိုင်ဘူး။ သူ့ဆီကဟာေတွ အကုန် စားေကာင်းတယ်။ သာသနာ့နယ်ေြမဆိုေတာ့ သားငါးေပါ်မစားဘူး။ ဆရာေလးတို့ချက်တဲ့ သက်သတ်လွတ်ဟင်းလျာများဟာ ကိုယ့်ကိုယ်ကို သက်သတ်လွတ် စားေနတာပါလား ဆိုတာေမ့သွားေလာက်ေအာင် ေကာင်းတယ်။ ကိုယ်တိုင်အညာသားြဖစ်ပါလျက် လက်ပံေခါင်းချည်ေရ ကို စစ်ကိုင်းေရာက်မှ စားဖူးတယ်။ လျှာကိုလည်ေရာ။ ြမူရွက်သုပ်ဆိုတာလည်း ေကာင်းမှေကာင်း။ အသားမစားရမေနနိုင်လို့ တရုတ်ဟင်းလျာကိုမှ စားချင်ပါတယ်ဆိုရင် ဟိုးတုန်းကေတာ့ ရွာေထာင်မှာ သူဇာ ဆိုတဲ့ တရုတ်စားေသာက်ဆိုင်ရှိသဗျ။
လိုချင်တာ အကုန်ရတယ်။ စားလို့လည်းြမိန်တယ်။ စပ်တာေတာ့ မတရားစပ်တယ်။ ေဈးေတာ်ေတာ် သက်သာတယ်။ ထမင်းေလးစားြပီး ဘုန်းြကီးများလို အချိုအချဉ် သစ်သီးဝလံကလည်း မရှားဘူး။ ြမန်မာသွားရည်စာ အကုန်ရှိတယ်။ အခုထက်ထိ မေမ့ပဲ စွဲေနတာတစ်ခုရှိတယ်။
စစ်ကိုင်းမှာ ေရာင်းတဲ့ သူတို့အေခါ် ေရခဲပလုတ်တုတ်။ ေရခဲြခစ်အလယ်မှာ အုန်းသီးြခစ်ကေလးေတွရယ်၊ ေကျာက်ေကျာတံုးမဲမဲေလးေတွရယ်နဲ့ အချိုရည်် ေရာင်စံုေလးေတွ ဆမ်းထားတာ။ ရန်ကုန်ကလို ေဆးသြကားအချိုရည်မဟုတ်ပဲ ေလးေလးပင်ပင်နဲ့ ချိုတာဗျား။ ေြပာေနရင်းနဲ့ေတာင် စားချင်လာြပီ။ အခုေြပာသွားတာေတွ အားလံုးက လွန်ခဲ့တဲ့ အနှစ်နှစ်ဆယ်ေကျာ်က စစ်ကိုင်းေပါ့ေနာ်။ ဒီကေန့ အေြခအေနကိုေတာ့ လက်လှမ်းမီတဲ့သူများက ြပန်မျှြကပါဦး။ ရန်ကုန်သားများ သူများရပ်ရွာ အလည်သွားြပီးရင် စားေကာင်းေသာက်ေကာင်း တယ်လည်းေလေဖာင်းတတ်သကိုးလို့ မေအာင့်ေမ့ပါနဲ့။ ကိုသန်းထွန်းေလး ဆိုသလို အညာဌာနီ တခါလာမည် ကျွန်ေတာ့်အဖိ်ု့ေတာ့ ေမ့မရပါေလြပီ မို့ပါ။ ေနာ့။
ပုညရှင်ေစတီအပါး စစ်ကိုင်းေတာင် အထက်နားဆီက အေရှ့တလွှားရှုလိုက်ရင်ေလ။ ဧရာဝတီ၊ ဒုဋ္ဌာဝတီ၊ နတ်ပန်းချီေဆးစံုကွန့်ေရာ့ေလသလား။ ဝဲလက်ယာအတွန့်အတွန့်ေတွနဲ့ အလွန့်အလွန် သာယာပါေပသည်။ တနှစ်ကူးလို့ တနှစ်ကျူးြပန်ေတာ့ အသစ်ဖူးခဲ့ရြပန်ေချ။ ေတာေတာင်ေရေြမ ကုန်းေနေရေန သက်ရှိသက်မဲ့ သတ္တဝါေတွ ေလာကဓါတ်ြကီးတခုလံုး သစ်လို့မို့ ဒီနှစ်တွင်လည်း ချစ်ချစ်ခင်ခင် ရွှင်ရွှင်ေပျာ်ေပျာ်ေန။
သမိုင်းေြပာင်မညှိုး စစ်ကိုင်းေတာင်ေတာ်ရိုးမှာေလ ြမူခိုးရှက်ဆိုင််း အံု့မှိုင်းြပာရီေဝ မှုန်မှုန်ရီေဝ ေစတီပုထိုးဘုရား မိုးဖျားြမင့်သီေခါင်ေဘွ ေတာင်ေတွစိမ့်စမ််း ေချာင်ေတွ သိန်းသန်း ေခမာေသာင်ကမ်း တက်လှမ်းေအာင်ြမင်ေြမ ေမဓာဝီေလး ေတာမှီသံုးတဲ့ ေယာဂီထံုးရှာေပ။
ေရာက်ြကဖူးသလား ေဇယျာေရွှေြမ ြမစ်ေရေခွဝန်းလျှမ်း ရှုဆန်းြဖာေတွ စစ်ကိုင်းေတာင်ေြခ အေရာက်သွား တရားရှာေချ။ ဗုဒ္ဓဘာသာ ြမန်မာတေတွ အတာကူးတဲ့ နှစ်ဦးဂိမ္မာန်ေနွ။
(ကံ့ေကာ်ဝတ်မှုန် သင်းတဲ့ရဂံု စံုေတာေြခ သင်္ဂီပွင့်ချပ် ရင်ကပ်သရဖီ ြကိုင်လို့ေမွှး) ၂ ။ ဖူးငံုေဝ ပုရစ်တံစီ ညီတယ်ေလ တေဝေဝ ေလေြပေလညှင်းေသွးေတာ့ ေအးရနံ့ထံုေန ရွက်သစ်ေလာင်းလို့ ေဟာင်းရွက်ညှာေြကွ အခါေပ ေရာ်ြငမ်းရွက်ြကင် နီလွင်ေမာင်းေြပေြပ။
ေရာက်ြကဖူးသလား ေဇယျာေရွှေြမ ြမစ်ေရေခွဝန်းလျှမ်း ရှုဆန်းြဖာေတွ စစ်ကိုင်းေတာင်ေြခ အေရာက်သွား တရားရှာေချ။ ဗုဒ္ဓဘာသာ ြမန်မာတေတွ အတာကူးတဲ့ နှစ်ဦးဂိမ္မာန်ေနွ။
ြမစ်မင်းဧရာ ေခွကာဝိုင်းလို့ စစ်ကိုင်းေအာင်ချာေြမ ေရလှိုင်းေလးေတွ သွင်သွင်ြမူးေတာ့ ေငွေရာင်ြဖူးကာေလ ေရွှေတာင်ဦးေမှာ် ရှုေမျှာ်ခင်းနဲ့ ြမစ်တွင်းသာယာေပ ချစ်ြခင်းသံသာေလ ဟသင်္ာစင်ေရာ် ြကင်ေဖာ်တွဲလို့ သဲကမ်းပါးယံ ဝဲပျံကာေန။
(ေရာက်ြကဖူးသလား ေဇယျာေရွှေြမ ြမစ်ေရေခွဝန်းလျှမ်း ရှုဆန်းြဖာေထွ စစ်ကိုင်းေတာင်ေြခ အေရာက်သွား တရားရှာေချ။ ဗုဒ္ဓဘာသာ ြမန်မာတေတွ အတာကူးတဲ့ နှစ်ဦးဂိမ္မာန်ေနွ) ၂ ။
0 comments:
Post a Comment